Ordonanţa nr
Ordonanţa nr. 137 din 31 august
2000
privind
prevenirea şi sancţionarea tuturor
formelor de discriminare
În temeiul
prevederilor art. 107
alin. (1) şi (3) din Constituia României
şi ale art. 1 lit. S pct. 2 din Legea nr.
125/2000 privind abilitarea Guvernului
de a emite ordonanţe,
Guvernul
României adoptă prezenta
ordonanţă.
CAPITOLUL
I
Principii şi definiţii
Art. 1. - (1) În România, ca stat de
drept, democratic şi social, demnitatea
omului, drepturile şi libertăţile cetăţenilor, libera dezvoltare a personalităţii
umane reprezintă valori supreme şi sînt
garantate.
(2) Principiul egalităţii între cetăţeni, excluderea privilegiilor şi discriminării sînt garantate în special în
exercitarea următoarelor drepturi:
a) dreptul la un
tratament egal în
faţa instanţelor judecătoreşti şi a
oricărui
alt organ jurisdicţional;
b) dreptul
la securitatea persoanei
şi la obţinerea protecţiei statului
împotriva violenţelor sau maltratărilor din
partea oricărui individ, grup sau instituţie;
c) drepturile
politice, şi anume
drepturile electorale, dreptul de a
participa la viaţa publică şi de a avea
acces la funcţii publice;
d) alte
drepturi civile, în special:
(i) dreptul la libera circulaţie şi la
alegerea reşedinţei;
(ii) dreptul de a părăsi
ţara şi de a
se întoarce în ţară;
(iii) dreptul de a obţine
cetăţenia
română;
(iv) dreptul de a se
căsători şi de
a-şi alege partenerul;
(v) dreptul de proprietate;
(vi) dreptul de moştenire;
(vii)
dreptul la libertatea de gîndire,
conştiinţă şi religie;
(viii) dreptul la
libertatea de opinie
şi de exprimare;
(ix) dreptul la libertatea de întrunire
şi de asociere paşnică;
e) drepturile economice, sociale şi
culturale, în special:
(i)
dreptul la muncă, la libera alegere
a ocupaţiei, la condiţii de muncă echitabile şi satisfăcătoare, la protecţia
împotriva şomajului, la un salariu egal
pentru muncă egală, la o remuneraţie
echitabilă şi satisfăcătoare.
(ii)
dreptul de a înfiinţa sindicate şi
de a se afilia unor sindicate;
(iii) dreptul la locuinţă;
(iv) dreptul la
sănătate, la îngrijire
medicală, la securitate socială şi la
servicii sociale;
(v) dreptul la educaţie şi la pregătire profesională;
(vi)
dreptul de a lua parte, în condiţii
de egalitate, la activităţi culturale;
f) dreptul de acces la toate locurile
şi serviciile destinate folosinţei publice.
(3) Orice persoană juridică
sau
fizică are obligaţia să respecte
principiile
egalităţii şi nediscriminării.
Art. 2.
- (1) În prezenta
ordonanţă,
prin discriminare se
înţelege orice deosebire, excludere, restricţie
sau preferinţă, pe
bază de rasă, naţionalitate,
etnie, limbă,
religie, categorie socială,
convingeri, sex
sau orientare sexuală, apartenenţă la o
categorie defavorizată sau orice alt
criteriu
care are ca scop sau efect
restrîngerea sau
înlăturarea recunoaşterii, folosinţei sau
exercitării, în condiţii de egalitate, a
drepturilor omului şi a libertăţilor fundamentale sau a drepturilor
recunoscute de
lege, în domeniul politic, economic,
social
şi cultural sau în orice alte domenii
ale vieţii
publice.
(2) Orice
comportament activ sau
pasiv care, prin efectele pe care le
generează, favorizează sau defavorizează
nejustificat ori supune unui tratament
injust sau degradant o persoană, un grup
de persoane sau o comunitate, faţă de
alte persoane, grupuri de persoane sau
comunităţi, atrage răspunderea contravenţională conform prezentei ordonanţe,
dacă nu intră sub incidenţa legii
penale.
(3) Dispoziţiile
sau, după caz,
reglementările unei persoane fizice sau
juridice, care generează efectele enunţate în alin. (2), antrenează răspunderea
contravenţională a persoanei fizice sau
juridice, dacă nu intră sub incidenţa legii
penale.
(4) Măsurile
luate de autorităţile
publice sau de persoanele juridice de
drept privat în favoarea unei persoane,
unui grup de persoane sau a unei
comunităţi, vizînd asigurarea dezvoltării
lor fireşti şi realizarea efectivă a
egalităţii
de şanse a acestora în raport cu celelalte
persoane, grupuri de persoane sau
comunităţi, precum şi măsurile pozitive
ce vizează protecţia grupurilor defavorizate nu constituie discriminare în
sensul prezentei ordonanţe.
(5) În înţelesul prezentei ordonanţe
eliminarea tuturor formelor de discriminare se realizează prin:
a)
instituirea unor acţiuni afirmative
sau a unor măsuri speciale pentru
persoanele şi grupurile de persoane
aparţinînd minorităţilor naţionale, pentru
comunităţile minorităţilor naţionale,
respectiv în vederea protecţiei grupurilor defavorizate, atunci cînd acestea nu
se bucură de egalitatea şanselor;
b)
sancţionarea comportamentului
discriminatoriu prevăzut în dispoziţiile
alin.
(2) şi (3).
Art. 3.
- Dispoziţiile prezentei
ordonanţe se aplică tuturor
persoanelor fizice
sau juridice, publice sau
private, precum
şi instituţiilor publice cu
atribuţii în ceea
ce priveşte:
a) condiţiile de încadrare în muncă,
criteriile şi condiţiile de recrutare şi
selectare, criteriile pentru realizarea
promovării, accesul la toate formele şi
nivelurile de orientare profesională, de
formare profesională şi de perfecţionare
profesională;
b)protecţia socială şi securitatea
socială;
c) serviciile publice sau alte servicii,
accesul la bunuri şi facilităţi;
d) sistemul educaţional;
e) asigurarea libertăţii de circulaţie;
f) asigurarea liniştii şi ordinii publice.
Art.
4. - În înţelesul
prezentei ordonanţe, categorie defavorizată
este acea categorie de persoane care fie se află pe o
poziţie de inegalitate în raport cu majoritatea cetăţenilor datorită originii
sociale
ori unui handicap, fie se confruntă cu un
comportament de respingere şi
marginalizare datorită unor cauze specifice
cum ar
fi o boală cronică necontagioasă ori
infectarea HIV, statutul de refugiat sau
azilant.
CAPITOLUL
II
Dispoziţii speciale
Secţiunea I
Egalitatea în activitatea economică
şi în materie de angajare şi profesie
Art. 5. - Constituie contravenţie,
conform prezentei ordonanţe,
condiţio
narea participării la o activitate economică a unei persoane ori a alegerii sau
exercitării libere a unei profesii de
apartenenţa acesteia la o rasă, naţionalitate, etnie, religie, categorie socială,
respectiv de convingerile, sexul sau
orientarea sexuală, de vîrsta sau de
apartenenţa acesteia la o categorie
defavorizată.
Art. 6. Constituie contravenţie,
conform prezentei ordonanţe, discriminarea unei persoane pe motiv că
aparţine unei rase, naţionalităţi, etnii,
religii, categorii sociale sau unei
categorii
defavorizate, respectiv datorită convingerilor, vîrstei, sexului sau orientării
sexuale a acesteia, într-un raport de
muncă şi protecţie socială, manifestată
în următoarele domenii:
a) încheierea, suspendarea, modificarea sau încetarea raportului de muncă;
b) stabilirea şi
modificarea atribuţiilor de serviciu, locului de muncă sau a
salariului;
c) acordarea drepturilor sociale,
altele decît cele ce reprezintă salariul;
d) formarea, perfecţionarea, reconversia şi promovarea profesională;
e) aplicarea măsurilor disciplinare;
f) dreptul de aderare la sindicat şi
accesul la facilităţile acordate de acesta;
g) orice alte
condiţii de prestare a
muncii, potrivit legislaţiei în vigoare.
Art. 7.
- (1) Constituie contravenţie,
conform prezentei ordonanţe, refuzul
unei persoane fizice sau juridice de a
angaja în muncă o persoană pe motiv că
aceasta aparţine unei rase, naţionalităţi,
etnii, religii, categorii sociale sau
categorii defavorizate ori datorită convingerilor, vîrstei, sexului sau
orientării sexuale a acesteia.
(2) Constituie
contravenţie, conform prezentei ordonanţe, condiţionarea
ocupării unui post, prin anunţ sau concurs lansat de angajator sau de reprezentantul acestuia, de apartenenţa la o rasă,
naţionalitate, etnie, religie, categorie
socială sau categorie defavorizată, de
vîrsta, de sexul sau orientarea sexuală,
respectiv de convingerile candidaţilor,
cu excepţia situaţiei prevăzute la art. 2
alin. (4).
(3) Persoanele
fizice şi juridice cu
atribuţii în medierea şi repartizarea în
muncă vor aplica un tratament egal
tuturor celor aflaţi în căutarea unui loc
de muncă, vor asigura tuturor persoanelor aflate în căutarea unui loc de
muncă accesul liber şi egal la consultarea
cererii şi ofertei de pe piaţa muncii, la
consultanţă cu privire la posibilităţile de
ocupare a unui loc de muncă şi de
obţinere a unei calificări, şi vor refuza
sprijinirea cererilor discriminatorii ale
angajatorilor. Angajatorii vor asigura
confidenţialitatea datelor privitoare la
rasa, naţionalitatea, etnia, religia,
sexul,
orientarea sexuală sau a altor date cu
caracter privat care privesc persoanele
aflate în căutarea unui loc de muncă.
Art. 8. - Constituie contravenţie,
conform prezentei ordonanţe, discriminarea angajaţilor de către angajatori
în raport cu prestaţiile sociale pe care le
acordă acestora, datorită apartenenţei
angajaţilor la o rasă, naţionalitate,
comunităţi lingvistice, origine etnică,
religie, categorie socială sau categorie
defavorizată ori datorată vîrstei, sexului, orientării sexuale sau convingerilor
acestora.
Art. 9. - Prevederile art. 5-8 nu pot
fi interpretate în sensul restrîngerii
dreptului angajatorului de a refuza
angajarea unei persoane care nu corespunde cerinţelor şi standardelor uzuale
în domeniul respectiv, atîta timp cît
refuzul nu constituie un act de discriminare în sensul prezentei ordonanţe.
Secţiunea a II-a
Accesul la serviciile publice
administrative şi juridice,
de sănătate, la alte servicii,
bunuri şi facilităţi
Art. 10. Constituie contravenţie,
conform prezentei ordonanţe, refuzarea
asigurării serviciilor publice administrative şi juridice, pentru o persoană fizică,
un grup de persoane sau o persoană
juridică, datorită apartenenţei acesteia/
acestuia ori a persoanelor care administrează persoana juridică la o rasă,
naţionalitate, etnie, religie, categorie
socială sau o categorie defavorizată,
respectiv datorită convingerilor, vîrstei,
sexului sau orientării sexuale a persoanelor în cauză, dacă fapta nu intră sub
incidenţa legii penale.
Art. 11. - Constituie contravenţie,
conform prezentei ordonanţe, refuzarea
accesului unei persoane sau al unui grup
de persoane la serviciile de sănătate
publică - alegerea medicului de familie,
asistenţa medicală, asigurările de sănătate, serviciile de urgenţă sau alte
servicii de sănătate -, datorită apartenenţei acesteia/acestuia la o rasă, naţionalitate, etnie, religie, categorie socială
sau la o categorie defavorizată,
respectiv
datorită convingerilor, vîrstei, sexului
sau orientării sexuale a persoanelor în
cauză.
Art. 12. - Constituie contravenţie,
conform prezentei ordonanţe, refuzul de
a vinde sau de a închiria un teren sau un
imobil cu destinaţie de locuinţă, de a
acorda un credit bancar sau de a încheia
orice alt tip de contract cu o persoană
sau un grup de persoane, datorită
apartenenţei acesteia/acestuia la o rasă,
naţionalitate, etnie, religie, categorie
socială sau la o categorie defavorizată,
respectiv datorită convingerilor, vîrstei,
sexului sau orientării sexuale a persoanelor în cauză.
Art. 13. - Constituie contravenţie,
conform prezentei ordonanţe, refuzarea
accesului unei persoane sau al unui grup
de persoane la serviciile oferite de
hoteluri, teatre, cinematografe, biblioteci, magazine, restaurante, baruri,
discoteci sau orice alţi prestatori de
servicii, indiferent dacă sînt în proprietate privată sau publică, ori de companiile de transport în comun - prin avion,
vapor, tren, metrou, autobuz, troleibuz,
tramvai, taxi sau prin alte mijloace -,
datorită apartenenţei acesteia/acestuia
la o rasă, naţionalitate, etnie, religie,
categorie socială sau la o categorie
defavorizată, respectiv datorită convingerilor, vîrstei, sexului sau orientării
sexuale a persoanelor în cauză.
Art. 14. Constituie contravenţie,
conform prezentei ordonanţe, refuzarea
acordării pentru o persoană sau pentru
un grup de persoane a unor drepturi sau
facilităţi, datorită apartenenţei acesteia/acestuia la o rasă, naţionalitate,
etnie,
religie, categorie socială sau la o
categorie defavorizată, respectiv datorită convingerilor, vîrstei, sexului sau
orientării sexuale a persoanelor în cauză.
Secţiunea a III-a
Accesul la educaţie
Art. 15. - (1) Constituie contravenţie, conform prezentei ordonanţe,
refuzarea accesului unei persoane sau
al unui grup de persoane la sistemul de
educaţie de stat sau privat, la orice
formă, grad şi nivel, datorită apartenenţei
acesteia/acestuia la o rasă,
naţionalitate,
etnie, religie, categorie socială sau la o
categorie defavorizată, respectiv datorită convingerilor, vîrstei, sexului sau
orientării sexuale a persoanelor în cauză.
(2) Prevederile
alineatului precedent
se aplică tuturor fazelor sau la
etapelor din
sistemul educaţional, inclusiv la
admiterea
sau la înscrierea în unităţile ori
instituţiile
de învăţămînt şi la evaluarea ori
examinarea cunoştinţelor.
(3) Constituie contravenţie, conform prezentei ordonanţe, solicitarea
unor declaraţii doveditoare a apartenenţei acelei persoane sau acelui grup
la etnia respectivă, care să condiţioneze
accesul unei persoane sau al unui grup
de persoane la educaţie în limba maternă. Excepţie face situaţia în care în
învăţămîntul liceal şi universitar candidaţii concurează pe locuri special
acordate pentru o anumită minoritate şi
se impune dovedirea, printr-un act din
partea unei organizaţii legal constituite
a minorităţii respective, a apartenenţei
la această minoritate.
(4) Prevederile alin. (1), (2) şi (3) nu
pot fi interpretate în sensul restrîngerii
dreptului unităţii ori instituţiei de
învăţămînt de a refuza înscrierea sau
admiterea unei persoane ale cărei cunoştinţe şi/sau rezultate anterioare nu
corespund standardelor sau condiţiilor
de înscriere cerute pentru accesul în
instituţia respectivă, atît timp cît
refuzul
nu este determinat de apartenenţa
persoanei în cauză la o rasă, naţionalitate, etnie, religie, categorie socială
sau
la o categorie defavorizată, respectiv
datorită convingerilor, vîrstei, sexului
sau orientării sexuale a acesteia.
(5) Prevederile alin. (1) şi (2) nu pot
fi interpretate în sensul restrîngerii
dreptului unităţii ori instituţiei de
învăţămînt pentru pregătirea personalului de cult de a refuza înscrierea unei
persoane al cărei statut confesional nu
corespunde condiţiilor stabilite pentru
accesul în instituţia respectivă.
(6) Constituie contravenţie, conform prezentei ordonanţe, orice îngrădiri
pe criterii de apartenenţă la o rasă,
naţionalitate, etnie, religie, categorie
socială sau la o categorie defavorizată
în procesul de înfiinţare şi de acreditare
a instituţiilor de învăţămînt înfiinţate în
cadrul legislativ în vigoare.
Secţiunea
a IV-a
Libertatea
de circulaţie, dreptul la
libera alegere a domiciliului şi
accesul în locurile publice
Art. 16. - (1) Constituie contravenţie, conform prezentei ordonanţe,
orice acţiuni constînd în ameninţări,
constrîngeri, folosirea forţei sau orice alte
mijloace de asimilare, strămutare sau
colonizare de persoane, în scopul
modificării compoziţiei etnice, rasiale
sau sociale a unei zone a ţării sau a unei
localităţi.
(2) Constituie contravenţie, conform prezentei ordonanţe, orice comportament constînd în determinarea părăsirii
domiciliului, în deportare sau în îngreunarea condiţiilor de viaţă şi de trai cu
scopul de a se ajunge la renunţarea la
domiciliul tradiţional al unei persoane
sau al unui grup de persoane aparţinînd
unei rase, naţionalităţi, etnii sau
religii,
respectiv al unei comunităţi, fără
acordul
acestora. Constituie o încălcare a
prevederilor prezentei ordonanţe atît
obligarea unui grup de persoane aparţinînd unei minorităţi naţionale de a părăsi
localitatea, aria sau zonele în care
locuieşte, cît şi obligarea unui grup de
persoane aparţinînd majorităţii de a se
stabili în localităţi, arii sau zone locuite
de o populaţie aparţinînd minorităţilor
naţionale.
Art. 17. (1) Constituie contravenţie, conform prezentei ordonanţe,
orice comportament care are ca scop
mutarea sau alungarea unei persoane sau
a unui grup de persoane dintr-un cartier
sau dintr-un imobil, datorită apartenenţei acesteia/acestuia la o rasă,
naţionalitate, etnie, religie, categorie
socială sau la o categorie defavorizată,
respectiv datorită convingerilor, vîrstei,
sexului sau orientării sexuale a persoanelor în cauză.
(2) Prevederea
alin. (1) nu poate fi
interpretată în sensul restrîngerii dreptului autorităţilor de punere în aplicarea
planurilor de sistematizare şi amenajare
a teritoriului, atît timp
cît mutarea se face
în condiţiile legii, iar
măsura luată nu este
determinată de apartenenţa persoanei
sau grupului de persoane în cauză la o
rasă, naţionalitate, etnie, religie, categorie socială sau la o categorie defavorizată, respectiv datorită convingerilor,
vîrstei, sexului sau orientării sexuale a
acesteia/acestora.
Art. 18. Constituie contravenţie,
conform prezentei ordonanţe, interzicerea accesului unei persoane sau al
unui grup de persoane în locurile
publice, datorită apartenenţei acesteia/
acestuia la o rasă, naţionalitate, etnie,
religie, categorie socială sau la o altă
categorie defavorizată, respectiv datorită convingerilor, vîrstei, sexului sau
orientării sexuale a persoanelor în cauză.
Secţiunea a V-a
Dreptul la
demnitatea personală
Art. 19. - Constituie contravenţie,
conform prezentei ordonanţe,
dacă fapta
nu intră sub incindenţa legii
penale, orice
comportament manifestat în
public, avînd
caracter de propagandă naţionalistşovină, de instigare la ură rasială sau
naţională, ori acel comportament care are
ca scop sau vizează atingerea
demnităţii
sau crearea unei atmosfere intimidante,
ostile, degradante, umilitoare sau ofensatoare, îndreptat împotriva unei
persoane,
unui grup de persoane sau unei comunităţi
şi legat de apartenenţa acesteia/acestuia
la o rasă, naţionalitate, etnie, religie,
categorie socială sau categorie defavorizată, ori de convingerile, sexul sau
orientarea sexuală a acestuia/acesteia.
CAPITOLUL III
Sancţiuni
Art. 20. - (1)
Contravenţiile prevăzute
la art. 5-8, 10-14, art. 15
alin. (1), (2), (3), (6),
art. 16, art. 17 alin. (1),
art. 18 şi 19 din
prezenta ordonanţă se sancţionează cu
amendă între 500.000 lei şi
10.000.000 lei,
dacă discriminarea vizează o
persoană fizică,
respectiv cu amendă între
1.000.000 lei şi
20.000.000 lei, dacă
discriminarea vizează
un grup de persoane sau o
comunitate.
(2) Sancţiunile se aplică şi persoanelor juridice.
(3) Constatarea şi sancţionarea
contravenţiilor prevăzute la cap. II din
prezenta ordonanţă se fac de către
membrii Consiliului Naţional pentru
Combaterea Discriminării. Dispoziţiile
Legii nr. 32/1968 privind stabilirea şi
sancţionarea contravenţiilor, cu modificările şi completările ulterioare, se aplică
în mod corespunzător.
(4) Actualizarea
cuantumului amenzilor prevăzute în prezenta
ordonanţă se
va face în conformitate cu prevederile
art. 7 din Legea nr. 32/1968 privind
stabilirea şi sancţionarea contravenţiilor,
cu modificările şi completările ulterioare.
Art. 21. (1) În toate cazurile de
discriminare prevăzute în prezenta
ordonanţă persoanele discriminate au
dreptul să pretindă despăgubiri proporţional cu prejudiciul suferit, precum şi
restabilirea situaţiei anterioare discriminării sau anularea situaţiei create prin
discriminare, potrivit dreptului comun.
(2) Cererea de despăgubire este
scutită de taxă judiciară de timbru.
(3) La cerere, instanţa poate dispune retragerea, de către autorităţile emitente, a
autorizaţiei de funcţionare a
persoanelor juridice care, printr-o acţiune
discriminatorie, cauzează un prejudiciu
semnificativ sau care, deşi cauzează un
prejudiciu redus, încalcă în mod repetat
prevederile prezentei ordonanţe.
Art. 22. - (1)
Organizaţiile neguvernamentale care au ca scop protecţia
drepturilor omului au calitate procesuală
activă în cazul în care discriminarea se
manifestă în domeniul lor de activitate
şi aduce atingere unei comunităţi sau
unui grup de persoane.
(2) Organizaţiile prevăzute la alin. (1)
au calitate procesuală activă
şi în cazul în
care discriminarea aduce atingere unei
persoane fizice, dacă aceasta din urmă
mandatează organizaţia în acest sens.
CAPITOLUL IV
Dispoziţii finale
Art.
23. - (1) În termen de
60 de zile
de la data publicării
prezentei ordonanţe
în Monitorul Oficial al României, Partea
I, se constituie Consiliul Naţional pentru
Combaterea Discriminării, organ de
specialitate al administraţiei publice
centrale, în subordinea Guvernului.
(2) Structura
organizatorică şi
celelalte atribuţii ale Consiliului
Naţional
pentru Combaterea Discriminării vor fi
reglementate prin hotărîre a Guvernului.
Art. 24. - Prezenta ordonanţă intră
în vigoare în termen de 60 de zile de la
data publicării ei în Monitorul Oficial al
României, Partea I. □
PRIM-MINISTRU
MUGUR CONSTANTIN ISĂRESCU
Contrasemnează:
Ministru delegat pe lîngă
primul-
ministru
pentru minorităţile naţionale,
Eckstein Kovács Péter
Ministrul
muncii şi protecţiei sociale,
Smaranda Dobrescu
Ministru de stat, ministrul sănătăţii,
Hajdú Gábor
p. Ministrul educaţiei naţionale
Adrian Miroiu, secretar de stat
Ministrul
finanţelor,
Decebal Traian Remeş
p. Ministrul funcţiei
publice,
Ioan Onisei, secretar de stat
Bucureşti, 31 august 2000.
Monitorul Oficial nr. 431
din 2 septembrie 2000
/body>