La Roumanie contemporaine
Approches de
la „transition”
sous la
direction de: Nicolas Pélissier, Alice Marrié, François Despres
Editions
L’Harmattan, Paris, 1996
Apărută
în cadrul prestigioasei colecţii îngrijite de Catherine Durandin
„Aujourd’hui l’Europe” („Astăzi Europa”), această lucrare
colectivă ilustrează, prin seriozitatea şi competenţa
abordării unei problematici foarte diverse, faptul că: „Sfîrşitul
războiului rece îi confruntă pe europeni cu enorme mutaţii
şi deschide perspective unitare. Şi totuşi, se desenează
noi frontiere şi fracturi. Europenii trăiesc o competiţie uneori
hegemonică, alteori frustrantă, pentru a accede la un nivel de
dezvoltare presupus normal?”
Atît
colectivul de coordonatori cît şi autorii studiilor propriu-zise
şi-au dorit o reflexie pluridisciplinară (semnatarii sînt
specialişti în antropologie, drept, economie, geopolitică,
ştiinţe politice). Avem la dispoziţie, se spune în Prefaţă,
o carte „pe mai multe voci” care pune în scenă „România anilor
de după 1989, o Românie fragilizată şi tensionată de
dinamici contradictorii”. Volumul apare la mai mult de cinci ani după
ziua de 22 decembrie 1989, cînd elicopterul prezidenţial s-a
înălţat avînd la bord „odiosul” — pe atunci! — cuplu Ceauşescu,
şi cu puţin înainte de schimbările fundamentale petrecute cu ocazia alegerilor
din noiembrie 1996. După o scurtă perioadă de apogeu a simpatiei
internaţionale de care s-a bucurat România, s-a declanşat „pseudo-misterul
românesc” ce trebuia treptat limpezit. În ochii Occidentului, România a
rămas mult timp „ţara vinovată” căci „preşedintele
ei îi chema pe minerii din valea Jiului la Bucureşti pentru reglarea
conturilor cu opozanţii, studenţii, intelectualii rămaşi
credincioşi valorilor libertăţii şi unui anticomunism de
fond ce ţinea loc de credinţă”. Autoarea prefaţei,
Catherine Durandin, profesor responsabil al Departamentului Român al
Institutului Naţional de Limbi şi Civilizaţii Orientale, ne
previne că lucrarea se situează în afara prejudecăţilor
occidentale şi anchetează pe teren concret, trăit, de
aspiraţii, de frustrări, de manipulări efective,
îndrăzneţe sau secrete. „Punctul nodal al fragilităţii
româneşti, afirmă prefaţatoarea, se află în non-valoarea
Politicului, asociat cu un pragmatism perfect cinic în politica externă”,
calificată în acest text, pe drept cuvînt, drept a „tuturor
azimuturilor”. Această non-valoare a Politicului are drept
periculoasă contrapondere un fel de naţionalism reflex de
supravieţuire.
Cele zece
substanţiale studii din cuprins sînt organizate în patru mari
secţiuni: I. Identităţi şi culturi; II. Economia
şi mass-media; III. Politici şi strategii; IV. Mituri
şi credinţe. Oricît de sumară s-ar cere a fi această
semnalare, nu putem să nu ne oprim, preţ de cîteva rînduri, la
studiile ce compun aceste secţiuni, căci fiecare în parte o
merită cu prisosinţă. În cadrul primei secţiuni, studiul
intitulat Cîteva imagini ale sistematizării, fără a
neglija documente autentice privind „sistematizarea înaintea
sistematizării”, se bazează pe o cercetare pe teren,
desfăşurată în zona Snagov, de către Chantal Deltenre-de
Bruycker, etnolog la École des Hautes Études en Sciences Sociales. Aflăm,
de pildă — oare cîţi ştiu acest lucru? — că un Memoriu
referitor la problema construirii de locuinţe ieftine în România,
redactat în septembrie 1941, la cererea Mareşalului Antonescu, evalua
nevoile în locuinţe populare, atît în mediul urban cît şi în cel
rural, şi definea „elementele pentru sistematizarea locuinţelor cu
preţuri mici” la scară naţională. „Aplicarea
planului de sistematizare la Snagov, aşa cum am putut să observ
şi aşa cum mi-a fost descrisă între anii 1991-1993 de cei
„demolaţi”, apoi de alte persoane, arată în ce măsură s-a
săpat o prăpastie între imaginile date la pornire (în acord cu cele
vehiculate de mass-media occidentale) şi cele pe care am încercat să
le restitui aici prin discursul politic, ideologic şi mai ales cu ajutorul
localnicilor, care au trăit în mod nemijlocit sistematizarea”.
Claude
Karnoouh, profesor invitat al Universităţii Babeş–Bolyai din
Cluj, în al doilea studiu din această primă secţiune (Cîteva
observaţii privitoare la Transilvania), abordează problema
minorităţii maghiare, problemă care ocupă din nou avanscena
politică şi culturală transilvăneană, reluînd
două dintre ele: autonomia administrativă şi reînfiinţarea
Universităţii maghiare de la Cluj, cerute de reprezentanţii
UDMR, pentru a semnala: „în soluţiile propuse de responsabilii politici
unguri pericolul de excludere care ameninţă minoritatea maghiară
din Transilvania şi, pe de altă parte, în jocul provocărilor
speculative între naţionalismul român şi maghiar, primejdiile care
minează societatea în ansamblul ei”. După o lucidă
analiză, a argumentelor pro şi contra, autorul îndeamnă
părţile la moderaţie şi — arătînd că „infernul
este întotdeauna pavat cu bune intenţii”, iar „istoria acestui
secol copleşită de discursuri umaniste, patriotice, istorice şi
juridice, n-a făcut decît să ilustreze acest proverb în modul cel mai
sîngeros” — conchide că „cel mai mult este departe de a fi
întotdeauna şi cel mai bun dacă, neîncetat
prezentă în mintea noastră, rămîne grija faţă de
tineri, a cărei povară o ducem”.
Foarte
interesant este punctul de vedere dezvoltat de Gina Stoiciu (profesor la
Departamentul Comunicaţii al Universităţii Québec, Montréal) în amplul
eseu: Intelectualiii între putere şi morală: cazul României.
Pentru fiecare, autoarea oferă şi exemplul tipic: Silviu Brucan
pragmaticul, Corneliu Vadim Tudor şi Adrian Păunescu –
oportuniştii, Andrei Pleşu – politicianul, iar moralistul – Gabriel Liiceanu.
În categoria opozanţilor, Gina Stoian discerne între „Opozantul din
resentiment” (Octavian Paler), „opozantul modern” (Mircea Dinescu) şi
„opozantul disident” (Doina Cornea). Concluzia autoarei este
tranşantă: „Fiecare generaţie de intelectuali este
obligată să dea socoteală. Cea de azi, a postcomunismului, e
obligată la un dur examen de conştiinţă: să
depăşească compromisul tăcerii şi să vindece
plăgile unei patologii sociale care iese la lumina zilei. Dar şi
să se angajeze public, fără a trăda un ideal în mod
esenţial moral şi spiritual”.
A doua
secţiune a cărţii pe care o semnalăm cuprinde, la rîndu-i,
trei studii. În primul, Multiple viteze ale economiei româneşti, de
Christophe Chatelot (corespondent al ziarului „Le Monde” la Bucureşti,
co-fondator al revistei „Le fil franco–roumain”), autorul creionează
portretele unor oameni de afaceri români de succes precum Ion Ţiriac,
Mihai Cârciog, Viorel Cataramă, Victor Stănculescu sau Gheorghe
Păunescu, apoi prezintă „investitorii străini pierduţi în
noua junglă”, incertitudinile reformei şi obstacolele aşezate în
calea privatizării, încheind cu constatarea că „economia
ţării pare să funcţioneze cu două viteze: pe de o
parte, sectorul privat în plină creştere; pe de alta,
prăbuşirea sectorului public, măsurabilă prin scăderea
cu aproape 50% a producţiei industriale în cinci ani şi falimentul
serviciilor de sănătate”.
Noua
dezordine mediatică românească: Mit sau realitate? de
Nicolas Pélissier (ataşat pentru probleme de învăţămînt
şi cercetare la C.E.L.S.A. — Université Paris IV, responsabil de proiect
la „Programme de communication” la C.N.R.S.) abordează cu o
incontestabilă competenţă fostele şi noile forţe
organizatoare care structurează peisajul mediatic românesc; factorii de
integrare legaţi de moştenirea trecutului, presiunea statului,
presiunea societăţii, presiunea ierarhică — în organizaţii,
dar şi căutarea de noi forme de integrare: pluralizarea
spaţiului public, reificarea structurilor şi profesionalizarea
actorilor. „În concluzie, afirmă Nicolas Pélissier, peisajul
mediatic românesc nu-i haotic decît în aparenţă”. Normelor
şi criteriilor tradiţionale le-au urmat noi reguli. „Or, ansamblul
confuz al acestor comportamente, chiar dacă pot fi asemănate cu
dezordinea, dovedeşte mai degrabă căutarea voioasă şi
disperată a unei noi ordini”.
Noël
Zeilinger, (membru al A.J.E.C.T.A. — Asociaţia Tinerilor pentru Studiul
şi Conservarea Trenurilor de Altădată), ataşat al
administraţiei oraşului Paris, ghid-interpret, propune pentru ultimul
— dar nu şi cel din urmă — studiu al acestei a doua secţiuni o
temă interesantă şi incitantă, şi în acelaşi timp
inedită: De la raţionalitate economică la simbolica
politică: Rolul Căilor Ferate în imaginarul naţional românesc,
încheind precum urmează: „În ce priveşte calea ferată,
misiunea ei de durată va trebui să se rezume la o frază: să
deservească esenţialul sau, mai exact, să transporte fluxurile
de călători şi mărfuri pe principalele axe, cu
potenţialul uman indispensabil”.
A treia
secţiune a volumului în discuţie, Politici şi strategii,
propune trei substanţiale studii, nu mai puţin lipsite de interes
decît cele semnalate pînă acum. Astfel, François Despres (doctorand în
geopolitică la Université Paris VIII, fost ataşat la Ambasada
Franţei la Bucureşti) îşi începe cercetarea intitulată Politica externă a
României, pradă propriilor
contradicţii, cu motto-ul: „capul ce se pleacă, sabia nu-l
taie”. Evocarea istoriei relaţiilor externe ale României porneşte
de la constituirea, în 1861, a regatului României, şi ajunge la anul 1989,
cînd la putere au ajuns „persoane apropiate de curentul Perestroika şi
care în cea mai mare parte îşi făcuseră studiile în Uniunea
Sovietică”. Autorul analizează politica externă
prudentă a României, singura care a încheiat, dintre fostele
ţări socialiste, un tratat de prietenie cu Uniunea Sovietică, în
aprilie 1991, prima care a recunoscut independenţa Republicii Moldova în
august 1991, dar şi cea care s-a opus Convenţiei Democratice care
cerea unirea imediată dintre cele două ţări-surori,
analizează, de asemenea, relaţiile cu ţările fostei
Iugoslavii, sprijinul tacit acordat Serbiei în contextul crizei şi al războiului. Tot România,
afirmă autorul, a fost printre ultimele ţări care au recunoscut
noile state apărute din sînul fostei Iugoslavii, în 1993. În noua
situaţie strategică internaţională, Bucureştiul a fost
obligat să-şi reconsidere poziţia pe continent şi
să-şi revizuiască ansamblul relaţiilor internaţionale,
dovedind, în fine, un interes crescînd pentru instituţiile occidentale
şi încercînd să-şi schimbe imaginea externă, din ce în ce
mai degradată după 1989. Un capitol aparte îl ocupă analiza raporturilor
dificile ale României cu vecinii săi, şi studiul se încheie cu un amplu citat dintr-o
declaraţie a preşedintelui
Iliescu la o conferinţă de presă din octombrie 1994 privind
întărirea relaţiilor economice cu Rusia (citat care ar merita să
fie redat în întregime, fiind exemplar pentru orientarea din acea perioadă
a politicii externe a României).
În
acceaşi sferă a politicului se înscrie următorul studiu al
acestei secţiuni, peisajul politic românesc: Rolul şi limitele
instituţiilor politice în „tranziţia” către democraţie,
de Alice Marrié (doctorand în ştiinţe politice la Institut d’Études
Politiques de Strasbourg). Cercetare de ample dimensiuni, ea singură ar fi
putut constitui obiectul unui volum aparte. Pornind de analiza noii
Constituţii din 1991, autoarea abordează teme stringente precum
„Democraţia originală” în căutarea democraţiei liberale,
explozia partidelor politice după 1989, clasa politică din România
şi diversitatea ei, Parlamentul ca oglindă a unei schimbări
culturale, politice şi sociale; limitele puterii; preşedintele
şi premierii săi, limitele controlului parlamentar asupra
activităţii executive; Parlamentul în căutarea unei
legitimităţi; justiţia în căutarea dreptului; începuturile
dificile ale Curţii Constituţionale; explozia mass-media; o
apărare mai activă şi mai eficace a intereselor profesionale
şi categoriale; rolul determinant al organizaţiilor civice, (...)
remanenţa modului de organizare comunistă; dezvoltare inegală
şi incertă a noilor configuraţii sociale, pentru ca rezultatul
constatat al confruntării dintre două modele de orgazare să fie:
„o societate duşmană sie-înseşi”.
Cătălin
Zamfir (director al Institutului de Cercetări privind Calitatea
Vieţii din cadrul Academiei Române) ne propune studiul: Politica
socială a României în tranziţie: ipoteze pentru explicarea unui
paradox. În deplină cunoştinţă de cauză, prin
însăşi natura ocupaţiilor sale cotidiene, autorul discerne în
cadrul politicii sociale din România post-revoluţionară două
etape: „etapa reparatorie” şi „politica socială în
condiţiile tranziţiei spre o economie de piaţă”.
Explicînd necesitatea stringentă a primei etape prin situaţia
pre-revoluţionară (lipsa produselor, şomajul mascat ca şi
cel necunoscut, etc.) Cătălin Zamfir face o analiză atentă
a măsurilor de protecţie socială luate în diferite etape, a
oportunităţii lor, explică mecanismele politico-sociale,
intervenţiile şi proiectele politice din a doua etapă şi
prezintă politica socială efectivă din perioada 1990–1993 precum
şi prăbuşirea protecţiei sociale, arătînd că „în
ciuda bunelor intenţii declarate explicit încă de la începutul
tranziţiei şi repetate în toate programele politice, din cauza unui
ansamblu de factori, în România, Statul a avut tendinţa să se
retragă mai rapid din funcţiile sale sociale decît din cele economice
rezultatul primilor ani ai tranziţiei a fost, paradoxal, un Stat social
minimal şi un Stat economic maximal.”
Ultima
secţiune a cărţii, consacrată Miturilor şi
credinţelor, îi are ca autori pe Emil Marinescu (de la Universitatea
Bucureşti, fost consilier arhiepiscopului Bucureştiului,
preşedinte al Fundaţiei Ştefan Neniţescu) şi — pentru
partea dedicată Bisericii greco-catolice — pe Vincent Cernea (medic,
purtător de cuvînt în Franţa al Bisericii Unite a României).
În paginile rezervate
Bisericii Ortodoxe, sînt abordate aspecte ca: povara trecutului, laicatul
ortodox, timpul compromisurilor, biserica ortodoxă în faţa reînnoirii
cultului şi a catehezei, deriva legionară, Biserica şi Garda de
Fier, represiunea comunistă, reînnoirea. Despre acest din urmă aspect, cel al reînnoirii, se
afirmă că nu este decît la început de drum, căci „Biserica
ortodoxă începe să-şi dea seama că nu mai are în faţa
ei spaţiul »mioritic«, tridimensional, înţepenit în repetivitatea
unor gesturi ancestrale”, ci o lume în mişcare, cea a
relativităţii fără repere fixe, a cărei a patra
dimensiune, cea temporală, este cel mai greu de cernut.
Mult mai
redusă ca dimensiuni, dar nu mai puţin pertinentă, partea
rezervată Bisericii greco-catolice se structurează pe trei
secţiuni: „Persecuţia”, „Prezentul”, „Perspective de viitor”. Vincent
Cernea arată aici că „în afara intoleranţei cu care e
privită şi a agresiunilor pe care le suportă la ţară,
Biserica Română Unită suferă de prea mare ignorare din partea
mass-media naţionale. Presa scrisă greco-catolică nu-i citită decît de proprii
credincioşi şi nu ajunge în număr semnificativ decît în
oraşe”. Graţie tinerilor pe care i-a trimis să se formeze la
Roma, încă de la începutul secolului al XVIII-lea, Biserica Greco-Catolică
a avut un rol fundamental în redescoperirea latinităţii poporului
român, în formarea naţiunii române
moderne, a conştiinţei sale de sine, a spiritualităţii
şi culturii sale. Astăzi, întărită prin suferinţe
şi sărăcie, şi fiind din nou conştientă de
necesitatea aprofundării propriei sale identităţi orientale
şi catolice, vocaţia sa pentru unitate revine în prim-plan.
În continuare,
Biserica Romano-Catolică se bucură de un spaţiu mult mai redus,
dar autorul studiului relevă faptul că „rămîne în sarcina
catolicilor latini să deschidă o dezbatere delicată,
dificilă şi dureroasă, aceea de a analiza exerciţiul
autorităţii şi al puterii în sînul Bisericii. Marcată de un
clericalism datorat în parte condiţiilor dificile de supravieţuire,
Biserica Romană trebuie să treacă prin această despuiere în
care superfluul va fi lăsat deoparte în profitul exercitării unei
autorităţi spirituale. Astfel, va putea străluci într-o societate căreia îi lipsesc tot
mai mult reperele”.
Încheind cu
constatarea certă că „România se află în Europa, dar îi este
foarte dificil să se menţină acolo” şi că
„tranziţia se face cu durere”, coordonatorii ne fac plăcuta
surpriză de a reproduce în final , în traducerea franceză a Sandei
Stolojan, poemul lui Lucian Blaga, Cîntăreţi bolnavi.
Cornelia
Cistelecan