Trei căi
posibile pentru micile
naţiuni
est-europene
Pierre Kende
Naţiunile
mai mici sau mai mari din Europa Centrală şi de Est, numită
şi Europa „de Mijloc”, au fost condamnate de situaţia şi
destinul lor, încă de la începuturile epocii moderne democratice — cu alte
cuvinte din secolul al XIX-lea — să aibă de ales între două
posibilităţi la fel de problematice, care, în acelaşi timp, sînt
şi greu de urmat: 1) integrarea într-un cadru statal mai mare, imperial,
sau 2) făurirea întîrziată a naţiunii, în condiţiile
rivalităţii cu celelalte popoare vecine sau chiar cu cele de pe
pămîntul ţării naţiunii respective.
Prima cale,
cea a integrării, a avut adepţi renumiţi, precum prinţul
polonez Czatorsky, cel care şi-a asumat răspunderea conducerii
diplomaţiei ţariste, sau istoricul Frantisek Palacký, marele
luminător al naţiunii cehe, sau de partea maghiară Széchenyi,
Deák şi Andrássy tatăl (ca să nu-i amintim decît pe cei mai
însemnaţi). În secolul dintre Congresul de la Viena şi primul
război mondial, popoarelor Europei de Mijloc li se „oferea” ca şi
cadru imperial, în primul rînd sistemul de stat dunărean habsburgic (am
pus cuvîntul oferea, între ghilimele, cu toate că Palacký socotea
acest cadru istoric dat, drept un cadou din partea grijii cereşti); mai
spre nord, popoarele baltice şi polonezii trebuiau să se
învoiască cu puterea rusă, în timp ce spre sud-est, în regiunea
balcanică, restrîngerea gradată a imperiului otoman a transformat
formaţiunile statale de aici în teren de luptă al celorlalte mari
puteri europene.
Cea de-a doua
cale, calea statalităţii independente, clădită pe
suveranitatea naţională, se prezenta ca o posibilitate mult mai
atrăgătoare şi din multe puncte de vedere mai modernă,
într-o perioadă al cărei profil fusese format de Revoluţia
Franceză şi de romantism. Secolul care a urmat Congresului de la
Viena, după cum a arătat şi István Bibó în mai multe
lucrări ale sale, a subminat treptat principiul, pînă atunci valabil,
al legitimităţii dinastic-feudale, conducînd apoi aproape în mod
automat la o apreciere crescîndă a valorilor democraţiei şi a
ideii de stat naţional. Bineînţeles că ar fi exagerat să
etichetăm Europa secolului al XIX-lea drept o perioadă a
„autoguvernării naţionale”. Ideea în sine apăruse însă,
chiar cu forţă revoluţionară, la mijlocul secolului (în
Polonia încă şi mai devreme), şi toate naţiunile Europei de
Mijloc care se respectau — mai bine zis intelectualitatea naţiunilor — au
început să promoveze această idee, transformînd-o apoi în program
politic şi de emancipare naţională. Anul 1848 a reprezentat un
moment însemnat al acestui proces de fermentare a ideilor spiritual-politice.
El a fost totodată şi momentul confruntării cu
adversităţile pe care înfăptuirea programului statului naţional
le ascundea de la început în această regiune de mijloc a Europei, atît de
multă vreme divizată şi atît de eterogenă din punct de
vedere etnic.
Înainte de a
continua firul ideii, trebuie să ne referim în cîteva cuvinte şi la
problema termenului de „naţiune” — numai în aparenţă uşor
de definit — în această regiune de mijloc a Europei. Dat fiind că
între „naţiune” şi politic există o relaţie strînsă,
nu numai din punct de vedere faptic, ci inevitabil şi din punct de vedere
logic, (pentru că „naţiunea” există doar atunci şi doar în
măsura în care — şi îl citez iarăşi pe Bibó1 —
ea se evidenţiază într-o oarecare finalitate politică
colectivă), nu este îndeajuns pentru a identifica un popor ca
„naţiune” să ne limităm doar la anumite
particularităţi culturale sau la deosebirile lingvistice existente. Naţiunile
cunoscute din istoria Europei, la fel ca şi de pe alte continente, nu s-au
născut din „monolingvism” (acest lucru este mai degrabă efect, decît
cauză), ci dintr-o anumită voinţă politică sau
dintr-un pact unificator. În Europa evului mediu, această voinţă
era în general de natură dinastică sau feudală, însă în
epoca modernă din care facem şi noi parte, acest „pact”, pentru a fi
valabil, trebuie să îmbrace un caracter din ce în ce mai „democratic” (în
sensul reprezentativităţii extinse la toate grupurile poporului
respectiv). Bineînţeles, niciodată, nici un act întemeietor nu este
„curat”; chiar şi cele două acte, considerate a fi modelele
precursoare făuririi naţiunilor moderne (1776, 1789) au precedente
istorice semnificative.
Revenind la
Europa de Mijloc, trebuie să spunem că, precedente dinastice sau
feudale fără echivoc au existat doar în cazul polonez şi
maghiar, eventual şi în cel sîrb şi bulgar. Existenţa tuturor
celorlalte naţiuni trebuia fie inventată, fie fundamentată în
numele unei continuităţi istorice întrerupte. Acest lucru a fost
îngreunat nu numai de discontinuitate (în cele mai multe cazuri, de mai multe
secole), ci şi de nesiguranţa referirilor teritoriale, mai precis de
o circumstanţă extrem de supărătoare, anume că, pe
teritoriile considerate „proprii”, între timp se instalaseră alte popoare
(un exemplu bun este Kosovo), respectiv că acolo se instaurase o altă
statalitate. De pildă, pentru fundamentarea naţiunii cehe, trebuia
ignorat faptul că teritoriul coroanei cehe — teritoriu de altfel existent
ca atare în mod incontestabil de veacuri — era considerat încă din secolul
al 13-lea şi de către germanii care trăiau acolo ca patrie,
chiar mai mult decît atît: îl considerau ca fiindu-le propriu împreună cu statul respectiv, pornind de la faptul la fel de indiscutabil că regatul
ceho-morav, timp de mai multe secole, a făcut parte din Sfîntul Imperiu
Romano-German, şi a fost chiar centrul lui de guvernare, iar mai tîrziu a
devenit un ţinut înfloritor şi respectat al unei formaţiuni
statale al cărei liant era o dinastie cu sediul la Viena. Formula
maghiară se asemăna cu cea ceho-moravă, întrucît şi în
acest caz continuitatea statală era legată de rolul de
guvernămînt al unei case domnitoare care nici pe departe nu se putea numi
„naţională” şi era centrată pe existenţa unui imperiu,
(deci era din multe puncte de vedere fictivă), însă era cu totul alta
din unghiul de vedere al teritoriului: aici obiectul
rivalităţii nu era apartenenţa naţională a coroanei,
ci a ţinuturilor subordonate ei administrativ şi istoric, în primul
rînd a Croaţiei şi Ardealului, dar într-o oarecare măsură
şi a regiunilor sudice, de graniţă — locuite în mare parte de
sîrbi. Acest conflict fusese iscat de aceeaşi revoluţie
spirituală, care, după munca de pregătire a epocii Reformei,
vorba poetului, a „deşteptat” în 1848 societatea
nobilo-burghezo-intelectuală maghiară. Tragedia s-a produs
datorită faptului că „deşteptarea naţională” a avut
loc nu numai în societatea maghiară, şi că statalitatea
bazată pe principiile Sfîntului Ştefan („hungarus”) a fost
expropriată din punct de vedere naţional maghiar, în primul rînd prin
limba vorbită, înstrăinîndu-i pe locuitorii vorbitori de alte limbi
ai teritoriului coroanei, trezindu-i în fond la faptul că, la urma urmei,
ei aparţin unei „alte naţiuni”. Naţiuni care trăiau una
lîngă cealaltă de secole începuseră să se considere una pe
cealaltă străine sau chiar inamice, iar în teritoriile cu
populaţie mixtă apăruse competiţia naşterilor,
posesiunilor şi a altor lucruri exprimabile numeric, în vederea deciderii
majorităţii „naţionale” în teritoriul respectiv.
Această
poveste este destul de cunoscută pentru a-i mai trece aici în revistă
detaliile şi consecinţele politice, geografice şi demografice.
Cert este că ideea „statului naţional” a devenit de-a lungul
secolului nostru (şi) în regiunea Europei de Mijloc un principiu dominant,
pe deasupra chiar în varianta care punea accentul pe unicitatea etnică,
considerînd-o ca scop politic în sine. Prima fază însemnată a acestei
restructurări politice, numită făurirea statului naţional,
s-a încheiat în 1918, dar că lucrurile nu au ajuns nici pe departe la
punctul de echilibru în acel moment de acalmie al istoriei epocii moderne a
fost demonstrat mai întîi de evenimentele petrecute între 1938 şi 1941,
iar apoi, cu jumătate de secol mai tîrziu, de cele de după 1989, în
ambele cazuri avînd o putere revelatoare. „Statul naţional pur” nu s-a
născut cu nici una dintre aceste ocazii: motivele sînt arhicunoscute,
şi tocmai de aceea nici nu are rost să zăbovim asupra lor. În
schimb s-a creat o situaţie caracterizată prin incapacitatea de a
dialoga şi neîncrederea reciprocă a părţilor. La
sfîrşitul anilor nouăzeci, în „Europa de Mijloc”, încă
neconsolidată complet din punct de vedere teritorial, convieţuiesc circa
20 de state (18, dacă nu socotim Muntenegrul şi republica
nerecunoscută a sîrbilor bosniaci, respectiv 15, dacă nu
considerăm Belarusul, Ucraina şi Moldova parte a „Europei de
Mijloc”), însă aceste 20 de ţări nu constituie un sistem de
state şi aproape nu sînt legate nici prin relaţii ce ar putea fi
numite federale. Într-o perioadă, caracterizată printr-o globalizare
economică, ce cuprinde de altfel şi regiunea respectivă,
majoritatea acestor 20 de state (poate doar cu excepţia Poloniei, Ungariei
şi României) se consideră, şi doreşte să fie
considerată, în stadiul de „făurire a naţiunii” — în
consecinţă, din afară, regiunea întruchipează cîte o
dată o desuetudine comică, alteori însă una
tragică...
Pînă aici
am analizat două căi posibile de dezvoltare a naţiunilor
mici, deşi titlul prezentării mele se referă la trei posibilităţi.
Care ar fi deci a treia cale? Cred că nu produc nici o surpriză
numind, pe lîngă cele două căi deja străbătute de-a
lungul istoriei, şi o a treia posibilitate: federalizarea.
Ideea
federalizării este prezentă în gîndirea politică central
şi est-europeană încă de la mijlocul secolului al XIX-lea. Ea
s-a manifestat în planuri precum Federaţia Statelor Dunărene,
propusă de Kossuth, sau — către sfîrşitul secolului — sub forma programului
transformării pe baze federative a monarhiei austro-ungare, în favoarea
căruia militau mai multe personalităţi. Aşa cum arătam
cu lux de amănunte cu o altă ocazie2, aceste planuri
grandioase nu au avut şanse reale de izbîndă nici măcar o
dată în cei o sută de ani de dinainte de 1945, şi cu atît mai
puţin după 1945, avînd în vedere că următoarele patru-cinci
decenii a avut loc integrarea silită în structura de putere cu centrul la
Moscova. De-a lungul acestui secol, în regiunea noastră, au apărut de
fapt numai două federaţii, create, mai mult sau mai puţin, din
voinţă proprie: Cehoslovacia şi Iugoslavia. Astăzi nici una
dintre ele nu mai există.
Permiteţi-mi
să pun în lumină obstacolele care stau în calea federalizării
tocmai prin exemplul destrămării statalităţii cehoslovace
şi iugoslave. Acest lucru ne va aduce totodată mai aproape şi de
înţelegerea cauzei imposibilităţii de a crea din
voinţă proprie, în locul statalităţii habsburgice în curs
de dezmembrare, un fel de federaţie dunăreană.
Atît
Cehoslovacia, cît şi Iugoslavia, au reuşit să dăinuie
pînă ce forţa politică unificatoare a statului respectiv a putut
conta întru totul pe o apreciere pozitivă din partea puterilor externe
competente în problemele regiunii, fiind deci, (şi) din acest motiv,
destul de redutabilă ca să contracareze năzuinţele şi
factorii centrifugali aflaţi de partea opusă. În schimb, în momentul
în care voinţa unificatoare internă slăbise, iar în acelaşi
timp mediul puterilor politice externe se divizase, respectiv devenise
indiferent faţă de conservarea cadrului statal existent, nimic nu se
mai putea opune cu succes procesului de destrămare început pe baza
diferenţelor „naţionale”. Mai exact: menţinerea cadrului statal
existent ar fi fost posibilă numai dacă locul „forţei
unificatoare” de pînă atunci ar fi fost luat de un contract federal
minuţios elaborat şi aprobat de majoritatea părţilor
implicate. În cazul Cehoslovaciei, ar fi existat o posibilitate în acest sens,
dar n-a existat voinţa necesară. În ceea ce priveşte Iugoslavia,
a existat o tendinţă de acest gen, dar din partea sîrbilor s-a impus
voinţa care, pînă la urmă, a exclus pentru celelalte
părţi posibilitatea recompunerii contractului cu drepturi egale. Pe
deasupra, în acest ultim caz n-a fost destul de clar cine anume ar
trebui să semneze contractul: republicile fostei federaţii sau
reprezentanţii ad-hoc ai etniilor? După cum ştim, partea
sîrbă promova principiul etnic, în cazurile în care se afla în minoritate,
şi cel al cadrului administrativ existent, în cazurile în care acesta se
afla în mîinile sale.
În
paranteză fie spus, problema grupurilor etnice şi a teritoriilor ce
trebuiau împărţite a dat multă bătaie de cap şi celor
care militau pentru transformarea Imperiului Habsburgic. Generalizînd chestiunea,
am putea afirma că piedica cea mai mare în calea punerii în practică
a „autoguvernării naţionale” a fost reprezentată, totdeauna
şi peste tot, dar mai ales în regiunile cu populaţie mixtă,
tocmai de această problemă.
Întorcîndu-ne
la posibilitatea teoretică şi dificultăţile practice ale
federalizării, aş formula o primă concluzie spunînd că, în
scopul creării unui cadru statal federativ, este nevoie de o forţă unificatoare (nu neapărat una democratică) sau de
o capacitate de angajare contractuală (şi bineînţeles,
dispoziţie): conform normelor europene actuale, această a doua
premisă poate fi numai una de sorginte „democratică”.
Să vedem
acum ce fel de condiţii trebuie îndeplinite, respectiv să existe,
pentru ca să putem vorbi de dispoziţia de a semna un contract,
şi care totodată să asigure şi temeiul real al acestei
dispoziţii? Este lesne de înţeles că o parte a condiţiilor
este de natură „psihologică”, o altă parte de natură
economică, şi o a treia parte de natură politică.
Cel mai simplu
se poate formula condiţia „psihologică”, dar ştim în
acelaşi timp că ea este şi cea mai dificil de realizat.
Condiţia este ca fiecare din „popoarele” (oricare ar fi sensul acestui cuvînt) ce pot fi luate în calcul la
crearea federaţiei să dorească să trăiască
împreună cu toate celelalte popoare, într-un singur stat, adică în
cadrul unui sistem comun de instituţii. Întrebarea cea mare este dacă
din partea popoarelor Europei de Mijloc sau a unui grup mai larg al acestor
popoare a existat vreodată o asemenea dispoziţie. Cert este însă
că de la 1989 încoace am asistat mai degrabă la prezenţa
dorinţei opuse — a separării naţionale —, ea fiind
contracarată doar de aspiraţiile împărtăşite de
aproape fiecare naţiune est-europeană, de a adera la Uniunea Europeană. În percepţia
populaţiei regiunii însă, Uniunea Europeană nu înseamnă
vecinul, ci occidentul mai depărtat.
În ceea ce
priveşte condiţiile economice, multă vreme a persistat
concepţia eronată conform căreia federalizarea este
posibilă şi realizabilă doar între state aflate la acelaşi
nivel. Practica din sînul Comunităţii Europene a contrazis
această părere. Drept este însă că, în orice sistem
federativ, economia sănătoasă, competitivitatea şi
încrederea în cuvîntul dat sînt indispensabile, respectiv că în lipsa
acestora, nici o ţară nu va fi un partener dorit în nici o
alianţă. O altă sursă de conflict poate fi orice
problemă de partaj, de la comisioanele vamale comune la recunoaşterea
reciprocă a drepturilor la asigurările de sănătate.
Problemele distribuţiei veniturilor a jucat un rol însemnat chiar şi
în destrămarea federaţiei iugoslave.
Referitor la
condiţiile politice, trebuie să deosebim mai multe categorii. Prima
este cea teritorială: aşa cum accentua şi Bibó3, iar
apoi a demonstrat atît de tragic conflictul sîrbo-croat şi ulterior
războiul din Bosnia, nu se poate adera la un sistem federativ
fără consensul privitor la graniţele sale interne. O altă
categorie a condiţiilor politice este cea legată de caracterul
şi calitatea instituţiilor: armonizarea sistemelor juridice, precum
şi colaborarea politică presupun de la bun început o compatibilitate
importantă a acestora. Următoarea condiţie, stabilitatea
politică. Aşa cum consemnam într-o scriere anterioară4,
pot intra într-o federaţie doar acele state care dispun deja în momentul
pornirii pe această cale de o structură politică eficientă
şi acceptată ca legitimă la nivelul populaţiei.
Într-adevăr, aceasta este marea problemă: la şase-opt ani
după răsturnarea comunismului, cîte dintre ţările
est-europene pot afirma că îndeplinesc satisfăcător şi
această condiţie?
Prima
concluzie a investigaţiei noastre referitoare la posibilele căi de
urmat pentru micile naţiunile est-europene a fost că, de la începutul
epocii moderne pînă în trecutul apropiat, ele puteau, de fapt, să
aleagă între două posibilităţi: acceptarea unui anumit
cadru imperial, sau făurirea (întîrziată) a naţiunii, care
inevitabil a dus la rivalitatea cu popoarele conlocuitoare şi vecine.
Calea federalizării —teoretic, a treia posibilitate — a putut fi
aleasă doar în cazuri excepţionale, dovedindu-se chiar şi atunci
imposibil de urmat pe termen lung.
După
1989, situaţia s-a schimbat într-o oarecare măsură, pentru
că forţele de constrîngere externe imperiale au încetat definitiv
să mai existe, dîndu-se astfel un nou imbold statalităţii
organizate pe fondul separării naţionale. În acelaşi timp
şi-a făcut apariţia la orizont Uniunea Europeană, ca o
forţă structurantă şi federalizatoare, care, punînd între
paranteze cadrul geografic dat (şi animozităţile moştenite
împreună cu acesta), mînă statele regiunii spre un anume tip de
sistem federativ. Bineînţeles, acest lucru se va înfăptui doar
dacă statele respective nu se vor avînta, din cauza aprecierii
greşite a resurselor şi intereselor proprii, într-un
izolaţionism lipsit de raţiune.
În mod
evident, integrarea în Europa federativă constituie actualmente interesul
primordial al Europei noastre de Mijloc. În mintea multora această
integrare se înfăţişează doar sub forma unei probleme de
ordin tehnic. Dimpotrivă, procesul necesită cel puţin tot atîta
pregătire psihologică, cît politică. Primul pas în acest sens ar
fi: să învăţăm să trăim, în comunitatea
noastră mai restrînsă, alături de cei de altă religie,
altă limbă, altă rasă sau de cei care îşi duc
viaţa conform unor principii diferite de ale noastre. Cînd vom fi trecut
de această fază, ne va fi mai uşor să ne ridicăm
şi la înălţimea relaţiilor ce depăşesc
graniţele actuale.
NOTE:
1. „... aproape indubitabil,
naţiunea este o comunitate socială, mai precis o comunitate cu
dimensiuni ce le depăşesc pe cele ale comunităţilor
elementare, esenţiale, şi care dispune de intenţie
politică...” (Bibó: A nemzetközi államközösség bénultsága és annak
orvosságai, în: Válogatott tanulmányok, 4, Budapesta, 1990, p. 344.)
2. Péter Kende: Volt-e valaha
is esélye egy dunai államszövetségnek?, publicat iniţial în: Kell-e
nekünk Közép-Európa? (ediţie specială a revistei Századvég,
Budapesta, 1990), republicat în volumul autorului, intitulat: Miért nincs
rend Kelet-Közép-Európában? (Osiris, Budapesta, 1994)
3. De pildă: „Federalizarea
nu este un panaceu, aşa cum nu este un panaceu căsnicia legată
în ultima scenă a piesei sau ultimul capitol al romanului: nu
înlătură problemele, dimpotrivă creează o multitudine de
probleme noi, deci nu se poate participa la ea cu jumătate de
voinţă sau cu probleme nerezolvate (...) Succesul federaţiilor
poate fi asigurat doar de garanţia libertăţii, a
autoguvernării şi a liberei voinţe, de precizarea ţelurilor
comune, concordanţa lor reală cu tendinţa
transformării naţiunilor sau cu cea a unificării
supranaţionale, şi de delimitarea clară a cadrului
naţional.” (Bibó, op. cit., partea a II-a, paragraful 6.)
4. Pierre Kende: La fédération
danubienne, idée d’avenir? in Commentaire, numéro 54, été 1991
(Paris). În limba maghiară se poate găsi cu titlul Ausztria-Magyarország megint aktuális volna? în volumul amintit la nota nr.
2.
Traducere de
Tibor Szász
*
Pierre Kende, fost director de cercetare al
CNSR Paris, autor a numeroase studii dedicate istoriei contemporane, societăţii
şi problemelor politice ale Europei Centrale şi de Est. Membru al
Academiei Ungare de Ştiinţe, este totodată preşedintele
Institutului 1956 din Budapesta.
Pierre Kende, A kelet-európai
kisnemzetek három lehetséges útja, publicat cu permisiunea autorului