Drepturile religioase ale omului
în ţările balcanice
post-comuniste
Paul
Mojzes
Scopul
acestor pagini este trecerea în revistă a schimbărilor care au avut
loc, în ceea ce priveşte drepturile religioase ale omului, în cîteva din ţările
foste
comuniste ale Peninsulei Balcanice, după Marea Transformare1.
Analiza acestora
porneşte de la o carte pe care am scris-o la sfîrşitul anului 1991, Libertatea
religioasă în Europa de Est şi URSS: Înainte şi după Marea Transformare2, studiu
amplu în care formulam o tipologie a aranjamentelor sociale, bazată pe criterii
ale libertăţii religioase, tipologie care poate fi utilizată şi în prezenta
lucrare şi
pe care o voi reproduce în formă prescurtată aici. Cadrul tipologic va fi apoi
aplicat ţărilor din fosta Iugoslavie, respectiv Sloveniei, Croaţiei, Bosniei şi
Herţegovinei, Iugoslaviei (Serbiei şi Muntenegrului) şi Macedoniei, ca şi
ţărilor
vecine lor, Bulgaria şi Albania. Grecia şi România aparţin de drept acestui
studiu,
dar nu voi vorbi despre ele, din motive de spaţiu. Autorul doreşte de asemenea
să-şi avertizeze cititorii asupra situaţiei în permanentă schimbare din ţările
balcanice, şi asupra faptului că, pentru un studiu mai aprofundat, ar trebui ca
analistul să petreacă un timp mai îndelungat într-un singur loc, cercetînd
situaţia
ţării respective, lucru pe care a fost capabil să-l facă doar într-o mică
măsură3.
Studiile scrise asupra situaţiei concrete în ţările la care mă voi referi sînt
foarte
rare, majoritatea articole de ziar.
Cadrul teoretic
Pe pămîntul Europei s-au dezvoltat, de-a lungul vremii, patru tipuri
distincte
de reglementări privind drepturile religioase ale omului.
1. Tipul
A — Absolutismul
ecleziastic. — Ar putea fi numit şi absolutism
sacral, datorită puterii absolute aflate în mîinile unei singure instituţii
religioase sau absolutism
preferenţial/discriminatoriu, căci o instituţie religioasă se bucură
de tratament preferenţial, în timp ce altele sînt discriminate negativ; dar din
nevoia de a fi concis, voi folosi termenul „absolutism eclesiastic”.
„Absolutism ecleziastic” înseamnă că numai o singură organizaţie religioasă
este susţinută de stat. Guvernul asigură un tratament preferenţial şi
garantează
libertăţi numai celor care sînt în deplin acord cu credinţele şi practicile
unicei
„biserici de stat”, şi nu recunoaşte sau îngrădeşte drastic libertatea acelora
care
nu cred sau cred altfel. Tipul acesta părea, în 1990, cînd l-am individualizat,
de
departe un model al trecutului — totuşi, în Europa de Est, nu un trecut prea
îndepărtat, acela cînd anume biserici naţionale se aflau într-o poziţie clar
privilegiată (am putea-o numi chiar „relaţie amoroasă” între biserică şi stat),
în
timp ce alte biserici şi ateii erau, mai mult sau mai puţin, privaţi de
libertăţi.
2. Tipul B — Tolerarea religioasă. O altă denumire a acestui model poate fi
Preferarea religioasă, pentru că religia ca atare este preferată şi
susţinută de
stat. Asta înseamnă că, teoretic, statul este separat de organizaţiile
religioase,
care sînt egale în faţa legii, iar acesta rămîne binevoitor faţă de ele. In
realitate
asemenea state se comportă preferenţial faţă de bisericile istorice, dominante
—
şi discriminatoriu faţă de ne-credincioşi, fie în cadru legal, fie prin varii
manipulări ale opiniei publice. Libertatea religioasă este mult mai mare în
tipul
B decît în A, deci se poate vorbi de un progres cert în direcţia bună.
3. Tipul
C –– Absolutismul laic. Sau obstrucţionist, pentru că împiedică orice
expresie religioasă şi favorizează numai concepţia laică asupra lumii. Religia
este astfel respinsă de stat. Aparent diametral opus tipului A, acest model
este
tipul în care toate religiile suferă în diferite grade de restricţii, în timp
ce ne-
credincioşii, mai ales ateii militanţi, se bucură deseori de privilegii. Nu
rareori,
acest aşa-zis stat ateu încurajează adorarea statului, a conducerii lui şi a
ideologiei
sale transformată într-o religie laică, ajungînd astfel să se înrudească
îndeaproape
cu tipul A4. Tipul C este o rezultantă a insatisfacţiilor generate
de tipul A, dar
mentalitatea exclusivistă rămîne aceeaşi. După savantul italian Giovanni
Codevilla, un asemenea stat „refuză să recunoască faptul că există o diferenţă
între naţiune şi ideologia sa oficială, acţionînd prin forţă pentru crearea
unei
unităţi religioase (spirituale) absolute în cadrul statului.”5 În tipul C libertatea
religioasă este drastic redusă, deşi în mod oficial toate statele de acest fel
admit
prin Constituţie aceleaşi libertăţi ca şi statele de tipul B. E nevoie de o
limitare
drastică a religiilor existente, pentru că partidul comunist promovează o
ideologie
care se substituie religiei, definindu-se pe sine ca centra al adevărului
pentru
construirea, în timp şi spaţiu, a unei universale salus societatis, exclusivistă
şi
definitivă... Într-adevăr, printre alte scopuri pe care şi le propune, doreşte
şi
dispariţia religiei pentru că găseşte în marxism-leninism, înţeles ca o
doctrină
cuprinzătoare pseudo-religioasă, o justificare a propriei sale existenţe. Cu
altecuvinte, Statul Sovietic
se plasează faţă de partid şi marxism-leninism într-o
poziţie identică cu aceea a statului absolutist european faţă de Biserica şi
religia
universală. Şi exact aici găseşte entitatea care îi justifică suveranitatea.
Cunoscutul romancier şi analist politic sîrb, Dobrica Cosic, fost comunist,
arată foarte clar faptul că bolşevismul şi/sau stalinismul este/sînt religii
politice.6
Cei care susţin că politica bolşevică faţă de religie era în primul rînd
o chestiune
practică, trebuie să explice şi motivele represiunii cumplite şi înstrăinării
totale
ale populaţiei religioase, odată bolşevismul ajuns la putere, cînd aceeaşi
populaţie
religioasă s-ar fi putut transforma într-un aliat. Retorica prerevoluţionară a
lui
Lenin şi a tuturor partidelor comuniste, recunoscînd libertăţile religioase,
i-a amăgit
pe mulţi care au crezut că doar motive pragmatice stau la baza conflictului
dintre
comunişti, pe de o parte şi credincioşi şi instituţiile religioase, pe de altă
parte. De
fapt, perspectiva bolşevică a lui Lenin n-a durat mult. Atacul la adresa
tuturor
religiilor era provocat de credinţa de natură distinct religioasă a
comuniştilor de
tip bolşevic/stalinist că numai marxism-leninismul duce la înţelegerea
completă a
lumii şi la fericirea omului.7 Revoluţiile comuniste reuşite au dus
la absolutism
laic (tipul C) în toate cazurile. Asta însemnînd o pierdere bruscă şi dramatică
a
libertăţilor pentru toţi aceia care, înainte de revoluţie, se bucurau de
privilegii sau
măcar de tolerare egală. Pe durată scurtă, din motive tactice, statul de tip C
poate
îmbunătăţi condiţiile acelor grupuri religioase care fuseseră reprimate în
regimul
anterior, tocmai ca să arate public că nu duce o politică discriminatorie faţă
de
religii, ci sancţionează abuzurile fostelor biserici privilegiate. Dar practica
şi teoria
marxistă arată că asemenea înlesniri sînt temporare, căci nici o religie nu
este
considerată benefică pentru populaţie. În stadiile tîrzii ale tipului C, devin
evidente
unele rămăşiţe ale tipurilor A şi B, dar şi tendinţa de a tolera anumite
trăsături ale
tipurilor B sau D.
4. Tipul
D — Libertatea pluralistă. Alte posibile denumiri ar fi Non-inter-
venţionismul liber sau Libertinismul neîngrădit, îngăduitor sau Toleranţa
laică,
dar Libertatea pluralistă are o conotaţie implicată de exerciţiul
deplin al libertăţii,
în contextul multitudinii pretenţiilor de a cunoaşte adevărul. Statul este cu
adevărat indiferent şi neutru faţă de religie sau non-religie. Acest tip
reprezintă o
posibilitate umană, dar este greu de atins; cu toate acestea a fost şi este în
vigoare,
cel puţin în forme rudimentare, în unele părţi ale lumii. Într-un asemenea
stat,
organizaţiile religioase şi guvernul sînt separate, fără să existe nici o
intenţie a vreunei
părţi de a dicta sau de a se amesteca în sfera activităţii celeilalte. Există
dovezi ale
apariţiei unor trăsături ale acestui tip D în diferite societăţi moderne.
Între tipurile A şi C există o legătură strînsă, la fel şi între tipurile B
şi D. În
forma lor pură, tipurile A şi C sînt ambele intolerante faţă de toţi aceia care
nu
se bucură de protecţia statului. Tipul C a ridicat cele mai multe probleme
între
1945-1990, pentru că tipul A era practic inexistent în societăţile occidentale
(dar nu şi în lumea islamică),
în vreme ce tipul C a început să existe în secolul douăzeci,
cînd puterea manipulator-totalitară a statului a atins o cotă fără precedent.
Drept
urmare practicile inchizitoriale şi războaiele religioase ale tipului A pălesc
la
apariţia brutală a tipului C.
În
principiu, tipurile B şi D sînt foarte asemănătoare. Ambele nu numai că
afirmă, dar şi respectă separarea dintre biserică şi stat, cel puţin de
facto (în
anumite societăţi occidentale se afirmă încă de jure tratamentul
preferenţial
acordat unor biserici, dar în realitate nu se face nici un demers contra ateilor
sau
a altor organizaţii religioase). Practicile aparţinînd tipului B îi
dezavantajează
uneori pe ne-credincioşi sau pe adepţii noilor minorităţi religioase. Şi totuşi
există o dinamică socială a tipului B care tinde să extindă în practică
libertăţile
garantate în principiu, deci tipul B se poate transforma treptat în tipul D.
Una dintre întrebările majore din timpul Marii Transformări a fost dacă
saltul de la tipul C la tipul D este posibil. Poate un dialog mai activ între
partizanii
tipurilor B şi respectiv C ar stimula tranziţia ambelor spre tipul D. Una
dintre
variante ar fi alegerea unei opţiuni de dezvoltare, din cele două posibilităţi
ale
memoriei tipului A, cu pretenţiile sale absolute, totale, monolitice. Prima
opţiune
ar fi trecerea treptată la tipul B, la societatea pluralistă şi democratică, a
doua —
la tipul C, care este echivalentul reactiv al tipului A, căutînd să dezvolte o
societate
laică, alee şi totalitară, prin demolarea instituţiilor religioase şi prin
persecuţie
religioasă. Cu atît mai mult cu cît aceste societăţi păreau menite în 1990 să
se
transforme în unele de tipul B sau C. adică în societăţi pluraliste.
Necesitatea
acestei transformări se datora, credeam atunci, evidentei incapacităţi istorice
(cu excepţia, poate, a Albaniei) de a suprima total religia, astfel încît
practic
putem vorbi de pluralism şi în timpul perioadelor de represiune. O asemenea
perioadă poate duce la toleranţă şi apoi, poate, la pluralism real în ceea ce
priveşte
concepţiile şi practicile religioase şi laice despre lume, în cadrul
societăţii. Cu
totul improbabilă în 1990, dar atît de evidentă în 1994 este tendinţa tipului C
de
a reveni la tipul A, lucru care la vremea respectivă mi s-a părut un anacronism
istoric, dar societăţile post-socialiste din Balcani se confruntă deseori cu
situaţii
în care tipul A se combină cu tipul B, iar rezultatele sînt tensiuni datorate
coexistenţei acestor modele incompatibile în cadrul aceleiaşi societăţi.
În concluzie, etapele ar fi
următoarele:
Tipul A: Monopol al religiei în
societate
Tipul
B: Favorizare socială faţă de religii. Tolerare religioasă în avantajul
concepţiilor religioase şi dezavantajul ateismului
Tipul
C: Monopol greu dobîndit al statului ateu. Dezavantaj decisiv pentru
religie
Tipul
D: Pluralism şi libertate pentru toate concepţiile şi practicile religioase,
cu excepţia celor evident destructive
Tendinţe generale după
MareaTransformare
Una dintre caracteristicile Marii Transformări a fost reabilitarea şi
renaşterea
religiei în toate ţările foste comuniste. Nu este surprinzător că ultima ţară
in care
acest lucru s-a întîmplat a fost Albania, în 1990, acolo unde drepturile
religioase ale
omului fuseseră drastic suprimate, pînă la negarea prin Constituţie a dreptului
la
libertatea religioasă, dar şi punînd în practică această politică, fără milă şi
cu declarată
consecvenţă. În alte ţări, unde libertăţile religioase erau cel puţin garantate
constituţional, deşi în realitate, legal şi practic, mai mult sau mai puţin
boicotate,
schimbările s-au produs mai devreme şi mai uşor.
Caracteristica de fond a situaţiei mult îmbunătăţite în ceea ce priveşte
libertatea religioasă este că, exceptînd Albania, ea nu s-a manifestat de la
început
printr-o schimbare importantă în legislaţie, ci printr-o îmbunătăţire radicală
în
comportarea organelor guvernamentale faţă de comunităţile religioase şi faţă de
indivizi. Prevederile legale generale asupra libertăţii religioase n-aveau
nevoie
de modificări, pentru că exprimau în mod adecvat principiile libertăţii
religioase
şi de conştiinţă. Oficialităţile au început prin a nu ţine seama de acele
prevederi
legale care fuseseră instituite în timpul comunismului cu scopul de a împiedica
şi a restrînge funcţionarea comunităţilor religioase. Astfel, comunităţile
religioase
şi indivizii au încercat sentimentul libertăţii subite şi a posibilităţii de a
o exercita,
ca să nu mai vorbim de ocazia, chiar mandatul politic de a ieşi la lumină. Mass
media a început să evalueze religia pozitiv şi să ofere diferitelor grupuri
religioase
posibilitatea de a participa la diferite activităţi publice. Liderii religioşi
şi credincioşii
au fost intervievaţi şi li s-a dat ocazia să condamne represiunile trecute şi
să-şi afirme
speranţa în restabilirea drepturilor lor, iar unii au căutat chiar să-şi
recapete
privilegiile. Politicienii şi-au oferit sprijinul comunităţilor religioase şi
s-au fotografiat
împreună cu clerici sau în timp ce asistau la serviciul religios. S-au publicat
studii
despre represiunea religioasă comunistă. Clădirile confiscate au început să se
întoarcă
la proprietarii legali, cele vechi au fost renovate, altele noi se construiau.
Activişti
religioşi de diverse categorii şi tipuri au început să facă prozelitism.
Educaţia religioasă
a devenit din nou posibilă. Una peste alta, s-a produs o îmbunătăţire radicală
în toate
comunităţile religioase. Acesta a fost momentul în care a existat marea
speranţă că
tipul C se va transforma într-o societate de tipul D sau B.
Dar
pronosticurile s-au dovedit premature. Structurile de tip A fuseseră prea
adînc implantate în matricea tradiţională a majorităţii societăţilor
est-europene, mai
ales în Balcani, aşa că lecţia care ar fi putut fi învăţată din
captivitatea tuturor religiilor
sub comunism a fost repede uitată de aproape toată lumea. Instinctul general al
Marii Transformări îi îndemna pe toţi nu să privească înainte, ci înapoi şi
lateral,
adică nu să construiască relaţii sociale noi, ci să revină fie la structurile
pre-comuniste
ale societăţilor respective, fie să copieze structurile altor societăţi
non-comuniste.
Concret vorbind, aceasta înseamnă că identificarea tradiţională etnoreligioasă
în societăţile respective
s-a constituit în anumite cazuri cu furie şi dorinţă de răzbunare,
alteori cu mai puţină tevatură, dar la fel de hotărît. Acum biserica istorică
dominantă
a unei anume regiuni urmăreşte recăpătarea privilegiilor pierdute din epoca
tipului
A şi, considerînd rivale celelalte comunităţi religioase încearcă să
influenţeze
autorităţile să limiteze drepturile celorlalte comunităţi şi ale ne-credincioşilor.
Uneori
persoane oficiale din guvern adresează îndemnuri la privilegiile pomenite
şi/sau la
restricţii, ei înşişi de partea unei asemenea identificări etnoreligioase.
Oricare ar fi
fost relaţiile ecumenice în perioada comunistă — şi ele nu au fost clare în
Balcani —
acestea au încetat cu totul sub acuzele reciproce de prozelitism şi represiune
ale
celor care participau la acest joc. Astfel se poate observa cu uşurinţă o luptă
zonală
între biserica dominantă care doreşte interzicerea activităţii cultelor rivale
şi
numeroasele grupuri de cult. vechi sau noi, ameninţate de perspectiva
monopolului
(sau instalării) bisericii naţionale dominante.
Toate
constituţiile noilor state acceptă principiul libertăţii religioase şi de
conştiinţă, dar separarea bisericii de stat n-a mai fost girată cu atîta
entuziasm.
Spre exemplu, Constituţia Macedoniei, care poate fi considerată ilustrativă,
stipulează în paragraful 19:
Libertatea religiei este
garantată.
Exprimarea
liberă şi publică a credinţei, individual sau în comun, este
garantată.
Biserica
Ortodoxă din Macedonia, alte comunităţi confesionale şi grupări
religioase sînt separate de stat şi egale în faţa legii.
Biserica
Ortodoxă din Macedonia, alte comunităţi confesionale şi grupări
religioase sînt libere să organizeze şcoli confesionale şi alte tipuri de
instituţii
sociale şi de caritate, în limitele legii.
Paragraful 16:
Libertatea
convingerilor, a conştiinţei şi a exprimării publice a gîndurilor
este garantată.
Paragraful 54:
Îngrădirea
libertăţilor şi a drepturilor nu suferă discriminări în funcţie de
sex, rasă, culoare a pielii, limbă, religie, origine socială sau naţională,
alte'
circumstanţe economice sau publice.
Îngrădirea
libertăţilor şi a drepturilor nu se referăla dreptul la viaţă (...)
nici
ia libertatea de convingeri, conştiinţă şi exprimare publică a gîndurilor şi
religiei8.
Problema
fundamentală a aplicării drepturilor religioase ale omului este
faptul că se pune semnul egalităţii între etnicitate şi apartenenţă
confesională în
toate statele, în afară de Albania — deşi chiar şi acolo Islamul este
identificarea
principală a majorităţii în detrimentul Ortodoxiei şi Catolicismului, religii
ale
minorităţilor. Avem de-a face cu o convingere împărtăşită de mulţi — anume că
biserica sau religia istoric dominantă este atît de hotărîtoare în stabilirea
apartenenţei la naţiune, încît într-un fel anume membrii aceleiaşi naţiuni
aparţin
în mod colectiv aceleiaşi religii. Aceia care, în mod conştient, şi-o schimbă
sînt de-naţionalizaţi, iar cei
care nu sînt credincioşi practicanţi rămîn totuşi potenţiali
membri ai bisericii naţionale. Drept urmare, activităţile religiilor
minoritare,
chiar dacă au ca subiecţi indivizi neînregistraţi confesional sau
ne-credincioşi,
sînt percepute în detrimentul religiei dominante, aceasta percepîndu-se la
rîndul
ei pe sine însăşi a fi avut atît de mult de suferit de pe urma eforturilor
comuniste
de ateizare, încît orice încălcare (a se citi „convertire”) făcută de alte
grupări
religioase este considerată o şterpeleală imorală. Mulţi reprezentanţi ai
bisericii
dominante nu înţeleg pe deplin conceptul de libertate religioasă, lucrul acesta
nefiind, poate, surprinzător, pentru că, istoric vorbind, n-au avut niciodată
experienţa acestei libertăţi, din moment ce au cunoscut doar situaţiile de
privilegiaţi şi, respectiv, de oprimaţi. Astfel ei încearcă acum să micşoreze
numărul membrilor altor grupări religioase prin ridicarea unor obstacole
legale,
de exemplu prin impunerea ca aceste grupări să fie înregistrate de guvern, care
poate să respingă sau să accepte în mod arbitrar; prin cererea ca alte
confesiuni
să obţină permisiunea preotului cultului dominant atunci cînd intră în vreun
sat
ca să facă prozelitism; prin opunerea la reconstrucţia sau cumpărarea
lăcaşurilor
de cult sau pretinzînd ca liderii grupărilor religioase să fie cetăţeni ai
ţării etc.
Bisericile minoritare, pe de altă parte, au o memorie a opresiunii care creează
deseori reacţii-reflex negative la orice remarcă asupra mărimii comunităţii şi
uneori caută în mod necreativ egalizarea mecanică a tuturor comunităţilor
religioase. În acest fel, în loc de a încerca o stabilizare creativă a
situaţiei de
după Marea Transformare, se caută stabilitatea prin revenirea la modele
trecute.
Războiul sau, mai exact, războaiele care au izbucnit în 1991, au avut urmări
foarte grave asupra acestei situaţii. Deşi nu sînt. în mod explicit religioase,
pot fi
totuşi numite etnoreligioase, datorită identificării între etnie şi religie,
practic
vorbind cele două suprapunîndu-se. Iar din moment ce ele par să aibă o miză
teritorială predominantă, a apărut fenomenul „epurării etnice”. „Epurarea
etnică” e
un cuvînt antiseptic în spatele căruia se ascunde o politică planificată sau
spontană
de exterminare a categoriilor etnice, altele decît cea care extermină, în
scopul de
a schimba o populaţie mixtă din punct de vedere etnic într-una compactă,
uniformă. Acest lucru se realizează prin crimă, tortură, viol, incendiere, jaf,
evacuarea forţată a grupurilor etnice „indezirabile” şi cultivarea deliberată a
spaimei şi ororilor, pentru a descuraja orice gînd al celorlalţi de a reveni şi
a se
restabili pe acelaşi pămînt. Se încearcă epurarea pînă şi a amintirii
existenţei în
acele locuri a grupurilor etnice persecutate, prin distrugerea, chiar ştergerea
de
pe faţa pămîntului, a oricărei urme a monumentelor culturale şi religioase. Tot
ceea ce era sfînt pentru un grup etnic este distrus: biserici, moschei, altare,
cimitire, vestigii istorice, documente şi alte simboluri ale religiei „străine”.
Preotul, imamul, hogea, pastorul, orice cleric al grupului sînt ucişi sau
expulzaţi,
iar grija pastorală pentru respectivul grup etnic este împiedicată. Oficiereaslujbelor religioase este
şi ea împiedicată cu orice chip. În asemenea situaţii,
drepturile religioase ale omului, împreună cu celelalte drepturi ale omului,
inclusiv acela la viaţă (!) sînt, practic vorbind, nule. Existenţa legilor
scrise, a
garanţiilor exprimate de conducători este pur şi simplu nerelevantă, pentru că
scopul acestor războaie, de apărare, chipurile etnică, este de obicei dorinţa
de a
scăpa de celelalte grupuri etnice, deoarece coexistenţa acestora într-o
societate
mixtă nu mai este dorită de liderii politici sau de majoritatea celor care se
războiesc
unii cu alţii.
Aceasta este situaţia, la nivel zonal. În cele ce urmează, cîteva
informaţii
specifice, ţară cu ţară. de la nord-vest la sud-est.
Slovenia
Slovenia a fost primul stat din fosta Iugoslavie care s-a despărţit de
federaţie.
După un scurt război de 12-14 zile, armata federală şi guvernul au fost de
acord
cu suveranitatea şi independenţa Sloveniei. De atunci ţara s-a dezvoltat în
condiţii
relativ avantajoase şi se apropie pe zi ce trece de standardele occidentale.
Lupta care se duce în Slovenia se referă la conceptul global de „stat”. Un
grup doreşte promovarea unei ordini laice şi democratice în stil occidental,
care
să garanteze separarea bisericii de stat şi egalitatea tuturor religiilor. Celălalt
susţine un concept central-european, acordînd responsabilităţi şi privilegii
speciale
bisericii romano-catolice. Răspunderea respectivei biserici ar fi să se
îngrijească
de nevoile spirituale şi etice ale naţiunii slovene, prin încurajarea unui
model
specific sloven, postcomunist. care n-ar fi nici o democraţie liberală, nici o
dictatură fascistă sau comunistă, ci un stat în care catolicismul ar insufla
întregii
naţiuni sentimentul responsabilităţii colective şi ar evita excesul de
libertate,
atît de uşor atins de individualismul exagerat.
Cea
mai mare şi singura controversă legală este restituirea proprietăţilor
bisericeşti expropriate de comunişti. S-a format o comisie mixtă, catolico-
guvernamentală, care să stabilească în ce măsură, sub ce formă şi în c. e
interval
de timp vor fi returnate proprietăţile în cauză. Unul dintre punctele de vedere
este că trebuie restituite numai acele proprietăţi care se folosesc în mod
direct de
către Biserică în scopuri religioase, de caritate, sociale şi educative, dar nu
şi
terenul arabil şi pădurile. Janez Juhant, profesor de teologie la Seminarul
Catolic
din Ljubljana e de părere că fără restituirea pădurilor biserica nu va avea
veniturile
necesare pentru a-şi desfăşura munca educativă, socială, de caritate şi
religioasă.
El susţine că biserica este capabilă să fie un agent economic responsabil şi să
administreze pămîntul care i-ar fi restituit. Alte biserici decît cea catolică
nu
sînt implicate în acest proces, nici măcar cu rol consultativ, pentru că ele nu
au
avut proprietăţi atît de mari.
O altă problemă este
educaţia religioasă în şcoli. Biserica romano-catolică
doreşte ca Slovenia să se reîntoarcă la modelul austriac sau german şi să
includă
educaţia religioasă printre materiile şcolare, opţional sau, preferabil, cu
regim
obligatoriu. Ea doreşte ca religia şi morala să fie predate tuturor copiilor,
excepţie
făcînd cei ai căror părinţi se
opun, iar plata orelor să fie suportată de guvern, ca
şi în cazul celorlalte materii ale învăţămîntului obligatoriu de stat. Copiii
care
nu sînt catolici urmează a primi educaţie religioasă din partea preoţilor
comunităţilor lor religioase, de asemenea beneficiind de subvenţie de stat. Cei
care au o orientare mai laică sînt de acord cu introducerea studiilor
religioase,
dar nu a catehizării, scop în care universitatea de specialitate va pregăti
profesori
care vor preda religia, dar nu vor impune norme religioase. Unii universitari,
cum ar fi Niko Tos, au întreprins studii amănunţite asupra opiniei publice în
Slovenia, arătînd că populaţia are o atitudine mai degrabă occidentală decît
cen-
tral-europeană faţă de religie, argument care merge mînă în mînă cu celelalte,
mai laice, intervenind în această dispută. Bisericile şi religiile minoritare
sînt
însă îngrijorate că, la fel ca şi copiii atei, copiii lor ar putea să se simtă
discriminaţi
în cadrul sistemului şcolar sau să cadă sub influenţa propagandei catolice.
Croaţia
Croaţia se
aseamănă cu Slovenia, fiind o ţară predominant catolică, timp de
secole parte a Imperiului Austro-Ungar. Dar situaţia în Croaţia este infinit
mai
complexă decît în Slovenia. Odată că în jur de 10-15% din populaţia republicii
Croaţia, cum se numea în Federaţia Iugoslavă, era sîrbă, deci ortodoxă. Apoi,
după izbucnirea războiului în Bosnia şi Herţegovina un număr enorm, nu numai
de croaţi catolici, dar şi de musulmani s-au refugiat în Croaţia. În al treilea
rînd,
Croaţia este un stat format în războaie, şi între un sfert şi o treime din
graniţele
ei de dinainte de război sînt acum în mîna sîrbilor, care au proclamat
republica
sîrbă a Krainei, încă nerecunoscută internaţional, de facto însăcomplet
în afara
controlului croat. Din 1991 pînă în 1992, un război cumplit soldat cu 10000 de
morţi, un mare număr de răniţi, refugiaţi şi pagube materiale a făcut ravagii
în
Croaţia. Unul dintre motivele războiului a fost părerea, larg răspîndită
printre
sîrbi (cu sprijinul regimului Milosevic), că o Croaţie independentă nu le va
respecta drepturile culturale şi religioase. În vreme ce constituţia comunistă
a
Croaţiei stipula rolul de naţiuni constitutive ale statului, atît al sîrbilor,
cît şi al
croaţilor, noua constituţie croată afirmă că numai croaţii au statut de naţiune
constitutivă, iar sîrbii sînt degradaţi la acela de minoritate. După începutul
războiului
ei au fost asiguraţi că drepturile le vor fi respectate, dar era deja prea
tîrziu. Un alt
factor important în războiul din Croaţia, ca şi în acela din Bosnia şi
Herţegovina (de
aici înainte le voi numi B & H) a fost amintirea masacrelor croate asupra
sîrbilor în
al doilea război mondial, cînd Croaţia era condusă de un guvern-marionetă
nazist.
Ca un preludiu la război
s-au înregistrat acte de violenţă împotriva bisericilor ortodoxe
şi a preoţilor, iar unii dintre ei s-au refugiat în Serbia (după unele mărturii
acest
lucru a avut ca scop provocarea agresiunii sîrbe).
Astăzi este
greu să vorbeşti despre adevărate libertăţi religioase pe întregul
teritoriu al Croaţiei. Cu siguranţă, în partea ocupată de sîrbi există
libertate pentru
sîrbii ortodocşi, pe cînd ceilalţi sînt privaţi de ea, fiind la cheremul
comandanţilor
locali ai armatei rebele şi al extremiştilor paramilitari. Un număr larg de
croaţi
s-au simţit constrînşi să se mute din casele lor şi multe din bisericile croate
au
fost distruse.
În zonele croate situaţia este oarecum inversă. Sîrbii ortodocşi susţin că
multe din bisericile lor au fost distruse şi clerul se teme să trăiască sub
controlul
guvernului croat. Va trece multă vreme pînă cînd multiplele plîngeri şi contra-
plîngeri vor fi rezolvate, dar este sigur că ambele populaţii, observând că
războiul
are dimensiune religioasă, şi-au proiectat reciproc ura una împotriva
celeilalte
şi, în aceste condiţii, nu prea putem vorbi de o dezvoltare normală a
drepturilor
religioase ale omului. Afirmaţii pacifiste, făcute de capii ambelor biserici,
au
ajutat într-o oarecare măsură, dar cu siguranţă mulţi croaţi vor justifica
distrugerea
vreunei biserici ortodoxe spunînd că au făcut-o drept replică la distrugerea
unei
biserici catolice de către sîrbi. La ora actuală situaţia în Croaţia nu poate
fi numită
nici pace, dar nici război, acoperită de pelicula tratatului Vance-Owen şi de
trupele
UNPROFOR. Nu s-ar putea spune că există speranţă de mai bine în viitorul
apropiat, mai ales dacă ţinem cont de dorinţa croaţilor de a-şi recupera
teritoriile
pierdute, pe cînd sîrbii doresc exact contrariul, anume anexarea acestor
teritorii
la Serbia. De altfel principalele puncte ale revendicărilor biserică-stat sînt
similare
cu Slovenia, anume restituirea fostelor proprietăţi bisericeşti şi educaţia
religioasă
în şcoli. Biserica catolică a reuşit să obţină aprobarea Sabor-uluicroat
pentru
introducerea educaţiei religioase, fără să arate nici o preocupare faţă de
consecinţele unei asemenea măsuri asupra copiilor non-catolici. Biserica
ortodoxă
sîrbă şi-a exprimat îngrijorarea, dar pe de altă parte a reuşit, la rîndul său,
să
impună educaţia religioasă ortodoxă în şcoli în teritoriile croate sub
dominaţie
sîrbă, fără să-i pese de părerea non-ortodocşilor.
Din
moment ce marea majoritate a conducătorilor şi clerului ambelor biserici,
catolică şi ortodoxă, susţin eforturile de război ale statelor respective, va
mai
trece încă un timp pînă cînd reprezentanţii învestiţi ai clerului vor putea
păşi în
pace pe străzi, fără să mai rişte să fie supuşi violenţelor sau hărţuielii. În
timpul
ostilităţilor croato-musulmane, presa croată i-a bombardat pe musulmani cu
acuze
şi unii dintre ei au fost hărţuiţi de bandele etnofasciste croate, o experienţă
identică
doar cu aceea din teritoriile deţinute de sîrbi, unde acelaşi lucru era făcut
de
bandele etnofasciste sîrbe.
Bosnia şi Herţegovina
La ora actuală, Bosnia şi Herţegovina sînt un iad, iar în iad nu se poate
vorbi despre drepturile religioase ale omului. Firul narativ al războiului din
Bosnia
şi Herţegovina este suficient de cunoscut. El a fost declanşat de armata
iugoslavă
şi de extremiştii sîrbi, căpătînd mai tîrziu caracteristicile unui război civil
şi
religios. Tragedia originară s-a întîmplat atunci cînd, odată pluralitatea
politică
permisă, croaţii s-au
năpustit să se înscrie în Comunitatea Democratică Croată
şi să-şi declare loialitatea faţă de Croaţia, Partidul Acţiunii
Democrate s-a for-
mat numai cu musulmani, iar Partidul Democrat Sîrb şi-a exprimat
sentimentul
de apartenenţă mai degrabă la poporul sîrb, decît la acela bosniac. Astfel
toate
cele trei popoare care constituiau Bosnia şi Herţegovina multietnică şi
multireli-
gioasă au făcut alegaţii care au dus, în mod logic, la dezmembrarea ţării. Cel
mai urît război pe pămînt european, după cel de-al doilea război mondial, a
început cu aproximativ 250000 de morţi şi jumătate din populaţie (doi din
patru)
refugiată — ca să nu mai vorbim de ororile torturii, violurilor, lagărelor de
concentrare.
Guvernul din Sarajevo (democratic ales de musulmani, croaţi şi unii sîrbi,
deşi majoritatea sîrbilor au boicotat referendumul şi alegerile şi nu-i
recunosc
legitimitatea) s-a autoproclamat guvern al Bosniei unite, promulgînd legi care
ar fi urmat să garanteze libertăţile tuturor cetăţenilor. Dar este un non-sens
să
vorbeşti despre libertate în mijlocul „epurării etnice”. Extremiştii sîrbi au
făcut-
o pentru prima oară — şi cel mai dur, dar croaţii şi musulmanii au demonstrat
că
fac faţă unei asemenea întreprinderi, replicînd cu alte „epurări”. Ura,
acuzaţiile
reciproce, crimele continuă să aibă momente de vîrf şi momente de decompensate.
Se estimează că au fost distruse 1000 de moschei, peste 300 de biserici romano-
catolice şi tot atîtea biserici ortodoxe. Există oraşe cucerite de sîrbi în
care toate
urmele prezenţei religioase musulmane au fost şterse. Continuă expulzările
populaţiei, iar soarta multor lideri religioşi musulmani şi creştini a fost
tragică.
Situaţia
ar putea fi schimbată numai de un armistiţiu îndelungat sau, şi mai
bine, de protectoratul ONU, de încercări de a construi societatea civilă şi de
eforturi locale pentru dezvoltarea unei societăţi multireligioase, prin
toleranţă şi
respect. Dar s-ar putea să fie deja prea tîrziu. Separarea finală pare
iminentă, iar
restaurarea unei societăţi multinaţionale şi multireligioasă, improbabilă.
Iugoslavia
Rămăşiţele
Iugoslaviei sînt Serbia şi Muntenegru, care tind să anexeze zonele
populate de sîrbii bosniaci şi teritoriile ocupate de sîrbi în Croaţia, în
scopul de a
reface ceea ce unii ar numi „Serbia Mare”. Populaţia este formată în majoritate
din
sîrbi ortodocşi, mai puţin în cele două foste regiuni autonome, a căror
autonomie a
fost anulată de guvernul de la Belgrad în 1988: Voivodina, în nord, cu un mare
număr de grupări religioase şi etnice şi, respectiv, Kosovo, la sud-vest,
regiune în care raportul dintre
albanezi (predominant musulmani) şi sîrbi este 9:1. De asemenea,
în regiunea sîrbă Sandzak se află numeroşi musulmani.
La ora actuală se desfăşoară în Muntenegru o amplă dispută politico-
religioasă asupra etniei sîrbe sau muntenegrene a locuitorilor şi asupra
apartenenţei Bisericii Ortodoxe din Muntenegru la Biserica Ortodoxă Sîrbă sau
desprinderea de acesta, într-o Biserică Autocefală sau măcar autonomă. În
cadrul
Bisericii din Muntenegru există acum o schismă datorată acestei dispute.
Problema în Iugoslavia ciuntită este că în realitate o dictatură naţional-
socialistă, respectiv fascistă, poartă un război în Croaţia şi Bosnia şi
Herţegovina,
în pofida asigurărilor de pace ale guvernului Slobodan Milosevic.
Iniţial Biserica Ortodoxă Sîrbă (BOS) a susţinut pe deplin guvernul
naţionalist al lui Milosevic, dar începînd cu anii 1992-93, capii BOS s-au
distanţat
treptat de acesta. Bisericii Ortodoxe Sîrbe i s-a acordat statutul special de
Biserică
a Naţiunii Sîrbe şi i s-a oferit sprijinul şi mediatizarea necesară. Dar şi BOS
şi
guvernul au manifestat dispreţ şi teamă faţă de alte biserici, ale căror
activităţi
au fost atacate ca fiind fie schismatice, fie eretice. Conducerea BOS a
susţinut
acţiunile sîrbilor în războaiele care au însoţit dezmembrarea Iugoslaviei şi a
aruncat vina pentru aceste războaie asupra altor comunităţi etnoreligioase. În
general biserica a binecuvântat războiul şi i-a apărat pe sîrbi de acuzele de
bar-
barism ce le-au fost aduse. Guvernul se aşteaptă ca BOS să încheie alianţe
concrete
cu alte naţiuni ortodoxe, cum ar fi ruşii, grecii şi românii, obţinînd în
acelaşi timp o
reprezentanţă în Consiliul Mondial al Bisericilor.
Iugoslavia
nu şi-a schimbat prea mult din legislaţia socialistă, în ceea ce
priveşte bisericile: chiar Biroul pentru Afacerile Religiilor continuă
să existe,
deşi acum este condus de un pro-BOS. În general (cu excepţia de mai jos)
poliţia
a permis bisericilor mult mai multă libertate de acţiune. BOS a devenit foarte
vizibilă şi frecvent prezentă la televiziune, radio sau în presă, dar
conducerea ei
s-a plîns că, spre deosebire de „legislaturile” din Knin Krajina şi „Republica”
Sîrbilor Bosniaci, Skupstina (Congresul) Iugoslaviei nu a fost de acord
nici măcar
cu introducerea opţională a educaţiei religioase în şcoli.
Cele mai serioase probleme sînt persecuţiile de facto ale
bisericilor minoritare
şi ale comunităţii musulmane din Voivodina şi Kosovo. Autorităţile trec cu
vederea
şi poate chiar încurajează agresarea credincioşilor neortodocşi.
Voivodina
După ce şi-a pierdut statutul autonom, ca urmare a loviturii de stat a
„Revo-
luţiei antibirocratice” a lui Milosevic, Voivodina nu mai are o legislaţie
separată
şi un sistem de tribunale sau o parte executivă a guvernării. Acelaşi lucru e
valabil şi pentru Kosovo. Deci. legal vorbind. întreaga republică a Serbiei
operează
pe întregul teritoriu al Serbiei cu acelaşi sistem de legi. Dar situaţia în
Voivodina este flagrant diferită de
cea din Serbia propriu-zisă, datorită alcătuirii
multinaţionale, multireligioase şi multiculturale a societăţii sale. Pînă în
1990
aceste comunităţi au trăit una lîngă cealaltă cu fricţiuni minime, deşi existau
unele tensiuni, ca de exemplu aceea dintre sîrbi şi populaţia maghiară.
După
izbucnirea războiului, multe s-au schimbat. Dar nu atît în ceea ce
priveşte politica oficială, cît în hărţuirea neoficială de către bătăuşii sîrbi
a
celorlalte grupuri etnice şi religioase şi în lipsa de dorinţă sau încetineala
autorităţilor de a pune capăt sau de a pedepsi asemenea fapte. Cazuri concrete
se
cunosc: pîngărirea catedralei catolice din Novi Sad cu graffiti obscene,
inscripţiile
ceva mai potolite din catedrala luterană, intimidări ale ne-ortodocşilor prin
împuşcături în biserici în timpul slujbelor, ca şi cu alte ocazii, insulte
verbale
adresate credincioşilor, confiscarea clădirilor ne-ortodoxe de către biserica
ortodoxă, fără nici un fel de negocieri. Un pastor luteran s-a plîns de
ameninţări
împotriva bisericii luterane slovace din Stara Pazova, pe care bătăuşi
ignoranţi o
luau drept croată şi pe care scriau graffiti ca: „Pentru fiecare sîrb ucis, o
sută de
croaţi”, pînă în momentul cînd preotul a lipit un afiş, arătînd că biserica
este
slovacă. Apoi cîţiva politicieni sîrbi din Stara Pazova ar fi spus la
întrunirile lor
că „slovacii noştri sînt deştepţi, şi nu aşteaptă să-i expulzăm noi”. Un mare
număr
de maghiari, pro-iugoslavi convinşi, au fost siliţi să migreze în Slovacia.
Ziarele
se feresc de obicei să eticheteze crimele din motive etnoreligioase, ca simple
crime. Astfel, un grup de tineri sîrbi a omorît un musulman în Backa Palanka,
i-a rănit mama şi i-a urmărit fraţii, toate acestea doar din pricina
apartenenţei
lui religioase. Cu toate acestea poliţia a arestat un nevinovat pentru a masca
identitatea adevăraţilor ucigaşi şi a interzis ziarelor să publice adevărata
poveste.
Acestea sînt doar cîteva din cazurile peste care am dat în scurta mea vizită în
august 1993. Nimeni nu cunoaşte numărul exact al persecuţiilor autorizate sau
tolerate de către regim.
Kosovo
Situaţia
în Kosovo este mult mai tristă decît în Voivodina. Probabil că este locul
celor mai cumplite încălcări ale drepturilor omului, în afară de Bosnia şi
Herţegovina.
Şi albanezii (în majoritate musulmani cu o mică minoritate catolică), şi
sîrbii. şi
muntenegrenii (ortodocşi) se plîng de violări reciproce ale drepturilor
religioase ale
omului. Iniţial sîrbii s-au plîns de pîngăriri ale locurilor sfinte,
mănăstirilor şi
cimitirelor, violuri (chiar şi de călugăriţe) şi ameninţări fizice care au
produs migrări
masive ale sîrbilor din Kosovo, pînă cînd raportul de populaţie dintre ei şi
albanezi
care fusese 1: 1, a ajuns 9: 1 în favoarea celor din urmă. Pe de altă parte,
albanezii se
plîng de persecuţii sistematice şi structurale care din cînd în cînd ating
proporţii de
lege marţială, ei pierzîndu-şi dreptul la educaţie în limba proprie şi dreptul
la muncă,
suferind abuzuri fizice şi aşa mai departe. În ultimii ani albanezii au
boicotat toate alegerile şi au creat un
guvern şi un sistem de educaţie subterane, cerînd statut de
republică separată pentru Kosovo. Se poate spune că în Kosovo există acum
condiţii
de apartheid, cu sîrbii care sînt unici posesori de autoritate sau, cu alte
cuvinte, că
drepturile omului sînt încălcate în general, şi nu numai acelea religioase.
Sîrbii au
ameninţat că, în cazul unei revolte albaneze, vor declanşa un genocid, dar au
şi
pretins că albanezii ar fi autorii unuia, gonindu-i pe sîrbi din scaunul
regatului lor
medieval şi din locurile lor sfinte.
Deşi se exagerează în ceea ce priveşte gradul de victimizare, e adevărat că
ambele părţi au suferit şi că în momentul actual albanezii sînt mult mai oprimaţi
decît o recunosc sîrbii.
Macedonia
În 1992, în
plină criză de senectute identitară, neştiind dacă macedonenii sînt
bulgari de vest, greci de nord sau slavi de sud, Macedonia a devenit stat
independent.
Recunoaşterea internaţională a venit treptat, dar Grecia vecină se abţine încă
şi a
emis un embargo asupra Macedoniei. Populaţia c predominant de origine slavă şi
credinţă ortodoxă. Ca urmare a unei schisme de la sfîrşitul anilor ’50,
Biserica
Ortodoxă Macedoneană, în pofida protestelor furioase ale Bisericii Ortodoxe
Sîrbe,
şi-a proclamat autonomia şi la ora actuală luptă pentru autocefalie, lucru care
îi este
încă refuzat, din motive canonice, de toate Bisericile Ortodoxe din lume. Acest
lucru
este, evident, perceput de către populaţie ca pe un act represiv, mai ales că
BOS
ameninţă cu excomunicarea şi numeşte mereu clerici sîrbi în oraşe macedonene,
creînd astfel o jurisdicţie duală, interzisă de canoanele ortodoxe. Nu se
prevede o
rezolvare finală a acestui conflict, în schimb este foarte probabil ca el să se
accentueze
odată cu trecerea timpului.
Constituţia
Macedoniei, citată anterior, separă biserica de stat, deşi
menţionează numind, doar Biserica Ortodoxă Macedoneană. Unii parlamentari
influenţi susţin modelul grecesc de relaţii dintre biserică şi stat, conform
căruia
Biserica Ortodoxă Macedoneană ar deveni „biserică de stat”, nu numai biserică
naţională iar relaţiile dintre guvern şi cler ar fi foarte apropiate,
presupunînd
inclusiv finanţarea Bisericii de către stat.
Principala
problemă a macedonenilor este marele număr de albanezi
(majoritatea musulmani) care trăiesc în interiorul graniţelor statului. Se
estimează
că între 25 şi 40% din populaţie este albaneză, iar graficele indică o creştere
a
acestui procent, spre consternarea macedonenilor. Tensiunea între cele două
comunităţi este uriaşă şi se manifestă nu numai în parlamentul macedonian, în
care cele două partide albaneze joacă un rol important, dar şi prin acte de
violenţă
între cele două comunităţi. În primăvara lui 1994, două moschei din Veles au
fost incendiate.
Bulgaria
Bulgaria a fost multă vreme unul din cei mai loiali sateliţi ai URSS şi a
urmat cu credinţă politica sovietică de măsuri represive antireligioase.
Bisericile
au fost persecutate, dominate şi controlate. Deosebit de grav a fost
tratamentul la
care au fost supuşi protestanţii şi musulmanii, în timp ce Biserica Ortodoxă
Bulgară era subordonată şi manevrată de guvernul comunist.
În era post-comunistă s-a înregistrat, la început, relaxarea persecuţiilor
şi
se părea că se va instaura cu timpul un model de toleranţă. Dar aceasta nu avea
să dureze prea mult.
Totul a început cu marea schismă din Biserica Ortodoxă Bulgară: patru
episcopi
au declarat că ultima alegere de patriarh sub comunişti a fost influenţată de
guvern,
deci canonic vorbind, este invalidă. Nenorocirea era că printre cei patru
episcopi
revoltaţi se aflau doi dintre cei mai servili clerici ai perioadei comuniste.
Situaţia s-
a complicat mai mult odată cu ocuparea reciprocă a bisericilor şi a oficiilor
parohiale
de către membrii celor două fracţiuni care s-au bătut (în sens fizic) şi au
cerul sprijin
guvernului, fiecare parte pentru sine.9 Astfel, Biroul
Guvernamental pentru
Problemele Religioase a continuat să funcţioneze şi să joace rolul de
supraveghetor
al activităţilor religioase, limitînd drepturile religioase ale omului.
Deşi oprimarea bulgarilor musulmani a încetat, există încă plîngeri ale
comunităţii musulmane privind tactici discriminatorii. Catolicii şi
protestanţii
au beneficiat la început de restituirea anumitor proprietăţi şi de
posibilitatea de
a-şi relua legăturile internaţionale, de a publica şi de a-şi lărgi sfera
generală a
activităţii, dar începînd cu anul 1994, datorită plîngerilor şi presiunii
Bisericii
Ortodoxe Bulgare, au fost emise o serie de decrete şi legi restrictive, dublate
de
lipsa de maleabilitate a birocraţiei locale, încurajată de Sofia. Toate acestea
indică
o limitare a libertăţilor.
S-au conceput articole de lege care să pună capăt activităţii misiunilor
protestante şi propagandei lor — ostentativ orientate împotriva „noilor secte”,
de fapt acestea lovesc în tot ceea ce se numeşte „protestantism”. Asociaţia
Juriştilor Bulgari pentru Drepturile Omului a confirmat că Guvernul are o
politică
discriminatorie împotriva bisericilor protestante şi a noilor religii10 şi deci guvernul
acordă tratament preferenţial Bisericii Ortodoxe Bulgare.
Albania
Istoric
vorbind, nu există nici un alt stat în lume în care persecuţia religioasă să
fi fost atît de radicală ca în Albania — de fapt religia este interzisă de
Constituţia din
1967. Ţara a fost de asemenea ultima din Europa de Est care a abandonat modelul
Stalinist bolşevic, renunţînd la comunism doar în 1991. Libertăţile religioase
au fost
la început permise treptat, pentru ca în final să se schimbe principiile
constituţionale
şi să se ajungă la garantarea libertăţilor religioase.
Albanezii, a căror
proporţie confesională este de 70% — musulmani, 20% —
ortodocşi şi 10% — catolici, se mîndresc cu o tradiţie anticomunistă de
toleranţă
religioasă reciprocă şi susţin că acelaşi tip de toleranţă este practicat şi
astăzi.
După prăbuşirea dictaturii comuniste, noul guvern albanez a proclamat
libertatea deplină a religiilor. Imediat, cele trei grupări religioase majore
au
început procesul dificil al reconstrucţiei — practic din ruine — căci existau
puţin
clerici activi, iar ei fuseseră condamnaţi la detenţie pe viaţă în lagăre şi
închisori.
Comunităţile albaneze din străinătate au fost de un real folos aici, deoarece
unii
imigranţi s-au reîntors pentru a sprijini procesul de reconstrucţie. Ierarhia
ortodoxă
albaneză era atît de distrusă, încît episcopia i-a fost atribuită unui profesor
grec
de teologie din Atena, dr. Anastasios Yannoulatos, care a devenit astfel capul
Bisericii Ortodoxe.
Protestanţii,
care fuseseră practic absenţi din peisajul albanez, au intrat în
scenă în număr respectabil, unii pentru a face prozelitism, alţii să ajute în
educa-
ţie, medicină şi alte instituţii. Li s-a permis să creeze o alianţă numită Frăţia
evanghelică (sau Proiectul de Încurajare Albanez) şi guvernul
albanez le-a
îngăduit să-şi desfăşoare activitatea.
Cu toate acestea, nu peste mult timp s-au ivit probleme în multe dintre
comunităţile religioase. S-a obiectat la numirea unui etnic grec în fruntea
Bisericii
Ortodoxe. Datorită tensiunilor politice şi de emigraţie între Grecia şi Albania
au
fost unii care au cerut plecarea arhiepiscopului Yannoulatos şi înlocuirea lui
cu
un etnic albanez (deşi încă nu existau albanezi calificaţi pentru această
învestitură)11 S-a insistat să se voteze o lege care stipula
obligativitatea ca toţi
capii comunităţilor religioase din Albania să fie albanezi. Clericii
romano-catolici
au adresat guvernului o scrisoare în care îşi exprimau satisfacţia faţă de
nivelul
general al libertăţilor religioase, dar se plîngeau că birocraţii mici îi
împiedică
să-şi recapete fostele proprietăţi confiscate şi nu li se eliberează permise de
reconstrucţie a clădirilor ruinate. Se plîngeau de asemenea că în anumite
şcoli,
finanţate de Biserica Catolică, se resimte discriminarea faţă de şansele
catolicilor
de a ajunge în poziţii didactice şi administrative importante, ele fiind
monopolizate de musulmani, în ciuda numărului mare de copii catolici înscrişi12.
S-a format un Secretariat al Problemelor Cultelor, copiindu-l pe
acela din
statele foste comuniste, dar acesta se referea clar la comunităţile musulmane,
ortodoxe şi catolice. În 1992 şi 1993 s-au făcut cîteva încercări de a promulga
legi care să reglementeze problemele religioase, dar fiecare din aceste legi
favoriza
cele trei mari comunităţi religioase. Nici una dintre ele nu este în vigoare,
datorită
intervenţiilor unor grupuri care se preocupă de libertăţilor religioase. Aceste
proiecte de legi înclinau să declare Albania un stat laic, toate religiile egale
în
faţa legii, să garanteze libertatea conştiinţei, a gîndului şi a religiei, să
ceară
armonie între religii şi să stipuleze obligativitatea ca liderii religioşi să
fie de origine albaneză.
Propunerea ca noile grupări religioase să fie aprobate de cele
deja existente a fost respinsă13. Unii catolici s-au plîns că
musulmanii se bucură
de tratament preferenţial din partea Guvernului. Episcopii catolici au
considerat
că declararea statului albanez ca stat laic ar putea încuraja impulsuri
totalitariste
şi contrazice principiile democratice enunţate în Constituţia din 29 aprilie
1992.
Astfel, chiar dacă situaţia în Albania s-a îmbunătăţit vizibil în ceea ce
priveşte
practicarea convingerilor religioase, încă mai există obstacole în calea
drepturilor
religioase ale omului.
Concluzii
Deşi din multe puncte de vedere limitările activităţilor majorităţii
comunităţilor religioase din statele balcanice au dispărut, se pare că o
separare
reală între biserică şi stat nu e dorită nici de liderii religioşi, nici de cei
politici.
Tendinţa este de a se elabora o legislaţie care ar obstrucţiona activitatea
anumitor
grupări religioase — minoritare în aproape toate cazurile — şi se fac încercări
de a le restrînge numeric şi chiar de a le elimina. Forţe foarte puternice se
zbat,
în toate statele balcanice, pentru a reveni la o ordine istorică revolută, în
care
comunitatea religioasă dominantă este favorizată de stat, pe cînd celelalte
sînt
împiedicate să se manifeste. □
NOTE
1. Termenul „Marea Transformare” are ea primă conotaţie trecerea de la ordinea
comunistă
la cea post-comunistă. Se
consideră în general că Marea Transformare a avut loc între 1989 şi
1981, dar procesul a început mai devreme (în 1980, cu Era Solidarităţii în
Polonia, care poate
fi considerată un simptom de început şi în 1985 cu perestroika lui
Gorbaciov, ca start definitiv
al procesului) şi este încă în curs de desfăşurare, mai ales că sensul
termenului de post-comunism
nu este încă pe deplin clarificat.
2. Boulder,
CO: East European Manuscripts, 1992, difuzată de Columbia University Press
3. Cu
excepţia scurtelor vizite din Serbia, Macedonia, Croaţia şi Slovenia, din 1993.
4. Sînt
aduse argumente foarte serioase în sprijinul acestei teze, mai ales privitor la
natura
religioasă a comunismului sovietic, de către Giovanni Codevilla (Religie şi
societatea
comunistă, în Limitele libertăţii religioase în URSS, ed. Dennis J.
Dunn, Berkeley,
CA: Berkeley Slavic Specialities,
1983, pp. 67-84; 68-74).
5. Ibid,
p. 69
6. Dobrica
Cosic, Zbiva se civilizacijska revolucija (O revoluţie a civilizaţiei, în
curs de
desfăsurare), NIN, No.
2045, 11 martie 1990, p. 60.
7. John
Anderson, Controlul administrativ şi legislativ al organelor religioase în Flacăra
luminării în vînt, ed. de Eugene B. Shirley, Jr. şi Michael Rowe
(Washington, DC: Ethics and
Public Policy Center, 1989), p. 68.
8. Ustav na Republika
Makedonija, Skopje,
noiembrie 1991, traducere din limba
macedoneană de P. Mojzes
9. Spas T.
Raikin, Schisma în Biserica Ortodoxă Bulgară, în Religia în Europa de
Est,
vol. XIII, no. 1, feb. 1993, pp. 19-25 and Janice Broun, Schisma din
Biserica Ortodoxă Bulgară,
în Religia în Europa de Est, vol. XIII, no. 3, iun. 1993, pp. 1-5
10. Evangelische Kirchen diskriminiert, în Glaube in der 2. Welt, vol. 22, no. 2,
feb. 1994,
pp. 5-6 şi Religiongesetz im Visier, id. no. 6, iun. 1994, p. 5
11. Kirchliches
Oberhaupt umstritten, ibid, p. 3
12. Statutul
curent al religiilor în Albania, în Albanian Catholic Bulletin, vol.
XV, no.
1994, pp. 24-25
13. Janice
Broun, Implementarea libertăţii religioase in Albania, pp. 26-27
Traducere de Alina Cadariu
*
Paul MOJZES este profesor de Istoria
religiilor la Rosemont College, Pennsylvania.
Născut la Novi Sad, a studiat Dreptul la Belgrad, iar în 1957 emigrează în
Statele Unite.
Predînd la mai multe colegii şi universităţi americane, în această perioadă a
fost şi decan al
centrului Graz (Austria). Este redactor al revistei Religia în Europa de Est şi al celei mai
importante publicaţii americane în domeniu, Jurnal de studii ecumenice. Membru al
Comitetului European al Conciliilor Naţionale Bisericeşti, a publicat mai multe
volume despre
aspectele religioase ale condiţiei umane. Cele mai recente sînt Libertatea religioasă în Europa
de Est şi URSS: înainte şi după Marea Transformare (1992) şi Infernul iugoslav: războaiele
etnoreligioase din Balcani (1994). Are în lucru o carte despre rolul
religiei în războiul din
Bosnia.
Dizertaţie
prezentată la Conferinţa Internaţională a Drepturilor Religioase ale Omului
Astăzi
în Lume, care a avut loc la Universitatea Emory, Atlanta, GA, între 6-9
Octombrie 1994.
(c) Fundaţia Jakabffy Elemér, Asociaţia Media Index 1999-2006