Untitled-1
National
controversy in
the Transylvanian Aca deme. The Cluj/Kolozs-
vár University
in the
first half of
the 20th
Century
Zoltán Pálfy
Akadémiai Kiadó,
2005, 324 p.
Instituţie cu o reală putere socială şi
spirituală, ce pregăteşte intelectuali profe sionişti, Universitatea constituie un cîmp
de investigaţie deosebit de complex. Ca loc
|

|
Recenzii
de întîlnire a mai
tuturor aspiraţiilor culturale la un moment dat, ea ar trebui definită
nu numai prin referinţă la cîteva tipuri organizatorice ideal-abstracte, ci mai
ales
prin clientela ce o atrage şi prin funcţiile ce le îndeplineşte în cadrul
societăţii.
Din această perspectivă, opţiunea pentru un anume centru de învăţămînt superior
şi branşa de studii, stabilirea unei tipologii în ceea ce priveşte conduita
profesională,
pe baza unor variabile socio-istorice (etnie, confesiune, categorie socială,
origine
geografică, vîrstăetc), ar trebui să constituie elemente privilegiate de analiză.
O
atare anchetă ar putea fi cu atît mai sugestivă pentru spaţiul intracarpatic
care, prin destinul istoriei, a cunoscut nu numai pluralismul etnic şi
confesional,
ci şi fluctuaţii de tutela politico-statală. S-ar pune astfel mai multa rigoare
în toate
acele încheieri, formulate ambiguu uneori pe baza imperativelor naţionaliste,
dar
care se văd însă anulate imediat în practica infra-istoriei, încheieri
ce pot fi
sintetizate în ideea că în perioada 1872-1918 la Universitatea din Cluj s-a
practicat
discriminarea etnică şi confesională, instituţia fiind un instrument eficace de
asimilare şi maghiarizare „forţată” a celorlalte nationalităţi din
Transilvania. La
fel cum, în aceeaşi manieră, s-a pus problema şi pentru perioada interbelică,
cînd
Ardealul şi îndeosebi Clujul a fost supus unui puternic proces de românizare,
Universitatea de aici fiind una din pîrghiile eficace în acest sens.
Ca
un paradox însă, constatăm că lipsesc aproape cu desăvîrşire nu doar
monografiile pe care le-ar merita această instituţie de învăţămînt superior (cu
excepţia notabilă a cărţii lui Vasile Puşcaş, Universitate, societate,
modernizare.
Organizarea şi activitatea ştiinţifică a Universităţii din Cluj, 1919-1940, ed.II,
Cluj, Eikon, 2003), dar şi studiile pregătitoare, de factură empirică sau
strict evenimenţială,
care să ofere un minim cadru de abordare a subiectului. Cele cîteva
realizări de pînă acum sînt, evident, conjuncturale şi cu iz
comemorativ-triumfaliste,
lipsindu-le substanţa şi coerenţa. Pentru că, mai mult decît orice, o realitate
rămîne
însă indiscutabilă, şi anume că educaţia (îndeosebi învăţămîntul instituţionalizat)
a constituit una din strategiile majore de gestionare a identităţii oricărei
etnii. În
acest context, transformarea cîmpului intelectual începînd cu a doua jumătate a
secolului XIX şi impunerea unui nou ideal meritocratic (diferit de cel
nobiliar) au
făcut ca filiera studiilor superioare să devină cea mai importantă pîrghie de
accedere
în rîndul elitelor, îndeosebi pentru minorităţile etnice şi confesionale ce căutau
astfel să compenseze dezavantajele iniţiale.
Iată
de ce se sînt necesare ample anchete socio-istorice asupra acestei instituţii
de învăţămînt superior, dacă se poate pe lungă durată, pentru a desluşi mai
bine
mecanismele schimbării, ţinînd cont de o sumă de variabile perfect
cuantificabile
şi care să ofere elemente veridice – de preferat măsurabile – de analiză şi
sinteză.
În plus, fosta Universitate „Franz Josef” din Cluj se află într-o poziţie cît
se poate
de avantajoasă, întrucît – spre deosebire de stabilimentul din Budapesta – aici
s-au conservat intacte toate fondurile ei arhivistice.
În
acest context, recenta lucrare a lui Zoltán Pálfy, National Controversy in
the Transylvanian Academe: The Cluj/Kolozsvár University in the first half of
the
20th
Century, apărută
în Editura Academiei Ungare de ªtiinţe (Budapesta, 2005,
324 p.) vine să
acopere un gol profund în istoriografiile română şi maghiară, atît
din perspectiva tematică, cît şi prin calitatea abordării. Este un volum
complex, cu
accente principale pe sociologia educaţiei, prin prezentarea principalelor
curente
de gîndire şi a modelelor de organizare universitară, surprinzînd semnificaţiile
relaţiei dintre educaţie şi naţionalism, a instrumentalizării învăţămîntului
superior
în profitul asimilării „minorităţilor” etc.
Din
această perspectivă, autorul îşi asumă o sarcină aproape peste măsură,
încercînd – printr-o sumară incursiune istorică – să prezinte oarecum succint
problematica raporturilor şi tensiunilor dintre populaţia românească din
Transilvania şi politica statului ungar de la cumpăna dintre secole. Sînt
stabilite
totodată reperele demografice ale regiunii, cu toată suita de repere ale evoluţiei
economice şi sociale de după Compromisul din 1867. În acelaşi timp, analiza
învăţămîntului primar şi secundar din acest spaţiu, cu privire specială la
publicul
şcolar de etnie română, vine să ofere un cadru revelator. Semnificativ sub
raportul
analizei este comparaţia pe care o face Zoltán Pálfy cu situaţia învăţămîntului
de
acelaşi nivel din Vechiul Regat al României, reuşind astfel să facă acele corelări
mai mult decît semnificative între, de exemplu, procentul de analfabeţi din
Transilvania şi cel din afara arcului carpatic. Totodată, analizînd lucrurile
pe o
durată mai lungă, se poate constata că deşi recensămîntul din 1910 surprinde aşanumitele pierderi produse de „Legea Apponyi” îndeosebi în privinţa şcolilor comunale
şi confesionale (multe româneşti, dar nu numai), sub aspectul
analfabetismului lucrurile au stat mai bine, fiind înregistraţi doar 41% dintre
românii transilvăneni, în vreme ce în Regatul României procentul era dublu. Aşadar,
limitarea învăţămîntului în limba română nu a dus la o abandonare a filierelor
şcolare de către români, ci dimpotrivă, ceea ce ne poate duce gîndul chiar la
un
apetit mai mare pentru asimilare.
Observaţii
şi corelări semnificative face Zoltán Pálfy îndeosebi atunci cînd
abordează problema învăţămîntului secundar şi prezenţa românilor în acest tip
de
reţea. Din această perspectivă, ar mai fi multe aspecte de analizat, aspecte
care desigur – nu stăteau probabil în intenţia autorului, dată fiind tematica
volumului.
Cu toate aceste, nu ar fi fost lipsit de interes pe viitor cuantificarea
publicului
românesc care termina ciclul secundar şi relaţionarea cu acelaşi public care
urma
filiera studiilor universitare, prin includerea cîtorva variabile de natură
sociologică.
Evident, un asemenea tip de anchetă, prin crearea în primul rînd a unei „bănci”
de
date, ar însuma munca unei echipe de lucru, ceea ce – bănuiesc – nu se putea
imagina în cadrul proiectului pe care şi l-a propus autorul.
Cum
de sine se întelege, o parte consistentă a lucrării este dedicată
învăţămîntului superior clujean în ultimul deceniu şi jumătate de existenţă
maghiară,
pînă la izbucnirea primului război mondial. Este şi capitolul cel mai
interesant din
istoria acestui
stabiliment, care multă vreme de la înfiinţare fusese privit ca avînd
funcţii minore în
cadrul Imperiului Austro-Ungar, o instituţie provincială, menită
a satisface doar exigenţe de interes regional prin distribuirea diplomelor de
bază
în materiile didactice (litere, filosofie, matematică, ştiinţe naturale,
geografie) şi
cele liberale (drept, medicină şi farmacie). Faptul s-a datorat, în mod
evident, mai
ales puternicei concurenţe exercitată pe plan intern de Universităţile din
Budapesta
şi Viena, dar şi de cele apusene care, printre altele, au servit drept model
pentru
organizarea instituţiei nou create la Cluj în 1872. Nu întîmplător, îndeosebi
Universitatea din Budapesta a cunoscut o mare concentrare nu numai de studenţi
maghiari, dar şi nemaghiari (printre care mulţi români; vezi lucrarea lui
Cornel
Sigmirean, Istoria formării intelectualităţii româneşti din Transilvania şi
Banat
în epoca modernă, Cluj, Presa Universitară Clujeană, 2000), întotdeauna
metropola
constituind un puternic punct de atracţie pentru provinciali. Pe de altă parte,
trecerea
printr-un atare stabiliment era considerată ca un indice de calitate, de bună
pregătire
profesională, prin care se spera – mai ales în cazul provincialilor nemaghiari
accesul la veritabila elită socială. Cînd românul Axente Banciu, de pildă, a
trebuit
să opteze pentru o instituţie de învăţămînt superior, „singura hotărîre
definitivă pe
care o luasem – afirma în memoriile sale – era de a nu mă duce la Cluj, ci la
Budapesta. Îmi dădeam seama că alt orizont sufletesc ţi se deschide într-un oraş
mare, decît într-unul de-a doua sau a treia mînă” (Axente Banciu, Vălul
amintirilor,
ed. S. Mîndruţ, A.A. Rusu, Cluj, Presa Universitară, 1998, p.177).
Treptat însă, îndeosebi de pe la 1900, Clujul a devenit
într-adevăr de „interes
naţional”, prin producţia inflaţionistă de diplome mai ales în cadrul facultăţii
de
drept şi ca loc de concentrare a studenţilor mai puţin ambiţioşi, proveniţi nu
numai
din Transilvania, dar şi din regiuni mai îndepărtate ale Ungariei. Este tocmai
epoca
pe care o analizează Pálfy Zoltán într-un capitol distinct, utilizînd în
demonstraţiile
lui semnificative tablouri statistice care conduc tocmai la concluzia de mai
sus. Pe
de altă parte, dacă autorul ar fi avut posibilitatea să analizeze – de exemplu
transferul studenţilor de la Universitatea din Budapesta la cea din Cluj, dar a
căror
localitate de naştere sau de rezidenţă nu justifică aceasta (fiind vorba deci
de un
transfer fortuit), în corelare cu studiul comparativ al succeselor lor şcolare
(în
învăţămîntul secundar şi superior) ar fi adus elemente suplimentare pentru a înţelege
mai bine ceea ce a vrut să spună István Apáthy în 1912, pe cînd era rector al
acestei Universităţi, şi afirma că stabilimentul de la Cluj devenise „o fabrică
orientală de diplome pentru întreaga Ungarie”.
Cu
alte cuvinte, aşa cum indică şi analiza lui Pálfy Zoltán, în ultimul deceniu
de pînă la primul război mondial, Universitatea din Cluj a contribuit la o
anume
devalorizare a diplomelor, prin numărul lor inflaţionist: facultatea de drept
din
Cluj, de pildă, distribuia de 2-3 ori mai multe diplome decît în metropolă: în
1905
– 837 la Cluj, 281 la Budapesta; în 1907 – 757 la Cluj, 340 la Budapesta ş.a.m.d.
Subcapitolul „Ethnic Romanians of Transylvania in the Hungarian Academe”
îmi pare exemplar realizat şi cu consecinţe în planul concluziilor, pe care
viitoarele
abordări istoriografice vor trebui să le ia serios în seamă. El a abordat unul
din
aspectele cele mai semnificative ce trebuie asociat apartenenţei etnice, şi
anume
opţiunile profesionale ale publicului românesc. S-a evidenţiat deja, prin mai
multe
studii socio-istorice, deşi nu întotdeauna explicit, faptul că grupurile etnice
din
Vechea Ungarie şi îndeosebi din Transilvania, şi-au gestionat în mod diferit
investiţia şcolară, în cadrul eforturilor lor de mobilitate socială. Iar lucrul
acesta
s-a derulat şi în funcţie de strategiile vizînd asimilarea sau menţinerea
identităţii
culturale. Or, în acest context, autorul subliniază faptul că în afară de
filieră
tradiţională deja evidenţiată de alţi autori – teologia –, românii s-au
îndreptat cu
prioritate şi spre Facultatea de ştiinţe juridice, mulţi din ei reuşind să
rentabilizeze
studiile în plan profesional, poziţia cea mai frecvent ocupată fiind aceea de
funcţionar public.
Însă
partea majoră de interes îl constituie capitolul „The Romanian Rule and
the Restructuring of the Educational Market in Transylvania”, fiind după ştiinţa
mea singura abordare de o asemenea amploare şi complexitate. De altfel, pe
acest
segment, şi Zoltán Pálfy se simte „acasă”, favorizat poate şi de situaţia de a
analiza
într-o manieră inedită multe din aspectele specifice perioadei. Ceea ce Irina
Livezeanu
doar intuise în lucrarea sa, Cultural Politics in Greater Romania.
Regionalism, Nation Building and Ethnic Struggle, 1918-1930 (Cornell University Press,
1995), fără
să fi avut la îndemînă analize sociologice şi făcînd adeseori referinţe la unul
din
naţionaliştii români excesivi (Onisifor Ghibu), acum Zoltán Pálfy vine să
confirme
şi să ducă mai departe, în profunzime, aspectele definitorii a ceea ce a
însemnat
„românizarea” Universităţii clujene. În primul rînd autorul reuşeşte să
cuantifice
numărul studenţilor de etnie maghiară pe care i-a pierdut noua Universitate, ce
va
căpăta numele „Ferdinand I”, nu fără a surprinde impactul acestui lucru pe piaţa
universitară ungară şi românească. Apoi, printr-o minuţioasă analiză comparativă
cu „piaţa” universitară de pe întreg teritoriul României şi în strînsă legătură
cu
reformele din învăţămînt, se reuşeşte realizarea unui cadru cît se poate de
veridic
pentru ceea ce a însemnat dezvoltarea Universităţii din Cluj. Un lucru însă n-a
surprins
autorul, că spre deosebire de celelalte două instituţii provinciale – din Iaşi şi
Cernăuţi,
care au fost un fel de antecamere pentru cea de la Bucureşti –, Universitatea
de la
Cluj a făcut figură aparte prin calitatea învăţămîntului, bucurîndu-se de un
corp
învăţat de excepţie şi dotări la nivelul stabilimentelor occidentale. Este şi
motivul
pentru care viaţa ştiinţifică de aici s-a impus la nivel nu doar naţional, făcînd
o
puternică concurenţă Universităţii din capitală, prin mecanisme pe care
lucrarea lui
Vasile Puşcaş – invocată mai sus – le-a evidenţiat în multe din detalii.
Pe
acest fond, Zoltán Pálfy reuşeşte să desluşească regîndirea „domeniului
naţional” de către autorităţile de la Bucureşti şi cîteva din strategiile de
integrare
într-un spaţiu unitar românesc a teritoriului transilvănean, recent anexat. În
acest
context, „problema
maghiară” a devenit una din preocupările fundamentale, ce a
evoluat în strînsă legătură cu teoria dominării sociale. Astfel, autorul reuşeşte
să
depisteze mecanismele subtile de blocare „obscură”, imperceptibilă prin
articole
de lege, de accedere a unor maghiari într-o instituţie de învăţămînt superior.
Totodată sînt relevate şi tarele unui discurs extremist, ce milita pentru
aplicarea
unui numerus clausus (numerus valahicus). În aceste împrejurări, în
conformitate
cu materialul oferit de autor, se poate constata că minoritarii (maghiari şi
evrei) au
pus în lucru o serie de mecanisme compensatorii, alegînd ca branşe de studiu
domenii în care concurenţa românilor ar fi fost mai slabă.
Revenirea
Transilvaniei la Ungaria – în urma Arbitrajului de la Viena din
august 1940 –, a făcut ca vreme de alţi patru ani (1940-1944) Universitatea din
Cluj să se remaghiarizeze, în timp ce mai vechiul stabiliment românesc şi-a
mutat
sediul la Sibiu. Analiza pe care o face autorul acoperă o perioadă perturbată
de
anii războiului, în care mari efective de studenţi (români şi maghiari) sînt
antrenaţi
pe cîmpurile de luptă şi mai puţin apţi a-şi continua studiile universitare. De
aceea,
dincolo de cifrele seci care ne sînt oferite, Zoltán Pálfy insistă deopotrivă şi
asupra
nuanţărilor pe care le presupune o atare perioadă, viciată în plus şi de
resentimentele
activate dintre autorităţile române şi maghiare.
Sfîrşitul
conflagraţiei a adus însă cu sine probleme complexe pentru viitorul
României. Deşi legitimaţi de primatul actului de la 23 august 1944, vizavi de Ungaria,
guvernanţii români s-au aflat pînă la hotărîrile finale ale Tratatului de
Pace de la Paris sub spectrul nesiguranţei în ceea ce priveşte viitorul
Transilvaniei.
Exista temerea că Uniunea Sovietică vedea Ungaria ca o ţară mult mai sigură în
ceea ce priveşte instaurarea regimului comunist, fapt pentru care se impuneau
strategii menite să aducă recunoaşterea Transilvaniei ca parte componentă a
României, iar din multitudinea acestora două au fost fundamentale: obedienţa
dusă
la extrem a comuniştilor români faţă de Uniunea Sovietică şi oferirea garanţiei
că
aici s-a instaurat un regim sigur orientat spre URSS; măsuri veridice de protecţie
a minorităţilor, prin înlăturarea oricărui tip de discriminare pe principii
etnice.
În
acest context, problema funcţionării şi pe mai departe a universităţii
maghiare la Cluj intra în competiţie cu necesitatea revenirii universităţii
româneşti
în acelaşi important centru urban transilvan. Factorii de decizie ai instituţiei
temporar mutată la Sibiu ar fi dorit reîntoarcerea în localurile pe care le deţinuse
în perioada interbelică, iar pentru a îndepărta orice concurenţă sugerau
mutarea
universităţii maghiare la Tîrgu Mureş, în vreme ce conducerea acesteia din urmă
se opunea oricărei iniţiative de acest gen. De aceea, la nivel guvernamental,
deciziile nu erau uşor de luat, pentru a menaja susceptibilităţi şi de o parte,
şi de
alta. Finalmente, prin două Decrete Regale promulgate la 29 mai 1945, se consfinţea
funcţionarea la Cluj a două universităţi distincte, una de limbă maghiară, iar
cealaltă
de limbă română, ce vor dăinui în această postură pînă în 1959, cînd se vor
unifica
sub titulatura: „Universitatea Babeş-Bolyai”.
Fără
a mai insita acum prin diverse formule de „laudatio”, lucrarea de faţă
este meritorie, un element de referinţă indispensabil oricarei abordări
viitoare.
Lucian
Nastasă