Regionalism şi ideologie naţională
Regionalism şi ideologie naţională
Cazul „României Mari” (1918-1938)
Mihai Chioveanu
„Istoria omenirii abundă în planuri
raţionale ce nu au
fost nicicînd materializate, în timp ce iraţionalul
extrem
prevalează în politicul de zi cu zi” (András Rónai)
De ce au eşuat
planurile federale danubiene? Întrebarea, desigur retorică, avea să-l frămînte
permanent pe Oszkár Jászi, contemporan evenimentelor din perioada interbelică.
Într-unul din ultimele sale eseuri1 , omul politic maghiar găsea o explicaţie în excesiva raţionalitate a
acestora — raţionalitate incompatibilă cu momentul istoric în care fuseseră
elaborate pentru a pune capăt conflictelor şi tensiunilor absurde dintre
naţiunile Europei Centrale şi de Est. Plasat în linia aceleaşi tradiţii
politice, culturale şi academice, Péter Hanák găsea că, din punct de vedere
istoric, întrebarea lui Jászi nu mai este vitală în prag de mileniu.2 Regiunea Danubiană trebuie să înceteze a
mai fi privită ca realitate dată sau ca utopie şi/sau soluţie pentru momentele
de criză prin care a trecut „Europa de mijloc” în ultimul secol, pentru a putea
fi în cele din urmă înţeleasă ca alternativă viabilă la orice alt produs al
iraţionalităţii politice3 .
Evenimentele ultimului
deceniu par însă a anula din nou viziunile intelectualilor, expediate acum
drept exerciţii academice ale dizidenţei din perioada comunistă. Grupul de la
Visegrád nu a rezistat din cauza tentaţiei şi calculului pragmatic al „Omului
Politic” de a accede la integrarea europeană sărind peste etapa regională, aceasta
din urmă fiind considerată brusc drept anacronică şi neprofitabilă după 1989.
Lipsită de fundament economic, este puţin probabil ca Europa Centrală să
reuşească materializarea sub altă formă decît cea regionalistă a oricărui
proiect comun, mai ales dacă avem în vedere tendinţa vădită de orientare spre
etnocraţie şi evenimentele ce au dus la dezmembrarea Cehoslovaciei şi tragedia
din fosta Iugoslavie4 .
Se repetă istoria sau
istoricii? Nu ştim şi nici nu ne propunem să găsim un răspuns la această întrebare.
Prezentul studiu se vrea o reevaluare din perspectiva regionalismului a
rolului şi locului ocupat de România interbelică în cadrul proiectelor de
cooperare zonală şi al dezbaterilor apărute în jurul acestora. Vom puncta
totodată absenţa, cu cîteva excepţii notabile5 , a românilor şi în special a istoricilor din
discuţia actuală despre Europa Centrală. Interesul nostru aici este de a găsi o
explicaţie pentru această stare de fapt şi de a sugera modalităţi de racordare
la discursul actual.
Ieşirea dintr-un anume
canon istoriografic bazat exclusiv pe istoria diplomatică, la rîndul ei
centrată pe „rolul de campioană declarată a antirevizionismului asumat de
România” şi „contribuţia românilor (...) artizani ai Micii Antante (...)
alternativă la planurile nesincere ale Marilor Puteri Europene...”6 , ar fi în acest sens doar un prim şi
necesar pas. „Exerciţiul distanţei” ar conduce nu doar la înţelegerea
trecutului şi a paradoxurilor sale7 , ci şi a unor probleme cu care România, ca de altfel întreaga regiune, se
confruntă astăzi. Mitul revigorat după 1989 al „României Mari” nu poate oferi
în actuala conjunctură decît un refugiu temporar celor ce se ambiţioneaza să
creadă în el. Redeschiderea tot mai frecventă a dosarului aparent clasat al
României interbelice reprezintă pentru noi o motivaţie în plus.
O analiză excelentă
(şi) din perspectiva regionalismului în cazul României Mari a fost realizată
recent de Irina Livezeanu8 . Ne vom raporta permanent la fundamentul teoretic al tezei susţinute de
această autoare, atît de necesar analizei noastre, chiar dacă nu politicile
culturale cît cele economice fac interesul studiului nostru. Mai mult, vom
încerca să relaţionăm dinamica internă a statului român cu politica externă a
acestuia şi evoluţia întregii zone pentru a putea integra obiectul nostru de
studiu într-o definiţie mai largă. În acelaşi sens, vom apela la „vocile
celorlalţi” — am şi încercat deja să o facem la începutul excursului nostru —
pentru a nu lăsa problemele strict româneşti să monopolizeze întreaga discuţie.
În opinia noastră, evoluţia societăţii româneşti, a statului şi clasei politice
poate fi mai bine înţeleasă prin raportare la cele din proxima vecinătate şi nu
la modelul occidental cu care avem, din păcate, prea puţine în comun.9 Realitatea face că România nu are graniţe
comune cu Franţa, decît poate la nivelul unui imaginar politic în care doar
noi, românii, ne (auto)plasăm într-o geografie simbolică.
Sfîrşitul primului
război mondial avea să ducă în Europa Centrală şi de Est la prăbuşirea imperiilor
multinaţionale şi apariţia unor state noi sau redefinite geografic. După două
decenii de aparentă linişte, regiunea va asista neputincioasă la colapsul
sistemului de pace de la Versailles, pentru a experimenta ulterior ideologiile
radicale ale fascismului şi comunismului. Explicaţia general acceptată de
istoriografie pentru acest fenomen constă în îmbinarea a trei factori ce ţin
mai curînd de conjucturi internaţionale: vacuumul de putere creat odată cu
dispariţia Austro-Ungariei, impactul dezastruos al Marii Recesiuni din
1929-1930 şi resurgenţa „imperialismului” german în noua sa formulă.10 Scenariul de mai sus, deşi perfect valabil,
pare însă a nu mai satisface pe deplin pe istorici, preocupaţi tot mai mult în
ultimul timp de cultura şi tradiţiile politice ale zonei,11 de instabilitatea socială şi dificultăţile
de natură structurală ale economiei în urma distrugerilor provocate de război
şi eforturilor masive de redresare a situaţiei. Noua natură multinaţională a
„moştenitorilor” monarhiilor dualistă şi ţaristă începe să fie şi ea tot mai
adesea luată în calcul.12 Istoriografia de la noi nu pare să accepte deloc noile perspective şi
nici măcar schema clasică nu este respectată în totalitate. În timp ce problema
vacuumului de putere este complet ignorată, expansiunea Germaniei naziste spre
Est este supradimensionată şi capătă conotaţii cu totul diferite. Ea pare a se
constitui într-un perfect „ţap ispăşitor” ce permite victimizarea la nesfîrşit
a României democratice, deschisă şi chiar iniţiatoare a unor proiecte de
cooperare regională. Nimeni nu oferă în schimb o explicaţie pertinentă pentru
disfuncţionalităţile şi lipsa de eficienţă a alianţelor la care România a luat
parte.
Dacă înainte de 1989
orice încercare a istoricilor din Vest de a reanaliza şi reinterpreta viziunea
clasică era catalogată drept „revizionistă”13 , în perioada imediat următoare, în ciuda unei
aşteptate relaxări, istoriografia de la noi se mulţumeşte să reitereze teze
deja consacrate.14 La fel de
sugestivă în acest sens ar fi şi republicarea cărţii lui George Ciorănescu15 , interesantă pentru discuţia noastră din
punct de vedere al logicii naţionaliste din epocă cît şi pentru concluzia
finală a autorului. Parte integrantă a istoriei Europei Centrale între cele
două războaie mondiale, victimă, ca şi celelalte state din regiune, a Gemaniei
naziste, România aparţine totuşi mai curînd Balcanilor de care o leagă tradiţii
istorice şi culturale milenare. Citatul din Iorga dat de autor reprezintă
pentru mulţi dintre români, atunci ca şi acum, argumentul final.16 Stigmatizarea „celuilalt” ca revizionist şi
deci exclusiv responsabil de toate relele, ca şi retragerea dinspre sfera
naţionalismului politic spre naţionalismul cultural nu reprezintă însă o
soluţie şi nici nu oferă un răspuns. Dacă definiţia Europei Centrale include
termenii folosiţi de Czeslaw Milosz „...(a) ţărilor care... au făcut
obiectul real sau ipotetic al unui tîrg între Uniunea Sovietică şi
Germania...Decenii de durere şi umilinţă...”17 , România trebuie să admită apartenenţa sa la
aceasta regiune şi la memoria ei culturală traumatizantă. Cel puţin pentru
perioada la care ne referim în textul de faţă.
La sfîrşitul primului
război mondial, tratatele de pace au încercat trasarea graniţelor unor state
naţionale în Europa Centrală şi de Est pe baza principiului autodeterminării
naţionale (etnice) şi în ideea asigurării fiecăruia dintre moştenitori o
economie viabilă. Recompensarea unora de către aliaţi şi mai ales de către
Franţa pentru fidelitatea din timpul războiului cît şi hazardul armistiţiilor
aveau să transforme întreaga regiune într-un labirint de state naţionale.18 Pacea şi calmul instaurate în zonă după
1923 se vor dovedi însă a fi simple aparenţe. Fapt dealtfel normal atîta timp
cît regiunea avea să cunoască împărţirea între învingători şi învinşi, o
geografie simbolică neexperimentată pînă atunci. Nu doar revizionismul unora
dintre state, în special Ungaria — oarecum justificat dacă avem în vedere
pierderile masive de teritoriu, populaţie şi resurse — aveau să contribuie la
această stare de fapt. Lipsa de cooperare, exclusivismul şi continua
revendicare de teritorii şi statut, continua dispută din jurul insolvabilei
probleme a minorităţilor19 , ce îşi au originea în noul tip de naţionalism apărut în zonă trebuiesc de
asemenea luate în calcul. Defensiv sau ofensiv, bazat în orice caz pe ideea
statului naţional în expansiunea sa teritorială maximă, indiferent de
principiul invocat de către susţinători20 , acesta îşi afla resorturile nu doar în discursul
revendicativ de secol XIX în care, din întreg arsenalul ideologic al
Occidentului, naţionalismul reprezentase elementul cel mai uşor de preluat şi
de adaptat la agenda locală.21
Procesul de nation-building
avea să devină în acel moment singurul important în zonă, iar ideologia
naţionalistă singura acceptată şi menită totodată să rezolve numeroasele
probleme de ordin social, politic, cultural şi economic.22 Neaşteptatele achiziţii trebuiau însă în
primul rînd protejate, iar în acest sens suprapunerea graniţelor militare peste
cele naţionale, reticenţa faţă de orice deschidere în exterior şi suspiciunea
faţă de vecini erau primele măsuri adoptate de noile guverne. Preferinţa pentru
statul naţional unitar va duce în mod automat la respingerea federalismului ca
pe o soluţie anacronică şi totodată periculoasă. Această „a treia cale
posibilă”, cum o numea de curînd Pierre Kende, nu-şi va găsi susţinători nici
măcar în formula unei uniuni economice regionale, considerată de unii drept
prim pas şi/sau nucleu al unei viitoare confederaţii danubiene.23 Argumentul invocat de cei mai mulţi în
respingerea unui astfel de proiect consta în dezvoltarea diferită şi lipsa de
complementaritate a economiilor naţionale. Observaţie pertinentă dacă luăm în
calcul doar categoria naţional-unitară de economie şi ne raportăm doar la
proiectele de cooperare de tipul Mica Antantă şi Înţelegerea Balcanică, extrem
de limitate ca deschidere, scop şi perspectivă în timp. Deşi, după unii autori,
chiar şi în aceste condiţii reuşita ar fi depins nu de gradul de dezvoltare al
economiilor cît de natura psihologică şi politică a partenerilor dispuşi să se
angajeze într-o eventuală competiţie.24
La 1934, în ochii unui
contemporan, Europa Centrală şi de Est apare drept „...o zonă marcată de
prejudecăţi naţionale dar şi de clasă, excese datorate nou cîştigatei
suveranităţi economice, politice şi militare în urma războiului...”25 O regiune controlată politic de o nobilime
feudală şi revizionistă în Ungaria, o dictatură militară în Iugoslavia şi un
capitalism dinastic şi corupt în România,26 ce abdicaseră de la spiritul democratic al
revoluţiei din 1848 pentru a aluneca, în numele eficienţei şi al raţiunii de
stat spre conservatorism şi tradiţionalism. Nu vom insista aici asupra
concepţiilor lui Jászi, mulţumindu-ne a menţiona faptul că poziţia sa, ca şi a
altora dealtfel, era una marginală în epocă. Ne vom limita la a spune că
antagonismele din regiune reprezintă una din cauzele multiple ale eşuării
planurilor de cooperare regională. Un al doilea element de care ne vom ocupa în
rîndurile de mai jos constă în viziunea şi calculele geo-politice ale liderilor
politici din statele danubiene, diferite de cele ale Occidentului.
Ideea unei viitoare
integrări şi/sau cooperări în regiune după dispariţia Austro-Ungariei era un
fapt asumat de către Franţa şi Statele Unite ale Americii. Dacă în cazul
primeia se poate pune în discuţie încercarea de a-şi impune în regiune
hegemonia odată cu părăsirea scenei de către Germania prin înlocuirea
tradiţionalei contrabalanţe habsburgice cu una formată din state remorcate la
deciziile politice luate în Quai d’Orsay27 , în cazul celorlalţi ideea constituirii unui astfel
de organism pare să aibă la bază cu totul alte raţiuni. Forurile internaţionale
recunoscuseră oficial încă de la sfîrşitul războiului slăbiciunea statelor
zonei, incapabile şi mai ales nepregătite să facă faţă structurilor complexe
cu care urmau să se confrunte28 . Dealtfel limita experienţei politice îşi va spune destul de repede
cuvîntul odată cu eşecul politicii de integrare etnică, socială, culturală şi
economică în state pretins unitare şi naţionale precum România, a teritoriilor
de curînd achiziţionate şi a minorităţilor. Chiar şi acolo unde experimentul
federalist, precum în cazul Cehoslovaciei lui Masaryk şi în cel al Regatului
Sîrbo-Croato-Sloven, părea a găsi rezolvări la noile probleme, totul se opreşte
la faza discursului şi a proiectelor. Nereuşita îşi va face însă simţită
prezenţa încă din 1929 într-o Iugoslavie dominată de un centru de putere sîrb
şi în 1938 la München în cazul Cehoslovaciei, cînd noile măsuri preconizate de
guvernul Milan Hodza se dovedesc tardive.29 Imagini stigmatizatoare de tipul „de la
helvetizarea ... la balcanizarea Europei Centrale...” ce marchează încă
discursul politic şi academic despre regiune îşi au originea în confruntarea
dintre idealismul şi pragmatismul perioadei la care ne referim.30
Pentru statele din
zonă situaţia se prezenta însă total diferit. Singurul element comun între
planurile occidentale şi proiectele locale, pe cît de numeroase pe atît de
diverse, îl reprezenta ideea creării unei zone de securitate colectivă între
Germania şi pe atunci tînărul stat sovietic. Perspectivele erau însă diferite
de la un caz la altul şi asta explică nu doar reducerea considerabilă a numărului
de membri — în cazul Micii Antante de la cinci în momentul primelor discuţii la
trei membri efectivi — ci şi insuccesul Franţei de a impune o politică comună
şi de a patrona un întreg sistem de alianţe antigerman în regiune31 . Trebuie menţionat aici faptul că Polonia
şi Cehoslovacia vor fi în permanent conflict din cauza regiunii Teschen, a
relaţiilor cordiale dintre Polonia şi Ungaria cît şi a poziţiei flexibile a
lui Eduard Beneš faţă de URSS.32 Dincolo de disensiunile dintre statele zonei sau dezacordul faţă de
poziţia adoptată de Franţa, trebuie specificat faptul că victoria şi succesul
neaşteptat de la sfîrşitul războiul a creat multora impresia unui potenţial
politic autonom şi a încurajat astfel tendinţa de a se impune drept puteri
regionale şi parteneri de discuţie egali în negocierile cu marile state din
afara regiunii. România cochetase cu această idee încă din 1913, după Pacea de
la Bucureşti33 , şi va fi
profund dezamăgită de preferinţa Franţei de a avea în Cehoslovacia un cap de
pod stabil în regiune.34 Polonia va fi atît de încrezătoare în forţele proprii încît Pisudski va
miza pe o federaţie cu Ucraina şi Lituania, dar sub control polonez, capabilă
de una singură să facă faţă presiunilor Germaniei şi URSS-ului.35
Singurele reuşite în domeniul
cooperării regionale, Mica Antantă şi Înţelegerea Balcanică îşi datorează
apariţia mai curînd unei puternice motivaţii intraregionale. Beneficiare ale
tratatelor de pace de la Trianon, respectiv Neuilly, şi ţinte probabile ale
revizionismului maghiar36 şi bulgar, statele membre ale acestora nu vor reuşi însă niciodată să
depăşească limita impusă de o astfel de alianţă de conjunctură. Ele aveau
astfel să beneficieze în cele din urmă doar de pe urma aceleiaşi
vulnerabilităţi, datorate faptului că nici una nu dorea ca alianţa să impieteze
relaţiile sale cu o putere europeană plasată în afara înţelegerilor sau să fie
atrasă involuntar într-un conflict cu acestea. În cazul primeia, alianţa
Iugoslaviei cu Italia fascistă şi refuzul României la propunerea Cehoslovaciei
de a reorienta alianţa spre o politică antigermană constituie exemple grăitoare
în acest sens. Reuşita Germaniei din anii ’30 de a pătrunde economic, politic
şi militar în regiune, ce-i drept cu ajutorul unor state ce duceau o politică
progermană, în baza unui „revizionism comun”, poate fi mai uşor înţeleasă din
aceasta perspectivă.
Un aspect mai puţin
luat în considerare de dezbaterile în jurul cooperării regionale în Europa
Centrală şi de Est în perioada interbelică, cel puţin în cazul istoriografiei
româneşti, este cel economic. „Triumful naţiunii ca economie naţională”37 , fenomen ce avea să marcheze întreaga lume
în ciuda eforturilor oamenilor de afaceri de a reveni la economia mondială de
dinainte de război, este luat în continuare în calcul doar în măsura în care
ajută la sublinirea şi argumentarea ştiinţifică, uneori partizană, a rolului
jucat în anii ’20 de Partidul Liberal şi politica sa economică.38 Trebuie însă avute în vedere aici alte două
aspecte. Primul constă în faptul că alături de naţionalism şi subordonată
acestuia, dezvoltarea economică şi mai ales cea industrială reprezenta la aceea
oră doar o a doua condiţie necesară modernizării şi egalării standardelor
Occidentului.39 În al
doilea rînd, trebuie avut în vedere faptul că în regiune efectul politicilor
protecţioniste şi uneori autarhice — cel puţin la nivel teoretic pentru că în
practică ele erau atenuate de acorduri bilaterale — au avut un efect opus celui
din Occident, unde economiile naţionale au ieşit oarecum întărite din Marea
Criză.40 În cazul particular al economiei româneşti,
deschiderea operată de PNŢ după 1928 şi măsurile antiprotecţioniste/liberale
operate de guvernul Maniu nu vor face din păcate altceva decît să slăbească şi
mai mult România economică. Observaţia lui H. L. Roberts cu privire la cazul
românesc este în opinia noastră cît se poate de pertinentă. Deşi bine
intenţionate şi avînd drept scop rezolvarea problemelor economice interne,
ambele guvernări au dezvoltat politici economice în contratimp cu cele
europene.41
O analiză din
perspectiva regionalismului a politicilor economice româneşti ar putea duce la
înţelegerea unor aspecte mai puţin clarificate şi chiar a unor paradoxuri.
Atitudinea sinuoasă adoptată faţă de colaborarea în plan economic cu Cehoslovacia,
ca şi deschiderea destul de rapidă spre Germania din a doua jumătate a
deceniului patru ar căpăta valenţe noi. În opinia noastră, colaborarea cu al
Treilea Reich, atît de vehement respinsă de Maniu şi Madgearu — ultimul plătind
cu viaţa pentru poziţia adoptată în această problemă — a reprezentat pentru
România anilor ’30 nu prima alegere, cît ultima şansă.
Subdiviziune şi
element de bază al oricărei naţiuni, legată de teritoriu şi frontiere, economia
reprezintă pentru individ substanţa şi consecinţa materială a dezvoltării
naţiunii sale, în timp ce pentru stat ea reprezintă unul din mijloacele de
transformare a elementelor pasive în cetăţeni.42 Dorinţa lui N. Vasilescu Karpen de a vedea România
ca „o ţară de muncă intensă şi pricepută” trebuie înţeleasă din această
perspectivă şi în corelaţie cu procesul de construire a naţiunii şi a lui „civis
Romaniae” (Ioan Nistor), proces intrat la 1918 într-o nouă fază.
Entuziasmul momentului de început se datorează mai ales în cazul României
faptului că, odată cu îndeplinirea idealului naţional, noile provincii şi în
special Transilvania şi Banatul, aduceau un plus considerabil de forţă de muncă
calificată, resurse materiale şi o industrie net superioară celei din fostul
Regat. Imaginea complementarităţii economice a tuturor provinciilor va crea din
primele momente senzaţia unei posibile transformări a caracterului agrar al
economiei într-unul industrial. Două probleme majore trebuiau însă rezolvate
pentru a conferi stabilitate noii economii naţionale. Prima o reprezenta
reorientarea provinciilor spre interior, ruperea legăturilor cu spaţiile în
care evoluaseră pînă atunci, emanciparea şi românizarea lor, pentru a le
transforma din hinterland economic al fostelor imperii din zonă43 în elemente integrate economiei naţionale.
A doua problemă o reprezenta existenţa în aceste provincii ca şi în vechiul
regat a „unei duble burghezii”, paralelă, în permanentă competiţie cu cea
românească şi chiar superioară acesteia.44 Nu doar elementele semite aveau să intre în atenţia
politicii liberale ci şi cele maghiare45 şi germane.46 Politica Bucureştiului găsea sprijinitori, chiar
dacă nu în totalitate şi printre elementele româneşti din provincii. Articolul
lui Petru Nemoianu din „Ţara Noastră”, citat de Irina Livezeanu, este
mai mult decît exemplificator în acest sens47 . Ideile corporatiste despre formarea unei burghezii
româneşti de stat, pure şi dezinteresate material, ca şi politica de
românizare, similară în teorie celei de arianizare din Germania, practicată de
legionari şi mai apoi de Antonescu îşi pot afla parţial originile aici şi nu
doar în contactul cu ideologia fascistă.
Nu vom insista asupra
destinului economiei în perioada anilor ’20 cînd liberalii, artizani ai Unirii
şi deci deţinători ai unui imens capital politic, au avut mai puţin de dat
seama oricărui tip de opoziţie48 . Controlul şi centralizarea economiei, naţionalizarea resurselor,
respingerea colaborării economice cu capitalul străin sub pretextul presiunilor
politice asupra tînărului stat şi protecţionismul vamal transformat într-un
veritabil război al tarifelor sînt coordonatele în care aceasta poate fi
circumscrisă. Sacrificarea agriculturii, considerată drept „copilul vitreg al
economiei” şi ignorarea realităţilor interne sînt de asemenea prea cunoscute
cititorului, iar economia lucrării nu permite focalizarea asupra lor.
Industrializarea masivă,
în baza resurselor exclusiv româneşti49 şi după un model propriu de dezvoltare, bazat pe
specificul naţional dau, cel puţin din perspectiva actuală, senzaţia unei
economii autarhice. În viziunea liberalilor economia era menită a fi nu doar
garant al independenţei şi frontierelor României „(...) stat tînăr şi
duşmănit de vecini...”50 şi „...mijloc de
prezervare a naţiunii(...)”51 , ci şi a aduce un plus de distincţie naţională. Acceptarea în aceste
condiţii a oricărui tip de regionalism ca expresie a fostei interstiţialităţi a
K.u.K ar fi dat senzaţia de efemeritate şi ar fi intrat în contradicţie
totală cu principiile geo-economice enunţate de Simion Mehedinţi.
Cazul economiei
româneşti nu este unul singular în regiune, unde noua configuraţie de după 1918
a dus la redistribuirea puterii economice odată cu cea politică. Recompunerea
spaţiului economic reprezentat de fosta monarhie nu a fost luată nici ea în
considerare de către „moştenitorii naţionali”. Mai mult, Viena şi mai apoi
Budapesta aveau să fie privite drept foste centre economice parazitare ce
trebuiau sufocate de către noile economii naţionale.52 Retrasarea frontierelor, făcută fără a ţine cont de
faptul că erau astfel întrerupte căi de comunicaţie, că multe din oraşe
rămîneau fără hinterlandul agricol aferent şi lipsa unei pieţe de desfacere
sigure pentru acesta din urmă, diferenţele legislative ce impietau de multe ori
activitatea unor firme cu sucursale în diferite ţări etc. constituie numai
vîrful icebergului.53
Criza din 1929 nu va
face altceva decît să acutizeze problemele economice şi sociale apărute după
război. Efectul acesteia va fi dezastruos mai ales în ţările agrare din Europa
de Est — un caz mai aparte îl reprezintă Cehoslovacia cu o industrie dezvoltată
la acea oră: deşi în pragul crizei, producţia industrială era cu 30% mai mică
decît în 1914, şi o producţie agricolă mai mare de 5 ori decît cea a României 54 — care în ciuda deschiderii ei spre piaţa
mondială, nu poate face faţă concurenţei marilor producători precum SUA, Canada,
URSS. Eforturile blocului statelor agrare se dovedesc zadarnice şi la fel
încercările din interiorul Micii Antante de a crea un organism economic comun
nu ajung la rezultate concrete. Chiar şi planurile iniţiate de Franţa, Planul
Briand şi Planul Tardieu55 , vor rămîne în faza de proiect. Raţiunile pur economice ce au dus la
eşuarea tuturor acestor încercări au fost prezentate în detaliu de către
istoriografie. Multe dintre poziţiile luate de factorii de decizie ai vremii
sînt cît se poate de îndreptăţite în această privinţă. Ceea ce se omite este
faptul că adevărata barieră în cazul de faţă era mai curînd una psihologică şi
mai puţin faptul că economiile zonei erau concurente şi nu complementare. Ca şi
în anii ’20 marea problemă pentru „blocul învingătorilor” — incapabili să
înţeleagă că pe termen lung şi dincolo de deciziile luate la Versailles, marele
război fusese pierdut de către toţi — o constituia preferinţa partenerilor
occidentali pentru Budapesta atunci cînd se punea problema unui centru al viitoarei
Confederaţii Danubiene. Deschiderea Ungariei către astfel de planuri ca şi
ideea refacerii fie şi numai în plan economic56 a fostului spaţiu reprezentat cîndva de Monarhia
Dualistă erau inacceptabile, deşi, în mod paradoxal, diplomaţiile susţineau
permanent găsirea unor căi de regularizare a raporturilor din zonă.
Dacă după criza din
1933 economiile din zonă reuşesc să-şi revină, noua criză din 1937 va pune
capăt oricăror speranţe de redresare, cu atît mai mult cu cît prezenţa
economică şi politică a Germaniei începe să crească tot mai mult.
Reprezentările concurente ideii germane de Mitteleuropa, eşuate într-un
permanent dialog al surzilor nu vor putea face faţă realităţilor şi presiunii
exercitate de noua Drang nach Osten.57 Germenii viitorului război „...pe care numai o
îmbunătăţire a condiţiilor economice şi o mai favorabilă atmosferă
internaţională i-ar putea elimina”,58 apăruţi în urma permanentelor neînţelegeri dintre
viitoarele victime ale nazismului vor uşura considerabil sarcina acestuia. Nu
doar faptul că Mica Antantă nu funcţionează în momentul München 1938 sau că
Iugoslavia şi România vor suferi mai tîrziu şi în mod diferit efectul
neimplicării 59 , ci şi
politica indiferentă a statelor occidentale faţă de o regiune în care orice
tentativă de reconciliere era permanent sortită eşecului îşi găseşte parţial
explicaţia în perioada anterioară.
Încercările de
eliminare a Germaniei din definiţia şi realităţile Europei Centrale de după
1918 îşi găsesc sfîrşitul la jumătatea anilor ’30. La prezenţa fizică,
economică şi militară, nazismul va adăuga totodată rolul de avocat al
revisionismului şi o nouă concepţie asupra regiunii. Între 1933 şi 1938
raporturile dintre Germania şi statele zonei înregistrează doar o permanentă
eliminare a nuanţelor şi simplificare a alegerilor pe care state precum România
puteau să le facă60 . Intrarea
în orbita politică, economică şi mai apoi militară a celui de al Treilea Reich
a fost uşurată nu doar de poziţia şi interesul particular al unora dintre
factorii interni influenţi, de prezenţa minorităţii germane sau de ascensiunea
mişcărilor de extremă dreaptă în statele zonei. Eşecul politicilor de integrare
şi dezvoltare economică ca şi faptul că cei mai mulţi confundă politica lui
Hitler cu cea de dinainte de Primul Război — inclusiv grupul de industriaşi
germani grupaţi în jurul lui Mitteleuropaische Wirtschaftstag continuă
să creadă în posibilitatea unor investiţii pe termen lung în dezvoltarea
industrială a regiunii şi în constituirea unei noi zone comerciale pe Rin şi
Dunăre 61 — şi văd în colaborarea cu Germania soluţia
ultimă, contribuie în egală măsură la luarea deciziilor. Mitteleuropa lui
Hitler şi a miniştrilor săi nu semăna însă deloc cu cea a lui Friedrich
Naumann62 şi nici nu îşi propunea nimic generos pentru
„masa amorfă de naţiuni, uşor confundabile,... lipsite de voinţă şi
capacitate de organizare...cu un standard de viaţă inferior Herrenvolk-ului
german...”63
Experienţele anilor
1938-1940 aveau să scoată încă o dată în relief, dacă mai era nevoie, caracteristica
de bază a regiunii: vulnerabilitatea aranjamentelor politice şi instabilitatea
graniţelor datorată geometriei sale variabile. Respinsă iniţial sau acceptată
de complezenţă, ideea cooperării regionale începe să intre din nou în atenţia
liderilor politici din Europa de Est. Polonezii şi cehii în 1940, apoi
iugoslavii şi grecii, încep să reconsidere, în exil de această dată şi sub
impactul tragediei, valoarea reală a ceea ce cîndva fusese considerat drept „prim
pas în realizarea unui federalism opresiv”. Tot acum apare şi ideea unei
uniuni regionale ce urma să cuprindă întreg teritoriul de la Adriatica şi pînă
la Marea Baltică, orientată împotriva Germaniei. Planurile sînt prezentate şi
lui Stalin care rămîne sceptic atît în privinţa reuşitei cît şi a scopului
limitat — memoria coridorului sanitar antisovietic avea să-şi spună cuvîntul în
această privinţă — al acestei noi alianţe. De rezultatul final se îndoia de
altfel şi unul dintre susţinătorii planurilor. Pentru economistul polonez Leon
Baranscki această nou preconizată alianţă reprezenta doar o reacţie de moment,
datorată exclusiv circumstanţelor nefavorabile în care apăruse pentru a
dispărea apoi imediat, odată cu trecerea crizei.64
Pentru noi este demnă
de semnalat absenţa, începînd cu acest moment, a românilor din dezbaterile
referitoare la Europa Centrală. Nu ştim dacă poziţia adoptată în perioada
războiului sau pur şi simplu convingerea că România îşi poate rezolva de una
singură problemele a determinat şi încă determină o astfel de atitudine
negativă. Cert este faptul că orice referinţă la regionalism trezeşte panică în
cercurile politice şi o masivă reticenţă în cele academice.q
NOTE
1. Oszkár Jászi, Látóhatár, 1955.
2. Péter Hanák, Why Did the Danubian
Federation Plans Fail?, în Geopolitics in the Danube Region, Hungarian
Reconciliation Efforts 1848-1998, editat de Ignac Romsics şi Bela K Kiraly,
CEU Press 1999, p.313.
3. ibidem.
4. Vladimir Tismăneanu, Reinventarea
politicului, Europa Răsăriteană de la Stalin la Havel, Editura Polirom,
Iaşi 1997, p.30-31.
5. Trebuiesc menţionate aici eforturile
depuse în ultimii ani de grupul condus de Adriana Babeţi şi Cornel Ungureanu la
Timişoara, contribuţiile lui Andrei Cornea şi numerele consacrate de revista
Altera unor toposuri apropiate prin natura lor de problema Europei Centrale.
Eugene Ionesco trebuie de asemenea menţionat.
6. Eliza Campus, La pensee politique en
Roumanie a la lumiere des relations Roumano-Francaise (premier motie du XX
siecle), în Revue Roumaine D’Histoire n. 1-2, 1997.
7. Vladimir Tismăneanu, Reinventarea
Politicului....p.32-35. Fantomele trecutului marchează la fel de profund şi
imaginarul colectiv românesc. De la idei de tipul pacificării şi reconcilierii
pînă la resentimente şi animozităţi, tendinţele actuale din societatea
românească poartă amprenta acestora.
8. Irina Livezeanu, Cultural Politics in
Greater Romania, Regionalism, Nation Building And Ethnic Struggle, 1918-1930,
Cornell University Press 1995.
9. Vladimir Tismăneanu, Reinventarea
politicului... Subcapitolul sugestiv intitulat „O lume Fragmentată”
este pentru noi o invitaţie perfectă în acest sens.
10. Philip Longworth, Independance and its
Consequences (1918-1940), în The Making of Eastern Europe, The
MacMillan Press Ltd,1992, p.64-66.
11. George Schopflin, Politics in Eastern
Europe, 1945-1992, Oxford UK, Cambridge USA: Blackwell, 1993, p.
5-37.
12. Erick Hobsbawm, Naţiuni şi Nationalism
din 1780 pînă în prezent, Program, mit realitate, Editura ARC,
Chişinău 1997.
13. Viorica Moisiuc, Au sujet de la
responsabilite dans la preparation et le declenchement de la second guerre
mondiale, în Nouvelle Etudes D’Histoire, Bucarest 1980, p. 13-14.
14. Eliza Campus, Ideea federală în
perioada interbelică, Editura Academiei Române, Bucureşti 1993.
15. George Ciorănescu, Românii şi ideea
federală, Editura Enciclopedică, Bucureşti, 1996.
16. ibidem., p. 165-166.
17. Citat de Vladimir Tismăneanu în Reinventarea
politicului... p.39.
18. Stefan Yerasimos, Question d’Orient, Frontiere et minorites des Balkans
au Caucase, Paris 1993,
p.8-10.
19. ibidem p.14.
20. România invoca principiul etnic în cazul
Transilvaniei şi pe cel istoric în cazul Basarabiei şi Bucovinei. Polonia lui
Pilsudski avea la bază regatul Jagellonian, Ungaria se raporta la regatul
Coroanei lui Ştefan, Bulgaria la fostul Ţarat fără a mai ţine cont de
realităţile momentului.
21. Stefan Yerasimos, Question d’Orient...p.
14.
22. Erich Hobsbawm, Naţiuni şi Naţionalism.....p.
129-130.
23. Pierre Kende, Trei căi posibile pentru
micile naţiuni din Europa de Est, Altera nr.7 an IV, 1998, p.23-26.
24. idem.
25. Oszkár Jászi, Homage to Danube,
volum editat de György Litván, Rowman & Littlefield Publishers,
Inc. 1995, p.103-106.
26. Pentru o mai bună analiză a
naţionalismului în zonă vezi Peter Sugar, Nationalism in Eastern Europe,
în Nationalism, volum editat de John Hutchinson &
Anthony D. Smith, Oxford University Press, 1994.
27. Eliza Campus, Ideea federală în
perioada interbelică, p.27-35.
28. Peter Stirk, The Idea of Mitteleuropa,
în Peter Stirk (ed.) Mitteleuropa. History and Prospects,
Edinburgh University Press, 1994, p.19-20.
29. Péter Hanák, Why Did the Danubian
Federation Plans Fail?...p. 308-310.
30. Peter Stirk, The idea of Mitteleuropa....p.
23.
31. ibidem., p. 15.
32. Şi în România acesta va fi acuzat în anii
’30 de bolşevism şi asta din cauza aceleaşi atitudini.
33. Keith Hitchins, România 1866-1947,
Editura Humanitas, Bucureşti 1994, p. 169-173.
34. ibidem, p.455-456. Să nu uităm că
tratatul de asistenţă mutuală semnat în 1926 între cele două state, pare a fi
mai curînd smuls de România diplomaţiei franceze.
35. Peter Stirk, The idea of Mitteleuropa....p.
19-20. Ideea, profund nerealistă, va cunoaşte un adevărat reviriment în Polonia
anilor „40, cînd doctrina Jagelloniană se va impune drept singură alternativă
pentru prezervarea statului.
36. Istoricii maghiari recunosc tot mai
adesea această atitudine politică în perioadă, dar pretind totodată o oarecare
nuanţare şi mai bună definire a acestuia. Articolul lui Gyorgy Gyarmati, Conceptual
Changes on Central European Integration in Hungarian Political Thinking,
1920-1948, în Geopolitics in the Danube Region...este
sugestiv în acest sens.
37. Erick Hobsbawm, Naţiuni si
Naţionalism...p.129.
38. Ion Saizu, Modele de dezvoltare în
România interbelică, în Cultură şi Societate, Editura
Ştiinţifică, Bucureşti 1991.
39. Stefan Yerasimos, Question d”Orient...p.14-15.
40. Erick Hobsbawm, Naţiuni şi
Naţionalism...p.130.
41. Henry L. Roberts, Rumania: Political
problems of an agrarian state, Yale University Press 1969, p.168-169.
42. Erick Hobsbawm & Terence Range, The
Invention of Tradition, Cambridge University Press, 1995, p.264.
43. În cazul Austro-Ungariei s-a invocat
permanent decadenţa imperiului pentru a găsi o justificare politicii liberale
în exploatarea nemiloasă de către acesta a celor două provincii româneşti.
Deşi, în introducerea la cartea sa Modernitatea Vieneză Jacques Le Rider
susţine că extinderea mitului decadenţei dinspre sfera politicului spre cea
economică şi socială este o evidentă exagerare. Capitalismul de stat sprijinit
pe o administraţie/birocraţie extrem de bine puse la punct pare a fi dus la un
adevărat reviriment economic la inceputul secolului al XX-lea.
44. Francisco Veiga, Istoria Gărzii de
Fier 1919-1941, Mistica Ultranaţionalismului, Humanitas 1993, p. 55-62
45. Ca şi în cazul Poloniei unde vizat era
elementul german, în România şi mai ales în Transilvania, reforma agrară avea
în vedere şi o componentă antiminoritară. Celebrul proces al optanţilor intentat
României şi judecat de instanţele internaţionale ale vremii îşi are originea
aici.
46. I.N.Angelescu, Politica Economică a
României, Bucureşci 1919.
47. Irina Livezeanu, Cultural Politics In
Greater Romania...p.184.
48. Studiul luiVirgil Madgearu, Dictatură
Economică sau Democraţie Economică, Bucureşti 1925, este relevant în
acest sens.
49. Mihail Manoilescu, Importanţa şi
Perspectivele Industriei în Noua Românie, Bucureşti, 1921.
50. M. Manoilescu, Neoliberalismul,
în Doctrine Partidelor Politice, Editura Garamond, pp. 225-227.
51. I.G.Duca, Doctrina Liberală, în Doctrinele...p.147.
52. Philip Longworth, The Making of
Eastern Europe...p.71. Autorul citează în acest sens un ziar praguez apărut
în 1924.
53. ibidem p.72-81
54. ibidem p.69
55. Emma Kovicks regreta respingerea
planurilor franceze, văzute drept strategii anti-criză şi alternative la
economia Germană şi a influenţei politice a acesteia asupra Austriei şi Europei
Estice, The Question of European Unity and Germany, 1919-1933, Budapest
1992, p.178. Sugestiv pentru noi este faptul că istoriografia românească nu
reuşeşte nici măcar astăzi să treacă în explicarea evenimentelor de clişeele
revizionismului şi interesului marilor puteri. Deşi ambele sînt desigur
prezente în epocă, ele nu se pot substitui la infinit tuturor celorlalte
elemente ce au contribuit la eşuarea acestor proiecte.
56. Elemér Hantos considera apropierea economică
drept singura cale de apropiere şi cea mai puţin susceptibilă de a jigni sau a
aduce atingere sensibilităţilor naţionale în regiune. Proiectele sale de
reorganizare economică a zonei se raportau la spaţiul fostului imperiu doar în
ideea de a sublinia caracterul structural şi nu doar de conjunctură al crizei
economice. Dealtfel multe din proiectele maghiare, departe de a avea o tentă
revizionistă şi a ridica problema frontierelor, seamănă cu „Noua Europă“
preconizată de Tamás Masarik si R. Seton-Watson. Vezi în acest sens articolul
lui György Gyarmati, Conceptual Changes...p.201-203.
57. Jacques Le Rider, Reprezentări
concurente ale Europei Centrale, în Mitteleuropa, Editura
Polirom Iaşi, 1996.
58. Oszkár Jászi, Homage to Danube...p.79.
59. Magda Ádám, Direction
Self-destruction. The Little Entente, 1920-1938, Budapest Wien, 1988.
60. Peter Stirk, The idea of
Mitteleuropa...p.17.
61. Manfred Ansdorf, Ulrich von Hassells
Europakonzeption und der Mitteleuropaische Wirschaftstag, Jahrbuch des
Institutus fur deutsche Geschichte, vol.7(1978), p. 387-419.
62. Friedrich Naumann, L”Europe Centrale
Mitteleuropa, Neuchatel, Delachaux & Niestle, Paris Payot, 1923.
Singurii de altfel influenţaţi de cartea sa vor fi Oskar Jaszi şi Karl Rener,
deşi socialistul ceh Modracek şi polonezul Polzer Hodnitz dezvoltă şi ei
proiecte asemănătoare. În România, cartea lui Naumann nu a lăsat nici un fel de
urme, deşi este singurul proiect german care include pe români în Mitteleuropa.
63. Michael Burleigh, Germany Turns
Eastwards, A Study of Ostforschung in the Third Reich,Cambridge University
Press 1988, p.23-28.
64. Lipgens (ed.), Documents on the
History of European Integration, vol. 2, p.394.
*
Mihai Chioveanu (n.
1968), absolvent al Facultăţii de Istorie, Universitatea Bucureşti, specializat
în Istoria Modernă a României, în prezent student la Universitatea Central
Europeană din Budapesta şi avînd în pregătire lucrarea „«Greater Romania» between Regionalism and Nation-building 1918-1938”
sub îndrumarea lui Sorin Antohi. A publicat studii şi recenzii în revistele
Cartea, Viaţa Românească, ICS şi revista de istorie a Facultăţii din
Bucuresti, Erasmus.