Untitled-1
Cetăţenie
şi identitate naţională în
România: o trecere istorică în revistă
Constantin
Iordachi
În ultima vreme s-a înregistrat un interes reînnoit al
intelectualilor faţă de
conceptul de cetăţenie, într-un efort interdisciplinar al politologilor şi
istoricilor,
antropologilor şi sociologilor.1 Confruntaţi cu evoluţiile
socio-politice din era post-
comunistă şi post-Maastricht, mulţi intelectuali au reexaminat definiţiile
fixate
pentru cetăţenie şi relaţiile lor cu problemele identităţii, societăţii civile şi
bazelor
democraţiei. Totuşi,
după cum subliniază pe bună dreptate Bryan Turner, corpusul
crescând al studiilor ştiinţifice referitoare la cetăţenie se concentrează cu
precădere
asupra aspectelor teoretice astfel că istoria instituţiei cetăţeniei în Europa
de Vest
şi de Est a rămas în cea mai mare parte prea puţin cercetată.2
Studiul
de faţă este conceput ca o primă trecere istorică în revistă a legislaţiei
româneşti referitoare la cetăţenie din 1866 şi pînă în prezent, un subiect care
s-a
bucurat pînă în momentul de faţă de o atenţie limitată din partea specialiştilor.3
El
se concentrează asupra rădăcinilor istorice ale instituţiei cetăţeniei în
România,
asupra principalelor trăsături ale legislaţiei româneşti referitoare la cetăţenie
şi
asupra relaţiei dintre cetăţenie şi problemele formării statului, construcţiei
identităţii naţionale şi a structurării sferei private şi a celei publice. O
atenţie
specială este acordată grupurilor sociale, etnice, religioase şi sexuale
excluse de
la cetăţenia română, strategiilor lor de emancipare şi relaţiei lor cu
ideologia
naţională dominantă.
Un
studiu comprehensiv asupra cetăţeniei ridică mari provocări teoretice şi
metodologice. Conceptul de cetăţean poate fi folosit pentru a se referi la o
paletă
foarte largă de chestiuni, precum un set de drepturi şi îndatoriri, calitatea
de
membru într-o comunitate naţională, o idee filosofică sau un ideal moral.
Fiecare
dintre aceste definiţii ale cetăţeniei cuprinde un număr de concepte rivale
dintre
care nici unul nu poate fi acceptat ca adevăratul său sens. Cetăţenia poate fi
privită,
de aceea, ca un „concept contestat în mod esenţial”, al cărui sens nu este
stabilit niciodată,
ci se modifică în funcţie de fenomene socio-politice mai ample din
societate.4 În abordarea acestei probleme, articolul de faţă apelează
la definiţia
relaţională, culturală, istorică şi contingentă a cetăţeniei, formulată de
Charles
Tilly. În viziunea lui Tilly, cetăţenia este concomitent (1) o categorie care
desemnează „o mulţime de actori – cetăţeni – ce se disting prin poziţia lor
privilegiată comună vis-à-vis de un stat anume”; (2) o legătură care
desemnează
„o relaţie executorie reciprocă dintre un actor şi agenţi ai statului”; (3) un
rol care
include „toate relaţiile unui actor cu alţii care depind de relaţia actorului
cu un
stat anume”; (4) o identitate care se referă „la experienţa şi
reprezentarea publică
a categoriei, legăturii sau rolului.”5 Această definiţie
instrumentală a cetăţeniei
consideră statul ca pe o mulţime de agenţi specializaţi şi chiar divergenţi şi
nu ca
pe un actor unitar şi indivizibil; şi urmăreşte impactul cetăţeniei asupra
diferitelor
categorii, roluri şi identităţi sociale. Această definiţie explică astfel o
multitudine
de actori, relaţii şi domenii ce ţin de cetăţenie, şi redirecţionează
cercetarea de la
aspectul formal-legal al cetăţeniei la chestiunea „practicilor statului şi
interacţiunii
stat-cetăţean.”6 Drept urmare, în locul unui statut universal şi
dinainte dat, cetăţenia
este privită ca o serie continuă de tranzacţii, „o mulţime de revendicări
reciproce,
contestate, între agenţi ai statului şi membri ai categoriilor construite
social: sex,
rase, naţionalitate şi altele”.7 Pe această bază, se poate distinge
între forme mul-
tiple şi ierarhice de cetăţenie şi funcţia poziţiei specifice social a
actorului şi un
tip de legătură faţă de statul din care fac parte.
I. Cetăţenia şi naţiunea şi
construirea statului în România, 1866-1918
După
un secol de izolare socio-politică fără precedent, în prima jumătate a
secolului al nouăsprezecelea Pricipatele Moldovei şi Valahiei au traversat o
perioadă de intensă dezvoltare socio-politică. O componentă centrală a
procesului
de „occidentalizare” a constituit-o introducerea legislaţiei moderne
referitoare la
cetăţenie. Aceasta a implicat consolidarea autonomiei interne a ţărilor în relaţie
cu Imperiul Otoman, dezvoltarea şi continuarea centralizării administraţiei şi
delimitarea formal-legală dintre cetăţeni şi străini. Într-un prim stadiu,
primele
coduri civile moderne ale Principatelor, Legiuirea Caragea în Valahia şi
Codul
Calimach în Moldova, au încercat să omogenizeze masa supuşilor. Mai tîrziu,
Regulamentele Organice (1831), prima constituţie a Principatelor
(adoptată sub
ocupaţie militară rusă), a pus bazele legislaţiei moderne referitoare la cetăţenie.
Regulamentele au instituit un autentic Commonwealth legal între Moldova şi
Valahia, locuitorii celor două principate bucurîndu-se de o cetăţenie
cvasi-comună.
În plus, ele au introdus un control strict asupra naturalizării şi au exclus
comunităţile evreieşti de la drepturi politice şi de la anumite drepturi cetăţeneşti.
În plus, Regulamentele Organice au definit două tipuri de naturalizare: o
„naturalizare mică”, care acorda dreptul de rezidenţă, transformîndu-i pe toţi locuitorii
permanenţi ai ţării în virtuali supuşi români; şi „naturalizarea mare”,
care conferea drepturi politice depline. În fine, înfiinţarea statului naţional
român
în 1859 prin unirea Moldovei cu Ţara Românească a adus schimbări semnificative
doctrinei cetăţeniei, potrivit definirii ei de Codul Civic Român din 1865 şi de
Constituţia din 1866 a României. Avînd ca model Codul Civil Francez din 1804
şi, respectiv, Constituţia din 1831 a Belgiei, legislaţia românească
referitoare la
cetăţenie a făcut să conveargă pentru prima dată într-un unic statut juridic
mai
multe aspecte distincte ale cetăţeniei, adică cetăţenia ca apartenenţă la un
stat,
cetăţenia ca participare politică şi cetăţenia ca egalitate civică. Secţiunea
următoarea se concentrează asupra acestor componente majore ale legislaţiei
referitoare la cetăţenie din România.
I.1. Cetăţenia
ca apartenenţă la un stat în doctrina românească a cetăţeniei
În
privinţa cetăţeniei ca apartenenţă la un stat, doctrina românească a cetăţeniei
a pendulat iniţial între o definire politică şi una etno-culturală a naţiunii.
Astfel,
programul Revoluţiei din 1848 din Ţara Românească a urmat modelul politic
liberal
francez, bazat pe „dominanţa cetăţeniei politice asupra naţionalităţii”.8
Ea ţintea
la înfiinţarea unei republici parlamentare moderne, bazate pe suveranitatea
poporului, egalitatea în faţa legii şi pe drepturile şi libertăţile civice. În
plus,
programul stipula
emanciparea politică a evreilor şi dezrobirea ţiganilor. Acest
concept cu precădere
politic al cetăţeniei a fost mai tîrziu pus la încercare de un
tip risorgimento de naţionalism şi de o reacţie organicistă la
modernizare. Pe
termen lung, aceasta a generat o înţelegere etno-culturală a naţiunii, care mai
tîrziu a fost consfinţită de legislaţia românească referitoare la cetăţenie.
Astfel,
Codul Civil Român din 1865, adoptat în timpul domniei Prinţului Alexandru Ioan
Cuza (1859-66), atribuia în mod automat cetăţenia română unui copil născut din
căsătoria unui bărbat român şi unei femei străine căsătorite cu un bărbat
român,
la cerere şi cu condiţia renunţării la prima ei cetăţenie.9
Principiul jus sanguinis a
servit astfel drept bază pentru atribuirea cetăţeniei române. Regula jus
soli nu
avea nici o relevanţă în atribuirea cetăţeniei române la naştere. Singura excepţie
admisă o constituia cazul nou-născuţilor abandonaţi despre care, întrucît erau
găsiţi pe teritoriu românesc, se presupunea că aveau părinţi români şi cărora
li se
acorda cetăţenia română. Totuşi, urmând modelul cetăţeniei franceze
asimilaţioniste, Codul Civil Român apela la principiul jus soli ca şi
criteriu de
naturalizare, la vârsta maturităţii, a rezidenţilor creştini născuţi în ţară
(articolul
8). Această oportunitate nu exista pentru locuitorii necreştini, care erau
socotiţi
străini şi se puteau naturaliza doar în anumite condiţii, după o perioadă de
rezidenţă
de zece ani (articolul 16).
Adoptată
în 1866, la scurt timp după abdicarea forţată a Prinţului Cuza,
Constituţia României amenda sub mai multe aspecte politica cetăţeniei formulată de
Codul Civil. În primul rînd, Constituţia instituia o politică etnică activă
prin
acordarea etnicilor români din ţările învecinate (români de origină) accesului
imediat la cetăţenia română fără a mai fi supuşi procesului de naturalizare.
Articolul
9 prevedea că „un român (etnic) din orice stat poate dobîndi imediat drepturi
politice printr-un vot al Parlamentului”.10 Această prevedere
exprima graniţele
incomplete etnic ale statului naţional român şi legitima o politică iredentistă
orientată spre absorbirea românilor din Austro-Ungaria, Rusia şi Peninsula
Balcanică. În al doilea rînd, şi cel mai important, Constituţia abroga
articolul 16
al Codului Civil refuzînd străinilor necreştini accesul la cetăţenia română:
„Numai
străinii de rit creştin pot dobîndi naturalizarea” (Art.7).
Această
schimbare semnificativă în legislaţia românească referitoare la cetăţenie
a avut importante consecinţe practice. Absenţa principiului jus soli în
atribuirea
cetăţeniei române la naştere, cuplată cu excluderea evreilor de la
naturalizare, a avut
ca rezultat o diferenţă numerică semnificativă între totalul populaţiei
rezidente a ţării
şi categoria mai limitată a cetăţenilor: în 1876, din totalul de 4.800.000 al
populaţiei,
700.000 erau rezidenţi fără cetăţenie, reprezentînd 14% din locuitori.11
Diferenţa a
fost şi mai mult adîncită spre sfîrşitul secolului, cînd România a devenit o ţară
de
imigraţie: potrivit estimărilor neoficiale, la acea vreme populaţia străină
rezidentă a
ţării a crescut în medie cu aproximativ 20.000 de imigranţi pe an, sau 4-5
persoane la
fiecare 1.000 de locuitori.12 După cum sugera Rogers Brubaker în
autorizata sa analiză
comparativă a cetăţeniei şi imigraţiei în Franţa şi Germania, această situaţie
este cauzată
în general de utilizarea politică a cetăţeniei ca instrument al „închiderii
interne” pentru
satisfacerea intereselor materiale.13 Această închidere a fost
realizată de legislaţia
românească referitoare la cetăţenie pe două căi majore. Prima, Constituţia din
1866
era bazată pe principiul general acceptat care exclude cetăţenii de la
exercitarea
drepturilor politice (Art.6).14 Mai mult, în România drepturile
politice justificau o
lungă serie de privilegii, precum proprietatea funciară şi accesul la funcţii
în aparatul
birocratic de stat (Art.10). A doua, elita politică românească a mers dincolo
de această
închidere „de rutină” a drepturilor politice şi, prin politici de stat
specifice, a instituit
o relaţie directă între cetăţenie şi exercitarea anumitor drepturi civile şi
activităţi
economice. Procedînd astfel, statul s-a folosit de calitatea sa de a fi o
organizaţie
concomitent de apartenenţă şi teritorială: dacă participarea la
comunitatea politică era
rezervată etnicilor români, statul exercita totuşi autoritate teritorială
asupra întregii
populaţii rezidente.
Legile
cu privire la serviciul militar reprezintă un exemplu relevant. Legi
succesive ale serviciului militar din 1876 şi 1882 stipulau obligativitatea
serviciului
militar pentru toţi străinii de pe teritoriul românesc „care nu sunt supuşi ai
unei alte
ţări” şi, respectiv, pentru toţi „locuitorii ţării”. Cu toate acestea,
serviciul militar
obligatoriu al rezidenţilor fără cetăţenie nu avea relevanţă asupra statutului
lor le-
gal, cu excepţia cazurilor de participare la conflicte militare majore. În 1879
s-a acordat
cetăţenia pentru 883 de soldaţi evrei pentru că au luptat în cadrul armatei
române în Războiul de Independenţă (1877-78). Totuşi, soldaţii evrei care au
participat în campania militară a României din Bulgaria în timpul celui de-al
doilea
Război Balcanic (1913) au trebuit să aştepte pînă în 1918 pentru a li se acorda
cetăţenia.15 Mai mult, posibilităţile mobilităţii sociale spre
treptele superioare oferite
de armată au fost în mod explicit refuzate soldaţilor fără cetăţenie: legile
din 1875
şi 1911 le interziceau acestora accederea la gradul de ofiţer.16
I.2. Practica de a fi cetăţean:
drepturi şi îndatoriri ale cetăţeniei
Legislaţia
românească referitoare la cetăţenie ataşa un număr semnificativ
de drepturi şi îndatoriri statutului de cetăţean. Primul şi cel mai important,
în ce
priveşte participarea politică, Constituţia din 1866 instituia o monarhie
constituţională, cu regim politic parlamentar. Ea asigura separarea puterilor
dintre
Parlamentul bicameral şi prinţ ca putere legislativă (Art.33 şi 113); guvern şi
prinţ
ca putere executivă (Art.35); iar sistemul independent al curţilor ca putere
judecătorească (Art.36 şi 104). Constituţia garanta, de asemenea, drepturi şi
libertăţi civice precum suveranitatea poporului, guvernarea reprezentativă,
libertatea presei, libertatea de asociere şi de conştiinţă, şi dreptul la educaţie
asigurat de stat, etc, în vreme ce proprietatea privată era declarată drept
sacră şi
inviolabilă (vezi articolele 5, 21, 23, 24, 26 şi 31).
În
ciuda angajamentelor sale ideologice liberale, în practică sistemul
reprezentării parlamentare în România era bazat pe o inegalitate electorală
fundamentală. Constituţa acorda participarea politică numai bărbaţilor majori
care
erau proprietari şi erau educaţi. În plus, electoratul Camerei Deputaţilor – camera
inferioară a Parlamentului – era împărţit în patru colegii care asigurau
reprezentarea
dominantă a proprietarilor de pămînt mari şi mijlocii (Colegiile I şi II, care
reprezentau 1,5% din totalul alegătorilor, alegeau 41% din deputaţi) şi a
clasei de
mijloc urbane şi categoriilor profesionale (Colegiul III, care reprezenta 3,5%
din
votanţi, alegea 38% din deputaţi). În acelaşi timp, restul de 95% al
electoratului
era limitat la un singur colegiu (IV) care alegea doar 21% din deputaţi; în
cadrul
acestuia, votanţii analfabeţi fără nivelul standard de venit (91% din
electorat)
alegeau doar un reprezentant electoral pentru fiecare 50 de votanţi, care
exercita
mai apoi votul direct în cel de-al doilea scrutin.17 Electoratul
pentru Senat era
încă şi mai limitat, constînd în numai 2% din corpul electoral, exclusiv marii
proprietari de pămînturi şi categoriile profesionale înalte.
În
ce priveşte participarea politică, Constituţia din 1866 a României a moştenit
în felul acesta ceea ce Jurgen Habermas (1989) numeşte ambivalenţa ideologiei
burghezo-democratice. În teorie, constituţia respecta oficial o definiţie universalistă
a cetăţeniei, deschisă tuturor. În practică, în locul unui statut civil
unificat şi egal
în mod universal, constituţia aplica o cetăţenie ierarhică şi multistratificată.
Potrivit sistemului
reprezentării parlamentare, exista o distincţie virtuală între participarea
politică activă şi pasivă: marii proprietari de pământuri dispuneau de două
voturi
(unul pentru Senat şi altul pentru Camera Deputaţilor), în vreme ce ţăranii
dispuneau de un singur vot indirect. Mai mult, la marginea societăţii se aflau
excluşii: în perioada 1866-1919, femeilor, locuitorilor necreştini (mai cu seamă
evrei), şi începînd cu 1878, locuitorilor proaspăt anexatei provincii otomane a
Dobrogei li s-au refuzat semnificative drepturi civice şi politice. Următoarea
secţiune îşi concentrează atenţia supra statutului legal al categoriilor
sociale, etno-
religioase şi sexuale excluse de la cetăţenia română, strategiilor lor de
emancipare
şi relaţiei lor cu ideologia naţională dominantă.
I.3.
Dreptul la apartenenţă: emanciparea non-cetăţenilor în România, 1866-
1919
Evreii
erau prima categorie etno-religioasă majoră exclusă de la cetăţenia
română. Iniţial, legislaţia românească din secolul al 18-lea favoriza
integrarea
socio-politică a evreilor născuţi în ţară, refuzînd-o doar evreilor recent
imigraţi.
În 1831, totuşi, Regulamentele organice refuzau evreilor drepturile la
participare
politică.18 Mai tîrziu, modernizarea legislaţiei româneşti între
1859-1866 după
exemplul francez a favorizat emanciparea politică a evreilor. După cum am arătat
deja, atît Codul Civil Român (Articolele 8,9 şi 16) cît şi un proiect timpuriu
al
Constituţiei din 1866 (Articolul 7) stipulau emanciparea politică deplină a
evreilor
băştinaşi. Totuşi, datorită unui lobby eficient al boierilor moldoveni, cuplat
cu
răzmeriţe antisemite din Bucureşti din timpul dezbaterilor constituţionale de
la
începutul anului 1866, textul final al Articolului 7 al Constituţiei excludea
necreştinii de la naturalizare. Mai mult, în septembrie 1866, o decizie a
guvernului
român a estompat şi mai mult distincţia dintre evreii autohtoni şi cei străini,
un
principiu care a devenit mai apoi piatra unghiulară a politicii sale de
naturalizare.
Ca urmare, întreaga populaţie evreiască rezidentă a fost exclusă de la cetăţenie,
chiar dacă fusese născută şi crescuse în România de generaţii.
Cum
se poate explica această cotitură neliberală în statutul legal al evreilor? În
mod sigur, legislaţia antisemită din România a fost declanşată de o combinaţie
specifică de cauze economice şi religioase. Totuşi, raţiunile principale dindărătul
excluderii evreilor de la cetăţenie erau simultan demografice şi economice.19
Începînd
cu al doilea sfert al secolului nouăsprezecelea, un val masiv de evrei aşkenazi
vorbitori de idiş din Imperiul ţarist venit în nordul Moldovei a crescut proporţia
evreilor la 10,5% din întreaga populaţie a Moldovei în 1899 şi la 51% din
populaţia
oraşului capitală Iaşi.20 În plus, populaţia evreiască a dobîndit un
important rol eco-
nomic: în 1899, evreii reprezentau 4,4% din totalul populaţiei României, însă
constituiau 21% din numărul total de negustori, 39% din cel al agenţilor
comerciali,
şi deţineau în jur de 19,5% din capitalul investit în marea industrie.21
Această situaţie a avut ca urmare segregarea etnică şi
competiţia pentru resurse
în Moldova de nord şi a generat prejudecăţi antisemite larg răspîndite, manipu-
late abil de elitele politice româneşti. Acestea descriau dominanţa unor
sectoare
semnificative ale economiei ca fiind în detrimentul intereselor naţionale
româneşti.
Pentru a îngrădi concurenţa elitelor economice evreieşti, între 1866 şi 1918
guvernul României a emis peste 200 de reglementări administrative care le
refuzau
evreilor dreptul de a se stabili la ţară, de a deţine proprietate rurală şi de
a practica
anumite profesii şi activităţi economice precum dreptul (1864 şi 1884),
farmacia
(1910), deţinerea de hanuri, comercializarea de tutun şi alcool (1873 şi 1887),
organizarea de loterii, etc.22 Acestea aveau să rămână privilegiul
fie al statului
român fie al etnicilor români.
Statutul
legal inferior al evreilor le-a conturat compoziţia socială şi le-a
influenţat strategiile de emancipare. Confruntaţi cu intransigenţa elitelor
politice
româneşti, asociaţiile evreieşti au încercat să profite de statutul internaţional
lipsit
de putere al României pentru a impune o soluţie externă pentru emanciparea lor.
Datorită puternicului lor lobby politic, Articolul 44 al Tratatului de la
Berlin (iulie
1878) condiţiona recunoaşterea diplomatică a independenţei României de
acordarea
cetăţeniei supuşilor necreştini. În 1879, Constituţia României a fost în cele
din
urmă amendată pentru a respecta Tratatul de la Berlin. Articolul 7, care
excludea
necreştinii de la naturalizare, a fost revizuit după cum urmează: „În România,
diferenţa de credinţă şi confesiune religioasă nu poate îngrădi nici accesul la
drepturi
civile şi politice, nici exercitarea acestor drepturi”.23 Aceasta a
fost, totuşi, doar o
liberalizare aparentă: în locul unei emancipări colective, amendamentul
oferea
evreilor doar accesul individual la naturalizare. Procedura naturalizării
era extrem
de restrictivă, ea fiind acordată „exclusiv de puterea legislativă”, cu o
majoritate de
cel puţin două treimi din voturi (Art.8). Departe de a fi simple formalităţi,
deciziile
referitoare la cazuri individuale de naturalizare erau îndelung dezbătute în
Parlament,
iar numărul deciziilor favorabile a fost foarte limitat: numai 183 în perioada
1878-
1911, din cele cîteva mii de cereri care se estimează că ar fi fost înaintate.24
Astfel,
pînă la primul război mondial, conducătorii politici români au refuzat să le
acorde
emanciparea civică şi politică deplină. Evreii români au rămas astfel limitaţi
la statutul
legal inferior de „străini naturalizaţi” – trăiau pe teritoriul românesc, plăteau
impozite
şi satisfăceau serviciul militar, însă le erau refuzate drepturi civile şi
politice
semnificative. În 1912 existau doar 4.668 de cetăţeni evrei în România,
reprezentînd
1,9% din totalul populaţiei evreieşti a ţării, în comparaţie cu cei 228.430 de
supuşi
evrei sau 95,8% din total, şi 7.987 de evrei sub protecţie străină sau 3,3% din
to-
tal.25 Confruntaţi cu atitudinea intransigentă a autorităţilor
române, numeroşi evrei
au ales să emigreze în Statele Unite sau Europa Occidentală, ceea ce a avut ca
urmare faptul că proporţia lor în cadrul populaţiei româneşti a scăzut de la
4,5% în
1899 la 3,3% în 1912.26
Cetăţenie şi asimilare: integrarea Dobrogei de Nord în România
A
doua categorie legală majoră exclusă de la cetăţenia română o constituiau
locuitorii Dobrogei de Nord, o fostă provincie otomană cedată României de
Congresul
European de la Berlin drept compensaţie pentru pierderea Basarbiei de Sud în favoarea
Imperiului Ţarist. Anexarea Dobrogei a reprezentat o provocare majoră pentru
politica
etnică şi religioasă a României. Ca zonă de frontieră la graniţa cu Imperiul
Otoman,
Dobrogea aducea o moştenire demografică imperială specifică, fiind locuită de
21 de
grupuri etnice, printre care se numărau turcii şi tătarii, românii, bulgarii,
ruşii, grecii,
armenii, evreii, germanii şi italienii. În plus, provincia era un „microcosmos
al tuturor
religiilor”.27 Împreună cu turcii şi tătarii musulmani predominanţi,
erau de asemenea
români, bulgari şi greci creştini ortodocşi, evrei, ruşi lipoveni, adepţi ai
bisericii
ortodoxe de rit vechi, catolici şi protestanţi. În vreme ce numeroşi
politicieni români
pledau pentru toleranţă religioasă faţă de alte denominaţiuni creştine, în
viziunea
multor naţionalişti, un „evreu român” sau un „musulman român” reprezentau o
contradicţie inerentă, care submina doctrina consacrată legal a statului român
creştin.28
Din aceste cauze, majoritatea elitei politice româneşti a respins iniţial
anexarea
Dobrogei ca pe „un dar fatal”, a cărui primire urma să distrugă „omogenitatea
latinităţii
României” şi să deterioreze relaţiile diplomatice cu statele balcanice
învecinate.29
Totuşi, întrucît rezistenţa faţă de decizia Tratatului de la Berlin era
considerată
„sinucidere politică”, Dobrogea de Nord a fost mai tîrziu reevaluată aproape
în
unanimitate ca străvechi pământ românesc şi principala bogăţie a ţării în
transformarea
sa în bastion militar occidental (anti-rus), un garant al stabilităţii politice
în Europa de
Est şi o legătură esenţială în tranzitul comercial dintre Occident şi Orient.30
Ca urmare,
integrarea Dobrogei de Nord în România a fost modelată de o dihotomie
fundamentală
a includerii simbolice şi excluderii administrative: în ciuda încorporării sale
teritoriale
formale în România, Dobrogea de Nord a fost supusă unui regim administrativ
separat
între 1878 şi 1913. Avînd acest statut, din 1878 pînă în 1909, locuitorii
Dobrogei s-au
bucurat doar de o cetăţenie de tip local; întrucît (1) li se refuza
reprezentarea politică
în Parlamentul României şi dreptul de a se înscrie în partide. În loc de
aceasta, o dată
pe an, doi reprezentanţi ai provinciei prezentau probleme de interes specific
dobrogean
în faţa prinţului; şi (2) odată ce treceau Dunărea spre România, ei erau trataţi
ca
străini virtuali, fiindu-le refuzată participarea politică şi dreptul de a
achiziţiona
proprietate imobiliară.31
Această
legislaţie restrictivă referitoare la cetăţenie facilita integrarea Dobrogei
de Nord în România la următoarele nivele: (1) colonizarea Dobrogei cu etnici
români;
(2) naţionalizarea proprietăţii funciare din provincie; (3) omogenizarea
culturală a
provinciei; (4) implementarea unui regim extrem de centralizat, care promova
interesele
elitelor politice bucureştene şi slăbea rezistenţa politică regională; şi, în
fine, (5)
excluderea elitelor economice neromâneşti ale Dobrogei de la drepturile
politice. Astfel,
sub impactul colonizării etnice sprijinite de stat a Dobrogei, populaţia totală
a provinciei a
cunoscut o creştere dramatică – de la aproximativ 100.000 de locuitori în 1878
la
261.490 în 1900 şi 368.189 în 1912.32 Cel mai important, colonizarea
etnică a schimbat
substanţial relaţia dintre cele trei grupuri etnice majore ale provinciei:
români, bulgari
şi turci şi tătari. În numai 25 de ani proporţia etnicilor români din Dobrogea
de Nord
a crescut de la o majoritate relativă la una absolută (de la 36,3% în 1880 la
52,5% în
1905 şi 56,9% în 1913). Aceste schimbări demografice au afectat şi proprietatea
funciară din provincie – pînă în 1905 românii reuşiseră să achiziţioneze
aproximativ
două treimi din proprietatea funciară a Dobrogei. În cele din urmă, la sfîrşitul
secolului,
elitele politice româneşti apreciau aproape unanim că asimilarea Dobrogei
dusese la
rezultate satisfăcătoare. Drept urmare, o serie de legi care reglementau
sistemul judiciar
(1909, modificată în 1911, 1912, 1913), drepturile politice (1909, 1910, 1919) şi
administraţia locală (1913), omogenizau legislaţia Dobrogei cu cea din România
propriu-zisă. Legea acorda cetăţenia foştilor locuitori otomani ai Dobrogei şi
coloniştilor rurali de după 1878 din Dobrogea. Totuşi, într-un spirit de
disimulare,
legea continua să excludă de la drepturile politice imigranţii străini care
locuiau în
zonele urbane, printre care se aflau numeroşi negustori evrei, armeni şi greci
care
s-au stabilit în Dobrogea după 1878.
Femeile şi cetăţenia în România,
1866-1918
În
cele din urmă, dar nu lipsit de importanţă, Constituţia României din 1866 şi
Codul Civil Român din 1864 erau bazate pe o inegalitate fundamentală între
sexe,
refuzîndu-le femeilor participarea politică, iar pe cele căsătorite privîndu-le
de
naţionalitate, proprietate şi capacitate legală. Ca atare, noua ordine politică
burghezo-
democratică era dominată esenţial de bărbaţi, care au izolat femeile în „sfera
privată”
şi au monopolizat formele de reprezentare şi alocarea de resurse în sfera
publică.
Pînă la primul război mondial, dezbaterile pe marginea „chestiunii femeii” au
continuat
fără întrerupere în Parlament şi în presă, prilejuite de discuţii despre
drepturile
electorale, proprietate şi legislaţia profesională. Aceste dezbateri erau
modelate de
trei modalităţi principale de concepere a rolurilor sexelor în societate: 1) o
viziune
liberală, sprijinită de puţini politicieni, care insistau asupra identităţii
esenţiale dintre
femei şi bărbaţi ca fiinţe umane raţionale şi susţineau drepturi civile şi
politice egale
pentru femei; 2) o viziune tradiţionalist-conservatoare – sprijinită, printre
alţii, de
Biserica Ortodoxă – care punea preţ pe diferenţele dintre bărbaţi şi femei ca părţi
complementare ale corpului social şi susţineau izolarea totală a femeilor în
sfera
privată;33 şi 3) ideologia sexului dominant a noii ordini politice
burghezo-democratice.
Legislaţia referitoare la cetăţenie fixa linia despărţitoare dintre o sferă
publică
universală şi raţională, care era monopolizată de bărbaţi, şi o sferă privată
particulară
şi intimă, în care conceptele burgheze de cămin şi intimitate confereau un rol
impor-
tant femeilor ca mame, soţii şi gospodine. Includerea simbolică a femeilor
române în
corpul naţional nu se întemeia pe naţionalitatea lor, ci pe rolul lor în
reproducerea naţiunii
şi în educarea generaţiei viitoare. Emanciparea femeilor a fost, de aceea: 1)
concepută într-o manieră treptată pentru a reduce la minim impactul său asupra
ordinii
politice stabilite, 2) restrînsă doar la domenii limitate de participare la sfera
publică -
precum educaţia elementară sau profesională – care urmau să consolideze familia
burgheză şi să întărească rolurile sociale specifice femeilor; şi în cele din
urmă 3)
acceptată doar pentru categorii speciale de femei, precum văduvele sau femeile
necăsătorite, a căror emancipare nu avea să ducă la dezagregarea unităţii
familiei
burgheze.
În
rezumat, Constituţia României din 1866 a implementat „de sus” o definiţie
pasivă, formală şi ierarhică a cetăţeniei, care excludea participarea la sfera
publică
a numeroase categorii etnice şi socio-politice. Ca atare, legislaţia românească
referitoare la cetăţenie a servit şi ca un instrument eficient de îngrădire
socială.
Apartenenţa la comunitatea politică era rezervată etnicilor români, care aveau
acces exclusiv la proprietate funciară, funcţii în birocraţie şi participare
politică.
În acelaşi timp, absenţa componentei jus soli în acordarea cetăţeniei
degrada o
parte substanţială a populaţiei rezidente la statutul inferior de supuşi
români, care
presupunea obligativitatea impozitării şi serviciului militar, însă îi refuza
exercitarea drepturilor politice şi anumite activităţi economice. Mai mult,
procedura
extrem de birocratizată a naturalizării rezerva aparatului birocratic controlul
deplin
asupra accesului la
cetăţenie, o situaţie care favoriza abuzurile şi corupţia.
În
pofida acestor bariere multiple în calea cetăţeniei, Constituţia din 1866
cuprindea o promisiune de emancipare treptată a celor care nu aveau cetăţenie,
în
spiritul ideologiei burghezo-democratice. În concordanţă cu aceasta, în
perioada
dintre 1866-1918, grupurile inferioare din punct de vedere legal au condus o
campanie intensă de emancipare civilă şi politică. Campania lor simultană
pentru
participarea politică nu a dus totuşi la colaborare lor. Asociaţiile evreieşti,
regionaliştii dobrogeni şi societăţile feministe au apelat la strategii de
emancipare
divergente şi chiar contrare, care au diminuat şi mai mult impactul lor asupra
ordinii politice existente. Mai mult, sistemul politic înfiinţat de Constituţie
s-a
dovedit, în general, nereceptiv faţă de lărgirea treptată a sferei publice:
revendicările de participare politică erau percepute de elitele politice româneşti
ca un atac generalizat al „minorităţilor” asupra ideologiei naţionalist-burgheze
predominante. Emanciparea supuşilor fără cetăţenie din România a avut astfel
loc numai sub impactul evenimentelor geo-politice majore – precum războiul cel
mare – şi nu prin dezvoltarea unui discurs politic pluralist.
II. Cetăţenia în România interbelică:
între consens naţionalist şi competiţie
ideologică
Revoluţia socio-politică produsă de primul război mondial a
adus schimbări
semnificative doctrinei româneşti a cetăţeniei. Înainte de toate, evenimentele războiului
au generat o liberalizare fără precedent a accesului la cetăţenia statului
român. În urma retragerii armatei ruse pe frontul de est, în mai 1918 România a
fost silită să semneze un tratat separat de pace cu Puterile Centrale. În
articolele
27 şi 28, tratatul prevedea naturalizarea evreilor români care fie au luptat în
armata
română, fie descindeau din părinţi stabiliţi în ţară şi nu fuseseră niciodată
supuşii
unei puteri străine. Aceste prevederi au fost nu peste mult timp consfinţite de
„Legea naturalizării străinilor născuţi în ţară”, adoptată de Parlamentul
României
la 25 august 1918. Legea a funcţionat numai cîteva săptămîni şi nu a avut nici
un
fel de consecinţe practice. La 10 noiembrie 1918, România s-a realăturat
Antantei,
a declarat război Germaniei şi a abrogat toate legile adoptate de fostul
parlament
„colaboraţionist”. Emanciparea evreilor români a rămas, totuşi, o problemă
diplomatică urgentă. Determinat să asigure o soluţie legislativă internă
emancipării
evreilor înainte de Conferinţa de Pace de la Paris, prim ministrul român, Ion
Brătianu, a emis în 28 decembrie 1918 şi mai 1919 două decrete succesive care
acordau accesul la naturalizarea imediată a evreilor descendenţi din supuşi
români.
Deşi erau paşi în direcţia bună, decretele lui Brătianu au fost „prea puţin şi
prea
tîrziu”. Decizia politică finală asupra emancipării evreilor din România a fost
luată de Conferinţa de Pace de la Paris. Ca parte a noii ordini politici
internaţionale,
Conferinţa de Pace a elaborat un regim internaţional de protecţie a minorităţilor
etnice din Europa
Centrală şi de Est. Ca urmare, Convenţia Minorităţilor – care a
fost încorporată în
tratatul dintre România şi Austria încheiat de Consiliul Suprem
al Marilor Puteri la 10 septembrie 1919 la Saint Germain – a făcut paşii finali
spre emanciparea civilă şi politică a evreilor din România. Convenţia garanta
de
asemenea protecţia internaţională a minorităţilor etnice din România Mare.
Condiţiile specifice şi procedura potrivit căreia se acorda cetăţenia acestor
grupuri
etnice erau stabilite însă de reglementări interne româneşti, anume „Legea obţinerii
şi pierderii cetăţeniei române” din 23 februarie 1924. În general, legea din
1924
păstra trăsăturile fundamentale ale doctrinei cetăţeniei române prin stipularea
a
trei căi principale de obţinere a cetăţeniei statului: (1) prin descendenţă,
potrivit
principiului jus sanguinis; (2) prin căsătoria cu un bărbat român; şi
(3) prin
naturalizare. În plus, articolul 56 al legii acorda cetăţenia română: (1)
tuturor
locuitorilor provinciilor istorice Bucovina, Transilvania, Banat, Crişana,
Maramureş şi Basarabia care erau fie născuţi acolo din părinţi care îşi aveau
domiciliul în una din aceste provincii sau care îşi stabiliseră domiciliul
administrativ în aceste provincii pînă la 1 decembrie 1918, respectiv pînă la 9
aprilie 1918 în Basarabia; (2) toţi locuitorii Dobrogei de Sud cărora li s-a
acordat
cetăţenia prin legile din 1914 şi 1921; (3) toţi locuitorii Vechiului Regat cărora
li
s-a acordat cetăţenia potrivit articolului 133 al Constituţiei din 1923; şi (4)
tuturor
cetăţenilor din ţările învecinate care au hotărît să renunţe la cetăţenia străină
şi să
opteze pentru cea română. Comparativ cu reglementările anterioare referitoare
la cetăţenie,
această lege introducea mai multe inovaţii liberale în politica de
naturalizare. Prima, deciziile referitoare la naturalizare trebuiau luate de
guvernul
României, ca putere executivă, şi nu ca înainte de parlamentul României, ca
putere
legislativă. Mai semnificativ, laolaltă cu etnicii români din ţările
învecinate, legea
scutea de la stadiul obligatoriu de 10 ani pentru naturalizare pe străinii născuţi
şi
crescuţi pe teritoriul românesc, cu condiţia ca ei să ceară în mod explicit
naturalizarea la atingerea majoratului (21 de ani).
Liberalizarea
accesului la cetăţenia statului a fost însoţită de o reorganizare
socio-politică majoră a ţării. Reforme cuprinzătoare precum votul universal
pentru
bărbaţi (1918), reforma agrară (1921) şi o nouă constituţie liberală (1923) au
remodelat România, transformînd-o într-o democraţie parlamentară modernă. O
singură, dar notabilă, restricţie era încă valabilă în privinţa principiului
sufragiului
universal în România Mare interbelică – sexul. În pofida campaniei intense pentru
emanciparea femeilor desfăşurate în timpul primului război mondial, Constituţia
din 1923 accepta acordarea dreptului de a vota femeilor numai în principiu:
articolul 6 stipula că „Legi speciale, votate cu o majoritate de două treimi,
vor
hotărî condiţiile în care femeile pot exercita drepturi politice”.34
Totuşi, în perioada
următoare, parlamentul nu a reuşit să voteze nici o lege cu privire la
emanciparea
femeilor. Ca urmare, între 1918 şi 1929-1932, femeile române au suferit de
inegalitate civilă şi
li s-au refuzat drepturi politice în administraţia locală şi
alegerile naţionale.
Emanciparea civică şi parţial politică a femeilor din România
a avut loc doar mai tîrziu, ca parte a procesului general de omogenizare
legislativă
din România Mare interbelică: în 1929, femeilor li s-a acordat dreptul de a
vota în
alegerile locale, în vreme ce în 1932, un nou Cod Civil Român le acorda
femeilor
drepturi civice depline.
Dispoziţiile
Constituţiei din 1923 şi a Legii din 1924 au completat astfel
lungul proces de emancipare al celor lipsiţi de cetăţenie din România şi au
transformat corpul cetăţeniei într-o comunitate multi-etnică şi
multi-confesională.
În ciuda lărgirii fără precedent a sferei publice politice, societatea civilă a
secolului
al 19-lea nu a reuşit, totuşi, să evolueze într-o democraţie de durată.
Diversitatea
etno-religioasă a României Mari făcea imperativă adoptarea unei noi înţelegeri
a
cetăţeniei ca şi contract politic între stat şi cetăţeni, indiferent de
originea lor
etnică, o înţelegere care să fie sprijinită de forme de „patriotism constituţional”.35
În realitate, s-a întîmplat contrariul: viaţa politică interbelică a fost
dominată de
definiţii radicale ale identităţii naţionale care făceau distincţie între cetăţenii
români
„prin sînge” şi „prin acte” şi încercau să îi excludă pe aceştia din urmă de la
drepturi socio-politice substanţiale.
Această
evoluţie poate fi explicată prin mai multe cauze. Prima, provinciile
istorice Transilvania, Banat, Basarabia şi Bucovina care au fost incorporate în
România Mare după 1918 fuseseră modelate de sisteme socio-politice radical diferite.
Drept urmare, România Mare era un mozaic de diferite coduri civile,
culturi politice şi nivele de dezvoltare economică. A doua, sarcina cultivării
integrării administrative, unificării legislative şi omogenizării culturale în
România
Mare s-a dovedit deosebit de dificilă. Deşi dominată etnic de români, România
Mare cuprindea o proporţie relativ mare de minorităţi etnice: 28% din totalul
populaţiei, din care 8,4 maghiari, 4,3% germani, 5% evrei, 3,3% ruşi, 3,3%
ruteni,
1,5% bulgari, 1% turci şi tătari, etc.36 Multe grupuri etnice,
precum evreii, maghiarii
şi germanii, erau percepute ca „minorităţi cu statut superior”, avantajate de
fosta
ordine imperială şi care dominau aşezările urbane, profesiile liberale şi
birocraţia
de stat. Elitele politice româneşti considerau proporţia mare a minorităţilor
etnice
şi dominanţa lor în viaţa socio-economică urbană ca pe obstacole majore în
efortul
lor de consolidare naţională.37 Ca urmare, discrepanţele sociale
între minorităţile
etnice şi majoritatea română a adus în prim planul arenei politice „naţionalismul
naţionalizator” al acesteia din urmă.38 Ca o consecinţă a acestei
combinaţii de
motive, dezbaterile pe marginea cetăţeniei au rămas în fruntea agendei politice
în
România interbelică. Totuşi, comparativ cu perioada precedentă, natura şi funcţia
acestor dezbateri s-au schimbat semnificativ. În perioada antebelică,
dezbaterile
privitoare la cetăţenie se concentrau pe excluderea minorităţilor
etno-religioase
de la cetăţenia statului. După război, accesul generalizat al minorităţilor
etnice la
cetăţenia română a generat o diferenţiere simbolică între cetăţenia oficială de
stat
şi apartenenţa la comunitatea etnică naţională română. Organizaţiile politice
de
dreapta acuzau configuraţia internaţională pentru emanciparea “forţată” şi
„prematură” a non-cetăţenilor din România, pentru ritmul lent de naţionalizare
a
statului promovată de elitele politice româneşti tradiţionale şi au militat
pentru
implementarea unei politici de numerus clausus în educaţie, economie şi
politică.
În primul deceniu de după război, activiştii politici de dreapta s-au dovedit
incapabili să clatine ordinea politică înfiinţată de Constituţia din 1923 şi au
militat
de aceea cu precădere în domeniul cultural. Ideologii de dreapta au luat activ
parte la dezbaterile cu privire la identitatea naţională românească (specificul
naţional) şi calea dezvoltării prin încercarea de a dezvolta un control
ideologic
simbolic asupra naţiunii, menit să excludă simbolic „străinii”. Cel mai
reprezentativ
fenomen în această privinţă a fost naşterea Ortodoxismului, o şcoală de
idei grupată
în jurul revistei Gândirea. Ortodoxismul reevalua relaţia dintre religie
şi
naţionalitate în ideologia naţională românească sub forma naţionalismului
religios,
definea Biserica Ortodoxă drept lider spiritual naţional, principalul depozitar
al
valorilor tradiţionale româneşti, trasformînd astfel ortodoxia într-un ism, într-o
ideologie. În acest sens a apărut unul din cele mai autoritare constructe de
naţionalism integral dezvoltate în România interbelică: „Noi suntem ortodocşi
pentru că suntem români şi suntem români pentru că suntem ortodocşi”.39
For-
mula lui Ionescu unifica într-o sinteză foarte pătrunzătoare două din
elementele fundamentale
ale ideologiei naţionale româneşti: tema ţăranului român ca depozitar
şi promotor al purităţii etnice şi valorilor naţionale tradiţionale şi tema religiei
ortodoxe ca element caracteristic fundamental al spiritualităţii româneşti. Mai
mult, definiţia lui Ionescu dată identităţii româneşti a operat, pe linia
inaugurată
de o tradiţie romantică radicală, un sincretism între religie şi naţionalitate,
care,
dată fiind realitatea multi-confesională a societăţii româneşti, excludea din
comunitatea naţională o parte semnificativă a românilor.
Mai
tîrziu, criza treptată a sistemului politic instituit de Constituie, cuplată
cu efectele sociale ale crizei economice din 1929-33 şi înfiinţarea regimurilor
fasciste din Italia şi Germania, a favorizat ascensiunea politică a partidelor
politice
de dreapta din România. Sub impactul naţionalismului integral, doctrina cetăţeniei
române a suferit schimbări semnificative înainte şi în timpul celui de al
doilea
război mondial. Astfel, în 1938 guvernul de dreapta condus de Octavian Goga -
care a apărut din criza politică din 1937 generată de rezultatele indecise ale
ultimelor alegeri libere din România interbelică – a iniţiat revizuirea cetăţeniei
române pentru evrei. Potrivit unui decret adoptat la 21 ianuarie 1938,
locuitorii
evrei trebuiau să dovedească cu documente legale, într-un interval de 50 de
zile,
că dobîndiseră cetăţenia română în deplină concordanţă cu stipulările Legii
cetăţeniei din 1924. Decretul nu abolea prevederile emancipatoare ale Convenţiei
minorităţilor din 1919, dar ţintea în primul rînd împotriva numeroşilor evrei
care
au imigrat în România după 1918, mai cu seamă din ţinuturi ucrainiene. Potrivit
estimărilor oficiale, ca urmare a decretului din 1938, 225.222 de persoane sau
36,3% din populaţia evreiască a României şi-au pierdut cetăţenia română şi au
devenit apatride (Heimatlos).40 Cu toate că guvernul Goga a căzut
după numai
patruzeci de zile de existenţă, politica antievreiască pe care a inaugurat-o a
continuat în timpul dictaturii regale a Regelui Carol al II-lea (1938-40). La 8
august 1940, Decretele nr.2560 şi 2651 au anulat emanciparea de după primul
război mondial a evreilor din România şi au reactivat reglementările antisemite
de la sfîrşitul secolului al nouăsprezecelea. Decretele aveau o dublă natură
discriminativă. Prima, ele privau întreaga populaţie evreiască de drepturi
politice
şi civile substanţiale, precum dreptul de a se stabili la ţară şi de a achiziţiona
proprietăţi rurale, accesul la funcţii în stat, precum şi dreptul de a se căsători
cu
creştini. A doua, decretele diferenţiau mai multe categorii juridice de evrei.
Prevederile lor îi favorizau pe evreii care au fost emancipaţi de Parlamentul
României – fie individual fie colectiv pentru că luptaseră în cadrul armatei
române
– însă îi discriminau pe evreii care şi-au dobîndit emanciparea în condiţiile
Convenţiei minorităţilor din 1919.
Înfiinţarea
statului naţional-legionar (septembrie 1940 – ianuarie 1941) şi
dictatura militară a lui Ion Antonescu (1941-44) ce i-a urmat au agravat
legislaţia
antisemită şi au ridicat-o la rangul de politică de stat sistematică. În
special în perioada
1940-42, noul regim a implementat un set de legi, decizii ministeriale,
ordonanţe şi circulare antievreieşti făţişe, care erau menite să îi excludă pe
evrei
din viaţa socială şi economică a ţării. Astfel, decrete antisemite au deposedat
evreii
de proprietăţile rurale (Decretele din 5 octombrie 1940 şi 5 decembrie 1940) şi
proprietăţile urbane (Decretul din 28 martie 1941), i-au exclus de la serviciul
militar, i-au supus muncii forţate obligatorii (5 decembrie 1940), le-au
refuzat
dreptul la educaţie (14 octombrie 1940) şi le-au restructurat organizarea
religioasă
şi comunitară (9 septembrie 1940 şi, respectiv, 30 octombrie 1941). În plus, în
urma participării militare a României în războiul antisovietic din vara anului
1941,
a fost instituit un regim special de ocupaţie în teritoriile eliberate ale
Basarabiei
şi Bucovinei, şi în teritoriile ocupate aflate sub jurisdicţie românească de pe
frontul
de est. Trupele româneşti au organizat represiunea în masă a evreilor,
concentrarea
lor în ghetouri şi deportarea lor în masă în Transnistria. După 1942, totuşi, a
avut
loc o cotitură majoră în politica antievreiască a statului român: în pofida
unei
declaraţii de intenţie anterioare şi a mai multor ordine secrete pregătitoare,
regimul
nu a reuşit să adere la „soluţia finală” germană în problema evreiască şi chiar
a
permis repatrierea pe teritoriu românesc a anumitor categorii de evrei deportaţi.
În ansamblu, politica antisemită a regimului militar românesc trăda astfel un
para-
dox fundamental: pe frontul de răsărit administraţia de război românească a
comis
atrocităţi
antisemite. Pe teritoriul României, totuşi, o populaţie de circa 300.000
de evrei români au
supravieţuit celui de al doilea război mondial.41 Acest paradox
a fost remarcat de mulţi cercetători ai antisemitismului din România. Această
trăsătură l-a făcut de pildă pe William O.Odson să definească antisemitismul
din
România drept un „antisemitism providenţial”, un „tertium quid” sau un
ciudat
„amestec de bravadă etnică şi defensiveness”.
III. Naţional comunismul şi doctrina
cetăţeniei române
Regimul
comunist român a adus schimbări semnificative doctrinei cetăţeniei.
Pentru a câştiga legitimitate şi stabilitate politică, regimul a combinat trei
forme
principale de control societal: remunerativ, coercitiv şi simbolic-ideologic.42
Bazat
pe o combinaţie specifică între aceste trei forme de control, se pot distinge
trei
etape principale în evoluţia regimului comunist din România: 1946-58, 1958-80
şi anii ’80. În toate aceste perioade, legislaţia referitoare la cetăţenie a servit
ca o
eficientă „strategie a clasei conducătorare” de dominare politică şi a fost de
aceea
supusă mai multor revizuiri, în 1948, 1952, 1953, 1954, 1956 şi 1971.43
În
prima fază a regimului comunist, cea a „acumulării primitive de legitimitate”
(1946-58), legislaţia referitoare la cetăţenie a avut o funcţie fundamental
represivă.44
Principalul sprijin politic al regimului comunist venea din partea
Armatei Roşii şi s-a
implicat într-un proces de „descoperiri epocale” menit să submineze moştenirea
„naţionalismului burghez” şi să ducă la dezagregarea centrelor alternative de
putere din
societate.45 În acest context, legislaţia referitoare la cetăţenie
conţinea o puternică
componentă ideologică. Constituţia din 1948 proclama România drept o democraţie
populară şi atribuia clasei muncitoare un rol politic conducător. În plus,
Constituţa
acorda statului dreptul de expropriere a proprietăţii private şi sublinia
îndatoririle de
loialitate ale cetăţenilor faţă de noul regim şi de apărare a proprietăţii
socialiste. Cel
mai important, regimul s-a implicat într-un război brutal împotriva „duşmanilor
de
clasă” interni: articolul 18 al Constituţie refuza „persoanelor nedemne” – arbitrar
declarate ca atare de organe juridice ale noului regim politic – importante
drepturi
civile şi politice. Dimensiunea ideologică fundamentală a noii legislaţii
referitoare la
cetăţenie a reconturat şi relaţia tradiţională dintre comunitatea naţională
română şi
diaspora: deşi, potrivit Constituţiei din 1948, repatrierea etnicilor
români era încă
posibilă, în practică ea era acordată doar selectiv şi se baza pe criterii
politice. În plus,
Decretul 563 din 5 noiembrie 1956 a privat numeroase persoane indezirabile
politic
de cetăţenia statului român.
O
inovaţie majoră a legislaţiei referitoare la cetăţenie din această perioadă a
constituit-o acordarea de drepturi depline pentru femei. Constituţia României
din
1948, în articolele 16, 17 şi 18, acorda femeilor drepturi politice, accesul
egal la
funcţii în stat şi salarii egale cu cele ale bărbaţilor. În plus, articolul 21
prevedea
explicit că „femeia are drepturi egale cu bărbatul în toate domeniile
economice,
sociale, culturale
ale activităţii statului precum şi în domeniul privat. Pentru o
muncă egală femeia
are dreptul la un salariu egal”. Egalitatea între sexe a fost mai
apoi extinsă şi în alte sfere ale vieţii sociale. Decretul 130 din 2 aprilie
1949
prevedea anchete oficiale cu privire la paternitatea copiilor nelegitimi, iar
Decretul
nr.33 din 24 ianuarie 1952 accepta transmiterea cetăţeniei române pe linie
maternă.
Iniţial, această transmitere a naţionalităţii nu era automată: conform
decretului
din 1952, în cazul în care o femeie româncă se căsătorea cu un străin, cetăţenia
copilului ei urma să fie aleasă prin acordul părinţilor dintre naţionalitatea
fie a
mamei fie a tatălui. La 22 septembrie 1960, totuşi, Consiliul de Stat român a
ratificat Convenţia cu privire la statutul femeilor căsătorite, adoptată de
Adunarea
Generală a Naţiunilor Unite în 1957. Ca urmare, articolul 24 al Legii nr.24 cu
privire la cetăţenia română din decembrie 1971 stipula că descendenţilor unei
femei românce li se atribuia în mod automat cetăţenia română, indiferent de
cetăţenia tatălui. Acordarea de drepturi civile, politice şi de cetăţenie depline
pentru
femei a încheiat astfel un lung şi dificil proces de emancipare care a început
în
1866. În timpul regimului comunist, majoritatea nou dobînditelor drepturi erau
însă mai degrabă formale: femeile din România au fost emancipate tocmai într-o
vreme în care drepturile politice au devenit lipsite de sens, în vreme ce
obligaţiile
cetăţeneşti au crescut substanţial.
După
1958, în cea de a doua fază a evoluţiei regimului comunist din România,
îndepărtare diplomatică faţă de Moscova şi orientarea liderilor politici de la Bucureşti
spre o independenţă politică crescîndă a generat schimbări semnificative
în ideologia socialistă oficială. Regimul comunist a renunţat la sursa sa
anterioară
exterioară de legitimare şi a încercat să cîştige un sprijin intern mai larg:
deţinuţii
politici au fost eliberaţi din închisori, iar propaganda oficială a statului şi-a
mutat
atenţia de la duşmanii „dinăuntru” spre cei „din afară”. Mai mult, pentru a-şi
întări controlul ideologic simbolic în societate, regimul comunist a luat o
turnură
naţionalistă. Mai cu seamă după 1965, propaganda oficială a regimului a
recuperat
şi acutizat mai multe teme ale ideologiei naţionale româneşti, precum
continuitatea
poporului român pe acelaşi teritoriu, „predestinarea evidentă” a naţiunii
române,
accentul pe rădăcinile dacice autohtone şi miturile etno-centriste tradiţionale.46
Rezultatul a fost sincretismul specific dintre naţionalism şi un marxism
decăzut,
sub forma naţional-comunismului. Potrivit lui Nicolae Ceauşescu, naţiunea, mai
degrabă decît proletariatul, a devenit baza ideologică a regimului comunist.
Legislaţia referitoare la cetăţenie a reflectat această incorporare a
elementelor
tradiţionale ale ideologiei naţionale române în ideologia oficială de stat: Legea
cu privire la cetăţenia română din 1971 valoriza principiul jus
sanguinis ca pe
însăşi temelia unei comunităţi naţionale omogene şi îi ataşa o semnificaţie
naţionalistă încă şi mai puternică. Articolul 5 al legii prevedea: „Ca o
expresie a
relaţiei dintre părinţi şi copii, a continuităţii neîntrerupte în patrie a
generaţiilor
precedente care au luptat pentru libertate socială şi naţională, copiii născuţi
din
părinţi români pe teritoriul Republicii Socialiste România sunt cetăţeni
români”47.
Liberalizarea
politică a regimului comunist a fost, totuşi, foarte limitată, iar
legislaţia referitoare la cetăţenie şi-a păstrat importanta sa funcţie de
represiune
şi control. Regimul a implementat o supraveghere severă a populaţiei, o migraţie
internă riguros controlată – precum stabilirea în marile oraşe – şi a restricţionat
drastic dreptul cetăţenilor români de a călători în străinătate. În plus,
regimul a
exercitat un control sever al străinilor pe teritoriul României: conform
decretelor
din 1969 şi 1982, străinii trebuiau să se înregistreze la autorităţi, trebuiau
să obţină
un permis special pentru a se stabili în anumite zone şi fiecare contact pe
care îl
aveau cu cetăţeni români trebuia raportat.48 În ultimul rînd, dar nu
lipsit de
importanţă, accesul la cetăţenia statului român era sever controlat: potrivit
Legii
cetăţeniei din 1971, numai preşedintele republicii, ca reprezentant al puterii
exe-
cutive, putea acorda sau retrage cetăţenia română.
În
fine, cea de a treia fază a regimului comunist din România, din anii ’80, criza
economică şi socio-politică generalizată a regimului a generat o criză acută a
relaţiilor
interetnice. Nicolae Ceauşescu a încercat să depăşească acuta lipsă de
legitimitate şi
sprijin popular faţă de conducerea sa prin întărirea măsurilor represive, o
situaţie care
a transformat România într-un veritabil Polizeistaat; şi printr-o
exacerbare a
propagandei naţional-comuniste. Drept urmare, înţelegerea în mod tradiţional
etnică
a naţiunii a fuzionat cu socialismul autoritarist şi a dus la un naţionalism
monolitic.
Principalele
caracteristici ale propagandei oficiale din această perioadă erau xenofobia,
autarhia, izolaţionismul, antiintelectualismul şi protocronismul.49
Principala ţintă a
propagandei comuniste a devenit un presupus „pericol maghiar” la adresa
integrităţii
României. În plus, turnura regimului politic înspre naţionalismul extrem a
coincis cu
un proces treptat de transformare a interesului minorităţii într-un principiu
funda-
mental al diplomaţiei ungare: de la teoria „minorităţilor ca punţi” între ţări
a lui János
Kádár, diplomaţia ungară s-a orientat spre teza „dublei responsabilităţii”,
lansată de
Mátyás Szûrös, figura marcantă a diplomaţiei ungare la sfîrşitul anilor ’80. În
cele din
urmă, aceste evoluţii au generat un conflict ideologic şi diplomatic acut între
România
şi Ungaria cu privire la statutul minorităţii maghiare din România, care a
atins apogeul
la sfîrşitul anilor ’80.
Principala
controversă ideologică româno-maghiară privea definiţiile contrastante
şi în cele din urmă parţial suprapuse ale naţiunii. Partea română apelase la o
definiţie
etatistă a naţiunii, ca unitate politică teritorială. Întrucît conştiinţa
etnică este definită
ca fenomen cultural, maghiarii din Transilvania sunt percepuţi ca „minoritate
etnică”,
care împărtăşeşte doar o cultură comună cu ungurii din Ungaria. Pe de altă
parte,
partea maghiară apelase la o definiţie etnicistă a naţiunii, ca grup
larg, politizat etnic,
definit prin cultură comună şi presupusă descendenţă.50 Din această
perspectivă diferită,
conştiinţa naţională este percepută ca fenomen politic, exprimat în principal
de
identificarea cu un guvern comun. Drept urmare, maghiarii din Transilvania sunt
definiţi de partea
ungară ca minoritate „naţională”.
Aceste
definiţii divergente ale naţiunii au avut importante consecinţe politice.
Guvernul maghiar a hotărît să monitorizere tratamentul minorităţii maghiare din
statele învecinate. În 1985, Szûrös susţinea că „ungurii care trăiesc dincolo de
graniţele noastre, dar în principal în Bazinul Carpatic, constituie o parte a
naţiunii
ungare. Ei au toate drepturile să se aştepte ca Ungaria să se simtă responsabilă
pentru soarta lor şi să vorbească în numele lor atunci cînd ei constituie
obiect al
discriminării”51. În contrast, partea română a contestat vehement
acest principiu,
considerîndu-l un drept cu de la sine putere arogat. Liderul comunist român
Nicolae
Ceauşescu nu recunoştea minorităţile ca aparţinînd altor naţiuni. El susţinea că,
întrucît o naţiune este creată de secole de „convieţuire”, maghiarii şi alte
grupuri
etnice sunt parte a naţiunii române.52 Controversa a atins o nouă
fază în 1990, cînd
obligaţia statului ungar de a proteja interesele ungurilor din străinătate s-a
concretizat
în articolul 6 al Constituţiei Ungariei. Mai mult, diplomaţia ungară a încercat
să
legitimeze juridic relevanţa internaţională a acestui principiu, accentuînd
importanţa
legăturilor minorităţilor naţionale cu „naţiunea-mamă” şi pretinzînd că
chestiunea
naţionalităţii nu reprezenta exclusiv o afacere internă, deoarece cuprindea şi
drepturile omului şi aspecte internaţionale. Această poziţie a dus la
continuarea
escaladării polemicilor diplomatice româno-ungare. În 1991, noul prim ministru
ungar, József Antal, a declarat că el se consideră „în spirit” primul ministru
a 15 milioane
de unguri – incluzînd prin aceasta etnicii maghiari din ţările învecinate. În
replică, Adrian Năstase, ministrul de externe român, s-a grăbit să sublinieze că,
în
calitate de lider politic, József Antal a primit un mandat doar de la cetăţenii
ungari.
În ce îi privea pe cetăţenii români de origine etnică maghiară, ei îşi alegeau
propriii
lideri politici care îi reprezentau în Parlamentul României.
Controversa
a dobîndit o nouă semnificaţie internă şi diplomatică odată cu
crearea, în decembrie 1989, a Uniunii Democrate a Maghiarilor din România, ca
principal reprezentant politic al intereselor populaţiei etnice maghiare. Pe de
o
parte, UDMR considera minoritatea naţională maghiară din România drept parte
integrală a naţiunii ungare, ce se autodefineşte drept „co-naţiune”, sau „naţiune
creatoare de stat”. Pe de altă parte, la nivel internaţional, UDMR a cerut să
fie
considerată reprezentantul oficial al comunităţii maghiare din România şi să
fie
parte a fiecărei negocieri bilaterale dintre România şi Ungaria cu privire la
statutul
minorităţii maghiare. Această cerere a fost considerată legitimă de către
partea
ungară. Pentru a asigura un cadru instituţionalizat pentru consultarea politică
permanentă cu reprezentanţii minorităţilor naţionale maghiare din ţările
învecinate,
Parlamentul Ungariei a creat o comisie specială de consultări, numită Oficiul
pentru
maghiarii de peste hotare. În plus, guvernul ungar a susţinut dreptul UDMR
de a
fi consultată în timpul procesului de negociere dintre România şi Ungaria
pentru
încheiere a unui tratat de prietenie bilateral (1994-96): „Guvernul ungar nu
poate
reprezenta oficial cetăţenii altor ţări care aparţin unei minorităţi naţionale
ungare,
dar consideră drept o cerinţă esenţială ca reprezentanţii minorităţilor în cauză
să
îşi poată prezenta opiniile în timpul procesului (de negociere româno-maghiară)
şi asupra înţelegerilor la care se ajunge”53. Partea română a
respins această
pretenţie, susţinînd că UDMR este un partid politic, iar chestiunile dintre
Ungaria
şi România ar trebui soluţionate de cele două guverne: „Tratatul bilateral este
un
tratat între România şi Ungaria şi abordează relaţiile dintre cele două ţări.
Persoanele aparţinînd minorităţii maghiare sunt cetăţeni ai României şi relaţia
lor
cu statul român este soluţionată în acelaşi fel ca relaţia tuturor celorlalţi
cetăţeni
cu statul român. Drepturile minorităţii maghiare din România nu sunt garantate
de Tratatul româno-ungar, ci de Constituţia României, legile ţării şi de
acordurile
internaţionale semnate de România”54.
IV. Definirea graniţelor naţiunii:
controversele asupra dublei cetăţenii în
România post-decembristă
După 1989, democratizarea sistemului politic a avut un
impact puternic asupra
doctrinei cetăţeniei române, contribuind la redefinirea criteriilor de
apartenenţă
la comunitatea naţională românească. În acelaşi timp, interacţiunea dintre
politicile
cetăţeniei ale României, Ungariei şi Moldovei au generat numeroase tensiuni
diplomatice cu privire la chestiunea dublei cetăţenii.
În mod tradiţional, doctrina cetăţeniei române considera
apartenenţa legală
simultană la două comunităţi naţionale drept o „anomalie” juridică şi
interzicea
de aceea dubla cetăţenie. Această trăsătură a legislaţiei referitoare la cetăţenie
a
fost păstrată în timpul perioadei comuniste. Pentru a elimina cazurile de dublă
cetăţenie generate de schimbarea graniţelor după cel de al doilea război mondial
şi pentru a soluţiona controversele juridice rezultate, România a semnat mai
multe
convenţii internaţionale referitoare la dubla cetăţenie cu Ungaria (1949), URSS
(1957) şi Bulgaria (1959). În contrast, Legea cetăţeniei române din martie 1991
a
introdus o inovaţie majoră în doctrina cetăţeniei: legea permitea cetăţenilor
români
să deţină dublă cetăţenie. Articolul 4 al legii stipula că cetăţenia română
poate fi
dobîndită pe următoarele căi: a) naşterea dintr-un părinte român; b) adoptarea
de
către un cetăţean român; c) repatriere; şi d) naturalizare. În privinţa
repatrierii,
articolele 8 şi 37 stipulau că „persoanele care au pierdut cetăţenia română”,
precum
şi descendenţii acestora pot redobîndi cetăţenia română la cerere chiar dacă
au o
altă cetăţenie şi nu îşi stabilesc domiciliul în România”55. Legea
stipula astfel
dreptul foştilor cetăţeni români la repatriere. Legea şi-a depăşit însă scopul
ei
iniţial, deoarece ea permitea foştilor cetăţeni români să îşi păstreze în acelaşi
timp cetăţenia lor actuală şi domiciliul în străinătate.
În opinia autorilor legii din 1991, motivaţia din spatele acestor prevederi
liberale era democratică, întrucît ele permiteau foştilor cetăţeni români să îşi
redobîndească, la cerere, drepturile pierdute.56 Legea era totuşi
animată şi de o
motivaţie naţionalistă fundamentală, fiind menită să permită mai cu seamă
locuitorilor Bucovinei şi Basarabiei să îşi recupereze cetăţenia română. Aceste
foste provincii ale României au fost pierdute în favoarea URSS în 1940. În
1991,
la dezmembrarea URSS, România a fost prima ţară care a recunoscut independenţa
de stat a Republicii Moldova, dar ea a inaugurat totodată o politică de
parteneriat
special şi integrare treptată a celor două ţări. În acest context, un obiectiv
potenţial,
chiar dacă nedeclarat, al Legii cetăţeniei din 1991 era ca dubla cetăţenie să
reuşească să unifice etnicii români într-o singură comunitate politică, peste
frontierele de stat despărţitoare, şi ca atare să constituie un pas spre o
posibilă
viitoare reunificare a României şi Moldovei.
Aceste
prevederi referitoare la dubla cetăţenie ale legii din 1991 au avut,
totuşi, consecinţe interne şi internaţionale imprevizibile. Prima, adoptarea
legii a
fost urmată de solicitări masive de obţinere a cetăţeniei române. Potrivit
statisticilor
româneşti, după 1991, numai din Republica Moldova, guvernul României a acordat
cetăţenia pentru 250-300.000 de persoane aparţinînd unor diferite grupuri
etnice
din provincie.57 Acest influx masiv de noi cetăţeni a ridicat
problema impactului
lor socio-politic şi electoral în România.58 A doua, şi cea mai
importantă, dubla
cetăţenie a subminat mai degrabă decît să întărească cauza „uniunii” între
România
şi Moldova. În realitate, dubla cetăţenie a oferit intelectualităţii moldovene
o „opţiune
de ieşire” în caz de criză economică. În loc să activeze ca agenţi ai
„românităţii” în republică, intelectualii moldoveni prounionişti au preferat în
gener-
al să emigreze în România. A treia, deoarece legislaţia internă a Republicii
Moldova
interzicea în mod explicit cetăţenilor moldoveni să deţină dublă cetăţenie,
legea
românească din 1991 a generat tensiuni diplomatice între cele două ţări.
Politicienii
moldoveni aflaţi la guvernare s-au temut că pentru România dubla cetăţenie era
o
strategie menită să îi crească acesteia controlul asupra Moldovei. Drept
urmare,
ei au acuzat România de subminarea deliberată a suveranităţii de stat şi a
stabilităţii
Moldovei. Tensiunile legate de dubla cetăţenie au întărit neînţelegerile cu
privire
la ce anume ar trebui să fie cele două state.
În
fine, şi cel mai important, prevederea referitoare la dubla cetăţenie din
legea din 1991 a avut un impact şi asupra statutului minorităţii maghiare din
România. Discuţiile pe marginea vizelor obligatorii între România şi Ungaria
gener-
ate de perspectivele mai bune ale Ungariei de aderare la Uniunea Europeană au
suscitat reacţia viguroasă a comunităţii maghiare din România, care a cerut
garanţii
concrete că relaţiile sale cu „ţara-mamă” nu vor fi sever întrerupte. În acest
con-
text, la 26 august 1997, Ádám Katona, preşedintele „Iniţiativei Maghiare din
Transilvania”, a cerut conducerii UDMR să includă în obiectivele sale acordarea
cetăţeniei ungare pentru cetăţenii români de origine etnică maghiară ca mod de
garantare a libertăţii lor de circulaţie.59 Diplomaţia ungară a reacţionat
foarte
precaut la această propunere. Atît Ferenc Szõcs, ambasadorul Ungariei în
România
cît şi ministrul de Externe maghiar, László Kovács, au atras atenţia asupra
copleşitoarelor complicaţii juridice şi socio-politice ale chestiunii şi au
negat că
guvernul ungar ar fi fost în curs de pregătire a unui proiect de lege care să
acorde
dubla cetăţenie etnicilor maghiari din România. Mai semnificativ, preşedintele
UDMR, Béla Markó, a refuzat explicit să aprobe propunerea oficial. Aceasta
reprezenta o indicaţie clară a faptului că propunerea de acordare a dublei cetăţenii
etnicilor maghiari din România era legată direct de competiţia politică dintre
facţiunile opuse din cadrul UDMR, fiind lansată de aripa politică radicală a
UDMR
– condusă de preşedintele de onoare, László Tõkés, şi utilizată ca o modalitate
eficientă de a exercita presiuni asupra conducerii UDMR.
Totuşi,
odată cu schimbarea de guvern din mai 1998, au existat multe semne că
noul guvern ungar condus de Viktor Orbán ar putea reconsidera chestiunea acordării
cetăţeniei etnicilor maghiari din România. În timpul primei sale vizite
oficiale în
România din iulie 1998, primul ministru Orbán a arătat că diplomaţia ungară era
în
căutarea unei soluţii alternative la acordarea cetăţeniei ungare etnicilor
maghiari din
România. Totuşi, Orbán nu a respins în mod deschis posibilitatea dublei cetăţenii,
ci
a promis fără echivoc că „dacă i se va cere (de către UDMR), Ungaria va acorda
dubla cetăţenie”.60 Această afirmaţie a declanşat o reacţie promptă
din partea
autorităţilor române. Un consilier de frunte al preşedintelui României a
descris acordarea
dublei cetăţenii etnicilor maghiari din România ca pe o „soluţie disperată”,
care ar „crea două categorii de cetăţeni într-o singură ţară” şi, în consecinţă,
ar
„deteriora relaţiile dintre minoritate şi majoritate în România”61.
Partidele de opoziţie
din România au fost şi ele prompte în a respinge soluţia dublei cetăţenii
pentru etnicii
maghiari din România. Fostul partid de guvernare, Partidul Democraţiei Sociale
din
România (PSDR) a considerat că propunerea era menită să „submineze autoritatea
statului român faţă de cetăţenii săi şi să compromită conceptul de stat naţional”
şi i-a
avertizat pe cetăţenii români care „jinduiesc o altă cetăţenie (că) o vor
pierde pe cea
română”. Mai mult de atît, PDSR a respins orice soluţie de compromis,
alternativă,
care să garanteze circulaţia liberă a etnicilor maghiari din România,
avertizînd că
însăşi ideea tratamentului special de viză al Ungariei faţă de maghiarii din
România
ar provoca „grave tensiuni naţionale”. Solicitarea dublei cetăţenii a stîrnit
astfel reacţii
pasionate din partea politicienilor români şi maghiari, generînd o nouă
controversă
diplomatică şi ameninţînd să pericliteze reconcilierea recent şi dificil
realizată între
cele două ţări. Mai mult, argumentele la care au apelat cele două părţi au depăşit
cu
mult limitele unei simple controverse juridice. În loc, tonul profund naţionalist
al
polemicilor a demonstrat că dezbaterea pe marginea acordării dublei cetăţenii
minorităţii maghiare din România este legată de o controversă ideologică
româno-
maghiară istorică cu privire la deosebirile şi apropierile dintre definiţiile
naţiunii. În
ultimul rînd, dar nu cel mai puţin important, dezbaterile referitoare la dubla
cetăţenie
au pus în lumină şi incoerenţa fundamentală a factorilor politici români, care
au respins
dubla cetăţenie pentru etnicii maghiari, dar au promovat-o în cazul cetăţenilor
moldoveni. Folosind triplele concepte ale lui Roger Brubaker de „stat naţionalizator”,
„minoritate naţională” şi „patrie naţională externă”, această contradicţie
poate fi
explicată de faptul că România a acţionat simultan într-o dublă calitate: de
„stat
naţionalizator” în privinţa minorităţii maghiare din Transilvania şi de „patrie
externă”
în privinţa etnicilor români din Moldova şi Bucovina.62
V. Concluzii: doctrina cetăţeniei române şi
„zona temporală” a treia a Europei
Susţinînd
necesitatea „culturii moderne” ca premisă pentru construirea
naţiunii, Ernst Gellner a identificat patru zone temporale principale distincte
în
crearea cetăţeniei şi statelor naţionale din Europa. Prima, compusă din
regiunile
de pe coasta Atlanticului în procesul timpuriu modern de construcţie naţională,
s-a bazat în principal mai degrabă pe „uitarea” decît pe retrezirea identităţilor
etnice. Cea de a doua zonă temporală, corespunzînd teritoriilor fostului Sfînt
Imperiu Roman-German, s-a caracterizat prin existenţa unor culturi moderne
viabile, o trăsătură care a favorizat unificarea politică a Germaniei şi
Italiei la
sfîrşitul secolului al 19-lea. În contrast, în cea de a treia zonă temporală a
Europei
Centrale şi de Est, au lipsit atît entităţile politice cît şi culturile moderne
dominante;
în locul lor, „un mozaic de culturi populare şi diversităţi culturale separînd
straturile sociale”
şi „teritoriile învecinate” au transformat procesul de construcţie naţională
interbelică într-unul mai “laborios” şi „brutal”. În cele din urmă, cea de a
patra
zonă temporală a Europei a fost cuprinsă în interiorul graniţelor imperiale ale
îndelungatului Imperiu Ţarist/Sovietic, ceea ce a întîrziat considerabil
procesul
de construcţie naţională al multor popoare.63
Deşi
criticat pentru simplificarea sa exagerată şi tendinţa sa de esenţializare
a diferenţei în dezvoltarea istorică a Europei de Est şi de Vest, cadrul lui
Gellner
are meritul de a introduce un element cultural – „cultura înaltă” – în
studierea
modelelor de dezvoltare naţională. Dezvoltînd distincţia dintre Burgerschaft
sau
cetăţenie substanţială – în sensul “marshallian” al cetăţeniei sociale – şi
Staatsangehörerigkeit, sau cetăţenie formală, tipologia lui Gellner pune
în lumină
totodată diferenţa temporală şi specificitatea cetăţeniei în Europa Centrală şi
de
Est, în comparaţie cu Europa de Vest.64 Dacă în Occident cetăţenia
substanţială a
fost folosită ca o formă de integrare socială, în contrast, în Europa Centrală şi
de
Est, cea care a prevalat a fost mai cu seamă cetăţenia formală.
Evoluţia
cetăţeniei în România a dezvăluit o strînsă asemănare cu modelele
dezvoltărilor naţionale din cea de a treia „zonă temporală de cetăţenie”, cea a
Europei
Centrale şi de Est. În primul rînd, ideologia naţională română a promovat o
definiţie
„compactă” şi „primordială” a cetăţeniei,65 întrucît (1) ea a ataşat
statutului de cetăţean
drepturi şi îndatoriri importante substantive; şi (2) a definit apartenenţa la
„comunitatea
imaginată” naţională pe baza mitului originii şi destinului istoric comune. În
al doilea
rînd, conceptul de cetăţenie în România a evoluat ca o „competiţie” între două
înţelegeri
contradictorii ale cetăţeniei: una liberală, care a fost „centrată în jurul
statului, seculară
şi asimilaţionistă” şi una opusă romantică, care a fost „centrată în jurul
poporului şi
disimilaţionistă”, o distincţie care este prezentată de obicei ca înţelegerea
contrastantă
franceză/germană a cetăţeniei.66 Totuşi, după cum a încercat să
sublinieze studiul de
faţă, legislaţia referitoare la cetăţenie din România nu a fost modelată
exclusiv de
aceste angajamente ideologice, ci a prezentat caracteristici specifice,
conturate de
poziţia geo-politică a României, de politicile şi interesele de stat, precum şi
de trăsăturile
evoluţiei socio-politice.
Note:
1. Din vasta literatură ştiinţifică referitoare
la cetăţenie din ultimul deceniu, pot menţiona
selectiv lucrările lui: Will Kymlicka, Multicultural Citizenship: A Liberal
Theory of Minority
Rights (New York, 1989); Michael Mann, “Ruling Class Strategies and
Citizenship” Sociology
21 (1988) 2, pp. 339-354; Reinhard Bendix, Nation-Building and
Citizenship. Studies on Our
Changing Social Order (New Brunswick and London, 1996. Ediţia a doua, adăugită);
Rogers
W. Brubacker, Citizenship and Nationhood
in France and Germany (Cambridge, 1992); şi Charles
Tilly (ed.), Citizenship, Identity and Social History (Cambridge, 1996).
Vezi, de asemenea,
antologia de studii de B. S. Turner and Peter Hamilton (editori), Citizenship.
Critical Concepts
(London, 1994), 2 vol.; şi R. Beiner (ed.), Theorizing Citizenship (New
York, 1995).
2.
B.
S. Turner, “Outline of a Theory of Citizenship” în Sociology
24 (1990) 2, pp. 189-
217.
3.
Studiul
de faţă este o dezvoltare a lucrării mele de licenţă despre istoria cetăţeniei şi
societăţii civile în România. Cercetarea mea a avut ca rezultat pînă în prezent
mai multe studii pe
marginea a diferite aspecte ale construirii cetăţeniei române în secolele nouăsprezece
şi douăzeci.
Vezi Constantin Iordachi, Citizenship, Nation and State-Building: The
Integration of Northern
Dobrogea in Romania, 1878-1913. Carl Back Papers in Russian and East European
Studies,
No. 1607 (Pittsburgh: University of Pittsburgh Press, 2002); „A nemzet
újrarajzolt határai: A
magyar „státusztörvény” és Románia
politikája a kettõs állampolgárságra vonatkozóan a Moldovai
köztársaságban” în Zoltán Kántor (ed.), A Státusztörvény: Elõzmények
és következmények
(Budapest: Teleki László Foundation, 2002), pp. 88-112; şi “The Unyielding
Boundaries of
Citizenship: The Emancipation of ‘Non-Citizens’ in Romania, 1866-1918” în
European Review
of History 8 (August 2001) 2, pp. 157-186.
4.
W.
B. Gallie, “Essentially Contested Concepts” în Max Black (ed.), The
Importance of
Language (New Jersey, 1962), pp. 121-46.
5.
Charles
Tilly, “Citizenship, Identity and Social History” în Tilly (ed.), Citizenship,
Iden-
tity and Social History, p. 8.
6.
Ibid.
7.
Ibid.,
p. 9.
8.
Rogers
W. Brubaker, Citizenship and Nationhood in France and Germany, p. 49.
9. Constantin Hamangiu, Codul Civil Adnotat (Bucharest,
1899), Vol. I.,
art.
6-20,
pp. 60-82.
10.
‘Constituţia din 1866’ în I.
Muraru
et. al. (editori), Constituţiile Române (Bucureşti,
1995),
p. 32.
Datele
despre populaţia totală a României sunt de obicei arbitrare întrucît au avut
loc
recensăminte generale doar în anii 1859-60 şi 1899. În estimarea numărului
rezidenţilor fără
cetăţenie, ne-am folosit de M. G. Obedenaru, în La Roumanie économique
d’après les données
les plus récentes (Paris, 1876), p. 402; şi I. Ghica, “Industria” în Însemnări
economice, Vol. I
(Bucureşti,
1937).
11.See M. G Obedenaru, La Roumanie économique, p.
400-1.
12.Brubaker, Citizenship and Nationhood, p.
32.
13.Departe de a constitui o specificitate a legislaţiei
româneşti, excluderea necetăţenilor
de la drepturile politice este de fapt cea mai proeminentă caracteristică
universală a cetăţeniei
statului naţional. După cum sublinia Brubaker, aceasta este o trăsătură
fundamentală a
„naţionalismului de rutină, obişnuit, neverificat”. Ibid., p. 28.
14.Această naturalizare colectivă a fost admisă pe
baza unui amendament special din 1879
la Constituţie: vezi Art.7/II/c.
15.Vezi Carol Iancu, Emanciparea Evreilor din
Romania (1913-1919) (Bucureşti, 1998),
p. 51.
16.Mă bazez pe datele oferite de Philip G Eidelberg
în The Great Rumanian Peasant
Revolt of 1907. Origins of a Modern Jacquerie (Leiden, 1974), pp. 15-16.
Pentru date
suplimentare, vezi, de asemenea, Istoria parlamentului şi a vieţii
parlamentare din România
pînă la 1918 (Bucureşti, 1983), pp. 252-255
17.Potrivit lui
Joseph Berkowitz, în La question des Israélites en Roumanie. Étude de son
histoire et des divers problèmes de droit qu’elle soulève (Paris, 1923),
legislaţia antisemită din
1831 din România a fost adoptată sub influenţă rusă. Acelaşi argument a fost
adoptat şi de Carol
Iancu în Les Juifs en Roumanie (1866-1919). De l’exlcusion a l’emancipation (Provence,
1978).
19. Vezi discursurile
parlamentare ale politicienilor liberali Mihail Kogălniceanu şi
I.Brătianu.
20. Drept urmare, în
perioada 1860-1899, în vreme ce populaţia României a crescut cu
50%, populaţia evreiască a crescut cu 98,7%. Vezi Colescu, Analiza
rezultatelor recensământului
general, p. 82-82.
21. Vezi G. Bogdan-Duică,
Românii şi Ovreii (Bucureşti, 1913), p. 223. Pentru statistici
referitoare la capitalul industrial, vezi L. Colescu, Ancheta industrială
din anii 1901-1902
(Bucureşti, 1904), p. 126.
22. Pentru analize
cuprinzătoare ale acestei legislaţii, vezi Joseph Berkowitz, La question
des Israélites en Roumanie; şi Carol Iancu, Les Juifs en Roumanie.
23. Muraru, Constituţiile
României, p. 34.
24. Iancu, Les
Juifs en Roumanie, pp. 186-7.
25. Iancu, Emanciparea
evreilor, p. 210.
26. În termeni reali,
dată fiind creşterea demografică naturală, numărul evreilor a crescut
de la 239.016 în 1899 la 269.015 în 1912. Ibid., p. 37.
27. Mihail Kogălniceanu,
Opere (Bucureşti, 1968), Vol. V, Part. I, p. 287.
28. Această contradicţie
legală a fost parţial lichidată la doar un an de la anexarea Dobrogei:
revizuirea articolului 7 al Constituţiei României asigura naturalizarea
individuală a necreştinilor
(1879).
29. Pentru
resentimentele prevalente împotriva anexării Dobrogei, vezi Rezoluţia Senatului
României, 26 ianuarie 1878; memoriul ministrului de Externe al României, M.Kogălniceanu,
“Memoriu în chestiunea Basarabiei,” februarie 25/martie 9, 1878; şi broşura lui
N. B. Locusteanu,
Dobrogea (Bucureşti, 1878).
30.
Kogălniceanu, Opere, p. 620. '
31. Pentru o analiză
comprehensivă a mecanismelor de asimilare a Dobrogei de Nord de
către România, vezi Cf. Iordachi, Citizenship, Nation and State-building:
The Integration of
Northern Dobrudja into Romania, 1878-1913.
32. M. D. Ionescu, Dobrogea
în pragul veacului al XX-lea (Bucureţti, 1904); pentru 1912,
Sabin Manuilă, “La population du Dobroudja”, în La Dobroudja Roumaine (Bucureşti,
1938),
p. 456.
33. Vezi “Educaţiunea
sexului feminin” în Biserica, septembrie 1862, p. 164-165, apud
Paraschiva Câncea, Mişcarea pentru emanciparea femeii în România, 1848-1948 (Bucureşti,
1976), p. 21.
34. Vezi Articol 6,
Titlul II, ‘Despre
Drepturile Românilor’ în Constituţiunea Promulgată
cu decretul regal No. 1360 din 28 Martie 1923, p. 611.
35. Despre conceptul
de “patriotism constituţional” vezi Jürgen Habermas, “Citizenship
and National Identity. Some reflections on the Future of Europe” Praxis
International 12 (1992)
1, pp. 1-19.
36. Joseph S. Roucek,
Contemporary Roumania and its Problems (New York, 1971), p.
187.
37. Vezi Irina
Livezeanu, Cultural Politics in Greater Romania. Regionalism, Nation Build-
ing, Ethnic Struggle, 1918-1930 (Ithaca, 1995).
38. Rogers W.
Brubaker, Nationalism Reframed. Nationhood and the National Question
in the New Europe (Cambridge, 1996).
39. Nae Ionescu, Roza
Vînturilor (Bucureşti, 1937), p. 201.
40. Vezi Evreii din România între anii 1940-1944, Vol. I, Legislaţia
antievreiască (Bucureşti,
1993);
şi Radu Ioanid, Evreii sub regimul Antonescu (Bucureşti, 1997).
41. William O.
Oldson, A Providential Anti-Semitism. Nationalism and Polity in Nine-
teenth-Century Romania (Philadelphia, 1991), p. 9.
42. Pentru conceptualizarea cea mai autorizată a acestor forme de control în
regimul comunist
din
România, vezi Verdery, Katherine, National Ideology under Socialism.
Identity and Cul-
tural Politics in Ceausescu’s Romania (Stanford, 1991).
43. Pentru cetăţenie
ca „strategie a clasei conducătoare”, vezi Michael Mann, „Ruling
Class Strategies and Citizenship” în Sociology, 21 (1988), pp. 339-354.
44. Vezi Michael
Shafir, Romania. Politics, Economy and Society, (Boulder, 1985).
45. În ce priveşte
conceptul de „descoperire epocală” (breakthrough), vezi Kenneth Jowitt,
Revolutionary breakthroughs and national development: the case of Romania,
1944-1965 (Ber-
keley, 1971), p. 7.
46. Vezi Vladimir
Tismăneanu şi Dan Pavel, „Romania’s Mystical Revolutionaries: The
Generation of Angst and Adventure Revised” East European Politics and
Society 8 (Fall 1994)
3, p. 404.
47. Articolul 5,
Legea cetăţeniei nr.24 în Buletinul Oficial al Republicii Socialiste
România,
Partea I,
No.
157, 17 decembrie 1971.
48. Buletinul Oficial
al Republicii Socialiste România, Partea I, No. 146, decembrie 17,
1969.
49. Vezi Tismăneanu şi
Pavel, „Romania’s Mystical Revolutionaries.” Protocronismul a
fost un curent intelectual care a încercat să demonstreze că numeroase realizări
majore ale culturii
europene au fost inventate de fapt de români. Pentru cea mai cuprinzătoare
analiză, vezi Katherine
Verdery, National ideology under socialism: identity and cultural politics
in Ceausescu s Ro-
mania (Berkeley: University of California Press, 1991), 167-214.
50.
Pentru o perspectivă teoretică asupra acestor modele de cetăţenie, vezi Anthony
Smith,
Theories
of Nationalism (London, 1971), p. 176.
51. Radio Free Europe
Background Report, Romanian SR/3, 22 April 1985, p. 3.
52. Radio Free Europe
Background Report, Romanian SR/3, 22 April 1987, p. 12.
53. Concluding
Document of the Inaugural Conference for a Pact on Stability in Europe,
Interpretative
Statement, point 1.5.
54. Traian Chebeleu,
purtătorul de cuvînt al Preşedintelui României, în Evenimentul Zilei,
27 mai 1997.
55. Sublinierea mea.
56. Vezi afirmaţia
lui M. Ionescu-Quintus, în Evenimentul Zilei, 24 februarie, 2000.
57. Această estimare
a fost făcută de fostul prim ministru moldovean, Mircea Druc, în
Evenimentul Zilei, 20 mai 2000.
58. Vezi
articolul „Unde se duce votul basarabenilor” în Evenimentul Zilei, 28
mai 2000.
59. Evenimentul
Zilei, august
27, 1997.
60. Ibid, iulie 21,
1998.
61. Ibid, iulie, 27.
62. Vezi Cf Brubaker,
Roger, Nationalism Reframed. Nationhood and the National Ques-
tion in the New Europe (Cambridge, 1996).
63. Ernst Gellner, The
Condition of Liberty: Civil Society and its Rivals (New York, 1994),
pp. 115-117.
64. Vezi T. H.
Marshall, Citizenship and Social Class (Cambridge, 1950).
65. Despre distincţia
dintre definiţii „compacte” versus “rarefiate” şi „primordiale” versus
„învăţate” ale cetăţeniei, vezi Tilly, „Citizenship, Identity and Social
History” în Tilly (ed.),
Citizenship, Identity and Social History.
66. Vezi Brubaker, „Immigration,
Citizenship, and the Nation State in France and Ger-
many. A Comparative Historical Analysis” International Sociology, 5
(1990) 4, pp. 379-407; şi
Brubaker, Citizenship and Nationhood; pentru o conceptualizare asemănătoare
a dihotomiei
„german versus francez” a ideologiilor politice, vezi de asemenea L. Greenfeld,
Nationalism:
Five Roads to Modernity (Cambridge, 1977), p. 278, 358.
Traducere
de Doina Baci
Constantin IORDACHI este licenţiat în
istorie al Facultăţii de Istorie, Universitatea
Bucureşti şi absolvent al Institutului de Studii Internaţionale de la Universitatea
Leeds, Marea
Britanie. In prezent, el şi-a definitivat studiile doctorale la Central
European University din
Budapesta. Iordachi a fost cercetător invitat la Universitatea Pittsburgh, la
Woodrow Wilson
Center for International Scholars, Washington DC, Collegium Budapest, şi la
Wissen-
schaftszentrum Berlin für Sozialforschung. El este autor al lucrării
Citizenship, Nation- and
State-Building: The Integration of Northern Dobrogea in Romania, 1878-1913.
Carl Back Pa-
pers in Russian and East European Studies, University of Pittsburgh, 2002; şi
co-editor al
Nationalism and Contested Identities: Romanian and Hungarian Case Studies
(Budapest: Regio
Books; Iaşi: Polirom, 2001). Iordachi a publicat numeroase articole în reviste
de specialitate,
cu precădere în limbile română, maghiară şi engleză. Începînd din 2002, el este
Local Faculty
Fellow al Civic Education Project, Romania.
Constantin Iordachi, Citizenship and National Identity in
Romania: A Historical Over-
view
publicat
cu permisiunea autorului.