Ruleta
Gabriel Andreescu
Editura Polirom, Iaşi, 2001, 360
p.
Morala rostirii şi pasiunea înţelegerii
Sîntem,
cred, destul de numeroşi cei care
susţinusem în anii ‘90 luptele lui Gabriel
Andreescu, aidoma suporterului de fotbal dintr-un eseu de-al lui Esterházy Péter. Remarcabilul
prozator maghiar spunea că a fi suporter şi a
merge la meciuri este, într-un fel, o „fiinţare
poetică”, întrucît a cunoaşte şansele reale şi a
face totuşi abstracţie în mod frenetic de ele pe
durata meciurilor nu poate fi altceva decît o
„stare poetică”.
Mulţi
dintre noi eram, în primii ani ai
deceniului trecut, astfel de suporteri intelectuali ai lui Gabriel Andreescu.
Nu
acordasem şanse luptelor sale, dar eram conştienţi de enorma importanţă, în
plan
public şi moral, a acestor demersuri.
Jucătorul Andreescu însuşi este un atlet
moral: un exemplu al „moralităţii
rostirii”, al unui ideal romantic, ce-şi găseşte o sursă internă în convingerea
că
adevărul propriu, ca o condiţie a existenţei democratice, trebuie rostit
oricînd, în
orice împrejurare. În mod paradoxal, această profunzime a convingerilor rostite
în
public îl apropie mult pe Gabriel Andreescu de László Tõkés, eroul revoluţiei
de la
Timişoara, de aceea personalitate pe care, de altfel, l-a criticat atît pentru
stilul, cît
şi pentru linia politică pe care episcopul încerca s-o impună UDMR-ului. E clar
că
acest paralelism, această consubstanţialitate a moralităţii (care îşi găseşte rădăcinile
în confluenţa istorică dintre protestantism şi liberalismul european) dispare
imediat
cum ajungem la ideile concrete ale celor doi actori privind natura şi substanţa politicului,
dar apropierea idealurilor morale despre conduita publică merită, oricum,
subliniată într-un mediu politic românesc în care acţiunile politice par a fi
dominate,
dacă nu totdeauna de
interese (private) imediate, atunci de acel „fals realism politic” despre care Bibó István scria că, deşi poate fi motivat tactic, deci
fiecare pas
separat apelînd şi la valori, şirul paşilor în esenţă conduce la un rezultat
contrar cu
valorile asumate discursiv.
Recenta
carte a lui Gabriel Andreescu, Ruleta. Români şi maghiari, 1990-2000 (Editura Polirom, 2001.) completează această imagine a moralităţii
publice şi o
îmbogăţeşte cu istoria unei pasiuni, volumul nefiind altceva decît sinteza
parcursului
acesteia în înţelegerea problemei minoritare din România.
Prima
întrebare, pe care o pune chiar autorul (p. 83): cum ajunge un regăţean
să se dedice problemei minorităţilor? În oraşul său natal, Buzău, era o comunitate
de
bulgari („sîrbi”) care „erau perfect integraţi” precum şi o comunitate de ţigani.
Convieţuirea i-a oferit o imagine, incipientă, despre o alteritate
neproblematizată
care era însă departe de complexitatea
realităţilor din Transilvania, unde „integrarea”
nu este (numai) o problemă culturală şi sociologică locală, ci implică
reformularea
unui context politic format în urma unor conflicte de suveranitate care a
modelat
istoria şi conştiinţa comunităţilor. Mai mult, această complexitate se află în
zona de
contact dintre creştinismul occidental, caracterizat de tradiţia construcţiei
instituţionale şi a
cretinismului oriental marcat de transcendentalismul formelor.
Toată
această complexitate ţine, însă, de istorie, teren al concursului
particularităţilor, în timp ce Gabriel Andreescu la începutul anilor ‘90 era
atras de
perspectiva universalistă a drepturilor omului. Este o perspectivă a modernităţii,
faţă de care autorul nostru a avut un „respect mitologizant” de-a dreptul, ceea
ce
completa raţionalismul lui de factură liberală cu un angajament pasional pentru
drepturile omului. Nu este o contradicţie, de fapt filozoful american Richard
Rorty
susţinea că „drepturile omului cer pasiune şi curaj, nu raţiune şi teorie”.
Pasiunea,
totuşi, poate direcţiona raţiunea şi modul de înţelegere.
Ruleta
este, astfel,
cartea unei evoluţii în care pasiunea impunea noi şi noi
termene raţiunii în redefinirea
problematicii minoritare. Vedem în această carte cum
se ajunge de la doctrina clasică a drepturilor individuale ale omului la
înţelegerea
drepturilor colective, de la modelul clasic
al democraţiei liberale la adaptarea acestuia
la condiţiile societăţilor fragmentate cultural. Motorul acestei evoluţii
intelectuale
a fost interesul mereu reînnoit faţă de „problema maghiară” şi, în particular,
faţă de
chestiunea UDMR. Jurnalul lui Andreescu, de-a lungul a multor pagini, pare a fi
o
autoincitare în mai multe etape pentru înţelegerea „fenomenului UDMR”.
Prima
etapă, începutul anilor ’90, poate fi denumită perioada „cunoaşterii”.
Iniţierea în problema minorităţilor a
fost făcută cu brutalitate în martie 1990. Violenţele
de la Târgu-Mureş au clarificat însă cel puţin două lucruri pentru
Andreescu: 1.
naţionalismul din România este o unealtă a elitelor postcomuniste în menţinerea poziţiilor;
2. „problema maghiară” are un fundal marcat de politicile asimilaţioniste
din perioada
interbelică, continuate cu mijloacele modernizării comuniste în anii
‘70-80. El se numără printre primii (şi mult
timp puţinii) intelectuali bucureşteni care
au realizat că naţional-comunismul,
crescut de prin anii ‘60, doreşte să intre în scenă
cu noi teme servind perpetuarea unor reţele de interese subterane ale
comunismului.
Această perioadă a fost cea care l-a legat autorul nostru de Liga Pro
Europa şi de
personalitatea care o conducea, Smaranda Enache.
În faţa imensului potenţial de conflict Andreescu, precum
şi mulţi alţi, au atribuit
sarcini şi
responsabilităţi ieşite din comun societăţii civile (ceea ce aminteşte de
modul de gîndire privind societatea civilă
al anilor ’80 din Polonia, Ungaria, Cehia).
Sînt evocate două foruri de dezbatere, cu rol într-adevăr hotărîtor:
Grupul pentru
Dialog Social (GDS) şi Universitatea de Vară de la Bálványos. În privinţa GDS
autorul Ruletei a sesizat foarte repede că declaraţiile prominoritare
ale Grupului
demonstrează, mai degrabă principii
politice generale, decît o cunoaştere aprofundată
a chestiunilor de rezolvat. Acest lucru a devenit clar mai ales începând
din 1992-93,
cînd UDMR şi-a orientat programul spre drepturile colective şi autonomie.
Cu
această provocare, putem spune, începe etapa a doua, cea a „luptei pentru
concepte”. Gabriel Andreescu a participat în mai 1994, împreună cu Renate
Weber
şi Valentin Stan, precum şi Smaranda Enache la consfătuirea de la Tuşnad-Băi,
organizat de „grupul
de cercetări strategice” din cadrul departamentului politic al
prezidiului executiv
UDMR (grup care n-a reuşit să se instituţionalizeze datorită
unor condiţii interne ale Uniunii). Au fost discutate cele mai importante
documente
UDMR ale momentului: Memorandumul privind primirea României în Consiliul
Europei şi Proiectul de lege privind minorităţile naţionale şi comunităţile
autonome. Succesul consfătuirii, cum sesizează şi Andreescu, n-a constat în
punerea
în acord a unor interpretări conceptuale,
ci în procesul de clarificări lansat de această
dezbatere. Primul produs al acestei clarificări a fost studiul care a
consacrat şi
notorietatea lui Andreescu şi a colaboratorilor săi în literatura internaţională
de
specialitate şi care a fost publicat cu titlul Concepţia UDMR privind
drepturile
minorităţilor naţionale. Lucrarea a iniţiat o suită de cercetări teoretice
care au
condus, de la categoricul refuz iniţial, la acceptarea – în alte lucrări –, a
drepturilor
colective, inclusiv a legitimităţii cererii autonomiei teritoriale cu motivaţie
etnopolitică. Dacă plecăm de la programul UDMR, această evoluţie a avut şi o
notă
paradoxală, întrucît corecţia poziţiei iniţiale
a lui Andreescu în favoarea drepturilor
colective a avut loc în paralel cu renunţarea UDMR-lui – ce-i drept, nu
programatică
ci discursivă – la autonomia teritorială ca soluţie etnopolitică (György
Frunda,
candidatul pentru funcţia supremă al UDMR susţinuse în campania electorală din
1996 că autonomia teritorială nu are
„caracter etnic” ci este o soluţie „pentru toţi”).
Totuşi, recunoaşterea legitimităţii unor concepte şi scopuri (referitoare la
autonomie)
nu a însemnat şi acceptarea lor politică. Rezultatul concret-conclusiv
al acestor elaborări s-a
materializat într-un proiect de lege privind minorităţilor naţionale,
elaborat sub egida Centrului pentru Drepturile Omului. Proiectul viza, cum
scrie
Andreescu, „obţinerea drepturilor concrete cerute de maghiari, dar printr-un
sistem
de măsuri speciale, nu prin sistemul autonomiilor” (p.141). Însă această
propunere
legislativă, deşi părea realistă la vremea respectivă, avea o „filozofie”
discutabilă,
denumită „sistemul măsurilor speciale”. Acesta, în esenţă, nu este altceva,
decît
aplicarea normelor internaţionale referitoare la minorităţi, completate,
eventual, cu
soluţii în spiritul acţiunilor afirmative. Nu este însă clar dacă aceasta este
răspunsul
„esenţialist” al Europei la problema minoritară. Un scurt catalog al soluţiilor
reuşite
din Europa Occidentală (Tirolul de sud, Catalonia, sistemul cvasi-federal al
Belgiei
etc.) arată că rezolvarea problemei a impus
cam peste tot forme de autonomii rezultate
din regîndirea structurii statale şi nu din măsuri care sînt extensii
ale drepturilor
omului. Aceste soluţii transpuneau minorităţile
în colectivităţi teritoriale ce reflectau
evoluţia statului european spre o nouă contractualite în care diferitele
colectivităţi
(teritoriale, culturale) devin părţi, nu numai indivizii abstracţi ai vechiului
model al
statului iacobin, în timp ce „măsurile speciale” nu reflectă altceva, decît
adaptarea
vechiului model la exigenţele stabilităţii, aşa cum acestea au fost formulate,
sub
forma unor „tehnici”, de Europa Occidentală şi impuse Europei Centrale şi de
Est.
Această tensiune dintre „esenţa” şi „tehnica” europeană este cea care
marchează a treia
etapă în evoluţia conceptuală a autorului. Am putea-o denumi
chiar perioada
„provocării central-europeniste” întrucît este marcată de
participarea lui Andreescu la disputa lansată de Gusztáv Molnár privind „devoluţia
Transilvaniei” ca mod de punere în valoare (şi în slujba integrării europene) a
unei
moşteniri civilizatorii aparte. Răspunzînd la „chestiunea transilvană”,
Andreescu
susţine că România trebuie să se modernizeze
ca întreg, nu este nevoie de o regîndire
a structurii politico-teritoriale a statului pornind de la diferenţele
istorice ale
Transilvaniei. În cadrul acestei dezbateri,
care s-a desfăşurat în primul rând în paginile
revistei Provincia, Andreescu polemiza cu poziţiile transilvanismului
politic, dar nu
a considerat nici un moment nelegitim modul de punere a problemei. A făcut-o,
din
nou, condus de vocaţia sa democratică, caracterizată de pasiunea înţelegerii şi
morala rostirii. □
Miklós Bakk
Fals tratat de
convieţuire
Daniel Vighi
András Visky
Alexandru Vlad
Cluj, Ed. Dacia, 2002, 336 p.
Secuimea este ţinutul
despre care
toată lumea ştie, sau cel puţin are impresia
că ştie cîte ceva. În imaginarul colectiv
secuiul – subiect de bancuri sau de
povestiri cu tentă horor – este întotdeauna „altfel”. De aceea, atît pentru
cititorul neavizat cît şi pentru cel familiarizat cu relaţiile interetnice, pînă şi pentru
secui „Fals tratat de convieţuire” este un
experiment: „Experimentul îl face co-părtaş la
o aventură care se doreşte în egală
măsură un act artistic şi unul investigator, rezultat
din conlucrarea dintre cîţiva prozatori de notorietate şi un sociolog
ajuns între timp
(vrînd-nevrînd) din coordonator de proiect
un fel de co-autor la textul primilor trei”*.
Cartea este structurată în două părţi: „jurnalele” celor
trei scriitori şi un malaxor
de
imagini – o reconstrucţie făcută cu multă inspiraţie din textele celor trei:
naturaleţea
unuia se alătură
umorului celuilalt şi se completează cu pioşenia celui de-al treilea
într-un tot unitar, după cîteva pagini devenind din ce în ce mai greu de
deosebit
cine ce a scris, demonstrînd, dacă mai era
nevoie, că dincolo de convingeri religioase,
de opţiuni politice, de apartenenţe etnice tot ce contează este
talentul. Malaxorul
recompune provincia dar oferă în acelaşi timp posibilitatea cititorului de a-şi
crea
propria „realitate”, dat fiind faptul că „reconstrucţia ei poate fi plurală,
conform
propriului proiect imaginativ”.
Cele trei povestiri fascinează prin naturalalul cu care
ridică vălul de mister de pe
imaginea
Secuimii. În plin război mediatic scriitorul surprinde normalitatea: statui,
soare,
o
localnică frumoasă, un afacerist neacceptat de comunitate, un şomer
bucurîndu-se de
o
mică „afacere”, un căruţaş, un tată mîndru de copiii săi, urmele comunismului.
Români
sau
maghiari aceste personaje s-ar potrivi la fel de bine oriunde în Ardeal.
*
Marius Lazăr, Avertisment în Daniel Vighi, András Visky, Alexandru Vlad — Flas
tratat de
convieţuire,
editura
Dacia, Cluj 2002, pagina 5.
„Ne-au
vizitat de curînd nişte scriitori, români şi maghiari. La Bucureşti se duc
minerii, la noi vin scriitorii: să nu fim cîrcotaşi, deosebirea e ca de la cer
la pămînt.
Au vizitat rezervaţia Har-Cov, bănuiesc că nu pe gratis, or fi primit un spor
de
periculozitate serios. (...)scriitorii români nu vor scrie decît de bine despre
maghiarii
de aici, iar acel scriitor maghiar solitar – care cică nici nu şi-ar fi băgat
nasul pe aici
– va scrie numai de bine despre români. Har-Cov: raiul pe pămînt!” — observa cu
sinceritate un gînditor local. Cartea fiind mai degrabă „un obiect de lectură”,
nu
avea însă să-i de-a dreptate. Secuimea văzută
ca loc de convieţuire nu apare ca raiul
pe pămînt ci o regiune vie, adevărată a noastră a tuturor.
Problema Secuimii este de fapt a unui teritoriu
inexistent în prezent aşa cum „ca
mitopoetică,
problema Ardealului e o reprezentare a unui Ardeal inexistent în
prezent. Ardealul inixistent în prezent este expresia corespunzătoare a
sindromului
Trianonului nedigerat. Ardealul mitic este tărîmul baladesc străbun situat în
afara
istoriei, Atlantida întrevăzută a cerului şi
a norilor, a rîului şi a vegetaţiei, a străbunilor
şi a eroilor fără biografie. Prezentarea lui începe cu sfîrşitul
istoriei, cu terminusul,
cînd timpul a încetat să mai existe. Ardealul mitic nu are decît prezent, iar
Ardealul
existent, doar trecut”.
„Adevărul”
despre Secuime nu a fost încă scris, dar intrînd în jocul propus de
autorii cărţii, cititorul poate alege să-l scrie, să-l gîndească, să-l
deconstruiască şi
să-l reconstruiască
folosind „Fals tratat de convieţuire” ca cel mai bun ghid.
Laura
Ardelean