Untitled-1
Ecumenica
Biserica
Ortodoxă şi promovarea
abstinenţei cu bani americani
Liviu Andreescu
În luna aprilie a anului 2005, presa de largă circulaţie din
România şi agenţiile
media occidentale au anunţat un „ambiţios parteneriat” între „români şi
americani”
în lupta împotriva SIDA. Iniţiativa, cunoscută şi sub numele de Alianţa
pentru
întărirea programelor comunitare în domeniul HIV/SIDA şi al combaterii violenţei
domestice în România, reuneşte guvernul SUA prin Agenţia Statelor Unite
pentru
Dezvoltare Internaţională (USAID), Biserica
Ortodoxă Română (BOR), Organizaţia
Internaţională pentru Caritatea Creştin Ortodoxă (IOCC)1 şi
Ministerul Educaţiei
şi Cercetării (MEC). Proiectul are în
vedere acţiuni la nivel comunitar care urmăresc
prevenirea infectării cu HIV printr-un mesaj ce pune accentul pe
abstinenţa sexuală
şi fidelitatea faţă de partener, prin campanii de educare a publicului şi de
afirmare
a valorilor compasiunii şi non-discriminării.
Acţiunile de prevenire a SIDA urmează
să fie acompaniate, în mai multe dintre cele 15 judeţe cuprinse în prima
fază a
proiectului, de o iniţiativă împotriva violenţei în familie.
Programul
implementat iniţial în 13 episcopii, prin intermediul unor asociaţii
de tineri şi al unor comitete filantropice parohiale, mobilizează pentru o
perioadă
de 3 ani 5,4 milioane de dolari (dintre care 2 milioane furnizate de USAID şi
restul de ceilalţi parteneri) şi 2.600 de preoţi, profesori de religie, studenţi
teologi
şi asistenţi sociali ortodocşi. Gîndit, în primul rînd, ca un proiect de
instruire a
tinerilor, programul implică, ca şi componentă majoră, educarea în privinţa
infectării cu HIV şi a violenţei domestice prin adaptarea mai multor ore anuale
de
religie desfăşurate în şcolile publice.
Guvernul american, combaterea
SIDA şi organizaţiile religioase
Cum
a ajuns, totuşi, guvernul american să finanţeze o iniţiativă care implică
cel mai important cult religios din România, alături de o organizaţie de
caritate
ortodoxă pan-americană? Explicaţia rezidă într-un număr de evoluţii care s-au pus
în mişcare în politica internă şi internaţională americană. Mai întîi, în anul
2003 Congresul SUA a aprobat o lege care majora substanţial ajutorul extern
pentru combaterea SIDA, atribuind simultan, într-o mişcare care rupe cu tradiţia
anterioară, o parte considerabilă a fondurilor serviciilor de asistenţă pentru
persoane infectate. Ca urmare, activităţile de prevenire, ce pînă de curînd
ocupaseră
poziţia principală în programele finanţate de Statele Unite, au scăzut în
importanţă
(primind cam a cincea parte din suma totală). În plus, la presiunea grupurilor
conservatoare, o treime din bani au fost rezervaţi programelor de prevenire
bazate
pe abstinenţa pînă la căsătorie.
Cea
de-a doua tendinţă relevantă pentru cazul de faţă priveşte acordarea de
finanţare, pentru implementarea unor proiecte publice, organizaţiilor
religioase
sau cu afiliere religioasă. Cum tradiţia constituţională americană a trasat o
linie
destul de fermă de separaţie între stat şi biserică, capacitatea organizaţiilor
religioase de a participa la competiţia pentru proiecte publice a făcut
subiectul
unui număr de restricţii specifice în ultima parte a secolului trecut. (Ceea ce
nu
înseamnă că acest tip de organizaţii nu au fost parteneri relativ constanţi ai
guvernului american în programele sociale.) De pe vremea preşedinţiei lui Bill
Clinton, dar mai ales în ultimii ani, executivul american a luat o serie de măsuri
menite să facă regulile jocului mai „echitabile”, îndepărtînd marea parte a
restricţiilor impuse asociaţiilor cu profil religios. Tot mai multe asemenea
asociaţii
au preluat servicii
sau proiecte publice finanţate din bani federali.
De
altfel, interesul statului american pentru implicarea organizaţiilor
religioase în furnizarea serviciilor publice s-a putut observa bine şi în cazul
iniţiativei legislative anti-SIDA menţionate mai sus. Pe lîngă decizia de a
impune
un prag minim de finanţare pentru programele de prevenire prin abstinenţă, în
general provincia organizaţiilor religioase, grupările conservatoare au reuşit
să
introducă şi o prevedere ce le asigura pe cele dintîi că nu vor fi nevoite să
participe
la acţiuni faţă de care au dubii de natură morală şi/sau religioasă (cum ar fi
distribuirea de prezervative); respectiv, că organizaţiile nu vor fi
discriminate în
procesul de selecţie datorită refuzului de a se angaja în asemenea acţiuni. În
fine,
la fondurile pentru combaterea SIDA au acces doar organizaţiile care menţin o
„politică explicită” de condamnare a traficului de persoane şi prostituţiei.
(Această
ultimă prevedere, care aşează semnul egal între cele două practici şi apare şi
în
alte acte legislative, a pus deja în dificultate mai multe ONG-uri de profil
din
România şi din lumea întreagă.)
În
condiţiile date, nu e greu de înţeles de ce guvernul american a ales două
organizaţii ortodoxe pentru implementarea, în ţară, a unui program anti-SIDA
bazat pe abstinenţă. Pe de-o parte, angajamentul cabinetului Bush de a combate
flagelul la nivel mondial are o puternică componentă ideologică conservatoare,
vizibilă în natura programelor finanţate şi în condiţiile fără precedent de
care se bucură
asociaţiile religioase în competiţia pentru fonduri. Pe de cealaltă parte,
guvernul american pare hotărît să sporească participarea grupărilor religioase
la
furnizarea serviciilor publice în general. Prin urmare, o organizaţie precum
Biserica
Ortodoxă Română a devenit un candidat recomandabil pentru politicile umanitare
ale guvernului american.
Roadele strategiei de prevenire
prin abstinenţă
Campania
de prevenire a infectării cu HIV prin abstinenţă, care ia amploare
în Statele Unite de mai mulţi ani, nu a convins pe toată lumea. Un raport al
Human Rights Watch, bazat pe un studiu de caz în statul Texas, arăta că ofensiva
prevenirii prin abstinenţă a dus la o dezinformare sistematică a tinerilor, dar
şi a
publicului în ansamblu, mai ales cu privire la utilizarea corectă a
prezervativelor.2
Studii foarte recente realizate peste Ocean sugerează, de asemenea, că
una dintre
principalele strategii de promovare a abstinenţei, „jurămintele de virginitate”
(premaritală), nu are un impact asupra gradului de infectare cu boli cu transmitere
sexuală, chiar dacă tranziţia la viaţa sexuală se face mai tîrziu şi numărul de
parteneri în general, şi de parteneri monogami în particular, este mai mic.3
Conform autorilor, explicaţia constă în tendinţa celor care încalcă jurămîntul – şi
deci
a persoanelor comparativ mai expuse la programele de prevenire prin abstinenţă
– de a nu folosi prezervative, sau de a le folosi mai prost decît persoanele
care nu
fac asemenea legăminte.
Deşi
autorităţile americane au generat multă vîlvă în privinţa succesului
strategiei ABC (acronimul pentru „abstinenţă, fii fidel, prezervative în cazuri
de
risc ridicat”) în Uganda, ţară unde incidenţa infectării cu HIV a scăzut
spectaculos
în ultimii ani, mulţi comentatori pun la îndoială contribuţia programelor de
abstinenţă în acest sens. Conform unui alt
raport al organizaţiei de drepturile omului
menţionată, „Strategia Globală Americană anti-SIDA a evoluat într-un
climat de
cenzură şi distorsionare a informaţiilor cu privire la prezervative şi relaţiile
sexuale
protejate.”4 Acest trend a inclus modificarea datelor făcute publice
de agenţii
guvernamentale precum Centers for Disease Control, USAID şi altele, în sensul
excluderii unor informaţii despre utilizarea prezervativelor, sau furnizarea de
informaţii ştiinţific inexacte menite să descurajeze utilizarea mijloacelor
contraceptive în cauză.5 Mizînd pe formula promovării abstinenţei,
administraţia Bush
a numit în poziţii cheie în instituţiile de resort suporteri ai programelor
bazate
exclusiv pe abstinenţă.
Abstinenţa, acum şi în România
Dacă
prevenirea SIDA prin abstinenţă pînă la căsătorie rămîne o idee
controversată în Statele Unite, introducerea sa în România prin proiectul
implementat de BOR şi IOCC şi finanţat de USAID comportă dificultăţi sporite.
În
mare, acestea ţin de două sfere distincte: calitatea implementării, aşa cum
poate
ea fi anticipată în clipa de faţă; posibilele efecte ale derulării programului
asupra
vieţii religioase şi libertăţii de conştiinţă. În cele ce urmează, mă voi
referi, pe
rînd, la aceste două teme.
Prima
chestiune discutabilă priveşte, aşadar, chiar ideea de a purta o campanie
anti-SIDA şi împotriva violenţei în familie prin intermediul BOR. Desigur, baza
socială a principalului cult din România îl recomandă pe acesta ca o organizaţie
ce
poate ajunge în zone pe care nici măcar braţul lung al statului nu le poate
atinge, cel
puţin nu într-un mod care să impună respectul pe care l-ar putea trezi
Biserica.6 Aşa
cum scria un analist al rolului instituţiei cu pricina, „[c]u excepţia celor
trei judeţe
populate în majoritate de maghiari ... BOR este practic prezentă instituţional
în
toate statele şi oraşele României, fiind, în multe sate izolate sau care aparţin
unei
comune, singura instituţie activă comunitar (la nivel religios, sociocultural şi
chiar
politic). Aceasta face ca, dacă excludem poliţia şi administraţia locală de
stat, BOR
să nu poată fi concurată de nici o altă instituţie civilă sau guvernamentală pe
plan
demografic şi administrativ.”7 Or, s-ar putea argumenta că Biserica
Ortodoxă ar fi,
prin extinderea sa teritorială şi capacitatea sa de mobilizare socială, un
vehicul
ideal al luptei împotriva SIDA şi a violenţei în familie.
Mai
mult, cum Alianţa pentru întărirea programelor comunitare presupune
alocarea de către
partenerii USAID a unei sume relativ consistente pentru activităţi
de caritate şi
sociale (rămîne de văzut cît din aceasta va fi „în natură”), implicarea
bisericii are şi avantajul de a da un impuls conştiinţei caritative a
principalului
cult din România. Odată bulgărele urnit la vale, el ar putea cîştiga rapid în
consistenţă. Prin urmare, nu e greu de văzut de ce un finanţator extern ar
putea
aprecia “activele” BOR, fie că e vorba de capitalul său uman, de cel social,
sau de
acela financiar.
Experienţa BOR în privinţa
combaterii SIDA şi a violenţei în familie
Toate
acestea, însă, nu trebuie să împiedice o examinare a capacităţii Bisericii
Ortodoxe de a susţine în mod real un proiect precum cel asumat. Activităţile
de
caritate ale cultului au rămas, pînă acum, un fenomen periferic. În ciuda unor
iniţiative izolate remarcabile, Bisericii Ortodoxe îi lipseşte – în România, ca
şi în
statele vecine – o tradiţie şi un interes pronunţat în această direcţie. IOCC,
partenerul BOR în proiect, plănuieşte un program de pregătire a 2.600 de persoane,
preoţi şi profesori de religie, întru educarea enoriaşilor şi a elevilor.
Trainerii vor
avea însă de luptat cu letargia caritativă a Bisericii, nemaivorbind de
ideologia
semi-oficială a organizaţiei, homofobă şi opusă ideii de emancipare socială a
cel
puţin unora dintre categoriile defavorizate ce ar trebui cuprinse în proiect.
În
spatele limbajului esopic al condamnării păcatului şi al iubirii faţă de
păcătos practicat de mulţi membri ai BOR s-a ascuns pînă astăzi o ostilitate
abia reţinută
faţă de homosexuali. Nu arareori, aceştia sunt prezentaţi ca şi „vehiculele
nefaste prin care se transmite SIDA”8 (fraza aparţine unuia dintre
reprezentanţii
moderaţi ai Bisericii; sublinierea aparţine autorului). Iar cumplita boală capătă
uneori forma unei pedepse divine în timp ce bolnavul, se înţelege, îmbracă
identitatea unui păcătos care-şi merită flagelul. Va putea antrenamentul primit
de
„agenţii” ortodocşi ai „luptei anti-SIDA”, cu aerul său uneori greu de evitat
de
mantra impusă de birocraţia occidentală, să topească antipatia Bisericii faţă
de
comunitatea gay şi membrii săi? Să nu uităm că, cu precădere între 1995 şi
2000,
Biserica Ortodoxă a susţinut oficial, printr-o campanie sistematică şi adesea
vehementă, criminalizarea relaţiilor homosexuale liber consimţite. Va putea
delincventul de ieri fi slujit cu empatie de aprigul său denunţător?
Nici
în cazul violenţei în familie palmaresul BOR, privit în ansamblu, nu
pare să fie cu mult mai bun. Eternul îndemn ca femeia să fie supusă bărbatului,
parte din atmosfera fiecărei cununii religioase, ar putea fi expediat rapid ca
un
ritual caduc. Puţinele studii care s-au scris în ţară pe această temă
demonstrează,
însă, că asemenea atitudini reprezintă, în interiorul BOR mai mult chiar decît
în
cazul altor culte, un reflex de mentalitate.9 E drept că mesajul
supuşeniei în sfera
casnică apare compatibil, la nivel strict logic, cu acela al anti-violenţei.
Pare la
fel de netăgăduit, totuşi, că relaţia practică între cele două e problematică obedienţa femeii în viaţa privată încurajează violenţa în familie şi atitudinea
tolerantă a societăţii în ceea ce o priveşte.
Rămînînd
în sfera violenţei casnice, desigur că aceasta nu are în vedere numai
relaţiile dintre soţi, ci şi pe acelea dintre părinţi şi copii. Or, judecînd
după
informaţii – încă nesistematizate în România – cu privire la „climatul” orelor
de
religie, ideea conform căreia „bătaia e ruptă din rai” e departe de a fi străină
educatorilor proveniţi din sînul facultăţilor de teologie ortodoxă, atît la
nivelul a
ceea ce se predă, cît şi la nivelul a cum se predă. Pe de altă parte, deasupra
multora
dintre orele de religie care se desfăşoară astăzi în şcolile ţării pluteşte,
dincolo de
„detaliul” aplicării sau neaplicării pedepselor corporale, un aer autoritarist şi
punitiv. Copiii sunt învăţaţi să vadă lumea în culori maniheiste – un univers
în
care răsplata este întotdeauna proporţională cu actul imoral şi adeseori (în
scop
educativ) chiar disproporţionată.
Chiar
manualele de religie, publicate sub oblăduirea Patriarhiei, impun un
model punitiv care nu se sfiieşte de dimensiunea corporală. Un copil etern
neastîmpărat vinovat de a fi zgîndărit un cuib de păsărele se vede articulat de
Dumnezeu, fiind proiectat direct la sol de pe o scară ce îi cade (grafic) pe
membre
şi abdomen. Rîndunelele ciripesc fericite, mulţumindu-i Atotputernicului pentru
pedeapsa meritată aplicată.10 Dar dincolo de violenţa fizică exhibată,
manualele
de religie insuflă copiilor şi un sentiment apăsător de vinovăţie – şi, prin extensie,
aşteptarea unei pedepse, care ar putea fi şi corporală – pentru vini din cele
mai diverse.
Într-un alt exemplu, copiii sunt puşi să aleagă între creştinii „buni” şi
„răi”, grupul din urmă incluzîndu-i şi pe aceia a căror unică vină e de a nu fi
mers
la biserică şi de a nu se fi închinat cu frecvenţa cuvenită. Iar eticheta de „rău”
nu
poate fi spălată, judecînd după detaliile poveţei, nici de activităţi altruiste
sau în
folosul familiei ori comunităţii.
Prin
urmare, dată fiind gama de poziţii pe care Biserica Ortodoxă le afişează
astăzi în privinţa homosexualilor, rolului femeii în familie, sau educaţiei
copiilor,
a investi această instituţie cu un rol principal în iniţiativa anti-SIDA şi
împotriva
violenţei casnice se arată un pariu riscant. De ce am acorda încredere unei
organizaţii conservatoare, care pretinde că poate să educe populaţia în lupta
împotriva infectării cu HIV şi a violenţei, atîta vreme cît BOR s-a arătat, pînă
acum, inamicul mai multor sub-categorii importante de victime, ori pur şi
simplu
autoritaristă ca mentalitate şi insensibilă la substratul social şi ideologic
al violenţei
casnice? Şi, pentru a privi dintr-o
perspectivă transatlantică, de ce ar avea
contribuabilul american încredere în Biserica Ortodoxă Română?
Biserica Ortodoxă şi politicile
abstinenţei
Un
al doilea motiv de îngrijorare priveşte detaliile care au transpărut, pînă
acum, în privinţa strategiei concrete de combatere a infectării cu HIV.
Proiectul
discutat are în vedere prevenirea prin promovarea abstinenţei sexuale pînă la
căsătorie.11 Formula abstinenţei se referă la tinerii necăsătoriţi;
în privinţa
persoanelor căsătorite, se va merge pe ideea promovării fidelităţii în cadrul
cuplului. Aceasta este, într-adevăr, aşa cum am sugerat şi mai sus, politica
oficială
a guvernului american, şi a USAID în particular, de un număr de ani încoace.12
Mai mulţi critici, printre care se numără Human Rights Watch în
rapoartele privind
rezultatele politicilor similare din Texas şi Uganda, afirmă însă că strategia
s-a
arătat defectuoasă. Aceasta în primul rînd fiindcă soluţia ideologizată şi
pudibondă
a prevenirii prin abstinenţă şi fidelitate a fost permanent gîndită, de adepţii
ei
conservatori de la nivelul finanţatorului şi de nu mai puţin conservatorii săi
implementatori, drept un înlocuitor, şi nu un mecanism complementar, al educaţiei
sexuale şi informării cu privire la utilizarea prezervativelor.
E
drept că USAID sprijină, în principiu, o abordare comprehensivă,
„echilibrată” a prevenirii infectării cu HIV, care include „abstinenţa,
fidelitatea/
reducerea numărului de parteneri, şi utilizarea corectă şi consecventă a
prezervativelor în cazul persoanelor cu un grad mare de risc de transmitere a
sau
infectare cu HIV”.13 Dar alegînd Biserica Ortodoxă Română pentru
proiectul de
faţă, agenţia americană pune sub semnul întrebării angajamentul său faţă de o
asemenea strategie globală. În plus, chiar dacă USAID a finanţat alte proiecte
anti-SIDA concentrate pe strategiile complementare abstinenţei şi fidelităţii,
există
pericolul ca un mesaj de tipul celui ce ar putea emana de la BOR să intre în concurenţă,
mai degrabă decît în rezonanţă, cu mesajele care ar trebui să îl
completeze.
Deocamdată,
lipsa de simpatie a Bisericii Ortodoxe faţă de predarea educaţiei
sexuale în şcoli este cunoscută. Astfel, „în urma analizei programei de educaţie
pentru sănătate în învăţămîntul public, Sfîntul Sinod … atrage atenţia asupra
unor
elemente profund dăunătoare educaţiei tinerilor, în vădită contradicţie cu
morala
creştină, şi cheamă factorii responsabili la reconsiderarea acestora, în
consultare
cu reprezentanţii Bisericii.”14 Programul materiei „Educaţie pentru
sănătate”
elaborat de Ministerul Educaţiei şi Ministerul Sănătăţii a fost analizat de BOR
(laolaltă, trebuie precizat, cu membrii altor asociaţii creştine). Rezultatul a
venit
sub forma un raport conform căruia „forma sub care sînt prezentate elevilor
unele
aspecte ale vieţii sexuale [relaţiile homosexuale, auto-erotismul ş.a.m.d.]
este dea dreptul îngrijorătoare.”15
Tot
Biserica Ortodoxă s-a arătat, la nivel cvasi-oficial, împotriva oricăror
mijloace de contracepţie „artificiale şi naturale”, numind planningul familial,
printr-unul dintre reprezentanţii săi larg popularizaţi în mediul duhovnicesc,
„un
laborator al pruncuciderii”.16 Or, dacă BOR nu admite nici măcar
calendarul OginoKnaus, e de presupus că utilizarea prezervativelor – fie şi ca mijloc de
prevenire
a SIDA – este cu atît mai respingătoare pentru reprezentanţii cultului în cauză.
Pe de altă parte, prin proiectul de faţă, profesorii de
religie vor avea atribuţiuni
formale în sensul educaţiei sexuale şi a prevenirii violenţei familiale.
„Memorandumul de înţelegere” semnat de USAID, BOR, IOCC şi MEC prevede
că „în judeţele ţintă unde programul va aborda atît problematica HIV/SIDA, cît şi
a violenţei domestice, se vor aloca patru ore pe an pentru aceste două
subiecte. În
judeţele unde proiectul va aborda doar problematica HIV/SIDA, se vor aloca doar
două ore cu această temă în fiecare an, la fiecare clasă.” (Anexa B, pct.2)
Conform
declaraţiilor unor reprezentanţi ai USAID, programa după care se
vor desfăşura orele urmează să fie elaborată de grupuri de specialişti în
domeniile
relevante şi, ulterior, aprobată de clerul ortodox. Conform regulilor de finanţare
impuse de legislativul american, acesta din urmă nu poate fi obligat să discute
cu
copiii teme neagreate de Biserica Ortodoxă. În conjunctura de faţă, se arată
important ca programa să rămînă compatibilă
cu conţinutul orelor de educaţie sexuală.
Sarcina nu va fi, probabil, una uşoară.
Mai
mult decît atît, rămîne un subiect cîtuşi de puţin marginal acela al
interesului statului, în principiu, faţă de promovarea abstinenţei pînă
la căsătorie.
De ce ar fi statul român interesat să susţină o asemenea practică? De ce nu ar
sprijini, de pildă, experimentalismul sexual al tinerilor adulţi, în condiţii
de
siguranţă şi informare, înainte de căsătorie? Nu e greu de găsit temeiuri
pentru
care formula din urmă ar fi preferabilă. În plus, în condiţiile în care
politicile
privind abstinenţa şi fidelitatea se desfăşoară într-un mediu social retrograd,
în care
şi una şi cealaltă sunt impuse cu precădere femeilor şi sancţionate de regulă
în cazul acestora, „prevenirea prin abstinenţă” s-ar putea dovedi potrivnică ţelului
egalităţii dintre sexe. Desigur, acestea sînt teme care trebuie dezbătute în
detaliu,
pe baza unor date empirice. Dar tocmai din acest motiv, respectiv datorită
absenţei
unor asemenea dezbateri şi studii empirice, e de recomandat ca „prevenirea prin
abstinenţă” să nu se transforme într-o politică sancţionată de stat.
Biserica Ortodoxă,
învăţămîntul public şi neutralitatea statului
În
al treilea rînd, în România, implicarea BOR în programul de prevenire a
infectării cu HIV cade peste deja problematica influenţă exercitată de această
organizaţie în învăţămîntul de stat şi în societate în ansamblul său.
Eforturile
vizibile ale Bisericii majoritare de a îşi impune programul doctrinar în
rîndurile
tinerilor prin intermediul şcolilor publice17 primeşte astfel un
impuls încurajator
şi noi oportunităţi de manifestare, din chiar partea autorităţilor care ar fi
trebuit
să limiteze natura activităţilor expansive ale BOR.
Deja,
participarea elevilor la orele de religie se desfăşoară într-un context
profund viciat. Acesta îmbină intimidarea potenţialilor refuznici (de către
profesorii
de religie, alţi profesori şi/sau administraţie), o organizare a orarului menită
să
impună materia (plasată în miezul programului), şi prevederi legislative
(statutul
ambiguu de materie facultativă parte a trunchiului comun) şi practice (la orele
de
religie înscrierea se face practic din oficiu) proiectate în acelaşi scop.
Introducerea
la orele de religie a unor teme speciale precum prevenirea HIV sau
sexualitatea,
de interes general şi pentru care profesorii de religie nu dispun de o
calificare
specială, nu face decît să sancţioneze pozitiv, încă o dată, încercarea BOR de
a
confisca conştiinţele tinerilor prin strategii care merg de la educaţia
confesională
pînă la afişarea de simboluri religioase ortodoxe în instituţie, ori
construirea de
biserici şi capele în incinta şcolilor şi liceelor.
Altfel
spus, atît statul român (implicat în proiect prin Ministerul Educaţiei),
cît şi statul american (ca finanţator şi sponsor ideologic) vor trebui să aibă
în
vedere nu doar chestiuni ce ţin de capacitatea organizaţiilor finanţate de a
duce la
capăt, în mod adecvat, un proiect de anvergură, ci şi, mai general, dinamica
vieţii
religioase din România contemporană. Sînt mari şanse ca impulsul acordat acum
prezenţei ortodoxe în şcoli să accentueze starea precară a libertăţii de conştiinţă
şi religie în învăţămîntul public preuniversitar. Mărind scara de analiză, iniţiativa
de a angaja 2.600 de preoţi, teologi şi profesori de religie ortodocşi în lupta
împotriva SIDA şi a violenţei casnice ar putea să dezechilibreze şi mai tare
raporturile profund inegale dintre Biserica Ortodoxă şi celelalte culte sau
grupări
religioase sau non-religioase.
Dacă
complezenţa arătată pînă acum de statul român principalului cult din
ţară aruncă o lumină de predictibilitate asupra modului în care MEC s-a grăbit
să sancţioneze
pozitiv proiectul, sprijinul american apare mai degrabă surprinzător.
Guvernul american publică anual, de ceva vreme, un raport privind libertatea
religioasă (şi) în România. Rapoartele au criticat implicit, cu reţinere
diplomatică
dar şi constanţă, poziţia BOR în societatea românească.
Într-adevăr,
nu mai tîrziu de anul trecut raportul american nota o intensificare
a disputelor dintre Biserica Ortodoxă şi Biserica Greco-Catolică privind
restituirea
lăcaşurilor de cult confiscate acesteia din
urmă.18 Tema a angajat sistematic eforturile
guvernului american în dialogurile sale cu autorităţile române. Or, în
condiţiile în
care guvernul american cunoaşte prea bine
configuraţia vieţii religioase din ţară, ba
chiar o condamnă periodic, nu e deloc clar de ce ar sprijini o iniţiativă
de tipul celei
discutate aici, implicînd un actor ale cărui presiuni sociale şi politice
constante
ameninţă libertatea religioasă a membrilor religiilor minoritare.19
Două
ipoteze – care nu se exclud reciproc – par de luat în calcul în această
privinţă, cel puţin într-o primă instanţă. Conform uneia, guvernul american ar
dori să contribuie la transformarea din interior a Bisericii Ortodoxe, prin
implicarea
acesteia în proiecte care ar da o nouă dimensiune, mai deschisă, mai modernă,
activităţilor organizaţiei cu pricina. De remarcat deocamdată numai că, din
cîte
îmi dau seama, nu se întrevede la nivelul BOR ca ansamblu nici o intenţie de
reformă în domenii de importanţă centrală. Dimpotrivă, presiunile în vederea
adoptării unei legi a cultelor care privilegiază Biserica Ortodoxă, discursul
antigay pricinuit recent de revelaţiile unor călugări ortodocşi, încălcările libertăţii
de
conştiinţă în şcoli şi licee, spitale şi penitenciare, sau campania de
colonizare a
spaţiului public, se menţin pe coordonatele anterioare.
Conform
ipotezei secunde, finanţarea de către agenţia guvernamentală
americană a unui proiect care implică BOR şi IOCC face parte dintr-o strategie
globală a statului american de a înrola organizaţiile religioase sau afiliate
religios
pe agenda sa socială şi umanitară, acasă şi peste hotare. O asemenea strategie
globală ar obliga agenţii federale precum USAID să cheltuiască fonduri
importante
pentru politicile abstinenţei şi deci să caute activ parteneriate cu cele mai
importante organizaţii religioase locale pentru a cheltui fondurile. La urma
urmelor,
o circulară transmisă de Colin Powell în 2002 angajaţilor USAID recomanda
acestora promovarea prevenirii infectării cu HIV prin programe de abstinenţă,
mai degrabă decît prin proiecte care să susţină utilizarea prezervativelor.20
Iar
USAID a înfiinţat de curînd un centru special de lucru cu organizaţiile
religioase.
În
spaţiul public american a curs multă cerneală pe această temă şi nu e aici
locul pentru a analiza, măcar schematic, argumentele pro şi contra implicării
asociaţiilor religioase în programe sociale şi umanitare finanţate de stat. Pe
de
altă parte, cooptarea BOR într-un proiect precum cel de faţă sugerează că
politica
guvernului american, aplicată fără atenţia cuvenită acordată contextului local
(dacă
nu chiar împotriva cunoaşterii acestuia), s-ar putea dovedi riscantă.
Ar merita insistat, în acest punct, şi asupra altui amănunt.
În politica sa de
finanţare a organizaţiilor religioase,
guvernul federal american pleacă de la premisa
că o organizaţie religioasă nu este, din principiu, mai predispusă decît o
organizaţie
seculară să folosească banii federali în scopuri improprii (cum ar fi,
în cazul
organziaţiilor dintîi, prozelitismul sau alte activităţi „intrinsec
religioase”). Pentru
a rezolva problema administrării neconforme a fondurilor, agenţiile federale
sau
statale se bazează, aşadar, pe un proces de monitorizare a activităţilor
proiectului
finanţat.
Strategia
poate să dea roade în contextul unor programe de scurtă durată, sau
care implică un număr relativ scăzut de activităţi, ori un număr nu foarte mare
de
persoane, ori o arie geografică redusă – şi mai ales într-o societate în care
relaţiile
între grupările religioase rămîn echilibrate la nivel naţional. Va fi mult mai
dificil
pentru USAID să monitorizeze, în manieră convingătoare, activităţile a 2.600 de
preoţi şi profesori ortodocşi desfăşurate în 15 judeţe ale ţării pe o perioadă
de 3
ani. Cu atît mai mult cu cît cultul căruia aceştia i se supun a demonstrat pînă
astăzi, în domeniile cuprinse în proiect, o mentalitate potrivnică celei ce i
se solicită
acum, laolaltă cu tendinţe evidente de prozelitism. Pentru a asigura
conformitatea
şi transparenţa programului, ar fi indicată monitorizarea externă programului
de
către una sau mai multe asociaţii cu profil
relevant (lupta împotriva SIDA, protecţia
unora dintre categoriile sociale implicate, promovarea libertăţii religioase).
Discriminarea
religioasă
Una
dintre chestiunile ridicate de proiectul Alianţei priveşte discriminarea
pe criterii religioase în privinţa
beneficiarilor. Regulamentul de finanţare al USAID
specifică cu claritate faptul că organizaţiile religioase care primesc
fonduri
guvernamentale americane nu pot discrimina, pe bază de religie, categorii de
potenţiali beneficiari. Fireşte, la nivel principial, nimic nu împiedică un
preot sau
asistent social ortodox să furnizeze servicii unor persoane de alte religii.
USAID
se arată convinsă în documentele sale publice că procesul de monitorizare,
cuplat
cu sancţiuni în cazurile în care se constată abateri, va rezolva satisfăcător
această
problemă. Pe de altă parte, din motivele amintite anterior, sarcina pare să fie
substanţial mai dificilă în cazul vastului program avut în vedere aici. La urma
urmelor, în România preoţii ortodocşi au refuzat în destule situaţii să permită
înmormîntarea unor persoane de alte confesiuni în cimitire publice.21
Relaţiile
inter-confesionale din ţară au fost marcate, de-a lungul ultimilor 15 ani de
libertate,
de agresiuni ortodoxe, orchestrate de oameni în sutană, împotriva membrilor
unor
minorităţi religioase.22 Decizia de a acorda, unei organizaţii cu un
palmares de
antipatie faţă de minorităţile religioase, încrederea că va putea distribui în
mod
echitabil, fără preferinţe confesionale, asistenţa în prevenirea SIDA şi a
violenţei
casnice rămîne riscantă.
De altfel, unii reprezentanţi ai Bisericii Ortodoxe nici nu
par să fi înţeles clar
că programul este menit, conform Memorandumului, „să schimbe atitudini şi să
promoveze un comportament pozitiv în rîndul membrilor Bisericii Ortodoxe
Române şi al populaţiei în general.” (cap. IX) Constantin Stoica, purtătorul
de
cuvînt al Patriarhiei Române, declara unui post de radio că programul doreşte
„conştientizarea în comunităţile de credincioşi a pericolului infestării
cu virusul
HIV/SIDA…”23
De
altfel, în cel puţin o privinţă proiectul discriminează direct împotriva
membrilor altor confesiuni sau persoanelor non-teiste. El acordă o bună parte
din
asistenţă prin orele de religie. Or, profesorii de religie cuprinşi în program
sînt
ortodocşi, ceea ce se traduce prin faptul că predau ore de religie ortodoxă
unor
clase compuse din copii care aparţin acestei confesiuni. Serviciile furnizate
ca
parte a programului finanţat de USAID au, altfel spus, şi o dimensiune
intrinsec
confesională. Elevii neortodocşi, ca şi cei ortodocşi care au ales să nu
participe la
orele de religie, vor rămîne pe dinafara acestei secţiuni importante a programului,
ei neputîndu-se din principiu califica ca şi beneficiari în circumstanţele de
faţă.
Cel puţin această componentă a programului se arată direct discriminatorie. Iar
Ministerul Educaţiei patronează, prin modificarea curriculară menţionată în
memorandum, o formă de
discriminare.
Prozelitism ortodox pe bani
americani?
O
temă înrudită, în context, cu aceea a discriminării este tema prozelitismului.
Nu voi mai insista asupra presiunii confesionale la care Biserica Ortodoxă
supune
societatea românească în ansamblul ei, şi care nu exclude pericolul
instrumentalizării proiectului finanţat de USAID în vederea atragerii de adepţi. Pe de altă
parte, agenţia americană prevede direct în regulamentul său de finanţare faptul
că
„Organizaţiile care primesc asistenţă financiară directă de la USAID pentru
orice
program USAID nu se pot angaja în activităţi
inerent religioase, precum activităţile
de cult, instruirea religioasă sau prozelitismul, ca parte a programelor
sau
serviciilor finanţate prin intermediul asistenţei
financiare USAID.”24 Regulamentul
prevede separarea în timp sau spaţiu a activităţilor inerent
religioase de cele
finanţate. Permite însă derularea acţiunilor din proiect în interiorul lăcaşurilor
de
cult sau al altor incinte care conţin însemnuri sau simboluri confesionale,
precum
şi invitarea beneficiarilor să participe la activităţi inerent religioase,
atîta timp cît
acestora li se specifică clar că participarea rămîne voluntară şi nu condiţionează
accesul la asistenţă.
Cum
se vede, regulamentul – de dată recentă – se arată extrem de permisiv,
atît în privinţa tipurilor de activităţi tolerate, cît şi în aceea a locului
unde pot
avea loc activităţile respective. Aşa cum remarcam anterior, reglementările
laxe,
poate mai uşor de aplicat corect în Statele Unite datorită unui sistem politic şi social
echilibrat, vor fi mai greu de implementat în România. (Deşi, chiar şi peste
Ocean programele de abstinenţă au fost uneori asociate activităţilor de
propovăduire a cretinismului.)25
Dincolo
de acest aspect însă, programul Alianţei pare să încalce chiar şi
prevederile liberale ale regulamentului de finanţare USAID în cel puţin un
punct:
acesta din urmă include explicit instruirea religioasă printre activităţile
„inerent
religioase” pe care recipienţii de fonduri guvernamentale americane nu le pot
desfăşura în decursul procesului. Or, proiectul administrat de BOR şi IOCC
presupune şi predarea unor ore de religie în şcolile publice. Cum, în configuraţia
de faţă, aceste ore urmează o formulă confesională, şi cum finanţarea USAID
este, în sensul regulamentului, „directă”,26 structura proiectului
încalcă slaba
protecţie oferită împotriva utilizării banilor publici americani pentru activităţi
de
prozelitism religios.
În
al doilea rînd, simpla condiţie pusă organizatorului care invită beneficiarii
la activităţi religioase de a specifica faptul că participarea rămîne voluntară
nu
este, atunci cînd beneficiarii programului sînt copii, suficient de puternică
pentru
a opri abuzuri de conştiinţă. Spre deosebire de eventualii beneficiari adulţi,
copiii
sînt mai uşor de influenţat, atît datorită autorităţii formale şi informale a
educatorilor (cu atît mai mult atunci cînd aceştia sînt şi profesorii obişnuiţi
de
religie), cît şi datorită presiunii de grup. Pentru a preveni încălcarea libertăţii
religioase a
copiilor care ar putea participa la program, organizatorii vor trebui
măcar să se asigure de acordul părinţilor cu privire la invitarea copiilor lor
la
activităţile religioase.
Mai
mult decît atît, în formula existentă, programul finanţat de USAID pare
să presupună că un părinte care şi-a dat acordul ca copilul său să participe la
orele
obişnuite de religie, în configuraţia lor curiculară actuală, îşi va da
automat
acordul ca tînărul sau tînăra respectivă să ia parte şi la orele de religie în
care
educatorii sînt investiţi cu prerogative în domeniul educaţiei sexuale. Or, o
asemenea presupoziţie automată nu pare îndreptăţită. Pot exista părinţi care să
obiecteze la ideea că un preot sau teolog ortodox le-ar instrui copiii în
domeniul
sexualităţii, nu însă şi la aceea că acelaşi preot sau teolog le-ar instrui
copiii în
domeniul religiei ortodoxe conform actualei programe şcolare. Din nou, acordul
părinţilor ar trebui solicitat expres de organizatori.
În concluzie
Parteneriatul
dintre guvernul american, cel mai important cult din România,
o organizaţie ortodoxă pan-americană şi Ministerul Educaţiei cade pe un teren
accidentat. Dincolo de atuurile incontestabile deţinute de BOR în privinţa
capacităţii sale de a derula o acţiune de proporţii, precum cea avută în vedere
de
programul Alianţa pentru întărirea programelor comunitare în domeniul HIV/SIDA
şi al combaterii violenţei domestice în România, toate datele vorbesc
împotriva implicării Bisericii Ortodoxe într-o iniţiativă de o asemenea
anvergură
şi cu o asemenea miză. E discutabil în ce măsură specialiştii IOCC vor putea
pregăti în timp util şi în mod satisfăcător un număr de nu mai puţin de 2.600
de
preoţi, asistenţi sociali şi profesori de religie ortodocşi, în condiţiile în
care
asistenţa socială rămîne, în România, un domeniu slab profesionalizat, iar
subiecţii
trainingului nu s-au dezvoltat profesional într-un mediu cu tradiţie caritativă.
Apoi,
modul în care BOR a tratat pînă acum chestiuni sociale intim legate de temele
programului, în particular anumite categorii sociale (homosexuali, femei,
copii),
sugerează nu doar o inapetenţă generală, ci de-a dreptul un antagonism între
scopurile iniţiativei şi capacitatea organizaţiei de a le atinge.
În
al doilea rînd, opţiunea prevenirii infectării cu HIV prin programe de
abstinenţă pînă la căsătorie nu pare cea mai indicată în context românesc şi,
judecînd după experienţele altor comunităţi, nici în alte contexte. În măsura
în
care, aşa cum o arată anumite studii, formula abstinenţei duce la o mai slabă
familiarizare cu mijloacele contraceptive – lucru plauzibil, date fiind
coordonatele
ideologice ale BOR şi ale sponsorului american –, soluţia s-ar putea dovedi
contraindicată. Dincolo de aceasta, însăşi ideea susţinerii abstinenţei pînă la
căsătorie ar putea intra în conflict cu alte valori sociale (precum egalitatea
între
sexe) pe care statul român le urmăreşte în paralel cu combaterea SIDA.
În
fine, problema cea mai gravă ridicată de selectarea Bisericii Ortodoxe
pentru programul combaterii infectării cu HIV şi a violenţei casnice rămîne, în
opinia mea, aceea a impactului asupra rolului BOR în societatea românească în
general, şi în învăţămîntul public în mod special. Programul are toate şansele
să
întărească poziţia de audienţă captivă în care Biserica Ortodoxă a plasat o bună
parte din societatea românească, precum şi să înrădăcineze în şcolile şi
liceele
ţării formula nefericită a educaţiei religioase confesionale desfăşurată sub
presiune.
Fireşte,
toate cele de mai sus rămîn deocamdată ipoteze şi predicţii. Totuşi,
dată fiind istoria postdecembristă (şi nu numai) a celui mai mare cult din
România,
decizia guvernului american şi a guvernului român de a îşi lua Biserica Ortodoxă
ca partener într-o iniţiativă de asemenea natură şi amploare se arată
deconcertantă.
Note:
1.
Fondată
în 1992, IOCC este braţul umanitar al Conferinţei Americane a Episcopilor
Ortodocşi. Organizaţia activează în România din 2000, printre altele în
domeniul asistenţei pentru
victimele inundaţiilor.
2.
Human
Rights Wacth, Ignorance Only: HIV/AIDS, Human Rights and Federally Funded
Abstinence-Only Programs in the United States, Vol.14, Nr.5(G), September
2002.
3.
Hannah
Brückner, Peter Bearman, After the Promise: the STD Consequences of Adolescent Virginity Pledges, Journal of Adolescent Health 36 (2005), p.277.
4.
Human
Rights Wacth, The Less They Know, the Better: Abstinence-Only HID/AIDS
Programs in Uganda, Vol. 17, No. 4(A), March 2005, p.23.
5.
Chris
Mooney, Misleading.gov,
The
American Prospect, April 11, 2005; Human Rights
Watch, The Less They Know, the Better; Richard Lewontin, “Dishonesty in
Science”, New York
Review of Books, Vol.51, No.18, November 2004 (citînd un raport al Union of
Concerned Scientists, semnat printre altele de douăzeci de premiaţi Nobel); Adam Clymer,
Critics Say Government Deleted Website Material to Push Abstinence, New York Times, November
26, 2002.
6. Unul dintre
argumentele care stau la baza acestei aprecieri este cota înaltă de încredere,
relativă şi absolută, de care se bucură Biserica Ortodoxă România în rîndurile
populaţiei. Totuşi,
trebuie spus că statisticile care atribuie bisericii o cotă de încredere de
peste 80% sînt contestabile.
Printre altele, ele intră în conflict cu
alte cercetări de acelaşi tip, care indică procentaje de încredere
mult mai reduse. De exemplu, un studiu al Centrului pentru studierea opiniei şi
pieţei Taylor
Nelson Sofres cita cifra de 36,4%, cu 5 procente mai mică decît, de pildă,
încrederea în presă
(Parlamentul, lider în topul neîncrederii, Evenimentul, 26.07.2003).
Conform Eurobarometrului
62, realizat în toamna anului 2004, 82% dintre români au cea mai multă
încredere în biserică, pe
o listă în care instituţia cu pricina se află laolaltă cu instituţiile autorităţilor
politice din România
şi Europa, armata, ori organele media. Dar răspunsul la întrebarea pusă de
organizatorii sondajului
rămîne un indicator extrem de primitiv. E foarte posibil ca răspunsul să fi
sunat foarte diferit
dacă în loc de „biserică” lista de instituţii,
organizaţii şi grupuri ar fi inclus, să zicem, „preoţimea”.
O posibilă sugestie în acest sens o oferă Bulgaria, unde deşi 81% dintre
creştini găsesc că Biserica
Ortodoxă Bulgară a fost alături de naţiune în trecut şi va rămîne şi pe viitor,
o majoritate (53%)
rămîne critică faţă de rolul Bisericii în clipa de faţă. (Peter-Emil Mitev şi
Atanas Matev, Bulgarian Civil Society and the Problems of the Bulgarian Orthodox Church, în S.
Devetak, L. Kalcina,
M.F. Polzer, coord., Legal Position of Churches and Religious Communities in
South-Eastern
Europe, Ljubljana-Maribor-Vienna, ISCOMET, 2004, p.83). Fără a
sugera că experienţa bulgară
este
comparabilă în această privinţă cu cea românească (mai ales că BOR nu a suferit
în sînul său
o
schismă
profundă de tipul celei din BOB), statistica oferită de Eurobarometru e prea
simplă
pentru a spune suficient despre modul în care românii privesc astăzi Biserica
Ortodoxă.
7. Alexandru Tudor,
Suveranitatea naţională şi Biserica Ortodoxă Română din perspectiva
integrării europene, în Suveranitate naţională şi integrare europeană, Iaşi,
Polirom, 2002, p.196.
8. Vasile Răducă, Ghidul creştinului ortodox,
Bucureşti, Humanitas, 1998, p.160.
9. Emil Moise, Interpretarea Bibliei, sursă a
discriminărilor în practica religioasă, Journal
for the Study of Religions & Ideologies 6 (Winter 2003).
10.
Îi
mulţumesc lui Emil Moise pentru această ilustraţie.
11.
Toate
comunicatele de presă legate de proiect pe care le cunosc nu menţionează, de
altfel, şi o altă strategie.
12.
Vezi
Christina Larson, Pork for Prudes: How Conservatives Score, While Teaching
Kids Do Not, Washinton Monthly, September 2002.
13.
Aşa
numita strategie ABC. Vezi USAID, HIV/STI Transmission and Condoms (May
2005), https://www.usaid.gov/our_work/global_health/aids/TechAreas/prevention/ condomfactsheet.html.
14.
Conform
comunicatului Biroului de Presă şi Comunicaţii al Patriarhiei, nr.4457, 12
noiembrie 2003.
15. Simona Gheorghe,
Ministerul Educaţiei, corigent la educaţia sexuală, Evenimentul
zilei, 17 mai 2004.
16. Tezele pot fi regăsite în lucrarea Pr.Prof.Ilie Moldovan, „Darul sfînt
al vieţii şi combaterea
păcatelor împotriva acestuia. Aspecte ale naşterii de prunci în lumina
moralei creştine ortodoxe”
(1997), mai ales cap.III. Aşa cum observă cercetătorii de origine română Lucian
Turcescu şi
Lavinia Stan, prin distribuirea largă (şi excepţională) a pamfletului lui
Moldovan printre preoţi, punctul acestuia de vedere cu privire la contracepţie se
bucură de recunoaşterea tacită a BOR.
Lucian
Turcescu şi Lavinia Stan, Religion, Politics and Sexuality in Romania, Europe-Asia
Studies 57.2 (March 2005), p.310, nota 33.
17.
Vezi Emil Moise, Relaţia stat-biserică în privinţa educaţiei
religioase în şcolile publice
din
România, Journal for the Study of Religions & Ideologies 7 (Spring
2004). A se vedea şi
Raportul Asociaţiei Solidaritatea pentru
Libertatea de Conştiinţă, Construcţia de lăcaşuri de
cult în România după 1989 şi
impactul său asupra libertăţii de conştiinţă şi secularităţii statului,
Bucureşti, 2005 (www.humanism.ro), în special
cap.2.1.
18.
Raportul
notează următoarele: „Guvernul SUA abordează teme legate de libertatea
religioasă cu guvernul [României] ca parte
a politicii sale generale de promovare a drepturilor
omului. Ambasada SUA a ridicat în
repetate rînduri chestiunea restituirii proprietăţilor religioase,
în special a bisericilor
greco-catolice…” US Department of State, International Religious Freedom Report 2004: Romania, https://www.state.gov/g/drl/rls/irf/2004/35479.htm.
19.
Nu mai devreme de 23 mai 2005, Camera Reprezentanţilor a
adoptat Rezoluţia nr.191
prin care cere autorităţilor române să restituie mai multor comunităţi
religioase, şi în primul rînd
celei greco-catolice, proprietăţile confiscate de regimul comunist (Ion Zubaşcu,
Congresul SUA
face presiuni dure asupra României să restituie proprietăţile
bisericeşti, România liberă, 4 iunie
2005). Deşi, aşa cum este firesc, solicitările sînt
adresate statului român, criticat pentru inacţiunea
din trecut
şi reglementări sau aranjamente inechitabile, textul Rezoluţiei arată că
autorii săi
cunosc foarte bine natura implicării
Bisericii Ortodoxe în procesul de retrocedare (menţionînd,
spre exemplu, componenţa părtinitoare
a comisiilor de retrocedare, sau campania de distrugere
a bisericilor greco-catolice de către comunităţile ortodoxe).
20. John Donnelly, HIV rate may be declining in Africa, Boston
Globe, 11 May 2003, p. A1.
21.
A se vedea, de pildă, cazurile prezentate în Raportul din 2005 al Solidarităţii
pentru
Libertatea de Conştiinţă (www.humanism.ro).
22.
Gabriel
Andreescu, Biserica ortodoxă română ca actor al integrării europene,
www.osf.ro,
mai
ales cap.1 şi 2.
23.
Citat în BOR se implică în prevenirea şi combaterea HIV şi
a violenţei domestice,
Catholica,
19
aprilie 2005, sublinierea mea.
24. https://www.usaid.gov/our_work/global_partnerships/fbci/fbocomments_101304.doc.
25.
În 2002, de pildă, programul de educaţie prin abstinenţă
al statului Louisiana a fost
declarat anticonstituţional de curţile de justiţie datorită unor asemenea
asocieri.
26.
Finanţarea este „directă” atunci cînd fondurile se acordă
de o agenţie publică printr-o
procedură de selecţie şi contractare a organizaţiei care
urmează să furnizeze serviciile finanţate.
În cazul finanţării „indirecte”, banii ajung la aceasta
din urmă prin intermediul beneficiarului,
care
primeşte fondurile şi este liber să aleagă furnizorul serviciilor.
*
Liviu ANDREESCU (n.1974), licenţiat al
Facultăţii de Litere, Universitatea
din Bucureşti, doctorand în ştiinţe Politice la şcoala Naţională de Studii
Politice şi
Adminstrative (Bucureşti), între 2005-2006 bursier Fulbright la Institute of
ChurchState Studies, Baylor University (SUA), membru fondator al Solidarităţii pentru
Libertatea de Conştiinţă, a publicat studii
în revistele 22, Contrapunct şi Observator
Cultural. Colaborator la volumul colectiv coordonat de
Gabriel Andreescu,
Naţionalişti, antinaţionalişti: O polemică în publicistica românească (1996).