Cuvîntul păcii
sau lumi în război
religie, ostilitate
şi reconciliere
în sud-estul Europei
Luke A. Veronis
De cîte ori
abordăm subiectul religiei în sud-estul Europei, ne vin în minte atît tema
„cuvîntului păcii” cît şi cea a „lumilor în război”.
Pentru mulţi dintre noi, religia constituie un element fundamental de
autoidentificare. Religia poate juca un rol important nu numai în solidarizarea
sau divizarea oamenilor, ci, în orice ţară, ea poate avea prin
învăţăturile sale şi un rol pacificator, transmiţînd
un mesaj de iubire, toleranţă şi libertate atît între indivizi,
cît şi între diferitele sisteme religioase, sau, dimpotrivă, ea poate
accentua diferenţele care conduc la diviziune, oprimare şi chiar la
„războaie sfinte”. Conducătorii despotici recurg adeseori la asemenea
distorsionări ale mesajului religios pentru a găsi un mijloc de a se
menţine la putere sau pentru a-şi uni poporul împotriva unui presupus
„duşman comun”. Din păcate, abuzurile religioase se pot regăsi
chiar şi în zelul greşit direcţionat şi proasta
înţelegere a propriei credinţe. Asemenea lideri spirituali îşi
confundă uneori rolul de propovăduitori ai Adevărului
Veşnic cu cel de păstrători ai identităţii etnice
sau de propovăduitori ai viziunii proprii asupra adevărului.
În momentul actual,
cel mai izbitor exemplu din sud-estul Europei îl constituie tragedia din fosta
Iugoslavie. Jurnaliştii au încercat în mod repetat să prezinte
această calamitate în termenii unui conflict între grupuri religioase care
au în spate secole de ură instilată de diversele părţi,
ortodoxă, catolică sau musulmană. Fără îndoială
că au existat momente în care vreun preot creştin sau musulman a
profitat de poziţia conferită de funcţia sa pentru a
propovădui un presupus patriotism, implicînd numele lui Dumnezeu într-un
război naţional aşa-zis „sfînt”. În acelaşi timp, nu
trebuie însă uitat că liderii comunităţilor ortodoxe,
catolice şi musulmane au denunţat acest război şi au
declarat în repetate rînduri că acest conflict nu este un război
între religii, ci un război între politicieni. Liderii naţionali
nereligioşi ai fiecărei tabere au fost, cel mai adesea, cei care au
încercat să descrie această luptă drept una „sfîntă” pentru
păstrarea propriei identităţi naţionale şi religioase.
Nenumărate
exemplificări ale subtemei „Cuvîntul păcii sau lumi în
război: religie, ostilitate şi reconciliere în sud-estul Europei” pot fi găsite în perioada ultimilor cinci ani de tulburări şi
război din fosta Iugoslavie.
Totuşi,
devreme ce vin la această conferinţă din partea Albaniei, voi
prefera să îmi concentrez expunerea asupra regiunii şi religiei cu
care sînt cel mai familiarizat. M-aş putea referi la modul general la
felul în care principalele patru comunităţi religioase din Albania,
musulmanii suniţi, musulmanii bektaşi, creştinii ortodocşi
şi romano-catolicii, s-au străduit să ofere nu numai discursuri
pacificatoare, ci şi acţiuni pacificatoare, deşi chiar în
acelaşi timp anumite elemente din cadrul acestor comunităţi au
adoptat atitudini în măsură să aibă drept rezultat „lumi aflate
în război.” Totuşi, îmi voi îndrepta atenţia cu precădere
asupra unor exemple din însăşi Biserica Ortodoxă, încercînd
să prezint felul în care ea s-a străduit să fie un oficiant al
păcii şi un factor de reconciliere în Albania zilelor noastre, în
ciuda diverselor elemente ce acţionează în contradicţie cu acest
ţel al ei.
Însă
pentru a evalua prezentul, e nevoie să cunoaştem întrucîtva istoria
religioasă unică a Albaniei din ultimii două mii de ani1.
Veţi găsi o schiţă istorică sintetică în notele
explicative. Dintr-o astfel de privire generală ne putem face o idee
despre varietatea configuraţiei religioase albaneze şi, de asemeni,
putem observa modul în care religia a jucat cînd un rol pozitiv, cînd unul
negativ — ea a fost folosită ca să legitimize războaie adeseori
percepute ca războaie juste împotriva opresiunii sau, dimpotrivă,
deţinînd poziţii care îi confereau putere, ea a fost folosită
uneori într-o manieră coercitivă, în defavoarea altor religii aflate
în inferioritate din acest punct de vedere, sau, pe de altă parte, modul
în care diversele religii au conlucrat, ba chiar au suferit împreună, spre
binele ţării în ansamblu.
Odată cu
democraţia instalată la începutul anilor ’90, toate cele patru
principale comunităţi religioase din Albania au stăruit asupra
necesităţii unei coexistenţe paşnice şi a unei
toleranţe caracterizate prin respect reciproc. Necesitatea unei astfel de
atitudini este evidentă. Ultimele statistici privind credinţele
religioase, întocmite în l942, dezvăluiau o proporţie de 54,2%
musulmani suniţi, 20,7% ortodocşi, 14,8% musulmani bektaşi,
10,3% catolici2. Diversitatea generală a credinţelor
religioase persistă chiar şi astăzi, cînd ar trebui inclusă
în acest tablou o nouă categorie, cea a ateilor. Singura cale
posibilă pentru o Albanie paşnică este ca aceste
comunităţi religioase să acorde importanţa cuvenită
respectului reciproc şi coexistenţei paşnice.
Însă în
vreme ce liderii principalelor patru comunităţi religioase s-au
străduit să pună la loc de cinste un spirit de camaraderie
caracterizat prin pace şi respect, anumite elemente din fiecare comunitate
au contribuit la tentaţia de a se transforma în „lumi în război.”
De exemplu,
elemente naţionaliste din Grecia precum şi din Albania au deformat
mesajul general de pace a Evangheliei al Bisericii Ortodoxe. Anumite grupuri au
încercat să folosească Biserica Ortodoxă ca pe un instrument de
divizare a diverselor grupuri etnice din Albania. De pildă, unii episcopi,
preoţi şi lideri din Grecia au făcut apel la minoritatea
greacă din sudul Albaniei să se ridice în numele ortodoxiei şi
să se unească cu Grecia. Aceste elemente naţionaliste
ignoră faptul că Biserica Ortodoxă a Albaniei are în
componenţa sa nu numai o minoritate greacă, ci şi majoritatea de
credincioşi ortodocşi albanezi, precum şi slavi şi aromâni.
În timp ce naţionaliştii greci îşi urmăresc propriile
ţeluri, naţionaliştii albanezi au încercat la rîndul lor să
intervină în structura internă şi în conducerea Bisericii
Ortodoxe. Aceşti naţionalişti albanezi, deşi foarte
mulţi dintre ei nici măcar nu sînt creştini ortodocşi, au
încercat să impună legi restrictive în măsură să
stînjenească treburile interne ale vieţii Bisericii Ortodoxe.
Astfel de
elemente străine sînt comune tuturor comunităţilor. În timp ce
liderii musulmani vorbesc de o coexistenţă paşnică,
influenţe străine fanatice seamănă ură şi
divizare. Încă din l992 au fost trimise din Egipt un milion de exemplare
ale Coranului în traducere albaneză. În prologul acestei traduceri se
afirmă: „Albania s-a eliberat din Gheena comunistă. Ea este
avanpostul triunghiului islamic european pe care îl formează împreună
cu Kosovo şi Bosnia-Herţegovina. Comunismul a încercat să
distrugă relaţia acestui frumos triunghi islamic, iar Albania a răspuns
răsturnînd ordinea comunistă. Acum însă trebuie să
ieşiţi de sub puterea diavolului blestemat — diavolul
creştinismului. Negreşit, aveţi multe de recuperat şi
trebuie să faceţi eforturi susţinute pentru a conlucra cu
fraţii voştri musulmani.”3
Un alt
incident grav a avut loc nu mai departe de septembrie 1996, cînd cîţiva
tineri albanezi aflaţi într-o tabără islamică au
vandalizat, la indicaţia unor lideri islamici, o biserică
ortodoxă din Voskopoja (Moscopole) şi au profanat ireparabil
douăzeci şi trei de fresce din secolele al XVII-lea şi al
XVIII-lea răzuind feţele şi ochii sfinţilor, şi
scrijelind cuvintele „Allah este mare” atît în albaneză cît şi în
arabă. Acest act de vandalism a stîrnit reacţii puternice în întreaga
ţară, toate comunităţile religioase, inclusiv liderii
comunităţii islamice, denunţîndu-l ca atare. În acelaşi
timp, totuşi, el a tras încă un semnal de alarmă asupra
pericolului pe care îl pot reprezenta grupurile străine fanatice care
seamănă ură şi diviziune în Albania.
Kosovo
constituie un alt subiect fierbinte în sud-estul Europei. Deşi majoritatea
ştirilor privind această regiune se referă nemijlocit la luptele
purtate aici, consecinţele lor se pot resimţi adeseori şi în
Albania, chiar dacă într-un mod mai puţin direct. Mulţi
locuitori din Kosovo s-au refugiat în Albania şi, odată sosiţi
aici, ei nu au renunţat la mentalitatea lor, care este în multe cazuri nu
numai anti-sîrbă, ci şi anti-ortodoxă. Adeseori, ei nu
înţeleg şi nici nu acceptă degrabă faptul că majoritatea
creştinilor ortodocşi din Albania sînt chiar etnici albanezi şi
că astfel atitudinea lor anti-ortodoxă seamănă ură
şi divizare în rîndul albanezilor.
Totuşi,
alături de aceste exemplificări negative, mult mai multe
ilustrări pozitive demonstrează mai degrabă cooperarea,
toleranţa, camaraderia paşnică pe care comunităţile
religioase se străduiesc să le propovăduiască. Voi prezenta
cîteva exemple în ce priveşte Biserica Ortodoxă.
În primul
rînd, mesajul suprem al Evangheliei creştine poate fi rezumat în poruncile
gemene „iubeşte-l pe Dumnezeu cu toată inima, mintea, sufletul
şi puterea ta” şi „iubeşte-ţi aproapele ca pe tine
însuţi”. Această a doua poruncă este una atotcuprinzătoare.
Aproapele nostru nu este doar fratele nostru întru credinţa
creştină, ci şi orice musulman sau adept al unei religii noi,
precum şi orice ateu. Preafericitul Arhiepiscop Anastasios, liderul
spiritual al Bisericii Ortodoxe Autocefale a Albaniei, a propovăduit
adeseori această dragoste atotcuprinzătoare faţă de fiecare
om, indiferent de credinţa sau necredinţa sa, de vreme ce toţi
oamenii sînt creaţi după chipul şi asemănarea lui Dumnezeu.
Ca răspuns la această atitudine, o anecdotă relevantă
susţine că el este Arhiepiscopul ortodocşilor şi al
ateilor.
Strîns
legată de acest mesaj de iubire este credinţa că dragostea
adevărată nu este posibilă în absenţa libertăţii.
Şi din nou, Arhiepiscopul Anastasios a subliniat în repetate rînduri
necesitatea respectării în Albania a libertăţii fiecărei
persoane de a-şi alege credinţa şi de a şi-o manifesta
după cum socoteşte de cuviinţă. Creştini fiind, credem
desigur într-un adevăr absolut şi veşnic, şi avem datoria
de a vesti această Evanghelie tuturor. În acelaşi timp însă,
respingem din răsputeri orice formă de coerciţie,
forţă sau manipulare. Respectul faţă de fiecare individ
constituie un imperativ. Nu putem crede într-o coexistenţă
paşnică dacă nu acceptăm acest drept fundamental al
libertăţii de alegere. În mai 1992, Arhiepiscopul a ţinut un
discurs public privind necesitatea relaţionării „libertăţii
religioase, drepturilor omului şi Bisericii Ortodoxe”.
Însuşi
guvernul albanez a înţeles această problemă şi i-a acordat
importanţa cuvenită votînd în 1992 o lege cu privire la „bazele
libertăţii şi drepturilor omului” în care se afirmă:
„[Statul] nu poate încălca dreptul la gîndire, conştiinţă,
religie proprie. Fiecare persoană este liberă să îşi
aleagă religia sau credinţa, şi să şi le manifeste
individual sau colectiv, în viaţa publică sau privată, în
doctrina sau practica religioasă precum şi în comportare”.4
Acest respect
reciproc se poate lesne observa cu ocazia oricărei sărbători
religioase majore, fie ea sunnită, bektaşită, ortodoxă sau
catolică, cînd liderii comunităţilor religioase îşi fac
vizite demonstrînd, astfel într-o manieră concretă necesitatea toleranţei
reciproce şi a unei coexistenţe paşnice şi binevoitoare.
Importanţa
propovăduirii credinţei noastre într-un mod pozitiv a fost
subliniată atît păstorilor Bisericii Ortodoxe, cît şi
credincioşilor de rînd. Biserica a reiterat adesea convingerea că nu
trebuie să vorbim împotriva nimănui ca fiind comuniştii
răi, ateii răi, necredincioşii răi. Stăruim asupra
prezentării Evangheliei într-o manieră pozitivă, care să
sublinieze bogăţia şi puterea iubirii, speranţei şi
păcii pe care ea le deţine şi, poate, alte ideologii sau sisteme
religioase nu.
Alături
de cuvîntul păcii întru toleranţă şi coexistenţă
paşnică este la fel de imperativă tema reconcilierii, mai ales
în momentul de faţă, cînd Albania se află într-un moment de
răscruce. Cunoaştem cu toţii criza civilă care a
înghiţit Albania în lunile din urmă. Chiar în timp ce ne întîlnim
astăzi aici, albanezii se pregătesc pentru alegerile naţionale
care au loc mîine şi care ar putea constitui un pas concret înspre
reconcilierea unui stat rănit şi divizat, sau dimpotrivă, înspre
reluarea conflictelor şi o şi mai mare înstrăinare a unora
faţă de ceilalţi. „Reconciliere” este un termen la care s-a tot
apelat în ultimele luni, însuşi guvernul actual autointitulîndu-se „guvern
de reconciliere”.
Biserica
Ortodoxă s-a concentrat în a se transforma într-un instrument de
reconciliere în Albania. Desigur, prima şi cea mai însemnată
împăcare a umanităţii trebuie să fie cea dintre om şi
Dumnezeu. Dintotdeauna Biserica a susţinut că, păcătuind,
omul s-a îndepărtat de Dumnezeu încă de la începutul istoriei şi
că o pace adevărată şi trainică nu poate fi
găsită pînă nu are loc reconcilierea cuvenită. Acesta a
fost mesajul pe care l-a transmis Arhiepiscopul Anastasios în discursul
către naţiune cu prilejul sărbătorii Paştelui. Deopotrivă
însă cu mesajul împăciuirii în termeni absoluţi, biserica s-a
străduit să ofere un mesaj cît se poate de concret şi de
pragmatic, de reconciliere a naţiunii aflate în plină criză.
Biserica
Ortodoxă a făcut numeroase declaraţii în ultimele luni. Într-un
comunicat de presă adresat naţiunii la 12 februarie 1997, cu o
lună înainte ca violenţa şi anarhia să înghită
întreaga ţară, ea susţinea: „În acest moment critic, Biserica
este alături de oamenii nevinovaţi care trec prin grele
încercări. Ea găseşte că este de datoria ei să
reamintească fiecărei părţi implicate că, pentru a se
depăşi această nouă încercare, trebuie abandonată
orice formă de dezinformare şi violenţă. Violenţa
naşte ură, iar ura întunecă minţile şi inimile,
aruncîndu-ne pe toţi în cercul vicios al exploatării şi
rebeliunii. Pentru a depăşi această criză, fiecare din
părţile implicate trebuie să dea dovadă de mai mult calm,
mai multă sinceritate, o mai mare deschidere faţă de ideea
reconcilierii, de o colaborare mai strînsă cu celelalte părţi,
şi mai ales de mai multă dreptate şi mai multă iubire în
eforturile de reparaţie. Nu este drept ca victimele să fie oameni
nevinovaţi şi dezinformaţi”.
Întrucît criza
a continuat să ia amploare, Arhiepiscopul s-a adresat din nou
naţiunii pe 6 martie: „Am cîteva cuvinte să vă zic în chip de
rugă: să spunem nu sîngelui; nu luptelor; nu armelor; nu urii. Numai cu calm, căinţă, sinceritate, iertare
şi reconciliere poate fi asigurată o pace adevărată şi
poate fi deschisă calea spre un viitor mai bun”.
În cele din
urmă, pe măsură ce ţara a fost cuprinsă de o anarhie
generală, un comunicat din 15 martie anunţa: „Destul! Această
nebunie trebuie să înceteze.Nu s-a mai pomenit ca cineva să
protesteze împotriva nedreptăţii care i s-a făcut de un altul
mai puternic, făcînd el însuşi nedreptăţi altora mai slabi
decît el. Cei care se poartă astfel nu par să creadă în nimic.
Totuşi, mai ales cei care aparţineţi unei comunităţi
religioase, ascultaţi cu luare aminte acestea ce vă zic: oricît
veţi fura, nu veţi prospera. E ca atunci cînd aţi investit în
schemele piramidale. Vă veţi bucura o vreme, dar la urmă
veţi pierde totul. Nimeni nu se poate juca cu dreptatea lui Dumnezeu”.
Sperăm ca
din acest scurt studiu de caz al Albaniei să se întrevadă faptul
că religia poate contribui atît la efortul de reconciliere şi pace
cît şi la întreţinerea confuziei şi războiului. Am ilustrat
în acest studiu ambele situaţii. Am prezentat felul în care liderii
religioşi se luptă să contureze un spirit de camaraderie şi
pace între diversele comunităţi, precum şi felul în care, în
chiar acest timp, elemente concrete şi periculoase din fiecare grup
seamănă ură şi diviziune. Asociaţiei pentru
Democraţie în Balcani îi revine responsabilitatea morală de a
răspîndi un mesaj hotărît pe viitor. Ea trebuie să
reamintească liderilor religioşi din componenţa sa, oamenilor
obişnuiţi, precum şi elementelor străine ce îşi fac
intrarea în aceste ţări, că noi, cei mulţi, dorim ca
religia să urmeze prima cale şi nicidecum pe cea de a doua, a urii.
Comunităţile religioase trebuie să se îngrijească în mod
deosebit să cultive un spirit de coexistenţă paşnică,
toleranţă şi reconciliere la moduri mai ample, nu doar prin
discursuri şi acţiuni concrete, ci chiar prin monitorizarea şi
controlarea elementelor interne şi internaţionale care ţintesc
spre alte scopuri. În acest fel, religia poate îndeplini rolul de pacificator
în sud-estul Europei şi poate ajuta ca întreaga regiune să se bucure
de un viitor mai stabil, mai armonios şi purtînd mai multă iubire în
el.
Note
1. Conform tradiţiei
bisericeşti, creştinismul a fost răspîndit şi adoptat în
teritoriile vechii Ilirii începînd cu secolul întîi d. Hr. Pînă în
secolele XVI-XVII această regiune a fost un teritoriu creştin. Numai după
mai multe decenii, poate chiar secole, de la Marea Schismă a avut loc o
delimitare clară a ţării în nordul romano-catolic şi sudul
creştin-ortodox.
Imperiul Otoman a ajuns treptat
să deţină controlul asupra celei mai mari părţi din
Balcani, şi implicit asupra Iliriei, începînd cu secolul al XIV-lea.
Albania s-a putut bucura de gustul libertăţii şi
independenţei numai pentru o perioadă foarte scurtă, din 1443
pînă în 1479, cînd eroul său naţional, Gjergj Kastrioti
Skanderberg, a condus o revoltă împotriva turcilor, reuşind să-i
îndepărteze. Este interesant de remarcat că Skanderberg însuşi
fusese ienicer în armata turcă înainte de a se dezice de trecutul său
otoman, de a se întoarce la rădăcinile sale creştine şi de
a ridica oamenii în numele idealului naţionalismului albanez şi creştinismului. (Vedem aici o exemplificare concretă a modului în
care religia a jucat un rol de solidarizare a unui popor împotriva opresorului
său, deşi, într-adevăr, rezultatul a fost războiul).
În timpul ocupaţiei otomane
configuraţia religioasă a Albaniei a suferit modificări
dramatice. Oprimarea majorităţii creştine a presupus
nedreptăţi de natură economică, socială şi,
uneori, intoleranţă religioasă. Ca urmare a acestora, precum
şi a altor cauze, dintre care nu în ultimul rînd absenţa scrierii în
limba albaneză şi, implicit, absenţa unei filologii
creştine care să perpetueze credinţa în inima poporului, Albania
s-a diferenţiat de cele mai multe teritorii din sud-estul Europei prin
aceea că majoritatea poporului albanez a trecut la credinţa
islamică.
La sfîrşitul secolului al
XIX-lea, albanezii s-au luptat să îşi recîştige
independenţa ţării faţă de Imperiul Otoman aflat
atunci în agonie. Însă, spre deosebire de multe alte ţări
balcanice care aveau o moştenire religioasă comună ce le unea,
albanezii erau divizaţi în musulmani suniţi şi bektaşi,
creştini ortodocşi şi catolici. Singurul lucru în
măsură să îi unească era naţionalitatea lor. Se poate
ca acesta să fi fost unul din motivele pentru care faimoasa zicere a
poetului albanez, Pasko Vasa (1878), „Religia albanezilor este Albania”, a
devenit un strigăt unificator în lupta pentru independenţa Albaniei.
Mulţi dintre fondatorii Albaniei moderne au lăsat deoparte
diferenţele religioase pentru a-şi aduce contribuţia la
edificarea unei patrii independente.
Această luptă unită
pentru un ţel comun a contribuit la rîndu-i la instalarea unei viziuni
tolerante în relaţiile dintre diversele comunităţi religioase.
În acelaşi mod în care au conlucrat la începutul secolului pentru a pune
bazele unei patrii albaneze, sau la mijlocul secolului în confruntarea cu
statul comunist şi cu ideologia sa militant ateistă, cele trei
comunităţi religioase sînt acum din nou azvîrlite într-un rol ce
implică suferinţă şi persecuţie.
Odată cu căderea
regimului comunist în 1990/91, cele trei comunităţi religioase s-au
găsit din nou în aceeaşi poziţie, şi anume aceea de a
încerca să îşi reînvie din cenuşă infrastructura şi
comunităţile după 45 de ani de persecuţie. O ilustrare a
efectelor dezastruoase pe care le-a avut asupra Bisericii Ortodoxe o jumătate
de secol de opresiune a ateismului militant o constituie distrugerea a 1608
biserici şi mănăstiri. Înainte ca Enver Hoxha să limiteze
drastic libertatea şi influenţa bisericii în 1944, existau în Albania
peste 430 de preoţi ortodocşi. Conducerea bisericească a
scăzut pînă la 335 de preoţi la începutul anilor şaizeci,
iar după declararea statului laic în 1967, cînd toate religiile au fost
interzise cu desăvîrşire, feţele bisericeşti ale ortodoxiei
s-au redus la 22 de preoţi şi diaconi pînă în anul 1990.
Toţi preoţii depăşeau vîrsta de 70 de ani şi nici unul
nu era în stare să restabilească singur structura Bisericii.
2. Gazeta Shqiptare,
Supplemento a La Gazzetta del Mezzogiorno, Tirane, 24.4.93, p.14.
3. Kur’an-i, Perkthim me
Komentin. Perktheu dhe komentoi: H.Sherif Ahmeti, Cairo. El-Zahra per
informacionin arab, 1992, p.1.
4. Suplimentul la legea
Nr.7491 din 29.04,1991, privind principiul prevederilor
constituţionale, Tirana, 31.03.1993, Legea nr. 506.
Traducere
de Doina Baci
*
Luke A. VERONIS (n.1965) deţine
titlul de master al Institutului Teologic Ortodox „Sfînta Cruce”
(Massachusetts) şi al Seminarului Teologic Fuller . În prezent preot în Albania, el a activat ca
misionar în cîteva ţări africane. Colaborator la mai multe reviste
şi antologii, Luke A. Veronis a publicat în 1991volumul Missionaries,
Monks and Martyrs: Making Disciples of All Nations.
Luke A. Veronis, Words of Peace or
Worlds at War: Religion, Hostility and Reconciliation in South Eastern Europe,
prelegere ţinută la conferinţa „Cultură şi
reconciliere în sud-estul Europei” din 26-29 iunie 1997 de la Salonic, şi
preluată cu permisiunea autorului.