Statutul
evreilor din Transilvania
la sfîrşitul secolului al 18-lea
(OPINIO DE JUDAEIS)
Mihály
Spielmann-Sebestyén
Proiectul
dietal Opinio de Judaeis elaborat în
efervescenţa reformatoare a
anilor ’90 ai secolului al 18-lea, probabil între anii 1791-1792, a fost atins
în
literatura de specialitate în cîteva rînduri.1 Noi am publicat
traducerea ei în limba
română in extenso.2
S-a constat pe bună dreptate că Opinio este un elaboratum născut sub zodia
iosefinismului după dispariţia împăratului Iosif al II-lea. Cei care l-au
conceput
nu au trecut peste acest prag practico-politic şi ideologic, întrucît măsurile
preconizate prin legi, decrete, rescripte sau edicte ale suveranului
(1781-1790)
nu au fost traduse de facto în viaţă, impactul lor asupra vieţii cotidiene
a fost
slab sau nu au avut timpul necesar să-şi exercite un efect real asupra
situaţiei
evreilor din Transilvania.
Opinio de Judaeis rămîne totuşi un act
semnificativ — chiar şi pe plan
teoretic, al dezideratelor — fiindcă demonstrează că statele şi ordinele
Transilvaniei, factorii politici determinanţi şi-au dat seama că în statutul
evreilor
din provincie sînt necesare schimbări, trebuie să fie introduse măsuri de
îmbunătăţire, şi mai cu seamă nu se poate reveni la situaţia dinaintea anului
1781, adică la nivelul anterior reformelor începute de împărat. Aceste măsuri
din întregul imperiu au reconsiderat pe planul mentalului colectiv într-o
măsură
mai mare sau mai mică locul şi rolul evreilor în viaţa socială şi economică.
Desigur,
asupra legiuitorului, asupra anturajului lui Iosif al II-lea şi adepţilor
iluminismului din Transilvania au acţionat mai mulţi factori economici şi
sociali,
dar mai ales spirituali, printre care în mod deosebit cercul berlinez al lui
Moses
Mendelsohn, şi într-o măsură specială lucrarea lui Christian Wilhelm von
Dohm
Über die bürgerliche Verbesserung der Judenîn două volume, apărută
la Ber-
lin între anii 1781-1783. După analiza amănunţită făcută de Jacob Katz în
a sa
carte Out of Ghetto3, von Dohm ar fi
preconizat recepţia evreilor în societatea
non iudaică în calitate de cetăţeni. El s-a referit expres la acei evrei care
s-au
stabilit de mult într-o ţară (regiune, localitate), nu şi la naturalizarea
acelora
care ar fi venit la o dată mai recentă sau care vor emigra în Germania în
viitor.
Actul de „emancipare”, de îmbunătăţire, se restrînge la un cerc mai mic de
evrei care, potrivit părerii lui von Dohm, sînt familiarizaţi cu habitatul
îndelungat
dintr-o ţară. Ideea lui principală sună astfel: acelor evrei care au fost admişi
trebuie să li se acorde cele mai multe drepturi cetăţeneşti, ca în schimb să li
se
poată pretinde aria tuturor îndatoririlor cetăţeneşti faţă de statul mărinimos,
îndatoriri care sînt pretinse de la toţi supuşii statului. În acest context,
religia şi
originea, într-o ţară iluminată, au o importanţă secundară sau ele pot fi
minimalizate, acestea devin din punctul de vedere al statului nişte
caracteristici
private, particulare, ieşite din sfera consideraţiunilor principale ale
puterii. Am
folosit expresia limitativă „cele mai multe drepturi cetăţeneşti”, întrucît şi
von
Dohm este de părere că evreii vor răspunde la aceste lărgiri de drepturi şi
recepţie
cu o loialitate limitată pînă cînd ei nu se vor elibera de acele tradiţii,
obiceiuri şi
instituţii specific iudaice care, după majoritatea iluminiştilor timpului,
contravin
raţiunii şi sînt piedici în calea integrării purtătorilor ei în societatea
modernă
non-iudaică. Am putea spune că von Dohm face parte în această privinţă din
categoria iluminiştilor şi „toleranţilor intoleranţi”.
Von Dohm
şi-a imaginat împreună cu ceilalţi adepţi ai spiritului raţionalist
o schimbare a structurii ocupaţiilor considerate „specific” evreieşti. Alături
de
comerţ şi tranzacţii cămătaro-băneşti. ei ar trebui să intre şi în sfera
mesenilor şi
ocupaţiilor folositoare ca artizani, mici meseriaşi, cît şi în agricultură ca
producători
direcţi, lucrînd ei înşişi pămînturile obţinute în urma tranzacţiilor
comerciale. Astfel.
concentrarea lor în domeniul negoţului şi al finanţelor va dispărea de la sine,
dacă
statul (considerat factor atotputernic şi omniprezent) îi va dirija prin
intervenţiile
sale sistematice pe cetăţenii evrei spre alte profesii. În consecinţă,
energiile creatoare
recunoscute ale evreilor şi aptitudinile lor spirituale vor fi canalizate spre
un folos
mai mare al ţării şi vor crea bunăstarea locuitorilor săi.
Von Dohm
recunoaşte unicitatea şi unitatea naturii umane şi este gata să
creadă că măsurile administrative călăuzite de raţiune şi înţelepciune vor avea
puterea să dizolve „casta” evreilor tradiţionalişti. Cauza amintitului
exclusivism
ocupaţional (tradiţionala supra reprezentare a evreilor în sectorul financiar
şi
comercial) nu zace în natura umană a iudeilor, ci concentrarea lor are
determinări
socio-istorice, ei au fost constrînşi să practice meserii şi să domine ramuri
economice datorită condiţiilor vitrege ale istoriei, ale feudalismului îngust
şi
egoist. Din „non productivitate” există căi de ieşire: limitarea număruluipermiselor de comerţ pe
un teritoriu administrativ dat, scutirea de dări şi de taxe
a acelora care se vor apuca de lucru de mină. Atît scutirile cît şi măsurile
coercitive
vor fi necesare doar la început, fiindcă ulterior existenţa sigură şi garantată
a
libertăţii de alegere va acţiona automat asupra preferinţelor evreieşti, ei îşi
vor
alege singuri, fără constrîngere, toate meseriile şi profesiunile posibile, şi
acelea
de unde azi lipsesc încă cu desăvîrşire. Ei vor intra în structuri
economice-pro-
ductive mult mai sănătoase şi, din punct de vedere social-uman, vor fi
acceptaţi
de populaţia creştină.
Natural, statul nu poate renunţa la mijloacele sale de convingere; prin
acestea,
evreii trebuie să fie convinşi că acţiunile întreprinse şi schimbările pretinse
servesc
interesele înseşi ale evreilor. Noii meseriaşi trebuie să aibă dreptul să-şi
exercite
profesiunile lor alese şi în afara breslelor, creîndu-se astfel condiţii pentru
o
concurenţă sănătoasă şi stimulatoare.
Gînditorul german este gata şi la unele compromisuri între obiceiurile şi
jurisdicţia comunitară pe o parte şi puterea de stat pe de altă parte, fiind
conştient că
trecerea de la o fază tradiţională la cea modernă este anevoioasă, necesită
timp, iar
reformele pripite şi fără menajamente ar crea mai curînd dificultăţi decît avantaje.
Acele drepturi ale comunităţilor mozaice şi pretenţiile statului pot fi
armonizate pe
baza unor înţelegeri. Speranţa nutrită de toţi reformatorii ne-evrei este, aşa
cum
demonstrează Jacob Katz, că interesele proprii ale indivizilor puşi în contact
direct cu
noile provocări (challenges) vor prevala faţă de legile restrictive ale
iudaismului în
privinţa respectării, de exemplu, a zilelor de repaus cerute de tradiţie, a
prescrip-
ţiilor privind consumul unor alimente şi a vieţii private. Aceste legi şi obiceiuri
care
contravin intereselor economice şi obţinerii profitului vor fi lăsate la o
parte în favoarea
noilor posibilităţi de existenţă: agricultură, creşterea animalelor, exersarea
meseriilor
în atelierele meşterilor creştini sau în atelierele proprii, chiar şi intrarea
în armată.4
Evreii — cred iluminiştii în frunte cu Moses Mendelsohn — vor trebui să
fie integraţi din punct de vedere cultural în societăţile care azi îi
marginalizează
încă, să înveţe limbile moderne naţionale, spre a se debarasa de jüdisch-deutsch,
şi să treacă la germana literară în ţările germanofone. În procesul de
învăţare
rolul principal îl va avea şcoala modernă, laică sau laicizată unde materiile
prac-
tice, folositoare vor prevala asupra materiilor tradiţionaliste. În noile şcoli
evreieşti, se vor preda alături sau în locul Talmudului acele
cunoştinţe, în spiritul
filosofiei raţionalist-iluministe, care vor ajuta la intrarea lor în societate.
În aceste
condiţii Talmudul încetează a mai fi singurul izvor de ştiinţă morală şi
de valori
(Naphtali Herz Wessely).5
Tot
programul evreiesc şi ne-evreiesc îndreptat spre adepţii iudaismului are
la bază educaţia permanentă şi tot mai exigentă apropiată cît mai mult
realităţilor
avînd ca scop final „îmbunătăţirea moravurilor cetăţeneşti şi umane ale
evreilor”
(moralische und bürgerliche Verbesserung).6
Un alt grup de izvoare îl
constituie pachetul de măsuri introduse de Iosif al
II-lea în deceniul al IX-lea al secolului. Autorii proiectului dietal Opinio
de
Judaeis s-au inspirat direct, au avut drept model Systematica GentisJudaicae
Regulatio (1783) şi varianta ei din 1787, cea extinsă asupra evreilor din
Transilvania. Toate măsurile luate de împărat, fără a avea darul de a se
constitui
într-un sistem coerent, sînt puncte de plecare şi de referinţă, idei salutare
pentru
autorii Opiniei, probabil gubernatorul György Bánffy, preşedintele
comisiei
dietale pentru problemele administrative, cît şi pentru colaboratorii săi.
consilierii
Michael Fronius şi Lajos Teleki.7
Autorii nu doresc să depăşească limitele gîndirii statale iosefiniste,
acestea
sînt satisfăcătoare, poale gradul maxim necesar şi permis de toleranţă în
condiţiile
în care atît dieta cît şi împăratul Leopold al II-lea, în ciuda unor divergenţe
serioase, au interese comune: menţinerea sistemului existent, cit şi revenirea
în
parte la o situaţie anterioară reformelor lui Iosif al II-lea. Practic vorbind, Opinio
este osatura unei legi noi, care poate fi îmbunătăţită sau înăsprită în
urma
discuţiilor purtate în plenul parlamentului transilvan, dar trebuie să fie
acceptată
în fine de împărat, sancţionată, întărită şi introdusă în legislaţia ţării. Opinio a
avut soarta tuturor elaboratelor dietale din perioada 1791-1794: nu a fost
luată
în discuţie, nu a ajuns să fie transformată într-o reglementare viabilă o bază
de
tratament pentru autorităţile publice din Ardeal în relaţiile lor cu populaţia
mozaică aflată în ţară de aproape două secole.
Opinio deJudaeis, fără nici o introducere, trece la prezentarea situaţiei
juridice şi faptice a evreilor, arătînd că ei se ocupă în principal cu negoţul
şi
distilarea vinarsului, sînt interesaţi în a avea cîştig din morărit şi iau
frecvent in
arendă cîrciumile de la ţară. Toate ocupaţiile lor sînt legate indirect de
producţia
agrară astfel, opinează autorii, preocupările evreilor nu sînt folositoare
pentru o
comunitate mai largă, pentru ţărani. Nici nu se pune întrebarea dacă
îndeletnicirile
condamnate sînt cerute ori nu de populaţie, dacă există pretenţii pentru
serviciile
asigurate de evrei la ţară. Mai ales vînzarea cu amănuntul, negustoria
ambulantă
măruntă, este întâmpinată cu ostilitate de autorităţi, precum a fost şi în
timpul
Mariei Tereza şi al lui Iosif al II-lea. Împotriva acestei circulaţii a
mărfurilor şi
mai ales a micilor negustori, au fost luate în repetate rînduri măsuri de
restrîngere
şi/sau de interdicţie totală.
În Opinio sînt trecute în
revistă statutul juridic şi bază legală a prezenţei evreilor
din Transilvania, ei se află în ţară în temeiul unor scrisori privilegiate
întărite succesiv
de principi şi înmatriculate în Approbatae et Constitutiones, în codul
de legi al
Transilvaniei. Actul de bază este privilegiul acordat de Gabriel Bethlen în
1623,
acesta fiind întărit ultima oară în anul 1780 de către Iosif al II-lea.
Proiectul
dietal înşiră de asemenea măsurile administrative care au fost
introduse în deceniul care a trecut pentru clarificarea şi rezolvarea situaţiei
evreilor atît la Alba Iulia (oraş
în care au avut temei legal de şedere), cît şi în localităţile
din Provincie.
Autorităţile sînt alarmate de creşterea vertiginoasă a numărului de evrei
din
Transilvania, mai ales de imigrarea lor în masă. Nu este o teamă singulară:
atitudini similare sînt înregistrate periodic şi în Ungaria, Austria, Germania
atît
din partea oficialităţilor cît şi din partea înşişi a evreilor care se aflau de
mai
mult timp într-un loc, beneficiind de privilegii sau de un tratament mai bun,
avînd o situaţie mai ferită.
Măsurile luate însă — precum am arătat mai înainte — mutarea lor forţată
la Alba Iulia în totalitate sau expulzarea acelor grupuri care nu se aflau în
ţară
ori nu s-au născut în Transilvania în ultimii treizeci de ani, nu au dat
rezultate,
atît din cauza ţelurilor irealizabile în condiţiile date, cît şi datorită
intereselor
centrifuge, contrare ale proprietarilor de moşii, care au avut nevoie de
arendaşi,
de cîrciumari, de cămătari şi negustori evrei în procesul circulaţiei banilor
şi
mărfurilor. Aceeaşi rezistenţă a fost întîmpinată de autorităţi şi din partea
episcopului romano-catolic de Alba Iulia şi a orăşenilor de acolo, care din mo-
tive total diferite, (imposibilitatea stabilirii unor mase largi de evrei pe o
moşie,
pe un teren restrîns, lipsa mijloacelor materiale pentru subzistenţa celor
stabiliţi;
teama de concurenţa evreilor), au refuzat să primească în fostul oraş de
reşedinţă
al principatului pe mozaicii vizaţi de strămutare.
În schimb li s-a permis — se arată în document — în deceniul ce a trecut,
exercitarea unor noi meserii şi intrarea lor în agricultură ca producători
direcţi,
instrucţia lor în şcoli proprii care fuseseră întemeiate sub supravegherea
statului.
Fabricarea
şi comercializarea alcoolului era însă lucrul cel mai neliniştitor.
Autorităţile publice atrag atenţia în repetate rînduri Guberniului, Cancelariei
Aulice şi altor foruri că „acapararea unui aliment de bază”, cum este
grîul,
aduce după sine „scumpirea peste măsură a recoltei, de asemenea /evreii/ aduc
prejudicii hrănirii populaţiei”. Cercetările au arătat de mult că recoltele
erau
slabe la sfîrşitul secolului al XVIII-lea, în acelaşi timp lipsa vinurilor şi a
zahărului
erau suplinite prin trecerea masivă a populaţiei de rînd la consumul de alcool
rafinat mult mai ieftin, la pălincă şi vodcă. Asemenea acuzaţii se fac auzite
şi în
alte provincii ale imperiului Habsburgic, sau în Moldova şi Ţara Românească.
Cu toate acestea nevoia de alcool a crescut, băuturile pe bază de cereale erau
cerute de către piaţă permanent din motive lesne de înţeles. Costul lor de
producţie
a fost redus, în plus aduceau venituri imediate oriunde ar fi fost instalate
cazanele
de fierbere. O populaţie ca evreii, lipsită de avere imobilă, liberă din punct
de
vedere juridic, are nevoie de mijloace de subzistenţă lichide. Economia care se
bazează tot mai mult pe schimburi în bani creează necesitatea activităţii
mînuitorilor de bani. Atunci însă cînd o societate nu are asemenea „specialişti”,
într-o economie dezvoltată cu multe anomalii şi reticenţe, apar greci, armeni,evrei, sau alte grupuri
etnico-sociale-profesionale străine (în Europa de Răsărit şi
Centrală) care vor suplini această lipsă pînă cînd societatea va fi destul de
evoluată
să-şi rezolve singură problemele sale monetare din forţe proprii, fără ajutorul
excesiv
al unor grupuri venite din afară sau care se află la marginea societăţii.
Măsurile propuse de autorii Opinio
de Judaeis sînt: interzicerea distilării
cerealelor şi fructelor (în acelaşi timp o altă comisie dietală dorea să
intensifice
plantarea pomilor fructiferi). De asemenea, evreilor să li se anihileze
posibilitatea
de a arenda cîrciumi, totuşi cîrciumile existente să fie tolerate, acelea care
sînt
în proprietatea lor, sau acelea care sînt deţinute cu acordul proprietarilor de
pămînt. Măsura propusă va atrage după sine dispensarea evreilor în provincie,
scăzînd astfel concentrarea lor într-o localitate sub douăzeci de familii de
iudei.
Viziunea reformatoare nu detectase sensul dezvoltării decît într-o măsură
foarte
mică: nu prevedea că oraşele vor fi centre ale vieţii economice, ponderea
populaţiei
va tinde spre oraşe. Creşterea mobilităţii sociale, răspîndirea manufacturilor
şi
începutul industrializării au favorizat comerţul şi producţia în domeniul
serviciilor; ar fi fost mai greu de aşteptat ca evreii, care de mult s-au
ocupat de
aceste servicii, fiind specializaţi în ramurile arătate, să acţioneze contrar
intereselor proprii, împotriva trend-urilor economice care îşi fac apariţia în
societăţile din Europa Răsăriteană.8 Apoi agricultura cere o
soliditate în producţie
din partea comunităţilor în care indivizii lucrează direct pămîntul, or evreii
sosiţi
mai tîrziu şi nefiind integraţi în comunităţile ţărăneşti (libere, iobăgeşti
sau de
jeleri) nu s-au îndreptat spre agricultură în calitate de producători, ci ca
negustori
care cunosc bine căile de comercializare şi de prelucrare a produselor
pămîntului.
Ei ar fi fost condamnaţi de la bun început la insuccese în caz contrar.9
Elaboratul scris sub îndrumarea lui Bánffy nu este de acord cu expulzarea
în
masă a evreilor din motive umanitare (ca punct de vedere secundar, dar care
apare
deja ca semn pozitiv creştin în aprecierea evreilor), dar mai ales datorită
relaţiilor
complicate de credit şi financiare cu care sînt legaţi mozaicii de anumite
pături
ale societăţii, ca exploatarea în sistem de arendă a pămînturilor şi a
veniturilor
„regale” (cîrciumi, tutun, măcelării etc. ).
Dezrădăcinarea evreilor deja stabiliţi într-o localitate (centru de moşie.
sate.
unele oraşe şi tîrguri mai mici) ar avea repercusiuni sociale negative, ar
înmulţi
numărul vagabonzilor şi al indivizilor fără o existenţă materială mai mult sau
mai puţin sigură. (Teama de o nouă răscoală gen Horia este încă vie în
amintirea
autorilor Opiniei). De aceea ei propun ca totul să rămînă în starea actuală.
Evreii
în schimb să răspundă pozitiv la diferitele solicitări ale statului, să
practice un
comerţ onest, „ca nu cumva nevoile şi sărăcia să-i îndemne către înşelăciune
şi
căutarea unor căi ilicite de cîştig”.
Stabilizarea
elementelor mobile, fără domiciliu permanent, este o sarcină
importantă în condiţiile creşterii numărului celor veniţi de peste graniţele provinciei. Toţi să se
supună — se propune —jurisdicţiei domeniale din sate, iar
celor care vor să se integreze în societăţile locale creştine să li se acorde
statutul
de „cetăţean liber”. Mai ales oraşele privilegiate şi tîrgurile să admită
evreilor
învăţarea meseriilor artizanale şi exercitarea tuturor ocupaţiilor, cît şi
practicarea
negoţului în prăvălii proprii şi/sau închiriate. (Se interzice, natural,
comerţul
ambulant, aşa zisul Hausieren).
Autorii evită să amintească de obiceiurile şi riturile specifice iudaice
care
i-ar împiedica pe enoriaşii evrei în exersarea sau învăţarea meseriilor în
acelaşi
ritm şi modalitate cu creştinii. Nu se pomeneşte nici de posibilitatea serviciului
înarmat al evreilor, acest subiect fiind rezervat autorităţilor din Viena.
Echipa
lui Bánffy a ocolit astfel intrarea într-un cerc vicios, mulţumindu-se să
accentueze
latura utilitară a restructurării socio-profesionale a evreilor aliaţi în Transilvania.
Propunerile lor nu sînt lipsite de contradicţii in adiecto. De
exemplu, cu toate
că actul doreşte să evite expulzarea sau înmulţirea elementelor vagabonde, în
cazul neconformării individuale este de acord cu alungarea celor care nu vor să
înveţe meserii benefice pentru societate ori dacă nu sînt capabili să se
întreţină,
iar noilor veniţi să li se acorde permisiunea de şedere numai în cazul în care
au
o avere imobiliară considerabilă sau pot dovedi că sînt în posesia unei
ocupaţii
folositoare. (Or majoritatea celor veniţi sînt săraci, cauza emigrării spre
Transilvania este tocmai nevoia. În marile oraşe ale imperiului, la Viena.
Praga
sau Pesta numai evreii bogaţi au putut cumpăra permisiunea de şedere, restul
s-au
infiltrat ilegal in aceste centre de piaţă. Teama autorităţilor din
Transilvania este
alimentată de exemplele din metropolele amintite).
Gîndirea economică a celor care au conceput aceste proiect de măsuri este
incapabilă să admită existenţa unui profit comercial. Ea este tributară modului
de producţie feudal, precapitalist tradiţional. Extracîştigurile sînt
considerate
ilicite, revoltătoare.
Contradicţiile
probabil sesizate de redactorii Opiniei sînt îndulcite la sfîrşitul
proiectului prin cîteva dispoziţii generale: jurisdicţia localităţilor este
extinsă şi asupra
evreilor locali, deci ei să fie trataţi pe picior de egalitate cu majoritatea,
cu populaţia
creştină. În acelaşi timp li se permite să aparţină şi jurisdicţiei Companiei
Evreilor,
să fie sub tutela rabinilor, chestiunile lor interne pot fi rezolvate la
nivelul forurilor
locale evreieşti. Contribuţia lor bănească (dări, taxe, accize) să fie
proporţională cu
veniturile lor, iar repartizarea dărilor să cadă în sarcina Companiei amintite.
Noi
sinagogi şi şcoli nu pot fi ridicate fără aprobarea Gubernului.
Frecventarea şcolilor creştine este sprijinita in speranţa „îmbunătăţirii
lor
morale”. Dorinţa nerostită a Comisiei Dietale este pregătirea evreilor spre
botez,
dacă nu in masă, măcar individual, astfel grăbindu-se integrarea lor socială.
Pot
folosi liber hainele lor ca semn distinctiv ori vestimentaţia oamenilor de
rînd. Se
prevede folosirea limbii idiş sau ebraică în cadrul comunităţii. Practic însă a
rămas în vigoare dispoziţia lui Iosif al II-lea potrivit căreia toate
evidenţele şi documentele interne ale
comunităţii să fie redactate în limbile oficiale (maghiară,
germană).
În
dorinţa de a înregistra cetăţenii ţării (în calitate de contribuabili şi
cetăţeni/
supuşi) să se pretindă de la evrei folosirea numelor de familie alese începînd
din
anul 1787. Acest element de identificare să aibă obligativitate pentru toţi
evreii
din provincie, indiferent de unde provin.
Opinio de Judaeis nu are o linie de conduită clară. Şovăie între măsurile
de
îmbunătăţire proprii iudaismului (ne aflăm după emanciparea evreilor din
Franţa),
este gata să trimită evreii pe calea naturalizării, incetăţenirii treptate ca o
măsură
de recompensă pentru îmbunătăţirea morală a subiecţilor, pe de altă parte
proiectul
însă rămîne tributar unor concepţii tradiţionaliste, intolerante, ca
expulzarea,
folosirea pedepselor şi interdicţiilor discriminatorii.
Proiectul ar fi putut crea o bază juridică pentru minoritatea
etnico-religioasă
şi socio-profesională a evreilor într-o societate non-iudaică, dacă nu
tolerantă in
sensul actual al expresiei, măcar privită fără o atitudine duşmănoasă faţă de o
identitate diferită de cea a majorităţii. □
NOTE
1. Trócsányi Zsolt. Rendi reformmozgalom Erdélyben (1790-1811 ), în:
Századok 1979. nr. 5.,
pp. 774; Moshe Carmilly-Wienberger Istoria Evreilor din Transilvania, Bucureşti,
Editura
Enciclopedică, 1994. pp. 88-89
2. Izvoare şi mărturii referitoare la evreii
din România. [J/2, Bucureşti, Editura Hasefer.
1990, Doc. nr. 263
3. Jacob
Katz: Out of Ghetto. Social Background
of Jewish Emancipation 1770-1870.
Varianta în l. maghiară: Kifelé a
gettóból, Budapest. 1995
4. Idem, pp. 64-72
5. Ibidem pp. 72-73
6. Idee
preluată şi de evreii din Transilvania. Vezi ecourile sale în anii 40 ai
secolului trecut
în Marton Ernő: Az erdélyi zsidók
történetéből I, Erdélyi zsidók nyílt levele a történetíró gróf
Kemény Józsefhez. Kolozsvár. 1940. pp. 4-6,
7. Trócsányi
Zsolt: Erdélyi kormányhatósági
levéltárak, Budapest. Akadémiai kiadó,
1979, p 321.
8. Reinhard
Rürup: Emancipáció és antiszemitizmus, în: Fejlődés-tanulmányok Zsidókérdés
Kelet- és Közép-Európában. Ed. Simon Róbert, Budapest, 1985, p. 42.
9. Katz, op. cit., pp. 200-201
*
SPIELMANN-SEBESTYÉN Mihály (n. 1947) — bibliotecar principal la
Biblioteca
Teleki-Bolyai (Tîrgu-Mureş), lector universitar al Academiei de Artă Teatrală
(Tîrgu-Mureş)
şi Universităţii Babeş-Bolyai (Cluj). A publicat peste 250 de studii despre
istoria Transilvaniei
în secolele XV-XVIII, a îngrijit Scrisurile
lui Gabriel Bethlen (Bethlen Gábor Levelek)
(Kriterion 1981) şi Izvoare şi mărturii
referitoare la Evreii din România ( vol. II/1 şi II/2,
Ed. Hasefer. Buc. 1988 resp 1990). Autor al volumelor Principii Transilvaniei (Erdélyi
fejedelmek) (biografii) Ed. Mentor, Tîrgu-Mureş, 1993 şi 1994 (reed.) şi Trecut şi trecut.
(Múlt és múlt) ed. Impress. Tîrgu-Mureş, 1995
(c) Fundaţia Jakabffy Elemér, Asociaţia Media Index 1999-2006