Descentralizare sau
recentralizare în Europa dunăreană. Cazul României
Victor Neumann
Cînd
discutăm despre europenitatea sau non-europenitatea României şi cînd
intenţionăm să acordăm un cec în alb Transilvaniei în
speranţa că această regiune va deveni impulsul modernizării
statului român, trebuie să fim şi circumspecţi în sensul
că, fără o bună măsură a lucrurilor, nu ştim
exact despre ce impuls poate fi vorba. Studiul lui Gusztáv Molnár aduce în discuţie
un subiect aproape tabu în ştiinţele social-politice profesate în
România şi transferă provocările politologilor occidentali pe
terenul societăţii civile din Europa dunăreană, ceea ce
este un merit incontestabil. Nu mai puţin important este că
sociologul budapestan invocă problema transilvană din perspectiva
europeană şi nu din perspectiva etno-naţională, încă
practicată de statele din arealul amintit. Mai mult, el vede fenomenele în
directă relaţie cu viitorul României, neacordînd nici un fel de
credit acelor idei ce au contribuit la închiderea statelor zonei în
societăţi organice, autarhice. Fără să fie o noutate
pentru inteligentsia română, reluarea ideii că modelul
cultural al Europei Centrale este purtător de mesaj politic îşi are
semnificaţia sa, corect înţeleasă de unii, brutal
sancţionată de alţii. Întrebarea lui Gusztáv Molnár legată
de ceea ce se va întîmpla cu regiuni periferic situate faţă de
Occident (istoriceşte aparţinînd Europei Centrale), pare a fi
justificată şi este de preferat ca ea să stîrnească un
dialog decent, în care să primeze analiza raţională a
fenomenului. În fond, administrarea defectuoasă,
centralist-contraproductivă a României contemporane face ca asemenea
întrebări să fie justificate, şi, în consecinţă,
punctele de vedere teoretice care să contribuie la ieşirea din
impasul actual nu pot fi decît benefice.
Nu este permis
să procedăm în chip reducţionist cînd facem comparaţii
între două sau mai multe tipuri de civilizaţii. Lumea de ieri, dar
mai ales aceea de astăzi, are repere multiple, care sînt rezultatul
coabitărilor plurale, al transferului de informaţii, al împrumutului
reciproc de valori. Apoi, evoluţia gîndirii politice, dinamica
vieţii, nu concordă întotdeauna cu previziunile politologilor ori
futurologilor eminenţi. Prin urmare, nici compartimentările ce reies
din hărţile lui Huntington nu sînt de fiecare dată relevante.
Ele pun o problemă, trimit la eventuale demarcaţii de ordin politic
datorate setului de valori ce caracterizează o civilizaţie. Se
întîmplă ca ele să afirme răspicat că Europa s-ar termina
la arcul carpatic. Fie însă că analizăm suprafaţa
lucrurilor, adică politica, fie că intrăm în labirintul
trăsăturilor ce definesc o cultură în sens de civilizaţie,
vom constata că nicicînd lucrurile nu sînt liniare. A fi tranşant îmi
pare cel puţin incorect, şi aceasta pentru că studiile noastre
nu pot elabora — în cazul în care se iau în serios — mai mult decît puncte de
vedere la nivelul bunului simţ comun. Credibilitatea lor e sporită
doar dacă sînt aduse în discuţie argumente istorice, sociologice,
economice, psihologice, filosofice. Altminteri, speculaţia face loc celor
mai hazardate ipoteze. Dovada cea mai concludentă e oferită de jocul
cifrelor statistice, ce lasă mult de dorit de îndată ce ele fac
posibilă ignorarea faptelor istorico-politice, dar mai cu seamă a realităţilor
social-economice.
Spre a
deschide o perspectivă cel puţin acceptabilă asupra problemei
transilvane, cred că ar fi util să ţinem seama de faptul că
această regiune (la fel ca altele cu o tradiţie istorică
asemănătoare, cazurile Sileziei, Moraviei, Galiţiei, Slovaciei,
Croaţiei, Bucovinei, Banatului, de pildă) s-a emancipat tîrziu
şi parţial în comparaţie cu regiunile franceze, nord-italiene,
olandeze. Multă vreme, inclusiv în prima jumătate a secolului al
XIX-lea, amintita regiune nu a dat semne suficient de clare că ar fi cu
adevărat interesată de evoluţia civilizaţiei moderne
europene şi de însuşirea regulilor ei, şi, cu atît mai
puţin, că ar intenţiona să aparţină în întregime
Europei în sensul apusean al termenului. O relaţie cu Apusul — modestă,
dacă o raportăm la ansamblul populaţiei —, a funcţionat ca
urmare a unui ecou al umanismului renascentist şi al Reformei
luterano-calvine. Se poate spune că o parte din elita fostei provincii
austriece, respectiv, austro-ungare, a fost tentată să-şi apropie
setul de valori europene încă din secolul Luminilor şi că uneori
a şi reuşit, în pofida marelui handicap economic şi social pe
care îl avea. Ceea ce întîrziase în acest areal erau formarea individului,
respectiv, a clasei de mijloc, organizarea vieţii comunitare şi
procesul industrializării. În schimb, discrepanţa dintre
aristocraţie (de sorginte medievală) şi ţărănime
se adîncise într-un ritm galopant. Aceeaşi aristocraţie a căutat
să promoveze modernitatea atunci cînd timpurile nu au mai permis o altă
evoluţie. Beneficiul urma să fie tot al ei, de unde şi
consecinţele dramatice ale evoluţiei viitoarelor entităţi
statale din zonă.
Totalitarismele
veacului al XX-lea s-au putut manifesta în voie într-un context în care
organizarea social-comunitară era limitată, iar spiritul critic al
celor mulţi, absent. Micul segment al nobilimii transilvane nu a fost
creator de comunităţi civile. În pofida dezvoltării vieţii
orăşeneşti, a existenţei breslelor meşteşugăreşti
şi comerciale la Braşov, Sibiu, Cluj, Sighişoara, Bistriţa,
Mediaş, Alba-Iulia, stratul social majoritar a continuat să
rămână pînă la sfîrşitul secolului al XIX-lea în afara
circuitului pieţei economice de inspiraţie vest-europeană.
Amintitele centre au rămas ele însele departe de experienţa
oraşelor italiene, engleze, olandeze, a căror explozie economică
în veacul al XVIII-lea s-a datorat în primul rînd organizării vieţii
comunitare. Apoi, între burgurile medievale din Transilvania şi lumea
rurală era o prăpastie care a rămas perceptibilă pînă
în secolul al XX-lea. Satul a fost dintotdeauna predominant, ceea ce a
făcut ca, în momentul în care au gîndit noile structuri statale ale evului
modern, intelectualii să ţină seama în primul rînd de
tradiţiile acestuia şi nu de cele ale oraşului. Alfabetizarea nu
s-a făcut de jos în sus, ci invers. Ea a fost posibilă — la fel
şi multiplicarea informaţiei — ca urmare a interesului şi a
intervenţiei administraţiei austriece, prin care se explică de
altfel ridicarea nivelului educaţional al populaţiei. Programul
reformist al Vienei, altminteri bine intenţionat, urmărea să
pregătească populaţia pentru a administra mai uşor
Transilvania şi a o aduce la nivelul celorlalte provincii imperiale. Tot
astfel, reformele şcolare ale habsburgilor au creat premisele
apariţiei micilor naţiuni, care vor evolua pe principii contrare
Vienei, dar aproape identice cu ale gîndirii politice prusace. Cu alte cuvinte,
procesul fusese invers aceluia din Occident. Emanciparea nu s-a produs în urma
unei necesităţi sociale, ci în urma impunerii direcţiei dorite
de centrul de putere politică. Vom înţelege şi mai bine
fenomenul amintit cînd vom constata că formarea naţiunilor şi a
statelor occidentale a fost întru totul diferită. În ceea ce priveşte
emanciparea populaţiei din Transilvania (în măsura în care se poate
vorbi despre un asemenea lucru), ideea era de a forma buni muncitori în minele
de cărbuni sau de aur, în metalurgie, în construcţii,
funcţionari care să fie buni executori ai comenzilor de la centru,
dascăli de şcoală şi preoţi necesari
alfabetizării.
Geneza
naţiunilor moderne europene a echivalat în cazul Europei Centrale
(dunărene) cu o confuzie. De unde şi
disfuncţionalităţile apărute pe parcursul ultimilor 150 de
ani. Mă gîndesc la formarea naţiunii în jurul conceptului de etnie,
căruia i s-a atribuit sensul de păstrătoare a tradiţiilor
pure provenite din mediul rural. Lectura operelor romantismului german a
făcut ca inepţiile pe această temă să se multiplice,
astfel încît discursul mitopoetic al lui Herder sau Fichte (avînd ca principal
punct de referinţă Volkischkultur-ul) a fost repetat cu o
dulce inconştienţă în variantele lingvistice cehă,
slovacă, maghiară, sîrbă, română, bulgară,
greacă. În fapt, e vorba de una şi aceeaşi teorie, apelînd la
resurse tradiţionale relativ identice. În secolele al XIX-lea şi al
XX-lea acest discurs a fost încurajat de savanţi. Aşa se face că
el a devenit curs universitar, manual de şcoală generală sau de
liceu, carte aşa-zis ştiinţifică de istorie sau etnografie,
alteori, prilej de pretinse studii doctorale în disciplinele sociologie şi
filosofie1. Prin urmare, politicianul format la asemenea izvoare n-a
făcut decît să creadă că este de datoria lui să apere
ficţiunea ce i-a fost inoculată pe toate căile. De aici s-a
născut discrepanţa faţă de o realitate adesea mult mai
complexă, în care nu unicitatea cultural-tradiţională era
dominantă, ci diversitatea.
Pentru cine
cunoaşte configuraţia multiplă a Transilvaniei (dar şi a
altor regiuni învecinate) este limpede că nu aşa-zisul etnic ar fi
fost îndreptăţit să devină punctul de referinţă
în jurul căruia să se petreacă tranziţia spre o nouă
etapă istorică. Cînd August Ludwig Schlozer a abordat problema
Transilvaniei, el a ignorat varietatea culturală a regiunii. L-a preocupat
exclusiv trecutul saşilor de aici, respectiv, cultura de limbă
germană ca produs al cercurilor aulice închise, ceea ce nu i-a conferit
şansa unei perspective adecvate realităţii. Modelul său
istoriografic, aidoma aceluia teoretic al lui Herder, a fost preluat de
maghiari şi români în cursul secolului al XIX-lea. Au prosperat
etnicismele şi a apărut falsa concurenţă între
comunităţi, devenind astfel posibilă ascensiunea
naţionalismului în dauna liberalismului. Exemplele oferite de Ferenc Kazinczi
şi József Kemény, de Alexandru Papiu Ilarian şi August Treboniu
Laurian sînt cît se poate de concludente. Imaginea fiecărui grup a fost —
din păcate, în multe cazuri a rămas pînă astăzi —
unilaterală, subordonînd fizionomia culturală a întregului teritoriu
unei singure părţi. De aici s-au născut cele mai multe imagini
fictive pe baza cărora au fost îndoctrinate nu doar mulţimile, dar
şi elitele2.
Acesta e
motivul care mă face să cred că referinţele istorice nu pot
lipsi atunci cînd intenţionăm să decodăm fenomenele cu care
se confruntă regiunile Europei Centrale, mai ales că evoluţia
lor este strîns legată de mişcările culturale şi politice
anterioare. În Tentaţia lui Homo Europaeus. Geneza ideilor moderne în
Europa Centrală şi de Sud-Est, ediţia I, Editura
Ştiinţifică, 1991, ediţia a II-a Editura All,
Bucureşti, 1998 (a se vedea şi versiunea americană, The
Temptation of Homo Europaeus, East European Monographs, Boulder, Colorado,
1993) am arătat că, în evaluarea procesului de emancipare a
spaţiilor Europei dunărene, nu trebuie pierdut din vedere faptul
că dincolo de linia Hamburg-Triest cea mai mare parte a populaţiei a
rămas neştiutoare de carte pînă la sfîrşitul secolului
trecut. „Absenţa instituţiilor proprii de
învăţămînt, absenţa şcolilor medii şi superioare
laice, va duce la stabilizarea păgubitoarelor diferenţe sociale cu
urmări în planul comunicării şi înţelegerii pe
orizontală”, aspect pe care sociologii şi istoricii îl trec prea
uşor cu vederea în momentul în care proiectează propriile lor
aspiraţii în locul imaginii reflectate de studiile „terestre”.
Abia la finele
veacului al XIX-lea a avut loc instituirea valorilor civilizaţiei
occidentale şi în spaţiul Europei dunărene. Acela a fost
momentul fast pentru Transilvania, moment în care s-a realizat prima
tranziţie pe scară largă la lumea modernă, la setul de
valori occidentale. E vorba de anii 1880-1918, atunci cînd are loc o explozie
demografică fără precedent în oraşele regiunii, cînd se
construieşte mult şi nu doar în centrele cunoscute, dar şi în
micile oraşe care dobîndesc o configuraţie arhitecturală
europeană3. Se pun în funcţiune noi administraţii
după modelul marilor burguri, se diversifică producţia
economică, sînt adoptate principiile comerciale universal valabile pe
continent. Cultura înaltă va juca un rol în pregătirea transformărilor
sociale de anvergură. Prioritate avusese însă apariţia şi
dezvoltarea clasei de mijloc, multiplicarea societăţilor cu interes
pentru artă, meserii, ştiinţă, tot ceea ce putea provoca
mutaţii de mentalitate deosebite la nivelul mulţimii. Atunci s-a
cheltuit enorm în crearea infrastructurii.
Aşa se
face că Transilvania va avea nu doar oraşe de talia Clujului,
Braşovului, Sibiului, Tîrgu-Mureşului, dar şi centre mai mici,
capabile să formeze structuri sociale şi economice proprii, precum
Turda, Sebeş, Deva, Orăştie, Miercurea Ciuc, Sfîntu Gheorghe,
Odorheiu Secuiesc, Hunedoara, Zalău, Şimleu Silvaniei. În Banat, se
dezvoltă nu doar Timişoara, ci şi Reşiţa, Lugoj,
Jimbolia, Sînnicolau Mare. În Bihor, Oradea Mare ia un avînt fără
precedent, devenind simbol al vieţii culturale de avangardă4.
Satu Mare şi Careii Mari răspund unor aspiraţii sociale şi
economice diverse, ceea ce fie le obligă la, fie le facilitează
contacte multiple cu regiunile mai vestice. Conform studiilor istorice, cel mai
industrializat şi mai modern oraş a fost Timişoara. La 1910,
capitala Banatului avea o populaţie de 72.555 locuitori, două
universităţi tehnice, două episcopate, 62 de fabrici cu
producţie mică şi mijlocie, 132 de asociaţii profesionale,
şapte cotidiene, 17 tipografii, o viaţă muzicală de cel mai
înalt nivel, societăţi ştiinţifice etc. După
Budapesta, devenise cel mai important centru din partea ungară a
imperiului5. Surclasa de departe toate oraşele din
Transilvania. Deschiderea îi fusese asigurată de trilingvismul (maghiara,
germana, sîrba sau româna) practicat în modul cel mai firesc de majoritatea
covîrşitoare a populaţiei. Fără a discuta alte aspecte, ar
merita să reţinem că centrul de greutate al primei mari
modernizări zonale s-a aflat în Banat şi nu în Transilvania.
Diferenţele între cele două regiuni au fost şi încă mai
sînt marcate de fizionomia spirituală a Timişoarei, respectiv, a
Clujului. Cea dintîi, mai dispusă spre o viaţă comunitară
plurală, cel de-al doilea, închis în propriile capcane
cultural-tradiţionale şi insistînd pe coordonatele etno-lingvistice,
alimentat fiind de vechea universitate maghiară la sfîrşitul
secolului al XIX-lea ori de universitatea Babeş-Bolyai la sfîrşitul
acestui secol — în ambele ipostaze, frustrările create de poziţia
secundă fiind explicabile, dar nu productive în sensul edificării
societăţii deschise. Observaţiile acestea nu încearcă
să diminueaze rostul analizei problemei transilvane de astăzi. Ceea
ce este important din perspectiva studiului lui Gusztáv Molnár este că
ambele regiuni — privite ca una singură ori nu — pot deveni repere pentru
un proces contemporan de reapropiere a României de valorile europene.
Se
întîmplă ca în perioada interbelică unele din fostele provincii ale
monarhiei austro-ungare să devină motorul industrializării
şi urbanizării statelor formate după primul război mondial.
Cazurile Boemiei şi Moraviei sînt cel puţin sugestive. Nu însă
şi acela al Transilvaniei. Gusztáv Molnár atrage atenţia asupra
faptului că Transilvania, cu toate că era mai avansată din punct
de vedere instituţional şi comunitar, a ajuns după 1918 o
provincie total subordonată unui alt centru de decizie politică,
şi anume Bucureştiului. Dintr-o regiune formată pe coordonatele
civilizaţiei Mitteleuropei, aflată în plină explozie
urbanistică în ultimele decenii ale vieţii imperiului dualist, ea
intrase în raza de influenţă a unui alt mod de gîndire culturală
şi politică. Pe acest fond, aspiraţiile integrării în
civilizaţia europeană au fost estompate de o politică de
orientare naţionalistă şi de profesarea principiilor de origine
balcano-orientală. Tragedia deriva din faptul că habitatul din
Vechiul Regat al României nu a fost un model în sensul în care
transilvănenii îl moşteniseră de la stăpînii predecesori.
Pe de altă parte, se cuvine să reţinem că şi Vechiul
Regat al României a fost tentat să se integreze în Europa,
însăşi geneza statului la 1859, ca şi ulterioara evoluţie
indicînd persistenţa modelelor francez şi germano-prusac. Aceste
aspecte nu pot fi neglijate din momentul în care sînt evaluate trăsăturile
gîndirii politice profesate de intelectualitatea românească. Dar, ceea ce
s-a observat mai puţin sau deloc, în Muntenia şi Moldova
discrepanţele între elite şi mase erau foarte mari şi nici o
administraţie din ultimele două veacuri nu s-a ocupat de diminuarea
lor, aşa cum am văzut că s-a întîmplat în Transilvania, Banat,
Bihor şi Sătmar.
De aici s-a
născut diferenţa de civilizaţie între zona nord-carpatină
şi aceea sud-carpatină, invocată nu doar de Gusztáv Molnár, ci
şi de mulţi alţi cercetători ori intelectuali. Sociologul
budapestan atrage atenţia asupra unui element ce nu poate fi ocolit în
cadrul examinării temei. El susţine că, în pofida centralismului
excesiv, populaţia Transilvaniei a reuşit să-şi conserve un
standard de viaţă ceva mai ridicat decît acela al altor regiuni ale
României contemporane şi că orientarea sa pro-occidentală a
ieşit în evidenţă cu ocazia alegerilor legislative şi
prezidenţiale din anii 1990, 1992 şi, mai ales, 1996. Părerea
mea este că ar fi multe de analizat, comentat şi nuanţat pe
marginea acestei afirmaţii. Ceea ce pare destul de limpede este că
argumentelor istorice, pe care le-am preferat mai sus spre a explica problema
transilvană (cîteva dintr-o infinită paletă derivată din
studii fundamentale), li se alătură şi acelea de
provenienţă sociologică. Mai cred că, în pofida
diferenţelor, civilizaţiile care se învecinează se şi
fecundează reciproc7. Existenţa ortodoxiei, ca şi a
catolicismului de o parte şi de alta a Carpaţilor e unul din
exemplele ce merită să reţină atenţia
cercetătorului. Şi nu e singurul.
Pe parcursul a
opt decenii, România a fost condusă cînd autoritar, cînd dictatorial.
Politica faţă de Transilvania — aici punctul meu de vedere coincide
încă o dată cu acela al lui Gusztáv Molnár — a fost una de subordonare
ori de blocare a iniţiativelor regionale. Supravegherea permanentă a
creat un disconfort psihic pentru „minoritari”, mai apoi şi pentru
„majoritari”. Bucureştiul, în schimb, a avut privilegiile capitalei,
devenind oraşul României cu multiple influenţe europene
(păstrînd cîteva trăsături de sorginte bizantină şi
turcă) şi singurul pol referenţial pentru un stat cu dimensiuni
destul de mari. El i-a apropiat sau i-a obligat pe ardeleni să
păstreze contactul cu centrul de putere. Mai mult, s-a erijat — aşa
cum o face şi astăzi — în cel care dă tonul în toate
mişcările economice, culturale, social-organizatorice. Rolul său
insular în Vechiul Regat nu a trecut neobservat. El a ieşit în relief
încă din anii interbelici, atunci cînd studioşii din Transilvania au
realizat că micile tîrguri din zonele de cîmpie sau de deal ale Munteniei
şi Moldovei nu dispun de fundalul necesar apariţiei şi
dezvoltării unei metropole. Prin urmare, aşa se face că
regiunile intrate în componenţa României la 1918 au fost obligate să
pună la dispoziţie mijloacele materiale necesare dezvoltării
şi întreţinerii centrului căruia i se subordonaseră,
şi, mai mult, să accepte eliminarea cadrelor pregătite provenind
din vechea monarhie şi înlocuirea lor cu experţii veniţi din
capitală ale căror competenţe nu se ridicau la nivelul celor ale
ardelenilor. Politica liberalilor sub Brătianu reflectă acest
adevăr, mult discutat şi contestat de Iuliu Maniu şi nu numai de
el. În pofida acestui aspect, Transilvania n-a pregetat să-şi
conserve, atît cît i-a fost cu putinţă, trăsăturile
moştenite. Observaţiile scriitorului Alexandru Cistelecan pot fi
foarte bine înţelese în acest context. La fel şi acelea pline de miez
ale lui Emil Hurezeanu, formulate într-un dialog televizat cu Octavian Paler6.
Cu tot
etnicismul lor, în ciuda închiderilor spre care au fost dirijate de profesori
şi ideologi (unii s-au vrut înţelepţi), comunităţile
Transilvaniei au comunicat între ele, au procedat conştient ori
inconştient la un schimb de valori mult mai intens în interiorul regiunii
decît în afara ei. Această tendinţă naturală mă face
să cred că ceea ce a fost şi a rămas o realitate este
tocmai sentimentul apartenenţei la una şi aceeaşi stare de
spirit, cunoscută ca transilvană. Dacă vom reflecta îndelung vom
fi în măsură să observăm că Imperiul Habsburgic a avut
un alt fel de gîndire politică decît Turcia şi Rusia; a avut alte
trăsături culturale din care au derivat forme educaţionale
diferite, cu norme diferite, cu aspiraţii de viaţă diferite.
Chiar dacă n-a fost nicicînd identic statelor avansate, el a adoptat,
treptat, aceleaşi valori ca şi Occidentul. Se întîmplă, ca
urmare a procesului petrecut între 1880 şi 1918, să avem argumente
evidente că adoptarea valorilor Apusului a avut loc pînă şi la
straturile de jos ale populaţiei transilvane. Emigrarea masivă a
germanilor şi a evreilor din ultimele decenii ale secolului nostru este un
semn imposibil de contestat, care indică refuzul dominaţiei unor
principii balcano-orientale în regiunile nord şi vest-carpatine. Se pare că
acest aspect a provocat mutaţii profunde în conştiinţa
populară din Transilvania. Nostalgiile pentru lumea saşilor
transilvăneni sau a şvabilor bănăţeni sînt vizibile
astăzi în multe medii sociale şi nu este o întîmplare că este
aşa. Nu a putut trece neobservat rolul lor în viaţa economică,
în arta meseriilor, în construcţia caselor, în cultivarea pămîntului,
în creşterea animalelor, în organizarea gospodăriei
ţărăneşti, în stimulul cultural produs prin şcoli,
edituri, reviste, ziare, tipografii, în provocările adresate
celorlalţi locuitori ai regiunii odată cu structurarea
societăţii civile în oraşe importante. Nu lipsită de
interes este rememorarea şi invocarea de către generaţia mai în
vîrstă a meritelor comercianţilor şi industriaşilor, a
medicilor şi farmaciştilor evrei, fenomen adesea întîlnit în
oraşele din Banat, Bihor şi Sătmar8.
Se poate oare
susţine că a fost vorba de o eroare politică? Se poate afirma
că învăţaţii români nu au sesizat pericolul
supercentralismului? Ceea ce se observă la o examinare atentă este
că istoria gîndirii politice româneşti nu reflectă o preocupare
constantă şi temeinică pentru structurarea statului pe
coordonatele democraţiei occidentale. Abia anii din urmă scot în
evidenţă debutul unui asemenea efort intelectual. Comoditatea ori
absenteismul în acest domeniu şi-a avut şi îşi are
consecinţele sale. Între altele, s-a permis ascensiunea dictaturilor, s-a
admis ignoranţa cetăţeanului de rînd în materie de cultură
politică, nu a existat nicicînd o preocupare pentru formarea individului
şi a comunităţii, s-au asimilat cunoştinţe de dragul
de a asimila sau de a parveni pe scara socială, fără
să-şi pună problema utilităţii aplicării
învăţăturii atunci cînd viaţa practică o cerea. O
asemenea naivitate perpetuată de la o generaţie la alta l-a
caracterizat pe intelectualul din elita bucureşteană. Trezirea ce are
loc astăzi (nu lipsită de disperare) e o noutate şi se produce
pe fondul unei presiuni psihologice extraordinare. Privite din perspectiva
devenirii statului, integrarea României în Uniunea Europeană şi în
Organizaţia Tratatului Atlanticului de Nord capătă acum un
caracter esenţial. Gusztáv Molnár sugerează că o cădere
într-un nou centralism dictatorial ar putea fi evitată în cazul în care
motorul economiei ar fi mutat în Transilvania. Cred că nu se
înşală. Un argument demn de reţinut ar fi şi acela că
investitorii occidentali au sesizat treapta de civilizaţie ceva mai
ridicată pe care Transilvania de astăzi încă o conservă, în
ciuda politicii dispreţuitoare ce i-a fost rezervată în deceniile
precedente, a absenţei unei administraţii locale reale, a
dirijismului profesat de birocraţia barocă de la Bucureşti,
obişnuită să trateze superficial aşa-numita „provincie”.
NOTE
1. Vezi Victor Neumann, Semnificaţii
ale gîndirii politice în Europa Centrală şi de Est, în Sfera
politicii, nr.46,49,50/1997. Vezi o variantă
prescurtată cu aplicaţie specială asupra fenomenului central
european în studiul nostru intitulat Mitteleuropa între cosmopolitismul
austriac şi conceptul de stat-naţiune, în volumul colectiv Europa Centrală. Nevroze, dileme, utopii, ediţie îngrijită
de Adriana Babeţi, Cornel Ungureanu, Editura Polirom, 1997, pp.144-157. Un
punct de vedere devenit de certă referinţă este cel al lui
István Bibó, A kelet-európai kisállamok nyomorúsága, în Bibó István, Összegyűjtött
Munkái, 1, Bern, 1981, pp. 202-251.
2. Cf.Sziklay László, Szomszédainkról.
A kelet Európai irodalom kérdései, Budapest, 1974. J.Toth Zoltán, Az
Erdélyi és Magyarországi románok abszolutizmus korabeli történetéhez. Magyarok
és románok, Budapest, 1966. Jakó Zsigmond, Philobiblon transilvan,
Editura Kriterion, Bucureşti, 1977. Pentru alte detalii şi
bibliografia temei, vezi volumele noastre Convergenţe spirituale
(Studii privind relaţiile culturale şi politice în Europa
Centrală şi de Est în anii 1750-1850), Editura Eminescu,
Bucureşti, 1986 şi Tentaţia lui Homo Europaeus. Geneza
ideilor moderne în Europa Centrală şi de Sud-Est, ediţia a
II-a, Editura All, 1998.
3. Vezi, de exemplu, studiile
foarte bine documentate, recent tipărite în volumul lui Andrei
Corbea-Hoişie, Jacques Le Rider, Metropole und Provinzen in
Altösterreich, Polirom - Bohlau, 1996.
4. Vezi excelentul studiu semnat
de Ilona Sarmany Parsons, Die Rahmenbedingungen für die Moderne in der
Ungarischen Provinzstadten um die Jahrhundertwende, în
A.Corbea-Hoişie, J.Le Rider, op.cit., pp.180-217.
5. Ibidem, pp.207-209.Vezi
şi Victor Neumann, Identităţi multiple în Europa regiunilor.
Interculturalitatea Banatului. Identités multiples dans l’Europe des régions.
L’Interculturalité du Banat, Editura Hestia, Timişoara, 1997.
6. Dialog Octavian Paler-Emil
Hurezeanu la PRO TV în ziua de 25 februarie 1998. Alexandru Cistelecan, Provincia
ratată. Eseu despre Transilvania în Gazeta de Mureş,
mai-iunie 1993.
7. Victor Neumann, Identităţi
multiple în Europa regiunilor. Interculturalitatea Banatului, pp.5-9
şi 34-37. A se vedea statisticile, precum şi modul în care am
înţeles să interpretez raportul dintre Europa Centrală şi
de Sud-Est prin intermediul geografiei fizice şi spirituale a regiunii
Banat.
8. Asimilarea locuitorilor
sosiţi din Moldova şi Oltenia am invocat-o în cazul Banatului în
acelaşi sens în care a făcut-o şi Gusztáv Molnár în cazul
Transilvaniei.Vezi Victor Neumann, Identităţi multiple… Cf
şi Gusztáv Molnár, Problema transilvană.
*
Victor NEUMANN (n.1953), doctor
în filosofie, este profesor-asociat la
Universitatea de Vest, Catedra de Litere, Filosofie şi Istorie. Printre
contribuţiile sale se numără: Convergenţe spirituale.
Studii privind relaţiile culturale şi politice în Europa
Centrală şi de Est în anii 1750-1850, Editura Eminescu,
Bucureşti, 1986, The Temptation of Homo Europaeus, East European
Monographs, Boulder, Colorado, 1993, (publicat în limba română: Tentaţia
lui Homo Europaeus. Geneza ideilor moderne în Europa Centrală şi de
Sud-Est, ediţia I, Editura Ştiinţifică, 1991,
ediţia a II-a Editura All, Bucureşti, 1998 şi premiat de
Academia Română) şi volumul bilingv Identităţi multiple
în Europa regiunilor. Interculturalitatea Banatului/Identités multiples dans
l’Europe des régions. L’Interculturalité du Banat, Editura Hestia,
Timişoara, 1997.