Untitled-1
Studiu de caz
Partidele regionale la
guvernare sau
în opoziţie. Cum, cînd şi de ce?
Jordi Argelaguet
„CiU
nu este un partid liberal german, ci un partid naţionalist catalan”
Jordi
Pujol, Preşedintele Guvernului Autonom al Catalaniei
Discurs
despre strategia CiU în politica Spaniei
1.Introducere
Cînd
partidele regionale obţin reprezentare parlamentară, ele se pot confrunta
cu o anumită configuraţie a scenei politice, context în care, ca şi restul
partidelor,
au ocazia să decidă dacă vor să rămînă în
opoziţie sau dacă vor să sprijine guvernul.
Scopul
acestui studiu este să descrie şi să analizeze comportamentul acestui
tip de partid cînd are şansa să formeze guvernul. Perioada analizată este de la
1945 încoace, în Europa de Vest, mai exact în cele 15 state membre ale Uniunii
Europene.
În
acest context, necesită răspuns mai multe întrebări. Este relevant să ne
concentrăm asupra strategiilor de aliere electorală urmate de aceste partide
(dacă
formează coaliţii sau nu, ce fel de coaliţii şi cu ce partide); cum, cînd, şi
cu ce fel
de partide încheie coaliţii pentru a forma guvernul, fie el de nivel regional,
fie de
nivel naţional (statal) – dacă este cazul; şi, ca să încheiem lista, să studiem
în ce
măsură partidele regionale – atunci cînd se află în opoziţie – deţin şi
folosesc o
anume capacitate de a modifica strategiile politice ale celorlalte partide. Mai
mult decît atît, va fi esenţial să facem cîteva referiri la justificările
politice ale
fiecărei opţiuni prezentate de aceste partide.
În
acest sens, diferenţele între membrii acestei familii de partide sînt, de
asemenea, foarte mari. Uneori, un partid regional s-a dovedit decisiv – în
anumite
ocazii – pentru stabilitatea politică a statului respectiv; în timp ce, în alte
cazuri,
rolul pe care acest tip de partide l-a avut a fost foarte limitat: el doar a
atestat
existenţa unor revendicări din partea unei mici părţi a întregului electorat.
Obiectivul final al acestei analize este să determine dacă
există un
comportament politic comun acestor partide sau dacă, din contră, explicaţia
acestui
comportament este legată de circumstanţele politice specifice fiecărui caz.
Cazurile
avute în vedere sînt aşa-numitele „partide fără acoperire naţională”,
care au avut cel puţin un loc, sau mai multe, în parlamentul „naţional“, în
timpul
a două sau mai multe mandate între 1945 şi 2003 1. Chiar dacă aceste două condiţii
ar putea fi oarecum restrictive (dar necesare pentru a scoate din discuţie un
mare
număr de partide foarte mici, care ar putea distorsiona interpretarea problemei
în
ansamblu 2), există 26 de partide care le îndeplinesc.
Aceste cazuri sînt prezentate în tabelul 1, în care sînt
incluse unele date despre
statul naţional în care se află; teritoriul lor 3 ; şi dacă au făcut
parte din guvern, la
nivel naţional sau regional.
Tabelul 1 –
Partidele incluse în analiză
|
Stat
|
Teritoriu
|
Partide fără
acoperire naţională1
|
Nume
|
La guvernare?2
|
Regional Naţional
|
Italia
|
Tirolul de
Sud
|
SVP
|
Da
|
Nu
|
Valea
Aosta
|
UP
|
Da
|
Nu
|
Sardinia
|
PSdA
|
Da
|
Nu
|
“Padania”
(Italia
de Nord)
|
Lega
Nord
|
Da
|
Da
|
Spania
|
Ţara
Bascilor
|
EAJ PNV
|
Da
|
Nu
|
EA
|
Da
|
Nu
|
EE
|
Da
|
Nu
|
HB/EH
|
Nu
|
Nu
|
Catalonia
|
CiU
|
Da
|
Nu
|
ERC
|
Da
|
Nu
|
Galicia
|
BNG
|
Nu
|
Nu
|
Andaluzia
|
PA
|
Da
|
Nu
|
Insulele
Canare
|
CC
|
Da
|
Nu
|
Ţinutul
Valenciei
|
UV
|
Da
|
Nu
|
Aragon
|
PAr
|
Da
|
Nu
|
Belgia
|
Valonia
|
RW
|
Nu
|
Da
|
Bruxelle
s
|
FDF
|
Da
|
Da
|
Flandra 3
|
VU
|
Da
|
Da
|
VB
|
Nu
|
Nu
|
Marea
Britanie
|
Scoţia
|
SNP
|
Nu
|
Nu
|
Ţara
Ga lilor
|
PC
|
Nu
|
Nu
|
Irlanda
de Nord
|
SF
|
Da
|
Nu
|
SDLP
|
Da
|
Nu
|
UU
|
Da
|
Nu
|
DUP
|
Da
|
Nu
|
Finlanda
|
SFP
|
-
|
Da
|
1 Acele partide
care au avut reprezentare la nivel „naţional”, cel puţin de
două ori
|
2 Dacă partidul
s-a aflat la guvernare cel puţin odată.
|
3 Volksunie şi
Vlaams Blok au avut de asemenea locuri în parlamentul
regional de la Bruxelles.
|
|
|
|
|
|
Prima idee care reiese din tabelul 1
este că nu se au în vedere decît cinci state din
Uniunea Europeană: Spania, Italia, Belgia, Marea Britanie şi Finlanda. Doar un
singur caz mai putea fi
inclus: cel al Danemarcei. În parlamentul danez, două locuri sînt
rezervate pentru a reprezenta Groenlanda, şi încă două pentru a reprezenta
Insulele
Faeroe. Din moment ce alegătorii acestor
teritorii aleg candidaţii propriilor lor partide,
la drept vorbind, aceste partide sînt fără acoperire naţională în cadrul
Danemarcei.
Dar ele nu sînt avute aici în vedere deoarece statutul constituţional al
Groenlandei şi
al Insulelor Faeroe, în cadrul Regatului
Danemarcei, este foarte diferit faţă de statutul
constituţional al celorlalte teritorii din cadrul statelor respective.
Din această cauză,
cazul Danemarcei nu este luat în calcul aici.
Toate
statele avute în vedere în analiza de faţă au o trăsătură comună: toate
sînt state compozite, adică toate au un tip sau altul de guverne subnaţionale.
Totuşi,
există diferenţe între ele. Spre exemplu, Spania şi Italia sînt state
regionalizate;
Belgia este o ţară federală; Marea Britanie, datorită procesului de devoluţie
din
Scoţia, Ţara Galilor şi Irlanda de Nord, este pe cale să devină un stat
descentralizat;
iar Finlanda, chiar dacă pare un stat unitar, nu este, pentru că are o federaţie:
Insulele Å land, cu o populaţie care vorbeşte limba suedeză. Mai mult decît
atît, în
Finlanda există o minoritate suedeză importantă, a cărei prezenţă este pe
deplin
recunoscută şi protejată.
Trebuie subliniat faptul că în toate aceste ţări (cu
excepţia Finlandei), acest cadru
instituţionalizat – cu
două nivele de guvernare – măreşte probabilitatea existenţei
acestui tip de partid, din moment ce există
o scenă politică unde e mai uşor să concurezi
pentru voturi şi, în consecinţă, pentru posturi în guvernul subnaţional.
Cele
26 de cazuri pot fi clasificate conform cu două dihotomii: dacă un partid
are sau nu membri în guvern, şi dacă da,
atunci la nivelul naţional sau la cel regional.
Coroborînd aceste două situaţii, am alcătuit un tabel cu patru compartimente în
cadrul
cărora sînt prezentate cazurile. În tabelul 2, folosind aceste
compartimente, rezultă
patru tipuri de partid: partidele prezente
la guvernare, la ambele nivele; partidele fără
nici un fel de participare; şi partidele participante la un singur nivel
al guvernului.
Tabelul 2.
Partidele grupate conform participării la guvernare
|
|
La guvernarea „naţională”?
|
|
Da Nu
|
|
Da
|
LN (Lega Nord)
|
SVP (Südtiroler
Volkspartei)
|
|
VU (Volksunie)
|
UV (Union Valdotaine)
|
|
FDF (Front Démocratique
des Francophones)
|
PSdA (Partito Sardo
d’Azione)
|
|
|
PNV (Partido Nacionalista
Vasco)
|
|
|
EA (Eusko Alkartasuna)
|
|
|
EE (Euskadiko Ezkerra)
|
|
|
CiU (Convergencia i
Unió)
|
|
|
ERC (Esquerra
Republicana de Catalunya)
|
|
|
PA (Partido
Andalucista)
|
La guvernarea
„regională”?
|
|
CC (Coalición Canaria)
|
|
|
PAr (Partido
Aragonesista)
|
|
|
UV (Unió Valenciana)
|
|
|
UUP (Ulster Unionist
Party)
|
|
|
SF (Sinn Féin)
|
|
|
SDLP (Social Democratic
Labour Party)
|
|
|
DUP (Democratic
Unionist Party)
|
|
Nu
|
|
|
|
RW (Rassemblement
Wallon(
|
SNP (Scottish National
Party)
|
|
SFP (Svenska
folkpartiet)
|
PC (Plaid Cymru)
|
|
|
BNG (Bloque
Nacionalista Galego)
|
|
|
HB (Herri Batasuna)
|
|
|
VB (Vlaams Blok)
|
În paginile următoare, aceste patru grupuri vor fi prezentate
mai pe larg, pentru
a putea evidenţia principalele caracteristici ale tuturor cazurilor. De
asemenea, ar fi
interesant de ştiut dacă mai există alte subgrupe între acestea. Scopul final
este
clarificarea acestui tablou în întregime. Primul grup este format din partidele
fără
nici un fel de participare la guvernare, nici la nivel naţional, nici la nivel
regional.
Al doilea grup este opusul celui dintîi: este format din cele cîteva cazuri în
care
partidul a avut membri în guvernare, la
ambele nivele. Al treilea este un grup mic de
partide, care au participat la guvernarea naţională, însă nu şi la cea
regională. În
sfîrşit, ultimul grup, şi cel mai mare (cu 16 cazuri), cuprinde acele partide
care au
avut cel puţin o dată membri într-o guvernare regională.
2. Partidele fără reprezentare în
guvernul naţional sau regional
În
acest grup sînt doar cinci partide (sau forţe politice, într-un sens mai larg4):
Vlaams Blok (VB), Herri Batasuna/Euskal Herritarrok (HB/EH5),
Bloque
Nacionalista Galego (BNG), Scottish National Party (SNP) şi Plaid Cymru
(PC).
În ciuda faptului că au în comun această trăsătură (absenţa de la orice nivel
de
guvernare), ele prezintă diferenţe esenţiale.
Spre
exemplu, toate aceste partide au avut foarte puţine locuri în parlament,
în afară de VB6. Chiar şi numai din această cauză, şansele ca ele să
aibă un rol
crucial în parlamentul lor naţional sînt foarte mici. De fapt, PC a avut doar
între 2
şi 4 locuri în Camera Inferioară a Parlamentului britanic, care are mai bine de
635
de locuri; SNP a avut, din 1979 şi pînă astăzi, între 2 şi 6 locuri în aceeaşi
Cameră7;
BNG a avut 2 sau 3 locuri în Camera Inferioară din Spania, care este compusă
din
350 de membri; şi, în sfîrşit, HB/EH a avut între 2 şi 5 locuri în aceeaşi
cameră.
Însă
există o diferenţă şi mai mare între ele, legată de poziţia lor ideologică
faţă de instituţiile politice ale statului în care evoluează. Două dintre ele,
chiar
dacă din motive diferite, pot fi considerate partide antisistem: Vlaams Blok şi
Herri Batasuna/Euskal Herritarrok.
Pe
de o parte, este VB, un partid extremist de dreapta, care are un discurs
împotriva imigrării. Din această cauză, celelalte partide belgiene evită să
ajungă
la înţelegere cu el. Problema principală cu care se confruntă acestea este
sprijinul
tot mai mare de care se bucură VB din partea electoratului flamand, în special
în
oraşul Anvers. Potenţialul de coalizare al VB este blocat de propunerile sale
ideologice şi de dorinţa celorlalte partide de a-l exclude de la orice coaliţie
guvernamentală.
Pe
de altă parte, ca partid antisistem, este HB/EH. Această forţă politică este
atît de legată de ETA, încît este îndeobşte considerată aripa ei politică.
Această
percepţie a fost în totalitate îmbrăţişată de Curtea Supremă Spaniolă, care a
scos
acest partid în afara legii din această cauză (17 martie 2003). Curtea Supremă
consideră că sînt suficiente dovezi că HB/EH face parte dintr-o grupare
teroristă.
HB nu a participat niciodată direct la guvernarea bască, dar
în anumite ocazii,
evoluţia sa în parlamentul basc a facilitat sarcina de guvernare a PNV. În
anumite
cazuri, absenţa parlamentarilor HB de la unele şedinţe ale parlamentului basc a
diminuat, de facto, majoritatea necesară în parlament şi, în consecinţă,
a fost mai
uşor pentru PNV să obţină respectiva majoritate. Cu altă ocazie, după alegerile
din 1998, în contextul suspendării ostilităţilor ETA prin Acordul de la
Lizarra,
EH a contribuit cu voturile sale la formarea unei majorităţi naţionaliste basce,
alături de PNV şi EA. Această înţelegere le-a permis PNV şi EA să guverneze, cu
sprijinul din afară al EH8. Urmîndu-şi strategia politică, HB/EH nu
a ocupat în
mod regulat locurile pe care le-a cîştigat în parlamentul Spaniei. Mai mult
decît
atît, la ultimele alegeri generale din Spania, EH nici măcar nu s-a înscris în
cursă.
Totuşi, trebuie subliniat că la nivel local există cîteva coalizări între HB/EH
şi
alte partide naţionaliste basce.
În
afară de aceste două partide, în acest grup se mai găsesc alte trei partide.
Acestea sînt distincte faţă de cele enumerate mai sus, în sensul că ele
participă în
mod regulat la viaţa politică, acceptînd regulile democratice. Aceste partide
sînt
BNG în Galicia, SNP în Scoţia şi PC în Ţara Galilor.
Ele
au anumite elemente comune, care ajută la explicarea evoluţiei lor politice,
inclusiv explicarea capacităţii lor de a forma coaliţii şi de a obţine posturi
guvernamentale.
Toate trei partidele sînt pe locul doi în teritoriul lor (în alegerile
parlamentare) şi
reprezintă cel mai important partid, de fapt singurul partid
naţionalist din teritoriul respectiv. În termeni generali, toate aceste partide
primesc
20-30% din voturi şi reprezintă alternativa politică a forţei politice cîştigătoare:
Partidul Popular (centru dreapta şi naţionalist spaniol) în Galicia; Partidul
Laburist
în Scoţia şi în Ţara Galilor.
Dincolo
de aceste lucruri însă, BNG, SNP şi PC joacă roluri diferite pe propria scenă politică.
BNG
a devenit din 1997 primul partid al opoziţiei din parlamentul Galiciei.
Cum cîştigătorul era Partidul Popular 9, singura speranţă realistă
pentru ca BNG să
ajungă la guvernare, era ca PP să piardă majoritatea absolută a numărului de
parlamentari şi ca, în acelaşi timp, BNG şi
PSOE să ajungă la o înţelegere în privinţa
împărţirii puterii. De fapt, această
strategie a fost aleasă de ambele partide la alegerile
locale din 1999. Chiar dacă PP a fost cel mai votat partid, pactul
dintre BNG (a
două forţă) şi PSOE (a treia forţă) a dus la formarea de coaliţii
guvernamentale
acolo unde a fost posibil. Rezultatul e că în cîteva din oraşele mai mari din
Galicia,
primarul aparţine BNG, iar BNG şi PSOE împart puterea locală.
La
nivelul Spaniei, BNG are locuri în Camera Inferioară a Parlamentului
Spaniei, în ultimele două legislaturi. La alegerile din 1996, BNG a cîştigat 2
locuri,
iar în alegerile din 2000, a cîştigat 3 locuri. Evoluţia BNG în parlamentul
spaniol
este condiţionată de faptul că partidul cîştigător este PP, rivalul său
principal la nivelul
Galiciei. BNG nu a încercat, aşadar, să ajungă la o înţelegere cu PP în
prima legislatură din motive evidente, cînd PP avea nevoie de cîteva locuri
pentru
a guverna. În cea de a doua legislatură, PP a cîştigat cu majoritate absolută
de
locuri. Potenţiala înţelegere dintre BNG şi PP ar fi fost şi mai absurdă.
Perspectiva
ca BNG să aibă un cuvînt de spus la nivelul Spaniei va fi posibilă doar dacă
PSOE va avea nevoie de sprijin pentru a guverna după următoarele alegeri. În
acest caz, dezavantajul electoral al PP în Galicia şi în întreaga Spanie ar
putea
crea condiţiile unei înţelegeri între BNG şi PSOE.
SNP
şi PC sînt, de asemenea, pe locul doi în teritoriile lor. Marea deosebire
faţă de BNG este că primul este un partid laburist, nu unul de centru-dreapta.
În
vreme ce în Galicia BNG şi PSOE au un duşman comun, întrucît aceste două
partide sînt destul de apropiate unul de celălalt, ele se pot gîndi la o înţelegere
postelectorală. Din contră, SNP şi PC îşi dispută întîietatea cu Partidul
Laburist.
De aceea, orice colaborare la nivel teritorial pare imposibilă, cel puţin
pentru
moment. De fapt, laburiştii au încheiat un pact cu liberal-democraţii pentru a
forma
guvernul scoţian şi cel galez.
Singura
speranţă pentru SNP şi PC este să ajungă pe primul loc şi, după
aceea, să caute sprijin din partea liberal-democraţilor. Partidul conservator
este
destul de departe de SNP şi PC, ideologic vorbind. Totuşi, există situaţii
politice
specifice în Scoţia şi în Ţara Galilor care ajută la înţelegerea acţiunilor
partidelor.
În Ţara Galilor, spre exemplu, Partidul Laburist i-a
propus PC să contruiască „o
mare coaliţie” după
alegeri, însă PC a refuzat. La alegerile din 2003, viitoarele
coaliţii guvernamentale vor constitui o sursă de dezbateri în cadrul PC.
În
Scoţia, relaţiile dintre SNP şi laburişti nu indică o potenţială înţelegere în
viitor. SNP ar avea nevoie să devină cel mai votat partid din Scoţia, şi – dacă
este
necesar – să ajungă la o înţelegere cu al treilea partid, cel liberal-democrat.
Însă
există o problemă: SNP promovează ca scop independenţa Scoţiei în Europa, iar
liberal-democraţii nu-şi doresc un asemenea rezultat. Ca atare, SNP se confruntă
cu o mare problemă: principalul său proiect este respins de aproape toate
celelalte
partide din Scoţia, şi, în consecinţă, este
foarte difícil pentru SNP să devină partener
în guvernul Scoţiei.
În
Casa Comunelor SNP şi PC au foarte puţine locuri. Aceasta, împreună cu
faptul că sistemul electoral britanic garantează o suprareprezentare a
partidului
învingător, face ca locurile SNP şi PC să fie aproape inutile în susţinerea
unui
guvern. Doar într-o anumită situaţie, SNP şi PC şi-au putut folosi locurile
într-o
manieră care a avut un oarecare impact asupra politicii britanice.
Spre
exemplu, PC s-a hotărît să sprijine guvernul laburist în 1978-1979, „în
schimbul legiferării compensării afecţiunilor pulmonare ale minerilor şi
pietrarilor”
(Tristan 2001:17) sau, dacă nu, să pactizeze cu conservatorii la mijlocul
anilor
’90. În asemenea momente, „în care John Major nu putea conta pe colegii de partid
pentru a vota politica guvernului faţă de Tratatul de la Maastricht, Plaid a
votat cu guvernul şi în schimb, guvernul a asigurat trei locuri pentru
reprezentanţii
Ţării Galilor în nou formata Comisie a Regiunilor, inclusiv unul nominalizat de
Plaid Cymru (Tristan 2001: 17-18). În sfîrşit, cîteodată PC a făcut nişte înţelegeri
pentru a obţine de la guvernul britanic implementarea unor politici în favoarea
galilor (spre exemplu, televiziune în limba galeză).
Cazul
SNP este foarte diferit. Din motive istorice, SNP şi laburiştii nu au
fost în relaţii bune, şi aceeaşi situaţie e valabilă şi în ceea ce-i priveşte
pe
Conservatori. SNP este destul de singuratic pe scena politică. Implicarea SNP
la
guvernarea Marii Britanii este foarte scăzută, fiind vorba de numărul de locuri
şi
de găsirea unui partener de încredere. În 1978, după primul referendum asupra
devoluţiei Scoţiei, SNP a rupt orice legătură cu Partidul Laburist. Mai mult
decît
atît, „ironia supremă a constat în faptul că, în fond, SNP a fost responsabil
pentru
votul de neîncredere, care a dus la căderea, cu diferenţă de un vot, a
guvernului
laburist condus de James Callaghan,” (Lynch 1992:447). Apoi, votul SNP
împotriva guvernului laburist „a condus la alegeri generale şi la victoria
conservatorilor” (Butler and McLean 1999:7). Această experienţă a fost una amară
pentru SNP: rezultatul implicării sale directe în politica Marii Britanii a
fost venirea
la putere a lui Thatcher, care era tocmai
opusul a tot ceea ce apăra SNP, iar parcursul
lui l-a costat multe voturi. În consecinţă, vreme de aproape 20 de ani, devoluţia
Scoţiei a părut să
fie abandonată pentru totdeauna. În acest context, nu este
surprinzător faptul că SNP manifestă un fel de alergie la a se implica mai
profund
în politica britanică.
3. Partidele cu participare la
nivelele regional şi naţional de guvernare
În
această categorie sînt incluse acele partide care au participat într-un cabinet la cele două niveluri de guvernare:
regional şi naţional. Evident, această situaţie
este posibilă doar în statele descentralizate. Aceste partide sînt: Lega
Nord (LN)
în Italia, Volksunie (VU) şi Front Démocratique des Francophones (FDF),
ambele
în Belgia.
Aceste
trei partide au caracteristici comune: sînt partide puternice în teritoriul
lor (nordul Italiei, Flandra şi Bruxelles); sînt suficient de puternice ca număr
de
locuri pentru a fi de importanţă crucială la nivelul statului naţional; şi, în
al treilea
rînd, ele nu mobilizează un popor care a fost exclus din procesul construcţiei
naţiunii. De fapt, VU şi FDF constituie părţile extreme ale conflictului naţional
din Belgia, una flamandă, cealaltă valonă, însă nu se poate spune că aceste
partide
au ca scop adunarea voturilor unei minorităţi naţionale din cadrul statului
belgian.
În cazul Lega Nord, în ciuda încercărilor liderului său de a construi o
identitate
naţională „padană”, diferită de cea italiană, formaţiunea exprimă mai mult
nemulţumirea populaţiei din nordul Italiei faţă de funcţionarea Italiei moderne, decît
dorinţa de apărare a unei identităţi naţionale periclitate. Cu toate că, pînă
la
urmă, unele dintre aceste partide au avut uneori un discurs radical la adresa
statului
lor naţional, aproape toate punctele din agenda lor politică au fost
îndeplinite
(sau sînt în curs de a fi îndeplinite) în procesul restructurării distribuţiei
teritoriale
a puterii politice, atît în Belgia cît şi în Italia. Totuşi, ca şi în cazul
grupului precedent, şi în acesta există diferenţe importante între membrii săi, care
trebuie
luate în considerare.
Lega
Nord a luat fiinţă în 1991 în urma fuziunii cîtorva mici partide regionale.
Primele alegeri generale la care a participat au fost cele din 1992, cînd au
înregistrat
un succes destul de mare la nivel naţional (8,6% din voturi), şi unul şi mai
mare în
anumite regiuni din Italia de nord, ca Lombardia sau Veneto. Apariţia sa a avut
loc
în contextul unei crize generale a sistemului de partide din Italia, datorate
corupţiei
din cadrul cîtorva dintre partidele cele mai importante. În acest climat,
parlamentul
italian, la presiunea opiniei publice din Italia şi a cetăţenilor, a schimbat
sistemul
electoral. A fost un moment de referinţă în istoria politică a Italiei. În 1994
s-au
ţinut alegeri generale, în noul sistem, bazat mai ales pe obţinerea majorităţii
relative. LN a încheiat o înţelegere electorală cu noul grup politic al lui
Berlusconi,
Forza Italia (FI). LN a obţinut rezultate destul de bune (8,4%,
117 deputaţi şi 61 de
senatori, cel mai mare grup parlamentar), care au permis LN să joace un rol
important în primul guvern al lui Berlusconi, format din FI, Alleanza Nazionale şi
LN.
LN acţiona atunci ca partid de centru-dreapta cu o revendicare prioritară: să
transforme Italia într-un stat federal. Cîteva luni mai tîrziu, LN a părăsit
guvernul
susţinînd că partenerii săi politici nu doreau implementarea reformelor
federaliste.
Dincolo de asta, mai era un motiv: FI creştea în rîndul electoratului LN, iar
LN avea
nevoie să-şi consolideze propriul profil politic.
După
alegerile din 1996, Italia a fost condusă de o coaliţie de centru-stînga,
iar LN era în opoziţie. În 2001, LN a făcut parte din marea coaliţie învingătoare,
compusă din FI, AN şi LN. În ciuda regresului electoral (cîştigase doar 3,9%
din
voturi şi nu a trecut pragul necesar pentru a intra în distribuţia proporţională
a
locurilor), LN a reuşit să cîştige aproape 40 de locuri din votul bazat pe
majoritatea
relativă. Acestea au fost suficiente pentru a păstra LN ca partener important
al
coaliţiei de dreapta şi i-au asigurat trei ministere în guvernul lui
Berlusconi:
Justiţia; Reforma Instituţională şi Devoluţia; şi Politicile Sociale şi de Muncă.
Celălalt caz important din acest grup este Volksunie (VU),
un partid naţionalist
flamand. VU a participat
în trei guverne belgiene: în două guverne între 1977-1979,
iar a treia participare a fost în 1988-92. După cum explică De Winter, „pentru
prima
dată în 1977, VU împreună cu FDF s-au alăturat celui de-al patrulea cabinet
Tindemans de centru-dreapta, al cărui protocol guvernamental includea un
program
ambiţios care urmărea regionalizarea profundă a statului unitar. Această primă
experienţă nereuşită care a durat un an şi a fost sancţionată dur de electorat
în 197810,
a exclus VU din guvern pînă în 1988”. În acea participare la guvernare, VU
a primit ministerele Educaţiei şi Industriei. Zece ani mai tîrziu, VU a
participat încă
o dată la guvernarea belgiană: „În 1988, VU s-a alăturat celui de al optulea
cabinet
Martens de centru-stînga. A sprijinit guvernul mai mult de trei ani şi a fost
martorul
votării şi implementării primelor două etape din reforma instituţională. Totuşi,
reforma n-a fost niciodată încheiată, căci în cele din urmă VU s-a retras din guvern,
datorită conflictului intern asupra vînzării de arme către Orientul Mijlociu”
(De
Winter, 2001:23). VU a luat în primire un post de vice-preşedinte şi Ministerul
Economiei. În cele din urmă, VU a participat la nivel regional: a făcut parte
din
guvernarea flamandă de după alegerile regionale din 1999.
Experienţa
Front-ului Démocratique des Francophones (FDF) este destul
de asemănătoare cu cea de mai sus. În acelaşi guvern ca şi VU, FDF s-a implicat
la sfîrşitul anilor ’70 în coaliţii de centru-stînga, care urmăreau reformarea
statului
unitar. De fapt, angajamentul FDF a durat cu cîteva luni mai mult 11.
De asemenea,
ca şi în cazul VU, participarea la guvernare a avut un preţ: partidul a pierdut
o
treime din voturi la alegerile din 1981. Ca şi VU, FDF a participat şi la
guvernările
regionale. De exemplu, în 1995, a obţinut un minister în regiunea Bruxelles.
Ca o concluzie asupra participării VU (şi FDF) în
guvern, De Winter subliniază:
„Astfel,
VU a fost invitat să participe la guvernare doar cînd partidele tradiţionale
aflate la putere s-au decis să reformeze
constituţia şi au avut nevoie de sprijinul unui
alt partid pentru a forma cele două treimi
necesare în ambele camere. Totuşi, aceasta
nu era singura coaliţie posibilă. De fapt, patru din cinci reforme
constituţionale de
mare importanţă (1970, 1980, 1993 şi 2001) au fost duse la bun sfîrşit fără
partide
regionaliste în guvern. O coaliţie
«tripartită» a partidelor tradiţionale a fost întotdeauna
posibilă. VU, ca şi FDF şi RW, a cîştigat
un rol guvernamental cînd partidele tradiţionale
au socotit această includere drept
cea mai convenabilă formulă de coaliţie capabilă să
voteze chestiunea inevitabilă a reformei constituţionale. Foarte
probabil, partidele
regionale erau preferate în locul celei
de-a treia familii de partide tradiţionale, pentru
că acestea erau partide cu mai puţine pretenţii în ce priveşte alte chestiuni
arzătoare,
mai ales cele socio-economice”. (De Winter, 2001)
Totuşi,
acelaşi autor oferă o alternativă sau o explicaţie complementară.
Participarea acestor partide la guvernare poate fi o strategie a partidelor
tradiţionale
cu scopul de a slăbi în mod deliberat aceste partide. Trei motive ajută la înţelegerea
acestei idei:
1)
Aceste
partide nu reuşesc să reformeze statul aşa cum şi-au dorit şi cum
le-a fost promis de celelalte partide;
2) Înţelegerea sau compromisul
dintre flamanzi şi valoni atenuează profilul
lor mai dur în conflictul interlingvistic;
3)
Aceste
partide sînt forţate să se definească mai clar în ce priveşte anumite
strategii politice şi, în consecinţă, pot pierde alegători.
În fine, aceste partide au avut un impact minor în politică:
„VU a profitat de
ocazie ori de cîte ori a fost invitat la guvernare de celelalte partide. De
aceea, în
ce priveşte obţinerea de funcţii sau comportamentul în coaliţie, VU s-a
comportat
aproape ca partidele tradiţionale, însă fără să dispună vreodată de puterea lor
de
iniţiativă, de libertatea lor de manevră sau puterea lor de şantaj. De fapt,
după ce
VU, RW şi FDF au decis să părăsească guvernarea (sau au fost respinse),
partidele
care au rămas au continuat pur şi simplu fără ele.” (De Winter, 2001:24)
Un
element comun al partidelor din acest subgrup este că au suferit importante
pierderi electorale după participarea la guvernarea naţională. O ipoteză ar
putea
fi că partidele tradiţionale le-au luat o parte din alegători.
4. Partidele cu participare doar
la nivelul naţional al guvernului
Acestea
sînt cele două partide care au participat la guvernarea naţională,
însă nu şi la cea regională, pentru simplul fapt că această ultimă oportunitate
nu a
existat: Svenska Folkspartiet (SFP) în Finlanda şi Rassemblement
Wallon (RW)
în Belgia. De fapt, Finlanda este un stat unitar cu un singur parlament, cu
excepţia
cazului particular al Insulei Åland, care nu este luat aici în considerare. Aşa
că,
evident, există doar o singură guvernare la care să se participe, în afara
celei
locale. Cazul belgian este puţin mai complicat. În ultimele decenii, Belgia şi-a
schimbat mult cadrul
instituţional pînă cînd a devenit un stat federal. Dar RW
activa înainte de
crearea de adunări alese de nivel subnaţional. Cînd au avut loc
primele alegeri în asemenea parlamente (în 1995), RW nu exista încă. Acesta
este
principalul motiv de a include RW în această categorie.
În
afară de această trăsătură comună, diferenţele dintre aceste două cazuri
sînt destul de mari: în timp ce RW a fost un partid mic, cu o istorie politică
scurtă
(aproape 20 de ani, între anii ‘60 şi ‘80), SFP a avut o lungă istorie în
politica
finlandeză şi un impact însemnat asupra ei:
„SFP
s-a bucurat de-a lungul istoriei sale de un considerabil acces la puterea
economică şi politică, iar partidul are un statut aproape permanent de partid
de
guvernămînt. SFP a făcut parte din fiecare guvern din 1979 încoace. Astfel,
puterea
sa electorală în scădere a fost compensată de o poziţie puternică în
negocierile
guvernamentale.
Chiar
dacă puterea sa electorală a scăzut, SFP este aproape permanent un
partid de guvernare. Din 60 de cabinete (excluzînd cabinetele interimare) formate de la dobîndirea independenţei pînă în prezent, SFP a fost inclus în 41.
Mai
mult decît atît, SFP a făcut parte din toate guvernele formate după alegerile
din
1979, singurul partid care a reuşit acest lucru în acest interval de timp.
(Arter,
1999: 63; Nousiainen, 2000) Doar Partidul Agrar de centru ocupînd o poziţie
mediană pe dimensiunea stînga-dreapta a scenei politice a fost inclus în mai
multe
guverne decît SFP.
Statutul său semi-permanent ca partid de guvernămînt se
explică în mare
măsură prin dimensiunea mică, ideologia flexibilă şi prin slaba accentuare a
chestiunii limbii pe planul politicii interne. Dimensiunea sa mică face ca
includerea
sa în guvern să fie destul de uşoară pentru partidele mai mari. În plus,
ideologia
SFP este relativ destul de vagă şi de flexibilă (partidul se consideră un
„unificator”
în politica finlandeză) pentru a permite cooperarea cu partide din tot spectrul
ideologic. De exemplu, după alegerile din 1995 şi 1999, partidul a fost membru
al
guvernului de coaliţie, care reunea cinci partide, inclusiv cele mai de dreapta
(Coaliţia Naţională) şi cele mai de stînga (Alianţa de Stînga) din legislatură.
În
timp ce această dinamică guvern-opoziţie a dictat comportamentul în coaliţie al
partidului la nivel naţional, SFP a fost dispus să colaboreze cu toate
partidele atît
în Eduskunta, cît şi în consiliile locale. Această atitudine cooperantă este
bazată
pe pragmatismul culturii politice finlandeze, care domină în mare măsură toate
deciziile societale, şi pe faptul că nici un partid reprezentat în Eduskunta nu
contestă statutul limbii suedeze în Finlanda. Totuşi, datorită ideologiei sale
liberale
de centru-dreapta, SFP a colaborat în principal cu alte partide de dreapta,
îndeosebi
cu Coaliţia Naţională şi cu Partidul de Centru. (Raunio, 2002)
Într-adevăr,
SFP a numit o dată prim-ministrul (în 1954) şi a deţinut
responsabilitatea a diferite ministere de-a lungul acestor ani, în guvernele
KESK
(partid
centrist), KOK (partid conservator) şi SDP (partid social-democrat):
Ministerul de
Externe, Apărarea, Justiţia, Finanţele, Educaţia, Sănătatea, Industria, Problemele Sociale şi Lucrările Publice. În ultimul guvern (1999-2003),
SFP
a deţinut două portofolii: Ministerul Apărării şi cel al Sănătăţii şi
Serviciilor
Sociale. După cum se poate observa, SFP a deţinut ministere importante, de
importanţă strategică pentru stat, însemnînd că acest partid poate fi
considerat în
totalitate loial statului.
Din
contră, experienţa guvernamentală a RW este mult mai mică decît cea a
SFP. RW a fost primul partid regionalist care a făcut parte dintr-un guvern
belgian.
În 1974, cele trei partide regionaliste existente (RW, VU şi FDF) au fost
invitate
să participe într-un cabinet de centru-dreapta „pentru implementarea reformelor
anunţate în reforma constituţională din 1970. Doar RW a acceptat.” (De Winter,
2001) În ciuda importanţei ministerului atribuit (Probleme Economice), o atare
acceptare a cauzat oarecare probleme în interiorul partidului, întrucît
conducerea
sa era în favoarea participării la guvernare, însă mulţi membri erau împotriva
ei.
Se estimează că aproape 40% dintre ei au părăsit partidul (Buelens şi Van Dyck,
1998). La alegerile următoare din 1977, RW a pierdut aproape jumătate din voturi
(de la 17,8 la 9,2 în Valonia) şi a mai pierdut alte voturi în 1978. În cele
din urmă,
acest partid a dispărut la mijlocul deceniului următor.
5. Partidele cu participare doar
la nivelul regional de guvernare
Acesta
este cel mai mare grup de partide dintre cele avute în vedere aici.
Cuprinde 16 partide, însă ele activează în doar trei state: Spania, Italia şi
Marea
Britanie. Forţele politice spaniole sînt: Convergència i Unió (CiU) şi Esquerra
Republicana de Catalunya (ERC) în Catalonia; Partido Nacionalista Vasco (PNV),
Eusko Alkartasuna (EA) şi Euskadiko Ezquerra (EE) în Ţara
Bascilor; Coalición
Canaria (CC) în Insulele Canare; Partido Andalucista (PA) în
Andaluzia; Partido
Aragonesista (PAR) în Aragon şi Unió Valenciana (UV) în Ţinutul
Valenciei.
Partidele italieneşti sînt: Südtiroler Volkspartei (SVP) în Tirolul de
Sud; Partito
Sardo d’Azione (PsdA) în Sardinia şi Union Valdôtaine (UVt)12
în Valle d’Aosta. În
cele din urmă, sînt cazurile din Irlanda de Nord: Ulster Unionist (UU), Social
Democratic Labour Party (SDLP), Democratic Ulster Party (DUP)
şi Sinn Féin (SF).
Există
diferenţe considerabile între aceste partide: de la partide cu sprijin
electoral puternic în teritoriul lor şi chiar cu un mare impact la nivel naţional,
pînă la partide mici care au participat foarte rar la guvernarea regională.
În
afară de această diferenţă, mai sînt şi altele care trebuie remarcate. În
ciuda faptului că aceste partide au avut experienţe de încheierea de acorduri
sau
construirea de coaliţii guvernamentale cu alte partide, unele din ele au
pactizat
mai des decît restul care, fie sînt destul de puternice pentru a guverna
singure, fie
prea slabe pentru a fi parteneri de guvernare.
Altă diferenţă între aceste partide constă în faptul că
unele dintre ele au obţinut
preşedinţia guvernării
autonome, iar altele nu. Bunăoară, SVP, CiU, PNV şi CC
au constituit întotdeauna (sau încă mai constituie) partidul de la guvernare în
teritoriul lor; UVt, PAR şi PsdA au deţinut la un moment dat preşedinţia guvernării
teritoriale; şi, în sfîrşit, restul partidelor nu au avut niciodată preşedinte
într-o
astfel de guvernare13. Situaţia din Irlanda de Nord este foarte
specifică, pentru că,
în cadrul procesului de pace, aranjamentele instituţionale sînt făcute de aşa
manieră
încît cele două puteri politice majore (UU şi SDLP) să fie la vîrful guvernării,
împărţind puterea. Aceasta înseamnă că această practică eludează mecanismul
parlamentar folosit în restul teritoriilor, cu excepţia Tirolului de Sud, unde
un
guvern consensual este de asemena impus de lege (Argelaguet, 2002).
În
final, trebuie subliniat că în toate teritoriile este un lucru foarte obişnuit
să se construiască coaliţii de guvernare, care includ tot felul de combinaţii,
fără
să urmeze un model predeterminat.
Cele
mai importante date care se referă la asemenea chestiuni sînt incluse în
tabelul 3. În acest tabel se află procentajul voturilor fiecărui partid la
alegerile
regionale (maximul, minimul şi rezultatul ultimelor alegeri), numărul de
legislaturi
în care partidul s-a aflat în camera legislativă regională, numărul de ocazii
în care
partidul a deţinut conducerea guvernului regional, numărul de legislaturi în
care
partidul a participat la coaliţii de guvernare şi, în fine, cu ce partide.
Tabelul 3.
Experienţa de guvernare a partidelor regionale
|
|
% voturi la
alegerile regionale 1
|
Număr de
legislaturi în
|
Conducerea
guvernului
regional
|
Coaliţie
|
Max.
|
Min.
|
Ultimele alegeri
|
parlamentul
|
Cînd? (nr. şi % de legislaturi
|
Cînd? (nr. şi % de
legislaturi)
|
Împreună cu:
|
|
regional
|
Nr.
|
%
|
Nr.
|
%
|
|
CiU
|
46,6
|
27,7
|
37,7
|
6
|
6
|
100,0
|
1
|
16,7
|
ERC2
|
|
67,6
|
52,0
|
56,6
|
12
|
12
|
100,0
|
12
|
100,0
|
DC (5); DC+PSI (3);
|
SVP
|
DC + PRI; DC+ PSDI;
|
PPI + PDS;
|
Centrosinistra+UDA
|
|
42,7
|
23,6
|
42,7
|
7
|
7
|
100
|
5
|
71,4
|
PSOE (3); EA+EE4;
|
PNV3
|
EA +PSOE; EA ; IU
|
CC
|
36,9
|
33,2
|
36,9
|
2
|
2
|
100,0
|
2
|
100,0
|
PP (2)
|
UV5
Aosta
|
42,6
|
11,5
|
42,6
|
11
|
8
|
72,7
|
8
|
72,7
|
DC; stînga; PCI+PSI;
|
DC+ PSDI+PRI+UV
|
prog; DC + ADP + PSI
|
+ PRI; PDS+ecologişti +
|
ADP-PRI + reg.; stînga
+
|
CCD-CDU
|
PAR
|
28,5
|
13,3
|
13,3
|
5
|
2
|
40,0
|
4
|
80,0
|
PP (3); PSOE
|
PSdA
|
13,8
|
3,1
|
8,3
|
10
|
1
|
10,0
|
8
|
80,0
|
DC (7); PSDI
|
EA3
|
15,8
|
8,6
|
8,6
|
5
|
0
|
0,0
|
3 60,0
|
PNV+EE4;
|
PNV+PSOE; PNV+IU
|
PA
|
10,8
|
5,4
|
7,5
|
6
|
0
|
0,0
|
2
|
33,3
|
PSOE (2)
|
UV
|
10,4
|
7,0
|
7,0
|
3
|
0
|
0,0
|
1
|
33,3
|
PP
|
EE
|
10,8
|
7,7
|
7,7
|
4
|
0
|
0,0
|
1
|
25,0
|
PNV+EA4
|
ER C
|
9,5
|
4,1
|
8,7
|
6
|
0
|
0,0
|
1
|
16,7
|
CiU2
|
UUP
SDLP
|
21,3
|
1
|
1
1
|
100,0
|
1
1
|
100,0
|
DUP+SDLP+ SF
|
22,0
|
1
|
100,0
|
100,0
|
SF+UUP+DUP
|
SF
|
17,7
|
1
|
0
|
0,0
|
1
|
100,0
|
SDLP+DUP+UUP
|
DUP
|
18
|
1
|
0
|
0
|
1
|
100
|
UUP+SF+SDLP
|
În coloana „Coaliţie”,
după nume le partidului se indică, în paranteză, dacă s-a aflat la guvernare
de mai multe ori.
|
1. Doar alegerile la
care aceste partide au obţinut locuri.
|
2. CiU-ERC: doar doi
ani de coaliţie.
|
3. În 2001, PNV şi EA
au format o coaliţie electorală.
|
4. Această coaliţie nu
a durat decît 6 luni.
|
5. În Valle
d’Aosta, primele trei alegeri s-au ţinut după sistemul majorităţii relative.
|
Din tabelul de mai sus, pot fi stabilite patru subtipuri de
partide: „partide
guvernamentale”, „partide la guvernare”, „parteneri minori în coaliţii
guvernamentale” şi „cazuri tip Irlanda de Nord”.
Subtipul 1: „partide
guvernamentale”
În
acest subtip intră partidele care au făcut întotdeauna parte din guvernul
regional: CiU, PNV, CC şi SVP. Ele au în comun mai multe trăsături, precum
forţa electorală şi responsabilitatea de a dezvolta o arie vastă de politici, din
moment ce puterile guvernării la cîrma căreia se află sînt foarte importante.
Totuşi,
există cîteva diferenţe între ele care trebuie subliniate: una legată de
puterea lor
mai mare sau mai mică de a guverna singure; cealaltă legată de relevanţa lor pe
scena politică naţională.
În
legătură cu prima diferenţă – posibilitatea lor de a guverna singure – aceste
partide pot fi clasificate urmînd această ordine (de la cea mai mare la cea mai
mică posibilitate): CiU, PNV, SVP şi CC. CiU a guvernat întotdeauna singur,
fără
a forma o coaliţie, cu excepţia unei perioade de doi ani, cînd a format o
coaliţie cu
ERC, deşi avea majoritatea absolută de voturi în parlamentul catalan. Din cele şase
legislaturi, CiU a avut majoritate absolută în trei (1984-88, 1988-92 şi 199295). În restul, CiU a primit sprijin parlamentar pentru a guverna: din 1980-84
de
la ERC şi UCD14; iar din 1995-99 şi 1999-2003, de la PP.
PNV
a guvernat singur în primele două legislaturi (1980-84 şi 1984-86) şi în
coaliţie cu celelalte partide: cu PSOE (1986-90, 1990-94 şi 1994-98), cu EA şi
EE (doar şase luni, în 1986), cu EA şi PSOE (în 1994-98), cu EA – şi cu
sprijinul
parlamentar al EH – (în 1998), şi, în sfîrşit, cu EA şi IU (Stînga Unită) din
2001.
SVP ar avea suficiente voturi şi locuri pentru a guverna
singur, dacă instituţiile
ar funcţiona într-o
manieră parlamentară. Însă, ca urmare a pacturilor privind
drepturile comunităţii de limbă germană din Italia, guvernul provincial trebuie
să
respecte proporţia grupurilor lingvistice din teritoriu. Acesta este motivul
pentru
care SVP este obligat legal să formeze coaliţii pentru a guverna. Principalul
partener a fost partidul italian DC şi succesorii săi.
În
sfîrşit, CC, de vreme ce este dintru început o coaliţie (1993), a fost cea
mai votată putere politică din Insulele Canare, dar fără suficiente locuri
pentru a
guverna singură. Ca atare, a format coaliţii cu PP în două legislaturi (1995-99
şi
1999-2003).
Cealaltă
diferenţă este legată de relevanţa acestor partide la nivel naţional.
SVP contează foarte puţin pentru că de
obicei are doar 3 locuri în Camera Inferioară
Italiană şi, ca
atare, nu poate avea un rol crucial. CC are 4 locuri în Camera
Inferioară din
Spania (din 1993 încoace). În 1996, CC a sprijinit PP în schimbul
sprijinului acestuia în guvernul din Canare. În 2000, chiar dacă PP a avut
majoritatea absolută de locuri, CC a continuat să-l sprijine. Motivul acestui
comportament se poate explica prin coaliţia guvernamentală din Insulele Canare
şi prin faptul că unii lideri din CC proveneau din UCD, ca şi unii lideri din
PP. Ei
au în comun unele propuneri de tip ideologic, în general asupra a ceea ce poate
fi
numit „model de societate”. PNV a menţinut o implicare scăzută în politica
statului
spaniol socotit în ansamblu, cu excepţia chestiunilor care se răsfrîngeau
asupra
Ţării Bascilor. Poziţia sa nu a fost niciodată decisivă ca urmare a numărului
foarte
mic de locuri deţinute. Totuşi, PNV a sprijinit PP din 1996 pînă în 1998. În
sfîrşit,
CiU este singura forţă politică care are cu adevărat puterea de a acţiona la
nivelul
statului spaniol în ansamblu. Cîteodată, a fost al treilea grup parlamentar din
Camera Inferioară din Spania, iar voturile sale au fost decisive în alegerea
preşedintelui guvernului Spaniei. CiU a acordat sprijin parlamentar tuturor
partidelor spaniole care au avut nevoie: UCD (1977-82), PSOE (1993-96) şi PP
(1993-96). Însă CiU nu şi-a dorit niciodată să facă parte din guvernul spaniol.
Strategia CiU a fost să ajute guvernul spaniol la aderarea Spaniei la Uniunea
Europeană şi la modernizarea Spaniei. În schimb, CiU a reuşit să crească
nivelul
de autonomie nu doar pentru Catalonia, ci pentru toate Comunităţile Autonome
Spaniole. Uneori, acest tip de acorduri dintre CiU şi principalul partid
spaniol a fost
aspru criticat de către alte partide care acuzau guvernul că vinde Spania
catalanilor. În consecinţă, au existat unele propuneri de reformare a
sistemului
electoral pentru a se evita puterea decisivă a catalanilor naţionalişti din
cadrul
CiU.
Procesul
pactizării cu PP merită explicat mai pe larg. În legislatura precedentă
(în 1993), CiU a sprijinit PSOE, deoarece Spania avea nevoie să dezvolte
anumite
politici economice care să-i permită îndeplinirea condiţiilor Uniunii Europene.
În
schimbul acestui sprijin, PSOE a aprobat un nou sistem pentru finanţarea
comunităţilor autonome, care a crescut nivelul autoguvernării regionale. PP a
fost
foarte critic în privinţa acestui pact. Însă, la alegerile următoare, PP avea
nevoie
de voturile CiU pentru a junge la guvernare şi a trebuit să cadă la o înţelegere
cu
CiU. Ca şi consecinţă, sistemul de finanţare a fost extins şi pentru
satisfacerea
pretenţiilor CiU15. Înţelegerea dintre CiU şi PP a fost destul de uşor
de realizat,
pentru că CiU avea nevoie de sprijinul PP în parlamentul catalan. Acest
echilibru
s-a schimbat însă în 2000. CiU avea nevoie în continuare de sprijinul PP în
Catalonia, însă PP nu avea nevoie de voturile CiU la Madrid. CiU a trecut de la
situaţia în care putea condiţiona formarea guvernului de la Madrid la aceea de
a
rămîne izolat în Barcelona16.
Subtipul 2:
„partide la guvernare”
Acestea
sînt partidele care au avut uneori responsabilitatea de a guverna şi
care participă de obicei la guvernările regionale: UVt, PAr şi PSdA. Într-adevăr,
aceste partide au deţinut pînă şi preşedinţia guvernului regional. Ele mai au
în
comun o altă trăsătură: sînt partide fără relevanţă la nivelul statului, pentru
că
obţin foarte puţine locuri la alegerile naţionale.
Dincolo de aceste trăsături comune,
există şi deosebiri între ele. Rezultatele electorale ale UVt sînt în
creştere, această
tendinţă apropiind UVt de partidele din subtipul de mai sus. Diferenţa majoră
este că, deşi UVt a deţinut de mai multe ori preşedinţia regională în Valle
d’Aosta,
acest lucru nu s-a întîmplat întotdeauna. Mai mult decît atît, pentru a putea
guverna,
UVt a încheiat înţelegeri cu diferite partide, mai ales cu DC.
Din
contră, PAr cunoaşte o tendinţă descrescătoare în rîndul electoratului. A
făcut parte adesea din guvernarea aragoneză, în coaliţie cu PP17 sau
cu PSOE
(1999-2003). În două ocazii, PAR a deţinut preşedinţia guvernului regional
aragonez: în 1987-91 şi 1991-1993.
PSdA
este al treilea caz şi cel mai mic partid din această subcategorie, cu
voturi puţine în teritoriu şi cu oarecare experienţă de guvernare în Sardinia:
„În
guvernul regional, PSdA a fost aliat cu DC în primii 20 de ani ai implementării
statutului Sardiniei. 9 din 24 de guverne regionale DC au fost parţial formate
din
assessori PSdA (care ar fi un echivalent pentru un ministru la nivel naţional).
Membrii sarzi din consiliul regional şi-au
dat imediat seama că în practică autonomia era
diferită de ceea ce-şi imaginaseră: relaţiile între guvernul regional şi cel
central
erau asimetrice în sensul că nu erau
folosite toate posibilităţile autonomiei regionale.
DC conducea la Roma, iar în Cagliari nu permitea regiunii să acţioneze
într-adevăr
autonom. Evoluţia echilibrului politic din anii ’80 (succesele electorale ale
PSdA şi
majoritatea de stînga) a dus la o coaliţie între PSdA şi Partidul Socialist în
cadrul
preşedinţiei sarde din 1984 pînă în 1989.” (Roux, 2002)
Acelaşi
autor subliniază că „experienţa împărţitii puterii regionale cu DC a
avut consecinţe nefaste: dezamăgirea provocată de autonomia regională a produs
nemulţumire şi o pierdere treptată a sprijinului. De fapt, PSdA va obţine
rezultate
modeste (între 3 şi 7%) pînă la sfîrşitul anilor ‘70.”
Subtipul 3:
„parteneri minori în coaliţii de guvernare”
Acesta
este un grup de partide care au avut ocazia să participe într-un guvern
regional ca partide minore. Toate aceste partide sînt cazuri spaniole: EA,
PA, UV,
EE şi ERC. Ele au relevanţă foarte mică la nivelul Spaniei, exceptînd anumite
situaţii specifice. Ele pot fi ordonate în funcţie de experienţa lor la
guvernare de la mai mare la mai mică, primul caz fiind reprezentat de EA. Acest partid a
participat în guvernele basce alături de PNV, din care s-a desprins de altfel.
Uneori
şi alte partide au fost implicate în aceste coaliţii: PSOE, EE sau IU, ca în
coaliţia
de acum. EA şi-a
asumat ministere diverse, spre exemplu Educaţia sau Justiţia.
Al
doilea caz este PA, care face acum parte din guvernul andaluz alături de
PSOE. În acest grup, constituie singurul partid care a avut o intervenţie
importantă
la nivel naţional, la începutul perioadei de tranziţie a Spaniei către democraţie.
În
1979, PSA (Partidul Socialist din Andaluzia, vechiul nume al PA) a sprijinit
UCD
pentru deblocarea procesului autonomiei andaluze, însă „scopul acestor acorduri
a fost ori prost explicat electoratului, ori/şi condiţiile acestora au fost
interpretate
greşit.” (Montabes et altri, 2002). Ca urmare, PSA a pierdut din sprijinul
electoratului andaluz (de la 11,1% în 1979 la 2,3% în 1982) . PA şi-a recuperat
locurile în parlamentul spaniol în 1989 (2 locuri, 6,2%); le-a pierdut din nou şi
a
recuperat un loc în 2000 (5,1% din voturile andaluze).
Următorul caz este UV, care a format o
coaliţie guvernamentală cu PP în parlamentul
valencian,
în 1995. În schimbul votării candidatului PP la preşedinţie, UV a primit un
minister
în guvern (Agricultura) şi postul de preşedinte al Parlamentului. În alegerile
care au urmat, în 1999, PP a obţinut majoritatea absolută de locuri, iar UV a
pierdut
multe
voturi: PP a devorat discursul UV, liderii şi voturile sale. În prezent, acest
partid
a
dispărut, neavînd nici un loc în parlamentul valencian şi nici în cel spaniol.
EE,
un partid naţionalist basc, de stînga, nu mai există: unii din liderii săi au
trecut în EA, cîţiva (cei mai importanţi) în
PSOE, iar restul au ieşit din politică. EE a
făcut parte dintr-o coaliţie cu PNV şi EA în 1990, dar aceasta n-a durat
decît 6 luni,
deoarece EA începuse o campanie pro-separatistă, lucru inacceptabil pentru PNV
În sfîrşit, mai există un partid
catalan naţionalist de stînga: ERC. Acest partid ar fi
trebuit
inclus în subcategoria partidelor fără experienţă de guvernare, alături de BNG,
SNP şi PC, dar ERC a făcut parte dintr-o coaliţie guvernamentală cu CiU timp de
doi
ani,
între 1984 şi 1986, deţinînd Ministerul Industriei. Mai mult decît atît, în
timpul
primei
legislaturi catalane, ERC a acordat sprijin parlamentar CiU. Ca urmare, ERC a
pierdut
o mulţime de voturi la alegerile următoare (de la 8,9% în 1980 la 4,4% în
1984).
Subtipul 4: „cazurile tip Irlanda
de Nord”
Aceasta
este o subcategorie aparte şi se referă la cazurile din Irlanda de Nord.
Membrii sînt UU, SDLP, DUP şi SF. Principala trăsătură este că dacă aceste
partide
sînt la guvernare, formarea unei coaliţii se datorează nu doar puterii lor
electorale, ci
cadrului legal conceput la Procesul de Pace început în 1998. Toate aceste
partide fac
parte din guvern potrivit voturilor obţinute la alegeri. Ca urmare, UU şi SDLP
deţin
trei ministere, iar DUP şi SF cîte două. Mai mult decît atît, şeful guvernului
nu este
ales de camera legislativă. De fapt, există un prim-ministru şi un
vice-prim-ministru
ale căror responsabilităţi sînt întreţesute.
Prima funcţie revine partidului situat pe
primul loc la alegeri (UU), iar cealaltă, celui de-al doilea (SDLP),
ajungîndu-se astfel
la o modalitate consensuală de elaborare a
strategiilor politice. În prezent, toate aceste
aranjamente instituţionale sînt
blocate pentru că nu există o înţelegere asupra modalităţii
de continuare a procesului de pace în acest teritoriu.
Toate
aceste partide sînt lipsite de relevanţă în Parlamentul Britanic, ele fiind
decisive într-o dezbatere doar în anumite ocazii. De regulă, partidele
unioniste
sprijină Partidul Conservator, în timp ce SDLP este legat de Partidul Laburist.
Pe
de altă parte, SF nu participă la guvernarea de la Westminster, pentru că nu
acceptă
suveranitatea britanică asupra acestei părţi a Irlandei.
6. Concluzii
Ca
şi concluzii provizorii asupra acestei taxonomii de partide bazate pe
experienţa lor la guvernare, pot fi trecute în revistă cîteva idei.
Există
o mare diversitate de cazuri, o adevărată galaxie de împrejurări care
influenţează partide foarte diferite.
Toate
aceste partide urmăresc să fie la guvernare, dar nu cu orice preţ. Ele
examinează consecinţele implicării lor şi după aceea decid dacă participă sau
nu.
În termeni generali, aproape toate au participat la guvernare.
Înţelegerile
pe care le fac ele sînt similare înţelegerilor făcute de celelalte
partide din lumea politică. Aceste partide îşi asumă responsabilităţile pe care
le
pot îndeplini, iar acestea pot fi foarte diferite. Nu există un model general
de
comportament. La guvernare, aceste partide şi-au asumat tot felul de ministere.
Toate
aceste partide încheie cu greu alianţe la nivel naţional. Două lămuriri
ajută la înţelegerea lor. Prima este destul de evidentă: aceste partide au prea
puţine locuri
pentru a fi decisive. Rareori rolul lor poate fi unul crucial în parlamentul
naţional. A doua: toate aceste partide sînt conştiente de consecinţele unui
acord
de acest fel: pot pierde voturi la următoarele alegeri.
Aici,
avem de-a face cu un paradox: înţelegerile cu partidele naţionale sînt
periculoase. Cînd un partid regional a
dobîndit suficientă putere pentru a fi influent la
nivel naţional şi pentru a fi capabil să schimbe lucrurile în favoarea sa,
atunci partidul
se confruntă cu pericolul de a
pierde voturile şi sprijinul electoratului. E dificilă găsirea
unei explicaţii generale pentru toate
cazurile, dar e simptomatic faptul că toate partidele
care au fost implicate la nivel naţional
au avut probleme electorale: SNP (1979), PA
(1979-82), CiU (din 1993 încoace), VU
(1978), FDF (1981), RW (1977), spre exemplu.
Ca urmare, aceste partide sînt foarte rezervate în a colabora la nivel
naţional.
De
fapt, acest fel de participare a avut loc doar în două state: Belgia şi
Finlanda, ţări caracterizate de un mare respect faţă de comunităţile
lingvistice
diferite din ţară. Se pare că acesta ar trebui să fie un nivel minim de
„confort” de
care să se bucure partidele reprezentînd minorităţile înainte de participarea
la
guvernarea naţională, ceea ce nu este, totuşi, cazul Spaniei.
În
sfîrşit, aceste partide sînt ca şi restul partidelor: cu un comportament
politic
asemănător, mutări
strategice similare şi o capacitate similară de a guverna, cum au
demonstrat de-a
lungul anilor. Principala diferenţă o reprezintă dimensiunea lor.
Note:
1.
Chiar
dacă „partide fără acoperire naţională” este o formulare neobişnuită, ea va fi
folosită în această lucrare pentru că este
cea mai neutră şi singura adecvată pentru toate cazurile.
2.
Numai în Spania, dacă ar fi incluse toate partidele care
au cîştigat cel puţin un loc în
parlamentul regional, ar trebui adăugate peste 12
cazuri. Acest criteriu vast ar implica adăugarea
tuturor
partidelor din Irlanda de Nord sau a unor partide mici din regiunile Italiei.
3.
Termenul teritoriu este cel mai neutru termen
care poate fi folosit.
4.
Spre
exemplu, BNG (Bloque Nacionalista Galego) nu este un partid, ci o coaliţie
permanentă de cîteva partide.
5.
Herri Batasuna (Unitatea Populară, în limba bască) a
fost între 1979 şi 1998 denumirea
electorală a aripii politice a ETA. În 1998 a adoptat
numele Euskal Herritarrok (Cetăţeni Basci,
în
limba bască). În 2001, a adoptat un alt nume: Batasuna (Unitatea).
6.
Numărul de locuri ale VB din parlamentul Belgiei este în
creştere. La ultimele alegeri, a
obţinut
20 de locuri din 150, adică, 16,9%.
7.
Cel mai bun rezultat SNP a fost la alegerile din 1974. În
februarie a obţinut 7 locuri; iar
în
octombrie, 11 locuri. Totuşi, aceste locuri sînt foarte puţine.
8.
Cînd ETA şi-a reluat activităţile, guvernul basc a
pierdut majoritatea. După cîteva luni
agitate,
preşedintele guvernului basc a dizolvat parlamentul şi a cerut noi alegeri în
2001.
9.
În Galicia PP a cîştigat cu majoritate absolută toate
alegerile pentru Parlamentul Galician
din 1989 încoace. Preşedintele guvernului galician a fost
şi încă este Manuel Fraga, fost ministru
al
generalului Franco şi fondator al AP, predecesorul direct al Partidului
Popular.
10. „Prima sa experienţă de
participare la guvernare a costat partidul aproape o treime din
votanţi
în 1978” (De Winter, 2001:4).
11.FDF a primit două
ministere la prima sa participare la guvernare (iunie 1977-aprilie
1979) şi trei ministere la următoarea (aprilie 1979-ianuarie 1980).
12.Acronimul nu este UVt,
dar el este folosit pentru a distinge Union Valdôtaine (UVt) de
Unió Valenciana (UV).
13.În perioada analizată,
1945-2003, ERC a avut doi preşedinţi în timpul celei de-a Doua
Republici (1931-39) şi în timpul Franchismului, în exil (1940-1980).
14.
În
schimb, ERC a avut un preşedinte în parlamentul catalan, iar UCD (partidul la
putere în Spania) a primit sprijin parlamentar de la CiU la guvernarea de la
Madrid.
15.
Poate
că acest fapt este anecdotic, dar José M. Aznar, încercînd să cîştige simpatia
catalanilor, a declarat că vorbeşte catalana în intimitate. Încă se mai fac
glume pe această temă.
16.
La
sfîrşitul lunii martie 2003, înţelegerea dintre CiU şi PP a fost abandonată. PP
a votat
în favoarea creării unei comisii parlamentare pentru investigarea unei afaceri
despre sondaje
politice falsificate, care fuseseră făcute şi publicate de guvernul catalan.
CiU considera că e o
răzbunare PP împotriva CiU, deoarece CiU îşi prezentase propunerea pentru un
nou Statut de
Autonomie, prin care vrea să transforme Catalonia într-un stat liber legat de
Spania.
17.
La
alegerile generale din Spania din 1996, PAr a fost în coaliţie electorală cu
PP.
Această mişcare a costat PAr o mulţime de voturi la următoarele alegeri
regionale precum şi o
schimbare de spectru politic de la o coaliţie electorală cu PP la o coaliţie
guvernamentală în
Aragon cu PSOE.
Referinţe
Acha, Beatriz (2001): Eusko Alkartasuna: from a
small party în opposition to a smaller party în
government, lucrare prezentată la seminarul Autonomist Parties în Western
Europe, ICPS,
Barcelona,
20-22 Decembrie
Acha, Beatriz; Pérez-Nievas, Santiago (1998): Moderate
nationalist parties în Basque Country:
Partido Nacionalista Vasco and Eusko Alkartasuna, în De Winter and Türsan
(1998).
Alcántara, Manuel; Martínez, Antonia
(editori) (1998): Las elecciones autonómicas en España,
1980-1997. Centro de Investigaciones Sociológicas, Madrid
Argelaguet, Jordi (2001): Esquerra
Republicana de Catalunya: the third pole within catalan
politics, lucrare prezentată la seminarul Autonomist Parties în Western
Europe, ICPS,
Barcelona, 20-22 decembrie
Argelaguet, Jordi (2002): Dos casos de
democràcia consociativa: Irlanda del Nord i Tirol del
Sud, Working Paper nr 205, ICPS, Barcelona
Barberà Òscar; Barrio, Astrid (2002):
Convergència i Unió. De coalició hegemònica a federació
de partits en declivi?, lucrare prezentată la seminarul Autonomist
Parties în Western Europe, ICPS, Barcelona, 20-22 Decembrie
Buelens, Jo; Van Dyck, Ruth (1998): Regionalist
parties în French-speaking Belgium: the
Rassemblement Wallon and the Front Démocratique des Francophones, în De
Winter and
Türsan (1998)
Butler, David; Iain McLean (1999): Referendums,
în Bridget Taylor and Katarina Thomson.
Christiansen, Thomas (1998): Plaid
Cymru: dilemmas and ambiguities of Welsh regional nationalism, în De Winter and Türsan
Colomer, Josep M. (dir.): La política
en Europa. Introducción a las instituciones de quince
países. Ariel Ciencia Política. Barcelona
De Winter, Lieven (1998): The Volksunie and
the dilemma between policy success and electoral
survival în Flanders, în De Winter and Türsan
De Winter, Lieven (2001): în Memoriam: The
Volksunie 1954-2001. Death by overdose of
success.
A warning for mature autonomist parties?, lucrare prezentată la seminarul Autonomist Parties în Western Europe, ICPS, Barcelona, 20-22 decembrie.
De Winter, Lieven; Türsan, Huri (editori)
(1998): Regionalist Parties în Western Europe, Londres: Routledge
Gómez-Reino, Marga (2000): A
Territorial Cleavage în Italian Politics? Understanding the
Rise
of the Northern Question în the 1990s, South European Society and Politics, vol. 5,
nr
3, pp 80- 107
Gómez-Reino, Marga (2001): The Galician
BNG: From Anti-system to Catch-all party?, lucrare
prezentată
la seminarul Autonomist Parties în Western Europe, ICPS, Barcelona,
20-22
decembrie
Holzer, Anton; Schwegler, Barbara (1998): The
Südtiroler Volkspartei: a hegemonic
ethnoregionalist
party, în
De Winter and Türsan
Lynch, Michael (1992): Scotland. A new
history, London: Pimlico
Lynch, Peter (2001): The Scottish National
Party, lucrare prezentată la seminarul Autonomist
Parties
în Western Europe, ICPS, Barcelona, 20-22 decembrie
Marcet, Joan; Argelaguet, Jordi (1998): Nationalist
parties în Catalonia: Convergència
Democràtica
de Catalunya and Esquerra Republicana, în De Winter and Türsan
Matas, Jodi (1999): Majories, oposició
i coalicions, Working Paper 166, ICPS, Barcelona
Montabes, Juan; Enrique G. Pérez Nieto;
Carmen Ortega (2002): Partido Andalucista. A Case Study, lucrare
prezentată la conferinţa Autonomist Parties în Western Europe: Towards a
Comparative
Approach, Bruxelles/Louvain-la-Neuve
(Belgium), 14-17 Noiembrie
Nevell, James L. (1998): The Scottish
National Party: development and change, în De Winter
and
Türsan (1998)
Raunio, Tapio (2002): Swedish People’s
Party: Gradual Decline of a Language Party, lucrare
prezentată
la conferinţa Autonomist Parties în Western Europe: Towards a Comparative
Approach,
Bruxelles/Louvain-la-Neuve
(Belgium), 14-17 noiembrie
Roux, Christophe (2002): Regionalist
parties în Southern Italy: the Partito Sardo d’Azione,
lucrare
prezentată la conferinţa Autonomist Parties în Western Europe: Towards a
Comparative Approach, Bruxelles/Louvain-la-Neuve (Belgium), 14-17 noiembrie.
Ruzza, Carlo (2001): The Northern
League: winning arguments, losing influence, lucrare
prezentată
la seminarul Autonomist Parties în Western Europe, ICPS, Barcelona,
20-22
decembrie
Tarchi, Marco (1998): The Lega Nord, în
De Winter and Türsan
Taylor, Bridget; Thomson, Katarina
(editori): Scotland and Wales: Nations Again? Cardiff
University
of Wales
Trystan, Dafydd (2001): Plaid Cymru: The
Party of Wales?, lucrare prezentată la conferinţa asupra Partidelor şi
Mişcărilor Autonomiste Periferice, ICPS, Barcelona
Vilas Nogueira, José (1992): Las
elecciones en Galicia (1976-1991), Working Paper 57, ICPS,
Barcelona
Volgger, Franz (dir.) (2000): Manuale
dellAlto Adige, Bolzano-Bozen, Guinta Provinciale di
Bolzano
Woldendorp, Jaap; et alt. (1993):
Political data, 1945-1990. Party government în 20 Democracies,
în European Journal of Political Research, volum 24, nr. 1, pp 1-120
Traducere de Liviu Bold
Jordi ARGELAGUET, Doctor în ştiinţe
Politice, este profesor la
Departamentul de ştiinţe Politice şi Drept Public din cadrul Universităţii
Autonome
din Barcelona. Cercetările sale se concentrează asupra partidelor care nu au
acoperire naţională, autonomiilor substatale şi politicilor lingvistice, mai cu
seamă
asupra politicii spaniole şi catalane. Autor al volumului Partits, llengua i
escola.
(1999), coautor la volumele Mandeville-Briot, Ruane y Todd (editori): Europe’s
Old States in the New World Order: The Politics of Transition in Britain,
France
and Spain (2003); Subirats y Gomà (editori): Las políticas públicas en
España
(1998); De Winter (ed.): Regionalist Parties in Western Europe (1998).
Jordi Argelaguet, The Regional Parties
in the Government or at the Opposition. How, when and why?, studiu prezentat în cadrul sesiunilor comune ale
atelierelor European Consortium for Political Research desfăşurate la Edinburgh
în aprilie 2003 şi publicat cu permisiunea autorului.