Principalele
probleme ale libertăţii religioase în Europa de Est
Tamás Földesi
Trecutul
Orice autor
care îşi propune să analizeze problemele referitoare la libertatea
religiei în Europa de Est se confruntă cu o sarcină deosebit de
dificilă. Europa de Est cuprinde, într-o arie geografică relativ
restrînsă, multe state iar numărul lor a crescut continuu din 1989,
odată cu dezmembrarea Uniunii Sovietice şi a Iugoslaviei. Deşi
aceste ţări împărtăşesc unele trăsături
comune, ele sînt foarte diferite. Printre ele există atît state care au
ieşit învingătoare din cel de-al doilea război mondial, cît
şi state care au fost învinse. Majoritatea acestor state sînt eterogene
din punct de vedere al naţionalităţii
şi religiei. Pentru cele mai multe dintre ele, frontierele au fost
stabilite abia după primul război mondial, şi au existat multe
conflicte etnice, adeseori dublate de conflicte între biserici şi religii.
Deşi religia dominantă a acestei regiuni este creştinismul
(musulmanii şi evreii constituie o minoritate nesemnificativă),
fiecare ţară în parte a îmbrăţişat forme de
creştinism esenţial diferite. În ţările dinspre est,
incluzînd Ucraina, România, Bulgaria şi Serbia, religia predominantă
este ortodoxismul răsăritean. În Polonia, Slovacia, Ungaria,
Croaţia şi Slovenia predomină catolicismul. În Republica
Cehă şi în fosta Republică Democrată Germană,
prevalează protestantismul; numărul credincioşilor
protestanţi este, de asemenea, ridicat în unele părţi ale
Ungariei, vestului României şi Slovaciei.
În ciuda
profundei eterogenităţi etnice şi religioase a regiunii, nu
apropierea geografică este totuşi cea care uneşte
ţările din această regiune. Pînă nu demult, fiecare
ţară aparţinuse blocului sovietic vreme de cel puţin patru
decenii. În consecinţă, întreaga regiune a moştenit din perioada
comunistă unele atitudini şi acţiuni comune referitoare la
drepturile omului şi la libertatea religioasă.
Pentru a
aborda aceste probleme legate de libertatea religioasă în Europa de Est de
astăzi, trebuie să discutăm întîi, chiar dacă foarte pe
scurt, conceptul şi practica referitoare la drepturile omului în fostele
ţări comuniste1. Întrucît era structurat în jurul unui
partid unic, sistemul totalitar din aceste ţări — indiferent
dacă s-a ajuns la o dictatură mai blîndă sau la una mai
dură — era incompatibil cu majoritatea drepturilor politice şi civile
recunoscute de dreptul internaţional. De exemplu, nu puteau fi respectate
dreptul de asociere sau cel la libera exprimare. Era lipsit de
relevanţă faptul că, fiind membre ale Naţiunilor Unite,
ţările comuniste recunoşteau în mod formal importanţa
drepturilor omului şi se declarau angajate în implementarea anumitor
drepturi economice, sociale şi culturale. Din moment ce drepturile
politice şi civile aveau un rol secund, inferior celui pe care l-ar fi
meritat, a apărut o dihotomie specifică între principiile proclamate
şi starea de fapt din aceste ţări. Aceasta făcea ca
declaraţiile liderilor politici cu privire la principiile drepturilor
omului să fie profund ipocrite.
O atitudine
similară caracteriza şi conceptul de libertate religioasă în
aceste ţări comuniste, concept puternic deformat de gîndirea
marxistă a partidelor comuniste privind prezentul şi viitorul
religiei, şi în special rolul bisericii în societate. În această
privinţă existau diferenţe profunde în evaluarea rolului social
al partidelor politice şi al celui pe care se preconiza că îl vor
juca bisericile. Ideea esenţială era, pe de o parte, că în
socialism, partidul comunist nu putea avea nici un rival. Nici unei
grupări reale de opoziţie, aşadar nici unui grup religios, nu îi
era permis să se organizeze, să acţioneze sau să-şi
difuzeze ideile. Mai mult, linia conservatoare a marxismului considera religia
drept o fundătură care îi împiedică pe oameni să
experimenteze adevărata eliberare oferită de grupările
revoluţionare, nefiind nimic altceva decît o soluţie iluzorie.
Astfel, religia a fost constant respinsă în scrierile lui Marx ca fiind
„opium pentru popor”. Pe de altă parte, partidul comunist a tolerat,
într-adevăr, religia şi bisericile, fie şi numai temporar,
limitările impuse libertăţii religioase fiind astfel de
altă natură decît cele impuse libertăţilor politice. În
concepţia marxistă, religia şi-a adus contribuţia de-a
lungul istoriei la rezolvarea unor necesităţi sociale. Religia
constituia, din această perspectivă, o reflecţie specifică
a ideii că fiinţele umane sînt lipsite de apărare întîi de toate
în faţa naturii, şi apoi în faţa condiţiilor sociale, motiv
pentru care oamenii se întorc spre puterile cereşti pentru a-şi
depăşi nefericirea. Din moment ce socialismul se dovedise
deocamdată incapabil să rezolve anumite probleme sociale
esenţiale, unii oameni aveau încă nevoie de consolarea religiei.
Numai şi numai pentru acest motiv, religia trebuia tolerată.
Astfel, bisericile
şi religiile erau considerate în societatea comunistă un rău
necesar. Totuşi, întrucît ele constituiau în cele din urmă
nişte rivali nedoriţi pentru Partidul Comunist, impunerea de
restricţii asupra activităţilor lor era absolut necesară,
deliberată şi de dorit.2 De aici nu mai era decît un mic
pas pînă la viziunea că religia este un rău inutil, care
nu va lua sfîrşit odată cu satisfacerea nevoilor sociale, şi
trebuia, în consecinţă, eliminat încă de pe atunci.
Într-adevăr, Albania a făcut acest pas la începutul anilor ’70
(deşi şi aici s-a repetat o lecţie a istoriei: încercările
de eradicare a religiei prin violenţă creează martiri şi
consolidează supravieţuirea în ilegalitate a religiei).
Percepînd
religia ca pe un „rău necesar”, ţările socialiste şi-au
dezvoltat strategii similare pentru menţinerea religiilor şi a
bisericilor, dar şi a restricţiilor asupra activităţii
şi influenţei lor. Cea mai importantă strategie a fost efortul
conştient de creare şi perpetuare a unei crescînde
inegalităţi de şanse între ideologiile religioase şi cele
seculare, avînd marxismul ca principal competitor între aceste ideologii.
Domeniul unde acest fapt a reieşit clar a fost învăţămîntul
superior. Multe dintre cursuri erau consacrate instruirii obligatorii în
marxism (cu explicaţia că aceasta era „singura ideologie
ştiinţifică”). Nu se acorda nici o şansă
difuzării ideilor religioase (pretinzîndu-se că ele reprezintă
idei false şi că, fiind o pseudo-ştiinţă, nu îşi
au locul în programa universitară). La fel, în învăţămîntul
primar şi secundar, toate materiile, şi în principal cele umane, erau
predate în spiritul marxismului, iar profesorii care îşi declarau în
timpul cursurilor convingerile religioase personale erau stigmatizaţi.
Mass-media era şi ea ideologizată; ideilor religioase nu li se acorda
decît foarte puţin spaţiu, dacă nu erau de-a dreptul excluse.
Publicarea de literatură religioasă era sever
restricţionată. În unele ţări, ca de pildă fosta
Uniune Sovietică, Biblia era o raritate, şi nu putea fi
obţinută pe căi legale.
În toate
ţările socialiste prejudecăţile religioase au culminat
odată cu instaurarea inegalităţii şanselor. Şcolile au
fost naţionalizate la sfîrşitul anilor ’40 (în Uniunea Sovietică
chiar mai devreme), în cele mai fericite cazuri păstrîndu-se totuşi
cîteva şcoli confesionale. În cele mai multe ţări, cultele
religioase au fost dizolvate, iar comunităţile religioase au fost
declarate ilegale. Activităţile sociale ale bisericilor au fost fie
eliminate, fie li s-au impus restricţii drastice: maicile nu îi mai puteau
îngriji bolnavi, iar preoţilor le era interzis să mai aducă
alinare deţinuţilor. Serviciul religios a fost desfiinţat din
cadrul armatei, făcînd astfel serviciul militar naţional încă şi
mai împovărător. Aceste măsuri erau inumane deoarece, în
virtutea convingerilor lor, maicile ofereau cea mai bună îngrijire
medicală, iar preoţii le ofereau soldaţilor cele mai bune
mijloace de rezistenţă la presiunile serviciului şi le
dădeau deţinuţilor cele mai puternice motivaţii pentru a se
reabilita. În acelaşi timp, în toate ţările socialiste
bisericile şi-au pierdut autonomia tradiţională. Au fost create
Departamentele de Stat pentru Religie pentru a se controla
activităţile financiare şi ideologice ale bisericii şi
pentru a o influenţa, iar uneori pentru a dicta numirile din ierarhia
bisericească.
Această
politică generală referitoare la religie şi la biserică
caracteriza, într-o măsură mai mare sau mai mică, toate
ţările socialiste, deşi acuitatea atitudinii anti-religioase a
fluctuat de-a lungul timpului.3 Totuşi, în acest cadru general,
au existat diferenţe fundamentale între dictaturile dure şi cele
blînde. Situaţia religiei şi a bisericii a fost insuportabilă în
dictaturile dure. Liderii bisericii erau deseori persecutaţi şi
condamnaţi în cadrul unor procese înscenate. Credincioşii erau
priviţi ca cetăţeni de rangul doi, a căror poziţie
şi avansare în ierarhia socială erau influenţate extrem de
negativ de convingerile lor religioase. Într-adevăr, în dogmatica eră
stalinistă, Jezhov şi Berja au dus pînă la capăt un
adevărat genocid împotriva
credincioşilor.4 O parte organică a politicii
ţărilor socialiste referitoare la biserică şi religii a
constituit-o încercarea de a corupe anumiţi conducători ai bisericii
şi de a-i atrage de partea regimului. Această strategie a avut succes
cu deosebire în unele state estice şi balcanice, de exemplu în Uniunea
Sovietică, România şi parţial în Bulgaria. Mai mult, în România
şi în Bulgaria o povară suplimentară a constituit-o eliminarea
sau contopirea anumitor biserici. În Uniunea Sovietică şi în România,
Biserica Greco-Catolică a încetat să existe timp de zeci de ani, sau
a fost încorporată în Biserica Ortodoxă.5
În asemenea
condiţii, poziţia liderilor diferitelor biserici a devenit extrem de
dificilă. Pe de o parte, ei trebuiau să asigure supravieţuirea
bisericii şi a religiei lor şi să îi întărească pe
enoriaşi în credinţă. Pe de altă parte, ei trebuiau
să-şi îndeplinească îndatoririle clericale, care, în astfel de
circumstanţe, implicau un anumit grad de cooperare cu sistemul comunist,
trebuind să-şi păstreze totodată o anumită
independenţă faţă de sistem. În perioada socialistă,
dar mai ales după prăbuşirea acestui regim, a fost intens dezbătut
gradul pînă la care era acceptabilă colaborarea bisericii cu statul
precum şi momentul în care o astfel de colaborare devenea o abdicare
voluntară de la interesele fundamentale ale bisericii şi religiei.
Aceste
îndelungate limitări ale libertăţii religioase nu au avut
totuşi efectul scontat de regimul comunist. Cea mai mare parte a
societăţii din majoritatea acestor ţări nu a acceptat
restricţiile impuse în mod curent libertăţii religioase. Mai
mult, dată fiind lipsa de legitimitate politică şi
economică a sistemului comunist, oamenii au devenit tot mai sceptici în
privinţa doctrinei marxiste, inclusiv în privinţa perspectivei
acesteia asupra religiei. Societatea socialistă nu a devenit atee. Studii
efectuate după 1989 demonstrează că în perioada socialistă
numai o parte foarte mică a societăţii era atee în mod
conştient. (S-a înregistrat, totuşi, o laicizare crescîndă
întrucît în prezent un număr semnificativ de persoane nu aparţin nici
unui cult, cu toate că susţin fie că cred în Dumnezeu, fie
că sînt agnostice.) În consecinţă, în dictaturile blînde au
existat cu mult înainte de 1989 — de fapt, deja de la sfîrşitul anilor
1970 şi în timpul anilor 1980 — voci care cereau plasarea bisericii
şi a politicii religioase într-o nouă perspectivă, cu scopul de
a diminua sau elimina limitările impuse libertăţii religioase.
Polonia a constituit o excepţie deoarece Biserica Catolică şi-a
păstrat aici o asemenea influenţă încît cuvîntul şi
acţiunile sale s-au repercutat asupra poziţiei societăţii
poloneze; forţele de opoziţie şi-au găsit în mare
măsură adăpost în biserică. În alte ţări s-a
considerat că, de vreme ce biserica are şi un rol pozitiv,
colaborarea ei ar fi necesară soluţionării unor probleme sociale
sau de alt tip, organizîndu-se un dialog din care ar fi urmat să se
discearnă valorile morale comune statului şi bisericii. Toate acestea
au contribuit la erodarea sistemului comunist şi la pregătirea unei
noi ere a libertăţii religioase.
Situaţia prezentă
În 1989
sistemul comunist a suferit un colaps în lanţ în ţările Europei
de Est, urmat de prăbuşirea, doi ani mai tîrziu, a Uniunii Sovietice.
Forma pe care a luat-o revoluţia a avut mai puţină
importanţă — fie de „catifea”, ca în Cehoslovacia, sau
paşnică, ca în Ungaria, sau armată, ca în România. Rezultatul
final a fost realizarea unei democraţii pluraliste, în care democraţia
parlamentară multipartită a fost cîştigată prin alegeri în
esenţă libere. Această nouă democraţie a schimbat în
mod dramatic relaţia dintre stat şi lege. În timp ce în sistemul
anterior legea funcţionase ca mijloc de exercitare a puterii, noile
regimuri şi-au propus crearea unui stat a cărui funcţionare
să fie conformă legii, în sensul noţiunii europene de stat de
drept. Această democraţie nouă a adus schimbări
fundamentale şi în relaţia dintre stat şi cetăţeni. În
timp ce în societatea anterioară
cetăţenii erau subordonaţi puterii statului şi serveau
scopurilor sale totalitare — drepturile lor fiind privite doar ca favoruri din
partea statului îngăduitor — noua societate urma să fie modelată
în spiritul societăţii civice
cu un cadru legal fundamentat pe drepturile omului, inclusiv pe cele politice
şi civice. Fără aceste drepturi esenţiale, precum dreptul
de asociere sau libertatea de expresie, nu poate fi concepută nici o
democraţie.
Această
transformare politică a Europei de Est a atras după sine o schimbare
dramatică a statutului drepturilor omului. Acestora li s-a acordat locul
central în cadrul constituţiilor, noi sau radical transformate, ale
naţiunilor Europei de Est. Potrivit
standardelor Naţiunilor Unite sau celor ale Convenţiei Europene a
Drepturilor Omului, în secţiunile referitoare la drepturi din aceste
constituţii au fost incluse dreptul de liberă deplasare şi cel
de a acţiona statul în judecată. Drepturile omului au fost
recunoscute nu numai formal, ca simple vorbe, ci au cîştigat o
relevanţă juridică reală. Această nouă
accepţie conferită drepturilor omului caracterizează acele
ţări est-europene care, deşi nu fără unele
contradicţii, s-au angajat deplin pe drumul democratizării.
Există desigur şi excepţii în ţările angajate în
război, sau în acele părţi ale unor ţări în care
drepturile omului au fost subordonate demersurilor naţionaliste şi
obţinerii victoriei în conflictele curente.
Trebuie
subliniat că această renaştere a drepturilor omului în Europa de
Est nu este deocamdată completă. Asimilarea în întregime a normelor
drepturilor omului va fi un proces lung care s-a derulat şi se va derula
în continuare în condiţii extrem de dificile. Noile regimuri politice
trebuie să-şi metamorfozeze economiile prin trecerea de la un sistem
economic centralizat total compromis la o economie de piaţă. În
acelaşi timp, ele trebuie să-şi transforme întregul sistem
politic şi juridic, fapt care a ridicat mai multe întrebări
esenţiale. Să menţionăm doar una dintre ele:
În majoritatea
statelor, transformarea democratică a cauzat o înrăutăţire
a condiţiilor şi nivelului de trai pentru o parte semnificativă
a populaţiei, şi acest fapt a provocat tensiuni sociale importante.
În termenii drepturilor omului, aceasta înseamnă că drepturile
economice şi sociale au fost respectate mai puţin decît înainte. De
exemplu, şomajul a crescut semnificativ. Nici în alte domenii progresul nu
este prea vizibil. În pofida nou instalatului pluralism, în mai multe
ţări partidele politice aflate la putere au încercat să
controleze presa electronică pentru a-şi atinge propriile scopuri
politice. Totuşi, aceasta nu schimbă starea de fapt generală,
şi anume că au avut loc în Europa de Est schimbări pozitive
fundamentale în ce priveşte drepturile omului.
Schimbările
din cadrul sistemului politic au adus cu sine şi o mai mare libertate
religioasă în Europa de Est. Noile regimuri politice au considerat că
limitarea libertăţilor religioase impusă de statul socialist
este incompatibilă cu democraţia. Astfel, aceste limitări au
fost eliminate fie imediat, fie treptat, şi a fost totodată
introdusă în constituţii protecţia generală a religiei. În
acelaşi timp, întrucît restrîngerea libertăţii religioase fusese
legalizată de regimul comunist — cum ar fi desfiinţarea unor ordine
religioase, naţionalizarea şcolilor, înfiinţarea Departamentului
de Stat pentru Probleme Religioase şi impunerea de reglementări
organizaţiilor religioase — multe ţări est-europene au
considerat necesară suplimentarea protecţiei constituţionale
prin legi specifice privind libertatea religioasă, în conformitate cu
documentele referitoare la drepturile omului elaborate de Naţiunile Unite
şi Convenţia Europeană a Drepturilor Omului.
Două acte
normative votate de Parlamentul Ungariei în 1990 şi 1991 au o valoare
reprezentativă pentru modelul legislativ al celorlalte ţări
est-europene. Articolul IV al legii din 1990 tăgăduieşte
explicit rolul social negativ pe care îl atribuise marxismul bisericii şi
religiei vreme de patruzeci de ani. Introducerea acestui articol statuează
bisericile din Ungaria drept „factori extrem de importanţi ai
societăţii, purtători de valori şi modelatori ai
comunităţii, jucînd un rol esenţial în cultură,
educaţie şi învăţămînt, în dezvoltarea conştiinţei
sociale, a celei privind sănătatea, precum şi a celei naţionale”.
În consecinţă, Republica Ungară nu numai că tolerează,
dar şi protejează şi promovează prin lege activitatea
bisericii. Legea specifică faptul că bisericile pot fi implicate în
orice activitate care nu constituie apanajul exclusiv al statului, şi
menţionează domeniile în care este în mod special binevenită
activitatea bisericii. Sînt detaliate mai ales activităţile
oficialilor bisericii în închisori şi spitale. Toate acestea înlesnesc
reînfiinţarea uniunilor şi organizaţiilor bisericeşti.
Limitările legii sînt doar cele cuprinse în reglementările generale
privind înfiinţarea de asociaţii. (Merită menţionat că
activitatea ordinelor religioase fusese reglementată cu un an înainte prin
Legea XVII din 1989.)
Articolul 16
al legii din 1990 era şi el o reacţie la situaţia
anterioară, menţionînd că nu poate fi înfiinţată nici
o organizaţie care să supravegheze activitatea bisericii, ceea ce
constituie o garanţie legală fundamentală pentru autonomia
bisericii. Dacă regimul precedent nu reuşise să ofere cetăţenilor
nici o garanţie legală în cazurile în care le era încălcată
libertatea religioasă, în schimb Legea IV din 1990 afirmă clar
că cei care limitează prin forţă sau ameninţare
practicarea religiei sînt pasibili de pedeapsa cu închisoare pînă la trei
ani.
Elaborarea
şi aplicarea Legii IV din 1990 oferă cadrul legal necesar
restaurării libertăţii religioase în Ungaria. Însă,
deoarece în perioada precedentă biserica fusese privată de baza ei
economică, de proprietăţi şi şcoli, a fost
necesară elaborarea unei legi distincte care să reglementeze
condiţiile materiale necesare pentru ca biserica, liberă şi
neîngrădită, să-şi desfăşoare
activităţile specifice. În acest scop, a fost elaborată Legea
XXXV din 1991 privind stabilirea proprietăţii asupra averilor bisericeşti.
Această lege recunoaşte faptul că biserica a suferit în trecut
de pe urma diferitor încălcări ale legii, care trebuie remediate.
Legea este axată pe condiţiile obiective necesare
activităţii bisericii şi asupra necesităţii de a-i
garanta posesiunile. Legea nu se referă la simpla şi imediata
restituire a proprietăţilor bisericeşti confiscate în timpul
celor patru decenii. Astfel de proprietăţi fuseseră deseori date
în folosinţă ca spaţiu pentru universităţi sau
cămine pentru studenţi, şi imediata lor înapoiere ar fi putut
crea tensiuni sociale. (Într-adevăr, pînă acum nu a fost
returnată nici o proprietate funciară mai întinsă care anterior
fusese deţinută de biserică, nici în Ungaria şi nici în
vreo altă ţară est-europeană.) Legea se referă la
obligativitatea restituirii în termen de 10 ani a clădirilor deţinute
anterior de biserică— fie clădirea ca atare, fie alocarea de resurse
suficiente pentru construirea altei clădiri. În Ungaria şi în alte
părţi din regiune, fostul Departament de Stat al Religiei care
impusese restricţii bisericii a fost înlocuit cu comisii care nu
controlează biserica, ci administrează relaţia
stat/biserică. Aceste comisii sînt conduse în Ungaria de secretari de stat, iar una din
îndatoririle lor a fost să pună problema condiţiilor şi
termenului de înapoiere a fostelor proprietăţi bisericeşti, în
colaborare cu biserica şi cu administraţiile publice locale.
Exemplul ungar
demonstrează cît de complicată poate fi returnarea
proprietăţii bisericeşti. După schimbarea politică,
între 1990 şi 1994 a fost la putere un guvern conservator
naţional-creştin. Oficialii acestuia au pus accent pe restituirea
proprietăţilor bisericeşti. În ciuda acestui fapt, conform unor
date din 1993, au fost înapoiate doar un procent de 2,5% din totalul proprietăţilor
imobiliare, — doar 150 de proprietăţi din totalul de 6000 de bunuri
solicitate. În timp ce în 1948 60% din
şcolile elementare erau deţinute de biserică, astăzi ele reprezintă
doar 2%.6
Situaţia
nu este cu mult mai bună nici în celelalte ţări est-europene. În
Bulgaria, de exemplu, la trei ani după schimbarea politică,
există o lege referitoare la restituirea proprietăţii
bisericeşti, însă nu au fost hotărîte încă
reglementările privind implementarea acestei legi. Republica Cehă
şi Slovacia nu au o lege privitoare la acest subiect. Procesul de
restituire a clădirilor Bisericii Greco-Catolice este la fel de lent în
Rusia şi România. În România poate fi întîlnită o situaţie
aparte: în lipsa bisericilor, majoritatea slujbelor greco-catolice sînt oficiate
în aer liber.7
Situaţia
este întrucîtva mai bună în cazurile în care bisericile nu trebuie
returnate de către un cult altuia (în exemplul precedent, cultului
greco-catolic), ci îi revine statului datoria de a restitui bunurile
naţionalizate în anii persecuţiei religioase. Acest proces a fost
accelerat după 1989. În Rusia, de pildă, în 1990 Departamentul de
Stat al Religiei, încă în funcţiune la acea dată, a dispus
restituirea a aproximativ 1000 de biserici; un astfel de gest a fost socotit o
mare reuşită la acea vreme. Conform unor studii efectuate în 1991, au
fost înapoiate 4500 de biserici, mai ales cultului ortodox.8
Deşi
înapoierea bisericilor nu poate fi decît binevenită, ea nu constituie
decît o parte a premiselor liberei exercitări a libertăţii religioase.
Aproape în toate ţările est-europene (poate cu excepţia
Poloniei) se face simţită o criză acută de preoţi. E
uşor de înţeles că, dacă libertatea religioasă a fost
sever limitată, iar biserica şi religia au fost prezentate ca
instituţii cu influenţă socială negativă,
popularitatea carierei preoţeşti a scăzut considerabil întrucît
în asemenea condiţii faptul de a fi preot implica sacrificii deosebite. Un
aspect interesant este acela că în unele ţări baltice a
scăzut numărul celor care doresc să urmeze o carieră
bisericească pentru că în trecut aceasta era folosită de
către unele persoane doar pentru a se sustrage serviciului militar
obligatoriu. În Bulgaria preoţii nu erau formaţi decît în
străinătate, nicidecum în interiorul ţării.
Nu e vorba în
Europa de Est numai de o criză de preoţi, ci şi de o criză
de profesori de religie hirotonisiţi. Şcolile restituite bisericii au
nevoie de profesori bine pregătiţi, dar în ciuda reabilitării
cultelor, nu există suficienţi profesori disponibili. Se fac eforturi
pentru remedierea acestei situaţii prin cooptarea în
învăţămîntul religios a unor profesori care nu sînt preoţi,
dar care sînt devotaţi bisericii. În acelaşi timp, numărul
studenţilor care se pregătesc pentru a deveni profesori de religie
hirotonisiţi este în creştere.
Deşi
instituirea unei libertăţi religioase reale, constituţionale
şi statutare în Europa de Est a schimbat relaţia dintre stat şi
biserică şi a eliminat aproape în totalitate controlul, patronajul
şi imixtiunea statului în problemele bisericii, rămîn încă
destule vestigii ale ordinii anterioare. De exemplu, în mai 1992 guvernul
bulgar a anunţat un „război” împotriva Bisericii Ortodoxe Bulgare
eliberîndu-l din funcţie pe patriarhul ales în mod legal şi dizolvînd
Sfîntul Sinod. Concomitent, Departamentul pentru Probleme Religioase a instalat
un pseudo-sinod şi a numit patru episcopi care să ţină
locul patriarhului. Această măsură a fost justificată ca
făcînd parte dintr-o aşa-zisă „decomunizare” a Bulgariei.
Motivul real era însă acela că Biserica Ortodoxă Bulgară
era divizată intern, iar cei care îşi doreau conducerea au încercat
să-şi atingă scopul prin mijloace de natură politică.
Bineînţeles, rămîne întrebarea în ce măsură putuse
patriarhul să menţină Biserica Ortodoxă în socialism
şi în ce măsură colaborase cu regimul socialist. Însă, fără
îndoială, un stat democratic nu are dreptul să se amestece în
treburile bisericii într-o asemenea manieră. Dezbaterile cu privire la
numirile în ierarhia bisericească şi la disciplina interioară
trebuie hotărîte autonom, în interiorul bisericii, fără nici un
amestec din partea statului.9
Cîteva probleme teoretice ale libertăţii
religioase
Potrivit
literaturii drepturilor omului, cel puţin două condiţii
esenţiale sînt necesare pentru instaurarea libertăţii
religioase: (1) separarea dintre stat şi biserică; şi (2)
aşa-numita neutralitate ideologică a statului.
Separarea
clară dintre stat şi biserică este o invenţie
americană. Primul amendament la Constituţia Statelor Unite, ratificat
în 1791, conţinea ideea fundamentală că statul este obligat
să garanteze libera exercitare a religiei, şi în acelaşi timp
că îi este interzis să instaureze o religie naţională.
Statul şi biserica urmau aşadar să fie separate. Această
idee nu a apărut într-o ţară cu tradiţii laice, ci într-o
societate care a rămas religioasă pînă astăzi şi unde
separarea dintre stat şi biserică a fost considerată utilă
şi înţeleaptă în interesul ambelor părţi. Fundamentul
acestui principiu constă în faptul că statul şi diferitele
religii îndeplinesc funcţii sociale diferite care, dacă ar fi
fuzionate, ar dăuna amîndurora. Hugo Black, de la Curtea Supremă a
Statelor Unite, este de părere că unificarea statului şi
bisericii ar duce la distrugerea statului şi degradarea bisericii.10 La fel, H. Woben notează în lucrarea sa despre dreptul bisericesc că „statul şi biserica sînt două entităţi independente, sînt
realităţi care nu pot fi deduse una din cealaltă”.11
Dar, dat fiind
faptul că statul şi religiile există în aceeaşi societate,
în anumite condiţii istorice este firesc să se fi păstrat
anumite relaţii între cele două părţi, chiar dacă
fundamental separate. Deoarece religiile acţionează în numeroase
sfere ale societăţii, acestea pot fi controlate de stat. Apare, în
consecinţă, următoarea întrebare: ce condiţii trebuie
satisfăcute pentru a susţine principiul şi practica
separării consecvente dintre stat şi biserică? În general,
răspunsul la această întrebare este neutralitatea statului
faţă de religie, prin înscrierea religiei în sfera autonomiei şi
a liberei alegeri.12 Statul nu poate impune privilegii sau
dezavantaje nici unei religii.13
Conform
dreptului constituţional german, prin neutralitate se înţelege faptul
că statul nu se identifică cu nici una dintre culte, nu se
amestecă în activitatea acestora şi nu asigură privilegii pentru
nici una din ele.14 Totuşi, în practică pot apărea
multe probleme concrete legate de legislaţia unei anume ţări,
mai ales dacă e vorba de o respectare riguroasă a principiului
neutralităţii. Curtea Supremă a Statelor Unite a elaborat în
1971 aşa-numitul test „Lemon” pentru a se putea stabili dacă o lege
este în spiritul neutralităţii. O lege sau o politică
competitivă trebuie să întrunească trei condiţii pentru a
fi conformă Constituţiei: (1) legislaţia trebuie să
aibă o finalitate laică; (2) ea nu trebuie să avantajeze nici o
religie sau să interzică practicarea vreuneia anume; (3) nu trebuie
să existe nici o complicaţie între stat şi biserică.15 Mulţi autori susţin că o asemenea neutralitate ideologică a
statului nu înseamnă indiferenţă. La fel, în interpretarea
libertăţii religioase din Germania, ei subliniază faptul că
statul nu poate trata biserica într-o manieră dezavantajoasă în
raport cu orice alte instituţii ce beneficiază de suport statal, cum
ar fi de pildă federaţiile sportive.16
Comparînd
aceste definiţii ale neutralităţii, este imediat evident că
în formularea lor ele sînt preponderent negative; fiecare definiţie
menţionează ce nu trebuie să facă statul pentru a
rămîne neutru. Pe acest considerent, se poate concepe atitudinea statului
ca eliminînd orice fel de legătură cu biserica. Această
atitudine ar însemna că statul le permite acestor organizaţii să
existe în funcţie de resursele lor, după posibilităţile
proprii, indiferent de evaluarea rolului lor social. Considerăm că
această atitudine ar fi acceptabilă ca o interpretare specială a
neutralităţii, dar în mod sigur nu poate fi privită ca singura
interpretare posibilă. Din această perspectivă, neutralitatea
înseamnă indiferenţă.
Totuşi,
ar fi nepotrivit ca un stat democratic să fie indiferent faţă de
religie. Neutralitatea religioasă este diferită de acel tip de
neutralitate caracteristică unei ţări neutre în timpul
războiului. În caz de război, neutralitatea înseamnă
într-adevăr că un anume stat
trebuie să se menţină la distanţă de părţile
implicate: nu trebuie să ajute sau să sprijine nici una dintre
părţi. Dar relaţia dintre culte şi organizaţiile
statale laice nu este una conflictuală, de război. Pentru statul
democratic, nu constituie o violare a libertăţii religioase
susţinerea rolului pozitiv al cultelor şi religiilor în societate.
Din acest motiv, recunoaşterea pozitivă a bisericii, stabilită
prin introducerea articolului IV al Legii din 1990 este, în opinia
noastră, compatibilă cu principiul libertăţii religioase.
Dacă aceeaşi lege ar trata în mod diferit organizaţiile
nereligioase, ar deveni suspectă, deoarece ar duce la discriminări.
În
conformitate cu principiul neutralităţii, un stat democratic poate
să ofere anumite modalităţi de sprijin bisericilor. Un stat
democratic are multe îndatoriri în rezolvarea cărora poate apela
justificat la activitatea bisericilor în calitate de parteneri. Cultura, educaţia
şi sănătatea de exemplu sînt domenii care, cel puţin în
Europa, au avut şi vor avea structurile de bază întemeiate pe
ajutorul statului dar şi pe cel al bisericii. În perspectiva statului,
aceste domenii au — în termenii testului „Lemon” — funcţii laice, iar
statul poate sprijini bisericile care ajută la înlesnirea
activităţii lor. Un asemenea ajutor este compatibil cu principiul
neutralităţii statului doar în cazul în care el nu face
diferenţieri între culte în acordarea sprijinului său. Dacă se
acordă sprijin, atunci el trebuie acordat fără discriminări
tuturor cultelor.
Apare foarte
des întrebarea dacă un stat democratic poate păstra sau retrage,
conform principiului neutralităţii şi libertăţii
religioase, sprijinul său aşa-numitelor „culte distructive din punct
de vedere social”, cele care se îndepărtează de moralitatea
publică acceptată de majoritatea populaţiei. De exemplu, în
1993, Parlamentul ungar a ratificat o rezoluţie susţinînd că
Legea IV din 1990 trebuie amendată în acest sens. În acelaşi timp, a
fost retras sprijinul acordat pentru patru mici culte care au fost considerate
„distructive”. Această politică pare conformă dreptului
internaţional în aria drepturilor omului, inclusiv Convenţiei
Europene a Drepturilor Omului. Dacă libertatea conştiinţei este
protejată de dreptul internaţional la modul absolut,
activităţilor religioase în schimb li se pot impune limitări
pentru a se proteja ordinea publică, securitatea, sănătatea sau
moralitatea. Astfel, se susţine că proiectul legii din 1993 din Ungaria nu trebuie perceput ca o limitare,
ci ca o extindere a libertăţii religioase. Retragerea sprijinului
acordat cultelor „distructive” se întemeiază, mai întîi de toate, pe ideea
că activitatea acestor culte contravine moralităţii publice.
Alte ţări au avut poziţii identice în această
problemă. De exemplu, în 1960 Curtea Constituţională a
Republicii Federale Germane a afirmat în legătură cu un caz concret
că pot fi apărate şi sprijinite acele culte care de-a lungul
istoriei lor au îmbrăţişat o moralitate generală şi comună.17 Totuşi,
practica altor ţări europene demonstrează că în general libertatea
religioasă nu este limitată după criteriul moralităţii
publice. Bineînţeles problema s-ar pune diferit dacă activitatea
cultelor sau a membrilor lor ar încălca legea. Legile reprezintă în
sine limitări ale drepturilor omului, inclusiv ale libertăţii
religioase.
Există o
amplă justificare teoretică a acestei practici europene generale. De
exemplu, van Dijk şi van’t Hoop afirmă în lucrarea lor despre Convenţia
Europeană a Drepturilor Omului că, de fapt, clauza
„moralităţii publice” nu poate fi folosită pentru a limita
libertatea religioasă, pentru că moralitatea publică
reprezintă un criteriu prea ambiguu şi relativ din punct de vedere
istoric.18 Într-adevăr, istoria majorităţii religiilor
lumii demonstrează că, la apariţia lor, ele au proclamat
principii morale semnificativ diferite de moralitatea epocii respective.
Să luăm, de pildă, apariţia mai întîi a creştinismului
şi mai apoi cea a protestantismului în Europa. Gábor Kardos adoptă o
poziţie similară cu van Dijk şi van’t Hoof. El subliniază
faptul că paragraful 9 al Convenţiei Europene a Drepturilor Omului,
care se referă la libertatea religioasă, nu reuşeşte
să delimiteze un model pentru ceea ce ar constitui moralitatea
publică; şi nici (2) condiţiile ce ar trebui îndeplinite de
comunităţile religioase în scopul înregistrării lor oficiale de
către stat.19
Din toate
acestea se poate concluziona că în spiritul libertăţii
religioase, dacă statul oferă sprijin cultelor, acesta trebuie acordat
fără discriminare.
Egalitatea şi inegalitatea şanselor
O altă
problemă teoretică des întîlnită este dacă libertatea
religioasă presupune o relativă egalitate a şanselor pentru
religie, şi dacă da, în ce măsură. Egalitatea
statutară presupune o egalitate de şanse pentru religie? Cum şi
prin ce mijloace pot fi eliminate inegalităţile rezultate din trecut?
Teoretic, în
această problemă pot fi construite cel puţin două modele.
Primul model susţine că, dacă ultimii 40 de ani au fost
potrivnici religiei, trebuie acum să existe o compensaţie pentru a se
elimina inegalităţile pe care ea le-a suferit. „Compensaţia” se
poate realiza numai dacă bisericile vor obţine în prezent şi în
viitor un sprijin cu mult mai mare decît cel care le fusese permis de
către ideologia materialistă. O manifestare concretă a acestei
idei a fost efortul de introducere a educaţiei religioase în regim de
obligativitate întrucît doar astfel se va remedia ceea ce a lipsit în
ultimii zeci de ani, restabilindu-se echilibrul. Celălalt model respinge
ideea compensării; el este o pledoarie pentru intrarea în normalitate a
stării de fapt, fără a se favoriza acum ceea ce a fost
defavorizat în trecut.
Problema care
persistă este cea a asigurării de şanse egale pentru biserici,
în condiţiile în care bunurile lor au fost confiscate, şcolile lor
naţionalizate, iar capacităţile intelectuale reduse în ultimii
40 de ani. Altfel spus, ordinea nefirească a lucrurilor poate fi
corectată prin dezasamblarea şi apoi refacerea ei corectă.
Însă,
vorbind despre dorita egalitate a şanselor, trebuie luat în seamă un
alt factor interesant. Odată cu schimbarea politică din Europa de
Est, ideilor religioase nu li se mai opune nici un rival anti-religios
organizat. Schimbarea sistemului a transformat în modul cel mai radical
relaţia dintre ideile religioase şi marxism prin eliminarea
predării obligatorii a marxismului — nu doar la nivel universitar, ci la
toate nivelele. În prezent, marxismul nu mai are o formă organizată
şi nu mai este, în fapt, un rival real al religiei — cel puţin
dacă se ignoră felul în care încă mai gîndesc oamenii.
Acest lucru
trebuie accentuat, pentru că unele culte, — considerînd că „cei care
nu sînt cu noi sînt împotriva noastră” — văd statul ca pe un rival al
bisericii, chiar şi în cazurile cînd statul este neutru faţă de
religie. Aceste culte în mod special văd şcolile de stat ca rivale
ale şcolilor religioase, pentru că ele identifică şcoala de
stat actuală, neutră din punct de vedere ideologic, cu fosta
şcoală aservită ideologic. Într-un articol al
săptămînalului catolic Omul nou, intitulat Nu trebuie
să fie neutră în nici o circumstanţă, autorul
notează:
„În
legătură cu şcoala din Sari (un mic sat ungar) am auzit termenul
«neutră din punct de vedere ideologic» cu multe ocazii. De fapt, acest termen
este definiţia fostei şcoli comuniste atee. Din acest motiv, trebuie
să avertizăm că cei care vor cere în viitor asemenea şcoli
neutre doresc menţinerea structurilor de învăţămînt
comuniste, atee. Aceasta nu ar constitui o problemă în sine dacă
această menţinere s-ar dovedi necesară, însă ar trebui
să i se spună pe nume — şi nimeni nu ar trebui să
inducă ideea că şcoala catolică ar reprezenta un soi de
extremă în contrast cu blînda, inocenta şi «obiectiva»
şcoală.”20
Deşi nu
sîntem de acord cu acest tip de raţionament, el conţine un sîmbure de
adevăr. Odată cu eliminarea marxismului, învăţătura
şcolilor bisericeşti nu mai are decît un singur rival, şi anume
ceeea ce se predă în şcolile de stat. Deşi şcolile de stat
au renunţat la atitudinea anti-bisericească şi
anti-religioasă, demersul lor este unul pluralist, care prezintă
diferite ideologii fără a susţine în mod special vreuna din ele.
Această atitudine diferă de spiritul şcolilor bisericeşti, monist
şi ataşat unei ideologii definite. Aşadar aici există
într-adevăr o anume tensiune care poate provoca probleme profesorilor
şcolilor de stat care sînt ataşaţi unei anume religii, dar
cărora li se cere să menţină o ideologie pluralistă în
instituţia de stat.
În plus,
deşi fostul sistem politic nu a reuşit convertirea
majorităţii populaţiei la ideologia ateistă, structura sa
educaţională disproporţionată şi distorsionată a
lăsat prea puţin loc învăţăturii autentice şi
istoriei cultelor şi a religiilor. Astfel, sînt necesare schimbări de
bază pentru creearea unei egalităţi de şanse pentru
religie. Din această cauză, este de înţeles, psihologic vorbind,
strădania cultelor de a-şi spori numărul membrilor, de a
răspîndi informaţii despre credinţa şi istoria lor, şi
de a umple astfel, treptat, golurile din înţelegerea populaţiei cu
privire la religie.
Din toate
acestea decurge ideea că realizarea libertăţii religioase în cel
mai larg sens posibil ar necesita răspîndirea intensă de
cunoştinţe referitoare la alternativele religioase, mai ales în
instituţiile de învăţămînt public. De asemenea, aceasta ar
necesita din partea statului acordarea unui sprijin suficient
instituţiilor bisericeşti pentru a le reabilita şi pentru a le
asigura o funcţionare adecvată. Acest fapt este real, chiar dacă
religia şi cultele nu se mai confruntă cu un adversar anti-religios
organizat. (Paradoxal este că şi regimul politic precedent fusese
nevoit să acorde sprijin statal bisericilor, dincolo de nevoile lor
imediate, pentru a evita intrarea activităţii bisericeşti într-o
situaţie imposibilă.)
În
acelaşi timp, sprijinirea cultelor de către stat nu este soluţia
ideală pentru dobîndirea libertăţii religioase, mai ales atunci
cînd acest ajutor este necesar nu doar ca urmare a sărăcirii
bisericilor în istoria recentă, ci chiar şi atunci cînd ele
îndeplinesc funcţii publice pe care statul ar trebui să le sprijine
chiar dacă nu ar fi îndeplinite de instituţii bisericeşti. Chiar
dacă sprijinul statului ia forma compensaţiei istorice, el
creează, inevitabil relaţii inegale între stat şi biserici. O lecţie
a istoriei este că, de la începutul patronajului artelor, artiştii
care primeau bani — fie de la stat, fie de la indivizi particulari — au fost
obligaţi să satisfacă anumite comenzi în schimbul acestui ajutor
financiar. Şi chiar dacă relaţia dintre stat şi
biserică este fundamental diferită de cea referitoare la
artişti, există în principiu posibilitatea ca statul să
impună unele cerinţe şi condiţii în schimbul ajutorului
acordat bisericilor. Există o contradicţie inevitabilă între
sprijinul acordat de stat religiei şi autonomia religioasă.
În prezent nu
există soluţie ideală pentru realizarea libertăţii
religioase în Europa de Est. Atît politicile de sprijinire cît şi cele de
nesprijinire a bisericilor de către stat îşi au neajunsurile lor. Din
acest motiv fiecare ţară în parte a acţionat, fie şi numai
implicit, pe baza principiului alegerii „răului cel mai mic”. Luînd în
considerare circumstanţele istorice, unele ţări au adoptat
politici de neimplicare, altele au optat pentru acordarea de sprijin. Instructiv
pentru naţiunile Europei de Est este faptul că aceste două
modele nu sînt considerate a se exclude reciproc, cel puţin în Statele
Unite şi în Europa. State care au adoptat principiul ne-ajutorării au
făcut totuşi concesii în direcţia opusă, iar state care
acordă ajutor au luat în considerare echilibrarea acestui ajutor cu nevoia
de a proteja autonomia bisericească.
Două modele privind libertatea religioasă
şi suportul statal în Europa
În Europa
predomină două modele ale libertăţii religioase şi a
sprijinului acordat religiei de către stat.
Primul model
s-a dezvoltat în Germania şi a fost preluat, cu unele modificări,
şi de alte ţări europene. În Germania, bisericile
beneficiază de sprijinul statului pentru activităţile lor ca o
compensare pentru bunurile bisericeşti expropriate. Totuşi, în
general activităţile bisericilor nu depind de acest sprijin, ci de
donaţiile membrilor lor şi de taxele bisericeşti, pe care le
colectează statul în cazul bisericilor mai importante. Această
practică a taxei bisericeşti este însă criticată de
mulţi, care susţin că prin aceasta statul discriminează
nejustificat bisericile de o mai mică importanţă şi pe cei
care nu aparţin unei biserici. Sîntem de acord cu acest raţionament,
deşi nu trebuie neglijat faptul că orice persoană are dreptul
să părăsească biserica, şi să se sustragă
astfel de la plătirea taxei bisericeşti. În Germania, sprijinul
acordat bisericii include şi educaţia religioasă obligatorie. Profesorii
de religie se numără printre cadrele didactice ale statului. Nota la
educaţia religioasă este inclusă în diploma şcolară.
De asemenea, rugăciunile sînt permise în şcoli. În anumite ocazii, de
exemplu la declararea venitului personal sau la internarea în spital se poate
cere menţionarea apartenenţei religioase a persoanelor.
Al doilea
model, ilustrat de practica ungară, este fundamental diferit.
Educaţia religioasă nu este obligatorie în Ungaria. Este
interzisă prin lege cererea de informaţii cu privire la
apartenenţa religioasă. Profesorii de religie nu sînt membri ai
grupului profesoral statal. Nu sînt permise rugăciunile în şcoli.
Taxele bisericeşti nu pot fi impuse asemenea taxelor de stat.
Se ridică
întrebarea dacă toate aceste măsuri respectă libertatea
religioasă. În ceea ce priveşte prima parte a întrebării,
există referinţe în practica Comitetului European pentru Drepturile
Omului şi a Curţii Europene pentru Drepturile Omului. În mod
surprinzător, aceste organizaţii ale Consiliului Europei nu
consideră practica din Germania şi din alte ţări o violare
a libertăţii religioase, pentru că aceste politici sînt supuse
unor limitări inerente. Educaţia religioasă nu este obligatorie
în Germania în acelaşi fel în care era în Ungaria şi în
ţările vecine înainte de cel de al doilea război mondial.
Părinţii au dreptul de a cere scutirea copiilor de educaţia
religioasă, iar copii peste 14 ani pot face acest lucru în propriul nume.
La fel, oricine poate refuza să-şi declare apartenenţa
religioasă sau să participe la rugăciuni publice.
Interpretarea
Consiliului Europei cu privire la viabilitatea practicii germane relevă
atît părţi pozitive cît şi negative. Pe de o parte există,
într-adevăr, o diferenţă fundamentală între acele
reglementări care fac absolut obligatorie participarea la educaţia
religioasă şi cele care permit sustragerea de la o asemenea
participare, oferind astfel un grad important de liberă alegere.
Această libertate poate fi justificat interpretată ca un minimum al
libertăţii religioase, şi în acest context, interpretarea Consiliului
Europei este acceptabilă, mai ales avînd în vedere condiţiile
istorice ale Germaniei.
În
acelaşi timp însă, ar fi incorectă conceperea modelului german
ca pe un prototip de libertate religioasă. Modelul german urmează
cerinţele minimale ale libertăţii religioase, dar acest model poate
fi criticat în mod justificat din punctul de vedere al egalităţii
şanselor. Practica educaţiei religioase obligatorii exprimă o
judecată a unei valori sociale conform căreia cetăţeanul
german obişnuit ar dori ca copilul său să facă parte
dintr-un sistem educaţional religios obligatoriu. Însă planează
îndoiala asupra faptului dacă nu cumva părinţii cu atitudini
opuse vor fi percepuţi, chiar dacă neoficial, ca devianţi,
meritînd în consecinţă dezavantaje semnificative. În mod realist,
aceasta ar putea duce la violarea libertăţii religioase, pentru
că mulţi părinţi şi-ar putea încuraja copii să
participe la educaţia religioasă pentru a evita excluderea din
comunitate şi eventualele dezavantaje. Astfel, aceşti
părinţi sînt nevoiţi să se bazeze pe alte consideraţii
decît pe convingerile proprii, şi să se supună unor presiuni
sociale neoficiale. Considerăm că aceasta contravine anumitor
cerinţe ale libertăţii religioase, pentru că libertatea
religioasă implică indispensabil respectul pentru convingerile celor
care nu se identifică cu părerile majorităţii sau cu
religia dominantă, subscriind unor religii minoritare.
După cum
practica germană satisface standardele de libertate religioasă, la
fel e şi cazul practicii ungare, deşi fundamental diferită.
Diferenţele dintre aceste două sisteme pot fi exprimate parţial
în baza experienţei istorice a Ungariei (şi a altor ţări
est-europene) în timpul epocii socialiste a controlului statal excesiv.
Populaţia ungară are o cu totul altă atitudine asupra
educaţiei religioase obligatorii. Nu deţin date referitoare la
situaţia din Germania, însă deţin rezultatele unor anchete
ungare. În 1991, doar 16%, iar în 1992 doar 18% din populaţia ungară
era de acord ca educaţia religioasă să fie obligatorie pentru
fiecare copil. Marea majoritate — în 1991, 78%, iar în 1992, 73,5% — nu erau de acord cu educaţia
religioasă obligatorie.21 ( Este semnificativă
diferenţa dintre procentaje.) Dar, chiar dacă o majoritate
covîrşitoare a populaţiei ar vota în favoarea
obligativităţii educaţiei religioase, introducerea acesteia
trebuie cîntărită cu grijă. Neobligativitatea educaţiei
religioase nu ar fi dezavantajoasă pentru părinţii
religioşi şi pentru copiii lor, pentru că nu ar limita
posibilitatea copiilor de a beneficia de educaţia religioasă şi,
în acelaşi timp, nu ar dăuna copiilor ai căror părinţi
au concepţii diferite. Sîntem total de acord cu E. Jackson care
susţine că dreptul la viaţă, libertate, religie şi
întrunire nu trebuie subordonat nici unei modalităţi de votare
şi nu trebuie să depindă de rezultatul nici unui referendum. Nu
punem la îndoială faptul că educaţia religioasă obligatorie
ar pune în contact elevii cu informaţii valoroase, care le-ar modela
convingerile, dar considerăm că religia şi convingerile
religioase aparţin sferei libertăţilor, nefiind astfel
corectă acordarea de priorităţi unei anumite ideologii.
Argumente similare pot fi aduse pentru a arăta de ce soluţia
ungară este mai acceptabilă din punctul de vedere al libertăţii
religioase, unde statul nu este împovărat cu datoria de a se implica în
colectarea de taxe bisericeşti, şi pentru a arăta de ce nu este
corect să întrebi pe cineva în Ungaria care este apartenenţa sa
religioasă.
Aspecte pozitive şi negative ale
libertăţii religioase
Ca orice
altă libertate, libertatea religioasă este, la prima vedere, o
libertate negativă. Ea exprimă convingerea că nu e nevoie ca
cetăţeanul să aparţină unui cult sau unei religii, sau
că nimeni nu e obligat să se identifice cu anumite ideologii, idei
sau convingeri. Însă libertatea religioasă cuprinde, categoric, mai
mult decît acest element negativ. Ea semnifică faptul că, în imensa
majoritate a cazurilor, oamenii aleg să aparţină unei anumite
biserici şi să se identifice cu anumite religii sau, invers, aleg
menţinerea unei structuri laice. În această privinţă,
libertatea religioasă diferă de libertatea politică. În cazul
libertăţii politice, o parte semnificativă a populaţiei,
poate chiar majoritatea, se pot distanţa de partidele politice şi
chiar de politica în sine. Partea pozitivă a libertăţii
religioase este că apartenenţa reală la o biserică şi
identificarea adevărată cu o religie dezvoltă multe valori
distincte într-o persoană. Nu este o coincidenţă faptul că
criminalii, dependenţii de droguri şi cei care nu resimt nici o
responsabilitate faţă de societate, fiind insensibili social, sînt
rareori profund religioşi. Totuşi, acele trăsături
caracterizează nu doar persoanele profund religioase, ci şi
majoritatea necredincioşilor umanitari.
De aici
rezultă că un aspect pozitiv al libertăţii religioase ar
trebui să fie dialogul între biserici, nu doar dialogul ecumenic, ci
dialogul între persoane cu credinţe diferite, şi cu cele
necredincioase, pentru a se conştientiza valorile care există de
ambele părţi, în beneficiul individului şi al societăţii.
Este
regretabil faptul că de la transformarea politică a Europei de Est,
rareori au loc asemenea dialoguri religioase. Considerăm că este în
mare măsură o problemă de prejudecată, pentru că
dialogul a fost îndelung asociat „construirii comunismului” — o practică
recomandată de comunişti, şi care acum nu mai este
necesară. Nu sîntem de acord cu acest tip de raţionament. În ultimii
zeci de ani s-a acumulat prea multă prejudecată, neîncredere şi
neînţelegere. Divergenţa ar trebui înlocuită cu convergenţă,
iar izolarea cu deschiderea.
Această
imagine este valabilă pentru ţările Europei de Est care
trăiesc paşnic. Există, totuşi, din nefericire,
ţări în stare de război cu altele. În aceste ţări,
forma pozitivă a libertăţii religioase ridică şi mai
multe întrebări esenţiale. Una din trăsăturile fundamentale
ale războaielor din Europa de Est — ne referim la fosta Iugoslavie
şi, în continuare, la conflictele dintre statele succesoare ale fostei
Uniuni Sovietice — este greutatea pe care şi-a cîştigat-o conotaţia
lor religioasă. Războiul din Bosnia dintre sîrbi şi bosniaci
este în acelaşi timp o luptă dintre sîrbii ortodocşi şi
bosniacii musulmani. Ce poziţie ar trebui să adopte bisericile ale
căror ţări sînt angajate într-un război una împotriva
celeilalte, unde minorităţile naţionale şi religioase nu
sînt tolerate de către fracţiunea religioasă sau etnică
dominantă?
Pentru că
identităţile religioase şi etnice sînt în general înrudite,
conflictele etnice sînt în acelaşi timp conflicte religioase şi din
acest motiv bisericile ţărilor aflate în conflict sînt puse în
faţa unei alternative: fie identificarea bisericii dominante cu
demersurile naţionaliste, adică binecuvîntarea acordată armelor,
ceea ce este o ispită puternică, pentru că altfel bisericile ar
putea fi considerate nesemnificative, şi oamenii s-ar îndepărta de
ele; fie, totuşi, unirea părţilor conflictuale împotriva
războiului, pentru apărarea păcii, pentru salvarea vieţilor
propriilor membrii şi a celor aparţinînd altor biserici. Astfel,
bisericile s-ar opune naţionalismului, ceea ce este pozitiv, pentru
că fiecare biserică este, în esenţă, universală.
Mirror Volf
are dreptate cînd afirmă că în asemenea condiţii „a fi diferit”,
a fi „altfel”, constituie o valoare pozitivă din punct de vedere teologic.
Nu la slogane ar trebui să se apeleze pentru a se pune capăt
opresiunii şi pentru a se instaura libertatea, ci la teologia
fraternităţii şi a iertării. Uneori, acest lucru e foarte
dificil de realizat cînd partea adversă s-a angajat în acţiuni de
cruzime şi purificare etnică, dar nu există o altă cale
pentru o biserică creştină sau pentru o moschee musulmană,
dacă se doreşte păstrarea identităţii sale religioase
şi aderenţa la principalele sale adevăruri religioase.
Examinînd din
această perspectivă istoria acestor războaie încă
neterminate trebuie recunoscut faptul că bisericile părţilor
conflictuale au încercat nu o dată să cadă la învoială,
însă eforturile lor nu au fost suficiente, sau destul de consistente în
propovăduirea iertării şi a iubirii creştine. Acest
eşec poate fi una din cauzele războaielor în curs de
desfăşurare, în special în fosta Iugoslavie, al cărui
sfîrşit nu se întrevede încă.
NOTE
1. Tamás Földesi, Reflections
on Human Rights: An Eastern European Perspective, în Israel Law Review,
1989, pp. 27-29.
2. Z. Rooter, The Position of
Believers in Socialist Countries, în Occasional Papers on Religion in Eastern Europe, June, 1989, pp. 5-7;
Tamás Földesi, Gedanken über
die Gewissens und Religionfreiheit, apărut în Kirchiche
Zeitgeschichte, 1990, pp. 80-83.
3. Otto Luchterhand, The Human
Rights and Freedom of Religion in Soviet Law, apărut în volumul Religious
Liberty and Human Rights, editat de Leonard W. Swidler, Philadelphia, 1986,
pp. 93-94; vezi de asemeni Rooter, op. cit., p.14.
4. A. Bessmertnij-Anzimirov, Freedom of Faith: Internal Norms and Stalinist Legislation, apărut în Occasional
Papers on Religion in Eastern Europe, June, 1989, p. 18.
5. În mai multe ţări,
dar mai ales în Uniunea Sovietică, majoritatea lăcaşelor de cult
au fost fie închise, fie li s-a dat o altă întrebuinţare.
6. Comentariile lui J. András în Egyházpolitika
Magyarországon, 4-5, Távlatok, 1993, pp. 555-556.
7. P. Török, Közép és
Keleteurópai Egyházi Körkép 1992, 4-5, Távlatok, 1993, p. 563.
8. B. Filippov, The Role of
the Church in Restoring a ”Civil Society” in USSR, în Occasional Papers
on Religion in Eastern Europe, January, 1992, pp. 3-4.
9. S. Raitzin, Schism in the
Bulgarian Orthodox Church, apărut în Religion in Eastern Europe,
February, 1993, pp. 19-20.
10. Everson v. Board of
Education, 330 U.S. 1, 1947.
11. H. Woben, Grundproblemen
der Staatkirchenrechts, Zürich, 1978, p. 19.
12. Terry Eastland (editor), Lowering the Wall: Religion and the Supreme Court in the 1980s, New York,
1991, p. VII.
13. N. Blum, Die Gedanken
Gewissens und Religionsfreiheit nach Artikel 9 der europäischen MenschenRechts
Konzepzion, Berlin, 1990, p. 56. Vezi şi aprofundarea din capitolul
semnat de John Witte, Jr. şi M. Christian Green al volumului Religious
Human Rights in Global Perspective, Kluwer Law International, 1996, pp.
497-559.
14. Balázs Schanda, Religious
Freedom in Hungarian Law, teză de doctorat, Budapesta, 1988, p. 20.
Vezi şi capitolul semnat de Martin Heckel în volumul Religious Human
Rights in Global Perspective, Kluwer Law International, 1996, pp. 191-205.
15. T. Orlin, Religious
Pluralism and Freedom of Religion, apărut în The Strength of
Diversity, Dordrecht, 1992, p. 107.
16. Balázs Schanda, Religious
Freedom, p. 20.
17. Ibid., p. 24.
18. P. van Dijk şi G. van’t
Hoof, Theory and Practice of the European Convention of Human Rights,
Boston, 1990, p. 402.
19. Gábor Kardos, Remarks
Concerning the Draft Law No. 9473 of the Hungarian Republic, manuscris
nepublicat, p. 6.
20. Új Ember, septembrie
12, 1993.
21. Educatio 1, 1992, p.
74.
Traducere de
Dana Rus
*
Tamás FöLDESI, profesor de drept şi şeful Catedrei de
Filosofie al Universităţii Eötvös Loránd din Budapesta, este membru
al Comitetului Director al Institutului Ungar pentru Drepturile Omului, şi
o autoritate în domeniul drepturilor omului, al filosofiei şi eticii
juridice. Printre numeroasele sale publicaţii se numără volumele
premiate Dilema dreptăţii, Etica pentru toţi, Adevărul
despre adevăr.
Tamás Földesi, The Main Problems of
Religious Freedom in Eastern Europe, în Religious Human Rights in Global
Perspective, publicat cu permisiunea autorului.