Multiculturalism în Europa Centrală:
Multiculturalism
în Europa Centrală:
integrare
şi privatitate culturală
Gabriel Andreescu
Studiul propune o analiză a problematicii minorităţilor
din România în termenii
„multiculturalismului”.
În acest scop, „multiculturalismul” este redefinit în sens
normativ, ca susţinere a nevoii de a avea, pentru minorităţi, atît a unui grad
de
integrare cît şi a unuia de separare. Întrucît ideea „separării” este cel puţin
ambiguă,
cu multe conotaţii negative, este propusă, ca variantă, „privatitatea
comunitară (a
minorităţii respective)”. Deci multiculturalismul recunoaşte atît necesitatea
integrării comunităţilor etnoculturale cît şi a privatităţii lor comunitare.
În
termenii de mai sus, nu orice societate este multiculturală. Acolo unde
există grupuri pentru care privatitatea comunitară domină tema integrării, este
mai corect să vorbim despre policulturalism. Şi în România există una sau chiar
două minorităţi de acest fel (kurzii şi arabii), dar ele sînt o temă marginală.
În
amplitudinea ei, societatea românească este o societate multiculturală. Două
minorităţi naţionale foarte mari, maghiarii şi romii, pun problema integrării
şi
privatităţii multiculturale în mod diferit, în funcţie de accentul specific: al
privatităţii comunitare, în cazul maghiarilor, al integrării, în cazul romilor.
Termenii
de „integrare” şi de „privatitate comunitară” presupun actori bine
circumscrişi, aşa cum sînt aceştia în statele naţionale din regiune: minorităţi
naţionale şi alte grupuri etnoculturale, majoritate, societatea autodeterminată
care
formează statul naţional. Asupra acestor actori se manifestă acum, în Europa
centrală, o presiune, prin încercarea de a introduce în relaţiile
internaţionale a
naţiunilor etnice: recenta Lege privind maghiarii din ţările vecine, care
stabileşte
relaţii de drept public între statul ungar şi maghiarii din România, Slovacia,
R.F.
Iugoslavia, Ucraina, Croaţia şi Slovenia. Studiul analizează posibilul impact
al
Legii privind maghiarii din ţările vecine asupra ideii de multiculturalitate şi
asupra
carierei sale în România şi în statele din jur.
1. Diversitatea grupurilor
etno-culturale
Simplificînd,
multiculturalismul, ca formulă semi-canonizată, defineşte
încurajarea imigranţilor de a-şi afirma identitatea lor etnică (sensul
canadian),
împărţirea puterii între diferite
comunităţi naţionale (sensul european) şi includerea
grupurilor marginalizate (perspectiva americană)1. Este vorba
despre încercarea
de normare a genului de relaţii
etnoculturale capabil să asigure nu numai eliminarea
crizelor etnopolitice, dar şi corectitudinea lor. Pentru perspectiva
multiculturală
„judecarea rezolvării conflictelor etnopolitice este gîndită nu numai în
termenii
stabilităţii, dar şi ai dreptăţii şi ai justiţiei”2. Pe linia dezvoltată
de Will Kymlicka,
ar fi vorba despre încercarea fundaţională a unei teorii liberale care să
depăşească
„miopia liberalismului faţă de pluralismul etnocultural”3.
Multiculturalismul a fost invocat, la origine, pentru a
legitima anumite forme de
convieţuire
interetnică. În particular, de a legitima drepturile colective ale unor
grupuri,
comunităţi ale căror
solicitări contrazic/depăşesc paradigma liberalismului clasic.
Dezbaterea în jurul drepturilor colective şi a relevanţei multiculturalismului
s-a
dezvoltat şi nuanţat de-a lungul timpului.
Ea a presupus stabilizarea unor distincţii
ţinînd de natura comunităţilor care
intră în relaţii socio-culturale şi politice în cadrul
naţiunilor moderne. Astăzi, diferenţierea dintre popoarele indigene,
minorităţile
naţionale şi
grupurile etnoculturale — incluzîndu-i în general pe emigranţi — este
destul
de fermă. În termenii recentului document adoptat de către Internaţionala
liberală,
„Drepturile
minorităţilor. O Declaraţie a principiilor democratice liberale privind
minorităţile
etnoculturale şi naţionale şi popoarele indigene”, aceste comunităţi ar fi:
minorităţi naţionale: comunităţi care au o prezenţă istorică şi posedă o limbă
şi/sau o
cultură proprie;
popoare indigene: au toate caracteristicile minorităţilor naţionale,
dar ceea ce le este
specific constă în prezenţa lor pe teritoriu înaintea majorităţii,
devenind o
minoritate în urma cuceririi ori colonizării; comunităţile etnoculturale:
formate
în principal din imigranţi şi refugiaţi şi descendenţii lor care trăiesc, mai
mult
decît
temporar, într-o altă ţară decît cea de origine”.
Problemele de natură
multiculturală depind de specificitatea comunităţilor
minoritare, în
conformitate cu distincţiile de mai sus. În Europa Centrală şi, în
particular, în
România, minorităţile naţionale şi grupurile etnoculturale au o mare
varietate
etnoculturală şi numerică. Nu există popoare indigene.
2. Multiculturalitatea: integrare şi
privatitate multiculturală
Normarea
relaţiilor interetnice este motivată de cel puţin două argumente:
(a) depăşirea conflictelor interetnice; (b) aşezarea lor pe o bază justă.
Desigur,
cele două dimensiuni sunt conectate. Caracterul just al relaţiilor etnopolitice
constituie un bun cu valoare strategică pentru realizarea păcii interetnice. În
ultimii
ani s-a dat o atenţie din ce în ce mai mare temei justeţei raporturilor
interetnice,
după ce, tradiţional, ceea ce captase
atenţia analiştilor fusese problema conflictelor.
În realitate, nu poţi avea un conţinut a priori asupra
a ceea ce numim „raporturi
corecte” între
minoritate şi majoritate. Este relaţia dintre ungurii din România şi
românii din această ţară una „justă” dacă primii vor putea pătrunde prin
graniţa
Schengen — în momentul în care Ungaria va deveni membră a UE — iar ultimii
nu4 ?“ Este justă situaţia în care elita romilor face un apel la
resurse de la stat, dar
nu şi la elita economică a romilor? „Corectitudinea” de acest tip nu poate fi
definită
decît prin intermediul negocierii dintre grupurile implicate. În ce sens poate
fi ea
negociată? Cum şi în ce scop? În termenii cărei paradigme?
În
contextul observaţiilor anterioare, multiculturalismul poate fi conceput —
şi merită, avînd în vedere cariera sa actuală — drept o normă de comportament
socio-politic. Prin această normă se iau în considerare motivaţiile grupurilor
im-
plicate pentru a le supune unui proces de recunoaştere reciprocă şi de
împlinire a
lor, cu scopul final al păcii şi justiţiei interetnice.
„Procesul
de recunoaştere reciprocă” înseamnă, în alţi termeni, negociere.
Care ar fi paradigma sub care gîndim, care face posibil şi care dă şanse mai
mari
procesului de negociere? Această paradigmă aş face-o componenta definiţională
a ideii de multiculturalitate:
D1:
Multiculturalismul exprimă conceptul/atitudinea care afirmă că echilibrul
şi corectitudinea relaţiilor interetnice presupun recunoaşterea nevoii de
integrare,
alături de nevoia
de separare a comunităţilor etnoculturale şi susţine dezvoltarea
lor reciprocă, pe
care o consideră şi posibilă.
Ce înseamnă, în această definiţie, integrarea? În
context, ea se opune asimilării,
care are un sens
negativ — distructiv faţă de identităţile comunitare. În sensul lui
John McGarry şi Brendon O’Leary, integrarea
non-asimilativă are ca scop realizarea
unei identităţi comune supraetnice, axată pe conceptul de „identitate
civică”.
Procesul de integrare are intenţia de a garanta egalitatea de şanse şi a unui
tratament
non-discriminatoriu între persoane aparţinînd diferitelor categorii
etnopolitice.
Tehnicile integrative recurg în general la socializare cu ajutorul unei limbi
comune,
la politici care creează locuri de muncă cu participare pluri-etnoculturală.
Locuirea
comună este de asemenea un instrument al integrării.
Apare
evident, apoi, că prin integrare se reafirmă necesitatea sistemului demo-
cratic în cadrul societăţii multiculturale. Sau mai precis, subliniază unul
dintre
sensurile standard ale democraţiei ca „formă de guvernămînt, în mod obişnuit, o
democraţie reprezentativă, în care puterea majorităţii este exercitată în
cadrul unor
restricţii constituţionale cu rol în garantarea, pentru minorităţi, a anumitor
drepturi
individuale şi colective, cum ar fi libertatea de expresie şi de religie
(democraţie
constituţională)”5.
În
contextul de mentalitate al societăţii româneşti, trebuie notat că „integrarea”
exprimă o valoare aproape de nepus în discuţie. O analiză a discursurilor din
presă,
ale oamenilor politici şi nu mai puţin, ale reprezentanţilor comunităţilor
minoritare arată că integrarea
este considerată, aproape unanim, ceva pozitiv. Aceasta
înseamnă însă şi faptul că tema integrării este tratată în termeni necritici.
Situaţia
are de ce să nască şi nelinişti întrucît „integrarea” a fost folosită, în
perioada recentă
a naţional-comunismului românesc, în sensul asimilării minorităţilor şi al
omogenizării societăţii româneşti.
Ce
înseamnă, în contextul definiţiei noastre, „separarea unei comunităţi”?
Nevoia asigurării unui grad de separare a comunităţilor a fost des formulată de
analiştii conflictelor etnopolitice. L-aş invoca aici pe Hurst Hanum care
susţine în
temeni convingători necesitatea păstrării unui grad de separare între grupurile
etnoculturale6. Unii folosesc pentru aceeaşi temă termenul de
„segregare”. Astfel,
John McGarry şi Brendon O’Leary argumentează că identităţile etnice moderne
îşi pot salva identitatea doar prin „forme de segregare”, în special în
domeniul
învăţămîntului şi al locuirii. Analiza lor arată că politicile care constrîng
la crearea
de şcoli mixte şi la amestecuri de populaţie sunt provocatoare şi reprezintă o
sursă
de violenţă7.
Termenul
de „separare” are multe conotaţii negative. El este deseori utilizat
de către forţele naţionaliste pentru a contesta cerinţe fireşti ale
minorităţilor
etnoculturale. Iată în ce termeni se respingea, în 1998, solicitarea partidului
reprezentativ al maghiarilor din România, U.D.M.R., de a se reveni la vechea
universitate
maghiară, Bolyai, desfiinţată în 1959: „Secretariatul de Stat pentru
Învăţămînt
Superior este sistematic confruntat cu insistente solicitări de segregare
etnică, în forme instituţionale diverse, care, dacă ar fi să fie ierarhizate,
merg de
la constituirea de secţii şi facultăţi autoadministrate, pe criterii etnice,
pînă la
înfiinţarea de universităţi de stat cu predare în limba maghiară ”8. Ministerul
Educaţiei Naţionale insista, în documentul apărut sub egida sa, pe formule
precum
„federalizarea învăţămîntului”, „enclavizarea educaţională”, „dezvoltarea unui
învăţămînt pe bază etnică” etc.
Evident, termenul de „separare” era folosit de către MEN
cu rol de discreditare.
Este relevantă, în
acelaşi sens, strategia unui studiu elaborat acum cîţiva ani sub
egida Centrului pentru Studii Politice şi Analiză Comparativă, al cărui partis
pris
antimaghiar a putut fi confirmat în mai multe rînduri. Acesta falsifica
Hotărîrea
Consiliului Reprezentanţilor Unionali, prin
care comunitatea maghiară din România
cerea de la statul român recunoaşterea sa drept „subiect politic
distinct”9. Studiul
în cauză face referire la document utilizînd însă sintagma „subiect politic
separat”,
care nu exista în documentul UDMR. În final, autoarea studiului, Alina Mungiu,
cerea ca, pentru a elimina suspiciunea de
separatism şi intenţii secesioniste, UDMR,
care se doreşte „subiect politic separat”, „să recunoască Constituţia
României”.10
Este
limpede, din aceste exemple, că în mentalitatea unor societăţi precum
cea românească — dar nu numai românească — „separarea”/ „segregarea” unei
comunităţi etnoculturale are o conotaţie
esenţialmente negativă. Iată de ce invocarea „separării”
ar trebui evitată atunci cînd descriem raporturile minorităţii cu societatea
mai
largă. Ar trebui însă salvată substanţa motivaţiei care face pe unii autori,
precum
Hurst Hunam, să
sublinieze importanţa „dreptului la separare” pentru salvarea
raporturilor interetnice. Aceasta ar fi
nevoia comunităţii de a circumscrie un spaţiu
propriu. Putem face analogia cu persoana care tinde să-şi
circumscrie un spaţiu al
ei — numit spaţiu privat — unde are dreptul
să rămînă cu sine însăşi, fără intervenţii
din afară. Nevoii de viaţă privată îi corespunde, în cazul persoanei,
„dreptul la
privatitate”. Pe această analogie putem vorbi despre nevoia comunităţii de
„privatitate comunitară” şi despre un drept al comunităţii, „dreptul la
privatitate
comunitară”.
La
limita de sus, a unei comunităţi care constituie un popor în sensul dreptului
internaţional, dreptul la privatitate comunitară devine dreptul la
autodeterminare.
O
astfel de paralelă între nevoile individualităţii şi cele ale comunităţii
corespunde mai ales abordării comunitarienilor. L-aş invoca în acest sens pe
Walzer:
„Atunci cînd descriem drepturile individuale, acordăm persoanelor o anumită
autoritate de a decide asupra propriei lor vieţi şi negăm statului vreun drept
de a
interveni în această privinţă” — „descrierea drepturilor
comunitare acordă un
drept de decizie asemănător şi face o negaţie de acelaşi gen”, întrucît „în
cazurile
individuale noi indicăm un anumit domeniu de alegere personală; în cazul
comunităţilor,
noi fixăm un anumit domeniu de opţiune politică”11.
L-am
citat pe Walzer pentru că este de citat, dar nu există însă nici un motiv
de a contesta relevanţa ideii de privatitate comunitară şi pentru cei care văd
în
comunitate doar expresia vieţii în grup a individualităţilor.
3. Valoarea multiculturalismului:
cazul românesc
Evoluţia
relaţiilor interetnice în ultimii ani demonstrează valoarea acestui
mod de a privi multiculturalismul pentru o ţară complexă din punct de vedere
etnocultural, cum este România. Există cel puţin două grupuri etnoculturale
pentru
care dubla temă a integrării şi separării s-a pus dramatic, dar cu accente cu
totul
diferite: al privatităţii comunitare, în cazul maghiarilor, al integrării, în
cazul
romilor.
3.1. Privatitate comunitară şi
integrare în cazul maghiarilor
Opţiunile
comunităţii maghiare, după 1990, au fost (şi)
o reacţie la
traumatismul generat de politicile asimilaţioniste ale regimului Ceauşescu.
Aceasta
explică, parţial, nevoia unei puternice şi unice organizaţii „de
reprezentare şi
protecţie a intereselor comune ale maghiarilor din România”12, aşa
cum s-a şi
constituit la 25 decembrie 1989, sub numele de Uniunea Democratică a
Maghiarilor
din România. Obiectivele de bază ale
organizaţiei erau: autodeterminarea, obţinerea
unor garanţii constituţionale pentru protecţia drepturilor colective ale
minorităţilor naţionale, drepturi
de reprezentare şi de utilizare a limbii materne, crearea unor
instituţii culturale şi ştiinţifice ale minorităţii, crearea unui Minister al
Minorităţilor13.
Se
poate trage concluzia că, din momentul constituirii ei, UDMR a fost
concepută drept o formaţiune de asigurare a
unui înalt grad de privatitate comunitară
în cadrul societăţii româneşti. Atît prin forma de organizare, atît prin
obiectivele
organizării cît şi prin succesul electoral al acestei strategii, UDMR a condus
comunitatea maghiară spre raportarea ei la restul societăţii româneşti pe linia
unei
societăţi plurale14.
Acest
proiect de construcţie şi inserare a comunităţii maghiare în societatea
românească s-a lovit însă de dezvoltarea violentă a mişcării naţionaliste şi
extrem-
naţionaliste din România. Primul Congres al UDMR, din 23 aprilie 1990, a decis
adoptarea Declaraţiei de la Timişoara, document politic pe care-l semna alături
de
numeroase mişcări politice şi civice15.
Prin acest act, UDMR se integra unei tendinţe
de natură ideologică, împărţind societatea românească pe criteriul
pro-democratic
şi anti-democratic. În continuare, UDMR a semnat, la 26 octombrie 1990,
documentul de creare a Forumului Democratic Anti-totalitar, iar la 26 octombrie
1991, Forumul a participat la formarea Convenţiei Democratice. Această alianţă
amplă de organizaţii civice şi politice şi-a definit un proiect propriu,
democratic,
de evoluţie a
societăţii româneşti. Prin participarea UDMR la Convenţia
Democratică,
comunitatea maghiară a făcut un pas important în direcţia integrării
ei în viaţa politică românească.
În
anii următori, UDMR a evoluat în cadrul Convenţiei Democratice
participînd, ca membru cu statut identic statutului celorlalte formaţiuni, la
definirea
strategiei şi proiectelor Convenţiei. În paralel, UDMR şi-a dezvoltat programul
intern, sub forma Proiectului de lege a minoritătilor naţionale şi
comunităţilor
autonome (18 noiembrie 1993), apoi, a Programului UDMR adoptat la Congresul
al IV-lea al UDMR, 26-28 mai 1995.
Proiectul
de lege a reluat şi a dezvoltat conceptele invocate de UDMR la
înfiinţarea sa: „comunitate autonomă”, „autodeterminare internă”, „subiect de
drept” şi „subiect de drept public”. Acestui sistem conceptual i s-a reproşat
că
intră în conflict cu principiile constituţionale16. Programul UDMR
din 1995 a
adus noutăţi, el fiind o extindere şi o amendare a obiectivelor proiectului de
lege
şi, în anumite privinţe, o adaptare la contextul constituţional românesc17.
Proiectul
de lege a minorităţilor naţionale şi comunităţilor autonome nu a
intrat niciodată pe agenda Parlamentului. UDMR s-a aflat sub o puternică
presiune
politică, care a culminat cu gravele restricţii ale drepturilor educaţionale
consacrate
în România prin adoptarea Legii Învăţămîntului nr. 84/1995.
Apartenenţa
UDMR la Convenţia Democratică a creat Uniunii o umbrelă de
protecţie, împiedicînd împărţirea spaţiului politic din România pe un principiu etnic. În condiţiile
date, aceasta a limitat dezvoltarea conflictului interetnic spre o
situaţie acută, aşa cum s-a întîmplat în fosta Iugoslavie. În perioada în care
puterea
din România a fost dominată de către forţele naţionaliste şi
extremist-naţionaliste,
alierea UDMR cu Convenţia Democratică a demonstrat importanţa integrării
politice a minorităţii în viaţa politică.
Modelul reconcilierii
Cooperarea
UDMR cu formaţiunile din opoziţie a permis ca, în toamna
anului1996, să se formeze o coaliţie majoritară şi un guvern compus din două
formaţiuni româneşti, CDR şi USD şi din reprezentantul politic al minorităţii
maghiare: UDMR.
Colaborarea
guvernamentală între UDMR şi liderii CDR a fost rezultatul unor
cauze deterministe şi a unor factori întîmplători18. Participarea
UDMR la guvernare
a fost considerată de diverşi actori interni şi internaţionali drept un
eveniment
excepţional, care a adus stabilitate regiunii. Despre evoluţia din România, în
acea
perioadă, s-a vorbit în termenii unui „model româno-maghiar de reconciliere”,
subiect de articole şi seminarii19.
„Esenţa”
modelului a constat în rezolvarea tensiunii dintre oferta partidelor
româneşti şi cererile formaţiunii
reprezentative a maghiarilor din România. În 1996 s-
a
realizat un pact implicit între maghiarii care adoptaseră modelul
autodeterminării şi
românii
care aveau la dispoziţie modelul măsurilor speciale — formula principală de
protecţie
a minorităţilor naţionale în actualul cadru legislativ20. Acceptînd
să negocieze
conţinutul
unor măsuri speciale (vizînd educaţia, utilizarea limbii în administraţia
locală,
locuri în
instituţiile publice) UDMR a renunţat o perioadă, implicit, la punerea
raporturilor sale cu „reprezentanţii” români
ai suveranităţii naţionale21 în termenii
Proiectului de lege şi ai Programului
său (autodeterminare internă, comunitate autonomă
etc.)22. O asemenea situaţie a făcut posibilă coaliţia
CDR-USD-UDMR cu toate
consecinţele extrem de importante ale primei
împărţiri în istorie a puterii între maghiari
şi români. Evenimentul poate fi
considerat un „model”, fără ca prin asta să înţelegem
că el reprezintă o situaţie ideală
pentru relaţiile româno-maghiare23.
Care
sunt concluziile acestei istorii în termenii multiculturalismului, adică ai
tensiunii dintre tendinţa spre integrare şi cea spre privatitate comunitară?
Mai
întîi, faptul că nevoia de privatitate comunitară are grade diferite, în
funcţie de fiecare comunitate etnică în parte. În cazul comunităţii maghiare
din
România — dar asta este valabil pentru toate comuniţătile maghiare din Europa
Centrală — este vorba de un înalt grad de privatitate, exprimată prin dorinţa
unei
autoadministrări depline a vieţii culturale, politice, sociale şi chiar
economice, a
comunităţii (în termenii UDMR: „autodeterminarea comunităţii”).
O
a doua observaţie ţine de faptul că beneficiul/dezavantajul privatităţii nu
este în nici un caz atemporal. Participarea comunităţii maghiare la viaţa
politică a societăţii
româneşti, intrînd în prima parte a anilor ’90 pe o linie de segmentare
ideologică şi nu politică, a fost un gest salutar. Ororile petrecute în Kosovo
se
datorează şi faptului că albanezii din provincie au refuzat să intre în jocul
politic
din RF Yugoslavia.24 Iată de ce conţinutul şi gradul privatităţii
comunitare sunt
întotdeauna contextuale. În context, adîncimea şi sensul integrării minorităţii
etnoculturale variază de la situaţie la situaţie şi de la un moment la altul.
În
al treilea rînd, trebuie remarcat din exemplul maghiar că privatitatea şi
integrarea comunitară nu sînt neapărat, şi nici în general, complementare. Ele
nu
cresc şi nu scad una pe seama celeilalte. Participarea la guvernare a UDMR a
constituit o ocazie pentru adîncirea mijloacelor de asigurare, formală dar şi
practică,
a privatităţii comunitare. Dar a fost şi una de maximă integrare, confirmată
prin
schimbarea semnificativă, în sens pozitiv, a atitudinii maghiarilor faţă de
români
şi invers25.
În
al patrulea rînd, s-a demonstrat că tema privatităţii comunitare depinde nu
doar de comunităţile — minoritară, majoritară — care negociază. Ci şi a altor
actori care pot conta într-o astfel de negociere. Faptul că majoritatea
maghiarilor
din România trăieşte în Transilvania, în apropierea Ungariei, face ca ei să
aibă
posibilitatea dezvoltării unor relaţii intense, economice şi culturale, în
Ungaria26.
De aceea, nivelul lor de privatitate poate să meargă foarte departe, pînă la a
acoperi
activităţi
economice27. Recenta lege privind maghiarii din ţările vecine
demonstrează că
existenţa unor actori externi poate să influenţeze tema
multiculturalităţii mult mai adînc.
3. 2. Privatitate comunitară şi
integrare în cazul romilor
Numărul
romilor stabiliţi de recensămîntul din 1992 este cu siguranţă mai
mare decît numărul lor real. Asociaţiile romilor vorbesc, în mod obişnuit, de
valori
între 1 milion şi 2,5 milioane. Un studiu publicat în Franţa pentru guvernul
francez
indică şi el 2,5 milioane de romi28. Însă singura cifră care rezultă
dintr-o cercetare
sociologic controlată este cea a Institutului de Studiu a Calităţii Vieţii,
care estima,
în momentul investigaţiei, circa 1,5 milioane de romi.
Actualul
sistem legislativ relativ la minorităţile naţionale, fondat pe măsuri
speciale, prin care se asigură privatitatea comunitară a minorităţilor pare să
fie
suficient pentru nevoile romilor. Problemele acestei comunităţi ţin, pe de o
parte,
de discriminare, pe de altă parte, de asigurarea emancipării comunităţii, prin
care
să se asigure o mai bună reprezentare şi o mai bună participare la împărţirea
resurselor. Atît tema discriminării, cît şi obţinerea reprezentativităţii pusă
în
beneficiul participării la utilizarea resurselor sînt, esenţialmente, teme ale
integrării
minorităţii romilor.
Este
de notat că niciodată nu a fost exprimată, din partea majorităţii, vreo
preocupare faţă de existenţa unei cît mai mari privatităţi comunitare a
romilor.
Din
contră, forţele naţionaliste româneşti par să fi preferat un cît mai mic
contact al
societăţii cu romii. Pînă în 1996 au existat zeci de cazuri de expulzare a unor
grupuri
de romi din satele
unde locuiau. Atitudinile exprimînd o dorinţă de segregare — la
şcoală, în zonele de locuit — sînt de
asemenea curente. Aceasta arată că atîta timp cît
nu există o competiţie simbolică cu
o minoritate, privatitatea comunitară a minorităţii
este dorită, nu contestată. Niciodată nu a fost exprimată teama de o
eventuală
„enclavizare” a romilor, aşa cum s-a
întîmplat în cazul maghiarilor29.
Lucrul
acesta constituie un revers al refuzului integrării. Practic, probematica
romilor, în toţi cei 11 ani de la schimbare, a fost problema discriminării şi a
accesului la resurse. Presiunea noilor lideri ai romilor, civici şi politici,
împreună
cu presiunea forţelor interne prodemocratice, la care se adaugă presiunea
internaţională, au făcut ca această stare
de lucruri să înregistreze o anumită evoluţie.
Guvernarea
de după 1996 a asigurat pentru prima dată o dezvoltare
instituţională destinată să asigure o mai mare participare a romilor.
Departamentul
pentru Protecţia Minorităţilor Naţionale şi 16 ong-uri de romi30 —
formînd un
grup de lucru al romilor — au semnat un protocol de parteneriat pentru
elaborarea
unei strategii naţionale pentru protecţia romilor şi pentru punerea în aplicare
a
unui program de îmbunătăţire a situaţiei romilor din România. Oficiul Naţional
pentru Romi din cadrul DPMN a căpătat competenţa pentru stabilirea şi
menţinerea
relaţiilor
cu organizaţiile romilor.31
În
august 1998, a fost creat un Comitet Inter-Ministerial pentru Minorităţile
Naţionale, cu scopul coordonării şi unificării politicilor publice pentru
protecţia
minorităţilor naţionale, incluzînd cele care vizează populaţia roma32.
Sub
autoritatea Comitetului Inter-Ministerial, s-a creat o Subcomisie pentru romi,
cu
statut de organism mixt, format din experţi guvernamentali şi experţi
independenţi
numiţi de ong-uri ale romilor.
Pentru
întreaga complexitate a situaţiei romilor şi a încercărilor de a-i găsi un
răspuns, ca studiu de caz poate fi luată situaţia învăţămîntului pentru romi. „Numai
50% dintre copiii romi merg la şcoală în mod regulat ... nu sunt segregaţi în
instituţii speciale ... dar predominanţa sentimentelor anti-roma în şcoli şi în
par-
ticular, printre mulţi profesori, descurajează părinţii să-şi trimită copiii la
şcoală
(...) 80% dintre romi nu au o educaţie vocaţională.”33 Conform
datelor din
1996, din 70.000 persoane fără educaţie, majoritatea erau romi.34
Urmarea
a fost că Ministerul Educaţiei Naţionale a promovat strategii de
discriminare pozitivă şi a creat un cadru pentru lupta împotriva
analfabetismului.35
Studiul limbii romani în şcoala primară a început în cîteva clase în anul
şcolar
1992-1993.36 În 2000-2001 existau circa 200 profesori
romi şi ne-romi, predînd
romani ca limbă maternă la mai mult de 10 000 de elevi.”37
Mai
trebuie menţionat că în fiecare an aproximativ 150 de romi beneficiază
de acţiuni afirmative în universităţi.38 În total, aceasta înseamnă
aproximativ 600
de studenţi romi.
De
abia în anul 2000, s-a reuşit adoptarea unui act normativ care asigură,
pentru prima dată, sancţionarea celor mai curente acte de discriminare pe bază
rasială şi etnică39. În 2001 s-a adoptat şi o strategie naţională în
beneficiul romilor.
În concluzie, multiculturalismul românesc s-a aflat în
faţa unei puternice presiuni
pentru
integrarea minorităţii romilor. Problema privatităţii culturale aproape nu se
pune, deşi ea nu ar fi cu totul lipsită de relevanţă40. Datorită
divizării extreme a
comunităţii
de romi, puterea politică a acestora rămîne suficient de scăzută41.
Ca urmare,
integrarea
romilor trebuie descrisă mai puţin în termenii negocierii dintre comunitatea
de
romi şi majoritate, cît în termenii cerinţelor unei societăţi democratice.
Presiunea
externă42, mişcarea civică românească pentru drepturile
minorităţilor şi conştiinţa, la
nivelul autorităţilor publice, a faptului că dezvoltarea generală nu este
compatibilă cu
starea de
subdezvoltare a romilor au constituit principalele forţe care au determinat
luarea măsurilor pentru o mai mare integrare a romilor.
4. Societăţi policulturale
Ce
se întîmplă în cazul în care unele grupuri refuză totalmente integrarea?
Este cazul — luat ca exemplu, printre alţii, de Kymlicka — al comunităţii Amish
din Statele Unite, sau a unor grupuri din Canada.
În
cazurile extreme, unor astfel de grupuri trebuie să li se respecte privatitatea
comunitară43.
Ca urmare, concepţia — şi atitudinea — multiculturală nu mai este
valabilă. Acceptarea
privatităţii comunitare înseamnă refuzul total al integrării.
Societăţile unde apar astfel de situaţii nu mai sunt „multiculturale”, ci
„policulturale”. Societăţile policulturale urmează să fie înţelese complementar
cu
definiţia D1 a multiculturalităţii:
D2:
O societate este policulturală dacă în ea coexistă o multitudine de culturi
paralele a căror independenţă este recunoscută şi acceptată.
Evident, în
societăţile reale avem amestecuri, multi- şi pluriculturalitate.
Canada
şi Statele Unite oferă exemplele clasice de policulturalitate. În
România o astfel de întrebare de abia începe să se pună. Grupuri de emigranţi
care
merg pe logica policulturală s-au stabilit în România după 1990. Ar fi de
numit, în
acest sens, kurzii şi arabii. Obiectivul lor nu este integrarea, ci o cît mai
mare
privatitate comunitară. Kurzii sînt în număr de circa 2000 şi au, majoritatea,
statutul
de refugiaţi politici. În anul 2000, ei au cerut luarea în considerare a
intereselor
lor, inclusiv, eventuala posibilitate de a beneficia de şcoli în limba maternă
pentru
copiii lor, subvenţionate de la stat44.
Comunitatea
arabă este în primul rînd o comunitate de afaceri — de circa
20.000 mii, dintre care aproximativ 5000 au cetăţenia română. Cum 2/3 dintre ei
sunt musulmani, arabii acţionează în sensul
promovării unui puternic curent islamic.
Pînă astăzi, cazurile nu au fost în nici un fel un
subiect de analiză, nici teoretică,
nici în consecinţele
lor practice.
5. O problemă regională: implicaţiile asupra multiculturalismului ale legii
privind
maghiarii din ţările vecine
Distincţiile conceptuale privind multiculturalismul şi
policulturalismul, integrarea
şi privatitatea comunitară presupun că minorităţile şi majoritatea îşi definesc
raporturile
în
cadrul naţiunii, în sensul pe care aceasta o are în dreptul internaţional, ca
popor care
şi-a desăvîrşit
autodeterminarea45. Ideea autodeterminării presupune că raporturile
dintre grupurile etnoculturale care formează
naţiunea sînt determinate prin jocul poli-
tic dintre actorii interni. Mergînd
mai departe pe această linie, mai trebuie invocată şi
presupunerea că spaţiul politic
intern este suficient de bine „izolat” de factorii externi.
Desigur, în realitate, această izolare nu este niciodată totală.
Existenţa unui drept
internaţional al drepturilor minorităţilor
naţionale arată că interfaţa cu comunitatea
internaţională este recunoscută de fapt şi juridic. Dar influenţa
internaţională nu
desenează totuşi frontierele interne.
Ce
se întîmplă totuşi dacă dispare însăşi capacitatea de a defini actorii
etnopolitici prin intermediul frontierelor interne? O astfel de întrebare a
depăşit
interesul pur teoretic o dată cu adoptarea de către Parlamentul de la Budapesta
a
legii privind maghiarii din ţările vecine. Parlamentul a găsit legitimitatatea
adoptării
unui astfel de document în răspunderea faţă de maghiarii care trăiesc în afara
graniţelor, prevăzută în alin. 3 al art. 6 al Constituţiei Ungariei şi a
motivat scopul
asigurării
apartenenţei la naţiunea maghiară unitară şi al păstrării identităţii
naţionale a
maghiarilor din statele învecinate. Numai că sistemul pus la punct de
către autorităţile ungare prin acest act normativ ridică întrebări de principiu
şi
poate avea efecte ample asupra situaţiei minorităţilor din regiune.
În ce constă acest
sistem?
Legea
se referă la maghiarii care nu sunt cetăţeni ai Ungariei şi care tăiesc în
Croaţia, în R. F. Iugoslavia, România,
Slovenia, Slovacia şi Ucraina46. Ea se aplică şi
familiilor celor recunoscuţi drept maghiari. Aceştia se bucură de anumite
forme de
asistenţă pe teritoriul Ungariei, ca şi acolo unde trăiesc. Persoanele care
doresc să
beneficieze de avantajele legii trebuie să solicite un „certificat de maghiar”
de la
organismul maghiar competent — autoritatea
de examinare. Soţia/soţul şi copiii minori
crescuţi în gospodăria comună, care
nu au naţionalitate maghiară, pot primi un „certificat
de rudă maghiară”. Aceştia au nevoie
de o recomandare eliberată de către o organizaţie
de recomandare — „care reprezintă
comunitatea naţională maghiară dintr-un stat în
statul respectiv”, recunoscută ca atare de guvernul ungar.
Ca
o concluzie, statul ungar „stabileşte relaţii de drept public cu maghiarii
din ţările vecine”47, aceste relaţii formale definind naţiunea
ungară în sensul dorit
de guvernul maghiar, adică, în sens etnic.
Mecanismul
creat de către Guvernul maghiar ridică o serie de probleme. Există
oare întotdeauna o organizaţie reprezentativă a comunităţii maghiare dintr-o
ţară?
În general, nimic nu impune existenţa unei singure organizaţii de reprezentare comunitare.
România este o excepţie. Uniunile minorităţilor naţionale administrează
aici
două drepturi colective de care se bucură minorităţile48:
reprezentarea parlamentară;
gestionarea
resurselor financiare destinate, de către stat, protecţiei identitare. Dar
chiar
într-o
astfel de situaţie, rămîne întrebarea dacă nu cumva Ungaria va prefera la un
moment dat să lucreze cu o altă organizaţie „reprezentativă” decît cea
„selectată” în
România conform procedurilor electorale. Este evident că prin dreptul de a
selecta ce
organizaţie
doreşte ca „organizaţie de recomandare” , Ungaria poate avea o intervenţie
decisivă în raporturile dintre formaţiunile maghiare din România. Mai general
vorbind,
legea privind maghiarii din ţările vecine va fi un instrument de influenţare a
opţiunilor
minorităţii
maghiare, transformînd loialitatea identitară într-o loialitate politică.
Se
adaugă la aceasta pericolul oricărui drept colectiv care nu este limitat cînd
intră în conflict cu dreptul individual. Administrarea „certificatului maghiar”
va fi
un instrument de presiune — şi deci, posibil, unul de intervenţie — al
organizaţiei
recunoscute de statul maghiar asupra membrilor comunităţii maghiare. Cine ar
putea împiedica autoritatea de examinare să elibereze „certificatul de rudă
maghiară”, în conformitate cu o politică proprie de încurajare a identităţii
maghiare
a copiilor? Autoritatea de examinare ar putea avea un cuvînt de spus asupra
vieţii
familiale, promovînd standarde de limbă pentru membrii familiei49.
Aspecte
precum cele ridicate mai sus trebuie corelate cu chestiunea de fond:
spiritul legii, care
reprezintă un proiect politic de mobilizare a naţiunii maghiare.
Sistemul
internaţional actual al protecţiei minorităţilor naţionale consideră ca un
drept asigurarea unei libere relaţii între minoritarii dintr-un stat cu
co-identitarii
de dincolo de frontiere. Aceasta înseamnă adăugarea, la valorile politice ale
dreptului internaţional modern, a unei dimensiuni etnice. Constituie şi o
recunoaştere a legitimităţii loialităţii identitare. Numai că în logica
internaţională
actuală, grija unui stat pentru soarta minorităţilor traduce dreptul statului
străin să
vină în sprijinul unei comunităţi fragile. Sentimentul naţional este pus în
slujba
persoanelor — a membrilor minorităţii — şi
a grupului care are nevoie de protecţie.
Sentimentul naţional este chemat să protejeze, în nici un caz să
mobilizeze. El
vine în întîmpinarea persoanelor, nu pune persoanele în slujba „naţiunii”.
Legea ungară introduce o viziune cu totul diferită.
Spiritul naţional este pus la
baza mobilizării
intereselor maghiarilor din toată regiunea Central-Est Europeană.
Legea face intrarea, în dreptul
internaţional, a „naţiunii maghiare” în sens etnic punînd
astfel în pericol logica
patriotismului constituţional din ţările din jur.
În
condiţiile date, cuplul integrare-privatitate comunitară, prin care am descris
problema multiculturalismului urmează să fie citit în mod diferit. Tendinţa
minorităţii maghiare din România de a-şi realiza privatitatea în cadrul
României
va exprima mai curînd dorinţa de participare a ei la „privatitatea naţiunii
etnice
maghiare” în totalitate. Nici nu mai este relevant să vorbim despre
„privatitatea
minorităţilor maghiare din regiune”, în sensul conceptului definit anterior.
Corespunzător,
tema integrării minorităţii în ţara unde trăieşte se va pune la
rîndul ei în mod diferit. Integrarea reprezintă, pentru minoritate, o condiţie
pentru
rezolvarea intereselor sale în ţara unde locuieşte. De aceea, în condiţii
standard,
integrarea presupune o continuă negociere între minoritate şi majoritate, ca
subiecţi
precis identificabili. Conform legii privind maghiarii din ţările vecine,
minoritatea,
odată intrată în sistemul relaţiilor de tip public (şi) cu naţiunea-mamă, nu
mai este
un partener separabil de naţiunea cu care împarte identitatea „as a whole” —
cum
enunţă legea maghiară. Minoritatea nu va mai negocia cu majoritatea ca un grup
bine circumscris, ci ca parte a naţiunii etnice căreia îi aparţine.
Acest
fenomen nu este, desigur, cu totul nou. Constituie chiar o practică
obişnuită ca ţara-mamă a unei minorităţi să intervină esenţial pentru obţinerea
unui statut adecvat minorităţii. Putem considera ca exemplu clasic, în acest
sens,
obţinerea de către provincia italiană Trentino-Alto Adige a statutului special,
în
favoarea vorbitorilor de limbă germană de aici, în urma intervenţiei directe a
Austriei. Dar stabilirea relaţiilor de drept public între Ungaria şi maghiarii
din
ţările vecine împinge o tradiţie informală spre zona formală şi adaugă noi
consecinţe. Nu constituie legea maghiară o invitaţie, ca statele vecine să se
gîndească/definească în sens etnic în momentul în care negociază cu
comunităţile
maghiare, ca parte a naţiunii maghiare în sens etnic? Ce se întîmplă cu
neutralitatea
statului? Autorii
care susţin — cu argumente convingătoare — că ea este o iluzie,
nu neagă că ea
constituie totuşi o normă în sensul dreptului internaţional. Legea
privind maghiarii din ţările vecine pune în noi termeni problema echilibrului
dintre
minoritate şi majoritate. Integrarea şi privatitatea comunitară, ca axe de
referinţă
ale multiculturalităţii, îşi pierd relevanţa, ca şi ideea multiculturalităţii
însăşi.
Sunt
greu de prevăzut toate consecinţele pe care le va avea legea privind
maghiarii din ţările vecine asupra raporturilor regionale şi asupra vieţii
comunităţilor din regiune. Cum vor interacţiona oare, în viitor, aceste
entităţi care
sînt naţiunile-state şi naţiunile în sens etnic? În condiţiile actuale, sînt
motive să
privim însă această „inovaţie” mai curînd cu precauţie.
6. Implicaţiile federalizării
Europei
Pericolele
potenţiale ale „modelului maghiar” ar fi însă depăşite dacă regiunea
se va integra în Uniunea Europeană şi aceasta
va evolua în direcţia unei federalizări.
Dacă suveranitatea statelor naţionale nu va mai „administra” drepturile şi
libertăţile
individuale (incluzînd statutul cetăţeniei europene şi principiul
egalităţii între
cetăţeni, acestea intrînd sub competenţa federală), atunci frontierele statelor
fede-
rate nu vor mai exista pentru distincţiile etno-culturale. Popoarele în sensul
lor
iniţial, de comunităţi etno-culturale, nu
vor mai fi separate în majorităţi şi minorităţi
de către frontiere. Desigur, comunităţile multiculturale ale Europei
Federale aflate
între graniţele statelor federate îşi vor administra viaţa conform
competenţelor specifice (conform
principiului subsidiarităţii). Dacă însă o majoritate locală (la
nivel de stat federat ori de unitate administrativă) va încerca să îşi creeze
un avantaj
în dauna altor comunităţi (minoritare între
frontierele statului federat sau ale unităţii
administrative), atunci actul de justiţie va fi asigurat la nivel
federal. La nivel
federal nu are cum să existe, în principiu, partis pris-ul cu
care se judecă la nivelul
statelor naţionale. Alegerea administratorilor actului de justiţie la nivel
federal
nu mai este expresia unei voinţe naţionale.
În
acest sens, însuşi conceptul juridic de „minoritate naţională” îşi va pierde,
încet, relevanţa50. Complementar,
însuşi conceptul nejuridic dar cu substanţă practică,
de „majoritate naţională”, nu va mai
fi la fel operant în cadrul statelor federate51.
Măsurile non-discriminatorii şi afirmative vor rămîne, desigur,
instrumente necesare
pentru asigurarea egalităţii de fapt a
diferitelor categorii de persoane. Dar ele vor fi
motivate mai ales prin dimensiunea
lor socio-economică şi nu prin asimetria de putere
dintre grupuri etno-culturale care se consideră în competiţie.
În
schimb, naţiunea etnică, aşa cum este ea dorită de maghiari — dar cum
este de fapt susţinută implicit în toată regiunea, inclusiv de români52
— s-ar putea
dezvolta fără starea de frustrare şi confuzie pe care pare să o fi creat deja
legea
privind maghiarii din ţările vecine53.
7. Concluzii
Trei
concepte au fost reluate sau definite aici, pentru a permite o concepţie
acoperitoare asupra diversităţii
etnoculturale şi a problematicii sale: multiculturalismul
ca normă funcţională;
privatitatea comunitară; societatea policulturală. Din acest punct
de vedere, România oferă exemplul
unei societăţi multiculturale, cu elemente incipiente
de policulturalism, în care integrarea şi respectiv, privatitatea comunitară a
minorităţilor
se pune foarte diferit, de la caz la caz. Cele două mari provocări ale
multiculturalismului
românesc sînt situaţia minorităţii
maghiare şi a minorităţii romilor. Pentru ambele
comunităţi, s-a putut nota, în
ultimii 11 ani, o clară evoluţie în termenii integrării şi ai
privatităţii comunitare. Cu ajutorul
conceptelor folosite se poate recunoaşte ridicarea, în
România, a „standardului multicultural”, fără ca prin asta să se asigure,
totuşi, rezolvarea
corespunzătoare a ansamblului de
probleme legate de convieţuirea interetnică. □
NOTE
1.
Gabriel ANDREESCU, Prima teză de doctorat despre
multiculturalism, Observatorul
cultural
nr.
63, 2001.
2.
SALAT Levente, Multiculturalitate şi integrare, Teză
de doctorat, aprilie 2001; nepublicată.
3.
SALAT Levente, Op.cit.
4.
Vezi în acest sens dezbaterea din numărul pe luna mai a
revistei Provincia, specializată
pe
probleme transilvane.
5.
Encyclopaedia
Britannica, vol.
III, 15th Edition, p. 458.
6.
Hurst HANUM, Autonomy, Sovereignty and
Self-Determination: the Accomodation of
Conflicting
Rights, Pennsylvania
Press, 1990.
7.
John McGARRY şi Brendon O’LEARY (ed.), The Politics
of Ethnic Conflict Regula-
tion.
Case Studies in Protracted Ethnic Conflicts, Routledge, 1993.
8.
Document publicat în luna august 1998 de către Secretariatul
de Stat pentru Învăţămînt
Superior intitulat Segregarea etnică a învăţămîntului
superior din România nu este oportună.
9.
Consiliul Reprezentanţilor Unionali joacă rolul unui
parlament al U.D.M.R. şi, în măsura
în
care Uniunea a cîştigat cvasitotalitatea voturilor maghiarilor din România în
toate alegerile
generale începînd cu anul 1900, un fel de
parlament al comunităţii. Hotărîrea la care se referea
studiul a fost datat la 14 ianuarie 1996.
10.
Andrei
CORNEA „Separaţie paşnică” sau hermeneutică de control, 22, nr. 28 şi
29/
1996. Iată şi comentariul autorului: „Cred
că nu este greu de înţeles că «distinct» nu este tot una
cu «separat». A fi «distinct»
nu se opune integrării într-o societate unică în România, în timp ce
a fi «separat» tinde să se opună. A cita greşit nu e, deci, tocmai
inocent!”.
11.
Michael WALZER, The Moral Standing of States: a Response
to Four Critics, in Inter-
national
Ethics,
Charles Beitz et al., eds, Princeton, 1985.
12.
Miklós BAKK, The Democratic Alliance of Hungarians in
Romania, Working Paper,
Institute
for Central European Studies, Budapest, May 1998.
13.
Idem.
14.
Într-un astfel de context ar fi logic să funcţioneze un
aranjament consensualist. Termenul
„consensualist”
nu apare însă în documentele UDMR, nici în discursul liderilor maghiari. În
schimb, este prezentă susţinerea punctului
de plecare, ideea unei societăţi plurale implicită în
cererea de a da maghiarilor „statut de co-naţionalitate” (Congresul al
II-lea al UDMR, Tîrgu
Mureş, 24-26 mai 1991).
15. Un document de substanţă anti-comunistă prin care se
cerea excluderea de la demnităţile
publice,
pentru o perioadă de două legislaturi, a foştilor conducători ai Partidului
Comunist
Român şi ai Securităţii.
16.
Gabriel ANDREESCU, Valerian STAN, Renate WEBER, Concepţia
UDMR privind
drepturile minorităţilor naţionale, Centrul pentru Drepturile Omului, Bucureşti, 1994.
17.
Vezi definirea „autodeterminării interne” ca drept al
cetăţenilor ţării în totalitatea lor,
de
la exercitarea căruia nu trebuie excluse minorităţile. (Gabriel Andreescu,
Renate Weber,
Evoluţia conceppei UDMR privind
drepturile minorităţilor naţionale, Centrul pentru Drepturile
Omului, Bucureşti, 1996).
18.
Relevante
sunt, din acest punct de vedere, amintirile fostului ministru de Externe,
Adrian Severin (Gabriel ANDREESCU, Locurile unde se contruieşte Europa.
Adrian Severin
în dialog cu Gabriel Andreescu, Polirom, 2000).
19.
Liderii UDMR au contestat deseori ideea unui astfel de
„model”. Conducerea UDMR nota
în anul 2000: „ Experienţa noastră arată că în cursul
oricărei faze a dezvoltării legislative privitoare
la cerinţele noastre naţionale, elita politica
românească — independent de culoare — acceptă cele
mai elementare drepturi doar sub presiunea externă, în
numele democraţiei şi al europenizării”.
20.
Acordarea dreptului la autodeterminare internă unei
minorităţi naţionale este una dintre
formulele de protecţie a minorităţii. Sistemul standard
de protecţie este dat de: (a) garantarea
drepturilor
şi libertăţilor individuale; (b) principiul non-discriminării; (c) măsuri
speciale.
21.
Parlamentarii constituind „organul reprezentativ suprem
al poporului român” (art. 58
din
Constituţia României).
22.
Prin asta nu trebuie înţeles că a avut loc o negociere
în aceşti termeni, nici măcar că
„înţelegerea” din momentul realizării coaliţiei guvernamentale ar fi fost
concepută în sensul
descris
aici. Ci este vorba despre logica obiectivă a ceea ce s-a întîmplat.
23.
Ceea ce s-a întîmplat în România a devenit de altfel un
obiect de studiu şi a fost aplicat
în Slovacia, acolo reuşindu-se, ca urmare, victoria
opoziţiei asupra regimului Meciar.
24.
Putînd,
la un moment dat, să contribuie la căderea de la putere a lui Milosevic şi a
partidului său.
25.
Irina CULIC, István HORVÁTH, Cristina RAŢ,
Ethnobarometer, in Interethnic Rela-
tions
in Post-Communist Romania, EDRC, Cluj, 2000, pp.253-349.
26.
Cei mai mulţi maghiari trăiesc în Transilvania. Patru
grupuri pot fi identificate în acest
sens:
-grupurile
maghiare compacte, care reprezintă majoritatea populaţiei: Harghita - 85%,
Covasna - 75%, Mureş - 41%;
- maghiarii din
apropierea graniţei cu Ungaria: Satu Mare - 35%, Bihor - 28%, Salaj -
24%, Cluj - 20%;
- maghiarii mai mult sau mai puţin dispersaţi în celelalte judeţe ale
Transilvaniei: Arad -
12%,
Maramureş - 10%, Caraş-Severin - 2.2%;
- maghiarii care trăiesc dincolo de Carpaţi, sub 2% din populaţie.
27.
Evoluţia vieţii economice din Transilvania a arătat că
aceasta se dezvoltă pe frontiere
etnice.
28.
Rachid BENATTIG, Olivier BRACHET, Les dynamiques
migratoires roumaines: Le
cas
des demandeurs d’asile en France, CREAI/CRARDDA, Juin, 1998.
29.
Lideri ultranaţionalişti, cum este preşedintele
Partidului România Mare, au cerut chiar
strîngerea
romilor în lagăre de muncă.
30. Partida Romilor,
RomaniCRISS, Comunitatea Etniei Romilor, Centrul Creştin al
Romilor, Uniunea Romilor din Judeţul
Constanţa, Uniunea Democratică a Romilor Alba, Uniunea
Democratică a Romilor din Sasa -
Petroşani, Asociaţia Barbu Lăutaru, Fundaţia O Del Amentza,
Fundaţia Aven Amentza, Fudaţia
Wass-Das Cluj, Alianţa pentru Unitatea Romilor, Asocaţia
Femeilor Ţigănci pentru Copiii Noştri, Uniunea Creştin
Democrată a Romilor Banat, Asociaţia
Rom-Star Bacău.
31.
Art.8
al Hotărîrii Guvernului 17/1997 amendată de Hotărîrea Guvernului 506/1997.
32.
Hotărîrea
Guvernului nr. 458/1998 privind organizarea şi funcţionarea Comitetului
interministerial pentru Minorităţi
Naţionale, Monitorul Oficial 295 din 11.08.1998.
33.
The 2000 Report of the Commission on Human Rights, E/CN.4/2000/16/Add.1, page
16,
para.67.
34.
Than
rromano, studies on Roma, no.4-5, 1999-2000, page 43.
35.
Ordinele Ministerului Educaţiei Naţionale
nr.3633/14.04.1999 şi Ordinul nr..4231/
18.08.1999.
36.
The Education System in Romania - Tuition in the
Languages of National Minorities,
the
1996/1997 school year; the Council of National Minorities.
37.
E/CN.4/2000/16/Add.1,
page
19, para.80.
38.
Citat din The Ethos of Education for National
Minorities in Romania, issued by Min-
istry for National Education in Romania, 1999/2000
School Year, Editura Studium, Cluj Napoca,
2000.
39.
Ordonanţa nr. 137/2000.
40.
Tradiţia multor subgrupuri de romi este să îşi ţină
acasă fetele - refuzînd să le trimită la
şcoală
- şi să refuze family planning.
41.
Asta face ca, în ciuda numărului lor, reprezentarea
parlamentară a romilor să fie minimă —
pe baza regulilor cosntituţionale care asigură
minorităţilor naţionale, oricît de mici, un loc în Parlament.
42.
Situaţia romilor a fost inclusă în categoria criteriilor
politice de integrare a României în
Uniunea
Europeană.
43.Dacă nu duc totuşi la violarea gravă a
drepturilor individuale. Tema s-a bucurat de
ample elaborări în care nu vom intra aici. Aş aminti doar că ea se pune cel mai
des sub forma
existenţei — sau neexistenţei - unei ierarhii a
drepturilor. Autori precum Ronald Garet neagă
existenţa unei ierarhii a drepturilor, susţinînd că
persoanele, grupurile şi popoarele au un statut
ontic echivalent (Ronald Garet, Communality and
Existence: The Rights of Groups, 56 South-
ern California Law Review, 1983,
pages 1001-1045.). Alţi autori au propus principii interpreta-
tive care să permită „coexistenţa” diferitelor tipuri de
drepturi. William Pentney a sugerat următorul
fapt: „comunitatea trebuie să respecte maximul de
drepturi individuale compatibile cu protecţia
grupului” (William Pentney, The
Aboriginal Rights Provisions in the Constitutional Act, Saska-
toon,
Native Law Centre, Canada, 1987, p. 52.).
44.
Vezi cererile depuse la APADOR-CH.
45.
Gabriel ANDREESCU, Renate WEBER, Self-Determination
and Secession, Memoran-
dum drawn up in consultation with the Rapporteur by
Centrul pentru Drepturile Omului/ Bucharest,
Strasbourg, 3 July 1996, Political Affairs Committee/
Parliamentary Assembly, AS/Pol (1996) 24.
46.
În proiect fusese inclusă, iniţial, şi Austria.
47.
BAKK Miklos, Provincia nr. 5, 2001.
48.
Deşi
sintagma „drept colectiv” nu apare în Constituţie şi principalii actori
politici
refuză să recunoască acest fapt.
49.
Legea vine limpede în întîmpinarea comunităţii maghiare,
preocupată de preponderenţa
copiilor românofoni în familiile cu un soţ maghiar (în
proporţii depinzînd de originea tatălui/
mamei).
50.
Se poate imagina şi o perspectivă opusă, dar de esenţă
culturală, nu juridică. O Europă
federală
ar fi o Europă a minorităţilor — în primul rînd etnice, însă nu numai etnice —
fiind
obligată dar şi aptă să construiască un
model de convieţuire multiculturală/multi-identitară. (Adrian
SEVERIN, p. 37,
Federalism-federalizare-separatism, în Europa 2000. Contribuţii la
dezbaterile
privind viitorul Europei, Ed.
InterGraf, 1999).
51.
Nu trebuie însă confundată această pierdere de
semnificaţie a statutului de majoritate,
respectiv, de minoritate, cu diluarea valorilor
identitare. Din contră. Iniţiativa maghiară contestă,
în perspectivă, opinii precum cea exprimată de Peter
Leslie, că federalizarea Europei „pare să
indice
că a presa descentralizarea pînă la punctul unde statele existente, în special
cele
multinaţionale se dezmembrează ar putea fi
grav în defavoarea minorităţilor culturale” (Peter
M. LESLIE, The Cultural Dimension, în Joachim Jens Hesse and Vincent Wright
(eds.), Op.cit,
pp.
154-155).
52.
Statul român consideră, la rîndul său, că are datoria să
dea asistenţă românilor din afara
graniţelor
(vezi, de exemplu, şi prevederile Ordonanţei…).
53.
Guvernul
român a protestat împotriva proiectului de lege maghiar şi apoi, împotriva
legii, îndată ce aceasta a fost adoptată.
Reacţii asemănătoare au apărut în Slovacia.
*
Gabriel ANDREESCU (n. 1952), politolog, absolvent al Facultăţii de Fizică din Bucureşti
în 1976; director programe al Comitetului Helsinki Român,
membru fondator al Grupului pentru
Dialog Social, al Alianţei Civice, al Centrului de
Studii Internaţionale; a publicat numeroase
articole
şi studii, este autorul a mai multor volume, între care: Sisteme
axiomatice ale logicii
limbajului natural. Funcţii şi
operaţionalizare (1992), Cel mai iubit dintre ambasadori (1993),
Despre filosofia disidenţei;
Patru ani de revoluţie (1993), România versus România, Naţionalişti,
antinaţionalişti... o polemică în publicistica românească (1996), Problema
transilvană
(coordonator,1999); Ruleta. România şi maghiari, 1990-2000 (2001);
a fost distins cu premiile
Pro Amicitia, acordat de Asociaţia Ziariştilor Maghiari din România şi Pro
Minoritate, acordat
de Guvernul Ungariei.