Istoria saşilor transilvăneni s-a confundat încă de la începuturile sale
cu istoria bisericii acestora.De aceea nu este deloc întîmplător
că primul document
din colecţia de „Izvoare privind istoria germanilor din Transilvania”
(„Urkundenbuch zur Geschichte der Deutschen Siebenbürgen”) se referă la
Ecclesia Theutonicorum Ultrasilvanorum. Acest act a fost emis la 20
decembrie
1191 la Roma, deci în urmă cu mai bine de 800 de ani. El însă nu marchează nici
începutul istoriei bisericeşti a saşilor sau germanilor din ţara Transilvaniei
şi
nici măcar întemeierea „prepoziturii” (praepositura), la care se referă mai
îndeaproape. Mai curînd se poate conchide din alte documente mai tîrzii asupra
începuturilor istoriei aşezării şi a bisericii „teutonilor” transilvăneni. De
altfel,
aceştia sînt tocmai în documentele prepoziturii emise în următorii ani (1192-
1196) pomeniţi ca „flandri”, intrînd în cele din urmă în istorie – împreună cu
coloniştii occidentali ai altor regiuni transilvănene, desemnaţi sub numele
colectiv
de „saxones” – ca saşi transilvăneni. În documentul din 1191, papa întăreşte
doar înscrierea prepoziturii, spre „veşnică pomenire”, în registrul papal, ca
aşezămînt pus în drepturile sale; prepozitura fusese deja în anii anteriori
confirmată de regele Béla şi adeverită la timpul său de legatul apostolic
Grigore,
devenit între timp cardinal la Roma. Deoarece regele Béla al III-lea a domnit
din
anul 1173, întemeierea prepoziturii trebuie situată între 1173 şi 1190.
Dar actul
relativ la prepozitura ne îndreaptă privirea nu numai asupra
extensiunii temporale a mai bine de opt veacuri de istoric bisericească a
saşilor,
ci el indică şi unele trăsături esenţiale ale acestei istorii bisericeşti. Ca o
primă
trăsătură putem evidenţia cu toată precauţia faptul că biserica săsească a avut
dintru început o istorie specifică în cadrul bisericii universale catolice, una
şi
aceeaşi. Desigur, ea a pus de la început preţ pe configurarea unei căi proprii, rămînînd totuşi în
armonie cu întreaga creştinătate. Despre ce anume era vorba
la întemeierea prepoziturii? Ţinutul prepoziturii cuprindea aşezările
viitoarelor
capitluri Sibiu, Nocrich şi Cincu. Teritoriul acestor capitluri este situat la
nord
de Olt şi ar fi trebuit să aparţină recent înfiinţatei episcopii transilvănene
de la
Alba Iulia. Dar în interesul coloniştilor au acţionat în mod evident forţe
influente,
care au insistat cu succes în vederea desprinderii (exceptării) ţinuturilor
acordate
acestei episcopii. Aceste forţe au obţinut ca pentru flandri chemaţi în ţară de
Géza al II-lea să se constituie o instituţie bisericească proprie: prepozitura
liberă
regească a Sf. Ladislau. „Liberă” trebuia să fie prepozitura. Desigur, prin
aceasta
nu se înţelegea independenţa bisericească, ci doar o desprindere din cadrul
administrativ firesc al episcopatului, în a cărui jurisdicţie cădea de fapt din
punct
de vedere geografic. Legarea bisericească a aşezărilor prepoziturii se realiza
prin
arhiepiscopul ce rezida la cîteva zile de călătorie, la Strigoniu. Într-adevăr,
documentele permit presupunerea intenţiei de subordonare nemijlocită a
prepoziturii faţă de papă, care îşi rezerva dreptul de a confirma prepoziţii
numiţi
de către rege.
Această
poziţie distinctă a noilor locuitori şi credincioşi ai bisericii
Transilvaniei era în strînsă legătură cu statutul acestora de hospites. Într-un
text
de literatură clasică acest cuvînt latin ar putea fi tradus pur şi simplu prin
cuvîntul
„oaspeţi”. Dar această traducere conduce la o înţelegere eronată, devreme ce
termenul de „oaspete” pare să desemneze totuşi un om care locuieşte doar
temporar
la domiciliul său, iar acesta de fapt nu contează ca al său propriu. Aici însă
nu
acesta este sensul termenului „hospes”. „Hospites” sînt numite grupurile
coloniştilor, pentru că au fost invitaţi, chemaţi să se stabilească
într-un ţinut ce
le-a fost oferit şi să trăiască în temeiul „dreptului oaspetelui” doar în
măsura în
care regele care le-a acordat ospitalitatea le-a oferit şi privilegiul de a-şi
aduce
propriul drept şi propria ordine socială şi de a le menţine pe viitor ca noi
locuitori
ai ţării. Invitaţia expresa deci şi acceptarea liber consimţită, întemeiată pe
promisiunea certă, îi face pe „hospites” comparabili cu „oaspeţi”. Ţinutul
pentru
care aceasta este valabil în cadrul teritoriului prepoziturii (şi mai tîrziu în
Ţara
Bîrsei), este desemnat ca desertum – termen care de asemenea nu poate fi
tradus
ad litteram – ca şi cum ţara în care au venit ar fi fost un
deşert demografic. Cei
invitaţi să se aşeze aici, au venit mai curînd în ţinuturi care fie că nu au
fost încă
integrate în infrastructura administraţiei regale sau, ceea ce este şi mai
probabil,
care deocamdată erau doar în mod provizoriu ocupate de paznici ai hotarelor.
Aceste neamuri de străjeri au fost înainte de 1150 transferate mai departe
înspre
marginile regatului, trebuind să părăsească ţinutul atribuit coloniştilor.
Deci,
într-o astfel de măsură noul ţinut dăruit „oaspeţilor” a fost înainte un
„desertum”
deschis pentru aceştia în vederea unei noi configurări, potrivit propriilor
cutume. Dacă grupuri întregi de
occidentali au fost invitaţi şi îndemnaţi să se
aşeze de bunăvoie în ţinutul carpatin, trebuia să le fi fost oferite stimulente
spre
a îndrăzni pasul cel marc. Trebuie să admitem ipoteza potrivit căreia
condiţiile
pentru acceptarea invitaţiei au fost negociate în termeni precişi. Parteneri
contractuali au fost, pe de o parte, regele ungar, pe de altă parte,
aşa-numiţii
locatori, care s-ar putea ca ei înşişi să fi descins în Transilvania ca
agenţi recrutori.
Poate că ni s-a păstrat numele lor din unele toponime săseşti sau româneşti:
Eppo (villa Epponis = Neppendor/Turnişor); Hermann (villa Hermanni =
Hermannstadt/Sibiu); Humbert (villa Humberti = Humbertsdorf/Hammersdorf/
Guşteriţa); Christian (insula Christiani = Großau [au=insula] = Cristian); ş.a.
Printre
aceia care au condus colonizarea sau cel puţin au însoţit-o
documentele atestă şi pe preoţii din Flandra (presbyteri Flandrenses). În
acceptarea invitaţiei de a se strămuta în Transilvania par să fi jucat dintru
început
un rol şi motive religioase. Cunoaştem conţinutul acestor motive destul de
exact
din scrisoarea privilegială acordată în 1224. Pentru moment reţinem doar că
colonizarea saşilor în Transilvania este sincronă cu cruciadele. Într-adevăr,
în
ţinuturile de baştină ale „flandrilor”, marele predicator Bernhard de Clairvaux
a
alimentat o conştiinţă religioasă tensională, care îmbina dispoziţia plecării
în
cruciadă cu voinţa de reînnoire a bisericii.
Astfel,
devine de înţeles faptul că grupurile de colonişti legau dorinţa
lor de a pleca în Răsărit de reprezentările unei noi comunităţi, care şi sub
aspect
bisericesc se apropiau de revendicările pe care în zadar le-au formulat faţă de
instituţia bisericii în ţinuturile lor de provenienţă. În Occident începuse pe
la
1150 consolidarea acelei evoluţii în domeniul dreptului bisericesc, care făcuse
din biserica catolică un sistem ierarhic unitar. În acest sistem, întreaga
putere
acţiona de sus în jos, astfel încît laicii şi comunele – prin urmare baza – au
păstrat
puţine competenţe sau chiar deloc. Vom vedea însă că coloniştii au pus preţ
tocmai pe aceste competenţe. De constituirea prepoziturii sibiene se va fi
legat
speranţa coloniştilor şi a conducătorilor lor de a întemeia sub protecţia
regelui
ungar – care îşi adjudeca ca rege apostolic o poziţie distinctă şi sub aspect
bisericesc – o enclavă în care să-şi poată organiza o biserică proprie, desigur
în
cadrul unei biserici universale conduse de papă.
Speranţa de
a impune astfel de reprezentări a avut efecte pînă tîrziu în
veacul Reformei, cu atît mai mult cu cît ea a fost de timpuriu atenuată în
cadrul
prepoziturii. Episcopul transilvănean, a cărui reşedinţă era la Alba Iulia, nu
putea
consimţi la o evoluţie particulară pe teritoriul diocezei sale. Astfel, el a
impus în
ultimul deceniu al veacului al XII-lea ca teritoriul prepoziturii să fie
limitat la
aşezările acelor „flandri” (priores flandrenses), care au fost
colonizaţi sub regele
Géza al II-lea (1141-1162), pe cînd acei alii flandrenses („alii
flandri”), sosiţi
după 1162, să aparţină episcopatului atotcuprinzător al Transilvaniei. O
decizie firească, care însă, după
cum vom vedea, conţinea un potenţial conflictual. Lovite
au fost în primul rînd comunele viitorului capitlu Rupea, care vor fi sperat să
fie
şi ele înzestrate cu avantajele bisericeşti specifice ce decurgeau din
drepturile
„oaspeţilor”, dar care acum au trebuit să constate modul în care aceste
reprezentări
ale unei vieţi bisericeşti proprii se puteau realiza în cadrul jurisdicţiei
episcopului
de Alba Iulia. Aceasta este desigur o problemă care era comună tuturor
comunităţilor de „hospites”, care s-au constituit şi s-au consolidat după 1200
în
ţinuturile Sighişoarei, Mediaşului şi Şeicăi, pe Pămîntul Regesc, dar şi în
părţile
Bistriţei. Comunităţile colonizate mai timpuriu sau mai tîrziu ale capitlurilor
de
la Orăştie şi Sebeş, erau şi ele subordonate episcopului de Alba Iulia, ca şi
capitlurile constituite în veacul al XIII-lea pe teritoriul comitatens: între
Tîrnave
capitlurile de la Bălcaciu şi Băgaciu, între Valea Secaşelor capitlul din
Şpring şi
în împrejurimile Bistriţei capitlurile de la Teaca, Şieu şi Reghinul Săsesc. În
aşezările care din punct de vedere politic aparţineau teritoriului nobiliar
(maghiar)
impunerea de forme de viaţă bisericească de sine stătătoare a fost desigur
îngreunată de condiţiile sociale ale iobăgiei. Pe de altă parte, tocmai
străduinţa
tuturor comunităţilor de colonişti de a trăi „potrivit libertăţilor”, astfel
cum acestea
au fost asigurate în teritoriul prepoziturii, a condus la crearea unui
sentiment de
solidaritate printre aceia care mai tîrziu au fost desemnaţi în totalitatea lor
drept
„saşi transilvăneni”. Pentru începuturile acestei evoluţii să reţinem că
această
comunitate a tuturor coloniştilor din Apus nu era nicidecum constituită, deşi
cei
mai mulţi dintre ei proveneau din teritorii de limbă germană.
Următoarea
asociaţie de drept, comparabilă sub aspect bisericesc cu
prepozitura sibiană şi contemporană cu aceasta este Ţara Bîrsei, donată în anul
1211 Ordinului Cavalerilor Teutoni. Acest „Ordin al cavalerilor cruciaţi de la
Spitalul Sf. Maria” a fost nevoit să renunţe la activitatea sa în Ţara Sfîntă,
fiind
în căutarea unor noi sarcini misionare. O astfel de misiune de convertire a
fost
mai tîrziu pusă în aplicare cu sabia printre prusaci, deci în Prusia. Înainte
de
aceasta însă, ordinul a urmat chemarea regelui ungar Andrei de a se aşeza în
colţul sud-estic al Transilvaniei. În primii ani ai veacului al XII-lea regatul
arpadian se pregătea să-şi extindă graniţele transilvănene pînă pe crestele
Carpaţilor, ba chiar să-şi aţintească privirea peste munţi, pînă la Dunăre,
ordinului
încredinţîndu-i-se misionarea cumanilor. În nord-vestul Ţării Bîrsei au fost
aşezaţi
aproape concomitent, în cele „Trei Scaune”, secui, stabiliţi pînă atunci în
părţile
Sebeşului, Gîrbovei şi ale Saschizului, şi înlocuiţi acum prin hospites.
Ordinul
teuton a încercat în scurt timp să-şi extindă prerogativele de
putere. Reşedinţa sa de bază, Marienburg/Feldioara, de la cotul Oltului, şi
alte
patru cetăţi erau construite din piatră (Heldenburg, Schwarzburg, Kreuzburg –
pentru toate cele trei localizările sînt controversate – şi Rucăr), iar undeva
dincolo
de Carpaţi, în direcţia ofensivei sale misionare – a ridicat o cetate cu
întărituri deosebite. Această cetate
a fost frecvent invocată, fără ca vreuna din localizările
propuse (eventual Piatra Neamţ) să se poată impune în mod convingător. Probabil
că această fortificaţie cu scopuri ofensive, încă neidentificată, se situează
în vreo
relaţie cu locul şi rîul Milcov. Căci foarte curînd după retragerea Ordinului
teuton
din Transilvania – ordinul a fost deja în 1225 expulzat definitiv, avînd prin
urmare
doar 14 ani la dispoziţie spre a activa în Ţara Bîrsei – apare în documente o
enigmatică episcopie catolică a „cumanilor” la Milcov, însoţind istoria
bisericească
a saşilor transilvăneni pînă în veacul al XVI-lea.
Precum
prepozitura sibiană a fost o tentativă a coloniştilor de a-şi
asigura o ordine şi o administraţie autonomă în cadrul bisericii catolice, tot
astfel
şi încercările tinerei colonii din Ţara Bîrsei vizează dobîndirea unui statut
bisericesc distinct. Că acest efort bisericesc se desfăşoară concomitent şi în
strînsă
legătură cu efortul politic, este pentru evul mediu de la sine înţeles. În
primul
rînd, Ordinul Teuton este acela care se străduieşte intens pentru ca teritoriul
ce i
s-a acordat de către rege să fie direct subordonat papalităţii. Din Ţara Bîrsei
(şi
din ţinuturile misionare ale „cumanilor” de dincolo de Pasul Buzău) urma deci
să se constituie un fel de stat ecleziastic sau al ordinului cruciat, ce se
sustrăgea
suzeranităţii regale ungare. Papa a venit în mod evident în întîmpinarea
acestor
intenţii ale ordinului. El 1-a liniştit pe mereu neîncrezătorul rege Andrei,
convingîndu-l în 1222 să extindă privilegiile ordinului, subordonarea directă a
ţării faţă de curie fiind de asemenea confirmată de către papă. Acest joc a
condus
la alungarea rapidă a cavalerilor în primăvara anului 1225, act asupra căruia
regele Andrei al II-lea nu a mai revenit, în pofida intervenţiilor repetate ale
papei.
Moştenirea
cavalerilor a acţionat în multiple privinţe. În primul rînd
drepturile iniţial necontestate ale episcopului transilvănean au fost oarecum
moderate, adică limitate asupra ungurilor şi secuilor ce se aşezau în acele
ţinuturi.
Mai apoi, episcopul de Agria este însărcinat cu instalarea în funcţie a unui
decan
numit de ordin (1223), funcţie ce urma să se transforme, odată cu creşterea
numărului de credincioşi, în demnitate episcopală. Episcopului de Alba Iulia i
s-
au amputat prerogativele de conducere iar episcopului de Strigoniu i s-a
conferit
dreptul intervenţiei directe. Decanului, în schimb, i s-a acordat dreptul
jurisdicţiei
spirituale. După alungarea cavalerilor, prerogativele bisericeşti în Ţara
Bîrsei
sînt exercitate de rege şi Ordinul cistercian (aşezat în 1179 la Igriş şi în
1200 la
Cîrţa), pînă cînd, după Marea Invazie Tătară din 1241, se instituie şi aici o
ordine, aşa cum a început să se cristalizeze aceasta la Sibiu: decanii ambelor
ţinuturi „sînt prelaţi nullius dioceseos cu drepturile ce revin unor
astfel de
demnitari”. În următoarele decenii ei îşi adjudecă de altfel numeroase drepturi
„cvasiepiscopale” pe care le exercită sub jurisdicţia Strigonului şi cu care
ocazional
încearcă să se sustragă şi arhiepiscopului primat, invocînd apartenenţa lor la
dioceza Milcoviei. Aceasta înseamnă în mod practic că ţinutul Sibiului (cu
Nocrich şi Cincu) şi Ţara Bîrsei sînt
sustrase definitiv jurisdicţiei episcopului de Alba
Iulia. Pentru evoluţia ulterioară, cele două ţinuturi constituie puncte de
orientare
stabile şi pentru celelalte ţinuturi ale teritoriului de colonizare săsească.
Desigur,
prin aceasta a fost iniţiată o evoluţie, care nu a fost întrevăzută
nici la crearea prepoziturii şi nici în conceptul statului Ordinului Teuton;
prepozitul sibian şi prepozitura ce-i era subordonată reprezintă în întregime
structuri feudale. Prepoziţii îndeplineau funcţii auxiliare sau îşi exercitau
chiar
funcţia principală la curte, de exemplu, de cancelari ai regelui. Cavalerii din
Ţara Bîrsei aparţineau de asemenea societăţii nobiliare. Dar în evoluţia
demnităţii
de decan, care din 1223 în Ţara Bîrsei, din 1264 la Sibiu şi mai apoi în toate
ţinuturile săseşti devine forma firească a organizării autonome a bisericii, se
impune un proces decizional ce porneşte de la bază. Este întrutotul posibil ca
instituirea acestei asocieri a preoţilor în „capitluri” şi conducerea
capitlurilor de
către decani să se întemeieze pe o tradiţie renană, adică pretransilvană, a
coloniştilor saşi, cum a stabilit-o istoriografia ecleziastică săsească.
Potrivit unor
cercetări recente, instituţia decanatelor pare să fie timpurie, astfel încît ea
să se
fi dezvoltat paralel în Transilvania şi în Apus iar evoluţiei acestei forme de
organizare autonome în Transilvania i-ar reveni o anumită specificitate. Pentru
a înţelege această autonomie, recurgem la cel mai însemnat document al istoriei
timpurii a „teutonilor noştri ultrasilvani”.
În
1224 regele Andrei al II-lea a emis pentru oaspeţi o scrisoare
privilegială, căreia ei i-au acordat cu satisfacţie calificativul „de aur”,
deoarece
reprezenta o cuprinzătoare asigurare de drept, la care au apelat continuu timp
de
secole. „Andreanum” a fost emis – astfel reiese din document – la cererea
insistentă
a „oaspeţilor”, care se plîng că „libertatea”, ce le-a fost asigurată ar fi,
fără
intervenţia regelui, ameninţată cu pieirea. Astfel Andreanum nu se arată a fi
decît o simplă reînnoire a drepturilor conferite de regele Géza al II-lea.
Această
pretenţie nu corespunde tocmai exact atunci cînd sînt menţionate date complexe
(cum ar fi cota-parte la impozite şi contingentele militare); la acestea
contractul
juridic va fi fost adoptat noilor stări existente. Dar tocmai prevederile
ecleziastice
par să fi fost afectate de schimbările intervenite în cei 800 de ani. Ele vor
fi fixat
în scris ceea ce a fost convenit contractual într-un prezumtiv „Geysanum” (pe,
care noi nu-l cunoaştem, dar care va fi fost cunoscut, după cum s-a presupus,
de
către regele Andrei).
Drept
cadru pentru revendicările bisericeşti ale Andreanum-ului este
important de ştiut că „juzii” satelor şi ai entităţilor teritoriale, deci cei
ce
conduceau administraţia politică, erau aleşi numai dintre aceia care locuiau
permanent împreună cu ei. Aici se pune temelia pentru ceea ce un călător englez
(Charles Boner) evidenţia în urmă cu 130 de ani drept trăsătura esenţială a
saşilor:
capacitatea şi aspiraţia lor pentru „selfgovernment”. Pe acest fundal
prevederea ecleziastică potrivit
căreia „preoţii lor să fie aleşi în mod liber şi aleşii să fie
prezentaţi”, cîştigă în profil. Acest drept al comunelor de liberă alegere este
de-a
dreptul contrar evoluţiei bisericeşti generale. El a fost însă întotdeauna
păstrat şi
apărat cu toate puterile de către comune; mai mult, revendicarea a avut efecte
dincolo de spaţiul de acţiune juridică (aşa-numitul Pămînt Regesc) a
privilegiului
andrean, asupra comunelor săseşti iobage de pe teritoriul comitatens. Şi
în această
privinţă privilegiul andrean a constituit o pîrghie care a favorizat
constituirea în
veacul al XVI-lea a unei biserici „naţionale” săseşti, situate sub semnul
Reformei.
(În acest context remarcăm doar că „Istoria bisericii evanghelice din
Transilvania”
a episcopului Friedrich Teutsch, apărută în două volume în anii 1921-1922,
apelează fără ezitare la următorul subtitlu: „Volumul I. 1150-1599”).
Identitatea
bisericii nu s-a înfăptuit prin Reformă, după cum autorul nu considera că
Reforma
ar fi dus la transformarea acestei identităţi. A rămas aceeaşi biserică – sau
biserica
aceloraşi –, edificată de la „1150” încoace, adică de la aşezarea sub Géza şi
care
s-a îndreptat spre Reformă menţinîndu-şi identitatea. Această tranziţie fără
discontinuităţi a marcat pînă în timpurile noastre biserica evanghelică a
Transilvaniei în multe caracteristici ale tradiţiei sale paraliturgice, ceea ce
poate
fi exemplificat prin titlul unei alte cărţi, dat de viitorul istoric al
bisericii de la
Universitatea din Göttingen, Erich Roth, tezei sale de doctorat cu privire la
istoria
liturghiei în biserica săsească din secolul al XII-lea şi pînă în secolul la
XX-lea:
„Istoria serviciului divin la saşii transilvăneni” (1954). Pentru Roth – la fel
ca
pentru Teutsch – era de la sine înţeles şi deasupra oricăror consideraţii
reflexive
că biserica comunităţii de colonişti, constituită atît înainte cît şi după
Reformă,
în cadrul serviciului divin, a fost una şi aceeaşi. În afara dreptului atît de
însemnat
al comunelor de a alege, trebuie desigur luată în consideraţie şi partea a doua
a
enunţului, care prevede, tot atît de firesc, integrarea în biserica universală:
clericii
aleşi de comunitate trebuiau prezentaţi episcopului în vederea ordinării
(sfinţirii).
Abia după aceea puteau să-şi ocupe funcţia. Sfinţirea era efectuată în cazul
capitlurilor „transilvănene” din Orăştie, Sebeş, Kosd (Rupea), Kisd
(Sighişoara),
Mediaş, Şeica, Bistriţa (cu Chirileu) şi subdiviziunile („surogaţiile”) lor.
Aceasta
era desigur valabil şi pentru capitlurile precumpănitor „subordonate” de la
Şpring,
Bălcaciu, Reghin, Laslea, Teaca şi Şieu. Mai dificilă a fost problema
„prezentaţiunii” la capitlurile „strigoniene” Sibiu, împreună cu Nocrich şi
Cincu,
şi Ţara Bîrsei. Deoarece arhiepiscopul rezida la o distanţă de 10-12 zile de
drum,
ambii decani au obţinut, printre multe alte drepturi cvasiepiscopiale, şi pe
acela
de a introduce pe preoţi în funcţie. În pofida similitudinilor existente
printre saşi
– în veacurile al XIV-lea şi al XV-lea acest etnonim se impune definitiv pentru
diversele grupuri de colonişti – exista totuşi o distribuţie gradată a
drepturilor
bisericeşti: cel mai avantajos statut de drept îl aveau locuitorii de pe
teritoriul
prepoziturii, care în mare se suprapuneau, din punct de vedere geografic, cu teritoriul capitlului de la Sibiu,
şi cel al surogaţiilor sale Nocrich şi Cincu, cît şi
locuitorii Ţării Bîrsei, corespunzătoare districtului Braşov. Pentru aceştia
erau
valabile prevederile din Andreanum şi dispoziţiile jurisdicţionale ale
arhiepiscopiei de Strigoniu. (Ce-i drept, prevederile din Andreanum au fost
extinse
asupra districtului Braşov abia în 1413, dar Ţara Bîrsei obţinuse deja înainte
drepturi comparabile). Un statut apropiat îl aveau locuitorii scaunelor de
drept
ale provinciei sibiene vizate în Andreanum, acestea se desăvîrşesc ca entităţi
teritoriale abia atunci, fiind cunoscute mai tîrziu sub numele de „Şapte
Scaune”.
Aici erau valabile prevederile din Andreanum şi jurisdicţia episcopului de Alba
Iulia. Cele mai defavorizate sub aspect jurisdicţional erau comunele iobage.
Pentru
acestea Andreanum nu era valabil. Sub raport bisericesc, ele se aflau într-o
situaţie
de dublă subordonare: pe de o parte se manifesta tendinţa stăpînilor de pămînt
nobili de a trata aceste comune – uzanţele s-au impus în timp drept regulă
firească
– şi sub raport bisericesc potrivit dreptului iobăgesc general valabil; pe de
altă
parte, dreptul mai avantajos al comunelor libere de pe Pămîntul Regesc marca
conştiinţa, pretenţiile şi multe forme de viaţă ale saşilor iobagi.
Astfel de
împrejurări diametral opuse au condus, îndeosebi în veacurile
mai tîrzii, cînd evoluţia economică a scos din ce în ce mai mult la iveală
aspectele
sociale împovărătoare ale sistemului feudal, la tensiuni considerabile. Iobagii
saşi, care constituiau mai mult decît un sfert dintre aceia care mai tîrziu au
fost
desemnaţi „poporul săsesc”, au participat la răscoalele ţărăneşti izbucnite în
veacurile al XV-lea şi al XVI-lea (1437 şi 1514); mai mult, au avut de suferit
în
epoca absolutistă şi mercantilă a veacurilor XVIII/XIX, căznindu-se să
supravieţuiască sub raport economic şi spiritual. Legăturile bisericeşti cu
capitlurile de pe Pămîntul Regesc au fost în acest efort de o importanţă ce nu
trebuie subapreciată. Asupra rolului şcolii, ce se afla sub conducerea
bisericii,
vom reveni mai tîrziu.
Ne
reîntoarcem încă o dată la prevederile bisericeşti din Andreanum.
În afara dreptului de a alege şi a obligaţiei de prezentare a fost introdusă şi
o a
treia prevedere specială, care se sustrage cadrului general al dreptului
bisericesc
comun: „Oaspeţii” să predea decima preoţilor. Prestaţiile de zeciuială
ţineau,
ce-i drept peste tot, de sistemul social al bisericii catolice medievale. Dar
aceste
prestaţii de zeciuială erau în mod normal predate episcopului, care efectua
plăţile
clerului parohial. Acest sistem de întreţinere a bisericii catolice medievale
se
afla de regulă sub administrarea arhidiaconilor diocezani. Potrivit
prevederilor
din Andreanum, în biserica coloniştilor germani din Transilvania lucrurile se
desfăşurau tocmai invers: zeciuiala era predată preotului paroh şi rămînea la
acesta. Iar aceasta însemna că prestaţiile de decimă rămîneau în comună,
înzestrînd în acelaşi timp parohia atît de abundent, încît funcţia de paroh se
întemeia, şi prin veniturile sale, pe o înaltă consideraţie socială. Ce-i
drept, preotul trebuia să plătească din
veniturile sale şi pe ceilalţi angajaţi ai comunei (predicator,
învâţător, clopotar, ş.a.) Adesea poate fi constatat şi un deficit de preoţi,
căci în
vremurile de război, aproape continue, tocmai biserica era constrînsă la
contribuţii
sau, cînd la un astfel de sistem de înzestrare centrat pe comună, rămînea în
urmă
văduva unui preot împreună cu copiii ei. Capitlurile parohiale şi decanii lor
aleşi anual trebuiau să stabilească prin consens contribuţii în vederea
soluţionării
unor astfel de probleme. Dar caracteristic pentru evoluţia timpurie a bisericii
a
fost ca toate aceste reglementări să pornească nu de „sus” – de la episcop sau
arhidiaconii săi –, ci să vină de Jos”, dinspre comunităţile asociate şi
deciziile
acestora. Reglementarea zeciuielii nu trebuie să fie idealizată. Căci, uneori,
s-au
făcut şi unele excepţii de la principiul stabilit în Andreanum. Faptul că clericii
Pămîntului Regesc plăteau (arhi) episcopului lor o taxă de catedrală în monedă
ţine încă de domeniul firescului. Însă preoţii, îndeosebi aceia ai diocezei de
Alba
Iulia, trebuiau să renunţe adesea la o pătrime de decimă sau chiar la mai mult,
sub formă de laxe extraordinare. Potrivit obiceiului canonic general, parohiile
de pe teritoriul nobiliar trebuiau să predea zeciuiala în natură: fireşte că o
parte
din prestaţiile naturale le rămînea lor. Dar însăşi strîngerea obligaţiilor de
zeciuială era împovărătoare. Însă coloniştii au prevăzut încă din veacul al
XVII-
lea două locuri de curte pe lîngă biserică, astfel încît rolul reprezentativ al
preotului era, din punct de vedere constructiv, asigurat deja în proiectarea
iniţială.
In cursul veacurilor aceasta a avut drept urmare faptul că starea preoţească a
rămas din punct de vedere social atrăgătoare pentru patricieni şi intelectuali,
ceea ce, la rîndul său, a contribuit la constituirea unei numeroase pături
elitare
cultivate, de înalt nivel. Drumul înspre funcţia de paroh a trecut adesea prin
activitatea profesorală exercitată în şcoli mai înalte. Acest lucru s-a
menţinut şi
cînd plata decimei a fost, după 1848, înlocuită printr-o retribuţie mixtă,
constituită
din veniturile terenului parohial şi plată în numerar. În ultima treime a
veacului
al XIX-lea şi problema pensiilor, dar şi aceea a candidaturilor în vederea
ocupării
parohiilor, a fost treptat trecută din competenţa capitlurilor, respectiv a
decanatelor, în competenţa conducerii centrale a bisericii – un pas înspre
centralism care, ce-i drept, nu corespundea primelor începuturi, dar pe care
cerinţele epocii moderne l-au făcut necesar.
Trebuie încă
menţionată o a patra prevedere bisericească din
Andreanum: comunităţile de colonişti să fie faţă de preoţii aleşi şi plătiţi de
ele
responsabile în toate problemele de drept bisericesc, „după vechiul obicei”. Şi
această prevedere a conferit conducerii locale a bisericii şi, implicit,
rolului
bisericii în comunităţile locale, o pondere mai marc. Multe decizii sociale,
care
tindeau în alte locuri direct înspre o dirijare episcopală, au fost menţinute
în
responsabilitatea autonomă a comunităţilor. Istoriografia bisericească săsească
a
explicat aceasta, pînă la al II-lea război mondial, prin „dreptul bisericesc propriu” (Eigenkirchenrecht) de origine germanică,
acea instituţie după care stăpînul
propriu al bisericii, adică acela care a construit şi înzestrat biserica, este
îndreptăţit
să decidă şi ocuparea funcţiei de preot. Acest drept, aplicat pe scară largă, a
condus în veacurile al XI-lea şi al XII-lea la lupta pentru învestitură, decisă
în
favoarea curiei; aplicat pe o scară mai redusă, acest drept bisericesc propriu
a
condus la raporturi de patronaj, astfel că multe biserici au depins (sau încă
mai
depindeau!) de stăpînii lor de pămînt nobili. Dar în sfera de acţiune a
Andreanumului nu au fost „domnii”, potentaţii, care au construit şi înzestrat
biserica şi au ales preoţii, ci comunele. De aceea, în istoriografia mai
recentă a
dreptului bisericesc s-a impus noţiunea de „biserică corporativă” (Genosseschaftkirche),iar biserica saşilor transilvăneni a fost considerată drept exemplu
pentru această
structură organizatorică în trecut răspîndită, acum însă aproape aflată pe cale
de
dispariţie. În consecinţa acestei autoînţelegeri „corporative” a comunităţii
s-a
dezvoltat desigur sub raport bisericesc şi acea „capacitate de autoguvernare”,
a
cărei exercitare a constituit-pentru saşi o problemă centrală (v. mai sus).
Funcţia
(laică) a celor doi „consilieri parohiali” (Kirchenväter = presbiteri),
care a rămas
pînă astăzi caracteristică pentru comunele săseşti, îşi trage rădăcinile din
aceste
începuturi timpurii. Cînd mai apoi, în cadrul curentelor idealist-romantice şi
împotriva pericolelor unei politici absolutiste sau naţionaliste a bisericii de
stat,
a fost acceptată în anul 1861 o constituţie bisericească modernizată, în care
responsabilitatea elementului laic a fost mai accentuat pusă în practică,
funcţia
de curator a depăşit în însemnătate rolul de pînă atunci al consilierilor
parohiali,
fixîndu-se la toate nivelele supracomunale şi apărînd ca instituţie
coordonatoare
laică pe lîngă decan şi episcop. Funcţia de consilier/prezbiter s-a restrîns la
nivelul
comunal.
Acelaşi
lucru este valabil şi pentru alte două instituţii ale aşezămintelor
săseşti din Transilvania, a căror responsabilitate se evidenţia la nivel
infracomunal: vecinătăţile şi fraternităţile, respectiv comunităţile
de fete. Ambele
forme de solidaritate colectivă locală n-au fost în sensul administraţiilor
bisericeşti
occidentale „strict bisericeşti”. Aceasta înseamnă că ele nu au fost consemnate
în dreptul bisericesc scris nici înainte şi nici după Reformă. Dar pentru
comunităţile transilvănene este caracteristic tocmai faptul că formele lor de
viaţă
socială sînt configurate „de jos” şi că ele nu au putut fi împărţite pe calea
dispoziţiei ierarhice în rubrici bisericeşti şi nebisericeşti. Sfera socială a
fost
penetrată cu un conţinut bisericesc, şi invers, sfera bisericească revendica
apropierea de realitatea socială. După cum dreptul bisericesc general codificat
din veacurile al XII-lea şi al XIII-lea a fost pătruns de prevederile
bisericeşti din
Andreanum în favoarea unei concentrări sau a prezervării forţelor regulative
din
cadrul comunităţii parohiale concrete, a vieţii cotidiene a acesteia, pe cît
poate fi
ea cuprinsă cu privirea, tot astfel s-a configurat şi viaţa bisericească şi
după Reformă într-o parte
esenţială fără recurs asupra dreptului bisericesc evanghelic
codificat, care îşi trăgea criteriile din realitatea socială a statelor
protestante
occidentale. Fireşte că în „suprastructurile” dreptului bisericesc se apela la
teoriile
oferite de universalităţile protestante ale Occidentului, căci altele nu erau
cunoscute. Vecinătăţile şi frăţiile, care în aceste teorii nu erau menţionate,
s-au
dovedit însă a fi o forţă normativă remarcabilă a stărilor factice: prima
menţiune
documentară a vecinătăţilor (şi frăţiilor) este considerabil mai tîrzie decît
Andreanum. Ele datează abia de la sfîrşitul veacului al XV-lea. Ele îşi au
originea
în folosinţa comună a fîntînii şi a bunurilor obşteşti, dar şi a catafalcului,
de
către vecinii legaţi unul de celălalt în aşezările săteşti extrem de compacte
(curte
lîngă curte se rînduieşte într-un şir neîntrerupt). În vecinătăţi se îmbină
clemente
existenţiale locale şi ocupaţionale. Acestea cuprind forme instituţionalizate
ale
muncii asociate, întrajutorarea reciprocă (la zidirea casei, îngrijirea
bolnavilor,
înmormîntare) şi sărbătorirea în comun (sărbătorirea terminării acoperişului,
Lăsata Secului, dar şi mersul la împărtăşania din Joia Mare!). Cele mai multe
din aceste forme de viaţă socială sînt marcate de cuprinderea lor în sfera
bisericească. Paralele occidentale se găsesc înainte de toate în domeniul breslelor
din evul mediu şi epoca modernă timpurie, în care comunitatea profesională şi
de locuire în grup se condiţionau reciproc şi în care organizaţia profesională
îşi
găsea completarea în „fraternităţi”: sistemul social al breslelor, reglementat
de
autorităţi, a fost subminat prin reţeaua mai liberă a fraternităţilor care au
conferit
vieţii corporative un caracter mai intens sub aspect religios. Şi structura
organizaţional a acestor bresle şi confrerii occidentale se regăseşte în
„părinţii
de vecinătate” (Nachbarväter, Älterleute = staroşti) sau în „slujitorii
de
ceremonial” (Amtsknechte) din fraternităţile transilvănene. Aici, ca şi
acolo,
fraternităţile (vecinătăţile) constituie substructuri ale comunităţii locale.
Dar pe
cînd aceste substructuri corporatiste au devenit în veacul al XVI-lea în
Occidentul
protestant şi chiar şi în zonele catolice forme dominante de conducere
autoritară,
în Transilvania s-a dezvoltat pînă în contemporaneitate structura de vecinătate
„neguvernamentală” ca o forţă portantă a coeziunii sociale, iar despre
fraternităţi,
respectiv comunităţi de fete, se poate afirma pînă în trecutul recent
(1940-1958)
acelaşi lucru. De asemenea, legarea de parohie printr-o responsabilitate
ordonată,
în sensul enunţului din cea de a patra prevedere bisericească din Andreanum,
este caracteristică pentru vecinătăţile săseşti din Transilvania.
Fraternităţile/comunităţile
de fete reuneau, spre deosebire de vecinătăţi,
tineretul confirmat necăsătorit. Ele au existat pînă în 1940 respectiv 1958 (în
unele locuri, într-o formă redusă pînă mai tîrziu). Dar ele existau numai la
sate,
deşi originile lor se situează în mod cert în sfera meşteşugurilor orăşeneşti.
Atunci
cînd au fost pentru prima oară dizolvate de către autorităţile
naţional-socialiste,
mai apoi de către cele comuniste, ele au fost considerate în mod eronat ca „organizaţii de tineret”
ale bisericii. Fireşte că acestea şi erau, cu precizarea că
într-un sens mult mai arhaic decît lasă să se presupună de către concepţia
tehnocrată despre „organizare” (şi biserică!) şi reprezentarea romantică despre
tineret. Şi în „fraternităţi”, respectiv în „comunităţile de fete” autorespon-
sabilitatea corporativă a comunei şi-a găsit expresia potrivită: nu a existat
un
cadru supracomunal al fraternităţilor, respectiv al comunităţilor de fete. În
cadrul
comunei, însă, cei ajunşi la vîrsta maturităţii au parcurs un proces de
socializare
prin aceea că şi-au însuşit într-un mod adecvat totuşi un rol corporativ
propriu
în cadrul responsabilităţii globale a comunei.
O paralelă
urbană la fraternităţi au constituit-o reuniunile elevilor din
clasele gimnaziale superioare (Coetus). Concepute în epoca Reformei ca o
imitaţie
umanistă a statului roman, aceste asociaţii ale elevilor în vîrstă de 15-18 ani
au
reprodus, începînd din veacul al XIX-lea, obiceiuri ale asociaţiilor
studenţeşti
germane. La început puternice nu numai prin structura lor de vîrstă, ele au
fost
mai tîrziu, prin unele elemente reziduale (frecventarea serviciului divin,
sărbătoarea
Vinerei Mari, împărtăşania comună în Joia Mare) marcate religios, pregătind în
ierarhia lor tineretul în vederea preluării de viitoare responsabilităţi
sociale.
* * *
Pînă acum, am încercat să analizăm într-o secţiune longitudinală
trăsăturile caracteristice ale bisericii „teutonilor transilvani”, care pot fi
deduse
din documentele timpurii ale acestei biserici: din actul cu privire la
prepozitura
din 1191, actul de donaţie a Ţării Bîrsei către Ordinul Teuton din 1211, şi cel
de
expulzare a acestuia, în 1225, şi în cele din urmă Andreanum din 1224, care
trimite desigur înapoi la anii 1141-1162. Deoarece scrisoarea privilegială
emisă
de Andrei al II-lea, în 1224, prevedea în dispoziţiile sale militare ajutorul
coloniştilor pentru cazul în care regele pleca la război împotriva duşmanilor
interni, pare verosimil ca coloniştii să fi participat ei înşişi, în primăvara
anului
1225, la alungarea cavalerilor din Ţara Bîrsei. Dacă vom situa expunerea
noastră
în continuare în acelaşi context, va trebui să menţionăm întemeierea mănăstirii
cisterciene de la Cîrţa şi pe această bază să ne referim la instituţiile
monahale
ale saşilor în epoca ce premerge Reforma. Căci pe lîngă multiplele accente
specifice ale bisericii coloniştilor ultrasilvani au adus împreună cu ei în
Transilvania şi pietatea acelor ţinuturi laice, care este caracteristică pentru
evul
mediu tîrziu. În primul rînd, amintim aici venerarea sfinţilor. Ea se exprimă
între altele prin aşa-numitul patrocinium: fiecare biserică sătească
purta hramul
unui patron pe atunci popular, desigur cu altare laterale consacrate altor
sfinţi.
Şi, după cum presbyteri Flandrenses i-au întovărăşit pe colonişti în
drumul lor,
tot astfel, vor fi însoţiţi şi de călugări sau aceştia i-au urmat curînd. Cea
mai
veche întemeiere de mănăstire cunoscută nu a fost întîmplător aceea a unui
lăcaş monahal cistercian. Căci
acest ordin se dedica, la fel ca primii colonişti, colonizării
agrare; inclusiv aceleia a Orientului. Cîrţa, situată pe malul stîng al
Oltului, şi-
a întins posesiunile (şi desigur şi activităţile misionare) pînă în ţara
valahilor
din ţinutul Făgăraşului. Cîrţa era o filială a mănăstirii din Igriş pe Mureş,
aceasta,
la rîndul ei era o filială a mănăstirii din Pontigny (Franţa), care exercita
controlul
asupra activităţilor monahale. Astfel, nu este o întîmplare că pe urmele
acestei
prime mănăstiri vom da şi de alţi colonişti cu nume franco-valone, cum este
acel
Magister Gocelinus, care dăruieşte în anul 1223 Cisnădioara comunităţii
monahale din Cîrţa. Valonii, numiţi Latini, menţionaţi în documente pe
la 1200
şi ocupînd o poziţie conducătoare printre colonişti, au fost asimilaţi de către
Saxones: ei sînt consideraţi Saxones. Căci acest etnonim este, în
evul mediu – la
fel ca şi cel de Flandrenses – mai puţin înţeles în sensul său etnic, ci
contează
mai mult ca termen juridic (jus Flandrense), drept caracteristică a unei
anumite
forme de viaţă, pe asigurarea căreia se punea preţ.
Celelalte
ordine au prins teren cu precădere în oraşe, dar nu exclusiv
acolo. Un inventar tîrziu descoperit al mănăstirilor premonstratense consemnează
în 1235 cîte o filială dublă (mănăstire de călugări şi călugăriţe) la Braşov şi
Sibiu
(Corona şi Villa Hermanni). Mai toate celelalte filiale ale
ordinelor monahale sînt
amintite în epoca ce urmează invaziei tătare din anul 1241. Aceasta nu exclude
o
întemeiere anterioară. Dar este întrutotul plauzibil ca densitatea mai mare de
mănăstiri să fie un rezultat al rapidei reconstrucţii a ţării după pustiirile
lăsate în
urma lor de tătari; reconstrucţia a permis, pe de o parte, o activitate mai
intensă a
nobililor ca întemeietori de sate (de exemplu pe teritoriul comitatens, în
ţinutul
cuprins între Tîrnave şi Valea Secaşelor), pe de altă parte, aceasta a avut
efecte
pozitive asupra oraşelor. Dominicanii, atestaţi deja la 1241, franciscanii
ospitalieri
dar şi eremiţii augustini şi chiar beghinii sînt întîlniţi mai întîi în
împrejurimile
oraşelor, curînd însă şi în spatele zidurilor protectoare ale acestora.
Cistercienii au
întemeiat ei înşişi sate (Cîrţa, Altsdorf lîngă Agnita, Criţ, Cloaşterf,
Meşendorf,
Apoş, lîngă Şeica Mică, Mănărade, Cenade, Soroştin). Benedictinii clujeni din
Mănăştur întemeiează şi posedă Seleuşu, Laslea, Hoghilag şi Prod. Şi prepozitul
sibian activează cu rol de colonizator şi este stăpînul de pămînt al celor trei
sate
prepozitale/ Propsdorf (cîte unul lîngă Agnita şi două lîngă Mediaş),
cît şi al
comunei Ruşi; în sfîrşit, îi aparţine şi Cisnădioara.
Viaţa
monahală din Transilvania nu s-a deosebit considerabil de cea
din alte ţări catolice: rugăciune şi muncă, studiu şi asistenţă de caritate,
predică
şi cerşetorie. Structura monahală şi pietatea catolică prezintă la saşi
aceleaşi
forme de viaţă ca şi ale întregii biserici occidentale. Dar se pare că
structurile
bisericeşti necomunale au fost lotuşi mai greu acceptate în Transilvania.
Precum
constituţia decanatelor şi capitlurilor, întemeiată pe opţiunea bazei, s-a
impus
împotriva administraţiei episcopale exercitate de „sus” prin arhidiaconi, lot
aşa şi mănăstirile şi
prepozitura au avut de înfruntat dificultăţi deja înainte de
Reformă.
În
1424 libera prepozitură regească a Sf. Ladislau din Sibiu a fost
dizolvată de către regalitatea care a întemeiat-o. Bunurile ei au fost
atribuite
oraşului Sibiu iar obligaţiile de cult încredinţate preotului ales, plebanul
bisericii
Sf. Maria din Sibiu. Prepozitul şi prepozitura au rămas pentru uniunea
corporativă
a coloniştilor un corp străin, impus dinafară, deşi ea a fost concepută în
scopul
asigurării coloniei „flandre”. Cearta s-a iscat cu privire la veniturile provenite
din decima sibiană, la fel şi pentru biserica principală, căci prepozitura nu
pare
să fi avut o casă de rugăciune proprie. Dreptul comunal a eliminat în 1424 din
prevederile sale instituţia extracomunală.
În 1474
abaţia de la Cîrţa a fost dizolvată de către regele Matei Corvin.
Veniturile ei şi obligaţiile ei de cult au fost de asemenea atribuite
comunităţii
sibiene. Plebanul sibian şi Biserica Sf. Maria au cîştigat astfel în importanţă
şi
prestigiu. 24-26 capelani, între care cei 15 canonici – printre ei şi un
predicator
– ai prepoziturii s-au îngrijit de serviciile divine secundare. Încă o dată
uniunea
corporatistă a coloniştilor şi instituţiile sale s-au dovedit structuri mai
puternice.
În bisericile Apusului, biserica comunală a fost adesea „încorporată”
mănăstirii.
În cazul bisericii cisterciene din Cîrţa însă, urmaşii evanghelici ai
coloniştilor
de la începutul veacului al XIII-lea îşi ţin şi astăzi slujba religioasă. Nici
în Ţara
Bîrsei nu s-a putut ţine în viaţă vreuna din bisericile patronate de cavalerii-
monahi nobili, ci doar acea biserică a comunităţilor corporative ale
coloniştilor,
care au acordat şi în următoarele veacuri o importanţă deosebită
responsabilităţii
laicilor.
Lupta pentru
o poziţie distinctă a asociaţiilor coloniştilor în schematica
dreptului bisericesc medieval a luat în secolul al XV-lea şi la începutul celui
următor forme mai ascuţite. A fost epoca în care a început să se contureze
separarea
politică a Transilvaniei faţă de autorităţile centrale ungare. Dacă secolul al
XIV-
lea a fost puternic marcat de iniţiativele casei de Anjou (1308-1382), începînd
din 1395 accentele sînt într-o măsură crescîndă puse pe invaziile turceşti, ce
modelează conştiinţa unei entităţi transilvănene autonome.
Sub regii
angevini a fost în primul rînd extinsă administraţia – mai
întîi cea a teritoriului ce cădea sub incidenţa privilegiului andrean (Şapte
Scaune
şi în 1318 Două Scaune; în 1366 i s-a alăturat Ţara Năsăudului iar mai tîrziu,
în
1413, districtul Braşovului), apoi promovată sprijinirea oraşelor. Ludovic I,
cel
de-al doilea rege angevin, a manifestat şi accentuate interese bisericeşti: era
preocupat de catolicizarea românilor ortodocşi. Astfel, în cursul reorganizării
administrative, districtele româneşti au pierdut propria lor nobilime rurală în
favoarea stării nobiliare ungare, unificate catolic; cnezii au devenit nobile
Hungari. Şi, odată cu nobilimea, românii şi-au pierdut timp de veacuri şi
purtătorii de cuvînt politici. Şi
nobilimea de ţară săsească, aşa-numiţii greavi, s-a contopit
parţial cu nobilimea ungară. Dar însemnătatea sporită a oraşelor a oferit
saşilor
în patriciat o nouă pătură politică conducătoare. Prin creşterea puterii ei
economice, aceasta şi-a mărit ponderea politică, influenţînd considerabil
coeziunea crescîndă a grupurilor de colonişti saşi. În 1477 oraşelor li s-a
recunoscut dreptul de liberă alegere a comitelui, funcţia supremă a celor Şapte
Scaune, numit pînă atunci de rege, iar, începînd din 1486, cele patru entităţi
teritoriale săseşti (Şapte Scaune, Ţara Năsăudului şi districtul Braşovului) au
fost considerate din punctul de vedere al dreptului de stat o universitas – o
entitate
politică. Această „Universitate a naţiunii” săseşti poate fi comparată de la
distanţă
cu Liga oraşelor hanseatice. Delegaţii ei vor reprezenta în veacurile următoare
interesele politice, dar şi cele bisericeşti, ale saşilor în adunarea stărilor
politice
ale Transilvaniei; aceasta s-a constituit treptat, în veacul al XV-lea, ca
uniune
regională a stărilor politice, şi a reprezentat din secolul al XVI-lea, sub
numele
de dietă, corpul legislativ al ţării, fiind alcătuită din „naţiunea” nobililor
unguri,
secui şi saşi. Forme premergătoare ale acestei instituţii pot fi considerate
„uniunile
fraterne” din anii 1437 şi 1459; prima uniune a fost determinată de interesele
comune ale nobilimii împotriva supuşilor săi răzvrătiţi, iar cea de a doua, de
interesul luptei antiotomane şi al autonomiei Transilvaniei faţă de coroană.
Paralel
cu evoluţia Universităţii săseşti se dezvoltă şi unitatea bisericii:
prilejul cel mai banal l-au oferit pretenţiile fiscale ale episcopului, care au
crescut
cu timpul, respectiv s-au multiplicat, constituind un cuantum variabil de la un
capitlu la altul. Odată cu creşterea pericolului otoman au sporit şi pretenţiile
regalităţii – mai tîrziu ale principilor – faţă de resursele băneşti ale
bisericii.
Devenise necesar un consens asupra unei strategii comune de apărare faţă de
pretenţii exagerate. Astfel, la începutul secolului al XV-lea, este atestată
întrunirea
mai mult sau mai puţin regulată a reprezentanţilor capitlurilor subordonate
arhiepiscopiei de la Strigoniu şi ai celor aparţinînd episcopiei de la Alba
Iulia în
cadrul unei asociaţii de interes în problema zeciuielii. De la începutul
veacului
al XVI-lea conducerea acestei asociaţii a contribuabililor a fost exercitată de
decanul capitlului de la Mediaş: acest „decan general” (Generaldechant),
inexistent în dreptul bisericesc scris, dar în practica cotidiană extrem de
real,
reunea deci capitluri din două arhidioceze (Alba Iulia aparţinea arhidiocezei
de
Kalocsa). Pînă în anii celui de-al II-lea război mondial el a îndeplinit o
funcţie
asociativă şi de legătură: din 1545 şi pînă în 1867 a asigurat interimatul în
perioadele cînd scaunul episcopal era vacant iar în anii 1940-1944 a menţinut
coeziunea naţională deasupra graniţei intratransilvănene stabilite în mod
arbitrar.
Reprezentanţa
bisericii, sinodul clerului evanghelic, legată şi ea de
episcopul evanghelic de mai tîrziu, respectiv de decanul general al eclesiilor
săseşti,
a fost şi ea numită „Universitate spirituală” (geistliche Universität). Ea
va cumpăni asupra problemelor
comunităţilor săseşti şi le va reprezenta în încordare şi colaborare
cu universitatea laică a naţiunii timp de veacuri. Deocamdată însă ne aflăm în
faţa
tentativelor capitlurilor săseşti de a-şi menţine poziţia distinctă în cadrul
bisericii
romane universale. Precursoare au fost capitlurile „strigoniene” Sibiu şi
Braşov (Ţara
Bîrsei). Decanii celor două capitluri au susţinut la mijlocul veacului al
XV-lea
apartenenţa lor dintotdeauna la episcopia Milcovului (v. mai sus). Şi
într-adevăr: în
veacul al XIV-lea s-a încercat în repetate rînduri reînnoirea acestei episcopii
catolice
misionare şi de a o înlocui, respectiv substitui cu alte episcopii
transcarpatine (Argeş
1382, Bacău 1401, Baia 1471). Clerici transilvăneni apar ca episcopi ai acestor
dioceze
(fictive?). Cînd însă în 1453 a fost propusă transferarea reşedinţei episcopale
a
Milcoviei la Braşov, preotul Michael din Waldhüten, în calitate de episcop al
Milcoviei, a invitat în 1518 pe sibieni şi braşoveni să participe la sinod,
ambele
capitluri au făcut recurs la arhiepiscopul de Strigoniu. Deja în 1450 sibienii
au declarat
că dat fiind că scaunul episcopal al Milcoviei este vacant arhiepiscopul de
Strigoniu
este în mod „liber” (prin proprie decizie deci) recunoscut drept „rector”,
făgăduindu-
i-se ascultare, desigur cu restricţia, că aceasta ar fi valabilă (numai) pentru
„toate
lucrurile admisibile”. După 1512 puternicul arhiepiscop de Strigoniu şi
pretendent
papal Toma Bakócz a încercat să pună capăt politicii oscilatorii a sibienilor
şi
braşovenilor. Cu oferte categorice şi atrăgătoare, a încercat să-i lege pe
ambii decani
de Strigoniu. Atunci ei au invocat însă – împotriva dreptului canonic – dreptul
lor
particular de „colonişti ai maiestăţii sale regale”. Tendinţa lor lipsită de
echivoc este
aceea de a rămîne membrii loiali ai bisericii şi totodată de a fi, pe cit este
posibil,
juridic independenţi.
Sub acelaşi
arhiepiscop Bakócz, oastea cruciată, sfinţită de el, s-a
transformat în oaste ţărănească răsculată; răscoala condusă de Gheorghe Doja
(1514), crudă în desfăşurarea ei, a fost înnăbuşită în sînge. Confruntarea
dintre
cei doi decani şi arhiepiscopia de Strigoniu a rămas deocamdată nedecisă pînă
cînd, prin moartea lui Bakócz, în 1521, războiul continuu cu turcii şi Reforma,
problema autonomiei bisericeşti nu numai a decanatelor din Sibiu şi Ţara
Bîrsei,
ci a tuturor capitlurilor săseşti, a primit un răspuns pe temelii noi: în 1545
„ambele
părţi” ale „Universităţii spirituale” s-au întrunit la reşedinţa decanului
general
din Mediaş, considerîndu-se „mădulare ale unei religii şi ale unui corp”,
pentru
a stărui inviolabil „în acest mod al unităţii”. În 1583 această evoluţie a fost
încheiată prin alegerea superintendentului, a cărui competenţă se va extinde
asupra tuturor comunelor săseşti: asupra comunelor „strigoniene” şi a celor
care
pînă atunci au fost subordonate episcopiei de Alba Iulia, asupra celor libere
ale
„Pămîntului Regesc” andrean şi asupra celor nelibere de pe teritoriul
comitatens.
Această evoluţie s-a desăvîrşit sub semnul Reformei. Dar, deja în 1555, s-a
afirmat
cealaltă latură a tendinţelor săseşti de autonomie: vechile capitluri
„strigoniene”,
devenite evanghelice, încă achitau arhiepiscopului catolic taxa de catedrală.
Ele
nu au făcut conexiunea între Reformă şi intenţia şi opinia de a desface
legătura cu biserica universală.
Arhiepiscopul din 1555, care nu voia să înţeleagă sau să
binecuvînteze acest comportament dublu, era fiul judelui regal din Orăştie,
român
de origine, Nicolae Olahus, arhiepiscopul primat al Ungariei.
* * *
Primele
semne ale Reformei s-au făcut simţite la Sibiu în 1519.
Negustorii au adus cu ei foi volante de la tîrgul din Leipzig. Impulsurile
pornite
de la Wittenberg au fost receptate cu interes şi promovate de cercurile
conducătoare
în jurul comitelui săsesc Markus Pemfflinger. Critica anomaliilor bisericeşti a
găsit aici la fel ca şi în apusul Europei, un teren deja gata pregătit. Pe de altă
parte, au fost luate măsuri de înăbuşire a mişcării reformatoare; clerul
propriu se
plîngea, episcopul de Strigoniu, dieta şi regele ameninţau. Dar continuarea
luptelor dinastice a paralizat puterea centrală şi a produs concomitent un
sentiment
de maximă periclitate existenţială în Transilvania, care şi-a căutat un reazem
în
credinţa biblică.
În tot
cursul veacului al XV-lea, turcii sau principii Ţării Româneşti
(mai tîrziu şi ai Moldovei) îngrijoraţi de poziţia lor, au năvălit pe
teritoriul de
autonomie săsească. La cucerirea Sebeşului în 1438, împreună cu populaţia
oraşului, a fost dus în robie în Imperiul Otoman şi un elev al şcolii latine,
„studentul din Romos”. Scăpat la Roma după douăzeci de ani de robie turcească,
el a scris renumitul tratat „de ritu et moribus Turcorum” („Despre datinile şi
obiceiurile turcilor”), care în 1530 a fost reeditat şi recomandat de Luther.
Cînd
voievodul transilvănean de origine română Ioan de Hunedoara începuse să
organizeze din Transilvania lupta antiotomană a Europei, în satele săseşti au
apărut sute de biserici fortificate. Ele conferă pînă în ziua de astăzi un
aspect
inconfundabil peisajului, marcînd durabil religiozitatea săsească. În
perimetrul
fortificat al bisericii era căutată protecţia trupului şi a vieţii; comunităţii
i se
asigura ocrotirea, fiecare obligîndu-se la sacrificii şi disciplină. Şi pe cînd
pe
creneluri se dădea lupta sau se stătea de veghe, slujba religioasă şi şcoala
(!)
continuau în biserică. Saşii s-au împotrivit – împreună cu contingentele
transilvănene – turcilor şi în cîmp deschis (la Sibiu în 1442, pe Cîmpul Pîinii
în
1479, la Pasul Turnu Roşu în 1403). Dar, în cursul marii ofensive otomane
iniţiale
în 1521 regatul Ungariei s-a prăbuşit în urma bătăliei de la Mohács. Pentru
tronul vacant al Ungariei s-au certat Ferdinand de Habsburg, împreună cu a sa
factio germanica şi voievodul Transilvaniei, Ioan Zápolya, cel care
înăbuşise
răscoala lui Doja. Saşii au fost divizaţi în atitudinea lor. Cu toate că era
favorabil
Reformei, Markus Pemfflinger a ţinut, împreună cu sibienii, pînă în 1536,
partea
lui Ferdinand. Judele Braşovului, Lukas Hirscher, a atras după 1530 restul
Universităţii de partea facţiunii ungare a lui Zápolya. E drept însă că pînă la
moartea sa în 1541 nu a îngăduit Reformei să prindă rădăcini în Braşov. În cele
din urmă Zápolya s-a impus totuşi pentru scurt timp iar cînd, în 1541 reşedinţa regală Buda a fost
ocupată de turci, în Transilvania, ale cărei legături cu Apusul
au fost aproape întrerupte, s-au intensificat tensiunile interne şi externe
atît de
mult, încît vremea era coaptă pentru ca Reforma să se impună.
Personalitatea
decisivă pentru începuturile Reformei în Transilvania a
fost umanistul Johannes Honterus (născut probabil după 1500, decedat în 1549).
După studii la Viena (în 1525 obţine titlul de magistru) a activat probabil în
patria sa, dar în 1529 apare ca exilat (exul) la Regensburg, ca în
următorul an
să-şi desfăşoare activitatea la Cracovia ca cetăţean academic. Aici publică
primele
sale cărţi, o gramatică latină şi „Cosmografia”. În 1531 îl întîlnim la Basel,
unde frecventează cercurile umaniste, lucrează în tipografii şi editează
renumita
sa hartă a Transilvaniei, pierdută, apoi redescoperită. El i-ar fi întrecut pe
toţi
gravorii timpului său – astfel îl elogiază Sebastian Münster. De la Basel
trebuie
să fi fost chemat de Lukas Hirscher (v. mai sus) în oraşul său natal.
Din anul
1533 activează ca dascăl, centurion şi consilier orăşenesc. In 1539 înfiinţează
o
tiparniţă, editînd în acelaşi an două scrieri ale părintelui bisericii
Augustin, ale
căror prefeţe lasă să se întrevadă înclinaţii clare spre Reformă. În anii 1541-
1542 la Braşov se întretaie firele activităţilor reformatoare; în octombrie
1541,
în sfîrşit, a fost ţinută „slujba evanghelică în biserica din Corona”. În
acelaşi an
a întreprins o vizitaţiune canonică în Ţara Bîrsei iar la începutul anului 1543
a
apărut „Cărticica Reformei” („Reformationsbüchlein”) a lui Honterus, în egală
măsură dare de seamă şi carte de vizită a înnoirii bisericeşti iniţiate de el.
În
acelaşi an Melanchthon a editat Scrierea de la Wittenberg, însoţită de o
prefaţă.
Articularea la Reforma germană pare să fie înfăptuită.
Dar
istoriografia bisericească mai recentă a descoperit tensiuni în
planul secund. Honterus a fost o celebritate europeană; dar el a fost un laic
de
formaţie teologică şi cunoscuse la Basel un model de comunitate care atribuia
creştinului matur coresponsabilitate în conducerea comunei, considerînd
drepturile tradiţionale ale stării preoţeşti mai puţin importante. Purtătorii
de
funcţii preoţeşti ordinaţi (sfinţiţi) din Braşov par să fi avut rezerve. Aliat
cu
autorităţile orăşeneşti, consilierul orăşenesc Honterus a soluţionat
tulburările
iconoclaste în mod pragmatic, neclerical. Cînd după aceasta preotul braşovean
Jekel s-a retras, Honterus s-a lăsat instalat succesor al acestuia, prin
decizia
cetăţenilor şi fără a fi sfinţit. La Wittenberg Reforma a fost înfăptuită
printr-o
colaborare a teologilor cu puterea de stat. Această formulă nu a constituit
desigur
un program luteran, dar a fost considerată – şi este pînă astăzi de către unii
–
hotărîtoare pentru specificul bisericii luterane. Astfel şi preotul sibian
Matthias
Romassi s-a adresat Wittenberg-ului spre a-i cere ajutorul în vederea luării
unei hotărîri. Rezultatul acestei consultări a fost categoric în favoarea lui
Honterus, astfel că oraşele săseşti au pornit în 1544/45 pe urmele acestuia şi
au
hotărît Reforma. „Universitatea spirituală” întrunită la Mediaş în 1545 (v. mai sus) a hotârît în primul
rînd doar asupra consecinţelor administrative ce
decurgeau din înnoirile înfăptuite. În 1547 „Cărticica Reformei” a fost
prelucrată
de o comisie de teologi, astfel încît privilegiile clerului parohial să fie
luate în
consideraţie; pe aceste temeiuri Universitatea naţiunii săseşti a decis in 1550
ca „Ordinea bisericească a tuturor germanilor din Transilvania”
(„Kirchenordnung aller Deutschen in Siebenbürgen”) să fie obligatorie pentru
toate teritoriile săseşti. Dar această rînduială s-a impus şi în comunele
săseşti
de dincolo de Pămîntul Regesc.
Mişcarea
reformatoare se extinsese de mult dincolo de spaţiul
administraţiei săseşti. Deja în 1537 avusese loc o dezbatere religioasă în faţa
principelui şi a stărilor. În 1543 braşovenii au fost citaţi în faţa unei
comisii
dietale, unde au apărat cu succes Reforma recurgînd la „Apologia” lui Honterus.
Instanţele politice conducătoare însă nu au luat partea Reformei, cancelarul
Isabellei, văduva lui Zápolya, fiind cardinal. Dar stările politice aproape că
nu
au fost stînjenite în opţiunile lor confesionale. Situaţia Transilvaniei a fost
mult
prea precară pentru ca elita politică să-şi fi putut permite discordii interne.
Din
1540 principii au recurs în guvernare la instrumentul dietei, care i-a ales;
aceasta
hotăra în votul pe curii al celor „trei naţiuni”, nobilimea ungară, secuii
liberi şi
saşii – de asemenea cetăţeni de condiţie liberă. Fiecare naţiune putea bloca
iniţiativele legislative prin refuzul aplicării sigiliului. Acum Reforma şi-a
aflat
aderenţi şi în nobilime şi printre secui. În afară de aceasta, turcii stăteau
la
graniţele ţării. Din această constelaţie au rezultat începînd din 1552
hotărîrile
tot mai bine conturate de toleranţă religioasă, care trebuiau să facă din
Transilvania o „ţară a toleranţei”, cum nu exista alta în Europa. Mai întîi a
fost
sancţionată coexistenţa părţilor „evanghelică” şi „papistaşă”. Argumentarea
clasică la care s-a apelat a fost: „pentru că credinţa creştină este una”.
Posibilitatea
de aderare la una sau la alta dintre confesiuni a fost în mod expres desemnată
libertas. Din anul 1564 dieta a permis şi posibilitatea adeziunii la
calvinism şi
din 1568 permisiunea s-a extins şi asupra unitarienilor, care s-au frămîntat
puternic, sprijiniţi fiind de principele Ioan Sigismund Zápolya (1556-1571).
Ţara
a încorporat această libertate religioasă, atît de puţin condiţionată
în principiu, în conştiinţa politică. Hotărîrile dietale din 1568 şi 1571 au
articulat
ideea la nivel de principiu de drept, şi chiar principii catolici din familia
Báthori
(1571-1597), care s-au împotrivit oricărei dislocări a raporturilor
confesionale,
nu au mai acţionat împotriva pluralităţii atinse. Ştefan Báthori, devenit în
1576
rege al Poloniei, spunea că „este suveran peste popoare şi nu peste
conştiinţe”.
Cancelarul lui Sigismund Báthori menţiona în 1589 „libertatea religioasă
publică”
ca principiu constitutiv al statului transilvănean. În 1653 cele „patru religii
recepte” – reformată, evanghelică luterană, romano-catolică şi unitariană – au
fost înscrise în legea fundamentală a ţării, Approbatae Constitutiones. Cînd Austria s-a pregătit
să integreze Transilvania, generalul Craffa,
persecutorul rău famat al protestanţilor, a recomandat împăratului său să
protejeze
libertatea religioasă, deoarece Transilvania ţine la ea „ca la lumina ochilor”.
Nici „religia evanghelică a saşilor să nu fie în nici un caz atinsă... căci
saşii... în
a căror forţă (robur) constă toată Transilvania, sînt atît de zeloşi,
încît pentru a-
şi revendica religia, pun totul în joc...”. Astfel hotărîrile pragmatice ale
dietei
cu privire la toleranţa religioasă, iniţiate în 1552, au dobîndit treptat un
caracter
programatic, iar împăratul Leopold I, în calitate de principe al Transilvaniei,
s-a
văzut nevoit, în 1691, să emită ca principe al Transilvaniei o „diplomă”, al
cărei
prim articol garanta legislaţia religioasă a Transilvaniei. Nu trebuie trecut
cu
vederea că biserica ortodoxă nu a fost amintită în această „receptare” dietală.
Partidele reprezentate în dietă au fost interesate de libertatea naţiunilor
politice,
printre care românii atunci nu se mai numărau (sau nu se numărau încă). Pentru
ei era în continuare valabilă coexistenţa specifică epocii de dinaintea
Reformei.
Ei erau toleraţi (tolerati), ceea ce practic putea avea înţelesuri
foarte diferite: de
la exercitarea liberă a religiei în comunităţi dependente din punct de vedere
politic, în a căror configurare exercitarea religiei ortodoxe ca atare n-a fost
niciodată pusă în cauză, dar autonomia organizării bisericeşti a fost la nivel
superior temporar extrem de îngrădită. Şi Reforma săsească a încercat să
exercite
influenţă asupra românilor ortodocşi. În 1544 sibienii au tipărit Micul
Catechism
al lui Martin Luther în traducere românească – de fapt prima carte tipărită în
limba română. În 1559 judele Braşovului a dispus de asemenea să fie tipărit
catehismul luteran în limba română şi a poruncit locuitorilor ortodocşi din
Scheii
Braşovului să-l înveţe. Deoarece însă, împreună cu aceste catehisme datorate
aceluiaşi mandant şi aceluiaşi traducător şi tipograf român – Coresi – au fost
tipărite şi cărţi liturgice româneşti, caracterul influenţei nu poate fi
interpretat
ca tentativă de convertire a românilor la biserica evanghelică (săsească!). O
astfel
de tendinţă interpretativă ar fi în contradicţie cu tot ce am aflat pînă aici
despre
biserica săsească. Mai degrabă trebuie să admitem că românii erau consideraţi
necunoscători ai Bibliei şi (mai apoi?) pioşi-superstiţioşi. Iniţiativele
„misionare”
ale Reformei au încercat să cultive pe credincioşii şi clericii ortodocşi sub
aspect
biblic şi să-i evanghelizeze prin aceasta în cadrul bisericii şi cucerniciei
ortodoxe.
Au existat episcopi români care au promovat făţiş această direcţie. Faptul că
aceste încercări ale conlocuitorilor reformatori neromâni au contribuit decisiv
la
dezvoltarea limbii române literare nu trebuie trecut sub tăcere şi nici redus
doar
la interese economice.
Cînd la
sfîrşitul deceniului al şaselea a început să se impună direcţia
calvină din cadrul bisericilor transilvănene, mulţi au considerat
protestantismul
ca întreg ce se îndreaptă spre o interpretare extensivă. Tradiţiile umaniste
păreau
să justifice o astfel de înţelegere. Dar primii episcopi aleşi de sinodul
clericilor saşi – Paul Wiener
(1553-1554) şi Mathias Hebler (1556-1571), ambii veniţi la
Sibiu dinafara Transilvaniei – au fost luptători energici pentru o teologie
luterană
genuină, de factură wittembergiană. În 1561 acest lucru a fost în mod limpede
marcat în „Brevis Confessio de Coena Domini” şi, cînd în 1572, Lukas Unglerus
a deschis şirul lung al episcopilor de la Biertan – a fost ales episcop pe cînd
era
în această comună, care pînă în 1867 a rămas reşedinţă episcopală – polemicilor
teologice anterioare li s-a pus capăt prin acceptarea confesiunii de la
Augsburg.
Desigur, un specific transilvănean s-a menţinut. Pretenţia principelui Báthori,
de separare faţă de adepţii altor învăţături din ţară în stilul unei damnări a
confesiunii a fost refuzată de sinodul electiv: aceasta ar semăna cea mai gravă
discordie şi trebuie avută grijă „a nu aprinde un fitil al pieirii proprii, cît
şi al
întregii Transilvanii”.
Astfel,
biserica saşilor transilvăneni şi-a continuat în veacul al XVII-
lea drumul ca biserică a confesiunii evanghelice. Superintendenţii sau
episcopii
de la Biertan au examinat şi sfinţit preoţii ad locum, de vreme ce
aceştia au fost
la rîndul lor mai întîi aleşi de comune şi şi-au mărturisit apartenenţa la Confessio
Augustana. Decanii – îndeosebi cei de Sibiu şi Braşov – Ţara Bîrsei, dar şi
decanul
general de la Mediaş, care după decesul unui episcop trebuia să convoace
sinodul
elector – şi-au păstrat o autonomie relativ mare. Candidaturile preoţeşti
(Kandidationen) se puneau la început potrivit obiceiului, mai tîrziu şi
în temeiul
reglementărilor de drept bisericesc, numai în decanatul de origine. Forţele
conservatoare, cît şi cele înnoitoare ale vieţii bisericeşti, au emanat în
continuare
de la comune, care în mod firesc au fost puternic marcate de oraşe, în al căror
spaţiu de iradiere economică şi şcolară se situau. În acest domeniu domini
politici
ai Universităţii aveau un cuvînt greu de spus. Nu arareori ei se aflau în
raporturi
tensionate cu reprezentanţa spirituală. Dar faţă de Contrareformă, ba chiar în
pledoaria pentru „învăţătură pură”, ei s-au dovedit parteneri de nădejde,
considerîndu-se păzitorii utriusque tabulae, adică a ambelor table ale
decalogului,
nu numai ale poruncilor etice (4-10), dar şi ale celor religioase (1-3).
Începuturile Contrareformei se situează deja în anul 1579. În acelaşi
an turbulentul episcop al unitarienilor, care insista pentru înnoiri
„iudaizante”,
Franz Davidis, un sas clujean, ale cărui idei au găsit o rezonanţă puternică în
mediul maghiar – murise întemniţat în cetatea Devei. A fost o victimă a
politicii
antiinovatoare a lui Báthori. Chemaţi de Cristofor, fratele principelui Ştefan
Báthori, primii iezuţi s-a stabilit în acelaşi an în ţară. În acelaşi an ei au
fost, la
cererea insistentă a dietei, expulzaţi din nou din Transilvania. S-au întors
însă –
la început fără temeiuri legale –, însoţind ofensiva habsburgică din secolul al
XVII-lea. Şi Leopold I a trebuit să recunoască în diploma din 1691 dispoziţia
de
expulzare, dar cu toate acestea ei au prins rădăcini în ţară. Activitatea lor a
întărit prezenţa elementului catolic cu deosebire în perioada 1556-1715, în
care episcopia de la Alba Iulia îşi
încetase activitatea. „Catolicii sau papistaşii” –
astfel prevăd „Approbatele Constitutiones” din 1654, care împreună cu
„Compilatele” din 1669 constituie un fel de codice legislativ al Principatului
Transilvaniei – „să aibă (spre deosebire de reformaţi, luterani şi ortodocşi,
ale
căror biserici erau conduse de episcopi) vicari, care să vegheze asupra stării
clericale.” Şi cînd episcopul roman a luat în 1715 locul celui reformat şi
ortodox
la Alba Iulia (numită acum Karlsburg, oraşul lui Carol al VI-lea) i se permite
pînă în 1854 doar titlul de „episcopus romano-catholicus transylvanus” şi nu
acela de „episcop al Transilvaniei”. Dar catolicii au cîştigat, după cei 159 de
ani
de activitate episcopală întreruptă, din nou influenţă şi putere. Numeroase
comune
săseşti au fost obligate, pînă în 1848, să predea instituţiilor catolice a
patra parte
din zeciuială, pe care de fapt o „arendaseră”, constrînşi pe nedrept,
principelui.
După ce Habsburgii au integrat (Marele) Principat al Transilvaniei Imperiului
lor, biserica catolică a fost pretutindeni privilegiată de stat. Prin „uniunea”
înfăptuită pe la 1700, bisericii ortodoxe i-a fost înstrăinat mai bine de
jumătate
din numărul credincioşilor ei; pe de altă parte, printre „uniţii de rit
grecesc” s-a
conturat ideea emancipării politice a poporului român; evoluînd în sens
naţional,
această idee a condus în cele din urmă în 1918 la unirea Transilvaniei cu
România.
În acest context trebuie menţionat că organizarea şi constituţia bisericii
evanghelice a marcat şi structura bisericii romano-catolice şi a celei ortodoxe
din Transilvania. Pe de altă parte, gîndirea absolutistă a Vienei a avut efecte
şi
asupra bisericii evanghelice: în centrul oraşelor evanghelice au fost ridicate
biserici catolice, lăcaşe evanghelice de cult au fost expropriate; autorităţile
au
ridicat noi pretenţii financiare şi s-au amestecat în continuare cu noi
imperative
confesionale în viaţa socială. Ingerinţele continue l-au determinat în 1753 pe
episcopul Georg Jeremias Haner să iniţieze elaborarea unui „Regulament
consistorial” (Konsistorial-Verfassung): „Consistoriul Superior”
alcătuit din
consilieri evanghelici ai guberniului austriac, funcţionari superiori ai
naţiunii
săseşti şi din clerici evanghelici cu funcţii de conducere (episcopi, decani ş.
a. ) să
apere drepturile bisericii. Că aceasta s-a putut realiza doar parţial în pofida
unor
mari eforturi, este evidenţiat de „Reglementările” (Regulationen) din
1795-1805,
care au fost urmate de o altă „instrucţiune” imperială din anul 1807, prin care
autoguvernarea bisericească a fost privată de dreptul de a lua decizii
importante.
În 1784 împăratul Iosif al II-lea a suspendat constituţia ţării. Această măsură
şi
celelalte reforme ale sale au introdus haosul în ordinea bisericii evanghelice,
deoarece aceasta era strîns legată de constituţia politică. Edictul de
toleranţă al
împăratului a fost pentru Ungaria şi Austria o binecuvîntare, pentru
Transilvania
a însemnat însă doar o remodelare a libertăţilor existente. Dar şi după
revocarea
reformelor iosefine în anul 1790 nu au mai putut fi pur şi simplu anulate
efectele
care au decurs din ele. La sfîrşitul veacului al XVIII-lea ba chiar şi după
revoluţia de la 1848, ingerinţele
directe ale Vienei au crescut. Biserica saşilor urma să fie
subordonată Oficiului Ecleziastic Superior (Oberkirchenamt) de la Viena.
În 1848
a fost dizolvat din nou teritoriul de autonomie al Universităţii săseşti şi
peste
cîţiva ani, în 1853 a fost abrogat şi dreptul provincial al saşilor (Eigenlandrecht).
Dacă biserica voia să-şi menţină autonomia, devenită din ce în ce mai mult
un
balast, depăşit de evoluţia istorică, atunci trebuia să acţioneze în vederea
asigurării
adecvate a acesteia, în concordanţă cu cerinţele timpului. Sub redactarea
competentă a unui sas transilvănean care activa la Viena, Joseph Andreas
Zimmermann, în 1861 a elaborat un nou regulament de organizare a bisericii,
care îmbina reprezentări (sistemul colegial) şi modele ale dreptului bisericesc
(regulamentul de organizare din Renania-Westfalia) cu vechiul ideal al
autodeterminării corporative. Acest regulament de organizare este în elementele
sale esenţiale valabil pînă astăzi. El a trebuit să fie adaptat noilor condiţii
de
după 1919, cînd Transilvania a devenit parte a României Mari şi comunităţile
evanghelice din Vechiul Regat, din Bucovina şi din Basarabia s-au alăturat
„bisericii Ţării Transilvaniei” (siebenbürgische Landeskirche). Concomitent
a
fost întărit rolul elementului laic în reprezentanţa bisericească generală,
îndeosebi
prin luarea în considerare a reprezentanţilor şcolilor, deoarece
responsabilitatea
faţă de învăţămîntul confesional evanghelic a fost considerată una din măsurile
principale ale bisericii. Şi după 1945 regulamentul de organizare din anul 1861
a putut fi aplicat în continuare, desigur cu excluderea competenţelor relative
la
învăţămînt; legitimarea „democratică” însă nu i-a putut fi contestată nici de
regimul comunist. Funcţia de curator, devenită atît de însemnată pentru
comunele
noastre astăzi, este una dintre creaţiile „tinere” ale regulamentului din 1861.
Reformele
iosefine eşuate se aseamănă cu birocratismul anterior şi
ulterior al Vienei printr-o tendinţă unificatoare comună. Aceasta la rîndul ei
a
declanşat răbufnirea tradiţiilor particulare în statul multinaţional. Îndeosebi
a
fost deşteptată conştiinţa naţional-statală a ungurilor. Tentativa eşuată de
impunere a unei statalităţi proprii în 1848 a condus totuşi în 1867 la
„dualismul”
austro-ungar, care în partea ungară a imperiului a fost folosit ca instrument
în
vederea luării de măsuri legislative în favoarea elementului maghiar
(maghiarizarea). Astfel s-a dispus în 1876 pentru a treia oară şi definitiv
dizolvarea teritoriului de autonomie săsească. Universitatea naţiunii săseşti a
dus pînă în 1937 o existenţă obscură, rolul ei pălind din ce în ce mai mult şi
reducîndu-se în cele din urmă la administrarea unei averi reziduale (în
favoarea
şcolilor confesionale evanghelice) şi a arhivei naţionale (astăzi Arhivele
Statului
din Sibiu). În această atmosferă de naţionalism etatist fanatic, care punea
piedici
afirmării loiale a drepturilor articulate politic ale minorităţilor, bisericii
i-a revenit
o sarcină dacă nu nouă atunci totuşi concretizată în ipostaze noi şi mai
accentuată
prin însemnătatea sa: instituţiile ei trebuiau să protejeze identitatea
naţională. Episcopul a devenit
simbolul autoafirmării naţionale. „Limba şi credinţa” s-a
topit într-o unitate în care era greu să disociezi una de alta. Biserica
ortodoxă şi
cea greco-catolică (unită) şi-au însuşit un rol asemănător de refugiu al
autoafirmării naţionale a românilor din Transilvania. Dar pe cînd sentimentele
naţionale ale românilor, timp de veacuri loiali împăratului austriac, s-au
orientat
treptat înspre statul naţional în dorinţa unei uniri cu românii din exteriorul
arcului
carpatic, la saşii transilvăneni s-a dezvoltat şi sub influenţa bisericii o
conştiinţă
de sine idealistă cu privire la apartenenţă la o naţiune de cultură germană
Kulturnation) înţeleasă în sens spiritual. Ei voiau să fie germani „în
cuget şi în
simţiri”, „pioşi în familie la fel ca şi în faţa altarului”. Întemeierea în
1861 a
asociaţiei Gustav-Adolf, activitatea Asociaţiei Şcolilor Germane (Deutscher-
Schulverein) după 1881, răspîndirea rapidă a asociaţiilor evanghelice de
femei
dimpreună cu şirul de serbări şcolare şi ale asociaţiilor – toate acestea vizau
să
confere entităţii etnice săseşti optimism din perspectiva unei înţelegeri
spiritual-
religioase a misiunii sale istorice. Preoţii din generaţia episcopilor Georg
Daniel
Teutsch şi Friedrich Teutsch au fost în acelaşi timp istorici,
oameni de ştiinţă şi
preşedinţi ai asociaţiilor corespunzătoare (Asociaţia istorico-geografică a
Transilvaniei – Verein für siebenbürgische Landeskunde – întemeiată în
1840/
42). Întreaga viaţă naţională a saşilor, sublimată spiritual, se concentra în
biserica-
cetate, acea construcţie, care din veacul al XVI-lea a conferit peisajului
Transilvaniei de sud, locuită de saşi, o caracteristică inconfundabilă.
Abia în anii
douăzeci în afara bisericii s-au constituit grupuri politice
noi, care pe făgaşul conturat în anii şaptezeci ai veacului anterior, al unui
mod
de gîndire idealist-naţionalist, s-au apropiat de naţional-socialismul din
Germania, înţelegîndu-l la început în mod eronat. Odată cu influenţa crescîndă
a Germaniei hitleriste în România din aceste grupări ale „înnoirii” etnice s-au
constituit formaţiuni politice care sprijineau şi se sprijineau pe influenţa
statului
german, furnizînd apoi acestui stat combatanţi şi pregătind astfel catastrofa
anilor
de după 1945. Formaţiunile drapate naţional-socialist au încercat să se impună
şi în cadrul bisericii naţionale săseşti. Aceasta a condus la controverse atît
în
domeniul politic cît şi în cel bisericesc, pînă la o atitudine anticreştină în
cadrul
conducerii „Grupului etnic german”, care a fost recunoscut de statul român ca
reprezentant al tuturor germanilor din România. Deoarece situaţia financiară a
şcolilor confesionale devenise critică prin reforma agrară românească şi
exproprierea avuţiei naţionale, s-a ajuns la o predare controversată a şcolilor
către organizaţia „Grupului etnic”. După 1945 biserica a preluat cu un
angajament
incredibil şi multă improvizaţie vechile ei şcoli pînă cînd aceasta au fost în
1948
etatizate, fiind cu timpul tot mai mult private de propria tradiţie şcolară
săsească.
Învăţămîntul
saşilor transilvăneni a fost menţionat adesea drept cel
mai vechi din Europa. Chiar dacă astfel de superlative trebuie examinate
critic, putem reţine totuşi că
ştirile despre lăcaşe şcolare chiar şi în cele mai mici sate
datează din prima jumătate a veacului al XIV-lea. Din statutele capitlului de
la
Mediaş din anul 1397 reiese că fiecare comună avea de regulă o şcoală şi că
aceasta ţinea de înzestrarea de bază a bisericii. Rector scholarium făcea
parte
din clerul inferior. El era ales anual de comunitate şi trebuia, după cîte
aflăm din
protocoalele oraşului Braşov să fie confirmat printr-o apreciere profesională a
preotului. Desigur că învăţămîntul sătesc era orientat aproape exclusiv asupra
participării la liturghie, de care fireşte ţinea şi cititul şi scrisul. Dar
învăţămîntul
în şcolile orăşeneşti trebuie să fi fost mai pretenţios, căci în perioada
1377-1530
doar la Universitatea din Viena au fost înscrişi 1019 saşi. Cu Johannes
Honterus
şi a sa Constitutio Scholae Coronensis (1543) începe în Transilvania
epoca şcolilor
umaniste evoluate. Ele serveau atît ad conservationem religionis („la
păstrarea
religiei”), cît şi ad communem rerum publicarum utilitatem („utilităţii
treburilor
publice comune”), asigurării generaţiei tinere de conducere în sfera
bisericească
şi civică. În afara învăţămîntului de specialitate din trivium şi quadrivium
asociaţiile de elevi (Coetus) ca forme instituţionalizate echivalente
fraternităţilor
determinau structura vieţii şcolare, de care teatrul şi muzica ţineau lot atît
de
mult ca şi exerciţiile fizice (Schulerau – Poiana Braşov – derivă numele
său de la
mons scholasticus; acesta se afla parţial în posesia gimnaziului
evanghelic, care
îşi desfăşura acolo jocurile – de aici şi mons gymnicus). Este
surprinzător faptul
că în dreptul şcolar al comunei Criţ din anul 1593 erau prevăzute nu numai
lecţii
de latină pentru copii de ţărani dintr-o mică aşezare, ci zilnic şi lecţii de
greacă.
Chiar dacă astfel de scopuri educaţionale vor fi rămas utopice, totuşi ele au
asigurat eforturilor de instruire un înalt prestigiu. Mult timp în şcolile
săseşti a
fost interzisă chiar şi folosirea limbii materne în timpul pauzelor, fiind prescrisă
latina ca mijloc de comunicare. Mai tîrziu s-a predat din culegeri de texte
germane
în idiomul săsesc – lingua vernacula – în care se ţineau şi predicile.
Abia după
1848 învăţămîntul şi predica au fost treptat conştient adaptate la limba
germană
literară şi la idealurile educaţionale clasice ale acesteia. Importantă rămîne
pînă
în prezent şi legătura între instruirea umanistă şi cea teologică a
învăţătorilor:
pînă la al doilea război mondial drumul spre funcţia preoţească trecea de
obicei
prin profesoratul gimnazial. Abia începînd din anul 1949 preoţii bisericii
săseşti
au fost pregătiţi la un institut teologic. Approbatele şi Compilatele
Constitutiones
din 1553 şi 1669 ce alcătuiesc dreptul constituţional al Transilvaniei au
recunoscut
dreptul de a studia în străinătate proclamînd solemn ca oricine ar întocmi sau
adopta o lege contrară acestei prevederi „să fie pedepsit în lumea viitoare iar
în
aceasta să-şi piardă toată demnitatea”. Cînd în 1941 conducerea
naţional-socialistă
a „Grupului etnic” a preluat şcolile, saşii transilvăneni numărau vreo 244.000
de
suflete locuind în 244 de aşezări. În afara şcolilor elementare din fiecare
comună,
biserica subvenţiona 7 gimnazii, două şcoli normale de învăţători, 11 şcoli pregimnaziale, 3 licee
comerciale, o şcoală pedagogică de educatoare, în multe
comune grădiniţe şi şcoli de perfecţionare profesională. Biserica plătea vreo
1000
de învăţători din impozitul bisericesc încasat în afara impozitului de stat şi
stabilit
pe bază de autoimpunere internă. La şcolile evanghelice au studiat şi mulţi
transilvăneni neevanghelici, români, maghiari, evrei, armeni.
* * *
La
13 ianuarie 1945 toţi saşii din Transilvania apţi de muncă şi care
nu se aflau sub arme (bărbaţi între 17 şi 45 de ani, femei între 18 şi 30 de
ani, cu
excepţia celor însărcinate şi a celor care alăptau) în total aproximativ 30.000
au
fost ridicaţi de la domiciliu în vederea deportării în Rusia la muncă silnică.
În
cursul a cinci ani au decedat acolo mulţi din cauza foametei, frigului şi din
îmbolnăviri pricinuite de acestea. Deportaţii deveniţi incapabili de muncă au
fost de obicei trimişi în Germania unde au întîlnit numeroşi soldaţi şi
prizonieri
saşi, care nu s-au mai întors din Apus în patria lor. Majoritatea deportaţilor
au
revenit la căminele lor abia în decembrie 1949 sau mai tîrziu.
În bagajul
sărăcăcios al deportaţilor se aflau cărţi de cîntece bisericeşti.
Numeroşi preoţi au însoţit pe enoriaşii lor în drumul spre Rusia. Se părea că
greutăţile întîmpinate vor constrînge la o reflecţie conştientă asupra
valorilor
creştine ale identităţii comune. Biserica a reuşit să-şi asigure schimbul
preoţesc
de mîine. Cînd în 1956 curţile ţărăneşti împreună cu proprietăţile aferente
expropriate în 1945 au fost din nou restituite – cu numeroase dificultăţi –
proprietarilor lor, mulţi saşi au nutrit speranţa într-o refacere a vieţii
comunitare,
în pofida evoluţiei comuniste de ansamblu. Dar apoi a început un proces
diametral
opus, care continuă în linii generale pînă astăzi. În statul român se îmbina
doctrina
socialistă a egalităţii cu tendinţa naţional-socialistă de omogenizare etnică.
Republica Federală Germania a cerut din motive umanitare aşa-numita reîntregire
a familiilor, care a determinat pe mulţi foşti soldaţi germani şi pe cei
deportaţi
în Rusia – ambele grupuri victime ale politicii de război germane şi
antigermane
– să convingă pe cei apropiaţi lor să emigreze. Conceptele etnic-germane
întipărite
în mentalitate, cu care era evaluată propria situaţie – şi în care vibrau şi
elemente
ale darwinismului social de la începutul anilor patruzeci – au motivat
emigrarea,
la fel ca şi stimulentele economice pe care le oferea trecerea din economia
penuriei,
caracteristică României, în economia de creştere a Germaniei federale. Statul
comunist-naţionalist român a descoperit posibilitatea de a transforma exodul
germanilor din România într-o sursă de venituri valutare. Guvernul de la Bonn a
fost întărit de către asociaţiile de interes ale celor emigraţi în ideea de a
insista
în vederea măririi numărului de emigranţi. Emigrarea continuă a avut însă
efecte
negative asupra condiţiei fundamentale a vieţii saşilor în Transilvania, asupra
menţinerii identităţii lor. Şi-a făcut loc sentimentul neputinţei în faţa unui
curent de nestăvilit, căruia
trebuia să i te supui şi atunci cînd de fapt nu doreai aceasta.
Cînd apoi, în 1990, graniţele au fost deschise, primul val a smuls în afară, în
Germania, peste jumătate din cei aproape 100.000 de saşi evanghelici încă
rămaşi.
Biserica a depus pînă în anii ’60 eforturi tenace pentru a-şi întări poziţia
zdruncinată. Şcolile au fost după 1948 pierdute. O reprezentare politică a
intereselor naţionale (minoritare) a fost sub episcopul Friedrich Müller al
II-lea
(1945-1969) un timp posibilă doar în mod voalat, sub episcopul Albert Klein
(1969-1990) însă total paralizată. Biserica putea contribui doar în mod
rudimentar
la configurarea culturii sociale şi a educării tineretului, rămînînd însă
reprezentanta unanim recunoscută a comunităţii săseşti din Transilvania. Cel
mai puţin i-a reuşit să constituie contraforţe sau să articuleze motivaţii
alternative
faţă de forţele şi slăbiciunile care au cauzat emigrarea. Mulţi dintre cei
activi în
biserică nu au îndrăznit, unii nici nu vor fi vrut să îndrăznească iar cei care
ar fi
vrut, nu au putut să întreprindă nimic. Astfel, conştiinţa mult timp
caracteristică
pentru saşi a autoguvernării comunale a început să se deplaseze lent înspre o
situaţie a purtării de grijă şi preocupării altora faţă de propriile interese.
Enorma
moştenire culturală, incomparabilă în părţile Europei sud-estice şi situaţia de
diaspora în care au ajuns toate comunele bisericii săseşti, revendică formarea
unei noi conştiinţe în poporul credincioşilor, la fel ca şi la preoţi; nu se
poate
prevedea, dacă nu cumva în această situaţie atît de mult schimbată nu se
reuşeşte
totuşi trezirea acelor forţe de supravieţuire care sălăşluiesc în moştenirea
propriei
tradiţii. □
Catalog
Nr. cat. 1
Roma, 1191,
decembrie, 20. Papa Celestin III. întăreşte arhiepiscopului de Strigoniu
dreptul de a încorona pe rege şi dreptul de jurisdicţie spirituală asupra
slujbaşilor curţii regale.
De asemenea confirmă prepozitura liberă a germanilor din Transilvania.
Arhiva capitlului de la Strigoniu.
Orig. Perg., sigiliu de plumb, atîrnat de şnur de
mătase galben-roşie.
Fejér G.,
Codex diplomalicus Hungariae ecclesiasticus ac civilis, Buda 1829-1844, II,
276.
Teutsch G. D. u. Firnhaber Fr., Urkunden zur
Geschichte Siebenbürgens, Wien 1857, 1, nr. 3
Zimmermann Fr.,
Werner C, Urkundenbuch zur Geschichte der Deutschen in
Siebenbürgen, Hermannstadt 1892, I., nr. 1
Nr. cat. 2
Esztergom,
1282, decembrie, 10. Lodomerius, arhiepiscopul de Esztergom confirmă cele
două privilegii acordate de arhiepiscopul Philipp preoţilor din capitlul Sibiu
în anul 1264.
Arhivele Statului Sibiu, Fd. Capitlul Sibiu nr. 4
Orig. Perg.,
sigiliu deteriorat, oval, în ceară albă atîrnat de şnur din mătase roşie.
Format:
15, 5-29, 5 cm.
Fejér G., Codex diplomaticus Hungariae
ecclesiasticus ac civilis, Buda 1829-1844, V, 3, 130.
Teutsch G. D. u. Firnhaber Fr., Urkunden
zur Geschichte Siebenbürgens, Erster Theil,
Wien 1858, nr. 129.
Zimmermann Fr.,
Werner C, Urkundenbuch zur Geschichte der Deutschen in
Siebenbürgen, I, nr. 202, Hermannstadt 1892.
Nr. cat. 3
Sibiu, 1292,
iunie, 24. Sfatul oraşului Sibiu donează călugărilor purtători de cruce din
ordinul Sfîntul Spirit o casă din Sibiu care fusese deja folosită în scopuri
sociale şi spitaliceşti.
Arhivele Statului Sibiu, Colecţia de documente
medivale, U I, nr. 1.
Orig. Perg., Sigiliul a fost atîrnat de şnur alb.
Format: 25x30 cm.
Bethlen, Geschichltiche
Darstellung des deutschen Ordens in Siebenbürgen, Wien, 1831, 8,
Fejér G., Codex
diplomaticus Hungariae ecclesiasticus ac civilis, VIII, 2, 173 und 3,
159.
Teutsch G. D. u.
Firnhaber Fr., Urkunden zur Geschichte Siebenbürgens, 1. Theil, Wien
1857, I, 180.
Zimmermann
Fr., Texte zu den von dem Archivamt der Stadt Hermannstadt und der
sächsischen Nation herausgegeben Photographien von Urkunden aus
siebenbürgisch-sächsischen
Archiven, Hermannstadt 1880.
(c) Fundaţia Jakabffy Elemér, Asociaţia Media Index 1999-2006