Legea Învăţămîntului Nr. 84. din 1995
(Extrase)
Articolul 8
(1)
Învăţămîntul de toate gradele se desfăşoară în
limba română. În fiecare localitate se organizează şi
funcţionează clase cu limba de predare română.
(2) Dreptul
persoanelor aparţinînd minorităţilor naţionale de a
învăţa limba lor maternă şi de a putea fi instruite în
această limbă sînt garantate, în condiţiile prezentei legi.
(3) Studiul
şi însuşirea în şcoală a limbii române, ca limbă
oficială de stat, sînt obligatorii pentru toţi cetăţenii români,
indiferent de naţionalitate.
(4) Atît în
învăţămîntul de stat, cît şi în cel particular, documentele
şcolare oficiale se întocmesc în limba română.
Articolul 9
(1) Planurile
învăţămîntului primar, gimnazial, liceal şi profesional
includ religia ca disciplină şcolară. În
învăţămîntul primar religia este disciplină obligatorie, în
învăţămîntul gimnazial este opţională, iar în
învăţămîntul liceal şi profesional, este facultativă.
Elevul, cu acordul părintelui sau al tutorelui legal instituit, alege pentru
studiu religia şi confesiunea.
(2) Cultele
recunoscute oficial de stat pot solicita Ministerului
Învăţămîntului organizarea unui învăţămînt
specific, corespunzător necesităţilor de pregătire ale
personalului de cult, numai pentru absolvenţii învăţămîntului
gimnazial sau liceal, după caz. Ele răspund de elaborarea programelor
de studii, care se aprobă de Secretariatul de Stat pentru Culte şi de
Ministerul Învăţămîntului. [...]
Articolul 12
(2)
Organizarea şi conţinutul învăţămîntului nu pot fi
structurate după criterii exclusiviste şi discriminatorii de ordin
ideologic, politic, religios sau etnic. Nu sînt considerate a fi structurate
după criterii exclusiviste şi discriminatorii unităţile
şi instituţiile de învăţămînt create din nevoi de
ordin religios sau lingvistic, în care predarea corespunde alegerii
părinţilor sau tutorilor legali instituiţi ai elevilor. [...]
Articolul 22
(1) Studiile
gimnaziale se încheie cu susţinerea unui examen de capacitate, structurat
pe baza unei metodologii elaborate de Ministerul Învăţămîntului
la următoarele discipline: Limba şi literatura română,
Matematică, Istoria românilor şi Geografia României. Elevii
aparţinînd minorităţilor naţionale care frecventează
cursurile gimnaziale în limba maternă susţin şi o probă la
Limba şi literatura maternă.[...]
Articolul 25
(4) Concursul
de admitere în liceu constă din următoarele probe:
b) Limba
şi literatura maternă — scris, probă susţinută de
candidaţii care se înscriu la concursul de admitere pentru clase cu limbi
de predare ale minorităţilor naţionale.
Articolul 26
(1) Studiile
liceale se încheie cu un examen de bacalaureat, diversificat în funcţie de
profilul liceului, de profilul clasei şi de opţiunea elevului.
Examenul de bacalaureat constă din susţinerea următoarelor
probe:
[...] b) Limba
şi literatura maternă — scris şi oral, pentru elevii care au
urmat studiile liceale într-o limbă a minorităţilor
naţionale. [...]
d) Istoria
românilor — oral. [...]
Articolul 41
(2) Integrarea
şcolară a copiilor cu cerinţe educative speciale se
realizează prin unităţi de învăţămînt special, în
grupe şi clase speciale din unităţi preşcolare şi
şcolare obişnuite, sau în unităţi de
învăţămînt obişnuite, inclusiv în unităţi cu
predare în limbile minorităţilor naţionale. [...]
Articolul 104
Învăţămîntul
particular funcţionează potrivit legii dacă:
a) este
organizat şi funcţionează pe principiul non-profit;
b) este
organizat şi funcţionează pe principii nediscriminatorii şi
respinge ideile, curentele şi atitudinile antidemocratice, xenofobe,
şovine şi rasiste;
c)
respectă standardele naţionale [...]
CAPITOLUL XII
Învăţămîntul
pentru persoanele aparţinînd minorităţilor naţionale
Articolul 118
Persoanele
aparţinînd minorităţilor naţionale au dreptul să
studieze şi să se instruiască în limba maternă la toate
nivelurile şi formele de învăţămînt, în condiţiile
prezentei legi.
Articolul 119
(1) În
funcţie de necesităţile locale, se pot organiza la cerere, în
condiţiile legii, grupe, clase, secţii sau şcoli cu predarea în
limbile minorităţilor naţionale.
(2) Alineatul
(1) al acestui articol se va aplica fără a se aduce atingere
învăţării limbii oficiale şi predării în această
limbă.
Articolul 120
(1) Limba
şi literatura română se predau în învăţămîntul primar
după programe de învăţămînt şi manuale şcolare
elaborate în mod special pentru minoritatea respectivă. În
învăţămîntul gimnazial şi liceal, Limba şi literatura
română se predau după programe de învăţămînt şi
manuale şcolare identice cu cele pentru clasele cu predare în limba
română.
(2) În
învăţămîntul gimnazial şi liceal, Istoria românilor şi
Geografia României se predau în limba română, după programe şi
manuale identice cu cele pentru clasele cu predare în limba română.
Examinarea la aceste discipline se face în limba română. În
învăţămîntul primar, aceste discipline se predau în limba
maternă.
(3) În
programele şi manualele de Istorie universală şi Istoria
românilor se vor reflecta istoria şi tradiţiile
minorităţilor naţionale din România.
(4) În
învăţămîntul gimnazial se introduce, la cerere, ca disciplină
de studiu, Istoria şi tradiţiile minorităţii
naţionale, cu predare în limba maternă. Programele analitice şi
manualele la această disciplină sînt aprobate de Ministerul
Învăţămîntului.
Articolul 121
Elevilor
aparţinînd minorităţilor naţionale care frecventează
unităţi de învăţămînt cu predarea în limba română
li se asigură, la cerere şi în condiţiile legii, ca
disciplină de studiu, limba şi literatura maternă, precum
şi istoria şi tradiţiile minorităţii respective.
Articolul 122
(1) În
învăţămîntul de stat profesional, liceal — tehnic, economic,
administrativ, agricol, silvic, agronomic — cît, şi în
învăţămîntul postliceal, pregătirea de specialitate se face
în limba română, asigurîndu-se, în funcţie de posibilităţi,
însuşirea terminologiei de specialitate şi în limba maternă.
(2) În
învăţămîntul medical universitar de stat, în cadrul
secţiilor existente, pregătirea de specialitate se poate face în
continuare în limba maternă, cu obligaţia însuşirii
terminologiei de specialitate în limba română.
Articolul 123
În
învăţămîntul universitar de stat se pot organiza, la cerere
şi în condiţiile prezentei legi, grupe şi secţii cu
predarea în limba maternă pentru pregătirea personalului necesar în
activitatea didactică şi cultural-artistică.
Articolul 124
În
învăţămîntul de toate gradele, concursurile de admitere şi
examenele de absolvire se susţin în limba română. Concursurile de
admitere şi examenele de absolvire pot fi susţinute în limba
maternă la şcolile, clasele şi specializările la care
predarea se face în limba maternă respectivă, în condiţiile
prezentei legi.
Articolul 125
Ministerul
Învăţămîntului asigură, în limba de predare,
pregătirea şi perfecţionarea personalului didactic, precum
şi manuale şcolare şi alte materiale didactice.
Articolul 126
În conducerea
unităţilor şi instituţiilor de învăţămînt în
care există grupe, clase sau secţii cu predare în limbile
minorităţilor naţionale, se asigură o reprezentare
proporţională a cadrelor didactice din rîndul
minorităţilor, cu respectarea competenţei profesionale. [...]
Articolul 143
(2) În
structura inspectoratelor şcolare din judeţele cu
învăţămînt şi în limbile minorităţilor
naţionale sînt cuprinşi şi inspectori şcolari pentru acest
învăţămînt. [...]
Articolul 154
(5) Candidatul
la concursul pentru ocuparea unui post didactic cu predare în altă
limbă decît aceea în care şi-a făcut studiile superioare,
susţine, în faţa unei comisii de specialitate, un test de
cunoaştere a limbii în care urmează să facă predarea.[...]
Articolul 180
Asupra
dreptului copilului minor de a urma şcoala în limba română sau în
limba unei minorităţi naţionale hotărăşte
părintele sau tutorele legal instituit.
Publicată
în Monitorul Oficial nr.167, din 31 iulie 1995