Drepturile
omului sînt, literal, drepturile pe care le are o persoană (pur şi
simplu) deoarece este o fiinţă omenească — droits de l’homme,
Menschenrechte,
„drepturi ale omului”. Secţiunea care urmează rezumă pe scurt felul în care
înţeleg
eu natura drepturilor omului.1 Principala mea sarcină în acest
capitol este totuşi
aceea de a aplica direct această perspectivă teoretică problemei relaţiilor
dintre
drepturile individuale, drepturile colectivităţilor şi statutului drepturilor
colective
ale omului.
În secţiunea a doua, „Subiecţii drepturilor omului: indivizii sau
grupurile?”,
argumentez că, deşi există importante dimensiuni colective ale tuturor
drepturilor
omului, şi cu toate că toţi indivizii există doar ca membri ai unor
colectivităţi
sociale multiple, orice drept al omului este prin chiar natura sa un drept al
fiinţei
umane individuale. Cu toate acestea, în secţiunea a treia. „Drepturile de
grup în
contextul drepturilor omului”, arăt că drepturile grupurilor sînt, în multe
circumstanţe, compatibile în întregime cu drepturile individuale ale omului.
Iar
în ultima secţiune, „Drepturile culturale şi dreptul la identitate
culturală”,
abordez dreptul la identitate culturală, o preocupare specială a acestui
volum şi a
conferinţei din care a luat fiinţă.
I. Natura
drepturilor omului
Drepturile omului ca drepturi
„Drept”
în limba engleză — şi cuvintele echivalente din alte limbi — are
două sensuri morale şi politice centrale: rectitudine şi îndreptăţire. În
primul
sens, de rectitudine, vorbim despre ceva ca fiind drept: în acest sens
spunem despre o acţiune că este dreaptă. În al doilea sens, de
îndreptăţire, vorbim despre
cineva ca avînd un drept. Numai în acest din urmă sens vorbim în mod
propriu
despre drepturi (la plural). Drepturile omului sînt, prin definiţie, drepturile, în
sensul strict şi puternic de îndreptăţiri, pe care fiecare om le are pur
şi simplu în
virtutea faptului că este o fiinţă omenească.
Drepturile sînt titluri care întemeiază revendicări avînd (de
obicei) prioritate
faţă de — „surclasînd” [Dworkin 1977: xi, 90] — consideraţiile utilitare,
politicile
sociale şi alte temeiuri politice sau morale ale acţiunii. Titlurile stabilesc
o legătură
dinspre deţinătorul dreptului către obiectul dreptului. Revendicările urmează o
direcţie care se întinde în exterior, dinspre deţinătorul dreptului, în cazul
de faţă
spre cei cărora acest drept le impune anumite obligaţii. În acest fel
drepturile
creează un cîmp de interacţiuni guvernate de reguli centrat asupra
deţinătorului
drepturilor în cauză.
„A are dreptul la x faţă de B” — formularea paradigmatică a principalelor
relaţii stabilite şi guvernate de drepturi — specifică un deţinător al
dreptului (A),
un obiect al dreptului (x) şi pe cel care asigură dreptul (B). A este
îndreptăţit la
x în raport cu B. B se află sub obligaţii corelative faţă de A (în ceea ce
priveşte
x). Şi, este necesar ca A să poată ridica revendicări speciale faţă de B pentru
a-i
cere să se achite de aceste obligaţii.
Drepturile omului sînt o clasă specială de drepturi, drepturile pe care le
are
fiecare pur şi simplu în virtutea faptului că este o fiinţă umană. Ele sînt
tocmai
de aceea drepturi morale de cel mai înalt ordin (indiferent dacă sînt recunoscute
sau nu în dreptul pozitiv). Prin aceasta, ele joacă un rol politic special.
Cineva revendică de obicei un drept atunci cînd exercitarea lui este
ameninţată sau refuzată; dacă deţinătorul se bucură de dreptul în cauză, nu
este
nevoie să îl revendice (cu toate că, desigur, continuă să aibă acest
drept indiferent
dacă este sau nu necesar să fie revendicat). Adăugind acestui fapt important
despre drepturi existenţa unei ierarhii a drepturilor — şi prin aceasta o
ierarhie a
revendicării drepturilor — descoperim că un apel la drepturile omului depune de
obicei mărturie pentru absenţa unor drepturi pozitive aplicabile.
De exemplu,
homosexualii americani trebuie să revendice dreptul uman la
nediscriminare pe baza preferinţelor sexuale deoarece tribunalele din Statele
Unite
au stabilit că interdicţiile constituţionale şi legale privind discriminarea nu
se
aplică în cazul preferinţelor sexuale (în afara cazurilor în care sînt menţionate
explicit în legi). [...] Chiar şi în Europa Occidentală, unde Convenţia
Europeană
asupra Drepturilor Omului a stabilit un puternic regim regional al drepturilor
omului, apelurile la Comisia Europeană reprezintă un eşec al revendicărilor
prezentate la un nivel inferior în a da satisfacţie petiţionarului.
Toate acţiunile de revendicare a unor drepturi sînt un fel de „ultim
resort”;
drepturile sînt revendicate doar atunci cînd exercitarea lor este ameninţată
sau refuzată. Revendicarea
drepturilor omului este ultima instanţă în sprijinul
drepturilor; nu există nici o instanţă mai înaltă la care se poate face apel.
Ea
poate să fie de asemenea o ultimă instanţă în sensul că s-a încercat totul în
afara
ei, iar aceste acţiuni au dat greş. astfel încît nu a mai rămas nici o altă
modalitate
de acţiune (exceptînd probabil violenţa).
În acelaşi fel, drepturile asigurate la „nivel inferior” fac ca drepturile
de
ordin mai înalt să fie temporar superflue.2 În particular, un drept
legal aplicabil
„aceluiaşi” lucru lasă, pentru moment, dreptul uman corespunzător, pe care,
desigur, deţinătorul lui continuă să îl aibă, fără folosinţă.
Revendicarea drepturilor omului tinde din acest motiv să fie
autodizolvantă.
Un ţel central al revendicării sistematice a drepturilor omului este de a
stabili
sau de a obţine o mai eficientă aplicare a dreptului corespunzător de nivel
infe-
rior — care va elimina nevoia de a revendica acest drept al omului.
Revendicarea
drepturilor omului este astfel în mod esenţial o acţiune „extralegală” în
sensul
că este îndreptată spre contestarea sau schimbarea instituţiilor, practicilor
şi
normelor existente, şi în particular a instituţiilor dreptului pozitiv.3
În măsura în care revendicările privind drepturile omului sînt eficiente
poli-
tic — adică, în măsura în care relaţiile şi practicile politice şi legale sînt
schimbate
în conformitate cu cerinţele drepturilor omului — nevoia de a formula astfel de
revendicări este redusă sau eliminată. Cineva revendică un drept al omului în
speranţa creării în cele din urmă a unei societăţi în care revendicări similare
să
nu mai fie necesare. Acolo unde drepturile omului sînt ocrotite efectiv,
continuăm
să avem drepturi ale omului, dar nu mai există nevoia sau ocazia de a le folosi.4
Din acest motiv, drepturile omului sînt standarde ale legitimităţii
politice;
în măsura în care ocrotesc drepturile omului, guvernele şi practicile lor sînt
legitime. Nu mai puţin important, ele împuternicesc cetăţenii să acţioneze
pentru
a concretiza aceste drepturi; să insiste, prin exercitarea drepturilor lor. ca
aceste
standarde să fie realizate în practică. Drepturile omului exprimă nu simple
aspiraţii, sugestii, cereri sau idei lăudabile, ci revendicări de schimbare
socială5
bazate pe drepturi. Iar aceste revendicări pot fi adresate chiar — de
fapt, în spe-
cial — propriului guvern.
Cu
toate acestea, nimic din cele de mai sus nu indică vreo slăbiciune de
esenţă a drepturilor omului. Mai curînd, ele indică o funcţie diferită a
drepturilor
omului. Drepturile legale întemeiază revendicări (legale) la adresa sistemului
politic pentru a ocroti îndreptăţirile legale drepturile deja instituite.
Drepturile
omului întemeiază revendicări (morale) la adresa sistemului politic pentru a
întări
sau a suplimenta drepturile legale existente7. Aceasta nu face
drepturile omului
mai puternice sau mai slabe decît drepturile legale, ci doar diferite; drepturi
ale
omului în loc de drepturi legale. De fapt, dacă n-ar funcţiona diferit, n-ar fi
nevoie de ambele drepturi, ale omului şi legale.
Sursa drepturilor omului
De unde primim drepturile omului?
Însuşi termenul „drepturi ale omului”
indică o sursă: umanitatea, natura umană, fiinţarea ca persoană sau ca fiinţă
omenească. Drepturile legale au ca sursă legea; drepturile contractuale se nasc
din contracte, în acelaşi fel, drepturile omului au ca sursă, aparent,
umanitatea
sau natura umană. Dar cum poate natura umană, sau cum poate faptul
de a fi o
fiinţă umană, să dea naştere unor drepturi? Prin lege putem crea un statut sau
o
cutumă; în cazul contractelor, există actul de a contracta. Cum poate da
naştere
la drepturi faptul de a fi om?
Susţin că sursa drepturilor omului este natura morală a omului care are
doar
o foarte slabă legătură cu „natura umană”, definită prin nevoile care pot fi
descrise
ştiinţific. „Natura” umană care întemeiază drepturile omului este o poziţie
morală,
o apreciere morală asupra posibilităţii umane. Natura umană a savantului
trasează
limitele naturale” exterioare ale posibilităţii umane; dincolo de acestea nu
putem
trece. Natura morală care întemeiază drepturile omului este o selecţie socială
din aceste posibilităţi; sub acestea nu ne putem permite nouă înşine să cădem.
Drepturile omului nu ne sînt date de Dumnezeu, Natură sau de faptul fizic
al vieţii; ca şi alte practici sociale, ele răsar din acţiunea umană.
Drepturile omului
reprezintă o alegere socială a unei anumite viziuni morale particulare asupra
potenţialităţii Umane. Potenţialul Uman are o foarte largă variabilitate şi
include
atît binele cît şi răul. Societatea joacă un roi crucial în determinarea
potenţialităţilor care vor fi realizate şi cum. Drepturile omului sînt o măsură
semnificativă care specifică felul în care este făcută această alegere.
Dar în plus faţă de viziunea morală, reprezentată de lista drepturilor
omului,
drepturile omului implică instituţii şi practici specifice pentru realizarea
acestei
viziuni, şi anume, implementarea şi ocrotirea acestor drepturi. Drepturile
omului
sînt o practică socială îndreptată spre realizarea unei viziuni specifice
asupra
potenţialului uman prin instituţionalizarea drepturilor fundamentale. Iar
atunci
cînd revendicarea drepturilor omului va fi eficientă în a alinia practica
legală şi
politică la conţinutul lor, ele vor fi tipul de persoană postulată de viziunea
morală
aflată la baza lor.
Există astfel o interacţiune constructivă între viziunea morală şi realitatea
politică. Există de asemenea şi o interacţiune constructivă între individ şi
societate
(în special stat), care se modelează reciproc prin practica drepturilor omului.
Limitele şi cerinţele acţiunii statului sînt stabilite de natura/drepturile
omului,
dar statul şi societatea, ghidate de drepturile omului, joacă un rol major în
crearea
(sau realizarea) acestei naturi.
Natura umană
este astfel un proiect social în aceeaşi măsură în care este un
dat. După cum „natura” sau caracterul unui individ apar dintr-o gamă largă de
posibilităţi date prin interacţiune cu înzestrarea naturală, acţiunea
individuală şi instituţiile sociale, în
acelaşi fel specia îşi creează (avînd ca instrument societatea)
din ea însăşi natura ei esenţială. Drepturile omului definesc o structură de
practici
sociale menite a atinge o realizare specifică a potenţialului uman.
Drepturile
omului trimit dincolo de condiţiile actuale de existenţă; ele nu
spun cum „sînt” oamenii, în sensul a ceea ce a fost realizat deja, ci cum ar
putea
să trăiască oamenii, o posibilitate care este văzută ca o realitate morală mai
profundă. Declaraţia Universală a Drepturilor Omului, de exemplu, ne spune
puţine lucruri despre felul în care se trăieşte în majoritatea ţărilor. Mai
curînd,
ea trasează condiţii minime ale unei vieţi demne, ale unei vieţi demne de o fiinţă
umană deplină. Şi trasează aceste cerinţe sub forma drepturilor, cu tot
ceea ce
implică acestea.
Doctrinele drepturilor omului se bazează astfel pe o ecuaţie între a avea
drepturi
ale omului şi a fi o fiinţă omenească.7 Fără a se bucura de
(obiectele) drepturilor
omului, este aproape sigur că persoana va fi alienată sau înstrăinată de natura
sa
morală. Din acest motiv se afirmă de obicei că drepturile omului sînt
inalienabile,
nu în sensul că nimănui nu i se poate refuza să se bucure de ele — orice regim
represiv
înstrăinează zi de zi oamenii de drepturile lor — ci în sensul că pierderea
acestor
drepturi este imposibilă din punct de vedere moral: este imposibil să pierzi
aceste
drepturi şi totodată să trăieşti o viaţă demnă de o fiinţă omenească.
Drepturile omului sînt, simultan, un ideal “utopic” şi o practică realistă
pentru implementarea acestui ideal. Ele sînt un fel de profeţie morală care se
realizează prin ea însăşi: „Trataţi oamenii ca pe nişte fiinţe umane şi veţi
avea
nişte fiinţe cu adevărat umane.”Viziunea morală proiectivă asupra naturii umane
care este sursa drepturilor omului oferă baza pentru schimbările sociale
prezente
implicit în revendicarea drepturilor omului. Iar exerciţiul eficient al acestor
drepturi va face din această viziune morală o realitate, determinînd astfel ca
revendicarea acestor drepturi să nu mai fie necesară. Drepturile omului
modelează
societatea politică să modeleze fiinţele omeneşti pentru a realiza posibilităţile
naturii umane, ceea ce oferă de la bun început fundamentul acestor drepturi.
II. Subiecţii drepturilor omului: indivizii sau
grupurile?
Cine posedă drepturi ale omului? În speţă, pot „persoanele” colective să
aibă drepturi ale omului ? Voi argumenta că numai indivizii au drepturi ale
omului.
Există, desigur, o varietate de drepturi colective foarte importante; de
exemplu,
cele ale popoarelor, ale statelor, ale minorităţilor sau corporaţiilor. Dar ele
nu
sînt drepturi ale omului.
Drepturile omului ca drepturi ale indivizilor
Dacă drepturile omului sînt acele drepturi pe care cineva le are pur şi
simplu
ca fiinţă omenească, s-ar părea că numai fiinţele omeneşti au drepturi ale
omului: dacă cineva nu este o
fiinţă omenească, atunci prin definiţie nu poate avea drepturi
ale omului. Numai persoanele individuale sînt fiinţe omeneşti. De aceea, s-ar
părea că numai indivizii pot avea drepturi ale omului. Şi, cu excepţia
dreptului
la autodeterminare, Declaraţia Universală şi Convenţiile Internaţionale includ
în fapt numai drepturi individuale: drepturile economice, sociale şi culturale,
precum şi drepturile civile şi politice sînt drepturi ale indivizilor;
indivizii, şi nu
grupurile, au drepturile recunoscute internaţional la hrană, la îngrijirea
sănătăţii,
la muncă, la securitate socială, la judecată corectă şi echitabilă, la
libertatea
presei, la ocrotire împotriva discriminării şi toate celelalte.
Totuşi, pe lîngă faptul că sînt persoane separate, indivizii sînt membri ai
comunităţilor. De fapt, orice abordare plauzibilă a demnităţii umane trebuie să
cuprindă calitatea de membru al societăţii; oamenii trebuie să fie parte din
grupuri
sociale dacă este să trăiască o viaţă demnă de o fiinţă omenească. Iar fiinţele
omeneşti individuale pot deţine drepturi ale omului atît ca indivizi separaţi,
cît
şi ca membri ai unei comunităţi. De exemplu, drepturile culturale sînt deţinute
de către membrii unui anumit grup cultural, iar drepturile familiei de către
membrii unei familii.
Cu toate acestea, astfel de drepturi sînt deţinute de către indivizi în
calitatea
lor de membri ai grupurilor sociale ocrotite; ele nu sînt drepturi ale grupurilor,
în particular, ele nu sînt drepturi pe care grupul le poate deţine şi exercita
împotriva individului.
Familiile,
de exemplu, sînt ocrotite împotriva intruziunii statului. Dar din
perspectiva drepturilor omului, familia este un grup social intermediar, a
cărui
intermediere îi ocroteşte pe membrii individuali ai familiei, iar drepturile
sale se
aplică numai împotriva societăţii. Familiile nu au alte drepturi ale omului şi
nu
îşi pot exercita drepturile — fie că aceste drepturi sînt drepturi ale omului
sau alt
fel de drepturi — în vreun fel care încalcă drepturile omului ale membrilor lor
(sau ale oricărei alte persoane). Familiile nu pot, de exemplu, să refuze
membrilor
lor dreptul la libertatea religiei sau dreptul la participare politică şi nici
nu îi pot
discrimina pe baza sexului lor.
Mai mult, nu
există nici un set special de drepturi colective sau de grup ale
omului. Toate drepturile omului — toate drepturile de orice fel — au o
dimensiune
socială. Dreptul la judecată corectă şi egalitatea în faţa legii, de exemplu,
nu au
nici un sens în afara comunităţii politice; exprimarea, munca şi politica au
loc
doar în comunităţi; tortura şi insecuritatea socială pot să apară doar într-un
con-
text social. Însăşi ideea de respectare sau de încălcare a drepturilor omului
se
bazează pe ideea individului ca parte a unei comunităţi sau a unei
întreprinderi
sociale mai largi. Pînă şi un teoretician clasic al contractului social cum
este
Locke a afirmat că scopul guvernării şi al societăţii era de a ocroti
drepturile
naturale, care nu au nici un fel de utilitate în afara societăţii.
Toate drepturile omului sînt
integrate unui context social. După cum am văzut
mai sus, una dintre funcţiile lor principale este de a modela relaţiile
sociale. Nu
există nici o clasă specială de drepturi ale omului care să fie drepturi ale
societăţii
sau ale oricărei alte colectivităţi.
Desigur, societatea are pretenţii legitime — şi chiar drepturi — faţă de
indivizi.
Indivizii au datorii importante faţă de societate.8 Dar drepturile
societăţii nu
sînt drepturi ale omului — nu pot fi drepturi ale omului decît
dacă e să redefinim
termenul. Nu trebuie să cădem în capcana de a numi orice lucru bun un drept al
omului, golind astfel acest termen de orice semnificaţie.
Nu este
lipsit de importanţă nici faptul că, deşi pretenţiile societăţii faţă de
indivizi sînt importante, revendicările formulate de indivizi la adresa societăţii
nu sînt totuşi mai puţin importante. Aceste revendicări, în măsura în care
rezidă
pur şi simplu din faptul că cineva este o persoană omenească, sînt întrupate de
drepturile omului, a căror funcţie primordială este de a „surclasa” pretenţiile
societăţii în toate domeniile vieţii omeneşti şi de a le permite s-o
ocrotească.
Drepturile omului şi individualismul egoist
A vorbi despre faptul că drepturile omului au prioritate faţă de drepturile
şi
interesele societăţii dă naştere totuşi contra-argumentului familiar că
drepturile
omului (individuale) pot duce foarte uşor la un individualism atomizant,
coroziv,
la ceea ce Macpherson [1963] numeşte un „individualism posesiv”. După cum a
formulat acest lucru un critic, „există o preocupare perpetuă, şi obsesivă în
viziunea noastră, faţă de demnitatea, autonomia personală şi de proprietatea
individului.” [Legesse 1980: 124]
Trebuie să mărturisesc că rămîn perplex în faţa acestor argumente. Cu
siguranţă că aceşti comentatori nu vor să spună că ar fi ceva dăunător sau
obsesiv
în a fi preocupat serios ca indivizii să aibă ce să mănînce, să dispună de
asistenţă
medicală şi să aibă locuri de muncă, să-şi poată practica religia sau să poată
spune ce gîndesc şi pentru ca să nu fie victime ale torturii, ale
discriminărilor
sexuale sau rasiale sau ale arestării şi detenţiei arbitrare. Dacă lista
noastră a
drepturilor omului ar pune în evidenţă omisiuni bătătoare la ochi sau categorii
trecute cu vederea, favorizări rasiale sau de gen, ar putea exista o bază
pentru
astfel de plîngeri. Dar dacă vorbim de lista contemporană a drepturilor omului,
cum este cea din Declaraţia Universală sau din Convenţiile Internaţionale,
aceste
plîngeri sînt rupte complet de realitate.
Drepturile omului oferă într-adevăr indivizilor îndreptăţiri inalienabile
împotriva guvernelor lor. Totuşi, aceste îndreptăţiri nu duc neapărat la
erodarea
ordinii şi solidarităţii sociale sau politice — decît dacă, desigur, această
ordine se
bazează pe încălcarea sistematică a drepturilor fundamentale ale omului. Însăşi
ideea investirii indivizilor cu drepturi, consideraţi ca fiind separaţi de, şi
în anumite circumstanţe, în
mod legitim, chiar împotriva statului (şi a comunităţii
naţionale pe care o reprezintă), face ca drepturile omului să fie în mod
esenţial
opozabile: indivizii, prin simplul fapt că sînt oameni, au anumite drepturi pe
care, după bunul lor plac, le pot revendica de la — sau chiar împotriva —
statului.
Dar atît timp cît drepturile în cauză nu sînt extravagante, nu poate exista
nimic
subversiv în susţinerea acestor drepturi de către indivizi împotriva societăţii9.
Mai mult, trebuie să ne amintim că drepturile nu sînt doar opozabile. Chiar
şi cel mai competitiv dintre drepturi este exercitat în contextul practicilor
sociale
de cooperare ale unei comunităţi date; indivizii îşi exercită drepturile
omului, ca
pe toate celelalte drepturi, în contextul şi ca parte a unei comunităţi. Chiar
dacă
un anumit drept este exercitat într-o cooperare sau într-un mod relativ
competiţional, aceasta este totuşi în mare măsură relaţionat de circumstanţe
istorice contingente. [...]
Individualismul poate scăpa de sub control, dar acest lucru este foarte
rar.
În plus, un individualism scăpat de sub control este mult mai probabil să apară
dintr-o foarte răspîndită încălcare a drepturilor omului, decît dintr-o
respectare
excesivă a lor. Şi, în orice caz, calea pentru a ajunge la un echilibru între
revendicările indivizilor şi pretenţiile societăţii nu este aceea de a pretinde
că
societatea are drepturi ale omului. A face acest lucru ar însemna a distruge
însăşi
natura şi funcţia drepturilor omului.
Dacă drepturile omului nu sînt deţinute de indivizi împotriva societăţii,
ele
nu au nici un rost, pentru că în orice altă interpretare ele nu sînt drepturi
(ci mai
curînd foloase care nu se bazează pe îndrituiri şi nu întemeiază revendicări
ale
drepturilor) sau nu sînt drepturi ale omului (ci mai curînd drepturi legale).
Dacă
privim cu seriozitate ideea drepturilor omului, nu există nici o alternativă
decît
să susţinem cu fermitate principiul că ele sînt drepturi ale indivizilor şi
numai
ale indivizilor.
Drepturile omului contra drepturilor popoarelor
Convenţia Internaţională cu privire la Drepturile Civile şi Politice
recunoaşte,
totuşi, un drept al popoarelor la autodeterminare.
Articolul
1. (1) Toate popoarele au dreptul la autodeterminare.
În virtutea acestui drept, ele îşi determină liber statutul politic şi îşi aleg
liber
dezvoltarea economică, socială şi culturală.
(2) Pentru
a-şi înfăptui scopurile, toate popoarele pot
dispune liber de bogăţiile şi de resursele lor naturale [...] În nici un caz un
popor nu va
putea ti lipsit de propriile mijloace de trai.
Acestea şi alte drepturi colective din „a treia generaţie”, drepturi ale
„solidarităţii” sau ale „popoarelor” [Marks, 1981], pot fi totuşi interpretate
în
esenţă ca drepturi ale indivizilor acţionînd ca membri ai grupurilor sociale.
Mai mult, voi susţine că ele
trebuie să fie interpretate ca fiind în esenţă drepturi ale
indivizilor deoarece orice altă interpretare poată să pună în pericol toate
(celelalte)
drepturi ale omului.
Recunoaşterea explicită a unui drept la autodeterminare ca drept al omului
poate fi privită ca un răspuns potrivit la imperialism, care a refuzat de
obicei
victimelor sale toate drepturile omului. Şi pentru că aceste drepturi au fost
refuzate
unor popoare întregi, este de înţeles că acest drept la autodeterminare exprimă
o
dimensiune colectivă explicită a unor drepturi ale omului bine definite. De
exemplu, dreptul unui popor de a-şi alege statutul politic şi calea de
dezvoltare
poate fi văzut ca o expresie colectivă a dreptului la participare politică,
care a
fost refuzat sistematic întregului popor sub dominaţie imperială. În acelaşi
fel,
dreptul unui popor de a dispune de bogăţiile şi resursele sale naturale poate
fi
înţeles ca o garanţie a faptului că mijloacele materiale pentru satisfacerea
unei
game largi de drepturi nu vor fi subiectul unei deposedări continue din partea
statelor sau corporaţiilor străine.
Dreptul rămîne, cu toate acestea, un drept al indivizilor care acţionează
colectiv, după cum observăm foarte clar dacă ne întrebăm ce implică respectarea
acestui drept. Respectarea dreptului la autodeterminare implică, în linii mari,
respectarea tuturor celorlalte drepturi ale omului, şi în particular, dreptul
la
participare politică şi la libertatea de expresie, la libertatea presei, la
libertatea
de întrunire şi asociere. Dacă aceste drepturi sînt respectate pe deplin, este
greu
să vedem cum ar putea fi refuzat dreptul la autodeterminare. Invers, încălcarea
dreptului la autodeterminare arc loc în principal prin încălcarea acestor
drepturi
ale indivizilor (şi este probabil să aibă şi alte consecinţe negative asupra
celor
mai multe dintre celelalte drepturi ale indivizilor).
Dreptul la autodeterminare apare astfel a fi un drept al omului în mare
măsură
redundant, şi există puţine lucruri care pot fi atinse cu acest drept care să
nu
poată fi realizate prin exercitarea altor drepturi ale omului. Din acest motiv,
dacă nu de altceva, măcar din motive de economie, el este un drept care merită
puţină atenţie, cu excepţia unor circumstanţe cu totul neobişnuite. Dar, din
nefericire, redundanţa este numai cea mai mică problemă pe care o pune dreptul
la autodeterminare aşa cum este conceput în ziua de azi.
Este evident
că popoarelor le poate fi refuzat dreptul la autodeterminare atît
de către străini, cît şi de către conaţionalii lor. Mai mult, popoarele care
trăiesc
în interiorul graniţelor naţionale ale altor state, sau sînt răspîndite în mai
multe
state (e.g. ibos în Nigeria sau somalezii din Cornul Africii) ar părea că au şi
ele
acelaşi drept. Dar practicile politice contemporane restrîng în mare măsură
acest
drept la acele popoare care au fost sau sînt supuse dominaţiei (occidentale)
[Pomerance 1982; Buchheit 1978]. De exemplu, s-a afirmat în mod general că
irakienii din Iran, kurzii din Turcia, tamilii din Sri Lanka şi eritreenii din
Etiopia nu deţin acest drept. La
fel, în acele rare cazuri cînd regimuri represive care nu
au fost impuse din afară au fost acuzate că refuză unui popor dreptul la
autodeterminare, argumentele de acest tip au fost aproape întotdeauna respinse.
Deci, în practică, dreptul la autodeterminare, în ciuda largii sale
aplicabilităţi,
a fost tratat ca un drept extrem de limitat. Teama de secesiune a statelor şi
teama
de revoluţie a guvernelor s-au combinat pentru a restrînge dreptul la
autodeterminare la ceva doar cu puţin mai mult decît un drept la suveranitate
al
acelor state (şi colonii) care există deja.10 Dat fiind faptul că dreptul
la
autodeterminare a apărut ca o parte a luptei împotriva imperialismului
occidental,
acest lucru nu este surprinzător. Dar a lega drepturile omului de drepturile
statelor
este de asemenea extrem de periculos.
Dreptul la autodeterminare a fost mult prea uşor interpretat ca fiind un
drept
al omului deţinut de state la autodeterminare.11 La fel, nou
apărutele drepturi din
„a treia generaţie”, dintre care cele mai notabile sînt cele la pace şi la
dezvoltare,
sînt în mod regulat concepute ca drepturi ale statelor (precum şi ale
indivizilor şi ale
popoarelor). De exemplu, după cum notează Brietzke [1985: 565], „dreptul la
dezvoltare... tinde să fie interpretat a fi un drept care aparţine statelor.”
Există, desigur, probleme conceptuale insurmontabile în a susţine că
statele
au drepturi ale omului. Chiar dacă admitem existenţa drepturilor colective ale
popoarelor, societăţilor şi familiilor, trebuie să tragem linie la state, care
nu sînt
nici măcar grupări „naturale” de fiinţe omeneşti, ci mai curînd entităţi legale
şi
teritoriale artificiale. Şi trebuie să trasăm aici această linie de demarcaţie
din
cauza pericolului foarte real ca aşa-numitele drepturi ale omului deţinute de
state
să fie folosite împotriva drepturilor omului ale cetăţenilor individuali,
transformînd drepturile omului dintr-un instrument al eliberării într-o nouă şi
deosebit de crudă mască a represiunii şi dominaţiei.12
Acest
pericol este mare în special în cazul dreptului la pace şi la dezvoltare.
Autodeterminarea, în special înţeleasă ca eliberare de imperialism, are un
obiect
precis şi determinat. Prin contrast, dezvoltarea şi pacea sînt scopuri mari şi
amorfe
care pot fi folosite pentru a ascunde o multitudine de păcate ale
oficialităţilor. De
exemplu, „dezvoltarea” este scuza standard a regimurilor represive din lumea a
treia pentru cele mai brutale violări sistematice ale drepturilor omului. A
recunoaşte dreptul la dezvoltare ca drept al omului deţinut de state va
elimina cu
siguranţă posibilitatea ca victimele represiunii să avanseze revendicări
eficiente
ale drepturilor omului împotriva propriilor guverne. Chiar şi un drept al
popoarelor la dezvoltare prezintă pericole similare, din cauza rolului
aproape
universal al statului ca reprezentant legal recunoscut al poporului.
Drepturile
popoarelor sînt periculoase în special atunci cînd sînt prezentate ca
precondiţii ale altor drepturi ale omului. De exemplu, Abi-Saab [1979: 171, 172]
argumentează că „satisfacerea drepturilor colective este o condiţie necesară, o
condiţie precedentă a materializării
drepturilor indivizilor”, iar dreptul la dezvoltare în
particular este „o precondiţie necesară pentru satisfacerea drepturilor economice
şi sociale ale indivizilor.”13 Nu este greu să ne imaginăm elitele
conducătoare
corupte folosindu-se de astfel de argumente pentru a refuza, „temporar”,
drepturile
cetăţenilor lor pentru a urma politici îndreptate, chipurile, spre realizarea
drepturilor colective „ale omului.”14
Acest lucru este adevărat tocmai pentru că aceia care trebuie să asigure
exercitarea acestor noi drepturi sînt atît de obscuri. Drepturile tradiţionale
ale
omului, atît cele civile şi politice, cît şi cele economice şi sociale sînt
deţinute în
primul rînd împotriva propriului stat. Dreptul la autodeterminare, după cum
este
interpretat de obicei, este deţinut împotriva puterilor imperiale şi a
ocupanţilor.
Dreptul la pace şi la dezvoltare, cu toate acestea, este deţinut împotriva
tuturor şi
a tuturor celorlalte grupuri.
Pe de o parte, aceasta sugerează că ele nu pot fi susţinute împotriva
nimănui
în particular. Pe de altă parte, fiind susţinute împotriva întregii lumi, ele
oferă o
bază convenabilă pentru regimurile represive în scopul de a arunca vina pentru
eşecurile lor pe umerii altora. O astfel de mişcare este uşoară în special dacă
au
reuşit să prezinte dreptul la pace şi cel la dezvoltare ca precondiţii ale
altor
drepturi ale omului.
Pericolul unei accentuări a drepturilor popoarelor, fie că sînt concepute
ca
drepturi ale omului sau ca drepturi de un alt tip, este acela că ele sînt folosite
prea uşor pentru a justifica atacul asupra oamenilor ale căror drepturi se
susţine
că sînt ocrotite; apelul colectiv la drepturile popoarelor este folosit cel mai
adesea
pentru a nega drepturile oamenilor reali, concreţi. Acesta este în special cazul
cînd susţinerea drepturilor popoarelor este adoptată de regimuri opresive,
paternaliste, care ignoră sau reprimă aspiraţiile oamenilor reali care sînt
supuşii
lor. Dar pericolul nu se restrînge la astfel de regimuri; el este din păcate
prezent
într-o multitudine de regimuri ale partidului unic care se prezintă ca fiind o
avangardă şi în care retorica drepturilor poporului sau a maselor apare ca
neavînd
alt scop decît de a justifica negarea celor mai specifice drepturi (ale omului
sau
de altă natură) ale celor mai mulţi oameni.
Drepturile omului, drepturile colective şi lupta politică
Nu există
necesarmente nici o incompatibilitate logică între ideea de drepturi
ale omului şi drepturile popoarelor (sau alte drepturi de grup) — atît timp cît
înţelegem drepturile popoarelor ca fiind drepturile indivizilor care acţionează
ca
membri ai unui grup şi nu ca drepturi ale grupului împotriva individului. Dar
această distincţie esenţială este ignorată consecvent în cele mai multe dintre
discuţiile asupra drepturilor colective, în special de către apărătorii cei mai
vehemenţi ai acestor drepturi. Apărătorii drepturilor colective ale omului sînt cei care, este cel mai
probabil, văd un conflict ireconciliabil între drepturile
individuale şi cele de grup, iar apărarea drepturilor de grup este concepută cu
intenţia de a justifica negarea sistematică a drepturilor individuale. De
aceea,
chiar dacă ideea de drepturi colective ale omului ar avea unele merite logice
sau
conceptuale — şi am argumentat mai sus că astfel de merite nu există —
pericolele
politice ale acestei idei sînt decisive.
Cînd discutăm şi teoretizăm în legătură cu drepturile omului, trebuie să
fim
siguri că acordăm atenţia cuvenită utilizării politice care poate fi dată
noilor argumente
despre drepturile omului. Drepturile colective ale omului oferă foarte puţine
mijloace
noi în lupta pentru demnitatea fiinţei umane.15 Ele oferă, în
schimb, o muniţie
intelectuală, sau cel puţin ideologică, forţelor de represiune. Dacă combinăm
aceste
pericole practice cu dificultăţile conceptuale ridicate de ideea drepturilor
colective
ale omului, singura consecinţă rezonabilă este respingerea lor completă şi fără
echivoc.
În ceea ce priveşte discuţia asupra individualismului excesiv, problema în
lumea de astăzi nu este aceea că indivizii au prea multe drepturi, ci mai
curînd
faptul că drepturile individuale ale omului nu sînt suficient respectate.
Statele şi
societăţile au o multitudine de pretenţii faţă de indivizi, iar statele moderne
au
puterea de a-i îngenunchea pe indivizi — şi dacă este necesar, de a le distruge
şi
mintea, nu numai trupurile. Drepturile omului, şi drepturile legale paralele,
sînt
dintre puţinele resurse ale indivizilor faţă de statul modern. Balanţa s-a
înclinat
(întotdeauna?) în detrimentul individului. Singurul rezultat probabil al
apărării
drepturilor colective ale omului, pentru a nu mai vorbi de aşa-numitele
drepturi
ale omului deţinute de state, este o întărire în continuare a forţelor de
represiune.
Zi de zi vedem indivizi zdrobiţi de societate. Rareori, dacă nu cumva
niciodată, putem vedea societăţi distruse de către exercitarea drepturilor
individuale ale omului; dezordinea şi declinul unei societăţi sînt în schimb
asociate
de obicei cu încălcarea drepturilor individuale ale omului de către stat
sau de un
alt segment al societăţii. Drepturile omului sînt o resursă intelectuală şi
morală
de preţ în lupta pentru a îndrepta balanţa dintre societate (stat) şi individ.
Dacă
nu le apărăm caracterul distinctiv, dacă nu rămînem fermi inclusiv asupra
caracterului lor de drepturi ale indivizilor, rolul lor pozitiv în lupta pentru
demnitatea fiinţei umane va fi serios, probabil fatal, compromis.
III.
Drepturile de grup în cadrul drepturilor omului
După ce am argumentat în cei mai severi termeni împotriva drepturilor
colective
ale omului, vreau, nu mai puţin, să insist asupra, şi să dezvolt în continuare
alte
două afirmaţii de mai sus, şi anume, că există drepturi colective — dar
nu drepturi
colective ale omului — şi că un număr de drepturi (individuale) ale omului
sînt
exercitate de către indivizi ca membri ai unor colectivităţi sau grupuri.
Indivizii ca membri ai grupurilor
Paleta grupurilor care deţin drepturi este extrem de largă: de exemplu,
familiile, cluburile private, asociaţiile profesionale, organizaţiile de
caritate,
corporaţiile de afaceri, minorităţile rasiale, grupurile etnice, comunităţile
religioase, popoarele şi statele. într-o discuţie asupra drepturilor omului,
drepturile de grup ale familiilor, minorităţilor rasiale şi etnice pot avea o
importanţă specială. Fiinţele umane individuale din ziua de astăzi îşi concep
deseori identitatea personală ca fiind definită într-o măsură semnificativă de
către apartenenţa lor la aceste grupuri şi, prin aceasta, pentru aceşti
indivizi o
viaţă demnă şi plină de sens va fi asociată strîns cu apartenenţa şi
participarea la
aceste grupuri.
Chiar şi în Occidentul modern, unde individualismul pare să fi atins
apogeul
dezvoltării sale istorice, puţini oameni se definesc în întregime ca
indivizi;
individul izolat, atomizat, este mai curînd o excepţie decît o regulă. Cei mai
mulţi dintre occidentali se definesc în continuare ca parte a unei familii; de
fapt,
pentru mulţi dintre ei familia este cel mai important spaţiu al identităţii
personale.
Mulţi indivizi se definesc într-o măsură semnificativă prin religia lor; acesta
a
fost mult timp cazul în comunităţile europene catolice, iar Statele Unite au
văzut
de curînd apariţia protestanţilor agresiv evanghelici care pun un accent
puternic
pe legătura dintre religia lor şi identitatea personală. Cei mai mulţi dintre
negri
îşi consideră rasa ca pe o faţetă importantă atît a autodeterminării lor, cît
şi a
felului în care sînt definiţi de către ceilalţi în societate. Acelaşi lucru
este adevărat
pentru multe alte minorităţi etnice. Sexul căruia îi aparţin are o funcţie
similară
pentru multe femei care, deşi formează majoritatea populaţiei, sînt
discriminate
de către minoritatea aflată în poziţii de putere. Cei mai mulţi dintre
occidentali
posedă cel puţin un vag sentiment de mîndrie „naţională” care în multe cazuri
este un element semnificativ al autodeterminării lor. Şi aşa mai departe. În
afara
Occidentului, astfel de autoidentificări de grup sînt predominante pentru cei
mai
mulţi, dacă nu pentru toţi oamenii.
În măsura în
care indivizii se definesc şi trăiesc ca părţi ale unor astfel de
colectivităţi sau grupuri, ei vor tinde să-şi exercite drepturile omului mai
puţin
ca indivizi separaţi şi mai mult ca membri ai grupului. De fapt, departe de a
fi
inerent ostile drepturilor de grup, multe dintre drepturile omului ocrotesc în
mod explicit indivizii în calitatea lor de membri ai unor grupuri — în special
în
cazul familiilor — sau îi apără de discriminări pe baza acestei apartenenţe. Şi
mai important, multe alte drepturi ale omului pot fi folosite de cei puternic
afiliaţi
la un grup pentru a apăra, sau chiar pentru a întări aceste grupuri; de
exemplu,
folosirea dreptului la libertatea de expresie, de asociere sau libertatea
religiei au
fost esenţiale pentru înflorirea unor comunităţi religioase minoritare cum sînt
mormonii sau amishii din America.
Aceasta nu sugerează că
drepturile de grup şi drepturile individuale ale omului
nu vin niciodată în conflict. Conflictele apar în mod tipic ca urmare a
impunerii
primatului drepturilor de grup în stabilirea identităţii individuale îndeosebi
împotriva celor care se ridică împotriva sau părăsesc aceste grupuri. De
exemplu,
multe societăţi au negat femeilor existenţa şi identitatea în afara familiei
(domi-
nate de bărbat). Un număr de secte religioase — întinzîndu-se. în Statele
Unite.
de la amish şi evreii hasidici pînă la Naţiunea Islamului sau la Biserica
Unificării
— au limitat şi reglementat strict contactele cu cei din afara comunităţii.
Sistemul
de caste din India reprezintă probabil exemplul extrem de definire coercitivă a
identităţii personale prin apartenenţa la un grup.
În astfel de cazuri ne aflăm în faţa a două dileme. Exercitarea celor mai
multe drepturi ale omului poate într-adevăr să erodeze, să transforme sau chiar
să distrugă grupul. De aceea, într-un anumit sens, trebuie să alegem între
drepturile individului şi drepturile de grup.
Drepturile omului definesc persoanele ca indivizi şi dau prioritate maximă
revendicărilor indivizilor faţă de societate sau alte grupuri sociale. În
măsura în
care indivizii îşi exercită drepturile omului în moduri incompatibile cu
practica
socială bazată pe definirea lor ca membri ai grupurilor, integritatea
grupurilor
este probabil să fie ameninţată. A apăra drepturile indivizilor înseamnă în
aceste
cazuri a ameninţa însăşi existenţa grupului.
Voi argumenta că pînă şi în aceste cazuri drepturilor indivizilor trebuie
să li
se dea prioritate. Atît timp cît grupul este erodat sau transformat prin
exerciţiul
liber al drepturilor omului ale membrilor lui, un astfel de rezultat poate să
fie
acceptabil, uneori chiar dezirabil din punct de vedere moral şi politic. De
exemplu,
dacă un amish alege să-şi menţină stilul distinctiv de viaţă, probabil că
aceste
comunităţi socio-religioase vor supravieţui. Dacă nu, ele vor urma acelaşi drum
ca şi shaker-ii, care sînt acum pe cale de dispariţie datorită eşecului de a
găsi noi
membri.
Este cu siguranţă o pierdere reală atunci cînd o comunitate dispare. Dar
dacă membrii ei aleg liber un alt mod de viaţă, aceasta este o pierdere pe care
trebuie să fim pregătiţi să o acceptăm. Singura alternativă reală este de a-i
forţa
să continue să fie membri pe aceia care nu văd în apartenenţa la aceste grupuri
o
modalitate creatoare a împlinirii de sine, ci o limitare opresivă a existenţei
şi a
identităţii lor.16
Cînd
forţarea apartenenţei la un grup vine în mare măsură din afara grupului
— de exemplu, în sistemul indian al castelor [...]— este relativ uşor să argumentăm
în favoarea priorităţii drepturilor omului egale şi inalienabile. Cînd forţarea
apartenenţei la un grup vine din interiorul grupului, cazul devine întrucîtva
mai
problematic, dar şi aici voi argumenta în favoarea priorităţii drepturilor
individuale.
Necesitatea acestei
priorităţi este foarte clară dacă o concepem ca pe o
problemă de ocrotire a disidenţilor de presiuni coercitive exercitate din
exterior
pentru a se conforma. De exemplu, se ştie că Biserica Unificării şi alte
grupuri
religioase se folosesc de presiuni psihologice extreme, iar uneori chiar de
forţa
fizică împotriva celor care încearcă să părăsească biserica. Numeroase alte
ţări
hărţuiesc, arestează, întemniţează şi torturează disidenţii pur şi simplu
pentru că
susţin sau difuzează în public convingeri contrare celor acceptate oficial, iar
în
multe cazuri ele nici măcar nu permit disidenţilor să părăsească ţara. Această
reprimare a disidenţei non-violente, chiar dacă este exercitată de către un
grup
împotriva propriilor membri, este interzisă de exercitarea drepturilor omului
recunoscute pe plan internaţional.
Chiar dacă sîntem de acord că drepturile individuale ale omului, să spunem
libertatea de expresie, libertatea presei, a religiei şi libertatea de asociere
vor
distruge sau transforma radical grupul, perspectiva drepturilor omului pe care
am încercat să o apăr aici spune că acest lucru este cu atît mai rău pentru
grup.
Dacă un grup nu poate rezista decît prin negarea sistematică a drepturilor
omului
ale membrilor săi, acest grup nu poate avea nici o pretenţie la respect din
partea
noastră.
Drepturile aborigenilor şi drepturile omului
Argumentul
meu a fost că atît timp cît grupurile sociale ocupă un loc cen-
tral în viaţa şi autodefinirea membrilor lor, ele vor fi ocrotite nu numai în
ciuda,
dar şi prin exerciţiul drepturilor individuale ale omului. Ar fi foarte simplu
să
mi se opună un contraexemplu, dar sînt de acord că acest argument este funda-
mental corect, cel puţin atît timp cît ne restrîngem atenţia la grupuri sociale
considerate în izolare de alte grupuri sociale sau de societatea în marc. Cu
toate
acestea, uneori adevărata ameninţare pentru supravieţuirea grupului vine nu din
disidenţa internă sau din părăsirea grupului de către membrii lui, ci din
presiunea
sau atacul extern. Această dimensiune a problemei este probabil cea mai clară
şi
de cea mai mare importanţă politică astăzi în cazul drepturilor aborigenilor.
Ar fi poate
o supersimplificare caricaturală să spunem că în societăţile
tradiţionale individul nu există, dar este clar că în cele mai multe, dacă nu
în
toate societăţile tradiţionale, persoanele nu sînt definite în primul rînd ca
indivizi.
Într-o lume în care persoanele nu sînt definite ca indivizi egali şi autonomi,
ci ca
membri ai unui grup ocupînd roluri sociale particulare, drepturile individuale
ale omului au o aplicabilitate îndoielnică. De fapt, a introduce drepturile
omului
— drepturi egale şi inalienabile deţinute de toţi indivizii împotriva
societăţii ca
întreg — ar fi, probabil, în cele mai multe dintre aceste societăţi, un act de
violenţă,
[pentru comparaţie Donnelly 1982; Howard şi Donnelly 1986]. Trebuie să avem
grijă să nu presupunem existenţa unor societăţi tradiţionale acolo unde ele au cedat de mult timp locul
unor succesori moderni sau sincretici [pentru comparaţie
Howard 1986; ch. 2; Donnelly 1984], dar acolo unde ele există cu adevărat,
drepturile omului ridică serioase probleme morale şi politice.
Chiar şi exerciţiul drepturilor omului sau al altor drepturi individuale de
către persoane din exterior care vin în contact cu grupurile tradiţionale sau
aborigene poate avea consecinţe dramatice sau devastatoare. Misionarii
religioşi,
cadrele medicale şi o seamă de alţi indivizi moderni au transformat modul de
viaţă din cele mai multe societăţi tradiţionale din lume. Dar atît timp cit
aceste
forţe din exterior au venit şi au oferit, nu impus, noi bunuri, idei şi
tehnologii,
schimbările care au apărut reprezintă alegerea liberă a membrilor grupului pe
care trebuie să o respectăm, chiar dacă nu sîntem întotdeauna de acord cu ea.
Asemenea alegeri vor schimba — şi au schimbat — aceste societăţi.
Majoritatea acestori schimbări au un preţ. Uneori el este mai mare decît
beneficiul.
Cu toate acestea, există preţuri şi alegeri pe care trebuie să le acceptăm,
pentru că
aceia care plătesc preţul au optat liber.17 Alternativa este un
înfricoşător paternal-
ism, în care negăm altora drepturi care pentru noi ni se par fireşti,
considerînd că
ele nu sînt bune pentru ei.
Cel mai serios atac împotriva popoarelor aborigene şi a societăţilor
tradiţionale a venit, totuşi, nu prin exercitarea drepturilor omului de către
străini
sau membri ai grupului, ci prin distrugerea bazei materiale, a modului de viaţă
a
comunităţii de către actori externi. De o importanţă specială a fost
introducerea
proprietăţii particulare asupra pământului, în special prin exproprierea
terenurilor
comunităţii aborigene de către străini — aşa cum a avut loc la scară largă în
secolul
al XIX-lea în America de Nord şi cum se întîmplă astăzi în regiunea braziliană
a
bazinului Amazonului — deseori în conjucţie cu impunerea forţată a unei
dominaţii
străine. Cel care a generat cele mai serioase ameninţări la adresa
comunităţilor
tradiţionale şi a drepturilor colective ale popoarelor aborigene a fost statul
mod-
ern şi echivalentul său economic, constînd din dreptul deplin de înstrăinare a
proprietăţii asupra pămîntului, şi nu drepturile omului..
Oricît de
diferite ar fi detaliile problemelor lor, popoarele aborigene şi
indivizii moderni se confruntă cu acelaşi duşman — statul modern. Şi voi sugera
că drepturile omului asigură cea mai bună speranţă pentru ocrotirea popoarelor
aborigene şi a drepturilor lor, atît ca indivizi cît şi ca grupuri, împotriva
acestei
ameninţări. Drepturile omului, oricît de greu s-ar potrivi cu structurile
sociale
tradiţionale, oferă o protecţie puternică a drepturilor şi intereselor
grupurilor
aborigene şi celor ale comunităţilor tradiţionale.
Drepturile individuale ale omului garantează autonomia individului în
alegerea modului său de viaţă. În cazul persoanelor care se definesc în primul
rînd nu ca indivizi, ci ca membri ai unei comunităţi tradiţionale, trebuie să
fie
garantată această alegere a modului de viaţă. Iar ea poate fi garantată cel mai plauzibil în numele
drepturilor individuale ale omului. Autodeterminarea autentică
a popoarelor native este posibilă într-un context social mai larg al
drepturilor
individuale ale omului internaţional recunoscute, atît timp cît oamenii au
posibilitatea de a modela, menţine şi influenţa evoluţia instituţiilor
comunităţii —
ceea ce este tocmai ceea ce încearcă să garanteze drepturile omului recunoscute
pe plan internaţional. Şi în cazul în care aceste instituţii nu pot să obţină
acordul
membrilor grupului, şi din acest motiv dispar sau mor, chiar şi acesta va fi
tot un
act de autodeterminare.
Dat fiind
faptul că aceste grupuri se definesc prin separarea lor de societatea
dominantă, ocrotirea adecvată a grupului (şi a opţiunilor membrilor săi) este
probabil să necesite drepturi legale speciale şi îndatoriri faţă de acel grup,
iar în
interiorul grupului este probabil ca ideea anumitor drepturi fundamentale ale
omului — de exemplu, dreptul la participare politică — să fie implementată în
moduri care diferă de cel comun în societatea dominantă. Modelele de guvernare
tribală din secolul nostru din Statele Unite şi Canada oferă multe lecţii —
unele
pozitive, multe negative — asupra felului în care astfel de garanţii pot fi
implementate în mod eficient.
În măsura în care societatea dominantă preţuieşte diversitatea în sine sau
prezervarea acestor părţi ale moştenirii sale, ea poate alege să pună accentul
pe
o protecţie specială a acestor grupuri. Un astfel de „tratament special” poate
face
ca anumite elemente din societate să se ridice împotriva acestor măsuri, dar
ele
pot fi justificate uşor prin faptul că sprijină opţiunea liberă a acestor
grupuri în
linii mari în acelaşi fel în care opţiunile grupului dominant sînt sprijinite
printr-o varietate de garanţii legale şi programe sociale. Mult mai importantă
este ocrotirea acestor grupuri de atacurile membrilor societăţii dominante, cum
sînt cele din regiunea braziliană a Amazonului. În special aici argumentele
drepturilor omului — în particular argumentele nediscriminării şi toleranţei —
au
o mare valoare.
În
finalul acestei discuţii despre drepturile de grup în cadrul drepturilor
omului, trebuie să admit că prin faptul că m-am concentrat în special pe
grupurile
minoritare cu un număr redus de membri din societăţile cu o cultură dominantă
mai mult sau mai puţin coerentă, am evitat să tratez cele mai dificile cazuri.
Libanul reprezintă un exemplu deosebit de tragic. Revendicările drepturilor de
grup de către minorităţi chiar mai mici, cum sînt vorbitorii limbii franceze
din
Canada sau bascii în Spania, pot cauza probleme politice extrem de dificile.
Iar
Africa sub-sahariană este plină de exemple de probleme politice extrem de
serioase
cauzate de grupurile concurente. Totuşi, chiar şi în astfel de cazuri,
strategia
tolerării — sau chiar a ocrotirii — diversităţii şi a respectării autonomiei
schiţată
mai sus pare să ofere una dintre puţinele căi spre soluţionarea paşnică a
revendicărilor concurente.
În unele cazuri îmbinarea
armonioasă a drepturilor individuale şi de grup
poate să fie imposibilă din punct de vedere politic.18 Cu toate
acestea, în teorie,
şi deseori şi în practică, o astfel de îmbinare poate să fie posibilă, în
special dacă
indivizii continuă într-adevăr să-şi considere identitatea ca fiind în mod
funda-
mental legată de grup şi optează să-şi modeleze viaţa împreună cu compatrioţii
lor în concordanţă cu ideile şi aspiraţiile lor. În astfel de cazuri, abordarea
din
perspectiva drepturilor omului este un mod cel puţin plauzibil — dar, aş spune,
şi
optim — de a proteja nu numai drepturile indivizilor, ci şi pe cele ale
grupului.
IV. Drepturile culturale şi dreptul la identitate
culturală
Discuţia
de mai sus asupra drepturilor de grup a făcut referiri implicite, iar
uneori explicite, la drepturile culturale. Mare parte a discuţiei asupra
compatibilităţii
drepturilor de grup cu drepturile individuale ale omului se concentrează asupra
libertăţilor civile şi a drepturilor politice, care sînt considerate cel mai
des a fi
drepturile omului care se opun cel mai puternic drepturilor colectivităţilor. O
prezentare completă a drepturilor de grup în contextul drepturilor individuale
ale
omului trebuie să facă totuşi recurs şi la drepturile culturale. [...]
Definirea drepturilor culturale
Drepturile
culturale se bucură de obicei de o atenţie mult mai mică decît
celelalte categorii principale de drepturi ale omului recunoscute pe plan
internaţional. De exemplu, este un lucru obişnuit eludarea cuvintelor „şi
culturale”
în discuţiile asupra dihotomiei convenţionale între drepturile civile şi
politice şi
drepturile economice, sociale şi culturale, o practică în care se reflectă mai
mult
decît simple considerente de economie verbală şi de simetrie.
O parte a
problemei este însuşi termenul „cultural”. Într-un sens antropologic
larg, toate drepturile noastre pot fi numite „culturale”, deoarece ele se
bazează
pe cultura noastră şi fac referiri la entităţi definite cultural, cum sînt
tribunalele,
închisorile, presa, religia, educaţia şi chiar indivizii care sînt purtătorii
acestor
drepturi! De asemenea, este prea îngust să gîndim cultura în sensul de „artă” —
chiar dacă la arta înaltă sau la cultura elitelor adăugăm cultura populară sau
de
masă —, sau la sensul în care vorbim despre cineva ca fiind „cultivat”. De
fapt,
multe dintre lucrurile legate de artă sau de faptul de a fi cultivat nu sînt
gîndite
de obicei deloc în termenii drepturilor omului.
În plus,
relativ puţine regimuri încearcă să controleze participarea la viaţa
culturală a comunităţii, cu excepţia cazului în care fac parte din programele
„totalitare” mai largi destinate controlării vieţii sociale, sau sînt legate de
atacuri
în esenţă politice la adresa libertăţilor civile şi a drepturilor politice. Din
acest
motiv, drepturile culturale per se sînt rareori subiectul unor
controverse politice intense, şi astfel de
obicei nu li se acordă aceeaşi atenţie ca şi drepturilor mult mai
controversate. Iar atunci cînd sînt un subiect de controverse, cei ale căror
drepturi culturale sînt atacate sînt de obicei slabi din punct de vedere
politic, şi
prin aceasta mult mai puţin capabili să insiste asupra importanţei drepturilor
lor. În plus, spre deosebire de cele mai multe drepturi economice şi sociale,
în
majoritatea ţărilor nu se consideră a fi de datoria statului să depună eforturi
pozitive semnificative în favoarea drepturilor culturale.19
Drepturile culturale se referă la „modul de viaţă” al unei comunităţi, dar
nu
la acele aspecte ale modului de viaţă reglementate de celelalte clase de drepturi
ale omului. „Drepturile culturale” sînt astfel în multe sensuri o categorie
reziduală.
Ea este, nu mai puţin, o categorie esenţială, deoarece modul de viaţă
distinctiv al
unei comunităţi are aproape întotdeauna o valoare importantă, cel puţin pentru
membrii ei. şi considerăm participarea la „cultură” ca fiind esenţială pentru o
viaţă demnă.
Există un număr de drepturi culturale specifice enumerate în Declaraţia
Universală şi în Convenţiile Internaţionale. Articolul 27 din Declaraţia
Universală
recunoaşte „dreptul de a lua parte în mod liber la viaţa culturală a
colectivităţii”.
Articolul 15 din Convenţia Internaţională asupra Drepturilor Economice, Sociale
şi Culturale recunoaşte dreptul fiecăruia „de a participa la viaţa culturală”
şi
datoria statelor participante de a lua măsurile necesare „pentru a asigura
menţinerea, dezvoltarea şi difuzarea ştiinţei şi culturii”. Mai mult, articolul
13
prevede libertatea părinţilor de a-şi trimite copiii la alte şcoli decît cele
ale
autorităţilor publice; acesta poate fi un mijloc important prin care culturile
minoritare precum şi alte grupuri îşi pol menţine identitatea culturală.
Articolul
27 din Convenţia Internaţională asupra Drepturilor Civile şi Politice asigură
membrilor unui grup minoritar „dreptul de a avea, în comun cu ceilalţi membri
ai grupului lor, propria lor viaţă culturală, de a profesa şi practica propria
lor
religie sau de a folosi propria lor limbă”. În plus, după cum am văzut mai sus,
multe alte drepturi ale omului, în special dreptul la libertatea de expresie, a
presei, libertatea de întrunire, libertatea religiei şi dreptul la participare
politică,
pot fi folosite eficient pentru ocrotirea drepturilor culturale ale
minorităţilor, şi
chiar a celor ale grupurilor majoritare.
În
cele ce urmează, prin drepturi culturale voi înţelege drepturile membrilor
unei comunităţi. în special ale comunităţilor minoritare, de a-şi păstra
cultura
lor specifică. În acest sens larg, drepturile culturale sînt o problemă
surprinzător
de răspîndită. Cele mai multe dintre ţările Lumii a Treia au culturi
minoritare, şi
chiar culturi, anterior dominante, ameninţate. Problema este semnificativă de
asemenea şi într-un număr de ţări din lumea a doua şi din lumea întîi, de
exemplu,
indienii, inuiţii şi metişii în Canada, amerindienii, chicanos şi cubanezii în
Statele
Unite, bretonii în Franţa, galezii în Marea Britanic şi cazacii şi uzbecii în
fosta
Uniune Sovietică. În
cazuri extreme, cum este cel al indienilor amazonieni,
drepturile culturale pot constitui o problemă de viaţă şi de moarte în sensul
literal.20
Cultura, indivizii şi grupurile
Am argumentat mai sus că subiecţii tuturor drepturilor omului sînt
indivizii.
Indivizii, desigur, sînt membri ai comunităţilor, şi ei pot deţine multe dintre
drepturile omului atît ca indivizi separaţi, cît şi ca membri ai unei
comunităţi.
Mai mult, însăşi ideea respectării sau încălcării drepturilor omului se bazează
pe
ideea individului ca parte a unei comunităţi sau entităţi sociale mai largi.
Dar
nu este mai puţin adevărat că majoritatea drepturilor omului se referă în
princi-
pal la individul considerat separat de comunitate şi au în primul rînd
valoarea
de revendicări împotriva comunităţii. Mai mult, în timp ce comunitatea la care
se referă majoritatea celorlalte drepturi ale omului este comunitatea politică — în
particular comunitatea politică aşa cum este exprimată de către stat —
drepturile
culturale se referă la comunităţi culturale, care sînt în mod tipic mai mici
decît
un stat şi există în cadrul unui stat (de care atît indivizii cît şi
comunitatea culturală
sînt înţeleşi ca fiind separaţi).
Drepturile culturale au o importanţă specială deoarece ele ocrotesc
(indivizii
din) comunităţile culturale împotriva statului şi a comunităţii majoritare.
Toate
drepturile omului asigură protecţia împotriva intruziunii statului în domenii
care
sînt esenţiale unui vieţi pe deplin demne de o fiinţă umană. Drepturile
culturale
ocrotesc acele aspecte esenţiale ale demnităţii personale care se bazează pe
apartenenţa la o comunitate culturală (în aceeaşi măsură în care drepturile
politice
şi economice ocrotesc acele aspecte care se bazează pe apartenenţa la
comunităţile
politice şi economice).
Toate drepturile omului ocrotesc indivizii în opţiunea lor pentru un anumit
mod de viaţă. Unele drepturi ale omului se concentrează asupra unor standarde
minimale necesare pentru adoptarea oricărui mod de viaţă autonom. Altele, însă,
pun accentul pe ideea că statului nu i se poate permite să impună nici o
concepţie
particulară asupra a ceea ce este o viaţă potrivită. Libertăţile civile
reprezintă cel
mai clar acest accent. La fel, drepturile culturale caută să ocrotească sau mai
bine zis permit celor care fac parte dintr-o comunitate să încerce să apere un
anumit mod de viaţă de amestecul altor comunităţi şi în special de cel al
statului.
Este
important totuşi să subliniem că drepturile culturale pot necesita ceva
mai mult decît simpla nediscriminare. Ocrotirea unui mod de viaţă poate să
necesite nu numai simpla garantare a egalităţii formale, ci şi politici speciale
de
susţinere. De fapt, omogenizarea socială exercitată de egalitatea formală poate
fi
cea mai serioasă ameninţare a drepturilor culturale.
Să
considerăm un caz relativ simplu cum este cel al comunităţii hispanice
din Statele Unite. Limba este o parte importantă a culturii lor şi datorită
acestui fapt educaţia bilingvă
poate fi văzută, şi a fost văzută deseori, ca o problemă
legată de drepturile culturale. Protecţia acestor drepturi a necesitat
considerabile
eforturi pozitive din partea administraţiilor şcolare, aflate deseori în faţa
unor
comunităţi care se împotriveau acestor măsuri.
Aceasta a schimbat semnificativ rolul şcolilor publice în socializarea
copiilor.
Pentru alte generaţii şi pentru alte grupuri, şcoala a fost principalul
mecanism
prin care copiii imigranţilor şi-au pierdut caracteristicile culturale şi în
special
cele lingvistice. Educaţia bilingvă a făcut din şcoli mai curînd un instrument
pentru prezervarea, decît pentru distrugerea diferenţelor culturale, iar ideea
de
drepturi culturale nu numai că implică, dar chiar pretinde o astfel de
schimbare.
Mulţi au argumentat că educaţia bilingvă îi „dezavantajează” pe copiii
hispanici. Totuşi, chiar dacă acest lucru ar fi adevărat, el nu ar putea reduce
forţa
argumentelor drepturilor culturale. Chestiunea priveşte opţiunea culturală, nu
judecăţile din exterior despre ceea ce este mai bine pentru alţii. Cultura are
o
valoare care nu poate fi uşor cuantificată, dar această valoare nu este mai
puţin
reală decît bănuitele costuri economice şi sociale ale educaţiei bilingve. Atît
timp
cît comunităţile hispanice doresc să plătească costurile prezervării
identităţii lor
culturale, drepturile culturale cer ca opţiunea lor să fie ocrotită.
Acest proces
de opţiune pentru un mod de viaţă avînd dezavantaje economice
sau sociale este mult mai răspîndit decît s-ar părea la prima vedere, extinzîn-
du-se dincolo de domeniul drepturilor culturale. Religia oferă numeroase
exemple
familiare în care indivizii au ales deseori să-şi definească vieţile în mare măsură
în termenii apartenenţei la o comunitate religioasă, cu aparent semnificative
dezavantaje economice. Multe grupuri politice marginale. în special radicalii
de
stînga, s-au mutat în comunităţi dezavantajate din punct de vedere economic,
definite în principal prin afinităţile politice. În majoritatea marilor oraşe
de astăzi
există comunităţi de homosexuali; într-un oraş ca San Francisco, cel care alege
acest lucru, este rareori nevoit să iasă din perimetrul comunităţii de
homosexuali.
Şi aşa mai departe.
Mulţi
oameni consideră pe drept cuvînt anumite caracteristici naturale sau
dobîndite ca esenţiale pentru definirea vieţii şi a persoanei lor. Aceste
opţiuni
definitorii îi plasează deseori într-o comunitate distinctă. Drepturile
culturale
ocrotesc opţiunile celor care se concep într-o măsură importantă ca părţi ale
unei
astfel de comunităţi, ale comunităţilor de aceeaşi cultură. Mai mult.
drepturile
culturale ocrotesc aceste opţiuni în moduri specifice. Libertatea religiei, de
exemplu, poate fi exercitată în moduri care pun accentul pe grup. Ea este
înţeleasă,
cu toate acestea, ca fiind cel puţin la fel de preocupată de apărarea
libertăţii
religioase a indivizilor aparţinînd tuturor grupurilor religioase. Astfel, de
exemplu, articolul 18 din Declaraţia Universală cuprinde dreptul „de a-şi
schimba
liber religia sau convingerile religioase”. Prin contrast, drepturile culturale
dau o mai mare importanţă
aspectelor de grup. În plus, religia este o noţiune relativ
precisă, iar apartenenţa la alte comunităţi cu aceleaşi afinităţi este definită
şi ea,
de obicei, în termeni destul de concreţi. Prin contrast, cultura este un termen
mult mai larg şi mai vag.
Cultura este din acest motiv nu numai o bază importantă şi diferită de
toate
celelalte prin care poate fi definită apartenenţa la un grup, ea se deosebeşte
de
toate celelalte în moduri semnificative şi de o mare importanţă teoretică.
Un drept la identitate culturală?
Acest caracter deosebit al culturii, împreună cu valoarea pe care o acordăm
diversităţii umane (şi culturale), ar putea sugera că recunoaşterea dreptului
la
identitatea culturală ca drept al omului ar fi dezirabilă. O astfel de idee
circulă
prin cercurile UNESCO şi a fost o temă centrală a conferinţei de pe urma căreia
a apărut această carte. Dar chiar ignorînd dimensiunile care leagă pretinsul
drept
la identitate culturală de drepturile colective ale omului, cred că aceasta
este în
mod clar o idee proastă.
Cum ar arăta şi ce ar implica un drept la identitate culturală? Într-un
sens
puternic şi pozitiv, el ar fi dreptul de a avea o identitate culturală.
În acest sens,
el este un drept stupid sau chiar mai rău.
Pur şi simplu, oamenii nu au un drept la identitate culturală în acelaşi
fel în
care au, de exemplu, un drept la naţionalitate sau la securitate socială.
Identitatea
culturală nu este ceva care poate fi asigurat indivizilor de către stat sau de
către
oricare alt grup; ea nu este un bun, un serviciu sau un statut care poate fi
oferit
oamenilor. Identitatea culturală, cel puţin în măsura în care are o valoare
deosebită, este un lucru pe care indivizii îl obţin în cursul trăirii vieţii
lor. De
fapt, acolo unde identitatea culturală este acordată indivizilor de către stat,
aceasta
se întîmplă de obicei pentru a-i discrimina, cum este cazul măsurilor care îi
priveau pe băştinaşii din Africa de Sud.21
Identitatea culturală este în mod sigur ceva care poate fi atacat de către
stat
sau de alte grupuri sau instituţii, avînd ca rezultat încălcări serioase ale
demnităţii
umane. A ocroti de asemenea atacuri identitatea culturală aleasă în mod autonom
este un scop admirabil. Dar nu este, totuşi, ceva care să necesite
recunoaşterea
unui nou drept al omului la identitatea culturală.
Cum se vor
desfăşura aceste atacuri? Aproape întotdeauna ele vor implica
discriminările deja interzise „bazate pe sex, rasă, culoare, limbă, religie,
opinii
politice sau orice alte opinii, originea naţională sau socială, apartenenţa la
o
minoritate naţională, avere, naştere sau orice altă situaţie”. Este de asemenea
probabil ca ele să implice refuzarea protecţiei egale din partea legilor şi
încălcarea
drepturilor la libertatea de gîndire, de conştiinţă, la libertatea religiei,
libertatea
de expresie, libertatea presei, libertatea de întrunire şi de asociere, precum
şi violarea drepturilor
culturale recunoscute explicit în Declaraţia Universală şi în
Convenţiile Internaţionale.
Din acest motiv, calea pentru apărarea identităţii culturale este de a
apăra
drepturile civile, politice şi culturale deja instaurate. În particular, identitatea
culturală este apărată cel mai bine atunci cînd membrilor grupurilor culturale
distincte li se permite să participe la cultura lor, atît în public cît şi în
particular,
şi să o transmită copiilor lor. fără teama de a fi discriminaţi, pedepsiţi sau
atacaţi
de către stat sau de alte grupuri. Cu alte cuvinte, identitatea culturală este
ocrotită
deja de drepturile omului internaţional recunoscute.
Ca răspuns, s-ar putea argumenta că departe de a fi redundant, un drept la
identitatea culturală este conţinut implicit în drepturile omului recunoscute
deja,
şi că acum merită să fie explicitat. Totuşi, un astfel de argument va avea
succes
numai dacă beneficiile vor depăşi semnificativ costurile.
Nu mă pot
gîndi la nici un lucru care ar putea fi obţinut cu ajutorul unui
drept la identitatea culturală şi care să nu poată fi obţinut cu ajutorul
drepturilor
deja recunoscute. Fiecare are deja dreptul de a participa la viaţa culturală şi
de
a-şi alege liber convingerile şi opiniile. Culturile minoritare, a căror identitate
culturală este cel mai probabil să fie supusă unor atacuri, se bucură deja de o
protecţie specială. Alte drepturi civile şi politice permit acţiunea publică în
favoarea practicilor culturale distinctive. Iar statele au deja obligaţii
pentru
conservarea şi dezvoltarea culturii.22 Un drept la identitatea
culturală ar putea
adăuga acestora un nou înveliş retoric, dar cu greu acesta ar putea părea un
beneficiu important.
Există, în
schimb, o mulţime de costuri, începînd cu costurile proliferării
drepturilor omului. Pactele conţin peste treizeci de articole substanţiale şi
cuprind
de două ori mai multe drepturi separate. Dacă drepturile omului trebuie să fie
concepute în continuare ca drepturi morale supreme, trebuie să păstrăm numărul
lor
cît mai mic cu putinţă. Desigur. în funcţie de circumstanţe — după cum
evoluează
ameninţările la adresa demnităţii omului — va fi nevoie să recunoaştem noi
drepturi.
Proliferarea inutilă a drepturilor omului, în schimb, riscă doar să
devalorizeze însăşi
ideea de drepturi ale omului şi să slăbească astfel în mod subtil toate
drepturile
omului [a se compara cu Alston 1984]. Prin ea însăşi, recunoaşterea unui drept
al
omului la identitatea culturală va avea un impact minim sau nul, dar trebuie să
rămînem vigilenţi la pericolele potenţiale ale recunoaşterii unor noi drepturi
ale
omului pentru care nu există nici o nevoie clară, presantă.
Trebuie de asemenea să ne întrebăm cum ar putea să folosească statele un
astfel de drept la identitatea culturală. Într-un mare număr de state ca va fi
folosită
cu siguranţă ca o justificare pentru încălcarea altor drepturi ale omului.
Nu vreau să sugerez că aceia care propun un drept al omului la identitatea
culturală au în minte astfel de utilizări. Cu toate acestea, astfel de
utilizări sînt uşor de anticipat. În
absenţa unor utilizări pozitive directe, acestea par mai mult
decît de ajuns pentru a refuza recunoaşterea unui asemenea drept.
Pentru a repeta, ocrotirea identităţii culturale, atît timp cît acea
identitate
este aleasă mai mult sau mai puţin liber de către individ, este un scop
valoros. El
este de asemenea un ţel legat strîns atît de ocrotirea cît şi de exercitarea
drepturilor
omului. Dar nu tot ceea ce este bun — nici chiar tot ceea ce este legat de
drepturile
omului — este neapărat un drept al omului. Nu avem nevoie de un drept la
identitatea culturală.
Problema cu care ne confruntăm nu este aceea că lista noastră de drepturi
ale omului este incompletă, ci mai curînd aceea că statele încalcă regulat şi
sistematic drepturile omului recunoscute pe plan internaţional. De aceea,
atenţia
şi efortul nostru trebuie să se concentreze spre traducerea în viaţă şi
ocrotirea
drepturilor omului recunoscute deja, nu asupra elaborării unora noi, care pot
avea o folosire dubioasă. Dacă dorim să apărăm identitatea culturală, este
nevoie
să ocrotim mai bine drepturile culturale, civile, politice şi de alte tipuri
recunoscute
în Declaraţia Universală şi în Convenţiile Internaţionale — după cum nu avem
nevoie de un nou drept la dezvoltare, ci de acţiune eficientă pentru
implementarea
dreptului la alimentaţie, îngrijire medicală, muncă, ş.a. Problema contemporană
a drepturilor omului nu rezidă în lipsa standardelor sau în lipsa de
sensibilitate
culturală la ele, ci mai degrabă în devierea de la respectivele norme.ٱ
NOTE
1. Pentru
o expunere mai detaliată a concepţiilor mele asupra acestor probleme, vezi
Donnelly 1985: 1-3 şi 1989: 1, 2.
2. Din
nou, pentru a evita neînţelegerile, vreau să subliniez că persoana continuă să aibă
dreptul, dar nu are nici o ocazie pentru a-l folosi.
3. Dacă
cineva obiectează faţă de această terminologie — de exemplu, din cauză că
implică
faptul că „dreptul natural” este în mod similar „extralegal” — ea poate fi
înlocuită cu o
terminologie diferită; esenţialul este că revendicarea drepturilor omului este
îndreptată în
principal spre schimbarea dreptului pozitiv şi a practicilor încetăţenite.
4. Aceasta
nu înseamnă că drepturile omului nu pot sau nu ar trebui cuprinse în legislaţia
naţională, regională sau internaţională. Dimpotrivă, scopul final al luptei
pentru drepturile
omului este a conferi forţă legală efectivă drepturilor garantate în documente
cum ar fi Declaraţia
Universală a Drepturilor Omului şi Convenţiile Internaţionale asupra
Drepturilor Omului.
Dar atunci cînd drepturile omului sînt efectiv operaţionale din punct de vedere
juridic, aceia
ale căror drepturi sînt violate îşi vor revendica drepturile legale, şi
nu pe cele ale omului (deşi
vor continua, desigur, să aibă aceleaşi drepturi ale omului).
5. Astfel, de exemplu, mulţi conservatori
americani (de exemplu Kirkpatrick [1981])
argumentează amplu faptul că drepturile sociale şi economice nu sînt cu
adevărat drepturi/
titluri ale omului, ci mai degrabă aspiraţii sau dictate ale justiţiei sau
dreptăţii.
6. Unica
excepţie parţială este regimul regional sever al drepturilor omului, aplicat de
Consiliul Europei, şi care implică apelul final la deciziile legale irevocabile
ale Curţii Europene
pentru Drepturile Omului. Dar şi aici, recurgerea la Comisia Europeană nu este
acceptabilă decît dacă toate remediile naţionale au
fost epuizate, iar principalul impact al Comisiei şi Curţii
este modificarea legilor sau practicilor naţionale.
7. Aceasta
implică faptul că nu toate societăţile au concepţii asupra drepturilor omului,
deoarece multe dintre ele nu au nici măcar noţiunea de „fiinţă umană”, într-un
sens relevant.
De exemplu, multe societăţi definesc persoanele nu prin umanitatea lor comună,
ci prin criterii
ascriptive, cum ar fi sexul, vîrsta sau naşterea. În mod similar, aceasta implică
faptul că drepturile
omului necesită un tip particular de structură socială. Pentru argumente
detailate ale acestei
concluzii, vezi Donnelly 1982; Howard şi Donnelly 1986. Asemenea argumente pot,
la rîndul
lor, să ridice problema universalităţii drepturilor omului şi aceea a
relativismului cultural,
formulate în termeni teoretici generali în Donnelly 1984 şi, cu referire
particulară la Africa, în
Howard 1984.
8. Aceste
îndatoriri nu sînt, totuşi, o condiţie pentru a avea, nici chiar pentru
a poseda
drepturile omului (cu excepţii foarte limitate, cum ar fi restricţiile asupra
libertăţii personale
a celor condamnaţi pentru delicte grave). O persoană are aceleaşi
drepturi ale omului fie că îşi
îndeplineşte sau nu îndatoririle faţă de societate, pentru că o persoană este o
fiinţă umană, fie
că este sau nu un bun membru al societăţii.
9. Mai
precis, orice corodare socială intervenită ca urmare a exercitării libere a
drepturilor
individuale este, de obicei, un preţ pe care trebuie să acceptăm să-l plătim.
10. Printre state, perspectiva minorităţilor, care priveşte
autodeterminarea într-un sens
mai larg, este restrînsă la un grup mic de state (în mare parte occidentale).
Vezi, pentru
exemplificare, comentariile reprezentanţilor Belgiei şi Marii Britanii la
sesiunea
din 1987 a Comisiei pentru Drepturile Omului, la E/CN. 4/1987/SR. 10, p. 4 şi
E/CN. 6/1987/
SR. 13, pp. 8-9.
11. Pentru declaraţii recente de acest fel,
vezi E/CN. 4/1987/SR. 10, pp. 7 (Ucraina) şi 10
(Cuba); SR. 11, pp. 13 (URSS), SR. 14 (Maroc) şi SR.
14, p. 5 (Argentina).
12. Aceasta este o aplicaţie, extensie şi
ilustraţie a importanţei argumentului de mai
sus, anume că pînă şi drepturile colective ale omului, în măsura în care ele
există, nu sînt
drepturi ale colectivităţilor, ci drepturi ale indivizilor (priviţi ca
membri ai grupurilor protejate
special).
13. Pentru argumente recente care susţin că
dreptul la autodeterminare este şi acesta o
premisă pentru a se bucura de toate drepturile omului, vezi E/CN. 4/1987/SR.
12, pp. 5 (Irak) şi
7 (Peru). Asemenea argumente sînt plauzibile, dată fiind bine stabilita
legătură empirică între
nerecunoaşterea dreptului la autodeterminare şi violarea majorităţii celorlalte
drepturi ale
omului, dar ele sînt, cu toate acestea, în mod primejdios, subiecte al abuzurilor.
14. Este aproape ca şi cînd argumentele
leniniste şi ale teoriei modernizării pentru negarea
drepturilor omului în timpul procesului dezvoltării — argumente care, în
cercurile drepturilor
omului sînt considerate a li fost cu desăvîrşire discreditate — ar fi fost
revitalizate, dar cu o nouă
orientare perversă: negarea drepturilor omului acum este prezentată ca
realizarea unui drept
uman mai profund.
15. Chiar şi lupta pentru decolonizare ar fi
putut fi, şi în mare măsură a şi fost de fapt,
dusă cu ajutorul argumentelor care negau drepturile individuale, mai ales
acelea la participare
politică şi libertate a cuvîntului, presei, la libertatea de asociere. De fapt
putem face speculaţia
că, dacă lupta pentru decolonizare ar fi fost dusă în întregime respectînd
drepturile individuale,
victimele multora dintre aceste noi regimuri ar fi fost într-o poziţie mai
favorabilă pentru a
cere respectarea drepturilor lor umane.
16. De fapt există o alternativă sau măcar o
modalitate de a face ceva şi nu de a sta deoparte
cînd o comunitate moare. Unele comunităţi pot ti protejate în mod activ
împotriva invadării de către cultura dominantă sau se pot crea
programe sociale sponsorizate de stat pentru a încuraja
(fără a forţa) membrii să rămînă în cadrul comunităţii. Mă voi întoarce mai jos
la asemenea
alternative.
17. Mai
precis, ei au făcut alegeri care rezultă m suportarea preţurilor. În măsura în
care
ei nu sînt conştienţi de preţul plătit, anumite eforturi educaţionale sau de
alt tip pot fi justificate
de argumentul „consimţămîntului informat”.
18. Nu
pot să spun nimic, în termeni teoretici generali, asupra felului în care ar
trebui
procedat în asemenea cazuri. Aş înclina îndeobşte să continui a da prioritate prima
facie
drepturilor individuale, dar dacă această strategie ar crea o asemenea
tulburare politică încît
toate drepturile omului să fie ameninţate, anumite încălcări limitate asupra
exercitării anumitor
drepturi individuale ale omului pot fi justificabile.
19. Excepţia
principală a acestei reguli de relativ repaus politic în ceea ce priveşte
drepturile
culturale este cazul culturilor minorităţilor, cum ar fi acela al vorbitorilor
de limbă franceză în
Canada sau al celor de limbă engleză în Camerun şi în special în cazul
culturilor minorităţilor
tradiţionale, încadrate în societăţile moderne sau în curs de modernizare. Tind
de asemenea să
reprezinte o excepţie şi societăţile în care nu există o cultură majoritară
clară, cum ar fi
Libanul sau Belgia.
20. Trebuie
să remarcăm de asemenea că, în sensul acesta larg, drepturile culturale se
răsfrîng asupra dihotomiei standard civil — politic, economic — social; de
exemplu, iar protecţia
culturii minorităţilor este inclusă în Convenţia Internaţională asupra
Drepturilor Civile şi
Politice — şi nu în aceea a drepturilor economice, sociale şi culturale
(Articolul 27).
21. Vedem
aici din nou pericolul definiţiilor impuse din exterior asupra apartenenţei la
un grup, subliniind încă o dată importanţa faptului ca apartenenţa la un grup
să reflecte alegerea
liberă a indivizilor.
22. Vorbind
strict, acest lucru este adevărat în ceea ce priveşte Convenţia Internaţională
asupra Drepturilor Economice, Sociale şi Culturale, dar există puţine motive să
credem că o
nouă convenţie asupra dreptului la identitate culturală ar avea multe părţi
care să nu facă parte
deja din Convenţie.
Traducere de Silviu-Ioan Balla
Jack DONNELLY, profesor de relaţii
internaţionale (Catedra de Studii Internaţionale)
al Universităţii din Denver, Colorado, specialist în probleme de drepturile
omului; autor al
cîtorva cărţi importante dintre care cea mai recentă este International Human
Rights (1993).
Articol preluat cu permisiunea Greenwood Press USA din volumul Human Rights in a
Pluralist World [Meeker Ltd, 1992].
(c) Fundaţia Jakabffy Elemér, Asociaţia Media Index 1999-2006