Editorial
Altera iniţiază, cu
acest număr, publicarea unei serii de articole consacrate diferitelor
aspecte ale federalismului: de la federalismul subnaţional, la cel
supranaţional, trecînd prin epoci, zone geografice şi situaţii
specifice diferite.
Considerăm că
această dezbatere, prea îndelung amînată — federalismul fiind
încă unul din tabu-urile ocolite atît de clasa politică, cît şi
de marea majoritate a elitei intelectuale — a devenit una de actualitate.
Reflecţia asupra structurii statului, a presiunii regionaliste şi
globaliste la care acesta este supus, ocupă un loc tot mai vizibil în
preocupările mediilor academice, dar şi politice. Unul din
răspunsurile posibile este federalismul, care are atît fervenţi
susţinători, cît şi redutabili oponenţi.
România nu trebuie
să lipsească din acest efort intelectual, dacă nu doreşte
să rămînă prizoniera unui dogmatism păgubos. În jurul
nostru, s-au descompus false federaţii, altele noi, autentice, s-au
format. State naţionale europene, al căror caracter unitar părea
definitiv stabilit, evoluează spre soluţii federaliste, implicite sau
explicite. Spania, Marea Britanie sau Belgia sînt ilustrări eclatante.
Federalismul pare tot mai adecvat principiului subsidiarităţii, un
principiu ecleziastic clasic, a cărui revenire în forţă are
evidente legături cu dialectica localism-globalism. Federalismul aduce cu
sine, între altele, şi rezolvări valabile legate de identitatea de
grup, dă autonomiei valenţele comunitare şi de solidaritate
care-i lipseau, atenuează instinctele secesioniste.
Studiile publicate de Altera nu ascund că federalismul nu poate şi nu trebuie să fie
privit ca un panaceu universal. Funcţionarea federaţiilor este
condiţionată de gradul lor de democraţie şi pluralism. Este
de necontestat însă că, spre deosebire de statul unitar centralizat,
flexibilitatea implicită a structurilor federale este mai adecvată
soluţionării multiplelor probleme globale care au ajuns să
privească pe fiecare cetăţean al lumii şi să-i
afecteze existenţa în modul cel mai direct cu putinţă, oricît de
departe s-ar afla de megapolisul cosmopolit.
Europa Centrală a
fost adesea „bîntuită” de tenţatia federalistă. Romanticii
tîrzii vedeau într-o Europă Centrală (con)federativă un
răspuns la diversitatea identitară a zonei, un antidot la
competiţia dintre naţionalisme şi o soluţie rezonabilă
pentru păstrarea valorilor regionale care au creat, de-a lungul secolelor,
legături la fel de puternice şi legitime între indivizi şi
comunităţi ca şi statele sau naţiunile înseşi.
Unele aspiraţii
federaliste central-europene s-au tradus şi în structuri statale.
După primul război mondial, Iugoslavia şi Cehoslovacia au ales
această cale, nu în ultimul rînd pentru a asigura împlinirea
naţională a grupului etnic dominant. Încercarea lor de a armoniza
naţionalismul cu federalismul, a condus — s-a putut vedea — la
dezintegrare.
Această moarte
rapidă, însoţită de convulsii cumplite, a compromis, zice-se,
ideea federalismului. Naţionaliştii fac o adevărată
axiomă din pericolele devolutive ale federalismului, încercînd să
reabiliteze statul naţiune, pentru ale cărui carenţe endemice
vădesc o suspectă indulgenţă.
Altera începe seria
federalismului cu consideraţiuni generale privind trendurile federaliste
mondiale. Analize demne de atenţie se focalizează pe studii de caz,
ilustrînd, între altele, demersurile federaliste ale Spaniei, care au
reuşit să nu contrazică pentru moment controversata autodefinire
ca stat naţional- un studiu căruia cititorul din România are toate
motivele să-i acorde atenţia cuvenită. Intr-o scriere de mare
noutate, sînt investigate tradiţiile federaliste ale Transilvaniei,
ignorate astăzi.
Nu mai puţin
interesante sînt studiile publicate în rubricile constante ale Alterei,
dedicate specificitaţii comunităţilor rrome, conceptului de
naţiune în Franţa, interculturalismului şi /sau
multiculturalismului.