Federalismul
personal
Stéphane Pierré-Caps
„Der Mensch is näher dem Menschen als der Scholle”
Karl Renner, Das Selbstbestimmungsrecht der Nationen, 1918
Inaugurînd
foarte noua „Revistă a Europei Centrale” editată de Centrul de
Studii Germanice din Strasbourg, directorul acesteia, Jean-Paul Bled o
situează de la bun început într-o perspectivă „danubiană”,
în sensul istoric al termenului, preferată concepţiei germanice, care
reprezintă celălalt pol de atracţie: „Înscriind Europa
Centrală în această arie politico-culturală înseamnă a-i
recunoaşte identitatea profundă care se bazează pe dublul
principiu al unităţii şi al pluralismului. De secole, istoria
Europei Centrale s-a dezvoltat în jurul raportului dialectic dintre aceste
două principii: o unitate hrănită din acest pluralism, dar, în
aceeaşi măsură, un pluralism generator de conflicte.
Această realitate dialectică continuă să fie esenţa
istoriei care se desfăşoară sub ochii noştri.”1
Această
profesiune de credinţă rezumă, prin contrast, întreaga nenorocire
a acestei regiuni. Ea se leagă de faptul că diversitatea popoarelor
sale, dar mai cu seamă întrepătrunderea lor multiseculară nu
permite impunerea unor soluţii instituţionale şi politice
externe. Mai precis, omogenitatea politică şi obiectivarea frontierelor
inerente acestei invenţii a Europei Occidentale care este
statul-naţiune sînt inaplicabile omologului ei răsăritean, pur
şi simplu pentru că situaţia geopolitică a acesteia nu se
pretează la astfel de soluţii.
A pretinde
contrariul, adică a vrea să faci cu orice preţ state
naţionale pe ruinele fostului spaţiu iugoslav, de exemplu, ar însemna
să semeni germenii „purificării etnice” şi să consimţi
periodic la decupaje teritoriale şi deplasări de populaţie, la
războaie endemice şi drame umane. A accepta această constatare
înseamnă totodată ieşirea din logica tratatelor de la Versailles
care se va fi reinstalat după „decomunizare”. Dar acest lucru
trebuie făcut repede, pentru că exemplul Bosniei este contagios
şi ameninţă ansamblul balcanic.
Prin ce
să fie înlocuit Versailles-ul, dacă nu printr-o reîntoarcere la
însăşi istoria Europei Centrale, printr-o introspecţie
danubiană? Or, acest ansamblu cunoaşte de mult multiculturalismul, cu
coabitarea paşnică sau conflictuală a comunităţilor de
culturi, întruchipată în modul cel mai spectaculos de cosmopolitismul
vienez de la începutul veacului. Sînt acele comunităţi ce renasc sub
ochii noştri şi aspiră legitim la recunoaşterea unei
demnităţi mult timp batjocorite. Această sete de
recunoaştere nu poate fi astîmpărată prin simplul recurs la
drepturile individuale ale omului; nu este suficient să îi fie garantat
fiecăruia dreptul de a beneficia de învăţămînt în limba sa
maternă, dacă acest drept nu este însoţit de luarea în
consideraţie a identităţii culturale, în special atunci cînd
comunitatea trăieşte într-un stat care are o altă limbă
şi produce o altă cultură. Dar cum să fie favorizată
această diversitate culturală fără a dăuna unităţii
statului, în cadrul căruia această diversitate va trebui necesarmente
să se exprime?
Răspunsul
se găseşte în gîndirea politică şi
constituţională aplicată în cadrul imperiului austro-ungar, pe
malurile acelei Dunări unde s-a constituit, de la regele slav Samo din
secolul al VII-lea, pînă la Împăratul Carol, la începutul secolului XX,
o veritabilă comunitate de destin, o Schicksalsgemeinschaft, cum
spun germanii. Originalitatea acestei comunităţi de destin ţine
de pluralitatea popoarelor de pe cursul Dunării, fluviu care a constituit
el însuşi principiul lor de unitate politică, întruchipat mult timp
de monarhia Habsburgilor.
Această
dialectică danubiană a unului şi multiplului îşi va fi
produs propriul său model de organizare politică, departe de
universalismul statului naţional; acest model este cel al statului
multinaţional, unde existenţa mai multor naţiuni diferite este
recunoscută în mod expres, păstrîndu-li-se specificitatea şi
încurajîndu-li-se afirmarea de sine. Într-adevăr, începînd cu
revoluţiile europene din 1848-49, gîndirea austro-ungară legată
de „chestiunea naţională” s-a constituit într-o
contribuţie care a sfîrşit prin a deveni o veritabilă teorie a
statului multinaţional, preludiu al statului universal, care nu a încetat
să fascineze gîndirea germană, indestructibil legată de mitul
Sfîntului Imperiu Romano-German.
Astăzi
este indispensabilă evocarea acestei gîndiri strălucite, originale
şi îndrăzneţ de actuale, în măsura în care ea este
purtătoarea unor soluţii adecvate conflictelor naţionale
europene, gîndire necunoscută în Franţa, nu atît din cauza
obstacolului lingvistic, ci pentru că ea este total opusă modelului
francez al statului naţional. Mai presus de toate, statul
multinaţional, aşa cum este el conceput de tradiţia
politică şi juridică austro-ungară, nu se bazează pe
logica teritorială clasică, suport indisociabil al
statului-naţiune, ci pe principiul autonomiei personale, care face din
apartenenţa la o comunitate naţională un drept individual
şi îi conferă respectivei comunităţi drepturi colective.
Să ni-i imaginăm astfel pe toţi germanii din Austria, indiferent
de regiunea din imperiu în care trăiau, de la Sudeţi la Transilvania:
pe baza unei simple declaraţii de naţionalitate a fiecărui
cetăţean major înscrisă într-un „cadastru naţional”, puteau
constitui o entitate juridică, o asociaţie de persoane, girîndu-şi
ei înşişi propriile chestiuni culturale naţionale, în principal
cele din domeniul şcolar, prin intermediul unui consiliu ales în mod
democratic2.
Studiul de
faţă este consacrat genezei acestui principiu, promotorilor săi
şi modalităţilor sale de aplicare.
Precursorii
Principiul
autonomiei personale tinde să opereze într-o regiune eterogenă din
punct de vedere naţional, unde trăiesc amestecate mai multe grupuri
naţionale, o disociere între teritoriu şi populaţia sa.
Locuitorii care doresc se asociază în funcţie de afinitatea lor
naţională şi nu de locul de rezidenţă, pentru
a-şi administra împreună şi în totală
independenţă propriile lor chestiuni naţionale, suveranul
teritorial, statul, mărginindu-se la a gira chestiunile comune tuturor
naţiunilor. În consecinţă, această autogestiune
naţională nu se bazează pe configuraţia geografică a
unei regiuni date, ci pe opţiunea individuală, de unde denumirea de autonomie personală.
Premise
Autonomia
personală constituie ea însăşi o faţetă a unui
principiu foarte vechi, pentru că provine din dreptul cutumiar germanic:
este vorba de sistemul personalităţii legilor. După invaziile
barbare, el a permis asigurarea coexistenţei dreptului cutumiar germanic
cu dreptul roman timp de mai multe secole, înainte ca sedentarizarea
populaţiilor pe teritorii diferenţiate să aibă drept
rezultat unificarea dreptului privat.
Ideea avea
totuşi să supravieţuiască în Europa Centrală sub forma
autoadministrării populaţiilor dornice de a-şi afirma
specificitatea, sau a acelor populaţii a căror apartenenţă
teritorială nu era de la sine înţeleasă. Saşii din
Transilvania ilustrează primul caz: populaţie de origine
germanică, aceştia se instalează în Regatul Ungariei în secolele
al XII-lea şi al XIII-lea. În 1486, marele suveran maghiar Matei Corvin,
conştient că cel mai bun mijloc de a asigura adeziunea voluntară
la unitatea Regatului este de a-i favoriza diversitatea, recunoaşte
oficial calitatea de „naţiune” uniunii autonome a saşilor din
Transilvania. Această recunoaştere avea să reprezinte unul din
fundamentele Constituţiei Transilvaniei din secolul al XV-lea,
fondată pe „uniunea celor trei naţiuni” (Unio trium nationum),
celelalte două naţiuni fiind respectiv maghiarii şi secuii
(şi ei tot de limbă maghiară). Astăzi, configuraţia
naţională a Transilvaniei, devenită românească, diferă
profund de ceea ce era în secolul al XV-lea, şi revendicînd dreptul la
autonomie personală, maghiarii din acest teritoriu nu fac decît să
continuie o tradiţie.
Cel de-al
doilea caz este ilustrat, în secolul al XVI-lea, de evreii din Polonia. În
1551, regele Stanislav August le acordă o veritabilă cartă de
autonomie locală, chiar naţională, care nu cuprindea doar
problemele religioase, ci îndeosebi pe cele fiscale. Autonomia personală
era foarte convenabilă unei populaţii rurale sau semi-rurale foarte
dispersate, şi, în sens mai larg, poporului în diasporă. În
această ultimă ipoteză, este de remarcat faptul că
numeroase comunităţi evreieşti din Europa Centrală
şi-au manifestat pînă în pragul celui de-al doilea război
mondial interesul pentru o formulă care le permitea să îşi
concilieze propria identitate cu loialitatea statală. Fără nici
o îndoială, aceasta explică la evreii maghiari şi polonezi
atracţia redusă faţă de sionismul lui Theodor Herzl.
De asemenea,
în ambele cazuri, grupurile menţionate dispuneau de instituţii
centrale şi locale ale căror competenţe depăşeau cu
mult simplele chestiuni religioase, ajungînd pînă la probleme de
justiţie, învăţămînt şi opere de binefacere. Aceasta
ar fi suficient pentru a considera că avem de-a face cu adevărate
organizaţii de grupuri naţionale.
Analogia religioasă
Principiul
autonomiei personale, istoriceşte vorbind, este, înainte de toate, de
natură religioasă. Exemplul cel mai semnificativ ne este furnizat de
Imperiul Otoman unde funcţiona sistemul millet-ului. Acest sistem
cunoştea organizarea comunitară, pe bază confesională, a
plătitorilor de tribut, dhimmi, adică necredincioşii,
creştini sau evrei, dispunînd de propria lor ierarhie religioasă
şi tribunale proprii. De fapt, millet-ul nu este altceva decît
aplicarea strictă a concepţiei juridice musulmane în care dreptul nu
se distinge de religie.
În fapt,
islamul nu este doar o religie, ci totodată o societate, mai exact o
comunitate (Umma), a cărei legătură cu Dumnezeu
constituie baza unităţii tuturor credincioşilor. Aceasta
explică de ce Coranul este în acelaşi timp un cod religios şi
juridic, şi de ce musulmanul posedă un statut personal care
derivă din acesta şi cu care el se identifică. Acest statut nu
se aplică decît credincioşilor şi nu ansamblului indivizilor
care locuiesc în acel teritoriu; totodată, acest statut îi este propriu
musulmanului oriunde acesta poate practica islamul (Dar el Islam). De
aici provine confuzia originară între naţionalitate şi religie
şi faptul că statutul personal se schimba odată cu religia, atît
în privinţa dreptului privat (starea şi capacitatea persoanelor), cît
şi a dreptului public şi accesului la tribunale. Astfel putem
considera, de exemplu, regimul Capitulaţiilor, aceste tratate internaţionale
care reglau situaţia celor proveniţi din statele „occidentale”,
rezidenţi în principal în Imperiul Otoman, ca o aplicare a principiului
personal: tocmai pentru că dreptul musulman este exclusiv legat de religia
din care provine, consulii francezi, în special cei din Turcia, s-au bucurat
pînă în 1923 de un vast privilegiu de jurisdicţie — civilă,
comercială şi penală — asupra propriilor lor cetăţeni.
Fireşte,
acordarea unui statut personal diferenţiat pentru dhimmi este prin
chiar natura sa inegalitară, dar este la originea păstrării unei
veritabile conştiinţe naţionale în cazul foştilor
supuşi ai Imperiului, cum o dovedeşte încă şi astăzi
devoţiunea ortodoxă a grecilor şi sîrbilor. În acelaşi
timp, popoarele habsburgice îşi fondau apartenenţa naţională
pe un ataşament teritorial foarte puternic, care se va exprima odată
cu „Kronländer” sau statele Coroanei, cele cinci ţări
ereditare care constituiau Imperiul Austriac: ţările Coroanei
Sfîntului Ştefan (Ungaria), cele ale Coroanei Sfîntului Wenceslas
(Boemia), Galiţia şi Bucovina, provenite din împărţirea
Poloniei în secolul al XVIII-lea, şi ţările Regatului trialist
al Croaţiei, Slavoniei şi Dalmaţiei, pe lîngă teritoriile
ereditare propriu-zise ale Habsburgilor. Avem de-a face aici cu un factor de
diferenţiere foarte actual al popoarele balcanice.
În lumina
acestor antecedente, nu este deloc surprinzător că promotorii
autonomiei personale au început prin a se referi la religie.
„Tocqueville-ul maghiar”
Unul dintre
primii gînditori politici moderni care au evocat acest aspect, chiar dacă
evocarea sa a însemnat respingerea acestuia, a fost baronul maghiar József
Eötvös (1813-1871), liberal luminat, gînditor politic înzestrat, şi efemer
ministru al primului guvern constituţional al Ungariei în primăvara
anului 1848. În această triplă calitate, el îşi va face
cunoscută concepţia asupra principiului
naţionalităţilor, încuviinţat de Metternich în 1848,
şi care cu acea ocazie a ajuns să zguduie puternic imperiul danubian.
Ungaria, în special, a fost cît pe ce să-şi constituie propriul
său stat-naţional.
Autorul „Influenţei
ideilor dominante din secolul al XIX-lea asupra statului” — reeditată
de curînd la Budapesta — este prea lucid pentru a nu lua în considerare
dinamica principiului naţionalităţilor şi pentru a nu
recunoaşte legitimitatea dreptului popoarelor de a avea propriul lor stat
naţional. Totodată, prea moderat pentru a nu lua în calcul că
efectele devastatoare ale principiului naţionalităţilor trebuie
limitate, cu riscul de a răsturna ordinea europeană a Congresului de la Viena, şi că
trebuie să se evite cu orice preţ dezmembrarea statelor. Altfel spus,
principiul naţionalităţilor nu se poate realiza decît în cadrul
entităţilor istorico-politice existente, al vechilor naţiuni
nobiliare. Exces de moderaţie sau luciditate premonitorie? În orice caz,
nu este decît de admirat spiritul de anticipaţie al acestui baron liberal
maghiar — de altfel unul dintre artizanii instaurării dualismului monarhic
austro-ungar în urma compromisului din 1867 —, interogîndu-se asupra limitelor
dreptului popoarelor în numele legitimităţii statului.
Însă cum
să eviţi ca această confruntare dintre
naţionalităţi şi stat să nu ducă la dislocarea vechilor structuri politice, cum
să rezolvi această contradicţie redutabilă?
Definind
naţionalitatea, apartenenţa la o comunitate naţională ca un
drept individual, juriştii ar vorbi de un drept public subiectiv.
Aici apare analogia religioasă: în opera sa majoră asupra acestui
subiect, Problema naţionalităţilor (1865), cel pe care compatrioţii
îl numesc „Tocqueville-ul maghiar” va demonstra că, la fel cum alegerea
unei religii este o problemă de opţiune individuală, tot
aşa problema naţională trebuie să depindă doar de
liberul arbitru; la fel ca şi apartenenţa confesională,
apartenenţa naţională nu trebuie să influenţeze
raporturile cetăţeanului cu statul. În fond, transformarea chestiunii
naţionale într-o libertate fundamentală face parte din procesul de
laicizare a statului: ca şi religia, naţionalitatea trebuie
detaşată de sfera de atracţie statală, în schimbul
garantării dreptului individual, egal pentru toţi, de a-şi alege
propria naţionalitate.
Miza
demersului lui Eötvös se înţelege mai bine, dacă luăm în
considerare faptul că în Ungaria naţiunea însemna limba: paralel cu
garantarea pentru fiecare a unui drept exclusiv la limba sa maternă, el
înţelegea şi să asigure statului limba sa proprie, o limbă
administrativă şi de comunicaţie. În cele din urmă, în
faţa dinamicii centrifuge a principiului naţionalităţilor,
este vorba despre întărirea unităţii statului prin egalitatea
drepturilor, inclusiv cele naţionale, ale tuturor cetăţenilor.
Aici se opreşte contribuţia lui Eötvös la definirea principiului
personalităţii. Mult prea grijuliu faţă de unitatea
naţională, ceea ce l-a determinat în mod logic să ridice limba
maghiară la statutul de limbă de stat, el nu avea să meargă
pînă la a face din ea substanţa autonomiei
naţionalităţilor din Ungaria.
Trebuia
să vină sfîrşitul secolului al XIX-lea şi resurgenţa
tensiunilor naţionale în sînul Monarhiei Dualiste pentru ca pasul să
fie făcut, la instigarea social-democraţilor austrieci.
Karl Renner sau naţiunea înţeleasă prin
drept
Revine „Lumea
de ieri”, atît de dragă lui Stefan Zweig. De la risipirea
certitudinilor comuniste, nostalgia vieneză ne frămîntă din nou.
Din nou, Viena îşi regăseşte destinul danubian în acelaşi
timp cu spiritul Jugendstil. Nu există nici un domeniu al
activităţii spirituale care să nu fi fost atins, prin
această extraordinară întîlnire a atîtor talente unice, de ceea ce
numim de atunci, „modernitate vieneză”. Gîndirea politică
şi juridică şi-au avut Mahler-ii şi Musil-ii proprii,
şi alţi Freud. Între altele, cea care a prins contur sub denumirea de
austro-marxism. Apărută în 1907, expresia desemnează foarte bine
particularitatea unei gîndiri, născută, deloc întîmplător, în
creuzetul vienez, pe care am greşi dacă am reduce-o la simpla
dimensiune ideologică. Vom propune ca exemplu acel cosmopolitism juridic
despre care Ruth Beckermann afirma cu justeţe că „austro-marxismul
intelectual şi mesianic… la fel ca psihanaliza şi sionismul, a
apărut în timpul crizei de identitate specifică evreilor vienezi de
la sfîrşitul secolului”3.
Omul şi opera sa
Totul începe
la Congresul Partidului Social-Democrat austriac, care a avut loc la Brünn,
între 24-29 septembrie 1899, în urma căruia a fost adoptat un program în
cinci puncte în vederea transformării Austro-Ungariei într-un stat
democratic federativ de naţionalităţi (Nationalitätenbundesstaat).
Viitorul stat urma să se bazeze pe principiul autonomiei naţionale,
în virtutea căruia ţările istorice ale Coroanei (Kronländer)
vor fi înlocuite de corporaţii de auto-administraţie
naţională (Selbstverwaltungskörper) dotate cu organe
reprezentative alese prin sufragiu universal direct şi constituite în
funcţie de principiul personalităţii.4 Se
regăseşte aici marca programului partidului social-democrat sloven,
care stipula: „decupajele teritoriale nu au decît un caracter pur
administrativ şi nu au nici o influenţă asupra situaţei
naţiunilor”.
Puţin
după aceasta apărea, sub pseudonimul Synopticus, un opuscul de
40 de pagini, „Stat şi naţiune”, ce va fi în curînd
îmbogăţit, în 1902, de data asta sub pseudonimul Rudolf Springer, cu
o carte mai substanţială, „Lupta naţiunilor austriece pentru
stat”, care avea să atragă mînia lui Stalin, uns specialist
bolşevic în chestiunea naţională, în virtutea heterodoxiei sale
marxiste. Pe numele său adevărat Karl Renner, autorul
cărţii, născut în anul 1870 în Moravia, era în acel moment
funcţionar imperial, mai precis bibliotecar la Parlamentul din Viena.
Interesul său pentru problemele etnice ale Monarhiei Dualiste era legat de
serviciul său militar, armata austro-ungară fiind atunci o
vitrină a multinaţionalităţii Imperiului. Aceasta l-a
incitat pe acest fiu al unor ţărani modeşti să urmeze
studii de drept la Universitatea din Viena, studii pe care şi le-a
finanţat angajîndu-se ca perceptor în sînul înaltei societăţi
vieneze. Această experienţă l-a deschis unor probleme sociale
şi astfel, juristul din el, ajuns în contact cu marxismul, a fost
completat de un teoretician şi un sociolog al dreptului.
De-a lungul
vieţii sale, s-a convins că dreptul poate să fie un instrument
puternic de transformare socială atîta timp cît este mînuit de un stat
democratic investit de socialism, care reglează tensiunile
societăţii. Adept al logicii inductive, el concepea dreptul ca un
instrument raţional al progresului societăţii şi
adăuga marxismului o gîndire juridică ce îi lipsea acut.
Dacă prin
pozitivismul şi juridismul său, Karl Renner este un reprezentant al
acelei şcoli austriece de drept excesiv dominată de figura lui Hans
Kelsen, el se află la antipodul logicii abstracte a autorului „Teoriei
pure a dreptului”, a cărui influenţă este considerabilă
la ora actuală în Franţa. Pentru Renner, dreptul este reflexul
situaţiilor politice, economice şi sociale; din acest punct de
vedere, dreptul este legat de o serie de imperative, de scopuri politice:
dreptul ca imperativ, şi de aici, în accepţiunea de mijloc, un instrument
politic. Dreptul şi politica sînt într-o situaţie de
interdependenţă. La polul opus, pentru Kelsen, promotor ardent al
piramidei ierarhizate a normei juridice şi artizan al controlului
constituţionalităţii legilor, realitatea politică şi
dreptul politic nu au nimic de-a face unul cu celălalt: politica
exprimă o judecată de valoare, un proiect, pe cînd dreptul este
neutru şi lipsit de proiect. Această opoziţie de principii nu-l
va împiedica pe Karl Renner, devenit primul cancelar al primei Republici
austriece în 1918, să-l însărcineze pe Kelsen cu pregătirea unei
constituţii. Demersul lui Kelsen corespundea foarte bine ideii de tabula rasa, necesităţii de a crea ex nihilo un sistem
politic şi juridic nou după prăbuşirea monarhiei
austro-ungare5.
Bazîndu-se pe
programul social-democrat al naţionalităţilor, de la Brünn, Synopticus, alias Rudolf Springer, era în măsură să formuleze cel dîntîi o
teorie completă de organizare politică a statului multinaţional
pe baza principiului autonomiei personale, destinată special Austro-Ungariei.
Această teorie va fi preluată integral de cel mai cunoscut, în
Franţa, lider al social-democraţiei austriece, Otto Bauer, a
cărui operă amintită, apărută în 1907, nu a fost
tradusă în franceză decît în 1987.
Pentru Otto
Bauer, fidel gîndirii marxiste ortodoxe, dreptul este un mijloc şi nu un
scop în sine. Militant şi tactician, Otto Bauer nu va întîrzia să se
ralieze dreptului popoarelor de a dispune de ele însele atunci cînd destinul
Habsburgilor va fi împlinit. Spre deosebire de el, Karl Renner este mai întîi
un teoretician şi un strateg, un jurisconsult talentat răpit
dreptului constituţional şi sociologiei dreptului, dar şi un
actor politic de prim rang, artizan al guvernămîntului coaliţiei, de
două ori cancelar, în 1918 şi în 1945, şi primul preşedinte
al celei de-a doua Republici austriece, pînă la moartea sa în 1950.
Deşi era un social-democrat convins, problema esenţială a
vieţii sale a constituit-o chestiunea naţională, statul
supranaţional sau al naţionalităţilor, în antiteză cu
statul naţional, probleme care se bucură de o formidabilă
actualitate la ora integrării europene. Într-o operă postumă
apărută în 1964 „Naţiune, mit şi realitate”, el se
face avocatul marilor ansambluri economico-politice, în aşteptarea
organizării politice universale, statul mondial, pe care el îl numea „Ecumenul”.
Dovada subordonării angajamentului său politic, proiectului său
esenţial apare de asemenea într-o operă apărută în anul
dezmembrării Austro-Ungariei, unde îşi trasa ca sarcină „stabilirea
conceptului juridic de naţiune, iniţial în cadrul restrîns al
statului multinaţional şi astfel, prefigurarea viitoarei ordini
naţionale a universului”6.
Este timpul
să se facă dreptate unei gîndiri puternice şi fecunde,
necunoscută totuşi în Franţa. Această necunoaştere se
explică întrucîtva prin faptul că opera sa nu a apărut decît în
limba germană, cu excepţia magistralei sale lucrări de
sociologia dreptului, „Les Institutions de droit privé et leurs fonctions
sociales” (Instituţiile de drept privat şi funcţiile lor
sociale, n. red.), tradusă în limba engleză în 1949. Însă mult
mai fundamentată este explicaţia că acest arhitect al statului
multinaţional a opus un alt model de organizare politică a statului
pretinsului universalism al statului-naţiune, atît de drag tradiţiei
politice franceze.
Teoria statului multinaţional
În primul
rînd, este vorba de o critică implacabilă a statului naţional,
guvernat după principiul majoritar, în care relaţiile dintre stat
şi naţiune se ordonează în funcţie de concepţia
„atomist-centralistă”, după care indivizii sînt izolat dezarmaţi
în faţa statului centralizat şi a braţului său secular,
administraţia. Însă nu e doar atît: întregul stat naţional se
confundă cu un teritoriu mărginit de frontiere, unde domneşte
legea celui mai tare, legea majorităţii populaţiei, a grupului
naţional dominant. Iată de ce egalitatea şi libertatea
politică, deşi revendicate de democraţia majoritară
clasică, nu vor putea fi atinse decît în cadrul unei federaţii
multinaţionale.
Apare aici
principiul personalităţii, care conduce la o separare netă între
naţiune şi stat şi îl consideră pe individ prin prisma sa
naţională, prin cultura care îi clădeşte identitatea.
Constatînd că naţiunile au tendinţa din ce în ce mai
accentuată de a se confunda cu teritoriul statal (exod rural,
imigraţie, etc.), Karl Renner estimează că este bine, în
consecinţă, ca ele să fie detaşate de suportul teritorial
şi să fie constituite sub formă de asociaţii de persoane
care şi-au ales în mod voluntar apartenenţa naţională.
Juristul din el adaugă că naţiunea trebuie înţeleasă
de acum încolo ca o entitate, ca o unitate juridică. Statului
naţional conceput de Revoluţia Franceză din 1789, care nu
cunoaşte decît individul atomizat şi universalitatea
cetăţenilor, i se opune statul multinaţional, unde
naţiunea, recunoscută juridic prin constituţie, intervine ca un
corp intermediar între stat şi individ, căruia i se acordă
astfel o existenţă naţională.
În plus,
această instituţie juridică a naţiunii nu provine din
statul central, ci din ceea ce Karl Renner numeşte dreptul la
autodeterminare (Das Selbstbestimmungsrecht), adică dreptul liber
de a dispune al fiecăruia: la baza naţiunii juridice se află o
declaraţie individuală de apartenenţă naţională,
la fel cum adeziunea religioasă este o problemă ce ţine de
conştiinţa individuală. Departe de determinismul naţional
al pămîntului sau al sîngelui, „depinde de individ să
stabilească în ce limbă doreşte să-şi primească drepturile din partea statului”7; de aici încolo, el
nu va mai fi închis într-un cadru naţional prestabilit, el este artizanul
propriului său destin naţional.
Trebuie
remarcat faptul că acest drept individual la autodeterminare nu se
confundă cu principiul naţionalităţilor în forma sa
radicală de principiu de constituire a statelor — o naţiune, un
stat; din contră, el apare ca un principiu de organizare internă
a statului. Schimbarea de perspectivă este fundamentală: dreptul
popoarelor de a dispune de ele însele, care era pînă acum apanajul
exclusiv al dreptului internaţional public, devine acum principiul unui
nou contract social a cărui auto-limitare este însoţită de
garanţii constituţionale în cadrul statului multinaţional.
Independenţei naţionale, fondatoare a statului-naţiune, i se
substituie autonomia naţională, în care dreptul popoarelor de a
dispune de ele însele este exercitat chiar în interiorul statului, în
funcţie de un drept de opţiune individual. Dar cum să organizezi
acest drept individual la apartenenţă naţională, un
veritabil drept public subiectiv?
Karl Renner
propunea divizarea Austriei în „asociaţii naţionale” care
urmau să reunească toţi indivizii de aceeaşi
naţionalitate, plecînd de la o declaraţie liberă a fiecărui
cetăţean major, indiferent de locul său de rezidenţă,
într-un „cadastru naţional”. Un asemenea demers nu se reduce la
formalismul anodin al unei activităţi oarecare de recensămînt.
Din contră, demersul permite constituirea grupului naţional unit
astfel într-o „corporaţie de drept public”, într-o persoană
juridică cu instituţii şi competenţe. Acesta este al doilea
aspect al sistemului elaborat de viitorul cancelar al Austriei, căruia îi
conferea un răsunet de excepţie, din moment ce acest sistem trebuia
să definească un nou raport al naţiunii cu statul: „Constituirea
naţiunii ca persoană juridică, în special ca unitate
corporativă de drept public este prealabilă oricărei
ordonări a raporturilor naţionale şi este postulatul ce stă
la baza întregii arhitecturi a naţiunii”8.
Această noţiune de instituţie corporativă de drept public,
care exprimă noul raport al naţiunii cu statul, era foarte la
modă în doctrina dreptului public la începutul secolului, atît în
Germania, cît şi în Franţa.
În ţara
noastră (Franţa n. red.), influentul decan al facultăţii de
drept din Toulouse, Maurice Hauriou, s-a făcut promotorul acestei noi
noţiuni, pornind de la o reflecţie asupra celei mai bune
modalităţi de încadrare a individului în societate, de conciliere a
interesului particular cu cel general, într-un cuvînt, de naştere a acelei
fiinţe raţionale atît de visate de Revoluţia din 1789, cetăţeanul.
Faimoasa lege din 1901 asupra dreptului de asociere provine din această
reflecţie de ansamblu. În acest sens, o instituţie corporativă
de drept public desemnează o grupare de indivizi fără o referire
teritorială specială, grupaţi în jurul unui ţel comun.
Această grupare se constituie prin urmare în funcţie de principiul
personalităţii. În sens mai larg, autonomia personală este un
aspect al autonomiei instituţiilor sociale, un fel de întruchipare a unui
civism colectiv, din moment ce reuneşte individualităţi
dispersate în funcţie de un proiect comun. Şi aici este
subînţeles principiul religios...
Începînd din
momentul cînd naţiunile se constituie din punct de vedere juridic pe baza
autonomiei personale, devin ele însele asociaţii de indivizi. Ca urmare,
ele îşi pierd evident referinţa teritorială. În decursul
aceluiaşi proces, ele îşi pierd, de asemenea, referinţa
statală, pentru că nu există un stat fără un
teritoriu. Aceasta reprezintă aspectul cel mai îndrăzneţ,
aproape provocator, al gîndirii lui Renner, această separare a statului
şi a naţiunii născute din formarea de corporaţii
naţionale de drept public. Or, începînd din 1789, doctrina franceză a
dreptului public, ca şi, pe altă filieră, doctrina germană,
(Hegel obligă!), ne învaţă, odată cu Carré de Malberg,
reprezentantul său cel mai ilustru, că „există o identitate
între naţiune şi stat, în sensul că statul nu poate fi decît
personificarea acesteia” 9. Evident principiu de legitimare a
statului, naţiunea nu se pierde în stat, şi nu se va constitui
într-un ecran între individ şi stat, motivînd unicitatea poporului pe care
statul îl întruchipează şi căruia îi pretinde un ataşament
etern. În acest sens, ruptura operată de juristul austriac cu
tradiţia franceză se găseşte materializată în „personificarea” naţiunii, recunoaşterea, în profitul ei, a calităţii de
personalitatea juridică. Datorită acestui lucru, corporaţia
naţională se vede înzestrată cu un ţel propriu, diferit
atît de cel al fiecăruia dintre membrii săi, cît şi de cel al
statului. Acest ţel este de a-şi menţine identitatea, de
a-şi păstra conştiinţa de sine. Urmează o distribuire
a sarcinilor între naţiunea dezetatizată, detaşată de stat,
şi stat: statului multinaţional, garant al unităţii
politice în suveranitatea sa teritorială exclusivă, îi revine
gestiunea comună a afacerilor politice — apărarea, economia şi
finanţele, relaţiile externe; iar naţiunii corporative
subordonate statului îi revine gestiunea autonomă a afacerilor
naţionale. Aceasta este, cu siguranţă, o logică
federală, dar foarte diferită de ceea ce ne învaţă în acest
sens dreptul constituţional clasic. Federalismul despre care este vorba aici, se exprimă oarecum la
bază şi face să coexiste principiul teritorial, cu care se
identifică interesul statal general, şi principiul personal, el
însuşi parte a intereselor comunitare naţionale.
Însă în
ce constau aceste interese naţionale rezervate asociaţiilor de
indivizi (Personenkörperschaft)? Care este natura acestor chestiuni
naţionale şi principiul lor de diferenţiere faţă de
afacerile statale? Pentru Renner, chestiunile naţionale sînt sinonime
chestiunilor culturale, interesele comunitare naţionale sînt de
natură culturală: ele se referă la limbă, religie,
păstrarea tradiţiilor istorice, într-un cuvînt la tot ceea ce structurează
identitatea unei comunităţi şi suscită dorinţa de a
pereniza această identitate.
Să nu
uităm că autorul este din Moravia şi că este de origine
germană: pentru el naţiunea este limba. Este vorba aici de
concepţia germană a naţiunii, acea „Kulturnation” a lui
Herder, care este ideea centrală a autonomiei naţionale şi o
face să apară ca o comunitate de cultură (Kulturgemeinschaft).
Dar, — încă o îndrăzneală
—, această teorie etnică a naţiunii nu exclude teoria
electivă franceză şi nici principiul naţionalităţilor,
pentru că se ştie că Renner face din dreptul la
naţionalitate un drept individual. Îndrăzneala constă în
încercarea de a face o sinteză între cele două concepţii moderne
principale asupra naţiunii, integrînd, la fel ca Eötvös, dar în
funcţie de obiective diferite, principiul naţionalităţilor
— un stat, o naţiune — modelului politic al statului
multinaţional.
Convins
că deflagraţia naţionalitară este înainte de toate
rezultatul tendinţei spre universalism a statului naţional sprijinit
pe dreptul popoarelor de a dispune de ele însele, Renner înţelege să
depolitizeze problema naţională, reducînd-o la dimensiunea sa
culturală care, în concepţia sa, este singurul mijloc de a concilia
unitatea statală cu diversitatea culturilor naţionale. Aceasta cere,
după cum scrie Otto Bauer, „o constituţie care să ofere
fiecărei naţiuni puterea de a-şi dezvolta cultura proprie”10.
De aici provine principiul autonomiei culturale naţionale care este, de
fapt, sinonimul autonomiei personale. Aceasta este, aşadar, arhitectura
statului multinaţional.
Pentru a da
viaţă proiectului său, juristul morav va descrie cu grijă
şi minuţiozitate organizarea instituţională şi
politică a viitoarei Austrii multinaţionale: acesteia îi
consacră jumătate din opera sa din 1918 — „Dreptul naţiunilor
la autodeterminare”. Bineînţeles, acest proiect pentru Austria
dovedeşte astăzi existenţa multor idei ce ţin de domeniul
utopiei. Cu toate acestea, este un prilej să examinăm cîteva formule,
nu lipsite de asperităţi, ce ne oferă idei referitoare la
competenţele şi instituţiile corporaţiilor naţionale
autonome.
În primul
rînd, acest drept public subiectiv prin care se exprimă apartenenţa
naţională semnifică în mod global dreptul de a participa la
cultura naţională şi datoria de achitare a taxei financiare prin
impozit. În al doilea rînd, prin constituirea naţiunii într-o
persoană morală de drept public, se poate dovedi avantajul decisiv al
sistemului autonomiei personale, cu garanţii jurisdicţionale de care
membrii săi pot beneficia individual şi colectiv. Acestora li se
recunoaşte astfel dreptul de a-şi face respectată şi de
a-şi proteja identitatea naţională în faţa tribunalelor,
atît în faţa membrilor unei alte naţiuni, cît şi a unei alte
naţiuni ca atare, adică în calitate de persoană morală de
drept public.
Sistemul
autonomiei personale ajunge să rezolve aici o contradicţie care,
după cum s-a văzut, explică detaliat limitele dreptului
internaţional în materie de protecţie a minorităţilor
naţionale şi care se bazează pe dialectica drepturi
individuale-drepturi colective. Într-adevăr, dreptul la autonomie
naţională este în acelaşi timp un drept individual, pentru
că el deschide accesul spre autonomie; dar este de asemenea un drept
colectiv, în măsura în care comunitatea naţională pe care o
reuneşte există ca atare şi nu se reduce la o sumă
aritmetică a indivizilor care o compun. Naţiunea deţine un drept
imprescriptibil la păstrarea propriei sale identităţi, şi
din această cauză i se atribuie personalitate juridică. În
această calitate, ea poate acţiona direct în faţa tribunalelor
pentru a-şi valorifica propriile drepturi „naţionale”, la fel cum o
asociaţie sau un sindicat are dreptul de a apăra interesele colective
ale membrilor săi. Statul naţional concepe libertatea religioasă
sau lingvistică ca fiind un drept exclusiv individual, în vreme ce statul
multinaţional face din aceste libertăţi un criteriu al
existenţei colective a naţiunilor, revendicîndu-şi dreptul la
identitate culturală. Se valorifică astfel apartenenţa
multiplă a individului, universalitatea drepturilor fundamentale ale
omului, precum şi diversitatea culturală a omului „concret”. S-a
demonstrat că recunoaşterea naţiunilor este perfect
compatibilă cu menţinerea echilibrului politic al statului, dacă
constituţia organizează modalitatea lor de a coexista.
Şi în
acest caz, Renner va încerca să detalieze funcţionarea concretă
a raporturilor din cadrul unei organizaţii instituţionale complexe
şi sofisticate: sistemul naţional propus noului stat
multinaţional austro-ungar făcea posibilă coexistenţa unor
districte (Kreise) cu populaţie naţională omogenă,
unde administraţia naţională trebuia să coincidă cu
cea statală şi a unor districte cu populaţie mixtă, unde ar
fi funcţionat sistemul districtului dublu, pe de o parte cu un consiliu de
district şi pe de altă parte cu corporaţii de
autoadministraţie naţională ale cărei competenţe s-ar
fi limitat la problemele culturale. Unitatea teritorială de bază
pentru aplicarea principiului autonomiei personale, districtul, trebuia să
înlocuiască fostele ţări ale Coroanei (Kronländer), bazate pe statele istorice. Fiecare district urma să fie administrat de un
consiliu ales prin sufragiu universal direct, iar la nivel înalt, de un
consiliu naţional, o adunare reprezentativă a fiecărei
naţiuni. În fine, consiliile naţionale trebuiau să voteze, la
rîndul lor, reprezentanţi care urmau să formeze un consiliu
consultativ federal pe lîngă cancelar.
Bineînţeles,
această schemă instituţională a rămas la stadiul de
proiect, din cauza dezmembrării Austro-Ungariei, în 1919. Însă se
ştie că, în ciuda invocării principiului
naţionalităţilor, Monarhia Dualistă a născut,
paradoxal, prin intermediul principiului său fondator: ideea
multinaţională. Astfel, minorităţile naţionale,
închise în noile frontiere statale ale Europei Centrale, se vor orienta spre
principiul personalităţii, fie pentru a găsi în el refugiu
şi protecţie, fie pentru a atenua despărţirea de patria
mamă, cum este cazul maghiarilor, şi a salva comunitatea de
cultură originară. În 1919, dar şi astăzi.
Destinul autonomiei personale
Veleităţi
Administraţia
imperială nu a rămas indiferentă la ideile lui Karl Renner,
deşi ele fuseseră agitate în sînul mişcării
social-democrate. Este adevărat că promotorul lor avea în vedere tocmai salvarea statului
multinaţional, însă într-un cadru reînnoit unde se va fi păstrat
totodată leadership-ul cultural german în „Mitteleuropa”. În
plin război de altfel, Renner adera la ideea fuzionării, într-un mare
spaţiu politic şi economic supranaţional, anticipat şi de
către Friedrich Naumann, a imperiilor german şi austro-ungar, într-un
fel de Commonwealth în centrul Europei, după modelul britanic al
epocii. În aceste condiţii şi dată fiind urgenţa
situaţiei, statul multinaţional urma să reprezinte cel mai mic
numitor comun, atît în anturajul Împăratului, cît şi pe lîngă
creştin-socialii de felul teologului Seipel sau Heinrich Lammasch,
profesor de drept internaţional şi ultimul cancelar al Habsburgilor,
care înţelesese că salvarea monarhiei nu putea veni decît din partea
statului supranaţional, a unei libere asocieri a
naţionalităţilor: „La fel ca statele naţionale pure,
statul supranaţional, provenit din istorie, îşi are deplina sa
justificare, în măsura în care asigură diferitelor popoare
posibilitatea de a-şi dezvolta calităţile şi împiedică
exploatarea unui popor de către altul” 11.
Este
adevărat că sistemul autonomiei personale a fost parţial
introdus în Moravia, între 1905-1906, cînd cehii şi germanii au stabilit
un compromis graţie căruia a putut funcţiona cadastrul
naţional, însă numai în scopuri electorale. Într-adevăr,
cadastrul furniza materia primă pentru circumscripţiile
naţionale cehe şi germane, în mijlocul cărora electorii îşi
votau reprezentanţii în cele două camere naţionale ale Dietei
din Moravia. Ca o consecinţă a succesului său, acest compromis
va fi extins la chestiunile şcolare, fiecare naţionalitate
văzîndu-şi astfel recunoscută limba maternă în desfăşurarea
învăţămîntului, un veşnic măr al discordiei.
Compromisul din Moravia nu va rămîne fără urmări: mai întîi
în Bucovina, unde în 1910, germanii, polonezii, rutenii, românii şi evreii
vor ajunge la un acord electoral similar. Este un exemplu izolat, însă
edificator pentru scurta ceremonie cosmopolită din acest teritoriu care
este azi împărţit între România şi Moldova (de fapt, Ucraina, n.
red.), exemplu care ne face să retrăim cu plăcere amintirile lui
Gregor von Rezzori, cu nostalgia „zăpezilor de odinioară”12...
În continuare, în Galiţia, unde polonezii şi rutenii îşi
propuneau în iulie 1914 să recurgă la modalităţile
compromisului din Moravia în speranţa de a depăşi propriul lor
diferend. Însă era deja prea tîrziu: războiul ameninţător
purta în el egocentrismul naţional.
Totuşi,
principiul personalităţii nu va apune odată cu Austro-Ungaria,
deşi teoreticianului său, devenit cancelar al micii Austrii
republicane, redusă la versiunea sa germană i-a revenit rolul
însoţit de către Lammasch de a încheia socotelile Habsburgilor la
Saint-Germain. Să nu vedem totuşi în aceasta un „vicleşug al istoriei” pentru că, fidel statului supranaţional, federal sau Staatenstaat, el a apărat cu tărie ideea de Anschluss, chiar în numele principiului naţionalităţilor, ceea ce
aliaţii i-au refuzat categoric: Germania învinsă nu putea ieşi
totuşi din război mai mare decît era în 1914.
Pe de
altă parte ungurii, traumatizaţi de dezmembrarea ţării lor
la Trianon — două treimi din Ungaria istorică —, şi-au amintit
de Eötvös şi şi-au dat seama că principiul autonomiei personale
le permitea să atenueze efectele mecanice ale decupajelor teritoriale,
păstrînd legăturile culturale cu foştii lor
concetăţeni, minorităţile maghiare ale statelor limitrofe.
Astfel, la 20 februarie 1920, delegaţia ungară supunea
Conferinţei de Pace un proiect de tratat al minorităţilor cu
referire la autonomia personală, vizîndu-i pe sîrbi, croaţi şi
sloveni, şi de asemenea pe români, cehoslovaci şi austrieci.
Cetăţenii unguri aparţinînd unei minorităţi etnice ar
forma colectiv o persoană juridică ce posedă autonomie
culturală. Această organizare urma să fie extinsă şi
asupra bisericilor, care puteau să-şi taxeze enoriaşii cu
contribuţii, în maniera impozitelor publice. Dimensiunea strategică a
proiectului era evidentă: era vorba, înainte de toate, de o invitaţie
adresată vecinilor pentru a face acelaşi lucru în privinţa
minorităţilor lor maghiare. Bineînţeles, acest proiect nu a fost
luat în considerare, pe de o parte pentru că provenea din tabăra
învinşilor, iar pe de altă parte pentru că însuşi cuvîntul
de autonomie naţională producea cele mai mari temeri pentru
stabilitatea cartografiei Europei Centrale, pe care „experţii” de la
Versailles tocmai o concepuseră. Aceasta nu va împiedica guvernul ungar
să recidiveze, îndată după cel de-al doilea război mondial,
după ce fusese convins de Aliaţi de restabilirea frontierelor de la
Trianon: la 30 august 1946, delegaţia ungară depunea la Secretarul
General al Conferinţei de la Paris un proiect de tratat — analog celui
precedent — de protecţie a minorităţilor, care ar fi urmat
să fie încheiat între membrii permanenţi ai Consilului de Securitate
ONU plus Ungaria, România, Cehoslovacia şi Iugoslavia. În acest proiect,
guvernul ungar preconiza cea mai largă autonomie teritorială şi
personală, cu control internaţional la faţa locului şi sub
jurisdicţie internaţională, precum şi cu drept de recurs al
minorităţilor pe lîngă Consiliul de Securitate ONU. Acest
document original, care ar putea inspira chiar şi astăzi
acţiunile internaţionale în favoarea minorităţilor, a
rămas, şi de acea dată, fără ecou. Depinde cine sînt
cei puternici şi cine cei slabi…
Astfel,
începînd din 1919, principiul personalităţii s-a impus ca o
soluţie necesară în materie de protecţie minoritară. Pentru
că nu şi-au găsit o soluţie teritorială într-un viitor
apropiat, minorităţile naţionale, multiplicate de crearea de noi
state şi retrasarea frontierelor — în numele principiului
naţionalităţilor! — au transformat autonomia personală în
principala lor revendicare, atît cu ocazia primei Conferinţe a
minorităţilor naţionale din Europa, care s-a ţinut la
Geneva în octombrie 1925, cît şi la Congresul minorităţilor
naţionale, desfăşurat tot la Geneva, în august 1926. Numai
că învingătorii europeni ai Marelui Război erau aceiaşi cu
cei care „inventaseră” statul-naţiune şi promulgaseră
dreptul popoarelor de a dispune de ele însele în forma sa mesianică.
Franţa şi Marea Britanie puteau fi de acord cu cîteva măsuri de
protecţie pentru cetăţenii minoritari, ceea ce însemna suma
aritmetică a persoanelor care aparţineau minorităţilor
naţionale, însă nu puteau favoriza unitatea juridică
constituită de colectivitatea minoritarilor.
Cu toate
acestea, au existat cîteva iniţiative în favoarea principiului
personalităţii care s-au strecurat în interstiţiile intereselor
geopolitice şi strategice ale puterilor europene. Două dintre acestea
au fost consacrate prin dreptul pozitiv, adică prin legi aplicabile, chiar
dacă durata lor de aplicare a fost scurtă. Aceste iniţiative au pornit
din statele baltice, mai precis din partea Lituaniei şi a Estoniei.
Înainte de aceasta, la 3 ianuarie 1918, Rada centrală
ucraineană — Adunare Naţională constituită după
abdicarea ţarului Nicolae al II-lea —, recunoscuse dreptul la autonomie
naţională personală populaţiilor ruse, evreieşti
şi poloneze. Se regăsea în acest act influenţa tezelor
partidului socialist-sionist, Poale-Sion, fondat în 1905 de către
un socialist evreu din Rusia, Ber-Borochov, a cărui idee era să se
acorde autonomie personală tuturor minorităţilor evreieşti
din Europa Centrală şi de Est.
Lituania nu
era recunoscută ca stat de către comunitatea internaţională
la data Conferinţei de Pace. Ea a fost invitată pentru a semna o
declaraţie cu privire la protecţia minorităţilor care reproducea
tratatele minoritare la care guvernul său a consimţit tardiv şi
împotriva voinţei sale, în 1922, ferindu-se să confere acestei
declaraţii putere de lege. Trebuie spus că situaţia
politică a ţării era cît se poate de haotică, în ciuda unei
Constituţii democratice promulgate în 1922. Pulsiunile autoritare erau
irezistibile şi noul stat urma să se abandoneze fascismului din 1926.
Într-un asemenea context, remarcabil este faptul că comunităţile
evreieşti din Lituania au putut să se reunească după principiul
personal, în virtutea unei legi speciale din 10 ianuarie 1920. Însă
observînd de aproape competenţele acestor comunităţi, uniunea
lor prezenta mai degrabă caracterul unor asociaţii de drept privat.
De altfel, Consiliul Naţional care întruchipa această uniune era el
însuşi un organism lipsit de orice
bază legală. Această tentativă nu va putea rezista
antisemitismului virulent care în Lituania, ca şi în alte părţi,
însoţea creşterea puterii fascismului: ea va fi oprită printr-o
lege din 31 martie 1925 cu privire la comunităţile evreieşti.
Cu o lună
înainte, Estonia, printr-o lege din 12 februarie 1925, acorda propriilor sale
minorităţi autonomie personală în probleme culturale. Acest
text, publicat în Jurnalul Naţional al Societăţii
Naţiunilor şi reluat parţial în 1993, este şi
astăzi citat ca model de statele şi grupurile infranaţionale
atrase de principiul personalităţii. Într-adevăr, acesta este
cel dîntîi exemplu de statut complet în materie de minorităţi, care
recunoaşte şi organizează minorităţile Estoniei într-o
manieră foarte liberală. Apartenenţa la o minoritate
naţională este constatată printr-un registru de
naţionalitate, unde sînt înscrişi toţi cetăţenii care
au împlinit vîrsta de 18 ani. Există însă două
modalităţi de a figura în acest registru: din oficiu, în funcţie
de criteriile obiective, şi după un criteriu numeric, pentru că
legea Estoniei consideră ca minoritate atît naţionalităţile
germană, rusă şi suedeză, cît şi orice grup care este
compus din mai mult de trei mii de persoane. Aceasta nu dăunează unei
înscrieri voluntare liber consimţite. Altfel spus, orice
cetăţean poate oricînd să renunţe, dacă doreşte,
la cultura sa maternă, de exemplu în cazul copiilor unor membri ai unei
anumite minorităţi care ajung la majorat: apartenenţa la o
minoritate naţională nu este nicicînd o fatalitate, ci întotdeauna o
opţiune. Se regăseşte această dublă combinaţie
şi în cazul cînd încetează autonomia naţională
culturală, fie atunci cînd două treimi din membrii Consiliului
cultural reprezentînd minoritatea consideră acest lucru necesar, fie cînd
numărul persoanelor aparţinînd acestei minorităţi este sub
trei mii. Aceasta înseamnă că singurele minorităţi care pot
să se constituie şi să se menţină sînt acelea care au
într-adevăr conştiinţa individualităţii lor şi
care îşi manifestă în acest sens voinţa unei vieţi
colective proprii. Aceasta este concepţia electivă de
naţionalitate, care pune în prim plan dorinţa de a trăi
împreună, şi nu izolarea identitară pe criterii „etnice”. Ca
dovadă, faptul remarcabil şi unic în felul său, cuprins într-un
text juridic consacrat protecţiei minorităţilor naţionale:
populaţia de origine estoniană avea şi ea posibilitatea de a se
organiza pe baza principiului autonomiei culturale, în regiuni unde era
minoritară. Acest drept avea, desigur, un grad redus de aplicabilitate
practică, dar scopul său nu este mai puţin important, de vreme
ce tindea să facă din dreptul minorităţilor „un fenomen
juridic obiectiv” 13 şi nu o toleranţă capricioasă a statului.
Înzestrate cu
personalitate juridică şi posedînd propriile lor resurse,
minorităţile estoniene astfel constituite erau organizate şi
reprezentate în capitala statului printr-un Consiliu cultural al fiecărei
naţionalităţi. Competenţa lor se referea în special la
probleme lingvistice şi, din această poziţie, cuprindea
controlul aşezămintelor publice şi private de
învăţămînt. Dar, ca şi în Lituania, sistemul estonian de
recunoaştere şi protecţie a minorităţilor nu a
cunoscut o viaţă lungă: începînd cu 1917, Estonia a fost
confruntată cu presiunea bolşevicilor, ceea ce a dus la
înăsprirea republicii parlamentare create în 1920 sub egida S.D.N.
După dizolvarea partidului comunist, în 1924, drumul spre dictatură a
dus la abrogarea legii din 1925, model neegalat încă de conciliere a
unităţii statului cu diversitatea culturilor sale.
Ideea că
toţi estonienii au dreptul de a-şi alege în mod liber grupul
naţional în funcţie de originea etnică este principalul aspect
al legislaţiei din 1925 care a supravieţuit într-o lege din 25
octombrie 1993 privind „Autonomia culturală a minorităţilor
naţionale”. Acest ultim text le permite şi străinilor
rezidenţi în Estonia să participe la activităţile legate de
autonomia naţională culturală a naţionalităţii în
cauză, însă fără dreptul de a alege şi a fi aleşi
în instituţiile aferente. Această dispoziţie îi vizează pe
rusofonii care, după cum se spune, nu au acces la cetăţenia
estoniană şi în consecinţă sînt consideraţi
„străini” în lumina legii din 12 iulie 1993 cu privire la străini.
Chiar
dacă au fost efemere, aceste două experienţe au permis
totuşi conturarea unei veritabile legi politice în materie de drept al
minorităţilor. Acest drept nu poate să apară şi
să se dezvolte decît în cadrul democraţiei liberale şi a
statului de drept. Aceste lucruri au fost perfect înţelese de către
instanţele Consiliului Europei şi în special de Comisia
Europeană pentru Democraţie prin Drept care, prin protecţia
efectivă a minorităţilor naţionale, garantează caracterul
democratic al statelor post-comuniste care doresc să facă parte din
Uniunea Europeană. În acest sens, statele participante la Reuniunea CSCE
de la Copenhaga asupra Dimensiunii Umane din iunie 1990 au recunoscut
că „problemele referitoare la minorităţile naţionale nu
pot fi rezolvate de o manieră satisfăcătoare decît într-un cadru
politic democratic fondat pe statul de drept, cu un sistem judiciar eficient”. Aceasta demonstrează evident că drepturile omului şi ale
cetăţeanului şi drepturile culturale ale grupurilor minoritare
nu sînt antinomice, ci complementare: doar îmbinarea lor poate ilustra
apartenenţa multiplă a individului în societăţile statale
moderne. De menţionat, de asemenea, complexitatea demersului, conflictele
balcanice furnizîndu-ne dovada prin absurd: cîţi guvernanţi
comunişti nu au găsit oare mijlocul de a-şi perpetua dominarea
prin exacerbarea conflictelor naţionale? Totuşi, exemplul ungar
încearcă să demonstreze că acest deziderat al unei soluţii
armonioase nu este de neatins.
Modelul ungar
Principiul
autonomiei personale îi datorează Ungariei scoaterea sa din uitarea în
care îl aruncase naufragiul Societăţii Naţiunilor. Şi în ce
fel! După doi ani de aspre negocieri cu asociaţiile reprezentative
ale intereselor minoritare, guvernul a obţinut consensul tuturor
partidelor parlamentare asupra unei legi relative la drepturile
minorităţilor naţionale şi etnice, adoptată la 7 iulie
1993, care păstrează sistemul de autonomie personală. O
dată în plus, se constată şi în această lege că dreptul
minorităţilor naţionale depinde în mare parte în funcţie de
calitatea unei democraţii parlamentare.
Lucrurile au
fost totuşi uşurate de faptul că în Ungaria
minorităţile naţionale nu sînt o problemă de stat: între 5
şi 10% — statisticile sînt aproximative —, dintr-o populaţie
totală evaluată la zece milioane şase sute de mii de persoane,
ţiganii reprezintă o minoritate atît socială, cît şi
naţională, fiind grupul minoritar cel mai semnificativ (între 400.000
şi 800.000 de membri), înaintea germanilor (220.000), şi a slovacilor
(110.000). Sînt de asemenea recunoscuţi prin lege ca minorităţi
croaţii, românii, polonezii, sîrbii, slovenii, grecii, bulgarii, armenii
şi rutenii, ale căror caracteristici comune sînt numărul redus,
dispersarea pe teritoriul ungar şi integrarea lor în comunitatea
naţională ungară. În aceste condiţii, era uşor ca
legiuitorul să fie temerar, chiar dacă textul de lege adoptat se
singuralizează printr-o mare complexitate.
Minorităţile
naţionale din Ungaria sînt invitate să se constituie în
corporaţii de drept public în cadrul municipal, deoarece ele trăiesc
în principal în comunităţi mici. Competenţa acestor
entităţi publice se referă aproape exclusiv la problemele de
ordin lingvistic, statul garantînd astfel dreptul la învăţămînt
în limba maternă şi folosirea limbii materne în administraţie.
În această privinţă, legea ungară precizează care sînt
limbile minoritare care corespund naţionalităţilor recunoscute
ca atare. Drepturile lingvistice care le sînt recunoscute
minorităţilor naţionale au ca sursă Carta Europeană a limbilor regionale sau minoritare a Consiliului Europei. La nivel
naţional, minorităţile sînt reprezentate de o „Adunare” cu
puteri preponderent consultative, care colaborează cu Ministerul
Educaţiei în administrarea şcolilor bilingve. Acest text are deci calităţile
necesare pentru a fi unanim recunoscut ca un model aproape ideal.
Aceasta
ţine de faptul că miza este exterioară: în Ungaria, „chestiunea
naţională” este mai întîi o problemă externă, ceea ce
conferă o altă dimensiune politicii acestei ţări
legată de propriile minorităţi. Care este de fapt raportul
dintre milionul de indivizi aparţinînd diferitelor minorităţi
dispersate şi relativ integrate, faţă de cele trei milioane
şi jumătate de maghiari din statele vecine? „Spiritul Sfîntului Ştefan”
bîntuie din nou Ungaria, unde dreptul popoarelor se dezvoltă din bogata
tradiţie a Ungariei istorice, cea de dinainte de Trianon14,
conform căruia Republica se consideră responsabilă de soarta
ungurilor care trăiesc în afara frontierelor (art. 6 al
Constituţiei). Din fericire, din motive geopolitice, acest „spirit” nu
este cel al etnogeniei sîrbe şi Ungariei îi lipsesc cu
desăvîrşire mijloacele de a modifica frontierele existente, chiar
dacă nu s-au semnat încă tratatele bileterale cu Slovacia şi cu
România (între timp tratatele au fost semnate n.red.). Este adevărat
că aceste două ţări ezită să garanteze drepturile
minorităţilor maghiare de pe teritoriul lor, asimilate în pripă
cu fatalul angrenaj al secesiunii.
Atunci, cum
s-ar putea realiza concilierea tentaţiei iredentiste cu menţinerea
intangibilităţii frontierelor, problemă ce a însemnat un
veritabil traumatism colectiv încă din 1919? Răspunsul constă
oare în imaginarea unui statut care să protejeze minorităţile
naţionale ale Ungariei într-un stat căruia constituţia să
îi recunoască caracterul multinaţional? Dorinţa guvernului ungar
a fost, incontestabil, să facă din dreptul minorităţilor
din Ungaria un exemplu pentru minorităţile maghiare din
ţările vecine. Acest exemplu a dat roade, pentru că, la rîndul
lor, ungurii din Voivodina sîrbească şi cei din Transilvania, din
România, cer autonomie culturală pe bază personală.
Bineînţeles, această utilizare strategică a principiului
autonomiei personale este riscantă în contextul atît de sensibil al
Europei Centrale; cu toate acestea, o utilizare inteligentă, ce
foloseşte resursele dreptului, este superioară uneia care face recurs
la forţa brută pentru a-şi construi propria „Mare Societate”. În
orice situaţie, acest principiu prezintă două avantaje legate în
mod indisolubil: mai întîi, luînd act de frontierele existente, principiul
favorizează apropierea culturală de naţiunea-mamă; mai
apoi, detaşînd autonomia de suportul teritorial, acest principiu distruge
sperietoarea secesionistă agitată de stat ca pretext de a refuza
statutul de autonomie, pentru că teritoriul statal iese din cauză.
Totuşi, principiul autonomiei personale, prin apropierea culturală de
naţiunea-mamă pe care o suscită, ar putea să răsune
într-o zi ca trompetele Ierihonului şi ar putea face să cadă
unele frontiere statale.
Utilizarea
acestui principiu este potenţial productivă, datorită
echilibrului pe care îşi propune să îl realizeze între balcanizarea
etnică şi uniformizarea naţională, între forţele
centrifuge şi cele centripete. Vă propunem un joc: să ne
imaginăm un moment o diplomaţie europeană demnă de acest
nume, abandonînd în sfîrşit o logică teritorialistă care, din
întîmplare, a făcut jocul celui mai tare, al Serbiei, şi concepînd un
stat bosniac multinaţional fondat pe ceea ce încă era în pragul
primăverii 1992, un amestec ireductibil de comunităţi sîrbe,
croate şi musulmane, trăind în respectul specificului fiecăreia;
într-un cuvînt, bazat pe autonomie personală. Acesta corespundea unei
realităţi istorice care nu putea fi negată, departe de „patchwork”-ul
cartografic expus cu complezenţă opiniei publice europene pentru a
justifica soluţii ce vor deveni imediat învechite, prin dorinţa
sîrbilor, respectiv a croaţilor. Cum să se separe, prin prisma unei
asemenea logici, o familie multiculturală? Să trasăm, oare, o
frontieră în mijlocul casei acestei familii, sau în minţile membrilor
săi? Tocmai aceasta este „purificarea etnică”! Spre deosebire de
aceasta, sistemul personal înseamnă egalitate în diferenţă.
Totuşi, să fie oare total imposibil un proiect de Constituţie
bazat pe principiul personalităţii în Bosnia-Herţegovina, cînd
pînă şi Austro-Ungaria concepuse un astfel de proiect chiar înainte
de începerea primului război mondial? (Articolul este anterior Acordului
de la Dayton, n. red.)
Se poate
adăuga faptul că acest proiect reprezintă singurul mijloc de a
asigura o existenţă „naţională” ţiganilor, acest ultim
popor nomad european aflat acum pe cale de sedentarizare, sau mai exact, în
numeroase situaţii, pe cale de „cerşetorizare”. De altfel, acestea
sînt şi preocupările statelor membre ale OSCE care, conform
Raportului Reuniunii Experţilor în probleme ale minorităţilor
naţionale, „reafirmă că au recunoscut problemele
specifice ale romilor (ţiganilor)” şi sînt gata să
favorizeze „cercetarea şi studiile asupra romilor şi asupra problemelor
lor specifice” (Geneva, 19 iulie 1991). Textul este apropiat unei alte
sugestii a raportului, evocînd „administrarea autonomă de către o
minoritate naţională, a aspectelor cu privire la identitatea sa în
cazurile în care autonomia pe bază teritorială este
inaplicabilă”. Această perifrază aminteşte de sistemul
autonomiei personale căruia i se apreciază avantajul decisiv şi
care ţine la respectul absolut al identităţii şi
tradiţiei grupurilor cărora li se aplică acest sistem.
Expresia poate
semnifica de asemenea recursul la o astfel de situaţie acolo unde se
aşteaptă cel mai puţin, poate chiar în sînul
statului-naţiune francez. Facem aluzie aici la nişte întrebări
dificile pe care apariţia unui islam galic le-ar pune unui stat laic: cît
timp se vor putea evita exigenţele teologice musulmane, care nu sînt toate
contrare ordinii publice, şi se va putea reglementa problema construirii
de moschei doar prin prevederile Codului de Urbanism, sau cea a cimiterelor
confesionale doar sub protecţia domeniului public? De altfel, articolul 75
al Constituţiei franceze precizează: „Cetăţenii
Republicii fără statut civil de drept comun vizat în articolul 34
îşi păstrează statutul personal atîta timp cît nu au
renunţat la el”. Chiar dacă o astfel de dispoziţie
conţine sechelele juridice ale decolonizării, demonstrînd o
dorinţă implicită de neasimilare a foştilor supuşi
francezi ai teritoriilor coloniale, ea poate fi invocată astăzi de
musulmani, aparţinînd naţiunii franceze şi deţinînd un
statut personal care provine dintr-o lege. Dacă renunţarea la
statutul coranic înseamnă pentru credincios a abjura şi a deveni
apostat, statul laic are îndatorirea de a lua în considerare dreptul musulman,
pentru că făcînd acest lucru îi garantează libertatea de
conştiinţă, de religie şi de cult, întocmai după
litera Constituţiei. Astfel, inserţia de musulmani în cetatea
franceză provoacă chestionarea statutului lor personal dincolo de
orice consideraţie teritorială, pentru că acest statut este de
natură religioasă. Pînă acum, problema aceasta complexă a
fost tratată cu uşurinţă, însă extinderea
continuă a libertăţilor fundamentale, impulsionată de
Consiliul Constituţional, nu va întîrzia să ridice această
problemă, în formularea unui avocat iscusit, la adevărata ei valoare.
Situaţiile
minoritare tulbură certitudinile juridice cele mai stabile. Fiind vorba
despre principiul personal, evident se poate pune întrebarea dacă el
constituie un progres sau un regres, un nou avatar al vechiului sistem al
Capitulaţiilor. În orice caz, dezbaterea este doar la început, pentru
că naţionalităţile celeilalte Europe aşteaptă
soluţii concrete pentru situaţii care nu sînt inedite, dar care nu au
fost niciodată rezolvate pentru că le-au fost impuse formule
inadecvate. Poate să fie chiar puţin revoltătoare constatarea
că şi gîndirea politică danubiană este bogată în
soluţii pe care învingătorii din 1918 şi perspectivele
internaţionalismului proletar le-au neglijat intenţionat în numele
intereselor lor proprii. Însă aceste interese nu au fost niciodată
cele ale Europei Centrale care, totuşi, nu cere decît să fie,
dar să fie ea însăşi.
În lumina
tragediilor sale, un lucru este deja înţeles: în societăţile
politice din ce în ce mai deschise perspectivelor activităţii
comunicative, pentru a-l parafraza pe Habermas, naţiunea nu mai poate fi
şablonul perfect al statului. Statul naţional tinde totuşi
să cedeze supremaţia statului supranaţional, iar naţiunea
statală, multinaţiunii.
NOTE:
1. J.-P.Bled, Cuvînt înainte, Revue d’Europe Centrale, nr.1,1993, p.2.
2. Cf. Otto Bauer, La Question
des nationalités et la social-démocratie, op. cit., p.289 şi 366.
3. R. Beckermann, Par-dessus
les ponts, în Vienne, théâtre de l’ oubli et de l’éternité, Autrement,
1991, p. 37.
4. Cf. Otto Bauer, op. cit., p.
532.
5. Cf. J Hannak, Karl Renner
und seine Zeit, Wien, Europa Verlag, 1965, p. 401-410.
6. K.Renner, Das
Selbstbestimmungsrecht der Nationen, Leipzig und Wien, Deuticke, 1918, p.
36.
7. K. Renner, op. cit., p.112.
8. K. Renner, op. cit., p.118.
9. R. Carré de Malberg, Contribution
ŕ la théorie générale de l’État, op. cit., t.1, p.13.
10. O. Bauer, op. cit., p.327.
11. Cité, in J. Droz, L’
Europe Centrale, op. cit., p.231.
12. G. von Rezzori, Neiges d’
antan, Paris, Salvy, 1993.
13. D. Erdstein, Le Statut des
minorités en Europe, Paris, Pédone, 1932
14. Cf. Bibó, op.cit., p.172-174.
Traducere de
Dana Rus
*
Stéphane Pierré-Caps (n. 1954) este profesor asociat la Facultatea de
Drept a Universităţii Nancy 2 şi director al Institutului de
Cercetare a Evoluţiei Naţiunii şi Statului în Europa. Specialist
în probleme naţionale, între titlurile publicate se numără: Nation et peuples dans les Constitutions modernes (1987), La
Multination. L’avenir de minorités en Europe centrale et orientale (1995),
volum tradus în portugheză (1997) şi maghiară (1997), Droit
des minorités et des peuples autochtones, în colaborare cu Norbert Rouland
şi Jacques Poumarède, tradus şi publicat şi în Mexic (1998).
Stephane Pierré-Caps, La fédéralism
personnel în La Multination. Avenir des minorités en Europe Centrale et
Orientale, Éditions Odile Jacob, Paris, 1995, Chapitre 8, p. 255-282,
preluat cu permisiunea editurii.