Dinamica
relaţiilor interetnice
din
ultimul deceniu
István Horváth & Marius Lazăr
Integrarea
diversităţii etno-culturale a fost (şi sub multe aspecte încă mai
rămîne) unul dintre aspectele dificile ale procesului de democratizare a
României.
Dificultăţile
ţin de variate motive, cele mai frecvent invocate fiind reziduurile
mentalitare ale naţional-comunismului ceauşist1, respectiv, în
perioada de după
1989, instrumentalizarea (dusă adeseori pînă la paroxism) naţionalismului în
politica românească2.
Cu
toate acestea, există fenomene pe baza cărora putem presupune că s-a
petrecut o schimbare atît a modului în care elita politică înţelege să
gestioneze
dimensiunile politizate ale diversităţii etno-culturale, cît şi a raportării
populaţiei
faţă de această diversitate în general, şi faţă de anumite problematizări
politice în
jurul acestui subiect în particular.
Valorizarea
politică a acestor schimbări prin ridicarea la rang de model de
referinţă a variatelor gesturi şi decizii politice din ultimii cinci ani, respectiv
protestele unor lideri UDMR pe marginea unor asemenea evaluări, sînt semne
evidente ale ambiguităţii acestor
schimbări. Articolul de faţă nu doreşte spulberarea
confuziilor existente, ci reliefarea unor echivocităţi, probabil
inerente unor situaţii
în care se încearcă lămurirea semnificaţiilor de durată ale unui proces în
plină
desfăşurare. Ne vom concentra cu precădere la analiza unor date empirice
referitoare la relaţiile interetnice
produse în ultimul deceniu, cu intenţia vădit critică
a eficienţei cu care acest tip de discurs analitic îşi aduce contribuţia
la reflecţia
privind dinamica relaţiilor interetnice. De asemenea menţionăm că din varii mo-
tive, unele dezvoltate pe parcurs, ne vom
referi mai ales la relaţia româno-maghiară,
şi nu la tot spectrul relaţiilor interetnice din România.
Referitor
la schimbările intervenite la nivelul politicului este remarcabil un
oarecare proces de detensionare a relaţiilor interetnice din România, în speţă
a
relaţiei dintre statul român şi minoritatea maghiară. Cert este că actualmente
cîmpul politic, structurat
în relaţie cu problema integrării celei mai numeroase minorităţi
din România, prezintă o configuraţie mai puţin marcată de tensiuni fundamentale,
şi mult mai orientată către formule politice de gestionare a aspectelor
contencioase
ca în prima parte a deceniul trecut.
Pînă în 1996 anatemizarea sau cel puţin delimitarea de
UDMR a fost o modalitate
frecvent uzitată de
majoritatea partidelor politice româneşti pentru a-şi manifesta
opţiunile naţionale3. Este
suficient să ne gîndim la ultimatumul (suficient de teatral ca
să nu existe nici un dubiu asupra naturii ei electorale) din 1995 al
Convenţiei
Democratice, care a dus — după o perioadă
relativ îndelungată de alianţă de opoziţie
– la divorţul de UDMR. Pe fond au
fost aduse acuze identice cu cele vehiculate de
partidele ultranaţionaliste, singura diferenţă fiind că polul – considerat pe
atunci cel
democratic – nu a împărtăşit
măsurile radicale propuse de acerbii apărători ai naţiunii.
Practic
acest episod este relevant pentru acea perioadă, în fervoarea cu care
s-a formulat problema naţională, ideea de negociere politică cu un partid etnic
şi
problema integrării politice a maghiarilor din România era exclusă. Eşecul
negocierilor de culise de la Neptun din 1993 între PDSR şi UDMR4,
divorţul,
anterior prezentat, de UDMR al CDR, sînt semne clare că pe tematica minoritară
nu se puteau concepe legături cu valenţe cît de cît pozitive între actorii
politici.
În
acest context procesul de acomodare a UDMR în relaţia cu statul român,
de integrare în
cîmpul politic românesc – început cu cooptarea acestui partid la
guvernare în 1996,
întărit de modul în care, urmare a alegerilor din 2000, PDSR a
înţeles să inculdă o parte din cererile UDMR în programa de guvernare – poate
fi
considerat o schimbare de direcţie radicală.
După
1996 asistăm la o restructurare a relaţiilor dintre diferiţi actori politici,
respectiv la o reevaluare a problemei minoritare în contextul politic. Mai
precis, o
parte din problemele ridicate de UDMR devin legitime, şi chiar dacă nu
întotdeauna
soluţionate pozitiv, sînt incluse pe agenda dezbaterilor poltice. UDMR iese din
poziţia defensivă, renunţînd la tactica ofensivei indirecte, făcută prin
internaţionalizarea problemei maghiarilor din România. şi chiar dacă în
retorica
naţionalistă, parteneriatul cu UDMR este un gest de trădare naţională, se
vehiculează ideea unei poziţii speciale a acestui partid în politica
românească,
mergînd pînă la declaraţii politice (adevărat foarte conjuncturale) ce lasă să
se
întrezărească posibilitatea imaginării unei formule consociative.
Aceasta
este partea frumoasă a poveştii evoluţiilor de după 1996. Gesturile
politice majore care au fundamentat această reorientare pot fi şi au fost
frecvent
explicate prin referiri la obiective politice fără legătură directă cu
gestionarea
macro-politică a diferenţelor cultural – identitare5 (nevoie de
sprijin parlamentar,
considerente de imagine etc). Prin urmare, se poate afirma că nu s-au petrecut
schimbări majore la nivelul modului de reprezentare, formulare a problemei
integrării diversităţii etnice (Andreescu, G, 1999). Determinante în evoluţiile etnopolitice,
în lipsă de strategie pe termen lung, rămîn calculele politice, raţiunile
fie externe, fie de
confort parlamentar al partid(-elor)ului la guvernare.
În
pofida schimbărilor de tactică şi a începutului structurării unui cîmp
relaţional în jurul problemelor etnopolitice, în care actorii nu se mai
contestă ci se
recunosc reciproc, în care există mecanisme mai mult sau mai puţin institu-
ţionalizate de detensionare, nici limbajul discursului politic despre problema
minoritară încă nu s-a schimbat într-un mod semnificativ, rămînînd încă la un
nivel
rudimentar (Oprescu, D. 2001, p. 53).
Totuşi
nu putem ignora cîteva dezbateri publice bine articulate în legătură cu
variatele aspecte ale interferenţei politicului cu etnicul, fie cele
referitoare la
redefinirea bazei constitutive a comunităţii politice (vezi o sinteză la zi a
dezbaterii
în Haddock, B., Caraiani, O., 1999), fie acelea legate de variatele soluţii
macro-
politice menite să reglementeze integrarea minorităţii maghiare6. Ca
atare, chiar
dacă în dezbaterea politică, nu este observabilă nici o deschidere faţă de
redefinirea
de fond a problemei minoritare, pe piaţa ideilor există variate abordări
alterna-
tive.
Un prim element demn de reţinut ar fi schimbarea — la
nivelul practicii politice
— a modului de
raportare la diversitatea etno-culturală, fiind evidentă trecerea de
la o politică de contestare reciprocă la una de acomodare, dar fără asumarea
consecventă a unor
modele conturate ale politicilor de acomodare7. Problema
majoră nu este lipsa
de angajamente principiale sau strategii de perspectivă bine
articulate, ci înainte de toate de modul deficitar şi lipsit de perspectivă în
care
variatele intenţii politice sînt traduse în politici publice (Oprescu, D.
2001),
respectiv în palimpsestul dezbaterilor care implică probleme legate de minorităţi,
ultimul strat de europensim este prea subţire, deseori răzbate culoarea maro.
Un
alt aspect pe care se concentrează articolul de faţă, este identificarea unor
eventuale modificări în modul în care opinia publică se raportează la
tendinţele
anterior schiţate ale dinimicii din sfera etnopoliticului.
Fără
să avem intenţia unei analize exhaustive, am încercat să identificăm
cercetările empirice majore din domeniu. Asumîndu-ne parţialitatea inventarului
încercăm să oferim şi o evaluare a impactului acestor investigaţii. Mai ales
din
considerente de volum ne vom concentra mai ales pe analizele făcute în legătură
cu minoritatea maghiară.
Astfel
am identificat, între primele cercetări referitoare la relaţiile interetnice
din România, două anchete realizate în
1992, care au stat la baza mai multor articole
publicate în revista Sociologia Românească, din care o parte
preluate într-un volum
colectiv publicat în 1995 (Abraham, D., Chelcea, S., Bădescu, I. 1995).
Luat
în ordine cronologică urmează anchetele efectuate de Mircea Kivu8
între
1994-1996, care au furnizat un volum considerabil de date, dar nu avem
cunoştinţă
de prelucrări sistematice, şi bine aşezate în contextul etnopolitic al
perioadei.
Seria continuă, şi după 1996, în 1997 în cadrul
programului Barometrul Opiniei
Publice CURS include9
mai multe întrebări referitoare la relaţiile interetnice. Iarăşi
în afară de prelucrările primare publicate într-o broşură (CURS 1997) nu avem
cunştinţă de alte analize.
Centrul
de Cercetare a Relaţiilor Interetnice din Cluj (CCRIT) a efectuat mai
multe anchete de amploare referitor la relaţiile interetnice. Prima la
sfîrşitul anului
1997 la nivelul Transilvaniei, în colaborare cu Institutul de Sociologie a
Universităţii de ştiinţă Eötvös Loránd din Budapesta. şi în acest caz, au
circulat
vreme relativ îndelungată doar prelucrările primare (Culic, I., Horváth I.,
Lazăr,
M., Magyari N 1998). Ulterior au apărut cîteva interpretări mai consistente
(Culic,
I. 1999, Csepeli Gy. et all. 1998, Csepeli Gy., Örkény A. Székelyi M.10,
2000) ale
celor care au colaborat la proiectarea anchetei.
O
altă anchetă, efectuată tot de CCRIT, în vara anului 2000 s-a concentrat pe
problema convieţiuirii româno-maghiare din Harghita Covasna, apărînd o sinteză
comprehensivă, ce prezintă rezultatele anchetei, în contextul mai larg al
modului
cum este construit de către politic contenciosul legat de cele două judeţe cu
populaţie majoritară maghiară (Lazăr, M. 2000a).
Tot
în acelaşi an CCRIT a realizat o anchetă naţională, prima din seria
Etnobarometrelor iniţiată de Centrul de Resurse pentru Diversitate
Etnoculturală,
în afară de
prelucrările primare (Culic, I., Horváth I. and Lazăr,M. 2000) au fost
publicate şi cîteva
analize despre variatele aspecte ale relaţiilor interetnice (Culic,
I., Horváth, I. şi Raţ, C. 2000)
Şi
în final, dar nu în ultimul rînd, menţionăm ancheta efectuată în 1998, care
a stat la baza unei elaborări analitice mai de amploare a Alinei Mungiu-Pippidi
(1999).
Acestea
au fost cercetările care au aplicat chestionare în paralel pe populaţia
română şi maghiară.
În
afară de aceste anchete s-au efectuat şi o serie de cercetări care s-au
concentrat exclusiv pe maghiarii din România. Două realizate de CCRIT (în 1999
şi 2000), ale căror date au fost făcute publice sub forma unor broşuri
destinate
presei, prelucrarea unor aspecte ce prezintă interes ştiinţific este în
derulare.
Mai
avem cunoştinţă despre o serie de cercetări efectuate de Institutul Balázs
Ferenc din Ungaria11, în faza actuală a unei cercetări
bibliografice, care urmăreşte
identificarea publicaţiilor referitoare la relaţiile interetnice din România,
am
identificat un singur articol publicat pe baza rezultatelor cercetării (Sorbán,
A.
1999). Dintre publicaţiile care cuprind prelucrări ale unor date empirice
despre
minoritatea maghiară din România menţionăm cartea lui Gereben F. (1999).
Mai
avem cunoştinţă şi despre alte cercetări, mai ales din surse private, dar
neidentificînd pînă la ora actuală publicaţii în care rezultatele să fi fost
făcute
publice, nu le menţionăm aici.
Inventarul
acestor cercetări este în mod implicit şi o diagnoză parţială. În
primul rînd este vorba de lipsa de organizare a comunicării în domeniul
ştiinţelor
socio-umane. Căci chiar dacă după 1989 sociologia, în general ştiinţele socio-
umane din România s-au reprofesionalizat relativ repede, sînt încă departe de
acel
nivel de instituţionalizare (şi finanţare) care să permită o muncă sistematică
şi o
structurare adecvată a acestui cîmp de comunicare şi producţie ştiinţifică (Lőrincz
D. J. 2000).
În acest context nu fac excepţie nici analizele
referitoare la relaţiile interetnice.
Deşi s-au efectuat
cîteva cercetări empirice de amploare, pe baza rezultatelor
obţinute cu greu se poate contura o viziune
coerentă despre eventualele transformări
care ar fi intervenit în timp, în legătură cu modul cum populaţia s-a
raportat la
diferitele problematizări legate de integrarea diversităţii culturale.
O
problemă esenţială o reprezintă diseminarea deficitară a rezultatelor
cercetării, publicaţiile de specialitate avînd doar relatări ocazionale în
acest sens.
Chiar şi excepţiile menţionate aici (publicarea în Sociologie Românească sau
în
Revista de Cercetări Sociale a unor prelucrări, sau articole scrise pe
bază de date
ale unor anchete) întăresc într-un anumit sens cele mai sus afirmate, şi anume
prin
faptul că în aceste reviste ulterior n-au prea mai apărut articole similare.
Nici revistele specilizate pe probleme etnopolitice, sau legate de minorităţi
(practic
singura publicaţie internă, cu pretenţii academice, de acest gen fiind Altera)
nu au preluat acest
rol, de a relata despre cercetări şi de a prezenta o parte din
datele rezultate.
Indiferent
de raţiuni un lucru rămîne cert: diferitele publicaţii de specialitate
nu reuşesc să oglindească dinamica producţiei ştiinţifice din acest domeniu al
relaţiilor interetnice. Ca atare dificultatea de a avea acces la datele
diferitelor
cercetări depăşeşte cu mult eforturile unei simple documentări, constituindu-se
de
multe ori ca o investigaţie în sine.
Desigur,
aceste lipsuri nu ţin de responsabilitatea, competenţa şi obiectivele,
mai mult sau mai puţin consecvent urmărite ale redacţiilor, ci şi de
specialiştii
care lucrează în domeniu, de responsabilitatea şi interesul lor pentru a
prelucra şi
publica rezultatele.
După
cum am văzut rezultatele multor anchete sînt valorificate doar la nivelul
unor prelucrări primare sub forma unor broşuri destinate unui public larg.
Poate
că unul dintre motivele pentru care se evită comentarea (prelucrarea mai
complexă?)
a datelor este intenţia de a păstra imaginea de neutralitate, într-un mediu
politico-
mediatic agresiv (Lazăr, M. 2000b). Indiferent de motivaţiile unor atari
reţineri,
rezultatul, din punct de vedere al comunicării şi dezbaterii ştiinţifice, este
cu totul
indezirabil. Volumul mare şi sumar prelucrat de date referitoare la diferitele
aspecte
ale relaţiilor interetnice, se constituie ca o resursă primară relativ amorfă.
Lipseşte
structurarea lor în funcţie de ipotezele iniţiale, raportarea lor la alte date, evidenţierea
unor tendiţe în timp etc, şi, poate cel mai important, se constată lipsa
de
raportare reciprocă clar asumată, critică sau constructivă.
În ceea ce priveşte aspectul critic, nu avem cunoştinţă
de nici o dezbatere
profesională
despre rezultatele (să nu mai vorbim de interpretarea datelor12)
diferitelor
cercetări. Referitor la aspectul constructiv, trebuie menţionată lipsa de
comparabilitate între rezultatele diferitelor cercetări, datorită unor moduri
foarte
diferite de a formula întrebările. Sînt rare situaţiile în care se preiau (fie
şi într-o
formă
îmbunătăţită) moduri de a operaţionaliza teme sau probleme, majoritatea
cercetărilor
citate manifestînd simptomele unui solipsism profesional.
În acest contex este deja deplasat să aşteptăm ca pe baza
acestor cercetări să se
facă o evaluare sintetică a dinamicii relaţiilor interetnice, sau ca ele să
stea la baza
unor
demersuri analitice făcute din alte perspective decît cea sociologică, cum ar
fi
cea
politologică. Aceste analize, concentrîndu-se asupra impactului mobilizator sau
al suportului public ale diferitelor discursuri identitare, folosesc frecvent
presupoziţii
sociologice referitor la dispoziţiile latente ale populaţiei, la mecanismele
sociale şi
structurile
mentalitare prin care se explică aderenţa populară la anumite retorici
etniciste.
Nu dorim să invocăm şi să comentăm în detaliu variatele ipoteze sociologice
invocate în diferite analize, ele au fost criticate 13, şi în
mare parte se datorează tocmai
lipsei
unei perspective sociologice pertinente cu intrepretări şi concluzii pregnante.
Acestea
sînt tendinţele marcante ale producţiei ştiinţifice sociologice
autohtone.
Nu am menţionat proiectele iniţiate de specialişti sau instituţii din
străinătate,
cu sau fără colaboratori din România. Cu excepţia cîtorva specialişti
străini,
deja consacraţi, nu există o monitorizare, recenzare consecventă a
materialelor
publicate, nemaivorbind de articole traduse, adaptate şi publicate
privind
rezultatele cercetărilor. În România lipsesc cu desăvîrşire asemenea servicii
esenţiale
pentru practica ştiinţifică, deşi există suficiente exemple, cum ar fi revista
Kisebbségkutatás [Cercetări despre minorităţi], incluzînd în special
recenzii ale
publicaţiilor despre minorităţi şi relaţii interetnice. Acest model ar trebui
să
constituie
o sursă de inspiraţie (şi, de ce nu, baza unui proiect instituţional) pentru
diferitele
instituţii care se preocupă de problema relaţiilor interetnice.
În concluzie, putem observa că problema majoră în
evaluarea dinamicii opiniei
publice în legătură cu dinamica relaţiilor interetnice, nu este lipsa unor date
produse
în
legătură cu acest subiect, ci carenţele în modul în care s-au produs şi
diseminat
aceaste informaţii. Lipsa de instituţionalizare a producţiei ştiinţifice,
relaţiile
profesionale
deficitare sau inexistente între cei preocupaţi de problematică, lipsa
de coordonare, de dezbateri, funcţionarea sub parametrii aşteptaţi a forurilor
de
diseminare
a producţiei ştiinţifice. Iată doar cîteva elemente care oferă un context
de
evaluarea datelor care stau la baza încercării noastre de a oferi o imagine
referitoare la dinamica opiniei publice în legătură cu variatele aspecte
politizate
ale relaţiilor
interetnice.
În încercarea de a contura variaţiunile în raportarea
opiniei publice la cîteva
dintre
aspectele politizate ale integrării diversităţii etno-culturale, ne vom
concentra
preponderent
asupra opiniilor populaţiei majoritare relativ la minoritatea maghiară
din
România. Raţiunile unei asemenea limitări a analizei sînt multiple, menţionăm
aici doar cîteva.
Strategia politică a UDMR, sprijinită de minoritatea
maghiară, a reprezentat
una
dintre provocările majore pentru viaţa politică din România, implicînd
dezbateri
îndelungate
cu ecouri mass-media adecvate. Ca atare variatele aspecte şi dimensiuni
ale acestui proces
au fost bine articulate public.
Fiind probleme larg dezbătute public, poziţiile exprimate
sînt clar delimitate,
există
toate premisele ca să presupunem că o mare parte din populaţie are o
raportare
relativ bine definită în legătură cu variatele opţiuni exprimate. Un exemplu
ar
fi dezbaterea legitimitatăţii UDMR ca partid etnic. În timp s-au articulat,
s-au
reluat
şi exprimat mai multe opinii (de la interzicerea acestui partid, pînă la o
formulă consociativă de guvernare, care ar implica co-optarea consecventă a
reprezentanţilor
minorităţii maghiare în guvern), deci putem presupune că o mare
parte
din populaţie şi-a putut forma o opţiune în legătură cu această problemă.
De ce ne concentrăm doar pe populaţia majoritară? Pe de
o parte pentru că
avem
mai multe date despre această populaţie. O parte din datele prelucrate aici
provin
din cercetări care s-au făcut pe eşantioane reprezentative la nivel naţional,
chiar
şi în anumite situaţii în care a existat un subeşantion maghiar separat, acesta
era de un volum redus, ca atare avem reţineri de ordin metodologic în folosirea
acestor date.
Singurul program de cercetare, pornind de la datele
căruia putem schiţa o
evaluare longitudinală (evoluţia în timp a percepţiilor) şi care corespunde
tuturor
canoanelor
metodologice este programul New Democracies Barometer (în
continuare
NDB). În cadrul acestui program, în perioada 1992-1998 s-au desfăşurat
cîte
trei anchete în majoritatea ţărilor foste comuniste din Europa Centrală şi de
Est.
Variatele aspecte măsurate au fost urmărite în mod constant şi relativ regulat,
la
diferitele anchete s-a folosit un instrument de măsurare identic.
Una dintre dimensiunile urmărite în cadrul programului
s-a referit la percepţiile
subiective
referitoare la variatele surse de risc asupra securităţii ţărilor respective
(Haerpfer,
C. 1999). Între acestea au fost incluse şi minorităţile etnice, formulîndu-
se
o întrebare generală despre măsura în care minorităţile sînt percepute ca
ameninţînd
pacea şi securitatea ţării (Rose, R and Haerpfer, C, 1998, pp. 4).
Înainte de interpretarea acestor date din perspectiva
analizei noastre, trebuie
să atragem atenţia asupra unui pericol. şi anume comparaţia între ţări14
sau
evaluarea
poziţiei unei ţări prin raportare la media ţărilor din regiunea în care s-au
desfăşurat
anchetele. Diferenţele sînt majore atît sub aspectul structurii etnice a
populaţiilor
studiate, cît şi a problemelor etnopolitice existente în fiecare ţară. De exemplu
în Polonia 97,6% din populaţie se declară poloneză, pe cînd în Slovacia
ponderea
celor de naţionalitate slovacă este de 85,7%, sau în Ucraina 27% se
declară
de altă naţionalitate decît ucraineană. Tot aşa, este inadecvat să comparăm
situaţia
Croaţiei, ţară în care, chiar în perioada desfăşurării proiectului, era un
război
etnic, cu Slovenia care a reuşit să-şi negocieze mai paşnic ieşirea din
federaţia Iugoslavă.
Tabel 1.
Procentajul celor care percep minorităţile etnice ca o
ameninţare (mare sau
semnificativă)
la adresa păcii şi securităţii din ţară. – eşantion reprezentativ
pentru
toată populaţia României.
Ţara
|
1992/1993
|
1995
|
1998
|
Slovacia
|
53
|
49
|
43
|
România
|
60
|
33
|
32
|
Bulgaria
|
46
|
36
|
29
|
Cehia
|
44
|
14
|
25
|
Ungaria
|
26
|
15
|
19
|
Polonia
|
35
|
8
|
17
|
Slovenia
|
13
|
20
|
10
|
Croaţia
|
57
|
42
|
39
|
Ucraina
|
24
|
15
|
15
|
Belarus
|
30
|
14
|
14
|
Media CEE
|
40
|
25
|
25
|
Tendinţele manifestate în timp, în fiecare ţară luată
separat, sînt singurele
elemente care ne pot releva ceva din dinamica schimbătoare a modului de
evaluare
a potenţialului de risc presupus reprezentat de minorităţile etnice.
Ceea ce este interesant pentru România, nu este atît o
descreştere semnificativă
a ponderii celor care consideră că minorităţile etnice reprezintă o ameninţare,
ci o
descreştere
într-o perioadă (1995) în care, cel puţin sub aspect etnopolitic, asistăm
la
o escaladare a tensiunilor în jurul temei etnice, mai exact a celei maghiare.
Desigur,
nu avem date exacte despre perioada înregistrării datelor din România, şi
nici
nu dorim să deschidem discuţii teoretice despre factorii ce influenţează opinia
publică,
totuşi doar cu titlu ilustrativ menţionăm cîteva evenimente pornind de la
care
cu greu s-ar putea preconiza o descreştere semnificativă a procentajului
acelora
care consideră
minorităţile un pericol potenţial.
În ianuarie 1995 se oficializează legăturile dintre PDSR
şi partidele conside-
rate
ultranaţionaliste (PRM şi PUNR), ale căror reprezentanţi cer repetat şi insis-
tent scoaterea în afara legii a UDMR. Paralel cu aceasta, Convenţia
Democratică,
invocînd
argumente naţionale (refuzul UDMR de a recunoaşte caracterul naţional şi unitar al
statului) se îndepărtează de această organizaţie. Este anul adoptării
unei legi a învăţămîntului, vehement contestată de UDMR, ameninţînd cu
iniţierea
unor acţiuni de nesupunere civică. Paroxismul pînă la care s-a ajuns este
ilustrat şi
de faptul că apar ştiri conform cărora diferiţi lideri ai unor organizaţii
minoritare
(în afară de cei maghiarii, şi un lider rrom şi german) au primit colete
poştale
conţinînd bombe artizanale15.
În
acest context descreşterea pare surprinzătoare, dar şi mai surprinzător pare
faptul că procentajul celor care în 1998 consideră că minorităţile, grupurile
etnice
reprezintă un pericol, nu s-a schimbat semnificativ în compraţie cu 1995, deşi,
teoretic vorbind, ar fi trebuit deja să se facă simţit efectul depăşirii
pragului
psihologic implicat de co-optarea UDMR la guvernare.
Desigur,
nu populaţia este de vină, ci presupoziţiile referitoare la impactul
schimbărilor etnopolitice asupra modului în care populaţia evaluează relaţiile
interetnice. Avînd în vedere că nu avem o cunoaştere aprofundată a datelor
cercetării New Democracies Barometer, putem doar emite presupoziţii referitoare
la sensul în care subiecţii au reflectat asupra răspunsului în diferitele
perioade în
care s-au înregistrat datele.
În
1995 reducerea temerilor faţă de pericolele implicate de acţiunile presupus
subversive şi destabilizatoare ale minorităţilor pot fi legate tocmai de
articularea
clară, de
activitatea şi discursul coaliţiei denumite şi patrulaterul roşu16.
Discursul
antimaghiar,
deşănţat şi extremist, putea fi un element care să creeze iluzia unui
control puternic al posibilelor manifestări subversive ale acestei minorităţi.
În
timpul sondajului NDB din 1998, taman invers, controlul prin co-optare
(includerea UDMR în coaliţie) putea să
liniştească o parte semnificativă din populaţie.
Dar
nu putem exclude nici o schimbare de mentalitate, cel puţin la o parte
semnificativă a populaţiei, determinată de familiarizarea cu formele de
tensiune şi
conflict politic, care în timp au ajuns să fie percepute ca fiind inerente
sistemului
democratic.
Nu
avem suficiente date pentru a evalua exact mecanismele dominante care
au influenţat modul de raportare la aspectul la care se referă datele reproduse
din
această anchetă. Cert este că aşa cum apare şi cum este interpretat în sursele
citate
de noi (Rose, R and Haerpfer, C, 1998; Haerpfer, C, 1999), creează iluzia unui
indicator universal. Ceea ce putem accepta, doar dacă nu ne interesează
nuanţele,
contextul, şi rămînem la nivelul cel mai evident al interpretării datelor: în
timp, în
România populaţia a considerat că are mai puţine motive de a privi minorităţile
ca
un pericol potenţial pentru stabilitatea internă. Se pare că această
descreştere nu
este determinată de evoluţiile etnopolitice, cel puţin aşa cum ele sînt
reconstituite
şi evaluate de discursul savant.
După
cum am menţionat cercetarea NDB are o semnificaţie aparte pentru că
a fost singura care a acoperit o perioadă foarte lungă, şi din cîte am putut
deduce, a fost relativ
constantă în metdologia redactării şi aplicării chestionarului, respectiv
în modul de construire a eşantionului.
Desigur
ea nu reprezintă singura sursă empirică pe baza căreia am putea
încerca un răspuns, există şi alte cercetări care furnizează date utile în
schiţarea
unor modele descriptive referitor la
dinamica percepţiei populaţiei asupra diferitelor
aspecte ale relaţiilor interetnice.
Astfel
datele uneia dintre primele cercetări la care am avut acces (întreprinse
în 1991) arată că, exceptînd etnia rroma, populaţia României se raportează mai
degrabă neutru la celelalte grupuri etnice care trăiesc în România.
Tabel
2.
Faţă
de următoarele naţionalităţi aveţi sentimente de simpatie sau de antipatie?
(Datculescu, P., 1992, p. 139) – eşantion reprezentativ pentru toată populaţia
României,
1991.
|
Simpatie
|
antipatie
|
niciuna
|
Evrei
|
29
|
10
|
61
|
Germani
|
49
|
4
|
47
|
Romi
|
5
|
68
|
27
|
Maghiari
|
16
|
34
|
50
|
În 1997 (decembrie) un sondaj CURS punea o întrebare cu
un conţinut diferit,
dar de un grad
suficient de generalitate ca să-l cităm aici ca termen de comparaţie.
Tabel 3.
În
general cum evaluaţi maghiarii din România – reprezentativ numai pentru
populaţia de naţionalitate română
Nu ştie
|
Foarte favorabil
|
Favorabil
|
Defavorabil
|
Foarte defavorabil
|
7,1
|
15,1
|
29,3
|
43,6
|
4,9
|
Dacă
ne reprimăm parţial criticismul metodologic (legat de posibilele
interpretări ale sensului întrebării, metodologia de aplicare, populaţie
studiată etc),
putem trage cîteva concluzii despre tendinţele manifestate în populaţie
referitor la
problema minoritară, în general, la problema maghiară (cea mai
politizată şi
mediatizată), în particular.
Observăm
o relativă echilibrare în 1997 a ponderii atitudinilor favorabile cu
cele defavorabile. Creşterea în 1997 de la 34% la peste 48% a ponderii celor
care
se raportează defavorabil la maghiari, trebuie corelată cu creşterea şi mai
pronunţată
a celor care evaluează favorabil această minoritate (de la 16% la 43,4%). Ca
atare
dacă în 1991 raportul dintre cei care considerau că se raportează negativ
(antipatie) şi cei care se
raportează pozitiv (simpatie) era de doi la unu, în 1997 avem ponderi
foarte apropiate.
Creşterea
ponderii acelora care au o opţiune non-neutră în evaluarea generală
a relaţiei dintre români şi maghiari parţial se datorează scalei de evaluare pe
care
subiecţii şi-au putut exprima opiniile17. Dar, făcînd abstracţie de
alte considerente
metodologice, poate că reflectă şi o anumită sensibilizare a populaţiei în
legătură
cu variatele aspecte ale relaţiei dintre majoritate şi diferitele minorităţi.
Totuşi
după cum vom putea constata şi din datele ce urmează să fie prezentate,
această presupunere se poate susţine într-o foarte mică măsură, în sensul că
într-
adevăr în timp creşte ponderea populaţiei
care are o poziţie clar definită, dar aceasta
nu este univocă, în diferitele anchete ulterior efectuate există
problematizări la
care avem o rată foarte ridicată de non-răspunsuri.
De
exemplu într-o anchetă CCRIT (Culic, I., Horváth I. and Lazăr, M., 2000)
din 2000, la o întrebare le fel de generală ca cele anterior prezentate, de
genul
Cum aţi caracteriza relaţiile dintre români şi maghiarii din România, rata
non-
răspunsurilor populaţiei româneşti a fost de 21%. Tot în cadrul acestei
cercetări,
la întrebări de genul În comparaţie cu perioada … cum evaluaţi relaţiile
dintre
români şi maghiari18, am înregistrat o rată de non-răspunsuri de
peste 30% la
populaţia de origine română.
Un alt mod de a
evalua dinamica relaţiilor intercomunitare este cel în care
subiecţii sînt
rugaţi să aprecieze sensul, dinamica schimbării relaţiilor interetnice.
Sub acest aspect cercetările efectuate de IMAS între 1994-199519
reprezintă o
bază adecvată de plecare şi de comparaţie.
Tabel
4.
După 1989
cum au evoluat relaţiile dintre români şi maghiari? – reprezentativ
numai pentru populaţia de naţionalitate română
|
nu ştie
|
schimbate în rău
|
rămase neschimbate
|
schimbate în bine
|
1994
|
1
|
64
|
30
|
5
|
1995
|
1
|
65
|
32
|
2
|
1996
|
–
|
60
|
37
|
3
|
După
cum arată această serie de cercetări, pentru perioada în care evoluţiile
etnopolitice au fost marcate de discursuri şi accente antiminoritare, mai
concret
antimaghiare (vezi Gallagher, T. 1999, Oprescu D. 2001), populaţia română a
avut percepţia schimbării în rău. Aceasta fiind probabil motivată de percepţia
unei
stări tensional-conflictuale bine articulate, cel puţin aşa cum reiese din
datele
paralele publicate în aceeaşi broşură.
Tabel
5.
Între
români şi maghiari, sînt mai multe sau mai puţine neînţelegeri decît înainte
de 1989 –
Ponderea celor care consideră că sînt mai multe. – reprezentativ
numai
pentru populaţia de naţionalitate română
În
2000 CCRIT (Culic, I., Horváth I. and Lazăr, M., 2000) reia, într-o formă
asemănătoare întrebarea.
Tabel.
6.
În
prezent relaţiile dintre români şi maghiari sînt mai bune sau mai proaste în
comparaţie
cu perioada de dinainte de 1989 – reprezentativ numai pentru
populaţia
de naţionalitate română
nu ştie
|
s-au schimbat în rău
|
au rămas neschimbate
|
s-au schimbat în bine
|
32,9
|
24,1
|
24
|
29
|
Datele
din 2000 (Tabelul 6), comparate cu cele înregistrate în perioada 1994-
1996
arată o tendinţă clară de ameliorare a percepţiei privind relaţiile dintre
români
şi maghiari. În 2000
aproape o treime din populaţie consideră că relaţiile româno-
maghiare s-au îmbunătăţit, în comparaţie cu 1996 cînd practic era neglijabilă
ponderea acelora care considerau configuraţia acestor relaţii ca fiind mai
pozitive
raportat la perioada de dinainte de 1989.
Ce semnificaţie
poate avea această evoluţie?
Oare
avem de a face cu o creştere a toleranţei populaţiei faţă de maghiari?
Parţial poate fi susţinută şi această teză, dar datele care le avem nu sînt
convingătoare.
Referitor la anumite teme, des invocate, ale
contenciosului UDMR cu statul român,
asistăm
la o creştere în anumite situaţii (vezi dreptul de a avea şcoli proprii tabelul
9.
din
anexe), la altele a rămas neschimbat (tabel 10 anexe). Respectiv la acele teme
care
în perioada sondajului
CURS 1997 erau fierbinţi (limba predării istoriei geografiei,
cea a examenului de admitere20),
refuzul majoritar este univoc. Foarte probabil că
tendinţa de schimbare a evaluărilor relaţiei dintre români şi maghiari
este legată de
alţi factori decît o sensibilitate crescută
a populaţiei faţă de problemele minoritare.
Asemenea
elemente ar fi o anumită dinamică a percepţiei despre democraţie,
despre promovarea intereselor într-un sistem politic democratic. Un alt element
ce ar explica o evoluţie pozitivă a percepţiei asupra dinamicii relaţiilor
româno-
maghiare ţine de reconfigurarea la nivelul politicului a modului de a gestiona
problemele legate de relaţiile interetnice.
În
primul rînd evaluarile din perioada ’94- ’96 sînt evidente determinate de
cîteva elemente importante. Primul ţine de nivelul scăzut de toleranţă a
populaţiei
la conflicte şi tensiuni. Acesta nu este doar rezultatul convulsiilor sociale,
al
violenţei politice specifice primilor ani de după 1989, ci ţine şi de un anumit
mod
de a vedea relaţia dintre societate şi sfera politică.
În
contextul exerciţiului prelungit al etatismului şi dirijismului comunist, o
dominantă a reprezentării relaţiilor dintre politică şi societate implica
acceptarea
de la sine înţeleasă a autonomiei şi primatului politicului faţă de societate.
Sistemul
democratic era înţeles mai ales sub aspectul pluralismului şi al
competiţiei politice a partidelor, votul fiind un ritual de masă al investirii
cu putere
a unui partid (unei coaliţii), care, în rest, trebuia lăsat să lucreze. În
eventualitatea
în care nu producea beneficiile aşteptate de societate se organizau alte
alegeri.
În acest context zgomotul minorităţii (luat în
sens general ca orice grup care nu
face parte din
majoritatea care guvernează), al diferitelor grupe de presiune nu era
înţeles, ca parte a procesului politic, ca un accesoriu obligatoriu al
guvernării.
Guvernarea în special, era reprezentată ca
un act de inginerie socială, capabil să deter-
mine inclusiv nevoile societăţii, ca atare promovarea de interese,
articularea în sfera
politicului a unor nevoi speciale erau considerate gesturi menite să disturbe
actul
guvernării. Tensiunile politice generate de minorităţi (înţelese în sensul mai
larg al
termenului)
limitau eficienţa guvernului în producerea beneficiilor promise.
În
acest context pretenţiile maghiarilor erau reprezentate ca impietînd asupra
eficienţei democraţiei (aşa cum era ea înţeleasă) în două sensuri. Primul este
cel
deja prezentat, era o minoritate care nu lăsa guvernanţii să lucreze eficient,
în al
doilea sens erau problematice pentru că erau ilegitime. Ilegitime în contextul
statului naţional, ilegitime pentru că distrugeau iluzia unei coexistenţe
neproblematice de dinainte de 1989 des invocată în retorica dominantă pînă în
1996.
Din
1996 se produce o schimbare semnificativă, se acceptă ca fiind legitimă
o parte din ceea ce cere UDMR, respectiv se limitează registrul manifestărilor
prin care acest partid etnic îşi promova interesele21, şi legat de
aceasta se răresc şi
pateticele ieşiri la scenă ale politicienilor cu recitalul despre lipsa de
loialitate a
minorităţii maghiare.
Reducerea
tensiunilor vizible, imaginea de control prin co-optare a UDMR,
iată o posibilă explicaţie a creşterii semnificative în 2000 a ponderii
românilor
care declară că, în comparaţie cu 1989,
relaţiile româno-maghiare s-au îmbunătăţit.
Dar
nu putem exclude nici o schimbare a modului în care o parte din populaţie
reprezintă democraţia, acceptarea ideei că promovarea intereselor este inerentă
funcţionării unui sistem democratic. Cu cel
puţin o parte a acestor interese populaţia
poate fi în profund dezacord, dar în sine o mare parte acceptă ideea că
democraţia
este o arenă deschisă a negocierilor despre aproape orice subiect.
Ideea
unei familiarizări cu un partid etnic în cadrul establishmentului politic
românesc, respectiv efectele benefice ale procesului de structurare a
dezbaterii
politice pe această temă sînt reflectate şi de alte date ale anchetelor
efectuate în
decursul ultimului deceniu.
Astfel
se vede o creştere evidentă a ponderii acelora care consideră acceptabilă
prezenţa unor partide care reprezintă interesele unor grupuri identitare.
Tabel
7.
Sînteţi
de acord ca minorităţile să aibă partide politice proprii? – reprezentativ
numai pentru populaţia de naţionalitate română
|
Nu ştie
|
Da
|
Nu
|
IMAS 1994
|
15
|
42
|
43
|
IMAS 1995
|
13
|
43
|
44
|
IMAS 1996
|
11
|
43
|
45
|
CURS 1997
|
8,1
|
50,5
|
41,4
|
Mai
mult decît atît, după cum arată datele CCRIT din 2000, există un sprijin
de aproximativ 10% pentru o formă consociativă, respectiv aproape jumătate din
populaţie acceptă ideea participării UDMR într-o coaliţie de guvernare.
Tabel
8.
Cu
care dintre următoarele afirmaţii referitoare la UDMR aţi fi mai degrabă de
acord? – reprezentativ numai pentru populaţia de naţionalitate română
Indiferent cine
cîştigă alegerile, este bine ca UDMR să fie cooptată
la guvernare
|
11,7
|
Ca orice alt partid din
România, UDMR poate face parte din
coaliţia care guvernează
|
34,8
|
UDMR poate fi acceptată în
Parlament, dar nu poate fi acceptată
la guvernare
|
20,7
|
UDMR ar trebui acceptată doar
ca o organizaţie culturală
a maghiarilor din România, fără
reprezentare în Parlament
|
21
|
UDMR, ca organizaţie, ar trebui
interzisă
|
9,5
|
Nu ştie, nu răspunde
|
2,1
|
Pentru
o parte semnificativă (aproximativ o treime) din populaţia majoritară
tema maghiară în general are o relevanţă redusă, in extremis se poate afirma că
nu
face parte din acele probleme vizavi de care să-şi fi format păreri, sau
atitudini
generale. Se pare că prezenţa pronuţată a discursului etnicist în dezbaterea
publică,
formulat de regulă în legătură cu tema maghiară, nu a avut un impact major în populaţie.
Desigur, cum se poate observa din datele prezentate în anexe, pe teme
punctuale actuale
preiau discursul dominant.
Pe de altă parte nu se poate vorbi la nivelul majorităţii
de o respingere a
maghiarilor
în general. Avem un segment de populaţie care are atitudini net
defavorabile în legătură cu maghiarii în general, dar şi un segment de un volum
aproximativ
identic al acelora care se raportează în mod selectiv la sfera
problematică legată
de maghiari. □
ANEXE
Tabel 9.
Sînteţi de acord ca minorităţile să poată avea şcoli
proprii? – reprezentativ
numai
pentru populaţia de naţionalitate română
|
anul
|
nu ştie
|
da
|
nu
|
IMAS22
|
1995
|
4
|
16
|
80
|
IMAS23
|
1996
|
4
|
16
|
80
|
CURS24
|
1997
|
6,4
|
25,4
|
68,2
|
Tabel 10.
Sînteţi de acord ca minorităţile să-şi poată folosi
limba maternă în contactul cu
administraţia publică? – reprezentativ numai pentru
populaţia de naţionalitate
română
|
anul
|
nu ştie
|
da
|
nu
|
IMAS25
|
1995
|
3
|
13
|
84
|
IMAS26
|
1996
|
5
|
13
|
83
|
CURS27
|
1997
|
6,6
|
13,1
|
80,3
|
Tabel 11.
Sînteţi de
acord ca minorităţile să aibă biserici proprii? – 28
Nu ştie Da
Nu
3,6
77,2 19,2
Tabel 12.
Sînteţi de
acord ca minorităţile să aibă presă în limba lor maternă?29
Nu ştie
Da Nu
6,1
64,3 29,6
Dinamica
relaţiilor interetnice din ultimul deceniu
Tabel 13.
Să dea examen de admitere în
limba maternă30
Nu ştie Da Nu
6,1 9,2 84,7
Tabel 14.
Să înveţe în limba maternă
geografia şi istoria României31
Nu ştie Da Nu
5,0 11,5 83,5
BIBLIOGRAFIE
1. Abraham, D., Chelcea, S., Bădescu, I. (1995); Interethnic
Relations in Romania, Cluj Napoca:
Editura Carpatica.
2. Andreescu,
G. şi Molnár G. ed. (1999) Problema transilvană Bucureşti: Polirom.
3. Andreescu, G
(1999) ‘Lentoarea conceptelor viteza evenimentelor’ In Andreescu, G. şi Molnár
G
ed. (1999) op.cit. pp. 191 – 215.
4. Bárdi N. şi Eger Gy. ed. (2000) Útkeresés
és integráció. Válogatás a határon túli magyar
szervezetek dokumentumaiból 1989 – 1999 Budapest: Teleki László
Alapítvány, pp. 691 -
732.
5. Brubaker. R. (1998) ‘Myths and
misconceptions in the study of nationalism’ In Hall, JA.
(ed.) The State of the Nation. Ernst Gellner and the Theory of Nationalism. Cambridge
University Press, pp. 272 – 306.
6. Csepeli Gy., Örkény A., Székelyi M.
(2000) ‘Representations of Ethnic Co-existence in
Transylvania’ In Nastasă, L and Salat L. Interethnic
Relations in Post-Communist Roma-
nia Cluj-Napoca: Ethnocultural Diversity Resource Center, pp.
133 – 162.
7. Csepeli Gy., Örkény A., Székelyi M.,
Csere G. (1998) ‘Report from the Fairy Garden: The
National Identity Models of Romanian
Hungarians and Romanians’, In Kolosi T. Tóth I.
Vukovich
Gy. (ed.) Social Report Budapest: TARKI, pp. 519 – 540.
8. Culic,
I. (1999): ‘Dilema
minoritarului: între identitate civilă şi identitate naţională’ In Culic,I.,
Horváth I. and Stan C. (ed.) Reflecţii asupra diferenţei Cluj: Limes, pp.
35 – 47.
9. Culic, I., Horváth I. and Lazăr, M. (2000) Ethnobarometer
May-June 2000 Cluj-Napoca:
CCRIT
10. Culic, I., Horváth I., Lazăr, M.,
Magyari N. (1998) Românii şi maghiarii în tranziţia
postcomunistă. Imagini mentale şi relaţii
interetnice în Transilvania Cluj-Napoca:
CCRIT
11. Culic,
I., Horváth, I. şi Raţ, C. (2000): ‘Etnobarometru’ In Nastasă, L and Salat L. Intereth-
nic Relations in Post-Communist Romania Cluj-Napoca: Ethnocultural Diversity Resource
Center, pp. 253 – 359.
12. CURS – Centrul de Sociologie Urbană şi
Regională (1997) Sondaj naţional de opinie, 4 –
11 decembrie 1997.
13. Datculescu, P. (1992) ‘Social Change
and Changing public Opinion in Romania After the
1990 Election.’ In Nelson. D. N. (ed.) Romania after Tyrany Boulder, San
Francisco,
Oxford: Westview Press.
Freeman, O. (1997): ‘La société, cette
grande absente. Essai critique sur les analyses
occidentales du nationalisme pos-communiste’ In Balkanologie Vol. 1. Nr.
Iulliet 1997.
15. Gallagher, T: Democraţie
şi naţionalism în România. 1989-1998 Bucuresti: ALL, 1999.
16. Gereben F. (1999
): Identitás, kultúra, kisebbség. Felmérés a közép-európai magyar népesség
körében Osiris Kiadó.
17. Haddock, B., Caraiani, O., (1999) ‘
Nationalism and civil society in Romania’ In Political
Studies 1999 June, Vol 47. nr. 2.
18. Haerpfer, C. (1999) ‘Old and New
Security Issues in Post-Communist Eastern Europe:
Results
of 11 Nation Study’ In Europe-Asia Studies September/1999.
19. Horváth, I. (1999) ‘
Multiculturalismul în România: alternativă sau eschivă’ In Culic,I.,
Horváth I. and
Stan C. (ed.) Reflecţii asupra diferenţei Cluj: Limes, pp. 1- 11.
20. Kivu, M. (1994): ‘O abordare empirică
a relaţiei dintre români şi maghiari’ În Revista de
cercetări sociale, nr
4/1994.
21. Lazăr, M. (2000a) ‘Identity
Perceptions and Interethnic Relations in Szeklerland. Elements
for Deconstruction and Reconstruction’ In
Nastasă L. and Salat L ed. (2000) op. cit. pp.
351
– 394.
22. Lazăr, M. (2000b)
‘Subiectivisme transilvane în trecerea de la utopie la ştiinţă’ In. Provincia
aprilie, 2000.
23. Lőrincz D. J. (2000) A
társadalomtudományok helyzete Romániában 1989 után In REGIO
2000/1,
pp. 238 – 248.
24. Mungiu – Pipidi, A. (1999) Transilvania
subiectivă Bucureşti: Humanitas.
25. Oprescu, D. (2001) ‘Un pas greşit în
direcţia cea bună. România şi minorităţile naţionale
(1990 – 2000)‘ In Sfrea Politicii nr. 87-88 pp. 46 – 56.
26. RFE/RL: Eastern
European Perspectives vezi la https://www.rferl.org/eepreport/archives.html.
27. Rose, R and Haerpfer, C. (1998) Trends
in Democracies and Markets: New Democracies
Barometer 1991-98 Glasgow:
Centre for the Study of Public Policy.
28. Sorbán, A.
(1999) ‘Emigrációs potenciál a határon túl élő magyar közösségek körében
(1997).
Elvándorlók,
az elvándorlás gondolatával foglakozók és szülőföldjükön maradók’ In.
Magyar kisebbség 2-3/1999 vezi şi la adresa: https://www.hhrf.org/magyarkisebbseg/9902/
m990226.htm.
29. Verdery, K (1991) National Ideology
under Socialism: Identity and Cultural politics in
Ceausescu’s Romania Berkeley:
University of California Press.
30. Severin, A., Andreescu, G. (2000) Locurile
unde se construieşte Europa. Adrian Severin în
dialog
cu Gabriel Andreescu Iaşi: Polirom.
NOTE
1. Despre această moştenire ideologică vezi Verdery, K.
1991.
2.
Despre fascinaţia naţionalismului şi modul în care această ideologie a fost
instrumentalizată de diferitele partide de pe eşichierul politic românesc de
după 1989, vezi în
Gallagher, T. 1999.
3. Vezi cartea lui Gallagher (1999) dar şi articolele,
minuţios documentate (articole scrise
în
majoritate de Michael Shafir) de pe pagina RFE/RL Eastern European
Perspectives.
4. Project on Ethnic Relations organizează în august
1993 la Neptun o întîlnire „informală”
între politicieni UDMR şi PDSR din linia a doua a
partidelor respective. Sînt convenite anumite
schimbări pozitive referitor la învăţămîntul superior în limba maghiară,
inscripţii bilingve etc.
5. Despre contextul confuz, lipsa oricărei perspective
strategice legate de co-optarea UDMR
la
guvernare vezi Severin, A. şi Andreescu, G. 2000, pp. 21 – 32.
6. Vezi mai multe numere din revista Altera respectiva
sinteza dezbaterii despre autonomie
regionalism,
devoluţie (In Andreescu, G. and Molnár G. ed. 1999).
7. Cu toate că din 1998 încoace şi la nivelul marii
politici asistăm la vehicularea termenului
de multiculturalism, el fiind inclus şi în varianta modificată a legii
învăţămîntului, ar fi prematur
să-l
considerăm a fi ceva mai mult decît o expresie la modă (Horváth I., 1999).
8. Vezi broşura publicată în 1996 de IMAS Relaţiile
interetnice în România. Datele din
această
broşură au apărut în mai multe numere ale revistei KORUNK (iniţiatorul seriei
de
cercetări), şi ulterior în alte reviste (Kivu, M., 1994).
9.
Datele au fost publicate într-o broşură (CURS 1997), respectiv baza de date a
fost
făcută publică, fiind accesibilă la: https://www.osf.ro/bop.htm. Dealtfel datele prezentate în acest
articol sînt prelucrări ale datelor obţinute din baza de date care poate fi
găsită la adresa Internet
menţionată.
10. Autorii au sub tipar o carte ce valorifică
rezultatele cercetării menţionate dar într-un
context
comparativ Central European.
11.
Vezi relatarea despre prezentarea datelor unui sondaj efectuat în rîndul
maghiarilor
care trăisec în statele învecinate
Ungariei, in f.a. ‘Felmérés a határon túli magyarokról. Remények
és igények’ In HVG 1999/32, pp. 99 – 101.
12. Excepţie recenzia lui Lazăr M. (2000b) despre
ancheta/cartea lui Mungiu-Pippidi
(1999).
13. Despre clişeele promovate în studiul naţionalismului
de literatura occidentală vezi :
Freeman,
O., 1997 şi Brubaker. R., 1998.
14. Prezentăm datele altor ţări în care s-a aplicat
chestionarul, doar ca termen de comparaţie
privind
dinamica schimbării percepţiilor subiective.
15. Vezi în cronologia relaţiilor interetnice din România
in Bárdi N şi Éger Gy. (2000), p.
723.
16. Coaliţia de guvernare care funcţiona de facto
începînd cu anul 1993, dar s-a oficializat
în 1995.
17. Sau poate că este vorba doar de faptul că din 1991
sondajul ca practică s-a generalizat,
oamenii
putînd să-şi formeze o imagine asupra modului de funcţionare şi a funcţiilor
comunicaţionale mai generale ale acestei
modalităţi de a reflecta despre treburile publice. Ca
familiaritatea să stea la baza reducerii ponderii acelora care nu se pronunţă.
18. Vezi întrebările exacte în continuare.
19. Vezi broşura publicată în 1996 de IMAS Relaţiile
interetnice în România. Datele din
această
broşură au apărut în mai multe numere ale revistei KORUNK (iniţiatorul seriei
de
cercetări), şi ulterior în alte reviste (Kivu, M., 1994).
20.
Vezi tabelele 13 şi 14.
21. Mai puţine declaraţii surpriză ale liderilor, o
reţinere în evaluări în contactele cu diferitele
organizaţii
internaţionale etc.
22. IMAS Relaţiile interetnice în România. aprilie,
1996. — reprezentativ numai pentru
populaţia
de naţionalitate română.
23. idem.
24. CURS BOP 1997 Decembrie — reprezentativ numai pentru
populaţia de naţionalitate
română.
25. IMAS Relaţiile interetnice în România. aprilie,
1996. — reprezentativ numai pentru
populaţia
de naţionalitate română.
26. idem.
27. CURS BOP 1997 Decembrie — reprezentativ numai pentru
populaţia de naţionalitate
română.
28. idem.
29.
idem.
30.
idem.
31.
idem.
István HORVÁTH (n. 1966), absolvent al
Universităţii Babeş-Bolyai, specializarea
filozofie-sociologie, doctorand în sociologie pe tema „Politici lingvistice şi
sociolingvistică”.
Lector al Catedrei de sociologie al
Universităţii Babeş-Bolyai şi director adjunct al Centrului
de Cercetare al Relaţiilor Interetnice. A publicat numeroase studii în
domeniul relaţiilor
interetnice, coeditor al volumului Reflecţii asupra diferenţei.
Marius LAZĂR (n. 1959), absolvent al Universităţii Babeş-Bolyai, specializarea
filozofie,
doctor în sociologie (cu lucrarea de disertape
„Etnocentrism şi integrare europeană în conştiinţa
culturală românească”. Lector al Facultăţii de sociologie
şi asistenţă socială al Universităţii
Babeş-Bolyai şi director al Centrului de Cercetare al
Relaţiilor Interetnice. A publicat numeroase
studii în domeniul sociologiei elitelor intelectuale, al
procesului de construcţie a culturilor şi
literaturilor
naţionale, al naţionalismului şi relaţiilor interetnice.