România într-o „Europă a regiunilor”
România într-o „Europă a regiunilor”
Cu prilejul lansării numărului 10 al revistei Altera (Regionalism
şi/sau descentralizare) la Timişoara, Centrul Intercultural al Ligii PRO
EUROPA a organizat o dezbatere în jurul problematicii regionalismului la sediul
Filialei Uniunii Scriitorilor, la care au participat printre alţii: Gabriel
Andreescu, Marius Turda, Valeriu Leu, Brînduşa Armanca, Ioan Almăjan, Ludovic
Orban, Mariana Cernicova, Adriana Babeţi, Elek Szokoly. Gazda şi moderatorul
dezbaterii a fost Mircea Mihăieş, redactor-şef al revistei Orizont din
Timişoara.
Elek Szokoly: Temele tabu, care sînt „măturate” sub
covor de conştinţele „jenate” sau ocolite intenţionat de cele lipsite de
complexe, pe de o parte, iar pe de altă parte, cele ignorate de marele public
datorită mitizării lor, reprezintă realităţi care, mai de vreme sau mai tîrziu,
oricum ies la iveală. Evenimentele din vecinătatea noastră — spaţiul
ex-iugoslav — demonstrează cu prisosinţă acest lucru. Evident, este preferabil
să fie dezbătute într-un cadru spiritual, intelectual, polemica este
preferabilă lui polemos. Acest lucru încercăm noi astăzi.
Regionalism,
regionalizare, descentralizare, subsidiaritate, autonomie, autoguvernare,
suveranitate, suveranitate limitată, delegare de suveranitate sînt o serie de
concepte vehiculate şi foarte prezente în dezbaterea publică internaţională.
Ele de fapt se înlănţuie, şi sînt în mod necesar complementare conceptului de
stat naţional, unitar sau neunitar. Un concept, acesta din urmă desigur, foarte
drag secolului al XIX-lea, cu prelungirile sale pînă în prezent, dar care s-ar
putea să nu mai fie tocmai la fel de funcţional şi funcţionabil şi în secolul
al XXI-lea.
Ne putem pune
întrebarea dacă la trei săptămîni de la începerea bombardamentelor din Kosovo,
mai putem vorbi de regionalism doar la modul teoretic, ignorînd criza din
această regiune? Consider că problemele trebuie puse aşa cum sînt. Am pomenit
adineauri de temele tabu. Nu avem voie, cred, nu ne putem permite în momentul
istoric actual să acceptăm teme tabu. Din păcate, se pare că în această zonă a
Europei sîntem mereu constrînşi să alegem între două soluţii proaste, între
două rele, şi nu sînt sigur că reuşim întotdeauna să alegem răul cel mai mic,
respectiv soluţia mai puţin proastă. Ceea ce se întîmplă acum în apropierea
noastră este un rău indiscutabil, dar sper să reuşim să clarificăm în aceasta
seară, care dintre cele două rele inevitabile sîntem totuşi datori să-l alegem.
România într-o
„Europă a regiunilor”... O
dezbatere amplă, o discuţie pe această temă este probabil inevitabilă atîta
timp, cît dorinţa noastră profundă este integrarea europeană, integrarea într-o
Europă în care regiunea şi euro-regiunea tinde să joace un rol din ce în ce mai
puternic. Majoritatea statelor naţionale actuale din Europa s-au constituit, nu
de puţine ori sub forţa armelor, din regiuni, provincii, provincii-regiuni cu
particularităţi etno-culturale, religioase sau lingvistice proprii, cu vaduri
economice specifice, cu reţele de comunicaţie şi transport adecvate. Chiar dacă
multe din aceste specificităţi au fost distruse de-a lungul deceniilor sau a
secolelor chiar, ele nu au fost anihilate pe deplin, recunoaşterea lor este
firească credem, necesară, şi poate şi benefică. Regionalism înseamnă în
acelaşi timp o tensiune firească între centru şi periferie.
Regionalismul şi
regionalizarea sînt două concepte complementare, regionalismul fiind considerat
acea mişcare regională care vine de jos şi care se bazează pe specificităţi
adesea şi etno-culturale şi lingvistice, pe cînd regionalizarea este procesul
invers, cu conotaţii mai degrabă economice. Gérard Marcou spunea chiar că regionalizarea
a distrus regionalismul. Cred că tensiunea dintre centru şi periferie este
firească, şi cred că este firească spre beneficiul amîndurora. Tensiunile
dintre provincii (fenomene care pot fi observate şi în realitatea de la noi din
ţară), ale căror interese vitale sînt esenţialmente identice, sînt adesea
artificiale, fals concurenţiale şi uneori pot friza ridicolul (spre exemplu,
disputa dintre Banat şi Ardeal, sau Ardeal şi Banat). Trebuie să observăm de
asemenea, şi cred că toată lumea şi-a dat seama de acest lucru, că există o
teamă aproape atavică la noi, nu numai o teamă a clasei politice, dar şi una a
opiniei publice în general, faţă de orice formă de descentralizare. Evident,
cunoaştem continuarea acestor raţionamente: descentralizarea constituie primul
pas spre secesiune, iar secesiunea înseamnă pierderea Ardealului ş.a.m.d. E
vorba însă de fapt de prezumpţia de vinovăţie care adesea paralizează
regionalizarea, în timp ce statul centralizat, din păcate sau nu, ne
demonstrează zi de zi ineficienţa sau incapacitatea sa de a administra un
teritoriu sau o economie mult prea complexă pentru puterile şi talentele sale.
În acest context, ca o provocare, încerc să lansez acea comparaţie adesea
invocată de politicienii noştri, de anumiţi politicieni ai noştri, şi anume
paralela dintre Kosovo pe de o parte, şi Harghita şi Covasna pe de altă parte,
respectiv Kosovo şi Ardeal.
Un alt subiect ce merită
a fi dezbătut se referă la drepturile colective legate de aceste regiuni,
comunităţi, care sînt considerate ca un măr al discordiei. Putem să includem
între subiectele dezbaterii noastre chiar chestiunea universităţii (albaneze,
maghiare sau „multiculturale”?), dat fiind faptul că pînă şi această problemă a
fost ridicată la „rang” de dispută internaţională de către forţe politice
interesate prin paralela Kosovo-Transilvania, respectiv Universitatea din
Pristina şi universitatea cerută de comunitatea maghiară din Ardeal.
Poate am pomenit prea
mult de Kosovo, dar această problemă pluteşte în atmosferă şi sîntem prea
aproape de sunetele exploziilor din vecinătate ca s-o putem ignora. Cărui fapt
i se datorează criza din Iugoslavia? Oare datorită prea multei autonomii
acordate regiunilor şi republicilor componente ale federaţiei sau prea puţinei
autonomii, respectiv retragerii autonomiilor anterioare? Prea multei libertăţi
sau prea puţinei libertăţi? Cred că este o dilemă pe care, de asemenea, o putem
supune atenţiei dumneavoastră.
Identitatea
regională şi statul naţional-unitar
Marius Turda: Provocarea pe care revista Altera ne-o
face prin tema regionalismului are două semnificaţii. Pe de o parte, observăm
că această temă, sau mai degrabă convulsiile acestei teme la vecinii noştri, ce
tribulaţii identitaro-socialo-politico-etnice are. Pe de altă parte, este
foarte interesant că problema se dezbate la Timişoara şi în Banat, unde se
presupune că putem vorbi de un anumit regionalism, sau de o anumită tradiţie a regionalismului,
sau de o anumită identitate regională mai pregnantă decît în alte părţi ale
României. Văd cel puţin două mari teme, dacă dorim să discutăm această
problemă, şi una este dictată chiar de titlul acestei dezbateri care se numeşte
România într-o „Europă a regiunilor”. Nu sînt primul care am spus-o,
românii au marele talent, care poate vine din acea vorbă că românul s-a născut
poet, să pună titluri extraordinar de provocatoare. Acum rămîne şi să dovedim
că putem da răspunsuri pe măsura titlurilor pe care le punem la volumele pe
care le edităm sau la temele pe care dorim să le discutăm. De exemplu, numărul
10 al revistei Altera — aici trebuie să mărturisesc că nu am urmărit
discuţia din ultimul an pe această temă — îmi crează senzaţia că clasa culturală,
sau mai exact elita politică şi cea culturală, nu au făcut pînă acum decît să
ofere un răspuns destul de vag la problema regionalismului. Ea preocupă mediul
intelectual românesc, este una din temele de discuţie, observăm dezbateri pe
această temă, dar dezbaterea publică este încă incipientă. Adevărul este că
românul confundă regionalismul şi descentralizarea cu separatismul. De multe
ori am auzit acest lucru la oamenii de pe stradă ceea ce reprezintă o provocare
la adresa intelectualilor. În ce măsură toate aceste dezbateri pe teme atît de
noi în spaţiul discursiv românesc, cum ar fi regionalismul, federalismul,
devoluţia au impact? Cui ne adresăm şi în ce termeni dicutăm?
Al doilea aspect pe
care îl presupune o astfel de dicuţie se referă la un lucru destul de delicat
la români, care este statul naţional unitar român, pardon de expresie.
Săptămîna trecută am fost extraordinar de surprins să ascult, după optzeci de
ani de la crearea României Mari, un preşedinte al României, dicutînd situaţia
din Iugoslavia, că în momentul de faţă ceea ce România trebuie să facă este —
încă o dată, repet, după optzeci de ani —, să ne luptăm pentru continuitatea
statului naţional unitar român. Ori o astfel de atitudine nu este deloc
firească. Asta înseamnă că optzeci de ani nu au fost suficienţi să interiorizăm
un proces istoric, care în alte părţi ale Europei s-a întîmplat de mult. Or,
atîta timp cît noi avem încă această problemă, să fim tot timpul în defensivă
şi să punem ceea ce noi credem că este fundamental în relaţie de „patria în
primejdie”, cred că o astfel de discuţie despre regionalism şi/sau
descentralizare este nu numai în subsidiarul unui discurs sau a unei probleme
mult mai fundamentale cu care se zbate societatea românească din nefericire
încă, dar este poate începutul de la care ar trebui să se pornească, astfel
încît poate, în sfîrşit, să ajungem să ne punem altminteri problema reală de la
sfîrşitul mileniului: dacă mai avem nevoie să ne legitimăm conform celor două
paradigme pe care le-am învăţat cu toţii — naţiunea moştenită de la francezi şi
naţiunea moştenită de la germani? Trebuie neapărat limba să fie suprapusă pe un
anumit teritoriu? Acesta este un lucru care chiar dacă a fost atins în anumite
discuţii intelectuale, foarte greu a pătruns în mediile largi, foarte greu este
diseminat şi este foarte slab şi foarte puţin tratat.
În acest număr al
revistei Altera am observat un studiu foarte interesant al colegului şi
prietenului meu Liviu Chelcea. Pare paradoxal faptul că a trebuit să vină
cineva din Bucureşti să scrie despre regionalismul bănăţean în mod critic,
pentru că dintre bănăţeni nu a reuşit nimeni să treacă de această barieră sau a
trebuit să vină un maramureşean [aluzie la vorbitor, nota red.] ca să scrie
despre bănăţeanul A.C.Popovici...
Specificul bănăţean,
autonomia regională şi avertismentul cazului Kosovo
Gabriel Andreescu: Doresc să introduc în dezbatere subiectul
provinciei Kosovo. Un teritoriu cu o specificitate geografică şi culturală
puternică în spaţiul eterogen al Republicii Federale Iugoslavia. Un teritoriu
care a avut, din 1974 — odată cu votarea noii constituţii a Iugoslaviei —, pînă
în 1989, autonomie administrativă. Statut răpit după această dată de regimul
Miloşevici. În perioada 1989-1998, în Kosovo s-a desfăşurat un conflict cînd
mai mocnit, cînd mai intens, dar păstrat totuşi sub control. Logica acelui
conflict? O minoritate şi-a pierdut un drept şi a reacţionat prin crearea unui
sistem de instituţii proprii. Prin acest sistem de instituţii s-a controlat ani
de zile echilibrul relativ între minoritatea albaneză şi majoritatea sîrbă. Dar
instituţiile comunităţii albaneze au fost ţinta unui atac constant, ducînd la o
de-legitimare continuă a lor. A fost în schimb legitimată reacţia abruptă,
reacţia violentă, care a luat forma mişcării armatei de eliberare albaneze. În
1998 nu mai puteai să păstrezi ca partener doar sistemul de instituţii
reprezentat de Ibrahim Rugova. Erai obligat să discuţi cu armata de eliberare,
cum a făcut Richard Holbruck cînd a venit în Kosovo şi s-a întîlnit cu
„teroriştii” albanezi înainte de a negocia cu regimul de la Belgrad.
La sfîrşitul anului
1998 comunitatea internaţională a decis că trebuie să intervină în forţă. A
propus următoarea înţelegere, următoarea formulă de negociere: autonomia
oferită comunităţii albaneze pentru ca să accepte să trăiască în continuare în
cadrul Republicii Federale Iugoslavia; respectiv, asigurarea suveranităţii
statului iugoslav. Întrebarea ar fi următoarea: era legitimă comunitatea
internaţională să negocieze suveranitatea R. F. Iugoslavia? Răspunsul meu ar fi
„da”. Miloşevici pierduse dreptul la suveranitate asupra provinciei Kosovo.
Cînd o comunitate minoritară intră într-un conflict total cu majoritatea, nu
prea ai multe variante de ales. În astfel de situaţii autonomia este o sursă de
salvare. Cum scrie Sabina Fati, în articolul Regionalism prin
descentralizare sau criză prin fragmentare? din Altera numărul 10:
suveranitatea se păstrează uneori prin descentralizare.
Autonomia provinciei a
fost refuzată de către regimul Miloşevici. Ce a urmat, ştim cu toţii. Astăzi eu
nu aş vedea altă evoluţie decît crearea unui protectorat în Kosovo. Acesta va
duce, într-un interval de timp mai scurt sau mai îndelungat, la separarea
provinciei Kosovo; deci la pierderea completă a suveranităţii Republicii
Federale Iugoslavia asupra unui teritoriu care îi aparţinea. Iată o problemă
specifică de regionalizare: problema unor teritorii cu o puternică identitate
culturală şi geografică; problema instituţiilor administrative care reprezintă regiunile;
tema politicilor regionale prin care s-ar putea asigura echilibrul,
stabilitatea şi prosperitatea regiunilor. În sfîrşit, avem tema
regionalismului, care ia uneori forma unei armate de eliberare.
Să nu uităm alianţa
ortodoxă pe care o propune, de cîtva timp, regimul Miloşevici, unor parteneri
precum Belarus şi Rusia. Iată o miză regională şi chiar mondială: crearea unei
alianţe cu identitate ortodoxă. Răspunsul pe care noi, românii îl dăm
transformării identităţii religioase într-o realitate politică este una din
marile mize ale perioadei de tranziţie. O miză după părerea mea absolut
istorică, pe care noi nu o abordăm cu suficientă responsabilitate şi, probabil,
cu suficientă nuanţare.
Ludovic Orban: Eu voi porni de la situaţia
zonei în care ne aflăm, cea a Banatului. O gestionare corectă pe plan naţional
a politicii teritoriale, a guvernării în teritoriu ar minimaliza într-un fel
tendinţele de regionalizare. O gestionare defectuasă însă pune proiectele
economice ale actualei administraţii din Timiş într-o situaţie dificilă, în
sensul că sistematic sînt respinse. Dacă analizăm situaţia din punctul de
vedere al şomajului, constatăm că rata este mai redusă decît în celelalte zone.
Aportul financiar al Timişului la economia naţională este substanţial, dar
sumele, în mod sistematic, au fost distribuite în alte zone, în alte regiuni.
Dacă se continuă asemenea maniere de abordare a regionalismului şi a
dezvoltării în teritoriu, cred că acest lucru va duce indirect la o tendinţă
clară de a obţine legal ceea ce prin Legea administraţiei publice este definită
ca autonomie locală. Acest lucru este foarte bun, ar pune la punct problemele
pe care un stat centralizat nu le poate soluţiona. Proiectul zonei libere
Timişoara a fost respins, proiectul de amenajare a canalului Bega a fost
respins, proiectul de deschidere al unui punct de frontieră la Cenad a fost
respins… Dar pot să apară conflicte ca şi în cazul Legii cultelor sau a
redobîndirii proprietăţilor.
În Kosovo, pierderea
unor autonomii sau a unor drepturi care zeci de ani au funcţionat, sigur că
radicalizează şi a dus la beligeranţă. Dar cei care au iniţiat intervenţia
militară vor trebui să controleze bine desfăşurarea evenimentelor din Kosovo,
ca să nu se extindă fenomenul în zona Balcanilor. Consider că a greşit
conducerea din Iugoslavia chemîndu-i în ajutor pe cei care cincizeci de ani au
ţinut sub opresiune estul Europei, adică Rusia. Vrem, nu vrem, sîntem împinşi
să susţinem politica de integrare europeană şi de politica iugoslavă actuală.
În Banat exista o simpatie faţă de problema sîrbă, dar din momentul coalizării
cu Rusia, care ne-a opresat atîta vreme, această situaţie s-a modificat. Nu
putem accepta sufleteşte intervenţia militară în Kosovo, cînd problemele se mai
puteau rezolva şi prin dialog, dar pentru noi este inacceptabilă şi formarea
unui bloc Rusia-Belarus-Iugoslavia.
Elek Szokoly: Pe de o parte, nu cred că noi putem să
împiedicăm constituirea unui astfel de bloc, dacă liderii statelor respective
îl vor, pe de altă parte, aţi pomenit, citez: „vrem, nu vrem, sîntem împinşi”
către un alt bloc, adică spre Europa. Acest „vrem, nu vrem”, din păcate, are şi
nişte semnificaţii mai profunde. Ar trebui poate să discutăm şi despre aceste
semnificaţii. Într-adevăr: vrem sau nu vrem? Există, se pare, straturi destul
de vaste ale societăţii româneşti care în adîncul sufletului nu vreau, deşi la
nivel declarativ se pare că toţi vrem să mergem spre Europa.
Ludovic Orban: Sufleteşte nu putem accepta ca soluţiile să
fie astfel de intervenţii. De aceea există această reţinere, rezervă. Nu sîntem
mulţumiţi că intervenţia se face în acest mod.
Marius Turda: Din nefericire, pe plan internaţional
problemele nu se pun sufleteşte. Dacă se puneau, probabil această formulă a
dialogului s-ar fi dovedit fructuoasă. Şi nu a fost fructuoasă pentru că
Miloşevici pare prea puţin înclinat să intre în dialog. Zece ani s-a încercat
să se discute cu el.
Cele puse în discuţie
mă duc la lecturile mele cu referire la problemele bănăţenilor de după unirea
cu România. Am recunoscut foarte multe teme ridicate azi similare cu cele ale
anilor ’20 în Banat, cînd cei de la Bucureşti încercau să trimită prefecţi,
primari şi alţi funcţionari din capitală, oameni care nu cunoşteau realităţile
locale, ceea ce a dus la diminuarea capacităţii economice, sociale şi politice
ale regiunii. Măsurile dovedeau o rezervă de încredere ce vine din partea
statului centralizat faţă de provincie, şi este interesant că după 80 de ani,
noi încă mai avem această problemă.
Ioan Almăjan: Nu cred că noi avem probleme cu statul
naţional unitar român. Anumite personaje ale vieţii politice sau culturale
parcă scot din mînecă din cînd în cînd această lozincă. Este absolut normală
regionalizarea în sensul de a acorda provinciei sau regiunii toate
posibilităţile de a se chivernisi singură, plătind tributul administraţiei
centrale. Fără să fac o discriminare, pot afirma că noi bănăţenii am fost, ca
şi ardelenii, mai aplecaţi spre gospodărie, ne preocupase să ne facem un venit,
să ne creăm o bunăstare, să nu mîncăm totul astăzi şi să lăsăm şi pentru mîine
şi aşa mai departe. Dacă însă rămîne administraţia centralizată, de-a pururi
centralizată, şi statul încearcă să egalizeze sumele acordate judeţelor, acest
lucru este foarte grav.
În cazul în care
regionalizarea primeşte alte conotaţii, şi trei sate sau şapte, care au o
populaţie în procent de 90 % sîrbă, vor să-şi creeze o autonomie şi să se facă
secesiune, sigur că încep să apară alarmele care după părerea mea ţin de
conjunctura europeană. În acest moment este o anume atmosferă în Europa, prin
revenirea vechilor fantome, a vechilor spaime. Uneori ele sînt justificate.
Uneori se crează special canale de înspăimîntare, care prind, pentru că sîntem
la sfîrşit de mileniu, un mileniu care, vorba lui Malraux, poate „nu va fi deloc”.
În Kosovo, trebuia să
se creeze tot ce era posibil pentru populaţia albaneză de religie musulmană.
Cei de la Belgrad, care au luat decizia, Miloşevici sau mai mulţi miloşevici,
trebuiau să creeze un climat favorabil în Kosovo, o regiune extrem de săracă.
Însă nu mi se pare corect, şi cred că după nici un drept internaţional nu poate
fi corectă bombardarea Iugoslaviei, această bombardare sălbatică, care ne va
afecta oribil pe noi românii şi, în primul rînd pe noi, bănăţenii. Trebuiau să
fie găsite metode de constrîngere, cum ar fi fost o blocadă economică totală.
Criza iugoslavă
între empatia regională şi drepturile fundamentale ale omului
Gabriel Andreescu: Sînt foarte simpatetic cu cele spuse de
domnul Ioan Almăjan. Cred că are dreptate, pînă la un punct. Care este punctul
de unde cele spuse nu mai corespund, nu mai aproximează bine realitatea? În
spatele titlului de stat naţional unitar există realitatea constituţiei
româneşti şi practica legislativă care a crescut din această constituţie. Ele
pun o problemă reală de descentralizare. Descentralizarea, posibilităţile de
evoluţie ale României, se împiedică de construcţia de tip stat naţional unitar.
Mai este şi un alt aspect. Poate omului de pe stradă nu-i pasă de statul
naţional unitar. Dar asta nu înseamnă că nu există o mitologie a lui.
Realitatea acestei mitologii, o regăsim în ce? În faptul că forţele politice
sînt capabile să o instrumenteze. Dacă nu ar avea rezonanţă în populaţie, nu
s-ar putea face capital din sloganul statului naţional unitar.
Tema statului naţional
unitar descrie, sintetizează şi tema culturii noastre politice. Noi nu avem o
cultură politică care să se adreseze problemelor reale: democratizarea,
liberalismul — în sensul atitudinii faţă de cruzime — etc.
A propos de
formularea: „bombardarea sălbatică”, de către NATO, a Iugoslaviei. Am senzaţia
că oamenii stau cu vălul pe ochi. Miloşevicii Iugoslaviei nu sînt mai puţin
cruzi, mai puţin perverşi decît au fost Hitler şi Stalin. Doar că nu au aceeaşi
putere în spatele lor. Criminali care au elaborat fără scrupule o politica
împotriva populaţiei albaneze. Planul lor a fost depopularea regiunii Kosovo.
Procesul evolua spre proporţii catastrofale. Exista precedentul bosniac,
regiune unde au murit circa 250.000 de oameni; unde s-au produs atrocităţi
incredibile. NATO a trebuit să intervină. Eu nu-mi amintesc ca mai înainte
timişorenii, bucureştenii, ieşenii să facă demonstraţii împotriva regimului lui
Miloşevici. Trebuia să se intervină pentru că din păcate nu existau alte
soluţii. Poate nu s-a ales scenariul cel mai bun; dar dezastrul trebuia oprit.
Este nevoie de forţa armată în faţa celor care nu respectă decît forţa.
Războiul nu este o joacă. Înseamnă pierderi de vieţi omeneşti regretabile, dar
asta este regula jocului. Putem face distincţii între războaie. Exista războaie
care respectă dreptul umanitar, altele nu. Nu respectă NATO dreptul umanitar?
Armele inteligente, atît de criticate de unii, lovesc, cu excepţii nefericite,
exact unde trebuie, provocînd pierderi umane minime. De ce se folosesc sintagme
ca „bombardare sălbatică”? Cum mai facem noi distincţia dintre războiul lui
Hitler sau războaiele din Cambogia şi ceea ce se întîmplă acum? Sînt puţin
patetic, pentru că eu cred că trebuie să avem o discuţie foarte abruptă, între
noi, în legătură cu această chestiune. Este vorba despre autenticitatea noastră
etică în raport cu evenimentele din Kosovo.
Ioan Almăjan: Cum am spus, ceea ce s-a întîmplat în
Kosovo, nu a fost normal. Dar de ce dumneavoastră, români, nu spuneţi ce s-a
întîmplat în Valea Timocului? De 30 de ani pe Valea Timocului se întîmplă ce se
întîmplă.
Gabriel Andreescu: Cine v-a spus că nu ne preocupă problema?
Revista 22 a publicat articole referitoare la românii din Valea
Timocului...
Ioan Almăjan: Românii de acolo nu au şcoală, nimic, nici
măcar nu au curajul să mărturisească că sînt români. Eu eram de acord că
regimul Miloşevici a comis greşeli. Dar nu pot să fiu de acord cu
bombardamentul, şi asta este opinia mea. Aici este o chestiune de umanitate.
După opinia mea forţa, războiul nu poate face ordine.
Szokoly Elek: Putem să fim de acord că soluţia adoptată
nu este tocmai cea potrivită. Aveţi o altă propunere, vedeţi vreo soluţie care
ar fi fost mai morală şi mai eficientă?
Mircea Mihăieş: Conflictul nu a început din martie 1999.
Acolo s-au comis atrocităţi, sute de mii de oameni au fost scoşi din locuinţe.
În martie s-a internaţionalizat conflictul, dar el exista. Noi nu vom putea
gîndi raţional, dacă pornim de la ideea că problema a apărut după începerea
bombardamentelor NATO. Şi această idee se crează la nivelul societăţii
româneşti în acest moment şi mai ales la nivelul mass-mediei: parcă problema
s-a ivit acuma. Crime au fost în ultimii ani, din 1996, aproximativ cu aceeaşi
intensitate.
Gabriel Andreescu: Am citit ultimul raport al lui Human Rights
Watch. Un raport terminat la sfîrşitul lui 1998, publicat acum cîteva
săptămîni. Tipic acestei organizaţii, care face investigaţii de teren şi
foloseşte surse diferite. Raportul vorbeşte despre atrocităţi, despre
purificare etnică. Nu este singurul material de acest gen al unor organizaţii
independente pe care l-am citit, unele chiar din Belgrad. De-a lungul anilor au
fost organizaţii din Belgrad care au analizat problematica Kosovo, absolut
corecte. Deci informaţia de bază există. Faptul că nu le invocă presa
românească sau le invocă prea puţin e altceva. Cine doreşte să cunoască poate
avea acces la aceste informaţii. Ele vorbesc despre un proces de purificare
etnică, despre reacţia armatei de eliberare, care nu putea decît să inducă o
reacţie mai dură a sîrbilor şi aşa mai departe. Un proces care în final a
provocat o încleştare generală.
Marius Turda: Chiar dacă folosim sintagma „sprijinim
NATO”, de fapt ceea ce avem în subtext este următorul lucru, care este foarte
clar şi faţă de care noi trebuie să luăm poziţie: ne confruntăm în Iugoslavia
cu o variantă tribală şi violentă a conflictului care se bazează pe anihilarea
alterităţii, ori domnul Gabriel Andreescu tocmai asta spunea: cînd noi spunem
că sprijinim NATO, luăm poziţie faţă de ceea ce se întîmplă acolo. Ori noi dacă
ne considerăm într-adevăr o societate democrată, trebuie să luăm poziţie,
trebuie să nu fim de acord cu astfel de procedee. Înţeleg că Banatul,
sentimental şi geografic, se află mult mai aproape de Iugoslavia, dar pe de
altă parte, dacă nu reuşim să ne distanţăm de această empatie regională, riscăm
să cădem într-un cerc vicios din care nu mai este nici o ieşire.
Românii între
compasiune, frica de precedent şi sistemul valorilor occidentale
Întrebare din sală: Sigur că regimul Miloşevici merită
bombardamentul, numai că în această problemă există foarte multe nuanţe. Nu
credeţi că politica NATO se poate transforma într-o politică discreţionară? Nu
credeţi că această politică este în contradicţie cu însăşi ideea de Europă
unită? Desigur, americanii au dreptatea lor, desigur, acolo mor oameni, dar
lucrurile nu sînt atît de clare. Pe mine mă oripilează poziţia
intelectualităţii române care întotdeauna recurge la nuanţe. Cînd s-a pus în
discuţie regimul Iliescu, au existat nuanţe; cînd s-a pus în discuţie
antioccidentalismul, la fel. În această problemă însă intelectualitatea
românească s-a situat în proporţie de nouăzeci şi ceva la sută într-o poziţie
unilaterală.
În altă ordine de
idei, ce se întîmplă cu Iugoslavia ca stat în contextul realizării unei
separări a regiunii Kosovo? Pentru că dacă nu ne punem această problemă, orice
stat din lume ar putea „beneficia” de această politică discreţionară. Şi sigur
că motive se pot găsi. Se pot alcătui sofisme militare şi politice la
nesfîrşit. Dar ce se întîmplă cu cetăţeanul iugoslav, cu sîrbul de rînd? Se
poate întîmpla un lucru monstruos dacă atribuim calificativul de minoritar
majoritarilor şi cel de majoritar minoritarilor. Discursurile prominoritare nu
dau importanţă majorităţii. Sub aspectul simbolic al finalităţii ce poate fi
secesiunea? Părerea mea e că sîrbii se vor simţi minoritari. Doresc să
subliniez că aici în Timişoara au avut loc cîteva manifestaţii, nu de susţinere
a lui Miloşevici, nu anti-NATO, cu excepţia unuia, organizat de un partid
„verde-albastru”, ci de susţinere a poporului sîrb. În Timişoara sînt 200 de
studenţi iugoslavi de etnie română. Ei au organizat aceste manifestaţii,
alături de Liga Studenţească din Universitate şi, deşi în ziare s-a zis că Timişoara
a luat-o razna, că Timişoara face o politică partizană pentru Miloşevici,
oamenii aceştia au vrut să pună accentul pe faptul că nu sînt luate în
consideraţie toate nuanţele acestei probleme. Pentru că în cazul în care dăm la
o parte aceste nuanţe, atunci discursul lor s-ar putea situa în ograda
Partidului România Mare. Dar nu este astfel, asta face parte dintr-o cu totul
altă orientare.
Gabriel Andreescu: Putem să ne gîndim la o Europă unită ca la
o Europă geografică. Dar în limbajul politologic, dar deseori şi în limbajul
obişnuit, cînd vorbim despre Europa, vorbim în sensul mai tehnic: o comuniune
de valori. Societăţi care împreună şi-au găsit un sistem comun de valori. În
acest sens Federaţia Iugoslavă nu se află în Europa - din moment ce are un alt
tip de comportament. Este interesant că în presa românească s-a vorbit foarte
mult, neinformat sau cu tendinţă, despre intenţia americanilor de a marginaliza
pe europeni. Realitatea este însă alta. Nu administraţia Clinton a luat decizia
războiului. Ci ceea ce putem denumi „civilizaţia euro-atlantică”.
Nu Miloşevici este
ţinta acestui război. Războiul din Kosovo are ca obiect salvarea de un rău
foarte mare printr-un rău mai mic. În ciuda eforturilor disperate, nu s-a
reuşit să se evite intervenţia NATO. Nu spun că nu putea să existe de fapt o
strategie a Occidentului, mult mai înţeleaptă, care să însemne cheltuirea
sutelor de miliarde de dolari nu pe intervenţia în Bosnia sau în Kosovo, ci pe
o politică elaborată de intervenţionism paşnic în treburile ţărilor din zonă.
De ce nu a avut loc acest intervenţionism? Pentru că societăţile politice
moderne, cele care sînt tolerante, civilizate, sînt şi „burgheze”. Nu mai au
voinţa politică care să le unească în jurul unor proiecte regionale sau
mondiale. Ce altă soluţie exista ca să se evite intervenţia militară? Am
ascultat în ultimele săptămîni, în discuţiile unor oameni extrem de
respectabili, sugestii de genul: „trebuia trimis un comando care să-l împuşte
pe Saddam Hussein şi pe Slobodan Miloşevici. Este nedrept să distrugi din cauza
lor infrastructura unei naţiuni, prosperitatea unei întregi generaţii”.
Iată o problemă de
drept. În Iugoslavia nu avem o violare a dreptului internaţional în sensul
strict al cuvîntului. Dar avem o „forţare” a mecanismelor de drept
internaţional. O forţare benefică în măsura în care sistemul ONU s-a dovedit
ineficient. Sistemul pe care toţi îl invocă — ziariştii de la Adevărul, Naţional,
Jurnalul Naţional şi aşa mai departe —, era un sistem rău. El nu are de
ce să fie îmbrăţişat de vreme ce a permis atîtor dictatori să-şi măcelărească
propriile popoare. Asta nu înseamnă că nu există un pericol potenţial în noua
evoluţie a lucrurilor. Nu se profilează oare la orizont o forţă care poate
deveni discreţionară? Însă ştim cît de rău a fost sistemul vechi. Putem bănui —
sau simţi — că sistemul nou s-ar putea dovedi mai generos. Dar dacă începem să
trimitem trupe de comando pentru a ucide dictatori care nu ne plac, forţăm
sistemul de drept internaţional mult prea mult.
Faptul că Republica Federală
Iugoslavia a ajuns într-o stare critică e un lucru ale cărui consecinţe nu le
putem măsura imediat. Eu am convingerea că provincia Kosovo va deveni un
protectorat şi vom vedea apoi o secesiune a provinciei. Nu ştiu cum s-ar
rezolva fără crearea protectoratului problemele milionului de refugiaţi din
Kosovo, refacerea zonei etc. Ce va înţelege comunitatea internaţională din ce
s-a întîmplat în Republica Federală Iugoslavia, dacă se ajunge la secesiune? Va
înţelege mai mult decît pînă acum că nu-şi poate permite să se refere la
suveranitatea internă oricît şi oricum.
La noi s-a făcut
comparaţia Harghitei cu Kosovo. După unii nu există nici o bază pentru această
comparaţie. Alţii afirmă că ceea ce s-a întâmplat în Kosovo ni se va întîmpla
şi nouă. Ambele puncte de vedere mi se par limitate. Desigur, situaţia din
Kosovo şi situaţia din Harghita sunt diferite în termeni etnici, religioşi,
naţionali, geografici. Dar ce se întîmplă în Kosovo nu este fără semnificaţie
pentru situaţia de la noi. Actorii politici vor învăţa că escaladarea
conflictului interetnic duce la rezultate îngrozitoare, iar în momentul în care
majoritatea ar declanşa — ipoteză absurdă practic, dar legitimă teoretic — o
ucidere masivă a minorităţii etnice din Harghita şi Covasna, acest lucru nu ar
scăpa nepedepsit. Am avea un intervenţionism extern. Care mi s-ar părea firesc
într-o astfel de situaţie.
Poziţia pe care o
descriu mi se pare absolut compatibilă cu compasiunea faţă de drama poporului
sîrb.
Elek Szokoly: A fost ierarhizat anterior, probabil
involuntar, sentimentul majoritar şi minoritar, în mod evident în defavoarea
celui minoritar, cînd s-a pomenit de un posibil sentiment minoritar care să
apară la sîrbi în urma acestor intervenţii şi presiuni. Această ierarhizare
este, din capul locului, incompatibilă cu sistemul de valori general-umane pe
care sîntem datori să le acceptăm. Eu aş sugera să cugetaţi mai departe asupra
acelei distincţii care se face în general, prea formal, între poporul sîrb şi
Miloşevici. Această distincţie nu poate fi contrazisă în totalitate, dar în
acelaşi timp se poate pune întrebarea: care a fost relaţia dintre Hitler şi
poporul german la momentul respectiv, dacă a existat o contradicţie profundă
între aceştia. Evident, ulterior o mare parte a poporului german a declarat că
nu a ştiut de lagărele de concentrare şi de exterminare. E posibil că acelaşi
răspuns să-l dea şi sîrbii, că nu au ştiut de politica de exterminare, de
eliminare a albanezilor din Kosovo. Sînt o serie de întrebări pe care ar trebui
să ni le punem, pentru că Kosovo a fost, totuşi, doar actul trei al unei drame.
Dar această dramă a avut şi un act unu şi un act doi ca urmare a unei politici
consecvente şi coerente a unui naţionalism etnocentrist agresiv. Să sperăm că
nu va fi şi un act patru. Ajunge şi un epilog.
Toleranţa ca
specific regional. Banatul vs. Transilvania
Valeriu Leu: Eu cred că ceea ce se întîmplă acum în
Kosovo e încă un motiv să ne privim cu un pic mai multă atenţie chiar chipul
nostru în oglindă. Nu este desigur un lucru nou: consider Banatul un model. Cel
puţin deocamdată îl intuim, oricum vedem o realitate, aceasta a relaţiilor
relaxate. Este o realitate acest lucru şi de altfel studiile sociologice foarte
serioase îl confirmă. Nu am din păcate acum relaţia bibliografică exactă, dar
în Revista de Cercetări Sociale dacă nu mă înşel, acum vreo doi ani s-a
publicat un studiu despre raporturile majoritate-minoritate din perspectiva
etnică şi a relaţiilor interetnice în Banat, care arăta un grad de ostilitate
aproape zero. Nu cred că el este zero, fără îndoială, sîntem realişti, dar
oricum, are o valoare minimă. Şi acum vreau să mă leg puţin de două sau poate
chiar trei lucruri, cel puţin două provocări să spun aşa, una a domnului
Szokoly Elek, cînd a vorbit de un posibil raport, o posibilă comparaţie care
chiar cred că este necesară, între Transilvania şi Banat sau între Banat şi
Transilvania, pe de o parte şi, hai să răspund reproşului făcut în glumă de
domnul Marius Turda în legătură cu faptul că este nevoie de un maramureşean sau
de un bucureştean, în orice caz de cineva din afară, ca să scrie şi să se
preocupe de istoria Banatului. Aş evoca aici un moment de la sfîrşitul
secolului XIX, cînd George Bariţ scria că: „este vremea cînd bănăţenii
trebuie să îşi scrie chiar ei istoria”. Ei, nu s-a scris. În 1940 Nicolae
Iorga scria ultima sa carte — întîmplarea a făcut să se numească Probleme şi
observaţii bănăţene, care era prima şi ultima carte dedicată de Nicolae
Iorga Banatului. El încerca de fapt să facă o sinteză de istorie a Banatului,
dar şi-a dat sema că încă nu există documentaţie suficientă şi a rămas la Probleme
şi observaţii bănăţene, deci bănăţenii sau istoria Banatului rămăsese la
nivelul de probleme şi observaţii. De atunci lucrurile cred că s-au schimbat
foarte mult. O carte subtanţială dedicată ideologiei şi acţiunii politice la
românii din Imperiul Austro-Ungar, cu două sau chiar trei capitole foarte
serioase despre A.C.Popovici, i-o datorăm domnului Nicolae Bocşan, un nume pe
care desigur toată lumea îl cunoaşte. Din păcate însă chiar şi istorici foarte
importanţi sînt nevoiţi la ora actuală să publice la te miri pe unde. Această
carte a fost publicată la editura muzeului pe care îl reprezint, Muzeul
Banatului Montan din Reşiţa. Desigur că are o circulaţie pe măsură, ajungînd cu
greu chiar şi în centrele importante de studiu. Din acest număr al revistei Altera
mi-a atras atenţia studiul lui Liviu Chelcea pe care îl consider un nume de
care vom mai auzi şi care va fi, dacă nu cumva chiar este, foarte respectat în
comunitatea ştiinţifică a noastră şi sper că nu numai a noastră. El îşi începe
studiul de-a dreptul provocator şi citez primele trei-patru rînduri: „În
acest articol îmi propun să ofer cîteva explicaţii şi să arăt modalităţile prin
care în timpul comunismului a avut loc o transformare substanţială a
identităţii regionale a Banatului. În anii ’70 -’80 şi în
perioada de după 1989, noul discurs regionalist este centrat pe toleranţă, dar
şi pe pragmatism, pe relevarea rolului grupurilor etnice în istoria şi
identitatea regiunii.” Sar trei rînduri şi continui: „Unii cercetători
par înclinaţi să creadă că toleranţa a fost dintotdeauna condiţia «naturală» a
acestei regiuni.” Nu subscriu la acest punct de vedere, nu subscriu nici la
ideea că dintotdeauna a existat aici toleranţă şi că ea este un dat, ceva căzut
din cer sau o chestiune de genă, de informaţie genetică pe care, noi am avut-o
şi am valorificat-o. Nu, este vorba despre o devenire istorică fără îndoială,
dar ea nu ţine de durata scurtă, de conjuncturi sau de evenimente, nu ţine nici
măcar de perioada interbelică şi perioada comunistă, nu ţine de ultimii optzeci
de ani. Ca să înţelegem corect lucrurile şi într-adevăr să le evaluăm critic
trebuie să ne raportăm la durata lungă, cel puţin la un secol şi jumătate-două.
Şi aici aş vrea să atrag atenţia asupra unui lucru foarte important care poate
să lămurească condiţia „relaxată” din acest punct de vedere, al raporturilor interetnice
şi nu numai, al toleranţei şi al bunei convieţuiri care există aici în Banat.
Lucrurile încep odată cu Banatul Imperial. Mă refer clar la 1718, momentul în
care Banatul a fost anexat Austriei. Aici s-a întîmplat însă un lucru pe care
austriecii l-au experimentat într-un mod special şi rezultatul are bătaie
lungă. Cred că este unul din lucrurile care ar putea fi analizate între un
model, să spun, pe care istoria l-a impus în Kosovo — o evoluţie iarăşi de sute
de ani — şi un alt tip de istorie, care a impus un alt model aici în Banat. La
1718 austriecii au introdus în mod practic egalitatea în faţa legii.
Introducînd codul de legi rodat, aplicat, exercitat în Austria Inferioară, s-au
anulat Aprobatele, fel de fel de discriminări. Anularea diferenţelor în raport
cu legea este, cred, o condiţie esenţială. Oamenii s-au simţit egali ab
initio. Vedeţi, se vorbeşte despre colonizare. Colonizarea germană,
colonizarea habsburgică, oricum o denumim, care s-a desfăşurat pe tot secolul
optsprezece, iar în zona industrială practic ea a fost permanentă, deşi mai
subţire. Dar această colonizare s-a făcut „inspirată” şi într-o manieră
guvernată de o ideologie cosmopolită, ideologia luminilor. N-a fost un tip de
colonizare medievală. Dimpotrivă, austriecii aducînd aici populaţie germană şi
nu numai, fiindcă au fost şi foarte mulţi francezi, italieni, spanioli, nu au
fost aşezaţi pe un teritoriu exclusiv; nu s-au tras ziduri, nu s-au tras
bariere. Colonizarea a fost de tip stelar. Ca să ajungi la tîrg, că erai român,
că erai neamţ, că erai sîrb, trebuia neapărat să treci prin satul celuilalt.
Deci erai obligat prin această geografie a colonizării se vezi ce fac alţii. Ca
să vezi ceva cu totul şi cu totul diferit, nu trebuia să mergi peste mări şi
ţări, ci doar pînă în satul vecin. Deci acest tip, această formulă de
colonizare care, repet, s-a făcut într-o manieră inspirată de lumini, a fost,
cred eu, un exerciţiu benefic. A fost America Austriei. Austria nu a colonizat
America, dar a colonizat într-o anumită măsură acest spaţiu, acest complex
istoric pe care noi îl numim Banat şi la care, vreau să accentuez, au
participat şi sîrbii. A mai fost un lucru foarte important care s-a stabilit
aici, încă la mijlocul secolului XIX: proprietatea. Proprietatea a fost
împărţită prin cadastru, s-a făcut o hartă, s-au stabilit clar sesiile, deci
nimeni nu avea de împărţit nimic cu altcineva. Proprietatea era clară, era
limpede şi suficientă, fiindcă această colonizare habsburgică s-a produs
într-un teritoriu care avea o populaţie relativ rarefiată. Nu era o absenţă a
populaţiei române, dar relativ rarefiată.
Valoarea de model a
Celuilalt a fost preluată cu uşurinţă pentru că se făcea într-un mediu lipsit
de frustări. Celălalt nu era privit ca un agresor, Celălalt nu era un ins care
l-a izgonit pe Altul, ci a venit în plus cu un model de civilizaţie şi un model
economic valabil, care putea fi preluat. Aşa se întîmplă de exemplu că ţăranii
români bănăţeni, atunci cînd îşi dădeau copiii la şcoală, îi dădeau în gazdă la
oricine altcineva, dar la români nu. Pentru că modelul românesc era cunoscut.
Problema era să înveţe şi din ceea ce făceau ceilalţi. Chiar Petre Nemoianu
este cel care povesteşte despre aceste lucruri. De aceea au reuşit să rezolve
şi chestiunea posibilităţii de comunicare. Germana nu a fost impusă cu bîta.
Acesta este adevărul secolului XVIII. Important este faptul că Banatul avea
condiţia de proprietate personală a împăratului. Şi împăratul, acest despot
luminat, a putut, avînd proprietate asupra întregii regiuni, să exercite aici
un program reformist maxim, radical chiar. Aşa s-a ajuns ca, de exemplu,
frecvenţa la şcoală să fie mai mare în Banat, decît în oraşul Viena. Manualele
din acea vreme îi sfătuiau pe oameni să înveţe germana. De ce? Pentru că aşa
puteau să facă negoţ, pentru că aşa aveau acces la demnităţi, în sfîrşit, îi
lămureau cu buna. Şi oamenii au observat cu timpul că într-adevăr, învăţarea
limbii germane le dă acces la fel de fel de lucruri pozitive, din care aveau de
cîştigat. Cărţile vechi, româneşti, ortodoxe, erau tipărite pe la Rîmnic,
Tîrgovişte, şi veneau aici, într-un Banat lipsit de tiparniţă românească şi
totuşi, depozitarul celei mai mari cantităţi de carte românească, fiindcă avea
cititori, care datorită reformei austriece aveau bani. Pentru că aceeaşi
reformă a dinamizat economia şi aveau forţa să cumpere acele cărţi, aveau
puterea şi plăcerea de a se instrui. Pe aceste cărţi, ţăranii români făceau
însemnări în limba germană. Nu o făceau, evident, în limba germană ca să
comunice că în anul 1788 au venit lăcustele pe hălăndiu, ci o făceau în limba
germană ca să arate celorlalţi elevaţia, faptul că ei ştiu o limbă. Deci este
important cum din start priveşti lucrurile. De aceea cred şi de aceea spun că,
deşi sînt de acord cu multe puncte de vedere expuse foarte convingător de Liviu
Chelcea, ei bine, nu subscriu că acest dicurs al toleranţei este o chestiune
din anii ’70-’80 în Banat. Nu. Să nu confundăm, cred eu, starea de fapt cu
discursul elitelor, fie ele politice. Elitele interbelice fără îndoială au avut
un discurs naţionalist, dar a fost discursul elitelor. Îl putem reconstitui şi
îl recuperăm cu foarte multă uşurinţă, ne stau la îndemînă colecţiile presei
interbelice. Dar eu nu cred că putem reconstitui acum problemele din Kosovo şi
reacţia exclusivă, sau a unui procent de 80% a societăţii româneşti, la ceea ce
se întîmplă în Kosovo pe tipul de document istoric numit presă. Ei bine,
perioada interbelică s-a reconstituit pe presă. Dar să mergem la izvoare
alternative care ne arată discursul popular, discursul normal, discursul de
fiecare zi, cum spune Liviu Chelcea, să ieşim din cotidian. Ba chiar acolo
trebuie să intrăm, în cotidian, pentru că acesta explică lucrurile. Izvoarele
pot fi deci scrisori, jurnale, un tip de documente care ne arată altceva. Nu
spun că societatea periferică n-ar fi fost afectată de discursul naţionalist.
Dar a existat şi un alt discurs, popular şi el, acela al normalităţii, al bunei
convieţuiri. Cînd ajungi la gradul de agresivitate reciproc zero, sau aproape
de zero, lucrurile nu se mai explică prin anii ’70-’80.
Concepte şi
realităţi. Între „cetatea asediată” şi „provincia ratată”.
Brânduşa Armanca: Eu aş relua discuţia despre riscul de a nu
comunica, de a nu dialoga. Acest risc există, el este major şi cred că adeseori
nu se dialoghează şi nu se comunică autentic în legătură cu această temă, din
cauza unei lipse fundamentale de educaţie în problemă. Chiar şi aici în
momentul acesta în care discutăm, nivelele de discuţie sînt suficient de
distanţate, încît anumiţi termeni să apară în contexte diferite, cu sensuri
foarte vagi sau foarte departe de ceea ce ele sînt în concept. Sigur, asta se
întîmplă cam în toate lucrurile care presupun o teorie, şi aici elogiez revista
Altera, care a avut rezistenţa în timp să scoată zece numere în
condiţiile acestea, în fapt zece cărţi, seriozitatea de a nu coborî nivelul
teoretic, conceptual, de studiu, de studii adevărate al fiecărui număr în
parte. Ei bine, sînt studii, sînt oameni care stăpînesc acest domeniu, sînt
cercetători care operează cu aceste concepte cu lejeritate şi care definesc
exact termeni precum autonomie, regionalism, regiune, descentralizare,
secesiune, federalizare, care sînt concepte clare, precise. Cînd aceşti oameni
vorbesc între ei, lucrurile sînt, de obicei, clare şi calme. De la acest nivel,
termenii aceştia apar la un moment dat într-un limbaj comun, şi sigur că mă voi
referi înainte de toate la nişte încurcă-lume, care se regăsesc printre
politicieni şi printre ziarişti cu precădere. De-a lungul anilor, în România,
în această familie a clasei politice în formare, am auzit folosindu-se într-un
mod absolut caraghios termeni care sînt chiar de nivel de liceu, deci, pe care
unii politicieni ai noştri nu au avut bunăcuviinţă de a-i învăţa, de a-i
descifra şi de a-i folosi corect. În acele momente cînd aceşti termeni sînt
preluaţi astfel de politicieni şi transferaţi de ziarişti publicului larg, apar
sensibleriile, apar reacţiile. Reacţii, fireşte, sentimentale, umorale, legate
de federalizare... Iată, spun ei, inamicii sînt acolo, acel altceva ne este
duşman. Precum apare şi o suspiciune a teoriei ulterioare. Există chiar un fel
de credinţă mai largă „în popor”, într-un popor pe care şcoala, liceul nu îl
învaţă deocamdată ce înseamnă cuvintele acestea, cum nu îl învaţă nici ce
înseamnă, poate, termeni ca mass-media, de exemplu. Ar trebui şi ei învăţaţi în
şcoală pentru că sîntem în secolul „acela”. Există deci o teorie oarecum
populară în care se crede că există teorii care se nasc ulterior unor fenomene
pentru a le legitima. De exemplu, despre Kosovo. Am văzut într-un ziar un fel
de argumentare a ideii de secesiune ca şi cum aceasta s-ar fi născut acum, în
acest moment, pentru a explica sau a legitima o intervenţie care vizează o
secesiune, o ruptură. Acum, pentru că eu sînt totuşi ziaristă şi nu fac parte
dintre specialiştii în problemă, totodată din cauza unei boli mai vechi care mi
se trage de la şcoala de filologie pe care am terminat-o, mă face să mă mai uit
prin dicţionare, vrînd-nevrînd cînd nu sînt sigură de cuvinte şi atunci, vin în
contact cu acel nivel intuitiv de receptare a cuvintelor: regiune,
regionalizare, centralism, centralizare, descentralizare. Oamenii din zona
Banatului pe care noi o investigăm în fiecare zi lucrînd în regim cotidian,
sînt absolut convinşi că descentralizarea noastră este foarte bine centralizată
şi de asemenea că noi putem face foarte bine regionalizare cu voie de la
Bucureşti. Lucrul acesta este intuit aşa cum sentimentul ogrăzii proprii îl are
fiecare om care locuieşte într-o zonă, de exemplu săteanul va zice că prefectul
centralizează o serie de atribuţii şi fireşte că se va simţi frustrat în raport
cu oraşul, tot aşa Provincia se simte frustrată în raport cu Centrul. Numai că
în România, acum, există un simptom al comunicării cu sens unic prin care eu
încerc să-mi explic aceste frustrări din ce în ce mai mari. Frustrări cărora un
ziarist din Cluj le dă glas spunînd că „m-am săturat de România” sau alţi
oameni, cărturari le exprimă să zicem mai conceptualizat. Această comunicare cu
sens unic arată aşa: tu comunici din teritoriu ceva către o structură care se
află situată la Bucureşti şi de acolo nu vine de obicei nici o reacţie. Deci nu
este vorba că acolo e cineva care nu vrea, care intenţionează să te taie, ci
pur şi simplu te anulează prin ignorare. Este un lucru pe care îl simt în toate
instituţiile pe care le străbatem noi şi le investigăm ca jurnalişti. Acest gen
de comunicare cu sens unic produce frustrări foarte mari, pe care eu îl
exemplific doar printr-un model de comunicare instituţional, dar de asemenea
produce şi un fel de saturaţie pe care noi ca bănăţeni o exprimăm numindu-i pe
cei de la Bucureşti „Mitică” şi numind locul acela „Miticia”.
Mai spun încă un lucru
şi anume că de fiecare dată cînd au venit la Timişoara personalităţi de toate
felurile: politice, culturale, din administraţia publică, de fiecare dată am
abordat la televiziunea teritorială, aşa-numita televiziune teritorială,
problema regionalizării, a descentralizării mai ales. Cu atît mai mult cu cît
noi ne-am aşezat aici cu făloşenie în prima euro-regiune care, iată, nu există.
Deci prima euro-regiune din care face parte sau a făcut parte România, nu ştiu
ce timp verbal să folosesc, a fost aceasta a noastră în care noi cu ungurii şi
cu sîrbii, deci Voivodina, zona Csongrád, respectiv Timişul, Hunedoara, Caraşul
şi Aradul am intrat în aceeaşi euro-regiune. Sigur, ca ziarişti, noi am fost
tot timpul călare pe această problemă, cu o anume făloşenie, hai să
recunoaştem, că uite domnule ce am făcut noi. Chiar am crezut că ea va
funcţiona, iar acum fireşte că nu funcţionează şi nu numai din cauza
integrării. Primul accident al acestei euro-regiuni a survenit a doua zi după
ce Ungaria a intrat în NATO şi preşedintele zonei ungare a spus că nu mai este
interesat pe moment de proiectele comune, arătînd că nu mai este o prioritate,
nu că ar fi fost vorba de o ieşire din acest proiect, nu. În clipa următoare
s-a întîmplat ceea ce ştim în Iugoslavia, deci oricum comunicarea nu mai
exista.
Am pus aceste
întrebări despre descentralizare şi regiuni, despre „prea-fericitele” regiuni
ale României, unele denumite în lege regiuni de dezvoltare. I-am întrebat şi pe
primul-ministru de acum şi pe alţii anteriori şi pe preşedintele Constantinescu
şi toţi au fost extrem de competenţi în a ne spune că aceasta e o chestiune
rezolvată, adică e pe bune, acum ne regionalizăm şi ne descentralizăm. Şi chiar
ni se atrăgea atenţia „părinteşte”, tot aşa cu un diletantism demn de notat, ni
se atrăgea atenţia să nu ne bucurăm aşa de tare pentru că nu o să mai vină
banii de la Centru, ca şi cum noi aici nu i-am putea produce. Nu intru în
polemicile economice care ar putea rezulta din această chestiune, spun doar că
deocamdată noi avem de anul trecut o lege a dezvoltării regionale, o văd şi
aici şi văd un lucru admirabil şi anume văd puse pe două coloane Carta
europeană a autonomiei locale şi Legea privind dezvoltarea regională cu
diferenţele dintre ele (făcînd trimitere la articolul Autonomia regiunilor
în concepţia Consiliului Europei şi în legislaţia României, din Altera 10,
p.188, nota red.), a propos, de ce vrem noi, adică să intrăm în Europa? Intrăm,
dar cu reţinere. De asemenea, avem o Lege a autonomiei locale care a fost chiar
amendată, îmbunătăţită şi stricată un pic pe alocuri. Oricum, ele există. De
acolo, de la existenţa acestor legi şi pînă la punerea în fapt există de
asemeni o distanţă considerabilă, o distanţă pe care - din păcate noi simţim
din zona noastră - nu o putem parcurge mergînd şi noi către Centru, ci este un
sens unic. Numai dacă Centrul vrea să micşoreze această distanţă, din acel sens
este îngăduit. Altfel nu. Cînd îl întrebam pe primarul nostru: Domnule primar,
cum vă simţiţi dumneavostră cînd vă urcaţi în avion şi vă duceţi iar la
Bucureşti să bateţi pe la uşile miniştrilor?, zice — Păi, ştiţi, eu sînt primit
la ei. — Şi? — Şi de obicei nu se rezolvă nimic. Deci există o amabilitate
reală, care în legislaturile anterioare, cînd nu se obosea nimeni să fie
amabil, nu exista, acum se obosesc să fie amabili, dar nu se întîmplă nimic. Pun
pe seama acestei comunicări cu unic sens una dintre rupturile majore în fapt, a
ceea ce se numeşte descentralizare — un proces care este aproape neînceput.
Atîta timp cît nu se poate circula în ambele sensuri. Noi nu putem pune umărul
la chestiunea aceasta, nu se poate. Şi aici aş aduce doar un mic exemplu. Cînd
s-a inventat ziarul Transilvania Jurnal, noi ne-am interesat repede de
el pentru că era cotidian regional şi ne interesa şi pe noi chestiunea aceasta,
pe noi ca televiziune regională (regională numai cu numele). În acel moment
i-am invitat pe cei care au iniţiat ziarul, sigur, am aflat că e al lui
Măgureanu, i-am întrebat mai de toate că sîntem ziarişti şi i-am întrebat —
Bun, şi cum faceţi voi distribuţia ziarului care se tipăreşte la Braşov? Şi au
zis: — Îl trimitem la Bucureşti şi de acolo în toată ţara. Şi am zis: ce-i cu
prostia asta, că asta încarcă costurile. Şi ne-au răspuns că în România
sistemul de comunicaţii, transport şi aşa mai departe, absolut totul este
gîndit cu centrul pe Bucureşti şi nu se poate altfel. Deci nu ai cum altfel.
Acela este nodul şi de acolo pleacă toate celelalte.
Ioan Almăjan: Doamna Brînduşa, trimiţi o scrisoare de la
Timişoara la Novi Sad, ea o ia prima oară la Bucureşti şi abia apoi merge mai
departe...
Elek Szokoly: În legătură cu afirmaţiile legate de
descentralizare îmi permit totuşi un vag adaos sau mai degrabă o întrebare, o
întrebare care poate să fie considerată şi retorică, în legătură cu
posibilitatea acestei descentralizări. Şi revenind şi la conceptul statului
naţional unitar, oare filosofia statului naţional — care, să fim sinceri, este
un stat etnic, nu-i aşa? — deci filosofia statului naţional unitar şi
centralizat — unitar şi centralizat fiind într-o atît de strînsă corelaţie
încît pur şi simplu nu poate fi desfăcută —, nu este în mod necesar cea a
cetăţii asediate? A unor ziduri cît mai înalte şi mai groase în jurul acestuia
pentru a-l ocroti de orice adiere, inclusiv europeană, care exclude din capul
locului orice inter-relaţie cu alţii, inclusiv cu mai sus amintitele
euro-regiuni?
Brânduşa Armanca: Aş putea adăuga la întrebarea
dumneavostră, să-i zicem retorică, o întrebare suplimentară? Şi oare nu
înseamnă asta şi provincia ratată, aşa cum scrie Alexandru Cistelecan
într-unul din numerele revistei dumneavostră? Deci este o ratare zilnică a
valorilor provinciei, pînă într-acolo încît cuvîntul provincie, iată, are
conotaţii negative?
Elek Szokoly: Şi oare reproducerea zi de zi şi în
proporţie de masă a acestei mentalităţi centraliste, pînă cînd ne va ţine pe
loc, a propos de imposibilitatea funcţionării autonomiilor locale la cele mai
simple şi pragmatice nivele, autonomii care de fapt există doar pe hîrtie?
Marius Turda: Poate că ar trebui să începem cu faptul de
a recunoaşte că statul naţional unitar român este un concept ratat. Şi atunci
să ajungem să ne gîndim dacă provinciile sînt sau nu ratate. Aş dori să
precizez cîteva lucruri. Este într-adevăr foarte greu după ce optzeci de ani
s-au depus eforturi imense ca să se creeze o identitate naţională solidă, avînd
un stat după modelul francez, cu ideologie de tip germană, să-l centralizezi,
să faci din Bucureşti buricul acestui stat, ca în cîţiva ani să poţi să rupi
toate aceste pîrghii şi să creezi dialectici locale care să fie şi
autoguvernări care să se poată autocontrola. De aceea spun pentru că sîntem
nemulţumiţi acum şi într-adevăr cu toţii sîntem nemulţumiţi, dar nu doar
Banatul suferă, ci cred că toate regiunile din România suferă în raport cu
centrul. Şi aceasta mă trimite la faptul că noi avem de fapt de a face cu o
deficienţă instituţională profundă, care ţine nu de faptul că noi mergem la
Bucureşti, noi cei din Transilvania, din Banat sau din Moldova, că nu rezolvăm
problemele la Bucureşti. Asta nu ţine neapărat de raportul centru-periferie, ci
de faptul că instituţiile statului român sînt la pămînt. Ceea ce se încearcă
acum este o revitalizare a unora sau crearea unora noi ş.a.m.d. Deci aici se
află marea problemă.
Gabriel Andreescu: Nu există doar „descentralizare”, ci
există descentralizări bune şi descentralizări proaste. Legea bugetelor
locale este un pas important şi efectele numai de la anul se vor vedea. Numai
că unele efecte vor fi pozitive, iar altele, din păcate, serios negative.
Datorită noii legi a bugetelor locale, un oraş precum Sibiul va avea un venit
estimat cam de trei ori mai mare decît l-a avut anul trecut. Dar satele şi
comunele din Sibiu, practic nu vor mai fi capabile să îşi susţină
infrastructura.
Brînduşa Armanca: De aici a plecat o iniţiativă, din
Timişoara, de creere a unui fond mutual, un fond de solidaritate pentru a putea
ajuta aceste localităţi care nu şi-ar putea produce banii. Iată, din mers se
încearcă şi remedii la o proastă descentralizare să zicem, dacă ea s-ar produce
aşa.
Mariana Cernicova: Este relativ rară ocazia în care ai
posibilitatea să discuţi la modul serios despre politici regionale, despre
proiecte de organizare alta decît cea gîndită de la un centru cît de sus ar fi
el şi tocmai dată fiind raritatea acestor ocazii, mai ales atunci cînd este vorba
de lucruri teoretice. Mă bucur să salut cîteva din studiile absolut excelente
din Altera ultimelor două numere pe care le-am văzut şi cum spunea şi
Brânduşa, studiul lui István Haller este chiar remarcabil în această direcţie.
Marea problemă a ultimilor doi ani sau a perioadei de după alegerile din 1996
este că noua elită conducătoare, asumîndu-şi cîştigul unor concepte deja
gîndite şi dezbătute în materie de „cum să facem să ducem o politică regională
mai eficientă”, şi-a asumat proiectele fără să îşi asume şi voinţa de a face
ceva cu ele. La modul foarte serios, cu o promisiune absolut dezarmantă s-a
spus: „vom reînfiinţa judeţele abuziv desfiinţate”, pe principiul „referendumul
local bate voinţa unui centru oarecare”. Ulterior această promisiune fermă a
fost făcută uitată pe principiul „nu avem destui bani”, uitîndu-se să se spună
şi partea a doua „n-avem destui bani pe de o parte, dar pe de altă parte nu am
face decît să proliferăm o clientelă politică inutilă, deci nu am face decît să
mergem pe fărîmiţări şi mai mici, în timp ce Europa merge pe regiuni sensibil
mai mari”. Descurajarea acestui tip de iniţiativă şi încurajarea celeilalte, de
tipul Carta verde a regiunilor, cu cele opt macro-regiuni de dezvoltare
economică, lăsa impresia că totuşi există voinţa de a se face ceva în acest
sens. Cel mai interesant lucru este că după ce la nivel declarativ s-a lansat
proiectul în dezbatere publică s-au creat în sfîrşit macroregiunile aşa cum au
fost ele gîndite, fără posibilitatea ca judeţele să se gîndească că poate
totuşi nu le convine în forma respectivă. În fine, au înghiţit fabula aşa cum
le-a fost prezentată şi l-au oferit opiniei publice într-o formă în care opinia
publică a zis, domnule, dacă nu ne cer bani în plus, bine şi aşa. Au lăsat
proiectul să gesteze iarăşi vreo doi ani, după care au făcut un lucru absolut
dezarmant şi pe care deocamdată nu l-am văzut conceptualizat nicăieri. Există
un mecanism consultativ paritar în care votul macro-regiunilor, celor opt
macro-regiuni de dezvoltare macroeconomică este contrabalansat de
reprezentanţii ministerelor în număr suficient de mare cît să fie superiori la
vot reprezentanţilor aleşi. Şi, culmea culmilor, şeful acestui organism, în
care nu intră prefecţii numiţi de Guvern, ci preşedinţii de consilii judeţene,
deci oameni aleşi de către oamenii locurilor din care provin, este prezidată de
însuşi primul-ministru. Deci iată cea mai splendidă eşuare a unui proiect de
acest nivel. Pe dimensiunea cealaltă, pe care o sesiza Brânduşa Armanca, cea a
euro-regiunilor, mi s-a părut absolut senzaţional şi mă mir că nu a obiectat
nimeni la momentul respectiv, că într-un document semnat de şefii de state —
cînd domnul Constantinescu s-a întîlnit la Neptun cu omologul său ucrainean —,
într-un document de nivel naţional să indice ce să facă regiunile, chiar musai
ca zonele de graniţă să creeze două euroregiuni: Prutul de Sus şi Dunărea de
Jos, euroregiuni care au rămas la nivel declarativ! Prutul de Sus nu a ajuns
nici cît a noastră pentru că euro-regiunea Dunăre-Criş-Mureş-Tisa a avut măcar
nişte tentative comune, a făcut nişte proiecte, bune sau rele, nu discutăm, a
încercat să facă ceva. Să vii de sus de la nivelul şefilor de state ca să
decizi dacă este sau nu oportună o aliere sau o alăturare, mi se pare o
încălcare a principiilor elementare de competenţă. Cert este că pe ambele
proiecte, şi pe dimensiunea strict internă a macro-regiunilor de dezvoltare
macro-economică de tipul landurilor, cum încearcă să se prezinte, şi pe cea a
transplantării proiectului euro-regiunilor într-un concept mult mai larg de
măsuri de încredere sau paşi de încredere pe care-i promovează modelul
european, a stimulării oportunităţilor din zonă, lucrurile se petrec foarte
frumos la nivel conceptual şi foarte dezarmant la nivelul practic. Cred că pe
undeva aceasta este una din problemele cu care ne confruntăm la ora actuală,
adică în ce măsură dezbaterea conceptuală, aşa cum o promovează Liga PRO EUROPA
prin revista Altera, aşa cum fac studiile pe care le realizează
APADOR-CH, aşa cum le cunoaşte comunitatea academică interesată de un anumit
domeniu, în ce măsură aceste proiecte care arată bine şi au modele care
funcţionează, pot fi glisate către elita politico-administrativă, fără ca asta
să le strice, adică le dă totuşi o jucărie care funcţionează şi care la
demonstraţie pare admirabilă şi ei încep să îi scoată şuruburile dinăuntru şi
să o transforme într-un obiect bun numai de vitrină. Şi ferească Domnul să se
joace cineva cu el... Pînă la urmă, marele test al actualei elite
politico-administrative va fi: în ce măsură nu va încerca să facă din nou ceva
pe ultima sută de metri a propiului mandat, ca să justifice voinţa de a fi
făcut, şi lipsa de timp de a nu fi făcut ceva în sensul acesta. Întorcîndu-mă
la ce spunea Brânduşa Armanca legat de această incapacitate de dialog a
centrului, mi s-a părut realmente suspect faptul că nişte experienţe regionale
care au depăşit problemele de tipul regiunii de dezvoltare internă dintre
Timiş, Arad şi Caraş-Severin, care experimentaseră nişte forme, văzuseră ce merge
şi ce nu merge, respectiv a euro-regiunii Dunăre-Criş-Mureş-Tisa, din nou,
experimentaseră deja nişte lucruri ca să vadă care merg şi care nu merg, foarte
curios este că în momentul în care aceste proiecte sînt oferite expertizei
publice, academice, administrative, ele sînt foarte repede ascunse într-o
bibliotecă şi rămîn acolo fără ca cineva să le şteargă de praf măcar odată la
două săptămîni.
Gabriel Andreescu: Această împărţire a României pe cele opt
regiuni este rezultatul unei solicitări legate de primirea unei sume de bani de
la Uniunea Europeană. O decizie „sponsorizată”. Scopul a fost de fapt obţinerea
banilor. Din cîte cunosc, nu există nici un fel de voinţă ca după terminarea
sumei de bani, regiunile să îşi urmeze logica lor firească.
Mircea Mihăieş: Dincolo de ce a spus şi domnul Andreescu,
cred că întrebarea doamnei Cernicova merită măcar o încercare de răspuns. Ce se
întîmplă cu aceste proiecte, care unele sînt extraordinare şi sînt gîndite
pentru această societate. Nu sînt gîndite pentru Marte sau pentru Jupiter. Ce
posibilitate există de a-i atrage pe oamenii care ar avea o putere de decizie
şi de implementare reală a lor? Ce se poate face?
Elek Szokoly: Eu aş adăuga doar întrebarea care ar pune
eventual capac semnelor de întrebare ridicate de dumneavoastră. Totuşi cum ne
explicăm că toate aceste proiecte dispar, că nu există nici o intenţie serioasă
de descentralizare, chiar dacă s-au făcut anumite mişcări, unele absolut de
ochii lumii, cum este şi aceasta cu regiunile de dezvoltare pentru obţinerea
urgentă doar a anumitor fonduri la limită de termen? De ce, de fapt, nu se
doreşte o descentralizare autentică, respectiv o regionalizare, cu euro-regiuni
sau fără euro-regiuni? Euro-regiunile, care s-au dovedit peste tot foarte
eficiente şi foarte profitabile, de ce la noi sînt tratate cu indiferenţă, dacă
nu chiar cu suspiciune? De ce la noi există această reticienţă faţă de tot ce
nu este unitar şi centralizat? Repetarea obsesivă a întrebării, în continuare
retorică, se datorează absenţei unui răspuns cît de cît coerent şi univoc…
Mariana Cernicova: Încerc eu un răspuns, deşi se zice că în
cei căzuţi nu-i frumos să mai dai cu pietre. Îmi aduc aminte de discursul
domnului Ciorbea întrebat direct a propos de tema aceasta, care a spus că
înainte să fac ceva trebuie să am toate pîrghiile necesare. Deci argumentarea
aceasta fost: nu pot să fac reformă dacă nu am toate pîrghiile în mîna mea,
dacă nu pot să coordonez lucrurile acestea în mod direct.
Brânduşa Armanca: A propos de întrebările pentru care le
sîntem atît de antipatici mai marilor zilei, eu l-am întrebat pe actualul
prim-ministru: ce s-a întîmplat cu acest fond pe care l-a dat Uniunea
Europeană, prin ambasadoarea de atunci, doamna Karen Fogg? Dînsa spunea că
această sumă, destul de importantă, se pune la dispoziţia României pentru
dezvoltare regională. Primul-ministru mi-a răspuns că banii încă nu au venit,
ca şi cum banii aceştia ar fi venit necondiţionat. Era clar că trebuiau depuse
proiecte. Mecanismul îi era complet străin, după cum mi-am dat seama, astfel
l-am întrebat dacă cunoaşte criteriile. Sigur, la această întrebare a spus că
îşi va întreba un consilier. Deci, în general, cînd ajungem la criterii e o
problemă mare, pentru că ori de cîte ori trebuie făcută o distribuire a unui
fond oarecare în teritoriu sau a unor competenţe, lipsesc criteriile şi nu se
oboseşte nimeni să le inventeze, să le pună pe hîrtie. Se hotăreşte de obicei
pe moment, astfel deciziile depind de oameni, care uneori sînt foarte
inteligenţi, alteori însă nu.
Valenţele
specificului cultural şi ieşirea de sub zodia fricii
Marius Turda: Mă gîndeam că totuşi există un răspuns la
aceste întrebări şi el se află enunţat în noi, mai exact în ceea ce s-a numit
aici cultură politică, pe care eu aş numi-o tradiţie politică. Cînd avem o
modernitate mutantă, cum este modernitatea românească, cînd avem o tradiţie
politică subţire şi în care nu am reuşit să interiorizăm toate aceste concepte,
le aplicăm de dragul unor organisme internaţionale — cum a făcut domnul
Constantinescu cînd a semnat fără să ştie propriu-zis ce înseamnă o
euro-regiune, decît ce i s-a spus că ar putea să însemne —, ne confruntăm cu
aceste discrepanţe şi ne întrebăm firesc cînd se va face transferul din teorie
în practică. Ori este un lucru foarte greu să-i spui unui politician român că
el nu face cultură. El are senzaţia cînd merge la televizor şi vorbeşte, că
face cultură. Ori lucrul acesta ar trebui să îl înţeleagă foarte multă lume
politică de la noi. Pentru a face cultură trebuie să stăpîneşti cîteva lucruri
elementare, ori nu toţi politicienii noştri le stăpînesc. Astfel bineînţeles că
ajungem la aceste situaţii paradoxale care au fost descrise aici foarte bine şi
în care pur şi simplu rămîi neputincios pentru că nu ai ce să faci. Tu, ca
cetăţean normal care ai citit lucruri esenţiale despre anumite probleme, le
afli spuse din gura unui politician şi rezultatul este cel pe care îl ştim cu
toţii.
Adriana Babeţi: Îmi era teamă că ceea ce am să spun o să
facă o figură cel puţin bizară într-o discuţie în care evident e dominant
discursul politologic, istoric, sociologic, dar din fericire mi-a fost ridicată
mingea la fileu de domnul Marius Turda şi înaintea dînsului de Valeriu Leu cu
care împărtăşim, fiind membrii aceluiaşi grup de cercetare inter-disciplinară A
Treia Europă, aceleaşi valori. Discursul meu ar merge puţin pe un alt
traseu, pe care oricum l-aţi amintit, şi care cred că poate fi invocat aici cu
îndreptăţire, chiar dacă face figură de struţo-cămilă, ţara arde şi baba se
piaptănă. Aş face un fel de punte de legătură între ceea ce face, cu
extraordinar profesionism Liga Pro Europa la Tîrgu-Mureş şi ceea ce
încearcă să facă un centru de cercetare înfiripat, care începe să stea încetul
cu încetul în picioare şi care este grupul din Timişoara, evident, hipersuspectat,
în primul rînd pentru felul în care se numeşte, A Treia Europă.
Cunoaşteţi foarte bine pradă căror tipuri de interpretări am căzut, probabil ce
„destine” publicistice împărtăşim chiar cu dumneavoastră. Inclusiv pentru
faptul că sîntem acum împreună poate face subiectul unei scenarite care v-ar
zburli părul pe şira spinării. Nu vă ascund că am avut o uşoară crispare...
Pentru că există, în permanenţă, inclusiv în oamenii de foarte bună credinţă
din Timişoara pe care îi aveţi în sală, o gîndire de tip suspicios — aştia de
fapt ce vor? Şi acum să vă spun de fapt ce vrem şi să-mi răspundeţi la cîteva
întrebări care nu cred că sînt retorice. Unul dintre bunii noştri prieteni,
„excelenţa sa” Vasile Popovici, aflat la Marsilia, ne-a trimis un studiu, un
eseu apărut în Orizont, care dedică mai multe pagini ultimelor noastre
apariţii editoriale, o revistă de aproape 500 de pagini, studiu prin care ne
anunţă în mod solemn că ne-a murit obiectul cercetării, că în acest moment,
după începutul bombardamentelor asupra Iugoslaviei, Europa Centrală - asta este
textul - a murit, vă felicit, vă puteţi vedea visul cu ochii, studiaţi un
cadavru superb, studiaţi-l, aveţi timp şi linişte suficientă pentru a vă ocupa
cu singurul lucru care mai poate fi animat, ca un fel de resuscitare
miraculoasă, de cultura Europei Centrale. Vreau să vă întreb: chiar ne-a murit
obiectul de studiu?
Noi, fără un complex
provincial, încercăm să afirmăm un tip de identitate, culturală în primul rînd,
a unei regiuni. Încercăm să demonstrăm că o cultură, care are evident unitatea,
coerenţa, coeziunea ei şi care este cultura română, are o şansă de nesperat, o
şansă pe care dacă nu o cultivăm este aproape un gest iresponsabil: şansa
extraordonară că se dezvoltă într-o pluralitate de culturi, într-o diversitate
culturală cu care poate să coexiste extrem de bine. E o şansă că există şi un
spirit balcanic în cultură, e o şansă că există şi un spirit muntean care este
altceva decît cel balcanic, că e un specific ardelenesc ş.a.m.d. După părerea
mea toate aceste delimitări nu sînt făcute cu scopul suspectat de oameni
absolut inteligenţi: de a secesiona, de a diviza, de a rupe, de a dezmembra, de
a dezarticula, ci dimpotrivă. Dacă oferi o plauzibilitate culturală sporită
acestei ţări, în care mai multe culturi funcţionează în dialog, se poate
dezinhiba relaţia centru-margine.
Sperăm ca această zonă
a ţării, Banatul, să nu-şi piardă ceea ce a avut mai preţios, această vocaţie a
dialogului, această descoperire a alterităţii, la păstrarea acelui model, creat
nu de ieri, de astăzi, cum spunea Valeriu Leu.
Elek Szokoly: La întrebare aţi răspuns chiar
dumneavoastră, iar dacă cumva mi se adresează mie, voi încerca şi eu un
răspuns. Se spune că în anumite perioade muzele cam tăceau, inclusiv în timpul
domniei marelui Napoleon, cînd singura producţie lirică acceptată a fost cel al
unui poet de curte care dedicase ode împăratului, închis pînă la urmă în casa
de nebuni. Evident, dictaturile foarte feroce nu permit dezvoltarea culturii,
dar ştim bine că noi, cel puţin în această parte a Europei, am găsit întotdeaua
căile, ferestrele prin care ne puteam afirma valorile culturale şi chiar dacă
acum pare să fie o recesiune sub acest aspect, ce altceva putem face mai de
valoare decît cultură. Economie nu prea ştim să facem, trebuie să recunoştem,
şi atunci mai bine să facem cultură, cultura pe care ştim s-o facem şi să
încercăm s-o exportăm. Oricum sîntem obsedaţi de dezechilibrul balanţei noastre
comerciale...
Referitori la temeri,
cred că una din cuceririle noastre post-decembriste, ale dumneavoastră mai ales
care aţi fost aici în Timişoara, a fost abandonarea fricii. Ori eu constat,
inclusiv din discursul dumneavoastră, şi din alte manifestări pe care le-am
văzut cu diferite ocazii, o anumită nevoie excesivă de autojustificare care
este o expresie a fricii. Trebuie să ieşim din această zodie a fricii. Ştiu
foarte bine că există o imensă presiune asupra acestor „disidenţe” ale
societăţii civile, asupra tuturor iniţiativelor alternative care nu pot fi
controlate de la centru. Există acest conservatorism în societatea noastră, şi
probabil nu numai în a noastră, dar cred că trebuie să ne asumăm cu claritate
şi fermitate responsabilitatea conştiinţei valorii demersurilor noastre. Avem
nevoie probabil de o doză de fanatism în sensul cel mai bun al cuvîntului, o
doză de consecvenţă în a merge înainte. Dacă sîntem convinşi că demersul nostru
este just, constituie o valoare, acoperă o necesitate, cîinii n-au decît să
latre...
Gabriel Andreescu: Încrîncenările noastre intelectuale s-au
fixat pe tema problematicii naţionale. O cultură de acest tip este o circulaţie
pe un ecran artificial a unor idei puţine şi mediocre. Le repeţi în neştire,
cînd de fapt ochii tăi trebuie să se deschidă la realitate. Realitatea? Iată
fenomenul numit „fragmegrare”: adică procesele simultane de fragmentare şi
integrare, spijinindu-se şi iniţiindu-se reciproc. Pe de o parte,
redescoperirea identităţii, reapropierea de localisme. Pe de alta, comunicarea
între culturi, aşezarea localismelor sub principii din ce în ce mai generale şi
mai bogate. Frontiera naţională ne împiedică deseori să apreciem substanţa
localismelor şi ne împiedică să vedem şi globalismul. q