Untitled-1
Rezoluţia
13341
Experienţe
pozitive ale regiunilor
autonome ca sursă de inspiraţie pentru
soluţionarea conflictelor în Europa
Consiliul Europei
1.
Adunarea
parlamentară rămîne
preocupată de reapariţia unor tensiuni
mai mult sau mai puţin violente în
Europa, care sînt deseori expresia unor
antagonisme nerezolvate în cadrul unui
stat. Astăzi, într-adevăr, cea mai mare
parte a crizelor politice din Europa se
produc în interioriul statelor.
2.
Această
recrudescenţă a tensiunilor se explică în parte prin modificările teritoriale şi prin apariţia noilor
state, în urma celor două războaie
mondiale şi a prăbuşirii fostului sistem
comunist, în anii 1990.
3. Aceste
tensiuni reflectă de
asemenea necesara adaptare a conceptului de stat-naţiune, care consideră
suveranitatea naţională şi omogenitatea
culturală ca primordiale. Astăzi, mai
ales ca urmare a evoluţiei practicii
democraţiei şi a dreptului internaţional,
statele sînt confruntate cu noi exigenţe.
4.
Cea mai mare parte a conflictelor
actuale rezultă
foarte adesea din dihotomia dintre principiul indivizibilităţii
statului şi cel al identităţii; acestea au
la
origine tensiuni care opun statele unor
grupuri minoritare ce-şi revendică dreptul
de prezervare a propriei identităţi.
5.
Marea
majoritate a statelor în
Europa cuprind astăzi mai multe comunităţi posesoare ale unor identităţi
diferite. Unele dintre acestea îşi revendică dreptul de a dispune de instituţii şi
de o legislaţie proprii, care să le permită
exprimarea acestor particularităţi
culturale.
6.
Fiecare stat
trebuie să prevadă,
pentru a preveni apariţia unor tensiuni,
dispoziţii constituţionale sau legislative
suple, care să le permită să răspundă
aşteptărilor acestor populaţii. Atribuind
puteri specifice acestor minorităţi, sub
formă de transfer de puteri sau de repartiţii de
competenţe, un stat este
uneori în măsură să concilieze principiul unităţii şi integrităţii teritorial cu
cel al diversităţii culturale.
7.
Consiliul Europei care se angajează în favoarea păcii şi a prevenirii
violenţei, elemente esenţiale în promovarea drepturilor omului, democraţiei şi
a statului de drept, consideră că experienţa pozitivă a regiunilor autonome
poate să constituie o sursă de inspiraţie
în vederea propunerii unor soluţii care
să vizeze rezolvarea unor conflicte
politice interne.
8
Numeroase state din Europa au
reuşit să calmeze tensiunile interne, sau
sînt pe cale să o facă, creînd autonomii
teritoriale sau culturale; acestea din
urmă oferind o gamă de principii şi de
măsuri concrete menite să rezolve
aceste conflicte interne.
9. Indiscutabil,
conceptul de autonomie ascunde o conotaţie negativă.
Autonomia ar putea fi percepută ca o
ameninţare la adresa integrităţii statului
şi ca un prim pas spre secesiune, dar,
foarte adesea, nu există decît puţine
elemente care să susţină acest punct de
vedere.
10. Autonomia,
aşa cum este ea
aplicată în statele de drept care garantează libertăţile şi drepturile fundamentale pentru cetăţenii săi, trebuie să fie
mai degrabă considerată ca un „aranjament sub-statal”, permiţînd unui grup
minoritar în stat să se bucure de drepturile sale şi să-şi prezerve identitatea
culturală, oferind în acelaşi timp statului
garanţii în materie de unitate, de
suveranitate şi de integritate teritorială.
11.
Termenul de „autonomie teritorială” se referă la
un dispozitiv pus în
aplicare în general într-un stat suveran
prin care locuitorii unei regiuni determinate beneficiază de puteri lărgite,
adaptate
situaţiei lor geografice particulare, care
le protejează şi le promovează tradiţiile
culturale sau religioase specifice. Expresia „autonomie culturală” semnifică
faptul
că este acordată posibilitatea de
exercitare
a drepturilor lingvistice şi culturale. Ea
ar trebui, în cea mai mare parte a
cazurilor,
să fie însoţite de aplicarea principiului
descentralizării.
12.
În cea mai
mare parte a statelor
membre ale Consiliului Europei, constituţiile recuză dreptul la orice secesiune
unilaterală. Cu toate acestea, principiul
idivizibilităţii statului nu trebuie să fie
confundată cu caracterul său unitar şi
este în consecinţă compatibil cu autonomia, regionalismul şi federalismul.
13.
Statutul de
autonomie poate fi
aplicat la diferite sisteme de organizarea
politică. Poate fi vorba de o formă de
descentralizare în statele unitare sau de
o reală repartizare a puterilor în statele
regionale sau federale, conform unei
distribuiri simetrice sau asimetrice.
14.
Instituirea
autonomiilor a
cunoscut două faze istorice, care
corespund celor trei surse de autonomie:
cea care a fost instaurată de entităţile
regionale atunci cînd a fost creat statul
central; cea care a fost instaurată în
vederea combaterii unor tensiuni teritoriale; şi cea care a fost creată sub
oblăduirea comunităţii internaţionale.
15. Autonomia nu reprezintă un
panaceu, soluţiile pe care aceasta le oferă nu sînt
universal pertinente şi
aplicabile. Totuşi, orice eşec al autonomiilor nu trebui să fie atribuit
sistemului autonom ca atare, ci rezultă
mai degrabă din condiţiile în care este
aplicată. Orice statut de autonomie
trebuie să se adapteze specificităţilor
geografice, istorice şi culturale ale
teritoriului avut în vedere precum şi
caracteristicilor foarte diferite ale
cazurilor şi zonelor de conflict.
16.
Pentru a calma
tensiunile interne, puterea centrală trebuie să dea
dovadă de înţelegere atunci cînd unele
grupuri minoritare - mai ales cînd sînt
importante din punct de vedere numeric
şi stabilite de mult timp într-o regiune
- au revendicări precise privind drepturile lor referitoare la o mai mare
autonomie în gestiunea afacerilor.
Totuşi, în nici un caz instaurarea unei
autonomii nu trebui să dea cetăţenilor
impresia că administraţia locală este
afacerea exclusivă a acestei minorităţi.
17.
Un statut de
autonomie reuşit
presupune dezvoltarea unor relaţii echilibrate într-un stat între majoritate şi
minoritate, dar şi între minorităţile
însele.
Orice statut de autonomie trebuie astfel
să respecte principiile de egalitate şi non-
discriminare şi să se bazeze pe
integritatea
teritorială şi suveranitatea statelor.
18.
Este foarte important ca avantajele crescînde de
care entităţile beneficiază prin drepturile lor să nu pună în
discuţie frontierele statelor recunoscute
pe
plan internaţional.
19.
Orice
interpretare, orice aplicare şi orice gestiune a autonomiei sînt
supuse autorităţii statului, determinării şi motivării precise
a legislatorului
naţional precum şi a instituţiilor sale.
20. Foarte adesea, principiul discriminării pozitive, în sensul unei
reprezentări favorabile a minorităţilor
în organele puterii centrale, constituie
un mijloc de asociere mai largă a
minorităţii sau a minorităţilor la gestionarea chestiunilor naţionale.
21. Este extrem de important ca să
fie preconizate măsuri de protecţie
specifice referitoare la „minoritatea în
cadrul minorităţii”, astfel încît membrii
componentei majoritare a statului sau
alte minorităţi să nu se simtă ameninţate
de puterile conferite entităţii autonome.
În aceste entităţi autonome, Convenţiacadru pentru protecţia minorităţilor
naţionale (STE nr. 157) trebuie de
asemenea să se aplice, în beneficiul
minorităţii în minoritate.
22. Adunarea
invită guvernele
statelor membre să se inspire din
următorii parametrii atunci cînd aplică
un statut de autonomie:
i.
necesitînd prin însăşi natura sa o
cooperare şi o coordonare între autorităţile centrale şi autorităţile autonome,
un statut de autonomie trebuie să fie
rezultatul unui acord negociat între
diferitele părţi;
ii. autorităţile centrale şi autorităţile
autonome trebuie să
admită că un statut
de autonomie corespunde unui proces
dinamic şi că el este mereu negociabil;
iii.
ar fi de dorit ca statutul şi
principiile fondatoare ale autonomiei să
fie înscrise în constituţie şi nu numai în
lege, astfel încît unele amendamente să
nu poată fi făcute decît în conformitate cu constituţia; în
vederea prevenirii
oricărui litigiu, statutul de autonomie
trebuie să definească în manieră explicită repartiţia puterilor între autorităţile
centrale şi autorităţile autonome;
iv.
acordul de autonomie trebuie să
garanteze o reprezentare adecvată şi o
participare efectivă a autorităţilor
autonome în procesul de decizie şi în
gestiunea afacerilor publice;
v.
statutul de autonomie trebui să
stipuleze ca regiunea autonomă să
dispună de un organ legislativ şi de un
organ executiv alese în mod democratic
la nivel local;
vi.
statutul de autonomie trebuie să
prevadă resurse proprii şi/sau transferuri care
să permită autorităţilor autonome să
aplice competenţele adiţionale atribuite
de autorităţile
centrale;
vii.
pentru a preveni orice uzurpare
a puterilor, trebuie stabilit un mecanism
de reglementare a litigiilor în vederea
rezolvării oricărui diferend între autorităţile centrale şi autorităţile autonome;
viii.
dacă tensiunile între autorităţile centrale şi autorităţile autonome
persistă, este preferabil ca procesul de
negociere să fie tutelat de comunitatea
internaţională;
ix.
devoluţia puterilor către entităţile autonome trebuie să protejeze în
mod imperativ drepturile minorităţilor
care trăiesc în sînul acestora.
Traducere de Cornelia Cistelecan
1. Discuţie în Adunare din 24 iunie
2003 (a 19-a şedinţă). Vezi Doc. 9824, raportul comisiei
pe probleme politice, raportor: dl. Gross şi Doc. 9837,
avizul comisiei pe probleme juridice şi de
drepturi
ale omului, raportor: dl. Jürgens.
Text adoptat de Adunare la 24 iunie
2003 (a 19-a şedinţă)