„Chestiunea transilvană” între misie, melancolie şi realitate
„Chestiunea
transilvană” între misie, melancolie şi realitate
Elek Szokoly
Nu pot să neg că mi-ar
fi greu să prognozez ceva în privinţa evoluţiilor viitoare ale chestiunii aduse
în dezbatere, cu destulă îndrăzneală, de Gusztáv Molnár1. Misia, melancolia sau nostalgia par să primeze
încă faţă de realitate. Nici nu cred că ar fi de datoria mea să-mi asum rolul
de „ghicitoare” într-o chestiune care stîrneşte prea multe pasiuni pentru a
putea fi judecată cu chibzuinţă. Ştiu însă că ideile sînt nu numai produsul
unor realităţi social-istorice, ci şi creatoare de realităţi, „dacă cuprind
masele”. Psihoza naţionalistă, atît de bine instrumentată în această scurtă
perioadă a libertăţii de expresie, pare să confirme teoria. E bine deci să ştim
să discernem între scepticismul/fatalismul huntingtonian şi „vizionarismul”
autorului studiului pivot. Provocările amîndurora ar putea să stimuleze
secreţii intelectuale benefice.
Două modalităţi grave
ar putea coexista în abordarea acestei teme, încă „tabu” pentru sfera dezbaterii
de idei de la noi: continuarea ignorării („măturatul sub covor”) problemelor
reale tot mai evidente, respectiv folosirea sa fără scrupule în scopul
diversiunii politice. Ambele variante au o tristă tradiţie şi actualitate.
Sînt dator să recunosc
totodată că mi-a fost imposibil să reacţionez la studiul provocativ al lui
Gusztáv Molnár, ca şi cum nu aş fi cunoscut o bună parte din poziţiile
celorlalţi autori participanţi la polemică, comentariul meu fiind, evident,
rezultatul cumpănirii şi a opiniilor acestora2.
Prejudecăţile
Înainte de a intra în
subiect, aş dori să exprim unele impresii referitoare la modul general de
abordare a problemei, care mi se pare simptomatic. Ceea ce cred că se poate
întrezări din disputa referitoare la frontierele culturale huntingtoniene este,
mai întîi, dependenţa opiniei aproape a tuturor comentatorilor de poziţia
lor — cel puţin în spaţiul geografic restrîns care ne priveşte direct — relativ
la frontiera în cauză. Este firesc poate, dar oricum explicabil, ca acela care
se află înăuntrul zonei „privilegiate” să judece altfel lucrurile decît
cel care se simte uitat pe din afară. Principiul „strugurii sînt acri”
nu poate fi pe deplin ignorat. Nu este uşor să accepţi ziduri culturale
despărţitoare cînd eşti un cărturar muntean sau moldovean, adesea mult mai
„european” decît verii stabiliţi în momente mai prielnice şi mai inspirate în
regiuni mai occidentale, şi, rămas dincolo de cortina de oţel inoxidabil, să
stai la cozi umilitoare pentru o viză de intrare în Europa „untului”.
De asemenea, nu pot să
nu observ, chiar şi la cei mai admirabili europeni „de nicăieri”, o anumită
jenă, foarte discretă ce-i drept, dar sesizabilă, de a discuta liber şi
descătuşat, pînă la limita „sacrilegiului”, despre concepte cu valoare de
simbol naţional. În general, dincolo de un anumit prag, cu o reţinere
asemănătoare sînt analizate şi „instituţiile” fundamentale ale „neamului”:
biserica („naţională”, fireşte) şi armata (naţională cam în acelaşi sens, adică
etnică). Care ar putea fi sensul unui comentariu, fie el şi critic, părînd a se
pune în gardă de la bun început în faţa unor eventuale acuze de „trădare
naţională”, care atribuie din start textului analizat calificative de genul „îmbrăţişează
cu entuziasm oarecum neprecaut” (!) sau „reiterează cu bucurie”3, epitete dînd a înţelege că nu avem de-a face cu un
studiu supus întocmai regulilor obiectivităţii ştiinţifice, sau afirmaţii de
genul „Gusztáv Molnár îmbrăţişează ideologia scepticismului cultural din
pură speculaţie conceptuală. El preferă o teorie grandilocventă în locul
analizei datelor care îi sînt la dispoziţie şi pe care, de altfel, le cunoaşte
foarte bine. Altfel spus, el preferă «ideologia» întorcînd spatele argumentelor
empirice.”4 Nu sînt oare prea
multe sentinţe prezumţioase care s-ar putea să urmărească doar discreditarea
ştiinţifică a interlocutorului? Seriozitatea, chiar gravitatea chestiunii,
precum şi probitatea ştiinţifică a interlocutorilor nu ne-ar obliga să abordăm
dezbaterea fără complexe şi cu mai multă bună credinţă?
După cum nu pot să nu
observ şi o imposibilitate aproape organică, pînă şi la cei mai curioşi, oneşti
şi obiectivi analişti „de dincolo”, de a înţelege toate nuanţele şi
profunzimile chestiunilor „de dincoace”. (Relativitatea acestor repere spaţiale
este, sper, evidentă). Fără a apela la vreun fel de mistică, sînt nevoit să
constat că există praguri dincolo de care raţionamentul mecanicist şi
pozitivist nu mai funcţionează. Atunci cînd H.R.Patapievici, spre exemplu,
încearcă să aplice legile fizicii sau ale matematicii la viaţa socială,
amestecînd concepte economice şi juridice cu unele din domeniul ştiinţelor
exacte5, atunci cînd Gabriel Andreescu vorbeşte de
„mitologia marilor «plăci geo-culturale»”6 sau cînd interpretează noţiunea de cultură
într-un sens favorabil discursului său teoretic, în ciuda faptului că mai
devreme sesizase sensul atribuit de Molnár acesteia7, atunci cînd din dorinţa combaterii „mitologiei”
plăcilor geo-culturale acelaşi Gabriel Andreescu ne propune, neconvingător,
exemplul paşoptiştilor8 sau
atunci cînd politologul László Lengyel neagă rolul spaţiului cultural în
determinarea atitudinii electorale a ardelenilor9, trebuie să recunosc că, deşi copleşit de admiraţie
pentru prestigiul intelectual al interlocutorilor, nu pot să nu observ că le
scapă ceva, destul de greu de definit poate, dar esenţial. Wallerstein numeşte
acest ceva: fenomen geo-cultural, definit prin „acele elemenete ale
structurii socio-istorice profunde, mai puţin vizibile, dar care sînt cele mai
durabile şi care recompun de fiecare dată sistemul de suprafaţă în funcţie de
structura de profunzime.”10
„Plăcile
geo-culturale”, indiferent că le vom numi astfel sau nu, nu pot fi
considerate „mitologie”, ci o realitate destul de plauzibilă pentru cine are senzori
să le surprindă, fie că este vorba de mari falii continentale sau de linii
locale de demarcaţie de mai mică anvergură. Şi cine altul ar putea şti cît
efort cere înţelegerea autentică şi profundă a unor fenomene social-culturale,
dacă nu cel care vine din afara spaţiului cultural respectiv. De asemenea, nu
este naivitate oare să crezi că acea „proporţie insignifiantă” mai sus
citată a paşoptiştilor, oricît de eroică şi importantă să fi fost pentru
istoria spaţiului românesc, a putut deplasa în decurs de cîteva decenii „lumea
românească dintr-un spaţiu cultural în altul” determinîndu-i o nouă
identitate? Sau capitalismul, asemenea fizicii, poate fi aplicat cu rezultate
similare în Belgia ca şi în Bangladesh, ca să dau doar două exemple la
întîmplare? Este evident pentru oricine că, în acest context, cultură
înseamnă un anumit model comportamental, un anumit tip de raportare la
chestiunile existenţiale, la valorile structurale definitorii ale societăţii în
cauză, cu implicaţii durabile asupra „sistemului de suprafaţă în funcţie de
structura de profunzime”.
Încă un lucru mi-aş
permite să remarc de la bun început: autorul studiului-pivot, Gusztáv Molnár,
deşi tentat de formulări polare, se fereşte să absolutizeze teoria lui
Huntington, dar nu şi să profite de ea. Deşi este aproape o chestiune de „bun
simţ” să recunoşti caracterul evident al majorităţii constatărilor analistului
american, Molnár va folosi, ca orice analist prudent, sintagma ori/ori. Şi
poate nu numai din prudenţă. În definitiv, constatările huntingtoniene
par a fi recunoscute în mod inevitabil de majoritatea comentatorilor, chiar
dacă ei vor contesta orice sîmbure de adevăr al teoriei.
Zona
După cum bine ştim,
frontiera de est a Europei s-a deplasat de numeroase ori de-a lungul istoriei
într-o parte sau alta. (Stabilitatea celei de vest datorîndu-se mai ales
geografiei). După unele teorii, frontiera antică Nord-Sud s-ar fi rotit la un
moment dat în Evul Mediu, devenind frontiera de astăzi, Est-Vest. Dacă Sudul
antic poate fi considerat corespunzător Vestului modern, Estului de astăzi i
se potriveşte mai de grabă Sudul contemporan.
Nu de mult, frontiera
europeană de răsărit, respectiv „cortina de fier”, era încă pe linia
Oder-Neise-Leitha. Ce-i drept, şi dincoace de această frontieră existau nu
numai asemănări relevante între ţările care au împărţit aceeaşi soartă după cel
de-al doilea război mondial — sîrma ghimpată de fabricaţie sovietică nefiind
foarte diferită de cea făcută în RDG —, dar şi deosebiri semnificative. Aceste
deosebiri puteau fi atenuate de sistemul tăvălugului unificator şi
uniformizant, dar nu eliminate. Ele au ieşit la iveală îndată ce „zăpezile”
s-au retras. Aceste deosebiri erau într-adevăr profunde, istorice. Altfel spus,
istorice, deci profunde. Privită de la distanţă deci, teoria plăcilor
geo-culturale pare să stea în picioare. Îndată ce cobori însă la nivelul
realităţilor terestre, lucrurile se complică niţel. Mai ales în „zona de
frontieră”, a interferenţelor dintre două plăci geo-culturale.
Nu pot să neg că
aceste diferenţe reale sînt totodată bruiate şi de componente pur
conjuncturale, de interese imediate, foarte pragmatice, care adesea pun în
paranteză „năzuinţele istorice” sau interesele globale ale unor întregi regiuni
sau naţiuni. După cum Austria, de exemplu, pare să fie dispusă oricînd să-şi
abandoneze interesele regionale tradiţionale în favoarea integrării în lumea
occidentală, prosperă şi sigură, după cum Ungaria, în ciuda sloganelor din
campaniile electorale, îşi va pune practic în paranteză conaţionalii din zonele
mai răsăritene în favoarea includerii sale certe într-o zonă de securitate
economică şi militară, nu mă îndoiesc că şi România va fi dispusă oricînd să-şi
„abandoneze” fraţii din Basarabia şi Bucovina de Nord (dragostea lor fiind şi
pînă acum, mai de grabă conjuncturală decît fundamentală), numai să fie
acceptată în selectul club al prosperităţii liniştite. Apoi, o-m mai vedea...
Dacă este adevărat
însă că deplasarea spre est a Basarabiei (pare-se categorică şi ireversibilă,
graţie în foarte mare măsură activităţii „patrioţilor” gen Păunescu sau Vadim
Tudor, care au făcut România cît se poate de neatractivă pentru moldoveni, după
cum o demonstrează, dacă mai era nevoie, şi rezultatul recentelor alegeri)
împinge România spre Vest, nu mai puţin adevărat este că şi Ungaria a fost
nevoită să joace o carte asemănătoare în momentele critice ale integrării sale
europene. Ceea ce i-a ajutat însă în mod decisiv, în afară de semnarea
tratatelor bilaterale cu vecinii, a fost împingerea României spre Est de către
propriile sale guverne, îndeosebi în timpul regimului Iliescu, deplasare care
n-a putut fi oprită nici de actuala guvernare, disfuncţiile, bîlbîielile, şi
mai ales dezbinarea coaliţiei democratice de după noiembrie ’96 reducînd pe zi
ce trece şansele schimbării clare de direcţie către sistemul valorilor
europene. Referirile sforăitoare, inclusiv la „complotul” internaţional
împotriva României, nu mai impresionează pe nimeni. Dacă schizofrenia dintre
Ungaria politică şi cea culturală dă dureri de cap unor ţări vecine — durere
bine instrumentată de naţionaliştii acestora —, schizofrenia simetrică
românească nu face însă decît să complice şi mai mult schemele frontierei
răsăritene ale Europei, într-o logică oarecum similară cu cea a vecinilor de la
Apus. Dacă însă iredentismul maghiar poate fi considerat definitiv depăşit (în
ciuda pătrunderii în parlamentul ungar a unor vocale forţe naţionaliste şi a
pierderii răbdării maghiarilor din Ardeal faţă de promisiunile neonorate ale
partenerilor de coaliţie) odată cu Pacea de la Paris şi Tratatul bilateral
româno-ungar, iredentismul românesc, tot mai sonor în ultima vreme, amplifică
gradul (coeficientul) de risc al României, receptat în lumea occidentală.
Şansa „ultimului
tren”
Şansele de integrare
ale României în lumea occidentală propriu-zisă, după cum se va vedea şi din
cele ce urmează, sînt absolut teoretice. Poate, dacă ar exista o structură
regională central-europeană autentică, aceasta ar putea oferi şanse de
integrare mult mai reale, în spiritul paşilor mărunţi, mai pe măsura puterilor
noastre deocamdată. Dar iată că, atîta timp cît toată lumea consideră mai
importantă „fuga spre Apus”, pentru a se putea debarasa cît mai repede şi mai
convingător de cătuşele orientale, acest concurs individual va putea fi
transformat cu greu într-unul pe echipe. Indivizii, ca şi naţiunile, învaţă, se
pare, doar din eşecuri. Nu sîntem noi astăzi oare victimele propriilor noastre
succese din trecut?
Astăzi aşadar, la
sfîrşit de mileniu, mai din convingere, mai din oportunism, mai din nevoia
unei utopii reconfortante, putem eventual cădea la învoială asupra unor şanse
teoretice de integrare în Europa (Centrală) a întregului spaţiu românesc, deşi,
dacă vine vorba de valori, transfuzia culturală balcanică în Ardeal (care nu se
caracterizează doar, şi nu în primul rînd, prin manierele elegante ale lui
conu’ Alecu), a fost mult mai puternică decît invers. Iată că nu putem ocoli în
cele din urmă întrebarea cardinală, formulată şi de către Gusztáv Molnár,
referitoare la responsabilitatea elitei româneşti în privinţa valorificării
maximale a acestor şanse. Încercările unei părţi importante a acestei elite
(pînă şi a unor personaje ca Adrian Năstase sau a unor publicaţii cu titlu
simbolic insinuant ca Central European Issues) de a califica România
drept un stat central-european (ceea ce este o recunoaştere implicită,
indirectă şi involuntară, poate, a superiorităţii părţii sale vestice, parte
neîndoielnică a acestui spaţiu), merge în logica şi intenţia sa, cel puţin la
nivel declarativ, spre aceeaşi destinaţie.
Ce e de făcut însă în
situaţia în care istoria îi va da totuşi dreptate lui Huntington? Nu în
privinţa prognozării celui de-al treilea război mondial între culturi, ci în
cea a diferenţelor culturale semnificative, determinante pentru progresul
naţiunii respective. În situaţia în care întregul spaţiu românesc nu-şi va
demonstra capacitatea de a trece pragul cerinţelor europene? Ne vom scufunda
eroic cu întreaga navă naţională pe sunetele lui „Noi sîntem români”,
dînd cu tifla Europei „infidele”? Va mai putea fi împiedicată devoluţia, ca
unică şansă de salvare, cel puţin a „locomotivei”, capabilă eventual să
remorcheze ulterior şi restul? „După părerea lui Gabriel Andreescu — observă
la un moment dat Molnár — ar fi un lux deosebit, o neglijenţă de neiertat să
nu se profite de avantajele oferite de «păstrarea în adîncurile structurii
sociale ale acestei minunate regiuni a forţei civilizatoare a vechii
Mitteleurope». Nu merge însă nici el atît de departe încît din cele de mai sus
să tragă posibile concluzii instituţionale, chiar constituţionale.”11 Transilvania ar trebui, prin urmare, să
rămînă, datorită seriozităţii locuitorilor săi, „locomotiva” care să remorcheze
România spre Europa. Chiar dacă simbolul „locomotivei” seamănă leit cu cel al
„măturii” consacrate la vremea respectivă (anii ’20) ardelenilor de Ion
Antonescu.12 (Mai recent a apărut, se pare, şi simbolul
„berbecului”, menit să spargă zidurile Europei în favoarea celorlalte provincii
istorice.) Nu sînt oare prea multe rolurile pretinse „provinciei ratate”?
„România, situată
între două zone de state falimentare — avertizează Gusztáv Molnár — cea post-iugoslavă
şi cea post-sovietică, nu are prea mult timp la dispoziţie pentru a acţiona.
Dar ce poate face dacă nu e sigur că Occidentul o va integra în deceniul viitor
şi ea totuşi nu se poate resemna cu această soartă?”13 Iată întrebarea obsesivă care revine mereu.
Concluziile fatalmente
definitive ale lui Huntington, nu se susţin nici logic, nici metodologic, cel
puţin pe motivul că o analiză a evoluţiei omenirii de-a lungul secolelor şi
mileniilor, nu se poate bloca la nivelul concluziilor doar la perspectiva de
scurtă respiraţie a „ultimului tren”. Nu se pot trage nişte concluzii istorice,
oricît ar fi ele de vitale şi urgente pentru muritorii prezentului, ca şi cum
istoria s-ar termina în anul 2001. Dar întrebarea de mai sus, chiar dacă nu ar
fi fost formulată de autorul nostru, s-ar fi cuvenit să fie formulată de elita
intelectuală şi politică românească. Într-adevăr, „ce se poate face dacă”? Ce
se poate face dacă elita politică românească deşi „nu se va putea resemna”, va
continua să-şi demonstreze incapacitatea de a administra eficient un stat mult
prea costisitor sau mult prea complex pentru puterile sale? Ce vom face dacă,
în asemenea condiţii, într-adevăr vom pierde acest „ultim tren” (chiar dacă,
istoric, evident, nu va fi ultimul)? Ironia soartei ne va da oare să demonstrăm
valabilitatea tezei huntingtoniene prin pierderea tuturor trenurilor care ni se
vor oferi, cu generozitate, de către istorie?
Dacă trendul lumii de
după războiul rece — adesea considerat şi cel de-al treilea război mondial —
este reîntoarcerea la firesc, atunci de ce ar trebui să ne şocheze
revigorarea regionalismului care încearcă să repare, cît a mai rămas, şi cît se
mai poate, din dezastrele secolului XX, „capodopere” ale naţiunilor-state şi
ale statelor-naţiuni. Nu ştiu dacă „binele” generat de statul naţional poate fi
măsurat sau nu, daunele însă sînt cu singuranţă cuantificabile, dacă nu altfel,
prin numărul crucilor din cimitirele „eroilor” şi al gropilor comune care nu
mai contenesc.
Refuzul — categoric
sau discret — al devoluţiei poate fi motivat, pe de o parte, printr-o
justificată teamă de conflicte interetnice sau interregionale care, după
experienţa iugoslavă, nu poate fi ignorată. Pe de altă parte, nu poţi să nu
descifrezi o dominanţă psihică mentalitară a modelului implantat în conştinţa
naţională timp de mai bine de un secol, prin toate canalele şi toate
prilejurile, devenite tabuuri, tipare care nu pot fi remodelate fără eforturi
şi dureri considerabile. Ne-o dovedeşte şi rezistenţa tiparelor atît de
contraproductive implantate în conştinţa publică doar în ultimii cincizeci de
ani.
Identitatea
regională ardeleană
Dar ar avea oare
devoluţia un obiect real?
Există o identitate
regională autentică care s-o justifice, la o adică? Se confirmă ea la nivelul
omului de rînd, al mentalităţilor, al sistemului de valori, al structurilor
sociale specifice sau nu este decît o făcătură intelectuală?
Încercînd să
definească un eventual „homo transsylvanicus”, un ardelean „melancolic”, scria
cu ani în urmă: „Oricît de suspect şi ciudat aş părea, consider de asemenea
că şi ardeleanul român are motive de melancolie, căci şi pentru el a pierit,
ori e pe cale de a pieri, un «Ardeal mirific», deşi de teama răstălmăcirilor se
fereşte să o recunoască. N-am reuşit niciodată să înţeleg cum de a putut
susţine Lucian Blaga în Trilogia culturii că nu există «ardelenitate»,
şi că etniile şi culturile din Ardeal au trăit de-a lungul atîtor veacuri fără
intersecţii şi influenţe reciproce. Chiar dacă în multe privinţe ardeleanul
român, cel maghiar sau cel sas se aseamănă cu asociaţii lor naţionali «din
afara Ardealului», s-a păstrat totuşi o «rasă» de sine stătătoare,
(sublinierea n.) un fel de fiinţă intermediară, un mister al încrucişării, un
hibrid cultural şi poate chiar unul lingvistic sau biologic”.14
Nu constituie o
noutate faptul că după 1918, de dincolo de „linia Huntington” au fost
atraşi/împinşi în Ardeal sute de mii de oameni, cu sau fără familiile lor,
oferindu-li-se o serie de avantaje şi privilegii pentru a „româniza”
instituţiile provinciei înglobate: învăţămîntul, administraţia, justiţia etc.,
„românizare” care pentru românii ardeleni a fost sinonimă cu „regăţenizarea”.
Pătrunderea „paraşutiştilor” începuse. Procesul se va repeta şi în Basarabia şi
Bucovina de Nord, şi într-o măsură similară, invers desigur, şi în Ardealul de
Nord în perioada 1940-1944, sub ocupaţie horthyistă. Proporţia actuală a
populaţiei româneşti, faţă de cea din 1918, nu se datorează doar sporului
natural mai ridicat al românilor ardeleni, respectiv emigraţiei masive a
germanilor, evreilor şi chiar a ungurilor din Ardeal. Partea covîrşitoare a
„imigranţilor” cu state mai vechi a reuşit să se adapteze stilului de viaţă
central-european, să-şi însuşească, în elementele sale fundamentale, valorile
civilizaţiei de tip occidental, într-un cuvînt, să se ardelenizeze.
Procesul desfăşurîndu-se treptat şi lent, exceptînd cazurile patologice de
misionariat, adaptarea/asimilarea a fost posibilă. Colonizările masive (din
Sud) de după cel de-al doilea război mondial, şi mai ales cele din „epoca de
aur” lui Ceauşescu (din Sud şi Est), cînd politica de românizare şi
uniformizare s-a transformat într-un program coerent, consecvent şi
„ştiinţific” — ca şi cel al alimentaţiei raţionale —, avînd ca scop nu
acomodarea la sistemul de valori transilvane ci, dimpotrivă, dizolvarea
acestora într-unul care, fără nici o conotaţie peiorativă, se numeşte balcanic,
au afectat în schimb, destul de serios, mai ales în mediul urban, sistemul
regional de valori, adăugîndu-se înstrăinării şi aşa masive şi dezastruoase
datorată urbanizării (naţional-) socialiste programatice prin industrializarea
forţată. Confuzia identitară, izvorîtă din dezrădăcinarea acestor mase care au
populat suburbiile insalubre ale marilor oraşe, nivelarea lor comportamentală,
nu constituie totuşi o explicaţie adecvată şi suficientă a aşa-zisei unităţi a
sistemului de valori de „dincoace” şi de „dincolo” de Carpaţi, chiar dacă
ciorba de burtă, giamparalele, tablele şi miticismul au contagiat întregul
spaţiu al statului naţional unitar. Chiar dacă „am stat cu toţii împreună la
cozi”. „Emigrarea masivă a germanilor şi a evreilor din ultimele decenii ale
secolului nostru — observă Victor Neumann — este un semn imposibil de
contestat, care indică refuzul dominaţiei unor principii balcano-orientale în
regiunile nord- şi vest-carpatine.”15
Noua infuzie
demografică, mobilizată de conştiinţa misionariatului insuflat de „statul
naţional unitar centralizat” era şi mult mai dinamică şi mult mai agresivă,
devenind curînd elita conducătoare în regiune (în definitiv, era şi scopul
aducerii lor în Ardeal, pentru că — vezi Doamne — ardelenii „prea înceţi”, nu
erau capabili să ducă „misiunea” la bun sfîrşit). Un fenomen asemănător cu cel
din Polonia, unde pînă azi — după cum sublinia politologul George Schöpflin —,
cei din zonele răsăritene, deci cei „de dincolo”, ocupă majoritatea funcţiilor
importante în structura statului polonez reunificat, cu toate că zonele de
vest, mai dezvoltate, constituie avangarda modernizării ţării.
Deşi cei veniţi din
afara spaţiului transilvano-bănăţean aparţineau, fireşte, în marea lor
majoritate creştinismului oriental — şi deşi primele fapte de arme ale noii
administraţii de după 1918 erau să construiască în pripă (pe banii tuturor
contribuabililor, indiferent de confesiunea lor), ca semn al luării în
stăpînire a locului (nescăpînd nici satele secuieşti, unde nu era nici urmă de
ortodox), sute de biserici într-un aproximativ stil
neo-bizantino-neo-brâncovenesc, de valoare şi gust adesea îndoielnice —,
majoritatea acestora au reuşit să se asimileze sistemului de valori
occidentale, integrîndu-se în societatea ardeleană. Aşa cum se întîmplase mai
de vreme şi cu coloniştii maghiari, germani, evrei, armeni etc. care se
stabiliseră de-a lungul ultimelor secole sau decenii în spaţiul
transilvano-bănăţean, ce-i drept, majoritatea veniţi nu dinspre Răsărit, ci
dinspre Apus.
Problemele s-au
agravat însă mai ales atunci cînd instituţiile fundamentale ale statului,
clerul, armata, justiţia, educaţia, aduse şi ele adesea de „dincolo”, s-au
înregimentat — din conştiinţa „iubirii de neam”— regimurilor politice
autoritare de dreapta sau de stînga şi au adoptat misionariatul sacrosanctităţii
ideologiei unice a statului naţional (a se înţelege: etnic) şi unitar (a se
înţelege: omogen). Acelaşi „melancolic” ardelean, constata mai departe: „Între
«desenul» acestui «Ardeal imperial», glorios şi cel al Ardealului actual,
există desigur o anumită «distanţă». Saşii au emigrat în masă iar în satele
părăsite de ei s-au stabilit azi ţigani. Sighişoara/Schässburg şi
Sibiul/Hermannstadt, aşezări înfloritoare odinioară se degradează de la o zi la
alta. Valurile de locuitori, mai ales din estul ţării, sosiţi să lucreze în
centrele urbane şi industriale din Ardeal şi Banat (Valea Jiului, Timişoara),
au adus schimbări însemnate în sistemul relaţiilor culturale, pentru că
intenţia lor nu este acela de a se integra, ci mai curînd aceea de
a integra. Raportul dintre strădaniile celor din Vest şi a celor din Est este
bulversată în favoarea celor din urmă.” 16 Tăvălugul istoriei secolului XX şi al unificării
prin omogenizare, asimilare etnică, transplant demografic etc., într-un cuvînt,
„o anumită purificare etnică” (sic!) şi regională, a redus mult diferenţele
regionale. Nu a reuşit însă să le nimicească. Ca o plantă cu rădăcini adînci de
aproape un mileniu, udată de ploaia unor noi vremuri, începe parcă din nou să
crească. Sau să fie doar un exces de optimism?
Transilvania şi
„pericolul maghiar”
Rolul de „locomotivă”,
consacrat de Gabriel Andreescu de astă-dată comunităţii maghiare din Ardeal —
chiar înaintea celei germane, ceea ce, istoric vorbind, nu mi se pare tocmai
corect —, oricît de onorant pentru o minoritate prea puţin răsfăţată în
decursul ultimului secol, nu se justifică însă pe deplin. Este evident că
Gabriel Andreescu se grăbeşte atunci cînd îmbrăţişează judecăţi de genul „pentru
prima dată în istoria României minoritatea maghiară a fost integrată politic”
sau „pentru prima dată a fost integrată în fondul cultural al societăţii
româneşti”17, folosirea
perfectului compus pentru o potenţialitate pur teoretică fiind, cred eu,
pripită, cauzele aceasteia trebuind căutate în primul rînd în incongruenţa
dintre promisiunile şi acordurile contractuale româneşti şi respectarea
clauzelor acestora. „Modelul românesc” al reconcilierii istorice, în condiţiile
contractelor neonorate, s-ar putea dovedi a fi, în cele din urmă, doar o
excelentă găselniţă politică, ca atîtea altele de-a lungul istoriei acestui
secol, pentru retuşarea imaginii şifonate a României în faţa lumii occidentale.
Scepticismul radicalilor maghiari (numiţi cu predilecţie „extremişti” sau chiar
„ultraextremişti” (sic!), adjectiv niciodată folosit în cazul unui Funar sau
Vadim Tudor) nu se justifică oare, atîta timp cît majoritatea tratatelor
referitoare la minorităţi, semnate şi ratificate de România în ultimii 80 de
ani, au rămas doar petece de hîrtie fără valoare? Cum poate fi considerată minoritatea
maghiară „integrată în fondul cultural al societăţii româneşti”, atîta
timp cît nu a fost „integrată” nici măcar la nivelul elitei politice româneşti,
acceptarea sa făcîndu-se — după cum o demonstrează şi votul parlamentarilor din
tot spectrul politic românesc — mai de grabă de musai, sub „presiune şi
şantaj extern” (ca şi Declaraţia de la Alba Iulia, nu-i aşa?). Şi, în
definitiv, despre ce „fond cultural” putem vorbi atîta timp cît
comunitatea maghiară nici nu se gîndeşte să nu rămînă partea naţiunii culturale
maghiare (după cum cea românească de pretutindeni, a naţiunii culturale
române), în ciuda nuanţelor sale specific ardelene? Ar fi nevoie deci de noi
precizări conceptuale. În condiţiile acestea, este de mirare că maghiarii nu au
renunţat definitiv, neavînd nici un motiv s-o facă, la sistemul de protecţie al
autonomiilor de tot felul, chiar dacă temporar le-au pus în paranteză? La urma
urmei, încrederea se cîştigă prin fapte.
În ceea ce priveşte
„premiera”, poate că şansele psihologice de integrare din ’89 au evoluat către
şansele instituţionale de integrare din ’96, dar tot numai şanse au rămas. Doar
că aceste „şanse de integrare” sînt judecate, în mod straniu, în spiritul
aceloraşi concepte de secol XIX, ale unei Europe a statelor naţionale, ignorîndu-se
parcă evoluţiile regionale contemporane, tot mai evidente pînă şi în statele
„naţionale centralizate” ca Franţa. După aceste rateuri de integrare, ce-i mai
rămîne comunităţii maghiare, decît să aştepte alte ocazii, mai reale poate, din
partea unui stat de drept mai autentic şi mai sincer cu proprii săi cetăţeni.
Dar, dacă însăşi integrarea deplină a românilor din provincii este discutabilă,
care pot fi pretenţiile legitime faţă de minorităţile incluse în statul român?
Faptul că majoritatea
maghiarilor nu-şi asumă cu entuziasm identitatea transilvană — întrebare a lui
Molnár, rămasă fără răspuns — preferînd-o pe cea culturală maghiară, se
datorează, pe de o parte atracţiei privilegiate a unei Ungarii mai dezvoltate
economic, cu şanse de integrare în lumea occidentală incomparabil mai mari, pe
de altă parte tocmai reversului acestuia, şi anume, fricii de cantonare,
datorită asumării identităţii transilvane, într-o Românie prea puţin atractivă,
exclusă pentru mult timp din paradisul bunăstării occidentale, şi lipsei de
încredere faţă de aceasta.
De unde s-ar putea
lesne deduce — cu un minim efort de judecată logică — absenţa oricărei speranţe
reale a maghiarilor de „a smulge” Transilvania din „trupul sfînt al ţării”.
Este mai atractiv pentru moment să fii ungur, cetăţean al Europei integrate, cu
paşaport verde, decît patriot ardelean, cu paşaport roşu şi şanse de integare
în Comunitatea Statelor Independente, alături de Republica Moldova. Ceea ce nu
înseamnă că rolul Ardealului s-ar fi epuizat. Dar cea care va decide acest rol,
nu va mai fi comunitatea maghiară, ci cea românească. Ar fi bine s-o ştie şi
ea!
Zona gri
Obtuzitatea şi
rigiditatea elitei politice austro-ungare (sau, pentru cine preferă, maghiare),
pe de o parte, şi ambiţiile naţionaliste ale tinerelor statelor care veneau din
urmă, şi care s-au aruncat în această aventură a secolului XX fără să se
gîndească la toate consecinţele posibile (modelele lor fiind identice cu cele
ale statelor pe care mai de vreme le înfieraseră), pe de altă parte, îşi arată
roadele după mai puţin de un secol: România balcanică, incapabilă de a digera
teritoriile occidentale obţinute, în ciuda „străduinţelor” sale indiscutabile,
a reuşit să deturneze o bună parte a teritoriului şi a populaţiei de la şansele
de a face parte din Europa propriu-zisă, rămînînd şi după „excursia” comunistă
tot în „zona gri”, zona tampon, în care fusese de fapt, începînd cu evul mediu,
de-a lungul întregii sale istorii. Ar fi poate timpul să ne trezim din vraja
visurilor de preamărire şi să privim în faţă lucrurile aşa cum sînt. Ne putem
pune întrebarea: merită aceste populaţii (în primul rînd cea majoritară românească,
fireşte!) din spaţiul intracarpatic să fie marginalizate de istorie, de dragul
unei unităţi „în cuget şi simţire”, tot mai evident anacronice, sau să fie
lăsată „locomotiva” să se salveze cum poate, în speranţa remorcării
(reunificării: cazul celor două Germanii putînd fi un precedent şi model) mai
tîrziu şi a trenului românesc? Căci deocamdată, se pare că povara garniturii a
reuşit să tragă şi locomotiva în sensul nedorit.
Statul naţional
centralizat, după cum se vede în practică, nu este capabil să îndrepte România
spre Europa, nici cu ajutorul „dictaturilor de reformă
Constantinescu-Ciorbea”18.
Încă nu putem şti dacă varianta-Vasile va reuşi mai mult decît cea a
predecesorului său. Trebuie să analizăm sincer, dacă cumva alergăm după iluzii
în privinţa şanselor previzibile ale integrării României, în întregul său, în
Europa, şansele scăzînd vizibil odată cu compromiterea coaliţiei actuale de
guvernare, singura care ar fi avut putut demara reforma, şi deci, de ar fi
pornit mecanismul integrării.
Dacă analiza din Foreign
Affairs este corectă, perspectivele balcanice ale României nu sînt deloc
mai optimiste: „România şi Bulgaria vor continua să bată la uşile UE şi
NATO, dar, pe măsură ce şansele de aderare la aceste instituţii se vor diminua,
ţările respective vor fi nevoite să încheie aranjamente de cooperare
regională. În general, asemenea aranjamente sînt apreciate în Europa ca un
lucru bun. Dar, în cazul zonei atît de frămîntate a Balcanilor, această
definiţie nu se mai aplică neapărat, pentru că fiecare ţară îşi are propriile
sale interese naţionale. Românii şi turcii doresc să blocheze extinderea
influenţei ruseşti; grecii salută sprijinul Rusiei împotriva Turciei; croaţii
se bizuie pe ajutorul german şi american; sîrbii speră să contrapună Rusia Occidentului;
iar bulgarii sînt incapabili să-şi reteze legăturile economice cu Moscova.”19 O primă constatare realistă ar putea fi
următoarea: dacă şansele actualmente minime ale integrării se vor mai „diminua”,
ar putea ajunge într-o fază foarte apropiată de zero, în ciuda retoricii de la
sine înţelese a clasei politice de la putere. Iar continuarea raţionamentului
ne duce în mod obligatoriu la constatarea că, după anularea fără drept de apel
a şanselor de integrare europeană, alternativa aranjamentelor de cooperare
regională balcanică se destramă şi ea. Ce mai rămîne?
Varianta prinderii
„ultimului tren” de către România este contrazisă în mod consecvent tocmai de
clasa politică românească. Ambiţiile de mică-mare putere regională, un fel de
ceauşism fără Ceauşescu pe tarlaua balcano-pontică este, cum se vede,
contrazisă de analişti. Mai rămîne un fel de tîrîş pe burtă în coada Europei,
adică o permanentizare în „zona gri”, marginalizare, ieşire din istorie; un fel
de „răzbunare a prostului” şi aderare la CSI, care nu se poate solda decît
tocmai cu implozia statului naţional unitar şi, în ultimă instanţă, devoluţia
propriu-zisă, cu integrarea regiunilor/provinciilor pe rînd şi separat în
Europa, după cum reuşesc să îndeplinească criteriile de integrare.
Dacă provinciile îşi
vor da seama de asta (şi oare nu încep să se dumirească?) şi îşi iau şi inima-n
dinţi, devoluţia, ca unică şansă disperată de intrare în Europa, ar putea fi
inevitabilă. Fireşte, în conformitate cu un scenariu raţional. Nu putem uita
însă, că în zona noastră, variantele iraţionale sînt adesea preferate.
Între realitate şi
legalitate
Pe de altă parte, nu
pot să nu constat, alături de Gabriel Andreescu, deosebirile fundamentale
dintre realitatea românească şi modelul britanic de devoluţie.20 Ele sînt de domeniul evidenţei. Situaţia
constituţională românească actuală nu oferă într-adevăr nici o şansă legală
înfăptuirii acesteia. Autorul acestei observaţii pertinente pare însă să ignore
faptul că Gusztáv Molnár propune/presupune soluţia devoluţiei doar în ultimă
instanţă: pentru cazul în care România nu-şi va găsi nicicum calea
occidentalizării autentice. Să posede Gabriel Andreescu vreo informaţie certă
despre o perspectivă sumbră pe care noi doar o bănuim? Din păcate, ultimele
evoluţii politice oferă prea puţine şanse realizării în fapt a acestei
speranţe, inclusiv a „modelului românesc” de democraţie — datorat participării
UDMR la guvernare —, considerat ca unica „marfă vandabilă” pe piaţa
occidentală, care, în realitate, se dovedeşte a fi mai fragil şi mai efemer
decît am fi presupus şi dorit. De asemenea, a nu observa rezistenţa
încrîncenată a aproape tuturor forţelor politice româneşti — dincolo de
declaraţiile euroconforme — la descentralizarea de orice fel, în spatele căreia
veghează de fapt frica viscerală faţă de destrămarea unicului vis implantat în
conştiinţa tuturor românilor, de la opincă la vlădică — România Mare —, chiar
şi cu preţul nefuncţionării mecanismului unităţilor administrativ-teritoriale,
(„numai să nu ia ungurii Ardealul”) — nu este decît o demonstraţie de miopie
parohială.
Pozitivismul juridic,
putînd fi interpretat în acest caz şi ca Realpolitik, oricît de concret
şi real ar fi la un moment dat, nu ajută decît la trasarea propriilor limite.
În situaţii limită — şi în afară de decembrie ’89, sfîrşitul de mileniu ne mai
poate oferi astfel de situaţii — schemele legitimiste sînt bune doar pentru a
fi depăşite, modificate şi adaptate realităţilor. Mai ales dacă filozofia
legislatorului s-a dovedit a fi fost desuetă chiar din momentul conceperii
acestora. Legea nu face decît să consacre o situaţie care în momentul
consacrării este deja depăşită. În situaţii limită oricum nu ne pot fi utile
decît soluţii limită. Rezistenţa la orice modificare constituţională este
totuşi simptomatică. Oricît de paralizantă ar fi aceasta, ştim că şansele
modificării ei în deceniile următoare este minimă. Rolul determinant al
statului etnocratic în defavoarea celui democratic constituie fundamentul
acesteia şi problema nu este dacă această Constituţie poate fi folosită şi în
scopuri democratice (adică dacă poate fi „păcălită” în numele unui scop nobil)
sau nu, ci faptul că în forma ei actuală creează acea ambiguitate legislativă
care favorizează mentalitatea ignorării şi ocolirii legii, deci creează o
stare de ilegalitate perpetuă.
Spaţiul geo-cultural
şi biserica
Într-un recent
articol, Dan A. Lăzărescu pune la un moment dat degetul pe rană: „problema
ce se înalţă, imperativă, din lucrările profesorului Samuel Huntington”
este „pînă unde se întinde, către răsărit, Europa? Conţinutul ei
cultural? Nu acela al unei elite franţuzite sau englezite. Ci cel popular,
supravegheat de Biserică (sublinierea n.).”21 Din întrebarea formulată de prestigiosul om de cultură reies cel puţin
două chestiuni fundamentale: pe de o parte, natura adevărată a conceptului de
cultură, deosebit de importantă pentru dezbaterea noastră („nu acela a unei
elite franţuzite sau englezite”), folosit atît de Huntington cît şi de
Molnár, iar pe de altă parte, rolul şi responsabilitatea celei mai populare
instituţii a statului român: Biserica. Majuscula folosită la nominalizarea
instituţiei trădează şi faptul că este vorba, desigur, de Biserica „naţională”,
adică cea Ortodoxă. „Biserica Ortodoxă se consideră biserică naţională şi
este numită aşa în diverse împrejurări şi de unii politicieni de frunte — observa
recent Sabina Fati. Ierarhii ortodocşi flutură sub nasul politicienilor
posibilitatea şantajului, cam la fel ca în statele fundamentaliste. Iată un
motiv serios care i-ar putea face pe observatorii externi să nu treacă cu
uşurinţă peste linia roşie prin care Huntington împarte civilizaţia occidentală
de cea orientală.”22
Chiar dacă rolul
catolicismului şi al creştinismului apusean în general, în împămîntenirea
valorilor occidentale, nu poate fi pus la îndoială, chestiunea occidentalizării
României nu se va rezolva prin disputele dintre ortodoxie şi catolicism,
cu eventuala „victorie” a celui din urmă, ci, mai de grabă, prin transformările
esenţiale din interiorul ortodoxiei înseşi. Atîta timp cît ortodoxia este
majoritară în spaţiul românesc, soarta reformei naţiunii române atîrnă tocmai
de reformarea, de înnoirea acesteia. Purificarea morală a Bisericii, ca şi a
societăţii româneşti în ansamblu, devine astfel inevitabilă. Rezistenţa
instituţională faţă de acest catharsis poate spune însă multe. Refuzul
categoric al acestuia însemnă de fapt o opţiune — spaţială, temporală, dar de
fapt valorică — pentru Răsărit şi Trecut. Fundamentală ar fi nu recuperarea
şi/sau extinderea catolicismului „de dincoace” şi „de dincolo”, ca mijloc de
identificare geo-culturală occidentală — intrăm totuşi în mileniul III, şi
putem avea îndoieli în privinţa înfăptuirii predicţiilor lui Malraux
referitoare la natura secolului al XXI-lea. Catolicismul de dincolo de Carpaţi
nefiind cu mult mai „occidental” decît surata românească de rit oriental —
originea maghiară a fenomenului catolic moldovenesc neavînd semnificaţie aici
—, dacă e să analizăm la rece demarcaţia dintre catolicismul „occidental” şi
ortodoxia „orientală”, ceea ce iată că, datorită interferenţelor istorice ale
plăcilor geo-culturale, se manifestă şi în sens invers. Fundamental este,
credem noi, efortul disperat al unei intelectualităţi româneşti
„neo-paşoptiste” de a reforma, moderniza şi „occidentaliza” Biserica Ortodoxă
Română şi lumea pe care o domină, care ar avea tot interesul (interesul
Bisericii şi al naţiunii române deopotrivă) de a îmbrăţişa în mod conştient şi
angajat, aşa cum a făcut-o la vremea sa Biserica Unită cu Roma, sistemul de valori
ale Europei Occidentale.
Dacă modernizarea (şi
occidentalizarea) instituţiilor fundamentale ale statului poate fi într-o
măsură determinantă opera elitei româneşti, occidentalizarea celor două
instituţii considerate a fi pilonii statului naţional român, biserica (ortodoxă
română, desigur) şi armata, necesită o transformare atît de profundă,
mentalitară mai ales, încît s-ar putea să fie nevoie de generaţii pentru
înfăptuirea sa. Reformarea acestora este totuşi inevitabilă dacă România nu
vrea să rişte „ieşirea din istorie”. „Ambele instituţii, Biserica şi Armata,
au nevoie acută de o restructurare morală din temelii”.23 Este nevoie de o „mutaţie de civilizaţie”
care cere mult mai mult timp — decepţiile în serie de după ’89 confirmă acest
lucru — decît o modernizare instituţională venită de sus. Schimbarea
mentalităţilor cere nu numai efortul conjugat al mai multor generaţii, dar şi
reformarea piedicii fundamentale a occidentalizării şi modernizării societăţii
româneşti: Biserica Ortodoxă Română. Or, această cruce pare să fie, deocamdată,
prea grea pentru elita românească.
Evoluţie şi
axiologie
Teoria lui Huntington,
readusă în actualitatea românească de studiul lui Gusztáv Molnár, cu un titlul
absolut provocator pentru orice român, „Problema transilvană”, ne obligă
să coborîm totuşi mai adînc în analiza fenomenelor geo-politice şi să încercăm
o lectură de tip axiologic a nivelelor profunde, capabile să creeze mişcări
tectonice vizibile şi la suprafaţă.
Nu mi se par
importante aici previziunile hazardate referitoare la posibilitatea celui de
„al treilea război mondial” dintre culturi. Pentru noi, nu prognozele, oricum
relative şi aproximative, sînt importante acum. Despre
capacitatea/incapacitatea lumii orientale (ortodoxe, islamice etc. ) de a se
moderniza şi/sau occidentaliza se poate discuta doar desfăşurînd tot arsenalul
informaţional care momentan ne lipseşte. Informaţiile „turistice”, cred, nu ne
pot fi de real ajutor.
Continuînd analiza
sferelor culturale însă, ajungem inevitabil şi la chestiunea sistemelor de
valori şi a ierarhiei acestora, fie şi indefinibile (chiar dacă ar
fi să ne ridicăm în cap adepţii ideologiei „multiculturalismului”). Dacă ar fi
să adoptăm relativismul axiologic susţinut de aceştia („toate culturile au
aceeaşi valoare, nu diferă decît formele de manifestare ale acestora”), va fi
inevitabil să ajungem nu numai la contextualizarea valorilor acceptate în
general ca „moderne”, ca fiind în pas cu vremea, ci, la limită, chiar şi la
contextualizarea drepturilor omului, a „drepturilor civile fundamentale”, acest
„produs cultural occidental” prin excelenţă, „impus cu de-a sila” culturilor
neoccidentale (în cadrul cărora, în numele „specificului” şi al „tradiţiilor
proprii”, pot fi acceptate şi cele mai monstruoase fapte antiumane). Aceasta
presupune nu numai o abordare fatalistă şi imobilă a istoriei, excluderea
oricărei posibilităţi de dezvoltare a omenirii, dar şi negarea existenţei ca
atare a unui filon evolutiv dominant al umanităţii care, asemenea istoriei
universale — ce nu este sinonimă cu istoria Lumii —, nu cuprinde evoluţia
tuturor popoarelor şi indivizilor, ci numai pe a acelora care, indiferent de
epocă istorică şi continent, a contribuit într-un fel, direct sau indirect, la
dezvoltarea omenirii, de la starea semi-animalică a omului preistoric la cea a
omului modern, capabil să întrupeze nu numai mutaţiile patologice ale speciei,
ci, mai ales, acumulările calitative datorate unei evoluţii fizice,
intelectual-spirituale şi morale de zeci de milenii.
Acest filon
civilizaţional, pornit poate din Africa epocilor preistorice, traversînd marile
culturi antice asiatice, trecînd apoi prin cea egipteano-greco-romană, pînă la
cea medievală şi modernă europeană şi euro-atlantică, cum bine ştim, nu a
străbătut întregul glob terestru simultan şi uniform, ci şi-a făcut drum
printre meandre, ca un pîrîu de munte.
E dificil, în atari
condiţii, să consideri că nu există diferenţe valorice semnificative între
civilizaţii, sau dacă există, n-ar fi relevante pentru evoluţia viitoare a
Terrei. A absolutiza însă diferenţele culturale, împingîndu-le pînă la a
reactualiza mentalităţi de-acum două secole, respectiv a promova indistincţia
dintre legitimitate şi valoare, seamănă mai de grabă cu teoriile
superiorităţii raselor decît cu cele referitoare la civilizaţii.
Teoria plăcilor
geo-culturale a lui Huntington nu trebuie privită neapărat ca un nou
exclusivism, nici cu satisfacţia răutăcioasă a celor „bine plasaţi”, dar nici
cu frustrarea invidioasă („să moară capra vecinului”) a celor „prost plasaţi”.
Dincolo de concluziile pripite şi extrapolate ale autorului american, acesta
atrage atenţia asupra unui lucru prea puţin băgat în seamă: că valorile zise
universale nu sînt, de fapt, unanim acceptate. Şi că lumi şi mentalităţi cel
puţin desuete se ascund adesea în spatele apărării specificităţii „culturale”,
chiar dacă acestea se dovedesc a fi, în cele din urmă, profund antiumane. Iar
pentru cei care critică valorile modernităţii, pe care, pentru a le respinge le
numesc „ale Occidentului”, ar trebui să fie clar că acestea sînt de fapt rodul
evoluţiei întregii gîndiri umane, inclusiv a acelora care acum, datorită unei
evoluţii istorice nu tocmai prielnice sau a unor interese mărginite, nu se mai
recunosc în ele. Democraţie, libertate, drepturile omului, iubire „creştinească”
nu sînt propriu-zis invenţii ale „bărbaţilor albi, creştini, heterosexuali”
etc. Ele decantează înţelepciunea multimilenară a umanităţii în general, deci a
tuturor raselor şi continentelor. Iar cei ce le refuză, îndeosebi în epoca
globalizării şi informatizării, riscă să se excludă din modernitate,
cantonîndu-se undeva într-o epocă revolută. Sub acest aspect teoria
huntingtoniană nu este una geografică, ci una axiologică. Plăcile sale nu sînt geo-culturale,
ci geo-culturale. Ea se referă la un anumit sistem de valori universale
şi indivizibile, iar comunităţile care le refuză nu sînt, cum se insinuează,
„excluse”, ci se exclud, respectiv refuză membrilor lor practicarea drepturilor
şi libertăţilor fundamentale la care a ajuns evoluţia umanităţii, şi la care,
tocmai din acest motiv, ar trebui să aibă şi ei acces.
„Ciocnirea
civilizaţiilor” şi integrarea europeană
Teoria plăcilor
geo-culturale a lui Huntington, reutilizată de Gusztáv Molnár, acoperă într-o
măsură importantă un adevăr istoric general, un loc comun, aş putea zice.
Aplicarea sa în particular, ca în cazul majorităţii marilor adevăruri comune,
este forţată. Şi chiar dacă putem accepta corectitudinea sa ştiinţifică din
punct de vedere spaţial, devine de-ndată suspectă atunci cînd pronunţă sentinţe
temporale absolute. Cred că este forţată de asemenea paralela trasată între
teoria lui Huntington şi extinderea actuală a Europei integrate, cu atît mai
mult cu cît este contrazisă chiar de exemple concrete, arhicunoscute, cum ar fi
cazul Greciei, Slovaciei, Ciprului sau, în sens invers, al Sloveniei, al
Ţărilor Baltice etc.
Chiar dacă
generalizările sînt tentante pentru teoretizări facile, e bine să ne înfrînăm
jocurile minţii şi să le restrîngem între limitele datelor demonstrabile.
Caracterul uşor forţat
al comparaţiei reiese şi dintr-o superficialitate a formulării. Atunci cînd
Gusztáv Molnár declară că „Mentalitatea occidentală, cultura politică şi
juridică occidentală nu — mai — pot fi însuşite în epoca modernizării
mondiale pentru că trăsăturile caracteristice ale civilizaţiei occidentale s-au
format toate în secolele ce au precedat modernizarea” şi se întreabă: „Care
sînt aceste trăsături?”, ni se va oferi un melanj de cauze („moştenirea
clasică”, „creştinismul occidental”, „tradiţia instituţiilor reprezentative”)
şi efecte („separarea puterii bisericeşti şi laice”, „domnia legii [statul
de drept]”, „pluralismul societăţii”, „societatea civilă”,
„individualismul”). Acest artificiu logic sugerează în mod absolut forţat
că acolo unde nu există „tradiţie clasică” şi „creştinism occidental”,
nu poate exista nici „individualism”, nici „societate civilă”,
nici „stat de drept”.24
Chiar dacă nu avem
motive destul de serioase de a contesta valoarea de adevăr a schemei
huntingtoniene în general, privită de la înălţime cosmică şi istorică, nu putem
să nu remarcăm concluziile partizane care exclud din capul locului, şi pentru
eternitate, orice şansă de evadare din ghetto-ul hărăzit de istorie. Or, acest
lucru rămîne de demonstrat în viitorul imprevizibil.
Problema cea mare,
prin urmare, nu constă în acceptarea sau respingerea valorii de adevăr a
constatărilor (cu corecţiile de rigoare), ci în caracterul categoric şi pripit
al concluziilor, şi anume că, fatalmente, orice încercare de occidentalizare a
acestui spaţiu ar fi sortită definitiv eşecului. O sentinţă capitală greu de
argumentat şi greu de acceptat.
„Plăcile”
geo-culturale, chiar dacă nu sub o formă chimic pură, există chiar atunci cînd
noi, cei „de dincoace” şi cei „de dincolo” de marginea lor mîncăm aceleaşi
sărmăluţe şi fumăm aceleaşi ţigări Carpaţi. Dar a trînti poarta evoluţiei
istorice închizînd-o cu cheia predestinării la stagnare veşnică, nu mi se pare
o abordare nici ştiinţifică, nici logică. „Saltul calitativ”, cu un termen
anatemizat, în condiţii istorice deosebite, în situaţii limită poate, mi se
pare posibil şi necesar. „Arderea etapelor” aşadar, mi se pare nu numai
necesară, dar şi posibilă. Şansa demonstrării acestei supoziţii se află însă în
mîinile elitei româneşti. Dar aceasta e o altă discuţie.
Atîta timp însă cît
„România profundă”, conservatoare, naţionalistă şi superstiţioasă coincide pînă
la confundare cu spaţiul geo-cultural oriental descris de Huntington, nu avem
ce reproşa analiştilor care îşi asumă răspunderea de a spune lucrurilor pe
nume. Şi indiferent dacă Huntington are sau nu dreptate, dacă falia culturală
trece sau nu prin inima României de astăzi, dacă România va fi integrată în
structurile europene în întregime, parţial sau deloc, problemele şi sarcinile
elitei româneşti vor rămîne aceleaşi: europenizarea
(modernizarea-occidentalizarea) sistemului său de valori. Chiar dacă am
presupune o conjunctură fericită ca aceea de după primul război mondial, sau
cea care a dus Turcia în NATO sau Grecia în UE, sarcinile majore ale societăţii
româneşti vor rămîne aceleaşi, fie că e vorba de reforma autentică din armată
şi biserică, fie de reforma eficientă în economie, de stabilitatea politică şi
cea a instituţiilor statului de drept, sau de adaptarea sistemului legislativ
şi juridic la cel al Comunităţii Europene. Lăsînd deci speculaţiile („merită —
nu merită?”) deoparte şi făcînd ceea ce trebuie făcut, mai rămîne poate
o brumă de şansă teoretică pentru salvarea unei naţiuni debusolate. Tragic ar
fi dacă elita conducătoare românească, în loc să recunoască o realitate
evidentă şi să încerce din răsputeri să contrazică previziunile sumbre ale
cassandrelor, s-ar îmbufna şi ar continua să-şi fure căciula cu „demnitate”
patriotică. Atunci, sauve qui peut.
Cu siguranţă,
comparaţiile mele ar putea suferi de un mare defect, acela al extrapolării.
Singura scuză ar fi totuşi dorinţa sinceră de a alerta conştiinţele potenţial
responsabile asupra gravităţii situaţiei în acest moment de răscruce în care se
află România. Fără o reconsiderare critică responsabilă a sistemului său de
valori şi, legat de aceasta, a şanselor sale de viitor, această naţiune destul
de mare şi destul de importantă pentru a-şi putea asuma un rol în viaţa
Europei, dar mai ales de a-şi fi sieşi benefică şi suficientă, riscă să fie
înghiţită de valurile istoriei. Precedente există. (Ştiu că pentru unii este
supărător să accepte aceste consideraţiuni din partea unui „neromân”. Am
speranţa totuşi că majoritatea cititorilor le vor interpreta ca semn al unui
sincer şi autentic patriotism.)
În acelaşi timp, este
greu de tăgăduit că spaţiul nostru istorico-geografic, fie că se numeşte
România, fie altcum, se află în faţa unor inevitabile înnoiri de fond. Una
dintre acestea ar putea fi revigorarea identităţii regionale, cu adînci rădăcini
în fondul cultural profund al populaţiilor autohtone.
Şi ce poate fi mai
relevant pentru „disperarea” cu care se cramponează românul pînă şi de această
ultimă „odioasă” şansă, dacă nu că pînă şi nişte europeni „cu voie”, bunăoară
un cutare fost ministru iliescian al Apărării Naţionale, într-un recent
interviu, declara următoarele: „...Vorbim mai puţin sau aproape de loc, de
faptul că în Transilvania ideile europene există de foarte mult timp. Nu
ştim să facem cunoscute multe lucruri pozitive despre Transilvania şi nu
ştim să le folosim pentru consolidarea imaginii României în Vest (!)
Noi ar trebui să facem din Transilvania cheia integrării noastre în structurile
vestice. În viaţa politică şi socială a României, Transilvania ar
trebui să fie mult mai prezentă, iar oamenii politici ardeleni ar trebui să
aibă un prestigiu potrivit zonei transilvane. Intelectualitatea din Ardeal are
mult mai multe valori care ar trebui să se impună pe plan naţional. Mi-aş dori
ca politicienii ardeleni să se ridice deasupra politicianismului dîmboviţean,
să nu se amestece cu el, ori dacă au făcut-o şi şi-au fript degetele să nu se
lamenteze clamînd superficialitatea «miticilor». Ei pot să ridice ştacheta şi
pentru alţi demnitari, prin problemele pe care le pot aduce în discuţie şi prin
modul de tratare a lor. Cît de mult mi-aş dori ca ardelenii să iasă din
provincialism şi să fie tot mai conştienţi de responsabilitatea misiunii pe
care o au faţă de întreaga naţiune română!...”25
Cine ar fi crezut?
După ce Transilvaniei i s-a hărăzit succesiv rolul de „locomotivă”, „mătură” şi
„berbec”, iat-o şi în postura de „cheie a integrării” şi „misionară a întregii
naţiuni”. Oare nu ar fi timpul ca „Provincia ratată” să-şi iasă din „egoismul”
său european, şi, văzîndu-şi pur şi simplu de „provincialismul” său pragmatic,
să încerce să-şi schimbe numele în renume? „Românii au reacţionat bine în
momente de disperare, nu în momente de discernămînt”26, ca să-l citez pe autorul deja clasicei Provincii ratate. Or, poate
fi moment mai disperat ca acela de-acum?q
Note
1. Molnár Gusztáv, Problema transilvană, Altera
Nr.8, p.42. Polemicii lansate de autor i se alătură în paginile aceluiaşi
număr Gabriel Andreescu, Antonela Capelle-Pogăcean şi Victor Neumann. Cu ocazia
lansării revistei la Cluj are loc şi o dezbatere în prezenţa autorului
studiului pivot care, sub titlul „De la «problema transilvană» la «problema
europeană»”, va apare în Altera Nr.9, p.103. Eseul de faţă este o
reverberaţie tîrzie, nepublicată încă, la polemica în cauză.
2. Studiul pivot al lui Gusztáv Molnár, apărut
iniţial in limba maghiară în paginile revistei Magyar Kissebbség
nr.3-4(9-10)/1997, p.208, a stîrnit o dezbatere mai amplă şi în lumea
intelectuală maghiară, reflectată în replicile publicate în paginile numărului
următor al revistei (Nr.1(11)/1998, multe din studiile respective urmînd să
apară în volum, în limba română, la Editura Polirom.
3. Andreescu, Gabriel, De la „problema
transilvană” la „problema europeană”, in Altera Nr.8, p.67
4. Idem, p.72
5. „Capitalismul, ca şi fizica, ca şi
matematica, ca şi statul de drept sînt structuri universale, pot fi puse la
treabă de oricine, indiferent că este catolic, ortodox, hindus, şintoist,
animist sau islamic”, H.R.Patapievici, Politice, p.239)
6. Andreescu, Gabriel, Ibidem, p.71
7. „...Mă gîndesc în primul rînd la atitudinea
lor faţă de muncă şi cultura lor politică, strîns legată de aceasta...”
—, ceea ce, să-mi fie cu iertare, înseamnă nu Mioriţa sau Blaga, ci atitudinea
mioritică faţă de realităţile mileniului III., şi chiar dacă criteriile de
integrare europeană sînt „politice şi economice, nu culturale”, după cum
subliniează în mod justificat Gabriel Andreescu la un moment dat, elementul
hotărîtor este tocmai cultura politică şi economică care împiedică sau
favorizează îndeplinirea acestor criterii. Ibidem, p.69.
8. „Nu este vorba numai depre proiecte, ci de o
mişcare care a reuşit, în cîteva decenii, să modernizeze România cu o viteză
incredibilă. Toată această operaţie a fost rezultatul acţiunii a cîtorva
zeci de oameni, proporţie insignifiantă în ansamblul societăţii româneşti”,
recunoaşte autorul cu sinceritate, susţinînd totuşi în continuare că: „iată
deci un caz spectaculos în care, datorită unor procese ţinînd de o ţesătură
internă foarte sofisticată şi o interacţiune cu comunitatea internaţională
excepţională a deplasat lumea românească dintr-un spaţiu cultural în altul”.
Ibidem, p.71.
9. „Ardelenii nu de aceea au votat cu forţele
politice pro-occidentale pentru că aparţin de creştinătatea apuseană, după cum
nici bucureştenii nu de aceea au votat cu aceştia pentru că sînt ortodocşi, ci
pentru că doar o politică occidentală liberală poate să le ofere o şansă de
supravieţuire”, Lengyel László, Az európai civilizáció és határai, in
Magyar Kisebbség, an IV, Nr.1 (11)1998, p.64.
10. După Ionel Nicu Sava, Cele trei Europe
in Curentul, din 5 iunie 1998, p.17.
11. Molnár Gusztáv, Problema transilvană,
Altera 8, p.54
12. „Toate astea sînt semnele unei mentalităţi
care i-a aşezat de la bun început pe ardeleni într-o poziţie de inferioritate.
Antonescu nu are aici decît privilegiul unei exprimări mai fruste, mai din
topor. Nu fudulia sa cazonă e semnificativă, ci clarviziunea cu care a exprimat
ceea ce abia urma să vină pentru ardeleni: mîna pe mătură şi la treabă! Deşi,
se-nţelege, nu Antonescu a fost cel ce a decis destinul ardelenilor, cam acesta
a fost: nişte oameni care măturau de zor murdăria făcută de alţii, fără dreptul
de a crîcni şi, mai ales, fără să prididească. Ei n-au reuşit niciodată să
înfrîngă «mentalitatea Antonescu», exprimată atît de franc şi falnic de soldat
şi exersată subtil şi eficace de politicianismul şi birocraţia liberale. Au
rămas mereu cu un statut special şi ambiguu: ceva nedefinit între musafir şi
slugă. Într-atît de musafiri încît în 1940 chiar unii dintre ei au consimţit la
cedare!”. Al.Cistelecan, Provincia ratată, in Gazeta de Mureş,
Nr.4(64), an III., 24-30.05.1993.
13. Molnár Gusztáv, Idem, Altera 8, p.58.
14. Iacob, Mihai, Ardelenitate şi melancolie,
Romániai Magyar Szó, 23.12.1992, trad. Marius Cosmeanu.
15. Neumann, Victor, Descentralizarea sau
recentralizarea în Europa dunăreană. Cazul României, Altera Nr.8,
p.88.
16. Iacob, Mihai, Idem.
17. Andreescu, Gabriel, Altera 8, pp.69-70.
18. Lengyel László, Idem.
19. Curentul, 5 iunie 1998, p.13.
20. „Or, analiza situaţiei din România va arăta
inaplicabilitatea modelului englezesc. Rapiditatea cu care s-au întîmplat
lucrurile în Anglia — referendum separat în Scoţia, reforma constituţională
care a dus la constituirea parlamentelor scoţian şi galez — a depins de cadrul
juridic şi politic britanic excepţional de permeabil la devoluţia Scoţiei şi
Ţării Galilor. Nimic comparabil la noi...”, Gabriel Andreescu, Altera 8,
p.73.
21. Lăzărescu, Dan A., Curentul, 5 iunie
1998, p.16.
22. Fati, Sabina, Dilema, An VI. Nr.284,
10-16 iulie 1998, p.9.
23. Tumanian, Paul, „22”, Nr.22/1998.
24. Molnár Gusztáv, Altera 8, p.47.
25. Interviu cu Gheorghe Tinca, Transilvania
Jurnal, an I. nr 51, 23 iunie 1998.
26. Cistelecan, Alexandru, în De la „problema
transilvană” la „problema europeană”, Dezbatere publică cu prilejul
lansării trimestrialului Altera, nr. 8, Cluj, 3 iunie 1998, şi publicată
în Altera Nr. 9.
*
Elek Szokoly (n. 1939), filosof,
director executiv al Ligii PRO EUROPA şi al Centrului Intercultural din cadrul
acesteia. De asemenea, este co-editor al trimestrialului Altera, autor a
numeroase articole publicate în Romániai Magyar Szó, Gazeta de Mureş,
Revista 22, Népújság, Korunk, Pro Europa.