Untitled-1
România. Dileme şi tendinţe
Ovidiu Pecican
1. Sărăcie economică şi sărăcie
socială în România de astăzi
În
vremuri de război, sărăcia este o realitate aproape obligatorie. şi cum în
societăţile de odinioară războiul era o permanenţă, pauperitatea îl însoţea în
forma
ei clasică: a penuriei materiale. După pacea din Westphalia (1648) şi, mai
apoi,
după revoluţiile burgheze şi după finalul războaielor napoleoniene (1815), în
Europa s-au configurat insule geografice şi temporale de pace. Pentru primele,
pilduitor este exemplul Suediei, unde vikingii de odinioară au devenit unii
dintre
cei mai paşnici locuitori ai continentului pînă astăzi. Pentru celelalte, se
pot
menţiona epoca dintre 1866 şi 1914, anii interbelici (doar două decenii!) şi,
în
linii mari, era comunistă (caracterizată doar metaforic drept „război rece” şi
întreruptă de intervenţiile armatei roşii din 1956 şi 1968). În toate aceste
insule,
separată de distrugerile materiale şi spirituale presupuse de orice campanie
militară,
sărăcia a devenit principalul duşman de anihilat şi, în orice caz, cel mai
vizibil
dintre vizitatorii hidoşi ai vieţii omeneşti. Pentru mulţi dintre locuitorii
Lumii
Vechi, capitalismul şi cursa lui au însemnat lichidarea sărăciei, cel puţin
pentru
segmente însemnate de populaţie. Pentru alţii, paradoxal, şi măcar pentru cîte
o
etapă, comunismul a condus la o reîmpărţire a controlului resurselor şi o
redistribuire a valorilor, antrenînd într-o
manieră diferită de cea tradiţională mulţimi
noi de indivizi în circuitul producţiei şi consumului. O analiză pas cu
pas ar arăta
în ce măsură secolul al XX-lea a constituit etapa tatonării unor noi formule de
lichidare – sau măcar restricţionare – a sărăciei şi dacă marile sale crize (de
la
războaiele mondiale la altele zonale ori locale, şi de la schimbările de regim
politic pînă la intervenţiile „reglatoare” în alte ţări) au indus mai multă sărăcie
decît o
prosperitate subsecventă. Chestiunea ar merita o interogaţie serioasă, atît la
nivelul
global, cît şi la cel continental ori naţional.
Pentru
a o putea aborda însă este nevoie de o bună înţelegere a noţiunii însăşi
de sărăcie. La urma urmei, ce înseamnă să fii sărac? Să fii lipsit de resurse
sau să fii incapabil să le
gestionezi judicios? Există economii prospere întemeiate pe un
capital relativ precar de bogăţii materiale (Elveţia, Japonia), după cum există
şi
economii în picaj, deşi posedă o moştenire naturală considerabilă (România).
Or,
dacă lucrurile stau astfel, înseamnă că sărăcia nu este în nici un caz o
chestiune de
strictă economie, ea depăşind prin implicaţii domeniul oarecum restrictiv al
acesteia. Devine evident acest fapt într-un moment în care discuţia despre
resursele
umane ca principală zestre a unei ţări, zone etc. devine tot mai sonoră. Este
bine
că s-a ajuns şi la această recunoaştere a valorii omului, după ce multă vreme
etalonul
a fost ba cantitatea de aur din depozitele statului, ba un etalon abstract, ba
ridicarea
preţului petrolului. Ea permite evidenţierea
faptului că, mai devreme sau mai tîrziu,
economia debuşează în social, şi că acesta, la rîndul lui, se comportă
ca un recipient colector. Subliniată de umanismul care a marcat o limită între medieval şi
modern, reiterată în documente solemne de revoluţia franceză de la 1789
(„Declaraţia drepturilor omului şi cetăţeanului”) şi de constituţia americană,
valoarea elementului uman se regăseşte, în
sfîrşit, iată, şi în calculele privind bogăţia
unei macrocomunităţi (ţară, continent). ‘
Cu
aceasta, semnalarea faptului că discuţia privitoare la sărăcie trebuie să-şi
lărgească şi flexibilizeze baza, îmbogăţindu-şi datele, devine un fapt
împlinit. Într-
adevăr, explicarea noţiunii de sărăcie poate – aş zice chiar trebuie – să
includă şi o
dimensiune socială
marcată. Într-o asemenea abordare, sărăcia poate fi definită ca
stagnare,
imobilitate, lipsă a schimburilor materiale, dar şi a contactelor la nivelul
întregii societăţi şi pe unele dintre
tronsoanele acesteia. Autoizolarea, înţepenirea în
vechile reflexe sociale şi culturale, refuzul intrării în legătură cu alţi
indivizi, alte
comunităţi, cu diferite micro şi
macrostructuri instituţionale pot prezerva într-o mai
mare măsură o anume fizionomie
identitară proprie la un moment dat. Costurile vor fi
însă enorme, cîtă vreme această repliere va semnifica decuplare de la un anume
traseu
al dezvoltării, insularizare, segregare şi opacizare socială. În trecutul mai
îndepărtat şi
mai apropiat, românii au optat de multe ori, cel puţin în unele zone de
locuire şi pe
anumite segmente de timp, pentru această strategie care a fost identificată de
Lucian
Blaga cu „boicotarea istoriei” şi retragerea în subistorie. Atitudinile
autarhice induc,
în cele din urmă – atunci cînd acesta nu este încă din start ţelul principal
urmărit –
reproducerea stereotipă a comportamentelor sociale, rezultatul lor fiind
stagnarea,
inerţia, devitalizarea. Oricîte resurse
materiale şi umane ar avea o asemenea societate,
principala ei caracteristică va fi sărăcia.
Războiul
din Irak – dar şi atîtea alte cazuri – a(u) arătat cu limpezime că sărăcia
poate fi identificată şi cu un monopol al resurselor, oricît de bine
reprezentate, de
către un grup social restrîns, o elită conducătoare, o oligarhie. Nu altul
a fost cazul
ţării noastre în anii comunismului (1947-1989), cu o agravare în timpul
dictaturii
ceauşiste. Această agravare a avut însă, ca
efect în planul imaginii, creşterea vizibilităţii
caracterului oligarhic şi ştergerea oricărei iluzii cu privire la
caracterul regimului, ca şi referitor la izvorul
sărăciei cvasigeneralizate. Rezultatul excluderii treptate de la
actul de decizie şi de la distribuirea resurselor a tuturor celor care, deşi
membri ai
PCR sau artizani ai serviciilor secrete, nu făceau parte dintre rudele directe
ori dintre
acoliţii imediaţi ai perechii de la conducere, a fost folosirea – de către eşalonul
doi al
partidului şi de către ierarhia statului (birocraţi şi şefi ai armatei) şi a
serviciilor secrete – a ocaziei marii răsturnări europene din finalul lui 1989 şi a răbufnirii
populare
începute la Timişoara (16 decembrie 1989) şi continuată la Bucureşti (21
decembrie
1989) pentru a schimba regimul. În actuala etapă se pune problema dacă abolirea
ideologiei marxiste şi executarea cuplului dictatorial a modificat suficient
caracterul
regimului politic românesc pentru a sfărîma
caracterul lui oligarhic şi a înlesni accesul
la resurse al unei majorităţi al populaţiei. Cum reforma economică
trenează de mai
bine de un deceniu (restructurarea şi privatizarea industriei, modernizarea şi
aducerea
agriculturii la standarde europene, asanarea şi reformarea sistemului bancar,
recondiţionarea, reorganizarea şi
dezvoltarea transporturilor şi telecomunicaţiilor) iar
monopolul resurselor materiale şi al relaţiilor
economico-social-politice relevante îl
deţine tot o oligarhie, de astă dată ceva
mai largă, alcătuită din foşti membri de partid,
din vîrfuri ale armatei şi
serviciilor secrete de ieri şi de azi, se poate observa că regimul
de tip oligarhic nu a fost înlăturat din România, în pofida anumitor
restructurări şi
adaptări la care modificarea contextului
istoric l-au obligat. În aceste condiţii, lipsa de
transparenţă
se explică prin bariera existentă între membrii oligarhiei şi restul populaţiei,
între beneficiarii şi
„dispecerii” acestei formule, pe de o parte, şi păguboşii ei, pe de
alta. Este vorba despre o barieră invizibilă, însă pregnantă, între bogaţi şi săraci,
tot
mai greu de trecut şi tot mai constrîngătoare,
care creează o polaritate socială împinsă
către extreme. Bogaţii sînt de-acum ultrabogaţi,
iar săracii, tot mai mulţi şi din ce în ce
mai săraci. Ocrotite de instituţii
ale statului lipsite de independeţă şi instrumentalizate
politic (procuratura a fost în
repetate rînduri nominalizată printre acestea), relaţiile de
la etajul superior al societăţii
noastre iau, adeseori, forma complicităţii frauduloase,
iar cele dintre cel superior şi celălalt, inferior, sînt condiţionate de
schimbul permanent de resurse în afara regulilor jocului
politic al democraţiei şi legalităţii. Am definit
astfel corupţia, înţelegînd prin ea
alocarea de resurse ori servicii dinspre „manageri”
către populaţie nu în limitele negociate ale constituţionalităţii şi
legislaţiei, ci
condiţionîndu-le de transferuri de resurse către deţinătorii acestora. Datorită
complicităţilor de pe palierul superior al
societăţii orice tentativă neconcertată de a
demantela sistemul ilicit astfel instaurat se dovedeşte şi se va dovedi
ineficientă. Ea
nu se poate înfăptui decît sub control
internaţional şi prin permanenta acţiune de control a societăţii civile interne. Circumstanţa integrării României în
NATO şi a
perspectivei aderării ei la UE măresc şansele unei supravegheri internaţionale
legitime şi eficiente. Tentativele repetate şi
insistente ale guvernanţilor de a limita şi controla
societatea civilă, denunţate nu numai de exponenţii români ai acesteia,
ci şi de
personalităţi ale vieţii internaţionale
(George Soros în intervenţia recentă de la OSCE), periclitează
însă controlul cetăţenesc, mai slab astăzi decît ieri. La acestea se adaugă
şi exodul
semnificativ, şi deci îngrijorător, al unui segment de populaţie – mai ales
tineri instruiţi şi ambiţioşi –, dornici să-şi
încerce norocul pe cont propriu într-o societate
unde regulile convieţuirii le acordă şanse suplimentare.
Oricît de frugală, analiza de mai sus demonstrează,
cred, că România este săracă
mai
curînd datorită unei anumite tradiţii a lipsei legăturilor sociale şi datorită
controlului
oligarhic al societăţii.
Din nefericire, asemenea fenomene de profundă rezonanţă
afectează şi cercurile intelectuale, tocmai acele grupări care s-ar cuveni – în
virtutea
unei misiuni liber asumate – să contribuie în prima linie la asanarea şi
schimbarea
moravurilor din societatea noastră, sau măcar la exercitarea funcţiei critice,
dar
argumentate, a gîndirii libere şi creatoare, construind alternative,
testîndu-le teoretic
fiabilitatea. Astfel de grupuri – precum GDS – au devenit de mai mult timp nişte
organisme relativ închise şi, în orice caz, mai curînd reactive la adresa iniţiativelor
legislativelor şi executivelor existente.
Altele, de tipul Societăţii Academice Române,
pretind să ofere expertize
riguroase, întemeiate pe fapte ştiinţific recoltate şi interpretate,
dar rolul lor în dezbaterea civică a priorităţilor momentului este
relativ redus şi,
cîteodată, neconcludent. Alianţa Civică
pare şi ea resemnată să organizeze mai curînd
accesul muzeal la memoria recentă, odinioară obliterată ideologic, decît
elaborarea
de soluţii pe termen mediu şi lung. Răsună mai pregnant voci precum cele ale
constelaţiei
de ONG-uri răsărite de sub mantaua Fundaţiei pentru o Societate Deschisă,
ale
Ligii Pro Europa din Târgu-Mureş, ale APADOR-CH, ale altora. Personalităţi ale
vieţii
noastre publice care sînt semnificative tocmai prin faptul că elaborează
analize
şi
emit puncte de vedere adeseori pertinente în calitatea lor de simpli membri ai
societăţii
şi,
după caz, de experţi, rămîn cazuri izolate. Remarcînd cvasităcerea unor foste
mari
voci
(de la Doina Cornea la Ana Blandiana), i-aş menţiona aici pe Gabriel Andreescu,
Smaranda
Enache, Cristian Pârvulescu, Renate Weber ş. a. Memorabilă în sine, bătălia
pentru transparenţa
CNSAS – deschisă de H.-R. Patapievici, Andrei Pleşu, Mircea
Dinescu şi susţinută de Gabriel Liiceanu – rămîne întrucîtva tardivă şi
stîngace, pe
fundalul indiferenţei majorităţii şi a
relei-voinţe a actorilor politici implicaţi în dispută.
Lipsesc aproape total din zona
dezbaterilor civice vocile autorizate ale economiştilor.
Deşi pot fi uneori auziţi Ilie şerbănescu, Daniel Dăianu, Mircea Coşea ş.
a., practic
nici unul dintre ei nu a izbutit, mi se
pare, să se facă auzit în păturile largi de populaţie
cu vreo analiză comprehensivă a stării de fapt şi cu nişte soluţii
pentru o relansare
viitoare, rezumîndu-se la diagnostice formulate esoteric, în limbaj
specializat, sau la
soluţii punctuale1.
2. Stat şi guvernare. Modelul
valah
La
24 ianuarie 1859, cînd, printr-un act de mare ingeniozitate politică, românii
găseau modalitatea cea mai potrivită
împrejurărilor – dificile – ale momentului pentru
a se unifica, se puneau, cum se ştie,
bazele statului român modern. Tot atunci, practic, tocmai
legat de aceste evoluţii, se formula, pentru prima dată sistematic şi
imperativ,
întrebarea despre cum să se organizeze acest stat. Istoricii români nu s-au
învrednicit
încă
să elaboreze o sinteză privitoare la evoluţia administraţiei româneşti de-a
lungul
timpului. Dacă ar fi
făcut-o, ei nu s-ar fi putut împiedica să constate că, odată cu
unificarea instituţiilor ţării şi mutarea capitalei la Bucureşti, s-a putut
înregistra o
anumită preponderenţă a sudului în viaţa publică a ţării.
Cînd
spun aceasta, nu am în vedere veşnica – şi, de altfel, contestabila – marotă
a „balcanizării” vieţii noastre politice.
Întîi, pentru că nu asociez balcanismului doar
valori peiorative, ci şi elemente axiologice pozitive. Apoi, pentru că
Moldova era la
fel de expusă acestui curent orientalizant, după expediţia lui Suleyman Kanuni
împotriva lui Petru Rareş (1538). În fine, pentru că nici Ardealul nu a fost
scutit de
intrarea într-o logică a subalternului, chiar şi atunci cînd unii dintre
românii de aici
au fost cooptaţi la vreuna dintre pîrghiile puterii (princiare sau imperiale).
Cum
turcii au ajuns pînă la Viena, înaintînd chiar şi la sfîrşitul secolului al
XVII-lea în
inima Europei Centrale (1683), orice discuţie prea tranşantă a diferenţelor, la
acest
nivel, între Ardeal şi Valahia ori Moldova s-ar dovedi exagerată.
Totuşi, este un fapt că, deja pe vremea lui Matei Basarab,
sudul actualei Românii
începea să dea semne
de întîietate geopolitică în raport cu statul de la răsărit de
Carpaţi. Explicaţia ar putea consta tocmai în ceea ce a putut părea un
dezavantaj
într-o
primă etapă: proximitatea faţă de Imperiul Otoman. Intrată mai curînd în orbita
marii puteri de la
Bosfor, Valahia2 a avut un răgaz suplimentar pentru a învăţa
mecanismele noii subordonări şi a le utiliza, eventual, atunci cînd se putea,
în folos
propriu. Trăind cu iluzia că Polonia este o putere zonală care ar avea
capacitatea de
a contracara avansul Islamului în Europa, Moldova a întîrziat întrucîtva în
alinierea
ei la noile realităţi; fapt de civilizaţie salutar, sub raport religios şi
cultural, dar
inducător de inerţie întrucîtva, din perspectiva logicii capacităţii de a
exploata, prin
adaptare selectivă şi dibace, noua vasalitate. Adaug că este posibil ca
trecerea
iniţiativei la statul din sudul Carpaţilor să
se fi petrecut în vremea tumultoasei domnii
a lui Mihai Viteazul, cînd acţiunea
militară şi diplomatică a domnitorului a modificat
radical viziunea politică din spaţiul românesc.
Procesul
iniţiat atunci şi-a vădit roadele mai tîrziu, atît la 1821, cînd Eteria
şi-a găsit colaboratorul esenţial în Oltenia, şi la 1848, cînd sudul a avut,
iarăşi,
meritul deciziei rapide şi a acţiunii politice neezitante. Aşa se face că
alegerea
Bucureştiului drept capitală a noului stat unificat român a survenit nu ca un
accident istoric, ci mai curînd pentru a consimţi o prioritate a sudului cît priveşte
naşterea unui stil al acţiunii politice mai pragmatic şi mai eficient. De
altfel, pînă
astăzi, sudul ţării se remarcă tocmai prin acest tip de abordare cu merite
subliniate
tocmai de continuitatea şi capacitatea lui istorică de a se impune.
Cum era şi firesc însă, modelul sudic în sfera publică a
adus cu sine, pretutindeni
unde el a ajuns – adică
şi în Moldova, şi în zonele intrate în componenţa statului român
la sfîrşitul anului 1918 (Basarabia, Bucovina, Transilvania, Banatul şi
Partium)
–
toate caracteristicile sale, bune şi mai puţin bune. Dinamica lui putea apărea
astfel în
ochii criticilor săi
moldoveni ca fiind nereflexivă, pripită sau chiar eronată, fiindcă
neorganică (incriminarea liberalismului
europenizant de la 1848 de către junimism şi,
ulterior, de Nae Ionescu, s-a făcut
de pe aceste poziţii), propunîndu-se, în schimb, un
ruralism pasivist (sămănătorismul) sau un narodnicism adaptat la condiţiile
locului
(poporanismul, gherismul). Aceeaşi formulă
li se înfăţişa ardelenilor ca superficială şi
laxă, prea concesivă cu năravurile orientale (răbufnirile endemice ale
PNR din
Transilvania, ale lui Traian Vuia, reprezentant al socialiştilor români bănăţeni,
ale
PNŢ prin Iuliu Maniu ş.a.). Dubla sinteză a
reacţiei moldo-ardeleneşti rămîne revista
Sămănătorul, la începutul secolului al XX-lea, scoasă la Bucureşti
de ardeleni dar
cunoscîndu-şi momentul de glorie – reacţionară,
de altfel, prin anticitadinism, paseism,
elogiul idilic al satului ş.a. – odată cu direcţia moldoveanului Nicolae
Iorga. Însă nu
trebuie uitat că extremismul de dreapta şi-a
găsit exponenţi vivace în Iaşiul universitar
(LANC) şi în mediile preoţeşti din Ardeal (familia Moţa din Orăştie).
Trecută
cu vederea pînă astăzi în cheia interpretativă din textul de faţă,
mişcarea spiritului civic şi a ideilor în direcţia evocată a fost, totuşi, o
realitate
capabilă să explice cîte ceva din lucrurile pe care tocmai le trăim. Pentru a
înţelege
mai bine acest lucru, odată acceptată instalarea procesuală a unui soi de
dominaţie
(să nu-i spun
supremaţie) a capitalei asupra provinciei (de fapt, mai exact, a
provinciilor!) s-ar cuveni
înţeles ce anume aducea ea, de fapt. Nu discut acum
chestiunea modelului politic modern de inspiraţie franceză (unificarea cu strădania
de a nivela diferenţele şi chiar specificităţile fundamentale, ici şi colo, cum
a fost
cazul aromânilor puşi să înveţe nu limba lor, ci pe a noastră). Nu voi aborda
nici
mijloacele prin care această decizie politică a fost urmărită în diferitele
momente
istorice survenite de la 1859 încoace (România carlist-brătienistă, România
Mare,
republica comunistă şi cea actuală). Ceea ce mă interesează aici este ce model
mai
profund de coexistenţă social-economică şi politică a impus sudul odată cu
accederea lui în poziţia de lider al comunităţii provinciilor istorice româneşti.
Referindu-se
expres la statalitatea sud-carpatină, căreia îi dedică o carte recent tradusă la noi (Schimbarea socială într-o societate periferică, Bucureşti,
Corint, 2002), Daniel Chirot o încadrează într-un model teoretizat chiar de
sine
însuşi. „La vremea constituirii sale ca stat, Valahia a avut un sistem
politico-economic pe care îl putem numi «comunitar-comercial». Principala sursă de venituri
a statului provenea nu din surplusul prelevat de la satele libere, cu o
proprietate
comună asupra pămîntului, ci din controlul exercitat asupra drumurilor
comerciale
internaţionale. Ca urmare a deplasării rutelor comerciale şi a cuceririi
otomane în
secolele al XV-lea şi al XVI-lea, Valahia s-a transformat într-o societate
semicolonială. Sistemul politico-economic protocolonial era caracterizat printr-o
formă
aparte de «a doua iobăgie». Prin aceasta înţelegem că a avut loc o evoluţie către un tip de societate
în care surplusul este produs de o formă de muncă agrară servilă
(ne-liberă), o parte semnificativă a sa fiind destinată comercializării în
exterior,
către o societate dominantă politic şi economic. Forţa de muncă servilă era
controlată de o aristocraţie a cărei putere se baza pe stăpînirea pămînturilor.
Satele
libere, devălmaşe, au dispărut”3.
După
Daniel Chirot, statul comunitar-comercial este caracterizabil în şapte
puncte. El are un aparat statal care impune un tribut populaţiei săteşti, dar
el e
relativ mic, iar aparatul interferează puţin cu viaţa obştilor rurale. Satele
exercită
o proprietate comună sau de tip tribal, sînt relativ autarhice şi închise faţă
de
exterior. Sursa esenţială de venituri este, pentru stat, impozitarea comerţului.
Membrii aparatului său deţin monopolul comerţului şi al tributului, fiind, în
consecinţă, nişte războinici redutabili. Diferenţierea socială este mai
accentuată
la etajele superioare ale ierarhiei statale, în timp ce la sate societatea este
relativ
nediferenţiată şi neimplicată în viaţa politică şi economică a statului. Ca o
consecinţă a tuturor acestor trăsături, statul comercial pur este în acelaşi
timp mai
centralizat şi mai superficial decît statul feudal4. O trăsătură
importantă a acestui
tip de alcătuiri sociale ar fi aceea că în interiorul unui stat comercial pot
coexista
modele culturale şi economice variate, o parte a populaţiei nefiind constituită
din
agricultori, ci din nomazi sau vînători-culegători5.
Nu
rămîne, acum, decît să se observe continuităţile modelului valah extinse,
de astă dată, odată cu
guvernarea sudului peste întreaga ţară, şi asupra restului
provinciilor. Întîi de toate, crevasa care separă marea majoritate a populaţiei
de
instituţiile care, împreună, formează statul. Provenind dintr-o tradiţie statală
care
avea la bază suprapunerea elitei sociale şi politice peste o mulţime de comunităţi
locale ai căror membri erau în principal de extracţie rurală, statul are alte
interese
şi alte mobiluri decît mulţimea cetăţenilor pe care îi reprezintă. În
principal, aceste
mobiluri sînt: asigurarea perpetuării păturii conducătoare şi a prosperităţii
acesteia,
precum şi monopolul puterii legitime. În vederea atingerii ţelurilor în cauză,
statul
român actual practică o fiscalitate usturătoare (cum, de altfel, făceau şi C.
Brâncoveanu, un bun român, şi fanarioţii care i-au urmat, ceea ce demonstrează
că relevant este modelul, nu atît etnia ori poziţionarea politică a celui care
îl
perpetuează) şi emite legi protective în raport cu propriile interese mai
degrabă
decît cu cele ale întregii societăţi româneşti
(rămîne notorie lentoarea şi parţialitatea
cu care s-a rezolvat, ieri şi azi, problema crucială a proprietăţii
asupra pămîntului
în România, fundament al întregii evoluţii social-economice de la noi).
Alături
de „tributalismul” statului nostru, cealaltă trăsătură fundamentalmente
neschimbată încă este interesul faţă de
comerţ şi relaţiile de schimb, ca şi monopolul
asupra acestora. Într-adevăr, nu trebuie o acuitate deosebită pentru a
observa că
după 1989, marele domeniu a cărui dinamică aproape că înlocuieşte lentoarea,
ezitările sau chiar stagnarea din celelalte zone de activitate (agricultură,
industrie etc.) este comerţul.
La fel, singurul domeniu de activitate unde, de bine, de rău,
relansarea s-a produs din 1990 încoace este recondiţionarea drumurilor, lărgirea
lor, interesul pentru anumite trasee ale transporturilor. Prioritatea absolută
în
domeniul căilor de tranzit terestre este acordată, aparent, direcţiei Bucureşti
–
Curtici (Nădlac) şi, în general legăturilor capitalei cu vestul ţării. Nici
direcţia
nord-sud, importantă pentru traficul dinspre teritoriile fostului Imperiu
Sovietic
cu Balcanii, nu este neglijată. În schimb, dacă vrei să ajungi de la Timişoara
la
Cluj şi apoi la Iaşi, străbătînd, altfel spus, capitalele provinciale ale
Banatului,
Transilvaniei şi Moldovei, ai la dispoziţie un singur tren diurn şi unul
nocturn
ceea ce, pentru o putere care clamează sus şi tare unionismul şi caracterul
unitar al
statului, rămîne aparent inexplicabil şi uimitor. Adevărul este însă că, în
împrejurările politice de astăzi, traseul spre vest a devenit mai important şi
mai
aducător de potenţiale profituri, ceea ce explică relativul dezinteres momentan
faţă de celălalt traiect, nord-sud, legat în memoria colectivă mai curînd de
dependenţa politică de Moscova. Racordarea politică la Europa, deziderat care
poate motiva o asemenea opţiune, nu este, de fapt, decît rezultatul dorinţei
statului
român de a-şi asigura accesul la pieţele muncii şi de mărfuri occidentale, iar
speranţele legate de rolul de intermediar al României între Răsărit şi Apus
(strategie
aducătoare de beneficii în vremea lui Ceauşescu, de la care se mai aşteaptă –
van
– ceva şi pe termen scurt),
teoretizate şi în plan cultural, exprimă, de fapt, aceeaşi
ideologie a
privilegierii propriului interes al birocraţilor şi politicienilor care
alcătuiesc statul. Am pomenit doar birocraţii şi clasa politică, dar se cuvenea
să
amintesc şi armata, aparatul de ordine şi clerul. Deşi una dintre primele
reforme
legate de modernizarea accelerată încercată de Cuza şi Kogălniceanu a fost
secularizarea averilor mănăstireşti, biserica în România este departe de a fi
străină
de stat. Separaţia de facto între cele două entităţi este incompletă, ceea ce
face ca
Biserica Ortodoxă să rămînă, dintr-un anume punct de vedere, deocamdată, mai
aproape de clasa conducătoare decît de cetăţeni (relevante în acest sens sînt
atît
pretenţia la titlul de „biserică naţională”, discriminînd între locul ei şi al
celorlalte
biserici din România, în pofida egalităţii confesionale prevăzute de constituţie,
cît şi discuţia din jurul proiectului „catedralei neamului”, care egalează în
grandomanie şi completează simbolic megaloproiectul ceauşist al Casei
Poporului).
Faptul măreşte şi mai mult distanţa între majoritatea populaţiei şi casta
liderilor.
Primei şi celei de a doua iobăgii de odinioară îi corespunde astăzi – metaforic
vorbind – o a treia. Ea se exprimă prin noul tip de subordonare a cetăţenilor
pe
care îl încearcă statul. Străduindu-se să îşi instaleze controlul asupra societăţii
civile – oricum, relativ precară, deşi într-o continuă diversificare şi
dezvoltare –,
practicînd migraţia politică dintr-un partid într-altul într-un joc de simplă
combinatorică ce exclude înnoirea de fond, membrii clasei politice operează
permutări nesubstanţiale care permit unui fost premier dintr-un partid să se regăsească peste un
timp într-un partid opus ca doctrină primului. La fel, clientela
şi chiar filiale întregi ale partidului „x” se transferă în partidul „y” fără
nici o
legătură cu doctrina, din pure interese demagogic-conjuncturale. Per ansamblu
însă, la treisprezece ani de la decembrie 1989, aceiaşi oameni continuă să
guverneze, revenind, aproape transparent, la formula partidului-stat.
Mai important decît aceste strategii ale prezervării şi
transferului puterii în cadrul
aceloraşi cercuri
este jocul de putere instituit cu restul societăţii. În acest sens rămîne
important de observat pretenţia – mai curînd neofeudală decît paternalist-comunistă
–
a statului de a asuma parte din datoriile intreprinderilor, ale cetăţenilor
incapabili să-
şi achite nota de plată curentă, programul „cornul şi laptele” (o miluire a
copiilor în
locul asigurării unor slujbe corespunzător remunerate părinţilor prin relansare
economică). Astfel, statul „cumpără” diverse
categorii de cetăţeni, instituind privilegii
şi, desigur, relaţii vasalice şi clientelare care nu au nimic de a face
cu democraţia,
separaţia puterilor şi statul de drept. Controlul resurselor de către stat
continuă astfel
aproape nestingherit de vreun factor intern, instituţiile puse în slujba
comunităţii
propriu-zise fiind puţine şi slabe (avocatul poporului, instanţele de control a
calităţii
produselor, CNSAS). Jafurile făţişe la adresa simplilor cetăţeni, prin
intermediul sau
cu complicitatea unor organisme ale
statului, au loc periodic (menţionez la acest capitol căderea repetată a mai multor fonduri de investiţii, cazul Bancorex,
implicarea
CEC-ului şi tăcerea,
vinovată, a Băncii Naţionale în toate aceste epopei financiare
păguboase sugerînd
conexiuni neinocente între actori).
O
altă chestiune de urmărit este aceea a coexistenţei, în interiorul statului
comunitar-comercial, a mai multor tipuri de
modele culturale şi economice. Dacă prin
acestea înţelegem diferenţele tradiţionale
dintre rural şi citadin, pe de o parte, şi dintre
comunităţile de la munte, cele din zona subcarpatică împădurită şi cele
de la şes,
astăzi încă le mai regăsim urmele foarte marcate, într-un grad care transformă
orice
ieşire din marile metropole regionale
într-o călătorie în trecut, făcînd din ascensiunea
de la cîmpie la munte o adevărată descindere în istorie. Se cheamă, aşadar,
că
diversitatea modelelor funcţionează pe
acest palier în continuare, deşi mediile moderne
de comunicare (radio, televiziune, internet) au unificat, pe anumite
dimensiuni,
diversitatea civilizaţională moştenită. Nu la fel se pune problema în raport cu
comunităţile etnoculturale existente în
România. Faţă de acest tip de diversitate, odată
cu agregarea statului naţional
modern român, s-a început o politică mai mult sau mai
puţin intransigentă, de asimilare ori
respingere. Ea corespundea amintirii traumatizate
a existenţei în cadrele unor state multietnice străine (Imperiul Otoman,
Imperiul
Habsburgic). În virtutea respingerii
alterităţii etnice printr-o confundare a acesteia cu
dominaţia străină, în cadrul unei
concepţii naţionaliste etnice militante şi a unor strategii
subsecvente, s-a considerat dezirabilă îngrădirea libertăţilor civice
ale neromânilor.
Evreilor li s-a refuzat naturalizarea, în timpul dictaturilor brune au fost
supuşi
pogromurilor, şicanelor şi chiar au fost
deportaţi în Transnistria, iar în anii postbelici li s-a acordat
contra cost dreptul la emigrare în Israel. Tot aşa, germanii – saşi şi şvabi
– au fost vînduţi Republicii Federale
Germane, după ce anterior, în anii stalinismului,
mulţi au fost deportaţi în Siberia sau în Bărăgan, ca prezumtivi foşti
aliaţi ori chiar
reprezentanţi ai nazismului. Maghiarii sînt
trataţi ambiguu, atitudinea oficială oscilînd
între momente de colaborare şi
altele de suspiciune extremă. Cît despre romi, după ce
generaţia paşoptistă i-a eliberat din robie, urmînd o conduită de avangardă din
politica
guvernelor europene, ei au fost, la rîndu-le, deportaţi în Transnistria de către
guvernul
român al mareşalului Ion Antonescu, fiind pînă astăzi discriminaţi
rasial şi neavînd
încă şanse egale cu ceilalţi cetăţeni ai
României. Cîtă vreme ţările române au existat
ca provincii ale unor imperii dominante, asemenea persecuţii, chiar dacă
nu au lipsit
cu totul, nu au avut caracterul de politică de stat concertată pe care l-au
dobîndit
ulterior. După 1859 şi, mai ales, după 1877
şi 1918, asemenea conduite şi fapte sînt de
atribuit însă statului român chiar şi atunci cînd ele au fost rezultatul
unor iniţiative
restrînse şi locale. Ca deţinător legal al puterii, statul ar fi avut – şi are
în continuare –
obligaţia de a împiedica restrîngerile
libertăţilor în vremuri de democraţie, de a opri şi
pedepsi abuzurile, de a educa în
spiritul toleranţei reciproce. Xenofobia şi intoleranţa
antilevantină, antiarmenească şi antisemită din modernitatea timpurie
(în Moldova
încă din timpul lui ştefan Rareş şi Ion vodă cel Cumplit, în Valahia cel puţin
din
secolul al XVII-lea, antisemitismul
ardelenesc modern) au pregătit terenul pentru ceea
ce
avea să urmeze. Se poate astfel spune că modernitatea care a făurit statul naţional
român, l-a şi cantonat pe
acesta într-o continuitate în raport cu o anumită tradiţie
statală, cea valahă.
Prin toate aceste trăsături, statul românesc din perioada
postcomunistă rămîne nu
doar
reprezentativ pentru tradiţia din care provine – cea a statului
comunitar-comercial,
cu
termenul lui D. Chirot –, ci şi pentru modelul sudic care îl alimentează. Nu
cred că
tot ce s-a întîmplat
bun şi rău în istoria statului român modern şi contemporan se
datorează acestui model şi oamenilor care îl aplică. Raportul dintre Bucureşti
– ca
exponent al statului de sorginte valahă – şi restul provinciilor româneşti a
fost, fără
îndoială complex, cu aporturi reciproce şi
un dialog stăruitor, născut în forme plurale.
Nu pot decît să sper că toate acestea vor face de aici înainte obiectul
unor cît mai
serioase analize şi cercetări. Dar mai cred că regîndirea formulei statale
actuale şi a
raportului dintre modelele istorice puse în joc de fiecare provincie, o
renegociere a
cooperărilor inter-zonale în cadrul României şi a acesteia cu Europa şi restul
lumii,
aplicarea decisă în viaţa administrativă şi
politică a principiului subsidiarităţii ar putea
ajuta la remodelarea cadrelor în care ne desfăşurăm viaţa toţi cetăţenii
României,
relansînd proiectul statal românesc printr-o reformă de substanţă.
3. Stăpînii României
Cine
conduce cu adevărat în România de astăzi? Iată o întrebare la care s-au
dat diferite răspunsuri. Ea poate fi însă abordată pornind la drum cu o
reformulare.
Statul este cel care
conduce această ţară? În principiu, desigur, da. Însă numai în
principiu, cîtă vreme asupra modelării politicii noastre interne un cuvînt greu
de
spus îl au funcţionarii trimişi, la diverse intervale de timp, de către FMI ori
Banca
Mondială, să regleze conduita economico-socială a guvernelor. Pe lîngă asemenea
intervenţii reglatoare, vizibile, există însă şi constrîngeri mai puţin
vizibile – deşi la
fel de efective –, cum sunt: necesitatea de a apela la resurse energetice din
exterior,
strădania de a asigura securitatea statului prin inserarea într-un sistem de
alianţe şi
participarea la securitatea continentală şi globală ş.a. Toate acestea ţin de
evoluţia
din ce în ce mai subliniată a lumii către un sistem unic, marcat de multiple
interdependenţe, în care independenţa concepută tradiţional – ca autonomie
desăvîrşită în raport cu alte entităţi macrocomunitare – a devenit o iluzie sau
o temă
de propagandă. Din acest punct de vedere, se poate conchide, deci, că România
este
numai în parte şi doar la prima vedere guvernată astăzi de executivele ei. În
spatele
deciziilor acestora, măcar pe anumite
tronsoane, se află marea finanţă internaţională
(FMI, Banca Mondială), NATO şi, deocamdată doar în orizontul influenţelor,
UE.
Dar
dacă în marile chestiuni ale politicii internaţionale, ori în cele ale modelării
macrostructurii economice ori ale reformării structurale a economiei şi,
implicit,
a structurii ocupaţionale a populaţiei, peste umerii membrilor guvernelor
româneşti
veghează şi un alt ochi, vigilent, oare în chestiunile politice executivele
noastre
decid singure şi cu deplina
responsabilitate personală? Aparent, da, cîtă vreme
miniştrii sînt propuşi
de un premier desemnat de preşedintele ales democratic,
depinzînd, în acelaşi timp, de sprijinul parlamentului rezultat de pe urma
aceluiaşi
tip de vot, liber şi secret. De fapt, însă, dincolo de miniştri începe lungul şir
al
tehnocraţilor, birocraţilor, funcţionarilor,
a căror stabilitate şi longevitate în funcţii
sînt garantate, în principiu, de o lege specială. Această infrastructură
birocratică a
statului nu a cedat nici în decembrie 1989, în pofida decapitării – neconcertate,
mai curînd sporadice – a unora dintre vîrfurile sale. Datorită schimbării
executivelor
pe care o aduce fiecare nouă campanie electorală sau fiecare criză
guvernamentală,
ca şi din cauza continuităţii practic neîntrerupte a carierelor celor care alcătuiesc
coloana vertebrală a statului se poate spune, aşadar, că România este astăzi
mai
curînd condusă de slujbaşii mai mici şi mai mari ai statului decît de efemerii şefi
ai acestora cocoţaţi în vîrful ierarhiei oficiale.
Dar
în cei treisprezece ani care despart momentul schimbării de putere din
1989 de ziua de azi s-au petrecut, totuşi, fără îndoială, mutaţii semnificative
în
structura puterii şi a exponenţilor săi. Înainte vreme, cei care conduceau erau
exponenţii dictaturii (Ceauşescu, rudele şi
apropiaţii săi), apoi executanţii direcţi ai
ordinelor cuplului dictatorial – şefii aparatului de stat, ai
partidului, ai armatei, ai
miliţiei şi ai serviciilor secrete – împreună cu subordonaţii acestora la
nivelul
judeţelor, municipiilor, ai localităţilor. Alibiul ideologic invocat de către
dictatură
şi slujitorii ei era marxism-leninismul
tivit cu ornamente naţionaliste (dacă nu cumva un naţionalism
ornamentat cu formule cvasi-sacralizate – şi deci văduvite de sens –
marxist-leniniste). Propria tradiţie de gîndire de stînga era, şi ea, evocată
doar
decorativ, prin intermediul cîtorva citate ori a pomenirii cîtorva nume,
nebucurîndu-
se de vreo analiză aprofundată ori de un loc efectiv în construcţia politică a
vremii.
Deşi primele două decade postbelice (1945-1965) au prilejuit o radicală trecere
a
puterii din mîinile clasei dominante
interbelice în cele ale liderilor comunişti, însoţită
de o transformare masivă a societăţii româneşti (dispariţia burgheziei şi
moşierilor
în temniţe, desfiinţarea şi deportarea „chiaburilor”, deplasarea ţăranilor la
oraş şi
transformarea lor în muncitori), esenţial mi se pare faptul că formula statală
tradiţională nu s-a modificat în plan intern decît la nivelul mecanismelor
vizibile. În
timp ce sub raportul suveranităţii şi
independenţei România pierdea masiv, devenind
un satelit al URSS, marea victorie a noilor lideri (dr. Petru Groza, Gh.
Gheorghiu-
Dej) a fost prezervarea pe plan intern a tipului de dominaţie anterioară. Chiar
dacă
ei au trebuit să guverneze sub o atentă supraveghere a serviciilor secrete
sovietice
şi, în unele etape, în strînsă colaborare cu acestea, paradoxal, conducătorii
României
comuniste au păstrat şi dus mai departe raportul moştenit dintre putere şi
restul
societăţii (oligarhia plus servitorii ei versus restul societăţii), tipul de
relaţie (de
subordonare obedientă) practicat de aceşti şefi ai ţării în raport cu Moscova
fiind
cel dintre intermediarii locali ai raportului dintre o colonie şi metropola sa.
După ce
fusese o
semi-colonie a Imperiului Otoman (Daniel Chirot) şi a ajuns una a puterilor
protectoare şi
garante, „România” – ajunsă după 1848, 1859 şi 1877 semi-colonia
Occidentului european s-a văzut, la sfîrşitul celui de-al doilea război mondial,
arondată URSS-ului. Tratativele de la Malta, din toamna lui 1989, ca şi prăbuşirea
colosului roşu răsăritean (1991) au readus acum ţara noastră în poziţia de
semicolonie occidentală. După ce, o vreme, parteneriatul Europei Occidentale cu
SUA,
ilustrat şi garantat de Alianţa Nord-Atlantică, a părut să configureze noua
putere
dominantă în raport cu care România s-a silit să-şi precizeze tot mai mult
statutul,
recentul război împotriva Irakului a evidenţiat limitele între care acest
parteneriat
funcţiona. Sub acest raport se poate spune că România – ca, de altfel, şi
Bulgaria –
a(u) avut de întîmpinat o nouă provocare: ralierea la poziţia rezervată a
nucleului
dur al Uniunii Europene, format de Franţa şi Germania, ori la cea, ofensivă, a
SUA.
Guvernanţii au optat fără echivoc în favoarea SUA – deci a intrării în război –,
evidenţiind nu atît fineţe diplomatică, cît intuirea clară a celui mai
puternic. În
contextul discuţiei iniţiate aici, ceea ce interesează este că, procedînd
astfel,
guvernanţii se comportau conform unei îndelungi tradiţii coloniale,
identificînd
neechivoc în actuala putere dominantă terestră metropola proprie. Totodată,
sancţionarea neechivocă, drastică şi
puternic colorată emoţional a opţiunii româneşti
(şi bulgare) de către preşedintele francez Jacques Chirac poate fi
interpretată şi ca o
afirmare transparentă a interesului UE în regiune, interes exprimat însă în
termeni
relativ aroganţi, specifici unei perspective de tip neocolonialist.
Prin
limitarea independenţei sale de facto de către acţiunea marilor instanţe
ale vieţii economice şi politice internaţionale, România continuă, deci, să se
configureze ca o colonie a Occidentului. Cel puţin din 1996 încoace ea şi-a
evidenţiat tot mai mult acest statut, pînă atunci ea oscilînd între rămînerea
în poziţia
de colonie a URSS (pînă în 1991) şi de insulă a perestroikăi în derivă (după căderea
URSS pînă la alegerile care au propulsat în fruntea ţării Convenţia Democrată).
Ceea ce se remarcă este că, după schimbarea de orientare de 180° operată în
1996,
revenirea la guvernare a social-democraţilor promoscoviţi în 2000 nu a schimbat
datele problemei. Dimpotrivă, politica externă românească a înregistrat o
continuitate nouă prooccidentală. Este interesant, astfel, de relevat că
ex-ministrul
culturii Andrei Pleşu din guvernul de stînga al lui Petre Roman (din 1991) a
fost
chemat să ocupe portofoliul externelor în guvernul Convenţiei Democrate. O
translaţie similară, foarte lină, a înregistrat şi cariera lui Mircea Geoană,
ambasador
român la Washington în anii preşedenţiei Constantinescu, dar chemat la cîrma
externelor în 2000, de către Adrian Năstase. Inutil de adăugat că Ministerul de
Externe a rămas, cu minuscule excepţii, o fortăreaţă a castei diplomaţilor aşa
cum
a fost ea modelată încă din vremea lui N. Ceauşescu. Toate aceste continuităţi
de
personal semnalează o continuitate de conduită, strategică, dincolo de jocul
democratic al alegerilor, de opţiunile politice personale ori de imprevizibilul
devenirii vieţii de zi cu zi.
Diplomaţii
exprimă poziţiile oficiale în politica externă a ţării, ei nu conduc
(şi acest lucru este, cred, valabil şi în cazul premierului Adrian Năstase,
fost – şi
el – ministru de externe). Cum nici politicienii nu conduc realmente,
rezumîndu-
se să aşeze accente şi nuanţe cromatice în mesaje ce par să vină dintr-o zonă
mai
vag şi mai confuz percepută, întrebarea iniţială persistă: cine conduce, de
fapt,
România? Dacă, după cum am văzut, oamenii politici şi diplomaţii se rezumă să
intermedieze, în chestiunile fundamentale, între metropolă şi populaţia din
colonie,
s-ar zice că metropola e cea care conduce. Numai că metropolele occidentale
actuale – SUA şi UE – sînt într-o concurenţă relativă pentru România; una nu
tocmai acerbă, ţara noastră fiind de o importanţă cel puţin secundară faţă de
alte
arealuri. Deocamdată, aceasta permite un mic joc, un spaţiu de libertate, în
care
oligarhia locală şi organismele prin care ea controlează populaţia românească
mai
pot face, pe lîngă mişcările impuse, şi unele piruete. Iar acestea ţin de
acapararea
şi gestionarea diverselor forme de putere (efectivă şi simbolică).
Un
alt tronson al puterii îl reprezintă armata. Din ceea ce era înainte vreme –
o forţă subordonată Pactului de la Varşovia, iar apoi una supusă conducătorului
suprem, care a specializat-o în munci dificile, forţate sub prestaţia jurămîntului
militar şi, practic, gratuite – ea a rămas
un corp ofiţeresc şi de subofiţeri cu veleităţi
profesioniste în curs de subordonare faţă de NATO. Apropiata ridicare de
baze
americane pe teritoriul României va consfinţi această nouă stare de fapt care confirmă încă o dată
statutul colonial al ţării noastre. Noutatea, cîtă este, după
jumătate de secol de satelizare prosovietică, o marchează revenirea în sfera
magnetică a Occidentului euroatlantic.
De cu totul alt statut se bucură serviciile secrete. În
timp ce forţele de menţinere
a ordinii interne
(poliţie, jandarmerie) tind, sub impactul necesităţii de a acumula
acquis communautaire, să devină civile, serviciile secrete s-au înmulţit
şi
diversificat. În general se discută despre Serviciul Român de Informaţii, dar
alături
de acesta există un serviciu secret subordonat preşedintelui (SPP), unul al
armatei,
serviciul extern ş.a. Dintre toate, numai primul este chemat să dea seama în faţa
parlamentului, ceea ce arată că, practic, controlul democratic asupra activităţii
lor
este cel puţin incomplet, dacă nu şi precar. Un control al puterii politice
asupra
acestora nu există – cu excepţia comisiei parlamentare însărcinate cu analiza
activităţii SRI –, ceea ce nu înseamnă că anumiţi oameni politici n-ar putea fi
implicaţi în controlarea activităţii lor. Faptul că aceste servicii nu au o
activitate
riguros verificată şi concertat pusă în slujba naţiunii s-a putut observa cu
mai
multe prilejuri în ultimii ani. O astfel de ocazie a fost aşa-numita afacere „Ţigareta
II” cînd, în mod clar, unul dintre servicii şi-a
văzut dejucate planurile de un alt
serviciu similar, însă concurent. La fel, unele dintre scandalurile „Armagedon”
se
leagă, după toate aparenţele, de interesele unui anume serviciu secret de a scăpa
de indezirabilii
dintr-un alt serviciu, sau care deţineau poziţii-cheie în alt context
instituţional. Nu în
ultimul rînd, prestaţia ezitantă a serviciilor secrete în timpul
ultimei mineriade (1999) ridică semne de întrebare cu privire la temeinicia cu
care aceste organisme discrete înţeleg să servească democraţia şi cauza
statului de
drept în România, punîndu-se în slujba aleşilor legitimi.
După
toate acestea, s-ar putea crede că acolo unde marile forţe internaţionale
nu impun o linie de conduită, serviciile secrete sînt cele care o adoptă, în
funcţie
de propriile interese de castă. Este posibil ca, măcar în parte, lucrurile să
stea aşa,
cîtă vreme ele par să folosească, în bună măsură, reţelele de informatori,
gazde,
colaboratori interni şi externi stabilite încă din vremea activităţii Securităţii
comuniste. Mai multe scandaluri publice (cazul căpitanului Soare, „Terasa
Anda”,
litigiul de la vîrful CNSAS ş.a.) indică în mod clar că practicile de odinioară,
ca şi
opacitatea de atunci sînt încă de rigoare. Totuşi, lucrurile ar rămîne de neînţeles,
în parte, dacă nu s-ar ţine seama de un specific al locului care, de fapt, este
unul al
întregului Răsărit. Acest specific face ca adeseori, membrii – nedivulgaţi
opiniei
publice – ai serviciilor secrete să fie, în acelaşi timp, deţinătorii unor poziţii
politice
importante, fiind, totodată, şi mari proprietari de averi, moşii ori afaceri
prospere.
În acest sens, edificatoare este reacţia ezitantă şi neconcludentă a
parlamentarilor
români la obligativitatea declarării averii personale, ca şi la restricţionarea
implicării lor în afaceri. Luate sub presiune internaţională, asemenea măsuri
sînt
menite să stăvilească alarmanta corupţie a sistemului. Însăşi asocierea puterii politice cu cea
economică şi cu subordonarea serviciilor secrete de către membrii
oligarhiei actuale în scopul prosperităţii personale şi a clientelei proprii
transformă
această caracteristică într-o manifestare recurentă a corupţiei, conferind
fenomenului forţă de impact, un caracter tentacular şi profunzime pe verticala
societăţii. Tot de aici provine şi
atmosfera neofeudală, cu „baronii” locale şi „curţi”
dintre cele mai diverse, unde „clanul” şi clientela sînt răsplătite nu
pentru servicii
în beneficiul public, ci pentru devotament şi obedienţă6. O altă
asemănare des
invocată a fost cea cu reţelele mafiote
clasice. Ea se justifică prin cazurile – dovedite
– de implicare a unor ofiţeri de poliţie şi înalţi magistraţi în diverse
afaceri mafiote
(de la traficul cu maşini furate ori de influenţă la eliberarea ilegală
de paşapoarte).
În
actuala dinamică a ţării, fiecare nouă zi accentuează diferenţele de bunăstare
dintre masa tot mai mare a populaţiei, în curs de accelerată sărăcire, şi
minoritatea
oligarhică a statului şi a anturajului boşilor acestuia. Un efect paradoxal al
situaţiei
precise pe care o are România este că, deşi, pe de o parte, actuala clasă
politică
joacă rolul intermediarului între metropolă şi colonia acesteia, pe de altă
parte,
Occidentul (metropola) se loveşte, în intenţiile şi interesele sale, tocmai de
acest
intermediar care, prin maniera cinică şi brutală în care înţelege să-şi urmărească
propriile scopuri, provoacă exodul resurselor umane din teritoriu, le aduce pe
acestea
într-un stadiu nefuncţional (sărăciei adăugîndu-i-se, mai de curînd, şi
agravarea
generală
a sănătăţii populaţiei, ca urmare a politicii medicale nesăbuite), împiedicînd
pregătirea României
ca piaţă de mărfuri avantajoasă, ca piaţă a forţei de muncă
ieftină şi calificată. În mod necesar, deci, următoarea perioadă va fi una în
care
metropola se va vedea nevoită, dincolo de
orice interese legate de orientarea politică,
să se descotorosească de actualul intermediar, pentru a promova altul,
mai atent la
nevoile sale care, la nivelul bazic al
supravieţuirii decente şi al respectării exigenţelor
democraţiei şi ale celor legate de statul de drept, sînt aceleaşi cu ale
majorităţii
populaţiei. Fiindcă reintroducerea României în circuitul internaţional înseamnă
aducerea ei la un standard – politic şi economic – compatibil cu cel
occidental; de
unde monitorizările periodice şi necesitatea realizării acquis-ului comunitar.
Odată diagnosticată situaţia, o minimală etică şi o nu
mai puţin minimală inteligenţă
cer
ca, în condiţiile date, să se caute o soluţie pentru cetăţenii României.
Statutul de
semi-colonie
diagnosticat înseamnă, cum s-a putut înţelege, şi anumite avantaje, cîtă
vreme
locomotiva occidentală are tot interesul să compatibilizeze – pentru o mai bună
exploatare
şi pentru asigurarea securităţii în zonă – practicile vieţii publice şi nivelul
de
trai românesc cu cel apusean. O clasă managerială internă mai bine pregătită şi
mai
lucidă,
interesată, totodată, în mod responsabil, de binele cetăţenilor în fruntea căreia
se
află, va trebui însă să formuleze o viziune coerentă asupra situaţiei actuale,
a rolului
propriu în acest
context şi pachete alternative de soluţii menite să propulseze ţara
înainte, în contextul dat. Deocamdată, însă, această clasă managerială lipseşte.
4. De la statutul semicolonial la
parteneriat
Că
România ar fi o semicolonie a Occidentului s-a mai spus, nu este un lucru
nou. Interesant de remarcat că autorul acestei aserţiuni, Nicolae Fotino,
vorbea în
plin stalinism, exprimînd opinii agreate de oficialităţile momentului, despre
„Regimul semicolonial al Dunării impus de imperialiştii anglo-francezi.
Statutul
definitiv al Dunării din anul 1921”7. Momentul era, desigur, propice
condamnării
prezenţei occidentale într-o zonă considerată ca fiind prin excelenţă rezervată
dominaţiei URSS-ului. Prin urmare, accentul aici cădea tocmai pe reprobarea
„imperialismului” statelor vestice în sfera geopolitică de dominaţie sovietică.
Cu
totul altminteri se pune problema într-un context istoric cum este cel de
azi, caracterizat de căderea sistemului comunist, de agregarea UE ca federaţie
de
state liber consimţită şi de exprimarea voinţei României de a intra în comunitatea
europeană. Toate aceste fenomene sînt specifice unor evoluţii democratice, pe
fondul unor modificări geopolitice de substanţă în defavoarea totalitarismelor.
Deşi
terminologia este, în ambele cazuri similară – mă refer la recursul la termenul
de
„semicolonie” –, între perspectiva lui Nicolae Fotino şi cea a lui Daniel
Chirot
survin deosebiri de semnificaţie importante.
Cea
mai substanţială dintre acestea mi se pare a fi aceea că, într-unul dintre
cazuri, statutul semicolonial se definea în raport cu o metropolă nu doar
capitalistă,
ci şi imperialistă. Astăzi,
caracterul expansionist atît de specific imperialismului de
odinioară nu se mai
manifestă în Europa comunitară şi în statele candidate la
accederea în federaţia europeană. Intrarea
în UE se face în urma unei decizii politice
luate democratic – şi nu impuse –, ratificată prin referendumuri naţionale.
Nimic
imperialist într-o asemenea procedură, fireşte. Pe de altă parte, în pregătirea
extinderii, dezbaterile libere şi formele cele mai variate de formare a opiniei
publice
atrag şi ele atenţia asupra circumstanţei că
decizia de a participa la agregarea unităţii
continentale este rezultatul unei consultări democratice, fără nimic
impus sau silit.
Efectul
unei atare situaţii este acela că statutul semicolonial al României nu
se mai afirmă în raport cu o metropolă imperialistă, ci cu una democrată.
România
o semicolonie a unei entităţi capitaliste democrate, paşnice şi chiar
defensive? În
linii mari, aşa ceva s-a mai văzut în istorie, s-ar zice. Nici coloniile
africane şi
asiatice ale Franţei interbelice, să zicem, nu depindeau de o metropolă
autoritaristă,
ci tot de un stat democrat. Numai că, totuşi, democraţia franceză dispunea de
un
aparat administrativ şi militar de tip imperialist, lucru care nu lasă îndoieli
asupra
caracterului legăturii dintre colonii şi centru.
Ceea
ce se propune de astă dată este un alt tip de relaţie. El poate fi definit ca
un parteneriat ce tinde să devină, după toate semnele, o integrare nepăgubitoare
pentru specificităţile participanţilor, însă
aducătoare de profituri reciproce în planul
drepturilor omului şi a celor cetăţeneşti. Statutul asigurat indivizilor şi
comunităţilor
naţionale prin intrarea în UE se doreşte a fi unul egalitar sub raportul
şanselor.
Printr-un soi de
paradox, aducerea României în Comunitatea Europeană ar însemna,
deci, atît întărirea legăturii de raliere la „metropolă” a acestei semicolonii,
cît şi,
în acelaşi timp, abolirea subordonării şi intrarea într-un raport de cooperare
cu
drepturi şi responsabilităţi în esenţă egale.
Prin
acelaşi tip de paradox, guvernanţii şi membrii clasei politice româneşti
care vor izbuti această joncţiune vor fi, în acelaşi timp, atît artizanii unei
subordonări de tip semicolonial – şi ei sînt deja astfel, chiar în acest moment
istoric –, cît şi cei care au negociat cu pricepere ieşirea din subordonare şi
accesul
la o nouă condiţie a cetăţenilor ţării lor, în totalitate. De conştientizarea
acestei
situaţii în mediile politice autohtone depinde asumarea programatică atît a
„mizeriei” actualei condiţii de politician
român, cît şi a gloriei potenţiale a acesteia.
Ieşirea din cercul îngust al intereselor individuale, de clan sau de
partid şi
participarea lucidă şi competentă la marele joc al ameliorării condiţiei
tuturor
cetăţenilor României rămîne un traseu obligatoriu pentru cei care doresc
afirmarea
personală, participarea decisă la un proces de importanţă istorică şi chiar
validarea
unei cariere politice după regulile marilor jocuri.
5. Naţiunea la... feminin
„Ceea ce, în istorie, apare ca fiind etern, nu este decît produsul unui
travaliu de
eternizare datorat unor
instituţii (interconectate) precum familia, biserica, statul,
şcoala...” (Pierre
Bourdieu, Dominaţia masculină, Bucureşti, Ed. Meridiane, 2003,
p. 10). Din acest punct de vedere, România are o situaţie ambiguă. Pe de o
parte, ca
zonă populată de familii patriliniare, ţara
noastră este profund marcată de dominaţia
masculinităţii şi de paternalism, arătîndu-se neîncrezătoare în rolul public al
femeilor
şi lipsindu-i o reală tradiţie democratică de durată. Pe de alta,
biserica, statul şi
şcoala au fost lipsite în trecut de puterea simbolică şi efectivă pe care au
manifestat-
o în alte societăţi europene, mai puternic dezvoltate (în Franţa, într-un fel,
sau în
Rusia, într-altul), ceea ce a determinat ca „travaliul de eternizare” practicat
de ele să
fie numai în parte înzestrat cu persuasiunea din alte părţi. Totuşi, ceea ce nu
a făcut
şcoala, biserica ori statul au izbutit, în
bună măsură, familia şi instituţiile tradiţionale
ale satului (organizarea sătenilor în cete, după criteriul vîrstei,
diferitele tradiţii şi
cutume referitoare la viaţa păstorilor şi agricultorilor etc).
Atunci cînd, în fine, statul a apărut şi printre români,
el a luat, prin forţa lucrurilor
–
şi, de altfel, în consonanţă şi cu alte exemple europene –, chipul societăţii
pe care o
conducea: a devenit prin excelenţă masculin, patriarhal, paternalist şi, pe cît
i-a stat în
putinţă,
autoritar. Într-o societate de sate la originile cărora se afla un „moş” – patriarhul
însuşi
–, conduse de nişte moşi („bătrînii buni şi înţelepţi”, aşadar nişte moşi, de
astă
dată,
în sensul vîrstei înţelepciunii) şi alcătuite din familii mari, de tipul zadrugăi
balcanice,
sau,
dimpotrivă, familii mici, mononucleare, însă întotdeauna agregate în jurul tatălui,
conducătorul prin
excelenţă nu putea fi decît un bărbat înzestrat cu toate atributele parentale
tradiţionale. Drept care, după cum atrag şi cronicarii atenţia, „... nici
legile,
nici
tocmeala ţării pre obicee bune nu-s legate, ci toată direptatea au lăsat pre
acel mai
mare, ca să o judece; şi ce i-au părut lui, ori bine, ori rău, aceia au fost
lege, de unde au
luat şi voie aşa mare şi vîrf. Deci cumu-i voia domnului, le caută să le placă
tuturor, ori
cu
folos, ori cu paguba ţării, care obicei pînă astădzi trăieşte” (Grigore
Ureche).
Statul
a ajuns, astfel, să întrupeze, încă din evul mediu, pentru români, tatăl,
tot aşa cum ţara a fost „moşia” (parcela de pămînt moştenită de la moşi-strămoşi).
Deocamdată însă era un tată plăpînd, situat între mari imperii şi incapabil să
cuprindă în ograda sa întreaga populaţie de aceeaşi limbă şi origine. De fapt,
ideea
că statul în evul mediu şi-ar fi putut măcar propune aşa ceva este, mi se pare,
eronată. Într-o lume în care solidarităţile esenţiale erau cele la nivelul stărilor,
în
care boierii săreau în ajutorul boierilor, iar tîrgoveţii, indiferent de ocupaţia
şi
locul lor, ţineau negreşit de tagma tîrgoveţilor, solidarităţile de limbă şi
origine se
activau mai ales în ambianţa campaniilor militare împotriva invadatorilor străini
şi doar între anumite limite. O altă solidaritate, cea în virtutea credinţei – „legii”
–
creştine, făcea apel la o altă coeziune socială, destul de vastă şi de vagă
pentru a-
i pune împreună, în unele momente istorice, pe ortodocşi cu catolicii, unindu-i
împotriva păgînilor şi insuficient de apăsată pentru a-i determina pe creştinii
locului
să se opună în orice împrejurări şi cu orice preţ dominaţiei musulmane a
turcilor.
Abia
modernitatea timpurie a adus modificarea acestei viziuni, eliberînd ţărănimea
din şerbie în timpul
reformelor fanariote, decantînd la nivelul conştiinţelor elitare
convingerea unităţii de neam şi a romanităţii (Grigore Ureche, Simion Dascălul,
Miron Costin, Constantin Cantacuzino şi Dimitrie Cantemir), pregătind terenul
pentru acţiunea şcolii Ardelene şi conducînd, în cele din urmă, la developarea
democrat-liberalilor paşoptişti. Totuşi, încă nici aceştia din urmă nu au
adoptat
integral faimoasa lozincă revoluţionară franceză ce proclama „libertate,
egalitate,
fraternitate”, mulţumindu-se cu mai sumara „dreptate şi frăţie” din care lipsea
formularea explicită a imperativului egalitar şi a idealului libertar. Aşa se
face că
statul român modern unit, întemeiat, peste un deceniu, tocmai de paşoptişti, nu
a
rezolvat, nici el, ca pe o prioritate şi în mod radical modernizator,
chestiunea
proprietăţii ţăranilor asupra pămîntului care, într-un fel, nici astăzi, după
reforma
lui Cuza din 1862, cea a lui Ferdinand I din 1921, reforma agrară din 1946 şi
confiscarea socialistă a agriculturii (1947-1962), nu este rezolvată. Inutil de
precizat că, în aceste condiţii, egalitarismul şi democratismul, ca şi problema
libertăţii sociale reale, au rămas nişte deziderate la nivelul societăţii
româneşti.
Astăzi trăim un (alt) paradox major (dar unul printre
atîtea altele, nu mai puţin
uluitoare):
într-o ţară cu o demografie majoritar feminină şi în care femeile trăiesc în
medie cam cu zece ani mai mult decît bărbaţii, statul rămîne o construcţie
zdrobitor
masculină, atît la
nivelul modelului şi funcţionării sale, cît şi la acela al persoanelor
alese să îl reprezinte. Lucrul se vede
inclusiv la nivelul funcţiilor sale. Dintre liniile de acţiune
ale statului, cele „feminine” – sănătatea, educaţia, cultura – sînt cele mai
vitregite,
într-o
criză endemică. Altele, virile – precum apărarea, internele –, se bucură într-o
mai
mare
măsură de atenţia politicienilor, concretizată în bugete mai generoase. Fără
îndoială,
acest lucru se
configurează şi pentru că statul este mai obişnuit să domine decît să
gestioneze. şi din acest punct de vedere va
fi necesară o întreagă regîndire a sa.
Deocamdată
însă, în modernitate, odată cu unificarea (1859), cu dobîndirea
independenţei (1877) şi cu amplificarea sa
teritorial-demografică prin unirea voluntară
cu România a mai multor provincii istorice (1918), statul nostru a
devenit un tată
autoritar, chiar şi în vremurile de acalmie
externă şi internă (nu trebuie uitat că rocadele
guvernărilor în vremea lui Carol I
se făceau prin numirea de către rege a unui premier
ce-şi alcătuia guvernul). În imaginarul său politic, însă, aceasta nu însemna
solitudine.
Mireasa statului nostru – ca şi a atîtor alte state ale secolului al
XIX-lea european – a
fost Naţiunea. Cu ajutorul instrumentelor sale – biserica şi şcoala –, statul a
reuşit să
impună imaginea conform căreia naţiunea este eternă şi are o origine divină (nu
vor
învia cei morţi, la judecata veşnică, grupaţi
pe limbi şi pe neamuri?). Mistica naţiunii,
propovăduită în biserică – gallicanismul o anunţase deja cu mult timp în
urmă într-o
formulă catolică, iar pravoslavia rusă oferise un model de urmat ortodoxiei
aderente
la statalitate încă de pe vremea Bizanţului
– şi predată în şcoli a reprezentat şi continuă
să reprezinte supa ideologică în care această tendinţă realizează cununia
dintre stat şi
naţiune. În această
compoziţie, naţiunea este feminină, însumînd atributele miresei
eterne,
deşi imaculate (Fecioara Maria), ale maternităţii generoase faţă de toţi fiii
ei
(iarăşi Maica Domnului), recognoscibilă după semnele exterioare ale limbii,
datinilor
şi conştiinţei comunităţii de familie. În lectura naţionalismului românesc
modern şi
contemporan,
Naţiunea are, aşadar, nu doar un chip – anume, cel al englezoaicei Mary
Grant,
căsătorită cu C. A. Rosetti, pictată la 1848 de evreul vienez Daniel Rosenthal
–,
ci şi o limbă şi un
port popular propriu. Ea este naţiunea etnică prin excelenţă.
Şi
totuşi: n-a fost întotdeauna aşa. În vremurile premoderne, conştiinţa de clan,
cea tribală, legătura dintre individ şi mica lui patrie (cnezatul de vale, mica
„ţară”
medievală, voievodatul ş.a.), apoi, în modernitatea timpurie, o anume conştiinţă
de
neam (dar atenţie!, „neam” desemnează la origine
spiţa genealogică, apartenenţa la o
gintă, la un trib, cum încă se mai poate reconstitui ascultîndu-i,
împreună cu H. H.
Stahl, pe vrîncenii care evocă originea lor comună din „moaşa” Vrîncioaia),
relativ
difuză şi fără consecinţe notabile în planul
acţiunii politice, sînt altceva decît teologia
modernă a naţiunii, întemeiată pe
presupoziţia că între vorbitorii aceleiaşi limbi, membri
ai aceleiaşi macrocomunităţi, există
o solidaritate asumată conştient de fiecare dintre
ei. De fapt, lucrurile stau altfel, după cum o demonstrează întreaga
istorie antică şi
medievală, cînd nu putem vorbi despre naţiuni
decît folosind ghilimelele, şi aşa cum o
arată vremurile mai recente, cînd
construcţiile politice depăşesc cu mult prin anvergură
naţiunile (în calitate de federaţii
democratice de naţiuni, precum UE, sau de state,
precum SUA şi CSI).
Rezultă de aici că mariajul dintre naţiunea etnică şi
stat nu este normativ, că
există
şi alte feluri de naţiuni moderne (naţiunea civică), iar lucrurile evoluează
cu o viteză mai mare
decît suntem capabili să înregistrăm.
Note:
1.
Acest
prim segment din studiul de faţă a apărut în revista Observator cultural, nr.
171
din 3-9 iunie 2003. Ulterior, deşi am trimis şi alte două secţiuni aceleiaşi
redacţii, ele nu au mai
apărut. Cu toate acestea, fusesem asigurat de redactorul şef al publicaţiei, ca
următoarea – cea
despre modelul valah – stătea să apară. În pofida revenirilor mele epistolare,
nu am primit nici o
explicaţie cu privire la suspendarea apariţiilor respective. Explicaţia acestei
atitudini îmi pare a
fi furnizată de radicalitatea punctelor de vedere exprimate în text.
2.
Denumirea
slavonă a statului, Vlaşkoi Zemlia, este tradusă curent prin Ţara
Românească.
Cum însă rumânia indică, în modernitatea timpurie, instituţia şerbiei,
este probabil că în evul
mediu ţara se numea, în vorbirea curentă a locuitorilor ei, Valahia. Abia
ulterior, cînd sensul
peiorativ al „rumâniei” s-a estompat, devine plauzibil de crezut că statul
sud-carpatin a început
să fie numit Ţara Românească. Pornind de la aceste considerente, ca şi de la
denominaţia folosită
de Daniel Chirot, în prezentul text desemnez această entitate statală cu numele
de Valahia.
3.
Chirot,
Daniel: Schimbarea socială într-o societate periferică, Bucureşti, Ed.
Corint,
2002, p. 27-29.
4.
Ibidem,
p. 34-36.
5.
Ibidem,
p. 36.
6.
Katherine Verdery pomeneşte în cap. 6 al cărţii Socialismul. Ce a fost şi ce
urmează,
Iaşi,
Institutul European, 2003, p. 259-294 foloseşte referirea la feudalism ca pe o
metaforă.
7.
Florin Müller, Politică şi istoriografie în România. 1948-1964, Cluj,
Ed. Nereamia
Napocae, 2003, p. 156.
*
Ovidiu PECICAN (n. 1959) istoric.
Absolvent al Facultăţii de Istorie şi filozofie a
Universităţii Babeş-Bolyai din Cluj. În anul 1998 obţine titlul de doctor în
istorie la Universitatea
Babeş-Bolyai. În perioada 1991-1994 este cercetător la Centrul de Studii
Transilvane din Cluj.
Începînd cu 1998 este cancelarul Facultăţii de Studii Europene din cadrul
Universităţii Babeş-
Bolyai. Director al Desire Press din 2001. A publicat numeroase studii,
articole, cărţi, dintre
care: Europa
– o idee în mers (1997); Troia, Veneţia, Roma. Studii de civilizaţie
europeană
(1998); Adevăratele încercări sînt de depistat la nivelul provocărilor
spirituale (1999), România
şi Comunitatea Europeană (2000). Este co-redactor la Transition in Central
and Eastern Europe. Din 1995 este membru al European Community Studies Association. A fost
distins cu
premiile Uniunii Studenţilor Europeni din România, al Universităţii Babeş-Bolyai
şi al Editurii
Nemira. Este membru al Uniunii Scriitorilor Români.
Ovidiu
Pecican, România. Dileme şi tendinţe, publicat cu permisiunea autorului.