Editorial
Lansăm
acest număr al alterei cu intenţia mărtusită
de a ne implica, în continuarea dezbaterilor intelectuale găzduite de noi,
în procesul de reformă a statului român.
Nu de puţine ori, în studiile pubicate de altera a revenit chestiunea inadecvării structurii
statului român, birocratic şi supracentralizat, la provocările unei
epoci complexe, cînd singurele instituţii capabile de funcţionare
sînt cele flexibile şi dinamice. O instituţie, în felul său,
statul român este responsabil de multe din tarele funcţionale ale
societăţii. Omniprezent acolo unde ar trebui să fie absent, sau
dimpotrivă, lipsind din domenii pe care ar trebui sa le administreze,
ocultat de liota de intermediari, statul român are, în forma sa actuală, o
predestinată şi periculoasă propensiune pentru corupţie,
lentoare şi costuri operaţionale exorbitante.
Ani la rînd, dezbaterea despre reforma structurii statului
român a fost ocolită de elita intelectuală şi politică, cu
rare şi lăudabile excepţii, ambele fiind incapabile să
articuleze un mesaj public coerent apt să disocieze, în fine, din
perspectiva unui secol de stat naţional unitar, mistica naţională
de patriotismul valorilor. Pentru
aproape un secol, România a urmat modelul iacobin, cu un bilanţ care, pe
lîngă unele avantaje, a antrenat continuu aluviuni mentalitare, ce riscau perpetuu
să rupă România de Europa. Unitatea statului naţional s-a
clădit pe instrumentarea obsesivă a unui naţionalism primitiv,
susţinut de o ortodoxie, nu de puţine ori primitivă şi ea.
Că o astfel de arhitectură politică este dezastruoasă o
demonstrează România de azi, aflată mereu pe unul din ultimele locuri
din Europa ca nivel de trai, dar printre primele ca nivel de corupţie, menţinerea
structurilor şi instituţiilor cu mentalitate securist-comunistă
şi deficit democratic. Este limpede că, după eşecul repetat
al oricăror tentative de cosmetizare, pentru a răsturna acest trend, nu
mai rămîne decît o ultima încercare, aceea de a transforma statul din
rădăcini, a-l reconstrui pe valori, solidaritate în diversitate,
subsidiaritate şi autonomii.
altera a fost prima dintre publicaţiile româneşti care s-a angajat
programatic în susţinerea regionalizării, ca instrument de reformă
administrativă, de punere în operă a principiului
subsidiarităţii şi controlului civic asupra actului administrativ. În
ultimul timp, la presiunea organismelor internaţionale, dar şi în
perspectiva surîzătoare a noi fonduri şi demnităţi,
guvernul social-democrat lasă să se înţeleagă că este gata
să iniţieze reforma regională. Totodată, lideri ai
respectivei formaţiuni nu fac nici un secret din intenţia lor de a
menţine judeţele, evident pentru a continua controlul etatist şi
pentru a-şi satisface stufoasa clientelă politică. Dinspre
opoziţia democratică din parlament, reacţiile, adesea
oportuniste, nu sînt nici ele mai încurajatoare. Apare clar pericolul unei
regionalizări de formă, care nu va atinge centrul de comandă al
statului naţional unitar şi, în consecinţă, va duce la o
formulă tot atît de birocratică şi coruptă ca şi cea
actuală, mai mult, va replica modelul centralist la nivele intermediare,
creînd o nouă birocraţie regională.
Societatea civilă, Liga Pro Europa în primul rînd,
apoi Provincia şi Institutul pentru Politici Publice au lansat dezbateri
şi întîlniri menite să contracareze tentaţia elitei politice de
a trata tema regionalizării în mod duplicitar.
Unul din argumentele deseori utilizate pentru amînarea sine
die a regionalizării este acela al formelor fără fond,
mulţi susţinînd că regionalizarea este o tendinţă
exclusiv occidentală, care nu s-ar potrivi Europei Centrale şi de
Est, dominată încă de filozofia unităţii naţionale. Altera publică, tocmai pentru a contracara aceste false prudenţe, o serie de
articole dedicate fenomenului regionalizării în zonele estice şi
centrale ale Europei. Cititorul va putea judeca el însuşi, în deplină
libertate, portanţa modelelor prezentate şi relevanţa lor pentru
dezbaterea din România.
altera găzduieşte, de asemenea, o remarcabilă suită de
recomandări ale Consiliului Europei, ce deschid calea unei reflecţii
mai largi asupra prezenţei rasismului în societatea noastră.
Dacă existenţa discriminării în societatea românescă este
cît de cît acceptată, dezbaterea despre rasism este ocolită obsesiv,
deşi sondajele de opinie semnalează în permanenţă că
acest fenomen, avîndu-i ca ţintă în primul rînd pe romi, nu
conteneşte să ia amploare, în ciuda unor politici publice mai clare
şi a finanţărilor sosite din întreaga lume democratică pentru
sprijinirea rezolvării acestei falii endemice a societăţii
româneşti.
În fine, altera publică în acest
număr unul din cele mai importante documente din domeniul drepturilor
şi libertăţilor fundamentale, care este Memorandumul
greco-catolic, o mărturie zguduitoare a supravieţuirii
injustiţiilor comuniste în statul român actual, un document care pune serioase
semne de întrebare privind autenticitatea libertăţii religioase din
ţara noastră, atragînd atenţia opiniei publice asupra
deficitului democratic care tinde să se instaleze la noi ca un nou modus
vivendi.
Regionalizare, interculturalitate, antirasism, libertate
religioasă, iată termeni care riscă să rămînă izolaţi
în universul think tank-urilor şi al mediilor intelectuale,
fără impact asupra elitei politice sau asupra societăţii în
întregul său. La polul opus, etatismul totalitar şi limitarea
libertăţilor se instalează mai rapid decît ar fi prezis cel mai
sceptic dintre sceptici. Politicile publice, în special cele educaţionale,
rămîn să propage poncifele conservatoare pe care le-a moştenit
de la două dictaturi ce se văd salvate în secolul XXI.: fascismul
şi comunismul.