De la semnarea unui tratat internaţional la respectarea lui
De la semnarea unui tratat internaţional la
respectarea lui
Convenţia-cadru pentru protecţia minorităţilor
naţionale a
fost publicată în rubrica Document în chiar primul număr al revistei Altera,
în 1995, iar comentariile au fost semnate de Christoph Pan, Valentin Stan şi
Varujan Vosganian (care scria: „Regret că unele partide politice susţin
ideea că ratificarea Convenţiei-cadru exclude necesitatea unei legi a
minorităţilor naţionale. Regret, de asemenea, că ratificarea Convenţiei-cadru,
în unanimitate, în Parlament nu se reflectă cu aceeaşi unanimitate în toleranţa
faţă de minorităţile naţionale. Raportul preliminar al Comisiei speciale a
Camerei Deputaţilor privind Legea minorităţilor şi a Comisiei pentru Învăţămînt
a Senatului cu privire la Legea Învăţămîntului sînt argumente pe care le
menţionez cu tristeţe.”)
Au trecut cinci ani. În aceşti cinci ani Convenţia-cadru
a întrat în vigoare (în februarie 1998, conform art. 28, după ce a fost
ratificată de 12 state), iar în cursul anului 1999 au fost trimise primele
rapoarte cu privire la „măsurile legislative şi de altă natură, adoptate în
aplicarea angajamentelor” enunţate de Convenţia-cadru, conform art.
25. Tot în aceşti cinci ani, în România nu s-a adoptat încă Legea
minorităţilor naţionale, iar Legea educaţiei naţionale, chiar şi în
varianta nouă, mult îmbunătăţită, lasă încă de dorit.
Primul text publicat ca document în acest număr al revistei
Altera prezintă poziţia oficială a Guvernului României (referitor la
articolele 4, 6 şi 14 ale Convenţiei-cadru), al doilea este Raportul
paralel, întocmit de Gabriel Andreescu, cunoscut activist în domeniul
drepturilor omului şi ale minorităţilor naţionale, membru marcant al APADOR-CH
(Comitetul Helsinki Român).
Raportul oficial,
trimis la 24 iunie 1999 către Consiliul Europei, afirmă fără doar şi poate:
„legislaţia în vigoare în domeniul drepturilor persoanelor aparţinînd
minorităţilor naţionale corespund dispoziţiilor Convenţiei-cadru”. Raportul
paralel, finalizat în octombrie 1999, este un răspuns faţă de această
abordare a problemei minorităţilor.
Au fost preluate în acest capitol al revistei Altera acele părţi
din rapoarte care se referă la articolele 4, 6 şi 14 ale Convenţiei-cadru.
Selectarea nu este întîmplătoare, aceste articole tratînd problemele existenţiale
ale minorităţilor (egalitatea în drepturi şi educaţia), fiind totodată şi cele
mai deficitare în soluţii.
Convenţia-cadru pentru
protecţia minorităţilor naţionale
Art. 4
1. Părţile se
angajează să garanteze fiecărei persoane aparţinînd unei minorităţi naţionale
dreptul la egalitate în faţa legii şi la egala protecţie a legii. În această
privinţă, orice discriminare bazată pe apartenenţa la o minoritate naţională
este interzisă.
2. Părţile se
angajează să adopte, dacă este cazul, măsuri adecvate pentru a promova, în
toate domeniile vieţii economice, sociale, politice şi culturale, egalitatea
deplină şi efectivă între persoanele aparţinînd unei minorităţi naţionale şi
cele aparţinînd majorităţii. Ele se vor ţine seama în mod corespunzător, în
această privinţă, de condiţiile specifice în care se află persoanele aparţinînd
minorităţilor naţionale.
3. Măsurile
adoptate în conformitate cu paragraful 2 nu vor fi considerate acte de
discriminare.
Raportul României1
Paragraf 1, 2 şi 3
Descriere
Principiul egalităţii
şi al nediscriminării care se află la baza sistemului universal actual al
drepturilor şi libertăţilor fundamentale ale omului este înscris în Constituţia
României.
Conform acestui
principiu constituţional, cetăţenii români fără nici o deosebire de rasă,
naţionalitate, se pot bucura în mod egal de toate principiile şi libertăţile
prevăzute de Constituţie şi de legi, pot participa în egală măsură la viaţa
publică, economică, socială şi culturală, fără privilegii sau discriminare,
fiind egali în faţa legii şi autorităţilor publice.
Egalitatea în drepturi
între toţi cetăţenii ţării, stipulată în Constituţie, reprezintă prin ea însăşi
o egalitate a şanselor acordate tuturor cetăţenilor. În consecinţă, ea trebuie
să fie garantată pentru toţi cetăţenii. Din acest motiv, Constituţia stipulează
fără excepţie că statul recunoaşte şi garantează dreptul de identitate pentru
persoanele aparţinînd minorităţilor etnice, cît şi dreptul la nediscriminare.
Constituţia prevede că măsurile de protecţie pe care statul le ia în vederea
apărării, dezvoltării şi exprimării identităţii etnice, culturale, lingvistice
şi religioase a persoanelor aparţinînd minorităţilor naţionale trebuie să ţină
cont de principiile de egalitate şi de nediscriminare în raport cu ceilalţi
cetăţeni români.
Legea garantează
protecţia egală a tuturor cetăţenilor şi sancţionează discriminările.
În consecinţă, România
are cadrul constituţional şi legislativ care să garanteze o egalitate deplină
şi efectivă în faţa legii pentru toţi cetăţenii României ca şi participarea
persoanelor aparţinînd minorităţilor naţionale, în condiţii de egalitate
deplină şi efectivă cu populaţia majoritară, în toate domeniile vieţii
economice, sociale, politice şi culturale.2
Cadru juridic
Constituţie
Articol 4, Egalitatea
între cetăţeni
(2) „România este patria comună şi indivizibilă a tuturor cetăţenilor
săi, fără deosebire de rasă, de naţionalitate, de origine etnică, de limbă, de
religie, de sex, de opinie, de apartenenţă politică, de avere sau de origine
socială.”
Articol 16, Egalitatea
în drepturi
(1) „Cetăţenii sînt
egali în faţa legii şi a autorităţilor publice, fără privilegii şi fără
discriminări.”
Art. 6, Dreptul la
identitate
(2) „Măsurile de
protecţie luate de stat pentru păstrarea, dezvoltarea şi exprimarea identităţii
persoanelor aparţinînd minorităţilor naţionale trebuie să fie conforme cu
principiile de egalitate şi de nediscriminare în raport cu ceilalţi cetăţeni
români.”
Constituţia interzice
în mod explicit orice instigare la ură naţională, rasială, de clasă sau
religioasă ca şi incitarea la discriminare, separatism teritorial sau la
violenţă publică. Legea fundamentală garantează libertatea de religie şi de
conştiinţă (art. 29) şi stipulează că drepturile şi libertăţile trebuie să fie
exercitate de cetăţenii României în bună credinţă, fără a atinge drepturile şi
libertăţile celorlaţi (art. 54).
În plus, Constituţia
României garantează principiul liberului acces la justiţie în articolul 21.
(1) „Orice persoană
se poate adresa justiţiei pentru apărarea drepturilor, a libertăţilor şi a
intereselor sale legitime.”
(2) „Nici o lege nu
poate îngrădi exercitarea acestui drept.”
Pentru a pune în
practică principiul liberului acces la justiţie, Constituţia României prevede,
în articolul 127, paragraful 2, că:
„Cetăţenii aparţinînd
minorităţilor naţionale, precum şi persoanele care nu înţeleg sau nu vorbesc
limba română au dreptul de a lua cunoştinţă de toate actele şi lucrările
dosarului, de a vorbi în instanţă şi de a pune concluzii, prin interpret; în
procesele penale acest drept este asigurat în mod gratuit.”
Aricolul 24 din
Constituţie garantează dreptul la apărare şi dreptul de a fi asistat de un
avocat liber ales sau din oficiu, tot timpul procesului.
Şedinţele instanţelor
de judecată sînt publice (art. 126 din Constituţie).
Fapte
În exerciţiul dreptului de liber acces la justiţie nu a existat caz în
care instanţele de judecată să fi refuzat a primi, a înregistra şi a urmări o
reclamaţie provenind din partea persoanelor aparţinînd unei minorităţi
naţionale, care să fi invocat ulterior acte de discriminare, datorită
apartenenţei lor la o minoritate naţională.
Nu a existat caz în care dreptul la apărare să fi fost refuzat unui
cetăţean român aparţinînd unei minorităţi naţionale, nici caz de refuz din
partea unui avocat de a reprezenta clientul său din cauza originii sale etnice
sau a naţionalităţii sale.
Principiul în
conformitate cu care şedinţele instanţelor de judecată sînt publice se aplică
fără discriminare. Nu au existat semnalări privind abuzuri în folosirea
procedurilor de audienţă sau de judecată în şedinţe cu caracter public restrîns
sau în cameră de consiliu, la care se poate face apel, însă numai în condiţiile
prevăzute de lege.
Obligaţia organelor de urmărire penală de a informa persoanele reţinute
sau arestate, în „limba pe care o înţeleg”, asupra motivelor care se găsesc la
baza actelor respective, ca şi dreptul oricărei persoane care nu cunoaşte limba
română sal al cetăţenilor români aparţinînd unei minorităţi naţionale, de a
vorbi în faţa instanţelor, prin interpret (Constituţia, articolul 127), sînt
respectate.
Verificînd situaţia la
nivel local, Ministerul Justiţiei a ajuns la concluzia că nici o reclamaţie nu
a fost prezentată din partea unei persoane (martor sau justiţiabil) care să fi
semnalat absenţa unui interpret sau un răspuns incorect din partea instanţelor
cauzat de o insuficientă înţelegere a întrebării pe care ar fi avut-o de pus
sau de o insuficienţă de abilitare a expresiei în limba română.
Nu au existat nici
dosare în cazul cărora recursul să fi fost introdus sub motivul lipsei de
cunoaştere a limbii române sau al dificultăţii de exprimare în această limbă.
Paragraful 2
Descriere şi cadru juridic
Aşa cum s-a arătat în
primul paragraf al prezentului raport, România are cadrul constituţional şi
legislativ în stare de a garanta o egalitate deplină şi efectivă între toţi
cetăţenii, în toate domeniile vieţii economice, sociale, politice şi culturale.
Astfel, Constituţia garantează, printr-o serie de dispoziţii sectoriale,
participarea persoanelor aparţinînd minorităţilor naţionale, în condiţiile de
egalitate deplină şi efectivă cu cetăţenii români aparţinînd majorităţii, la
viaţa economică, socială, politică şi culturală. În acest sens, una din
dispoziţiile extrem de importante este aceea din articolul 59, paragraful 2,
relativ la participarea directă a acestor persoane la viaţa parlamentară:
(2) „Organizaţiile cetăţenilor aparţinînd minorităţilor naţionale, care
nu întrunesc în alegeri numărul de voturi pentru a fi reprezentate în
Parlament, au dreptul la cîte un loc de deputat, în condiţiile legii
electorale. Cetăţenii unei minorităţi naţionale pot fi reprezentaţi numai de o
singură organizaţie.”
Unele dispoziţii
constituţionale din domeniul drepturilor şi libertăţilor fundamentale ale
omului, vizînd în întregime ansamblul cetăţenilor români, prezintă un interes
particular pentru persoanele aparţinînd minorităţilor naţionale.
Astfel, articolul 25 din Constituţie garantează, pentru fiecare cetăţean,
dreptul la liberă circulaţie, în ţară şi în străinătate, la fel dreptul de a-şi
stabili domiciliul sau reşedinţa sa în orice localitate a ţării, de a emigra şi
de a reveni în propria sa ţară.
Articolul 29, deja menţionat în raport, consacră libertatea de conştiinţă,
de opinie şi de religie, autonomia cultelor religioase în raport cu statul,
libertatea privind educaţia religioasă a copiilor.
Art. 32, paragraful 3,
din Constituţie garantează de asemenea „dreptul persoanelor aparţinînd
minorităţilor naţionale de a învăţa limba lor maternă şi dreptul de a putea fi
instruite în această limbă”.
Pe de altă parte,
persoanele aparţinînd minorităţilor naţionale beneficiază pe de-a-ntregul de
dispoziţiile Constituţiei avînd ca obiect dreptul de asociere (articolul 37):
(1) „Cetăţenii se
pot asocia liber în partide politice, în sindicate şi în alte forme de
asociere.”
(2) „Partidele sau
organizaţiile care, prin scopurile ori prin activitatea lor, militează
împotriva pluralismului politic, a principiilor statului de drept ori a
suveranităţii, a integrităţii sau a independenţei României sînt
neconstituţionale.”
Dispoziţii specifice
adresîndu-se persoanelor aparţinînd minorităţilor naţionale se regăsesc de
asemenea în articolul 127, paragraful 2, din Constituţie, relativ la dreptul
deja menţionat, la interpret în cursul procedurii juridice.
Prevederile
constituţionale care garantează pentru persoanele aparţinînd minorităţilor
naţionale participarea la viaţa economică, socială, politică şi culturală, în
condiţii de egalitate deplină cu populaţia majoritară, se regăsesc într-o serie
de legi ce reglementează diversele sectoare de activitate. De exemplu, Legea
învăţămîntului (1995) conţine un capitol relativ la educaţia în limbile
persoanelor aparţinînd minorităţilor naţionale (Titlul XII). Dispoziţii
detaliate privind participarea persoanelor aparţinînd minorităţilor naţionale
la procesul electoral sînt prevăzute prin Legea privind alegerea în Camera
Deputaţilor şi în Senat (Legea nr, 68/ 15 iulie 1991) modificată prin
amendament în 1996, Legea partidelor politice (Legea nr. 27/ 1996), Legea
audiovizualului, Legea administraţiei publice locale etc.
Fapte
Membrii organizaţiilor
persoanelor aparţinînd minorităţilor naţionale au candidaţi pentru mandatele
Parlamentului în aceleaşi condiţii ca şi colegii lor aparţinînd partidelor
politice.
Pentru actuala legislatură, 25 deputaţi şi 11 senatori au fost aleşi la
propunerea Uniunii Democrată a Maghiarilor3 din România (UDMR). În plus, 15 deputaţi au fost
aleşi, fiecare reprezentînd o organizaţie aparţinînd minorităţilor naţionale.
Contribuţii substanţiale
sînt vărsate din bugetul statului pentru a sprijini învăţămîntul în limbile
aparţinînd minorităţilor naţionale, pentru a susţine viaţa culturală şi
spirituală a persoanelor aparţinînd minorităţilor naţionale — pentru editarea
de manuale şcolare, cărţi şi alte publicaţii în limbile materne şi pentru alte
tipuri de activităţi relative la cultura, spiritualitatea minorităţilor (a se
vedea în acest sens datele deja prezentate pivind punerea în aplicare a
articolelor 5, 7, 8, 9, 12, 13, 15 din Convenţia-cadru).
Toate aceste măsuri au
fost adoptate în vederea promovării unei egalităţi depline şi efective privind
participarea persoanelor minorităţilor naţionale la viaţa economică, socială,
politică şi culturală şi nu sînt considerate ca măsuri discriminatorii.
Îndeplinirea acestor măsuri se face în respectul prevederii constituţionale
potrivit căreia „măsurile de protecţie luate de stat pentru păstrarea,
dezvoltarea şi exprimarea identităţii persoanelor aparţinînd minorităţilor
naţionale trebuie să fie conforme cu principiile de egalitate şi de
nediscriminare în raport cu ceilalţi cetăţeni români” (articolul 6,
paragraful 2).
Infrastructura
statului
Responsabilitatea unei
bune puneri în aplicare a dispoziţiilor din articolul 4 al Convenţiei-cadru
pentru protecţia minorităţilor naţionale revine instituţiilor Statului
competente în materie, şi anume: Ministerul Educaţiei Naţionale, Ministerul
Culturii, Departamentul Administraţiei Publice Locale, Ministerul Muncii şi
Protecţiei Sociale etc. În cadrul acestui sistem instituţional un rol major
revine Departamentului pentru Protecţia Minorităţilor Naţionale, creat în
ianuarie 1997 şi coordonat de un ministru, membru cu drepturi depline al
Guvernului. Pînă în prezent această funcţie a fost ocupată de un reprezentant
al Uniunii Democrate a Maghiarilor din România. Printre atribuţiile acestui
Departament figurează aceea de supravizare a punerii în aplicare a actelor
normative interne şi internaţionale privind protecţia minorităţilor naţionale, „examinarea
sesizărilor formulate de cetăţeni sau organizaţii aparţinînd minorităţilor
naţionale referitor la actele organelor de administraţie publică”.
În acelaşi timp, în contextul general al perfecţionării şi dezvoltării
sistemului de protecţie a drepturilor omului în România, instituţia de Avocatul
Poporului a fost fondată în 1997, avînd ca obiectiv protecţia drepturilor şi
libertăţilor cetăţenilor în raporturile lor cu autorităţile publice (articolul
1 al Legii nr. 35, 1997). Avocatul Poporului îşi exercită atribuţiile din oficiu
sau la cererea persoanelor ale căror drepturi au fost afectate. Sesizările pot
fi introduse pentru orice persoană fizică, fără deosebire de cetăţenie, vîrstă,
apartenenţă politică sau convingeri religioase (articolul 14, paragrafele 1 şi
2). În cazul în care constată o violare a drepturilor omului, Avocatul
Poporului solicită autorităţilor responsabile de a revoca măsura respectivă şi
de a repara prejudiciile. Acest mecanism este pe deplin accesibil cetăţenilor
români aparţinînd minorităţilor naţionale în vederea obţinerii reparaţiei
eventualelor încălcări a drepturilor lor prevăzute prin legislaţoia internă şi
Convenţiile internaţionale la care România ia parte.
NOTE
1. Faţă de modul în care Guvernul României a
întocmit acest raport, Raportul paralel specifică: „În concordanţă cu
hotărîrea prin care a fost înfiinţat Comitetul Interministerial pentru
Minorităţi Naţionale (a fost fondat în data de 7 august 1998, prin Hotărârea de
Guvern nr. 460), raportul oficial asupra aplicării Convenţiei-cadru pentru protecţia
minorităţilor naţionale ar fi trebuit să fie elaborat de către această
instituţie. Nici Comitetul Interministerial pentru Minorităţi, nici
Departamentul pentru Protecţia Minorităţilor nu a fost informat de către
Ministerul de Externe despre elaborarea raportului naţional, deşi aceste
organisme specializate ale Guvernului Român deţineau informaţia şi
responsabilitatea de a defini politici în domeniul minorităţilor naţionale.
Nici orga-nizaţiile minorităţilor naţionale şi nici cele care promovează drepturile
omului nu au fost implicate, într-un fel sau altul, în discuţii privind
aplicarea Convenţiei Cadru de către România. Nu a fost informată nici opinia
publică despre răspunsul statului român la această problemă extrem de
importantă. S-ar putea chiar afirma că Ministerul Român de Externe a ţinut
secretă în mod deliberat întocmirea acestui raport.” (n. red.)
2. Deşi România a ratificat de 30 de ani Convenţia
internaţională privind eliminarea tuturor formelor de discriminare rasială
(adoptată de ONU la 21 decembrie 1965), nu a recunoscut încă competenţa
Comitetului ONU Împotriva Discriminării Rasiale (conform art. 14 din Convenţie;
ţări vecine ca Ucraina, Bulgaria, Ungaria au recunoscut această competenţă). O
lege împotriva tuturor formelor de discriminare se află încă în stadiul unui
proiect elaborat de Departamentul pentru Protecţia Minorităţilor Naţionale. (n.
red.)
3. Raportul oficial, varianta în limba
franceză, operează cu denumirile de „Magyares” în loc de „Hongrois” şi
„Tsiganes” în loc de „Roma”. Folosirea termenului de „Magyars” de către
reprezentanţii oficiali ai României (şi Slovaciei) a fost contestat de
nenumărate ori la diferite întîlniri internaţionale (chiar la ONU şi OSCE),
considerînd că prin această noţiune complet străină de limba franceză sau
engleză se încearcă să se creeze diferenţe artificiale între unguri (ca popor
ce locuieşte în Ungaria) şi maghiari (ca minorităţi în alte state). Cît despre
termenul de „ţigani”, se cunoaşte foarte bine poziţia liderilor comunităţii,
care au cerut de repetate ori autorităţilor din România ca să nu-l folosească
în mod oficial. (n. red.)
Raportul paralel
Comentariu la art.
4, para.1 şi 2.
Este important să se
monitorizeze diferenţele dintre prevederile legale şi practica propriu-zisă. În
România există o diferenţă semnificativă între valoarea unor prevederi şi
faptul că nu sînt puse în practică. Această diferenţă este evidenţiată de
proliferarea limbajului agresiv şi de discriminarea romilor pe piaţa de muncă.
Distanţa între legislaţie şi practică se datorează slabei autorităţi a legii.
Comentariu la art.
4, para. 1.
O ameninţare
considerabilă pentru „dreptul egalităţii în faţa legii şi al protecţiei
egale a legii” este de natură instituţională. Este provocată de atitudinea
Serviciului Român de Informaţii (SRI) faţă de problema minorităţilor naţionale
în România.
O dată cu înfiinţarea
lui în martie 1990, Serviciul Român de Informaţii a preluat departamentul
fostei Securităţi care monitoriza activităţile maghiarilor în România,
etichetate ca „iredentism”. Minorităţile naţionale şi maghiarii în special erau
priviţi ca o ameninţare pentru politica de asimilare a lui Ceauşescu.
Majoritatea membrilor fostei Securităţi erau formaţi din perspectiva
naţional-comunismului al cărui garanţi erau. După 1990, mulţi dintre ei au
devenit membrii SRI. Departamentul pentru iredentism şi-a continuat
activitatea. Într-o oarecare măsură, departamentului i s-a schimbat numele în „apărare
a Constituţiei”, dar faptele demonstrează că atitudinea SRI nu s-a
schimbat.
Modul în care SRI
abordează problema minorităţilor naţionale este clar ilustrat de Raportul
privind îndeplinirea atribuţiilor SRI-ului în privinţa minorităţilor naţionale.
Raportul din octombrie
1993 — septembrie 1994 începe cu capitolul „Apărarea autorităţii legii”,
unde o primă ameninţare a securităţii naţionale este identificată în problemele
legate de minorităţile naţionale, în special cele privitoare la minoritatea
maghiară şi comunitatea romilor1 .
Raportul atrage
atenţia asupra acţiunilor avînd ca scop „exacerbarea naţionalismului” şi
avînd „tendinţe extremiste şi separatiste”. Conform raportului, SRI a
identificat acţiuni cu caracter extremist-naţionalist care ameninţă autoritatea
legii, afirmînd că aceste acţiuni aparţin minorităţilor şi unor „organizaţii
naţionalist-extremiste din străinătate”. Ca exemplu de iniţiativă de natură
extremă, Raportul menţionează „campania de adunare a semnăturilor destinate
susţinerii proiectului de lege privind educaţia pentru minorităţile naţionale”
(p. 5). Astfel, pentru Serviciul Român de Informaţii, exercitarea unui drept
constituţional, o iniţiativă legislativă prin voinţa cetăţenilor (Art. 73, par.
1) este o ameninţare pentru securitatea naţională, devenind o ţintă pentru
acţiunile sale de apărare a autorităţii legii.
În acelaşi context, al
considerării problemelor vizînd minorităţile naţionale ca ameninţări pentru
securitatea naţională, Raportul SRI se ocupă de asemenea cu grupul etnic al
romilor. Raportul consideră exercitarea dreptului la exprimare ca o intenţie „de
a exploata în scopuri propagandistice unele incidente care au intervenit în
relaţiile dintre unii membri ai unui grup şi alţi cetăţeni, pe fundalul unor
grave fapte anti-sociale şi al unor serioase încălcări ale legii”. (p. 7)
Apoi, Raportul continuă: „Trebuie să se evidenţieze faptul că în conflictele
respective actorii principali au fost întotdeauna cetăţenii şi nu grupurile
etnice, şi că desfăşurarea lor a avut o semnificaţie strict situaţională,
locală şi interpersonală” (p. 7).
Investigaţiile conduse
în localităţile unde au avut loc conflicte între romi şi alţi locuitori arată
că aceste conflicte au izbucnit într-adevăr pe fundalul unor grave fapte
antisociale şi încălcări ale legii2 . Serviciul Român de Informaţii nu are competenţa de a califica drept
ameninţare la securitatea naţională acele opinii care sînt contrare celor
exprimate de guvern, fie că se referă la minorităţile naţionale ori la alte
probleme de interes naţional.
Raportul SRI declară
că „… unele elemente ale romilor3 , deformînd realităţile din ţara noastră
prin denigrare şi acuzaţii, au incitat la acţiuni de natură să afecteze
imaginea României în străinătate ...” (p. 7). Exemplul citat în acest sens este cel al lui Sándor Csurkuly
(prezentat ca preşedinte al filialei din Tîrgu-Mureş a Uniunii democrate libere
a romilor din România — de fapt, el era preşedintele Uniunii romilor) care „a
furnizat informaţii denigratoare unor organizaţii despre conflictul de la
Hădăreni, prezentîndu-l distorsionat, nu ca un delict anti-social criminal de
drept comun, ci ca o confruntare interetnică” (p.8). Acţiunile date ca
exemplu de Raportul SRI se incadrează clar în categoria neînţelegerilor sau
protestelor şi acuzaţiile aduse de Raport încalcă garanţiile constituţionale şi
ale legii securităţii naţionale4 .
Cel de al doilea
Raport SRI — 1994-1995 — abordează de asemenea subiectul „faptelor care pun
în pericol, sfidează sau contestă ordinea constituţională şi tind să se abată
de la sau să se opună autorităţii suverane a statului român, fapte care sînt o
ameninţare pentru securitatea naţională”. În acest capitol, raportul face
referinţă la etnicii maghiari, incriminînd „stabilirea unor structuri care
în mod deliberat depăşesc cadrele legislaţiei interne”. Sub acest titlu
sînt enumerate: „adoptarea deschisă, programatică a unor obiective contrare
autorităţii legii”, „propaganda de amploare care (…) pe de o parte
defăimează statul român, discreditează politica adoptată de autorităţi şi
descrie minoritatea maghiară ca o pretinsă victimă, iar pe de altă parte
urmăreşte să politizeze minoritatea maghiară într-o măsură fără precedent”.
Mijloacele privite ca o ameninţare la securitatea naţională sînt „deciziile
şi documentele programatice” care „includ precizări explicite legate de
autonomie, inclusiv autonomia teritorială, cît şi de structuri politice,
adminsitrative şi sociale care sprijină şi conduc la înfăptuirea autonomiei pe
baze etnice (Consiliul Reprezentanţilor Unionali, consiliile de autoguvernare
naţionale şi teritoriale, etc.)”. SRI este îngrijorat că asemenea documente
„dezvăluie intenţia de a se înfiinţa un sistem instituţional separat”
pentru „comunitatea autonomă a maghiarilor din România şi în special a unui
sistem constituţional de administraţie locală, doar pentru unitatea teritorială
locuită de un procent ridicat de persoane aparţinînd minorităţii maghiare
(Consiliul de Auto-guvernare Naţională, Comitetul Consultativ al Secuilor)”.
SRI acuză de asemenea
intenţia de a se înfiinţa „o reţea monitorizată de educaţie maghiară în
România”, creîndu-se, în unele localităţi din Transilvania, „instituţii
pentru învăţămînt superior şi postuniversitar subordonate unor instituţii de
învăţămînt superior sau altor organisme din străinătate, subsidiate şi
înzestrate cu materiale educaţionale şi cadre din străinătate”.
Oricît de surprinzător
ar apărea, caracterul ameninţător al raportului SRI faţă de minorităţile
naţionale, politica de supraveghere continuă a acestei instituţii nu a dispărut
nici după noiembrie 1996, cînd un partid reprezentînd o minoritate — Uniunea
Democrată a Maghiarilor din România — a ajuns la putere. „Raportul cu
privire la îndeplinirea datoriilor de către Serviciul Român de Informaţii, în
concordanţă cu legea, pentru realizarea securităţii naţionale în perioada mai
1997-mai 1998”, capitolul despre „problemele minorităţii naţionale”
include următoarele: „Prin intermediul unor mijloace specifice de
propagandă, opinia publică internă şi internaţională a fost intoxicată (cu
îndărătnicie) incontinuu cu idei privind »legitimitatea« schimbărilor de statut
al unor regiuni româneşti, pretinsa discriminare a grupurilor etnice, aşa zisul
reviriment al xenofobiei şi anti-semitismului în România şi altele, promovate
de elementele extremiste din ţară.
În legătură cu
obiectivele menţionate mai sus, în unele cercuri ale comunităţilor etnice din
ţara noastră au pătruns reprezentanţi ai entităţilor interesate, ceea ce a avut
ca rezultat tendinţe extremiste preluate de cercurile respective, şi chiar în
propagarea unor idei axate pe cîştigarea unei potenţiale autonomii administrative
şi a separatismului economic pentru unele zone cu un profil demografic
specific”.
Ca urmare, SRI
continuă să creadă că opiniile legate de existenţa xenofobiei, antisemitismului
în România ori opiniile discutate de minorităţile naţionale legate de diferite
forme ale autonomiei administrative, sînt o ameninţare pentru statul român.
Rezultă că persoanele aparţinînd minorităţilor naţionale — în special
conducătorii lor — sau cele care abordează problema minorităţilor naţionale
continuă să fie ameninţate de a fi puse sub supraveghere de către SRI. Aceasta
este o violare grosolană a relaţiilor interetnice în România, cauzată nu
(neapărat) de o anumită persoană numită ca Director al Serviciului Român de
Informaţii, ci mai curînd de un comportament instituţional.
Iată de ce
autorităţile române trebuie să ia măsuri vizibile şi radicale pentru a elimina
orice prejudecăţi în comportamentul unor instituţii cu competenţă în domeniul
securităţii naţionale. Pînă atunci, minorităţile naţionale şi majoritatea vor
continua să se suspecteze reciproc, iar această situaţie va influenţa
comportamentul diferitelor grupuri etnice.5 O asemenea situaţie vine în contradicţie cu
spiritul şi litera Convenţiei-cadru.
NOTE
1. Este adevărat că raportul foloseşte formulări
eufemistice ca „acţiuni de felul celor menţionate mai sus … au avut un
caracter izolat şi nu au avut efectul aşteptat în rîndul membrilor minorităţii
etnice vizate …” (p.4) sau „Trebuie să menţionăm … că persoanele de
naţionalitate maghiară din ţara noastră au dovedit o poziţie constructivă şi o
atitudine corectă în relaţie cu populaţia majoritară …” (p.5). Aceasta
accentuează de fapt mesajul că membrii celor două minorităţi devin un pericol
pentru Statul român în momentul în care militează pentru drepturi altele decît
cele acceptate de autorităţi sau cînd dau o altă interpretare decît
autorităţile publice unor evenimente care implică persoane aparţinînd atît
minorităţilor cît şi majorităţii.
2. Luînd în considerare
atît evoluţia evenimentelor cît şi contextul general, concluziile trase de
unele organizaţii din România (ca de pildă Comitetul Helsinki Român) şi
organizaţii internaţionale (Human Rights Watch / Helsinki International,
Helsinki Federation for Human Rights, Amnesty International etc.) au arătat că
incidentele respective au avut o dimensiune interetnică şi că nu au fost
nicidecum limitate la o semnificaţie locală, situaţională şi interpersonală.
Mai mult, această concluzie era inerentă dată fiind neaplicarea (sau aplicarea
deficitară) a legii în mai mult de 30 de cazuri de violenţă manifestată
împotriva romilor.
3. Această frază, unde
se foloseşte cuvîntul „element”, este ofensatoare depersonalizînd pe criteriul
apartenenţei etnice.
4. Serviciul Român de
Informaţii încalcă art. 4, par. 1 al Legii siguranţei naţionale a României,
care stipulează că „prevederile art. 3 (enumerînd ameninţările pentru
securitatea naţională a României — n. a.) nu pot fi interpretate sau
folosite în scopul de a restrînge sau interzice dreptul de a apăra o cauză
legitimă, de a exprima un protest ori dezacord de natură ideologică, politică,
religioasă, ori de altă natură …”.
5. Poziţia asumată de raportul SRI oferă argumente
acelor membri ai minorităţilor naţionale care vorbesc despre sentimentul de
insecuritate trăit de minorităţi şi de necesitatea unor măsuri colective care
să le protejeze viaţa, mergînd pînă la auto-determinare internă, autonomie
locală şi personală. De pildă, cererea Uniunii Democrate a Maghiarilor din
România ca minorităţile să devină un factor constituent al statului — un punct
de vedere care este dificil de susţinut dacă luăm în considerare criteriile
politico-judiciare care guvernează viaţa unui stat modern — găseşte o
justificare emoţională în modul în care raportul SRI tratează minorităţile
maghiare şi rome (În această privinţă, vezi G. Andreescu, V. Stan, R. Weber, Studiu
asupra concepţiei Uniunii Democrate a Maghiarilor din România despre drepturile
minorităţilor naţionale, Centrul pentru Drepturile Omului, Bucureşti,
1994).
Dacă SRI, un organism de stat a cărui datorie îl
obligă să vegheze asupra securităţii naţionale într-un mod egal — adică cu
privire la toţi cetăţenii ţării — se referă la minorităţi ca la un pericol
potenţial pentru securitatea naţională, atunci nu este absurd (în legătură cu
factorii subiectivi) faptul că aceste minorităţi se consideră puse în pericol
şi înstrăinate de statul existent şi că îşi doresc să fie definite ca o
componentă distinctă a statului. („În consecinţă, maghiarii care şi-au
dezvoltat o conştiinţă puternică a identităţii culturale şi naţionale specifice
sînt priviţi ca fiind neloiali faţă de statul român”: Anna-Mária Bíró, Minoritatea
maghiară din România, Informaţie cadru în timpul Sub-Comisiilor
Naţiunilor Unite asupra Prevenirii Discriminării şi Protecţiei Minorităţilor, 12
august 1994.)
Convenţia-cadru
pentru protecţia minorităţilor naţionale
Art. 6
1. Părţile vor
încuraja spiritul de toleranţă şi dialogul intercultural şi vor lua măsuri
efective pentru promovarea respectului reciproc, înţelegerii şi cooperării
dintre toate persoanele care trăiesc pe teritoriul lor, indiferent de
identitatea etnică, cultură, lingvistică ori religioasă a acestora, îndeosebi
în domeniile educaţiei, culturii şi al mijloacelor de informare.
2. Părţile se angajează să ia măsuri
corespunzătoare pentru a proteja persoanele care ar putea fi victime ale
ameninţărilor sau actelor de discriminare, ostilitate sau violenţă, datorită
identităţii lor etnice, culturale, lingvistice sau religioase.
Paragraful 1 şi 2
Descriere
Autorităţile române acţionează constant în vederea prevenirii şi a
combaterii oricărei forme de discriminare rasială, de xenofobie şi de
intoleranţă şi în vederea creării condiţiilor necesare pentru o amplă
răspîndire a valorilor democratice şi a drepturilor omului, în spiritul toleranţei
şi al înţelegerii în cadrul societăţii româneşti.
Cadru juridic
Constituţie
Articolul 30, paragraful 7
„Sînt interzise de lege (...) îndemnul (...) la ură naţională, rasială
(...) sau religioasă, incitarea la discriminare, la separatism teritorial sau
la violenţă publică.”
Articolul 29, paragraful 4
„În relaţiile dintre culte sînt interzise orice forme, mijloace, acte sau
acţiuni de învrăjbire religioasă.”
Codul penal al
României
Articolul 166
„Propaganda în vederea
instaurării unui stat totalitar, săvîrşită prin orice mijloace, în public, se
pedepseşte cu închisoare de la 6 luni la 5 ani şi interzicerea unor drepturi.”
Articolul 317
„Propaganda
naţionalist-şovină, aţîţarea urii de rasă sau naţionalitate, dacă fapta nu
constituie infracţiunea prevăzută în art. 166, se pedepseşte cu închisoare de
la 6 luni la 5 ani.”
Articolul 318
„Împiedicarea sau
tulburarea libertăţii de exercitare a vreunui cult religios, care este
organizat şi funcţionează potrivit legii, se pedepseşte cu închisoare de la 1
lună la 6 luni sau cu amendă.”
Articolul 247
„Îngrădirea, de către un funcţionar public, a
folosinţei sau a exerciţiului drepturilor vreunui cetăţean, ori crearea pentru
acesta a unor situaţii de inferioritate pe temei de naţionalitate, rasă, sex
sau religie, se pedepseşte cu închisoare de la 6 luni la 5 ani.”
Structuri
Fundaţia naţională română pentru coordonarea campaniei tineretului contra
rasismului, antisemitismului, xenofobiei şi intoleranţei (RAXI) reuneşte
reprezentanţi ai instituţiilor guvernamentale competente în lupta contra
formelor de discriminare şi intoleranţă, reprezentanţii organizaţiilor
neguvernamentale interesate şi organizaţiile de tineret, membri ai partidelor
politice etc.
Măsuri luate
Măsuri specifice au fost luate la nivelul sistemului educaţional, vizînd
formarea tinerilor, în general, şi a funcţionarilor guvernamentali însărcinaţi
de a pune în practică legea, în particular, conform principiilor şi valorilor
promovate de actele internaţionale relative la drepturile omului la care
România ia parte, incluzînd Convenţia internaţională pentru eliminarea tuturor
formelor de discriminare rasială.
Un vast program de
educaţie în domeniul drepturilor omului a fost conceput şi pus în aplicare,
adresîndu-se atît funcţionarilor guvernamentali, universitarilor cît şi marelui
public. Astfel în toate facultăţile de drept se studiază, ca disciplină
distinctă, „Drepturile omului” ce constituie un domeniu prioritar în formarea
magistraţilor, avocaţilor, funcţionarilor însărcinaţi a veghea la punerea în
aplicare a legii. Drepturile omului constituie, de asemenea, un obiect de
studiu pentru Academia de poliţie şi Şcoala Naţională de Administraţie, ca şi
la nivelul şcolilor primare şi secundare, fiind inclus în cursurile de educaţie
civică şi de drepturile omului. Se introduce studiul istoriei şi culturii
persoanelor aparţinînd minorităţilor etnice în manualele de istorie; s-a
prevăzut un număr de lecţii speciale pe teme privind violenţa şi intoleranţa;
s-au organizat programe educative cu caracter intercultural (festivaluri,
tabere de vacanţă pentru elevii de diverse origini etnice); s-au organizat
numeroase seminarii relativ la drepturile şi obligaţiile fundamentale ale
cetăţenilor români, incluzînd persoanele aparţinînd minorităţilor naţionale. În
plus, la cererea persoanelor aparţinînd minorităţilor naţionale, învăţămîntul
se desfăşoară bilingvă, ca în cazurile liceului româno-croat din Caraşova, al
şcolii româno-polone din Soloneţu Nou (de la prima clasă pînă la a opta), a seminarului
româno-turc din Medgidia.
Un număr semnificativ
de manifestări dedicate drepturilor persoanelor aparţinînd minorităţilor au
fost organizate de Consiliul pentru Minorităţile Naţionale (în cooperare cu
Consiliul Europei, Comitetul Helsinki, Proiectul pentru Relaţiile Etnice etc.),
de Institutul Român al Drepturilor Omului, Centrul European pentru Studiile
Etnice şi Comunicarea Socială a Academiei Române. De exemplu, Centrul european
a organizat în 1996, un proiect finanţat de Consiliul Europei intitulat
„Cultură-Comunicare-Comunitate” avînd drept scop crearea structurilor locale
pentru a combate xenofobia şi intoleranţa; a unui mecanism de comunicare
interculturală şi de dialog între diverse grupuri profesionale şi mass-media;
îmbunătăţirea comunicării interetnice pentru a răspunde problemelor sociale ale
persoanelor aparţinînd grupurilor etnice; stimularea creşterii
responsabilităţii şi a interesului ziariştilor faţă de probelemele
minorităţilor. Aceste reuniuni şi dezbateri au ocazionat o apropiere deschisă a
relaţiilor interetnice şi s-au bucurat de o largă difuzare prin posturile de
radio naţionale şi locale, prin televiziune şi presa scrisă.
În 1998 Guvernul român
a alocat în jur de 55 miliarde de lei (circa 193.750 dolari SUA) pentru
proiectele comune vizînd combaterea rasismului şi intoleranţei.
Fundaţia naţională
pentru campania contra rasismului, antisemitismului, xenofobiei şi intoleranţei
a organizat conferinţe, colocvii, seminarii şi mese rotunde pe teme specifice,
ca „Atelierele toleranţei”, „Tineretul şi campania contra rasismului,
antisemitismului, xenofobiei şi intoleranţei” etc. Toate activităţile au fost
larg mediatizate pentru a sensibiliza oamenii cu privire la lupta contra
discriminării şi intoleranţei.
În plus, Guvernul
României, în cooperare cu Consiliul Europei, Biroul OSCE pentru Instituţiile
Democratice şi Drepturile Omului şi cu UNESCO, a organizat la Bucureşti (între
23 şi 26 mai 1996) un seminar internaţional avînd ca temă toleranţa. Această
reuniune a oferit cadrul unui dialog deschis asupra rolului educaţiei, al
mijloacelor de comunicare în masă şi al comunităţilor locale în promovarea unei
atitudini de toleranţă şi înţelegere.
În România, numeroase
organizaţii neguvernamentale au ca obiect protecţia drepturilor omului, lupta
contra intoleranţei, discriminării rasiale şi xenofobiei şi reprezintă
componente active ale societăţii civile.
Raportul paralel
Comentariu la art.
6, par. 1.
O problemă fundamentală legată de relaţiile etnice în România este
folosirea limbajului agresiv, fie ca propagandă rasistă, şovinistă şi xenofobă
a conducătorilor politici, ori ca diseminare prin mass-media a stereotipurilor
negative legate de minorităţile naţionale.
Exemplele sînt mult prea numeroase şi larg răspîndite pentru a da o
imagine cuprinzătoare asupra acestui tip de discurs. A fost folosit în mod
constant imediat după revoluţia din decembrie 1989 şi pînă acum.
Am inclus mai jos cîteva exemple „clasice” care au fost invocate anterior
în diferite studii de caz, pentru că au creat un stil specific de discurs
agresiv.
(1) „Tare mă tem că, în ritmul acesta, dacă sîntem zgîndăriţi la
infinit, vom mai face un galop de sănătate pînă în acel minunat oraş al
ceardaşului şi al femeilor disponibile, şi acolo vom rămîne o perioadă, ca să
mai asigurăm pacea, în această zonă, măcar pînă în anul 2000 — nu dorim să se
ajungă pînă aici, nimănui nu-i plac campaniile militare, dar, în faţa
alternativei Ungurii la Bucureşti sau Românii la Budapesta, vă daţi seama ce
variantă vom alege şi care îi muzica aceea care ne place nouă” — Corneliu
Vadim Tudor: „Atenţie la Ugaria! (4)”, în România Mare, nr. 17,
Anul I, 28 septembrie 1990.
(2) „O paralelă între grija noastră faţă de românii din Basarabia şi
grija Budapestei faţă de maghiarii din Transilvania nu se poate face, pentru
simplul motiv că noi avem drepturi istorice asupra pămînturilor cuprinse între
Prut şi Nistru în timp ce ungurii n-au nici un fel de drept nu numai asupra
Transilvaniei, dar nici măcar asupra Cîmpiei Panoniei, pentru acolo au locuit
strămoşii noştri geto-dacii. Din toleraţii Europei, aceşti nobili reprezentanţi
ai celor mai primitive triburi asiatice au ajuns să de-a omul afară din casa
lui, să facă pe jandarmul în zonă, să ameninţe şi să ţină sub teroare,
populaţii cu mult mai vechi şi mai civilizate decît ei.” — Corneliu Vadim
Tudor: „Atenţie la Ungaria! (5)”, în România Mare, nr.18, Anul I,
5 octombrie 1990.
(3) „Vom adauga la toate acestea şi atacurile bestiale ale trenurilor
de către hoarde asiatice zăpăcite de alcool şi de ură sangvinară, care îi bat
pe bieţii români cu lanţurile şi cu ciomegele numai pentru că vorbesc
româneşte!” — Corneliu Vadim Tudor: „Atenţie la Ungaria! (5)”, în România
Mare, nr. 18, Anul I, 5 octombrie 1990.
(4) „Va să zică ungurii, care sînt asiatici, ne împiedică pe noi, care
sîntem latini şi europeni, să reintrăm în concertul de valori al continentului
nostru!” — Corneliu Vadim Tudor: „Ardealul, Ardealul, Ne cheamă
Ardealul! (Scrisoare deschisă domnului Ion Iliescu)”, în România Mare,
nr. 27, Anul I, 12 octombrie 1990.
(5) „Recent, mai mulţi criminali itineranţi, care operau prin trenuri,
au fost arestaţi: fireşte, toţi sînt de naţionalitate maghiară.” — Corneliu
Vadim Tudor: „Atenţie la Ungaria! (6)”, în România Mare, nr. 19,
Anul I, 12 octombrie 1990.
(6) „Pe aici nu se trece, stimaţi iredentişti maghiari şi foarte
preţuiţi trădători de ţară români, noi nu credem în varianta voastră pentru
Casa Comună Europeană, aşa sîntem noi, mai ciobani, mai primitivi, nu ne place
să fim slugi şi grăjdari pe la alţii, vrem să domnim în casa sufletelor
noastre, n-aveţi absolut nici un spor, mutaţi-vă gîndul, colonizaţi mai degrabă
pusta aia, sau închiriaţi pămînturi prin Siberia şi Asia, dar obişnuiţi-vă cu
ideea că Ardealul va fi veşnic românesc.” — Corneliu Vadim Tudor: „Atenţie
la Ungaria! (3)”, în România Mare, nr. 16, Anul I, 21 septembrie
1990.
(7) „Nu vrem să
supărăm pe nimeni, dar dacă acest popor va fi batjocorit pe mai departe şi
agitat cu bună ştiinţă, va veni vremea cînd forţele sănătoase ale acestei ţări
vor solicita un Referendum Naţional care să stabilească dacă trădătorii de ţară
dovediţi pot sau nu pot să mai rămînă aici, iar dacă nu — atunci să fie
expulzaţi definitiv! Pentru liniştea României, a peste 20 de milioane de
români, merită să ne lipsim de cîteva uscături, indiferent ce va zice oculta
occidentală.” — Corneliu Vadim Tudor: „Trădarea de ţară”, în România
Mare, nr. 9, Anul I, 3 august 1990.
(8) „Pentru
liniştea şi binele României este imperios necesară organizarea unui REFERENDUM
NAŢIONAL prin care poporul acestei ţări să hotărască expulzarea imediată a
tuturor acelora care se fac vinovaţi de lezarea demnităţii naţionale, de
uneltire împotriva statului român, de trădare a intereselor vitale ale
României! Este singura cale de a scăpa de bandiţi, dar şi de a-i ocroti
totodată — pentru că, altminteri, îi va linşa populaţia.” — Corneliu Vadim
Tudor: „Abolirea graniţelor?”, în România Mare, nr. 20, Anul I,
19 octombrie 1990.
Folosirea limbajului
agresiv şi a stereotipurilor negative a continuat şi după ce partidele politice
extremiste au intrat în opoziţie. Un studiu datat din 1998 oferă ca exemple de
limbaj agresiv împotriva comunităţii romilor, următoarele fragmente: „romii,
care fură, jefuiesc şi îi atacă pe români” (TVR1); „oamenii au
dreptul să-şi cunoască drepturile, dar şi datoriile. Se pare că grupul etnic al
romilor mai are încă mult de învăţat în această privinţă.” (Vocea
României). Uneori, discursul împotriva romilor se amestecă cu discursul
împotriva evreilor: „Cei care au pus mîna — prin poziţiile lor administrative
— pe aceste resurse sînt ţiganii şi evreii. Ţiganii şi evreii (inclusiv cei
recent sosiţi în România) ies în evidenţă printre celelalte grupuri etnice care
populează ţara noastră şi s-au integrat alături de români în societatea română.
[Se pare că] ei au plănuit să-i subjuge pe români făcînd uz de diferite planuri
şi mijloace; dar cu acelaşi scop: să-i înrobească pe români din punct de vedere
economic, să le anihileze libertatea în propria lor ţară” (România Mare).
Din iulie 1997 şi pînă
în noiembrie 1998, ministrul György Tokay (UDMR), care răspundea de
Departamentul pentru Protecţia Minorităţilor Naţionale, a informat Parchetul
General asupra folosirii afirmaţiilor (făcute de senatorul Corneliu Vadim
Tudor), pancartelor (la meciurile de fotbal Steaua- Miercurea Ciuc şi
Dinamo-Rapid, articolelor şovine (publicate de Ion Drăguşanu în ziarul Bucovina).
Parchetul a respins cererea de a începe procedurile pe baza art. 317 al Codului
penal român, cu următorul motiv: „Propaganda naţionalist-şovină, aţîţarea
urii de rasă sau naţionalitate, dacă fapta nu constituie infracţiunea prevăzută
în art. 166, se pedepseşte cu închisoare de la 6 luni la 5 ani.”
În consecinţă, putem
afirma că, deşi unele instituţii publice au încercat să restrîngă manifestările
rasiste, şovine, antisemite (fie folosite ca propagandă politică ori constînd
în diseminarea stereotipurilor negative), statul român nu a reuşit să-şi
îndeplinească sarcinile decurgînd din art. 6 al Convenţiei-cadru. Limbajul
agresiv este larg răspîndit şi foarte sonor. Doar o singură persoană a fost
condamnată în România pe baza art. 317 al Codului penal, la o sentinţă de doi
ani cu suspendare pentru un articol antisemit, în ciuda virulenţei şi
răspîndirii acestui tip de limbaj.
Prin caracterul său
jignitor, ameninţător, limbajul şovin şi antisemit pune în pericol relaţiile
interetnice în România. Deşi Codul penal român menţionează asemenea fapte,
prevederile respective nu sînt aplicate. Puţine alte lucruri sînt tot atît de
importante şi imperative ca o politică menită să pună capăt limbajului agresiv.
Unele din măsurile
care trebuie să fie luate, sînt:
• reprezentanţii
statului (preşedintele, miniştri, etc.) ar trebui să ia poziţie împotriva unor
asemenea manifestări;
• este necesară
elaborarea unei politici vizînd mass-media, capabilă să contracareze rasismul,
şovinismul şi antisemitismul;
• aplicarea
legislaţiei curente — Legii audio-vizualului, Codului penal, capabilă să
restrîngă folosirea limbajului agresiv;
• dezvoltarea unei
legislaţii anti-discriminatorii.
Comitetul de miniştrii al Consiliului Europei ar putea recomanda adoptarea
de către statul român a unui proiect de lege asupra eliminării oricărei forme
de discriminare, înaintat de către Departamentul pentru Protecţia Minorităţilor
Naţionale, care include prevederi legate de folosirea limbajului agresiv în
mass-media şi a stereotipurilor negative în legătură cu minorităţile naţionale.
Comentariu la art.
6, para. 2
În România, romii sînt
ţinta cea mai comună a discriminării. Maghiarii sînt de asemenea discriminaţi,
în special cu privire la posibilitatea de a fi numiţi în poziţii înalte în
armată, poliţie şi serviciile de informaţii. Cu excepţia unui număr mic (sub
procentul populaţiei maghiare din România), este greu de demonstrat că
identitatea lor etnică este motivul pentru care maghiarii sînt rareori numiţi
în poziţii de conducere în structurile militare.
Principalele forme de
discriminare a romilor sînt următoarele:
• discriminarea în
economie, în privinţa angajării şi profesiei;
• discriminare cu privire
la accesul la servicii administrative şi juridice, de sănătate, alte servicii
publice;
• discriminare în
domeniul accesului la educaţie;
• discriminare legată
de accesul în locuri publice;
Anunţuri ca cele de
mai jos sînt dovezi solide ale unei asemenea discriminări:
• „nu angajăm …
ţigani”;
• „intrarea
ţiganilor în acest restaurant nu este permisă”;
• „vindem
apartament / nu pentru ţigani în această clădire”.
Nici una din
companiile sau publicaţiile care au tipărit asemenea anunţuri nu au fost sancţionate
pînă acum; nu au fost nici cei care folosesc discriminarea în domeniul
angajării sau ai vînzării de bunuri, servicii, etc. În 1998 Departamentul
pentru Protecţia Minorităţilor Naţionale a urgentat Parchetul să instituie
măsuri împotriva companiilor care au pus asemenea anunţuri: „S.C. Grizzly
Guard angajează … bodyguards. Exclus romi”, ori „Selecţionăm [S.C. MGD
Style SRL] 500 de gardieni pentru securitate din sectorul 2, 3 şi 4 Bucureşti.
Vîrsta: 21 pînă la 45. Romii sînt excluşi.” Parchetul a refuzat cererea de
instituire a măsurilor.
În România, principiul
nediscriminării este cuprins în Constituţia Română şi în documentele
internaţionale în domeniu, care sînt parte a legislaţiei interne. Dar nici o
parte a legislaţiei nu incriminează discriminarea ca atare, şi folosirea
articolelor 317 sau 247 ale Codului penal în domeniul discriminării este
dificilă, discutabilă şi insuficientă. La sfîrşitul lui 1999, Departamentul
pentru Protecţia Minorităţilor Naţionale a înaintat Guvernului un proiect de
lege pentru eliminarea oricăror forme de discriminare, care cuprinde toate
formele posibile de discriminare şi introduce mijloace — inclusiv amenzi —
pentru a-i convinge pe cei care practică discriminarea. Odată legiferat,
proiectul actual ar fi fost primul instrument eficient împotriva discriminării
în România.
Iată de ce Comitetul
de Miniştrii al Consiliului Europei ar putea grăbi România să adopte acest
proiect de lege, ca o măsură de aplicare de bună voie a principiilor Convenţiei
Cadru.
Convenţia-cadru pentru
protecţia minorităţilor naţionale
Art. 14
Părţile se
angajează să recunoscă dreptul fiecărei persoane aparţinînd unei minorităţi
naţionale de a învăţa limba sa minoritară.
2. În ariile
locuite tradiţional sau în număr substanţial de persoane apaţinînd unei
minorităţi naţionale, dacă există o cerere suficientă, Părţile vor depune
eforturi pentru a asigura, în măsura posibilului, şi în cadrul sistemului lor
educaţional, ca persoanele aparţinînd acestor minorităţi să beneficieze de
posibilităţi corespunzătoare de învăţare a limbii lor minoritare ori de a primi
o edcaţie în această limbă.
3. Paragraful 2 al acestui articol se va aplica fără a
se aduce atingere învăţării limbii oficiale ori predării în această limbă.
Raportul României
Paragrafele 1, 2 şi
3
Descriere
În România accesul la educaţie este garantat şi organizat în maniera de a
asigura şanse egale tuturor cetăţenilor României, fără deosebire de condiţie
socială sau materială, sex, rasă, naţionalitate, apartenenţă politică sau
religioasă.
Statul Român garantează dreptul persoanelor aparţinînd minorităţilor
naţionale de a învăţa limba lor maternă şi de a putea fi instruiţi în această
limbă.
În acelaşi timp, legea română stabileşte obligaţia studiului şi asimilării
limbii române.
Cadru juridic
Constituţie
Articolul 32, Dreptul la instrucţie
(2) „Învăţămîntul de toate gradele se desfăşoară în limba română.”
(3) „Dreptul persoanelor aparţinînd minorităţilor naţionale de a învăţa
limba lor maternă şi dreptul de a putea fi instruite în această limbă sînt garantate;
modalităţile de exercitare a acestor drepturi se stabilesc prin lege.”
(4) „Învăţămîntul de stat este gratuit, potrivit legii.”
(7) „Statul asigură libertatea învăţămîntului religios, potrivit
cerinţelor specifice fiecărui cult. În şcolile de stat, învăţămîntul religios
este organizat şi garantat prin lege.”
Legea învăţămîntului nr. 84 din 24 iulie 1995, a
fost modificată şi completată de Legea nr. 131 din 29 decembrie 1995.
Articolul 5
„Cetăţenii români
au drepturi egale de acces la toate nivlele şi formele de învăţămînt, fără
deosebire de condiţie socială sau materială, de sex, rasă sau naţionalitate, de
apartenenţă politică sau religioasă.”
Articolul 7
(1) „Învăţămîntul
de stat este gratuit.”
(3) „Învăţămîntul
de stat este finanţat din bugetul de stat şi din bugetul local.”
Articolul 8
(1) „Învăţămîntul
de toate gradele se desfăşoară în limba română. În fiecare localitate se
organizează şi funcţionează clase cu limba de predare română.”
(2) „Dreptul persoanelor aparţinînd minorităţilor naţionale de a învăţa
limba lor maternă şi de a putea fi instruite în această limbă sînt garantate,
în condiţiile prezentei legi.”
(3) „Studiul şi însuşirea în şcoală a limbii române, ca limbă oficială
de stat, sînt obligatorii pentru toţi cetăţenii români, indiferent de
naţionalitate.”
(4) „Atît în învăţămîntul de stat, cît şi în cel particular,
documentele şcolare oficiale se întocmesc în limba română.”
Articolul 9
(1) „Planurile învăţămîntului primar, gimnazial, liceal şi profesional
includ religia ca disciplină şcolară. În învăţămîntul primar religia este
disciplină obligatorie, în învăţămîntul gimnazial este opţională, iar în
învăţămîntul liceal şi profesional este facultativ. Elevul, cu acordul
părintelui sau al tutorelui legal instituit, alege pentru studiu religia şi
confesiunea.”
(2) „Cultele
recunoscute oficial de stat pot solicita Ministerului Învăţămîntului
organizarea unui învăţămînt specific, corespunzător necesităţilor de pregătire
a personalului de cult, numai pentru absolvenţii învăţămîntului gimnazial sau
liceal, după caz. Ele răspund de elaborarea programelor de studii, care se
aprobă de către Secretariatul de Stat pentru Culte şi de Ministerul
Învăţămîntului.”
Articolul 11
(3) „Prozelitizmul
religios este interzis în şcoli.”
Articolul 12
(2) „Organizarea şi
conţinutul învăţămîntului nu pot fi structurate după criterii exclusiviste şi
discriminatorii de ordin ideologic, politic, religios sau etnic. Nu sînt
considerate a fi structurate după criterii exclusiviste şi discriminatorii
unităţile şi instituţiile de învăţămînt create din nevoi de ordin religios sau
lingvistic, în care predarea corespunde alegerii părinţilor sau tutorilor
legali instituiţi ai elevilor.”
Capitolul XII
Învăţămîntul pentru
persoanele aparţinînd minorităţilor naţionale
Articolul 118
„Persoanele
aparţinînd minorităţilor naţionale au dreptul să studieze şi să se instruiască
în limba maternă la toate nivelurile şi formele de învăţămînt, în condiţiile
prezentei legi.”
Articolul 119
(1) „În funcţie de
necesităţile locale, se pot organiza la cerere, în condiţiile legii, grupe,
clase, secţii sau şcoli cu predarea în limbile minorităţilor naţionale.”
(2) „Alineatul (1)
al acestui articol se va aplica fără a se aduce atingere învăţării limbii
oficiale şi predării în această limbă.”
Articolul 120
(1) „Limba şi
literatura română se predau în învăţămîntul primar după programe de învăţămînt
şi manuale şcolare elaborate în mod special pentru minoritatea respectivă. În
învăţămîntul gimnazial şi liceal, Limba şi literatura română se predau după
programe de învăţămînt şi manuale şcolare identice cu cele pentru clasele cu
predare în limba română.”
(2) „În
învăţămîntul gimnazial şi liceal, Istoria românilor şi Geografia României se
predau în limba română, după programe şi manuale identice cu cele pentru clasele
cu predare în limba română. Examinarea la aceste discipline se face în limba
română. În învăţămîntul primar, aceste discipline se predau în limba maternă.”
Articolul 121
„Elevilor
aparţinînd minorităţilor naţionale care frecventează unităţi de învăţămînt cu
predarea în limba română li se asigură, la cerere şi în condiţiile legii, ca
disciplină de studiu, limba şi literatura maternă, precum şi istoria şi
tradiţiile minorităţii respective.”
Articolul 122
(1) „În învăţămîntul de stat profesional, liceal — tehnic, economic,
administrativ, agricol, silvic, agronom — cît, şi în învăţămîntul postliceal,
pregătirea de specialitate se face în limba română, asigurîndu-se, în funcţie
de posibilităţi, însuşirea terminologiei de specialitate şi în limba maternă.”
(2) „În învăţămîntul medical universitar de stat, în cadrul secţiilor
existente, pregătirea de specialitate se poate face în continuare în limba
maternă, cu obligaţia însuşirii terminologiei de specialitate în limba română.”
Articolul 123
„În învăţămîntul universitar de stat se pot organiza, la cerere şi în
condiţiile prezentei legi, grupe şi secţii cu predarea în limba maternă pentru
pregătirea personalului necesar în activitatea didactică şi
cultural-artistică.”
Articolul 124
„În învăţămîntul de toate gradele, concursurile de admitere şi examenele
de absolvire se susţin în limba română. Concursurile de admitere şi examenele
de absolvire pot fi susţinute în limba maternă la şcolile, clasele şi
specializările la care predarea se face în limba maternă respectivă, în
condiţiile prezentei legi.”
Articolul 125
„Ministerul Învăţămîntului asigură, în limba de predare, pregătirea şi
perfecţionarea personalului didactic, precum şi manuale şcolare şi alte
materiale didactice.”
Articolul 126
„În conducerea
unităţilor şi a instituţiilor de învăţămînt în care există grupe, clase sau
secţii cu predare în limbile minorităţilor naţionale se asigură o reprezentare
proporţională a cadrelor didactice din rîndul minorităţilor, cu respectarea
competenţei profesionale.”
Infrastructura
statului
Responsabilitatea
principală în realizarea acestui drept revine Ministerului Educaţiei Naţionale.
Măsuri luate
Învăţămîntul de stat fiind gratuit, statul român suportă toate
cheltuielile pentru învăţarea limbii române sau pentru învăţămîntul de stat în
limba maternă a persoanelor aparţinînd minorităţilor.
Planurile de învăţămînt, programele şcolare şi manualele şcolare necesare
în procesul didactic în limba maternă a persoanelor aparţinînd minorităţilor
naţionale sînt asigurate de Ministerul Educaţiei Naţionale.
Învăţarea şi învăţămîntul în limba maternă a persoanelor aparţinînd
minorităţilor naţionale beneficiază de asemenea de cadre de învăţămînt
calificate provenind, majoritatea, din rîndurile aparţinînd minorităţii
respective.
Raportul paralel
Comentariu la art.
14, para 1 şi 2
În legătură cu
dezbaterile publice asupra acestui subiect, consider că România trebuie să
acţioneze în spiritul Acordului Internaţional asupra Drepturilor Civile şi
Politice adoptate de ONU în 1969 şi ratificat de România în 1974. Art. 27 al
Acordului prevede: „În acele state în care există minorităţi etnice,
religioase ori lingvistice, persoanelor aparţinătoare acestor minorităţi nu li
se va interzice dreptul, în comunitate cu alţi membri ai grupului lor, de a se
bucura de propria lor cultură, de a profesa şi practica propria lor religie,
sau de a-şi folosi propria lor limbă”. În concordanţă cu interpretarea
Comitetului de la Geneva pentru Drepturile Omului care examinează violarea
Acordului, art. 27 cuprinde un drept al persoanelor aparţinînd minorităţilor
naţionale iar statul care este parte în Acord are obligaţia să ia măsuri în
conformitate cu aspiraţiile minorităţilor etnice.
Trebuie să menţionăm că maghiarii din România sînt minoritatea cea mai
numeroasă din Europa (în afară de fostele ţări CSI). Dorinţa de a-şi întemeia
propriile instituţii de învăţămînt superior a fost exprimată în urma unei ample
consultări şi prin programele UDMR (o organizaţie politică care a fost votată
de marea majoritate a populaţiei maghiare). Trebuie să menţionăm şi faptul că
învăţămîntul superior în limba maghiară are tradiţie istorică în Transilvania.
În consecinţă, consider ca poziţiile luate împotriva posibilităţii de a
înfiinţa, în principiu, o universitate de stat în maghiară, reprezintă o
violare a însuşi spiritului Acordului Internaţional asupra Drepturilor Civile
şi Politice.
Este semnificativă
maniera în care liderii politici care conduc ţara, Ministerul Educaţiei
Naţionale şi o parte semnificativă a presei a răspuns la pretenţiile minorităţii
maghiare. Anumite personalităţi politice şi oficialităţi ale statului au
prezentat imaginea falsă a instituţiilor de învăţămînt în limbile
minorităţilor, menită să creeze confuzie şi să manipuleze opinia publică. Unul
din cele mai semnificative documente de acest tip a fost publicat în august
1998 de către Secretariatul de Stat pentru Învăţămîntul Superior, intitulat „Segregarea
etnică a învăţămîntului superior din România este inoportună”. Documentul
afirmă că: „Secretariatul de Stat pentru Învăţămîntul Superior a fost în mod
constant confruntat cu cereri urgente pentru segregarea etnică, sub diferite
forme instituţionale care, dacă le categorizăm sînt cuprinse între înfiinţarea
unor secţii şi facultăţi cu administraţie proprie pe criterii etnice şi pînă la
înfiinţarea universităţilor de stat cu predare în limba maghiară.”
(Expresiile folosite de Ministerul Educaţiei Naţionale se adaugă altora de
acelaşi gen, ca de pildă „federalizarea învăţămîntului”, „enclavizarea
educaţiei”, „dezvoltarea învăţămîntului pe baze etnice”.1 Documentul afirmă: „sincer, ar trebui să admitem
că proporţiile şi calitatea învăţămîntului superior în limba maternă, aşa cum
este astăzi organizat în România, sînt dincolo de orice comparaţie cu situaţia
din Europa sau chiar din oricare parte a lumii.”
Subiectul
standardelor internaţionale legate de învăţămîntul superior în limbile
minorităţilor
Unul din subiectele
invocate pentru a se refuza înfiinţarea unei universităţi în limba maghiară
este lipsa standardelor internaţionale în domeniu. Într-adevăr, niciunul din
documentele internaţionale la care România a aderat, adoptate de structuri
interguvernamentale importante, nu include ca standard înfiinţarea
universităţilor de stat în limba maternă. De fapt, noţiunea de „standard internaţional”
aplicabil învăţămîntului superior este fără conţinut. Standardele
internaţionale reprezintă măsuri minime la care statele trebuie să consimtă
pentru a asigura protecţie minorităţilor naţionale (în acest caz). Pentru că
problema învăţămîntului superior este pusă exclusiv în cazul minorităţilor bine
reprezentate, cu o cultură bine dezvoltată, rezultă că în cazuri excepţionale,
standardele internaţionale nu sînt aplicabile — o dată ce ele se aplică „în
general”. Din această cauză, în domeniul învăţămîntului superior, spiritul mai
curînd decît regulile legii internaţionale ar trebui să fie invocat. Un rol
semnificativ îl joacă modelele prin care anumite state şi-au rezolvat probleme
similare în circumstanţe analoage. Modelele naţionale nu fac parte din legea
internaţională, dar joacă oarecum rolul cutumei.
Spiritul documentelor internaţionale
Spiritul documentelor
internaţionale în domeniu izvorăşte din Acordul Internaţional asupra
Drepturilor Civile şi Politice. Există, pe de altă parte, recomandări în
domeniu „specializate”, aplicate de organizaţii interguvernamentale nu prin
procedura validării ca atare, ci mai curînd prin poziţiile exprimate de
grupurile de experţi sub egida lor. Ca de exemplu: „Recomandările de la Haga
asupra Drepturilor la Educaţie ale Minorităţilor Naţionale” (elaborate sub
egida Fundaţiei pentru Relaţii Interetnice şi a Înaltului Comisar pentru
Minorităţi Naţionale al OSCE, 1996). Art. 17 al documentului stipulează: „Persoanele
aparţinînd minorităţilor naţionale au dreptul de a accede la învăţămîntul
superior în limba proprie dacă s-a demonstrat o cerinţă adevărată şi dacă
există o justificare numerică... Persoanele aparţinînd minorităţilor
naţionale pot de asemenea să urmărească modalităţi şi mijloace de a-şi înfiinţa
propriile instituţii de învăţămînt superior”. Articolul 18 este îndeosebi
semnificativ: „În situaţiile în care o minoritate naţională şi-a menţinut şi
a controlat, în istoria sa recentă, propriile sale instituţii de învăţămînt
superior, acest fapt va trebui să fie recunoscut în determinarea modelelor de
urmat”. De fapt, dreptul la instituţii cu valoare identitară reprezintă o
cerinţă a tuturor convenţiilor internaţionale pentru protecţia minorităţilor
care sînt legal obligatorii pentru România.
Amintim de asemenea că
Recomandarea 1353 a Consiliului Europei asupra accesului minorităţilor la
învăţămîntul superior, adoptată de Adunarea Parlamentară în 27 ianuarie 1998,
afirmă în art. 6 (VI): „guvernele ar trebui să recunoască libertatea
fundamentală de angajare în activităţi de învăţămînt superior şi de a înfiinţa
instituţii în acest scop; asemenea instituţii ar trebui să fie susţinute
oficial o dată ce s-a dovedit calitatea lor satisfăcătoare — pe o bază
nediscriminatorie şi corectă — şi s-a demonstrat o cerinţă adevărată; limba nu
ar trebui să fie un criteriu pentru recunoaşterea instituţiilor sau a
calificărilor.”
Luînd în considerare
numărul şi dezvoltarea culturală a minorităţii maghiare din România, am putea
să afirmăm că dacă documentele citate mai sus nu sînt aplicabile pentru
aceasta, atunci nu ar fi aplicabile pentru nici o altă comunitate din Europa.
În consecinţă,
Comitetul de Miniştri al Consiliului Europei ar trebui să recomande
Parlamentului Român să interpreteze prevederile actualei Legi a Învăţămîntului
(din 1999), care stipulează posibilitatea persoanelor aparţinînd minorităţilor
naţionale să se bucure de universităţi multiculturale de stat ca posibilitatea
de a avea universităţi de stat în limba maternă.
NOTA
1. Se califică pretenţiile minorităţii maghiare de a înfiinţa o
universitate de stat în limba maghiară ca „segregare etnică a
învăţămîntului”, „enclavizare a educaţiei”, „dezvoltarea
educaţiei pe baze etnice” etc., reprezintă o încercare de a acuza
minoritatea maghiară pentru „vina” de a cere unele condiţii socotite ca
necesare pentru a-şi proteja şi dezvolta identitatea naţională. A acuza o
comunitate minoritară pentru exprimarea idealurilor sale reprezintă un act de
ostilitate şi o incitare la reacţii şovine faţă de acea minoritate. Dreptul
unei minorităţi de a-şi face publice idealurile reprezintă o componentă a
dreptului său la identitate. Nu acest drept poate fi contestat ci, mai curînd,
dacă acesta ar fi cazul, motivaţia şi realismul opţiunilor comunităţii.