Identitatea transilvană
Identitatea
transilvană
o „naţiune de voinţă?”
Între 9-14 iulie 2002 s-a desfăşurat la Ilieni prima ediţie
a Universităţii de
Vară Transsylvania, cu temele: Regionalism în Europa – regionalism în
România; Transilvania – o economie în derivă?; Transilvania politică – politica
Transilvaniei; Identitatea transilvană? – o „naţiune de voinţă?”. Au participat
experţi în domeniu, personalităţi ale vieţii publice, studenţi, jurnalişti,
oameni
politici. Universitatea de vară a fost sprijinită de Fundaţia Heinrich Böll din
Germania, în cadrul programului Centrului Intercultural al Ligii Pro Europa.
Din partea organizatorilor au participat: Smaranda Enache, copreşedinta Ligii
Pro Europa, Elek Szokoly, directorul Centrului Intercultural şi Laura
Ardelean, coordonatoarea de program a Centrului Intercultural. Dezbaterea
a fost moderată de sociologul István Horváth.
Publicăm
în cele ce urmează fragmente din dezbaterea celei de-a patra zi.
Horváth István: Aşteptările mele se
referă la primirea unui răspuns la
întrebarea
dacă această identitate transilvană ca identitate regională, are valenţe
politice
suficient de bine conturate ca să constituie baza unei intreprinderi politice.
Pe
de altă parte, dacă spunem că această identitate transilvană se conturează
într-o
idee de tipul naţiunii, bazată pe voinţa naţiunii politice, atunci chiar aş
dori să
primesc
un răspuns: dacă într-adevăr există un miez coerent, o ideologie, o filozofie
clară
a ceea ce ar putea să însemne transilvanismul în sens politic.
Alexandru Cistelecan: Vreau să vă spun că,
de la bun început, am luat tema
care
ni s-a propus spre dezbatere ca pe o provocare metaforică. Tradusă într-o
limbă
sceptică (mai proprie pentru mine), tema conferinţei sau a întîlnirii noastre
de astăzi – „o naţiune de voinţă” – înseamnă strict că ardelenii şi-ar dori să
existe.
Sigur,
ardeleni există. Problema este dacă au şi identitate; dacă, dincolo de
statistică,
dincolo
de analizele sociologice, îi mai marchează ceva; dacă au un buletin al lor, o amprentă care să-i
deosebească de ceilalţi. Identitatea se manifestă întotdeauna
în raport cu celălalt. Celălalt ne relevă nouă, de fapt, identitatea. Celălalt
este
hîrtia de turnesol a identităţii noastre; în bună măsură îi sîntem datori
pentru
identitatea noastră, chiar dacă nu m-aş duce atît de departe încît să spun că
el e cel
care ne-o induce. Această identitate se poate remarca prin elemente care sînt
în
plus faţă de ale altuia sau prin elemente care sînt în minus. Eu aş zice că,
mai nou,
identitatea ardeleană, dacă există – o să mă întorc, dacă mai am timp, la ea – e
marcată de o dialectică a minusurilor, a exiturilor.
Există o explicaţie a modernităţii
care se bazează pe continue exituri. Exit Dumnezeu, exit religia, exit
istoria. Mutînd
această dialectică la scară ardeleană, şi identitatea modernă ardeleană se
manifestă
printr-o serie de exituri: exit nemţii, exit evreii, urmează, probabil, alte
exituri.
Asta înseamnă că vom merge spre o identitate foarte sărăcită, în fapt, ca
actualitate,
şi pe nostalgii muzeale de reconstituire a unei identităţi mai bogate, mai
complexe.
Nu sîntem departe de acest moment destul de dramatic, aş zice, în care, pe o
identitate sărăcită, se vor depune amintirile unei identităţi mai colorate.
Cum
sînt ardelenii? Eu aş începe printr-o parabolă. ştiţi că cele mai bune
parabole sînt bancurile. Aşa că parabola mea e un banc.
Ion
şi Gheorghe se duc din Sopor în Ceanu Mare. Trebuie să treacă printr-o
pădure. În mijlocul pădurii Ion pune mînă pe o creangă zdravănă şi, fără nici o
explicaţie, din
senin, îi dă una în cap lui Gheorghe. Ăla nu păţeşte nimic, îşi scutură
capul, se duc în
Ceanu Mare, îşi fac treaba şi a doua zi se întorc acasă. Cînd ajung
în pădure, Gheorghe îl întreabă pe Ion: „Măi, povestea aia de ieri, ştii tu,
cînd mi-ai dat cu creanga în cap, a fost serioasă ori a fost o glumă?” „Serioasă,
serioasă.”
„Aşa, da. Că mie astfel de glume nu-mi plac.”
Am
spus bancul ăsta pentru că el, într-adevăr, reportează o imagine despre
ardeleni. şi anume, ca oameni lipsiţi de umor, ca oameni pierduţi într-o
seriozitate
care e foarte vecină cu prostia. Ne place sau nu ne place, noi trecem de proştii
naţiei; oameni serioşi, gravi, dar destul de închişi la minte, lipsiţi de
receptivitate
şi deschidere, de supleţe. Lipsiţi de această dimensiune spontană a intrării în
dialectica progresului. Noi sîntem conservatori. Sîntem tradiţionali. Nici măcar
nu e nevoie să fim tradiţionalişti, pentru că sîntem atît de anacronici încît
sîntem
de-a dreptul tradiţionali. Ne păstrăm aici în satele noastre, în burgurile
noastre,
ale căror ziduri se tot distrug, dar noi rămînem acolo. Cei care nu plecăm.
Oameni
ai locului, cum ar veni. Dacă sîntem oameni ai locului, înseamnă că am avea o
identitate proprie, cea pe care ne-o dă locul respectiv, spaţiul respectiv. O
avem
sau nu o avem? Pentru că, privită mai
îndeaproape, care ar putea fi această identitate
transilvană? Ea e o identitate policromă de la bun început. O identitate
policromă
din punct de vedere etnic. Fiecare etnie intră, la rîndul ei, într-o difracţie
a
identităţii. Difracţie din punct de vedere confesional. Ungurii sînt de vreo
3-4
confesiuni, mai semnificative. Populaţiile germanice şi ele sînt de 2
confesiuni.
Înţelegînd
şi Banatul aici. Românii, la rîndul lor, au şi ei o fractură confesională.
O aveau, mai bine zis, întrucît acum e mai
puţin gravă, întrucît una dintre confesiuni
e cu totul minoritară, marginală. Iată, deci, cum se multiplică această
serie de
difracţii ale unei identităţi care ar putea
să dea senzaţia de unitate spirituală. Unitate
determinată de loc. Fireşte, e vorba aici de difracţii, de fracturi la
nivel comunitar.
Nici nu mai invoc elementele care ţin de individualitate. Or, dacă aceste
diferenţe
se multiplică în interiorul, să zicem, amprentei locului, la ce bază de
construcţie -
a unei „naţiuni de voinţă” – se va putea ajunge? Pentru că firele se tot
despletesc
şi construcţia va trebui începută cu firicelele acelea ultime care subzistă
dintr-o
identitate tot mai diluată sau mai contrastivă.
O
provocare care ni s-a propus: dacă nu există o bază naturală a specificului
ardelean, măcar să o construim. Să facem un construct. Un construct cultural.
Un
construct spiritual, mai mult decît cultural. Un construct politic. Îmi aduc
aminte
de o afirmaţie de a lui Fernand Braudel, marele istoric francez, care zicea că
întotdeauna, cînd e vorba de o unitate, de ideea unei unităţi, cultura zice da.
Economia, mai ales aceasta modernă, spune aproape da. Politicul zice, însă, nu,
pentru că politicul are interese contrare unei convergenţe care să ducă spre o
unitate,
care să ducă spre o identitate. Cum se vor construi ardelenii politic cînd ei
sînt
hărţuiţi, de fapt, de interese politic nu doar divergente, ci adesea contrare?!
Adesea
atît de contrar
instrumentate încît, deşi nu există o bază pentru contrarietate, pentru
conflictualitate,
această conflictualitate este indusă. Mai nou, de cînd există acest
proiect al Europei unite, istoria se eufemizează. Luăm din ea ceea ce ne foloseşte
pentru construcţia viitorului. Facem, din istorie, o investiţie cetăţenească. şi
la
noi se pune problema unei eufemizări, unei domesticiri a istoriei. De pildă, să
luăm din istoria noastră şi ceea ce foloseşte relaţiilor noastre de destindere,
de
colaborare cu Ungaria. Dar noi n-am ajuns la această viziune domestică,
îmblînzită,
castrată asupra istoriei. N-am ajuns, oricum, prin consens. Unii o luăm de bună
deoarece credem într-o construcţie din viitor. Alţii, însă, ştiu bine că din
conflictualitatea istorică, mult mai degrabă a trecutului decît a prezentului,
se poate
scoate un profit politic pentru prezent. şi atunci această „naţiune de voinţă”,
care
ar putea fi proiectată, care ar putea fi construită, trebuie să ţină seama de
faptul că
întotdeauna ipoteza constructivă este mult prea fragilă faţă de ipoteza
destructivă.
Ar fi o invenţie deosebită să ajungem la o naţiune transilvană, ultima naţiune
care
ar apare, probabil, în post-istorie, după ce le-a trecut tuturor naţiunilor
ceasul, ca
să zic aşa. Pentru o asemenea operă de voinţă, pentru o asemenea operă de
îndîrjire,
e nevoie de un proiect politic. Nu există. Deocamdată, micile noastre proiecte
regionaliste, de un tip sau de altul, sînt nostalgii. Ele mizează pe o speranţă
în mai
binele economic, dar nu se revendică neapărat de la o identitate profundă care
ea,
această identitate, ar putea determina un construct de tip politic. Avem în
depozit,
avem în patrimoniu destule elemente care ar putea fi resimbolizate, reinvestite într-un construct
politic, fie şi emfatic spus naţiune (sau nu e emfatic?). Există
oare un echilibru între ceea ce istoria – şi actualitatea – ne pot da ca
identitate
marcată local (şi care ar putea fi folosit în acest proiect) şi elementele care
trag
înspre altceva? Ne trag înspre unităţi mai mari, care vor lăsa transilvanismul
ca o
simplă culoare locală din prozele romantice? Eu unul fac profesie sceptică.
Wolfgang Wittstock: Sînt deputat din
partea Forumului Democrat al Germanilor
din România şi voi aborda
tema pusă în discuţie – care, în paranteză fie spus, mi se
pare destul de îndrăzneaţă – din punctul de
vedere al FDGR. Am spus că mi se pare o
temă îndrăzneaţă, dar, aş adăuga, şi foarte interesantă. Îndrăzneaţă, pentru că,
atunci
cînd am văzut această propunere, m-am gîndit că ar fi poate interesant să se
efectueze
un sondaj, o anchetă sociologică, cu următorul subiect: cîţi locuitori
ai Transilvaniei
îşi asumă o identitate transilvană, regională. Dacă se poate, defalcat pe
etnii. Eu
presupun că rezultatul va arăta cam în felul următor: maghiarii şi germanii îşi
vor
asuma într-un procent destul de mare o identitate ardeleană; la români, sînt
mai sceptic. Mă gîndesc la aceste cartiere mari din oraşe cum ar fi Clujul, Sibiul, Braşovul,
cu
o populaţie care nu prea are legătură cu istoria Ardealului şi, probabil, acolo
lipseşte
şi această identitate regională.
În
privinţa etnicilor germani din România, conştiinţa identităţii regionale este
un
lucru de la sine înţeles. Lucru demonstrat, de fapt, şi prin structura
organizatorică
a FDGR. Această
structură ţine cont de identitatea regională a fiecărui grup, pentru
că această comunitate germană nu este omogenă. Sînt mai multe grupuri de
colonişti: saşii, şvabii din Banat, şvabii sătmăreni ş.a.m.d., care, fiecare,
are o
istorie separată şi o identitate proprie. Astfel, cînd ne-am constituit în anul
1990,
ne-am constituit, de fapt, ca o federaţie, alcătuită din 5 forumuri regionale. şi
acest lucru reiese şi din statutul nostru, unde apare următorul articol, articolul
24:
„Organizaţiile de bază dintr-un teritoriu mai cuprinzător, care se consideră
reciproc apropiate prin poziţia geografică,
tradiţia istorică, apartenenţa religioasă
comună, asemănarea realităţilor locale, înrudirea intereselor şi altele,
se asociază
în forumuri regionale (Transilvania = saşi, landleri; Nordul Transilvaniei = şvabi
sătmăreni, „Zipseri”; Banat – şvabi bănăţeni, germani din Banatul montan;
Bucovina = germani bucovineni; Bucureşti = germani din vechiul regat.” Acest
statut a primit girul autorităţilor, a fost aprobat de Judecătoria din Sibiu,
anul
trecut (2001), deci este complet legal. Bineînţeles, această structură
federativă,
axată pe regiuni, are avantaje şi dezavantaje. Din păcate, nu avem în Forumul
German o structură care să corespundă structurii administrativ-teritoriale a ţării.
Deci, organizaţii locale, organizaţii judeţene şi organizaţia centrală. Avem
organizaţia centrală, avem aceste organizaţii regionale şi apoi organizaţiile
locale. Uneori avem probleme în găsirea unor parteneri de discuţie, din partea
Forumului, de exemplu, la nivelul autorităţilor judeţene. Dar am încercat să găsim şi pentru aceste
probleme un compromis în statut în perioada în care am fost
preşedintele acestei organizaţii.
Ceea
ce am spus despre identitatea regională în cadrul Forumului German
este, bineînţeles, valabil şi pentru saşii transilvăneni. Conştiinţa foarte
puternică a
identităţii regionale a acestei comunităţi, cu o istorie de peste 850 de ani,
este
reflectată de denumirea lor germană: Siebenbürger Sachsen, saşi ardeleni
sau saşi
transilvăneni. În timp ce pentru corespondentul în limba română al acestui
termen
specialiştii noştri saşi sînt împărţiţi în două grupuri. De exemplu, preşedintele
nostru de onoare, domnul Paul Philippi, spune că este suficient să le spunem saşi.
În germană există o problemă: „Sachsen” sîntem şi noi, şi saxonii din Saxonia,
ca
să nu mai vorbesc de cei din părţile mai nordice ale Germaniei (Niedersachsen)
sau de anglo-saxonii din Britania (Angelsachsen). În limba română nu mai apare
această problemă, pentru că se face diferenţa între saşi şi saxoni. Alţii sînt
de
părere că, totuşi, ar trebui să li se spună saşi ardeleni. De exemplu, acum doi
ani a
apărut la o editură din Bucureşti versiunea românească a „Istoriei saşilor
ardeleni”
de Ernst Wagner, iar cu acest prilej am avut o discuţie cu domnul Philippi pe
marginea acestui titlu. Unii consideră că ar fi o tautologie să spui „saşi
ardeleni”.
În schimb, în Germania, de multe ori am observat că pentru saşi se foloseşte
termenul „Siebenbürger”, deci numai „ardeleni”, ignorîndu-se, bineînţeles, că
în
Ardeal există
români, maghiari, romi şi saşi sau germani.
Această
idee de identitate regională m-a preocupat încă din perioada
comunistă. Am regăsit, de exemplu, printre hîrtiile mele, un articol intitulat
Regionalismus als Zukunftsperspektive (Regionalismul ca perspectivă de
viitor)
pe care l-am decupat dintr-o revistă vest-germană în anul 1977, şi, tot aşa,
mi-am
amintit că acum 20 de ani, în anul 1982, am publicat un lung interviu cu un
muzicolog pe care, probabil, unii dintre dumneavoastră îl cunosc, domnul László
Ferenc din Cluj, care purta titlul Ich würde gern ein echter Siebenbürger
sein
(Mi-ar plăcea să fiu un transilvănean
adevărat). De fapt, afirmaţia aceasta se explică
în felul următor. Eu i-am spus cam aşa: „Dumneavoastră sînteţi un
transilvănean
adevărat, pentru că vorbiţi şi scrieţi în trei limbi: maghiară, română şi
germană”,
iar el mi-a răspuns: „Aş vrea să fiu un transilvănean adevărat, pentru că aş vrea
să
cunosc cultura săsească sau germană şi cea română la fel de bine ca şi cultura
maghiară”. Mi s-a părut relevant acest răspuns.
Una
din lecturile mele, care mi-a dat mult de gîndit în privinţa identităţii
regionale, a fost o carte pe care am citit-o tot cu vreo 20 de ani în urmă. Se
numea
Der Fragebogen (Chestionarul), de Ernst von Salomon. Cartea este foarte
interesantă şi acest autor este foarte interesant. După primul război mondial a
făcut parte dintr-o organizaţie paramilitară care a luptat pentru ca unele părţi
ale
Germaniei, care trebuiau cedate, să rămînă în sînul Germaniei. De asemenea, a
participat la un atentat, cam prin 1922-23, împotriva ministrului de externe de atunci al Germaniei,
Walter Rathenau, şi a fost închis vreo 5 ani. După al doilea
război mondial, în zona de ocupaţie vestică a Germaniei, fiecare cetăţean a
primit
un chestionar constînd din 131 de întrebări. Era acea acţiune de denazificare.
Acest
autor, Ernst von Salomon, a răspuns foarte detaliat la acest chestionar şi a
rezultat
o carte de vreo 800 de pagini, iar întrebarea nr. 16 se întitula „Citizenship”
(Cetăţenia). Interesant: Citizenship şi nu Nationality, cum scrie la ora
actuală în
paşapoartele noastre. Iar autorul a răspuns pe 8 pagini la această întrebare,
iar
prima sa propoziţie este „Ich bin Preuße.” (Sînt prusac), şi acest capitol se
încheie
cu următoarea formulare: „...und
solange ich nicht zu sagen in der Lage bin, das
meine Staatsangehörigkeit eine deutsche ist, zu bekennen: Ich bin ein Preuße,
und ich will ein Preuße sein.“ („...şi atîta timp cît nu sînt în măsură să
spun că
cetăţenia mea este una germană să mărturisesc: sînt prusac şi doresc să fiu
prusac”)
Mie mi-a dat de gîndit acest lucru şi atunci am început să reflectez mai mult
asupra
identităţii transilvane. Dar, în paranteză fie spus, şi saşii se deosebesc
între ei,
saşii din zona Braşovului, din Ţara Bîrsei, se deosebesc de cei din zona
Sibiului
sau de cei din zona Mediaşului. Eu personal, fiind braşovean, de multe ori îmi
fac
gînduri şi asupra acestei identităţi a saşilor din zona Braşovului, din Ţara
Bîrsei,
asupra unei identităţi bîrsene pe care încerc să o promovez şi să o cultiv.
În ce măsură există îndreptăţirea de a vorbi despre o naţiune de voinţă
transilvană? Cred că
nu putem răspunde la această întrebare fără a ne ocupa de
istorie şi fără a
face nişte constatări. Istoria Transilvaniei are unele particularităţi
faţă de celelalte principate române. În principal, e vorba, după părerea mea – dar
vreau să vă spun că nu sînt istoric, nici sociolog şi nici politolog, dar
aceste lucruri
m-au preocupat –, de rolul politic dominant pe care l-au jucat alte etnii decît
cea
română, în decursul istoriei, în Ardeal. Cred că trebuie să vorbim şi despre
rolul
simbolic al Transilvaniei în istoria fiecărei etnii care a trăit şi trăieşte pe
aceste
meleaguri. Românii consideră, pe drept, că Ardealul este leagănul etnogenezei
poporului român. Pentru maghiari, Transilvania a asigurat continuitatea politică
a
naţiunii maghiare în perioada în care statul maghiar devenise paşalîc turcesc.
În
privinţa saşilor, abia aici coloniştii germani, flamanzi, valoni – aceştia nici
nu
vorbeau o limbă germanică – au devenit o comunitate care s-a considerat popor şi
a avut un statut de naţiune politică, fiind una din cele trei stări din Dietă,
alături de
nobilimea maghiară şi stratul superior secuiesc. Unul din istoricii noştri,
Thomas
Nägler, nota: „Transilvania a fost singura ţară europeană în care Dieta era
alcătuită potrivit unor criterii etnico-naţionale.” Pentru ca hotărîrea
Dietei să fie
valabilă erau necesare votul respectiv sigiliul fiecăreia din cele trei stări.
Un
lucru foarte important: După bătălia de la Mohács, Transilvania a devenit
principat autonom sub suzeranitate turcească. Era vorba de o autonomie destul
de
largă. De exemplu, Transilvania a fost una dintre puterile semnatare ale Păcii
Vestfalice din 1648, care a pus capăt războiului de 30 de ani.
Românii,
cea mai numeroasă etnie, cel puţin din secolul 18 încoace, în Ardeal,
nu au avut un statut politic corespunzător şi acest lucru trebuie notat. Dieta
Transilvaniei din 1863 a încercat să repare această greşeală, dar era prea
tîrziu.
Cred că trebuie să vorbim în acest context şi de Declaraţia de la Alba Iulia,
care
mie personal mi se pare rezultatul unei evoluţii fireşti, o afirmare în noile
condiţii
istorice a principiului federal care a guvernat istoria Transilvaniei secole
de-a
rîndul. şi mă refer aici la acel foarte cunoscut articol III prin care Adunarea
Naţională proclamă „Deplina libertate naţională pentru toate popoarele
conlocuitoare. Fiecare popor se va instrui, administra şi judeca în limba sa
proprie
prin indivizi din sînul său şi fiecare popor va primi drept de reprezentare în
corpurile legiuitoare şi la guvernarea ţării în proporţie cu numărul
indivizilor
ce-l alcătuiesc.”
Într-una
din alocuţiunile mele din Parlament am spus că ardelenii – şi vorbesc
aici în numele saşilor – au recepţionat această declaraţie de la Alba Iulia ca
un
contract social. În baza lui, reprezentanţii saşilor, adunaţi în ianuarie 1919
la
Mediaş, au hotărît unirea „poporului sas din Transilvania” cu Regatul
României.
Din punctul nostru de vedere, al saşilor, conştiinţa colectivă a identităţii
regionale
transilvane e o realitate, care trebuie cultivată pe diverse planuri: cultural,
al
relaţiilor interetnice, dar şi în celelalte sectoare ale vieţii
social-politice. În plan
politic: la
alegerile din anul 2000, FDGR a devenit un factor de putere politică
regională. Aşa am
interpretat eu rezultatele alegerilor. Pentru că se ştie ce succes
neaşteptat, nescontat am avut la alegerile din Sibiu, din judeţul Sibiu. Ţin
minte
că, la două zile după alegerile locale, a apărut această hartă în Adevărul, pe
pagina
1, în care printre forţele politice care cîştigaseră alegerile într-unul sau
mai multe
judeţe era trecut, alături de PDSR, UDMR, PRM, CDR şi PNL, şi FDGR în judeţul
Sibiu. Bineînţeles, erau nişte rezultate parţiale care se bazau pe rezultatele
din
reşedinţa de judeţ, Sibiu. Pe urmă s-au numărat voturile şi în celelalte
localităţi, şi
pînă la urmă nu mai eram pe locul întîi. Dar totuşi, era un lucru interesant.
La
alegerile parlamentare din acel an, unde am avut candidaturi în 16 judeţe, dar
numai pentru Camera Deputaţilor, pentru că numai acolo am putut să ne
materializăm voturile, la Sibiu am ieşit pe locul 3, după PDSR şi PRM, deci
înaintea
liberalilor, înaintea Partidului Democrat şi a altor partide.
N-am cunoştinţă să fi fost sondaje de opinie care să dea
un pronostic în privinţa
succesului Forumului
Democrat al Germanilor în alegeri. De fapt, acest succes a
fost unul punctual. În Sibiu şi în judeţul Sibiu. Pentru că în alte zone din ţară
situaţia a fost alta. Poate se ştie, în 1998, cînd se apropia alegerea unui nou
primar
general la Bucureşti, a fost modificată Legea alegerilor locale nr. 70/1991 şi
a fost
introdus un prag electoral şi la alegerile locale. Acest lucru a fost în
defavoarea
minorităţilor naţionale şi cel puţin al FDGR, pentru că în alegerile din 1992 şi
1996 am avut cîte un consilier municipal în reşedinţele de judeţ din Banat (Reşiţa, Timişoara, Arad) şi
am avut şi cîte un consilier judeţean în aceste judeţe, iar în
anul 2000, cînd a intervenit acel prag electoral, care este coeficientul
electoral,
deci cei care au obţinut un număr de voturi sub acel coeficient electoral nu au
mai
intrat în discuţie, nu au mai putut să-şi valorifice voturile, practic, noi am
pierdut
acei consilieri. Consecinţa a fost că am
iniţiat, în cadrul grupului nostru parlamentar,
un proiect de lege de modificare a legii alegerilor locale, în care am
solicitat un
fel de discriminare pozitivă, aşa cum există şi la alegerile pentru parlament
pentru
minorităţile naţionale, dar am eşuat. Guvernul a anunţat că va veni cu un cod
electoral, care va cuprinde dispoziţii şi pentru alegerile parlamentare şi
pentru
alegerile locale, şi cînd va fi cazul vom încerca încă o dată această
promovarea
acestei idei. Ideea noastră era ca acolo unde obţinem cel puţin 20% din
voturile
necesare pentru un mandat de consilier local sau judeţean, minorităţile naţionale
să obţină cîte un mandat în consiliile locale sau judeţene. şi vom reveni cu
această
idee, dar n-am găsit prea multe voci favorabile în Parlament. Cred însă că ar
fi un
lucru important. Am argumentat cu germanii şi cu romii. Pentru germani ar fi
important să avem un consilier, de exemplu, în Braşov, sau în Mediaş, sau în
Sighişoara, în oraşe în care comunitatea germană a jucat un rol foarte mare în
dezvoltarea acestor oraşe şi unde ar fi important să fie reprezentată în
consiliile
locale şi ar putea fi şi o punte către nişte comunităţi din Occident, din spaţiul
germanofon. Ar putea
contribui la naşterea unor parteneriate cu oraşe din Germania.
În
cazul romilor, prin materializarea propunerii noastre ar fi promovaţi liderii
lor
la nivel local, un prim pas necesar pentru integrarea lor în societate.
Conştiinţa
germană sau conştiinţa săsească este o problemă despre care se
pot spune foarte multe. Într-adevăr, punctul culminant al istoriei săseşti se
află în
evul mediu, cît timp arterele comerciale treceau prin Ardeal spre est, spre
India,
China. În momentul în care s-a descoperit America şi calea navigabilă la sud de
Africa, practic, interesul pentru Ardeal a scăzut şi puterea economică a oraşelor
săseşti s-a diminuat. Practic, din acel moment saşii au intrat în defensivă şi şi-au
apărat drepturile, mult timp cu succes. Dar încă din secolul 18 se vorbeşte de
finis
Saxoniae, de sfîrşitul saşilor. Aflîndu-se în defensivă, ei au căutat aliaţi.
În secolul
19, în perioada în care s-a format statul german, după succesele avute de Bismarck în războaiele cu Austria, cu Franţa etc, o parte din elita saşilor a
descoperit
această conştiinţă germană. De atunci, au existat întotdeauna, practic, două
tabere:
una care a mizat mai mult pe istoria proprie, pe identitatea proprie săsească şi
cealaltă care a căutat acest sprijin în altă parte. Lucru care s-a accentuat în
perioada
interbelică cînd aşteptările de după 1918 erau foarte mari şi decepţiile pe măsură.
În perioada nazismului au existat cei care au mizat pe cartea nazistă, dar au
existat
şi alte forţe, preoţi mai în vîrstă, burghezia care era tradiţionalistă.
Supunerea
oarbă faţă de Berlin a fost totală. În 1940 a luat fiinţă Grupul Etnic German,
ca
persoană juridică de drept public, printr-un decret-lege, semnat de Ion
Antonescu.
Conducătorul
Grupului Etnic German, Andreas Schmidt, a fost impus, respectiv
numit de la Berlin, de autorităţi din Germania. A fost momentul în care,
practic,
democraţia internă a comunităţii a dispărut. Cei care au condus din acel moment
Grupul Etnic German, au dispărut după război, au plecat în Germania şi de acolo
au încercat să promoveze emigraţia, iar cei care erau rezervaţi faţă de nazism
au
încercat să salveze ce se putea salva.
Într-un
studiu pe care l-am citit cu cîţiva ani în urmă era vorba de o anchetă
interesantă, realizată de un grup de sociologi de la Universitatea din Münster
(Germania), axată pe această problemă a emigrării. Era vorba acolo de un model
de push-pull, de atragere-împingere. Problema pusă în discuţie a fost dacă saşii
au fost împinşi să plece din ţară sau dacă au fost atraşi din Germania. Acest
sondaj
s-a efectuat după 1990. Mai întîi, subiecţii au fost întrebaţi în ţară dacă vor
să
emigreze: da. De ce vor să emigreze? Pentru că totul este mizerabil în ţară. Pe
urmă, a doua oară, aceiaşi subiecţi au fost întrebaţi în Germania, la două-trei
luni
după sosire. Cum se simt în Germania? Totul este minunat, grozav ş.a.m.d. şi a
treia oară, au fost întrebaţi la 2-3 ani după ce au sosit în Germania. şi
atunci erau
deja mai rezervaţi. Colegii la serviciu nu sînt prea prietenoşi, roşiile au alt
gust
decît în Ardeal. Concluzia era că au fost mai mult atraşi decît împinşi să
plece.
Marius Cosmeanu: Aş începe cu un citat din cartea
lui Leon Wieseltier, cei
care-l cunosc poate
că ştiu cît de savuros e, şi de contrariant. Împotriva identităţii
se cheamă cartea cu pricina, în care spune că „a = a. Aceasta ar vrea să
spună şi că
a diferă de b, ceea ce s-ar putea să-l ofenseze pe b. Dar există, bineînţeles,
o
consolare, şi anume că b = b. Însă, asta e şi o formă de a spune că b diferă de
a,
ceea ce s-ar putea să-l ofenseze pe a.” şi concluzionează că „identitatea e
foarte
socială dar nu e foarte sociabilă”.
Identitatea
este un termen foarte delicat şi atractiv, în acelaşi timp, dar foarte
greu de prins în conţinut. Eu m-am gîndit să
vă expun istoria construcţiei mele identitar-regionale, adică felul în care s-a
dezvoltat în mine identitatea aceasta. Ea a început pe
vremea cînd eu eram la începutul
liceului, cînd eram în excursie în Făgăraş, la cabana
Suru, unde m-am întîlnit cu o doamnă
din Sibiu în jur de 70 de ani, care anual vizita
Făgăraşul şi care vorbea germana, maghiara şi româna perfect şi care ne explica
nouă
că a fi ardelean înseamnă a vorbi cele trei limbi perfect. Apoi am aflat, ca
student la
Timişoara, că a fi bănăţean mai înseamnă şi să vorbeşti sîrbeşte şi
eventual şi alte
limbi. Parafrazîndu-l pe Steinhardt, aş putea
spune că sînt ardelean 66%, adică vorbesc
maghiara şi româna, dar îmi lipseşte limba germană pentru că aşa s-a
nimerit. Apoi a
venit Revoluţia din 1989, cînd, dacă ţineţi
minte, era în Televiziune la Bucureşti un
ofiţer foarte alarmat punînd steguleţele pe harta României în oraşele în care
oamenii
au ieşit în stradă şi la un moment dat şi-a dat seamă că majoritatea sînt în
Transilvania
şi că toată afacerea este „o tentativă de a rupe Transilvania de trupul ţării”.
Apoi
au urmat alegerile în care Transilvania a avut întotdeauna un
comportament politic aparte. şi pozitiv şi negativ, în special cu ultima
ocazie.
Întotdeauna a existat, pe lîngă campaniile transilvane ale diferitelor partide
politice,
în 1992, 1996, 1998, inclusiv în ultimele alegeri cînd s-a spus că PRM a cîştigat
pe mîna Transilvaniei, iar asta a demonstrat faptul că există aici o identitate
sau o
cultură politică aparte. Molnár Gusztáv scria despre Transilvania, la un moment
dat, că este o regiune premodernă. Eu cred că identitatea transilvană este una
marginală şi una măcar schizoidă, adică dacă eşti ardelean eşti cel puţin, poţi
să fii
cel puţin maghiar, german, român, reformat, unitarian ş.a.m.d. Statisticile
arată
scăderea alarmantă a numărului germanilor şi al maghiarilor; rezultatele de la
ultimele recensăminte sînt concludente. Doream să-l întreb pe domnul Wittstock:
ar exista identitate transilvană fără maghiari şi fără german? Faptul că
germanii,
practic, nu mai sînt prezenţi în Transilvania ca pondere, ca putere, se simte şi
în
discursurile de la această întîlnire, căci prea puţin s-a vorbit despre germani
şi
despre rolul lor de pînă acum. Acuma nu mai
sînt, nu mai au putere ca să influenţeze
treburile în această regiune.
Aş
vrea să pun în discuţie acest aspect al scăderii numărului maghiarilor.
Există o tendinţă de dispariţie comunitară pe diferite motive în Transilvania, şi
recensămintele o arată. Pe lîngă politicile de asimilare şi de colonizare a
Transilvaniei,
pornite de comunişti sau, de fapt, după 1918, care sînt posibilităţile
de a regla sau de a
opri, de a stabiliza acest proces de disoluţie etnică?
Gabriel
Andreescu: Încep
cu cîteva observaţii generale, pentru ca pe urmă
să trec la cîteva impresii şi la comentariul lor.
Sînteţi
conştienţi că orice comunitate umană poate fi caracterizată printr-un
număr de indicatori; eventual acoperitori şi
semnificativi. Diferite comunităţi umane
sînt distinse prin valorile acestor indicatori. şansa ca valorile
indicatorilor unor
comunităţi precum ale Ardealului, Munteniei şi Moldovei să fie identice este
mult
mai mică decît probabilitatea ca indicatorii să fie diferiţi.
De
ce am amintit acest lucru? Pentru a spune că între a identifica diferenţe şi
a extrage consecinţe culturale şi politice din diferenţe este o distanţă mare.
Acesta
este contextul în care acţionează antreprenorii culturali. Există o distanţă
considerabilă în raport între indicatorii de cultură şi civilizaţie de la oraş şi
sat. şi
ce este cu asta? Care sînt concluziile din punct de vedere cultural şi politic
relevante
pentru comunitatea integratoare? Din această perspectivă ar fi de înţeles mişcarea
care pune în discuţie problema identităţii transilvane pentru a-i da o anumită
dimensiune culturală şi politică. Liga Pro Europa şi revista Altera sînt o
componentă
semnificativă a acestei mişcări.
Intervenţia domnului Gherman pe tema transilvană ar fi
fost mult mai puţin
evidentă şi ar fi
avut un efect mai mic fără acest cadru de dezbatere a problematicii regionale,
iniţiat cam la începutul anilor ’90. Cred chiar că dezbaterea pe care a iniţiat-o Gusztáv Molnár a
atins, spre orizontul alegerilor din 2000, maximul ei de
potenţialitate. Dacă te uiţi în urmă la ce s-a întîmplat între 1990 şi 2000,
vezi că
problema identităţii regionale în legătură
cu consecinţele politice ale diferenţelor
inerente dintre regiuni a fost o istorie de oarecare succes. În sensul că
a devenit o
dezbatere naţională; pentru că a creat cîţiva
lideri de opinie în această materie, suficient
pentru a depăşi punctul acela critic necesar unei mişcări afirmate la
nivel naţional.
Întrebarea ar fi ce s-a întîmplat după anul 2000 cu
această temă a unei identităţi
transilvane care să
se regăsească în consecinţe politice. În privinţa asta, aş veni cu
trei impresii.
Prima impresie ţine de un drum pe care l-am făcut recent
la Sighetul Marmaţiei,
trecînd prin
Tîrgu-Mureş. O poartă de intrare tradiţională în ţinutul Maramureşului.
Am văzut cîteva zeci de sate maramureşene. Aveam o imagine, am mai fost acolo
cu mulţi ani în urmă. Imaginea din amintire îmi revenea din cînd în cînd prin
fotografii, prin documentare. Ce am găsit în aproape toate satele pe care le-am
intersectat? Multe clădiri noi, majoritatea cu arhitectura pe care o găseşti şi
în
Bucureşti: case planturoase, pur şi simplu urîte. Acolo unde nu erau urîte, reuşeau
oricum să acopere spaţiul ogrăzilor, deci, practic, distrugeau spiritul spaţiului
maramureşean. Ce se întîmpla în vatra satului, se întîmpla cu biserica tradiţională.
Frumoasele
siluete ale bisericilor maramureşene erau sau lăsate undeva în margine,
se pierdeau undeva
în margine, sau erau complet dominate de noua biserică.O
biserică de beton. Ca în nici o altă parte, am văzut multă sticlă şi piatră,
care
practic reconstruia întregul spaţiu spiritual al satului. Ce am văzut în spaţiul
maramureşean nu era în nici un fel o afirmare a unei identităţi stilistice. Ci
invazia
lipsei de gust a Bucureştiului, ca să spun aşa, a politicii naţionale a
Bisericii
Ortodoxe. O imagine dezolantă, care într-un fel descrie competiţia de forţe
dintre
patina locală şi cea naţională.
Aceasta
a fost o primă amintire.
A
doua e de cu totul altă natură: evoluţia din ultimul timp a UDMR. Uninea
reprezintă minoritatea maghiară, dar şi un mod de a fi activ al spaţiului politic
transilvan în viaţa politică a Bucureştiului.
Istoria implicării UDMR în viaţa politică
este destul de sinuoasă. Oricum, după 1996 am văzut o schimbare, după părerea
mea în sens pozitiv, care a dus la această aproape paradoxală coalizare a UDMR
-executivă şi pe urmă numai legislativă –, cu partidele aflate la putere, cu
partidele
româneşti. Este într-un fel o istorie de succes care, desigur, presupunea ca
formaţiunea maghiară să realizeze un anumit
compromis cu formaţiunile româneşti;
să se anexeze la temele naţionale reprezentînd interesele minoritare şi,
într-o
anumită măsură, exprimînd civilizaţia regională de unde venea.
După
anul 2000 ceva substanţial s-a schimbat. UDMR-ul rămăsese o prezenţă
pro-democratică indiscutabilă în toată perioada 1990-2000. Nu numai că perioada de opoziţie a
UDMR-ului a fost, prin natura sa, o legitimare a intereselor maghiare.
Dar fusese, consecvent, şi una de legitimare a valorilor democratice.
Or,
din 2001, susţinerea de către udemerişti a PSD pare să fi devenit totală.
Ceea ce pînă la un punct este de înţeles în mecanismul unei alianţe, care
presupune
nu numai că primeşti, dar şi că dai. UDMR a votat o succesiune de norme
juridice
din ce în ce mai ameninţătoare. Încep cu acea faimoasă lege a secretului de
stat şi
de serviciu; pe urmă atitudinea faţă de delictele de presă din care legea Paşcu
este
doar o componentă. Acum o iniţiativă de creştere a numărului de membri necesari
constituirii unui partid peste orice limită compatibilă cu dreptul de asociere
politică.
Ei bine, toată această succesiune de norme care pun o problemă de fond pentru
democraţia românească a fost susţinută de către UDMR. Practic, maghiarii şi
formaţiunea lor reprezentativă îşi pun umărul la o politică cu o logică
autoritaristă.
Ca orice logică autoritaristă, aceasta nu are în vedere distincţii, nu
promovează
diferenţele şi cu atît mai puţin identităţile regionale. Societatea plăteşte
global.
Toţi plătim, inclusiv maghiarii. Inclusiv ziariştii maghiari stau sub ameninţarea
delictelor de presă. Dacă pînă în 1990 minoritatea maghiară, şi într-un fel
civilizaţia
regională pe care o reprezenta într-o măsură au reuşit să impună vocea
Transilvaniei
la Bucureşti, astăzi, în mod paradoxal, UDMR-ul a reuşit să impună, din punctul
meu de vedere, vocea Bucureştiului în Transilvania.
A
treia situaţie pe care aş vrea să o amintesc iese din seria celor anterioare.
Am
ales-o tocmai întrucît arăta că trebuie să privim în multe feluri problemele
identitare şi modul în care identitatea se asociază cu politica. Mă refer la un
recent, nefinalizat, război cultural. A fost trezit de o carte intitulată Omul
recent.
Cartea nu contează atît în sine, dar contează ca fenomen cultural, care a
reuşit să
coalizeze şi să separe comunităţile intelectuale. Omul recent este (1) o
carte de
ontologie, (2) de metodologie intelectuală şi (3) de filosofie socială. Din
punctul
meu de vedere, care, desigur, poate fi contestat, Omul recent este o
carte narcisiacă,
de un diletantism superior, dar mai mult
decît orice, din perspectiva unei comunităţi
care discută problemele identitare ale Transilvaniei, o carte profund
reacţionară
prin atitudinea sa homofobă, antiminoritară şi peste toate, antiumanistă.
Aceste
observaţii au fost enunţate cu o minimă argumentare, posibilă la nivelul unor
articole de revistă, în două numere ale revistei Observatorul Cultural din
Bucureşti.
Au scris despre ea în termenii de mai sus circa 8-9 persoane. Împotriva s-a
declanşat
campania marii majorităţi a revistelor culturale din Bucureşti, incluzînd Cuvîntul,
România literară, Revista 22, dar şi altele cum este şi Orizontul din
Timişoara.
Întrebarea
pe care o propun acum este următoarea: cum tratează acest război
cultural din Bucureşti o revistă a identităţii
transilvane precum Provincia. Deci expresia
cea mai pregnantă a gîndirii transilvane, expresia ei cea mai elaborată?
Cum anume
logica regională se reflectă în
interpretarea a ceea ce se întîmpla la Bucureşti? Provincia
s-a implicat prin două intervenţii. Una aparţine domnului
Cistelecan, care prezintă cele
două atitudini de pe o poziţie absolut neutră; care doreşte să îşi asume o
neutralitate
deplină. Ca faţă de
un război între UDMR şi PRM. Ceva de genul: UDMR e rău
pentru că face aşa, PRM e rău pentru că
face altminteri. Al doilea text este însă mult
mai clar. Aparţine unui tînăr pro-patapievician. Acesta a absorbit
spiritul atitudinii
intelectuale din Omul recent. Arată
aceeaşi aroganţă ofensivă a diletantului. Genul de
aroganţă pe care oamenii politici de la Bucureşti l-au avut-o
întotdeauna în materia
problemelor transilvane. Vreau să spun prin asta că războiul cultural de la
Bucureşti
are relevanţă pentru atitudinea intelectuală
de la Cluj şi de la Tîrgu-Mureş. Îmbrăţişarea
atitudinii intelectuale aflată în
ofensivă la Bucureşti nu vine în întîmpinarea seriozităţii
cu care un intelectual trebuie să-şi trateze de aproape şi în cunoştinţă
de cauză
problemele identitare.
Am
vorbit, iată, despre trei impresii. De ce? Pentru a le sintetiza sub forma
unui sentiment de ultimă oră. Anume, că astăzi, în anul 2002, ne aflăm mai puţin
în faţa unei probleme transilvane – această sintagmă a lui Gusztav
Molnár, care,
probabil, va rămîne în istorie –, cît a unor probleme de fond. Prin ameninţările
ei,
puterea concentrată de la Bucureşti domină şi marginalizează rafinata,
detaliata şi
nuanţata discuţie privind identitatea transilvană versus celelalte
identităţi.
Bakk
Miklós: E greu să
fii ultimul, pentru că s-au auzit aici cîteva concluzii
foarte provocatoare
cărora, deşi n-am dorit, nu pot să nu le dau cumva şi un răspuns
în scurta mea
intervenţie pe care iniţial am gîndit-o altfel.
Domnul
Wittstock, cel care a luat primul cuvîntul, a citat din rezoluţia de la
Alba Iulia la care într-un fel s-a referit şi Gusztáv Molnár, spunînd că
identitatea
politică ce se doreşte a fi construită în Transilvania trebuie să se bazeze pe
identităţi
culturale existente. Această rezoluţie de la Alba Iulia, dacă o aşezăm într-un şir
istoric, a fost ultimul act al unei evoluţii politice central-europene din
istoria
Transilvaniei.
Ce
a determinat această evoluţie? Hotărîtor pentru evoluţia politică şi istorică
a modernităţii a fost că modernitatea politică a introdus ideea contractului
social,
şi anume, modernitatea care a fondat existenţa unităţilor politice statale pe
un
contract al tuturor cetăţenilor din statul respectiv.
În
Europa Centrală ideea federală – despre ideea federală vorbesc ca despre
o tradiţie central-europeană în perioada premergătoare modernităţii politice –,
a
configurat şi un alt tip de contract social, un fel de contract între comunităţi.
Rezoluţia de la Alba Iulia a fost o ultimă încercare de a da un contur politic
unui
contract social între comunităţi. Această chestiune a eşuat şi istoria României
moderne din acest moment poate fi văzută ca o serie de încercări politice de a
integra această societatea multietnică din Transilvania, a formelor istorice de
convieţuire dintre culturile transilvane, în modernitatea iacobină a
contractului
social între indivizi, model care, după cum spunem noi şi după cum se ştie,
este, de fapt, modelul
statului naţional în sens occidental. Problema este – ceea ce
discutăm şi azi, după eşuarea acestor proiecte de după ultima încercare a
federalismului de tip central-european –, cum să reconstruim această identitate
politică de la datele identităţilor culturale? În perioada trecută a ultimilor
5-10
ani, de cînd transilvanismul cultural şi politic a apărut în discursul public,
am
întîlnit o serie de evaluări privind şansele acestei reconstrucţii.
Ţin
minte, era în ’97, tot într-o întrunire organizată de Liga Pro Europa la
Cluj în care s-a dezbătut acel număr din Altera, care era destinat
problemei
transilvane, Sorin Mitu – apreciatul istoric din Cluj – spunea la acea
întîlnire că el
nu vede nici o şansă în reconstrucţia identităţii transilvane pentru că
modernizarea
socialistă a nivelat, a masificat complet societatea transilvană. Vedem exact
aceleaşi
blocuri, aceleaşi cartiere post-socialiste sau post-comuniste, pe care le vedem
şi
la Bucureşti; întîlnim exact aceleaşi mentalităţi cotidiene de acomodare cu
existentul social, ceea ce se poate constata de la Iaşi pînă la Arad, deci nu
există
nici un fundal pe care am putea să ne bazăm în reconstrucţia identităţii
transilvane.
Iată că această poziţie este reiterată într-un plan mai complex şi de domnul
Andreescu – cel puţin eu aşa am înţeles această intervenţie – că nu există şanse
de
reconstrucţie regională prin diferenţele mobilizabile ale societăţilor locale
sau
regionale, datele iniţiale ale unei astfel de reconstrucţii fiind compromise.
Aş
dori să vorbesc în intervenţia mea despre două planuri ale şanselor
reconstrucţiei,
care, după mine, totuşi, există. Pe de o parte, n-aş vrea să părăsesc
– şi acesta este primul plan, planul percepţiei vieţii cotidiene, care a fost
folosit în
contraargumentările expuse – procesele vieţii sociale existente şi ale
mentalului
care le produce din Transilvania, procese care, totuşi, sugerează că această
regiune
este diferită. Una este chestiunea economică, care a fost dezbătută zilele
trecute.
Eu nu doresc să dau un verdict în mult disputata problemă, dacă Transilvania
produce mai mult sau mai puţin, atrage mai mulţi investitori sau mai puţini, aş
vrea însă să meditez puţin asupra dimensiunii culturale a investiţiilor străine.
Din
păcate n-am adus acea statistică – dar ea există – care arată foarte clar că
investiţiile,
şi este vorba nu de marele capital, de societăţile multinaţionale, ci de
investiţiile
mai mici, care sînt, de fapt, investiţii pilot pentru marele capital în
Transilvania,
sînt de origine central-europeană, mai degrabă, prin mici investitori din
Germania,
Italia, Ungaria, în timp ce în restul României, în Vechiul Regat, se poate
constata,
în contrapondere, o infuzie sau o apariţie masivă a micului capital sirian,
turcesc
ş.a.m.d. Este o diferenţă culturală care, totuşi, dă de gîndit şi, într-o
perspectivă,
înseamnă o posibilă dezvoltare strategică diferită a spaţiului transilvan.
Ar
fi o altă chestiune interesantă, care merită să fie investigată. Eu parţial am
investigat-o, parţial am impresii nesistematizate în această problemă. Este
vorba
de orientarea cultural-politică a comunităţilor locale, cea ce se manifestă,
printre
altele, prin relaţiile cu oraşele înfrăţite. Este destul de clar şi aici, şi
verificabil statistic că spaţiul
transilvan în privinţa parteneriatelor inter-oraşe, inter-comune
este clar orientat spre spaţiul central-european şi spre spaţiul Europei
occidentale.
Această chestiune la ora actuală nu ştiu dacă are importanţă în privinţa
proceselor
macro-politice, dar trebuie să ştim că aceste relaţii sînt canale de asimilare
a unor
modele de dezvoltare comunitară. Începînd de la banala chestiune de organizare
internă a primăriei pînă la modele ce privesc cooperarea dintre sectorul public
şi
privat. Sînt o serie de modele occidentale care prin aceste canale sînt
importate şi
asimilate. Este un domeniu al dezvoltării necercetat pînă acuma în România, dar
care pe termen lung are o importanţă deosebită.
Ultima
chestiune pe care vreau să o ridic aici, ţine de un alt plan. Ţine mai
mult de istorie, de permanenţa istoriei. Este vorba de – cum am discutat despre
aceasta şi în paginile revistei Provincia – de modelul consociaţional,
care în acele
tipare istorice central-europene, după unii premoderne, a existat într-o
instituţionalizare foarte elaborată chiar pînă la epoca modernităţii. Eu cred că
aceste
modele consociaţionale la nivelul şi în substratul cotidian al convieţuirii şi-au
prelungit valabilitatea. Ele s-au salvat în Lebenswelt-ul transilvan, în
diferite forme
private de a respecta alteritatea. Foarte interesant este faptul că sîntem
tentaţi să
credem că istoria ultimilor 150 de ani a şters tradiţia competitivităţii naţionale.
Nu a şters-o. Tradiţia competitivităţii naţionale – pentru că şi aceasta are o
tradiţie
– practic, s-a mixat cu aceste forme de convieţuire. S-ar
putea da o serie de exemple,
dar mai degrabă eu
cred că este un domeniu de cercetare pentru sociologie. Ceea
ce putem spune este că s-a păstrat o continuitate prin forme de convieţuire şi
competiţie cotidiană.
Aici
mă opresc cu această analiză. Vreau să spun că specificul transilvan, în
procese reale care generează procese identitare şi au la bază un substrat
mental
sau identitar, există, dar sînt nişte procese lente ale istoriei, care, pînă la
urmă, îşi
vor prezenta efectul şi în politic. Pînă atunci noi ne punem problema construcţiei
politice transilvane. Ieri s-au creionat cîteva modele plecînd de la paleta de
partide
sau sisteme de partide existente din România şi, în mare grabă, s-a creionat şi
o
coaliţie foarte interesantă privind colaborarea sau coaliţia a trei forţe
politice care
ar reprezenta transilvanismul. Este vorba despre mişcarea Liga Pro Transilvania,
este vorba de reînnoirea PNŢCD-ului şi este vorba despre proiectul
transilvanist
al Blocului Reformist, şi această coaliţie,
care ar putea fi înjghebată pînă la alegerile
locale, ar fi o primă apariţie a unei forţe transilvane.
Ei bine, ieri s-a analizat foarte concret în planul fiecărei
forţe politice în ce măsură
este
realizabilă această coaliţie. Eu vreau să analizez posibilitatea unei asemenea
coaliţii
din
punctul de vedere al deconstrucţiei politice a celorlalte forţe. Vreau să
analizez de
exemplu
traiectul posibil al UDMR în următorii doi-trei ani. Este foarte clar că UDMR
a ajuns la un punct de cotitură; o cotitură care trebuie să aibă loc în următorii
ani. Aici
mă raliez şi
punctului de vedere critic expus de Gabriel Andreescu, dar eu în acest eşec al UDMR văd
epuizarea unei paradigme. Această paradigmă care s-a epuizat
total pînă în zilele noastre eu aş numi-o
„paradigma comunitară”. Demersul politic pe
baza acestei paradigme a avut, de la formarea UDMR şi pînă în aceste zile, două
faze
distincte. Prima fază a fost cea a
elaborării ideologice şi a reprezentării acestei ideologii
din punct de vedere politic al paradigmei comunitare. Este vorba de
programele de
autonomie despre care s-a vorbit ieri aici şi care au oferit o viziune pînă în
’95
comunităţii maghiare asupra viitorului şi
asupra demersului UDMR, care se bazează
pe această imagine de viitor.
A doua perioadă a acestei paradigme comunitare a fost acţiunea
politică nudă a
UDMR pe baza legitimităţii dobîndite prin votul masiv al comunităţii maghiare
de la
alegere la alegere. Administrînd capitalul politic obţinut în baza acestei
legitimităţi,
UDMR a devenit unicul administrator al legăturii comunităţii maghiare cu
guvernul
central din Bucureşti
şi din Budapesta, şi a devenit un fel de mijlocitor în triunghiul
comunitatea maghiară – Bucureşti – Budapesta al intereselor comunitare. şi
această
perioadă a acestei politici, reprezentată de Markó Béla şi Frunda György, pare
să fie
epuizată. La baza epuizării acestei paragidme stau două cauze. O dată este
vorba
despre sfera civilă maghiară din Transilvania, care s-a structurat destul de
bine şi sînt
semne că în următorii doi-trei ani aceasta va voi să-şi dobîndească o autonomie
faţă
de demersurile politice ale UDMR, iar a doua este presiunea asupra UDMR,
constatîndu-se
situaţia care se vede acum, după recensămînt. Este foarte clar că este o
involuţie
numerică a comunităţii maghiare şi problema strategică ce se pune este
următoarea:
ce se poate face ca această comunitatea maghiară să nu intre într-un proces
de dezagregare şi emigrare cum s-a întîmplat la începutul anilor ’90, dar şi
mai înainte,
cu
comunitatea germană. Aceasta este o spaimă comunitară. Procesul demografic recent, constatat prin
recensămînt impune o regîndire fundamentală a construcţiei
instituţionale care deserveşte nevoile comunităţii maghiare. Această construcţie
instituţională nu mai poate fi gîndită pe acea paradigmă comunitară despre care
am
vorbit, deci definind într-un fel centralist şi universalist care sînt nevoile
valabile în
tot arealul transilvan al comunităţii
maghiare. Sînt cel puţin două zone geografice
distincte cu populaţii masive
maghiare, care au evoluţii din ce în ce mai diferite. Este
vorba despre Secuime, care necesită o strategie instituţională, şi este
vorba despre
maghiarimea din Partium, deci din zona
Oradea, Satu Mare, care iarăşi are nişte nevoi
de dezvoltare instituţională, dar
problemele ei se vor pune în termenii unei cooperări
transfrontaliere. Acestea sînt cele
două date care necesită o regîndire a strategiei UDMR,
iar această regîndire, cred eu, este şi un bun început sau un termen de
început în
privinţa construcţiei unei idei transilvane.
Gabriel
Andreescu: În
legătură cu identitatea transilvană – care este în sine
un subiect de dezbatere –, aş spune doar următorul lucru: pentru mulţi,
identitatea
transilvană înseamnă identitate central-europeană. Un spaţiu de civilizaţie în
care spiritul
contractului are o demnitate pe care nu o regăseşti în alte părţi. Nu cunosc,
din păcate, evaluări ai indicatorilor civilizaţiei „contractului”. Cum arată în
Transilvania spiritul contractului în raport cu ceea ce se întîmplă în
Muntenia, de
exemplu? Sau cum este calitatea spaţiului de afaceri la Cluj şi Tîrgu-Mureş
comparativ cu Iaşi şi Vaslui? Singura experienţă pe care am avut-o, netă şi
convingătoare, a fost experienţa de la Odorheiul Secuiesc. Acolo am descoperit
o
calitate a spaţiului de afaceri şi, respectiv, a contractului foarte înaltă
probată
ferm prin eficienţa economică. Teritoriul acela era, într-adevăr, rupt de
autoritatea
statului român în sensul că funcţiona bine.
M-am
referit la UDMR ca „reprezentant al comunităţii maghiare” în sensul
cel mai tehnic al cuvîntului: formaţiune care a preluat marea majoritate a
voturilor
maghiarilor la alegeri şi, ca atare, s-a legitimat pentru a-şi propune
programul în
Parlament. În nici un caz nu am vrut să spun că am echivala UDMR cu opţiunile
comunităţii maghiare ca atare. Însă, aşa cum domnul Miklós Bakk a spus, cred că,
în acest moment, problema reprezentativităţii se pune în noi termeni.
Rezultatele
ulitmului recensămînt au, după părerea mea, un oarecare dramatism. Trecem prin
epoca în care maghiarii din Cluj au coborît sub 20%; în care Tîrgu-Mureşul a
devenit majoritar românesc. Cred că asta pune o problemă a reprezentării
comunităţii maghiare în perspectivă, a programelor ei. Chestiunea reprezentării
este legată de
programele pe care UDMR le oferă. În orice caz, aş întîmpina o mai
nuanţată filosofie a
descrierii propriei comunităţi, o adaptare – în sensul
dumneavoastră, – o luare în evidenţă a ceea ce se întîmplă în Partium, în zona
secuiască şi a componentei identitare teritoriale specifice în ansamblul
problematicii comunităţii. Astfel de lucruri ar putea să devină elemente
relevante
în politica de reprezentare la nivel local. În schimb, mi s-ar părea extrem de
dăunător ca la alegerile parlamentare, din cauza confruntărilor interne,
comunitatea
maghiară să nu poată să-şi trimită în Parlament un număr proporţional de
membri;
să coboare sub 5% şi, deci, să aibă doar un maghiar care să vorbească în numele
comunităţii. Cred că trebuie multă raţiune politică din partea diferitelor
tendinţe
care se confruntă acum în UDMR ca să se evite o astfel de evoluţie. Deci, maximum de competiţie la nivel local, dar nu
distrugerea acestei reprezentări comunitare
în spaţiul politic general. Atît de importantă cît a fost şi cît va mai
fi.
În
ce sens UDMR a impus reguli de la Bucureşti? Din punctul meu de vedere,
există, aş spune, o ierarhie a drepturilor, libertăţilor şi valorilor civice şi
politice.
Valorile civice şi politice generale, cele fundamentale, cum le numim noi, sînt
o
precondiţie pentru toate celelalte. Valorile identitare nu spun multe într-o
lume în
care domnesc reguli autoritariste. Să ne gîndim la ce însemna Regiunea Autonomă
Maghiară în perioada comunistă. Ce relevanţă avea autonomia pentru demnitatea
şi statutul maghiarilor din această regiune? Elementul totalitar comunist
domina
complet diferenţele sau problematica identitară. Asta este viziunea mea. şi în
sensul acesta, politica
UDMR de împingere a sistemului legislativ-politic românesc spre
forme de democraţie de faţadă mi se pare, de fapt, un joc făcut tendinţelor
autoritariste şi centralizatoare de la Bucureşti. În sensul acesta am spus că
UDMR
ajută la impunerea unor reguli făcute la Bucureşti. Ele, de altfel, puteau să
fie
făcute şi la Vaslui. Contează caracterul lor antidemocratic şi, deci, împotrivirea
la
identităţile individuale şi locale.
Szokoly
Elek: Aş vrea să
amintesc tuturor că subiectul identităţii regionale
este foarte strict legat de un alt subiect pe care l-am dezbătut într-un
atelier acum
două zile, şi anume: globalizarea. Mai precis influenţa globalizării asupra
identităţii
regionale. Cred că trebuie să punem şi în acest context subiectul pentru că, ştim
foarte bine, globalizarea – cel puţin aşa am stabilit în cadrul acelor
dezbateri iar
recent şi domnul preşedinte Iliescu a subliniat acest lucru, deci nu avem
motive să
ne îndoim – vine, vine, trece peste noi, de vrem, de nu vrem, de ne place, de
nu ne
place, ca un tăvălug care ne calcă şi care are ca efect, printre altele, şi
simplificarea,
depersonalizarea, sărăcirea identităţilor specifice de pe tot globul pămîntesc.
Este
un proces inevitabil, cum toată dezvoltarea, de fapt, a umanităţii a dus,
printre
altele, şi la o anumită simplificare, „sărăcire”, standardizare, reducere a
complexităţii formelor de organizare socială, reducere la un numitor comun a
valorilor noastre
fundamentale. Înseşi normele noastre democratice sînt nişte norme
mult simplificate faţă
de cele pe care le practicau strămoşii noştri şi le mai practică
şi astăzi diferite popoare în ungherele mai umbrite ale Terrei. Oricum,
consider că
regionalismul este într-un fel o confruntare cu efectele negative ale globalizării,
pentru că această tendinţă spre surprinderea identităţii, a specificităţilor
locale şi
regionale, printre altele chiar şi cele etnice, naţionale şi lingvistice este o
reacţie,
este o compensare firească a acestui trend necesar dar reducţionist. Dacă ne
gîndim
doar la exemplul Statelor Unite unde există încă din anii ’60 un adevărat
proces al
renaşterii vechilor identităţi, al căutării rădăcinilor identitare. Chiar s-a
pomenit
aici în zilele trecute de romanul Rădăcinile după care a fost turnat şi
serialul cu
acelaşi titlu, în care populaţia de culoare afro-americană îşi căuta rădăcinile
din
Africa. Dar aceeaşi căutare avea loc şi în Europa, unde diferiţi cetăţeni
americani
îşi descopereau strămoşii de diferite etnii, ceea ce este, totuşi, un proces de
redefinire a identităţii specifice. Cred că aceste procese obiective trebuie să
le
luăm în considerare alături de trendul opus al globalizării.
În legătură cu identitatea regională, identitatea
transilvană. Scrisesem în volumul
Problema transilvană că identitatea specifică nu trebuie căutată neapărat în
elementele
epidermice,
cu mare vizibilitate superficială cum sînt jucătorii de table sau şeptic din
cartierele
impersonale de blocuri din marile aglomeraţii urbane socialiste. Există destule
elemente de
profunzime, care ca un curent subteran invizibil determină de fapt
manifestările de suprafaţă. şi l-am citat pe Wallerstein care numeşte acest
curent fenomen
geo-cultural, definit
prin „acele elemente ale structurii socio-istorice
profunde, mai puţin vizibile, dar care sînt cele mai durabile şi care recompun
de
fiecare dată sistemul de suprafaţă în funcţie
de structura de profunzime.” Una
dintre
notele caracteristice ale acestui fenomen geo-cultural ar putea fi
tocmai cel subliniat
de Gabriel Andreescu privind cultura contractualităţii. Fenomenul alienării din
societatea modernă, a depersonalizării, a
masificării, manifestări din păcate inevitabil
asociate globalizării îşi găseşte în mod firesc un eşapament în
afirmarea identităţilor
specifice, a unicităţilor în lumea naturilor globalizate. Energiile identitare,
inclusiv
cele de identitate regională, pot constitui
astfel forţe mobilizatoare semnificative într-o lume dizolvată într-o uniformitate standardizată.
După
1989 toată lumea a descoperit că privatizarea este leacul unic pentru
redresarea economică a societăţilor post-comuniste. Pare să fie o descoperire
de
bun simţ care nu mai necesită explicaţii
ontologice. Efectul mobilizator al conştinţei
proprietăţii, propri naturii umane, este unanim recunoscut în cazul
individului. În
acelaşi timp este profund contestat acelaşi efect stimulativ în cazul comunităţilor
locale sau regionale, preferîndu-se dizolvarea acestora într-o mare masă naţională
abstractă, aidoma celei comuniste colectiviste, respinse categoric cu puţină
vreme
în urmă. Acest paradox mentalitar, care nu este unic în perioada de tranziţie,
nu
face decît să conteste pe plan comunitar ceea ce susţine pe cel individual. Or,
legile eficienţei
economice nu iartă pe termen lung o astfel de contradicţie
neproductivă, preţul
fiind plătit de noi toţi.
Al.
Cistelecan: Întrebările
„generale” se învîrt în jurul acestei identităţi
transilvane, pe care, în mod substanţial, aş defini-o ca una dilematică. Mai
mult
decît dilematică, poate chiar dramatică. Eu cred că sînt două aspecte de fond
în
această identitate transilvană. şi anume, ea poate fi definită, în latura ei
pozitivă,
ca o simplă nostalgie şi ca un proiect recesiv de recuperare a valorilor, pe
care
unii dintre noi se străduiesc acuma să le reactualizeze şi să le reinvestescă
cu un
potenţial pozitiv în viitor. În constructul acesta „transilvan”, inclusiv, să
admitem,
ca „naţiune de voinţă”. Partea negativă a acestei identităţi – dar care se
manifestă
azi mult mai impetuos – e ceea ce eu aş numi identitatea de resentiment sau ca
resentiment. Ea a existat, desigur, dintotdeauna în cadrele României moderne;
însă mai degrabă latent sau exotic. Acum există
însă o formă incisivă de resentiment
faţă de centralitate sau faţă de centralism. Astăzi, capitalul mai
activ, în procesul
acesta de definire identitară a ardelenilor, este chiar acesta – adică cel
resentimentar.
Toate procesele – şi istorice, şi identitare, şi spirituale – sînt fluide. Au o
dialectică,
pînă la urmă, imprevizibilă. Dar în fiecare subzistă un fond. Au o perenitate
dincolo
de această fluiditate a lor. Identitatea este întotdeauna ceva ce doarme liniştit
pînă
este provocată. Identitatea răspunde la provocare. Din acest punct de vedere,
este
întotdeauna mai degrabă „reactivă”, decît propriu-zis activă. Asta înseamnă că şi fondul acesta
resentimentar din identitatea transilvană răspunde la o provocare,
respectiv la o frustrare. El se manifestă ca o exasperare. Deocamdată proiecţia
politică, prezumată şi aici, se bazează, cred eu, mai degrabă pe această turnură
resentimentară a identităţii. Or, problema, cînd e vorba de o construcţie într-adevăr
temeinică, e implicarea celeilalte părţi, a celei „pozitive”, din structura
acestei
identităţi, să zicem duale, deocamdată. Problema e cel puţin aceea de a
pozitiviza
această frustrare, această exasperare. Care poate fi de durată, e adevărat, dar
de
puţină încredere ca material de construcţie. În plus, în istorie durata de 50
de ani
e un moment, durata de 30 de ani e o clipă. Cum să reactualizăm noi acele
valori
nostalgice, care au existat sau n-au existat, aceasta n-are nici o importanţă.
Sînt
ele ficţiune sau sînt documentate istoric? În mintea noastră, în psihicul
nostru, ele
funcţionează ca nişte valori pe care le-am pierdut şi faţă de care nutrim
nostalgia
reactualizării. Asta mi se pare mie schizoidia, ca să repet un termen de la
Marius,
din identitatea transilvană. Faptul că ea, acum, este mai mult negativă, e mai
mult
frustrată, e mai mult exasperată, dar are, totuşi, nostalgia pozitivităţii ei.
Or, această
pozitivitate e toată în trecut.
Şi
acum mă întorc şi la întrebarea care mi-a fost adresată direct: cînd va fi şi
la
noi „castrată” istoria? Sigur, era o
expresie mai apăsată pentru un fel de pozitivizare a
istoriei. A istoriografiei, de fapt. Acest lucru se întîmplă în toată
istoriile europene,
care au trăit şi ele
din conflictualităţi foarte puternice, dar în care conflictualitatea,
negativitatea
istoriei nu mai este protagonistul manualului de istorie. Istoria care se
studiază prin occident nu e mincinoasă, dar
este uşor sedată. Marele potenţial conflictual
dintre Franţa şi Germania, de pildă, nu e evacuat din istorie, dar el nu
mai este
protagonistul acestei istorii care a căpătat
o dimensiune formativă. Duşmăniile trecutului
nu sînt folosite pentru a creea
idiosincrasiile viitorului. Istoria vrea să formeze cetăţeni
pentru un viitor în care neamţul şi
francezul să lucreze împreună într-un proiect. şi s-ar părea că lucrează deja. şi noi sîntem, cu ungurii, într-o situaţie
similară. Vrem să
ajungem să lucrăm împreună într-un proiect.
Nu numai într-un proiect ardelean local,
campanilist, ci chiar într-un
proiect central-european, mai de anvergură. Într-un proiect
european, să zicem. Or, istoria noastră nu-i încă sedată. Bancul acela
cu Ion, care a
aflat ieri că ungurii i-au tăiat capul lui
Mihai Viteazul şi apoi se supără pe János, este
încă activ în mentalitatea noastră, în felul în care ne valorificăm, ne
„actualizăm”
istoria. Însă cred că şi proiectul european şi interesele noastre de bunăvecinătate
cu
Ungaria şi interesele de rezolvare a oricăror tensiuni în interiorul arealului
românesc
ne vor împinge spre această istorie mai blîndă, mai pozitivă, mai aptă pentru a
fi
suportul unui viitor de conlucrare. Nu
înseamnă că istoricii vor minţi, că vor trece cu
vederea unele evenimente „neconvenabile” acestei conlucrări; vor putea însă arăta
şi
că ungurii şi românii au mai făcut şi
lucruri bune împreună. Nu doar că s-au căsăpit, de
cîte ori au avut prilejul, unul pe
celălalt. La urma urmei, oricît s-au duşmănit, nu ne-au
lăsat moştenire o Transilvanie în care nu stă piatră pe piatră. E, totuşi,
o provincie competitivă,
cu oarece ştaif. Sînt destule fapte şi la acest capitol pozitiv. Mici şi mari.
Amintesc doar atît:
primele cărţi româneşti, primele tipărituri româneşti au fost
„sponsorizate” fie de principi unguri, fie de bogătani saşi. E, totuşi, un
lucru făcut
împreună. Un lucru pozitiv. Mai sînt şi
altele. Nu doar consecinţele unor conflicte sînt
importante. Eu cred că istoria – pentru că ea lucrează în primul rînd
asupra memoriei
– e un factor important în relansarea unui proiect.
Bakk Miklós: Aş vrea să reflectez asupra a trei
chestiuni. Una este cea a alegerilor
locale, şi anume dacă
există un clivaj urban – local. Eu cred că există în toată ţara şi
dacă există specificitate transilvană, ea nu constă în faptul că acest clivaj
nu există, ci
că acest clivaj, eventual, arată puţin
altfel. Deci, toate scorurile electorale care au avut
loc în România şi care au reprodus
acele diferenţe pe care le-am interpretat mai mulţi,
chiar şi cu trimitere la Huntington, toate aceste diferenţe se manifestă
cu o geometrie
variabilă în decursul celor trei sau patru alegeri care au avut loc în România.
Deci, s-au modificat proporţii, dar proporţia între
proporţii este interesantă. Nu vreau să vorbesc
despre cifrele globale. Două chestiuni în legătură cu acest subiect aş
vrea să aveţi în
vedere. Una a fost pomenită ieri, şi anume faptul că cel mai mare număr de
votanţi
care nu-şi găsesc reprezentant în Parlament
se află în Transilvania de Sud. În judeţele
Braşov, Sibiu şi Alba, aici numărul
de voturi pierdute, acele voturi care n-au reprezentant
în
Parlament, ajunge pînă la 40%. Este între 30-40%. Acest spaţiu sud-transilvan
din
punct
de vedere politico-electoral este în căutarea eroului pierdut. Cealaltă
chestiune
ţine
de semnificaţia modului de alegere a primarilor din oraşe mari transilvane.
N-am
statistica la
îndemînă, dar am făcut-o la vremea respectivă şi s-a văzut foarte clar că
diferenţa între votul primarilor şi votul
dat pe spectru politic pentru consiliul local în
Transilvania este mai mare. Primarul iese puţin din tiparele consiliului local
faţă de
cel din Vechiul Regat. În Vechiul
Regat se reproduce atît privind alegerea primarului,
cît şi a consiliului local cam acelaşi logică de partid. În Transilvania
se pot constata
nişte diferenţe. Fenomenul acesta se datorează votului divizat – split-vote: un
vot se
dă la consilieri şi celălalt pentru primar
– care în Transilvania este mai pregnant. Care
este semnificaţia acestui fapt? Semnificaţia – aceasta este interpretarea mea –
constă
în nevoia de promovare a unei viziuni asupra comunităţii locale. Comunitatea
locală
îşi doreşte să aibă o viziune despre
viitorul ei propriu de comunitate locală, iar aceasta
este mai pregnantă în Transilvania. Unde vom ajunge noi, cu localitatea noastră
peste
10 sau 30 de ani? Aceste viziuni nu pot fi reproduse numai de logica de
partid, aici
intervine şi logica personalităţilor, a primarului. Pentru că aceste viziuni
diferite în
competiţia primarilor apar. Competiţia
primarilor şi abaterea acestei competiţii de la
competiţia pur partinică reflectă acest lucru.
Cealaltă
întrebare s-a referit la eşecul UDMR. Spunînd aşa, probabil m-am
grăbit, este vorba mai degrabă de nişte probleme acumulate ale UDMR-ului. Una
este a deficitului democratic pe care l-a semnalat domnul Andreescu şi care,
într-adevăr, există în
prestaţia de după 2000. Cealaltă chestiune este legată chiar de
problema aflată în discuţie: reprezentarea interesului transilvan. Nu se face
în
modul adecvat şi nu se face cu ponderea dorită. Iar a treia chestiune, legată
de
acest lucru, este relaţia din ce în ce mai
paternalistă a Uniunii Democratice Maghiare
faţă de societatea civilă maghiară. Toate acestea, luate împreună, pe de
o parte
sugerează că continuarea acestei politici îndreaptă Uniunea spre un eşec – în
acest
sens am vorbit de eşec –, iar interpretarea acestui posibil eşec am făcut-o în
sensul
epuizării unei paradigme.
În
final, chestiunea ridicată de doamna Smaranda Enache: naţiunea de voinţă.
Eu prin naţiunea de voinţă înţeleg – încerc să formulez cît se poate de simplu
-
voinţa convergentă a comunităţilor naţionale, în sens cultural, de a crea un
context
sau un cadru politic transilvan comun. şi sînt două chestiuni definitorii în
această
problemă: sistemul instituţional sau Constituţia Transilvaniei. Să existe un
proiect
comun şi să se realizeze acest proiect şi, în privinţa acestui proiect, nota
definitorie
o găsesc în acea contractualitate sau egalitate a acestor comunităţi naţionale
care
să fie reglementate în termeni constituţionali şi în formă instituţională după
modele
care există, chiar şi la ora actuală, în regiuni constituţionale. Aceasta este
pentru
mine naţiunea de voinţă. Voinţa convergentă, dacă se reuşeşte să fie formulată
într-un proiect
politic, de a realiza acest cadru politic.
Horváth
István: Aş dori
să adaug cîteva elemente total disparate referitoare
la întrebarea privind fundamentul
sociologic al diferenţelor transilvane. Doar cîteva,
fără ca să comentez în detaliu.
Mă
refer acuma, de exemplu, la recensămîntul din ’92. În ceea ce priveşte
căsătoriile mixte din România, acestea reprezintă 2% din total căsătoriilor. În
Transilvania acestea reprezintă 7%.
24,7
dintre cei care s-au declarat români – care trăiesc în Transilvania – au
avut un contact intim cu limba maghiară. Acest lucru înseamnă că bunica sau
unul
dintre părinţi au vorbit în copilărie ungureşte.
16,7%
dintre români declară că ştiu atîta ungureşte cu cît se poate purta o
conversaţie formală, într-un registru limitat.
În
ce priveşte cei proveniţi din căsătoriile mixte, ei sînt într-o situaţie
dihotomică. 2/3 dintre ei se declară români, 1/3 se declară maghiari.
În Iugoslavia a existat experimentul ca ei să fie
înregistraţi ca iugoslavi şi, într-adevăr,
identitatea de iugoslav pentru cei proveniţi din căsătoriile mixte a funcţionat.
Aici nu avem încă ceva intermediar, ca cineva să se declare ceva intermediar şi
să iasă
la iveală această
categorie. Deşi, după volumul căsătoriilor mixte, populaţia este
semnificativ de mare şi aceştia ar trebui să
fie evidenţiaţi pe undeva în mod sensibil.
Pentru mine care am o identitate transilvană, aceasta îmi spune ceva. Faptul că
aceşti
oameni se declară fie români, fie
maghiari. Deşi populaţia de acest tip este numeroasă, ea încă nu există. ştim foarte bine ce rol politic a jucat
Fundaţia Armonia, care îi
grupa pe cei proveniţi din căsătoriile mixte…
În
ceea privinţa altor diferenţe: în Transilvania sînt mai mulţi cei care se
identifică ardeleni, şi între români şi între maghiari. Deci, comparativ între
regiuni.
Sînt mai mulţi care se identifică în
termeni regionali în Transilvania printre români.
Încă nu ştim ce înseamnă acest lucru. Acest lucru poate să însemne o
sumedenie
de lucruri. Poate să însemne o percepţie pozitivă a categoriei de „ardelean”,
faţă
de cea de „moldovean” sau de cea de „oltean”, şi atunci să fie o ierarhie
percepută
de ardeleni a categoriilor regionale şi să se simtă aşa mai bine. Sau poate să
fie şi
o reacţie a discursului naţionalist, care spune că românitatea adevărată s-a născut
şi sălăşluieşte în Ardeal şi, practic, să se perceapă astfel: „sînt român mai
bun
decît ceilalţi români” fiind un ardelean.
Nu ştim. Poate să aibă multiple semnificaţii.
Dar
poate cel mai interesant lucru este percepţia justiţiei. Diferenţele între
românii din Ardeal, în general, faţă de populaţia din Ardeal şi în ceea ce
priveşte
celelalte provincii. Un sondaj foarte interesant a relevat următorul lucru. Cei
din
Ardeal percep mai degrabă procesul justiţiei ca pe un proces care face
lucrurile să
meargă. Iau sub aspect procedural. Dincolo de Carpaţi tendinţa este mai degrabă
-
vorbim de tendinţe şi nu de valori absolute – ca justiţia să fie percepută ca
actul de
justiţie cu o finalitate morală. Deci,
sensul mai modern al acestei percepţii a instituţiei
şi a actului de
justiţie este că nu-ţi serveşte ţie justiţia ca valoare morală ci face ca
lucrurile să meargă
cumva, ceea ce este, într-un sens, o percepţie mai modernă.
Iată cîteva elemente
care nu clarifică situaţia, dar pot constitui adaosuri
sociologice utile pentru refleţie.
Molnár Gusztáv: În legătură cu Omul recent al
lui Patapievici am impresia că
este o carte „reacţionară” în sensul că autorul reacţionează la eşecul celei
mai noi
încercări de
modernizare de tip occidental a României. Sigur, Patapievici este un
reacţionar de salon, aşa cum au fost comunişti de salon în anii ’30. Măcar
Cioran şi
Eliade au fost reacţionari, care au tras şi
nişte concluzii practice, politice: au intrat în
mişcarea legionară. Cînd au ajuns la concluzia că modernizarea României
de tip
occidental, burghez a eşuat – în anii ’30 ei au ajuns la această concluzie – au
produs
nişte texte formidabil de interesante şi
valoroase, care oarecum captivează pînă astăzi
intelectualitatea, în special tinerii, cu toate problemele inerente
acestui lucru. Fusese
şi o primă generaţie a lui Eminescu, Iorga,
care au reacţionat la eşecul primului val de
modernizare. Dar această modernizare, chiar şi aşa, din eşec în eşec,
totuşi, a evoluat
încetul cu încetul şi acum, tot aşa, sîntem
într-o perioadă de limită, o perioadă interesantă
pentru tot spaţiul european, cînd
paradigma tranziţiei de la dictatură la democraţie se
epuizează, s-a epuizat chiar – politologii
care se ocupă de această chestiune încep să
tragă concluzia că paradigma tranziţiei
nu mai merge, nu mai funcţionează. Se vede
clar că s-au introdus nişte elemente
ale democraţiei occidentale, ceea ce nu înseamnă că
aceste ţări au trecut la modelul occidental propriu-zis, şi s-ar putea ca
România să
ajungă la o anumită fază de modernizare dar nu neapărat de tip occidental. Asta
este
problema iar Provincia sper că se va mai ocupa de Omul recent, dar
în acest context.
În ce măsură e reală
problema pusă de Gabriel Andreescu, după iniţierea
istoriei de succes atît a ideii de transilvanitate cît şi a UDMR-ului ca
organizaţie
politică – acum asistăm într-un fel la o victorie a centrului, în sensul că
modelul
bucureştean devine din ce în ce mai vizibil în toate domeniile. Dar asta ridică
o
întrebare esenţială: în ce măsură există sau nu o soluţie la nivel naţional la
această
problematică? Noi discutam ieri, şi încercăm şi pe mai departe să discutăm
despre
o posibilă soluţie la nivel regional, care, desigur, va trebui să intre în
cadrul mai
larg, atît al ţării, cît şi într-un cadru central-european şi general european.
Dar, în
contextul repetatelor eşecuri naţionale, măcar aici, la nivel regional, eu văd
o şansă.
Putem încerca ceva, să creăm ceva. Nu neapărat numai reinventarea unor
nostalgii.
E nevoie de ceva nou, pentru că sînt sceptic, în mod absolut sceptic faţă de
posibilitatea unei soluţii la nivel naţional. Poate şi la nivel regional. şi mă
refer
aici la incertitudinea dacă în Europa de Est şi Sud-Est se poate într-adevăr
ajunge
la adaptarea strictă a modelului occidental sau ne vom trezi în cadrele
sociale,
politice, culturale ale unui alt tip de model.
Horváth
István: În ceea
ce priveşte votul transilvan există o ipoteză
alternativă, şi anume, reţeaua de localităţi. În Transilvania reţelele de
localităţi au
un centru urban şi zonele rurale sînt foarte bine structurate în jurul acestui
centru.
Cu cît în Transilvania distanţa – e valabil pentru votul din ’96, n-am făcut
analiza
pentru 2000 –, este mai mare de această reţea de localităţi care are un centru
urban, cu atît votul era mai similar satelor din afara arcului Carpatic, unde
nu
avem o reţea de localităţi structurată în maniera în care este structurată în
Transilvania: cu centru urban care să concentreze în jurul lui mai multe
localităţi.
Aceasta ar fi o ipoteză alternativă la votul diferit, şi anume, structurarea reţelelor
de localităţi în altă manieră. Pentru că şi acolo nu neapărat în relaţia urban
– rural
era problemă, ci localităţile din Transilvania, care erau izolate de aceste reţele
de
localităţi, votau în mod diferit decît vota Transilvania în general. Aceasta ar
fi o
ipoteză alternativă, de exemplu, la schema lui Huntington sau la alte ipoteze.
Dacă
înţeleg bine, dumneavoastră consideraţi că valenţele politice ale
identităţii transilvane încă nu sînt suficient de elocvente ca să putem să
vorbim
despre ele. Practic, există ceva particular dar acesta nu are încă valenţe
politice.
O regionalizare ar aduce un simţ mai mare în ceea ce
priveşte un sentiment mai
pozitiv şi ar
valoriza mai mult istoria locală. Credeţi că aceasta ar fi o soluţie?
Dumneavoastră doriţi ca influxiunea
globalizării şi a culturii de masă de prost gust să nu
pătrundă în anumite locuri, situri
specifice, particulare. Credeţi că, dacă s-ar porni o
regionalizare, aceasta ar anima
identităţile locale şi aceste valori ar fi mai bine păstrate?
Dumneavoastră
spuneţi că nu trebuie văzută regionalizarea în contextul
globalizării, dar ca o realocare a autorităţii de la centru către periferii,
ceea ce unii
autori numesc feudalism post-modern. Existenţa a mai multor centre de
autoritate,
care nu mai au forma aceea tradiţională, puternică, de autoritaritarism. Nu
trebuie
văzută ca o luptă cu un singur centru, ci ca o poziţionare a unei regiuni între
mai
multe centre de autoritate şi de resurse, probabil, în acest context.
Bakk Miklós: O dată, este problema interesului
românilor pentru limba maghiară.
Într-adevăr,
acest lucru în Transilvania ar fi de dorit, pentru că a fost o tradiţie care a
dispărut. Vreau să vă
spun că această chestiune din punctul de vedere al proiectului
transilvan înseamnă instaurarea unei
depline egalităţi a limbilor şi culturilor, din punctul
de vedere al regimului lingvistic
instituţional, o instalare a unei egalităţi perfecte între
limbile din această regiune. Pentru
aceasta, există mai multe modele şi ar fi de dorit ca
aceste modele să fie discutate, care
ar fi cele mai bune pentru Transilvania. Deşi UDMR-ul a elaborat cîteva modele, totuşi,
percepţia situaţiei nu este chiar în regulă nici din
partea Uniunii Democrate Maghiare. Acest lucru s-a văzut clar în disputa
privind
liceul Bolyai. Această dispută n-a fost dusă pe baza principiilor privind
egalitatea
culturilor, ci a fost mixată cu lupta între
puterea centrală şi drepturile unei comunităţi
locale, fapt care a împins spre o pistă falsă această discuţie.
Cealaltă
chestiune la care aş vrea să reflectez este acea opţiune a UDMR în
momentul decembrie
2000. Într-adevăr, la început s-a văzut ca o alternativă posibilă
alianţa PDSR cu PRM. Dacă aceasta era o posibilitate reală, oricum s-ar fi
realizat.
În momentul respectiv n-a fost, după părerea mea, o alternativă reală. Dincolo
de
acest aspect, contractul convenit între UDMR şi PSD nu se respectă. Dacă s-ar
respecta în termenii formali, acest deficit democratic despre care am vorbit cu
Gabriel Andreescu nu ar exista.
Gabriel Andreescu: Trei chestiuni ar
trebui să primească un răspuns. În legătură
cu
identitatea definită în raport cu ceilalţi: este una dintre formulările cele mai
tipice,
afirmarea
identităţii prin diferenţa faţă de ceilalţi. Provine dintr-un dat antropologic;
fiinţa
umană percepe nu atît valorile absolute, cît diferenţele. Un articol recent al
lui
Solomon Marcus,
foarte interesant, se referă la problema localismului identităţii în
raport cu globalizarea. Iată, situarea în raport cu un context.
A
doua chestiune legată de nevoia noastră de a păstra autenticitatea.
Localismul înseamnă autenticitate. Dacă există un motiv pentru care afirmarea
provinciei, afirmarea regională are un sens, acesta ar fi chiar unul. Conştiinţă
unui
spaţiu comun regional ar oferi şi atitudinea şi instrumentele mai ferme pentru
a
salva ceea ce trebuie salvat în privinţa localismului.
M-aş
lega de intervenţia dumneavoastră în legătură cu pasiunea actuală pentru
cultura de tip american. Aici găsesc o stereotipie, poate două stereotipii, pe ar fi bine să le
deconstruim. Nu cultura americană, sau reţeaua Mc’Donalds este
marele cîştigător. Am impresia că ceea ce reprezintă noutatea culturală din
ultimul
timp este mai curînd subcultura manelelor. Pe de altă parte, eu cred că are loc
realmente o folosire abuzivă cu consecinţe negative a ideii de cultură americană.
Cultura americană la ea acasă nu înseamnă în primul rînd Mc’Donalds. Cultura
americană are la bază trei elemente pe care le simţi pe viu, concret, cînd
ajungi în
Statele Unite. Este cultura muncii, a încrederii şi a justiţiei. Nici una
dintre cele
trei valori nu mi se pare a fi îmbrăţişată de către România actuală.
Ultima
chestiune, cea la care şi Miklós Bakk a vrut să răspună, la rîndul lui,
prin cîteva cuvinte. Cred că protocolul stabilit între UDMR cu PSD în anul 2000
a fost un eveniment extrem de important pentru relaţiile româno-maghiare. La
fel
de importantă precum intrarea UDMR la guvernare în 1996. Problema constă în
stabilirea unui contract între cele două formaţiuni, care are o bătaie istorică,
nu
numai conjuncturală. Din păcate, după opinia mea, protocolul a fost administrat
foarte prost. Prost şi costisitor nu numai pentru UDMR ci şi pentru minoritatea
maghiară. Nu se află nimic scris în protocol care să oblige UDMR-ul să
achieseze
norme juridice care fac astăzi pe mulţi simpatizanţi ai maghiarilor să spună:
sînt
ca noi, sînt gata să se vîndă pentru orice. De abia acum, PSD-ul ar putea să
dea o
lovitură UDMR-ului şi minorităţii maghiare pe care FSN-ul, şi respectiv PDSR-ul
pînă în ’96, n-au
reuşit, deşi au dorit-o. Să delegitimeze însăşi pretenţia
reprezentanţilor
maghiari de a vorbi în numele unor valori democratice.
Marius
Cosmeanu: În legătură
cu percepţia pe care o au regăţenii faţă de
ardeleni şi această aură de superioritate pe care o percepem la ei aş începe cu
un
exemplu pe care l-am scris undeva, într-un articol din Provincia. Eram
în armată
undeva la Năvodari şi ne-a întrebat un coleg din Galaţi dacă noi primim
salariul în
forinţi, iar un altul, cînd a trebuit să ne declarăm rudele din străinătate, şi-a
notat
„unchiul din Cluj”. Acestea nu sînt bancuri. şi noi avem o percepţie puţin falsă
sau percepem mai greu spaţiul extracarpatic, dar percepţia Transilvaniei este,
în
opinia mea, a intelectualilor din Bucureşti, inclusiv a domnului Patapievici,
care
ne acuză că sîntem şovini regionali. Cred că este un proces de durată, care a
trecut
prin toată istoria noastră.
Al
doilea comentariu, legat de construcţiile de sticlă, inox, postmoderne. Cine
a fost în Viena, ştie foarte bine că acesta este un oraş imperial şi se potriveşte
foarte bine arhitectura imperială cu construcţiile postmoderne actuale. Viena
este
o avangardă din punctul acesta de vedere. Eu nu cred că este un impediment; să
opreşti combinaţia aceasta sau să construieşti un oraş pe cercuri istorice -
arhitectural vorbind – să ai un downtown mai vechi ş.a.m.d.
Tot
ca subiect de reflecţie v-aş propune să acceptăm faptul că Transilvania
este o regiune cu mai multe centre. E Clujul capitala Transilvaniei, dar are Timişoara,
are Oradea, are Braşovul, are Sibiul, ceea ce în Vechiul Regat nu prea
este.
Fiecare regiune are un centru mare şi în rest e aşa o zonă rurală şi semiurbană,
ceea ce iară dă o
mentalitate de anumit tip.
Al. Cistelecan: Întrucît aţi văzut,
desigur, că eu sînt dintre ardeleano-sceptici,
nu
dintre ardeleano-optimişti, vreau să termin cu o propunere constructivă. Cu
ceva
care s-ar putea face, într-adevăr, şi ar fi în sensul transilvanismului de care
am
vorbit noi azi. Nu e ceva deosebit de însemnat, e drept, dar cred că ar putea
fi
semnificativ, măcar prin efectele de cunoaştere pe care le-ar aduce. Mi-aş
dori, de
pildă,
ca în universităţile noastre, măcar în cele de umanioare, să se facă un
multiculturalism
care ne caracterizează pe noi; respectiv în secţiile de litere române
să
existe un curs, măcar opţional, care să arunce o privire asupra literaturii
maghiare,
germane, eventual altele. Similar s-ar putea proceda la artele plastice,
la
filozofie, la alte facultăţi. La teologie, de ce nu?! Pentru că noi chiar am
avut
multiculturalism,
chiar avem un patrimoniu multicultural. □