Contribuţii la istoria tipografiilor din secolul al 18-lea
Contribuţii la istoria tipografiilor din
secolul al 18-lea. Cazul Transilvaniei
Mihály
Sebestyén-Spielmann
Lucrarea de faţă se
doreşte a fi o contribuţie la cunoaşterea activităţii tipografice şi editoriale
din Transilvania de-a lungul unui întreg secol.
„Transilvanicele”,
produse şi tipărite între 1701-1800 în această provincie istorică, au fost
scoase la vînzare, pentru cititorii autohtoni în primul rînd, şi cu mijloace
materiale mai mult sau mai puţin solide, de diverşi factori: tîrgoveţi, băcani,
negustori ambulanţi, compactori şi chiar editori. Mai tîrziu, la jumătatea
secolului, la Sibiu apăreau şi primele librării fondate de Peter Barth sen.,
urmat de iniţiativa mai îndrăzneaţă a familiei Hochmeister. Atît Barth, cît şi
Hochmeister şi-au desfăşurat activitatea în centrul politic al Marelui
Principat al Transilvaniei (dietă, guberniu, thesaurariat, oficii centrale),
dar odată cu mutarea centrului de greutate al vieţii intelectuale şi politice a
provinciei la Cluj, ei îşi vor deschide cîte o sucursală şi în acest municipiu
regal liber. Clujul, ca şi Sibiul, avea o activitatea tipografică cu o tradiţie
neîntreruptă timp de peste două secole, acestea fiind şi singurele două astfel
de oraşe din aria geografică cercetată de noi. Ele vor deveni în secolul al 18-lea
cele mai prolifice locuri de editare, în ambele funcţionînd simultan şi
concurenţial mai multe ateliere şi tiparniţe.
În ce priveşte analiza
calitativă şi de fond a tipăriturilor apărute, nu o vom face decît tangenţial.
Un astfel de examen necesită prea mult timp, presupunînd parcurgerea atît a
tuturor tipăriturilor existente, cît şi a unei literaturi de specialitate
destul de bogate despre „secolul luminilor”.
Baza lucrării (a
examinării şi a analizelor calitative) o formează cataloagele colective ale
cărţilor apărute în secolul al 18-lea. Aşa sînt: eternul şi clasicul BRV1 de Bianu-Hodoş, D. Simonescu; Contribuţii la Bibliografia Românească
Veche al lui D. Poenaru (Tîrgovişte, 1973); Repertoriul actelor oficiale
tipărite în limba română privind Transilvania 1701-1847, o bibliografie
redactată de A. Răduţiu şi L. Gyémánt (Bucureşti, Ed. Ştiinţifică şi
Enciclopedică, 1981); primele două volume din lucrarea clujeanului Szabó Károly
RMK2 , dar mai ales
Bibliografia Hungariae. Catalogus librorum 1712-1860 (Budapesta,
1888-1892, vol. I-IV) redactată de Petrik Géza, la care s-au adăugat în ultimii
ani alte patru volume, apărute între anii 1972-1993, sub îngrijirea unui
colectiv redacţional de la Biblioteca Naţională Széchenyi a Ungariei. Ele
însumează aşadar — pe baza unor cataloage parţiale anterioare şi a culegerilor
de informaţii bibliografice ale mai multor biblioteci româneşti şi străine —
întreaga producţie editorială din Transilvania, cu toate datele bibliografice
importante: autorul, titlul, locul şi anul apariţiei, incluzînd şi specificarea
tipografiilor, a numărului de pagini şi a caracteristicilor cantitative ale
publicaţiilor. Merită să accentuăm faptul că aceste cataloage apărute recent,
cuprind în paginile lor informaţii noi privind tipăriturile mici,
„efemeridele”, precum şi date şi informaţii bibliografice referitoare la
anunţurile mortuare, afişe şi programe teatrale, la circulare şi publicaţii ale
oficialităţilor (în fond, material arhivistic), versuri de nuntă sau mortuare,
„ode gratulatorii”, şi nu în ultimă instanţă, adevăratele publicaţii efemere —
primele ziare şi reviste care au ieşit de sub teascurile timişorene, clujene
sau sibiene. De aemenea, din numele proprietarilor şi arendaşilor, a
conducătorilor de ateliere tipografice aflăm şi anii de funcţionare şi ce s-a
editat în cursul unui an calendaristic. Aranjarea datelor într-un tabel
sincronic (vezi Anexa 1) ne furnizează noi informaţii privind evoluţia
tiparului în ţara noastră.
Între anii 1701-1800
au funcţionat tiparniţe (accepţiunea de azi, geografic-tradiţională şi
multiculturală a termenului) în 14 localităţi din Transilvania: Aiud, Alba
Iulia, Bistriţa, Blaj, Braşov, Carei, Cluj, Diosig (jud. Bihor), Mediaş,
Oradea, Sibiu, Şumuleu-Ciuc, Timişoara şi Tîrgu Mureş. Amintita Bibliografia
Hungariae menţionează însă că în aria geografică (Hungaria Magna) luată în
dicuţie de redactorii catalogului, între anii 1701-1800 au funcţionat
tipografii în cincizeci de localităţi (aşadar, cele ardelene reprezintă doar
28% din totalul localităţilor înzestrate cu tipografie). Nu dispuneau la vremea
respectivă de tipografii localităţi precum Arad, Satu Mare, Baia Mare şi Zalău,
dar nici Beiuş, Făgăraş, Deva, Turda, Sighişoara sau Lugoj. De asemenea, nu au
o tipografie proprie Sfîntu Gheorghe, Odorheiul Secuiesc, Miercurea Ciuc sau
Tîrgu Secuiesc, deşi aceste localităţi au fost ridicate la rang de oraş încă în
Evul Mediu, avînd instituţii de învăţămînt mediu aflate în plină dezvoltare.
Ele vor intra în rîndul localităţilor cu tipografie proprie abia în veacul al
19-lea.
Dincolo de
Carpaţi, în Ţările Române, în decursul secolului al 18-lea au funcţionat
imprimerii în nouă centre, cinci în Muntenia (Bucureşti, Buzău, Snagov, Rîmnic
şi Tîrgovişte) şi patru în Moldova (Iaşi, Dubăsari, Rădăuţi şi Movilău). Sînt
însă şi ani în care tiparul românesc se restrînge la aria Transilvaniei, cum
s-a întîmplat în 1708, 1711, 1718, 1721-1722, 1727, 1738, 1772 sau 1788. În cel
mai fericit caz, tipografiile din afara arcului carpatic şi-au desfăşurat
activitatea în mod simultan, adică, de exemplu, în anii 1743, 1745, 1747, 1768,
1785 şi 1794 sînt atestate patru tiparniţe care funcţionau în acelaşi
timp.
În Ardeal, doar patru
localităţi îşi continuă neîntrerupt activitatea tipografică: Sibiul, Braşovul,
Clujul şi Mănăstirea de la Şumuleu-Ciuc.
Prima dintre ele
dispunea de o tipografie orăşenească (Stadtdruckerei) încă din 1575, şi
care a funcţionat pînă aproape de sfîrşitul perioadei alese de noi spre
cercetare (1789), cînd însă este preluată şi cumpărată de familia lui Martin
Hochmeister. Alături de Hochmeister, amintitul Peter Barth îşi va
deschide în 1747 la Sibiu cea de a doua tipografie. Producţia acesteia va
acoperi a doua jumătate a veacului al 18-lea. Sibiul devine apoi teren de
încercare pentru încă doi întreprizători care contribuie la crearea unei reale
concurenţe editoriale. Este vorba despre eforturile din 1776 ale lui Gotllieb
Posch şi cele ale lui Johann Theophil Mühlsteffen din anii de
ofensivă ai jozefinismului, adică între 1786 şi 1790.
La Cluj, Biserica Reformată,
întărită de privilegiile de care se bucurau din partea principilor din perioada
anterioară, are o tipografie prestigioasă la care lucrează printre alţii, în
calitate de conducător, vestitul M. Tótfalusi Kis Miklós. Atelierul a
editat cărţi între anii 1668-1770. Calvinii au mai înfiinţat pe lîngă Colegiul
Reformat din localitate şi un al doilea atelier de editare pentru manuale şi
materiale didactice. Această producţie va alimenta cu tipărituri necesare
activitatea didactică şi confesională a tuturor şcolilor superioare calvine şi
unitariene din Transilvania. Volumele ajung astfel la Odorheiu Secuiesc, Zalău,
Tîrgu-Mureş, Cristuru Secuiesc şi Turda, ca şi în biblioteca şcolilor din Aiud
sau Orăştie. Odată cu încetarea activităţii tipografiei bisericii, sarcinile
acesteia sînt preluate de către Colegiul Reformat din Platea Luporum [Farkas
utca] (azi str. Kogălniceanu).
Unitarienii din Cluj
au o tipografie mică — o încercare de scurtă durată de a se elibera de sub
tutela altor confesiuni — astfel că între 1697-1703 avem date despre tipărirea
unor volume de cult, de matematică şi de filosofie.
Odată cu repunerea
catolicismului în toate drepturile pe care le-a avut anterior reformei
religioase, la Cluj se reînfiinţează Liceul Iezuit, preluat după 1773 de către
ordinul piariştilor şi avînd sarcini didactico-educative. În deceniul opt al
secolului, şcoala a fost ridicată pentru o scurtă perioadă şi la rang de
universitate (institut de învăţămînt superior). Aşa se explică şi desele
schimbări de nume şi de titluri de posesiune ale tipografiei, înfiinţată în
1726 sub numele de Typographia Academica (pînă în 1774) şi rebotezată şi
reorganizată în acelaşi an sub numele de Typografia Universitatis (1774-1783).
Atelierul aparţine între anii 1783 şi 1798 Episcopiei Romano-Catolice, dar,
odată ce manuscrisele sînt trecute prin sita cenzurii, atelierul rămîne deschis
publicării de lucrări de toate tipurile. Aşa cum am arătat, în 1790 Martin
Hochmeister jr. deschide o tipografie în oraş, pe pagina de titlu a cărţilor
tipărite de el figurînd adesea, ca loc al apariţiei, două localităţi: Sibiu şi
Cluj (Cibinii — Claudiopolis). Nici rivalul său, Peter Barth cel tînăr, nu se
lasă mai prejos. În 1796 înfiinţează şi el un atelier pe malul Someşului Rece.
Ultimele două iniţiative apucă şi trec pragul secolului următor.
Clujul rămîne singura
localitate unde în cursul secolului al 18-lea nu va înceta pentru nici un
moment/(an) tipărirea şi editarea de titluri noi, chiar dacă au existat
perioade în care se lansaseră un număr infim de tipărituri. Pata cea mai
întunecată a acestei perioade o constituie anul 1708, cu o singură apariţie
(sîntem spre sfîrşitul războiului curuţilor, Clujul fiind ars, devastat şi
prădat de mai multe ori). Alte eclipse tipografice sînt înregistrate în 1714, 1715
şi 1754, cînd nu sînt scoase pe piaţă decît cel mult trei titluri pe an. Tot
aici se ating însă şi cotele maxime de producţie. Astfel, între 1794-1795 apar
47 de noi tipărituri, iar în anul 1791, nu mai puţin de 54, aceste cifre
situîndu-se peste media anuală pe provincie, adică 40-41 de titluri noi!
(Recordul editărilor dintr-un an este egalat şi chiar întrecut, în 1789, cînd
tipografiile din Sibiu înregistrează 87 de titluri publicate. Este adevărat că
majoritatea apariţiilor sînt compuse din acte şi decrete oficiale jozefiniste,
de doar cîteva file).
Tipografia familiei Seuler
(Lucas, Johann şi văduva) de la Braşov (1693-1772) are acelaşi rol ca şi
atelierul municipal de la Sibiu. În 1773, tipografia ajunge în proprietatea
familiei Albrich, şi timp de un sfert de secol va funcţiona ca unica
întreprindere de tipogafie din localitate (1773-1797). În 1797 cunoaştem cîteva
tipărituri semnate de Johann Andreas Wagner, iar din 1798 monopolul
editării îi revine lui Johann Georg von Schobeln.
În principiu, acelaşi
lucru se poate spune şi despre Tipografia Mănăstirii Franciscane de la
Şumuleu Ciuc: ea dispune de o maşină tipografică încă din secolul al 17-lea,
fiind pusă în funcţiune pentru prima dată la 1676 de către Joannes Kájoni
(Căianu). Sînt ani însă în care nu avem informaţii despre producţia atelierului
(probabil fără să fi publicat ceva). Astfel de perioade silenţioase sînt
înregistrate şi între anii 1702-1707, 1709-1714, 1716-1718, 1720-1725 etc.
La Alba Iulia şi la
Timişoara tipografiile au fost reînfiinţate. Prima a fost distrusă încă din
secolul al 17-lea (1658) de către turci. La Timişoara, Matthaus Joseph
Heimerl pune bazele unui nou atelier în 1769, iar la Alba Iulia, episcopul Ignác
Batthyány, fondatorul bibliotecii omonime, preocupat şi de o activitate
literară prodigioasă fondează o editură şi o tipografie ale Seminarului
Romano-Catolic (1785). La Timişoara viaţa intelectuală şi începutul formării
burgheziei moderne vor impune în curînd o activitate editorială-tipografică
foarte vie. Marea firmă cu filiale în Viena, Pressburg (Pozsony) şi Pesta, J.
Th. Trattner, îşi face apariţia în oraşul de pe Bega în 1784, tot atunci
apărînd pe piaţa timişoreană consorţiul local Deutsche Schulanstalt.
Între anii 1785-1790 şi 1787-1790 avem informaţii despre noi iniţiative în
domeniul producţiei tipografice. Este vorba de Joseph Anton Slowatzek,
respectiv H. Eisenfürer. De asemenea, Jacob Joseph Jonas devine
în ultimul deceniu proprietar al unui atelier din acelaşi însemnat municipiu
aflat în plin avînt.
Pe harta tipografică a
Transilvaniei apar însă şi noi centre. În ordine cronologică:
Oradea: Tipografia Seminarului Romano-Catolic (1745 - 1800 ...), neexistînd nici o
legătură între fosta tipografie a lui Ábrahám Szenci Kertész mutată la Cluj, şi
apoi la Sibiu, din oraşul asediat de turci în 1660, şi cea înfiinţată acum;
Blaj: Tipografia Mitropoliei Greco-Catolice
(1747 - 1800...) prin eforturile lui Petru Pavel Aaron;
Carei: Tipografia finanţată de familia
conţilor Károlyi (1754-1800...) pentru nevoile şcolare şi ale vieţii
intelectuale din regiunea sătmăreană şi pentru a-i concura pe calvinii din
Debrecen;
Bistriţa: sînt mai multe încercări: Christian
Lehmann (1760, 1770-1781), Johann Schifft (1762), Peter Eckhart (1789-1797)
ş.a.;
Acelaşi J. Schifft
tipăreşte cărţi şi la Mediaş, mai mult ca sigur între anii 1765-1783 şi
1796-1797. În anul 1763 se întemeiază prima tiparniţă şi la Aiud, prin György
Kis, acesta rezistînd cu succes lipsei sprijinului financiar pînă în anul
1767. În anul imediat următor, meritul de a continua această activitate
editorială îi revine lui Sámuel Debreczeni (1768-1774).
Atît la Oradea
(1798) cît şi la Diosig un tipograf pe nume Pál Medgyessi, îşi va
fonda propriul său atelier (1788-1795).
În sfîrşit, o ultimă
localitate în care s-au întemeiat noi tipografii este Tîrgu-Mureşul. Aici
se va instala însă tipograful clujean Kapronczai Nyerges Ádám (+1786),
probabil la chemarea edililor şi a magistraturii3 , dar abia în 1786. Acest meşter cu studii la Viena,
nu publică decît un singur titlu, pentru ca apoi atelierul să treacă rînd pe
rînd prin mîinile lui László Gál (1787-1790), Antal Huszár
(1793-1794), pentru ca în 1794 sau 1795 să fie achiziţionat de doctorul István
Mátyus, medicul principal al Scaunului Mureş, fără însă ca el să pună în funcţiune
aparatele. (Cu toate că Mátyus este autorul unei „Dietetici” de două, respectiv
şase volume editate la Cluj, respectiv la Pressburg şi Kosice.) Pînă la moartea
doctorului (1802) la noi nu se mai pune în funcţiune nici o tiparniţă,
nemaiapărînd deci nici o tipăritură. În secolul al 19-lea tipografia, prin
donaţie testamentară, trece în proprietatea Colegiului Reformat din localitate
funcţionînd fără întrerupere pînă la 1948.
Din cele 181 de
tipografii cîte au funcţionat pe teritoriul Coroanei Ungare, 39 sînt
înregistrate în Transilvania, ceea ce înseamnă că 16% din ateliere sînt legate
de viaţa intelectuală a acestei provincii.
În cele 39 de
tipografii din secolul al 18-lea au apărut 4073 de titluri. Adică o medie
anuală de 40 de titluri. Acestea sînt cele care pot fi atribuite cu siguranţă
tiparniţelor din Ardeal. Trebuie însă să remarcăm faptul că cercetarea,
descoperirea, descrierea şi identificarea tipăriturilor din secolul menţionat
abia se află în faza de început a unei abordări profunde. Anii care vor veni
vor îmbogăţi desigur numărul titlurilor transilvane, dar cu toate acestea,
cîteva concluzii meritorii pot fi trase, pe baza datelor existente, şi la ora
actuală.
Cele 40 de volume
editate anual de care aminteam mai sus reprezintă o medie matematică. În
realitate însă, această cotă a fost atinsă abia în anul 1744 (49 de titluri),
şi apoi în 1749 (43 de titluri). Deşi în deceniul al 6-lea volumul producţiei
fluctuase, cu începere din 1761 şi pînă la 1771, ea se va situa peste nivelul
mediu, iar în ultimul sfert de veac va înregistra recorduri de peste 100 de
titluri noi apărute într-un singur an (1789-1790) în toată Transilvania.
Performanţele pozitive şi negative se datorau atît cauzelor politice (creşterea
nevoilor pentru lectură, numărul crescînd al celor alfabetizaţi, dar şi
războaiele, răzvrătirile, mişcările politico-religioase ori reformele
politico-administrative, noile sisteme de percepere a taxelor şi impozitelor,
restrîngerea sau lărgirea educaţiei confesionale), cît şi unor cauze economice
şi tehnice (crize de producţie, lipsa surselor de finanţare, a cîte unui mecena
îndrăgostit de arta tipografiei, dificultăţi în înfiinţarea de noi ateliere,
schimbarea setului de litere cu noi piese, apariţia a cîte unui meşter mai
iscusit), dar şi catastrofelor naturale (mai cu seamă epidemii de ciumă,
foamete, inundaţii, arderea tipografiilor) şi modelor literare (creşterea
interesului unui public pentru versuri ocazionale — compuse de elevi de liceu,
de clientela politică, confesională sau de curteni) etc.
Dacă facem un
clasament al productivităţii (vezi Anexa 1) observăm cu uşurinţă că în
fruntea lui se situază tipografiile clujene cu 1843 de titluri (cărţi, afişe,
acte oficiale etc.), titluri care erau editate în limba latină şi în toate
limbile vorbite în Transilvania (45,24%). Al doilea loc este ocupat de Sibiu cu
942 de titluri noi (23,12%). Faţă de aceste două centre intelectuale, politice
şi socio-culturale, celelalte localităţi se adresează fie unui grup mai
restrîns de cititori, fie unei regiuni anume: 480 la Braşov (11,78%), 214 la
Oradea (5,25%), 160 la Carei (3,92%), 136 la Blaj (3,33%); aproximativ acelaşi
număr de titluri (87) apar în decursul unui secol întreg la Şumuleu Ciuc
(2,13%), pe cînd în Timişoara, într-un răstimp de doar patru decenii, se
editează 84 de titluri, adică 2,06%. La Aiud 48 de titluri (1,17%), la Alba
Iulia 29 (0,71%), la Bistriţa şi Mediaş cîte 15 (0,36%), iar la Diosig 12
(0,29%), în timp ce la Tîrgu-Mureş văd lumina tiparului doar 8 titluri (0,19%).
Analizînd aceste date
cu ochiul statisticianului, ne vom da seama că unui singur oraş îi reveneau 291
de titluri, condiţie ce fusese „îndeplinită“ doar de municipiile Cluj, Sibiu şi
Braşov. Unui atelier, pe o perioadă de un secol (deşi doar tipografia veche de
la Şumuleu Ciuc funcţionase fără să-şi fi schimbat proprietarul sau fără o
reorganizare radicală, deci în forma ei iniţială) îi revin 104 tipărituri.
Comparativ putem aminti că în zilele noastre o tipografie de mică capacitate
produce cam tot atîtea titluri în decurs de un an. (Nu cunoaştem numărul
exemplarelor, dar se presupune că ele — în Transilvania secolului 18 — variau
între 100, 300 şi 1000.)
Analizînd producţia
cîtorva ateliere şi corelînd datele cantitative cu anii efectivi de
funcţionare, vom ajunge prin simple calcule matematice la următoarele
rezultatele: tipografia din Blaj a scos titluri noi timp de 48 de ani (din cei
53 de ani de existenţă cîţi a avut pînă în anul 1800 inclusiv), ceea ce
înseamnă că anual erau oferite unui cititor ideal 2,83 cărţi; la Aiud, cele
două tipografii care s-au succedat au produs în decurs de 12 ani 48 de titluri,
adică anual cîte patru. În celălalt capăt al provinciei, la Carei, în 40 de ani
au fost editate 160 de tipărituri, adică tot cîte patru pe an, la fel ca şi în
cazul Colegiului Reformat de la Aiud. Tipografia Academică Clujeană în 48 de
ani a funcţionat fără întrerupere. În toată această perioadă a editat 509
titluri, care reprezintă o cantitate de 10,60 de volume publicate în decurs de
12 luni. La Oradea, în cele două tipografii (pentru că cea a lui Medgyessi Pál
era practic neînsemnată) au fost realizate 214 cărţi în decurs de 29 de ani de
funcţionare reală, adică 7,37 titluri anual. La Cluj, atelierul finanţat de
Biserica Calvină din Transilvania a avut o producţie anuală de 6,34 de titluri,
în timp ce atelierul reformaţilor din localitate avea o producţie medie anuală
de 10,84 de titluri.
În sfîrşit, seria
exemplelor poate fi încheiată cu tipografia familiei Seuler. Activînd la Braşov
între anii 1701-1772 (efectiv şapte decenii) această tipografie a produs 349 de
lucrări (4,98 de titluri într-un an). În concluzie, putem afirma că singura
tipografie care va depăşi media anuală pe ţară (40 de titluri) — editînd 55 de
titluri în 1789, chiar dacă acestea însumau doar 120 de pagini — este cea
condusă de Peter Barth din Sibiu. Barth obţinuse în epoca jozefinistă (1783-1790)
dreptul atît de rîvnit şi de alţii de a fi tipograful oficial al Guberniului.
(Atelierul sibian are o producţie totală de 231 opere, cu o medie anuală 9
publicaţii în 51 de ani).
Pe baza titlurilor
scoase spre vînzare, am dorit de asemenea să aflăm atît numărul paginilor
tipărite de tipografii, cît şi cele realizate într-un an. Am ales de aceea un
eşantion aleator. Făcînd prima încercare de caracterizare cantitativă a
paginilor imprimate ne-am oprit la anul 1707, pentru ca apoi să repetăm din
zece în zece ani aceeaşi operaţiune pînă la sfîrşitul secolului (vezi Anexa
2).
Prin metoda aleasă de
noi, producţia de carte poate fi evaluată mai exact, putîndu-se opera cu date
mult mai apropiate de realitate. De asemenea, putem forma o imagine mai corectă
asupra activităţii tipografice a fiecărui atelier sau centru şi ne putem da
seama cîţi meşteri, calfe şi ucenici (zeţari, culegători, corectori etc.) erau
angajaţi efectiv la oficinele ardelene din secolul al 18-lea.
Enumerarea titlurilor
este foarte atractivă şi arătoasă, dar în acelaşi timp, lista lor ascunde în
sine şi o imagine falsă despre productivitatea tiparniţelor. Astfel, dacă în
unele cazuri trei titluri pot însemna foarte uşor 1000-2000 de pagini, în
altele, cincizeci de tipărituri nu totalizează mai mult 120 sau chiar 50 de
file. Or, eforturile unui meşter, ale unui colectiv de tipografi, zeţari,
gravori sau corectori se măsoară prin munca depusă pentru producerea unei cărţi
voluminioase, în condiţii grafice bune, nemaivorbind de gravuri şi ilustraţii aferente
care apar tot mai des, mai ales în lucrările de ştiinţe naturale şi în cele
tehnice. (Că apariţiile tipografice de la noi au fost sau nu frumoase, nu ne
putem pronunţa deocamdată, niciunul din cercetători neinteresîndu-se decît
incindental de aspectul estetic al tipăriturilor, chiar dacă meseria ieşise de
sub imperiul necesităţii primare şi a intrat în cel al cotidianului şi al unei
exigenţe crescînde în condiţiile concurenţei străine şi autohtone.)
Iată cîteva exemple
despre diferenţele de paginaţie ale tipăriturilor noastre:
La Şumuleu, în 1756 au
fost tipărite 13 titluri cu un total de 297 de pagini. Putem afirma aşadar că
media era 23 de pagini la un titlu. Mult mai relevant este însă să menţionăm,
pe baza cataloagelor, că o singură carte produsă în atelierul franciscanilor
are 14-128 de pagini (Jézus, Mária József), iar o alta (A Jezus
Krisztus Keresztének Uttya) 72 de pagini tipărite, astfel că restul de 11
titluri nu depăşesc 14-15 pagini.
În cele trei
tipografii ale oraşului Bistriţa au apărut între 1760-1797 cincisprezece cărţi
noi. Teoretic vorbind, ele însumează 1207 pagini, cîte 80 pentru fiecare
atelier în parte. Dar socotind după intervalurile de funcţionare efectivă vom
vedea că la Bistriţa s-au tipărit anual în medie 109 pagini.
În secolul al 18-lea,
la Tîrgu-Mureş s-au editat opt titluri. Nu e neapărat un prilej de bucurie.
Totuşi, numărul paginilor ne îndreptăţeşte să emitem o judecată de valoare mult
mai obiectivă: dacă meşterul Kapronczi Nyerges a trimis la tipărire 158 de
pagini gata culese, L. Gál a tipărit 348 de pagini, adică mai mult decît dublu,
în timp ce ultimul, A. Huszár de Nagy Ajta, a tipărit de trei ori mai multe
titluri decît Kapronczai, mai exact 495 de pagini. În total sînt mai mult de o
mie de pagini (1001) în decursul a şase ani, adică 167 de pagini anual.
În cazul Blajului am
examinat ritmul de productivitate pentru cinci ani consecutivi. Dificultatea
acestei examinări constă în faptul că se cunosc titlurile tipărite, dar de
multe ori nemaiexistînd nici un exemplar care să se fi păstrat, nu putem să ne
dăm seama care este (fusese) paginaţia exactă a unor volume importante. Totuşi,
pe baza unor aproximări (şi folosind reeditările) avem următoarea serie:
— 1759: 221 p.
— 1760: 879 p. (un
titlu fără paginaţie cunoscută)
— 1761: 71 p. (două
titluri cunoscute doar din documente de tipografie)
— 1762: 838 p.
— 1763: 1130 p.
Avînd în vedere că
titlurile sînt cunoscute doar din scriptele contemporane sau din referinţe
bibliografice inexacte (Acatist, Penticostarion), în mod normal ele ar putea
conţine mai multe sute de pagini. Pe baza acestor premise, nu credem că părerea
potrivit căreia tipografia Blajului putea să ofere cititorilor anual 1000-1500
de pagini ar fi hazardată, cel puţin nu în perioada analizată de noi. Rămîne ca
cercetările ulterioare să stabilească mai exact tendinţele şi fluctuaţia
procesului de realizare a tipăriturilor din oraşul de pe Tîrnava.
Deşi ne-am ferit să
intrăm în analiza tematică a tipăriturilor cercetate de noi, la sondarea
deceniilor ne-am lovit inevitabil şi de acest aspect deloc neglijabil.
Am putut constata că
aria tematică a tipăriturilor din perioada 1701-1800 acoperă toate domeniile de
activitate. Este adevărat că lărgirea orizontului editorial este sesizabilă mai
ales începînd cu deceniul al şaptelea, toate acestea în ciuda unei cenzuri
severe care apasă asupra societăţii, practic în tot cursul veacului, fiind
exercitată fie de episcopul romano-catolic, fie de o comisie literară de pe
lîngă Guberniul Transilvaniei. Din cele 390 de tipărituri pe baza cărora am
alcătuit seria caracteristicilor cantitative (paginaţia anuală produsă), cele
mai multe — 105 titluri — pot fi etichetate drept producţii beletristice sau
literatură de ficţiune şi lirică (versuri ocazionale, ode etc.).
Literatura teologică
şi de contemplaţie religioasă (66 de titluri) este însă mai voluminoasă, dacă e
să judecăm după numărul paginilor şi filelor conţinute de fiecare operă în
parte. La această literatură se adăugă şi o categorie înrudită: cărţile de
rugăciune şi culegerile de psalmi cu şi fără note muzicale (16 titluri). De
asemenea, acte oficiale: 24; calendare, foarte populare şi de toate felurile
(simple, schematice, cu sfaturi şi pronosticuri): 25; predici mortuare care
conţin cugetări etico-morale, elemente de istorie şi genealogie, ştiri şi
noutăţi sub formă de parabole etc.: 39; teze susţinute de tineri ardeleni la
şcolile greco-catolice, romano-catolice şi protestante: 26 de titluri. Clasicii
antichităţii bat însă în retragere (3 titluri), lucrările de acest gen fiind
suplimentate din contingente străine. În schimb, creşte numărul lucrărilor
didactico-şcolare (de ex. regulamentele şi reglementările şcolare, îndreptarele
ortografice, bucoavnele): 24; şi mai ales cele de medicină şi ştiinţe exacte,
tehnico-naturale datorită creşterii numărului intelectualilor care au studiat
în străinătate altceva decît teologia (Samuel Köleséri, André Étienne, Ferenc
Nyulas, Johann Fridwalszky): 20 de titluri.
Dreptul şi istoria
încep să-şi capete statutul de ştiinţă de sine stătătoare, devenind domenii
vaste de cercetare; se fac primele editări de cronici şi documente istorice şi
se scriu primele monografii geografico-statistico-istorice (11-15 titluri).
Semnalăm de asemenea începutul literaturii de bibliologie şi bibliografie; asistăm
la premiera cataloagelor de editură — 6 titluri (printre ele de ex. tipografia
Hochmeister va scoate din cinci în cinci ani un nou „info” privind ofertele
sale de carte, apărînd chiar şi un album tipografic cu mostre de litere).
Ultimele decenii ale secolului înseamnă şi apariţia primelor periodice din
Transilvania — la Timişoara, Sibiu şi la Cluj — care concurează cu cele vieneze
şi din Pressburg.
Lucrarea noastră este
mai mult un semnal, o sugestie pentru noi cercetări. O propunere de teme şi
modalităţi de abordare a unor domenii speciale care sînt la îndemîna oricărei
biblioteci cu colecţii tradiţionale. Secolul al 18-lea poartă deja amprenta
unei activităţi editoriale mature, iar numărul titlurilor depăşeşte suma
tuturor tipăriturilor înregistrate de la apariţia tiparului la noi în ţară şi
pînă în anul 1701. Ea necesită o tratare mult mai diferenţiată, cu multe
criterii şi promite celor care se vor aprofunda în examinarea ei, noi titluri,
unghiuri de vedere, concluzii istorice şi socio-literare, inclusiv surprize
plăcute.
Acestea fac parte din
riscurile meseriei4 . q
ANEXA 1
Anul Ai AI Bv Bl Bi Ca Cj D M Or Sb SC Tm TgM Suma
1701 6 16 1 23
1702 5 20 4 29
1703 6 13 1 20
1704 5 4 2 11
1705 4 4 6 14
1706 5 4 2 11
1707 4 6 5 15
1708 8 1 4 1 14
1709 9 4 7 20
1710 4 5 5 14
1711 3 4 4 11
1712 6 7 2 15
1713 4 5 3 12
1714 4 3 2 9
1715 4 3 1 8
1716 3 9 1 13
1717 4 6 1 11
1718 5 9 1 15
1719 8 1 1 10
1720 2 7 3 12
1721 5 8 4 17
1722 4 5 3 12
1723 4 9 2 15
1724 2 7 1 10
1725 4 7 11
1726 5 10 2 2 19
1727 4 13 1 18
1728 4 14 2 2 22
1729 5 16 2 2 25
1730 9 13 3 1 26
1731 7 23 1 3 34
1732 6 21 5 1 33
1733 8 23 2 1 34
1734 6 26 1 33
1735 8 27 35
1736 4 23 3 2 32
1737 6 25 1 2 34
1738 6 27 1 1 35
1739 8 22 2 3 35
1740 7 12 7 26
1741 6 20 3 4 33
1742 5 29 5 39
1743 4 13 1 2 2 22
1744 3 37 9 49
1745 3 23 2 1 1 30
1746 29 3 2 1 35
1747 3 2 20 2 5 3 35
1748 2 1 14 1 5 23
1749 4 27 6 4 2 43
1750 7 2 15 3 7 34
1751 11 2 20 6 8 2 49
1752 4 20 6 4 1 35
1753 6 2 13 2 3 2 28
1754 6 3 1 3 2 15
1755 5 2 2 22 3 1 35
1756 2 3 2 11 4 13 35
1757 6 2 3 12 6 2 31
1758 4 5 14 2 2 27
1759 2 2 3 20 6 33
1760 1 6 2 3 19 4 1 36
1761 3 4 2 29 1 9 1 49
1762 5 6 1 4 19 2 6 43
1763 1 4 2 3 22 5 9 46
1764 6 10 2 2 29 2 2 1 54
1765 2 7 3 7 28 1 7 8 2 65
1766 6 4 9 24 5 7 1 56
1767 5 4 1 2 30 11 1 54
1768 4 5 3 2 35 2 3 15 1 70
1769 4 2 3 17 9 7 1 43
1770 5 5 1 3 31 2 12 1 60
1771 10 5 3 5 17 1 1 4 4 50
1772 2 4 2 15 1 7 31
1773 3 3 1 16 1 4 3 3 5 39
1774 2 4 1 2 21 1 4 2 37
1775 4 1 2 28 3 4 1 43
1776 4 1 20 6 7 1 2 41
1777 2 6 16 32 2 6 9 1 2 76
1778 3 10 25 6 14 58
1779 2 3 1 3 22 1 12 16 4 64
1780 1 6 5 19 1 15 26 1 4 78
1781 8 3 1 3 16 1 11 46 2 1 92
1782 2 3 2 19 12 26 2 66
1783 4 4 5 14 3 7 26 1 1 65
1784 2 7 3 20 12 31 1 3 79
1785 2 4 3 10 23 3 31 1 77
1786 1 2 7 17 13 12 28 1 81
1787 2 1 1 7 13 4 26 6 2 62
1788 5 1 2 1 11 2 1 47 1 1 72
1789 1 3 1 2 1 6 3 1 87 1 106
1790 1 4 4 2 3 16 3 4 53 1 19 2 112
1791 4 4 2 1 6 54 2 2 21 6 102
1792 3 1 3 5 31 2 28 3 76
1793 4 1 4 42 3 22 4 1 81
1794 1 1 1 47 13 1 64
1795 20 1 1 47 2 25 1 97
1796 21 1 2 35 1 1 13 3 77
1797 4 20 2 1 22 1 2 13 1 1 67
1798 2 19 1 1 29 3 21 1 1 78
1799 1 23 6 10 1 3 44
1800 1 2 2 33 4 13 1 2 58
48 29 480 136 15 160 1843 12 15 214 942 87 84 8 4073
ANEXA 2
Cărţi
tipărite în Transilvania între anii 1701-1800
Ai
= Aiud
AI
= Alba Iulia
Bv
=Braşov
Bl
= Blaj
Bi
= Bistriţa
Ca
= Carei
Cj
= Cluj
D
= Diosig
M
= Mediaş
Or
= Oradea
Sb
= Sibiu
SC
= Şumuleu Ciuc
Tm
= Timişoara
TgM
= Tîrgu-Mureş
NOTE
1. Bibliografia Românească Veche.
I-IV. Bucureşti; 1910-1944.
2. Régi Magyar Könyvtár. I-II.
Budapest, 1879, 1885.
3. Conducerea oraşului.
4. După încheierea lucrării noastre am primit
la Biblioteca Teleki-Bolyai din Tîrgu-Mureş lucrarea semnată de V. Ecsedy
Judit: A Könyvnyomtatás Magyarországon a kézisajtó korában. 1473-1800.
Budapest, Balassi Kiadó, 1999. (Istoria tiparului din Ungaria în perioada
presei de mînă. 1473-1800), şi în care autoarea ajunge la concluzii foarte
apropiate de cele ale noastre.
*
Mihály SEBESTYén-SPIELMANN (n. 1947) este bibliotecar principal la
Biblioteca Teleki-Bolyai (Tîrgu-Mureş), lector universitar al Academiei de Artă
Teatrală (Tîrgu-Mureş) şi al Universităţii Babeş-Bolyai (Cluj). A publicat
numeroase studii despre istoria Transilvaniei din secolele XV-XVIII, autor al volumelor
Erdélyi fejedelmek (Principii Transilvaniei; 1993, reed. 1994) şi
Múlt és múlt (Trecut şi trecut, 1995).