Biserica şi statul1
Biserica şi statul1
Lev
Tolstoj
Credinţa
este raţiunea pe care o dăm vieţii, este ceea ce dă vieţii putere şi sens.
Fiecare om viu caută acest sens şi găsindu-l, trăieşte în virtutea lui. Dacă
nu-l găseşte — moare. În această căutare omul se foloseşte de tot ce a fost
produs de către omenire.
Tot ce a
fost produs de către omenire se numeşte revelaţie. Revelaţia este ceea ce îl
ajută pe om să înţeleagă sensul vieţii. Iată care este atitudinea omului faţă
de credinţă.
Însă ce
ciudăţenii vedem că se întîmplă? Dintr-o dată apar oameni care îl fac pe dracul
în patru să-i facă pe alţi oameni să se folosească neapărat de o anumită formă
de revelaţie şi nu de alta. Nu-şi găsesc pacea sufletească atît timp cît alţii
nu acceptă forma lor de revelaţie, anume a lor, blestemă în stînga şi în
dreapta, execută, torturează, omoară cît le stă în putinţă dintre cei care nu
sînt de acord cu dînşii. Alţii procedează la fel — blestemă, execută,
torturează, omoară cît le stă în putinţă dintre cei care nu sînt de acord cu
ceilalţi. Vin alţii noi — exact acelaşi lucru. Şi astfel nu mai obosesc să se
tot blesteme unii pe alţii, să se tot execute, să se tot tortureze, să se tot
omoare, ţinînd-o morţiş că toţi trebuie să creadă ca ei şi numai ca ei.
La început
am fost surprins de faptul cum o asemenea absurditate evidentă, o asemenea
contradicţie încă n-a nimicit credinţa însăşi? Cum au putut oamenii să
continuie să creadă în această minciună?
Şi,
într-adevăr, din punctul general de vedere, acest lucru rămîne de neînţeles şi
demonstrează odată în plus că orice credinţă este o minciună gogonată şi că
toate acestea sînt pur şi simplu nişte superstiţii. Filosofiile care domnesc
acum nu fac decît să demonstreze şi ele acelaşi lucru.
Privind
toate acestea din punctul general de vedere şi eu am ajuns inevitabil la
recunoaşterea faptului că toate credinţele sînt nişte minciuni omeneşti, dar nu
am putut să nu-mi dau seama că stupiditatea însăşi a minciunii, caracterul ei
evident, raportate la faptul că omenirea se lasă totuşi înşelată de ea, arată
că la temelia acestei minciuni se află ceva ne-mincinos.
Altfel,
totul e atît de stupid încît efectiv nu poate cineva să se lasă tras pe sfoară
chiar în halul acesta. Chiar însăşi această predispoziţie comună întregii
omeniri, care trăieşte cu adevărat, de a se lăsa înşelată, m-a determinat să
admit importanţa acelui fenomen care serveşte drept cauză a minciunii.
Şi ca urmare
a acestei convingeri am început să analizez cu minuţiozitate învăţătura
creştină care servea drept temelie a minciunii întregii omeniri creştine.
Aşa reiese
din punctul general de vedere; însă, din punctul personal de vedere, din acel,
în urma căruia fiecare om, inclusiv eu, ca să poată trăi, trebuie să aibă
credinţă în sensul vieţii — şi are această credinţă — acest fenomen al violenţei
şi forţei prin care se caracterizează chestiunea credinţei sare şi mai tare în
ochi prin absurditatea sa.
Într-adevăr,
cum, pentru ce, cine poate avea nevoie ca cineva nu numai pur şi simplu să
creadă, ci să creadă la fel ca mine şi numai ca mine? Omul trăieşte, asta
înseamnă că el ştie sensul vieţii. El şi-a stabilit o anumită atitudine faţă de
Dumnezeu, el ştie adevărul şi eu la rîndul meu îl ştiu. Exprimarea lor poate fi
diferită (esenţa trebuie să fie una şi aceeaşi — amîndoi sîntem oameni). Cum, în
ce scop, ce mă poate determina să-i cer cuiva, oricine ar fi, să-şi exprime
credinţa neapărat ca mine?
A-i impune
unui om să-şi schimbe credinţa eu nu pot nici prin forţă, nici prin vicleşug,
nici prin minciună (falsele miracole).
Credinţa
este viaţa lui. Cum aş putea să-l lipsesc de credinţa sa şi să-i dau alta? E ca
şi cum i-aş smulge inima din piept ca să-i pun alta în loc. Eu voi fi în stare
să o fac doar atunci cînd credinţa, şi a mea, şi a lui, sînt într-adevăr o
vorbă goală şi nu ceea ce-i dă vieţii sale un sens. Adică un surogat de inimă,
iar nu inima cea adevărată. Mai mult, acest lucru este irealizabil, pentru că
este imposibil să-l amăgeşti ori să-i impui omului să creadă în ceea ce el nu
crede şi, mai ales, este irealizabil, pentru că cel care crede — adică şi-a
stabilit o anumită atitudine faţă de Dumnezeu şi de aceea ştie că atitudinea
omului faţă de Dumnezeu este chiar credinţa — nu-şi poate dori să-i impună
altui om să-şi stabilească o anumită atitudine faţă de Dumnezeu prin
intermediul forţei sau minciunii. Acest lucru este imposibil, dar totuşi se
face, s-a făcut pretutindeni şi întotdeauna; adică aşa ceva nu putea fi făcut,
pentru că e cu neputinţă să o faci, în schimb s-a făcut şi se tot face ceva ce
se aseamănă foarte mult cu aceasta; s-a făcut şi se face un surogat al
credinţei pe care unii oamenii îl bagă pe gîtul altora, iar aceştia din urmă
acceptă acest surogat, adică minciuna credinţei.
Credinţa nu
se poate impune de la sine şi nu poate fi acceptată pentru ceva: violenţă,
minciună sau profit; iată de ce aceasta nu este credinţă, ci minciună a
credinţei. Iar minciuna respectivă a credinţei reprezintă vechea condiţie a
omenirii.
În ce constă
această minciună şi pe ce se bazează?
Cei ce
amăgesc oare de ce să fi avut nevoie de minciună şi oare cum se face că ea se
mai menţine încă nedemascată în ochii celor înşelaţi?
Nu voi vorbi
despre brahmanism, budhism, confucianism, mahomedanism, care au cunoscut
fenomene similare, nu pentru că ar fi imposibil să găsim şi aici ceva
asemănător. Oricine a citit despre aceste religii înţelege că respectivelor
credinţe li s-a întîmplat acelaşi lucru ca şi creştinismului; ci voi vorbi
exclusiv despre creştinism, dat fiind că ne este o credinţă cunoscută, scumpă
şi de care avem nevoie. În creştinism toată minciuna este construită pe
noţiunea exagerată de biserică, noţiune care nu se întemeiază pe nimic şi
surprinde de la începutul studierii creştinismului prin absurditatea ei
neaşteptată şi zadarnică.
Dintre toate
noţiunile şi cuvintele satanice nu există vreo noţiune sau vreun cuvînt mai
satanic decît noţiunea de biserică. Nu există vreo noţiune care să fi cauzat
mai mult rău, nu există vreo noţiune care să fi fost mai ostilă învăţăturii lui
Hristos, decît noţiunea de biserică.
În esenţă,
cuvîntul ecclezia înseamnă adunare şi nimic mai mult, şi anume, în acest
sens se şi foloseşte în Evanghelii. În limbile tuturor popoarelor echivalentul
cuvîntului ecclezia înseamnă casă de rugăciuni. Mai departe de aceste
semnificaţii, în pofida existenţei de 1500 ani a minciunii bisericii, acest
cuvînt n-a intrat în nici o limbă. Potrivit definiţiilor date cuvîntului de
către acei preoţi ce au nevoie de minciuna bisericii, acesta nu este altceva
decît un fel de precuvîntare care sună astfel: tot ce voi spune de acum încolo este
adevărul adevărurilor, şi dacă nu vei crede în el, atunci am să te ard pe rug,
am să te blestem şi obijduiesc în fel şi chip. Noţiunea respectivă este un
sofism necesar pentru anumite scopuri diabolice şi rămîne o proprietate a celor
care au nevoie de ea. În popor, şi nu numai în popor, dar şi în societatea şi
în mijlocul oamenilor culţi, în pofida faptului că lucruri contrarii se învaţă
în cateheze, această noţiune lipseşte cu desăvîrşire.
Definiţia
respectivă (oricît de ruşine mi-ar fi să o analizez cu toată seriozitatea,
trebuie totuşi să o fac, întrucît atîţia oameni o prezintă într-un mod atît de
serios ca pe ceva important) este absolut falsă. Cînd se spune că biserica este
o uniune a celor cu adevărat credincioşi, de fapt, nu se spune nimic (ca să nu
mai zic de morţii veneraţi), deoarece dacă voi afirma că o capella este
o uniune a tuturor muzicanţilor adevăraţi, se va dovedi că nu am afirmat nimic
de vreme ce nu am specificat ce anume numesc drept „muzicanţi adevăraţi”. Însă,
potrivit teologiei reiese că cei cu adevărat credincioşi sînt cei ce urmează
învăţătura bisericii, adică se află în biserică. Dar asemenea credinţe există
cu sutele, definiţia nu spune nimic şi s-ar părea că este la fel de inutilă ca
cea care defineşte capella drept uniune a muzicanţilor adevăraţi; mai
mult, imediat întrezărim vîrful veninos al acului în spatele acestei definiţii.
Biserica este adevărată şi una singură, în ea se află şi păstorii, şi turma;
iar păstorii, stabiliţi de Dumnezeu, propovăduiesc această unică şi adevărată
învăţătură, adică: „Cu voia lui Dumnezeu, tot ce vom spune este adevărul
adevărat”. În rest, nimic. Toată minciuna e aici, e în cuvîntul şi noţiunea de
biserică. Iar sensul acestei minciuni este doar acela că există oameni care
sînt gata să treacă orice şi pe oricine prin foc şi sabie ca să-şi bage
credinţa pe gîtul altora, care ard de dorinţa mistuitoare de a-i învăţa pe
alţii cum şi în ce aceştia ar trebui să creadă. Oare de ce să fi avut ei atîta
nevoie de a-i învăţa pe alţii credinţa? Dacă ei ar avea credinţa adevărată, ei
ar fi ştiut că aceasta este sensul vieţii, relaţia intimă cu Dumnezeu pe care
fiecare om o stabileşte de unul singur şi de aceea este imposibil să înveţi
credinţa. E posibil doar să le bagi oamenilor pe gît minciuna credinţei, falsa
credinţă. Pentru ce? Cel mai simplu răspuns ar fi că popa vrea plăcinte şi ouă,
arhiereul — castel, kulebiaka2 şi sutană de
catifea. Însă un asemenea răspuns este insuficient.
Fără
îndoială, acesta este motivul lăuntric, psihologic pe care se sprijină minciuna.
Dar cum nu este suficient să spunem că e posibil ca un singur om (călăul) să se
hotărască să ucidă un alt om faţă de care el nu nutreşte nici o ură doar pentru
a fi răsplătit cu votcă, colaci şi cămaşă roşie3 , tot aşa nu este de ajuns să spunem că mitropolitul de Kiev, cu toată
gaşca lui de călugări, burduşeşte cu paie la saci, numindu-i drept moaşte de
prea cuvioşi, doar pentru a avea un venit de 30 000 ruble4 . Şi una, şi alta, sînt prea îngrozitoare, prea
scîrboase şi împotriva firii omeneşti ca o astfel de explicaţie simplă şi
vulgară să fie de ajuns. Atît călăul, cît şi mitropolitul, explicîndu-şi fapta,
vor invoca o serie întreagă de dovezi a căror temelie principală este tradiţia
istorică. „Omul trebuie executat. Oamenii s-au executat unii pe alţii de cînd e
lumea. Dacă eu nu vreau să execut, se va găsi altcineva care să o facă în locul
meu. Cît mă priveşte, sper să execut, cu ajutorul Domnului, mai bine decît
oricine”. Tot aşa vorbeşte şi mitropolitul: „Venerarea exterioară a lui
Dumnezeu este necesară. De cînd e lumea oamenii au venerat moaştele prea
cuvioşilor. Moaştele din peşteri se venerează, oamenii vin să li se închine.
Eu, cu ajutorul lui Dumnezeu, sper să folosesc cît mai pe placul Lui banii pe
care i-am cîştigat prin sacrilegiu şi minciună”.
Ca să
înţelegem minciuna credinţei, trebuie să ne îndreptăm atenţia către
începuturile şi izvorul minciunii. Vom vorbi acum despre ceea ce ştim cu
privire la creştinism. Îndreptîndu-ne atenţia către începuturile învăţăturii
creştine, găsim în Evanghelii o învăţătură care exclude direct orice venerare
exterioară a lui Dumnezeu, o condamnă şi nu admite, cu o claritate deosebită,
în special tendinţa de a-i dăscăli pe alţii. Însă, vedem că din timpurile lui
Hristos şi pînă în zilele de astăzi, învăţătura a deviat de la temeliile
stabilite de Hristos. Această deviere începe din timpurile apostolilor şi, în
special, de la acel mare amator de a-i dăscăli pe alţii care a fost Pavel; cu
cît se răspîndea creştinismul, cu atît mai mult şi mai mult acesta deviază,
însuşindu-şi apucăturile acelei venerări exterioare a lui Dumnezeu care a fost
atît de limpede şi neechivoc denunţată de Hristos. În creştinismul timpuriu
noţiunea de biserică se foloseşte doar în raport cu toţi acei ce-mi împărtăşesc
credinţa pe care o consider adevărată — o noţiune într-adevăr justă, dacă ea
presupune exprimarea credinţelor nu prin cuvinte, ci prin viaţa însăşi,
întrucît credinţa nu poate fi exprimată prin cuvinte.
Noţiunea de
biserică adevărată a mai fost folosită ca argument împotriva celor cu viziuni
diferite, însă pînă la împăratul Constantin şi Conciliul de la Niceea, biserica
este doar o noţiune. De la împăratul Constantin şi Conciliul de la Niceea,
biserica devine un fapt săvîrşit şi cauză a minciunii. Acum începe acea minciună
a mitropoliţilor cu moaşte, a popilor cu euharistia, Iverilor, sinoadelor etc.,
care ne surprind şi îngrozesc aşa de tare şi sînt într-atît de hidoase şi
odioase, încît nu le putem explica doar prin profitul şi avantajele urmărite de
către persoanele respective. Această minciună este veche şi nu porneşte doar de
la avantajele şi profiturile urmărite de către persoane particulare. Nu există
un asemenea monstru, o asemenea bestie de om care s-ar hotărî să o facă, dacă
nu i s-ar spune că e primul şi dacă nu ar fi existat şi alte cauze. Cauzele
care au condus către acest lucru au fost rele. „Le veţi cunoaşte după roadele
lor”. Răul a existat chiar de la început — ura, mîndria omenească, prigonirea
lui Arie şi alţii; apoi a mai apărut un rău, mai mare decît primul — unirea
creştinilor cu puterea. Puterea — împăratul Constantin aflat, potrivit
noţiunilor păgîne, pe culmile măreţiei omeneşti (pe împăraţi se obişnuia a-i
pune chiar în rînd cu zeii) acceptă creştinismul, dă exemplu întregului popor,
converteşte poporul şi dă o mînă de ajutor împotriva ereticilor şi inaugurează
prin intermediul unui conciliu ecumenic o singură şi adevărată credinţă
creştină.
Credinţa
creştină adevărată este astfel stabilită pentru odată şi totdeauna. A
fost atît de firesc să te laşi înşelat de această minciună, şi pînă în prezent,
oamenii mai cred în caracterul salvator al evenimentului dat.
Iar acesta a
fost acel eveniment cînd majoritatea creştinilor şi-au renegat credinţa, cînd
marea lor majoritate a pornit cu numele creştin în frunte pe un drum păgîn pe
care-l tot bătătoreşte pînă în prezent. Carol cel Mare, Vladimir5 procedează la fel. Iar minciuna bisericii continuă să
existe şi astăzi. Ea constă în faptul că acceptarea creştinismului de către
putere a fost necesară pentru cei care înţelegeau litera şi nu spiritul
creştinismului, pentru că acceptarea creştinismului fără a renunţa la putere
este o bătaie de joc a creştinismului şi denaturarea lui.
Sfinţirea
puterii de stat este un sacrilegiu, înseamnă pieirea creştinismului. Trăind
1500 de ani sub jugul acestei uniuni monstruoase a pseudocreştinismului cu
statul, trebuie să depunem acum eforturi uriaşe ca să dăm uitării toate
sofismele complicate, cu ajutorul cărora timp de 1500 ani, în avantajul puterii
pretutindeni şi întotdeauna, schilodind toată învăţătura lui Hristos pentru a o
face compatibilă cu puterea, s-a încercat să se explice sacralitatea,
legitimitatea statului şi posibilitatea ca el să fie creştin. În esenţă, însă,
formula „stat creştin” înseamnă acelaşi lucru ca şi cuvintele: gheaţă caldă sau
fierbinte. Una din două: sau stat, dar fără creştinism, sau creştinism, dar
fără stat.
Ca să
înţelegem acest lucru trebuie să uităm toate acele fantasmagorii în care
am fost educaţi cu atîta osîrdie şi să ne întrebăm direct ce sens au ştiinţele
istorice şi juridice pe care toţi le învaţă de zor.
Ştiinţele
respective nu au nici un fel de temelie. Toate aceste ştiinţe nu sînt altceva
decît apologia violenţei.
Era pe
vremuri în Roma un cuib de tîlhari; el a început să crească şi să se extindă
prin jafuri, violenţe, omoruri; el a pus stăpînire peste popoare. Tîlharii şi
urmaşii lor, cu toată şleahta lor de hatmani în frunte — care se numeau ba
Cezar, ba August — prădau şi chinuiau în mod draconic popoarele pentru a-şi
satisface poftele. Unul din urmaşii acestor tîlhari de frunte, Constantin, după
ce a citit o mulţime de cărţi şi suprasaturat fiind de viaţa putredă de desfrîu
pe care a dus-o pînă atunci, credinţelor vechi le-a preferat unele dogme ale
creştinismului.
El a
preferat liturghia sacrificiilor omeneşti, pe Dumnezeu unul cu fiul Hristos lui
Apollon, Venera şi Zeus, poruncind ca această credinţă să fie oficializată şi
răspîndită printre cei ce se aflau sub puterea lui.
„Împăraţii
domnesc peste popoare, între voi să nu fie aşa. Nu ucide, nu preacurvi, nu avea
bogăţii, nu judeca, nu condamna. Rabdă răul.” Nimeni nu s-a grăbit să-i spună
lui Constantin despre toate acestea. „Doreşti să te numeşti creştin şi să
continui să fii hatman de tîlhari, să baţi, să dai foc, să porţi războaie, să
preacurveşti, să torturezi, să execuţi şi să te lăfăi în bogăţii? Se poate.” Şi
aceştia i-au arătat ce înseamnă creştinismul. Ei i-au aranjat creştinismul de
care avea nevoie. I l-au aranjat frumuşel, încît mai bine nici că se putea. Ei
au prevăzut că, după citirea Evangheliei, el ar putea să-şi dea seama că acolo
e nevoie de toate acestea, adică de adevărata viaţă creştină, pe lîngă
ridicatul catedralelor, bazilicilor şi umblatul în ele. Ei au prevăzut acest
lucru şi i-au aranjat cu cea mai mare prudenţă un creştinism care să-i permită
să trăiască pe veci, păgîneşte, fără a se sinchisi. Pe de o parte — Hristos,
fiul lui Dumnezeu, a venit pe pămînt doar ca să ispăşească păcatele lui
Constantin şi ale lumii întregi. Acesta fiind rostul morţii lui Hristos,
Constantin poate trăi cum vrea. Dar aceasta nu a fost de ajuns — trebuia să mai
ai voie să te pocăieşti şi să înghiţi o bucăţică de pîine cu vin, asta e
salvarea ta, şi ţi se va ierta totul. Însă ei nu numai că nu s-au mulţumit cu
toate acestea — i-au mai sfinţit pînă şi puterea-i tîlhărească, au zis că e de
la Dumnezeu şi l-au uns cu ulei. În schimb şi el a aranjat lucrurile pe placul
lor — adunări de popi, a poruncit să se trîmbiţeze în lung şi în lat care
trebuie să fie atitudinea fiecărui om faţă de Dumnezeu şi a obligat fiecare om
să o repete.
Şi toată
lumea a rămas mulţumită. Şi iată că de 1500 de ani această credinţă există în
lume, şi alţi hatmani de tîlhari şi bandiţi au oficializat-o, şi toţi au fost
miruiţi, şi toţi, absolut toţi, sînt de la Dumnezeu. Dacă un ticălos îi pradă
pe toţi, omoară cu nemiluita popoare întregi, de îndată îl vor mirui — el e de
la Dumnezeu. La noi, ucigaşa propriului său soţ — o desfrînată6 — a fost de la Dumnezeu, iar la francezi — Napoleon.
Cît priveşte popii, ca să vezi frate, ăştia nu numai că sînt de la Dumnezeu,
aştia mai-mai că sînt ei înşişi dumnezei, pentru că în ei, vezi bine, şi-a
găsit lăcaş sfîntul duh. Şi în Papa, şi în sinodul nostru cel cu şleahta lui de
comandanţi-funcţionari.
Şi de îndată
ce se găseşte un asemenea miruit, adică un hatman de tîlhari, căruia îi tună
tam-nisam să nimicească un popor străin sau pe al său — acuşicălea îi şi
pregătesc apă sfinţită, îl dau cu ea din cap pînă-n picioare şi din picioare
pînă-n cap, îi flutură pe dinaintea ochilor crucea (acea cruce pe care a murit
Hristos cel sărac lipit pămîntului pentru faptul că a îndrăznit să-i demaşte
anume pe aceşti tîlhari) şi-l binecuvîntează să bată, să spînzure, să taie
capetele.
Şi totul ar
fi mers bine, însă nici aici nu au reuşit să se împace, nici unde nu începură
miruiţii a se numi unii pe alţii tîlhari (ceea ce sînt în realitate), nici unde
nu începură popii a se numii unii pe alţii mincinoşi (ceea ce sînt în
realitate); iar poporul a început la rîndul său să tragă cu urechea şi a
încetat să mai creadă şi în cei miruiţi şi în păzitorii sfîntului duh, învăţînd
de la ei cum trebuie să-i numească, aşa cum de fapt îşi spun unii altora, adică
tîlhari şi mincinoşi.
Despre
tîlhari însă, veni vorba doar pentru că ei i-au pervertit pe mincinoşi. Noi
vorbim aici de mincinoşi, de pseudocreştini. Ei au devenit pseudocreştini după
ce s-au unit cu tîharii. Şi nu putea să fie altel. Ei au părăsit calea cea
dreaptă din primul minut în care l-au sfinţit pe primul împărat şi l-au convins
că el, prin forţă, va fi capabil să ajute credinţa — credinţa despre smerenie,
sacrificiul personal şi răbdarea jignirilor. Toată istoria bisericii pe care o
ştim cu toţii, cea demitizată, adică istoria ierarhiei aflate sub puterea
împăraţilor, este un şir de încercări zadarnice ale acestei ierarhii nenorocite
de a păstra adevărul învăţăturii, propovăduindu-l prin minciună şi abătîndu-se
de la el în fapt. Semnificaţia ierarhiei se bazează numai pe învăţătura pe care
ierarhia vrea să o propovăduiască. Învăţătura vorbeşte de smerenie, abnegaţie,
dragoste, sărăcie; dar învăţătura este propovăduită prin forţă şi rău.
Ca să existe
ceea ce ierarhia vrea să-i înveţe pe alţii, ca să existe ucenicii, nu este
nevoie să te lepezi de învăţătură, dar ca să te purifici pe tine însuţi şi să
lepezi unirea-ţi nelegiuită cu puterea, trebuie să ascunzi prin diferite
şiretlicuri esenţa învăţăturii. Iar pentru aceasta e necesar să transferi
centrul de greutate al învăţăturii nu în esenţa ei, ci în aspectul ei exterior.
Anume de asta se şi ocupă ierarhia.
Deci: sursa
acelei minciuni care este propovăduită de biserică, sursa ei deci este unirea
ierarhiei, sub numele de biserică, cu puterea, cu forţa. Originea faptului că
oamenii vor să-i înveţe pe alţii credinţa este că adevărata credinţă îi demască
pe ei înşişi, de aceea dînşii au nevoie să substituie credinţa adevărată cu una
născocită, falsă, care să-i justifice.
Credinţa
adevărată poate fi pretutindeni, numai acolo nu unde ea devine instrument al
forţei — nu în credinţa de stat. Credinţa adevărată poate fi cuprinsă în toate
aşa-zisele schisme, eresuri, dar cu siguranţă nu poate fi găsită acolo unde ea
s-a unit cu statul. Pare straniu să o spun, dar denumirea de credinţă
„ortodoxă, catolică, protestantă”, aşa cum aceste cuvinte au prins rădăcini în
limba obişnuită, nu înseamnă altceva decît credinţa unită cu puterea, într-un
cuvînt, credinţa de stat. De aceea ea este falsă.
Noţiunea de
biserică, adică unitatea de gîndire a celor mulţi, a majorităţii, şi apropierea
de sursa învăţăturii în primele două secole ale creştinismului au fost, cu
toate acestea, doar unul din proastele argumente exterioare. Pavel zicea: „Eu
ştiu de la Hristos însuşi”. Altul zicea: „Eu ştiu de la Luca”. Şi toţi ziceau:
noi gîndim corect şi drept dovadă a corectitudinii gîndirii noastre este faptul
că sîntem o mare adunare, eclezia, biserica. Şi numai de la Conciliul de la
Niceea, pus la cale de împărat, a început — pentru o parte a celor care împărtăşeau
aceeaşi credinţă — minciuna directă şi palpabilă. „Şi a pogorît peste noi
Sfîntul Duh”, aşa au început să vorbească atunci. Noţiunea de biserică a
devenit nu numai un prost argument, ci puterea însăşi pentru unii. Ea s-a unit
cu puterea şi s-a prostituat, încetînd să mai fie credinţă şi devenind
minciună.
Ce învaţă
creştinismul, dacă e să-l înţelegem drept învăţătură a oricăreia dintre
biserici sau a tuturor bisericilor?
Analizaţi
cum doriţi, amestecînd şi clasificînd, dar toată învăţătura creştină se va
descompune imediat în două secţiuni distincte: pe de o parte învăţătura despre
dogme, de la divinitatea fiului, duhului, relaţiilor dintre aceştia şi pînă la
euharistie cu vin sau fără vin, cu pîine dospită sau nedospită, şi pe de altă
parte învăţătura morală despre smerenie, a nu judeca şi a nu condamna, a nu fi
zgîrcit şi hapsîn, puritatea trupească, familială, eliberarea de jugul
lanţurilor, dragostea de pace. Oricît de mult s-ar strădui învăţătorii
bisericii să amestece aceste două aspecte, ele niciodată nu s-au amestecat şi,
ca în cazul uleiului cu apa, ele s-au îndepărtat mereu una de alta — cu
picături mari şi mici.
Diferenţa
dintre aceste două aspecte ale învăţăturii este limpede pentru oricine, precum
oricine poate urmări roadele pe care le-a avut în parte fiecare din ele în
viaţa popoarelor, şi poate trage concluzii pe baza acestor roade, care din cele
două aspecte este mai important şi, dacă se poate spune, mai adevărat. Cu cît
este mai adevărat unul decît celălalt? Priveşti creştinismul dintr-o parte şi
te cutremuri de groază. Fără excepţii, de la început şi pînă la sfîrşit, pînă
în timpurile noastre, oriunde ţi-ai arunca privirea, indiferent de dogma pe
care o iei în considerare, de la dogma divinităţii lui Hristos pînă la felul în
care îţi potriveşti degetele pentru a-ţi face semnul crucii şi împărtăşania cu
vin sau fără vin — roadele tuturor acestor munci mentale istovitoare, efectuate
pentru a clarifica dogmele au fost întotdeauna aceleaşi: ură, resentimente,
ranchiună, execuţii, exiluri, persecuţii, maltratarea femeilor şi copiilor,
ruguri, torturi. Dacă îl priveşti ca o învăţătură morală, de la însingurarea în
pustiu pentru comunicarea cu Dumnezeu pînă la obiceiul de a împărţi colaci în
ocne şi puşcării, iar roadele acestor lucruri reprezintă toate noţiunile
noastre despre ce este binele, tot ce este luminos şi aduce bucurie şi alinare
sufletească, tot ce ne serveşte drept făclie în istorie.
Cei în
minţile cărora încă nu s-au clarificat roadele celor două aspecte, puteau să se
înşele, şi puteau să nu se înşele. Precum puteau să se înşele şi cei care erau
antrenaţi cu toată sinceritatea în disputele aprinse asupra dogmelor, fără a
observa însă, că prin aceste dogme ei îl slujesc pe diavol şi nu pe Dumnezeu,
fără a observa că Hristos spunea sus şi tare că el a venit să distrugă toate
dogmele; puteau să se înşele şi cei care, moştenind predicile de glorificare a
acestor dogme, s-au ales cu o asemenea educaţie mentală sucită, încît nu mai
sînt capabili să-şi vadă greşeala; de asemenea, pot să se înşele şi cei
întunecaţi pentru care dogmele respective nu reprezintă altceva decît cuvinte
şi născociri fantasmagorice, dar noi, cei cărora li s-a deschis sensul iniţial
al Evangheliei, acel sens ce neagă orice dogme, noi care avem în faţa noastră roadele
produse de aceste dogme pe parcursul istoriei, noi însă, nu mai avem nici un
drept de a greşi. Istoria pentru noi este o verificare a autenticităţii
învăţăturii, o verificare chiar de ordin mecanic.
E nevoie sau
nu de dogma despre zămislirea neprihănită a lui Hristos? Ce roade a adus? Ură,
înjurături, glume nesărate şi bătaie de joc. A fost vreun folos de pe urma ei?
Nici unul. Învăţătura care ne spune că nu trebuie pedepsită femeia
destrăbălată, e nevoie de ea sau nu? Mii şi mii de ori oamenii s-au înmuiat
cînd li s-a amintit această întîmplare.
Sau: au
existat vreodată dogme asupra cărora să cadă de acord toată lumea? Nu. Dar
asupra faptului că trebuie să dai săracului? Toţi.
Şi iată că,
în primul rînd, avem dogme asupra cărora nimeni nu cade de acord, ce nu
trebuiesc nimănui, care împing oamenii pe drumul pierzaniei. Toate acestea le-a
dat şi le dă drept credinţă ierarhia, iar în al doilea rînd, cu ceea ce toată
lumea este de asemenea de acord, de ceea ce toţi au nevoie şi de cea ce
salvează oamenii, pe toate acestea ierarhia, deşi nu a îndrăznit să le nege,
nici nu a îndrăznit să le prezinte drept învăţătură, pentru că această
învăţătură neagă ierarhia însăşi. q
NOTE
1. Între anii
1877-1880, imediat după terminarea romanului Ana Karenina, Tolstoi a trecut
printr-o profundă criză sufletească. Nu-şi vedea rostul vieţii, îi era ruşine
de propriul talent literar, manifesta o indiferenţă totală faţă de faima sa
mondială şi statutul său de nobil, îl preocupa gîndul sinuciderii. A crezut că
va putea ieşi din acestă criză prin ortodoxie. Timp de trei ani a trăit ca un
ascet, după cele mai severe canoane ortodoxe, respectînd toate slujbele,
posturile etc., dar este şocat de făţărnicia „slujitorilor Domnului” şi de cea
a enoriaşilor, de obscurantismul dogmelor, şi pînă la urmă se apucă să studieze
de unul singur Biblia şi marile învăţături religioase ale omenirii. Şi ajunge
la concluzia că învăţătura bisericească şi cea a lui Hristos sînt două lucruri
total diferite. Tolstoi ajunge să nege divinitatea lui Hristos, dogmele,
miracolele şi îşi axează credinţa doar pe „învăţătura propriu-zisă” a lui
Hristos pe care a urmat-o pînă la sfîrşitul vieţii sale. În ultimii săi ani,
Tolstoi se apropie tot mai mult de budism şi învăţătura lui Khrisna, cu toate
că nu obosea să spună: „Creştinismul îmi este cel mai scump”. El considera
statul şi creştinismul drept lucruri incompatibile şi a fost unul din
susţinătorii fervenţi ai „neopunerii la rău”. Considera că un creştin adevărat
nu poate nici să poarte armă, nici să participe într-un fel sau altul la
treburile statului, nici să se opună celor care vor să-l obijduiască. A
renunţat la avere, la statutul de nobil, şi timp de 30 de ani a dus viaţa unui
om sărac lipit pămîntului. Vegetarian convins, avea repulsie faţă de orice violenţă
şi vedea sensul vieţii în perfecţionarea propriului suflet şi renunţarea la
propriul bine pentru ai ajuta pe alţii. Datorită faimei sale, autorităţile
ruseşti ale timpului nu au îndrăznit să-l supună la persecuţii, în schimb au
umplut Siberia cu cei care au încercat să răspîndească ideile şi cărţile sale.
Lucrările sale filozofice, religioase şi politice au fost fie interzise, fie
supuse unei cenzuri severe din partea autorităţilor ţariste şi a bisericii
ortodoxe ruse. De aceea, majoritatea scrierilor neliterare ale lui Tolstoi au
văzut lumina tiparului în tiraje foarte reduse fie în Anglia, fie în alte ţări
occidentale.
Articolul
„Biserica şi statul” a apărut pentru prima oară în Germania. În Rusia a fost
publicat în 1904 şi 1906. Ambele ediţii ruseşti au fost confiscate de
autorităţi şi arse pe rug.
Această —
după cunoştinţele noastre — primă ediţie în limba română este datorată
colaborării generoase a dlui Gabriel Mumjiev din Chişinău, care a tradus
articolul din publicaţia Tolstovskii Listok, Zapresionii Tolstoi (Foiţa
tolstoiană. Tolstoi cel interzis.) şi care ni l-a pus cu generozitate la
dispoziţie.
2. Turtă mare
garnisită cu carne de vită, porc sau peşte (n. trad.).
3. Plata pe
care o primeau călăii în Rusia în sec. 19 şi la începutul sec. 20 pentru
execuţii (n. trad.).
4. O sumă mai
mult decît impunătoare în Rusia acelor timpuri (n. trad.).
5. Primul ţar
rus care a trecut la religia creştină şi a iniţiat creştinizarea Rusiei (n.
trad.).
6. Tolstoi se
referă la Ecaterina a II-a (n. trad.).
Traducere
din limba rusă de Gabriel Mumjiev