Dilema ONU — între suverenitate naţională şi drepturile omului
Dilema ONU — între suverenitate naţională şi
drepturile omului
Valentin Stan
Documentele ONU
prezentate în acest număr al revistei Altera sînt semnificative pentru
evoluţia concepţiei cu privire la drepturile omului şi securitatea
internaţională în cadrul organizaţiei mondiale. Chiar dacă criza din Kosovo a
deschis o dezbatere foarte aprinsă cu privire la legitimitatea intervenţiei
internaţionale pentru a opri grave violări ale drepturilor omului, în sensul
recunoaşterii sau nu a rolului exclusiv al Consiliului de Securitate în a
autoriza o astfel de intervenţie, ceea ce se impune cu claritate este că nu mai
există zone de jurisdicţie internă absolută a statelor în domeniul respectării
drepturilor omului.
Societatea de după cel
de-al doilea război mondial a evoluat constant spre o teorie a drepturilor
omului care face din individul uman punctul central al dezvoltării sociale,
transferînd preocupările pentru protecţia şi libera sa dezvoltare la nivel
internaţional. Articolul 2 (7) din Carta Naţiunilor Unite care se referă la
faptul că ONU nu va „interveni”, pe baza Cartei, în probleme de jurisdicţie
internă a statelor, nu mai poate fi invocat atunci cînd este vorba de
respectarea drepturilor omului. Încă de la primele documente adoptate de ONU,
problematica drepturilor omului a căpătat o dimensiune internaţională, care
scoate acest domeniu din cadrul problemelor interne ale statelor. De exemplu,
la momentul primei sesiuni a Adunării Generale, în 11 decembrie 1946, a fost
adoptată Rezoluţia 96 (I) cu privire la crima de genocid. Adunarea Generală
considera pedepsirea genocidului ca fiind o „problemă de preocupare
internaţională”, acesta fiind „o crimă în raport cu dreptul internaţional”1 .
Au urmat numeroase
documente referitoare la drepturile omului, care au fost adoptate
subliniindu-se dimensiunea internaţională a problematicii umanitare. Mai mult,
în 5 aprilie 1991, Consiliul de Securitate al ONU a adoptat Rezoluţia 688
(prima dintr-o serie ce avea să cuprindă numeroase alte documente de acest
tip), care a pus explicit respectarea drepturilor omului în relaţie directă
cu asigurarea păcii şi securităţii internaţionale (capitolul VII din Carta ONU).
Rezoluţia respectivă a autorizat intervenţia unei coaliţii multinaţionale în
Irak, sub egida ONU, pentru a proteja populaţia minoritară kurdă din acest stat
împotriva represiunii guvernului de la Bagdad.
Acest document
al Consiliului de Securitate era emis după ce Adunarea Generală ONU abordase în
documentele sale (Rezoluţiile 131/43 din 8 decembrie 1988 şi 100/45 din 14
decembrie 1990) problematica asistenţei pentru victimele unor dezastre naturale
sau situaţii de urgenţă, fără a se specifica şi cazurile în care situaţiile
respective ar fi fost create chiar de guvernele ţărilor respective.
Carta ONU este
considerată a conţine suficiente prevederi pentru a se demonstra că
„tratamentul individului-cetăţean nu mai este doar o problemă de preocupare
internă, iar negarea drepturilor fundamentale ale cetăţeanului nu mai poate fi
învăluită în mantaua impenetrabilă a suveranităţii naţionale”2 . Putem vorbi de o depreciere vizibilă a
principiului neintervenţiei în treburile interne, atunci cînd este vorba de
respectarea drepturilor omului, principiu definitoriu pentru conceptul de
suveranitate. James Mayall considera pe bună dreptate că „încercările moderne
de încălcare a principiului neintervenţiei în interesul protejării drepturilor
umane fundamentale (şi mă refer aici mai degrabă la dezbaterea teoretică şi de
drept, decît la practica statelor) au subminat invariabil şi inevitabil
fundamentul doctrinei suveranităţii”3 .
Aşa se face că
putem conchide împreună cu Erica-Irene A. Daes, raportor special ONU, că
„prevederile articolului 2, paragraful 7, ale Cartei, nu sînt aplicabile
problemelor legate de protecţia internaţională a drepturilor omului (...)
problemele drepturilor omului ţin de preocuparea internaţională şi nu cad sub
jurisdicţia internă a statelor”4 .
Dezbaterea cu
privire la dreptul de intervenţie şi datoria de intervenţie este
una din cele mai aprinse pe plan internaţional astăzi, unul din „pionierii” ei
fiind cunoscutul om politic francez Bernard Kouchner5 . Termenul francez droit d’ingérence (drept
de ingerinţă) „este lipsit de orice conţinut juridic”6 , el trebuind a fi asociat cu adjectivul humanitaire
(umanitar) sau chiar a fi înlocuit cu sintagma acceptabilă juridic de droit
d’assistance humanitaire (drept de asistenţă umanitară). Există, totuşi,
aşa cum am văzut în cazul Rezoluţiei 688 a Consiliului de Securitate7 , voinţa comunităţii internaţionale de a
interveni pentru stoparea încălcării grave a drepturilor omului.
Există chiar
experienţa, este drept unică, a unei situaţii în care comunitatea
internaţională a retras recunoaşterea legitimităţii unui guvern, ca urmare a
gravelor încălcări ale drepturilor omului, ceea ce creează un precedent
deosebit de interesant şi semnificativ, mai ales din punct de vedere politic.
Este vorba de rezoluţia adoptată de Organizaţia Statelor Americane (OSA), la 23
iunie 1979, cu privire la guvernul Somoza, în Nicaragua. Reuniunea pentru
consultări a miniştrilor de externe ai ţărilor OSA a hotărît cu acel prilej
„înlocuirea imediată şi definitivă a regimului Somoza; instalarea pe teritoriul
Nicaragua a unui guvern democratic care să reflecte voinţa liberă a
poporului nicaraguan (subl.n.); garantarea respectului drepturilor
omului pentru toţi nicaraguanii, fără excepţie (subl.n.)”8 .
Este evident că
procesele de amplificare a interdependenţelor la scară globală şi dezvoltarea
unei societăţi informale pe Terra au impus modelul democratic, bazat pe
respectul drepturilor omului, ca o garanţie a securităţii şi prosperităţii
popoarelor şi indivizilor. Mai mult, el a devenit o matrice de identificare a
sistemelor validate de valori şi principii comune, care face posibilă
colaborarea cu rezultate benefice.
Suferinţele
semenilor noştri aflaţi sub regim de opresiune, în state cu regimuri dictatoriale,
afectează stabilitatea generală şi subminează credibilitatea modelului
universal democratic spre care tind toate popoarele.
Reputaţi analişti
occidentali au analizat interdependenţele din cadrul proceselor de evoluţie a
mediului de securitate în perioada contemporană şi au stabilit dimensiunile
conceptului de securitate în conformitate cu dinamica şi sfidările
internaţionale actuale. Barry Buzan identifică cinci dimensiuni ale conceptului
de securitate, fiecare din ele indicînd un domeniu specific care poate afecta
direct securitatea comunităţii naţionale sau internaţionale, oriunde ar apărea
o criză specifică lui. Aceste dimensiuni sînt: politică, militară, economică, societală
(se includ aici problematica drepturilor omului şi protecţia minorităţilor)
şi ecologică9 .
Este clar că,
în sistemul de interdependenţe, care funcţionează la scară globală, un conflict
politic sau militar, ce poate avea inclusiv cauze economice10 sau sociale, între actori
internaţionali, dar şi în interiorul statelor, este de natură să
afecteze sistemul ca atare. Conflictul interior poate fi cauzat chiar de nerespectarea
drepturilor omului, manifestîndu-se sub incidenţa aspectelor securităţii societale
şi afectînd securitatea regională11 . De altfel, după un raport publicat de secretarul general al ONU la 3
ianuarie 1995 (documentul A/50/60 S/1995/1), din primele 21 de operaţiuni de
menţinere a păcii iniţiate din 1988 de Naţiunile Unite, numai 8 au fost legate
de conflicte interstatale, în timp ce 13, adică 62%, erau destinate situaţiilor
de conflict intern. Din 11 operaţiuni iniţiate după ianuarie 1992, cu excepţia
a 2, toate celelalte, adică 82%, au fost legate de conflicte interne. Ne putem
aşadar aştepta ca documente ONU de tipul celor prezentate de Altera să
fie emise în continuare, ca urmare a rolului crescînd asumat de ONU în
prevenirea încălcării drepturilor omului şi în gestionarea crizelor rezultate
din nesocotirea gravă a acestor drepturi. q
Note
1. Vezi Patrick Thornberry, International Law
and the Rights of Minorities, Clarendon Press, Oxford, 1992, pp. 65-77.
2. Vezi P. C. Jessup, A Modern Law of Nations —
An Introduction, The MacMillan Company, New York, 1958, p. 41.
3 James Mayall, Nationalism and International
Society, Cambridge University Press, Cambridge, 1990, p. 20.
4 Vezi Erica-Irene A. Daes, Special Rapporteur, Status
of the Individual and Contemporary International Law: Promotion, Protection and
Restoration of Human Rights at National, Regional and International Levels,
United Nations, Sales No. E.91.XIV.3, New York, 1992, parag. 245, p. 22.
5 Vezi Bernard Kouchner, Le devoir d’ingérence,
Denoël, Paris, 1987.
6 Vezi Mario Bettati, Le droit d’ingérence: sens
et portée, în Le Débat, numéro 67, novembre-décembre 1991, pp. 4-15.
7 Spre deosebire de rezoluţiile Adunării Generale,
rezoluţiile Consiliului de Securitate sînt obligatorii pentru statele membre
ONU, în conformitate cu articolul 25 al Cartei.
8 Apud Hurst Hannum, Autonomy, Sovereignty, and
Self-Determination — The Accommodation of Conflicting Rights, University of
Pennsylvania Press, Philadelphia, 1990, p. 470.
9. Vezi Barry Buzan, New patterns of global
security in the twenty-first century, în International Affairs, vol.
67, No. 3, July 1991, pp. 431-451.
10. Problematica economică, în calitatea sa de
dimensiune a securităţii, îmbracă aspecte mult mai complexe decît ne-am propus
noi a prezenta în acest capitol, al cărui scop vizează numai aspectele
protecţiei drepturilor omului ca dimensiune a securităţii internaţionale.
11. Este suficient să luăm ca exemplu cazul fostei
Iugoslavii, unde, în Bosnia-Herţegovina sau Croaţia, ca urmare a persecuţiilor
etnice şi a politicii de purificare etnică practicate de combatanţi, a
încălcării masive a drepturilor omului, sute de mii de oameni au devenit
refugiaţi adăpostindu-se în ţările vecine sau în alte ţări europene (provincia
Kosovo, parte a Serbiei, este un exemplu foarte recent). În aceste ţări, o
asemenea maree umană a creat probleme foarte serioase. Este vorba inclusiv de
creşterea valului de naţionalism faţă de populaţii cultural diferite, care
produc, prin numărul mare şi presiunea asupra guvernelor din ţările-gazdă, o
reacţie din partea factorului autohton, dar şi probleme sociale cu potenţial
destabilizator considerabil. Comunitatea internaţională devine în acest caz
direct răspunzătoare pentru rezolvarea unor astfel de situaţii, care au grave
consecinţe dincolo de frontierele în interiorul cărora se produc, afectînd
securitatea şi stabilitatea internaţională.
*
Valentin STAN (n. 1959), a absolvit Facultatea de Istorie şi
Filozofie a Universităţii din Bucureşti. În prezent este profesor al Facultăţii
de Istorie din Bucureşti. Este fondator al Societăţii Române de Ştiinţe
Politice. A publicat numeroase studii şi articole în domeniile drepturilor
minorităţilor, securităţii regionale şi integrării euro-atlantice.