Untitled-1
Studiu
de caz
Identitate
etnică vs. identitate naţională în
poziţie minoritară. Cazul maghiarilor din
Transilvania
Valér Veres
După cum subliniază Bindorffer, identitatea minorităţilor naţionale
nu este
un domeniu de cercetare prea frecventat în comparaţie cu interesul ştiinţific
manifestat faţă de identitatea etnică. Cauza principală a acestui dezinteres
poate
fi căutată în faptul că, fiind vorba de un fragment al unei naţiuni aflat în
situaţie
minoritară, identitatea sa poate fi dedusă în mod aparent şi din identitatea
„naţiunii”
sale aflată în poziţie majoritară (Bindorffer, 2001:31). Această idee, în
opinia
mea şi în deplin acord cu autorul citat, este eronată deoarece a convieţui cu o
altă
„naţiune”, a suferi influenţa acesteia creează o situaţie specifică în trăirea
identităţii
membrilor minorităţii naţionale respective.
În
cele ce urmează vom încerca să clarificăm relaţia conceptuală dintre
identitatea etnică şi cea naţională şi definirea acestora în situaţie minoritară.
Dincolo de aceasta vom încerca să analizăm, pe baza unui sondaj efectuat în
rîndurile maghiarilor din Transilvania, relevanţa acestor forme identitare în
cadrul
sistemului complex al identităţii.
De la identitatea etnică la
identitatea minoritară: o privire teoretică
În
introducerea lucrării sale din 1991, A.D.Smith subliniază că dincolo de
studierea naţionalismului – ca ideologie şi mişcare cultural-politică – este
importantă şi studierea identităţii naţionale privită ca o noţiune
pluridimensională
care cuprinde atît specificităţile lingvistice cît şi aspectele sentimentale şi
simbolurile, şi care nu poate fi redusă la nici una dintre manifestările
naţionalismului.
Smith
analizează formele caracteristice ale identităţilor colective în corelaţie
cu identificarea naţională şi stabileşte totodată o ierarhie a acestora:
categoria fundamentală
a identificării colective este considerată etnicitatea, urmată de
identificarea cu comunitatea teritorială (geografică sau regională), cu clasa
socială,
respectiv cu categoria profesională sau de strat social. Cele mai importante
categorii de identificare în fundamentarea şi formarea sentimentului comunitar
sînt considerate a fi apartenenţa religioasă şi originea etnică. Aceste
categorii sînt
interpretate ca factori stabili – faţă de poziţia pe scara socială, care
datorită
mobilităţii sociale, sau identificarea teritorial-geografică, care datorită
migraţiei
poate să se modifice – care joacă un rol mai important în procesul socializării
individuale. Baza identităţii naţionale – îndeosebi în cazul identităţii naţiunilor
culturale – o constituie conştiinţa identităţii etnice.
Etnicitatea
este văzută de Smith ca o formă de solidaritate comunitară
premergătoare naţiunii şi este definită ca un grup uman care posedă:
1.o
denumire comună (etnonim);
2.conştiinţa
unei origii comune;
3.o
experienţă şi o memorie istorică comună;
4.
o cultură comună caracterizată prin unul sau mai multe elemente distinctive;
5.un
concept specific de „patrie”;
6.
un sentiment de solidaritate prezent în conştiinţa
unei părţi semnificative a populaţiei.
Se
poate observa că fiecare criteriu poate fi format sau transformat prin
funcţionarea socială
a unei ideologii, respectiv diferenţele specifice pot fi create
prin intermediul
unui program ideologic eficient. Smith denumeşte concepţie
naţională primordialistă acea formă de construcţie naţională în care un grup
etnic,
în viziunea sa comunitară subiectivă, urmăreşte într-o modalitate continuă
procesul
devenirii naţionale. În acest caz, elementele principale ale conştiinţei şi
identităţii
naţionale pot fi deduse din elementele definitorii ale etnicităţii ca un fel de
reprezentare socială ale acestora (Smith, 1991).
O
altă variantă a concepţiei naţionale este cea care clădeşte o ideologie naţională
pe elementele stabile ale caracteristicilor culturale specifice şi interpretează
identitatea
culturală colectivă în termenii istorici subiectivi şi simbolici ale acestora.
În acest
caz, elementele conştiinţei etnice sînt utilizate la construcţia variantei
moderne a
identităţii naţionale culturale, structurate şi reprezentate însă altfel, legătura
dintre
conştiinţa etnică şi cea naţională fiind mai redusă, neexistînd o continuitate
ideologică
directă între cele două ca în cazul anterior.
Identitatea
naţională este deci o noţiune mai largă decît oricare altă formă
identitară colectivă, inclusiv identitatea etnică, şi care potrivit modelelor
naţionale
cunoscute corespunde la două forme fundamentale de manifestare: tipul vest-
european bazat pe noţiunea de patrie şi cetăţenie şi cel est-european bazat pe
noţiunea de cultură şi origine etnică.
Pentru
a înţelege noţiunea de identitate minoritară este necesară analizarea
ei paralel cu identitatea etnică mai ales pentru că în literatura de
specialitate, îndeosebi
în politologie şi dreptul internaţional, comunităţile din Europa Occidentală
care nu au o naţiune-mamă, cum ar fi bretonii, occitanii, scoţienii, galezii,
retoromanii
etc, ca şi comunităţi etnice, sînt incadrate în aceeaşi categorie cu minorităţile
naţionale
din Europa Centrală şi de Est, cum ar fi maghiarii din România sau Slovacia,
românii
din Ucraina, sîrbii din Croaţia, germanii din Cehia etc.
Nimmi
Hutnik analizează identitatea minoritară etnică într-o cheie social-
psihologică, concluziile sale fiind demne de atenţie. În concepţia sa trebuie să
facem
distincţie între un grup social minoritar şi un grup etnic, deoarece există
între ele
deosebiri esenţiale în domeniul identităţii. Taylor şi Gimard definesc
identitatea etnică
ca parte a identităţii şi conştiinţei individului derivată din apartenenţa la
grupul propriu,
pe cînd Wallmann – spune Hutnik – consideră că identitatea etnică este o opţiune
dintre mai multe alternative identitare posibile şi „autodefinirea derivă în
mod direct
din ceea ce este dat din naştere: rasa, limba, cultura, identificarea prin
denominare
personală şi tribală, respectiv istoria propriului grup în cadrul sistemului de
relaţii
sociale cu celelalte grupuri.” (Hutnik, 1991, 19)
Hutnik
mai adaugă că modificările sociale rapide, modernizarea şi dezvoltarea
tehnică, ce aduc cu sine mobilitatea şi migraţia indivizilor, fac ca aceştia să
se
poată identifica nu numai cu un singur grup etnic ci în anumite privinţe cu mai
multe. Astfel definiţia lui Wallmann este contrapusă celei anterioare, conform
căreia identitatea etnică nu trebuie tratată în mod rigid, putînd coexista mai
multe
identităţi etnice în conştiinţa individuală a unei persoane. În acelaşi timp,
etnicitatea
nu este decît una dintre opţiunile identitare posibile, fapt care relativizează,
fără
a şterge complet din cîmpul identitar, conştiinţa identităţii(-lor) etnice. După
cum
se vede, Hutnik pare să stabilească locul şi centrul de greutate al identităţii
etnice
în spaţiul identităţii individului, în perspectiva posibilităţii explicării
identităţii
persoanelor tot mai numeroase cu origine etnică mixtă în cadrul unei societăţi
moderne, din ce în ce mai complexe.
Deosebirea
esenţială între grupul etnic şi cel minoritar s-ar regăsi în diferenţele
semnificative în domeniul puterii şi al prestigiului social, idee pentru
dezvoltarea
căreia Hutnik apelează la definiţia lui Waglen şi Harris referitoare la
calitatea de
membru al unui grup minoritar: minorităţile sînt grupuri subordonate ale unei
societăţi complexe şi ca experienţă colectivă pot fi victimele unei discriminări
sociale sau, după caz, pot avea caracteristici fizice sau culturale particulare
faţă
de partea dominantă a societăţii.
Grupurile
etnice nu posedă în mod necesar astfel de particularităţi, un grup
etnic dat poate constitui chiar baza părţii dominante a societăţii şi poate fi
din punct
de vedere numeric chiar minoritar în ţara respectivă. Astfel purtătorul şi
creatorul
culturii şi sistemului de valori dominante americane în Statele Unite este cetăţeanul
anglo-saxon, alb şi protestant din clasa de mijloc, astfel populaţia din Ille
de France
în Franţa, castilienii în Spania etc. sînt consideraţi grupuri etnice
dominante, chiar dacă
nu constituie o majoritate în ţara respectivă, în timp ce bascii, galicienii,
catalanii
din Spania, numeroase grupuri etnice imigrante asiatice sau africane în Europa
sînt
considerate grupuri etnice minoritare. Hutnik studiază identitatea acelor
grupuri
etnice care se află în situaţie minoritară într-o societate complexă, dar nu se
ocupă
de minorităţile care nu au caracter etnic. Prin contribuţia lui Hutnik, vom
putea
trece în revistă acele teorii sociologice şi social-psihologice care se referă
la
interpretarea situaţiei şi destinului minorităţilor etnice.
Hutnik
defineşte teoria „anglo-conformităţii”, cea a „melting-pot”-ului care în
secolul XIX. încercase interpretarea formării naţiunii americane, adică a
etnicităţii
americane ca cea a unui popor amalgamat, precum şi teoria „pluralismului
cultural”,
născută ca urmare a insuficienţelor primelor două, drept teorii sociologice.
Esenţa
acesteia este că în spatele marii identităţi politice „americane” membrii
comunităţilor
etnice păstrează într-o anumită măsură propriile tradiţii şi identităţi
culturale. În opinia
sa, aceste teorii sînt mult prea generale şi nu surprind cu destulă claritate
sistemul
complex al identificării minorităţilor etnice, pînă şi teoria relativ bine
aplicabilă a
pluralismului cultural a dat faliment în SUA unde – în opinia lui Hutnik – cea
de-a
patra generaţie a imigranţilor italieni s-a integrat complet, şi din punct de
vedere cultural, în societatea americană.
Putem
fi de acord deci cu Hutnik cînd acesta susţine că teoriile social-psihologice
sînt mai adecvate cercetării identităţii minorităţilor etnice. Teoria identităţii
eriksoniene
versus cea a difuziunii identitare – o teorie identitară psihoanalitică
post-freudiană -
se bazează pe două fenomene: perceperea spontană a identităţii perfecte şi
continuitatea
în timp a acesteia. Pentru înţelegerea formării identităţii este necesară o
reinterpretare
şi resintetizare a fazelor identificării în copilărie şi în perioada pubertăţii,
cum ar fi
valorile religioase, ideologiile politice, identificarea culturală, atitudinile
şi
prejudecăţile, stereotipiile privind rolurile sexuale în contextul autorităţii
părinţilor,
reinterpretarea prestigiului profesional şi a caracterului scopurilor în viaţă.
Identitatea
socială este o completare a identităţii individuale; subliniază faptul că în
cazul anumitor
membri ai unor grupuri etnice minoritare se poate forma şi o identitate negativă,
adică
persoana respectivă ar prefera să scape de identificarea dată, exemplificată
prin
observaţiile referitoare la unii negrii americani (Erikson, 1964). Ca o observaţie
critică
la adresa teoriilor lui Erikson, Hutnik subliniază că crizele identitare în
cazul membrilor
grupurilor minoritare etnice se pot manifesta nu numai în perioada pubertăţii şi
că, pe
de altă parte, teoria este dependentă de cultură, în măsura în care, în cazul
unui mod
de viaţă japonez sau indian bine integrate, aceste fenomene nu au o
probabilitate mai
mare în perioada pubertăţii decît în altele (Hutnik, 1991: 19-30).
Identitatea
etnică minoritară potrivit cunoscutei teorii a cîmpurilor a lui Kurt
Lewin, este o conştiinţă formată a apartenenţei la un grup distinct care
produce
un permanent dispreţ de sine (repulsia faţă de conştiinţa apartenenţei de
grup),
cuprinzînd şi revolta împotriva deosebirii, care încearcă să lupte împotriva
acestei discriminări
prin asimilare. Individul încearcă deci să dizolve această identitate
negativă prin intermediul asimilării sau încearcă construcţia unei identităţi
sociale
pozitive prin intermediul comparaţiei sociale, prin formarea unor noi
dimensiuni
comparative (Lewin, 1952). În deplin acord cu Hutnik, se poate afirma că acest
lucru nu este valabil în cazul a numeroşi membri ai minorităţilor etnice, nu se
realizează condiţiile unei identităţi negative şi cu atît mai puţin dorinţa lor
de
asimilare. Construcţiile conceptuale ale lui Lewin însă pot fi valorificate în
alte
contexte (Hutnik, 1991: 30-35).
Henri
Tajfel, el însuşi membru al unui grup minoritar, a sesizat corect
comportamentul social-psihologic ale acestor grupuri. Analiza teoretică a relaţiilor
dintre grupuri, în viziunea sa, se bazează pe clasificarea socială, identitatea
socială,
comparaţia socială şi diferenţierea psihologică. Fiecare persoană interpretează
lumea prin diferenţierea unor categorii sociale. Identificarea socială face
trimitere
la un proces prin intermediul căruia individul îşi defineşte propriul loc
precum şi
al celorlalţi în sistemul categoriilor sociale. Individul se autodefineşte prin
totalitatea identificărilor sociale care alcătuiesc astfel proporia sa
identitate socială.
După
Tajfel, indivizii se străduiesc să aibă o identitate socială pozitivă. Întrucît
identitatea socială derivă din apartenenţa la un grup, identitatea socială
pozitivă
pentru individ derivă din comparaţia caracteristicelor şi performanţelor
propriului
grup cu cele ale altor grupuri sociale.
Apartenenţa
la un grup poate influenţa pozitiv identitatea socială. Tajfel
menţionează trei condiţii ale acesteia:
1.Există
posibilitatea de a influenţa modificarea structurii, a organizării politico-juridice a propriului grup social;
2.Există
posibilitatea descoperirii unor noi dimensiuni ale comparaţiei sociale
prin care pot fi amplificate orientarea pozitivă şi caracterul identificării
sociale;
3.Există
posibilitatea urcării pe scara socială (mobilitate socială).
După
cum observă Tajfel, indivizii aparţinînd diferitelor grupuri minoritare
pot întîmpina numeroase dificultăţi în realizarea caracterului (conţinutului)
pozitiv
al identităţii sociale întrucît în comparaţia socială cu grupul majoritar vor
fi mereu
dezavantajaţi. Indivizii minoritari pot recurge la mai multe strategii în
scopul
realizării caracterului pozitiv al identităţii lor sociale. Una dintre acestea
este
asimilarea, cînd identificarea minoritară este înlocuită cu includerea în
grupul
majoritar. În situaţia în care tradiţiile, istoria şi normele cultural-sociale
ale unei
comunităţi o pot stimula să devină „majoritară”, adică într-un anumit sens
comunitatea să ajungă în poziţie socială similară cu cea majoritară. Aceasta ar
putea fi cea de a doua strategie.
Cel
de al treilea caz se referă la situaţia în care comunitatea dispune de
caractere culturale, istorice şi sociale distinctive capabile să definească
distincţia
psihologică a indivizilor, dar nu există frontiere deosebite între aceştia şi
majoritari, motiv
pentru care membrii comunităţii minoritare nu pot fi deosebiţi de restul
societăţii asigurîndu-şi astfel cele trei condiţii de mai sus şi integrîndu-se.
Acest
caz este specific mai de grabă pentru scoţienii şi irlandezii din Marea
Britanie
(Tajfel, 1978: 4-15).
În
opinia mea, în cadrul analizei situaţiei minorităţii maghiare din România,
putem considera drept relevant cel de-al doilea caz formulat de Tajfel, ca
atare
merită să îi analizăm oportunitaea.
S-ar
putea ca definiţia lui P.Bourdieu să ne apropie şi mai mult de definirea
operaţională a identităţii minoritare de grup, conform căreia o colectivitate
socială
poate fi descrisă ca un cîmp al poziţiilor diferenţiate şi competitive care
este asumat
şi pus în funcţiune de diferite organizaţii, partide, mişcări şi întreprinzători
politici,
fiecare străduindu-se să „reprezinte” comunitatea naţională respectivă în faţa
statului sau a lumii exterioare, şi tinzînd să monopolizeze reprezentarea
legitimă
a grupului (Bourdieu, 1985). Într-un alt studiu, autorul analizează aspectele
competiţiei simbolice referitoare la identitatea etnică şi regională, legate de
origine.
Scopul acestor competiţii este posesia exclusivă a puterii prin care pot fi
exercitate
presiuni pentru definirea legitimă a cîmpului social, şi prin aceasta crearea
şi
lichidarea unor grupuri (Bourdieu, 1980: 66-68.). Astfel de competiţii se
desfăşoară, de exemplu, între istoricii şi geografii români şi maghiari despre
definirea în context naţional a Transilvaniei ca spaţiu, despre susţinerea sau
negarea
într-o perioadă istorică dată a existenţei autonome a ardelenilor ca grup sau
despre
existenţa istorică „legitimă” a unor grupuri etnice.
Pentru
definirea conceptului de identitate naţională minoritară vom porni de
la noţiunea identităţii de grup a lui W. Bloom avînd caracter
social-psihologic,
conform căreia pentru formarea identităţii naţionale de grup este necesară
definirea
unui mediu naţional de iradiere ideologică (Bloom, 1990: 51).
În
cazul nostru, acest mediu de iradiere este constituit din sistemul instituţional
cultural pus în funcţiune de elita intelectuală maghiară, respectiv de elita
politică
înregimentată în UDMR. În acelaşi timp, în cazul nostru, în organizarea identităţii
naţionale minoritare maghiare intervine şi rolul asumat de statul ungar conform
căruia acesta „se simte răspunzător de soarta maghiarilor de dincolo de
frontiere”,
fapt ce este mediatizat din punct de vedere ideologic. Statutul de minoritate
nu
oferă însă instrumentele adecvate ale acestor două surse, pentru transmiterea
ideologiei naţionale în direcţia spaţiului vital al indivizilor.
Trecutul
istoric, prin sistemul de cunoştinţe difuzat prin şcoală, este transmis
în cadrul sistemului reprezentativ al ideologiei naţionale române, prin
intermediul
căruia în anii naţional-comunismului românesc nu s-a urmărit deloc formarea
identităţii sociale pozitive – în sens tajfelian – în conştiinţa elevului
maghiar (dar
nu numai) despre maghiari ci, în mod intenţionat, tocmai invers. György Csepeli
consideră că situaţia minoritară constituie un prilej de supraevaluare a
importanţei identităţii
naţionale ca factor activ „dacă minoritatea naţională este supusă unor
presiuni asimilatorii, discriminării negative şi negării unor drepturi. Existenţa
minoritară presupune însă o conştiinţă identitară din capul locului mai fragilă
şi
mai vulnerabilă în condiţii democratice, aprinzînd din timp în timp relaţii
conflictuale cu majoritatea” (Csepeli, 1992: 11-112).
Distincţiile
efectuate de Will Kymlicka în legătură cu comunităţile naţionale
servesc la definirea noţiunii de mai sus. Kymlicka ne oferă o sinteză convingătoare
referitoare la distincţia dintre identitatea unei comunităţi naţionale
minoritare şi
identitatea etnică. Modul în care este reprezentată o minoritate dată în cadrul
unui stat este definitorie în privinţa naturii identităţii membrilor unui grup
minoritar. După Kymlicka diversitatea etno-culturală poate lua naştere în
cadrul
unui stat în două feluri:
1. Atunci cînd un stat mai mare anexează un
teritoriu mai mic ai cărui locuitori
posedă alte caracteristici etno-culturale decît cele ale statului majoritar.
Aceste
culturi cooptate sînt denumite de Kymlicka minorităţi naţionale.
2. Diversitatea culturală se formează
datorită imigrării. În general membri acestor
minorităţi imigrante doresc să fie asimilaţi şi să se adapteze societăţii
majoritare.
3. În primul caz, cînd vorbim despre un stat
multinaţional, comunitatea numeric
minoritară este numită minoritate naţională, cea majoritară fiind numită naţiune
majoritară
constitutivă de stat (Kymlicka, 1995: 10-11).
Aici
s-ar putea ridica întrebarea la ce fel de naţiune se referă conceptul de
identitate naţională şi unde apare rolul statului în definirea identităţii în
comparaţie
cu naţionalitatea? De fapt, identitatea colectivă, comunitară rezolvă contradicţia,
respectiv face posibil ca într-un concept de identitate mai larg şi mai dinamic
să-
şi găsească locul şi situaţiile specifice. În acest sens, membrii grupurilor
etnice
imigrate citate de Kymlicka acceptă în principiu identificarea cu o nouă
comunitate
naţională şi cetăţenie, păstrîndu-şi în sînul noii identităţi caracteristicile
vechii
origini şi vechii cetăţenii, structura acestei identităţi însă va fi probabil
diferită
faţă de cea autohtonă.
Este
cunoscut faptul că majoritatea comunităţilor naţionale din Europa Cetrală
şi de Est se caracterizează prin faptul că partea lor cea mai mare constituie
majoritatea într-un stat iar partea cea mai mică constiuie o minoritate naţională
într-un alt stat. Faţă de identificarea naţional-culturală însă cîştigă teren
idetificarea
prin cetăţenie. Identitatea colectivă astfel concepută are două componente:
identitatea culturală şi identitatea cetăţenească. În anumite cazuri
identitatea
colectivă poate coincide cu identitatea naţională cum ar fi în cazul popoarelor
care posedă o conştiinţă naţională apropiată modelului naţiunii de stat
(francezii
şi olandezii). Cealaltă extremă a schemei teoretice a conceptului este atunci
cînd
cele două componente se distanţează în mod clar şi se află în raport de disonanţă.
În cazul excepţional al unor comunităţi naţionale poate chiar lipsi temporar componenta
de cetăţenie din identitatea colectivă (o parte a kurzilor). În cazul
persoanelor aparţinînd naţiunii majoritare din Europa Centrală şi de Est aceeaşi
naţiune este şi constitutivă de stat, în cazul minorităţilor naţionale naţiunea
culturală diferă de naţiunea constitutivă de stat. Cele două componente se găsesc
în general într-un raport disonant chiar şi în situaţie majoritară, dar există
posibilitatea armonizării acestora în conştiinţa indivizilor dacă şi statul
este
interesat şi este dispus să le fundamenteze din punct de vedere ideologic.
Conform
opiniei lui Brubaker, minoritatea naţională nu este doar un grup
etno-demografic, ci trebuie înţeleasă ca o entitate dinamică orientată politic.
Autorul distinge trei note caracteristice ale acesteia: (1) aspiraţia declarată
a
apartenenţei la o naţiune etno-culturală care se deosebeşte de naţiunea etno-
culturală dominantă din punct de vedere politic şi numeric în statul propriu;
(2)
aspiraţia recunoaşterii oficiale ca naţionalitate etno-culturală distinctă; (3)
aspiraţia
faţă de recunoaşterea unor drepturi colective culturale şi politice pe baza
naţionalităţii etnoculturale. Definiţia lui Brubaker se bazează în mod explicit
pe
fenomenele observate în tranziţia post-socialistă din Europa Centrală şi de
Est. El
adaugă că această definiţie funcţionează doar dacă în ţara respectivă există o
majoritate etno-culturală bine definită. Dacă nu există – şi în Statele Unite
după
opinia sa nu există – atunci noţiunea de minoritate naţională este lipsită de
sens.
Această
majoritate etno-culturală, mai ales în Europa de Est, constituie un „stat
naţionalizant” (nationalzing
state), o abordare care trimite la o interpretare politică
dinamică a statului naţional, subliniind şi prin aceasta caracterul predominant
dinamic al abordării. În sfîrşit, ea introduce conceptul de ţară-mamă sau naţiune-
mamă (external national homeland) definită de Brubaker ca o ţară,
dincolo de
frontierele căreia trăieşte o naţionalitate identică cu majoritatea acesteia,
ceea ce
generează într-un anumit sens o responsabilitate în statul respectiv ca să se
îngrijească nu numai de proprii cetăţeni ci şi de „conaţionalii” etnici care
posedă
altă cetăţenie (Brubaker, 1996: 60-67). Autorul cuplează aceste noţiuni într-un
sistem relaţional triadic, utilizabil şi în cazul nostru, între minoritatea naţională,
statul naţionalizant şi ţara-mamă exterioară. Acest sistem relaţional trebuie
înţeles
ca un cîmp al poziţiilor diferenţiate, competitive, ca un spaţiu de confruntare
a
diferitelor poziţii naţionale în competiţie. Sistemul triadic deci, poate fi
definit ca
o relaţie între cîmpurile relaţionale, relaţiile din interiorul
cîmpurilor intersectînd
relaţiile dintre cîmpuri. Elementul central al relaţiei triadice este
monitorizarea
reciprocă dintre cîmpuri: actorii fiecărui cîmp urmăresc continuu şi cu atenţie
relaţiile şi evenimentele din şi dintre celelalte două cîmpuri. Pe baza acestor
observaţii, evenimentele şi relaţiile celorlalte cîmpuri vor fi interpretate în
mod
diferit. În formularea lui Brubaker „interpretările din interiorul celorlalte
cîmpuri
sînt adesea puse sub semnul întrebării, devenind obiectul disputelor
reprezentative
ale actorilor.” (Op.cit. 67-69)
În cazul unei minorităţi naţionale ca cea a maghiarilor din
România, care a
devenit în sens modern naţiune în cursul secolului XIX şi pînă în 1918 a trăit
în
hotarele aceluiaşi stat cu restul naţiunii maghiare, dar astăzi trăieşte
într-un stat
separat faţă de restul maghiarilor, a cărui ideologie naţională este diferită
faţă de
cea maghiară fiind purtătoarea ideologiei naţionale române, rolul sitemului
ideologic al relaţiilor triadice al lui Brubaker este deosebit de important în
formarea
identităţii. De aceea, am pornit de la ipoteza confirmată într-o anumită măsură
şi
de teoriile lui Kymlicka (1995) şi Bloom (1990), conform căreia putem vorbi de
existenţa identităţii naţionale în cazul unei comunităţi etnice care trăieşte
în
minoritate dacă cel puţin una dintre condiţiile de mai jos este îndeplinită:
- În procesul devenirii naţionale
moderne au participat independent sau ca
parte a unei comunităţi mai vaste, posedînd o statalitate independentă sau
autonomie.
- Sînt o entitate cultural-politică
sau administrativă capabilă să-şi asume şi
să difuzeze în rîndurile comunităţii o ideologie (naţională) colectivă pe care
membrii acesteia s-o şi accepte.
În
cazul maghiarilor din România ambele condiţii pot fi îndeplinite, în
deceniile de dinainte de 1989 însă nu a existat decît prima. Prima dintre condiţii
determină de fapt pe cea de-a doua şi ambele duc la elaborarea strategiei
identitare
minoritare denumite de Tajfel strategia minoritară secundă, conform căreia
tradiţiile şi istoria comunităţii îi stimulează pe membrii acesteia să ajungă
într-un
fel oarecare în poziţie „majoritară”: să formeze instituţii şi unităţi
administrative
cu ajutorul cărora să-şi poată decide soarta şi funcţiile vitale. (Tajfel,
1978) Şi
programul UDMR conţine astfel de elemente împărtăşite de majoritatea populaţiei
maghiare, fapt confirmat şi de rezultatele cercetării noastre.
Definirea
conceptului de identitate naţională devine problematică atunci cînd
concepţia naţională de sorginte fundamental culturală a unei comunităţi naţionale
majoritare a unui stat conţine tot mai multe elemente naţional-etatice, şi atît
discursul naţional majoritar cît şi „propriul” discurs naţional – fie el din
interiorul
sau din afara graniţelor – este acceptat într-o anumită măsură de membrii
minorităţii.
Vom
încerca în cele ce urmează să sumarizăm interpretările schiţate mai sus
ale identităţii minoritare şi de grup. Cadrul de referinţă pentru surprinderea
identităţii naţionale a românilor şi maghiarilor din Ardeal este oferit de
sistemul
relaţional al cîmpurilor „naţionale” triadice al lui Brubaker. Identitatea naţională
a membrilor celor trei grupuri – majoritatea, minoritatea şi „naţiunea-mamă” – se
formează în mod dinamic, prin ideologii naţionale produse şi reproduse prin
reprezentări rezultate din reacţii la reprezentările celuilalt. Acest lucru
este valabil
cu atît mai mult în cazul minorităţilor, ale căror membri se întîlnesc în mod
nemijlocit cu discursurile ideologice susţinute de sistemul instituţional
cultural- politic al tuturor
celor trei grupuri. În acest sens, în cazul minorităţilor este definitorie
în cadrul identităţii macrogrupurilor nu numai identitatea naţională
etno-culturală ci
şi identitatea de cetăţenie şi cea minoritară. Aceste identităţi nu sînt însă
separate,
căci conform teoriei cîmpurilor triadice a lui Brubaker situaţia minoritară
conform
apartenenţei naţional-culturale, cetăţenia, în calitate de cadru naţional al
majorităţii şi
statul naţiunii-mamă joacă împreună un rol în construcţia ideologică. Astfel în
realitate,
cel trei forme de identitate separate din punct de vedere teoretic – identitatea
etno-
naţională, identitatea minoritară şi identitatea de cetăţenie – constituie
împreună o
identitate colectivă. Comunitatea maghiară din Transilvania, dar adesea şi cea
românească, sînt asemenea fragmente de colectivitate în sens andersonian care
sînt
relevante în formarea identităţii sociale a indivizilor. În procesul analizării
colectivităţilor pot fi luate în considerare ca macrogrupuri de referinţă
comunitatea
maghiară din România, naţiunea culturală maghiară, naţiunea culturală română,
comunitatea cetăţenilor români, precum şi populaţia românească şi maghiară a
Transilvaniei. Aceste comunităţi – exceptînd grupul cetăţenilor români – sînt
comunităţi
imaginare în sensul dat de Benedict Anderson, întrucît nu pot fi trasate în mod
univoc
„graniţele” apartenenţelor comunitare. La întrebările „cine este maghiar
transilvănean?”, respectiv „cine este român transilvănean?” sau „cine este
român?”,
vom căuta în cele ce urmează să găsim răspunsul cu ajutorul analizelor
sociologice.
În continuare vom încerca să schiţăm elementele cîmpurilor relaţionale
dinamice determinate de grupurile referenţiale amintite şi de mediul lor
ideologic
de emisie, cu ajutorul cărora putem interpreta identităţile naţionale colective
ale
locuitorilor spaţiului româno-maghiar.
Fig.
1. Modelul cîmpurilor relaţionale triadice ale identităţilor naţionale
colective în context româno-maghiar

Elementele
modelului:
Cîmpuri
identitare
A
– maghiarii din România
B
– românii din Transilvania / B1 – restul românilor
C
– maghiarii din Ungaria
Medii de emisie
ideologică
Ia
– UDMR şi elita intectuală şi politică maghiară din România
Ib
– statul român şi elita politică şi intelectuală românească
Ic
– statul ungar şi elita politică şi intelectuală maghiară
Relaţii şi
influenţe
——— Direcţiile funcţionării sociale
ale ideologiilor naţionale
............ Influenţele
reciproce între colectivităţi, confruntări de reprezentare
--------- Relaţii
interstatale, UDMR şi relaţiile interstatale
Structura straturilor identitare
ale maghiarilor din Transilvania
În
cadrul procesului general al autoidentificării am văzut care este importanţa
apartenenţei la un grup naţional în cadrul sistemului diferitelor forme de
identitate.
Datele provin din cercetarea intitulată „Reţele de relaţii sociale şi modele de
identitate naţională în Transilvania” şi au fost culese în aprilie 2000, în
cadrul
unui proiect individual finanţat de programul Research Support Scheme din
Praga.
Procedeele utilizate
în procesul de culegere a datelor şi analizarea lor au fost
sondajul pe bază de chestionar şi analiza documentelor. Eşantionul sondajului a
cuprins 1756 de cazuri dintre care 925 maghiare şi 831 româneşti. Studiul a
cuprins
teritoriul Transilvaniei în sensul larg al termenului. Procesul eşantionării
s-a
desfăşurat în mai multe stadii: judeţe, tipuri de localităţi, localităţi.
Cazurile au
fost selectate separat în subgrupe maghiare şi româneşti pe baza limbii materne
(sau a limbii cel mai bine vorbite). Subiecţii au trebuit să răspundă
chestionarelor
de limbă maghiară, respectiv română, fiecare cuprinzînd şi un bloc de întrebări
diferit care să măsoare atitudinile referitoare la componentele identitare
maghiare,
respectiv române.
Întrebarea
referitoare la formele diferite de identitate a sunat astfel: „În
conştiinţa dvs. identitară (aşa cum vă vedeţi şi cum doriţi să fiţi văzut) cît
de
importante sînt...?” (Răspunsurile au fost clasificate pe scara Lickert, unde 5
înseamnă „foarte important” şi 1 înseamnă „deloc important”).
Diferitele
itemuri au surprins diferitele dimensiuni ale identităţii individuale
şi colective. Identitatea etnică a fost identificată prin originea etnică,
identitatea
naţională (minoritară) a fost operaţionalizată prin noţiunea de „naţionalitate”.
97
Valér Veres
Tabel 1. Valorile medii şi
distribuţia straturilor identitare, 2000
|
Aspecte formatoare de
identitate socială
|
Media
|
Distribuţia
|
Ocupaţia
|
3,9
|
1,33
|
Sexul
|
3,3
|
1,55
|
Naţionalitatea
|
3,9
|
1,31
|
Originea etnică
|
3,7
|
1,42
|
Cetăţenia
|
3,2
|
1,51
|
Regiunea de domiciliu (Transilvania)
|
4,0
|
1,34
|
Localitatea unde trăieşte
|
3,7
|
1,41
|
Cartierul, zona sătească
|
3,3
|
1,48
|
Originea socială
|
3,3
|
1,45
|
Caracteristici individuale
|
4,3
|
1,11
|
Religia
|
3,6
|
1,53
|
Deşi
aceste aspecte formatoare de identitate nu pot fi comparate între ele, se
poate vedea că subiecţii se identifică cel mai puternic cu caracteristicile
individuale
(4,3%), urmate de legăturile regionale (4%) iar naţionalitatea aflată la
egalitate
cu ocupaţia (3,9%) ocupă doar locul trei. Identitatea etnică (3,7%) se plasează
asemenea identităţii religioase (3,6%) în zona mediană a cîmpului de evaluare.
Răspunsurile
au fost prelucrate şi după metoda scării multidimensionale Alscal
(după 8 iterări, valoarea de S-stress scade sub ,001000). Cu ajutorul acestei
metode
obţinem o imagine şi despre structura identităţilor.
Fig.
2. Structura straturilor identitare, modelul MDS

În centrul sistemului bidimensional au fost plasate
naţionalitatea, originea
etnică şi relaţia cu localitatea de domiciliu. Cetăţenia şi originea socială au
primit un rol periferic, în
timp ce rolul caracteristicilor individuale, care constituie centrul
identităţii individuale, respectiv identitatea profesională s-au plasat împreună
în
careul din dreapta-sus al modelului. Regiunea s-a regăsit absolut separat în
careul
din dreapta-jos, în timp ce identitatea religioasă şi sexuală şi-au găsit locul
în
careul din stînga-jos. Modelul ne arată că ocupaţia şi caracteristicile
individuale
joacă alt rol în structura identitară decît diferitele forme ale identificării
colective.
Şi printre acestea rolul central le revine identităţii naţionale şi etnice
împreună cu
cele legate de localitatea de domiciliu, celelalte forme de identitate colectivă
aflîndu-se la oarecare distanţă de acestea.
Identificarea
naţională poate fi abordată din punctul de vedere al auto-, respectiv
hetero-identificării. Cînd subiecţii au fost întrebaţi care sînt dintre
diferitele categorii
naţionale şi regionale cele pe care le consideră cele mai relevante pentru ei
înşişi,
atunci 97% dintre respondenţi s-au declarat maghiari, chiar dacă marea lor
majoritate
a adăugat un atribut regional-teritorial ca acela de „ardelean” sau „din
România”.
Ca urmare am supus analizei modul în care îşi definesc apartenenţa la un grup
naţional, rolul pe care-l joacă criteriul originii etnice în definirea identităţii
naţionale.
Răspunsurile de mai jos surprind mai de grabă criteriile hetero-identificării,
deşi cu
ocazia formulării răspunsurilor individuale s-au identificat ei înşişi cu
acestea.
Respondenţii au putut interpreta diferitele criterii ale identităţii naţionale
pe scara
Lickert pe baza întrebării: „Pentru a fi considerat maghiar, cît de important
este ca
...?” Răspunsurile au fost prelucrate prin metoda analizei factoriale (Principal
Axis
Factoring – Rotation Method: Varimax).
Comunalităţile
obţinute în urma rotaţiei depăşesc fiecare 0,25. Modelul
explică în total 36% din varianţa totală.
Tabelul
2. Criterii ale identităţii naţionale, maghiarii din Transilvania, 2000
Criterii de identitate naţională
|
|
Ponderi factoriale
|
|
|
factorul 1
|
factorul 2.
|
factorul 3.
|
1. cel puţin unul dintre părinţi să fie
maghiar
|
|
,495
|
|
2. ambii părinţi să fie maghiari
|
|
, 657
|
|
3. limba maternă să fie maghiara
|
|
, 535
|
|
4. să fie cetăţean maghiar
|
|
|
,711
|
5. să respecte drapelul roşu-alb-verde
|
, 463
|
|
|
6. să se considere maghiar
|
,344
|
|
|
7. să cunoască şi să iubească cultura
maghiară
|
,559
|
|
|
8. să aparţină unui cult religios de
limbă maghiară
|
,511
|
|
|
9. să se fi născut în Ungaria
|
|
|
,672
|
10. să-şi petreacă cea mai mare parte a
vieţii printre maghiari
|
,521
|
|
|
11. să voteze cu UDMR
|
,582
|
|
|
12. să absolve o şcoală maghiară
|
,637
|
|
|
Factorul cel mai important care explică 23,1% a varianţei
cuprinde
autoclasificarea şi criteriile identităţii naţiunii culturale. Aici intră
respectul pentru
simbolurile naţionale (drapelul), cunoaşterea şi dragostea faţă de cultura
maghiară,
apartenenţa la o biserică de rit maghiar, cultivarea unui mediu şi cerc de cunoştinţe
maghiar, respectiv două criterii minoritare particulare, votarea cu UDMR şi
educaţia în şcoală de limbă maghiară. Acestea din urmă exprimă şi confirmarea
discursului UDMR. Cel de-al doilea factor, cu cele 8,081% a varianţei, cuprinde
adepţii identităţii bazate pe criterii de origine. Astfel unul sau ambii părinţi
trebuie
să fie maghiari, respectiv limba maternă trebuie să fie maghiara pentru ca
cineva
să poată fi considerat maghiar. Cel de-al treilea şi cel mai slab factor
reflectă
5,051% a varianţei şi cuprinde criteriile legate de cetăţenie: să aibă cetăţenia
maghiară şi să fie născut în Ungaria. Deşi în situaţie minoritară este greu de
presupus, există totuşi un mic grup care consideră că pentru identitatea naţională
maghiară definitorii sînt criteriile legate de statul naţional. Aceştia din urmă
reprezintă 14% dintre variantele de răspuns interpretate, deci nu reprezintă o
proporţie nesemnificativă. Se poate vedea deci că criteriile de origine etnică
pot
fi separate din punct de vedere metodologic de criteriile naţional-culturale
bazate
pe autoidentificare ale identităţii naţionale chiar dacă pot fi cuplate de
acestea
din punct de vedere ideologic.
Concluzii
Parcurgînd
literatura de specialitate putem conclude că mai toate teoriile sînt
clădite pe constatarea că indivizii aparţinînd unei minorităţi etnice trăiesc
într-o
situaţie de relativă inferioritate în societate, ca urmare se confruntă în mod
necesar
cu perturbări ale autoaprecierii sociale şi, întrucît în raportările lor individuale
starea de minoritate este trăită ca handicap, şansele lor de integrare sau
adaptare
sînt mult mai reduse. Dimpotrivă, în cazul minorităţilor naţionale, cum ar fi şi
cel
al maghiarilor din România, comparaţia majoritate-minoritate nu conduce în mod
necesar la concluzii defavorabile grupului minoritar. În mod similar,
asimilarea
nu poate fi considerată ca o alternativă reală, acceptabilă la nivel comunitar,
pentru
că pornind de la caracterul elementelor cognitive şi afective ale identităţii
lor
naţionale integrarea socială este posibilă mai de grabă în paralel cu un proces
disimilativ specific (Cf. V.Veres 2000) astfel ca apartenenţa la un grup
minoritar
să asigure o situaţie normală în realizarea individuală ale celor trei
posibilităţi ale
lui Tajfel, şi ca urmare integrarea organică a comunităţii în sistemul global
al
societăţii să fie posibilă.
Poate
fi evidenţiat şi empiric că din punct de vedere conceptual identitatea
(originea) etnică şi cea naţională se despart ca semnificaţie, deşi din punct
de
vedere structural sînt foarte apropiate. Aceasta reiese şi din faptul că în
cadrul
identităţii naţionale minoritare a maghiarilor ardeleni conştiinţa originii
etnice oacă
un rol important, aşa cum este relevat şi de A.D.Smith în general în cazul
societăţilor din Europa Centrală şi de Est. Originea etnică este astfel
încorporată
în identitatea naţională încît ideologiile naţionale o „reconstruiesc” din
punct de
vedere cultural. În Transilvania, un grup mai mic al maghiarilor îşi definesc
identitatea maghiară în mod direct pe baza criteriilor de origine etnică. Dar
analiza
factorială ne arată că factorul cel mai reprezentativ îl constituie identitatea
naţională
culturală bazată pe autoidentificare, care din punct de vedere ideologic nu
este
clădită pe un criteru etnic, provenit din naştere, ci fundamentul său este
constituit
din cultura maghiară, identificarea cu UDMR-ul şi cu simbolurile naţionale, cu
socializarea în cadrul mediului şi sistemului şcolar maghiar.
Traducere
de Elek Szokoly
Bibliografie:
Bindorffer, Györgyi 2001: Kettõs identitás, Új
Mandátum, MTA Kisebbségkutató Intézet,
Budapest.
Bloom, William 1990: Personal Identity, National
Identity and International Relations, Cambridge
University Press.
Bourdieu, Pierre. 1985: Social Spaces and the
Genesis of the Groups. Theory and Society, 14/
1985.
Brubaker, Roger 1996: Nationalism Reframed.
Cambridge University Press.
Brubaker, Roger 2001: Csoportok nélküli
identitás, Beszélõ, III, an 6, 7-8/2001.
Csepeli György 1992: Nemzet által
homályosan, Budapest, Századvég.
Erikson, Erik 1964: Insight and
Responsibility, New York: Norton.
Hutnik, Nimmi 1991: Ethnic Minorithy
Identity, Oxford, Clarendon Press.
Kymlicka, Will 1995: Multicultural
Citizenship, Oxford University Press.
Lewin, Kurt 1952: Group Decision and
Social Change. In: GSwanson-T.Newcomb-E.Hartley
(red.):
Reading in Social Psychology. New York, Henry Holt.
Smith, A.D. 1991: National Identity,
Penguin LTD, London, 1991
Taifel, Henri 1978: The Social Psychology
of Minorities, London, MRG LTD.
Veres Valér 2000: Az erdélyi magyarok és
románok közösségi identitása a társadalmi struktúra
tükrében,
Szociológiai Szemle, 4/2000.
*
Valér VERES (n.1972), sociolog,
asistent universitar în cadrul Universităţii
Babeş-Bolyai, Facultatea de Istorie şi Filozofie, Departamentul de Sociologie,
co-autor al volumelor Liceeni ardeleni în tranziţie – integrare naţională
versus
generaţională (2000), Nemzeti vagy nemzedéki integráció? (2000),
Relaţii
interetnice în Transilvania (2001).
Valér Veres, Etnikai versus nemzeti
identitás kisebbségi helyzetben. Az erdélyi
magyarok esete, studiu publicat cu permisiunea autorului.