RECENZII
RECENZII
Trei regiuni
istorice europene
Jenő Szűcs, în
Între
Occident ŞI RĂSĂRIT,
Editura
T3, Sfîntu-
Gheorghe, 1999.
Discurs în vogă la sfîrşitul
anilor
’80 în Occident, pe fondul falimentului
integral al regimurilor comuniste, şi la
începutul anilor’90 în fosta Europă
comunistă, central-europenismul pare
că a intrat într-un con de umbră.
Revigorat şi practicat în spaţiul ţărilor
grupului de la Vişegrad, discursul cen-
tral-european se „topeşte” pe măsură
ce discursul pan-european se manifestă
|
|
în paralel cu
demersul politic al extinderii Uniunii Europene. Se poate afirma, fără a
greşi prea mult, că discursul despre Europa
Centrală s-a constituit în singurul discurs
tradiţionalist care a tins să ocupe
spaţiul lăsat liber de seriosul recul al marxismului, fie
el şi reformat, aşa cum a fost el în Polonia, Ungaria sau fosta
Cehosolvacie. Atîta
vreme cît stafia regimului comunist bîntuia fostele ţări-satelit ale URSS,
discursul
central-european reprezenta, prin recursul la tradiţia democratică şi la
valorile cul-
tural-artistice, unica soluţie pentru
întoarcerea la normalitate. De asemenea, discursul
despre Europa Centrală răspundea perfect practicilor şi concepţiilor
multicultu-
ralismului şi ale „societăţii deschise”. Totodată, trebuie menţionat că întreaga
semnificaţie profund pozitivă dată „celei de-a treia Europe”, din punct de
vedere
geopolitic şi cultural, a încurajat „fuga
de Est”, dar şi un tip de discurs vag invidios şi
sarcastic faţă de poziţia privilegiată a „adevăraţilor”
central-europeni.
Odată
ajunşi în acest punct de repaus al central-europenismului, putem să
ne oprim şi noi şi să revizităm întreaga dezbatere a acestei noţiuni
geopolitice.
Acesta este, în ultimă instanţă, şi un
recurs la istoria mai apropiată sau mai îndepărtată
a românilor. Cu cît este mai îndepărtată cu atît este mai supusă
manipulării şi eşuării
dezbaterii ori căderii ei în derizoriu.
Recursul la clasicii central-europenismului, cum
ar fi istoricul maghiar Jenő Szűcs, nume aproape necunoscut cercurilor
academice
româneşti, se impune pentru a vedea ce înseamnă Europa Centrală din punct de vedere
istoric. După cum nu se pot înţelege anumite trăsături sau manifestări dacă
nu sînt cercetate originile unui fenomen, tot aşa, clasicii acestui concept
reînviat la
sfîrşitul anilor ’70 în cuprinsul fostei
Austro-Ungarii ne pun în faţă modele culturale
istorice de reflecţie. Jenö Szűcs reface ideea de Europă Centrală
pornind de la
antichitatea romană. Clasicul studiu al lui Szűcs pe această temă are ca
fundament
moştenirea Imperiului roman, moştenire care
a fost preluată şi adaptată. Demonstraţia
lui Szűcs are cîteva puncte care merită o minimă atenţie.
Primul
punct este focalizarea sa asupra Imperiului roman şi a spaţiului
mediteranean. Se ştie că, vreme de milenii, civilizaţia umană a fost sinonimă
cu
spaţiul mediteranean sau cel puţin izvoarele ne fac să interpretăm istoria
antică în
acest fel. Este adevărat că spaţiul mediteranean a fost legat de Orientul
apropiat,
China şi India, însă referirile la modelele politice antice de guvernare sînt
în general
pozitive faţă de moştenirea greco-latină şi oarecum neutre faţă de despotismul
oriental. Divizarea administrativă a Imperiului roman în 395 A.D. a făcut ca
ideea de
imperiu să fie preluată de Imperiul carolingian, în apus, şi de Imperiul
bizantin, în
răsărit. În timp ce în Imperiul basileilor Marea Mediterană şi nordul Africii
au rămas
spaţiul vital, în apusul Europei translatio imperii s-a făcut dinspre
lumea galo-
romanică înspre lumea germanică. Drept dovadă că himera mediteraneană a
continuat să bîntuie imaginaţia politică a
împăraţilor de la Constantinopol, campaniile
împăratului Justinian din secolul al VI-lea în Italia şi nordul Africii
(mergînd pînă la
Cartagina) a urmărit refacerea gloriei
imperiului cezarilor romani. Imperiul carolingian
a luptat pentru investitura papală,
iar schisma religioasă de la 1054 a dublat divizarea
administrativă din 395 cu una culturală. Ideea de Europa a acoperit,
deci, spaţiul
sfîntului Imperiu roman de naţiune Germană
şi creştinismul catolic, ceea ce denumim
generic Occident. Aşa cum spunea Szűcs, „termenul de Occident se referă
la lumea
antică formată în spaţiul mediteranean în opoziţie cu Bizanţul şi Islamul, care
îşi
însuşise jumătatea sudică a lumii antice.”
Al
doilea punct al lui Szűcs este naşterea celeilalte Europe. Secolul
luminilor a desemnat spaţiul de la est de Pannonia şi Carpaţi „Europa de Est”
după ce a fost cunoscut ca „Imperiul mongol”. Principala caracteristică a
acestei
Europe fusese cea a omogenităţii spaţiului ocupat de hanatele mongole, cucerite
de cnezatele ruseşti începînd cu secolul al XV-lea, şi a eterogenităţii
spaţiului
dintre polonezi şi munţii Urali. Coordonatele formării geopolitice a celor două
Europe au fost prima expansiune a barbarilor asimilaţi de moştenirea romană
(500-
800), ofensiva către est a Occidentului prin catolicism (1000-1300) şi
extinderea
influenţei bizantine către nordul Dunării începînd cu secolul al X-lea.
Emergenţa
Europei Centrale se produce pe fondul întîlnirii dintre modelul politico-cultural
occidental şi cel oriental.
Nu
se poate înţelege ce înseamnă Europa Centrală fără a cunoaşte
trăsăturile celor două Europe care dau substanţă Europei „de mijloc”. Szűcs se sprijină pe punctul de vedere exprimat de István Bibó,
potrivit căruia trebuie căutate
„cele mai adînci
rădăcini ale organizării democratice a societăţii”. Szűcs
completează elementele pe care Bibó le
consideră cruciale în organizarea
democratică a societăţii — cutume,
obligaţiile şi drepturile personale şi mutuale,
structura oscilantă a „cercurilor strîmte ale libertăţii” care
protejează de
concentrarea puterii şi de contrabalansarea
metodelor de servitute etc. — şi ţine
să adauge că acestea s-au perpetuat în cadrul unor structuri de-a lungul Evului
Mediu şi a modernităţii timpurii.
Originile a ceea ce stă la baza gîndirii politice de
astăzi — legea naturală, contractul
social, suveranitatea poporului, separaţia
puterilor — au fost conturate în
universităţile apusene (Bologna, Paris, Oxford),
au fost importate din antichitatea
greacă în Renaştere. Mergînd în completarea lui
Bibó, Szűcs arată că „dacă există
cineva care să caute rădăcinile dezvoltării sociale
în sens occidental (aşa cum a arătat
Bibó) sau să încerce să identifice caracteristicile
originale ale Vestului (aşa cum a
arătat Marc Bloch), această consideraţie este
importantă întrucît o asemenea caracteristică a Vestului este separaţia
structurală
şi teoretică a societăţii de stat”. Concluzia lui Szűcs este că, spre deosebire
de
concepţia estică a statului, din care derivă despotismul, unde statul este cel
care
creează societatea, în vest
societatea este cea care a creat statul. Afirmaţia este
susţinută prin modelul democratic al
Atenei şi prin cel practicat de res publica
romană, ilustrată de celebra SPQR. În timp
ce democraţia ateniană a fost sufocată
de autocraţia bizantină, moştenirea romană a
rezistat în republicile italiene care
au împrumutat şi experienţa
ateniană. Pe aceste fundamente se nasc ierarhiile
feudale occidentale medievale şi anume pe contractul dintre suzeran şi vasal şi
nu
pe opresiune şi arbitrariu ca în despotismul oriental. Urmînd linia lui Bibó,
Szűcs
este de părere că aceste structuri sociale au fost atît de diferite încît au
creat două
realităţi culturale distincte.
O altă trăsătură care a divizat profund cele două Europe
este aceea a
apariţiei
a două tipuri diferite de urbanitate. În timp ce în Est autocraţia s-a reprodus
şi
la nivel urban, în Vest s-a petrecut fenomenul de amalgamare a moştenirii
romane
cu
cultura barbarilor. Acest proces de amalgamare poate fi observat şi prin prisma
dublului
schimb. La nivel instituţional, puterea germanică a fost dizolvată de sistemul
roman
iar la nivelul corpului social populaţia romanizată a fost „contaminată” de
triburile germanice. Aceste precondiţii au dus, prin trei procese, la o altă
dinamică
a
dezvoltării vestului urban. Cele trei procese au fost „revoluţia agrară” de la
începutul
„evului întunecat”, ce a dus la naşterea unui nou tip de cultură urbană în
Occident, statutul autonom al oraşelor (suveranitatea politică) şi amalgamul
dintre
revoluţia
agrară şi autonomia politică a generat aşezări urbane puternice economic
şi
cu o înaltă conştiinţă politică. Oraşul răsăritean s-a dezvoltat pe trei
direcţii:
elitele
urbane erau prezente şi în mediul rural, oraşul era deopotrivă centru militar
şi
administrativ,
putînd fi astfel mai uşor controlat de puterea centrală, şi statutul funcţionarilor şi al celor din afara oraşului era
ambiguu. La acestea se adaugă şi
separarea sacrului de secular în oraşul occidental. Pe termen lung, prezenţa şi
perpetuarea privilegiilor oraşului occidental a însemnat, în terminologia
actuală,
descentralizare, imperiile însele fiind concepute în forma de organizare
politică a
„federaţiilor slabe” (weak federation). Ceea ce este îndeobşte cunoscut ca
proces
de
„centralizare” a statelor medievale apusene se bazează pe existenţa
contractului
social.
Modelul revoluţiei franceze a mers cel mai departe reinterpretînd logica
acestui contract social, pe o arie geografică restrînsă însă. Contractul social
avea
„ca
orice copil, doi părinţi: feudalismul şi Biserica”. Raportul dintre puterea
laică şi
cea seculară îşi avea sursele în antichitate dar coroborate cu contribuţii
conceptuale
proprii.
În fine, noţiunea de „libertate” încadrată structurilor
sociale şi politice a
influenţat
decisiv condiţia umană care este „măsura tuturor lucrurilor”. Aici se
cuvine
menţionat un aspect care a marcat decisiv evoluţia statutului social: existenţa
sau
inexistenţa servituţii. Trei tipuri de „libertate teoretică” au alimentat mai
larga
noţiune
de „libertate”. În primul rînd, a fost subordonarea unor grupuri variate faţă
de
autorităţi variate pentru a fi eliberate de o autoritate care putea fi
unilaterală.
Acest
tip a creat acea formă de agregare socială legitimă a comunităţii. Această
legitimitate
a fost conferită grupurilor umane fără permisiunea autorităţii, sine
auctoritate principis, absque licentia
superioris (Baldus de Ubaldis).
În al doilea
rînd, a existat individul, şi el eliberat de
sub o singură autoritate şi care înceta să mai
fie obiect, transformîndu-l în
subiect. El devenea membru al comunităţii, parte a ei
şi apărat de ea. În al treilea rînd
a existat omul ca fiinţă naturală, subiect şi credincios
creştin, liber şi conceput ca „animal
politic” (Aristotel). Argumentele au derivat
din etică, politică şi teologie şi
au statuat legile naturale ale fiinţei umane.
La antipodul acestor analize stă ceea ce s-a constituit
în Europa de Est şi
care
este privit de două secole încoace în termeni negativi. Ceea ce este
intermediar,
Europa
Centrală, este acel spaţiu în care coexistă cele două tipuri de modele, cel
apusean
şi cel răsăritean. În măsura în care periferiile celor două modele au ceva în
comun
pe care şi-l pot împărtăşi, istoriceşte vorbind, atunci acolo este Europa
Centrală în
concepţia lui Jenő Szűcs.
Steliu Lambru