Unul dintre conceptele politice centrale ale studiilor de istorie
naţională,
teorie a statului şi drept internaţional ale lui István Bibó este
autodeterminarea.
Am putea afirma că problema autodeterminării este unul dintre punctele
cardinale,
dacă nu chiar cheia de boltă a gîndirii lui Bibó. Lucrarea publicată iniţial în
engleză (Paralizia comunităţii internaţionale a statelor şi remediile sale, 1976)
se axează în fond pe problema autodeterminării.
Să începem
cu rememorarea tezelor din lucrarea amintită. Poziţia lui
Bibó poate fi rezumată, în opinia mea, la două teze fundamentale, la care pot
fi
adăugate cîteva observaţii complementare. Cele două teze sînt:
1. În epoca contemporană orice legitimitate a autorităţii
publice „poate
fi întemeiată doar pe principiul suveranităţii poporului şi al
autodeterminării”.
Nu a fost întotdeauna astfel, dar de la 1918, în Europa, fără îndoială este.
Autodeterminarea şi suveranitatea poporului sînt singurele principii valide ale
legitimităţii moderne, dacă „valid” este sinonim cu purtătorul celui mai larg
consens.
2. Conţinutul autodeterminării – prin natura sa – „un
principiu democratic
şi de libertate”, este comparabil cu cel al suveranităţii poporului. Dar în
timp ce
suveranitatea poporului se referă la un cadru statal dat şi la funcţionarea
acestuia,
autodeterminarea ridică într-un anumit fel tocmai problema acestui cadru
statal,
cu repercusiuni şi asupra aspectelor sale teritoriale. Principiul
autodeterminării
este expresia dreptului popoarelor de a dispune de propriul teritoriu.
Să vedem
acum care sînt observaţiile complementare la cele două principii
fundamentale enunţate. Aş dori să subliniez trei asemenea observaţii corelate
temei
expunerii mele: a) „În faza actuală a conştiinţei colective autodeterminarea
este orientată în primul rînd în scopul întemeierii statelor naţionale.” Asupra
acestei
afirmaţii, respectiv asupra actualităţii acestei teze voi reveni ceva mai
tîrziu. b)
Principiul autodeterminării şi al suveranităţii poporului nu poate fi anulat
nici de
pericolul naţionalismului agresiv, nici de cerinţa integrării internaţionale la
nivel
superior, nici de dreptul istoric al statului, nici de principiul etnic tratat
în mod
artificial, şi în general, de către nici un fel de raţiune pragmatică –
strategică,
economică sau de altă natură. c) Cerinţa stabilităţii teritoriale limitează
oarecum
aplicabilitatea principiului autodeterminării, dar n-o anulează, relativa
stabilitate
a statutului teritorial fiind una dintre condiţiile practice ale funcţionării
normale a
comunităţii internaţionale. În acest context, István Bibó subliniază însă în
mod
categoric că în conflictul dintre autodeterminare şi stabilitate teritorială nu
se
ciocnesc două principii, ci un principiu şi o necesitate pragmatică. La aceasta
s-ar
putea adăuga doar constatarea că în capul multora stabilitatea teritorială
apare ca
principiu, dacă nu de-a dreptul ca sacralitate. Din două direcţii chiar: atît
din
punctul de vedere al stabilităţii relaţiilor internaţionale, cît şi din cel al
integrităţii
statelor existente. Ar fi dificil să numim un singur stat care să nu considere
propria
integritate teritorială ca fiind sacră. Deşi Bibó nu pomeneşte de acest lucru,
din
urmărirea atentă a disputelor interstatale despre autodeterminare reiese cu
certitudine această constatare.
*
Este evident pentru oricine că anul 1990 a deschis un capitol nou atît în
istoria principiului, dar mai ales în cea a practicii autodeterminării. Scopul
propriu-
zis al prelegerii mele îl constituie analiza problemelor ivite din 1990
încoace. Am
ales ca punct de pornire fundamentarea teoretică a lui Bibó, tocmai deoarece
găsesc
că niciodată n-au fost mai actuale ideile sale decît în acest ultim deceniu al
mileniului
nostru. Cînd a apărut pentru prima dată „Paralizia comunităţii internaţionale”,
ba
chiar şi mai tîrziu, prin anii ’80, cînd lucrarea devenise în sfîrşit
accesibilă şi în
limba maghiară, mulţi au considerat-o ca pe cea mai academică şi pur teoretică
lucrare a gînditorului. S-ar putea ca această apreciere să fi fost valabilă la
acea
oră. Ceea ce surprinde însă pe cititorul de astăzi este tocmai opusul acestei
aprecieri.
Aproape fiecare propoziţie a studiului conţine un mesaj de profundă
actualitate.
Uneori ai impresia că Bibó a scris această carte în urma învăţămintelor trase
de pe
urma războiului civil iugoslav izbucnit în 1991!
Să
urmărim deci problemele nou ivite în legătură cu autodeterminarea.
Îmi voi grupa ideile în jurul a şase subiecte (ce fel de comunităţi? ce conţinut?
referiri teritoriale; limitele principiului; modalitatea aplicării;
problematica
specifică a teritoriilor mixte). Analizele mele se vor concentra de asemenea în
mod prioritar asupra zonei europene.
1. Ce fel de comunităţi pot
revendica dreptul la autodeterminare?
Întrebarea
ne readuce de fapt la cunoscuta dispută de drept internaţional
– şi dispută teoretică în acelaşi timp –, şi anume: ce fel de comunitate umană
poate fi considerată popor distinct? Care este factorul determinant:
convieţuirea
pe un anumit teritoriu, soarta istorică comună, limba comună, comunitatea
religioasă? Nu vom afla un răspuns univoc la această întrebare, după cum nici
la
definirea comunităţii numită „naţiune”. (Orice teoretician al problemei
naţionale
care se respectă cît de cît ştie că naţiunile lumii, mai exact, comunităţile
recunoscute astfel, nu pot fi puse pe un singur calapod: cîte naţiuni, atîtea
definiţii. ) Îndrăznesc să afirm că, totuşi, avem două puncte de referinţă.
Primul are
un caracter politic. Putem vorbi despre un popor de sine
stătător doar în cazul unei comunităţi umane ajunse la un nivel de organizare
politică şi de conştiinţă de sine, datorită cărora se poate trezi la conştiinţa
colectivă
a comunităţii – nu doar în presimţirile unor profeţi –, cu individualitatea şi
unicitatea sa colectivă de natură naţională sau teritorială sau de orice fel.
Această
specificitate de grup însă poate determina definiţia de popor –
şi acesta va fi cel de al doilea punct de referinţă –, doar în cazul în care
din
punctul de vedere al apartenenţei individuale are un caracter determinant. Căci
nu toate notele distinctive oferă o bază suficientă pentru aceasta. În
definitiv, în
sînul tuturor naţiunilor existente vom găsi subdiziuni bazate pe deosebiri
regionale, sociale sau culturale. Chiar şi în cazul naţiunilor considerate cele
mai
unitare. Populaţia Ungariei, de exemplu, este compusă din credincioşi şi
necredincioşi, în cadrul credincioşilor din catolici, protestanţi, evrei etc.,
ceea
ce nu înseamnă – şi nici nu a însemnat vreodată în istorie – că, să zicem,
catolicii
sau protestanţii sau evreii alcătuiesc un „popor” distinct în cadrul naţiunii,
sau o
„naţiune” distinctă în cadrul statului. Dacă însă conştiinţa individualităţii
distincte
precede orice diferenţă atunci – şi numai atunci! – aceasta contribuie la
constituirea
ca popor. În această situaţie deosebirea poate să fie şi religioasă (un exemplu
concludent este Bosnia cu cele trei comunităţi religioase), după cum poate fi
lingvistică, teritorială, istorică sau altcumva, după caz.
Practic
însă, comunitatea autodeterminată mai posedă un dublu criteriu:
voinţa şi puterea. În istorie şi politică aceşti factori nu pot fi neglijaţi
niciodată.
Într-un caz dat nu este suficient pentru declararea dreptului la
autodeterminare
ca respectiva comunitate să-şi afirme individualitatea politică distinctă; mai
e
nevoie s-o facă cu o anumită greutate, adică să fie în posesia unor mijloace
care
să dea conţinut pretenţiei de autodeterminare. Aceasta nu este doar o chestiune
cantitativă, ci şi o problemă de organizare practică şi de capacitate de
acţiune
politică. Un handicap numeric poate fi compensat prin prezenţa unei
personalităţi
a cărei influenţă spre exterior şi a cărei forţă pot echivala cu puterea unei
armate
imaginare. În privinţa constituirii Cehoslovaciei un astfel de rol a fost jucat
de către T. G. Masaryk (care, pentru orice eventualitate, a organizat şi o
armată...).
O comunitate fără voinţă nu poate accede la autodeterminare.
2. Care este conţinutul principiului autodeterminării ?
În
mod fundamental: „dreptul popoarelor de a dispune de propriul
teritoriu” (Bibó, Op. cit.). Este foarte importantă înţelegerea
aspectului subliniat
în mod repetat de către Bibó, şi anume că din punct de vedere istoric acest
principiu este de sorginte absolut nouă. Pînă la finele veacului al XVIII-lea
stăpînirea teritoriilor se făcea pe baza dreptului monarhic-dinastic la care nu
prea se aplica posibilitatea amendamentelor şi contestaţiilor. Deşi
istoriografiile
naţionale urmăresc cu predilecţie istoria conştiinţei naţionale cu multe secole
în
urmă, în realitate ipoteza unei astfel de continuităţi este cît se poate de
înşelătoare.
Este adevărat că majoritatea popoarelor constitutive de stat – ungurii,
polonezii,
francezii etc. – posedau conştiinţa apartenenţei culturale, respectiv politice
comune, încă de la începuturile epocii moderne, dar conştiinţa putea exista
pentru
că existau şi cadrele statale. Iar ideea acestora era legată de realitatea
politică –
sau chiar mistica – regatelor sau principatelor respective. Dreptul asupra
teritoriului Ungariei nu aparţinea poporului ungar, ci sfintei coroane.
Astfel,
atîta timp cît a dominat neştirbit epoca dreptului dinastic, puteau
exista şi diferite schimburi teritoriale, fără să se ceară acordul popoarelor
interesate. Pentru loialitatea popoarelor era suficient ca puterea principelui
să
corespundă criteriului legitimităţii dinastic-monarhice. Şi tocmai acest lucru
s-a
schimbat în mod radical odată cu Revoluţia Franceză. Din moment ce
suveranitatea a trecut de la domnitor asupra poporului, însăşi chestiunea
stăpînirii
unui anumit teritoriu a apărut într-o lumină nouă. din motivele amintite deja
în
paragraful 1. Comunitatea ridicată la conştiinţa unei existenţe politice
independente poate să facă contestaţie împotriva faptului că de teritoriul său
dispune un cadru statal independent de ca şi superior ci, fie el regat, imperiu
austriac, rus, otoman sau chiar Republică Veneţiană.
Iar dacă
înaintăm de la un conţinut mai general al autodeterminării
spre evoluţii contemporane mai speciale, atunci trebuie să analizăm mai
îndeaproape ceea ce semnifică principiul autodeterminării pentru comunităţile
care nu dispun de teritoriu statal independent. În acest sens mai restrîns,
principiul
autodeterminării poate fi descompus în două principii negative:
• „În legătură cu noi să nu
decidă nimeni în absenţă.” Reformulat într-
o revendicare minimală cu conţinut pozitiv, acest principiu presupune o
reprezentare – şi dacă e posibil, o reprezentare adecvată – în organismele
decizionale legitime ale statului şi administraţiei publice.
• Nemulţumirea faţă de
cadrul statal dat. Aceasta conduce adesea la
aspiraţia realizării propriului stat naţional. În principiu, din această
nemulţumire nu rezultă în mod necesar respingerea radicală a status quo-ului
teritorial, adică
o tendinţă de separare. Pot fi imaginate şi alte variante, ca de exemplu: a) o
autoadministrare mai deplină în cadrul unei unităţi statale mai mari (autonomie
teritorială); b) o mai amplă posibilitate de a dispune în chestiunile legate de
valorile culturale şi economice; c) cererea de drepturi suplimentare, în cazul
obţinerii cărora comunitatea respectivă acceptă cadrul statal dat, sau nu
(rămînere
condiţionată).
Bibó însuşi
a opinat în acest sens despre autodeterminare, accentuînd
importanţa recunoaşterii principiului însuşi de către toţi cei interesaţi. Dar
recunoaşterea în sine a principiului nu înseamnă inevitabilitatea separării, ci
prevede, în conţinutul său, libertatea fiecărei comunităţi coerente de a decide
unde vrea să aparţină.
3. Aspectele teritoriale ale
autodeterminării
La
o analiză mai minuţioasă a acestei problematici trebuie să distingem
trei cazuri fundamentale. Deoarece dacă plecăm de la o unitate teritorială – pe
care o putem numi pentru simplificare, regiune –, aplicarea principiului
autodeterminării se va deosebi după cum populaţia care se pronunţă în numele
ei, o locuieşte în mod exclusiv, majoritar sau mixt. Exclusivitatea se mai
numeşte
şi omogenitate etnică. În realitate se întîmplă foarte rar ca o regiune să fie
locuită
în exclusivitate de o populaţie anume. Pentru a se putea pronunţa în numele ei
este suficient să formeze o majoritate covîrşitoare. Conştiinţa solidarităţii
politice
a populaţiei regiunii poate fi împărtăşită şi de cei care după criterii strict
etnice
nu aparţin acestei comunităţi. (De exemplu, aspiraţiile de independenţă ale
naţiunilor baltice au fost împărtăşite de cele mai multe ori şi de ruşii care
locuiau
acolo, după cum a rezultat din analiza statistică a referendumurilor.) În
schimb
poate fi perturbantă prezenţa unei minorităţi în aplicarea principiului
autodeterminării în cazurile în care realitatea unităţii etnice este
indiscutabilă.
Un exemplu elocvent este Irlanda de Nord, unde adepţii şi adversarii rămînerii
în cadrul Regatului Unit sînt divizaţi nu prin etnie, ci prin religie
(protestanţii
sînt împotriva separării, catolicii pentru).
Una dintre
cele mai controversate şi, din toate punctele de vedere, cea
mai dificilă problemă a aplicării teritoriale a principiului constă în
stabilirea
dimensiunii regiunii care se autodetermină. Există oare o limită minimă
teritorială
a autodeterminării, respectiv condiţii de natură obiectivă cum ar fi
viabilitatea
(economică etc.)? Ca să fie şi mai clară întrebarea: poate să revendice
autodeterminare politică un oraş sau chiar un sat?
Răspunsul
meu, la prima vedere, ar putea fi surprinzător: da. Pînă şi o
mică comunitate poate să-şi revendice acest drept dacă locuitorii acesteia
posedă
o conştiinţă politică distinctă faţă de populaţia zonelor învecinate. Asemenea cazuri există şi în realitate, ca să nu pomenesc decît de Andora, San
Marino sau
Lichtenstein. Conceptul separării politice a fost analizat în paragraful 1.
Să vedem, ce
ar putea să contrazică această afirmaţie? Coeziunea
economiei naţionale, respectiv viabilitatea? Dar nu ştim oare că în condiţiile
economiei moderne de schimb frontierele politice nu stau neapărat în calea unei
integrări mai largi? Capacitatea de autoapărare? Acesta este neîndoielnic un
contraargument, în aşa măsură, încît limita teritorială inferioară a
independenţei
este determinată probabil de o realitate politică legată de el. Dar în
interiorul
unei comunităţi internaţionale de state în care domneşte dreptul, deci sînt
respectaţi şi cei slabi, această limită inferioară poate fi mult extinsă. Nu
numai
minirepublici de tipul Andorei, dar chiar state ca Luxemburg, Danemarca sau
Austria cu greu ar putea să-şi păstreze independenţa, dacă ea n-ar fi garantată
de
dreptul internaţional.
Argumentul
cel mai des invocat împotriva autodeterminării unei regiuni
date sună astfel: acest teritoriu în mod obiectiv (naţional, istoric,
geografic)
„aparţine altundeva”. Triestul şi împrejurimile sale, de exemplu, a fost chiar
şi
în secolul nostru, un oraş-stat autonom, fapt împotriva căruia patrioţii
naţionali
italieni au invocat argumentul că Triestul „aparţine” de Italia unitară şi
indivizibilă. Să recunoaştem că argumentul este cel puţin îndoielnic, deoarece
poate fi opus nu numai independenţei oraşului-stat, ci şi pretenţiilor de
independenţă ale oricărei comunităţi naţionale. Astfel, adepţii şi apărătorii
imperiului rus ar putea afirma liniştiţi: „voi, ucrainienii, sînteţi parte
integrantă
a imperiului rus, în mod natural şi dintotdeauna”. Într-un anumit sens este
chiar
aşa. Sau să luăm exemplul Austriei: în 1918 majoritatea covîrşitoare a
germanilor
austrieci opinau că ţara lor face parte din Germania unitară. (Unificarea a
fost
împiedecată atunci de către puterile învingătoare ale Antantei.) După aceea, la
populaţia Austriei s-a format conştiinţa existenţei separate şi odată cu ea,
exigenţa
independenţei naţionale. Acest lucru n-ar putea însă împiedeca pe nici un
naţionalist-populist, adept al Germaniei Mari, să susţină că Austria, atît
istoric
cît şi cultural, este parte integrantă a Germaniei. (Despre acest lucru, de
altfel, şi
liderul actual al celui de al treilea partid politic austriac gîndeşte la fel.)
Argumentul apartenenţei este deci neliniştitor; dacă ar fi fost opus de fiecare
dată autodeterminării, nici un dominion şi nici o colonie nu s-ar fi putut rupe
de
metropolă.
4. Dreptul la autodeterminare este absolut sau limitat?
Răspunsul
la prima parte a întrebării nu poate fi decît negativ, clarificarea
lui însă poate fi făcută doar prin analiza limitelor sale. E bine să deosebim
două
tipuri de limite: prima se referă la comunitatea care se autodetermină, iar
cealaltă
la popoarele care trăiesc împreună, respectiv în jurul acesteia. rimul tip de limită a
autodeterminării provine din constatarea că nu
întotdeauna stă în interesul grupului dat să tindă spre autodeterminare şi
separare,
chiar dacă, în principiu – adică politic – ar fi capabil să-şi
instituţionalizeze
separarea. Această tendinţă poate fi contrazisă de bunăstarea grupului, de
coeziunea cu alte populaţii sau unităţi teritoriale, ori tocmai de raţiunea
practică
după care comunitatea în cauză nu ar fi capabilă să supravieţuiască singură.
Cînd în secolul trecut s-au unificat regiunile italiene, multe comunităţi
politice
de veche tradiţie au renunţat – unele în mod voluntar –, să-şi menţină
independenţa. Acest exemplu demonstrează destul de convingător că dreptul la
autodeterminare nu este absolut. Să amintim pe scurt şi limitele provenite din
drepturile comunităţilor învecinate. Fără a recurge la analize şi demonstraţii
mai detaliate, aş dori să atrag atenţia asupra a trei astfel de tipuri de
limite:
a) drepturile, aspiraţiile
culturale şi interesele vitale ale celorlalte
populaţii care convieţuiesc în regiunea în cauză (voi reveni asupra acestui
aspect
în paragraful 6.);
b)interesele comunităţilor
(statelor) învecinate;
c) drepturile şi pretenţiile
invocabile de statul care stăpînise pînă atunci
teritoriul.
Este de
menţionat că aceste limite nu sînt doar pragmatice, recunoaşterea
lor nu este justificată doar de considerente de Real-Politik, ci pot fi opuse
şi
principial aspiraţiilor de autodeterminare ale unor populaţii. Ignorarea lor
poate
duce la conflicte grave, care pot fi soluţionate doar dacă alături de dreptul
la
autodeterminare sînt luate în considerare şi amintitele limitări exterioare.
5. Modalitatea de aplicare
Această
problemă este aparent mai puţin de tip principial decît cele
anterioare. Dar dacă scopul autodeterminării este extinderea domeniului
drepturilor omului şi afirmarea mai deplină a regulilor democraţiei, atunci nu
poate fi indiferentă modalitatea de aplicare a principiului. Într-un anumit
sens,
toate problemele democraţiei sînt şi probleme procedurale.
Dacă abordăm
chestiunea din acest unghi, este evident că un proces de
autodeterminare trebuie să coreleze în mod ideal trei puncte de vedere:
a) procedura decizională
trebuie să decurgă în aşa fel încît să poată fi
exprimată în mod liber, fără nici o presiune din afară, voinţa reală a
majorităţii
numerice de pe teritoriul vizat;
b)pe de altă parte, trebuie să fie prezent în decizie şi
interesul celorlalte
părţi vizate (minorităţi, vecini etc.). Această cerinţă constituie de fapt
problema
limitelor;
c) procedeul să nu aducă
atingere, pe cît posibil, drepturilor universale
ale omului şi cetăţeanului, ci, din contră, să le întărească.
În practică se întîmplă
rar ca punctele de vedere amintite să se
sincronizeze de la sine sau să ajungă la armonic pur şi simplu prin negocierile
părţilor afectate. Datorită acestui fapt, aplicarea principiului
autodeterminării
ridică aproape în mod automat problema unei instanţe nepărtinitoare, dar
eficiente. Întrucît lucrarea lui István Bibó, luată ca bază, se referă tocmai
la
această cerinţă, cel mai indicat ar fi să-i dăm cuvîntul:
„În
legătură cu problema aplicării principiului autodeterminării şi a
stabilirii frontierelor, conţinutul sentinţei unei instanţe ar consta, în marc,
în
tranşarea următoarelor probleme: Cînd principiul autodeterminării ar putea
însemna
dreptul unui întreg popor la existenţă statală independentă, şi cînd dreptul
populaţiei
unui anumit teritoriu de aderare la un stat deja existent? Cum se poate şti
dacă în
spatele unei aspiraţii sau mişcări de constituire statală independentă se află
o reală
dorinţă de devenire şi separare naţională, o reală capacitate de devenire
naţională?
Cum poate fi pus în slujba măririi stabilităţii internaţionale evenimentul de
excepţie
al modificării de frontiere, cu deosebită atenţie asupra proceselor de formare
a
naţiunilor? Cum se poate realiza voinţa unei populaţii? Cînd poate fi presupusă
o
voinţă populară, deductibilă din fapte incontestabile sau din apartenenţă
naţională,
şi cînd trebuie chestionată populaţia şi în mod formal, prin referendum? După
ce
criterii se poate afla voinţa populară iară a o chestiona sau mai exact: unde
şi cînd
trebuie aplicat criteriul frontierelor stabilizate istoric pentru separarea
naţiunilor,
eventual unde şi cînd criteriul hotarelor etnice sau lingvistice, şi unde şi
cînd,
eventual, alt criteriu? În cazul chestionării, al referendumului, cum ar trebui
puse
întrebările în mod real, just şi practic? Cum trebuie interpretate răspunsurile
intervievaţilor, dacă acestea ridică probleme? Dacă voinţa populaţiei în cauză
– fie
ea voinţă presupusă sau exprimată – este divizată teritorial, care voinţă să se
realizeze, vreau să spun, care să fie soluţia în cazul teritoriilor cu
populaţie mixtă
şi voinţă opusă? Ce drepturi oferă sau poate oferi autodeterminarea pentru
minorităţi, ce fel de teritorii pot sau trebuie considerate ca unităţi
indivizibile şi
despre soarta cărora se decide prin majoritate, şi care să fie teritoriile
despre
divizarea cărora trebuie decis pe baza anumitor criterii sau prin referendum?
Cu
alte cuvinte, cînd se referă voinţa populară la întregul teritoriu controversat
şi cînd
doar la apartenenţa habitatului nemijlocit? Care este soluţia atunci cînd
populaţia
– în mod voluntar sau silit –, şi-a schimbat domiciliul sau s-a transferat? Ce
fel de
drepturi la autodeterminare au populaţiile mutate relativ de curînd pe un
anumit
teritoriu, dar integrate deja într-o oarecare măsură? În ce situaţii se poate
admite
transferul sau schimbul de populaţie, şi în ce condiţii? Ce fel de clauze sau
recomandări pol fi asociate sentinţelor unui arbitraj? Din ce motive şi pînă la
producerea căror evenimente este justificată suspendarea aplicării sentinţei?”
Toate
acestea sînt întrebări profetice a căror forţă nu este diminuată de
numeroasele experienţe de acest fel furnizate de primele decenii ale secolului
XX, (schimbul de populaţii greco-turce, referendumurile care au însoţit
tratatele
de pace din 1919, arbitrajul germano-italian din 1938 şi 1940 în privinţa
frontierelor Ungariei, evacuările din 1945 etc.). István Bibó a putut să fie
profetic
pentru că a reuşit, în calitatea sa de istoric, să aprofundeze analiza tuturor
acestor
amare experienţe ale secolului XX.
6. Problematica specială a teritoriilor mixte
Oricine
ştie că una dintre particularităţile demografice ale Europei Centrale
şi de Est, este caracterul etnic-mixt al teritoriilor. Cu toate acestea, şi în
această
diversitate etnică există gradaţii. Polonia de astăzi nu poate fi asemănată cu
Iugoslavia, dar nici măcar cu România. Sînt considerate ca avînd o populaţie
mixtă
şi astăzi regiuni ca Bosnia, Voivodina şi, în sens mai larg, teritoriile
transilvane.
Slovacia include o importantă minoritate maghiară, dar este îndeobşte cunoscut
faptul că cea mai mare parte a acesteia se delimitează geografic de teritoriile
mai
nordice locuite de slovaci. Nici judeţele secuieşti din România nu pot fi
considerate
propriu-zis ca regiuni etnic-mixte. Din cele de mai sus reiese că existenţa sau
inexistenţa diversităţii etnice depinde, după caz, de modul de trasare a
frontierelor.
Voivodina şi Banatul sînt mixte, după cum este şi Bosnia-Herţegovina, dar
Slovacia
sau provincia românească Transilvania nu pot fi caracterizate peste tot astfel.
Cazul
teritoriilor mixte ridică de fapt două întrebări speciale: a) este
îndreptăţită oare lăsarea deciziei despre soarta acestor teritorii exclusiv pe
mîna
majorităţii naţional-etnice?; b) există oare vreo reţetă pentru păstrarea în
acelaşi
cadru a două sau mai multe comunităţi naţionale cu tradiţii diferite care, în
acelaşi
timp, să corespundă şi principiului autodeterminării?
Răspunsul la
prima întrebare ne reîntoarce la problematica limitelor.
Adică este evident că, alături de voinţa majorităţii, se cuvin a fi luate în
considerare
şi doleanţele celorlalte comunităţi convieţuitoare. Aceasta este poate morala
cea
mai importantă a războiului izbucnit în 1991 în Iugoslavia. Frontierele interne
ale Iugoslaviei au fost trasate într-o manieră atît de nefericită (în anumite
cazuri
nici nu se putea fi altfel, dacă ne gîndim la originea istorică a regiunilor!),
încît
separarea juridică a „produs” în mod automat importante minorităţi. Acest lucru
a fost prevăzut şi luat în calcul de liderii Bosniei-Herţegovinei, nu şi de
forţele
naţionale croate. (E o altă poveste, că liderii minorităţii sîrbe au respins în
ambele
cazuri compromisurile posibile şi s-au postat pe poziţiile unei Serbii Mari
care
făcea imposibile tratativele şi, probabil, şi viaţa normală.) Moldova
despărţită
de Uniunea Sovietică este un alt exemplu elocvent al producerii de minorităţi
prin trasarea frontierelor. Acest lucru însă nu constituie o noutate în Bazinul
Carpatin de la 1918 încoace.
Să urmărim
acum răspunsurile la întrebarea a doua. Dar să recunoaştem
înainte de toate că nu există o reţetă uşor aplicabilă, şi că nici una dintre
soluţii nu este „de la sine înţeleasă”. Mai mult ca sigur că ne aflăm în faţa celei
mai
dificile probleme politice a lumii moderne. În secolul trecut nici nu se bănuia
aceasta. Nu numai în ochii socialiştilor, dar şi în cei ai liberalilor – să ne
amintim
doar de metafora „celor două naţiuni” al lui Disraeli –, părea că societatea
este
divizată cel mai profund prin aşa-zisele diferenţe de clasă. Dezvoltarea
economică
a secolului XX a relativizat însă faliile economice; proletariatul şi burghezia
nu
mai formează nici în Anglia „două naţiuni”. Dimpotrivă, importanţa diferenţelor
etnice şi culturale în loc să scadă, a crescut. Cauzele acestui fenomen, după
cum
am mai avut prilejul să constatăm, urmărindu-l pe Bibó, sînt conexe cu acea
mare cucerire a epocii moderne, care este denumită în mod curent suveranitatea
poporului. Problema autodeterminării izvorăşte exclusiv din relaţia dintre
popoare
suverane, epocile loialităţii dinastice necunoscînd aceste griji.
Convieţuirea
are o reţetă tradiţională probată: sistemul autoguvernărilor
cantonale. Dar după cum se vede şi din exemplul Elveţiei, funcţionarea
sistemului
presupune o minimă separaţie geografică, cel puţin la nivelul inferior – adică
cel
cantonal. Pot fi imaginate desigur şi cantoane mixte, dar stabilitatea Elveţiei
este dată probabil de caracterul de excepţie ale acestora, cazul de bază fiind
cel
de separaţie lingvistică. Tocmai din această raţiune cantonul Jura, avînd
conştiinţă
franceză, a fost despărţit de cantonul Bernei. Într-un cuvînt, nici sistemul
cantonal
nu poate fi aplicat în situaţia unei mixturi demografice depline.
O altă
propunere de soluţionare este legată de activitatea a doi socialişti
austrieci (Karl Renner şi Otto Bauer). Ei au fost cei care, la începutul
secolului,
au încercat să găsească o cale acceptabilă pentru rezolvarea problemelor
diversităţii demografice a Monarhiei. Sistemul politic instituţional propus de
Renner-Bauer pleca de la împrejurarea că pe teritoriul Monarhiei diferitele
elemente etnice trăiesc într-un amestec fără ieşire, adesea chiar în cadrul
unui
teritoriu restrîns, respectiv, în interiorul unui oraş sau comune. În practica
Monarhiei Habsburgice era curentă existenţa unor oraşe sau regiuni tri- sau
cvadrilingve, nemaivorbind de celelalte deosebiri religioase sau culturale,
care
constituiau o linie de demarcaţie suplimentară. Renner şi Bauer porneau de la
constatarea că separarea etnică în cele mai multe cazuri nu numai că nu este
posibilă, dar nici nu este de dorit. Astfel a fost elaborată ideea autonomiei
naţionale
personale, preluînd de fapt modelul de la autoguvernarea bisericilor. Şi în
cazul
bisericilor indivizii, respectiv familiile, decid singuri apartenenţa lor la
comunitatea confesională, de unde derivă, pe de o parte, nişte obligaţii (de
exemplu
plata taxei bisericeşti), pe de alta drepturi specifice (cum ar fi la reformaţi
posibilitatea candidaturii la alegerile de presbiteri). Bisericile, indiferent
dacă
cunosc sau nu democraţia internă, posedă mecanisme ale autoguvernării
(consiliile
episcopale etc. ), iar în cadrul Monarhiei aceste organisme aveau o importanţă
definitorie în sistemul instituţional al învăţămîntului. Acest lucru a fost
posibil datorită existenţei legitimităţii distincte a bisericilor, care funcţiona
de fapt în
paralel cu puterea cezaro-crăiască. Acest model a fost transpus de către Renner
şi Bauer în “limbajul” naţional-etnic; autoguvernarea bazată pe principiul
personal
ar fi putut funcţiona în cazul fiecărui grup etnic – indiferent de
suprapunerile
teritoriale şi neperturbate de acestea –, aidoma sistemului autonomiilor
bisericeşti.
Este semnificativ faptul că această soluţie a fost redescoperită şi însuşită
cel
puţin de către un grup naţional minoritar, şi anume de maghiarii din Voivodina.
(De
atunci a fost integrată în Programul său şi de către UDMR, n. red.)
Însă oricare
dintre cele două reţete (sistemul cantonai şi autonomia
personală) poate fi aplicată în practică doar dacă în cadrul statului cu
populaţie
mixtă nu există “naţiune dominantă”, faţă de care celelalte comunităţi etnice
să
reprezinte minorităţi de rangul doi. Din păcate, conceptul de stat naţional
duce
în mod necesar la o astfel de discriminare între grupul majoritar şi cele
minoritare.
Atunci cînd, un grup majoritar se proclamă, într-un anumit cadru politic, drept
popor constitutiv de stat, se subînţelege în mod tacit că celelalte popoare nu
au
vreo legătură cu statul, în cadrul căruia nu pot fi decît minorităţi tolerate.
Din
acest punct de vedere chiar şi revendicarea unor drepturi suplimentare pentru
minorităţi poate deveni o armă cu două tăişuri, deoarece astfel discriminarea
minorităţii faţă de majoritatea identificată în mod curent cu statul devine şi
mai
accentuată.
Această
raţiune i-a îndemnat pe unii lideri ai maghiarilor din
Transilvania, ca în situaţia creată după 1990 să revendice pentru populaţia
maghiară statutul de „co-naţiune”. Personal consider această pretenţie nu numai
firească, dar şi necesară, ba mai mult, aş extinde-o la toate minorităţile mai
semnificative din Europa Centrală şi de Est. Aş menţiona că într-o lucrare din
1990 şi eu am formulat o teză asemănătoare. Modelul propus de mine se baza pe
ruptura totală cu noţiunea de stat-naţional; toate statele din regiune sînt
clădite
pe comunităţi de naţiuni, ca urmare nici forma politică nu poate fi alta decît
„comunitatea naţională”. În interiorul statului comunităţilor naţionale ar
putea
fi practicată atît calea autoguvernării cantonale, cîtşi sistemul
autonomiilor
personale.
În încheiere
m-aş referi la cîteva idei mai generale despre funcţionarea
principiului autodeterminării în istoria europeană a secolului nostru.
Înainte de
toate trebuie să constatăm că ideea este revoluţionară, dacă
nu chiar subversivă. După cum am mai subliniat, acest principiu a fost înălţat
printre pilonii sistemului de drept internaţional de secolul XX. Ceilalţi doi
piloni
ai acestuia sînt: suveranitatea statelor şi inviolabilitatea frontierelor.
Problema
cu principiul autodeterminării naţionale este că el conţine posibilitatea unei
provocări faţă de celelalte două principii cardinale. El acceptă suveranitatea
statelor existente numai dacă aceasta are acordul deplin al populaţiilor sale.
El nu constituie o ameninţare la adresa inviolabilităţii frontierelor numai
dacă acestea
corespund aşteptărilor teritoriale ale comunităţilor capabile de
autodeterminare.
Dacă nu este aşa însă, atunci principiul autodeterminării funcţionează ca un
factor
potenţial de instabilitate, periclitează stabilitatea frontierelor şi pune sub
semnul
întrebării suveranitatea statelor.
În spaţiul
central-est-european această posibilitate este cu atît mai mare
cu cît frontierele şi cadrele statale nu sînt rezultatul unor îndelungate – şi
ca
urmare, în mod organic receptate – evoluţii, ci mai ales consecinţe ale unor
dictate,
ale unor presiuni ale marilor puteri. Nu este mai puţin adevărat că voinţa
marilor
puteri a aplicat peste aceste decizii şi parafa dreptului internaţional, ceea
ce nu
înseamnă însă că aceste sentinţe au fost acceptate fără crîcnire, respectiv
fără
sentimentul frustrării, de către toate populaţiile vizate. Nimic nu
demonstrează
mai bine imensa cantitate de frustrare acumulată în acest spaţiu decît
destrămarea
spectaculoasă a cadrelor statale federative în perioada de după 1990.
În urma
transformărilor istorice din 1989-90, Europa s-a reîntors într-un
anumit sens la disputele naţionale ale începutului de secol. S-a redeschis acel
dosar juridic internaţional care cuprindea faimoasele puncte ale preşedintelui
Wilson, puse pe masa tratativelor de pace din 1918, şi despre care puterile
occidentale credeau că după 1945 s-a închis definitiv. După 1990 nu numai că
am reintrat în epoca dezbaterilor wilsoniene, dar se pare că acestea sînt mult
mai
complicate astăzi decît oricînd. Sînt mai complicate, pe de o parte, pentru că
mult mai multe comunităţi s-au ridicat la nivelul la care aspiră la separarea
naţională decît oricînd pînă la 1945, pe de alta, pentru că nu există un for de
decizie evident, sau mai exact, o autoritate care să-şi poată impune voinţa,
indiferent dacă celor interesaţi le place sau nu.
Ieşirea din
această dilemă nu este prea uşoară. Am intrat într-o epocă
în care statele – tocmai pentru că se bazează pe principiul suveranităţii
poporului -
îşi demonstrează din ce în ce mai greu legitimitatea. Ca să-şi păstreze
stabilitatea
sînt nevoite să recurgă mereu la electorat, să demonstreze că se bucură de
sprijinul
şi aprobarea cetăţenilor, şi de loialitatea reală a acestora. Cu mai bine de un
secol în urmă, Renan a afirmat despre naţiunea politică că aceasta este „un
plebiscit zilnic”. La Renan, aceasta nu era decît o metaforă, dar spre
sfîrşitul
secolului al douăzecelea aceasta s-a transformat într-o necesitate practică,
politico-
juridică. Dacă nu există acordul populaţiilor conlocuitoare, însăşi existenţa
paşnică a statului devine îndoielnică. Am convingerea că în Europa Centrală şi
de Est doar atunci se vor linişti spiritele, şi doar atunci va exista o pace
durabilă,
creativă, cînd logica autodeterminării va putea fi valorificată pînă la
ultimele
sale consecinţe. Acest lucru însă, după cum bine ştim, nu este simplu, deoarece
ridică în multiple puncte necesitatea modificării cadrelor statale existente.
În
consens cu István Bibó consider că stabilitatea frontierelor nu este sacră, ci
o oportunitate practică. Tot în spiritul lui Bibó consider că popoarele au
dreptul la
autodeterminare pe acele teritorii pe care le locuiesc din strămoşi. În acelaşi
timp nu cunosc o problemă mai
delicată decît modificarea frontierelor, respectiv
a cadrului statal. Există chiar şi teritorii „blestemate”, unde nicicum nu se
poate
face dreptate, şi unde în cele din urmă ideea schimbului de populaţie este de
luat
în consideraţie.
Este
de la sine înţeles că atît modificările de frontiere cît şi schimburile
de populaţie pot fi imaginate numai prin mijloace paşnice, cu cel mai larg
acord
al celor interesaţi. Procedura corectă şi convingătoare presupune, de asemenea,
acel non-partizanat prevăzut de Bibó, după care aplicarea practică nu poate fi
opera celor interesaţi, şi cu atît mai puţin a autorităţilor unei părţi aflate
în
dispută. Există oare în viitorul apropiat perspectiva unei astfel de proceduri
nepărtinitoare şi a forului decizional internaţional care s-o aplice?
Deocamdată
aceasta este încă o utopie. Dar pacea va fi asigurată în zonă doar dacă utopia
va
îmbrăca încetul cu încetul conturul realităţii. □
Traducere de Elek Szokoly
(Regio, 1993, anul 4.,
Nr. 1)
(c) Fundaţia Jakabffy Elemér, Asociaţia Media Index 1999-2006