Viktor Glondys
Tagebuch.
Aufzeichnungen
von
1933 bis 1949
herausgegeben von Dr. Johann Böhm und Dieter Braeg,
AGK-Verlag, Dinklage, 1997
Istoriografia
comunistă a furnizat doar informaţii sumare privind personalitatea
fostului episcop al bisericii evanghelice din Transilvania, Viktor Glondys. În
lucrările publicată apărute în România numele lui Glondys
apărea, de regulă, alături de clerici antifascişti,
sindicalişti, social-democraţi şi comunişti, care s-au opus
dictaturii antonesciene, respectiv au luptat împotriva Partidului Muncitoresc
Naţional-Socialist al Grupului etnic german, supus ordinelor celui de-al
III-lea Reich. În contextul istoriei recente a minorităţii germane
din România Viktor Glondys a jucat un rol cheie prin atitudinea sa
curajoasă faţă de totalitarismul nazist. Glondys, născut în
anul 1882, a devenit liderul spiritual a1 saşilor ardeleni în anul 1932,
cînd aşa-numita Mişcare de Reînnoire Naţional-Socialistă a
Germanilor din România era pe cale să se transforme în cea mai
populară organizaţie politică a acestei minorităţi
etnice. Conducătorul mişcării, Fritz Fabritius întreţinea
legături strînse atît cu conducătorii nazişti din Germania, cît
şi cu politicieni extremişti români, ca, de pildă, A.C. Cuza. În
anul 1933 episcopul Viktor Glondys a început să redacteze un jurnal.
Aceste însemnări au apărut acum în Germania într-un volum editat de
istoricul Johann Böhm şi de Dieter Braeg sub titlul: Tagebuch.
Aufzeichnungen von 1933 bis 1949 (Jurnal. Însemnări 1933–l949).
Volumul, apărut la editura AGK din Dinklage, cuprinde aproape 600 de
pagini, peste 700 de note, o anexă documentară şi o
substanţială prefaţă semnată de Johann Böhm.
Jurnalul
fostului episcop protestant conţine informaţii autentice atît pentru
istoriografia română cît şi pentru istoria minorităţii
germane din România. Contactele politice internaţionale ale lui Glondys,
întîlnirile cu demnitarii români, cu şefii diferitelor culte, cu
reprezentanţii casei regale sau ai diferitelor guverne interbelice conferă
acestui jurnal valoarea unui document istoric extraordinar. În acelaşi
timp, jurnalul dezvăluie cu mare claritate procesul înfeudării
bisericii săseşti de către o formaţiune ce se considera
naţională, dar în fond practica o politică de distrugere
etnică. Jurnalul mai este şi un document mărturie asupra dramei
personale a acestui episcop, care şi-a dat seama că fascismul
totalitar era sortit să eşueze într-o catastrofă politică,
atît pentru minoritatea germană din România, cît şi pentru Germania
intrată în zodia dictaturii naţional-socialiste. Din paginile acestui
jurnal se desprind şi ezitările politice ale unui personaj nu
anti-democratic, dar profund conservator, care după venirea la putere a
lui Hitler spera că, în confruntarea minorităţii germane cu
naţionalismul radical românesc, cel de-al III-lea Reich va exercita
presiuni asupra Bucureştiului pentru ca acesta să garanteze
identitatea etnică.
După ce
în Biserica Evanghelică şi şcolile confesionale se
infiltrează simpatizanţi sau membri ai organizaţiilor fasciste,
relaţiile lui Glondys cu naziştii germani din România şi cu cei
din Germania devin tot mai tensionate, iar episcopul interzice preoţilor
şi învăţătorilor să adere la mişcarea
fascistă, conflictul dintre Glondys şi naţional-socialiştii
din România devenind astfel deschis în anul 1934. Organul central al partidului
nazist din Germania, „Völkischer Beobachter”, a publicat în cursul
aceluiaşi an un atac furibund împotriva lui Glondys, calificîndu-l drept
„trădător” al intereselor naţionale ale poporului german.
După ce fracţiunea radicală a mişcării pro-naziste din
România se transformă în anul 1935 în „Partidul Popular German din
România”, Glondys încearcă disperat să salveze autonomia bisericii,
să o păstreze ca pe o instituţie nealterată de spectrul
politicului. După izbucnirea războiului şi fondarea Partidului
Naţional-Socialist Muncitoresc al Grupului Etnic German din România,
recunoscut de guvernul antonescian drept singura grupare reprezentantă a
minorităţii germane, se intensifică şi presiunile asupra
lui Viktor Glondys, tot mai izolat în cadrul unei biserici care este pe cale
să se transforme într-o anexă a naziştilor. În 1940 este obligat
să demisioneze. În fruntea bisericii luterane a saşilor ajunge
episcopul Wilhelm Staedel, un exponent notoriu al rasismului de tip nazist. În
perioada l940-1944 destinul minorităţii germane din România este
dirijat direct de la Berlin, iar „Führer-ul” local, Andreas Schmidt,
poartă răspunderea principală pentru catastrofa ce a urmat,
şi asupra căreia Glondys a atras atenţia de nenumărate ori.
După 23
august 1944 aproape întreaga conducere a grupului etnic german se
refugiază în Germania, inclusiv Andreas Schmidt, care se va alătura
şefului Gărzii de Fier, Horia Sima. Schmidt se reîntoarce în
ţară cu primele grupuri de paraşutişti ai lui Horia Sima,
care urmau să sprijine în continuare războiul hitlerist. Andreas
Schmidt şi-a pierdut viaţa în urma acestei acţiuni.
Glondys revine
pentru scurtă vreme în fruntea bisericii evanghelice. Populaţia
germană este acuzată de colaboraţionism atît de partidele democratice
legitime, cît şi de forţele de ocupaţie sovietice din România.
În ianuarie 1945 se ordonă deportarea etnicilor germani în Uniunea
Sovietică, unde urmează să presteze munci de reconstrucţie.
Această măsură arbitrară, nediferenţiată şi
colectivă, a fost salutată de presa vremii, indiferent de culoare
politică. Unii politicieni români nu au fost de acord cu pedepsirea
colectivă a minorităţii germane, printre aceştia aflîndu-se
şi liderul ţărănist Iuliu Maniu. Prin memorii, contacte,
întîlniri, telegrame şi audienţe dificile, Viktor Glondys a încercat
să evite deportările, opunîndu-se măsurilor de pedepsire
colectivă. Tragediile descrise de Glondys în această perioadă
constituie un capitol istoric aparte. Ca un observator atent al vieţii
politice, Glondys reţine spre sfîrşitul jurnalul său
reacţia demagogică a unor foşti nazişti germani, care au
aderat la organizaţiile satelite ale partidului comunist. Ultima însemnare
a jurnalului poartă data de 24 septembrie l949. O lună mai tîrziu,
fostul episcop protestant Viktor Glondys va muri în urma unei comoţii
cerebrale.
William
Totok