Untitled-1
Ecumenica
Justificarea „privilegiilor” religioase în
societăţile de tranziţie
John Anderson
A. Introducere
În
vara lui 1997, Duma de Stat a Federaţiei Ruse a adoptat legea „cu privire
la libertatea de conştiinţă şi asociere religioasă”. În vreme ce legea existentă
din
1990 cu privire la libertatea de conştiinţă, adoptată la apogeul perestroikăi,
crease
o piaţă religioasă liberă în Rusia, noul text împărţea grupurile religioase
într-o
varietate de tipuri, fiecare bucurîndu-se de un statut simbolic diferenţiat,
dar şi de
drepturi legale diferite. Criticii săi au acuzat că legea era vagă,
contradictorie şi
că încălca constituţia şi angajamentele asumate de Rusia în tratatele internaţionale
la care era parte; susţinătorii săi au argumentat că numai cu o astfel de lege
putea
fi apărată biserica naţională slăbită a Rusiei împotriva „invaziei sectelor” şi
a
impunerii de către acestea a unor modele străine de viaţă religioasă şi de relaţii
biserică-stat.
Cercetarea
din care se desprinde eseul de faţă caută să situeze experienţa
rusească într-un context mai larg. Acesta explorează în special modurile în
care
comunităţile politice în curs de democratizare se confruntă cu chestiunea
pluralismului religios, un lucru care este interesant în sine dar care poate
avea
relevanţă şi asupra acceptării mai generale a diversităţii sociale şi politice
-
percepută uneori ca haos şi anarhie – care însoţeşte procesele de tranziţie. În
acest scop, studiul mai amplu compară experienţa rusească cu cea a ţărilor
celui
„de-al treilea val”1, atît ale regimurilor postcomuniste cît şi ale
celor autoritariste
mai tradiţionale. Din fosta URSS accentul cade asupra Rusiei, cu cîteva
succinte
explorări ale altor cîtorva republici; din Europa de Est, asupra Poloniei şi
Bulgariei;
iar din Europa de Sud, asupra Spaniei şi Greciei.
În
studiul mai amplu m-am concentrat asupra unei serii de întrebări, cercetînd
mai cu seamă consecinţele „privilegierii” legale sau constituţionale a unor
grupuri
religioase şi discriminării altora de către stat, şi nu am explorat în
profunzime privilegierea/discriminarea
de facto generată de practicile culturale sau sociale
prevalente cel puţin în unele din aceste ţări. Din această cauză cercetarea se
grupează în jurul a patru întrebări:
a) în ce măsură li s-au conferit tradiţiilor
religioase dominante în mod
tradiţional privilegii constituţionale şi legale sau li s-a recunoscut statutul
în texte
legale şi constituţionale?
b) în ce măsură a fost acest privilegiu însoţit
de îngrădiri legale ale drepturilor
celorlalte comunităţi juridice?
c) cine aduce argumente în favoarea
privilegierii/discriminării şi la ce fel de
argumente recurge?
d) ce factori contribuie la explicarea răspunsurilor
diferite ale acestor ţări la
problema pluralismului religios?
În
studiul de faţă am insistat asupra celei de-a treia dintre aceste întrebări,
cea referitoare la argumente şi justificări, chiar dacă în secţiunea următoare
doresc
să ofer o scurtă vedere generală a evoluţiilor cheie din primele două domenii,
ale
privilegierii şi/sau discriminării. Trebuie subliniat însă că studiul este încă
în lucru
şi că poate, în mod inevitabil, dată fiind experienţa mea mai întinsă în sfera
„studiilor sovietice”, un număr disproporţionat de mare de exemple vor fi luate
din experienţa ţărilor post-comuniste.
B. Privilegiu şi discriminare în
societăţile de tranziţie: o vedere generală
În
mod clar, în toate cele cinci ţări principale avute în vedere a apărut sau a
existat vreme de secole o tradiţie de privilegiere a unor grupuri religioase
anume
şi, în ciuda unor perioade intermitente de fervoare anti-religioasă – de
exemplu,
la mijlocul anilor ’30 în Spania, sau pentru aproape şaptezeci de ani în Rusia
-
fiecare are o religie sau biserică „naţională” clar identificabilă. În cele mai
multe
cazuri, aceste tradiţii dominante au un statut superior, care este evident în
respectul
de care se bucură instituţiile lor în viaţa publică. De pildă, liderii lor sînt
prezenţi
în mod obişnuit la evenimente majore ale statului, se bucură cel puţin oficial
de
acces la elitele politice şi adeseori şi de o serie de „drepturi de examinare”
în
dezbaterile legislative cu privire la legile cu privire la educaţie, morală şi
familie
– chiar dacă aceasta rareori oferă o garanţie că vederile lor vor prevala. În
ce ne
priveşte însă, aspectele importante derivă din întrebarea dacă în contextul
tranziţiei
politice bisericile „naţionale” caută să obţină sau li se conferă un statut
definit
oficial şi dacă acesta este însoţit de vreo restrîngere oficială a drepturilor
minorităţilor.
Aproape
dintr-o dată ne lovim de probleme, deoarece instituţiile religioase
dominante în mod tradiţional vor susţine în general că ceea ce urmăresc nu este
privilegiul, ci „recunoaşterea” unei realităţi istorice, culturale şi
religioase, şi că
o acceptare oficială a statutului lor nu înseamnă că li se conferă vreun
avantaj impropriu
faţă de alte comunităţi religioase. În aceeaşi măsură, în majoritatea
acestor ţări asemenea argumente sînt de obicei întărite de abordări mai naţionaliste
care pun la îndoială faptul că un model american de separaţie biserică-stat cu
baze intelectuale liberale dacă nu seculariste, este adecvat contextului
european
şi celui slav. Cu alte cuvinte, argumentele „privilegiului” sînt înrădăcinate
în ideea
că cei ce susţin „neutralitatea” urmăresc de fapt să privilegieze perspectivele
alternative asupra religiei şi a locului ei în sfera publică şi că mult lăudata
neutralitate
pe care o proclamă este de fapt o himeră. În acelaşi timp, există chestiunea
separării
urmăririi nelegitime a privilegiului de procesul legitim de lobby de care ar
trebui
să dispună toate grupurile dintr-o societate democratică. Aici există în mod
clar
zone gri, deşi Fleet şi Smith în studiul lor despre America Latină sugerează că
lobby-ul bisericii poate deveni nelegitim atunci cînd biserica pretinde că
anumite
domenii de politici constituie „domenii rezervate” în care ar trebui să i se
acorde
o formă de control sau putere de veto. Deoarece dacă ele pot face aceasta,
atunci
de ce nu ar putea-o face şi alte grupuri precum cercurile de afaceri sau cele
militare
în domenii pe care le consideră a fi „ale lor”?2
Alte
două întrebări trebuie măcar pomenite aici. În primul rînd, o formă de
recunoaştere, instituţie sau „privilegiu” legal implică în mod necesar
discriminarea
împotriva minorităţilor religioase? În al doilea rînd, poate fi susţinut
argumentul
că în perioade de tranziţie politică, angajamentul faţă de libertatea religioasă
absolută poate fi surclasat într-un sens de alte nevoi, fie legate de grija faţă
de
stabilitatea socială şi politică fie de nevoia unor instituţii sau sisteme de
valori
care asigură un nou cadru pentru o societate care şi-a pierdut multe din
vechile
sale certitudini? Cu alte cuvinte, oare societăţile de tranziţie care trăiesc
schimbări
fundamentale chiar au nevoie să edifice o comunitate religioasă cu legături
strînse
de trecutul istoric şi cultural al naţiunii şi care poate fi utilizată în
prezent pentru
a asigura sentimentul existenţei unor valori şi interese comune, cu alte
cuvinte au
ele nevoie de o formă de religie civilă?3 Acestea însă sînt întrebări
mai ample,
care ar trebui abordate altundeva, iar această secţiune oferă doar o vedere
generală
succintă a chestiunilor cheie care sînt controversate în ţările avute în vedere
aici.
1.
„Privilegierea” religiilor dominante
a) Prin
constituţii:
În
cele cinci ţări principale avute în vedere aici, patru dintre constituţii fac
referire la religia tradiţională, iar în unele chestiunea a reprezentat subiect
de
controversă politică. Singura excepţie o constituie Rusia a cărei constituţie
din
1993 nu face nici o referire la Biserica Ortodoxă, o omisiune ce nu a fost
atacată
serios de ierarhii bisericii, deşi unele din grupurile ortodoxe radicale au dus
o
campanie pentru votarea împotrivă la referendum pe motiv că textul tratează
toate
grupurile religioase ca egale.4 În Bulgaria, prima ţară postcomunistă
care a aprobat o
constituţie postcomunistă, în iulie 1991, Biserica Ortoxă era prea slăbită de
compromisurile şi schisma internă pentru a interveni în dezbatere, deşi a fost
probabil mulţumită cu cea de-a treia clauză a Articolului 13 care spune
„Creştinismul Ortodox Răsăritean este considerat religia tradiţională în Republica Bulgaria”.5 Însă dat fiind faptul că Legile denominaţiilor din
1949 descriu
biserica drept „denominaţia religioasă tradiţională a poporului bulgar”, noua
constituţie nu acorda mai multă recunoaştere oficială bisericii decît atîta de
cîtă
se bucurase în perioada comunistă.
Constituţia
greacă din 1975, mai familiară, depăşeşte acest stadiu, dezvoltînd
foarte mult moştenirea textelor constituţionale anterioare. Astfel, ea se
deschide
cu o invocare a Sfintei Treimi şi continuă în Articolul 3 prin a defini Biserica
Ortodoxă Greacă drept religia „prevalentă” şi prin a conferi o susţinere
constituţională deciziilor diferitelor sinoduri bisericeşti şi traducerii
acceptate a
scripturilor.6 Deşi în urma juntei erau unele persoane de stînga
care doreau să
impună o separare a bisericii şi statului, puţini erau dispuşi să facă din
acest subiect
unul de primă importanţă sau să pună la îndoială dominaţia ortodoxiei ca forţă
cu
potenţial de coagulare a naţiunii. Chiar şi azi, în contextul discuţiei
reînnoite a
reformei constituţionale, se pare că există un larg consens politic de a lăsa
neatinsă
poziţia bisericii.
Numai
în Spania şi Polonia a devenit controversată chestiunea constituţională,
în ambele cazuri
Biserica Catolică dorind să vadă că statul îi acordă o recunoaştere
semnificativă a rolului ei în spaţiul public. În Spania Biserica a reacţionat
cu
indignare la proiectul iniţial al constituţiei care pur şi simplu se referea la
toate
comunităţile religioase ca şi cînd ar fi avut aceeaşi semnificaţie naţională şi
socială.
Cu sprijinul partidelor conservatoare şi, probabil mai surprinzător, al comuniştilor,
textul a fost amendat în aşa fel încît să respingă ideea unei religii de stat,
însă să
specifice că „puterile publice vor lua în considerare convingerile religioase
ale
societăţii spaniole şi vor menţine relaţii corespunzătoare de cooperare cu
Biserica
Catolică şi alte confesiuni”.7
Pentru
Biserica Catolică Poloneză intervenţia în dezbaterea constituţională a
făcut parte dintr-o reacţie mult mai largă faţă de constatatele eşecuri ale
noii ordini
democratice şi secularităţii sale crescînde. Cînd a fost dezbătută o constituţie
completă în 1995-97, Biserica a încercat să includă în preambul o referire la
Dumnezeu şi legea naturală, să împiedice folosirea cuvîntului „separare” cu
referire
la relaţiile biserică-stat şi să introducă o garanţie constituţională a
dreptului la
viaţă din momentul concepţiei. Aici dezbaterea a fost mult mai aprinsă decît în
Spania, însă la ora bilanţului s-a găsit un compromis formulat stîngaci care evita
„separarea” şi care se referea la relaţiile biserică-stat în termeni „de
respect pentru
autonomia lor şi independenţa lor reciprocă în sfera proprie”. Totuşi, multe feţe
bisericeşti au fost mîhnite de această formulare, iar unii episcopi au dus o
campanie pentru
un vot negativ în campania pentru referendum ce a urmat, aceasta în vreme
ce unii liberali erau stînjeniţi de privilegierea constituţională suplimentară
pe care
o percepeau ca implicită în Concordatul ulterior cu Vaticanul.8
b)
Prin legi separate cu privire la religie:
În
mai multe din ţările avute în vedere, legi şi instrucţiuni separate cu privire
la viaţa religioasă au reconfirmat sau au definit pentru prima oară poziţia
dominantă
a bisericii naţionale. Grecia este întrucîtva o excepţie aici întrucît asemenea
legi
au precedat regimul democratic prezent fiind instituite în timpul dictaturii
lui
Metaxa de dinainte de război, cum ar fi mai cu seamă Legea 1672 din 1932 care
prevedea ca grupurile religioase neortodoxe să obţină o autorizaţie
guvernamentală
înainte de a deschide un lăcaş de cult, iar autorităţilor locale cerîndu-le, la
rîndul
lor, să obţină acordul episcopului ortodox local. Cu toate că teoretic acesta
este
pur şi simplu un proces consultativ şi practica sa s-a restrîns în anii din urmă,
efectul său este privilegierea Bisericii Ortodoxe şi acordarea oportunităţii
bisericii
naţionale de a restrînge drepturile minorităţilor. Şi alte legi cu privire la
prozelitism
şi educaţia religioasă în şcoli par să avantajeze Ortodoxia, deşi legile ca
atare
datează mai cu seamă din perioada prejunta.9
În
Rusia şi Bulgaria nereuşita de a defini statutul bisericii naţionale în textele
constituţionale sau de a conferi statutului lor protecţie legală suficientă a
constituit
subiectul unei oarecare controverse, chestiunea fiind ridicată în a doua parte
a
anilor ’90 în încercarea de a aproba noi legi cu privire la religie. În cazul
Rusiei
primele propuneri au apărut în 1993 ca răspuns la cererile episcopilor ortodocşi
şi politicienilor naţionalişti care urmăreau să protejeze religia naţională
împotriva
„invaziei sectelor”. Amendamentele la legea cu privire la religie propusă în
1993
ar fi acordat categoriei nedefinite a religiilor „tradiţionale” un statut
superior
celorlalte, însă ea a căzut odată cu dizolvarea forţată a parlamentului de către
Ielţîn.10 Totuşi, începînd din 1995, chestiunea a fost prezentată
insistent în mass
media şi în parlament, vehiculîndu-se diferite proiecte, unele aducînd foarte
puţine
schimbări situaţiei de după 1990 iar altele propunînd o interpretare mult mai
restrictivă a libertăţii religioase. Aceasta a culminat cu adoptarea Legii
libertăţii
de conştiinţă şi asocierii religioase în septembrie 1997. Preambulul la acest
document păstra angajamentul constituţional faţă de un stat secular, dar vorbea de
nevoia de a recunoaşte „rolul special al Ortodoxiei în istoria Rusiei şi în
înfiinţarea
şi dezvoltarea spiritualităţii şi culturii sale”. Ea continua apoi prin a vorbi
de
categoria secundară care includea „creştinismul, islamismul, budismul şi
iudaismul
şi alte religii ce constituie o parte integrantă a moştenirii istorice a
popoarelor
Rusiei”.11
Legi
similare au fost propuse sau aprobate şi în alte foste republici sovietice.
De exemplu, în Kirghistan un proiect de lege vehiculat la sfîrşitul anului 1997 urmărea
să apere categoria nedefinită a „religiilor tradiţionale” şi să ofere adepţilor
religiilor netradiţionale şansa de a pleca într-o ţară în care este practicată
religia
lor.12 În Bulgaria au avut loc dezbateri similare la sfîrşitul
anilor ’90, în 1999 fiind
vehiculate patru proiecte de lege, din care trei propuneau acordarea unui
statut special Bisericii Ortodoxe iar una obliga „instituţiile statului să sprijine şi să
acorde
atenţie specială Ortodoxiei Răsăritene ca denominaţie religioasă tradiţională a
naţiunii bulgare”.13 Aici formularea nu făcea în sine mai mult decît
să recunoască
locul tradiţional al acestor biserici în cultura şi istoria ţării, însă aşa cum
vom
menţiona mai jos, în fiecare proiect existau clauze care sugerau că se oferea
ceva
mai mult, în vreme ce alte aspecte ale legii păreau, după toate probabilităţile,
să
aibă consecinţe dăunătoare pentru comunităţile religioase minoritare.
2. Legile
discriminatoare afectînd minorităţile religioase
General
vorbind, cele două ţări catolice avute în vedere nu au introdus o legislaţie
discriminatorie referitoare la minorităţile religioase, deşi aprobarea sau
acordurile
parţiale sau concordatele complete cu Vaticanul, proeminenţa clericilor
catolici în
multe funcţii publice, şi practica locală ar putea fi percepute ca făcînd
distincţii de
facto între grupurile religioase cărora le este acordată egalitate în termeni
legali. În
plus, în ambele ţări anumite „secte” s-au confruntat ocazional cu dificultăţi
în
desfăşurarea activităţii lor religioase.14 Situaţia din Grecia este
destul de bine cunoscută,
cu legile lui Metaxa de la sfîrşitul anilor ’30 precum şi cu folosirea în
Constituţia din
1975 a conceptului de religie „recunoscută” ce a provocat anumite dificultăţi
pentru
minorităţi. În acelaşi timp, această constituţie cerea Greciei să îşi apere
atitudinea
faţă de diferitele grupuri religioase, în cele mai multe cazuri cu succes
limitat, în faţa
Curţii Europene. Au apărut probleme într-o mulţime de chestiuni, inclusiv
prozelitismul, deschiderea de biserici şi activităţile serviciilor de
securitate în
monitorizarea grupurilor religioase minoritare.15
În
celelalte două ţări situaţia diferă, Bulgaria avînd încă de adoptat o lege care
să
înlocuiască Legea denominaţiilor din 1949, iar Rusia a aprobat în 1997 o lege
potenţial
discriminatoare. Această lege este în general văzută, chiar şi de mulţi care
sînt în
favoarea unui control mai strict asupra religiei, ca inadecvată sub anumite
aspecte ale
sale şi chiar contradictorie pe alocuri. Mai ales este greu de înţeles în ce
fel promisiunea
egalităţii poate fi reconciliată cu împărţirea comunităţilor religioase în
diferite categorii
cu drepturi diferite la respect şi protecţie legală. În acelaşi timp,
caracterul vag al
multor clauze ale legii lasă un spaţiu considerabil oficialităţilor regionale şi
locale,
susţinute adesea de Biserica Ortodoxă, să îi interpreteze prevederile într-o
manieră
restrictivă şi în detrimentul grupurilor minoritare.16 În acelaşi
chip, proiectele de lege
bulgare înaintate parlamentului la începutul anului 2000 rezervă un rol
puternic statului
în decizia asupra legitimităţii sau asupra altor chestiuni ale comunităţilor
religioase şi
par să ofere posibilitatea discriminării împotriva grupurilor „inacceptabile”.
C. Justificarea
privilegiului religios şi/sau a discriminării
1. Actorii
În
majoritatea societăţilor avute în vedere aici presiunea exercitată pentru
obţinerea privilegiului, controlului sau restricţiilor legale a avut o
varietate de
surse, cea mai vădită fiind comunitatea religioasă dominantă în mod tradiţional.
După cum vom vedea, aceasta poate apela la rolul său de biserică naţională sau
de
biserică a majorităţii al cărei statut de „prima între egali” este pur şi
simplu o
„realitate sociologică”; ea poate, precum în Polonia, invoca rolul pe care l-a
avut
în a face democratizarea posibilă; în statele post-comuniste ea poate sugera că
atacurile comuniştilor antireligioşi i-a slăbit atît de mult poziţia încît este
necesară
o formă de protecţie din partea statului; iar unele dintre acestea, fie
catolice fie
nu, năzuiesc la preceptul ante-Vatican II potrivit căruia „eroarea nu are
drepturi”.
Din acest motiv, liderii bisericii îşi folosesc accesul la elitele politice şi
la mass
media pentru a-şi susţine cauza, adeseori individual, însă uneori în tandem cu
alte
grupuri religioase majore, dar neameninţătoare – ca în Rusia unde părţi ale
conducerii musulmane au sprijinit aprobarea legii din 1997 – sau cu aliaţi
laici.
Aceştia
din urmă pot fi unii tovarăşi surprinzători. În primele rînduri se găsesc
adesea naţionaliştii conservatori care văd în biserică o instituţie care a
jucat un
rol cheie în conturarea identităţii naţionale, ca pe un sprijin util pentru
preferinţele
lor în strategiile politice, şi ca pe nişte fortăreţe împotriva implanturilor
„străine”
fie ele religioase sau culturale. În Bulgaria şi Rusia la asemenea argumente au
recurs şi comuniştii, reformaţi sau de stil vechi, dornici să reafirme
controlul
statului sau să găsească noi surse de legitimare în noua ordine politică. Iar
ocazional
acestei alianţe profane i se pot alătura intelectuali liberali, folosind uneori
argumente bazate pe nevoia de a proteja moştenirea culturală a ţării dar
folosind
şi argumente elitiste sau legate de „bun gust” referitoare la vulnerabilitatea
maselor
în faţa activităţii „sectelor” religioase.
La
nivel instituţional presiunea poate veni de la agenţii ale statului, mai ales
în
ţările postcomuniste în care înclinaţia birocratică spre control rămîne
puternică, şi atît
în Bulgaria cît şi în Rusia unii oficiali cu responsabilităţi în domeniul
religios pe
timpul lui Brejnev şi-au păstrat funcţia pînă în ziua de astăzi. În multe ţări
organele de
securitate, urmărind să îşi justifice continuitea existenţei sau să îşi găsească
un nou
rol, pot avea o contribuţie în apelurile lansate pentru restricţii impuse
grupurilor cu
capacitatea reală sau imaginată de a ameninţa fragila stabilitate socială şi
politică a
noilor ordini politice. Departe de centru, administraţiile şi politicienii
locali se află
adesea în primele rînduri ale atacurilor împotriva „cultelor” religioase ca, de
exemplu,
în Grecia unde oficialităţile locale continuă să obstrucţioneze construirea de
biserici
de către Martorii lui Iehova chiar şi după ce statul, sub presiunea internaţională,
a
acordat acestei denominaţii o oarecare recunoaştere legală. Aceste atacuri şi
campanii sînt
adeseori preluate de mass media locală sau chiar centrală, care exagerează numărul
membrilor „sectelor” sau prezintă poveşti „anti-cult” senzaţionale care de cele
mai
multe ori au prea puţin de-a face cu comunităţile respective – stau mărturie în
acest
sens încercările ziarelor din Varna de la mijlocul anilor ’90 de a atribui
Martorilor lui
Iehova sacrificarea de copii.17 În timpul perioadelor de tranziţie
în întreaga lume mass
media se scutură de încătuşările trecutului şi se coboară uneori la nivele care
fac ca
tabloidele britanice să pară modele de responsabilitate! Toate acestea au
efecte asupra
opiniei publice. Deşi o mică parte a populaţiei poate dezvolta temeri şi anxietăţi
reale
atunci cînd îşi vede prietenii şi membri de familie „pierduţi” în favoarea
grupurilor
religioase nefamiliare, aceasta reprezintă o chestiune ce se pretează uşor la
manipulările
mass media şi ale politicienilor. În această zonă este uşor să se speculeze
îngrijorarea
că are loc o „invazie a sectelor”, iar aceasta reprezintă doar o parte a unei
boli sociale
mai ample care a fost martora răsturnării „ordinii” de către haosul democratic.
Din
această cauză, o parte a publicului larg poate susţine restrîngerea drepturilor
minorităţilor sau forma grupuri de campanie anti-cult, deşi cercetările
disponibile
sugerează că aceasta nu este cuplată de vreun entuziasm public pentru
privilegierea
unor grupuri religioase anume.18
În
fine, am putea identifica factorii internaţionali sau efectul dominoului. Acest
lucru a fost remarcat în ce priveşte activitatea anti-cult din Europa de Vest,
însă este
totuşi mai pronunţată
în lumea post-comunistă. Multe din proiectele de lege apărute
în Bulgaria, România şi fostele republici sovietice par să fie modelate într-o
măsură
mai mică sau mai mare după modelul rus şi chiar şi Polonia a fost martora unor
apeluri
de înăsprire a cerinţelor care activa.
2. Argumentele
Greutatea
acestor agenţii şi actori diferă în funcţie de necesităţile lor
ideologice şi instituţionale, însă într-o trecere în revistă a surselor
disponibile
este evidentă o serie de mari tipuri sau familii de argumente. Acestea cuprind
sugestii potrivit cărora biserica dominantă:
- este comunitatea religioasă a poporului,
a majorităţii sau a naţiunii;
- aceasta dă dreptul unei anumite „recunoaşteri”
şi dreptul de a exercita o
formă de „supraveghere morală”;
- aceasta impune de asemenea ca statul să
asigure o formă de protecţie
împotriva concurenţei neloiale;
- toate acestea sînt întărite de nevoia
generală de ordine şi stabilitate în faţa
nesiguranţei din societăţile de tranziţie, ceea ce atrage după sine
reglementarea
activităţii religioase necorespunzătoare sau dispersante;
- în orice caz, de ce ar trebui ţara noastră
să urmeze orbeşte modele de relaţii
biserică-stat dezvoltate aiurea care reflectă contexte culturale şi religioase
diferite.
a) majoritarianismul şi biserica
naţională
În
timpul pregătirii dezbaterii constituţionale din Spania, Biserica Catolică
nu s-a bucurat să descopere că un proiect iniţial excludea orice referire la
locul
Bisericii naţionale. Adresîndu-se unei adunări religioase în noiembrie 1997,
cardinalul Enrique y Tarancon a subliniat că: „...Biserica este o realitate
socială...şi
politica trebuie să nu uite şi să respecte viaţa reală a poporului; ea nu poate
ignora
faptul că majoritatea covîrşitoare a poporului spaniol aparţine Bisericii
Catolice.”
Din
această cauză cardinalul susţinea că trebuia să existe o recunoaştere a poziţiei
Bisericii în reorganizarea politică a ţării şi că Biserica nu putea fi tratată
pur şi simplu
ca o religie între multe altele.19 Argumente similare au ieşit la
suprafaţă în timpul
dezbaterilor constituţionale din Polonia la mijlocul anilor ’90, cardinalul
Glemp şi
alţi episcopi referindu-se frecvent la nevoia de a lua în considerare în mod
adecvat
doleanţele poporului. În 1994 secretarul Conferinţei Episcopilor, Tadeusz
Pieronek,
a susţinut că, date fiind istoria ţării şi rolul catolicismului în evenimentele
recente, era
nevoie de o recunoaştere oficială a „rolului public şi social al Bisericii”.
După doi
ani, comentînd faptul că proiectul constituţional nu a îndeplinit cerinţele
catolice, el
susţinea că „această constituţie nu împlineşte aşteptările elementare ale
credincioşilor
polonezi care reprezintă majoritatea”.20
Folosirea
argumentelor majoritariste simple nu a fost, totuşi, lipsită de
probleme şi, de regulă, a fost folosită selectiv şi poate astfel a fost
subminată ca
raţionament. În
special, Biserica Poloneză a fost vehementă în respingerea
majoritarismului cînd a fost vorba de chestiuni de moralitate personală, înalţii
ierarhi opunîndu-se din răsputeri organizării unui referendum pe tema
avortului.21
La fel de problematică era ideea majorităţii religioase în statele în
care cea mai
mare parte a populaţiei participa la serviciul religios în cel mai bun caz în
mod
neregulat. Chiar dacă problemele evaluării apartenenţei religioase nu pot fi
explorate aici, majoritatea cercetărilor indică faptul că în Spania şi Grecia mai
puţin de o treime din populaţie participă la activităţi religioase o dată sau
de mai
multe ori pe lună, în vreme ce în Bulgaria şi Rusia majoritatea sondajelor
indică
faptul că între 4-6% din populaţie participă în mod regulat la serviciul
religios.
Sondajele ruseşti, la rîndul lor, sugerau că poate jumătate din cei implicaţi
în
practica religioasă se regăseau în lăcaşuri de cult neortodoxe şi că dintre cei
ce se
autodefinesc drept ortodocşi mulţi împărtăşesc un amalgam bizar de credinţe
care
au prea puţin de-a face cu învăţăturile ortodoxe istorice. Într-o astfel de
situaţie,
chiar dacă este adevărat să spunem că există o puternică indentificare culturală
cu
comunităţile religioase tradiţionale, nu este întotdeauna evident din punct de
vedere
sociologic că ele reprezintă majoritatea populaţiei, nici măcar în cazul
Rusiei, a
celor ce practică activ o credinţă religioasă.
Suprapus
parţial cu argumentele majoritarianiste şi adeseori folosit la fel de
mult de naţionaliştii politici şi de politicienii seculari precum şi de
bisericile înseşi este
argumentul care justifică privilegiul şi/sau discriminarea cu referire la
legăturile istorice profunde dintre un grup religios anume şi naţiune. De-a
lungul
istoriei, se sugerează, această comunitate religioasă anume a contribuit la
conturarea conştiinţei naţionale prin promovarea de către ea a limbii şi
culturii,
apărarea intereselor naţionale în vremuri tulburi sau de ocupaţie străină, iar
în
contextul comunist, ea a servit ca principal stîlp al apărării naţionale
împotriva
unui regim ateu şi deznaţionalizator. În acest caz argumentul este mai puţin în
favoarea discriminării în dauna altora cît o pledoarie pentru o recunoaştere
oficială
a ceea ce sînt descrise drept realităţi culturale şi istorice.
Asemenea
argumente apar în toate ţările avute în vedere, însă şi-au pierdut
mult din forţă în Spania. Pentru preşedintele Greciei Constantin Karamanlis
naţiunea şi ortodoxia „au devenit în conştiinţa greacă concepte virtual
sinonime
care constituie împreună civilizaţia noastră eleno-creştină”, iar în 1989
primul
ministru Miţokis putea descrie Ortodoxia ca „sprijinitoarea naţiunii”.22
O astfel
de abordare a fost evidentă şi în Polonia unde primul prim ministru
postcomunist
susţinea că Biserica nu putea fi surghiunită pur şi simplu în sfera privată. Nu
un
naţionalist şovin, ci un catolic cu vizune liberală, Tadeusz Mazowiecki remarca
faptul că: „În Polonia unde Biserica a jucat din punct de vedere istoric şi
continuă
să joace un rol important, ar trebui să existe o discuţie profundă în care să
ne
opunem...tăgăduirii celui mai important rol istoric al Bisericii în viaţa
publică a
acestei ţări.”23
Asemenea
invocări ale contribuţiei naţionale a bisericii dominante au fost
încă şi mai frecvente în Rusia unde la începutul lui 1997 un grup de scriitori
„patrioţi” au recurs la această abordare pentru a cere restricţii asupra
minorităţilor
religioase. Vorbind de „trecutul istoric şi specificitatea naţională a Rusiei”,
ei au
continuat prin a discuta despre relaţia istorică dintre ortodoxie şi stat „în
sînul
căreia s-a format statalitatea rusă şi cultura rusă”. Fără consolidarea acestor
legături
prin legislaţie ei vedeau puţine speranţe pentru reconstrucţia unui sentiment
de
identitate naţională rusă.24
Deşi
asemenea argumente erau în general formulate în termenii nevoii de
recunoaştere a locului special al bisericii naţionale în unele cazuri, ele s-au
transformat în apeluri la restrîngerea drepturilor minorităţilor. În versiuni
mai
radicale, ele au putut fi folosite pentru a se sugera că într-un fel membrii
celorlalte
comunităţi religioase nu erau cu adevărat membri ai naţiunii sau că prezenţa
lor
ameninţa securitatea naţiunii. La începutul anilor ’60 mai mulţi episcopi
spanioli
s-au opus creşterii libertăţii religioase pe motiv că ea ar contribui la
distrugerea
unităţii naţionale,25 iar vorbind de Grecia, Pollis remarca felul în
care noţiunea de
„ethnos grecesc etno-naţional întruchipat de stat” putea fi folosită pentru a lăsa
de înţeles că numai cei ce aparţineau etnosului religios se puteau bucura de
drepturi.26 Totuşi, puţini ar fi dus argumentele atît de departe ca
senatorul Solidarităţii
Kaczynski în timpul dezbaterii referitoare la avort din Polonia, atunci
cînd a sugerat că „toţi bunii polonezi sînt împotriva avortului. Cei ce sînt
pentru
avort sînt o parte rea a naţiunii”.27 Desigur, această afirmaţie
este una extremă,
însă ea şi unele din cele citate mai sus reflectă într-adevăr un tip de argument
care
justifică privilegiul şi/sau discriminarea religioase cu referire la faptul că
biserica
dominantă este într-un fel reprezentanta majorităţii şi că are legături
istorice
speciale cu destinul naţiunii.
b)„supravegherea morală”
Acest
argument apare mai mult în legătură cu chestiuni de educaţie şi morală
decît cu chestiuni constituţional-legale, dar este adesea implicit în acestea.
Răspunzînd percepţiei că liberalizarea politică a deschis ţara unui val de
valori
alternative, permisivitate, individualism şi consumerism, bisericile tradiţionale
s-
au desemnat pe sine dept puncte fixe de referinţă într-o lume nesigură. Din
această
cauză, iar în cazurile catolice consolidîndu-şi argumentul cu un apel la „legea
naturală”, ele susţin că vocea lor ar trebui să se bucure de o atenţie specială
în
unele chestiuni politice. Pînă la un punct aceasta reprezintă pur şi simplu o
participare legitimă în procesul de lobby caracteristic ordinii democratice,
însă
problema este cum să susţii asemenea argumente în feluri care să nu pară a fi
pledoarii speciale pentru „domenii rezervate” în politicile publice. În acelaşi
timp
este adeseori dificil pentru Biserică să găsească justificări care sînt
acceptabile
pentru celelalte grupuri sau indivizi din cadrul societăţii care nu vor accepta
un
argument de genul „trebuie să facem asta pentru că Dumnezeu, tradiţia sau
Biblia
spune aşa”.
O
zonă în care clericii precum şi politicienii laici pot apela la opinia publică
şi la factorii de decizie se referă la chestiunea răului, real sau imaginar,
cauzat
bisericii precum şi societăţii de către activiştii „sectelor” sau „cultelor”
religioase.
Aici accentul poate cădea pe pericolele obiective puse de asemenea grupuri, însă
în aceeaşi măsură asemenea argumente pot fi folosite în apărarea avantajării
grupurilor religioase dominante care nu încurajează „comportamentele antisociale”. În multe părţi ale Europei s-a exprimat o îngrijorare considerabilă
cu
privire la activităţile cultelor „totalitariste” sau „distructive”, şi asemenea
îngrijorări au fost amplificate în fostele ţări comuniste unde multe din mişcările
religioase respective erau puţin cunoscute înainte de 1989. Lăsînd deoparte
manipularea politică a problemei, există şi temeri şi anxietăţi autentice
exprimate
de prieteni şi familii atunci cînd membri lor intră în grupuri religioase
despre care
se ştiu puţine lucruri. Totuşi, adevărul este că termenii „distructiv”,
„totalitarist”,
„cult” şi „sectă” sînt folosiţi foarte lax în această dezbatere şi adesea
selectiv.
Astfel în vreme ce mulţi ortodocşi se bucură să îi eticheteze pe baptişti ca
„sectă”,
aceştia din urmă folosesc în mod obişnuit aceeaşi terminologie referindu-se la Martorii
lui Iehova sau mormoni. Încă şi mai neliniştitor, chiar dacă dezbaterile
teologice nu constituie principala noastră temă, este faptul că referirea la
„spălarea
creierului” sau „coruperea morală” face dificilă apărarea acestor grupuri
împotriva
încercărilor de a le restrînge drepturile şi le dă adeseori oficialităţilor o
marjă
considerabilă în a decide care sînt grupurile „distructive” şi cum să le
trateze.
În
ţările avute în vedere mare parte a argumentaţiei dezvoltate de politicieni
şi presă este purtată într-o manieră emoţională şi senzaţionalistă care în
general
exagerează problema şi o folosesc pentru a justifica atacurile asupra oricărei
minorităţi religioase. Numai ocazional retorica alunecă într-un tărîm al
închipuirilor, ca în cazul deputatului bulgar care a declarat că: „…sectele
strică
caracterul, spală creierul, distrug mintea şi periclitează valorile bulgarilor…
Nenorocirea îngrozitoare este că, odată cu multe dintre secte şi sub acoperămîntul
credinţei, vin drogurile, crima organizată, grupurile teroriste şi spălarea
banilor.”
Nici
măcar una din aceste ultime acuzaţii nu a fost susţinută de probe serioase
iar vorbele ar putea fi ignorate ca derapajele unui fanatic de n-ar fi ieşit
din gura
preşedintelui comisiei pentru religie şi drepturile omului din cadrul
parlamentului
bulgar.28 Într-o linie similară, chiar dacă mai calmă, Patriarhul
Aleksei al doilea al
Rusiei care descria „sectele pseudo-creştine şi pseudo-relgioase” ca una din
problemele spirituale majore cu care se confruntă Rusia în anii ’90, deşi nu a
reuşit să specifice cine trebuia inclus în aceste categorii.29
În
multe din aceste ţări, părinţii, politicienii şi clericii şi-au unit forţele în
creerea de mişcări şi organizaţii anti-cult consacrate „reabilitării” celor
care li se
alătură. În Rusia asemenea grupuri au fost create de ierarhia ortodoxă şi au apărut
specialişti în culte, precum Aleksander Dvorkin de la Patriarhia Moscovei, care
urmăreşte să dezvăluiască păcatele „cultelor”. În general, astfel de oameni şi
de
organizaţii pretind a fi interesate doar de „cultele distructive” şi îşi
justifică
susţinerea unor legi mai aspre făcînd referire la asemenea organizaţii. În
acelaşi
timp, ei tind să folosească o retorică ce creează o imagine a mii dacă nu
milioane
de sectanţi care „invadează” ţara şi subminează sănătatea fizică şi mintală a
tinerei
generaţii.30 Probabil că Rusia este atipică, însă aici numeroşi
activişti antisecte
vorbesc de cinci milioane de oameni care s-au alăturat noilor mişcări
religioase în
anii ’90, cu toate că majoritatea surselor sugerează că este imposibil ca,
chiar
luate împreună, sectele ruse autohtone cu tot cu implanturile străine să fi
atras
mai mult de 200.000 de oameni în această perioadă. Ca urmare, se pare că ţinta
reală a multor din aceste grupuri din Rusia o reprezintă virtual toate
grupurile din
afara bisericilor religiilor dominante (ortodoxă şi islamică). La fel de neclar
este
modul în care legile restrictive adoptate în Rusia, iar în Bulgaria aflate încă
în
faza dezbaterilor, vor aborda grupurile cu adevărat distructive în feluri ce nu
pot
face obiectul dreptului penal. Totuşi, în miezul discuţiei se află prezumţia că
este
mai sănătos pentru biserică, stat şi societate dacă religia dominantă sau
oficială primeşte
sprijin şi încurajare, iar „sectele” sau „cultele” sînt descurajate activ sau
sînt supuse unor constrîngeri în posibilităţile de organizare.
c) protecţia
împotriva competiţiei neloiale
Un
al treilea tip de argument ce tinde să vină în principal de la înseşi religiile
tradiţionale şi care este cel mai evident în fostele ţări comuniste este
sugestia că,
într-o vreme în care bisericile sînt slăbite de atacul antireligios iar populaţia
este
vulnerabilă, organizaţii străine vin în ţară ca să profite de această situaţie.
Unor
astfel de argumente li s-a dat glas în Grecia, o ţară care încă nu se simte pe
deplin
confortabilă cu calitatea sa de membră a Uniunii Europene şi cu implicaţiile pe
care acest fapt le poate avea pentru tradiţiile sale culturale proprii
distincte. În
cuvintele unei enciclice din 1990 emise de arhiepiscopul Atenei: „Nu este
nicidecum o exagerare să spunem că de pe vremea înfiinţării statului grec în
1839
niciodată naţiunea noastră nu s-a confruntat cu o criză mai gravă decît azi.
Problema
noastră nu este localizată doar în economia noastră slabă… problema noastră
este
spirituală, etică şi culturală. Intrarea noastră în noua lume a unei Europe
Unite se
împleteşte cu agonia şi lupta pentru salvgardarea continuităţii noastre naţionale,
culturale şi mai ales spirituale şi religioase…Diferite propagande din Orient şi
Occident ne inundă ţara şi creează victime tragice printre cei care nu au nici
un
fundament în credinţa şi tradiţia părinţilor noştri.”31
În
astfel de condiţii noile mişcări religioase sînt văzute ca profitînd de o
populaţie care acceptă cu extremă uşurinţă noi ideologii din cauza rapidelor
schimbări sociale ce au loc în societatea mai largă.
O
abordare mult mai obişnuită în Bulgaria, România şi multe din fostele ţări
sovietice este aceea care reliefează contrastul dintre situaţia bisericilor naţionale
şi cea a organizaţiilor religioase sprijinite de sau venind din exterior. Pe de
o
parte, sînt bisericile slăbite de decenii de atacuri antireligioase, cu
structuri
instituţionale reduse, cu clerici prost pregătiţi şi o lipsă de resurse
materiale.
Împotriva lor concurează organizaţiile misionare străine bogate care pot
conduce
imense campanii evanghelizatoare, îşi pot permite foarte multă publicitate şi
timpi
de antenă şi oferă „stimulente” de diferite tipuri acelora care se alătură
comunităţilor lor. În parte, aceasta reprezintă o reacţie la comportamentul
cras al
unor organizaţii occidentale, mai cu seamă al celor ce construiesc biserici
ostentative cu echipamente moderne, adesea în suburbii ce în rest sînt prost
utilate.32 Este de asemenea adevărat că pentru cetăţenii multora
dintre aceste ţări
aderarea la comunităţile religioase poate fi încurajată prin oferirea de
literatură,
alimente, lecţii de engleză sau excursii în străinătate. Deşi intenţia se poate
să nu
fie aceea de a corupe, nu este cu totul surprinzător că unii comentatori locali
vorbesc de asemenea lucruri ca fiind „mită” sau „stimulente nelegitime”.33
Desigur,
aceste evoluţii sînt uneori privite negativ de către comunităţile religioase
autohtone şi
mulţi misionari străini nu operează de aceea la scară mare. Totuşi, prezenţa a
atît de mulţi activişti religioşi străini în Rusia şi Bulgaria, mai ales la
începutul
anilor ’90, a întărit sentimentul că într-un fel intruşii profitau de o populaţie
vulnerabilă şi dezorientată pentru a racola necinstit credincioşi din
bisericile
tradiţionale slăbite.
Laolaltă
cu aceasta, au fost pretenţiile exprimate de către comunităţile
religioase cele mai mari că alţii le încălcau teritoriul lor canonic. Această
problemă
este acută mai cu seamă în ce priveşte comunităţile catolice active din ţinuturi
dominate de ortodoxie – după cum stau mărturie refuzul continuu atît al Rusiei
cît şi al Greciei de a permite Papei să le viziteze pămînturile. În repetate
rînduri
ierarhii ortodocşi ruşi, iar mai rar capii bisericeşti bulgari şi români s-au
plîns în
legătură cu încercările de creere a unor dioceze catolice pe petecul „lor” de pămînt,
şi se spune că patriarhul Aleksei a sugerat odată că expansiunea catolică spre
est
era mai periculoasă decît cea a NATO.34 În general, poziţia ortodoxă
în Rusia este
că catolicii ar trebui să fie capabili să se organizeze printre „propriile” naţionalităţi
- polonezi, lituanieni, germani şi alţi străini – şi nu să fie activi în
comunităţile
etnice ruse. Astfel, din perspectiva Moscovei, deschiderea a zeci de parohii
catolice
în Rusia în 1991 reprezintă o lipsă de spirit de colegialitate. Totuşi
majoritatea
surselor sugerează că Vaticanul a descurajat prozelitismul, iar liderii
catolici din
Rusia subliniază că au existat aproape 300 de biserici în 1917, că opresiunea
sovietică a redus acel număr la 6 în 1991 şi că astăzi sînt în funcţiune mai puţin
de
200. Cu alte cuvinte, chiar şi astăzi nu a fost realizat status quo-ul
presovietic aşa
că este greu de vorbit de o activitate agresivă a Bisericii Romane, deşi sînt
cunoscuţi
preoţi polonezi care au promovat o retorică antiortodoxă.35
d) stabilitatea şi nevoia de
ordine
În
unele situaţii justificarea îngrădirii libertăţii religioase a luat forma
referinţei la nevoia stabilităţii sociale şi politice în noile ordini politice
fragile.
Astfel de pretenţii au aspecte atît sociale cît şi politice şi de securitae. În
Kirghizstan, oficialităţile au prezentat problemele care apar atunci cînd
protestanţii
sau alţii încearcă să evanghelizeze populaţia băştinaşă, iar înmormîntările
adesea
au oferit scînteia luptelor pentru soarta cadavrului dintre fraţii creştini
secreţi ai
decedatului şi familiile musulmane – în Asia Centrală există cimitire separate
pentru cele două comunităţi. Au existat de asemenea acuzaţii potrivit cărora
mare
parte din literatura distribuită în regiune aţîţă antagonismul religios prin
denigrarea
obiceiurilor tradiţionale.36 În aceeaşi linie, oficialităţile ruse
din provincia Tula
au interzis unui grup adventist accesul în clădirile publice pe motiv că prezenţa
lor ar putea aţîţa conflictul interreligios întrucît predicatorii săi îi
atacaseră atît pe
baptişti cît şi pe ortodocşi în predicile lor.37
Deopotrivă cu pretenţia că un exces de diversitate religioasă
ar putea ameninţa
pacea religioasă şi stabilitatea socială, există sugestii că, ocazional,
„sectele”
religioase vin să conteste stabilitatea politică şi securitatea statului. De
aici,
utilizarea obişnuită a „ameninţării fundamentaliste” de către liderii din Asia
Centrală în a-şi justifica menţinerea regimului autoritarist, un argument
deosebit
de atrăgător pentru oficialităţile din domeniul securităţii, dornice să-şi
justifice
existenţa. Au existat de asemenea pretenţii că mişcările religioase oferă un
paravan
pentru spionaj şi alte activităţi împotriva intereselor statului. Un decret al
Ministerului de Interne al Rusiei de la sfîrşitul lui 1996 menţiona Martorii
lui
Iehova, Biserica Unificării, mormonii, diferite grupuri carismatice şi Adevărata
Biserică Ortodoxă (o mişcare autohtonă) ca ameninţătoare deoarece: folosind
religia ca paravan, reprezentanţii străini ai organizaţiilor menţionate mai sus
creează reţele care le dau posibilitatea de a strînge date socio-politice,
economice,
militare sau de altă natură în legătură cu procesele care definesc poziţia
strategică
a Rusiei.38
Atît
în Rusia cît şi în Bulgaria mormonii au fost numite de către agenţiile de
securitate drept grupuri cu o mare probabilitate de a fi folosite de serviciile
de
informaţii străine, un răspuns, pare-se, la faptul că dintre toate grupurile
misionare
străine ele sînt cele mai asidue în asigurarea unei pregătiri lingvistice
adecvate
pentru reprezentanţii lor.39
Un
alt argument care se ridică la suprafaţă adesea din această categorie este
apelul la ordine. În parte, aceasta este o reacţie la haosul perceput în urma
democratizării şi ca o nostalgie pentru cel puţin anumite aspecte ale vechiului
sistem autoritarist sau comunist care era caracterizat măcar de un mare grad de
ordine. Laolaltă cu aceasta, se face uneori auzită opinia că lipsa reglementării
din
sfera religioasă nu ar fi acceptată în alte zone de strategie politică. Astfel
Patriarhul
Aleksei a putut susţine că dacă viaţa religioasă nu era reglementată corespunzător,
atunci orice grup, oricît de periculos, putea veni în Rusia şi predica orice ar
fi
vrut.40 Iar într-un interviu din 1997 cu scriitorul Emilbek
Kaptagaev, pe atunci
preşedintele Comisiei de Stat pentru Afacerile Religioase din Kirghizstan, el a
făcut o analogie cu economia de piaţă, susţinînd că sectorul religios avea
nevoie
de un cadru legislativ adecvat dacă se dorea funcţionarea lui eficientă.41
e) naţionalismul şi
„facem cum ştim noi”
Am
văzut deja că poziţia religiei dominante tradiţional ca instituţie naţională
a fost folosită pentru a justifica privilegiul, însă sînt alte căi pe care naţionalismul
îşi face intrarea în controversă, atît într-o manieră negativă cît şi afirmativă.
Astfel
de argumente îşi pot avea rădăcinile într-o xenofobie şi o ură extremă faţă de
lumea exterioară extremă, care în societăţile post-comuniste este reprezentat
de
obicei de Occident; însă aceste argumente răzbat şi din retorica colorată a
noului
Arhiepiscop
al Atenei – sau din suspiciunea faţă de motivele aflate îndărătul
propăvăduirii şi activităţilor religioase netradiţionale. În forma sa cea mai
extremă,
acest tip de atitudine a fost cel mai bine articulat de către oficialul
regional rus
care, întrebat fiind de unde veneau noile mişcări religioase, a răspuns:
„America
– un canal puturos. Cînd a luat naştere America, toate scursorile societăţii au
dat
năvală acolo, iar protestantismul şi alte tot feluri de religii netradiţionale
au apărut
acolo. Toate acestea de acolo vin.”42
Mai
tipic însă este resentimentul exprimat la vederea a sute de pretinşi
misionari care vin în ţări despre care ştiu puţine lucruri şi care acţionează
în virtutea
ideii că ei aduc civilizaţia odată cu ei. Astfel, mitropolitul Kiril al Smolenskului,
în realitate al doilea lider al Bisericii Ortodoxe Ruse, observa că după 1991
„hoarde
de misionari au dat buzna crezînd că Uniunea Sovietică este un imens teritoriu
de
misionariat. Ei s-au purtat de ca şi cum nu ar fi existat biserici locale, de
ca şi cum
Evanghelia nu ar fi fost cunoscută”.43 Era displăcută în mod special
ideea
împărtăşită de mulţi misionari străini că cei botezaţi în tradiţiile ortodoxă şi
catolică
reprezentau ţinte legitime ale convertirii.
Unor
argumente similare, deşi cu un accent cultural mai pronunţat, li se dă
uneori glas de către naţionalişti care susţin că ţările lor au identităţi care
s-au
conturat de-a lungul secolelor, în parte de către tradiţiile religioase, şi că
nu au
nevoie de lecţii din afară despre cum să îşi administreze treburile. Organizaţia
Revoluţionară Macedoneană Internă, parte a coaliţiei de guvernare din Bulgaria,
a demonstrat împotriva activităţilor unui misionar penticostal din Sofia,
afirmînd
că: „Am vrut să demonstrăm că aparţinem unei civilizaţii şi culturi vechi de
secole,
cu o istorie proprie de luptă şi suferinţă în definirea identităţii sale…Am
vrut să
reamintim oamenilor de peste Atlantic că trebuie să se conformeze unui anumit
fenomen al realităţii istorice şi politice a Bulgariei.”44
Iar
uneori asemenea argumente se întreţes în discursuri mai ample despre
noul imperialism al Occidentului, care este perceput ca încercînd să îşi impună
propriul mod de viaţă unei societăţi foarte diferite. Astfel, un purtător de
cuvînt al
ortodoxiei ruse a putut sugera că pentru unii dinăuntrul şi dinafara Rusiei,
venirea
protestantismului era bine primită deoarece va contribui la promovarea unei
mentalităţi sau etici individualiste care va sprijini construirea democraţiei şi
a
economiei de piaţă.45
Respingerea
Occidentului este în parte o reacţie la presupusul său etos dominant liberal şi la promovarea modelelor de relaţii biserică-stat care exilează
eficient
religia în sfera privată. Încă din 1991 episcopii catolici polonezi avertizau
asupra
unei noi ameninţări cu care se confrunta ţara: „Ieri era Orientul, însă astăzi
este
Occidentul cel care insistă ca Polonia să accepte pe deplin şi din toată inima
liberalismul social, politic, dar şi religios. Sîntem confruntaţi aşadar cu o
nouă
formă de totalitarism, care este intolerant faţă de bine, faţă de legile lui
Dumnezeu, astfel
încît putem propovădui răul fără a fi pedepsiţi şi, în realitate, îi putem
nedreptăţi din nou pe cei mai slabi.”46
În
aceeaşi linie, Stefan Niesolowski, liderul Uniunii Naţionale Creştine, a
reacţionat la relativismul liberalismului şi la falsa idee că separarea
bisericii de stat ar
duce la o autentică neutralitate a statului în privinţa chestiunilor
religioase. În termeni
amintind de criticii din Statele Unite a radicalei interpretări a „zidului
separării” date
Primului Amedament, el cerea: „…respectarea valorilor creştine în viaţa publică
deoarece altfel statul va intra în puterea altor ideologii. Nu există
alternative morale
la creştinism. Dintre celelalte ideologii mă gîndesc în special la ideologia
liberală,
care îşi propune să edifice un stat relativist din punct de vedere moral, un
stat umanist
complet secularizat, în care clericalismul este tratat ca un duşman.”47
Deasupra
tuturor, există îngrijorarea că în dezvoltarea unor noi modele de
relaţii biserică-stat nu ar trebui să existe o imitare orbească a modelelor străine,
în special a celui american care este în orice caz mai degrabă atipic.
Dimpotrivă,
este, în formularea unui preot ortodox rus, o nevoie de „a construi un model de
relaţii biserică-stat care să ia în considerare poziţia reală în ţară… iar nu o
viziune
utopică ce caută să maximizeze sau minimalizeze rolul religiei în societate.”48
D. Concluzie
În toate
statele avute în vedere bisericile dominante tradiţional s-au angajat
într-o căutare a „recunoaşterii” legale şi/sau constituţionale a poziţiei lor
speciale
în cadrul istoriei, culturii şi vieţii sociale a ţării. Toate ar tăgădui că au
mers mai
departe de atît şi că au urmărit „privilegiul”, deşi însuşi faptul de a spune
pe nume
unui grup ar putea fi socotit un avantaj nedrept de către grupurile minoritate
sau
atee ale populaţiei. Mai important, în cel puţin două cazuri (Grecia şi Rusia)
legislaţia existentă dezavantajează clar religiile netradiţionale în timp ce
într-una
din ele (Bulgaria) este preconizată o legislaţie similară şi în două (Spania şi
Polonia) grupul dominant se bucură de avantaje sociale şi politice de facto.
După
cum am văzut, argumentele care justifică această situaţie diferă considerabil
şi sînt prezentate de actori diferiţi. Unele sînt generate de necesităţile
religioase ale
instituţiilor care se socotesc ameninţate fie de intruşi bogaţi susţinuţi din
străinătate
fie de valul crescînd al consumerismului şi al permisivităţii care însoţeşte,
se crede,
tranziţia politică. Mai există aici, de asemenea, chestiunile de putere
întrucît
organizaţiile religioase tradiţionale caută să îşi păstreze poziţiile proprii
în cadrul
societăţii politice şi să îşi menţină sau să îşi recîştige recunoaşterea ca
parte a elitei
societale – aici poate merită observată uşurinţa cu care episcopatul brazilian
a revenit
la obiceiul de a bate coridoarele puterii după îndepărtarea guvernării
autoritariste.49
Şi după cum sublinia Gill în contextul Americii Latine, pot intra în joc
stimulentele
economice în încurajarea fostului grup religios monopolist să caute să îşi păstreze
poziţia şi să restrîngă dreptul altora să intre pe piaţa religioasă.50
Astfel de argumente sînt avansate şi de actori seculari şi
au o serie de rădăcini
ideologice şi instituţionale. Ele pot fi generate de nevoia birocraţiei de a-şi
găsi
un rol în noul context politic, de puternica înclinaţie spre control a vieţii
sociale
autonome de care se pot dezbăra cu greu, sau de o simplă antipatie faţă de
faptul
că sînt puse la dispoziţia populaţiilor lor aspectele mai neobişnuite al
meniului
religios. Totuşi, în multe cazuri argumentele sînt formulate în termeni naţionalişti,
fie ca reacţie sau ca respingere a ceea ce este socotit străin, fie în sens
pozitiv,
înrădăcinat în dorinţa de a promova o viziune anume asupra esenţei, destinului şi
viitorului naţiunii. Astfel de argumente sînt comune peste tot în lume, fie în
Argentina unde în dezbaterile constituţionale din 1994 deputaţii conservatori
subliniau catolicismul ca fiind o parte constitutivă a identităţii
argentiniene,51 sau
în Grecia, unde George Mavrogordatas consideră că este puţin probabil ca
pluralismul religios să devină o realitate atîta vreme cît Biserica Ortodoxă
continuă
să fie identificată cu o „naţiune periclitată”.52 Şi dacă tot am
început cu Rusia,
probabil putem termina tot cu ea, citînd doi intelectuali politici de frunte ai
perioadei Gorbaciov-Ielţîn. Discutînd legea cu privire la religie din 1997,
Andranik
Migranian şi Alexander Tsipko sugerau că cearta şi controversa din jurul legii
nu
avea nimic de-a face cu religia ci cu „dreptul Rusiei de a urma o politică
internă şi
internaţională independentă, dreptul său de a construi o viaţă nouă necomunistă
potrivit cu interesele sale naţionale şi tradiţiile istorice”. Din această cauză,
legea
trebuia bine primită pentru că urma „înainte de toate să salveze societatea
slavă
de expansiunea cultelor totalitariste, instigatoare la ură” şi să permită „o
restaurare
măcar parţială a influenţei Bisericii Ortodoxe asupra modului nostru de viaţă” şi
să ofere „o şansă de modelare a unei noi conştiinţe naţionale ruse şi de
reînviere
a sentimentului identităţii ruseşti”.53
Note:
1. Această sintagmă lansată de Samuel
Huntington poate fi prea generală pentru a cuprinde
experienţa postcomunistă din şi de după 1989 în sensul în care nu există o legătură
cauzală clară
între evoluţiile din America Latină sau Europa de Sud şi cele din Europa de
Est. Din această
cauză ar fi poate mai potrivit să vorbim de un „al patrulea val”, ce a avut loc
în fostul bloc
sovietic.
2. M.Fleet & B.Smith, The Catholic Church
and Democracy in Chile and Peru, Notre
Dame, University of Notre Dame Press, 1997, p. 179.
3.
Cu privire la toate aceste chestiuni vezi utilele discuţii care pot fi găsite
în diferite puncte
în S.Monsma & J.Soper, The Challenge of Pluralism: Church and State in
Five Democracies,
New York, Rowan & Littlefield, 1997.
4.
Russkaia
misl’, 23
decembrie 1993.
5.
Textul
integral al documentului poate fi găsit la https://www.uni-wuerzburg.de/law/
bu00000_.html
6.
Textul
poate fi găsit la https://www.hri.org/MFA/syntagma/artcl125.html#P1
7. Pentru o discuţie
generală a acestei dezbateri vezi R.Gunther & R.Blough, Religious
conflict and consensus in Spain: a tale of two constitutions, World Affairs,
143:4, 1981, pp. 366-
412; A.Bonimo-Blanc, Spain’s Transition to Democracy: The Politics of
Constitution Making,
Boulder, Westview, 1987, pp. 95-97.
8. Cf. BBC Summary
of World Broadcasts (SWB) EE/2902, C/5-6, 25 aprilie 1997 & EE/
2910, C/9-10, 5 mai 1997;
9. Raport despre
Grecia a raportorului special al ONU pentru toleranţă religioasă, 7 noiembrie
1996, secţiunile 20-22; S.Stavros, The legal status of minorities in Greece
today: the adequacy
of their protection in the light of current human rights peceptions, Journal
of Modern Greek
Studies, 13:1, 1995, pp.12-15;
10. Cu privire la
acest prim effort, vezi John Anderson, Religion, State and Politics in the
Soviet Union and Successor States, Cambridge, Cambridge University Press,
1994, pp. 197-98;
11. O traducere în engleză
poate fi găsită la https://www.stetson.edu /~psteeves/relnews/
svobodasovesti1709eng html;
12. Două proiecte de
limbă rusă sînt în posesia mea.
13. Vezi textul
proiectului elaborat de UDF şi republicat de Tolerance Foundation and
Human Rights without Frontiers în Compass Direct, 15 iulie 1999, şi
comentariul pe marginea
textului revizuit din 17 decembrie 1999;
14. Deşi au existat
apeluri periodice la mai mari îngrădiri asupra noilor mişcări religioase
din Polonia, iar cerinţele pentru înregistrarea comunităţilor religioase au
fost înăsprite întrucîtva
în 1998. Jonathan Luxmoore, Calls continue in Poland for new religious
restrictions, Keston
News Service, 27 martie 2000;
15. Cf. Stavros, The legal status of minorities
in Greece today; A.Pollis, Greek national
identity:
religious minorities, rights and European norms, în Journal of Modern Greek
Studies,
10:2,
1992, pp. 12-15;
16. Vezi analiza legii făcută în J.Witte &
M.Bourdaux, editori, Proselytism and Orthodoxy
in Russia: The New War for Souls, New York, Orbis, 1999, mai ales
capitolele de Gunn, Bermann, and Homer & Uzzell;
17. Obektiv (publicaţie periodică a Grupului Helsinki
Bulgar), iunie-august 1998;
18. O cercetare făcută
în 1997 arăta că 27% consideră că Biserica Ortodoxă ar trebui
privilegiată, iar 40% că nu. Nezavimisaya gazeta, 25 decembrie 1997;
19. Citat în
A.Brassloff, Religion and Politics in Spain: The Spanish Church in
Transition,
1962-96, London, Macmillan, 1998, p. 95;
20. BBC Summary of
World Broadcasts (SWB) EE/2092, A/10, 5 septembrie 1994, EE/
2135, A/4, 25 octombrie 1994, & EE/2063, C/6, 4 mai 1996;
21. A.
Sabbata-Swidlicka, Church and state in Poland, în Radio Liberty/Radio Free
Europe Research Report (RFE), 2:14, 2 aprilie 1993, pp. 45-53;
22. Karamanlis citat
în KWare, The Orthodox Church, London, Penguin, p. 208; Mitsokis
citat în N.Kokosolakis, Greek Orthodoxy and modern socio-economic change, în
R.Roberts
(editor), Religion and the Transformation of Capitalism, London, Routledge,
1996, p. 260;
23. Citat în
M.Brezinski, The Struggle for Constitutionalism in Poland, (London,
Macmillan, 1998), p.122;
24. Rus
pravoslavnaya, 23 ianuarie 1997; (acesta este un supliment religios regulat
al
ziarului naţionalist conservator Sovetskaya rossiya);
25. Dale G Vought, Protestants
in Modern Spain, South Pasadena, William Carey Library,
1973, pp. 41-2;
26. A. Pollis, Greek
national identity, p. 179;
27. P.Michel,
Religious renewal or religious deficiency: religion and democracy in Central
Europe, în Religion, State and Society, 20:3-4, pp.340-41;
28. Citat în European
Baptist Press Service, 17 noiembrie 1993;
29. Rossiiskie vesti,
6
ianuarie 1997;
30. Îi sînt recunoscător
lui Eileen Barker pentru a-mi fi atras atenţia asupra unui minunat
document produs de Ministerul Rus al Sănătăţii care prezintă unele din
pericolele existente în
implicarea în asemenea grupuri;
31 Citat în Kokosolakis, p.261.
32. Mai multe biserici presbiteriene cu sediul în Coreea pe care le-am
vizitat în Asia Centrală
în
anii din urmă deţin proprietăţi semnificative cu o paletă largă de facilităţi,
de la bucătării şi
pînă la aparatură audio de înaltă performanţă, într-un contrast stînjenitor cu
împrejurimile.
33. Vezi discuţia pe
marginea acestei probleme în L.Uzzell, ‘Guidelines for American missionaries in Russia’, în Witte & Bourdeaux, Proselytism and Orthodoxy in
Russia, pp. 323-30;
34. Kommersant Daily,
24 iulie 1997;
35. S.Filatov &
L.Vorontsova, Russian Catholicism: relic or reality, în Witte &Bourdeaux,
Proselytism and Orthodoxy in Russia, pp. 93-107;
36. Nasha gazeta, 10 decembrie
1997; pentru mai multe amănunte vezi JAnderson, Religion, state and society in the new Kyrgyzstan, în Journal of Church and State,
41:1, 1999, pp.
99-116;
37. Keston News
Service, 17 april 1998;
38. Citat în Frontier,
No. 3, 1997, pp. 4-5;
39. Moskovskie
novosti, 26
iulie 1998;
40. Nezavisimaya gazeta, 13 aprilie 1996;
41.
Interviu în Bishkek, septembrie 1997;
42. Keston News
Service, 19 martie 1998;
43. Mitropolitul
Kiril, Gospel and Culture, în Witte & Bourdeaux, Proselytsim and Orthodoxy in Russia, p.73;
44. Citat în Obektiv,
februarie-mai 1997;
45. A.Kuraev, Ot
strany pobedivshego o ateizma k obshchestvu torzhestvuyushchego
yazychestva, în L.Mitrokhin, editor, Religiya i politika v
postkommunisticheskoi rossii, Moscova,
Institutul de Filosofie, 1994, p. 216.
46. Scrisoare
pastorală citată în J.Szacki, Liberalism after Communism, Budapest,
Central
European Press, 1995, p. 177;
47. M.Brzezinski, The
Struggle for Constitutionalism in Poland, London, MacMillan,
1998, p. 122;
48. Nezavisimaya
gazeta, 26
iunie 1997;
49. T. Bruneau &
W.Hewitt, Catholicism and political action in Brazil: limitations and
prospects, în E.Cleary and H-S.Gambino, editori, Conflict and Cooperation:
The Latin American Churches in a Changing Environment, London, Lynne-Reinner, 1992, pp.
54-55;
50. A.Gill, The
economics of evangelisation, în PSigmund, editor, Religious Freedom and Evangelisation in Latin America, New York, Orbis, 1999, pp. 70-84; şi
aplicarea
generalizată a teoriei alegerii raţionale la viaţa religioasă din America Latină
în Rendering
unto Caesar: The Catholic Church and the State in Latin America, Chicago,
University of
Chicago Press, 1998;
51. Jose Miguez
Bonino, Argentina: church, state and religious freedom, în P Sigmund,
Religious Freedom and Evangelisation, p. 199;
52. G.Mavrogordatas, Church-state
relations: the Greek Orthodox case, studiu prezentat
la sesiunea din anul 2000 a Atelierelor European Consortium for Political
Research, desfăşurate
la Copenhaga;
53. Nezavisimaya
gazeta, 20
august 1997.
Traducere
de Doina Baci
*
John ANDERSON este profesor la
University of St.Andrews, Departamentul
de Relaţii Internaţionale. Domeniul de interes al cercetărilor sale îl
constituie
politica sovietică şi post-sovietică, mai cu seamă evoluţiile politice şi relaţiile
dintre religie şi democratizare din republicile Asiei Centrale. Autor a
numeroase
studii şi volume: Religion, State and Society in the Soviet Union and the
Successor States (Cambridge University Press, 1994), The International
Politics of Central Asia (Manchester University Press, 1997), Kyrgyzstan: Central
Asia’s Island
of Democracy (Harwood Academic Press, 1998).
John Anderson, Justifying Religious
”Privilege” in Transitional Societies,
studiu prezentat în cadrul sesiunilor comune ale atelierelor European
Consortium
for Political Research desfăşurate la Copenhaga între 14-19 aprilie 2000 şi
publicat
cu permisiunea autorului.