Untitled-1
„Acuz!”:
Versiunea Tom Gallagher
Ovidiu Pecican
1. Un program
istoriografic şi propagandistic cioranian
Spre
deosebire de alţi istorici care preferă să discute subiectele pe care le
aleg dintr-o postură calmă şi echidistantă (chiar şi atunci cînd este vorba
despre
istoria recentă), dar aidoma lui Dennis Deletant, un alt excelent românist
britanic,
Tom Gallagher îşi expune cinstit propriile păreri şi judecăţi de valoare.
Pentru
aceasta el nu ezită să recurgă şi la publicistica de stringentă actualitate,
uneori,
demonstrînd – dacă mai era cazul – că subscrie la dictonul ciceronian historia
magistra vitae. Aşa s-a întîmplat în 2004, cînd, în cadrul unor interviuri şi
articole
publicate în cîteva cotidiene româneşti centrale, Gallagher mustra nu numai
autorităţile de la Bucureşti pentru corupţie, ci, fapt mirabil, şi notabilităţile
UE
pentru superficialitate şi iresponsabilitate în raporturile cu ţara noastră,
aflată
acum în postura de candidată la calitatea de membră a Comunităţii Europene.
Intitulîndu-şi
cea mai proaspătă carte Furtul unei naţiuni. România de la
comunism încoace (Bucureşti, Ed. Humanitas, 2004), expertul nu face un
secret
din opiniile lui despre tranziţia noastră, ci atrage atenţia cît se poate de răspicat
asupra unui eşec. Diagnosticat pe ultima sută de metri (deocamdată) a devenirii
unui popor, acest eşec – survenit în forma metaforică a deprivării de bunuri – îşi
dezvăluie cauzele, sub pana lui Gallagher, încă din introducere. Astfel, deşi
incontestabilă, realitatea stăpînirilor străine din trecut nu ar epuiza
cauzalitatea
incapacităţii noastre de relansare. Prin urmare, „... cartea aceasta va căuta să
demonstreze că problemele pe termen lung care i-au distorsionat şi i-au
paralizat
dezvoltarea au avut în primul rînd cauze interne” (p. 17). Deja din acest enunţ,
poziţia istoricului poate fi caracterizată drept o chemare la responsabilizare
cetăţenească şi merită să fie salutată ca atare într-un context istoriografic
în care
confraţii români se cred prea adeseori chemaţi doar să reconstituie şi să
descrie
lucruri fără nici o legătură cu prezentul. Însă intreprinderea cărturărească a
expertului începe, cum se vede, printr-o aserţiune generală prealabilă
coborîrii la faptele
istorice. În consecinţă, şi demersul lui se va transforma în strădania -
competentă, persuasivă şi bine informată – de a demonstra teza plasată la baza
reconstrucţiei livreşti.
Sub
acest raport, cartea lui Tom Gallagher s-ar putea califica printre pledoariile
cu mijloace istorice pentru o percepţie care s-ar putea baza pe orice: de la
prejudecăţile plutind în aer în mediile internaţionale pînă la asprimile pe
care
românii înşişi, la ceas de amărăciune, le emit despre ei înşişi; nu în ultimul
rînd,
la sursa ei pot sta, desigur, şi fapte istorice concrete şi persistente, ce se
cuvin
inventariate, înseriate şi discutate critic. Numai că pentru autorul Furtului
unei
naţiuni, diagnosticul precede analiza, acesteia din urmă revenindu-i doar
rolul -
esenţial, de altfel – al contraforţilor.
Istorie
cu teză, aşadar, carte înzestrată cu o puternică vînă propagandistică,
lucrare-manifest în favoarea civismului ce poate forja o societate democrată şi
un
stat de drept. Dar şi meditaţie cu propensiuni filosofice la adresa unei naţiuni
şi a
destinului ei în lume. Tipologic vorbind, afirmaţia citată îl plasează pe
specialistul
britanic într-un şir de sceptici, de analişti cruzi şi chiar de profeţi
negativişti pe
care însăşi cultura română – dar nu numai ea – i-a livrat, la diverse intervale
de
timp, pieţei de idei naţionale şi internaţionale. Dintre experţii străini
preocupaţi
de acest curios fenomen care este raportarea românului la devenirea lui istorică,
iată-l pe Keith
Hitchins observînd cum „Cei care i-au urmat pe Visarion [Sarai -
n. O. P.] şi Sofronie [din Cioara] aveau un
simţ redus al istoriei. […] Îşi vedeau
propriile vieţi în termenii dramei biblice a pierzaniei şi mîntuirii omului.
[...] Forma
pe care a luat-o rezistenţa lor faţă de unire sugerează şi anumite afinităţi cu
milenarismul” (Românii. 1774-1866, Bucureşti, Ed. Humanitas, 1996, p.
252).
La vremea lui, în timpul războaielor balcanice, şi Lev Troţki dedicase pagini
acide
nesimţirii oligarhice care putea fi întîlnită în mica Românie pe la începutul
veacului
al XX-lea. Dar, în timp ce gînditorul rus acuza clasele de sus, iar K. Hitchins
vorbea despre populaţia rurală românească a veacului al XVIII-lea, autorii
români
ai acestei tradiţii au preferat să acuze în bloc. Din acest unghi, Tom
Gallagher
este, parcă, mai aproape de Samuil Micu şi de Emil Cioran decît de autorii deja
citaţi. Iată ce spunea S. Micu: „Dintru aceste puţine pănă acum zise, destul să
vede cum au crescut împărăţia romanilor […], cum s-au prăpădit şi s-au făcut
nimic, şi neamul românesc carele mai iaste, petrece supus şi înjugat de alte
neamuri;
cel ce stăpînea tot pămîntul, acum preste tot pămîntul pămînt nu au, cei ce era
domnii neamurilor, acum la toate neamurile slujesc, şi ce e mai mare ticăloşie,
lor le iaste ruşine a să numi români, şi unii să ruşinează şi a vorbi româneşte,
şi
întră sine unii cu alţii mai voesc a grăi greceşte sau ungureşte sau altă limbă
decît a sa, şi să lenevesc a-şi lucra şi a-şi iscusi limba sa şi întru aceia a
scrie şi
învăţa, care rău lucru al românilor au adus pre neamul românesc la cea mai
mare prostie şi ticăloşie (subl. O. P.)”. Cît despre Cioran, sintagmele lui
privind „neantul
valah”, cei o mie de ani de tăcere din istoria noastră etc. sînt prea
cunoscute pentru a mai necesita trimiteri la pagină.
Tom
Gallagher se apropie însă cu propriul instrumentar de tema aceasta, veche
şi recurentă, privitoare la nevrednicia românească. El descoperă – judicios – că
nu
fanarioţii sînt de vină pentru că „… strategiile elitei, bazate pe relaţiile de
exploatare
faţă de o societate mai largă, au căpătat un impuls propriu, îndeosebi în
secolul
douăzeci” (p. 17). Responsabilitatea grea cade, aşadar, pe umerii elitei, şi
încă a celei
contemporane, căci „Abilitatea puţinilor privilegiaţi de a deturna resurse
publice spre
folosinţă privată, sau de a lua decizii dezastruoase pentru a-şi satisface voinţa
de
putere (cum s-a întîmplat sub dictatura lui Ceauşescu în anii ’70 şi ‘80), a
sporit
neîncetat în ceea ce fusese o epocă de
emancipări politice şi de ameliorare a standardelor
politice în majoritatea celorlalte zone ale Europei” (p. 18).
Mult
adevăr, şi aici, dar şi o anumită exagerare retorică. Corupţia endemică
ori conduita oligarhică a elitelor politico-sociale – prefer pluralul,
singularului
„elită” pentru a şti întotdeauna despre care dintre vîrfuri vorbim (mai ales că
elite
găsim, la rigoare, şi printre marginali) – poate fi întîlnită, în proporţii
îngrijorătoare,
şi în UE (la nivelul unor vîrfuri birocratice, ori într-o ţară precum Grecia),
ca să
nu mai vorbim despre partea răsăriteană şi centrală a Europei. O scurtă privire
aruncată prin bibliografie, de pildă în mai vechile sinteze ale lui François
Fejtő,
Histoire des
démocraties populaires şi,
respectiv, La fin des démocraties
populaires arată în ce măsură România cu
metehnele ei rămîne doar unul dintre
cazurile foarte asemănătoare diagnosticabile în răsăritul Europei. În acelaşi
timp,
însă, autorul are dreptate: s-ar părea că la noi corupţia excelează în raport
cu
manifestările ei din alte locuri. Rămîne ca istoria corupţiei româneşti să fie
scrisă
de aici încolo, căci o sinteză despre ultimii cincisprezece ani nu poate
cuprinde,
prin propriile-i limitări, asumate, întregul parcurs istoric contemporan şi, în
plus,
nu este deloc sigur că atîta ar fi de ajuns pentru a înţelege. Regretabil este
doar că
autorul ignoră contribuţiile româneşti în domeniu, de la pertinentele observaţii
din volumul Republica absentă al lui Daniel Barbu pînă la România.
Starea de
fapt a lui Cornel Codiţă, Mihaela Miroiu et alii, lăsînd, totodată,
în afara lecturilor
lui şi consistentele analize din revista clujeană Provincia.
2. O meditaţie neconcesivă asupra
politicului
Sinteza lui Tom Gallagher Furtul unei naţiuni. România de
la comunism încoace
(Bucureşti, Ed. Humanitas, 2004, 430 p.) constituie un eveniment editorial
major.
Ea aparţine unuia dintre cei cîţiva experţi internaţionali în problematica
românească.
Catherine Durandin, Claude Karnoouh, Dennis Deletant, Keith Hitchins, Frederic
Kellog, Katherine Verdery şi Gail Kligman sunt, probabil, numele cele mai bine
cunoscute în România din cercul româniştilor de peste hotare. Istorici şi
antropologi,
specialişti cu bune cunoştinţe de etnologie şi sociologie, toţi aceştia au
îmbogăţit bibliografia
noastră cu pagini substanţiale, făcînd, totodată, servicii României şi în
arealurile culturale cărora le aparţin de drept; nu prin propagandă, ci prin
strădania
de a oferi o imagine cît mai adecvată realităţilor de care s-au ocupat.
Volumul
lui Tom Gallagher se apropie mult, prin problematizare şi prin curajul
interogaţiilor, de examinările Catherinei Durandin, iar prin focalizarea asupra
elitei
româneşti postbelice, ea străbate acelaşi spaţiu tematic ca şi cărţile
Alexandrei
Laignel-Lavastine şi ale lui Dennis Deletant. Totodată, printre rîndurile cărţii
istoricului britanic se regăsesc şi motive prezente în critica adresată de
Gáspár
Miklós Tamás intelectualilor români într-o epistolă care a stîrnit, la vremea
ei,
destule reacţii (vezi Mircea Vasilescu (coord.), Intelectualul român faţă cu
inacţiunea. În jurul unei scrisori a lui G. M. Tamás).
Cele
zece capitole care compun cartea circumscriu moştenirea dinainte de 1989
(cap. 1 şi 2), păstrarea puterii de către ex-comunişti (cap. 3), deriva anilor
1992-
1996 (cap. 4), regimul Constantinescu în etapa idilică (cap. 5) şi în faza
trezirii la
realitate (cap. 6 şi 7), revenirea iliescană la putere (cap. 8) şi ascensiunea
naţionaliştilor extremişti (cap. 9), pentru a încheia cu evidenţierea
compromisului
dintre noii vechi guvernanţi (P. S. D.) şi oficialii de la Bruxelles (cap. 10).
Concluzia
– ce nu putea fi decît provizorie la o istorie în mers, cum este cea despre
care
vorbesc paginile lui Gallagher – atribuie Uniunii Europene un rol crucial în
schimbarea situaţiei
româneşti. Chiar şi din această scurtă trecere în revistă se vede
că, lăsînd deoparte
premisele, României postcomuniste i se alocă spaţiu după cum
urmează: 2 capitole regimului Iliescu 1 (1990 – 1996), 3 capitole regimului
Constantinescu (1996 – 2000) şi 3 capitole regimului Iliescu 2 (2000 – 2004).
După
cum se vede şi din aceste observaţii de natură cantitativă, materialul naraţiunii
istorice
este organizat într-o manieră care să îi permită autorului distribuirea de
accente.
Capitolele despre prima guvernare Iliescu, prefaţate de cele descriind moştenirile
de la perioadele dinainte de 1989, sînt dedicate mai cu seamă evidenţierii
continuităţilor cu situaţia politică dinainte; nu numai cu cea comunistă, dar şi
cu
reflexele naţionaliste revenite în anii lui Ceauşescu dinspre dictaturile
interbelice.
Cu privire la evaluarea experienţei comuniste, atitudinea autorului este
neechivocă.
Acesta marchează în toate un sistem al înapoierii, iar asemenea situaţie este
înţeleasă
ca obstacol în calea democraţiei (cap. 1). Cît despre dictatura Ceauşescu, ea
este
înţeleasă, pe drept cuvînt, ca o „întoarcere la subdezvoltare” (cap. 2).
Cu
o asemenea ereditate, instalarea la cîrmă, în decembrie 1989, a lui Ion
Iliescu a însemnat solidaritate socialistă de partid minus ideologie. La bazele
acestui nou mod de a naviga împreună au stat vechile complicităţi şi interesele
de
dominaţie economico-politică. Tom Gallagher descrie simptomele cu acurateţe,
insistînd asupra naţionalismului noii puteri, a violenţei postelectorale şi a
spiritului
autoritarist. Cred însă că un suport ideologic al tuturor acestor mişcări de
forţă,
asertive, poate fi descoperit: este ideologia gorbaciovistă a perestroikăi (nu neapărat
şi întotdeauna şi a glastnostului). Practic, deruta iliesciană începe abia
după puciul de la Moscova şi căderea lui Mihail Gorbaciov. Abia atunci intră
România „în derivă”, după cum titrează istoricul britanic în cap. 4. Iar această
derivă se datora principial faptului că elita ex-comunistă aflată la cîrma ţării
credea
că este de datoria ei să nu se pripească luînd decizii strategice, cîtă vreme
fostul
centru de putere – Moscova – nu intra pe un făgaş vizibil. Suficient de bine
pregătită pentru a face translaţia de la stînga hard la stînga soft, conducerea
României, al doilea eşalon al partidului, împreună cu vechea castă a
serviciilor
secrete – roninii roşii – nu au mai găsit resursele pentru a gestiona adîncirea
democratizării într-un ritm alert, adecvat momentului istoric. Este de crezut că
dacă ar fi făcut-o, majoritatea populaţiei – şi chiar observatorii internaţionali
– ar
fi sprijinit un asemenea proces şi chiar pe oamenii care îl duceau la
împlinire.
Occidentul şi cehii nu au avut nimic împotriva revenirii lui Aleksandr Dubcek
la
dreapta preşedintelui Vaclav Havel, deşi fostul lider comunist nu depăşise nici
el,
sub raportul concepţiei, o poziţie moderat reformistă în cadrul sistemului de
gîndire
socialist. În aceste condiţii, dacă ar fi fost capabil să se erijeze într-un
asemenea
tip de lider, Ion Iliescu ar fi dobîndit atît recunoaştere larg populară, cît şi
recunoaşterea dreptului de a-şi păstra legitim o poziţie de prim-plan în viaţa
politică
românească. Constrîns de puterea grupurilor de putere pe care se baza, speriate
de perspectiva de a-şi
pierde privilegiile şi dornice chiar să le întărească, Iliescu
a ajuns să se facă
responsabil de întîrzierea necesarelor reforme structurale, de
balansul între un pol moscovit care nici nu mai exista aşa cum îl ştia, şi nişte
tendinţe interne şi internaţionale imposibil de stăvilit.
Insistenţa
asupra celor patru ani de guvernare ai Convenţiei Democrate se
explică prin aceea că ei au reprezentat prima despărţire netă, tranşantă de
comunism. Ceea ce îl interesează pe Tom Gallagher aici este turnura,
deschiderea
perspectivei, substanţa şansei unei Românii saturate de strigoii reajustaţi ai
trecutului. Analiza politică devine, şi de astă dată, ascuţită şi neconcesivă.
Emil
Constantinescu s-a aflat „în funcţie, dar nu la putere”, fiind un preşedinte
incapabil
de răsturnarea care se aştepta de la el. Dar răspunderea pentru eşecul acestei
guvernări nu îi cade în întregime în spate acestuia, după Tom Gallagher. Coaliţia
care l-a adus la putere era compozită, slabă şi ea nu a făcut faţă defecţiunii
Partidului Democrat. Neavînd necesara experienţă politică, însă fiind destul de
tare în interiorul coaliţiei pentru a provoca el însuşi căderi de guverne,
Constantinescu n-a mai putut face faţă celei de a cincea mineriade, crizei din
Kossovo şi oportunităţilor pe care ea le oferea României în jocurile internaţionale,
negocierilor cu Fondul Monetar Internaţional.
Nu
s-ar putea spune că autorul menajează pe vreunul dintre actori. Atent
mereu la liniile de evoluţie generală, el nu se angajează ca vasal în slujba
vreunuia
dintre actorii scenei pe care o descrie. Ion Iliescu nu îi este mai simpatic
ori mai puţin
simpatic decît Constantinescu, şi nici că PSD-ul nu este mai criticat sau
mai puţin criticat decît CDR. Este un mod de a spune nu că Tom Gallagher ar fi
echidistant, ci că el dezvăluie neechivoc şi fără false pudori incompetenţa, laşităţile,
inconştienţa sau cinismul politicianist. Criteriul după care judecă nu este
unul
inchizitoarial şi utopic, cum ar fi cel al unei guvernări ideale, ci al
maximumului
care putea fi făcut de nişte guvernanţi bine pregătiţi şi buni cetăţeni; care
însă au
lipsit României de pînă astăzi.
3. Incisivitate, creativitate şi
decupaj istoriografic
Alegerile
din 2000, deschizînd din nou calea lui Ion Iliescu şi propulsîndu-l
nevisat în prim-plan pe liderul ultraradical Corneliu Vadim Tudor sînt o
apoteoză
a perioadei analizate care constituie şi culminaţia finală a cărţii. Autorul nu
ezită
să acuze nici autorităţile europene de iresponsabilitate, şi n-aş spune că greşeşte
ori că este vorba numai despre tradiţionalul criticism englez vizavi de UE.
Pentru
Bruxelles, ca şi pentru SUA, de altfel, prioritară a fost mereu stabilitatea,
indiferent
de cine şi cum ar fi gestionat-o. Dacă România politică arată astăzi aşa cum
arată,
este şi vina mediilor internaţionale care şi-au dorit mai cu seamă parteneri de
discuţie suficient de docili şi, în acelaşi timp, capabili să garanteze
stabilitatea
socială, fără să se mai întrebe cu privire la trecutul, moralitatea ori
capacitatea lor
de a gestiona situaţia
pe termen mediu şi lung. Aici Tom Gallagher se dovedeşte
magistral şi, în acelaşi
timp, unic. Nici unul dintre analiştii evoluţiei ezitante a
României nu s-a arătat dispus să observe că acuzele mai mult sau mai puţin
explicite
la adresa „trădării” Occidentului au şi o bază reală. Tocmai el, care începea
prin a
respinge explicaţia tradiţională a retardării şi eşecurilor, admite că emisarii
Vestului
nu au fost întotdeauna de cea mai bună credinţă, cel mai bine pregătiţi sau,
pur şi
simplu, omenoşi. „Dovezi tot mai greu de ignorat indicau faptul că unele
cercuri
internaţionale de interese erau dispuse să consolideze sistemul existent,
închizînd
ochii faţă de neregulile comise şi chiar acordînd credit unor persoane
controversate” (p. 354-355). El recunoaşte chiar încălcarea suveranităţii
statale a
României, atunci cînd se produce, din iniţiativa Europei: „Günther Verheugen,
comisarul european pentru extinderea UE, a propus înfiinţarea unui grup de
lucru
compus din reprezentanţi ai UE, ai FMI şi ai Băncii Mondiale, precum şi ai altor
instituţii financiare şi experţi români, care să lucreze alături de guvernul
român în
vederea schiţării şi apoi a monitorizării unei strategii economice pe termen
mediu
care să fie pusă în practică în următorii şapte ani. Iniţiativa lui Verheugen a
primit
sprijinul imediat al guvernului şi în cele din urmă chiar şi asentimentul fără
tragere
de inimă al PDSR. Suveranitatea României era în acest fel încălcată în mod
inevitabil în cadrul unui aranjament care oferea Uniunii Europene un rol major
în
schiţarea strategiei pe termen mediu a unei ţări candidate...” (p. 260-261).
Gallagher nu trece sub tăcere nici promisiunea conţinută de discursul lui Bill Clinton
din timpul scurtissimei sale vizite la Bucureşti, care a rămas fără urmări.
El nu înţelege să facă vreo concesie Vestului doar pentru că, prin naştere şi
cetăţenie, ca şi prin formaţie, aparţine acestuia, asumînd pariul gîndirii
critice
pînă la capăt.
Cu
adevărat remarcabil este efortul autorului de a depăşi simpla analiză critică
prin strădania de a oferi el soluţiile neluate în considerare, dar posibil de
realizat, la
vremea cuvenită. Întregul rechizitoriu la adresa guvernării Constantinescu
ajunge
să culmineze cu subcapitolul „România şi Kosovo: o ocazie pierdută” (p.
249-251),
unde se arată cum, dacă ar fi avut pricepere politică, perspicacitate şi prezenţă
de
spirit, şi dacă ar fi abandonat poziţia curbată în favoarea uneia mai demne,
guvernanţii
ar fi fost capabili să aducă ameliorări necostisitoare pentru nimeni situaţiei ţării.
„În primul rînd [...] guvernul român nu ar fi avut nimic de pierdut dacă i-ar
fi cerut
preşedintelui Clinton un supliment de 50.000 de cărţi verzi sau de permise de
lucru
care să dea ocazia României să profite de lipsa de mînă de lucru în sectoare
largi ale
înfloritoarei economii americane. O astfel de concesie ar fi costat foarte puţin
Statele
Unite” (p. 250). Lăudabilă prin efortul de a imagina soluţii acolo unde
„tehnicienii”
administrării ţării nu le-au văzut ori nu le-au ştiut inventa, strădania lui
Tom Gallagher
din aceste pagini dezvăluie nu doar profesionistul exigent cu sine, dar şi
caracterul
şi nobleţea sufletească a unui istoric de excepţie.
Din
cîte se pot vedea, pasiunea investigativă a expertului merge aproape exclusiv
în direcţia fenomenului
politic. Opţiunea este, fără îndoială, justificată de însăşi natura
subiectului. În România postcomunistă voinţa politică este creatoare de realităţi
economice, sociale şi culturale mai mult decît orice altceva. Faptul, datorat
statalismului
excesiv care a caracterizat nu numai perioada comunistă moştenită direct, ci şi
perioadele anterioare – cea de după 1859 şi, mai ales, cea de după 1866 şi 1918
–, nu
epuizează, totuşi, sfera evoluţiilor semnificative din societatea românească. Rămîn
astfel, în afara interesului lui Gallagher, multe dintre procesele ample care
au modificat
în profunzime societatea românească şi care meritau, poate, o discuţie specială.
Este
vorba despre acele tendinţe care pun în mişcare ample segmente de populaţie,
transformînd peisajul uman într-o manieră disctinctă. Într-un anumit moment,
acest
flux poate însemna pariul pe „Caritas” – joc piramidal menţionat în carte, dar
nedezbătut –, efectul unei credinţe naive în capitalismul văzut ca descoperire
iraţională,
dar binefăcătoare, a comorii abatelui Faria. Într-altul, el înseamnă migrarea
spre Occident, în scopuri de chivernisire rapidă prin muncă în orice condiţii, a unor
comunităţi
rurale întregi. Fenomenul îşi prezervă întreaga ambiguitate, cei plecaţi
revenind uneori
(nu întotdeauna), trimiţînd însă, cel mai adeseori, sume consistente acasă,
generînd o
dinamică valutară semnificativă pe piaţa românească, investiţii în construcţii
(sindromul
Certeze), transferînd într-un cadru patriarhal şi o altă mentalitate, dar semnificînd
şi o
hemoragie populaţională cu repercusiuni asupra unor comunităţi (diminuarea
masivă
a minorităţii maghiare, de pildă) etc. Fenomenul cultural românesc ar fi putut,
cu deplină
îndreptăţire, să îi reţină atenţia autorului, căci seismele lui din anii de după
1989 au avut, de fiecare dată, rolul de a mai disloca ceva din unitatea
monolitică de
gîndire al cărei model fusese impus cu mijloacele cenzurii şi ale presiunilor
ideologice
de către PCR. Marile scandaluri culturale, pe teme care au însemnat, cel mai
adesea,
corectarea viziunii asupra trecutului românesc, negocierea unei alte viziuni
privitoare
la statutul şi locul omului de cultură şi înmulţirea modelelor
managerial-culturale, au
adus cu ele modificări importante în percepţia elitelor intelectuale şi, prin răspîndirea
în cercuri mai largi, au atras noi mode intelectuale, alte moduri de a gîndi
prezentul.
Este vorba, pînă la urmă, de surprinderea chipului în care România a înţeles să
se
străduie să se desprindă din orizontul unei educaţii în spiritul culturii
generale a
secolului al XIX-lea, unde cunoştinţele erau chemate mai degrabă să ilustreze o
informare benefică pentru răgazul loisir-ului, către un orizont
imperativ pragmatic,
unde cultura este de-acum chemată să permită accesul la performanţa economică,
politică, socială. Rămîn neînregistrate şi marile impacturi tehnologice
cunoscute de
români în aceşti ani, care au schimbat complet faţa vieţii noastre sociale.
Internetul a
însemnat anihilarea, în linii mari, a vechii cenzuri ideologice şi intrarea în
comunicare
cu ceilalţi români şi restul lumii, iar telefonia mobilă a însemnat în România
un boom
comparat, la vremea lui – prin 1998 – cu totalul cifrei de desfacere a
telefoniei mobile
în Brazilia. Această ieşire din suspiciune şi din autarhie, intrarea în
cooperarea de
cele mai diverse forme în ţară,
în regiune sau la nivel global face ca România de după
1995 să fie profund diferită
de cea dinainte.
Carte
de un interes excepţional, pariu multiplu şi uriaş prin miză, Furtul unei
naţiuni se află abia la începuturile receptării ei româneşti. Ea rămîne o
operă
exemplară de autor, în care excelenţa vizează decriptarea complicatului joc
politic – chiar şi în absenţa arhivelor –, iar asimetriile provin îndeosebi din
felul cum
autorul îşi înţelege menirea. Sînt convins că sinteza aceasta nu va rămîne fără
ecouri profunde româneşti, după cum o merită.
*
Ovidiu PECICAN (n.1959), istoric,
profesor la Facultatea de Studii
Europene, Universitatea Babeş-Bolyai, jurnalist, autor al volumelor Lumea
lui
Simion Dascălul (1998); Troia, Veneţia, Roma. Studii de civilizaţie
europeană
(1998); Europa – o idee în mers (1997) – Premiul Universităţii Babeş-Bolyai
pentru
contribuţii la integrarea europeană; co-autor al volumelor Istorie, manuale
pentru
clasa a XI-a şi a XII-a, şi totodată scriitor: Razzar (1999) – Premiul
Editurii
Nemira, O utopie tangibilă (1994), Eu şi maimuţa mea (1990).
Ovidiu Pecican, „Acuz!”: Versiunea Tom
Gallagher, studiu publicat cu
permisiunea autorului.