Federalism şi
libertate
Paul Philippi
Prezentul studiu
abordează cele două noţiuni — federalism şi libertate — în
contextul experienţei româneşti, adică în contextul unui stat
care s-a autodefinit în două rînduri, întîi în 1923 şi apoi din nou
în 1991, drept un stat naţional unitar, cu alte cuvinte, drept un
stat declarat non-federal. Reluarea definiţiei din 1923 în
Constituţia României postrevoluţionare din 1991 s-a făcut în
ideea restabilirii legăturii cu tradiţia precomunistă din
perioada grandioasă a întregirii naţionale a României, ce a urmat
Tratatului de Pace de la Trianon. Din acest punct trebuie să pornim
dacă dorim să elucidăm problema unor elemente ignorate ale
moştenirii politice a României.
România este un stat
tînăr. În ciuda tuturor eforturilor depuse pentru a susţine
contrariul, pentru a se prezenta pe sine ca pe una dintre cele mai vechi
entităţi politice europene, se impune să fim mai temperaţi
în afirmaţii şi să recunoaştem că România, cu
întinderea şi în graniţele ei actuale, există doar de la Primul
Război Mondial încoace. Doar cu începere de la această dată se
poate vorbi într-adevăr despre statul românesc aşa cum îl concepem
astăzi sau cînd încercăm să diagnosticăm realitatea
politică cu care sîntem confruntaţi.
Să începem cu o
succintă trecere în revistă a istoriei României.
I.
Manualele de istorie din
şcolile româneşti cuprind cel mai adesea vaste capitole introductive
referitoare la daci şi romani. Este de netăgăduit că dacii
şi romanii aparţin istoriei teritoriului României de azi, este
însă mai exact să afirmăm că ei aparţin preistoriei
românilor. Am comite de aceea o eroare dacă am încerca să stabilim o
linie de continuitate între acele timpuri pre-româneşti din secolele doi
şi trei şi statul românesc actual ce se străduieşte să
se integreze în diferitele instituţii politice europene. În studiul de
faţă interesul nostru se concentrează tocmai asupra acestui stat
românesc actual. Nu este relevant în acest
context să abordăm şi controversele apărute cu privire la „problema
continuităţii” în sens propriu, problemă ce are ca obiect
întrebarea dacă descendenţii căsătoriilor mixte daco-romane
au rămas sau nu, fără întrerupere, în spaţiul geografic
carpato-danubian pentru o perioadă de opt sute de ani, începînd cu secolul
al treilea şi pînă la ocuparea Transilvaniei de către maghiari
în secolele XI şi XII. Putem porni de la simpla constatare că
viaţa politică documentată istoric a românilor nu a
început decît în secolul al XIV-lea, cînd s-au dezvoltat în sudul şi în
estul lanţului carpatic primele nuclee a ceea ce mai tîrziu aveau să
fie Principatele ţării Româneşti şi Moldovei. Încă de
la începuturile lor, aceste două principate au fost nevoite să lupte
împotriva pretenţiilor la suveranitate formulate de Ungaria sau Polonia,
iar, mai tîrziu, de Turcia sau Rusia. În cele din urmă însă, cele
două principate române au reuşit să se constituie şi
să se menţină ca entităţi politice respectate ca atare
chiar şi în perioadele în care caracterul naţional românesc al
sistemelor lor politice ar putea fi pus la îndoială. Studii, precum cele
ale lui Emanuel Turcsinski şi Christei Zach au ajuns la
concluzia că pînă în secolele XVIII şi XIX legătura care îi
unea pe românii de pe întreg cuprinsul României de azi a fost
conştiinţa unei limbi comune, a religiei ortodoxe comune şi a
unor obiceiuri populare similare. La aceasta am putea adăuga că cele
trei elemente (limbă, religie, obiceiuri) s-au constituit în unul şi
acelaşi mijloc prin care conştiinţa românească de sine a
devenit o realitate populară. Ideea unei împliniri comune în plan politic,
adică într-un stat românesc unit, nu a devenit o forţă
politică decît în cea de-a doua jumătate a secolului al XIX-lea.
Ideile politice
naţionale care aveau să ducă la formarea statului român modern s-au
articulat întîi şi au fost testate practic în ţara Românească
şi Moldova în jurul anilor 1832 şi 1848, odată cu creşterea
influenţei intelectualilor care fuseseră la studii în Franţa
şi Germania. Tensiunile dintre realitatea feudală şi ideile
democratice au rămas vreme de mai multe decenii o trăsătură
caracteristică a evoluţiei vieţii politice din România, ca
şi în celelalte state balcanice. Vechile clase conducătoare precum
şi mulţi dintre noii intelectuali nu proveneau neapărat din
familii de naţionalitate română, dar, fără îndoială,
au încercat şi unii şi alţii să dezvolte un stat român
modern a cărui administraţie era în bună măsură
centralizată — un stat aflat la început sub îndrumarea şi guvernarea
unor centre ca Bucureşti şi Iaşi. Treptat, în mai multe etape
(1859, 1866, 1881 şi mai ales din 1919), Bucureştiul a devenit
centrul dominant (1859: unirea ţării Româneşti şi Moldovei
sub numele de Principatele Române Unite; 1866: instaurarea dinastiei
Hohenzollern; 1877: proclamarea independenţei; 1881: ridicarea României la
rangul de regat; 1919: constituirea României Mari după Primul Război
Mondial prin unificarea Principatelor Unite cu provinciile intra-carpatine).
Sub aspectul
naţionalităţii, vechile principate reprezentau o societate
relativ omogenă cu toate că, desigur, existau aici mulţi
cetăţeni aparţinînd unor grupuri etnice diferite de cel al românilor, precum evrei,
lipoveni, turci şi chiar germani, concentrate cu precădere în
oraşele mari şi în Dobrogea. Existau de asemeni multe familii
greceşti în pătura de sus a societăţii. Însă
aceşti cetăţeni de altă origine decît română nu s-au
constituit niciodată, din secolul al XVI-lea, în grupuri care să
promoveze interese specifice de grup în cadrul structurii politice a statului
şi nici nu au arătat vreo ambiţie de a se organiza în
subunităţi statale. Se poate spune de aceea că vechea Românie,
aşa cum a existat înainte de 1919, a fost un stat omogen din punct
de vedere etnic, care nu a necesitat şi nici nu a reflectat într-o
manieră relevantă substructuri federaliste sau regionale. Existau,
desigur, clase sociale, ba chiar tensiuni sociale majore între moşieri
şi ţărănimea lipsită de pămînt, însă aceste
tensiuni nu au condus niciodată la soluţii de tip federal.
Anticipînd o
succintă privire asupra modelului opus, oferit de istoria provinciilor
intracarpatice ale României, putem susţine cu deplin temei că
evoluţia politică a României Mari unite, clădite pe baza
Tratatului de la Trianon din 1919, a fost dominată de conceptul de stat
propriu ţării Româneşti şi Moldovei. În urma acestui
tratat, teritoriul României s-a mărit cu mai mult de o treime din
întinderea sa, şi, după cum vom constata, prin includerea noilor
provincii, România a devenit moştenitoarea unei tradiţii politice
fundamental diferite de cea anterioară. Este chiar problema pe care ne-o
punem azi: a acceptat oare România Mare moştenirea politică a noilor
sale teritorii? Dacă nu, care sînt motivele acestui refuz, iar dacă
da, în ce fel ar putea fi împămîntenită această moştenire
în viaţa politică a unei Românii întregite? Înainte de toate trebuie
însă să ne întrebăm care era conţinutul ori substanţa
acestei moşteniri.
II.
Noile provincii care au
extins teritoriul României la vest erau Transilvania, regiunea Banatului
şi regiunea de graniţă Crişana, sau, în formularea
tradiţiei latine a Transilvaniei, acea „partes Hungariae adnexae”, însemnînd
„regiunile care nu făcuseră parte din Transilvania pînă în
secolul al XVI-lea, dar care i-au fost alipite (sau anexate) Transilvaniei”
după înfrîngerea de la Mohács din 1526, cînd turcii au distrus Regatul
Ungar şi au ocupat Ungaria Centrală. Noile provincii româneşti
au avut o istorie foarte diferită de cea a vechilor principate române.
Este cert că Transilvania a fost în vremurile antice un bastion al
dominaţiei dacice, iar mai tîrziu ea a devenit centrul provinciei Dacia
Romana, însă în perioada dintre secolele IV şi X această parte a
României contemporane a fost dominată succesiv de diverse popoare
migratoare, precum goţii, hunii, gepizii şi avarii (un destin care
deocamdată nu se deosebea prea mult de cel al ţării
Româneşti şi Moldovei de mai tîrziu), pînă cînd, în cele din
urmă, ungurii au traversat Carpaţii în 896, deplasîndu-se într-o
primă fază dinspre est spre vest şi stabilindu-se în Cîmpia
Panonică. Apoi, în jurul anului 1000, ei s-au deplasat dinspre vest spre
est, ocupînd ţinutul
colinar al Transilvaniei, „ţara de dincolo de pădure”, care
peste aproximativ 900 de ani avea să facă parte din România Mare. Acest proces de
ocupare a Transilvaniei a avut loc de-a lungul unei perioade de circa 200 de
ani şi a cunoscut aproximativ
şase etape. În acele timpuri ţara pare să fi fost slab
populată şi nu avem ştire de vreun război de
cucerire mai însemnat. În schimb, avem ştire de popoare fie aliate, fie confederate, fie supuse, care îi
însoţeau pe unguri din chiar momentul venirii în Europa. Mai tîrziu
avem ştire, de asemenea, de popoare care au încheiat un acord cu Regatul Maghiar în timpul avansării sale
în interiorul Transilvaniei dinspre nord-vest spre sud-est. Aceste popoare erau pecenegii, secuii şi în
parte „blacchi” (probabil românii
timpurii din aceste regiuni) precum şi cumanii, aceştia din urmă
stabilindu-se pînă în 1241 mai ales dincolo de munţi. Am putea rezuma
că ocuparea Transilvaniei de
către regii maghiari, între anii 1000 şi 1200, a avut loc nu atît
prin mijloace militare, cît mai ales printr-un sistem de contracte sau
tratate care chiar de la începutul vieţii politice documentate istoric
introduc o dimensiune de diversitate şi pluralitate în societatea transilvană, oferind cadrul
pentru multiplele nuanţe ale diferenţelor teritoriale — un fel
de precondiţie a federalismului.
Drept model pentru
această crescîndă unitate în diversitate (din care federalismul
îşi face cel mai uşor apariţia) prezentăm aici colonizarea
acelor „hospites” care au devenit cunoscuţi mai tîrziu ca saşii
transilvăneni. Aceşti colonişti din Vest, cea mai mare parte
a lor proveniţi din Flandra şi din regiunea Rinului Inferior, au fost
invitaţi de rege, cel mai tîrziu pe la anul 1150, să se stabilească
în Transilvania în condiţiile unor „libertăţi” („libertates”) bine stabilite. Pînă în secolul al XV-lea, libertăţile
specifice pentru aceşti saşi transilvăneni au evoluat spre
autoguvernare în cadrul unui teritoriu destul de stabil definit, aşa numitul
„fundus regius” — Domeniul regal.1
Acest „ţinut al
saşilor” nu era unitar din punct de vedere teritorial. Pe vechile
hărţi ale Transilvaniei acesta arată ca o lucrătură
din petice. Peticele au persistat, în general vorbind, mai bine de 600 de ani,
oferind o bază solidă pentru autoguvernare, astfel încît scriitorul
englez Charles Boner, care a studiat în anii 1860 „ Transilvania, produsele
şi oamenii săi”, insista asupra simţului lor de
autoguvernare ca trăsătură caracteristică. Instituţia
prin care se exercita această autoguvernare era aşa-numita Universitate, cu alte cuvinte, cuprinderea sau reprezentarea universală a tuturor
saşilor. Această adunare reprezentativă se întrunea de două
ori pe an, la date fixe. Ea hotăra asupra tuturor problemelor litigioase
şi controversate din sfera internă şi pregătea de asemeni
deciziile care urmau să fie luate în Dieta generală a Principatului —
cealaltă adunare parlamentară. Vom reveni asupra ei puţin mai
tîrziu.
Un mod
asemănător de autoguvernare s-a dezvoltat şi în cadrul unui al
doilea grup de locuitori transilvăneni, aşa-numiţii secui. În
calitatea lor de comunitate înrudită
cu ungurii, ei însoţiseră triburile acestora încă de la venirea
lor în estul/centrul Europei,
iar apoi au fost folosiţi de către regii maghiari ca centură
protectoare pentru liniile de frontieră ale regatului deja hotărnicit. Ei au
îndeplinit în secolele XI şi XII funcţia
militară de apărare a liniilor de frontieră din interiorul
Transilvaniei faţă de valahii sau pecenegii pe care i-am
pomenit puţin mai devreme. La sosirea saşilor, secuii au fost deseori dislocaţi şi
transferaţi în alte regiuni mai avansate de graniţă. De
fapt, dezvoltarea şi consolidarea structurilor politice din Transilvania a
pus în mod similar bazele pentru o zonă solidă de autoguvernare
şi pentru secui: „ţinutul secuilor”.
Atît în ţinutul secuilor cît şi în cel al saşilor, au existat o
structură politică internă, o reprezentare, precum
şi o formă distinctă de cod juridic.
O a treia unitate
teritorială, care în mod corect, ar trebui numită cea dîntîi, era „ţinutul
ungurilor”, teritoriul vechii nobilimi maghiare. Acest teritoriu reflecta
vechea împărţire a pămîntului în ţinuturi de care regiunea
secuilor şi a saşilor erau clar decupate. În această parte — cea
mai întinsă — a Transilvaniei era valabil un alt cod juridic, bine
cunoscutul ius tripartitum al lui Verbőczy.
Aceste
trei părţi administrative distincte din Transilvania alcătuiau
totuşi o entitate politică comună: Principatul Transilvaniei, „regnum
Transylvaniae”, condus de un principe şi de o dietă în care toate
cele trei unităţi teritoriale (ori, dacă doriţi, toate cele trei comunităţi) erau reprezentate
prin deputaţi, şi în care toate legile principatului trebuiau să
fie acceptate în unanimitate. Aceste trei comunităţi erau numite
„naţiuni”, aşa încît acel
unic „regnum” era compus din trei naţiuni, fiecare cu propriu-i sigiliu. Deveneau
valide numai legile autentificate de toate cele trei sigilii ceea ce făcea
ca dezbaterea şi negocierea parlamentară să fie o necesitate.
Pe
lîngă această clasificare în trei naţiuni, trebuie să se
ţină seama, după 1560, de existenţa a patru „religii recepte”.
Legislaţia Transilvaniei făcuse posibilă deschiderea ţării nu numai faţă de una din multele
orientări religioase de după Reformă, ci, succesiv, faţă de trei din
diferitele biserici nou apărute: luterană, calvinistă şi
chiar antitrinitariană (unitariană). Libertatea
îngăduită acesteia din urmă avea să rămînă unică în Europa vreme de cîteva secole.
Biserica romano-catolică a devenit cea de-a patra biserică
inclusă în acest sistem de libertate religioasă. Drept urmare,
principele era obligat ca în rîndul
celor doisprezece sfetnici oficiali să asigure egalitatea numărului de reprezentanţi ai celor trei
„naţiuni” şi ai celor patru religii. Putem socoti drept o dovadă
a măsurii în care această combinaţie de federalism şi
unitate era înţeleasă public ca un
semn al libertăţii politice, cuvintele pe care le folosea cancelarul
provinciei (Farkas Kowachóczy)
vorbind în1589 despre „publica regni in religione libertas” — libertatea comună în problemele religioase — ca despre o tradiţie esenţială,
definitorie pentru gîndirea politică a principatului. Şi, iarăşi, s-ar cuveni
să îl cităm pe revoluţionarul
Francisc Rákóczy care, în numele tradiţiilor transilvănene, a condus după
1703 răscoala împotriva Habsburgilor, proclamîndu-şi ţelurile
politice pe o medalie ce reprezenta trei preotese aducînd ofrande la unul
şi acelaşi altar. Această ofrandă este comentată cu
cuvintele „concordia religiorum animata libertate” — concordia
religiilor inspirată de libertate, deci elemente federaliste ca
piatră unghiulară a libertăţii!
Şi, în cele din
urmă, nu aş vrea să vă rămînă necunoscut un alt
asemenea simbol al acestei unităţi în pluralitate, al şanselor
inerent legate de federalism. Mă refer acum la sigiliile pe care le-am
pomenit mai devreme, cu care se ratificau toate legile care întruniseră un
acord unanim. Fiecare dintre aceste sigilii ne dezvăluie în primul rînd
apartenenţa sa: Sigillum Comitatuum Transylvaniae al nobilimii
maghiare, Sigillum Nationis Siculicae al secuilor şi Sigillum
Nationis Saxonicae al saşilor. Găsim însă pe sigiliile
aparţinînd secuilor şi saşilor două combinaţii de
litere ce rămîn fără nici un sens pînă nu le citim
împreună, caz în care descoperim o maximă compusă din şase
cuvinte. Distribuţia cuvintelor pe cele
două sigilii este următoarea: primul cuvînt şi prima
jumătate din cel de-al doilea se află pe sigiliul secuiesc pe
care se găsesc şi a doua jumătate a celui de-al patrulea cuvînt
laolaltă cu cel de-al cincilea şi cel de-al şaselea cuvînt, în
vreme ce a doua jumătate a celui de-al
doilea cuvînt, împreună cu cel de-al treilea şi cu prima
jumătate din al patrulea cuvînt se găsesc pe sigiliul
săsesc. După cum am mai spus, cît timp citim separat un sigiliu,
textul rămîne un abracadabra lipsit de noimă. Cuvintele
capătă înţeles doar cînd alăturăm sigiliile în felul
următor:
4b 5 6 1,2a/
Pe sigiliul secuiesc: LOERDELIORSZAGAEHA
2b 3 4a/
iar pe sigiliul
săsesc: ROMNEMZETBOLAL
Combinîndu-le putem citi:
E HAROM NEMZETBOL ALLO ERDELI ORSZAGA, adică ţara Transilvană
alcătuită din aceste trei naţiuni.
Sigiliile
simbolizează astfel în egală măsură independenţa
şi interdependenţa celor trei „naţiuni”, reflectînd federalismul
autonomiilor din tradiţia politică a Transilvaniei.
III.
Ca o tragedie a istoriei
Transilvaniei şi ca o dovadă a lipsei de şansă a acestei
tradiţii în structura politică a României de mai tîrziu, trebuie
să adăugăm la schiţa noastră istorică faptul
că, deşi a existat o numeroasă populaţie română în
Transilvania, nu a fost loc pentru o naţiune română în sistemul
politic al Transilvaniei. Această diferenţă poate fi
explicată relativ uşor. Chiar dacă a avut consecinţe grave
pînă în zilele noastre.
Lucrurile se explică
astfel: Ştefan cel Sfînt, (care a domnit pînă în 1035), a lăsat
cu limbă de moarte urmaşilor săi la tron convingerea că
trebuie apreciată şi cultivată diversitatea popoarelor din regat
— „nam unius linguae uniusque moris regnum imbecille et fragile est” —
„pentru că domnia asupra unei singure limbi şi a unui singur obicei
este nevolnică şi fragilă”. De aceea, mai vechea tradiţie maghiară, potrivit căreia popoarele confederate
ale coroanei ungare îşi menţineau structurile sociale specifice, a
rămas la mare preţ în dinastia arpadiană. Aceasta presupunea
existenţa unei nobilimi proprii fiecărei comunităţi. Este
important de reţinut că, în general, în Evul Mediu numai nobilimea
putea fi socotită partener politic al coroanei. Pînă în secolul al
XIV-lea au existat în Ungaria mai multe nobilimi: maghiară, croată,
secuiască, pecenegă, română, săsească şi altele.
Însă în 1350, Regele Ludovic din noua dinastie occidentală a casei de
Anjou a înlăturat această tradiţie pluralistă, decretînd
unificarea nobilimii. Includerea în rîndul nobilimii maghiare unificate avea
drept condiţie apartenenţa la credinţa catolică. Nobilii
români însă, asemeni supuşilor lor români, erau membri ai Bisericii
Ortodoxe de Răsărit şi, dincolo de eventualele tensiuni sociale
dintre nobilii români şi supuşii români, ei erau uniţi prin
limbă, religie şi obiceiuri. Diferenţierile sociale fiind
socotite în Evul Mediu mult mai importante decît cele etnice, nobilimea română şi-a păstrat de la sine înţeles
privilegiile sociale trecînd în rîndurile Bisericii Romano-Catolice (cel
puţin oficial) şi fiind absorbită încet, dar aproape complet, în
societatea nobililor maghiari. Conaţionalii lor au rămas ca urmare
fără reprezentanţi politici, iar aceasta echivala, în acea
vreme, cu inexistenţa politică.
Această unificare a
nobilimii a afectat şi comunităţile secuilor şi
saşilor, dar nobilii acestor grupuri nu au trebuit să-şi schimbe
religia întrucît erau deja catolici, iar secuii nici măcar limba, întrucît
ei adoptaseră limba maghiară cu mult timp înainte. Într-adevăr,
saşii şi-au pierdut şi ei nobilimea în acelaşi fel în care
şi-au pierdut-o românii, dar în timp ce românii au rămas
fără nici un fel de reprezentare politică, saşii şi-au
înălţat, chiar în această perioadă, propriile oraşe,
iar în interiorul acestora s-a ridicat o nouă clasă de
reprezentanţi şi lideri politici, patricienii. Astfel în 1437 şi 1459 clasele politice din
Transilvania au încheiat acel Unio trium nationum, din care românii lipsesc, deoarece posibilii lor
reprezentanţi, nobilii români, fuzionînd cu nobilimea
maghiară, încetaseră să îi reprezinte.
Absenţa
românilor de pe scena politică a Transilvaniei a atras după sine o
altă absenţă, legată de această dată de
remarcabila legislaţie religioasă a principatului. Biserica Ortodoxă a
fost prezentă în Transilvania cu mult înainte ca mişcările reformiste să ceară acceptarea lor,
care, odată obţinută, a condus la cea mai mare libertate
religioasă din Europa. Locul Bisericii Ortodoxe nu a fost însă
redefinit în 1560, de vreme ce românii nu existau în Transilvania din punct de
vedere politic.2
Astfel, poziţia
Bisericii Ortodoxe în peisajul social a fost în cele din urmă tratată
în practică sub formula generală de „tolerare”. Şi cu toate
că trebuie să recunoaştem că în contextul secolului al
XVI-lea toleranţa era o performanţă deosebită (cu atît mai
mult cu cît toleranţa din Transilvania anului 1568 era mult mai
cuprinzătoare, mai deschisă decît aceea a lui Oliver Cromwell din
1563, ori chiar decît mult lăudata toleranţă a împăratului
Iosif al II-lea din 1780) noi, care trăim în secolul XX, simţim că este vorba de discriminare cînd
luăm în considerare că luteranii,
calviniştii, catolicii şi unitarienii (aceasta era ordinea
oficială) se bucurau de libertate religioasă, în timp ce
ortodocşii erau „doar” toleraţi.
Să clarificăm
totuşi lucrurile: nici o comunitate etnică nu poate fi învinuită
pentru dezavantajarea românilor transilvăneni şi, în cele din
urmă, a Transilvaniei ca întreg. Consecinţele negative ale acestei
dezavantajări sînt totuşi evidente: sistemul politic de tip federal,
atît de temeinic elaborat al acestei ţări, nu a răspuns unei
probleme care a devenit cu timpul tot mai virulentă: apariţia
conştiinţei naţionale. Cu aceasta ajungem la chiar sursele
explicării absenţei elementelor constructive existente în
experienţa politică a Transilvaniei din structura României
contemporane.
IV.
Să
încercăm acum să tragem cîteva concluzii: în partea vestică a
României de azi s-a dezvoltat în primii 600 de ani ai acestui mileniu un sistem politic
federalist nu numai prin coordonarea a trei zone şi sisteme distincte, ci
mai ales prin încurajarea unui spectru foarte larg de legi, libertăţi
şi stiluri de viaţă diferite. Simpla existenţă a
acestor diferenţe a condus la o apreciere deosebită a libertăţii,
la considerarea acesteia drept valoare supremă a existenţei umane,
atît la nivelul individual, cît şi la cel
comunitar. Acest spirit civic este probat nu numai de libertatea acordată
religiilor sau de tolerarea lor, ci şi de încheierea unei
înţelegeri reale şi destul de timpurii în legătură cu
libertatea generală de a studia după cum reiese din „compilatae
constitutiones” din 1669, precum şi din alte legi similare.
Acest
liberalism nu a împiedicat însă cele trei „naţiuni” politice din
Transilvania ce se mărgineanu la lupta pentru drepturile proprii, individuale sau
comune, de care s-au bucurat ca
naţiuni privilegiate — să neglijeze problemele de tip
etnic-naţional care şi-au făcut treptat apariţia în
anii 1700 şi care au determinat din ce în ce mai mult climatul politic anterior revoluţiei din 1848. Atunci cele
trei naţiuni au ratat şi ultima ocazie de a-i include pe români ca pe
o „a patra naţiune” în sistemul lor de federalism şi libertate,
după cum ceruseră aceştia încă din 1791 prin Supplex
Libellus Valachorum. În plus, în secolul al XIX-lea,
înseşi „naţiunile” istorice au fost atrase de un concept de
naţiune articulat etnic. Nu a existat deci nici o altă modalitate
pentru românii transilvăneni de a realiza o autoafirmare politică decît
aceea de a se folosi de supremaţia lor numerică în Transilvania
pentru a promova unificarea cu regatul
trans-carpatic, pe baza conceptului de unitate naţională. În
acelaşi timp, cînd au încercat să-şi bazeze
pretenţiile şi pe argumente istorice, ei au făcut-o în spiritul
timpului, care era cel al apariţiei romantismului în istoriografie — o
tendinţă care putea reînnoda legătura cu tradiţii mai
vechi.
Iniţiativa
militară de a uni România dinastiei Hohenzollern cu provinciile
intracarpatice a pornit în 1916 de la Bucureşti — şi a eşuat.
Tocmai românii din Transilvania au fost cei care au reuşit să
proclame politic unirea tuturor teritoriilor locuite de români în 1918.
Proclamaţia lor reflecta întrucîtva experienţele acestei provincii, deoarece
garanta „deplină libertate naţională pentru toate popoarele conlocuitoare [cu românii]. Fiecare popor se va
instrui, administra şi judeca în limba sa proprie prin indivizi din sînul său şi fiecare popor va
primi drept de reprezentare în corpurile
legiuitoare şi la guvernarea ţării în proporţie cu
numărul indivizilor ce-l alcătuiesc.” Pe baza acestei promisiuni,
saşii şi şvabii din Banat şi-au declarat, în ce îi privea,
unirea cu România şi, întemeindu-se pe acest consens, aliaţii
victorioşi în Primul Război
Mondial au recompensat România cu noile teritorii. Între 1919 şi 1939 aproape 30% din populaţia noii Românii
şi mai mult de 40% din teritoriile nou cîştigate nu erau
româneşti din punct de vedere etnic. Un motiv în plus pentru a se lua în considerare în Constituţia României
Mari acest procentaj ridicat de minorităţi etnice îl
constituia Tratatul între Principalele Puteri Aliate şi Asociate
şi România încheiat la Paris în
1919, care în articolul 11 prevedea autonomie locală pentru
comunităţile secuieşti şi săseşi în
domeniul educaţiei şi al religiei.
Şi totuşi, în
ciuda tuturor antecendentelor, România s-a autodefinit în Constituţia sa
din 1923 drept „stat naţional unitar”. Euforia autoafirmării
naţionale a fost mai puternică decît obiecţiile
minorităţilor, iar instituţiile internaţionale nu s-au
arătat afectate de faptul că Tratatul între Principalele Puteri
Aliate şi Asociate şi România, semnat la Paris, nu era transpus
în realitate de către guvernele României. Orientarea României Mari era tot
mai mult determinată de climatul politic de la Bucureşti, unde domina
încă din secolul al XIX-lea modelul francez, de orientare
centralistă, adică exact antipodul alternativei federale. Acest
curent a fost revigorat după cel de-al doilea război mondial, în
timpul guvernării comuniste, cu o scurtă întrerupere în primii ani de
după 1945, în care comuniştii au acordat o atenţie
generoasă intereselor minorităţilor. A fost constituită
chiar şi aşa-zisa Regiune Autonomă Maghiară pentru secui.
Însă după venirea la putere a lui Ceauşescu, în 1965, toate aceste
semne de curtoazie au încetat. Din nefericire, această „încetare” a avut
loc într-o perioadă în care politica externă a Bucureştiului
dădea semne de rezistenţă faţă de Moscova, şi
deci de autoafirmare naţională în raport cu aceasta. Această din urmă atitudine fiind aplaudată de
toate ţările occidentale, care o percepeau ca o opoziţie curajoasă în interiorul
alianţei comuniste, făcea să nu fie criticată reducerea, în paralel, a elementelor federaliste din
structura internă a României. De fapt, această autoafirmare naţională faţă de
Moscova a avut loc în paralel cu renaşterea unei imagini de sine
etnocentrice a României. Această imagine a făcut mai uşoară
cîştigarea ori măcar potolirea multor intelectuali din vechile clase
burgheze, cu atît mai mult cu cît ea se
opunea unei anumite falsificări a istoriei României, ce fusese impusă
românilor de către liderii sovietici începînd cu anii ’50.
Am putea crede
aşadar că modelul anilor ’70 şi ’80 încuraja o autoafirmare
naţională ce urma exemple istoriografice mai vechi, mai precis
tradiţia acelui Supplex Libellus menţionat mai
devreme, al cărui ţel în vremea respectivă (1790) fusese de a
întări încrederea de sine a unui popor dezavantajat. Însă aceste
mijloace de întărire a încrederii erau oferite unui popor care, în acest
sens, îşi atinsese între timp ţinta: unui popor român unificat
naţional. În plus, acest model era aplicat cu toate instrumentele puse la
dispoziţie de o maşină propagandistică eficientă
şi extrem de centralizată. De asemeni, acest model era aplicat într-o
formă şi cu o finalitate mai primitive ca oricînd, adaptate nivelului
intelectual al lui Ceauşescu; se recurgea la cantităţi
luxuriante de superlative şi la o manieră de autoglorificare ce
atribuiau poporului român doar trăsături eroice şi dintre cele
mai nobile, în timp ce pentru eventualele eşecuri erau blamaţi
străinii sau, în cel mai rău caz românii care nu erau „buni români”.
În cele din urmă (acest ultim stadiu fiind de maxim interes în abordarea
noastră), modelul a evoluat extrem de unilateral, centrînd istoria
României aproape în exclusivitate în jurul etnicilor români „descoperindu-i”
chiar şi acolo unde nu existaseră.
Această imagine de
sine a României a furnizat modelul de gîndire pentru mai multe generaţii: gravitînd în jurul
bucureştio-centrismului, etnocentrismului exagerat, disproporţionat, simplificat unilateral.
Generaţiile educate în acest spirit nu au avut aproape nici o cale
de scăpare din imaginea de sine creată de acest model. Cum ar trebui,
cum ar putea să reacţioneze societatea românească
postrevoluţionară?
V.
În seara de 22 decembrie
1989, Ion Iliescu, care nu era încă preşedinte, a dat citire celor 10
articole ale Programului Revoluţiei. Primul articol proclama un stat
pluralist. Al şaptelea avea în vedere minorităţile naţionale
într-o manieră favorabilă (în acele zile imaginea revoluţiei era
încă strîns legată de numele unui pastor de naţionalitate
maghiară)3. Al zecelea se referea la drepturile omului,
inclusiv la libertatea de a emigra. În dimineaţa zilei de 23 decembrie
1989, un post de radio românesc anticomunist dintr-o ţară
occidentală relua cele zece articole incluzînd articolul şapte,
privitor la minorităţi, în cuprinsul articolului 10, ce se referea la
dreptul fundamental al omului de a emigra.
Desigur,
această coincidenţă nu este neapărat relevantă în
analiza structurii politice a României postrevoluţionare. Emigranţii au fost uneori,
tocmai aceia care manifestau o
tendinţă de eludare a problemei drepturilor minorităţilor
ori, cel puţin, de marginalizare a ei — pînă la a sugera tacit
că ar fi mai bine pentru minoritari să emigreze. Socotesc totuşi
că acest tip de raţionament naţionalist al unor români
necomunişti reflectă într-o anumită măsură obstacolele
ce stau şi în calea acceptării elementelor
federaliste inerente istoriei ţării. Pe de altă parte,
tradiţiile etnocentriste întemeiate de burghezie, — pe care Ceauşescu
le-a preluat nu fără o oarecare abilitate şi le-a continuat, deformîndu-le şi
abuzînd de ele — au persistat chiar şi după eliberarea de sub dictatura
comunistă. Aceste tradiţii au condus din nou la
bucureştio-centrism şi la o imagine de sine naţională
unilaterală, care nu au încurajat de fel reconsiderarea rolului
minorităţilor ori al altor substructuri. Astfel, elementele
federaliste moştenite şi încă existente în Transilvania
au fost ignorate şi au rămas nereflectate politic. Politicienii
români au tins pur şi simplu spre restaurarea glorioşilor ani ’20 ce
au urmat autoafirmării naţionale, ba mai mult,
maniera înfăptuirii acesteia a fost una simplificată şi prea
puţin argumentată.
Aşadar Parlamentul a
votat din nou pentru formula „stat naţional unitar”, întemeindu-se pe o pretinsă sfîntă
tradiţie şi, lucru de la sine înţeles, pe faptul că mai trăiau
în România anului 1992 doar jumătate din cei 30% reprezentînd
minorităţile naţionale, cît
fuseseră în 1919. Astfel, în momentul de faţă, toate partidele
parlamentare mai mari
protestează vehement împotriva articolelor Recomandării 1201 a Consiliului Europei referitoare la autonomia locală
şi la drepturile colective, fără să argumenteze în
vreun fel pentru ce trebuie respinse autonomia locală şi
drepturile colective, ci mulţumindu-se pur şi simplu să citeze
dictatul constituţional proclamat în 1923 şi reluat în 1991, prin
care România se declară „stat naţional unitar”4.
Încercările, oricît de bine
intenţionate, de a privi aceste noţiuni constituţionale în
lumina unei interpretări mai binevoitoare, care să le
lărgească şi să le flexibilizeze în termeni precişi,
par condamnate dinainte eşecului, întrucît sînt calificate automat ca
nepatriotice, segregaţioniste sau chiar iredentiste.
Aceasta ne duce la
concluzia că îndelung elaboratele elemente federaliste din propria istorie
nu sînt reflectate, şi cu atît mai puţin apreciate, în cadrul
structurilor politice ale României contemporane. Explicaţiile pentru
această deficienţă sînt evidente. Pe de o parte, dezbaterile din
Parlamentul României sînt direcţionate de punctul de vedere al
Bucureştiului, perspectivă ce nu oferă nici un rol pozitiv
elementelor federaliste; iar, pe de altă parte, ideea de stat a României
Unite este atît de puternic legată de imaginea naţională
monolitică din secolul al XIX-lea, încît publicul românesc este foarte
greu de convins să reflecteze asupra unei posibile aprecieri pozitive a
subunităţilor administrative — înţelegînd prin aceasta
subunităţi multiplu diferenţiate, deşi nu neapărat pe
criterii teritoriale sau etnice. Şi totuşi, de ce nu şi pe
astfel de criterii?
În anul 1996, Parlamentul
României a votat o nouă Lege a învăţămîntului. Printre
alte paragrafe utile, această lege include şi un paragraf în care se
prevede predarea „Istoriei românilor”. Moţiunea unui deputat sas
transilvănean, de a schimba titlul acestei materii de
învăţămînt în „Istoria României”, a fost respinsă de
majoritatea parlamentarilor pe baze pur emoţionale. Ba mai mult (ori mai
puţin, dacă doriţi!), în şcolile minorităţilor
unde toate materiile de studiu sînt predate în limba minorităţii
respective, legea cere ca „Istoria românilor” să fie predată
în limba română, ca şi cum adevăratul spirit patriotic ar putea
fi asimilat doar prin mijlocirea limbii române.5 Asemenea
trivialităţi demonstrează cît de etnocentric şi de îngust
este concepută viziunea asupra României viitoare. În climatul politic în care atenţia mass-mediei este
focalizată asupra Bucureştiului se preferă mai degrabă
să se accepte, cu ranchiună, cîteva criterii minime privind
drepturile minorităţilor, impuse de Bruxelles sau de Strasbourg
membrilor Uniunii Europene, decît să se aplice cu generozitate modelele
testate cu succes în istoria propriei ţări — o istorie la care, în
alte sensuri, se face referire atît de des într-o manieră aproape
liturgică.
Această neîncredere
izbitoare, această suspiciune faţă de o parte a propriei
istorii, îmi pare ca fiind o slăbiciune fundamentală a structurii
politice a României contemporane. Depăşirea acestei slăbiciuni
este esenţială nu atît de dragul unei corecte relatări
istoriografice, cît mai ales din cauza prezenţei permanente a istoriei
etnocentrice, indiferent dacă este vorba de prezent sau viitor, şi
care aşează patriotismul naţional în context politic.
Dimpotrivă, eu fac parte dintre acei patrioţi români care
recomandă ţării lor să aprecieze mai mult şi fără
teamă moştenirea transilvăneană. Transilvania trebuie
considerată o parte inalienabilă a României întregite, şi de
aceea România trebuie să integreze generos în imaginea sa de sine toate
elementele realităţii transilvănene — într-o reflectare
non-etnocentrică, pentru că orice formă de reflectare
etnocentrică ar nega însăşi substanţa unei părţi
esenţiale a moştenirii sale. Atîta timp cît moştenirea
specifică a Transilvaniei apare ca o sursă de îngrijorare şi de
virtuale pierderi, sau ca un corp străin în imaginea de sine a României,
România ar putea fi percepută ca o moştenitoare nelegitimă a
unei părţi însemnate din propriul teritoriu. Astfel de
suspiciuni, precum şi teama faţă de moştenirea
pluralist-federalistă, generează tensiuni între grupul
majorităţii şi cele ale minorităţilor, conduce la
anchilozarea relaţiilor reciproce care, pentru a se dezvolta şi a
face posibile deopotrivă stabilitatea şi libertatea, presupun
deschidere şi încredere. De vreme ce ne dorim ca România să fie liber
şi de bunăvoie recunoscută de către toţi
cetăţenii săi ca moştenitoare legitimă a întregului
său teritoriu actual, pledăm pentru o reevaluare politică a
experienţei Transilvaniei în domeniul federalismului. Consider că
o asemenea reevaluare ar putea deveni un pas important, pozitiv, spre o
libertate internă sporită, precum şi spre o acceptare mai
largă a noilor noastre structuri democratice. Această
experienţă ar putea constitui o contribuţie autentică,
provenită dintr-o moştenire de drept, la structurile Europei de
mîine.
Conceptul
de naţiune este încă neclar în România. Are el în vedere doar
indivizii de provenienţă etnică română şi
de limbă maternă română, ori îi cuprinde pe toţi cetăţenii
români care, potrivit Constituţiei, au cu toţii drepturi
egale? Dacă drepturile sînt egale, ar putea oare doar unii din ei să
ceară drepturi colective — etnicii români ca români propriu-zişi — în timp ce pentru toţi ceilalţi
(cetăţeni români şi ei, cu o veche istorie colectivă
pe aceste pămînturi, şi care au devenit parte a României doar în
secolul nostru!) să aibă doar drepturi individuale? Dacă
„naţiunea română” este intenţionat
limitată la etnicii români, iar mult citatul „sentiment românesc”
reprezintă o
mentalitate etnică, să fie oare atunci toţi ceilalţi
cetăţeni de mai mică valoare? Doar „toleraţi”? Să se
practice oare diferenţierea acceptare/tolerare din secolul al XVI-lea, de data aceasta pe criterii
etnice? Un asemenea lucru nu îşi poate găsi justificarea în
intenţia constituţiilor moderne. Dacă pe de o parte, cel mai
tîrziu de la 1789 încoace, Franţa este fundamentată pe postulatul
egalităţii tuturor cetăţenilor săi (astfel încît
fiecare cetăţean francez este considerat o parte a naţiunii,
etnia neconstituind un criteriu pentru apartenenţa la naţiunea
franceză), atunci, dimpotrivă, Constituţia, precum şi
istoria României, trebuie să recunoască existenţa
minorităţilor etnice — chiar dacă au fost artificial camuflate
de formula individualizantă, aplicată cu meticulozitate, de „persoane
aparţinînd minorităţilor naţionale”. Recunoaşterea
existenţei minorităţilor ar presupune anumite acţiuni
şi consecinţe de principiu a căror absenţă în momentul
de faţă creează neplăceri, inadecvări şi
constrîngeri. Dacă ne propunem acceptarea largă a României
indivizibile naţional, ca ţara mult iubită, „patria” tuturor
cetăţenilor, avem atunci nevoie de acceptarea majorităţii
naţionale de către minorităţi şi a acestora de
către majoritate. O asemenea acceptare reciprocă ar conduce
negreşit la o deschidere faţă de elementele federaliste, fie
că ea s-ar întemeia direct pe experienţe mai vechi, fie că ar
inventa noi cadre de realizare. A ignora însă moştenirea
naţională din cauza unei obsesii etnice unitariste este o cale ce
trebuie evitată — în beneficiul unui viitor mai bun şi stabil al
statului român modern, întregit teritorial în baza criteriului
unităţii poporului român.
NOTE
1. Domeniul
regal, deoarece sistemul de apărare al vechii Ungarii consta din vaste
zone de pămînt pustiu şi gol (în
latină „deserta”) şi colonizarea, de fiecare dată cînd
regele împingea şi mai mult graniţele în interiorul
Transilvaniei, a pămîntului pînă atunci gol, pustiu, de către cei cărora regele le acorda o parte din
aceste teritorii disponibile. Înainte ca regele să fi chemat pentru
prima dată colonizatori din vest, el obişnuia să împartă
noile pămînturi nobililor după propria alegere, iar aceştia la
rîndul lor le colonizau cu proprii lor poporani. Aceşti poporani erau
datori în schimb să apere integritatea teritoriului. Din punct de vedere
economic însă, ei practicau o economie de pură subzistenţă
şi, dat fiind faptul că nobilii erau scutiţi de taxe, extinderea
teritoriului ungar s-a dovedit în principiu nerentabilă economic. De data
aceasta totuşi, în secolul al XII-lea, regele a atras colonişti din
ţările vestice mai dezvoltate economic în scopul de a combina crearea unei forţe militare defensive
eficiente cu progresul economic. Toate documentele dovedesc că
taxele ce trebuiau plătite de colonizatorii vestici au jucat un rol
decisiv în stabilirea lor pe domeniul regelui.
2. Mai corect ar fi să spunem că nici celelalte
grupuri nu existau în baza unor definiţii pe criterii etnice, dar că aceste grupuri, sau
„naţiuni”, existau pentru că ele fuseseră definite social şi juridic şi, în cele din
urmă, teritorial. Acest lucru fusese posibil deoarece ei îşi
avuseseră sau îşi găsiseră purtători de cuvînt care
să îi reprezinte la curtea regală ca pe comunităţi cu
interese specifice. Etnicii „saşi” din „comitatus” (adică din
ţinutul ungurilor) nu erau saşi din punct de vedere politic, iar
ţăranii de naţionalitate maghiară din Fundus Regius, erau,
ca şi ţăranii români, inexistenţi din punct de vedere
politic. Privilegiul de a fi o „naţiune” nu era definit în termeni etnici! Mai mult de un sfert din etnicii saşi
erau supuşi (lipsiţi de libertate) ai nobilimii şi nu
aparţineau „naţiunii” săseşti. Dacă Biserica Luterană
de care ţineau şi saşii neincluşi
din punct de vedere politic în „naţiunea” săsească, dacă
Biserica Calvină a ţăranilor maghiari neincluşi în
„naţiunea” maghiară erau ambele „acceptate” şi nu doar
„tolerate”, acest statut se datora
existenţei în paralel a naţiunilor maghiară şi
săsească, fapt care nu avea însă, din păcate, un
echivalent şi pentru ţăranii români.
3. Este
vorba de pastorul protestant maghiar László Tőkés, a cărui
hărţuire de către Securitatea ceauşistă a fost
scînteia care a declanşat Revoluţia, la 16 decembrie 1989, în
Timişoara. (n.r.)
4. Ulterior,
Recomandarea 1201 a Consiliului Europei a intrat în conţinutul tratatelor
bilaterale încheiate de România cu Ungaria (septembrie 1996) şi Ucraina
(iunie 1997). (n.r.)
5. Legea învăţămîntului a suferit
modificări prin adoptarea unei Ordonanţe guvernamentale în iulie 1997, devenind mult mai
liberală în privinţa învăţămîntului în limba
maternă a minorităţilor. Istoria şi geografia României,
predate anterior obligatoriu în limba română în şcolile minoritare,
vor fi studiate, se pare, în limba maternă. Totuşi, istoria a
rămas să se numească Istoria Românilor şi nu a României.
(n.r.)
Traducere de Doina Baci
*
Prof. dr. Paul PHILIPPI (n. 1923,
Braşov) a studiat istoria şi teologia la Erlangen şi Zürich, în
1953 a dat examen pentru a deveni preot în cadrul Bisericii Evanghelice C. A.
din România. În 1957 a obţinut
doctoratul în teologia sistematică la Erlangen şi profesoratul în teologie
practică la Heidelberg. Din 1954 a fost asistent la Institutul de Ştiinţe
Diaconice la Heidelberg, al cărui
director a devenit în 1957. În 1974 i s-a conferit titlul de doctor honoris causa al Institutului Teologic Protestant Cluj.
Din 1979 profesor la Institutul Teologic Protestant din Sibiu.
Preşedinte al Forumului Democrat German din România (din 1992). Co-editor
a seriei Siebenbürgisches Archive şi Studia Transilvanica.
Articolul reproduce textul
conferinţei prezentate la Institutul pentru Federalism de la Universitatea
din Fribourg, Elveţia, din 28 august 1996.