Incursiunea noastră în universul drepturilor minorităţilor continuă în
acest număr cu
adăugarea unor noi nuanţe dezbaterii drepturi individuale şi/sau drepturi
colective. Fideli
opţiunii exprimate în numărul anterior, vom pune accentul de astă-dată pe
autori şi realităţi
din Europa Centrală şi de Est, pe implicaţiile acestei discuţii asupra noii
arhitecturi a
zonei în chestiune.
Interesul pentru minorităţi este diferit în Occident de cel din Europa
Centrală, ceea
ce se explică în primul rînd prin istoria diferită a celor două jumătăţi ale
continentului, în
special după cel de-al doilea război mondial, fapt ce conduce, în mod
inevitabil, la diferenţe
de abordare. Dacă pentru statele occidentale, chestiunea este tot mai mult una
morală –
asimilarea minorităţilor istorice s-a încheiat în linii mari în secolul trecut,
acum predominînd
regretele tardive sau gesturile compensatorii –, în ţările din fostul bloc
sovietic chestiunea
minorităţilor continuă să fie una de stabilitate internă şi securitate regională.
O altă
deosebire: în majoritatea statelor vest-europene chestiunea minorităţilor
istorice a fost reglată mai ales prin mecanisme constituţionale sau tratate
bilaterale, fiind
tot mai mult subordonată priorităţilor decurgînd din integrarea, bazată pe
delegare de
suveranitate şi subsidiaritate, în sistemele supranaţionale. Este relevant
faptul că nici tratatul
de la Maastricht, nici alte documente importante ale UE nu abordează în mod
expres
problema minorităţilor. Ea a căpătat, acolo unde remediile constituţionale au
fost ineficiente,
accente diferite, multe din comunităţile considerate şi tratate pînă recent ca
minorităţi,
revendică statute concurente cu cel al naţiunii (bascii, catalanii, ş.a).
Problema frontierelor
s-a estompat în aşa mare măsură, încît un belgian germanofon va avea de ales
între o
universitate germană la Eupen şi una tot germană, dar eventual mai renumită, la
Heidel-
berg. Apropierea tot mai semnificativă a nivelelor de trai, a condiţiilor
sociale, a dus la
dilatarea „spaţiului vital” al naţiunilor vest-europene, prin simpla
transparentizare a
frontierelor şi globalizare a informaţiei, punînd în paranteză disputele
teritoriale.
În
Est, dimpotrivă, a devenit tot mai dificilă păstrarea identităţii comunitare
uneori,
chiar în locul de baştină. Nu e o anecdotă de salon faptul că, într-o singură
viaţă de om,
cutare locuitor din această zonă a trecut prin cinci cetăţenii, fără a-şi
părăsi satul natal. La
toate acestea s-a adăugat cortegiul de umilinţe şi represiuni ale celor ostili
„dubioasei”
duble loialităţi care caracterizează aceste populaţii (cea faţă de naţiunea
politică şi cea faţă
de naţiunea culturală). Comunismul a accentuat contraselecţia elitelor şi
anatemizarea
diferenţierilor, făcînd din idealul de egalitate al Revoluţiei Franceze o
religie a omogenităţii
etnice, lingvistice, confesionale şi desigur, ideologice. Dar e important de
subliniat că
comunismul s-a suprapus perfect pe o doctrină preexistentă lui, consacrînd
totalitarismul naţional ca unică
legitimitate istorică. Prezenţa minorităţilor pe un teritoriu dat era
resimţită,
în cel mai bun caz ca o sursă de probleme, dacă nu chiar ca o injustiţie
istorică şi o ameninţare
perpetuă. Elitele culturale au contribuit din plin la legitimarea morală a
vendettei istorice,
la glorificarea pînă la apoteoză a războaielor intraeuropene. După căderea
comunismului,
problema minorităţilor n-a dispărut, nu s-a rezolvat şi nu a fost depăşită.
Explicaţia stă în
faptul că dincolo de percepţiile culturale, de dimensiunile politice sau implicaţiile
economice, chestiunea minorităţilor traduce, în jumătatea ex-comunistă a
Europei, acel
malaise endemic de a renunţa la utopia statului naţional, relevînd o
criză structurală a
mentalităţii colective, inclusiv a aranjamentului statal.
Este
deci cu atît mai explicabil că întreaga zonă este în căutare de modele. Volumul
de faţă, chiar dacă nu explicit, le trece în revistă pe cîteva dintre ele. Unul
ar putea fi
inspirat din practica occidentală ai cărei piloni sînt morala şi pragmatismul.
În vest,
chestiunea dreptului la alteritate a fost în linii mari laicizată, banalizată,
chiar transferată
din metafizică în administraţie. Aceasta nu înseamnă că reflecţia intelectuală
a dispărut
întru totul de pe acest tărîm. O demonstrează analiza impactului pe care
legislaţia
internaţională de protecţie a comunităţilor indigene o are asupra cadrului
legislativ de
protecţie a minorităţilor în general şi căreia îi consacrăm un spaţiu adecvat.
Un alt model
este recursul la forme de autonomie care au fost capabile — e drept, în cu
totul alte condiţii
şi cu dramatice imperfecţiuni — să permită coexistenţa, într-un spaţiu dat, a
mai multor
limbi, religii şi tradiţii a căror concurenţă n-a mers niciodată atît de
departe încît să
desfiinţeze pluralismul local. Este modelul regional, trăit cu mai mult sau mai
puţină
armonie, bunăoară în Transilvania, fondat în primul rînd pe subsidiaritate
relativă şi sta-
tus-quo cultural. Istoria unor comunităţi (armenii, în acest caz) este dovada
unei toleranţe
pe care ironia detractorilor săi n-o scoate nicidecum din competiţie. Nu în
ultimul rînd,
această zonă produce ea însăşi, sub valuri de entuziasm sau oprobriu,
inovaţiile sale locale
chemate să fie o alternativă la posibile violenţe.
Reluînd, chestiunea minorităţilor
relevă, în ţările noastre, o criză structurală a menta-
lităţii colective. O mentalitate pe care îşi propune s-o ia cu asalt şi volumul
de faţă al Alterei.
Publicarea unora dintre studiile
din acest volum nu ar fi fost posibilă fără a
mabilul
concurs al Johns Hopkins University (SUA) şi al Revistei ΔEMOΣ (Ucraina).
(c) Fundaţia Jakabffy Elemér, Asociaţia Media Index 1999-2006