Descentralizare
şi regionalizare în Bulgaria
Aleko Djildjov
Introducere
Care este rezultatul reformei de descentralizare a
Bulgariei la zece ani de la iniţierea
acestui proces? Lucrul cel mai important este că în Bulgaria există
astăzi o autoguvernare locală stabilă, construită în acord
total cu Carta europeană a autoguvernării locale. Comparativ cu
situaţia anterioară, există o bază normativă cuprinzătoare, stabilă, încheiată,
care tranşează toate chestiunile economice, juridice, financiare
şi instituţionale legate de municipalităţi. Ţara a
atins un echilibru optim al împărţirii teritoriale, fără
mari disproporţii teritoriale. Municipalităţile bulgare sînt
mari ca întindere şi ca număr de populaţie, ceea ce face ca ele
şi asociaţiile lor (naţionale şi regionale) să fie
participanţi adevăraţi la viaţa economică şi
sociopolitică a ţării.
În prezent, cea mai mare provocare pentru finalizarea descentralizării
în Bulgaria o reprezintă descentralizarea fiscală şi
înfiinţarea autoguvernării regionale.
Baza constituţională a autoguvernării locale
Autoguvernarea locală îşi derivă cadrul legislativ din
Constituia Republicii Bulgaria. În conformitate cu articolul 2, paragraful 1,
Republica Bulgaria este un stat unitar cu autoguvernare locală. Nu
există formaţiuni teritoriale autonome. În conformitate cu
prevederile constituţionale, în ţară este în curs de
înfiinţare un model al cărui centru de greutate îl constituie o
profundă descentralizare la nivelul municipalităţilor. Una din
temele principale ale procesului legislativ o reprezintă relaţiile
directe dintre municipalităţi şi organismele centrale.
Competenţele ca şi înfiinţarea însăşi a unui nivel
regional puternic nu sînt supuse dezbaterii publice.
Baza autoguvernării locale este asigurată de capitolul şapte
(al Constituţiei, n.trad.) „Autoguvernarea locală şi
administraţia locală”, în care sînt enunţate definiţiile
pentru:
• Împărţirea teritorială — Teritoriul
Republicii Bulgaria se împarte în regiuni (oblasti) şi
municipalităţi (obstini). Împărţirea
teritorială şi prerogativele oraşului capitală şi ale
altor mari oraşe sînt stabilite prin lege.
• Municipalităţi ca unităţi
administrativ teritoriale de bază la nivelul cărora se exercită
autoguvernarea.
• Dreptul cetăţenilor de a participa la
guvernarea municipalităţii atît prin organismele de autoguvernare
locală alese, cît şi direct, prin referendum sau adunarea
generală a cetăţenilor.
• Organizarea şi structura instituţională
şi funcţională a autoguvernării locale — consiliul
municipal şi primarul.
• Dreptul municipalităţilor
de a forma o asociaţie naţională precum şi asociaţii regionale pentru
protejarea intereselor lor comune şi pentru promovarea şi dezvoltarea
autoguvernării locale.
• Rolul statului în stabilirea
condiţiilor de dezvoltare a regiunilor şi de susţinere a
autorităţilor locale prin politici investiţionale, de creditare
şi de finanţare.
• Procedura stabilirii graniţelor unei
municipalităţi — va fi stabilită în urma unui
referendum al cetăţenilor.
Municipalitatea ca entitate juridică ce are dreptul
de a deţine proprietăţi şi de a avea un buget municipal de
sine stătător, pe care să îl folosească în interesul
comunităţii teritoriale.
• Regiunile ca unităţi administrativ teritoriale
împuternicite să ducă politici regionale, să implementeze
guvernarea naţională la nivel local şi să asigure armonia
între interesele naţionale şi cele locale. Guvernul central şi reprezentanţii
săi locali exercită controlul asupra legalităţii
hotărîrilor organismelor de guvernare locală numai în cazurile în
care sînt autorizaţi prin lege să o facă.
• Autorităţile guvernării centrale şi
extensiile lor locale examinează hotărîrile autoguvernării
locale pentru a se asigura de legalitatea lor. Constituia prevede, de asemenea,
protecţia specială a intereselor locale în faţa Curţii Constituţionale.
În cazul unui litigiu între autorităţile centrale şi cele
locale, consiliul municipal poate înainta chestiunea direct curţii.
Organizarea
teritorială a ţării
În Bulgaria există două nivele de guvernare
locală/teritorială: municipală şi regională. Sfîrşitul anului 1998 a fost martorul unei
schimbări legislative substanţiale în împărţirea administrativ-teritorială a
ţării: Amendamentul la Legea împărţirii administrative
a Republicii Bulgaria stipula înlocuirea pînă la sfîrşitul lui 1998 a
celor nouă regiuni
existente anterior cu 28 de noi regiuni. Oraşul Sofia este o unitate administrativ-teritorială specifică, în
care autoguvernarea locuitorilor săi se combină cu
implementarea politicilor de stat cu privire la dezvoltarea oraşului
capitală. Împărţirea şi structura sa sînt stabilite prin
lege. Oraşul Sofia cuprinde douăzeci şi patru de structuri
administrative de sector şi are statut de regiune.
Reforma în ansamblul său este interesantă
datorită faptului că, spre deosebire de procesele din multe
ţări central şi est-europene, în loc să se
desfăşoare în sensul unificării, al formării unor structuri
regionale mai mari, a mers în sens opus. Cele 9 regiuni administrative existente, fiecare dintre ele corespunzînd în
ansamblu nivelului NUTS 2, au fost înlocuite cu altele mai mici, de
nivel NUTS 3. Argumentul decisiv l-a constituit aducerea mai aproape a
nivelului regional de nivelul deja existent al municipalităţilor. De
aceea, alternativa consta în înfiinţarea unui nou nivel, intermediar între
regiuni şi municipalităţi, sau în creşterea numărului
de regiuni, astfel ca ele să poată guverna eficient întregul
teritoriu pe care îl cuprind. Un argument suplimentar pentru înfiinţarea
celor 28 de noi regiuni l-a constituit faptul că ele nu ar fi fost o
construcţie complet nouă, ci o reconstituire a regiunilor care existaseră
în perioada dintre anii 1959-1987. Această decizie a guvernului a fost acceptată
fără nici o obiecţie serioasă, fiind percepută ca
normală şi singura posibilă. Personalul administrativ din
subordinea guvernatorului unei regiuni se cifrează în medie la
35 de funcţionari. Cu excepţia Sofiei, în medie, într-o regiune
trăiesc 260.000 de locuitori pe un
teritoriu a cărui suprafaţă se întinde în medie pe 4.000 de kilometri
pătraţi.
O municipalitate are în general cel puţin şase mii de locuitori,
însă există şi excepţii datorită amplasării
geografice sau unor cauze economice, istorice sau naţionale. Structura administrativă a Bulgariei cuprinde în
momentul de faţă 263 de municipalităţi. Numărul
mediu de locuitori ai unei municipalităţi — 34.000 — este destul de mare
în comparaţie cu o serie de ţări europene. Acest lucru este
valabil şi pentru suprafaţa medie
a teritoriului municipalităţilor bulgare — 418 kilometri
pătraţi. Numărul mediu
al localităţilor care alcătuiesc o municipalitate este de 20.
Majoritatea localităţilor au statut de organ administrativ cu
un primar ales direct. Un organ reprezentativ
în cadrul municipalităţii îl reprezintă consiliul municipal care
este ales direct de populaţie cu un mandat de 4 ani, folosindu-se
sistemul proporţional. Numărul membrilor
consiliului municipal este hotărît în funcţie de totalul
populaţiei, el înscriindu-se între 11 şi 61 de persoane.
Îndatoririle unei municipalităţi cuprind chestiunile locale care
îi afectează pe locuitorii săi; municipalitatea poate stabili independent
care sînt aceste chestiuni1.
În anul 2000 au fost create 6 macro-regiuni de planificare. Aceste regiuni
de planificare nu sînt unităţi administrative. Ele sînt folosite
exclusiv pentru scopuri statistice şi de planificare, în
concordanţă cu fondurile structurale şi de preaderare ale
Uniunii Europene. Activitatea lor este organizată de guvernatorul regional
al regiunii în care
este plasat sediul lor. În prezent, aceste regiuni sînt stabilite prin ordonanţă
de guvern. În proiectul de lucru pentru o lege complet nouă a
dezvoltării regionale este stipulată clarificarea juridică a
statutului regiunilor de planificare prin care, în loc de regiuni de
planificare, ele vor fi denumite regiuni de dezvoltare. În această
etapă, statutul lor nu va suferi schimbări, cu excepţia
luării de măsuri pentru creşterea capacităţii lor
administrative.
Intenţiile
guvernului în domeniul regionalizării
În programul guvernului, drept prioritatea VI, „Stimularea
procesului descentralizării, autoguvernării locale şi
participării cetăţenilor”, se stipulează:
Obiective:
Aprobarea organizării administrativ-teritoriale
actuale a ţării şi funcţionarea eficientă a
unităţilor administrativ-teritoriale.
Consolidarea democraţiei locale şi a proceselor
de descentralizare a funcţiilor, competenţelor şi
finanţelor, de la stat către unităţile
administrativ-teritoriale. Dezvoltarea autoguvernării locale prin
intensificarea participării cetăţenilor, organizaţiilor
neguvernamentale şi a tineretului la guvernarea pe plan local. Consolidarea
competenţei şi eficienţei autorităţilor locale şi
a organismelor lor. Guvernul
stipulează să susţină o dezbatere publică asupra
chestiunilor continuării dezvoltării structurii administrativ-teritoriale a
autorităţilor locale şi înfiinţarea unui al doilea nivel de autoguvernare, în
concordanţă cu cerinţele integrării europene.
În luna iunie a acestui an, respectîndu-şi
programul, guvernul a sugerat iniţierea unei dezbateri
referitoare la amendarea Constituţiei. Una din propuneri vizează schimbări
care să permită înfiinţarea unui al doilea nivel de
autoguvernare locală. Astfel, principalul accent al dezbaterilor din
Bulgaria este plasat în primul rînd asupra întrebării dacă să se
creeze şi la nivel regional organe a căror componenţă
să fie stabilită prin alegeri.
Chiar dacă vor fi înfiinţate, aceste organe vor avea probabil competenţe
reduse şi vor fi lipsite de independenţă financiară, de
dreptul de a impune impozite şi de drepturi legislative.
Se cuvine să ne amintim că, încă de la începutul anului
2000, Adunarea Parlamentară a Consiliului Europei a înaintat Republicii
Bulgaria o recomandare specială, în
sensul introducerii autoguvernării în cele 28 de regiuni existente în
ţară. În situaţia în care s-ar ajunge la un consens
politic pentru amendarea Constituţiei, în acest sens, pînă la
mijlocul anului 2003, ne putem aştepta ca, o dată cu alegerile locale de la sfîrşitul anului 2003, să
se desfăşoare şi alegeri pentru consiliile regionale.
De fapt, în prezent există şi consilii regionale alcătuite
din reprezentanţi aleşi. O dată
cu legea dezvoltării regionale, s-au înfiinţat în fiecare regiune
consilii regionale de dezvoltare. În
componenţa lor intră primarii municipalităţii şi
preşedinţii consiliilor municipale
ale regiunii. Misiunea de căpătîi a acestor consilii este elaborarea
unui plan de dezvoltare
regională şi armonizarea iniţiativelor de dezvoltare ale
municipalităţilor.
Distribuţia puterii pe nivele de guvernare
Consiliul de miniştri coordonează şi implementează
politica externă şi internă a ţării,
în concordanţă cu Constituţia şi cu legile în vigoare.
Această instituţie asigură ordinea publică şi securitatea naţională, precum
şi o diriguire de ansamblu a administraţiei de stat şi a
forţelor armate. Ca organism executiv, în componenţa sa intră
primul ministru, vice-prim
miniştrii şi miniştrii. Miniştrii conduc ministere
individuale.
Consiliul de miniştri adoptă ordonanţe,
regulamente, reglementări, ordine şi decizii, în
concordanţă cu legea. Miniştrii emit regulamente,
reglementări, instrucţiuni şi ordine. Ei sînt
călăuziţi de legislaţia ţării în îndeplinirea
voinţei şi intereselor naţiunii.
Guvernatorul regional are dreptul de a suspenda
hotărîrile ilegale ale consiliilor municipale şi de a anula hotărîrile
ilegale ale primarilor. Hotărîrile administraţiilor municipale
şi regionale pot fi atacate în instanţă. Statul poate plăti
daune cauzate de hotărîri şi acţiuni ilegale ale oficialilor
şi organismelor administrative.
Fiecare regiune va fi guvernată de un guvernator
regional ajutat de administraţia regională. Guvernatorul regional
va fi numit de Consiliul de miniştri. Guvernatorul regional va asigura
implementarea politicii statului, salvgardarea intereselor naţionale,
legea şi ordinea publică şi va exercita controlul administrativ.
Autoritatea autoguvernării locale din cadrul
municipalităţilor este consiliul, un organism cu competenţă
generală. El defineşte, în respectul legii, politicile
de dezvoltare municipală, de servicii publice şi
activităţile de interes local. Consiliul
municipal se ocupă de chestiunile economice, de protecţia mediului,
de serviciile de sănătate, de cele responsabile de bunăstarea
socială, de educaţie, de cultură; consiliul municipal mai
răspunde de utilităţile publice, de dezvoltarea urbană
şi regională, de proprietatea municipală, siguranţa traficului
şi ordinea publică. El abordează, de asemenea, chestiuni de
importanţă locală care nu constituie prerogativele exclusive ale
altor autorităţi. El mai exercită funcţii care îi sînt
delegate de către organele executive centrale, în respectul legii.
Relaţia dintre administraţia de stat şi guvernarea
locală
Municipalitatea este persoană juridică, afirmă Constituia.
Această prevedere concisă a fost detaliată de Legea
autoguvernării locale şi administraţiei locale: „Municipalitatea
este persoană juridică şi are dreptul de a deţine proprietăţi
şi de a avea un buget municipal autonom”. În plus, Legea
proprietăţii municipale defineşte proprietatea municipală
ca publică sau privată şi dezvoltă prevederi separate
pentru fiecare. Datorită acestui aranjament, municipalitatea, fiind
îndreptăţită la ambele tipuri de proprietate, este persoană
în dreptul privat şi dreptul public şi este persoană
juridică, funcţionînd potrivit principiilor ambelor tipuri de drept.
Cu alte cuvinte, municipalităţile au puteri şi exercită
autoritatea publică.
Aşadar, a prevalat conceptul tradiţional al unui consiliu
municipal public, ale cărui înfiinţare şi funcţionare sînt
stabilite prin lege pentru a asigura toate serviciile publice locale în cadrul
limitelor locale stabilite, a căror ajustare comună, organizată şi
continuă este impusă de coexistenţa umană într-o
comunitate. În îndeplinirea acestor
îndatoriri locale, cetăţenii au dreptul de a participa fie direct,
fie prin organele municipale alese. Acest drept reflectă
esenţa democratică a autoguvernării locale.
Regiunea este unitatea la nivelul căreia guvernarea statului se
exercită pe plan local. Ea este o
unitate administrativ teritorială căreia îi este
încredinţată coordonarea politicilor locale şi asigurarea
armoniei dintre interesele naţionale şi cele locale. O regiune este
alcătuită din una sau mai multe municipalităţi învecinate,
iar teritoriul său este suma teritoriilor municipalităţilor din
componenţa sa. Ea poartă numele oraşului în care este situat
centrul său administrativ. Guvernatorii regionali sînt reprezentanţii
statului la acest nivel.
Graniţele regionale pot fi schimbate numai
împreună cu graniţele municipalităţilor existente. Astfel
de schimbări sînt aprobate prin decret prezidenţial, la propunerea
Consiliului de miniştri. Procedura nu include referendumul, întrucît regiunea
nu este un palier al autoguvernării locale. Autorităţile şi
funcţiile puterii executive a statului sînt create la nivel regional.
Un guvernator regional îşi realizează
politicile regionale prin:
• Instituirea
politicilor guvernamentale în regiune, realizarea reformei administrativ-teritoriale şi coordonarea activităţilor organelor
de stat în regiune şi a interacţiunii lor cu autorităţile
locale;
• Asigurarea armoniei dintre interesele locale şi
naţionale, elaborarea şi implementarea de strategii regionale şi
de programe de dezvoltare regionale şi interacţiunea cu
guvernările locale şi administraţia locală;
• Păstrarea şi protejarea proprietăţii
statului în regiune;
• Garantarea legii şi ordinii, controlul administrativ
şi implementarea reglementărilor emise de preşedintele
republicii şi de Consiliul de Miniştri;
• Controlarea legalităţii
hotărîrilor şi acţiunilor administraţiei şi
guvernărilor locale;
• Controlarea legalităţii
hotărîrilor şi acţiunilor organizaţiilor, departamentelor, organelor
şi a întreprinderilor de stat din regiune;
• Organizarea pregătirii populaţiei pentru
mobilizare şi apărare, coordonarea protecţiei în caz de accident
sau calamitate naturală şi menţinerea ordinii publice.
Ca persoane juridice finanţate de la bugetul de
stat, administraţiile regionale îi asistă pe guvernatori în
exercitarea puterilor lor. Componenţa, organizarea funcţionării,
structura şi activităţile lor constituie reguli de
procedură adoptate de Consiliul de Miniştri. Guvernatorii
raportează anual activităţile administraţiilor regionale
Consiliului de Miniştri.
Control,
audit şi supraveghere a guvernărilor locale
Nu există la nivel naţional un organ specializat pentru
exercitarea controlului administrativ
asupra activităţilor guvernărilor locale din Republica Bulgaria.
Curtea Administrativă Supremă şi curţile districtuale pot hotărî
asupra legalităţii acţiunilor autorităţilor
locale şi regionale, asupra aplicării stricte şi juste a legii
în sfera administrativă şi asupra disputelor privitoare la
legalitatea acţiunilor Consiliului de Miniştri, a ministerelor
şi a altor organe de stat.
În momentul de faţă, controlul administrativ
asupra activităţilor guvernărilor locale se întemeiază pe
Legea administraţiei locale şi guvernării locale, Legea procedurii
administrative şi Legea curţii administrative supreme. Legea
procedurii administrative stabileşte procedurile referitoare la emiterea,
contestarea şi implementarea hotărîrilor administrative individuale
de către organele executive municipale. Ea nu se aplică
hotărîrilor preşedintelui republicii sau ale Consiliului de miniştri
referitoare la planurile de dezvoltare economică şi socială sau
organelor subordonate celor care emit aceste hotărîri. Hotărîrile
administrative sînt contestate potrivit procedurii administrative în faţa
autorităţii administrative superioare, care emite o sentinţă
argumentată, în baza căreia anulează total sau parţial o
hotărîre administrativă incorectă sau ilegală sau respinge
plîngerea sau petiţia. Legalitatea hotărîrilor administrative poate
fi contestată şi în instanţă.
Guvernatorul regional exercită controlul asupra
legalităţii hotărîrilor administraţiei municipale. Curtea are competenţa de a hotărî
cu privire la legalitatea hotărîrilor şi acţiunilor consiliului
municipal.
Consiliile municipale pot înainta Curţii
Constituţionale cazurile referitoare la litigiile privind
competenţele guvernării centrale. Guvernările locale pot depune
plîngeri şi înaintea unei curţi
competente împotriva oricărei acţiuni a guvernatorului regional care îi încalcă activităţile. Curtea
Administrativă Supremă cercetează plîngerile şi petiţiile
făcute împotriva hotărîrilor guvernatorilor regionali.
Hotărîrile administrative generale şi normative ale consiliilor municipale se pot contesta în
faţa curţii districtuale respective. Consiliiile municipale şi primarii pot depune cereri de revocare
a hotărîrilor care încalcă drepturile şi interesele
legitime ale municipalităţii.
Auditurile financiare ale guvernărilor locale sînt realizate o
dată la trei ani de către autorităţile de auditare din
subordinea Ministerului Finanţelor. Scopul auditurilor financiare este
asigurarea legalităţii şi autenticităţii documentelor
şi controlul administrării conturilor financiare şi al
cheltuielilor legate de proprietăţi etc. Guvernările locale au
dreptul de a face apel la organele de auditare care au realizat auditul sau la
o autoritate superioară, precum şi de a cere în instanţă reconsiderarea
auditului.
Pe lîngă controlul administrativ, guvernările locale sînt supuse
investigaţiei publice. Cetăţenii au dreptul de a participa
direct la chestiuni de importanţă majoră pentru municipalitate,
prin referendum local, întruniri şi petiţii.
NOTĂ:
1. Potrivit articolului 1 al Legii
administraţiei locale şi autoguvernării locale.
Traducere de Doina Baci
*
Aleko DJILDJOV (n.
1967), absolvent al Universităţii „St. Kliment Ochridski” din Sofia,
Facultatea de ştiinţe Politice, profesor asociat la Facultatea de
Administraţie Publică al aceleaşi universităţi şi
expert guvernamental în cadrul Direcţiei de Coordonare Regională a
Consiliului de Miniştri, autor al unor studii în domeniile
dezvoltării regionale, administraţiei publice, autoguvernării
locale şi drepturilor omului publicate în diferite reviste de
specialitate: Regionalism and Local Self-Government: The Problem of Distribution
of the Political Power in Europe between the Centre and the Periphery (1998), Survey of Regional Development Policy in Bulgaria (2001), Methods and
Techniques of Managing Decentralization Reforms in Bulgaria (2002).
Referat prezentat la
Conferinţa Internaţională „Implicaţii ale
înfiinţării regiunilor în România”, Sinaia 19-21 septembrie 2002 şi publicat din
amabilitatea Institutului pentru Politici Publice.