Mai mult decît un foc de artificii, anul 1989 a fost un cutremur. De la
o zi la alta, s-au năruit eşafodajele unui sistem. De la o zi la alta, totul a
fost
pus sub semnul întrebării: istoria, geografia, ierarhia de valori. Cu toate
acestea,
milioane de oameni au izbutit, pentru o clipă, să fie fericiţi. Pieţele publice
s-au
umplut de cei care-şi proclamau, cu disperare, o libertate în care obosiseră să
mai creadă.
Şi totuşi, la foarte scurt timp, au apărut şi primii kill-joy. În piaţa
cochetă a acestui oraş central- european, unde scriem aceste rînduri,
intoleranţa
faţă de alteritate i-a făcut pe oameni să se încaiere pe viaţă şi pe moarte. De
atunci acest precedent, cu cei şase morţi ai săi, a pălit în faţa imaginilor
terifiante
ale purificărilor etnice, pogroamelor şi războaielor care ne împresoară. Cum a
fost posibil – este întrebarea care ne obsedează. Cum a fost posibil ca ura să
divizeze regiuni, comunităţi, familii? O parte din răspuns se află în
constatarea
că ignoranţa şi intoleranţa, mînă în mînă, sînt astăzi tot mai răspîndite.
Paralel cu globalizarea informaţiei şi a schimbului, entităţi restrînse
sau întregi popoare îşi întorc faţa de la lume, căutîndu-şi, cu o neobişnuită
fervoare, rădăcinile. Tradiţiile locale, regionalismul sînt doar o modă sau
remedii
reale la utopia masificării planetare? În acest plonjon disperat în sine,
pericolul
ignorării, al negării sau chiar suprimării celuilalt este iminent. El,
celălalt, cel
diferit, minoritarul, „stă în calea fericirii noastre”. Orice pretext este
binevenit
pentru a institui o discriminare: rasa, culoarea, limba, religia, sexul,
diferenţele
sociale...
Unde
este hotarul dintre îndreptăţită aspiraţie identitară şi intoleranţă?
Cine-l va trasa, cînd şi conform cărei logici ?
Dacă Occidentul a reuşit, în general, să marginalizeze marile excluziuni,
construind pe ruinele vechilor gîlceve un model integrativ, destul de flexibil
pentru a reda Europei vechea ei dimensiune umană, nu acelaşi lucru se poate
afirma despre perspectivele Estului. Aici, legitimitatea incontestabilă a
aspiraţiilor
la demnitate naţională,
îndelung reprimate de naţiuni imperiale, se perverteşte
în naţionalism. Lipsesc atît fundamentele economice, cît şi voinţa politică,
pentru
a armoniza interesele majorităţii cu cele ale minorităţilor. Compatibilitatea
tendinţelor identitare cu respectul pentru alteritate este, încă, de domeniul
utopiei.
Paradoxal, se ajunge mai uşor la Paris decît în capitala cutărei ţări vecine,
iar un
minoritar est-european are mai multe şanse de a-şi păstra identitatea undeva în
Statele Unite, decît în oraşul în care s-a născut.
Sub ochii noştri, societatea multiculturală a Transilvaniei, cîndva
parte a spiritualităţii europene, se destramă. Exodul saşilor şi evreilor,
asimilarea armenilor şi şvabilor, conduc tot mai vizibil spre un model
generator
de aprehensiuni: polarizarea româno-maghiară. Ignorată, marginalizată,
împinsă spre brutalitate, comunitatea cea mai numeroasă, romii, îşi proclamă
zgomotos devenirea. Cum va arăta această nouă convieţuire, care va fi preţul şi
cine-l va plăti?
Altera
nu-şi poate propune să răspundă la toate aceste întrebări, dar se
va strădui să le găzduiască. Ea aspiră să fie un forum de dezbatere, un
mediator,
un martor de bună credinţă, ambiţionînd, poate, în secret, să umple un gol. Să
informeze şi să formeze, aducînd mai aproape de noi ceea ce este valoros în
acest
spaţiu de reflecţie. Şi prin aceasta, proiectul european la noi acasă.
A-l
cunoaşte, a-l înţelege, a-l respecta şi, de ce nu, a-l preţui pe celălalt
nu mai este, credem noi, un exerciţiu retoric, ci o condiţie a supravieţuirii.
Editorii
(c) Fundaţia Jakabffy Elemér, Asociaţia Media Index 1999-2006