Untitled-1
Studiu
de caz
Relaţia Stat-Biserică în privinţa educaţiei
religioase în şcolile publice din România1
Emil Moise
Motto:
Nu biserica se transformă în stat, vă rog să luaţi bine aminte. Spre
asta năzuia Roma în visurile sale! Cea de a treia ispită a diavolului! Dimpo-
trivă, statul se transformă în biserică, se ridică pînă la ea pentru a păstori
asupra întregului pămînt ceea ce este … suprema menire a credinţei pravo-
slavnice pe lumea asta. Şi luceafărul acesta se va aprinde în Răsărit.2
Ne
confruntăm cu întrebarea privind rolul religiei în viaţa publică a
„democraţiilor
care se nasc”, şi necesitatea vitală ca organizaţiile religioase
să devină parte a
emergentei societăţi civile în loc să caute alianţe politice
nesănătoase cu
statul3.
Să ne imaginăm că cineva (evident, rău intenţionat) te leagă
şi te închide – pe tine
sau pe copilul tău – într- o încăpere; sigur că, în acest caz, nu ai accepta că
eşti liber(ă)
chiar dacă persoana (sau instituţia) respectivă ţi-ar spune că îţi dă
posibilitatea, în baza
unei cereri – scrisă eventual de părinţi –, să poţi solicita să fii dezlegat(ă).
Mai mult,
situaţia nu se schimbă (ba din contră) dacă persoana care îţi limitează
libertatea ar susţine
că o face pentru „a-ţi crea o personalitate activă, motivată şi creativă,
capabilă de
opţiune şi de decizie”4, prin urmare, spre binele tău (sau al
copilului tău). Poţi fi obligat(ă)
să accepţi această situaţie? Îmi imaginez că o veţi considera revoltătoare,
ceea ce înseamnă
că ceva este realmente în neregulă cu modul în care a fost instituită.
Mutatis
mutandis, lucrurile
nu par a sta diferit în cazul reglementării predării
disciplinei Religie în şcolile publice din România. Elevii/ elevele sunt
obligaţi/
obligate să participe la orele de Religie însă pot „alege”, la
solicitarea scrisă a
părinţilor, să nu frecventeze această disiplină, context în care putem afirma că
se
limitează libertatea de conştiinţă.
Viziunea personajului citat în prima parte a motto-ului
implică nu o
coexistenţă a Bisericii Pravoslavnice (Ortodoxe) cu statul ci, mai mult,
o respingere
a acestui rău prin reconstrucţia Statului pe principii creştine.
În
această lucrare voi analiza relaţia Bisericii cu statul în privinţa
educaţiei
religioase în şcolile publice din România. Analiza cantitativă şi calitativă – a
legislaţiei vizînd educaţia religioasă, a modului în care legislaţia a fost
aplicată şi
a unora dintre consecinţele acestora – urmăreşte probleme care circumscriu
termeni
precum libertatea religioasă, noile fenomene religioase5 şi care
conduc la o
redefinire a spaţiului public şi a rolului religiei, cu aspectele
caracteristice: relaţia
dintre stat şi organizaţiile religioase.
Se
vor evidenţia astfel întrepătrunderea şi interrelaţionarea celor două aspecte
principale ale libertăţii religioase: aspectul formal, instituţional, legal şi
aspectul
informal, conectat cu atitudinile personale şi sociale faţă de noile forme şi
manifestări religioase.
Cea
mai exploatată terminologie în încercarea de a defini situaţia religioasă
contemporană depinde de noţiuni precum sincretism, secularism, eclectism şi
plu-
ralism.
Ipoteza
de lucru care stă la baza acestui studiu este aceea conform căreia
România este (sau ar trebui să fie) un stat secular, ipoteză justificată şi de
art. 29,
alin. 5 din Constituţia
României: cultele religioase sunt autonome faţă de stat.
Am ales ca definiţie
a secularizării – „procesul societal în care un sistem religios
transcendent este redus la un subsistem al societăţii printre alte subsisteme şi
ale
cărui susţineri au o audienţă scăzută”6.
În
principal, lucrarea este structurată în două părţi: o analiză normativă a
legislaţiei privind educaţia religioasă în România şi un studiu de caz.
I. Legislaţia privind educaţia
religioasă. Analiză normativă
În
România, relaţia religiei cu educaţia (şcolară) a fost reglementată prin Legea
84 din 24 iulie 19957 – Legea învăţămîntului – modificată şi
republicată în 19998:
Art. 9
(1)Planurile-cadru ale învăţămîntului
primar, gimnazial, liceal şi profesional
includ Religia ca disciplină şcolară, parte a trunchiului comun. Elevul, cu
acordul
părinţilor sau al tutorelui legal instituit, alege pentru studiu religia şi
confesiunea.
(2)La solicitarea scrisă a părinţilor
sau a tutorelui legal instituit, elevul poate
să nu frecventeze orele de Religie. În acest caz, situaţia şcolară se încheie fără
această
disciplină. În mod similar se procedează şi pentru elevul căruia, din motive
obiective,
nu i s-au asigurat condiţiile pentru frecventarea orelor la această disciplină.
În
varianta iniţială, din 1995, în art. 9, alin. (1), teza a doua, Religia era
reglementată ca disciplină obligatorie pentru învăţămîntul primar, opţională
pentru
învăţămîntul gimnazial şi facultativă pentru învăţămîntul liceal şi
profesional9
În data de 25 iunie 1995, 57 de deputaţi au sesizat Curtea
Constituţională
asupra neconstituţionalităţii prevederilor art. 9 alin. (1), teza a doua, susţinînd,
în
esenţă, că prin instituirea obligativităţii studiului religiei în ciclul primar
se aduce
atingere prevederilor constituţionale ale art. 1, alin. (3), teza privind „libera
dezvoltare a personalităţii umane”, ale art. 26 alin. (2) care prevăd că „persoana
fizică are dreptul să dispună de ea însăşi”, ale art. 29 alin. (1), (2) şi
(6) privind
libertatea conştiinţei şi ale art. 45 alin. (5) privind obligaţia autorităţilor
publice
de a contribui „la asigurarea condiţiilor pentru participarea liberă a
tinerilor la
viaţa politică, socială, economică, culturală şi sportivă a ţării”.
În
temeiul art. 19 din Legea nr. 47/199210 privind organizarea şi
funcţionarea
Curţii Constituţionale, Curtea Constituţională a solicitat şi analizat
punctele de
vedere ale preşedinţilor celor două Camere ale Parlamentului şi Guvernului. În
baza art. 5 din aceeaşi lege şi a art. 11 alin. 2 din Regulamentul de
organizare şi
funcţionare a Curţii Constituţionale11, aceasta a solicitat şi
analizat informaţiile
Ministerului Învăţămîntului, iar prin Decizia 72 privind constituţionalitatea
unor
prevederi ale Legii învăţămîntului12, a stabilit că prevederile
art. 9 alin. (1) din
Legea învăţămîntului sunt constituţionale (sub aspectul analizat),
întrucît art. 9
alin. (1), teza finală, din Legea învăţămîntului, „permite o interpretare
conformă
prevederilor constituţionale”: Elevul, cu acordul părintelui sau tutorelui
legal
instituit, alege pentru studiu religia şi confesiunea.
În
interpretarea (puţin forţată) a Curţii Constituţionale, deşi menţionată în
textul
legii ca atare, Religia nu trebuia înţeleasă ca disciplină obligatorie,
obligativitatea
constînd numai în introducerea acestei discipline în planurile de învăţămînt.
Pe
de o parte, interpretarea Curţii Constituţionale oferă o variantă de îmbinare
a legii învăţămîntului cu legislaţia internaţională şi naţională într-un cadru
legislativ
coerent, eliminînd astfel interpretările conform cărora disciplina Religie este
obligatorie; pe de altă parte însă, terminologia folosită de legiuitor în cazul
discutat,
al Legii învăţămîntului, este una care poate (uşor) contribui la interpretări
abuzive
în privinţa libertăţii de alegere a frecventării orelor de Religie (referinţa
este, în
special la clasele din învăţămîntul primar) – „e greu de presupus că fiecare
direc-
tor va fi dotat cu o copie a deciziei Curţii pentru a o aplica întocmai, şi că
va
reuşi acest lucru”13.
Analiza
mea va viza argumentul folosit de Curtea Constituţională pentru a
demonstra că obligativitatea din textul legii nu se referă la obligativitatea
studierii
Religiei.
Astfel,
în opinia Curţii Constituţionale, dreptul de a alege (religia şi
confesiunea) „semnifică şi posibilitatea de a nu avea nici o opţiune religioasă”14.
Analizînd
prin analogie, consider că argumentul folosit de Curtea
Constituţională este unul falacios, întrucît dacă coroborarea tezei conform căreia
învăţămîntul religios este obligatoriu (premisa 1 – art. 9, alin. 1,
teza a doua) cu teza
conform căreia elevul, cu acordul părintelui…, alege pentru studiu religia
…, (premisa 2 – ibid., teza finală), semnifică posibilitatea de a nu
avea nici o
opţiune religioasă, (concluzia C – concluzia Curţii Constituţionale) atunci
coroborarea tezei conform căreia învăţămîntul primar şi gimnazial este
obligatoriu
(premisa 1' – art. 6 şi art. 15, alin. 10) cu teza conform căreia părintele
…, are
dreptul de a alege forma de invăţămînt şi felul educaţiei copilului (premisa
2' -
art. 178, alin. 115)
va semnifica posibilitatea
de a nu alege nici o formă de
învăţămînt sau educaţie (concluzia C), argument pe care, cred, nici măcar
Curtea
Constituţională nu ar fi fost de acord să-l considere valid16.
Însă,
pentru disciplina Religie, nici caracterul de opţională (în varianta din
1995, pentru gimnaziu) nu poate fi corect argumentat, într-un stat de drept; o
disiplină opţională instituie caracterul obligatoriu pe parcursul anului în
care este
aleasă – din oferta şcolii elevii/ elevele îşi aleg un număr de discipline opţionale
(de regulă trei) pe ale căror ore, în anul şolar respectiv, trebuie să le
frecventeze.
Însă un/ o elev/ elevă îşi poate shimba religia pe parcursul anului, ceea ce
înseamnă
că poate să nu mai frecventeze orele acelei disipline, situaţia şcolară rămînînd
neîncheiată (presupunînd că a trecut de mijlocul anului şcolar, nu îşi mai
poate
alege nici o altă disiplină). Pentru a rămîne în contextul respectării
drepturilor şi
libertăţilor fiinţei umane, Religia nu poate fi reglementată în şcolile
publice decît
ca disciplină
facultativă.
În
decembrie 1996, Sinodul Bisericii Ortodoxe Române şi Adunarea Naţională
Bisericească au înaintat Senatului propunerea legislativă cetăţenească, susţinută
prin semnăturile a 1.049.853 de „credincioşi”, privind modificarea art. 9 alin.
(1)
din Legea învăţămîntului nr. 84/1995.
Potrivit
propunerii legislative, acest alineat urma să primească urmatoarea
redactare:
Planurile
învăţămîntului primar, gimnazial, liceal şi profesional includ religia
ca disciplină şcolară de bază17. Participarea la orele de religie se
va face în
funcţie de apartenenţa religioasă şi confesională.
Propunerea
nu a fost adoptată în varianta solicitată întrucît, cu referire
nemijlocită la obiectul iniţiativei legislative, prin adresa nr. 9.304/ 1997,
Ministerul
Învăţămîntului a precizat, următoarele:
1.În
Legea învăţămîntului nu există noţiunea de „disciplină de bază”. Art.
127 alin. (2) prevede că planurile de învăţămînt cuprind discipline
obligatorii,
opţionale şi facultative.
2.
Introducerea religiei ca disciplină obligatorie nu va avea consecinţe nega-
tive asupra elevilor care nu aparţin unei credinţe şi confesiuni dintre cele
recunoscute, potrivit legii. Există posibilitatea ca aceştia – foarte puţini – să
primească spre rezolvare, în şcoală, individual sau în grup diverse sarcini
didactice18.
Din nou, susţinerea privind disciplina Religie (punctul
2 al anexei) este cel
puţin confuză: pe de o parte, legiuitorul a stabilit că elevii „care nu aparţin
unei
credinţe sau confesiuni dintre cele recunoscute oficial sunt foarte puţini (!)”19;
pe de altă parte, din text reiese că dacă un elev aparţine uneia dintre „credinţele
sau confesiunile recunoscute oficial” este obligat (prin lege) să
frecventeze orele
disciplinei Religie20 (ca şi cum prin lege o persoană poate
fi obligată să participe
la slujbele religioase din biserică).
În
varianta modificată şi republicată a Legii învăţămîntului, din 1999,
caracterul disciplinei Religie este, din nou, unul ambiguu, aceasta figurînd ca
obligatorie (parte a trunchiului comun, art. 9, alin. 1) dar cu statut
de opţională
(elevul poate să nu frecventeze orele de religie, art. 9, alin. 2).21
Nici statutul de
disciplină opţională, pentru Religie, nu este însă suficient clarificat
întrucît
opţiunea de a nu frecventa această disciplină nu este condiţionată de alegerea
altei discipline din pachetul de discipline opţionale din planul de învăţămînt,
existînd posibilitatea – conform art. 9, alin. 2 – încheierii situaţiei şcolare
fără
această disciplină, ceea ce îi conferă şi caracterul de disciplină facultativă.
Este
evident, în urma analizei sub aceste trei planuri, că Religia are
caracter
de disciplină facultativă. Menţionarea redundantă, în textul legii, a
celorlalte două
variante nu face decît să îngreuneze opţiunile în privinţa alegerii acestei
disci-
pline, mai exact în privinţa renunţării la frecventarea orelor acestei
discipline.
Ambiguitatea
legislativă este continuată şi în unele acte normative cu caracter de
lege, prin care se atentează la mecanismul de asigurare a libertăţii
religioase. Astfel,
Ordinul nr. 3670/17.04.200122 cu privire la aplicarea
Planurilor-cadru de învăţămînt
pentru liceu în anul şcolar 2001-2002, în contradicţie cu Legea învăţămîntului
(art.
9), anulează caracterul de disciplină facultativă pentru disciplina Religie:
(…)
Luînd în considerare faptul că învăţămîntul din România trebuie să
contribuie la formarea la elevi a unei personalităşi active, motivate şi
creative,
capabile de opţiune şi de decizie, Ministrul Educaţiei şi Cercetării dispune:
(…)
Art.5. Conform art. 9 din Legea învăţămîntului, «planurile-cadru ale
învăţămîntului primar, gimnazial, liceal şi profesional includ Religia ca
disciplină
şcolară, parte a trunchiului comun. Elevul, cu acordul părinţilor sau al
tutorelui
legal instituit, alege pentru studiu religia şi confesiunea. La solicitarea
scrisă a
părinţilor sau a tutorelui legal instituit, elevul poate să nu frecventeze ora
de
religie.» În
această ultima situatie, elevul îşi va alege, în locul disciplinei Religie,
o disciplină opţională.
Ultima
precizare din acest paragraf, care obligă la alegerea unei disipline
opţionale în cazul renunţării la frecventarea orelor de Religie, contrazice
alineatul
din Legea învăţămîntului (art. 9, alin. 2) în care se prevede încheierea situaţiei
şcolare fără disiplina Religie („în acest caz situaţia şcolară se
încheie fără această
disciplină”).
În unele dintre anexele Ordinului Ministrului Educaţiei se
prevede23, printr-
o notă sub un tabel că „elevii care nu studiază Religia îşi vor completa, în
mod
obligatoriu, schema orară cu un opţional ales în urma procesului de
consultare”.
Deşi
invocă, în preambulul Ordinului, „formarea unei personalităţi capabile
de opţiune şi decizie”, Ministrul Educaţiei şi Cercetării, printr-o notă în
subsolul
unui tabel, care contrazice chiar Legea învăţămîntului, restricţionează
libertatea
religioasă: dacă un/o elev/elevă (la solicitarea scrisă a părinţilor…)
va dori să
nu mai frecventeze orele disciplinei Religie (să presupunem ca şi-a
schimbat
religia) la mijlocul semestrului al II-lea, nu va putea să-şi mai aleagă un opţional,
ceea ce va determina continuarea disciplinei Religie, împotriva dorinţei
(şi a
voinţei) legitime a elevului/ elevei.
O
situaţie ilegală de ascensiune (cel puţin în privinţa puterii) a Bisericii, cu
sprijinul instituţiilor publice, este evidenţiată şi în scoaterea la concurs,
în fiecare
an24, a posturilor titularizabile pentru disciplina Religie. Pentru
a putea fi oferită
spre titularizare, în condiţiile legii, o catedră trebuie să prezinte garanţia
viabilităţii
pentru o perioadă de cel puţin 4 ani. Mai mult decît atît, conform Metodologiei,
nu pot fi oferite spre concurs catedrele pentru discipline opţionale25.
Pe
de o parte, aşa cum prevede legea, disciplina Religie are caracter de
disciplină facultativă, deci nu poate fi titularizabilă (decît ilegal); pe de
altă parte,
existînd garanţia
libertăţii religioase, asigurată de reglementările internaţionale26
şi de Constituţia
României, nu poate fi asigurată viabilitatea unei catedre pentru
disciplina Religie – oricînd o persoană îşi poate schimba religia sau
poate renunţa
la ea (fără a alege o alta), a gîndi şi a legifera altfel însemnînd o diminuare
(considerabilă) a acestei libertăţi.
În
alin. 3 al art. 9 din Legea 84/1995, republicată în 1999, se prevede că, la
cererea cultelor recunoscute oficial de stat, organizarea învăţămîntului
teologic
specific pregătirii personalului de cult şi activităţii social-misionare, în
subordinea
Ministerului Educaţiei Naţionale, se face „proporţional cu ponderea
numerică a
fiecărui cult în configuraţia religioasă a ţării, potrivit recensămîntului
oficial
reactualizat”.
Această
restricţie27 nu este corect justificată întrucît, pe de o parte, în
cadrul
recensămîntului, la întrebarea privind religia „răspunsul nu este
obligatoriu. Cel
care este întrebat poate să declare religia de care aparţine, poate să declare
că
este ateu sau poate să spună că este o problemă personală – şi atunci se va
considera nedeclarat. Adică, spre deosebire de celelalte întrebări, are dreptul
de
a nu răspunde la această întrebare”28.
Însă
nici această situaţie nu este reglementată destul de clar întrucît, prin
art. 21, alin. (1), lit. b), şi alin. (2), din Hotărîrea Guvernului nr. 680/2001,
privind
organizarea şi desfăşurarea recensămîntului populaţiei şi al locuinţelor din
România în anul 200229, se stabileşte că refuzul de a furniza
personalului de recensămînt
informaţiile prevăzute în formularele de înregistrare sau furnizarea
de date eronate sunt
considerate contravenţii pentru care se aplică o amendă
între 2 000 000 lei şi 10 000 000 lei.
De
asemenea, pe coperta I a formularului pentru recensămînt,
2002, este
trecută menţiunea „Cetăţenii au obligaţia de a furniza recenzorului informaţii
complete şi corecte”, iar la capitolul IV: Date
privind persoanele înregistrate în
gospodărie, la
pct. 17. Religia, există doar două rubrici (Ortodoxă şi Altă
religie)
fără a fi specificată şi posibilitatea neapartenenţei la una dintre
religii.
În
interviurile realizate cu recenzori, aceştia mi-au spus că au existat persoane
care nu ştiau ce să răspundă la întrebarea privind religia sau persoane care dădeau
răspunsuri de tipul „treceţi ce este toată lumea”, sau „treceţi ce au
zis şi ceilalţi”30.
Mai
mult, deşi 84% din populaţia României se declară ca aparţinînd
confesiunii creştin-ortodoxe, sondajul Gallup din septembrie 2003,
„Intoleranţă, discriminare şi autoritarism în opinia publică”, comandat
de
Institutul de Politici Publice arată că (doar) 49,8% dintre respondenţi/
respondente cred în viaţa de după moarte, iar 42,3% consideră că este mai
important să fii om bun decît să crezi în Dumnezeu, ceea ce contravine
principiilor de bază ale cretinismului31.
Pe de altă parte, Conferinţa Generală a Organizaţiei Naţiunilor Unite pentru
educaţie, ştiinţă şi cultură, a adoptat la Paris, la 14 decembrie 1964 Convenţia
privind lupta împotriva discriminării în domeniul învăţămîntului, care,
la art. 3,
lit. d, susţine următoarele:
În
scopul de a elimina sau preveni orice discriminare în sensul prezentei
Convenţii, Statele Participante îşi iau angajamentul să nu admită, în cazul
unui
ajutor eventual, dat sub orice formă, de către autorităţile publice instituţiilor
de
învăţamînt, nici o preferinţă sau restricţie bazate exclusiv pe faptul că
elevii
aparţin unui grup determinat;
România
a devenit parte la această convenţie prin Decretul 149 din 2 aprilie
1964 pentru ratificarea Conventiei privind lupta împotriva discriminării în
domeniul învăţămîntului32.
Restricţia
impusă prin art. 9, alin. (3), teza întîi a fost reglementată din au-
gust 1999 prin adoptarea Legii 151 din 30 iulie 199933 privind
aprobarea
Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 36/1997 pentru modificarea şi
completarea Legii învăţămîntului nr. 84/ 1995:
Cultele
recunoscute oficial de stat pot solicita Ministerului Educaţiei
Naţionale organizarea unui învăţămînt teologic specific pregătirii personalului
de
cult şi activităţii social-misionare a cultelor, numai pentru absolvenţii
învăţămîntului gimnazial sau liceal, după caz, proporţional cu ponderea numerică
a fiecărui cult în configuraţia religioasă a ţării, potrivit recensămîntului
oficial
reactualizat.
II. Studiu de caz
Voi
continua lucrarea cu un studiu de caz, o analiză a modului în care s-au făcut
demersurile introducerii educaţiei moral-religioase în învăţămîntul de
stat34, cîteva
dintre etapele parcurse şi unele dintre consecinţe. Alături de instrumentele
menţionate
în introducerea lucrării – analiza cantitativă şi cea calitativă – am folosit
interviuri cu
elevi/eleve, părinţi ai acestora, profesori/profesoare, inspectori şcolari.
Materialele -
procese verbale, dări de seamă, informări, adrese, cereri – au fost preluate
din arhivele
Episcopiei Buzăului şi ale Seminarului Teologic Liceal din Buzău.
II.1
Predarea altor discipline, în afarara religiei, de căre absolvenţi ai
instituţiilor de învăţămînt teologic, în şcolile de stat
Absolvenţii
seminarelor teologice, ai seminarelor monahale şi ai institutelor
teologice au fost angajaţi pentru predarea şi a altor discipline în afara
disciplinei
Religie.
În
22.02.1991, Ministerul Învăţămîntului şi ştiinţei şi Secretariatul de Stat
pentru Culte au emis o Notă comună cu numerele 32443, respectiv 1448,
privind
posibilitatea utilizării absolvenţilor de seminarii şi ai institutelor
teologice de grad
universitar ca învăţători, respectiv ca profesori cu studii superioare, pentru
predarea
unor discipline în şcolile de stat începînd cu trimestrul al II- lea al anului
de
învăţămînt 1990-1991.
În
26.02.1991, prin adresa nr. 1693, Cancelaria Sfîntului Sinod din cadrul
Patriarhiei Române solicită Episcopiei Buzăului selecţionarea, de urgenţă, a
preoţilor care, conform Notei Ministerului Învăţămîntului şi ştiinţei şi
Secretariatului de Stat pentru Culte, corespund pentru a preda în şcolile de
stat,
cu precădere din mediul rural, disciplinele: muzică, limba română, limba latină,
limbi moderne.
Recomandările
eparhiilor urmau să fie trimise inspectoratelor şcolare
teritoriale care „aveau nevoie” de cadre didactice.
În
urma solicitării Episcopiei Buzăului35, protopopiatele din judeţele
Buzău
şi Vrancea, au întocmit tabele cu numele preoţilor care corespund (atît ca pregătire
cît şi ca metodologie) pentru a putea preda în şcolile de stat, „cu precădere
în
mediul rural”, disciplinele prevăzute în nota comună:
- Protoeria Buzău36: 71 preoţi –
17 cu seminar teologic (notaţi, în continuare,
cu ST), 54 licenţiaţi în teologie (notaţi, în continuare, cu LT);
- Protoeria Pătîrlagele37: 14
preoţi – 14 LT;
- Protopopiatul Rîmnicu Sărat38:
12 preoţi – 12 LT ;
- Protoeria Panciu39: 44 preoţi
– 35 LT, 1 ST;
- Protopopiatul Focşani: 44 preoţi – 40 LT,
4 ST;
Ulterior,
listele au fost trimise Inspectoratelor şcolare Judeţene Buzău şi
Vrancea.
II.2.
Predarea religiei în şcolile de stat: Scapă cine poate!
Deşi
în instituţiile de învăţămînt teologic s-a oferit oportunitatea pregătirii
în scopul predării Religiei (existînd clase cu această specializare în
institutele
teologice, seminarele teologice şi seminarele monahale), din paragraful final
al
Notei reiese prioritatea care a fost acordată preoţilor în predarea
acestei disci-
pline40. De asemenea, deşi predarea acestei discipline are loc în şcoli
ale
Ministerului Educaţiei – şcoli publice, prioritatea în decizii, în privinţa
încadrării
suplinitorilor, o deţin Secretariatul de Stat pentru Culte şi „conducătorul
unităţii
centrale de cult” (aceste aspecte constituind unele dintre sursele neînţelegerilor
în privinţa alegerii cadrului didactic, în unele şcoli; vezi infra, pp. 27-
28).
În
adresa Cancelariei Sfîntului Sinod al B.O.R., nr. 5331/ 14.06.1990, către
Episcopia Buzăului, se aduce la cunoştinţă că Sfîntul Sinod în şedinţa
sa de lucru
din 08.06.1990 a examinat referatul Cancelariei Sfîntului Sinod privind
organizarea
cursurilor de metodologie şi didactică pentru preoţii care vor preda religia în
şcolile
din învăţămîntul de stat în anul şcolar 1990-1991.
În urma concluziilor
la care s-a ajuns, Sfîntul Sinod a hotărît (printre altele):
-la
aceste cursuri vor participa cîte un preot din fiecare protopopiat, rînduit
de Chiriah, dintre preoţii cu pregătire şi vocaţie didactică, consilieri
culturali de
la centrele
eparhiale şi profesori de la seminariile teologice care predau Omiletica
şi Catehetica;
organizarea
cursurilor de metodologie şi didactică va avea loc la Institutul
Teologic Universitar din Bucureşti în perioada 16-27 iulie 1990, într-o singură
serie;
- în cursul lunii august, a.c., eparhiile,
la rîndul lor, vor organiza, pe
protopopiate sau grupe de preoţi, seminarizarea acestor prelegeri folosind în
acest
scop pe preoţii, consilierii şi profesorii de seminar care au participat la
cursurile
de metodologie şi didactică la Institutul Teologic Universitar din Bucureşti.
Din
cuprinsul Eparhiei Buzăului au participat la cursurile de metodologie şi
didactică, organizate de Institutul Teologic Universitar Bucureşti, 8 preoţi41.
În
Protocolul încheiat între Ministerul Educaţiei şi ştiinţei42 şi
Secretariatul
de Stat pentru Culte43, la 11.09.1990, privind introducerea educaţiei
moral-
religioase în învăţămîntul de stat, la pct. 3, se prevede că „educaţia
moral-
religioasă accentuează asupra elementelor de etică şi istorie culturală. (…)
Elaborarea programelor de învăţămînt şi predarea se vor face în spirit
irenic,
ţinînd seama de principiile vieţii comune într-un stat modern”, iar la pct.
2 se
menţionează că educaţia moral-religioasă este obiect de învăţămînt şi „are
statut
de disciplină opţională şi facultativă”. Este interesant de remarcat că
nici una
dintre prevederile cheie ale acestui Protocol iniţial nu au fost
respectate44: educaţia
„moral-religioasă” nu s-a concentrat pe elemente de etică şi istorie culturală,
programele de învăţămînt şi predarea nu au respectat (şi nu respectă) spiritul
irenic, iar
despre „principiile vieţii comune într- un stat modern”… se pare că
tendinţa
este de a le combate şi nu de a le promova.
În
urma sesizării celor 57 de deputaţi asupra neconstituţionalităţii prevederilor
art. 9 din Legea învăţămîntului, în punctul de vedere al preşedintelui Camerei
Deputaţilor se considera că textele în discuţie sunt constituţionale. În acest
sens,
se arătau, în esenţă, următoarele:
Studiul
religiei, în conformitate cu opţiunea elevului şi acordul părintelui
sau tutorelui legal, în măsura în care obiectul materiei şi modalitatea de
predare
se integrează procesului normal de învăţămînt şi se axează pe prezentarea unor
elemente de cultură religioasă generale, abordate într-o manieră neutrală
(sic!),
nu poate fi considerat, ca şi în cazul altor discipline, o modalitate de
constrîngere
a subiecţilor în aderarea la o anumită religie45.
Afirmaţiile
preşedintelui Camerei Deputaţilor sunt false întrucît, în contextul
educaţional dat, studiul religiei, în şcolile de stat din România, nu se axează
pe
prezentarea unor elemente de cultură religioasă generală, iar prevederile
punctului
3 din Protocol au fost încălcate de B.O.R., respectiv prin nerespectarea
caracterului
irenic al disciplinei educaţie moral-religioasă chiar din programa
analitică46.
Astfel, pentru fiecare clasă, de la clasa I pînă la clasa a XII- a, programa
începe
cu Semnul Sfintei Cruci (semn specific Bisericii Ortodoxe şi care, în
cadrul altor
confesiuni creştine este neacceptat). În Abecedarul micuţului creştin, Bucureşti:
Editura
Didactică şi Pedagogică, 1992, apărut cu aprobarea Comisiei Patriarhale
Române pentru Învăţămînt şi cu avizul Ministerului Educaţiei Naţionale nr.
32530/
17.06.1990, se prezintă explicit, cu detalii în imagini, cum se face semnul
crucii,
caracteristic confesiunii ortodoxe.
Din
interviuri cu eleve/elevi de diferite clase47, a reieşit că la toate
orele de
religie li se solicită să facă acest semn, cu faţa orientată către o
icoană – aparţinînd
tot confesiunii ortodoxe şi care rămîne în clasă tot timpul, nu numai la orele
de
religie – care este prezentă în toate sălile de clasă (icoanele ortodoxe nu
lipsesc
nici de pe pereţii cancelariilor sau ai birourilor persoanelor din conducere,
fiind
însoţite, nu de puţine ori, şi de Calendarul creştin-ortodox); acceptarea,
de către
conducerea şcolilor publice, a icoanelor pe pereţii claselor şi ai
cancelariilor este
o încălcare a libertăţii religioase şi o promovare a intoleranţei, sancţionate
prin
Convenţia privind lupta împotriva discriminării în domeniul învăţămîntului, la
care România este parte48.
În
una dintre şcolile din Buzău49, la clasele primare, în anul şcolar
2001-
2002, profesoara de religie le spunea elevelor/elevilor că „dacă nu vin la şcoală
cu cruciuliţă la gît o să apară diavolul şi vor păţi numai lucruri rele”. La
una din
clasele I, mama unei eleve mi-a spus că aceasta se trezea plîngînd noaptea,
întrucît,
la ea în clasă, pentru a fi mai convingătoare, profesoara le-a desenat diavolul
pe
tablă. În discuţiile purtate, printr-o elocvenţă pentru care ar fi invidiat-o şi
cei patru
evanghelişti, profesoara respectivă mi-a spus că atît timp cît Fecioara
Maria
– care veghează la buna desfăşurare a activităţii ei –, nu i-a atras atenţia,
înseamnă
că nu a greşit50.
Un
exemplu similar s-a întîmplat şi la altă şcoală51 unde mama unei
eleve a
trebuit să meargă cu aceasta la psiholog în urma unei poveşti predată la ora de
religie (probleme similare avînd şi alţi copii, ceea ce i-a determinat pe părinţi
să
solicite schimbarea profesorului respectiv).
Tot
la aceeaşi şcoală, la clasele primare, în cadrul orei de religie, profesorul
le-a
spus elevelor/elevilor că „pe umărul drept aveţi un îngeraş, iar pe umărul
stîng un
drac, prin urmare aveţi grijă cum vă închinaţi: dacă începeţi cu partea stîngă,
vă
închinaţi dracului”. Tot la clasele primare li s-a spus elevelor/ elevilor:
„dacă intraţi
într-o biserică adventistă, dă tractorul peste voi” (în imediata vecinătate
a şcolii
respective se află un aşezămînt al confesiunii adventiste de ziua a şaptea).
Într-un
liceu din Buzău52, la orele de religie, profesorul le-a spus
elevelor/
elevilor, în anul şcolar 2001-2002, că unele dintre confesiunile care nu sunt
ortodoxe (dar care sunt printre confesiunile acceptate, legal, în România) sunt
secte53. Este interesant de observat că dintre confesiunile
acceptate în România
s-a referit numai la cele care au reprezentanţi/reprezentante în Buzău.
Bisericile care nu aparţin confesiunii ortodoxe, sunt prezentate ca fiind un
pericol pentru
cei/cele care intră în ele. De asemenea, unele dintre confesiunile
respective sunt prezentate ca denigratoare ale confesiunii ortodoxe;
(din caietul
de religie al unui elev de clasa a IX- a54): „(…) adventiştii
denigrează Biserica
Ortodoxă, (…) pentru ei biserica este stăpînită de diavol, iar singurul
adăpost
de acesta este casa lor”; sau: „Martorii lui Iehova este una dintre cele
mai
periculoase secte (…) este una dintre formele de fanatism religios” – la
una dintre
clasele a III-a55, profesoara de Religie le-a spus copiilor să
nu vorbească cu cei
din „secta Martorii lui Iehova”şi în nici un caz să nu îi primească în
casă.
La
aceeaşi şcoală, în clasa a V-a (an şcolar 2003-2004), profesora de Religie
le-a spus copiilor că Dumnezeu îi iubeşte numai pe ortodocşi. Din
colectivul clasei
fac parte şi două eleve care nu aparţin confesiunii ortodoxe şi care participă
la
ora de Religie: una aparţinînd confesiunii evanghelice, iar alta aparţinînd
confesiunii iudaice. Deşi una dintre colege a protestat chiar în timpul orei:
„doamna profesoară, eu cred că Dumnezeu ne iubeşte pe toţi – nu numai pe
ortodocşi, ci şi pe colegele noastre”56, reacţia negativă nu a
întîrziat să apară,
unii/unele colegi/colege îndepărtîndu-le, în pauză, pe cele două fete spunînd că
sunt „spurcate”. Problema s-a discutat în şedinţa pe clasă, mama uneia
dintre
cele două eleve solicitîndu-i dirigintei să discute cu profesoara de Religie
pentru
a-şi modifica discursul, cel puţin în cadrul şcolii.
La
mai multe şcoli şi licee din (judeţul) Buzău57, profesorul de
religie (preot) le
solicită elevelor/elevilor, la ora de religie, să prezinte aspecte din slujba ţinută
la una dintre
bisericile ortodoxe în duminica precedentă zilei în care are loc lecţia. De
asemenea, unele dintre eleve58 mi-au spus că li se solicită ca la
ora de Religie să nu
stea cu capul descoperit. La acelaşi liceu, la deschiderea anului şcolar,
directorul a
propus ca toate zilele de şcoală să înceapă şi să se încheie cu o rugăciune.
Obligarea
elevelor şi a elevilor de a merge la biserică este întîlnită frecvent
în şcolile din mediul rural: în Grup Şcolar Industrial (G.S.I.) Berca, în şcoala
din
Pleşcoi59, în şcoala din Săgeata, în şcoala din Cîndeşti (anul şcolar
2003- 2004).
Dacă nu merg la biserică săptămînal, elevelor/elevilor li se scad puncte la
notarea
din cadrul orei de Religie. Asemenea situaţii sunt întîlnite şi în alte
judeţe60. În
comuna Săgeata, pentru astfel de „abateri” copiilor li se dau note sub nota de
promovare a clasei, iar în Cîndeşti copiii sunt obligaţi să cumpere şi trei
lumînări.
La şcoala din Joseni, profesorul (preot) de religie a pedepsit un elev61
în clasa a
IV-a ţinîndu-l în picioare toată ora (în prezenţa celorlalţi copii) pentru că,
în
preajma sărbătorilor de Paşte, a vizionat un fim difuzat în localitate de
membrii
unei confesiuni protestante62. Astfel de comportamente sunt
considerate infracţiuni
şi sunt pedepsite ca atare de legislaţia din România. Astfel, Codul Penal
sancţionează cu închisoare de la o lună la 6 luni sau cu amendă „fapta de a
obliga
o persoană, prin constrîngere, să participe la serviciile religioase ale
vreunui
cult, sau să îndeplinească un act religios legat de exercitarea unui cult”63.
În G.S.I. Berca, unul dintre profesorii de Religie (preot) obligă copiii
ca, în
şcoală, să i se adreseze cu apelativul Prea Cucernice Părinte. De
asemenea, pentru
acelaşi profesor (preot) formula de salut trebuie să fie, obligatoriu, Săru’
mîna.
În
procesul verbal al Conferinţei preoţeşti, Protoeria Buzău, încheiat în
data
de 28.08.199064 se menţionează că „acest subiect (al educaţiei
moral-religioase,
n.m., E.M.) ne dă mult de gîndit şi ne întrebăm dacă noi putem
acoperi atîtea ore
de religie, dacă putem fi în acelaşi timp şi preoţi şi profesori”; după cum
relevă
studiul de faţă, întrebarea a rămas valabilă şi după 14 ani de la adresarea ei
iniţială.
Prin
adresa nr. 3407/ 12.09.1990 Episcopia Buzăului informează Cancelaria
Sfîntului Sinod că, în cadrul întrunirilor organizate pe protopopiate, la
cea de a
treia parte, care a constat în discuţii pe marginea temelor prezentate, s-au făcut
sugestii şi propuneri, printre care:
- reintroducerea religiei în şcolile de
stat „e o problemă care trebuie să mobilizeze
nu numai pe preoţi, ci şi pe părinţii copiilor, care părinţi să solicite acest
lucru”;
- oficierea, în cadrul fiecărei instituţii şcolare,
la începerea noului an şcolar,
a slujbei de Sfeştaniei şi a Te Deumului (specific ortodoxe, n.m.,
E.M.);
- înfiinţarea la Bucureşti, în cadrul
Patriarhiei a unui „post naţional de ra-
dio prin intermediul căruia să se expună învăţăturile Bisericii noastre, să se
facă
o informare exactă şi la timp asupra tuturor evenimentelor cu caracter
bisericesc”;
În
primele zile ale anului 1991, Secretariatul de Stat pentru Culte a emis un
Apel- Invitaţie65 la dezbateri în cadrul unei sesiuni ştiinţifice
cu tema „O breşă între
trecut şi viitor; impactul religiei creştine în societatea românească
contemporană”. La
secţiunea a II-a, Religie şi Educaţie, problematica de discutat
era: Criza moralei. Criza educaţiei… Introducerea educaţiei moral-religioase
în
şcolile învăţămîntului de stat66.
Pentru
„organizarea de întîlniri şi dezbateri, activităţi metodice şi lecţii
deschise în vederea unei bune desfăşurări a orelor de educaţie moral-religioasă”
au fost emise Circulara Sfîntului Sinod nr. 641/ 1991 şi Comunicatul
Ministerului
Învăţămîntului şi ştiinţei şi Secretariatului de Stat pentru Culte, din
01.02.1991
La
propunerea Comisiei învăţămîntului pentru pregătirea personalului
bisericesc, Sfîntul Sinod a aprobat67 ca în cadrul primei întruniri
preoţeşti, din
luna iunie 1991, să se trateze subiectul „Educaţia moral- religioasă a
tineretului”.
În
adresa nr. 1519/ 08.05.1991, emisă de Episcopia Buzăului către Cancelaria
Sfîntului Sinod, se menţionează organizarea unor întruniri şi dezbateri, în
cadrul
Eparhiei Buzăului, de comun acord cu cele două inspectorate şcolare judeţene,
Buzău şi Vrancea. Au avut loc discuţii cu privire la modul cum se desfăşoară
ora
de educaţie moral-religioasă în învăţămîntul de stat, greutăţile întîmpinate în
acest
sens şi propuneri pentru viitor. Printre „greutăţi”, este menţionat şi faptul că
orele
de religie au fost programate la începutul sau sfîrşitul orelor, problema fiind
nu
lipsa de interes a elevilor/ elevelor pentru această disciplină (întrucît în
procesele
verbale, ale reprezentanţilor B.O.R., este menţionat „un interes larg” al
acestora
pentru Religie), ci faptul că nu se respectă Protocolul încheiat
între Ministerul
Învăţămîntului şi ştiinţei şi Secretariatul de Stat pentru Culte, în care este
precizat
ca ora de religie să fie „inclusă în orar”68.
Printre propuneri:
organizarea de
întruniri cu preoţii în probleme de metodologie şi didactică;
- intervenţia în vederea schimbării
denumirii disciplinei educaţie moral-
religioasă;
În
adresă se precizează că reprezentanţii celor două inspectorate şcolare
judeţene s-au angajat să rezolve „favorabil” problemele sesizate (care revin
unităţilor respective).
De
asemenea, se menţionează că în cadrul Inspectoratului şcolar Judeţean,
la data de 30.04.1991, toţi directorii de şcoli au fost îndrumaţi să „includă
această
disciplină în orar, să aibă rubrică în catalog şi să fie notată, iar lecţiile
predate
să fie menţionate în condică”.
În
privinţa „interesului larg” acordat de eleve/elevi disciplinei Religie,
diriginta unuia dintre liceele din Buzău69 a solicitat acestora
(clasa a XI- a), după
începerea anului şcolar 2002-2003, să scrie pe o foaie de hîrtie opţionalele pe
care le-ar fi ales dacă li s-ar fi dat această posibilitate (de regulă, opţionalele
sunt
deja alese – dar nu de eleve/elevi sau părinţii acestora – atunci cînd
începe şcoala).
Fiecare trebuia să aleagă trei opţionale. Nici un/o elev/ă nu a ales Religia.
Consider
că acest aspect este foarte important şi cred că ar trebui să se insiste pe
alegerea propriu-zisă a opţionalelor de către eleve/ elevi, după ce aceste opţionale
sunt afişate la un avizier însoţite de o descriere a lor. De asemenea, un
aspect la
fel de important este şi faptul că nici un/ o elev/elevă nu ştiau că Religia
este
disciplină opţională.
În
interviurile realizate cu eleve/elevi de clasele a IX-a, a X-a, a XI-a şi a
XII-a70, doar în două clase (din 19 analizate) procentul celor care
au ales ca
disciplină opţională Religia a fost 30%, în rest situîndu-se sub 20%, în
unele
clase existînd o singură preferinţă pentru această disciplină, iar în altele
chiar
nici una. 90% dintre elevele/elevii intervievate/intervievaţi nu ştiau că Religia
este disciplină opţională şi chiar facultativă (poate să nu fie aleasă fără
a se face
o alta în loc)71. Dintr-un total de 366 eleve/elevi, doar 51 au ales
ca disciplină
opţională Religia (le-au fost indicate 9 discipline, din care trebuia să
îşi aleagă,
fără precizarea numelui elevei/elevului, 3 opţionale), reieşind astfel, un
procent
de 13,93% (din totalul elevelor/elevilor în clasele respective, au fost
absente/
absenţi în timpul interviurilor 29 eleve/ elevi).
Nici
cadrele didactice, în majoritate, nu ştiu că disciplina Religie are
caracter
facultativ, ceea ce afectează informarea elevelor/elevilor şi a părinţilor
acestora
(nici o/un dirigintă/diriginte, din şcolile analizate nu a anunţat copiii sau părinţii
de posibilitatea nefrecventării orelor de Religie). De altfel,
reglementarea acestei
discipline reflectă o duplicitate care, măcar în Legea învăţămîntului ar fi
trebuit
evitată: Religia apare ca obligatorie în ofertă, iar cei/cele care
doresc să nu
frecventeze orele respective trebuie să solicite, în scris, acest lucru72.
Varianta
corectă ar fi trebuit să prevadă solicitarea celor care doresc sa frecventeze
orele
de Religie şi nu a celor care doresc să nu frecventeze aceste ore.
În
şcoala unde predau73, după ce am anunţat, la toate clasele unde am
ore, că
frecvenţa acestei discipline nu este obligatorie, aproximativ 30 de elevi/eleve
şi-
au anunţat intenţia de a nu mai participa. Este uşor de imaginat de ce intenţiile
lor
nu s-au regăsit în practică. Doi dintre elevi (în vîrstă de peste 18 ani) au
anunţat
însă renunţarea la această disciplină74. Ambii au fost însă determinaţi,
de
majoritatea cadrelor didactice care le predau, să reia frecventarea orelor de Religie.
Ceea ce s-a şi întîmplat, după nici trei săptămîni75. Din discuţii
cu elevi/eleve de
la diverse şcoli a reieşit teama acestora de a alege să nu frecventeze ora de
religie.
În
procesul verbal încheiat în data de 18.06.199176 la conferinţa preoţească
din cadrul Protoieriei Buzău, cu tema „Educaţia moral-religioasă a tineretului şi
a
întregului popor” se menţionează că „educaţia rece, scolastică, trebuie
evitată
sau, cel puţin, trecută pe locul doi…. Sfînta Scriptură trebuie să aibă primul
rol
în educaţie: a ajunge asemenea lui Dumnezeu, iată ţinta de atins”.
Nu
lipsesc exprimările sexiste (şi, evident, discriminatorii): „Educaţia avînd
la bază omul ca chip al lui Dumnezeu va trimite în lume bărbaţi capabili să cugete
şi să lucreze cu putere, care să fie stăpînii şi nu robii împrejurărilor, bărbaţi
cu idei largi, cu idei clare şi avînd curajul convingerilor lor”. Un asemenea
exemplu de sexism în limbaj îl putem întîlni şi în practica predării acestei
disci-
pline – la una din şcolile din Buzău77 la clasele a doua, profesoara
de religie le-a
explicat elevelor şi elevilor, la lecţia „Iubirea şi purtarea de grijă a lui
Dumnezeu
faţă de lume” că Dumnezeu se poartă cu noi ca un tată cu fiii lui78.
Se
recunoaşte totodată că, deşi este creată posibilitatea predării religiei în
şcoli, „o problemă care se ridică acum este pregătirea noastră din punct de
vedere
pedagogic pentru această deosebită lucrare cu tineretul ţării”.
În
referatul conferinţei din 20.06.199179, parohia Unguriu, se dau ca
exemple
de educaţie pasajul din Vechiul Testament în care femeia este citată printre
proprietăţile bărbatului, alături de boul, asinul şi alte dobitoace ale
acestuia şi
pasajul în care este promovată metoda răzbunării – „ochi pentru ochi, dinte
pentru
dinte…” – sugerîndu-se că „influenţele educative” ale profeţilor asupra
poporului
evreu ar putea fi transpuse în „adevărate manuale de educaţie”:
Să
nu doreşti femeia aproapelui tău, nici ogorul lui, nici sluga lui, nici
slujnica
lui, nici boul lui, nici asinul lui şi nici unul dintre dobitoacele lui (…)!
Iar
de va fi şi altă vătămare atunci să plătească suflet pentru suflet, ochi
pentru ochi, dinte pentru dinte, mînă pentru mînă, picior pentru picior.80
Se menţionează că Vechiul Testament este o carte (sic!) puternic
educativă.
Este,
cred, interesant de menţionat că exemple care reflectă acest tip de
educaţie, prin pedeapsă, se regăsesc şi în manualele religioase ale confesiunii
ortodoxe. În Abecedarul ortodox (vezi supra), un băiat, care este prezent şi în
imagini şi în text, fiindu-i specificat şi numele (Vasilică), este pedepsit de
Dumnezeu pentru că a vrut să strice cuibul unei rîndunici. Pedeapsa ilustrează
o
metodă educativă care nu este tocmai în acord cu normele Ministerului Educaţiei
şi Cercetării şi nici, măcar, în acord cu învăţătura creştină, aceea a
dragostei şi a
recompensei: scara, pe care băiatul s-a „căţărat” încercînd să strice cuibul
rîndunicii, a alunecat, „ Vasilică a căzut şi toată vara a zăcut bolnav în
spital”.
În imagine Vasilică este prezentat căzut la pămînt, cu scara peste abdomen,
peste
membrele inferioare şi peste unul din membrele superioare (în lecţia Fiţi
buni cu
vieţuitoarele, pp. 36- 37); în această prezentare se poate identifica o
ierarhie de
putere, tendinţa putînd fi considerată ca fiind aceea de a dezvolta un caracter
răzbunător; subsumîndu-se temei sugerată în titlu, conţinutul lecţiei putea fi
unul
în care să se explice copiilor cum ar putea fi buni cu vieţuitoarele (oferind
acestora
hrană, construindu-le un adăpost, sau protejîndu-le împotriva pericolelor ş.a.m.d.)
şi nu unul în care să poată fi identificat un conflict între copii şi animale,
conflict
soluţionat de Dumnezeu în favoarea animalelor81.
Tot
o ierarhie de putere care poate ilustra metoda educaţiei prin pedeapsă este
identificată în una dintre imaginile lecţiei Sfîntul Nicolae, prietenul
copiilor, pp.14- 15,
(manualul confesiunii ortodoxe) în care, unuia dintre copii (băiatului) Sfîntul
Nicolae i-a adus în dar cîteva nuiele; în text se menţionează explicit că „Sfîntul
Nicolae
împarte daruri copiilor cuminţi şi credincioşi” (p.15). În Pravila
Bisericească, se
menţionează că pentru copii „în anumite împrejurări, o bătaie chibzuită şi părintească
le este de mult folos”82, dîndu-se următorul citat din Biblie
(Proverbe 13, 24): Cine-şi
cruţă nuiaua, îşi urăşte copilul, iar cine-l iubeşte, îl pedepseşte.
În
procesul verbal încheiat în data de 20.06.199183 la conferinţa preoţească
cu tema „Educaţia moral-religioasă a tineretului” în cadrul Protoieriei Panciu,
preotul din Rotileşti considera că „nu s-a procedat bine prin înfiinţarea
multor
facultăţi de teologie în care pătrund tineri nepregătiţi şi cu vicii, care vor
face
greutăţi bisericii. De ce ierarhii Bisericii noastre şi reprezentanţii preoţimii
din
Parlament nu iau poziţie faţă de străinii care vin în ţară la noi şi fac
propagandă
religioasă pe stadioane? De ce nu ne apărăm mai cu curaj religia noastră
ortodoxă
strămoşească?”84
Din
acelaşi proces verbal, consider că sunt interesante unele dintre precizările
protopopului care şi-a centrat discursul pe „marea misiune a predării
religiei în şcoli”:
Criza
morală în care se zbate astăzi poporul nostru este în bună măsură
urmarea propagandei ateiste. Considerăm că ieşirea din această criză nu va fi
posibilă fără ca tînăra generaţie să cunoască adevărurile creştine şi să se
deprindă
cu practicarea valorilor morale creştine. Alături de Biserică, şcoala îşi poate
aduce
un mare aport în
acest sens dacă va reveni la predarea religiei. În interesul viitorului
moral al copiilor noştri, al neamului nostru, va trebui să apelăm la părinţii
copiilor
şi împreună să solicităm reintroducerea religiei. Generaţiile noastre nu ştiu
ce vor
pentru că nu ştiu ce cred. (…) Educaţia laică se adresează intelectului, iar
educaţia
religioasă se adresează inimii. Religia nu trebuie să fie un compendiu de
definiţii,
ea trebuie să fie trăire. E nevoie să se dea educaţiei religioase rolul ei
primordial.
De educaţia religioasă au nevoie copiii dar şi adulţii. E nevoie de o
catehizare a
tuturor fiilor Bisericii noastre.
În
opinia reprezentanţilor Bisericii Ortodoxe Române singura sursă morală,
necesară pentru „viitorul moral al copiilor noştri şi al neamului nostru” este
religioasă – creştin-ortodoxă.
La
încheierea lucrărilor conferinţei, protopopul anunţă că la începerea anului
şcolar se poate oficia, de comun acord cu conducerea şcolii, Sfeştania şi
Te Deum
şi, de asemenea, se poate pune în clase cîte o icoană.
II.3 Unele
dintre rezultatele introducerii educaţiei religioase în şcolile de stat
În data de 10.10.1990, la Cancelaria Sfîntului Sinod, este
înregistrată, la
nr.10809, o reclamaţie a unora dintre credincioşii din parohia Căneşti,
care,
împreună cu preotul din parohie sunt nemulţumiţi din cauza „acutelor greutăţi
întîmpinate în privinţa reintroducerii religiei în şcoală din cauza conducerii şcolii reprezentată
prin doamna directoare Iordan Florica, ce face parte din vechea
nomenclatură comunistă, fostă secretar adjunct la primăria comunei noastre şi
instalată în mod abuziv ca director al şcolii după revoluţia din decembrie
1989”.
Astfel,
pentru a discredita persoanele care nu erau de acord cu iniţiativa de a
se preda religia în învăţămîntul de stat, se foloseau sintagme care făceau
referire
la regimul comunist anterior anului 198985. Însă mecanismele folosite
de cei
nemulţumiţi erau tot unele caracteristice sistemului comunist întruct în cerere
se
solicita intervenţia la forurile superioare:
Smeriţi
apelăm la Prea Fericirea Voastră a ne ajuta, intervenind la Guvernul
României, ca în şcoala din satul nostru să se reintroducă religia cum a fost
pînă în
anul 1948, fiind un drept ce ni se cuvine. Această măsură va contribui la
educarea
sănătoasă a noii generaţii de copii şi tineret, în spiritul moralei creştine şi
cinstei,
adevărului, dreptăţii, al tuturor virtuţilor, moştenite de la strămoşi spre
binele Patriei
noastre, spre slava Sfintei Biserici şi bunăstarea întregului popor român86.
Încă
o dată se observă cum „educarea sănătoasă a copiilor şi tineretului,
binele patriei şi bunăstarea întregului popor român” erau considerate
nemijlocit
dependente de morala creştină (se înţelege, ortodoxă).
De
asemenea, este interesant de observat că se considera element de critică
apartenenţa la vechea nomenclatură comunistă, iar scrisoarea îi era
adresată
patriarhului Teoctist căruia, după decembrie 1989, nu de puţine ori, i s-au
adus
critici similare87.
Prin
adresa înregistrată la Episcopia Buzăului, la nr.4346/ 11.10.1990, preotul
din parohia Căneşti oferă mai multe explicaţii: directoarea şcolii nu a permis
oficierea Te Deumului, aplicarea în şcoală a unei icoane şi predarea
religiei. Mai
mult, respectiva directoare „a avut acelaşi comportament ca şi în regimul
trecut
cînd a fost secretară adjunctă şi a persecutat poporul”.
Deşi
nu a avut acordul conducerii şcolii, slujba a fost oficiată, la 1 octombrie
1990, iar icoana a fost prinsă în peretele din holul şcolii, însă „în scurt
timp a
dispărut”.
Evenimentele
s-au soldat cu diverse petiţii, întocmite de „credincioşi”,
adresate patriarhului României, primului-ministru, preşedintelui României, în
care
se solicita reintroducerea religiei în şcoli, iar în alte petiţii retragerea
din funcţie
a directoarei.
În
discuţiile purtate de preot cu un reprezentant al Inspectoratului şcolar,
acesta din urmă îi dă dreptate directoarei, spre indignarea preotului care
încheie
informarea atenţionînd că „starea de nemulţumire se menţine în
parohia din
Căneşti”.
Solicitîndu-i-se
explicaţii, preotul comunei a declarat88 că, între timp, la
„presiunea credincioşilor”, directoarea „a fost nevoită să primească
reintroducerea religiei în şcoală de la data de 29.10.1990”.
Dintre problemele evidenţiate la conferinţa lunară89
a preoţilor din Protoeria
Buzău, conferinţă la care a participat şi un reprezentant al Inspectoratului şcolar
Judeţean Buzău:
- neasigurarea de către conducerile
anumitor şcoli a timpului şi spaţiului
necesare desfăşurării orelor de educaţie moral-religioasă;
- interpretarea deformată, în majoritatea şcolilor,
a cuvintelor din Protocol
„facultativ” şi „opţional”.
Reprezentantul
Inspectoratului şcolar a promis tot sprijinul „luînd act de
situaţiile negative ce s-au ivit la nivelul unor şcoli şi a asigurat de
intervenţia sa
în punerea la punct şi intrarea pe un făgaş normal”.
Printre
problemele evidenţiate la întîlnirea dintre reprezentanţii Proto-
popiatului Rîmnicu Sărat şi reprezentanta Inspectoratului şcolar Judeţean Buzău,
la sediul Protopopiatului:
- majoritatea preoţilor a raportat că ora
de educaţie moral-religioasă nu este
trecută în catalog şi este fixată ori prea de dimineaţă (ex. Poşta Cîlnău), ori
la ora
cînd copiii trebuie să meargă acasă;
- la şcolile nr.1 şi 2 nu se pun la dispoziţie
clase din lipsă de spaţii, în aceste
şcoli învăţîndu-se în trei schimburi;
- „avînd în vedere că această oră
este opţională şi facultativă, acest lucru
făcîndu-se cunoscut elevilor chiar de diriginta lor, frecvenţa nu este
satisfăcătoare”
(din interviurile realizate în diverse şcoli şi licee din Buzău, reiese că 90%
dintre
elevele/elevii intervievate/intervievaţi nu ştiu că ora de religie este
facultativă, putînd
fi încheiată situaţia şcolară fără a se alege o altă disciplină în loc90);
-învăţămîntul
moral-religios se desfăşoară mai uşor la ţară, acolo nefiind
problema spaţiului şi nici a claselor paralele.
Inspectoarea
a luat notă de cele semnalate de preoţi şi s-a angajat că va lua
legătura cu directorii de la toate şcolile pentru „a se da concursul preoţilor
de a
putea să-şi desfăşoare activitatea în bune condiţii”.
Probleme
similare au fost sesizate şi în alte unităţi de învăţămînt. În Darea
de seamă asupra desfăşurării procesului de învăţămînt moral-religios în şcolile
din cadrul Protopopiatului Buzău91 se preciza că:
- „cu toată prezenţa preoţilor în şcoli, în
unele din acestea ei au fost primiţi
cu oarecare reţinere şi chiar cu ostilitate; la insistenţe de 2-3 săptămîni
orele de
educaţie moral-religioasă au demarat, în unele şcoli mai uşor, în altele mai
greu”;
- „problema cea mai grea este că în orarul şcolilor
nu a fost prevăzută ora de
educaţie moral- religioasă”;
- „realitatea din teren este la această dată
următoarea: în mediul rural toţi
preoţii au intrat în şcoli şi-şi desfăşoară activitatea didactică fără probleme
deosebite; problema mai dificilă este în şcolile din municipiul Buzău – aici acţiunea
a demarat mult prea greu atît din motive obiective cît şi subiective”;
- „la majoritatea şcolilor din oraş se învaţă în trei
schimburi; dacă ora de
educaţie moral-religioasă era prinsă în orar, situaţia ar fi fost mult mai uşurată,
dar la nici una din şcoli nu s-a întîmplat acest lucru; dacă Inspectoratul şcolar
s-ar fi implicat mai mult, sarcina preoţilor ar fi fost uşurată”.
Există,
de asemenea, numeroase informări şi rapoarte privind modul în
care
s-a deschis anul şcolar – informări făcute de parohii sau protopopiate
în care sunt
descrise slujbele oficiate cu ocazia deschiderii anului şcolar.
Prin
adresa nr.4121/02.11.1995 protopopul Protoieriei Focşani anunţă
episcopului din Buzău că la Şcoala Generală din Tîmboieşti, Vrancea,
Inspectoratul
şcolar Vrancea a repartizat pentru orele de religie o profesoară „călcînd
planificarea pe care Centrul Eparhial Buzău o înaintase în 07.09.1995” (deşi
în
cererea preotului din Parohia Tîmboieşti se menţionează că profesoara respectivă
este calificată prin absolvirea Institutului Teologic din Bucureşti). O
sesizare
asemănătoare este făcută şi de preotul din parohia Floreşti92,
Vrancea, în care se
precizează că preotul respectiv nu predă religia în şcoală deoarece inspectorul
de
specialitate „a numit o tînără care are un curs de pregătire de o lună de
zile”; o
asemenea situaţie este sesizată şi în parohia Cîmpineanca.
Pe
spatele adresei 4485/ 23.11.1995 la care este anexat raportul unui preot
din Rugineşti care „a fost îndepărtat din şcoală, orele de religie fiind
repartizate
unui tînăr”, este scrisă propunerea de a se face „o nouă intervenţie
la domnul
Prefect al judeţului Vrancea pentru reglementarea situaţiei”.
Astfel
de situaţii mai sunt întîlnite şi în prezent: în şcoala din parohia Fundeni
– Zărneşti, la angajarea cadrului didactic pentru predarea Religiei, în
anul şcolar
2002-2003, prioritate a avut preotul din comună, deşi pentru post a candidat şi
o
absolventă a unui seminar monahal şi care în baza rezultatelor şcolare foarte
bune
a obţinut avizul conducătorului unităţii centrale de cult (în exemplul nostru,
Episcopia Buzăului). Din interviul cu inspectorul şcolar de specialitate a reieşit
că ar fi fost de preferat ca postul respectiv să fie ocupat de absolventa
seminarului
monahal, dar prevederile legale, în astfel de situaţii, dau prioritate preoţilor
motivîndu-se cu „prioritatea studiilor superioare”. Consider că această
„prioritate” nu este bine întemeiată întrucît scopul studiilor superioare ale
unui
preot este catehizarea şi nu profesoratul, pe cînd, în exemplul prezentat,
scopul
studiilor monahale a fost acela al predării Religiei.
II. Concluzii
Dacă
în varianta imaginară din paragraful introductiv puteai opta pentru eliberarea
ta (sau a copilului tău), propoziţia definitorie putînd fi „Eşti liber(ă) doar
dacă soliciţi”,
în urma analizei pe cele două planuri (al legislaţiei şi al realităţii de
facto) cred că
putem defini situaţia în ceea ce priveşte libertatea de conştiinţă a
elevelor/elevilor în
şcolile publie din România prin sintagma „Scapă cine poate!”93
Pe baza analizei întreprinse se poate evidenţia ceea ce
statul consideră a fi
conţinutul libertăţii religioase, dezvăluind nu numai ceea ce este libertatea
religioasă în sine, ci şi atitudinea statului în privinţa drepturilor fiinţei
umane.
Deşi
conform prevederilor declaraţiilor şi convenţiilor internaţionale (şi Legii
învăţămîntului)94, învăţămîntul trebuie să promoveze întărirea
respectului faţă de
drepturile fiinţei umane şi libertăţile fundamentale, înţelegerea, toleranţa şi
prietenia între toate grupurile (rasiale, etnice sau religioase), cu referire
la
problematica educaţiei religioase în şcolile publice din România, conjuncţia
termenilor „religie” şi „drepturile omului” devine falsă.
Urmărind
legislaţia din România, cît şi situaţiile prezentate în studiul de caz,
putem concluziona că educaţia religioasă, departe de a promova toleranţa,
inoculează comportamente de respingere, alianţele politice între Biserică şi
stat
neputînd fi descrise – în rezonanţă cu pasajul citat în motto –, decît ca nesănătoase.
Este relevantă,
cred, opinia lui Olivier Gillet:
Pot
fi înţelese astfel, în contextul „renaşterii creştine”, tendinţele
„fundamentaliste”
pe care le-am putea defini drept voinţa unei părţi a Bisericii
de a restaura
„credinţa” ortodoxă ca unic punct de referinţă în noua societate pe
cale de a fi
edificată. Credinţa ortodoxă ar fi singurul element motor, unificator
şi mobilizator, şi ar determina soarta Bisericii, a statului şi a naţiunii,
unite într-
un mesianism în afara căruia nu ar exista mîntuire95.
Analizînd
atît reglementările legislative cît şi situaţia de facto putem spune,
urmînd-o pe Ina Merdjanova, că în perioada postcomunistă tendinţa celor care
elaborează prevederile constituţionale în privinţa libertăţii religioase este
de a
interpreta noţiunea de „religie” în termeni creştini şi, mai mult, în termenii
bisericii
creştine tradiţionale. Această tendinţă „este alimentată de o lipsă comună a
culturii
religioase, ca să nu spun o ignoranţă în chestiuni religioase, de înţeles după
45
de ani de îndoctrinare ateistă, dar greu de justificat la nivelul politicii de
stat”96.
Unii
autori consideră că prăpastia dintre tendinţa generală din conţinutul
constituţiilor, pe de o parte, şi particularităţile religioase, pe de altă
parte, sugerează
importanţa chestiunilor religioase pentru elitele guvernamentale care încearcă
să-
şi însuşească religia pentru legitimitate politică97. Riscul de a
adînci această
prăpastie devine şi mai mare atunci cînd pentru această legitimitate este
folosită -
în sensul peiorativ al termenului – educaţia. Cu atît mai mult consider că măsurile
legislative corective trebuie adoptate cît mai urgent, orice întîrziere
implicînd
pierderi de nerecuperat.
Note:
1. Cercetarea care stă la baza acestei lucrări
face parte din proiectul Harta actorilor şi
problemelor aderării la Uniunea Europeană, proiect derulat de Fundaţia pentru
o Societate
Deschisă. Textele studiilor şi anexele acestora pot fi accesate pe pagina de
internet a Fundaţiei,
la adresa www.osf.ro. Rezumatele tipărite ale
studiilor sunt disponibile, atît în limba română cît şi
în limba engleză, la dresa Fundaţiei, str. Căderea Bastiliei nr. 33,
Bucureşti; lucrarea este
publicată, înt-o primă variantă, în format electronic, în Journal for the
Study of Religions and
Ideologies, nr. 7, aprilie 2004, https://hiphi.ubbcluj.ro/JSRI.
2. Părintele Paisie,
personaj din F. M. Dostoievski, Fraţii Karamazov, Bucureşti: Cartea
Românească, 1986, pp. 20-21.
3. Ina Merdjanova, ”Religious
Liberty, New Religious Movements and Traditional Chris-
tian Churches în Eastern Europe”, Religion, State & Society, vol. 29,
No. 4, 2001, p.272.
4. Aşa cum se susţine
în Ordinul nr. 3670/17.04.2001 cu privire la aplicarea Planurilor-
cadru de învăţămînt pentru liceu în anul şcolar 2001-2002, care modifică gradul
de libertate în
privinţa alegerii frecventării orelor de religie, anulînd caracterul facultativ
în favoarea unuia
opţional (mai restrictiv) pentru disciplina Religie.
5. Urmîndu-l pe
István Kamarás, în locul noţiunilor „sectă” sau „cult”, care, de regulă,
sunt folosite în sens peiorativ, şi în locul noţiunii „noile mişcări
religioase”, care se referă la un
cerc restrîns, am preferat termenul „noile fenomene religioase”; vezi István
Kamarás, ”New
Religious Phenomena and the Catholic Church în the Postcommunist Countries”, versiune
preliminară, publicată în manualul cursului Religion, Globalisation, and the
State, Central Eu-
ropean University, Budapesta, 2003.
6. Karel Dobbelaere,
”Secularization theories and sociological paradigms: convergences
and divergences”, Social Compass, vol. 31, no. 2-3, 1984, p. 200, apud Ina
Merdjanova, op.
cit., p. 279.
7. Publicată în
Monitorul Oficial nr. 167 din 31 iulie 1995 şi republicată în Monitorul
Oficial nr. 1 din 5 ianuarie 1996.
8. Publicată în Monitorul Oficial nr. 606
din 10 decembrie 1999.
9.
O analiză critică a acestei variante iniţiale, din perspectiva drepturilor fiinţei
umane, este
realizată de Renate Weber în articolul „Legea învăţămîntului:
între contestare şi supra- apreciere”,
publicat
în Revista Română de Drepturile Omului, nr.9, pp.16-27; aspectele
analizate de autoare
vizează libertatea de conştiinţă, în legătură
cu obligativitatea studiului religiei şi accesul la educaţie
al persoanelor aparţinînd minorităţilor naţionale.
10. Publicată în
Monitorul Oficial nr.101 din 22 mai 1992.
11. Publicat în Monitorul
Oficial nr. 190 din 7 august 1992.
12. Publicată în Monitorul
Oficial nr. 167 din 31 iulie 1995.
13. Renate Weber, op.
cit. p. 20.
14. Ceea ce ar
însemna că art.9, alin.(1) nu este coerent întrucît în teza a doua se stabileşte
că religia (în ciclul primar) este obligatorie, iar în teza finală se oferă
posibilitatea interpretării
conform căreia religia este facultativă. Desigur, există şi varianta de
interpretare dată de Curtea
Constituţională în preambulul Deciziei 72/1995, în care se precizează că „prin
coroborarea
tezei a doua cu cea finală din structura art. 9 alin. (1) rezultă că «
obligativitatea» priveşte
includerea religiei ca disciplină în planurile de învăţămînt, religia şi
confesiunea rămînînd să
fie alese sau nu”; însă, pe de o parte, această precizare putea fi făcută
explicit în textul legii, iar
pe de altă parte, introducerea religiei ca disciplină obligatorie în planurile
de învăţămînt, fără
precizarea explicită în textul legii, poate fi interpretată ca obligativitatea
studierii acesteia.
15. Toate articolele
citate în această (ultimă) susţinere a mea sunt preluate din Legea
învăţămîntului, nr. 84 publicată în 1995.
16. Cu alte cuvinte,
susţinînd un argument similar celui folosit de Curtea Constituţională,
am ajunge la concluzia ca le este permis părinţilor să nu aleagă nici o formă
de învăţămînt sau
educaţie pentru copiii lor, în condiţiile în care sistemul legislativ din
România obligă la un
învăţămînt general obligatoriu (pînă în clasa a X-a).
17. Această pretenţie
de acordare a unui statut privilegiat disciplinei Religie, evident
exagerată, a B.O.R., confirmă intenţia de transformare a statului în biserică („suprema
menire a
credinţei ortodoxe”), aşa cum susţine părintele Paisie, personajul citat în
motto-ul acestei lucrări;
pentru o analiză a ascensiunii Bisericii (în privinţa bogăţiei şi a puterii)
vezi şi Gabriel Andreescu,
„Investiţia în religie nu e o investiţie în civilizare”, în Ziua, Bucureşti,
nr.2937, an X,
13
februarie
2004, p. 4, „Cele două Românii: Parcul
Carol şi Biserica Ortodoxă Română” , în Ziua, Bucureşti,
nr.2972, an X,
25
martie 2004, p.4.
18. Se observă
caracterul (pronunţat) ambiguu şi totodată special pe care, conform acestei
precizări, îl capătă statutul disciplinei Religie, despre care nu se
poate spune ce este, ci mai
degrabă ce nu este: disciplină obligatorie nu este, pentru că se poate renunţa
la frecventarea
orelor acesteia, disciplină opţională nu este pentru că nu este prevăzută
posibilitatea de a fi
înlocuită cu o alta, disciplină facultativă nu este pentru că nu există
posibilitatea ca elevilor/
elevelor care nu optează pentru studierea acestei discipline („foarte puţini”!!!)
să li se încheie
situaţia şcolară fără această disciplină, urmînd a rezolva „diverse sarcini
didactice”.
19. Cel puţin două
sunt problemele generate de o astfel de susţinere: nu legiuitorul stabileşte
numărul persoanelor care aparţin uneia sau alteia dintre confesiunile
religioase, iar dacă totuşi,
de dragul argumentului, am accepta că numărul acestor persoane este, într-adevăr
mic, a preciza
acest aspect în textul unei legi constituie un atentat la mecanismul libertăţii
religioase, limitînd
libertatea persoanelor de a-şi schimba convingerile religioase.
20. Situaţie
paradoxală în care de mai multe drepturi beneficiază persoanele care nu aparţin
unor confesiuni recunoscute oficial.
21. Această situaţie se reflectă şi în practică:
în cataloagele şcolare, în dreptul disciplinelor
opţionale
se află trecută menţiunea „C. d. s. – Curriculum la decizia şcolii”, menţiune
care nu se
află şi în dreptul disciplinei Religie; de
asemenea, Religia este trecută direct în planul disciplinelor
de
studiu al elevilor/elevelor, fără acordul acestora sau al părinţilor acestora, şi
nu figurează în
oferta disciplinelor opţionale.
22. Ordin valabil încă
în anul şcolar 2003-2004.
23. La specializările:
ştiinţe sociale, Matematică-informatică, ştiinţe ale naturii, Turism şi
alimentaţie publică, Administrativ, Poştă, Economic, Industrie alimentară,
Protecţia mediului,
Chimie alimentară, Agricol agromontan şi veterinar, Silvic şi prelucrarea
lemnului,
Telecomunicaţii, electronică, automatizări şi electrotehnică, Mecanic, Lucrări-publice,
construcţii,
Textile şi pielărie ş.a.
24. Posturile sunt
scoase la concurs de Inspectoratele şcolare Judeţene, dar sunt afişate şi
pe adresa de site a Ministerului Educaţiei şi Cercetării, prin urmare existînd şi
acordul acestui
minister.
25. E.g, art. (2) al Metodologiei
privind mişcarea personalului didatic din învăţămîntul
preuniversitar (Ordinul M.EC. nr. 4927 din 2002, publiat în Monitorul
Oficial nr. 257/
14.04.2003): „nu se constituie norme didatice vacante din ore opţionale în
vederea ocupării
prin concursul naţional unic de titularizare” (or, disciplina Religie nu
are nici măcar caracter de
disciplină obligatorie, fiind reglementată ca facultativă).
26. Amintesc numai
prevederile corespunzătoare ale Pactului internaţional cu privire la
drepturile civile şi politice, Convenţia europeană a drepturilor fiinţei umane
(art. 9) şi Declaraţia
privind eliminarea tuturor formelor de intoleranţă şi discriminare pe bază de
religie sau credinţă.
27. În varianta iniţială
a legii învăţămîntului, publicată în 1995 şi republicată în 1996, nu
exista această restricţie. Astfel, în art.9 alin.(2) se preciza despre cultele
recunoscute oficial de
către stat că „pot solicita Ministerului Învăţămîntului organizarea unui învăţămînt
specific,
corespunzător necesităţilor de pregătire a personalului de cult”, iar în Ordonanţa
de Urgenţă
nr. 36 din 10 iulie 1997 pentru modificarea şi completarea Legii învăţămîntului
nr. 84/1995, publicată
în Monitorul Oficial nr.152 din 14 iulie 1997, se preciza că „pot solicita
Ministerului
Învăţămîntului organizarea unui învăţămînt specific, corespunzător necesitaţilor
de pregătire a
personalului de cult, precum şi înfiinţarea şi funcţionarea unor structuri de
învăţămînt laic, în
sistemul naţional de învăţămînt, sub coordonarea şi controlul Ministerului Învăţămîntului”.
28. Gianina Buzea, „Recensămîtul 2002”, Interviu cu Aurel Camara, preşedintele
Institutului
Naţional
de Statistică, 22, Bucureşti, nr.13, an XIII (629), 26 mar.-1 apr. 2002,
p.6; citatul îi
aparţine lui Aurel Camara; acelaşi gen de probleme au generat şi întrebările
privind etnia şi
intimitatea personală; este, cred, interesant de observat că interviul în care
se menţionează acest
drept de a nu răspunde la anumite întrebări apare în penultima zi de desfăşurare
a recensămîntului
- perioada în care s- a desfăşurat recensămîntul a fost 18 – 27 martie 2002.
29. Publicată în
Monitorul Oficial nr 439, din 06.08.2001.
30. Întrucît ne-am
angajat în asigurarea deplinei confidenţialităţi a informaţiilor obţinute
în baza interviurilor, persoanele intervievate vor fi identificate astfel: S1,
S2, S3, S4, S5 şi S6.
Informaţiile mi-au fost furnizate de subiecţii S1, S2, S3.
31. Vezi şi Gabriel
Andreescu, „Cele două Românii: Parcul Carol şi Biserica Ortodoxă
Română”, Ziua, Bucureşti, nr. 2972, an X, 25 martie 2004, p.4.
32. Publicat în Buletin
Oficial nr. 5 din 20 aprilie 1964.
33. Publicată în Monitorul
Oficial nr. 370 din 3 august 1999.
34. Sintagma „învăţămînt
de stat” este cea folosită de legiuitorul român în textul Legii
învăţămîntului, susţinînd astfel relaţia de putere între învăţămîntul
centralizat şi iniţiativa locală
sau învăţămîntul alternativ; vezi şi Renate Weber, op. cit. p.16.
35. Prin adresa
nr.629 din 27.02.1991.
36. Adresa nr.876.
37.
Adresa nr.52/22.03.1991.
38.
Adresa
nr.114/26.03.1991.
39.
Adresa nr.1168/29.03.1991.
40.
Preferinţa pentru preoţi, în predarea disciplinei Religie a rămas
valabilă pînă astăzi,
deşi, pe de o parte, există specializări, cu
absolvenţi/absolvente, în acest sens (pe profil pedagogic)
în seminarele monahale şi în institutele teologice, iar pe de altă
parte, pregătirea preoţilor are o
altă menire, de multe ori aceştia fiind incompatibili (cel puţin ca timp) – din
cauza obligaţiilor
pastorale –, cu predarea la catedră.
41.
Adresa nr.2647/ 06.07.1990.
42.
Înregistrat la nr.150052.
43.
Înregistrat la nr.7758.
44.
Această susţinere anticipează, de fapt, una dintre concluziile prezentei lucrări;
premisele
care conduc la această concluzie se regăsesc în cuprinsul studiului.
45. Decizia 72 din 18
iulie 1995 privind constituţionalitatea unor prevederi ale Legii
învăţămîntului, publicată în Monitorul Oficial nr.167 din 31 iulie 1995.
46. Programa analitică
pentru predarea religiei în şcoală (apărută cu aprobarea Sfîntului
Sinod al B.O.R.), Bucureşti: Editura Institutului Biblic şi de Misiune al
B.O.R., 1990.
47. Şcoala generală
nr.1, Şcoala generală nr.15, Liceu Pedagogic, Grup Şcolar Costin
Neniţescu, Grup Şcolar Industrial Contactoare, Grup Şcolar Servicii şi Meserii,
Colegiul Agricol
Constantin Angelescu, Liceul de Artă, Liceul B.PHaşdeu (toate din Buzău), Şcoala
Generală
Pleşcoi, Şcoala Generală Săgeata, Grup Şcolar Industrial Berca.
48. Art.3, lit. d),
vezi supra, p.12.
49. Liceul de Artă.
50. Am prezentat
această problemă patologică inspectorului de specialitate (preot), care a
avertizat profesoara în cauză.
51. Şcoala Generală
nr.1.
52. Grup Şcolar
Industrial Contactoare.
53. Concept căruia
(în cadrul orei respective, de religie) i s-a dat o definiţie peiorativă:
„grupare de credincioşi ce s-au rupt de Biserică pe baza unor învăţături înţelese
greşit”.
54. Grup Şcolar Industrial
Contactoare.
55. Liceul de Artă,
anul şcolar 2003-2004.
56. S5.
57. Şcoala Generală Săgeata,
Şcoala Generală Pleşcoi, Şcoala Generală Cîndeşti, Grup
şcolar Costin Neniţescu, G.S.I. Berca.
58. G.S.I.Costin Neniţescu.
59. În anul şcolar
2003-2004, am atras atenţia asupra acestor aspecte în şedinţele Consiliului
Profesoral; motivaţia unui preot-profesor, erijat în avocatul colegului său
(care obliga prezenţa
copiilor la Biserică), a fost una în direcţia considerării bisericii ca
laborator (sic!) pentru ora de
Religie; pentru a contura tabloul, dar departe de a-l completa, aş dori
să mai menţionez că
aceluiaşi preot i s-a permis, tot în Consiliul Profesoral, să-şi exprime
dubiile (şi obsesiile) în
privinţa orientării mele sexuale (!) şi să chestioneze ne/apartenenţa mea la
confesiunea creştin-
ortodoxă (!).
60. Vezi Mihaela Jigău,
coordonatoare, Învăţămîntul rural din România, condiţii, probleme
şi stategii de dezvoltare, Bucureşti, Ministerul Educaţiei şi Cercetării:
MarLink, 2002, p.114.
61. Subiectul S5; mărturiile
lui au fost confirmate de colegii/colegele de clasă.
62. Pentru că nu de puţine
ori am întîlnit exemple similare, voi menţiona doar unul dintre
articolele de lege care sunt încălcate prin astfel de comportamente: „Nimeni
nu poate fi supus
torturii nici pedepselor sau tratamentelor inumane ori degradante” – art.
3 din Convenţia
europeană
a drepturilor fiinţei umane.
63. Art.318 Cod
Penal, publicat în Monitorul Oficial nr. 65 din 16 aprilie 1997.
64. Înregistrat la
Episcopia Buzău la nr.3808/ 10.09.1990.
65. Înregistrat la
nr.11304/ 03.01.1991.
66. Iniţiatorul şi
coordonatorul lucrărilor sesiunii era prof dr. Meroiu Grigore, insp. Gn.
Secretariatul de Stat pentru Culte; apelul era semnat de Gheorghe Vlăduţescu.
67. Adresa este
înregistrată la Patriarhia Română la nr.138/ 06.02.1991 şi la Episcopia
Buzăului la nr.521/ 14.02.1991.
68. Consider că
aceasta este o falsă şi totodată amuzantă problemă, întrucît includerea „în
orar” înseamnă de la prima pînă la ultima oră. Mergînd pe raţionamentul
reprezentanţilor B.O.R.,
dacă pentru fiecare disciplină s-ar solicita în mod similar includerea, în
această variantă, „în
orar”, concluzia ar fi una imposibil de aplicat: şcolile nu ar mai avea prima şi
ultima oră.
69. Grup Şcolar Industrial
Contactoare.
70. Interviurile au
fost realizate la Grup Şcolar Contactoare Buzău şi Grup Şcolar Servicii
şi Meserii Buzău, în anul şcolar 2002-2003.
71. Din acest punct
de vedere, situaţia a rămas neschimbată: elevi şi eleve cu care am
discutat, de la cel puţin 8 şcoli şi licee din Buzău, încă nu ştiu că Religia
are statut de disciplină
facultativă şi mi-au spus că nimeni nu le-a transmis informaţii în acest sens;
de altfel, din nou
surprinzător, nici cadrele didactice nu cunosc acest lucru şi nu puţine au fost
exemplele în care
nici persoanele din conducerea şcolilor nu cunoşteau statutul (ce-i drept
ambiguu) al acestei
discipline.
72. Este evident un
proces care îngreunează mecanismul prin care se asigură libertatea de
conştiinţă.
73. An şcolar
2003-2004.
74. Deşi ar fi
interesantă, nu redau întreaga problematică generată de refuzul directorului
în privinţa acceptării iniţiale a cererii celor doi, pe motiv că, în
conformitate cu litera Legii
învăţămîntului, cererea trebuia srisă de părinţii elevilor – aceştia însă
împliniseră 18 ani.
75. Adus în discuţie,
mai mult tangenţial, în Consiliul Profesoral, subiectul a fost evitat,
sau a fost suţinut în termeni care vizau mai mult imaginaţia
preotului/profesorului de religie
decît prevederile legale; deşi eram buni prieteni (ne scriam mesaje periodic),
unul dintre elevi
mi-a transmis că ar fi mai bine să întrerupem legăturile (din cauza presiunilor
la care este supus),
ceea ce s-a şi întîmplat; de asemenea, situaţia se reflectă şi în notele mai
mici şi dezinteresul lui
pentru disciplina pe care o predau, elevul încercînd să mă evite, cerîndu-şi
scuze, deşi i-am
arătat aceeaşi deschidere pentru prietenie.
76. Înregistrat la
Episcopia Buzăului cu nr. 2544/01.07.1991.
77. Liceul de Artă.
78. Textul este
preluat din caietul unei eleve de clasa a doua (S6), care nu a putut înţelege
prea bine cum stau lucrurile cu iubirea Domnului: pe de o parte pentru că
ea este fiică şi nu fiu,
iar pe de altă parte nu vedea cum profesoara (ca femeie) putea înţelege, şi
totodată transmite,
iubirea unui tată pentru fiii lui – profesoara neputînd fi nici tată
nici fiu.
79. Înregistrat la
Episcopia Buzăului cu nr.2408/ 21.06.1991.
80. Pasajele sunt din
Vechiul Testament, Ieşirea, 20, 17, respectiv, 20, 23-24, Biblia sau
Sfînta Scriptură, Bucureşti: Institutul Biblic şi de Misiune al Bisericii
Ortodoxe Române, 1988.
81. În discuţiile pe
care le-am avut, în anul 2001, cu inspectorul-preot din Inspectoratul
şcolar Judeţean Buzău, acesta mi-a spus că respectivul manual fusese
retras din circulaţie, dar
că mai era folosit ca auxiliar. După ce a fost retras, în urma discuţiei avute,
din şcolile buzoiene,
a apărut din nou, după două luni. Manualul a fost reeditat în 2002, cu acelaşi
conţinut.
82. Nicodim
Sachelarie, Pravila 136, în Pravila Bisericească, (Buzău: Editura
Sfintei
Episcopii
a Buzăului, 1999), p.30.
83. Înregistrat la
Episcopia Buzăului cu nr.2837/ 03.07.1991.
84. Este des întîlnită
această tendinţă de transmitere a opiniei conform căreia există o
relaţie de identitate între apartenenţa religioasă (creştin-ortodoxă) şi
apartenenţa naţională
(română); vezi, de exemplu (dar nu singurul) numirea principalei ctitorii
ortodoxe Catedrala
Mîntuirii Neamului (mă simt cel puţin dator să menţionez articolul
lui Gabriel Andreescu, „Logica
«mîntuirii neamului» e anacronică”, Observator Cultural, Bucureşti, nr.213,
23.03-29.03.2004,
pp. 4-6). Consecinţele transmiterii acestei opinii în educaţie sunt
dezastruoase: am întîlnit nu
puţine situaţii în care elevi sau eleve mi-au spus că cine nu este ortodox nu
are ce căuta în
«această şcoală», sau (un exemplu extrem, dar nu neapărat rar) situaţii în care
elevi sau eleve au
afirmat că, dacă ar avea o putere, ar omorî toate persoanele care nu aparţin
confesiunii ortodoxe
(în exemplul oferit, elevul şi eleva care au susţinut asemenea afirmaţii erau
în clasa a IX-a, după
8 ani de frecventare a disciplinei Religie); sunt şi cadre didactice, nu
neapărat de Religie care
susţin, violent, această opinie: cînd am solicitat retragerea icoanelor de pe
pereţii (publici) ai
şcolii, pe motiv că erau şi copii ai altor confesiuni în şcoală, un profesor
mi-a răspuns: „dacă nu
le convine, să plece în ţara lor, de unde au venit”.
85. În documentele
din arhiva Episcopiei, astfel de sintagme sunt frecvent întîlnite atunci
cînd o persoană (în special) publică, nu răspundea favorabil cererii de
introducere a religiei în
şcoli.
86. Din aceeaşi
scrisoare.
87. Vezi în acest
sens, Olivier Gillet (2001), Religie şi naţionalism. Ideologia Bisericii
Ortodoxe Române sub regimul comunist, (Bucureşti: Compania), p.13,
30 ş.a., dar nu numai.
88. Declaraţia a fost
înregistrată la Episcopia Buzăului la nr.510/ 13.02.1991.
89. Înregistrată la
Episcopia Buzău cu nr.1593/01.05.1991.
90. Vezi supra, nota
nr.28.
91. Înregistrată la
Episcopia Buzău cu nr.244/ 25.01.1991.
92. Înregistrată la
nr. 4301/ 15.11.1995, Episcopia Buzăului.
93. Deşi ar putea fi
considerată un lux, ne putem măcar imagina varianta dezirabilă a fiind
redată prin sintagma: „Beneficiază cine doreşte!”
94. Art.26, alin.2)
din Declaraţia universală a drepturilor fiinţei umane, art. 13 din Pactul
internaţional cu privire la drepturile economice, sociale şi culturale, art. 4
din Legea
învăţămîntului.
95. Olivier Gillet
(2001), Religie şi naţionalism. Ideologia Bisericii Ortodoxe Române sub
regimul comunist, Bucureşti: Compania, p. 275.
96. Ina Merdjanova,
op. cit., p.274.
97. John Markoff and
Daniel Regan, ”Religion, the state and politics: legitimacy în the
world’s constitutions”, în Thomas Robbins and Roland Robertson (eds.), Church-State
Rela-
tions: Tensions and Transitions (Transactions Books, New Brunswick, 1987),
pp.161- 82, apud
Ina Merdjanova, op. cit. p.278.
Bibliografie:
Andreescu, Gabriel „Investiţia în religie nu e o
investiţie în civilizaţie”, Ziua, Bucureşti, nr.
2937,
an X, 13 februarie 2004.
Andreescu, Gabriel „Cele două Românii: Parcul
Carol şi Biserica Ortodoxă Română”, Ziua,
Bucureşti, nr. 2972, an X, 25 martie 2004.
Andreescu, Gabriel „Logica «mîntuirii
neamului» e anacronică”, Observator Cultural, Bucureşti,
nr
213, 23. 03 – 29.03.2004.
Buzea, Gianina
„Recensămîtul 2002”, Interviu cu Aurel Camara, preşedintele Institutului Naţional
de
Statistică, 22,
Bucureşti, nr. 13, an XIII (629), 26 mar.- 1 apr. 2002.
Dostoievski, F. M. Fraţii Karamazov, Bucureşti:
Cartea Românească, 1986.
Jigău, Mihaela coord. Învăţămîntul
rural din România, condiţii, probleme şi strategii de
dezvoltare,
Bucureşti,
Ministerul Educaţiei şi Cercetării: MarLink, 2002.
Olivier Gillet Religie şi naţionalism.
Ideologia Bisericii Ortodoxe Române sub regimul comunist,
Bucureşti:
Compania, 2001.
Kamaras, Istvan „New Religious Phenomena
and the Catholic Church in the Postcommunist
Countries”,
versiune preliminară, publicată în manualului cursului Religion,
Globalisation,
and
the State, Central
European University, Budapesta, 2003.
Merdjanova, Ina „Religious Liberty, New
Religious Movements and Traditional Christian
Churches
in Eastern Europe”, Religion, State & Society, vol. 29, No. 4, 2001.
Sachelarie, Nicodim Pravila Bisericească,
Buzău: Editura Sfintei Episcopii a Buzăului, 1999.
Weber, Renate „Legea învăţămîntului: între
contestare şi supra-apreciere”, Revista Română de
Drepturile
Omului, Bucureşti,
nr. 9, aprilie-iunie, 1995.
***** Abecedarul micuţului
creştin, Bucureşti:
Editura Didactică şi Pedagogică, 1992.
***** Biblia sau Sfînta
Scriptură. Bucureşti:
Institutul Biblic şi de Misiune al Bisericii Ortodoxe
Române,
1988.
**** Programa analitică
pentru predarea religiei în şcoală (apărută cu aprobarea Sfîntului
Sinod
al B.O.R.).
Bucureşti: Editura Institutului Biblic şi de Misiune al B.O.R., 1990.
Emil MOISE, (n. 1968),
absolvent al Facultăţii de Filosofie, Universitatea Bucureşti, este
profesor de discipline socio-umane la Colegiul „Dr. Constantin Angelescu” din
Buzău, doctorand
al Facultăţii de ştiinţe Politice al şcolii Naţionale de Studii Politice şi
Administrative din Bucureşti.