Untitled-1
Lege
privind înfiinţarea regiunii cu statut
juridic special, Ţinutul Secuiesc. Proiect
Preambul
- Avînd în
vedere cererea referitoare
la crearea Ţinutului
Secuiesc, formulată
de administraţiile locale şi judeţene din
Ţinutul Secuiesc, în numele societăţii
din
Ţinutul Secuiesc;
- În vederea creării condiţiilor
pentru păstrarea caracteristicilor
culturale
ale Ţinutului Secuiesc, dezvoltarea
cadrelor economice tradiţionale adaptate
situaţiei geografice particulare a regiunii
şi – în acelaşi timp – alinierea la procesele
de transformare economică şi socială
iniţiată de integrarea europeană;
- Avînd în vedere rezultatele
obţinute de România în procesul de
integrare în UE, precum şi în politica
regională şi descentralizarea adminis-
trativă;
- Avînd în
vedere experienţa pozi-
tivă a regiunilor
europene;
- Acordînd atenţie deosebită prin-
cipiilor şi prevederilor adoptate în Carta
Europeană a Autonomiei Regionale şi
în Hotărîrea nr. 1334 (2003) a Adunării parlamentare
a Consiliului European cu
titlul „Experienţele pozitive ale regiu-
nilor ca sursă de inspiraţie ce facilitează
soluţionarea conflictelor în Europa”;
Parlamentul
României adoptă
următoarea lege privind înfiinţarea
regiunii cu statut juridic special, Ţinutul
Secuiesc.
I. Înfiinţarea Ţinutului Secuiesc
Articolul 1. Înfiinţarea regiunii Ţinutu-
lui
Secuiesc, teritoriul ei
(1)
În
conformitate cu articolele 2
şi 3 din legea cadru pentru regiuni se
înfiinţează Ţinutul Secuiesc ca regiune
cu statut juridic special.
(2)
Regiunea Ţinutului
Secuiesc
cuprinde următoarele teritorii: teritoriul
actual al judeţului Covasna, teritoriul
actual al judeţului Harghita, precum şi
acea parte a judeţului Mureş care în mod
tradiţional aparţine Ţinutului Secuiesc,
adică următoarele comune: Acăţari,
Păsăreni, Vărgata, Sîngiorgiu de Pădure,
Fîntînele, Neaua,
Gheorghe Doja,
Sîngiorgiu de Mureş, Ernei, Găleşti,
Crăciuneşti, Măgherani, Eremitu, Hodo-
şa, Veţca cu satele care le aparţin şi
următoarele oraşe: municipiul Tîrgu
Mureş, Sovata şi Miercurea Nirajului şi
localităţile care aparţin de ele.
Articolul
2. Împărţirea teritorial-
administrativă şi reşedinţa regiunii
Ţinutului Secuiesc
(1) Regiunea
Ţinutului Secuiesc
cuprinde următoarele unităţi teritorial-
administrative care au statutul juridic
şi competenţele judeţelor:
1.
Scaunul Kézdi-Orbai,
al cărui
teritoriu cuprinde localităţile ce îi
aparţin în mod istoric, cu reşedinţa la
Tîrgu Secuiesc;
2.
Scaunul
Sepsi-Bardóc, al cărui
teritoriu cuprinde localităţile ce îi
aparţin în mod istoric, cu reşedinţa la
Sfîntu Gheorghe;
3.Scaunul
Ciuc-Gheorgheni, al
cărui teritoriu cuprinde localităţile ce
îi aparţin în mod istoric, cu reşedinţa la
Miercurea Ciuc;
4.
Scaunul
Odorhei, al cărui terito-
riu cuprinde localităţile ce îi aparţin în
mod istoric, cu reşedinţa la Odorheiul
Secuiesc;
5.
Scaunul Mureş,
al cărui teritoriu
cuprinde localităţile ce îi aparţin în mod
istoric, cu reşedinţa la Sovata;
6.Circumscripţia
specială Întor-
sura Buzăului/Bodzavidék cu reşedinţa
la Întorsura Buzăului/ Bodzafurduló;
(2) Municipiul
Tîrgu Mureş nu
aparţine nici unei unităţi teritorial-administrative,
în cadrul regiunii are statut
special reglementat de norme juridice
regionale separate.
(3)
Reşedinţa Ţinutului
Secuiesc:
Miercurea Ciuc. Consiliul regional
poate alege o altă reşedinţă în al cincilea
an de la înfiinţarea regiunii.
(4)
După cinci
ani de la înfiinţarea
Ţinutului Secuiesc, localităţile şi
microregiunile aşezate de-alungul
graniţelor regiunii, atît în interiorul cît
şi în afara lor, pot decide prin referen-
dum intrarea în sau ieşirea din regiune.
Conform rezultatelor referendumului,
parlamentul aprobă modificarea grani-
ţelor Ţinutului Secuiesc.
II. Competenţele şi atribuţiile regiunii
Ţinutului
Secuiesc
Articolul 3. Competenţele şi atribuţiile
regiunii
Ţinutului Secuiesc
(1)
Regiunea cu
statut juridic spe-
cial al Ţinutului Secuiesc deţine toate
competenţele şi atribuţiile reglementate
de articolele 6 şi 7 din Legea cadru
pentru regiuni.
(2)
Regiunea cu
statut juridic spe-
cial al Ţinutului Secuiesc, pe lîngă
competenţele şi atribuţiile reglementate
de alineatul precedent, în concordanţă
cu articolul 2. din Legea cadru pentru
regiuni, pe baza prezentei legi are şi
următoarele competenţe:
a.
Elaborarea legii prin care pe
teritoriul Ţinutului Secuiesc limba
maghiară devine egală în rang cu limba
oficială a statului în fiecare instituţie a
statului şi a auto-guvernării, în sfera
publică a regiunii.
b.
Adoptarea legii electorale regio-
nale pentru Ţinutul Secuiesc.
Articolul
4. Competenţe particulare
împărţite
(1) Ţinutului Secuiesc prin consul-
tarea guvernului României şi a auto-
guvernării comunităţii maghiare din
România, bazată pe autonomie perso-
nală, poate înfiinţa autorităţi publice în
domeniul învăţămîntului şi culturii,
autorităţi care în domeniul culturii
maghiare şi al învăţămîntului în limba
maghiară au competenţe şi atribuţii
guvernamentale.
(2) Sursele materiale bugetare
necesare îndeplinirii atribuţiilor stabi-
lite conform paragrafului (1) sînt
asigurate de guvern.
III. Dispoziţii finale
Articolul
5. Crearea patrimoniului
regiunii Ţinutului Secuiesc
(1)
Patrimoniul
public şi privat al
regiunii Ţinutului Secuiesc este compus
din patrimoniul public şi privat al
judeţului Harghita şi Covasna, precum
şi dintr-o parte a patrimoniului judeţului
Mureş. Partea patrimoniului judeţului
Mureş este patrimoniul ce revine în mod
istoric teritoriului fostului Scaun al
Mureşului.
(2)
Statul cedează
regiunii Ţinu-
tului Secuiesc obiectele de patrimoniu
aflate în proprietatea statului, care îi
revin regiunii în baza articolelor 17 şi
18 din Legea cadru pentru regiuni.
(3)
Patrimoniul
public şi privat al
scaunelor şi circumscripţiilor speciale ca unităţi
teritorial-administrative ale
Ţinutului Secuiesc este deferit acestora
de către regiune imediat după alegerile
regionale şi crearea autorităţilor publice
ale scaunelor şi circumscripţiilor
speciale.
Articolul 6.
Dispoziţii finale
(1)
Prezenta lege
intră în vigoare
în baza articolului 3 din Legea cadru
pentru regiuni.
(2)
Primele
alegeri regionale din
Ţinutul Secuiesc sînt hotărîte de
guvern în baza Legii alegerilor locale
70/1991 – modificată – , în decurs de
60 de zile de la intrarea în vigoare a
prezentei legi.
(3)
Anterior
alegerilor, consiliul
provizoriu al regiunii Ţinutului Secu-
iesc este format din reprezentanţi
delegaţi în următorul mod:
- 22 de reprezentanţi delegaţi de
consiliul judeţean Covasna din cadrul
propriilor membrii;
- 32 de reprezentanţi delegaţi de
consiliul judeţean Harghita din cadrul
propriilor membrii;
- 23 de reprezentanţi sînt aleşi de
acei reprezentanţi ai administraţiilor lo-
cale din judeţul Mureş, care au fost
aleşi la ultimele alegeri locale în
localităţile ce aparţin regiunii. Aceşti
reprezentanţi locali formează un cole-
giu elector provizoriu care alege din
cadrul membrilor săi reprezentanţii
delegaţi.
(4) Consiliul regional, după ale-
gerile care duc la înfiinţarea lui,
elaborează norme juridice separate
pentru demarcarea precisă a graniţelor scaunelor
şi circumscripţiilor speciale
enumerate în articolul 2 paragraful (1)
al prezentei legi.
(5)
După demarcarea graniţelor
scaunelor şi circumscripţiilor speciale,
aceste unităţi teritorial-administrative
aleg consilii provizorii. Consiliul provi-
zoriu este format din membri aleşi de
colegiul elector comun şi provizoriu,
format
din reprezentanţii localităţilor
care aparţin scaunelor sau circum-
scripţiilor speciale.
(6) După constituirea autorităţilor
din regiunea Ţinutului Secuiesc, guver-
nul şi organele alese ale regiunilor
elaborează un plan de măsuri pentru
stabilirea calendarului de predare a
competenţelor.