Liberi în credinţă
Liberi în credinţă
Note privind situaţia dialogului
ecumenic între luterani şi catolici
după
semnarea Declaraţiei comune privind doctrina justificării
Karl Lehmann
La 31 octombrie 1999 a fost semnat la
Augsburg, oraşul păcii religioase din
1555, o Declaraţie comună privind doctrina justificării, între Federaţia
luterană
mondială şi Biserica catolică. Poate că se cuvine să revenim la aceasta pentru
că
acordul ne plasează în pragul unei noi ere. Acest document oficial semnifică
faptul
că, la sfîrşitul unei istorii de 470 de ani de separaţie, cele două confesiuni
au fost
capabile să elaboreze enunţuri comune pe o doctrină care constituise punctul de
pornire şi, în fond, cauza spargerii Bisericii în Occident. Odată cu receptarea
acestui
acord, condamnările doctrinare legate de justificare îşi pierd caracterul de
anatemă,
cel puţin pentru contemporanii noştri. Chiar dacă trebuie să folosim cu
parcimonie
termeni precum „istoric”, este imposibil să nu vedem în acest eveniment fără
prece-
dent o piatră de hotar în dialogul ecumenic dintre luterani şi catolici.
I. Semnarea ca eveniment
Aceasta nu vrea să însemne că actul
semnării constituie în sine saltul definitiv
în vederea reîntorcerii la unitate. Dar nu ar trebui nici să subestimăm ceea ce
s-a
*Justificare
(Îndreptăţire). Omul botezat,
devenit o nouă creatură, înnoit şi recreat în
spirit, e îndreptăţit să devină “fiu adoptiv al lui Dumnezeu”, e justificat,
avînd dreptul să
participe la viaţa divină prin harul primit de la Dumnezeu din iubire, prin
mijlocirea lui Isus
Cristos, întrupat, mort şi înviat pentru
mîntuirea deci pentru sfinţirea oamenilor: ‘înviat pentru
obţinerea dreptăţii noastre’ (Rm
4,25). Creştinii devin îndreptăţiţi prin credinţă, recunoscînd în
trimisul Părintelui ceresc pe Isus Cristos, dragostea lui Dumnezeu
pentru noi. “Oricine
mărturiseşte că Isus este Fiul lui Dumnezeu,
Dumnezeu rămîne în el, iar el în Dumnezeu. Iar noi
am recunoscut iubirea pe care Dumnezeu o are pentru noi şi am crezut în
ea. Dumnezeu este
iubire, iar cine rămîne în iubire, în
Dumnezeu rămîne, şi Dumnezeu rămîne în el” (I Ioan 4,15-
16). in: Tertulian Langa. Credo.Dicţionar
teologic creştin din perspectiva ecumenismului catolic.
Cluj-Napoca, Editura Dacia, 1997. p.140. (n. trad.)
reuşit. În orice caz, trebuie
să facem tot posibilul, în comunităţile noastre, pentru ca
tot ce s-a celebrat în mod
fericit în acest oraş al păcii să nu rămînă literă moartă.
Pentru un astfel de eveniment
merită să ne bucurăm şi să fim recunoscători. Şi o
vom face cu atît mai bucuroşi cu cît, dacă aruncăm o privire asupra istoriei,
nu
putem decît să deplîngem
consecinţele dezacordurilor noastre profunde, dar poate
că şi, dimpotrivă, vom putea
aprecia tot ce s-a înfăptuit în aceste ultime decenii
pentru a se reuşi uniunea
realizată astăzi în privinţa adevărurilor fundamentale
relative la doctrina
justificării. Într-adevăr, a fost deosebit de dificil să se ajungă la
un acord, din cauză că
opoziţiile doctrinare pe acest subiect au devenit foarte
repede emblematice ca acreală şi asta pentru secole întregi. Chiar dacă este de
înţeles nerăbdarea
creştinilor binevoitori, trebuie să recunoaştem că nu se pot mătura
precum paiele în vînt
asemenea diferenţe de fond. Ele privesc inima credinţei noastre:
un consens care nu le-ar
înfrunta n-ar face decît să se bazeze pe o temelie de nisip.
Acest fapt explică tocmai
caracterul pătimaş al discuţiilor actuale.
Ar fi
păcat să vrem să mergem prea repede şi să izolăm Declaraţia comună de
textele care o însoţesc. Ea
nu a putut să fie atît de densă şi de concisă decît pentru
că a fost precedată de
decenii de lucrări voluminoase şi minuţioase care astăzi sînt
rezumate în afirmaţiile ei.
Am impresia că nu s-a perceput suficient, pînă acum, în ce
măsură aceste documente au
fost decisive pentru ajungerea la un acord pe drumul
unităţii.
II. Semnarea ca încurajare
Semnarea
constituie pentru teologi o mare încurajare pentru continuarea
eforturilor ecumenice.
Uneori aceştia au avut impresia că lucrările lor nu erau
suficient băgate în seamă de
către superiorii ierarhici respectivi. Nu mai este cazul
cu această declaraţie. Cu
toate acestea, nu trebuie să supraestimăm puterea unor
astfel de texte. E nevoie de
timp pentru a schimba obiceiurile de gîndire şi tipurile de
comportament vechi de mai
multe secole precum şi pentru a crea un limbaj care să
devină comun. În afară de
aceasta, trebuie ca ansamblul teologilor, şi nu doar
specialiştii în ecumenism, să
se simtă vizaţi de acest text şi să nu-l lase să cadă în
uitare, aşa cum s-a întîmplat în trecut cu alte declaraţii ecumenice. În orice
caz, să
mulţumim aici tuturor celor
care au muncit cu fidelitate pentru a duce la bun sfîrşit,
în ciuda criticilor, această sarcină în slujba
Bisericilor.
III. Un „consens diferenţiat”
Celor care
s-ar simţi decepţionaţi, care ar crede că textul declaraţiei este încă
greu de probleme încă nerezolvate, le-aş spune că un asemenea sentiment
dovedeşte
o viziune idilică asupra a
ceea ce se poate obţine printr-un acord. Teologia clasică,
atît într-una cît şi în
cealaltă dintre confesiunile noastre, a făcut întotdeauna distincţie
între ceea ce pretinde şi
ceea ce nu pretinde consensul. Pe de o parte este doctrina şi pe de altă parte există riturile, obiceiurile,
disciplina în sens larg. Şi chiar în
doctrină, există loc pentru „o ierarhie a adevărurilor”( Unitatis
Redintegratio, 11).
În ciuda diviziunilor lor, Bisericile creştine ştiu că sînt unite asupra
esenţei. Ioan
Paul al II-lea a declarat de altfel în 1980 că „importanţi piloni ai podului au
supravieţuit furtunii”, iar cardinalul
Willebrands a adăugat „că diviziunea nu a mers
pînă la rădăcină şi că ceea ce este comun depăşeşte acum ceea ce
divizează”.
Decît să
vorbească despre „articol fundamental” sau să aplice ideea de „ierarhie
a adevărurilor”, teologii au preferat mai degrabă să
introducă un concept, acela de
„consens diferenţiat”. În orice caz, termenul consens a fost întotdeauna
utilizat în
dialogul ecumenic însoţit de un anumit număr de calificative. Asta vrea să
spună,
atunci, că acordul dorit de părţi în chestiunea dezbătută a fost atins, dar că
el poate
face obiectul unor ajustări mai precise. Stadiul acordului nu semnifică încă
unitatea.
El constituie o etapă în procesul de unificare care trebuie să culmineze cu o
deplină
şi vizibilă comuniune.
Astfel că s-a căutat să se obţină prin Declaraţia
comună un „consens asupra
unor adevăruri fundamentale relative la doctrina justificării” (vezi nr. 5, nr.
13, nr.
40). Sînt de subliniat două puncte. Pe de o parte, este vorba de „adevăruri
fundamentale”: o conciliere pe această temă nu înseamnă încă un consens deplin.
Acordul nu acoperă o expresie organică comună a doctrinei justificării, ci
fundamentele acesteia şi certitudinile pe care ea le etalează. Asta înseamnă
totodată
că diferenţele care subzistă nu sînt suficiente pentru a anula această
comunitate de
vederi. Să remarcăm, pe de altă parte, că nu s-a folosit articolul hotărît ci
articolul
nehotărît: „consens asupra unor adevăruri fundamentale”. Aşadar pot să
existe
adevăruri fundamentale pe care nu (sau încă nu) le priveşte acest acord. Este
tocmai
ceea ce vor să exprime formulări precum „un înalt grad de orientare şi de
opinii
comune” sau „o înţelegere comună a justificării noastre”.
Aceasta conduce la constatări
eliberatoare. Declaraţia comună „nu conţine
tot ceea ce se învaţă în fiecare dintre Biserici despre justificare” (nr. 5);
ea indică
totuşi faptul că „dezvoltările care
continuă să rămînă diferite nu mai sînt susceptibile
de a provoca nişte condamnări doctrinale” (nr. 5). „Diversele limpeziri privind
unele
argumente particulare sînt compatibile cu acest consens” (nr. 14). Dacă
mai sînt
probleme „de importanţă diversă care cer să fie clarificate ulterior”,
prevalează mai
ales certitudinea, mai importantă, că
„înţelegerea comună la care am ajuns constituie
un fundament solid care va permite această clarificare ulterioară” (nr.
43). Acestea
sînt problemele care rămîn deschise privind justificarea, dar chiar dacă ele
sînt
importante, nu repun în cauză unitatea Bisericilor. Pot să subziste legitime
diferenţe
în interiorul unei comuniuni. Ele nu sînt în mod necesar semnul unei lipse: ele
dovedesc mai degrabă diversitatea care caracterizează unitatea Bisericii şi
care este
într-un sens <plenitudine>. Trebuie acum să măsurăm diversitatea care
poate
caracteriza un asemenea „consens diferenţiat”.
IV. Semnificaţia ecumenică
Am putea
avea impresia că astfel de acorduri sînt o urmare a manipulării şi
trădează credinţa cu care
atîţia oameni au trăit şi pentru care au luptat şi au suferit.
Totodată, studiul textelor
trecutului arată că, desigur, contextul polemic în care au
fost făurite nu a fost
zadarnic pentru fixarea ulterioară a divergenţelor. A existat
tendinţa de fixare pe
poziţii, de a se face paradă de diferenţe, de polarizare pe
accepţiuni diferite ale
vocabularului — să ne gîndim de pildă la termeni precum
păcat, concupiscenţă, certitudinea salvării, merit, lucrări — şi s-a ajuns la
lipsa de
înţelegere, la a nu se mai
folosi acelaşi limbaj. În ce priveşte obiectivul Declaraţiei
comune, el este mai degrabă modest: ea nu pretinde
să judece adevărul obiectiv al
enunţurilor din trecut ci
pur şi simplu să spună că partenerii actuali ai dialogului nu
mai sînt vizaţi de
condamnările de atunci. Trebuie prin urmare să ne ferim de orice
optimism exagerat ca şi de
orice pesimism negru şi să citim pur şi simplu acest
eveniment pe un fond de cinci secole de diviziune, şi asta nu este chiar nimic.
Sînt două
lucruri de văzut corect. Primul este acela că există diferenţe de fond
şi că totul nu se reduce totuşi
la simple probleme de limbaj. Unii n-ar vrea să vadă în
definiţiile confesionale ale
secolului al XVI-lea decît o amestecătură confuză de
concepte depăşite. Nu este
aşa. Aceste texte se bucură şi azi de autoritate în Biserici.
Nu se pune problema de a
construi din ele o viziune atît de liniştitoare încît declaraţia
să ajungă să le îndepărteze
pur şi simplu. Este cu mult mai cinstit din punct de
vedere intelectual să le
înfruntăm pentru a vedea dacă e posibil cel puţin să le
rotunjim unghiurile şi să uşurăm astfel o apropiere ulterioară.
Al doilea
este că Declaraţia comună este înainte de orice făcută din hîrtie. N-
ar trebui ca ea să o ia pe
calea altor acorduri de acest gen care au rămas fără efect.
Trebuie să i se dea viaţă
făcînd-o cunoscută şi fiind studiată. Bisericile au întotdeauna
interesul să revină asupra
temelor centrale ale credinţei atît în predici cît şi în
instanţele de formare. Nu se mai pot de acum preda justificarea şi antropologia
teologică făcînd abstracţie
de acest text-cheie. Pentru catolici, acest text are valoarea
unei „interpretări autentice”
a decretului conciliului de la Trento privind justificarea.
Bineînţeles, cercetarea
tebuie să continuie, mai ales în privinţa punctelor
controversate încă, precum „simul
iustus et peccator”, certitudinea salvării sau
înţelegerea operelor şi a
meritelor. Ar trebui totuşi să fie posibil să se accepte un
asemenea document în ciuda
tuturor imperfecţiunilor şi a limitelor sale, chiar dacă
trebuie să se continuie munca
pe el cu spirit critic. În această privinţă, mi se pare că
seninătatea necesară lipseşte din plin.
Poate că
ar trebui să se facă distincţie între efecte imediate, aşteptări pe termen
mediu şi proces de apropiere
de lungă durată. Ceea ce se urmăreşte pentru azi nu
este nimic altceva decît o invitaţie mutuală la euharistie şi o celebrare
comună a
Cinei Domnului. Dacă luăm în
serios Declaraţia comună şi încercăm să trăim în
spiritul ei, atunci vom face un pas în această direcţie.
Eu percep foarte bine nerăbdările şi neînţelegerile atîtor creştini care, fără
vreo vină, suportă povara
diviziunii chiar şi în cercul intim al
propriei familii. Dar gravitatea problemei, rămasă
încă deschisă, nu permite acţiunea precipitată.
V.
Reinterpretările necesare
În toate
fazele de pregătire a Declaraţiei comune, s-a amintit că marea sarcină
care
le aşteaptă acum pe cele două Biserici este de a propune într-o manieră
reînnoită mesajul
justificării oamenilor aflaţi azi în căutare. Această necesitate e resimţită în
mod dureros
de mult timp. A patra
adunare plenară a Federaţiei mondiale luterane din 1963 de la
Helsinki s-a străduit să dea
o interpretare actualizată a versiunii reformate a justificării.
Ca de fiecare dată cînd se
judecă retrospectiv asemenea documente, eşti cam decepţionat.
Declaraţia oficială
comună se încheie cu
recomandarea: „Luteranii şi catolicii îşi vor
continua eforturile de mărturisire comună într-un spirit
ecumenic, astfel încît să
interpreteze mesajul justificării într-o
limbă accesibilă bărbaţilor şi femeilor de azi, şi în
relaţie cu preocupările atît
individuale cît şi sociale ale timpului nostru” (nr. 3).
Mai multe
căi se deschid de-acum încolo. Aş vrea mai întîi să fac distincţie între
Evanghelia justificării, adică justificarea ca mesaj, şi
doctrina justificării care a fost
formulată în secolul al XVI-lea. E limpede
că doctrina caută să se lipească mesajului
exprimîndu-l într-o manieră conceptuală. Mi se pare că acest lucru
rămîne totuşi
dificil. Sau într-adevăr se limitează prea simplu la o repetiţie sau la o
parafrază a
Sfintei Scripturi, sau se lansează în teorii care la rîndul lor pot încremeni
în teze
dogmatice, rezervate doar specialiştilor. Trebuie să mărturisesc că, în opinia
mea,
recurgerea la acest tip de limbaj are ceva patetic. Nu prin blindarea cu
tratate
confesionale reuşim să facem cu uşurinţă
inteligibilă Evanghelia justificării în lumea
noastră modernă. Cu atît mai mult cu cît ai impresia că pietatea
creştinului mediu
rămîne prea puţin impresionată de acest mesaj.
Nu spun asta din cauza unei atitudini
deliberat critice. Căci pînă în prezent am
avut întotdeauna şi unii şi alţii aceeaşi sarcină şi pe viitor tebuie să ne
străduim să
găsim împreună o soluţie. Aici putem lua exemplul lui Luther care, în ciuda
predilecţiei sale pentru o terminologie
teologică a justificării, a ştiut să renunţe la ea
în mare măsură în catehismele sale, substituindu-i-o pe aceea a
„sanctificării”. Mi se
pare important să menţionez că mesajul biblic al mîntuirii se întinde pe
un registru
larg şi face apel la alte expresii
fundamentale precum „eliberare în vederea libertăţii”,
„reconciliere”, „pace cu Dumnezeu”, „nouă creaţie”, „sanctificare întru Isus
Cristos”
(vezi Declaraţia comună nr. 9-11). În fine, în concluzie,
„printre aceste descrieri,
un loc important revine celei a «ispăşirii păcătosului prin graţia divină şi
prin
credinţă» (Romani 3,23-25) care a
fost mai ales avansată în epoca Reformei” (nr. 9).
Aceasta corespunde de asemenea cu numeroase cercetări biblice.
Toate
acestea nu sînt totuşi de ajuns. Să începem, poate pentru a ne ajuta, cu o
simplă transcriere a
mesajului justificării. Dogma justificării trimite la Evanghelie, cuvînt şi act ale Iubirii divine.
Dumnezeu îşi asumă în Isus Cristos existenţa noastră decăzută şi
ne oferă în schimb viaţa sa
şi justiţia sa. Noi îi aparţinem în viaţă şi în moarte. Afacerea
mîntuirii sau a decăderii
noastre s-a decis pe cruce. Tocmai în acest fel Dumnezeu ni se dă
nouă. Dumnezeu iubeşte în
mod necondiţionat. Isus este aproape de cel care trăieşte
căderea în păcat şi
concomitent dependenţa de mila lui Dumnezeu.
Omul s-a
izbit întotdeauna de acest adevăr. Ne vine greu să acceptăm simplitatea
mesajului justificării. Ba mai mult: sucombăm tentaţiei continue de a crede că
reuşita
vieţii noastre ne incumbă în
întregime. Ne vine greu să acceptăm să fim în străfundurile
noastre fiinţe făcute pentru a primi. Nu încetăm să ne
închidem şi credem că trebuie
şi că putem să ne justificăm prin noi înşine. Evanghelia ne spune totuşi că
asta este
o iluzie, căci numai Dumnezeu poate în
final să ne salveze iertîndu-ne şi împăcîndu-
ne cu el. Teologia reformată pune acest lucru în valoare prin folosirea
cuvîntului
„singuri” în trei sintagme: sola gratia, sola fide, sola scriptura.
Dacă vrem ca acest lucru să fie
accesibil omului de azi, cu siguranţă că nu
trebuie să ne întrebăm ca şi Luther: „Cum pot să primesc un Dumnezeu de
graţie?”
Trebuie să gîndim justificarea într-o manieră radical nouă, pornind de la
experienţa
vidului nostru, a injustiţiei noastre, a absurdităţii noastre (a „păcatului”
nostru) şi
de la ceea ce Dumnezeu semnifică în viaţa oamenilor. În acest sens, o
interpretare
reînnoită a evenimentului justificării nu poate porni decît dintr-o reflecţie
radicală
asupra credinţei şi a decăderii omului în păcat. Şi tocmai aici avem serioase
lipsuri.
Adoptarea Declaraţiei comune crează
pentru Biserici o datorie sacră de a
căuta în această direcţie o nouă înţelegere a justificării. Dar asta nu poate
reuşi
dacă, din fidelitate prea rigidă faţă de Biblie, ne mulţumim să repetăm
cuvintele
Scripturii sau să ne servim fără nici o
interpretare de conceptele tradiţionale. Trebuie
să confruntăm urgent mesajul justificării cu condiţiile vieţii contemporane,
atît în ce
priveşte individul cît şi comunitatea umană. Mesajul justificării este
în acest sens
dogma crucială a Bisericii. Astăzi există într-adevăr numeroase sectoare
sensibile în
care importanţa justificării poate să se dovedească pentru noi convingătoare.
Pentru
a rezuma, reţin cinci teme care pot să ilustreze ceea ce tocmai am afirmat:
Problema sensului vieţii revine neîncetat: omul nu
poate de la sine nici să o
producă nici să-şi asigure posesia ei. Nici o tentativă de autorealizare din
partea
omului nu poate să ducă la o totală autonomie. Pentru a relua expresia lui
Martin
Luther, noi sîntem totuşi în acelaşi timp şi cerşetori şi donatori. Dar asta nu
înseamnă
un dar de preţ. Dacă ne este dată libertatea, e şi pentru a ne schimba viaţa.
Peste tot ne împiedicăm de problema culpabilităţii.
Evanghelia aşteaptă de la
noi să căutăm căile reconcilierii atît în plan individual cît şi colectiv. Dar
de la noi-
înşine, atunci cînd chiar noi ne închistăm, nu putem reface trecutul. Nu ne
putem
lăsa reconciliaţi decît prin iniţiativa reconciliatoare a lui Dumnezeu. Rămînem
de
bunăvoie ranchiunoşi, ireconciliabili şi fără încetare ne justificăm cu
subtilitate noi-
înşine. Adevărata iertare vine de la Dumnezeu, ca şi miracolul creaţiei şi al
învierii.
•
Pentru că activitatea
noastră se exercită tot mai mult în domeniul tehnicii, sfîrşim
prin a judeca celelalte
domenii ale existenţei în termenii lui „a face”. Sîntem cu totul
posedaţi, în ciuda unui
anumit număr de deziluzii, de ideologia lui „a face” şi ne izbim
totuşi mereu de problema suferinţei şi a eşecului. Ceea ce
naşte problema nu este
aptitudinea omului de a crea în mod
responsabil ci iluzia sa de a vrea să facă totul mai
bine şi prin el-însuşi.
•
Aspirăm către
justiţie. Aceasta nu poate să rezulte, conform reprezentărilor noastre,
decît din structurile vieţii
sociale care trebuie să fie juste. Atunci cînd privim Evanghelia,
justiţia divină apare indisolubil legată de angajamentul lui Dumnezeu pentru
cei care sînt
slabi şi pierduţi. Ar fi
fatal să opunem „acţiunea” justificării prin om aspectului „prin
graţia divină singură”.
Negarea acţiunii la unii şi supraestimarea ei de către alţii a sfîrşit
aici în absurdităţi. Cel
care are capacitatea de a face ceva pentru colectivitate şi pentru
binele oamenilor este şi chemat în acest sens să o facă. Dar viaţa celui care,
din motive
independente de voinţa sa,
nu poate să satisfacă exigenţele acţiunii, îşi are şi ea demnitatea
ei. Mesajul justificării poate să ne înveţe pe toţi ceva
nou.
•
Libertatea este un bun inestimabil, către care
aspiră cu toţii. Occidentalii, cel
puţin, au ajuns să înscrie libertăţile
publice în codurile lor de drept. Nu te poţi decît
bucura de acest fapt. Dar în acelaşi timp, îţi dai seama totuşi că
oamenii nu cresc cu
adevărat în libertate, că au sentimentul că nu sînt cu adevărat liberi. În mod
vizibil
este nevoie de o eliberare în vederea
libertăţii în Cristos (vezi Galateni 5,1 şi Romani
7) pentru ca noi să-i dăm o justă folosinţă. Semnificaţia relaţiei
dintre libertate şi
credinţă nu a fost încă pe deplin recunoscută atunci cînd ea atinge de aproape
problema modernă a libertăţii.
Toate acestea nu constituie decît o
schiţă care caută în mod intenţionat să lege
dimensiunea individuală şi existenţială de contextul sociostructural. Este o
sarcină
căreia ne-am dedicat de bunăvoie cu
uşurinţă în ultimele decenii proclamînd răspicat
celorlalţi tema justificării şi mai ales actorilor lumii sociale, dar ne-am
abţinut să ne-
o aplicăm nouă-înşine. Or, nu există creştinism fără conversie
personală: acesta este
mesajul lui Cristos şi a profeţilor săi. Sîntem prin urmare foarte energic
interpelaţi
drept creştini la o ascultare reînnoită a mesajului justificării.
În acest
context, şi aşa cum am spus-o, Declaraţia comună nu trebuie să rămînă
un cec fără acoperire. După Augsburg 1999 nimic nu
mai poate continua ca mai
înainte. Un ecumenism care nu ne-ar apropia în comun de Dumnezeu şi prin
aceasta
şi de oameni nu ar merita acest nume. Evenimentul de la Augsburg constituie o
staţie intermediară şi o etapă importantă care ne poate conferi un nou avînt şi
forţe
reînnoite. În pragul unui nou mileniu,
acest fapt mi se pare a fi un ajutor de neînlocuit
şi un dar care nu poate fi apreciat.
Evenimentul din 1999 ni-l aminteşte pe
acela din 1530 cînd participanţii la
Confesiunea de la Augsburg se confruntau cu ultima decizie, aceea de a
şti dacă
unitatea Bisericii mai putea fi salvată sau nu. Multe lucruri se ţineau doar de
un fir.
Trebuie să recunoaştem
importanţa factorilor profani care au cîntărit în această
situaţie. Orice ar fi, noi profităm încă o dată de o ocazie fără pereche pentru
a
încerca să ne apropiem.
Milenismul 1999 de la Augsburg nu trebuie aşadar să ducă
la un eşec. Astăzi,
rezolvarea depinde mai puţin de atitudinea prinţilor şi a celor
puternici decît de a noastră proprie. Cele 95 de teze pe care, conform
tradiţiei,
Martin Luther le-a afişat, în
ajunul sărbătorii Tuturor Sfinţilor a anului 1517, pe uşa
bisericii castelului
Wittenberg, ne interpelează pe toţi. La începutul lor găsim
cuvintele: „Zicînd:
«pocăiţi-vă» (Matei 4,17), Domnul nostru Isus Cristos a vrut ca
întreaga viaţă a
credincioşilor să fie pocăinţă.” La mijloc, găsim în teza 62 această
profundă reflecţie, legată de
problema indulgenţelor: „Adevărata comoară a Bisericii
este prea sfînta Evanghelie a
puterii şi a graţiei lui Dumnezeu.” □
Traducere din
limba franceză de Cornelia Alexandru
Karl
LEHMANN, născut la
Sigmaringen în 1936. Profesor de dogmatică şi de teologie
ecumenică la Mayence şi la Fribourg, pînă
cînd devine episcop de Mayence în 1983; Preşedinte
al Conferinţei episcopale germane
din 1987. Membru al editurii germane a revistei Communio.
Karl Lehmann, L’Accord entre Luthériens et Catholiques, apărut în Communio,
no. XXV,
5 — septembrie-octombrie
2000, pp. 69 - 80, publicat cu acordul Revistei VATRA.