Naţionalism sau democratism
Naţionalism sau democratism?
Andrei Roth, Editura PRO EUROPA, 1999
Se înmulţesc, în
ultima vreme, la noi, studiile de calitate asupra fenomenului naţionalist. Tot
mai multe cărţi abordează tema dintr-un unghi de vedere ce relevă nu numai un
interes de conjunctură pentru un subiect fierbinte, ci, esenţialmente, un cu
totul alt stil de argumentare decît cel existent pînă în 1989 chiar în mediile
culturale cele mai deschise ideologic. Asistăm, de fapt, la o schimbare de
paradigmă, în concordanţă cu perspectivele curente în literatura de
specialitate din ţările occidentale. Vechiului mod de abordare — autosituat în
interiorul unui discurs de legitimare politică cu funcţii bine precizate în
angrenajul sistemului comunist — îi ia acum locul abordarea detaşat-critică a
problemei, unde nota de relativism devine consecinţa atitudinală a
reprezentării naţiunii şi naţionalismelor mai curînd în cadrele unui proces de
producţie socială decît ale unui „dat” natural sau ale unui evoluţionism
organicist cu accente finalist-istorice.
Astfel, după tonul dat
de cîţiva cercetători din străinătate, excelenţi cunoscători şi ai limbii şi ai
lumii româneşti în ansamblu — antropologi precum Katherine Verdery sau Claude
Karnoouh, istorici precum Ken Jowitt, Dennis Deletant, dar şi Irina Livezeanu,
politologi precum Tom Gallagher sau Vladimir Tismăneanu, fără a omite exegeţi
ai spaţiului cultural interbelic precum Sorin Alexandrescu, Leon Volovici sau
Alexandra Laignel-Lavastine, — cu toţii, cercetători sau observatori politici
ce au oferit cîteva modele incitante de analiză — domeniul a consemnat destul
de repede şi contribuţii din partea cercetătorilor autohtoni. Cîmpul de
reflecţie a ajuns să se reordoneze de-a lungul liniilor de forţă date de
specificul discursiv al cîtorva discipline socio-umane de prestigiu. Una dintre
ele, cu un impact notabil la un nivel mai larg al conştiinţei identitare a
românilor e reprezentată de noua reflecţie istorică, unde se cer neapărat
menţionate lucrările consistente ale unor Lucian Boia, Sorin Antohi sau Sorin
Mitu. Este o zonă în care reevaluarea „miturilor” naţionaliste a adus cu sine
şi autoreflexivitatea necesară actului istoriografic. Şi, fără îndoială, este
îmbucurător faptul că mentalitatea pe care o primeneşte această nouă manieră de
abordare în chiar nucleul dur al ştiinţelor istorice îşi află corespondentul şi
la nivelul „istoriei de masă” pe care o propagă o bună parte a manualelor
alternative destinate circuitului şcolar.
O altă redirecţionare
importantă are loc la nivelul discursului propriu sociologiei şi ştiinţelor
politice. Anchete de teren şi studii recente — cum sînt cele realizate de IMAS
(Bucureşti) sau CCRIT (Cluj) — sînt menite să contribuie la pozitivarea
discursului — şi, implicit, detensionarea discuţiilor despre naţionalism —
furnizînd argumente şi date cu suport empiric reconstrucţiilor teoretice
actuale şi, implicit, reformulărilor principiale din spaţiul politologiei.
Rezultatul imediat vizibil al tuturor acestor reorientări îl reprezintă, fără
îndoială, reculul radicalismelor etno-naţionaliste şi reelaborarea limbajului
politic pe o arie suficient de extinsă ca să facă posibilă şi schimbarea stilurilor
de gestionare politică a problematicilor generale. Mutaţia e importantă şi
marchează, pe de o parte, erodarea ideologică a opţiunii naţional-comuniste,
iar pe de alta pregăteşte terenul pentru o ajustare mentalitară generală în
conformitate cu valorile democraţiilor de tip occidental.
Pe aceste teren, noul
volum publicat de Andrei Roth, profesor clujean de sociologie politică, vine să
traseze cîteva clarificări esenţiale. Cu un titlu menit să atenţioneze de la
început asupra necesităţii opţiunilor valorice cardinale, Naţionalism sau
democratism? (Editura Pro Europa, Tîrgu-Mureş, 1999), cartea se instalează
pe terenul — încă inconfortabil astăzi — al reevaluărilor politicilor
naţionaliste din perspectiva evoluţiilor istorice recente şi alternativelor
deschise de prăbuşirea comunismului. Volumul reuneşte studii mai vechi ale
autorului, apărute în diferite publicaţii româneşti şi străine într-un ansamblu
care, finalmente, se dovedeşte suficient de cuprinzător şi sistematic pentru a
acoperi un titlu altfel destul de ambiţios.
Cartea se doreşte — şi
reuşeşte în cea mai mare parte — să acopere tematic problemele teoretice
ridicate de naţionalism punînd accentul mai ales pe emergenţa problematicii
relaţiilor dintre majoritari şi minoritari în context românesc. Împărţită în
trei secţiuni — o parte ce tratează cadrul conceptual al problemei împreună cu
conotaţiile sale ideologice complexe, o alta ce clarifică, făcînd cu
generozitate apel la date istorice şi statistice relevante, temele specifice
minorităţilor mai importante din România (maghiarii, germanii, romii, evreii)
şi o a treia consacrată consecinţelor politicilor etnonaţionaliste şi
soluţiilor posibile de urmat — lucrarea lui Andrei Roth îşi propune să
sistematizeze un hăţiş de probleme ale conştiinţei identitare, marcată adesea
de falsificări autoflatante, confuzii dar şi dileme inventate. Ca şi naţiunea,
naţionalismul este privit ca un epifenomen al modernităţii, cu toate
paradoxurile pe care, în centrul şi răsăritul Europei le implică neîmplinirile
ei. Pe de o parte, „naţionalismul este un produs al modernităţii sociale” —
atrage atenţia Andrei Roth formulînd ceea ce el numeşte „paradoxul
naţionalismului” — iar „accentuarea sa, agresivitatea sa” pe de altă parte
„constituie un reflex al întîrzierii (s.a.) procesului de modernizare şi
a frustrărilor de tot felul provocate de această întîrziere” (p.17). E o
concepţie în fond evoluţionistă, ce priveşte naţiunea ca „formă modernă
(s.a.) a etnicităţii”, iar conştiinţa naţională drept „conştiinţă identitară a
unei mari comunităţi de oameni, drept principal liant al solidarităţii sociale
într-o societate în care forţa integratoare a tradiţionalelor comunităţi mici
şi medii a dispărut sau s-a redus considerabil” (p. 15). Spre deosebire de
conştiinţa naţională, naţionalismul apare ca un fel de falsă conştiinţă, o
formă de „hipertrofiere” şi „pervertire” a acesteia, fiind ostil manifestărilor
alterităţii.
„Titlul cărţii …repetă
intenţionat … pe cel al unei lucrări de referinţă din istoria ideilor româneşti
privitoare la naţiune, statul naţional, relaţiile interetnice, precum şi la
sensul şi valoarea structurilor sociale şi politice moderne, anume aceea a lui
A. C. Popovici, Naţionalism sau democraţie…” — ni se atrage atenţia
chiar din Cuvîntul înainte.
Lucrarea se doreşte
astfel o abordare frontală, lipsită de menajamente a unor chestiuni care, de
regulă, cînd nu conduc de-a dreptul la malformări cosmetizante şi partizane ale
realităţii, se menţin la nivelul unei tăceri jenate şi pudibonde. Nimic de
acest fel în cartea lui Andrei Roth, studiu în care o anume directeţe a
afirmaţiilor ţine să sublinieze implicit obligativitatea unor delimitări în primul
rînd de natură etică. Este remarcabilă, aici, căutarea tonului just şi a
judecăţii nepărtinitoare, laolaltă cu asumarea tranşantă a opţiunilor proprii.
De unde un discurs care, în efortul său de obiectivare, nu exclude, în buna
tradiţie a unei exigenţe weberiene, declararea propriei opţiuni. O componentă
normativă subiacentă e implicită, astfel, în distincţiile propuse: avem de-a
face cu o prezentare teoretică a conceptelor fondatoare cu care operează
teoriile curente despre naţionalism şi în acelaşi timp un îndreptar politic în
care naţionalismul este contrapus unor valori politice centrate în jurul
conceptului de democraţie. „Pornind de la aceeaşi recunoaştere a
incompatibilităţii dintre naţionalism şi democratism, însă în opoziţie cu A. C.
Popovici şi cu toată linia de gîndire pe care a reprezentat-o emblematic,
opţiunea mea clară şi univocă este pentru democraţia împlinită în practica vieţii
publice, împotriva naţionalismului” (s. m. – M. L., p.11)
Merită să observăm
nuanţa din sintagma reţinută la sfîrşitul frazei: opţiunea pentru democraţie
implică recuzarea (…democratică?) a poziţiilor naţionaliste. Esenţa normativă a
analizelor propuse de Andrei Roth este dată, prin urmare, de autosituarea
politică a autorului într-o paradigmă ce pre-defineşte termenii comparaţiilor,
incluzîndu-le într-un schematism ideologic întrucîtva bipolar. După logica
trasată mai sus, urmează să identificăm atitudinile democratice şi să facem în
continuare distincţiile corecte: valorizările vor veni de la sine. În fond, e
de notat că, preluînd antinomia formulată de Popovici, autorul a căzut şi în
capcana logicii exclusive a predecesorului citat, construind o simetrie falsă a
contrapunerilor.
În realitate,
contradicţia dintre naţionalism şi democraţie este doar parţială. Într-adevăr,
naţionalismul, ca practică politică frecvent întîlnită în secolul nostru, lasă
puţin loc manifestărilor democratice, tinzînd să subordoneze libertăţile civice
unui principiu ce subestimează afirmarea individuală sau chiar de grup în
favoarea mega-grupului numit „naţiune”. În numele ei — entitate politică greu
de angajat în actul efectiv al exercitării unei „puteri a naţiunii” ca atare,
altfel decît în termenii unei afirmări reprezentative în plan politic şi
cultural-simbolice la nivel identitar — se exercită, de fapt, progresiv, un
control din ce în ce mai restrictiv din punctul de vedere al participării
politice a membrilor comunităţii naţionale înşişi. Este pentru că monopolul
asupra definirii naţiunii ca atare şi instrumentelor de control politic care se
revendică prin aceasta, laolaltă cu obişnuinţa excluderii nu numai a
entităţilor „străine”, dar şi a „străinilor interiori” („trădătorii de neam”
care, virtual, pot fi întîlniţi chiar în grupul majorităţii) induc arbitrariul
practicilor de legitimare şi nevoia subiecţilor politici de a-şi proteja
individualitatea prin plasarea ei în proximitatea (şi controlul) grupurilor
dominante care se revendică prin naţionalism. De aici şi derivele totalitare în
regimurile legitimate exclusiv printr-un atare principiu: naţionalismul produce
un efect de concentrare a puterii în mîna unui grup din ce în ce mai restrîns
de beneficiari politici, care se autorecomandă ca „profeţi” sau „salvatori ai
naţiunii” şi — complementar — unul de autoprotejare submisivă din partea
majorităţii populaţiei, prin acceptarea controlului absolut. Naţionalismul este
una dintre maşinile cele mai sigure de produs dictaturi.
Luată în sens invers,
însă, relaţia nu mai este atît de tare. Democraţia este — prin însăşi toleranţa
pe care o presupune — permeabilă la naţionalism. Mai mult chiar, o serie de
democraţii contemporane dovedite stabile se construiesc prin asocierea unui ingredient
nebulos naţionalist, ce tind să „naturalizeze” şi să dea conţinut loialităţii
cetăţeneşti şi ataşamentului faţă de stat. Şi aceasta fără a mai pune la
socoteală că secolul XIX — care marchează debutul generalizării modelului
regimului democratic — fondează acest nou principiu de guvernare pe un val
naţionalist. Fie că face apel la sentimentul civic — co-apartenenţa la o
comunitate fondată pe un statut etic-juridic şi un sistem de garanţii colective
ce asigură securitatea individului în sistemul politic (în versiunea americană
a definirii naţiunii) — fie că face apel la identificatorii de tip culturali
(„identitatea etnică”). Aceasta înseamnă că naţionalismele îşi pot permite —
din motive de „coerenţă” — să fie radicale şi totalitare, dar democraţiile nu,
datorită tocmai echilibrului instabil care le determină natura. Iată de ce
rareori conceptul naţionalist apare reconstruit radical.
Cum este el înţeles
din perspectiva autorului volumului de faţă? „Naţionalismul se defineşte, în
opinia mea, — scrie el — prin trei note fundamentale: etnocentrism, xenofobie
şi tendinţa spre etnocraţie. Cele trei note sînt inseparabil legate între ele,
se atrag şi se completează reciproc. Prin aceste note ale sale, naţionalismul
hipertrofiază şi deformează conştiinţa identităţii propriei naţiuni, (s.m.
— M.L.) cultivă un mod de gîndire impregnat de prejudecăţi, un mod de gîndire
în care mitul şi utopia precumpănesc asupra raţionalităţii ştiinţifice” (p.
81). Precizare importantă: încercînd să înţeleagă logica distincţiei dintre un
naţionalism „bun” şi unul „rău” (delimitările de aici ale profesorului Roth au
făcut între timp carieră, fără ca autorul ei să fie întotdeuna citat), acesta
face distincţie între naţionalism şi conştiinţă identitară. Naţionalismul este,
prin urmare, potenţial destructiv, căci alterează conştiinţa identitară, care,
aceasta din urmă e legitimă şi „firească”. Problema — nu doar teoretică — care
se pune este că, în fond, naţionalismul se legitimează prin aceleaşi elemente
prin care e definită chiar identitatea: „aceasta are deopotrivă componente
cognitive, afective şi volitive — scrie Andrei Roth; include conştiinţa
descendenţei comune a etniei, a spiritualităţii sale specifice, unice şi
irepetabile, a valorilor imanente culturii proprii, ataşamentul sentimental la
toate acestea, precum şi voinţa de a apăra şi cultiva identitatea etnică dată”
(p. 79) Or, problema este că naţionalismul, ca „voinţă de a apăra şi
cultiva”...etc., face cam acelaşi lucru…
Dincolo de aceste
nuanţări — care ţin mai degrabă de litera formulărilor decît de spiritul lor —
conţinutul fiecărui capitol propune subiecte incitante. Remarcabile sînt cele
în care sînt clarificate concepte fundamentale precum etnocentrismul,
naţionalismul sau prejudecată etnică sau paginile în care sînt amendate
derivele politice contemporane ale naţionalismului românesc. Cititorul puţin
familiarizat cu realitatea problemelor minorităţilor din România poate afla
informaţii de sinteză foarte interesante în sistematicile şi profundele analize
dedicate maghiarilor, germanilor şi mai ales evreilor din România — contribuţii
care fac din Naţionalism sau democratism? una dintre lucrările de
neocolit în bibliografia de limbă română a problemei. q
Marius Lazăr