În ultimii
ani piaţa românească a fost pur şi simplu invadată de producţii
editoriale îndoielnice, care se bucură de o imensă popularitate în rîndul
cititorilor.
Pe baza acestei pseudoliteraturi, situată undeva între science-fiction şi
pamflet
şovin, se poate construi psihograma unei societăţi profund afectate de ciclul
unor
dictaturi ce cuprind perioada 1938–1989. Criza de identitate provocată de
schimbarea violentă a regimului în decembrie 1989 se manifestă şi în această
literatură, relevantă pentru starea de spirit nu numai a „consumatorilor”. În
sens
larg, astfel de producţii „literare” apar atît sub forma unor stranii articole
de
opinie, tipărite în gazete de bulevard ce se autodefinesc drept
„opoziţioniste”, cît
şi în cele ale presei ce nu-şi ascunde tendinţa naţionalistă. Dar un impact de
lungă durată, determinat şi de dinamica circulaţiei. îl au cărţile semnate de
foştii
securişti, transformaţi după revoluţie în autori care, la rîndul lor, s-au
raliat
diferitelor grupări, partide sau asociaţii politice. Dimensiunea şovină a
acestor
producţii bazate pe ideologia revizionismului istoric joacă un rol deosebii în
ceea ce priveşte influenţarea opiniei publice şi menţinerea unei false
conştiinţe
de superioritate naţională. Românocentrismul apare, în consecinţă, ca o
virtute
fundamentală, iar România descrisă în frontierele sale vechi apare ca centrul
lumii, din care a emanat întreaga civilizaţie umană. Provicialismul şi spiritul
mic-burghez devin apanajul unor virtuţi naţionale deosebite situate în negura
preistoriei poporului român. De aceea în „operele” foştilor securişti
spionajul,
de pildă, apare ca un fel de joc de societate naţionalist, în care cel învins
este
totdeauna duşmanul „alogen” perfid, viclean şi malefic. În această proză
diletantă
şi de circumstanţă, construită schematic, eroii pozitivi apelează cu insistenţă
la
sentimentele patriotice ale cititorilor. Limbajul direct, de regulă agresiv,
emoţional
şi patriotard suscită resentimente xenofobe, creînd acea fascinaţie fatidică a
populismului demagogic, strîns legat de tradiţia spirituală a
naţional-comunismului de tip ceauşist.
Ceauşismul, precum bine se ştie, a fost legitimat filozofic de
către aşa-numiţii „protocronişti”.
În operele protocroniştilor s-a celebrat aproape cu
acelaşi patos nedisimulat o filozofie a superiorităţii româneşti ca şi în
scrierile
extremei drepte din perioada interbelică. Părintele spiritual al protocronismului
a fost Edgar Papu (1908–1993). Curentul creat de Papu s-ar putea defini vag
drept o tentativă de exacerbare a contribuţiei culturale autohtone în
comparaţie
cu performanţele altor popoare. Strict legate de protocroniştii sînt şi
speculaţiile
din domeniul etnogenezei şi proliferarea ideilor anti-occidentale, instrumenta-
lizate cu insistenţă în timpul ceauşismului cu scopul nedeclarat al legitimării
politicii naţionaliste a regimului. Nu întîmplător, azi, exponenţii curentului
pro-
tocronist se află în fotoliile ministerului culturii, considerat un adevărat
bastion
al restauraţiei (de pildă, strategul naţional-comunist de tristă faimă, Minai
Ungheanu), sau în rîndurile unor partide neofasciste (ca de exemplu, Ilie
Bădescu,
transformat într-un fel de ideolog nedeclarat al „Mişcării pentru România”).
Aceşti
intelectuali au resimţit schimbarea din 1989 ca pe un fel de colaps al
deprinderilor
cultural-politice încetăţenite sub vechiul regim. Criza de identitate a fostei
elite
culturale privilegiate se reflectă, în consecinţă, printr-o agresivitate
publicistică
incalificabilă. Prin limbajul lor — deseori suburban — aceştia compensează
pierderea statutului preferenţial de odinioară, adică cel de elită culturală al
regimului totalitar apus. În mod indirect, prin această publicistică suburbană
se
încearcă şi boicotarea trecerii de la un autoritarism hipercentralizat spre
plura-
lism democratic, spre multiculturalitate şi toleranţă plurietnică.
Succesele
editoriale, de care ne ocupăm, suferă, chiar la prima vedere, de o
grotescă miopie a cotidianului, ignorînd realitatea imediată. Cu destulă
abilitate,
autorii acestor „opere” speculează tensiunile existente în societatea
românească,
aflată într-un amplu proces de transformare, amplifîcînd nesiguranţa socială şi
politică prin diversiune, oferind totodată, „soluţii” periculoase. Aceste
„soluţii”
sintetizează stereotipurile şi prejudecăţile negative asimilate de gîndirea
colectivă.
Din ciocnirea normalităţii — dorite de toată lumea — cu realitatea
transformărilor
istorice imediate şi a proliferării crispărilor naţionaliste antidemocratice,
rezultă
o nouă şi necenzurată „mistică poporanistă” combinată cu elemente iraţionale
(de exemplu, trivialităţi parapsihologice şi paranormale). În această situaţie,
idealurile naţionale difuze pot fi transformate cu mare uşurinţă, chiar dacă
fără
putere de convingere literară, publicistică sau oratorică, în forţă politică.
De aceea
scrierile unui Pavel Coruţ, situate între romanul politic actual şi
romanul poliţist cu nuanţe science-fiction, se bucură de o atît de largă
audienţă,
ca de altfel şi creaţiile fals-memorialistice ale altor foşti securişti.
Pretenţia de
autenticitate a acestor scrieri este insinuată prin tematica incendiară
prezentată
ca o sinteză a experienţei profesionale acumulate. Soluţiile politice,
prezentate
din această perspectivă instigativ-manipulativă, devin credibile şi stimulează instincte mimetice.
Serviciul secret, deci Securitatea, a fost şi rămîne un subiect
misterios. Creaţiile pseudoliterare sau cuasi-memorialistice ale foştilor
securişti,
deveniţi acum autori de succes, sînt variaţiuni pe aceeaşi temă. Potrivit unei
scheme literare facile, personajele pozitive sînt securiştii patrioţi, sinceri,
care
se sacrifică pentru binele poporului român încolţit de duşmani externi, atacat
de
spioni alogeni infiltraţi, ameninţat de separatişti barbari, de agenţi ruşi şi
iudeo-
maghiari sau de sabotori cu sînge rece.
Bestseller-urile
de tip nou — adevărate barometre ale perioadei de tranziţie
— pornesc de la cîteva momente neelucidate ale revoluţiei române. Întrebările
deschise, legate de acest eveniment crucial al istoriei recente, se oferă
aproape
de la sine drept subiecte ce depăşesc imaginaţia scriitoricească. Scenariile,
prin
care se explică — cu pretenţia autenticităţii — răsturnarea Ceauşiştilor,
trădează
cu uşurinţă instrumentarul profesioniştilor diversiunii. În funcţie de
apartenenţa
politică a autorilor se disting şi schemele diferitelor scenarii. În acest
context se
pot detecta trei tendinţe, ce se deosebesc doar prin tezele politice exprimate.
1. De un uluitor succes se
bucură reprezentanţii aşa-numitei „securităţi
patriotice”. Exemplul cel mai semnificativ fiind Pavel Coruţ, autorul a cel
puţin
zece lucrări, printre care amintim „Arta succesului la români”, „Lumina Geto-
Daciei” sau „Să te naşti sub steaua noastră” (toate apărute în anii 1993-1994)1.
Aceleiaşi categorii îi aparţin şi foştii securişti Neagu Cosma, autorul unor
însemnări memorialistice apărute în anul 1994 sub titlul: „Cupola. Securitatea
văzută din interior. Pagini de memorii”2 şi Filip Teodorescu,
binecunoscut pentru
rolul jucat în timpul represiunii împotriva demonstranţilor de la Timişoara, cu
acea stranie scriere intitulată: „Un risc asumat. Timişoara decembrie 1989”3.
Acestora li se asociază agresivii publicişti ai revistelor cu vădite tendinţe
de
revizionism istoric, „România Mare” şi „Europa”, în frunte cu neobosita Angela
Băcescu. În volumul „Din nou în calea năvălirilor barbare”4 aceasta
publică, printre
altele, interviuri cu foştii nomenclaturişti şi securişti arestaţi după revolta
din
decembrie 1989. Aluzia xenofobă din titlul cărţii se referă la maghiari,
apostrofaţi
în presa ultranaţionalistă ca moştenitori ai hunilor care ameninţă, chipurile,
integritatea naţională a României. Ideea aceasta apare de-altfel şi în
nenumărate
articole ale şefului P.R.M., Corneliu Vadim Tudor, ascuns uneori în spatele
dezgustătorului pseudonim, Ţepeş–Antonescu–Ceauşescu. Autorii pomeniţi
încearcă să acrediteze ideea că România a devenit, în anul 1989, victima unei
conspiraţii internaţionale. Toţi aceştia doresc o reabilitare a Securităţii,
acuzînd,
de regulă unilateral, doar armata pentru masacrele săvîrşite în timpul
revoltei.
2. Cea de-a doua categorie
de publicişti răstoarnă tezele primei categorii,
acuzînd doar Securitatea şi Miliţia pentru uciderea participanţilor la răscoala
din decembrie. Autorii — securişti. convertiţi brusc la democraţie — se
aseamănă
însă prin susţinerea unor scenarii complotiste fanteziste cu foştii colegi din
prima categorie. În viziunea
celei de-a doua categorii complotul a fost pus la cale de
forţele oculte ale K.G.B.-ului, pe cînd cei din prima categorie susţin că pe
lîngă
conspiraţia „slavă” ar fi existat şi centrele ostile antiromâneşti din
Budapesta,
Tel Aviv, Belgrad, Washington şi Bonn. Poate cel mai reprezentativ susţinător
al
tezelor celei de-a doua categorii este fostul securist Dumitru Mazilu, căzut în
dizgraţie din pricina accentelor critice ale raportului său cu privire la
situaţia
drepturilor omului din timpul regimului Ceauşescu. În perioada
post-decembristă,
Mazilu s-a transformat treptat într-un adversar al lui Iliescu. În cartea sa,
„Revoluţia furată”5, dă de înţeles că Ion Iliescu şi apropiaţii
acestuia ar fi fost
instrumentele docile ale politicii moscovite, reprezentînd, de fapt, fracţiunea
postsovietică a vechiului PCR, care a pus mîna pe putere după răsturnarea
dictaturii ceauşiste. Un alt fost securist convertit la democraţie este şi
Roland
Vasilevici, care a răspuns în cadrul aparatului represiv de supravegherea şi
anihilarea politică a aşa-numitelor secte religioase din regiunea Timişoara.
În volumul său intitulat „Piramida umbrelor” ( 1991)6, Vasilevici se
autodepăşeşte
prin colportarea unor clişee comuniste, fără a schiţa nici măcar cel mai mic
gest
autocritic faţă de activitatea proprie din timpul dictaturii. Un maestru
neîntrecut
al retuşării trecutului se dovedeşte şi colegul său Gh. Ionescu Olbojan cu
volumul
„Fantomele lui Pacepa”7. În care fostul general de securitate Ion
Mihai Pacepa
este stigmatizat nu pentru fapte săvîrşite în cadrul aparatului politici politice,
ci
pentru „trădare de patrie”. De altfel, după revoluţie, au văzut lumina
tiparului şi
două volume semnate de securistul transfug (una fiind celebra carte,
„Orizonturi
roşii”8), care sînt tot atît de puţin semnificative pentru
descifrarea reală a
funcţionării aparatului de represiune, ca şi celelalte lucrări memorialistice
aparţinînd unor autori care provin din interiorul acestei instituţii. În
această
introducere schematică trebuie semnalate şi cărţile scrise de Alexandru Saucă,
„K.G.B.-ul şi revoluţia română. Intensificarea ofensivei forţelor
antiromâneşti”9
şi de Paul Ştefănescu, cu o pretenţie de tratat, intitulat, „Istoria
serviciilor se-
crete româneşti”10.
3. O
interpretare oficială a revoluţiei din 1989 a prezentat-o, în cele din
urmă, însuşi preşedintele Iliescu în volumul său „Revoluţie şi reformă” (1994)11,
în care încearcă să se disculpe de atacurile venite din partea celor două
tabere
sus-menţionate. În ciuda „echidistanţei” declarate, Ion Iliescu nu reuşeşte
să-şi
ascundă resentimentele şi să împace sub sceptrul său prezidenţial cele două
fronturi politice rivale, de care se simte lezat în autoritatea sa de
reprezentant de
vîrf al statului.
Aşa-numitul
„Punct de vedere preliminar al Serviciului Român de Informaţii
privind evenimentele din decembrie 1989”12 s-ar putea numi o sinteză
stîngace a
punctelor de vedere contrare, schiţate pe baza lucrărilor reprezentative ale
autorilor
primelor două categorii. Ceea ce a circulat ca zvon întreţinut publicistic pînă
la data publicării raportului
preliminar al S.R.I., capătă de acum aura autenticităţii.
Astfel, raportul dă de înţeles că revoluţia din 1989. prin care a fost
răsturnată
dictatura clanului Ceauşescu, ar fi fost o conspiraţie coordonată de forţe
antiromâneşti în intenţia de a ştirbi integritatea teritorială a ţării. Nu
întîmplător,
documentul îi incriminează pe aşa-numiţii „intelectuali filosovietici” sau pe
refugiaţii români din Ungaria, „antrenaţi într-o tabără în vederea executării
unor
ordine antiromâneşti”. Un rol cheie i se atribuie fostului consul iugoslav din
Timişoara, descris ca agent dublu, maghiar-iugoslav.
Cred că este
inutil de subliniat că toate aceste lucrări se bazează pe supoziţii
vagi, speculaţii tendenţioase şi manipularea politică a unor stereotipuri şi
clişee.
Dar
întrebarea, referitoare la succesul atît de mare al unor astfel de scrieri,
rămîne deschisă. Prin ce metode reuşesc autorii unor asemenea lucrări să-şi
răspîndească atît de convingător ideile? O redare pozitivistă a metodelor
utilizate
nu poate înlocui interpretarea, dar ea poate oferi totuşi un posibil model de
înţelegere a fenomenului, pe care-l voi numi „sindromul maltez”.
Fostul
ofiţer de securitate, Neagu Cosma (n. 1925) a lucrat între 1953 şi 1972
în cadrul serviciului de contrainformaţii, avînd gradul de general. „Idealul
care l-
a călăuzit în tot ce a întreprins a fost înaltul patriotism, alături de o
conduită
morală ireproşabilă, respect faţă de lege şi prevederile regulamentelor
militare”,
se precizează în „Schiţa de portret a unui contraspion”13 semnat de
Gral.lt.(r) ing. Ovidiu Diaconescu, publicată în volumul deja amintit: „Cupola.
Securitatea văzută din interior”. După 1989 Cosma a editat gazeta diversionistă
„Spionaj – Contraspionaj”, în care a prezentat număr de număr succesele
„specialiştilor contraspionajului”, cum îi numeşte orgolios pe foştii lui
colegi.
Operaţiunile din perioada anilor ’50 şi ’60 sînt descrise ca fapte patriotice
ale
unor profesionişti extraordinar de competenţi. Complexele de inferioritate
sedimentate istoric — dar şi întreţinute de propagandă — sînt umflate, căpătînd
dimensiunea unor pericole reale. De aici rezultă ideea vehiculată insistent
despre
necesitatea vitală a aparatului de securitate în combaterea (1) a încolţirii
României
de ţări duşmane şi (2) de combatere a pericolului etnic intern, din pricina
căruia
românii sînt ameninţaţi să devină în propria lor ţară o minoritate lipsită de
drepturi.
Pavel Coruţ,
de-asemenea fost ofiţer de securitate, care se autodefineşte drept
„naţionalist”, nu este întîmplător colaboratorul unor gazete ca „Naţiunea”
(editată
de preşedintele de onoare al „uniunii culturale” Vatra Românească, Iosif
Constantin Drăgan). Coruţ mai este şi membru al P.U.N.R. şi se opune vehement
etichetei de „naţional-comunist”. Propriul său crez politic, inclus în „Arta
succesului la români” oglindeşte cît se poate de limpede poziţia sa ideologică:
,,...cea mai puternică ideologic este ideologia naţionalistă, singura care
izvorăşte
din viaţă şi singura care s-a opus valabil internaţionalismului comunist, masonic,
cominternist ori altor ideologii inumane”14.
Mai toate cărţile semnate
de securişti transformaţi în „scriitori” fac apologia
autohtonismului. Pe considerente pur etnice politica criminală a foştilor
dictatori
comunişti români Gheorghiu-Dej şi Ceauşescu apare într-o lumină favorabilă,
pentru
că — aşa sună argumentul de bază — ambii s-au opus imperialismului sovietic
(citeşte slav). Într-un dialog ciudat, împrumutat parcă din cărţile gen Erich
von
Däniken, două personaje de roman discută despre civilizaţia superioară
„pre-istorică”
românească, despre care Ceauşescu n-ar fi fost informat de către anturajul său
„antiromânesc”: „Ce să tacă, ţâcă? Crezi că nea Nicu ar fi trecut cu vederea
ceva
valabil? Nu-i stătea în caracter. Avea el alte bube, dar asta nu. Tot ce era
glorios
pentru români spunea. Şi spunea pînă-l înţelegeau şi netoţii. — Nene Bălaiule,
eu
n-am negat faptul că în anumite privinţe nea Nicu a fost un tip de treabă. Eu
afirm
altceva: anturajul său i-a ascuns din prostie ori din lichelism probele din
Ţara Luanei.
Cu ele se putea demonstra că aici, în Vrancea, a existat centrul unei înalte
civilizaţii.
Mult mai înaltă decît cea din vremea noastră.”15 Ε logic în
opinia acestor autori că
Ceauşescu a fost victima unei acţiuni concertate, sovieto-americane, precum
susţine
Saucă, făcînd o analogie cu execuţia lui Antonescu.16
„Cu riscul
de a fi acuzat că aş lucra în apărarea ceauşismului, nu pot să nu
constat că. după graţierea totală a deţinuţilor politici (1964) măsurile de
represiune
fizică (arestări, etc.) au fost incomparabil mai reduse, atît ca număr, cît şi
ca
intensitate”, scrie Cosma, continuînd în acelaşi stil: „[...] măsurile
întreprinse aveau
totuşi girul legalităţii [...], iar garanţiile procesuale erau respectate.
[...] după 1965
şi în special după 1967. ideea de legalitate s-a pus cu tot mai mare accent,
iar
securitatea se afla sub control tot mai pronunţat al organelor de partid. [...]
cerinţele
legalităţii erau adînc întipărite în concepţia şi practica lucrătorilor de
securitate.”17
Evrei şi
alogeni
În ciuda
afirmaţiilor verbale ale autorilor scrierilor citate, că ei nu ar fi
xenofobi sau antisemiţi, lucrările lor conţin multe din clişeele antiminoritare
existente în literatura de acest gen. Cel mai banal exemplu de acest fel este
indicarea apartenenţei naţionale a unor persoane. De regulă, unor nume de evrei
românizaţi li se adaugă în paranteză numele real. ceea ce este un procedeu
şablonard al antisemitismului camuflat. Şi totuşi, accentele antisemite
depăşesc
de multe ori exemplele tipice de acest gen, cunoscute din scrierile
anti-iudaice
„clasice”. Pentru Neagu Cosma, de pildă, este mai mult ca limpede că evreii
eliberaţi din lagărele de concentrare naziste au lichidat serviciile secrete
naţionale
româneşti, adăugind cu subînţeles, că majoritatea lor a emigrat ulterior în
Israel.
Pe acelaşi ton naiv şi inocent pune apoi cititorului întrebarea retorică: de ce
oare
poziţiile cheie au fost ocupate în anii ’50 de către evrei? Răspunsul îl dă tot
autorul,
afirmînd că C.C. al P.C.R. a fost în acea perioadă o „feudă a elementului
evreiesc”,
„un fel de stat în stat”. „Ei asigurau puritatea etnică evreiească a cadrelor
de bază ale securităţii”18.
Şi ceva mai încolo acelaşi Cosma susţine prejudecata
încetăţenită, dar nedovedită pe baza unor documente şi statistici: „Lucru
curios,
dar de înţeles: cînd era vorba de români, opera criteriul de clasă, adică erau
aduşi numai oameni proveniţi din familii de muncitori, ei înşişi muncitori şi
din
familii de ţărani şi mijlocaşi. La evrei, criteriul acesta nu funcţiona, ei,
indiferent
de categoria socială căreia îi aparţineau, iubeau mai mult România decît
românii
înşişi.”19 Potrivit acestei scheme simpliste, securiştii etnici
români ar fi fost
„simpli lucrători executanţi”, pe cînd evreii, secondaţi în Ardeal de maghiari,
sînt acuzaţi că ar fi importat comunismul în România. Răul, care este potrivit
acestui mod de înţelegere primitiv-naţionalist, o marfă importată, s-a pus la
cale
şi de serviciile secrete ostile României, în frunte cu Mossad-ul, care a
transformat
ambasada israeliană de la Bucureşti într-o adevărată fortăreaţă-centrală cu
„sarcini
speciale”: „1. Promovarea evreilor-români în funcţii de răspundere în C.C. al
P.C.R., în instituţiile de sinteză — M.A.E., M.C.E., C.S.P., în Justiţie, Procuratură
şi din celelalte organe de coerciţie; 2. Realizarea de căsătorii mixte cu
activişti
de partid consacraţi, dar şi cu tineri care prezentau perspective de promovare;
3.
Organizarea şi influenţarea emigrărilor spre Israel: 4. Scoaterea, cu concursul
ambasadei, a averilor mobile ale evreilor: valută, aur, bijuterii, opere de
artă: 5.
Omogenizarea coloniei evreieşti şi «lipirea» ei de cultul mozaic în fruntea
căreia
de la război încoace tronează Moses Rosen. În acest scop Joint-ul a pompat aici
milioane de dolari pentru a se organiza «cantine pentru săraci» , «cantine
cuser»,
finanţarea celor rămaşi fără serviciu ca urmare a depunerii actelor pentru
emigrare; 6. Educarea sionistă a tineretului şi învăţarea limbii ebraice de
către
doritorii de emigrare. În acest scop au fost organizate pe lîngă sinagogile din
întreaga ţară cursuri pentru învăţarea limbii ebraice; 7. Influenţarea statului
român
în direcţia dorită de Israel: 8. Obţinerea de informaţii şi documente cu
caracter
secret din toate domeniile de activitate, cu precădere din domeniul
cercetărilor
aplicative.”20
Pavel Coruţ,
care împărtăşeşte aceleaşi păreri, chiar propune o contrastrategie
pentru contemporaneitatea imediată, pe care doar securitatea ar putea s-o pună
în aplicare: „Aşa cum era legea luptei noastre. Venise rîndul marii lovituri. A
trăsnetului geto-dac. O adevărată pedeapsă dumnezeiască pentru invadatori,
maidanezi şi colaboraţionişti.”21
Saucă, în
schimb, vrea să pară ceva mai moderat: „Cînd mai aflăm că un
fost sau actual membru al guvernului, sau un om politic cu multe răspunderi
este
evreu, ne punem, în gînd, întrebarea: cum de se mai întîmplă ca aceşti oameni
să
ajungă, atît de mulţi, la poziţii atît de înalte în România, cînd ei sînt atît
de
puţini? Ne punem această întrebare în gînd. Dacă am rosti-o cu voce tare, am fi
calificaţi drept antisemiţi, xenofobi, legionari, etc.”22
Mistificări
În ciuda
afirmaţiei unora dintre autori, că fac dezvăluiri reale privitoare la
aparatul de securitate, ei se opresc în momentul cînd pseudo-dezvăluirile lorar
putea lua o întorsătură neadecvată intenţiilor iniţiale. Ei motivează aceste
piruete
prin faptul că nu ar fi sosit încă momentul să se rostească întregul adevăr. În
fond, ei ocolesc realitatea brutală a unui serviciu secret, minimalizînd
crimele
securităţii prin povestioare şi anecdote neplauzibile. Cosma relatează despre
cazul
unui legionar arestat, care refuză să dea declaraţiile cerute. În timpul
anchetei
ofiţerul de securitate dezleagă enigma cu seninătate: „Eu nu vorbesc, domnule,
pînă ce nu sînt bătut... Nici nu am nici un fel de justificare morală... Cum să
vorbesc aşa din senin, fiindcă mă rogi dumneata? Fii serios, domnule! La
Siguranţă am vorbit întotdeauna numai după ce am fost bătut!”23 Binenţeles că
legionarul, în ultimă instanţă, a devenit benevol colaborator neoficial al
Securităţii
şi nu a avut de suportat nici un fel de consecinţe juridice.
Semnificativ
pentru falsificarea realităţii din timpul dictaturii a fost lansarea
zvonurilor, ca de pildă referirile insistente la o puternică armă secretă, prin
care
armata română ar fi invincibilă. Această aserţiune cazonă este reluată de Pavel
Corul într-un interviu luat controversatului general Ştefan Guşă. caracterizat
drept „omul care a salvat România de la un nimicitor război civil urmat de
ocupaţie sovietică”24. Guşă afirmă că soldaţii români, în comparaţie
cu cei din
trupele celorlalte ţări ale Tratatului de la Varşovia, au fost la aplicaţii
totdeauna
cei mai buni25. Pentru stimularea unor vanităţi patriotice, autorul
încearcă să
demonstreze superioritatea românească în mai toate domeniile, arătînd că după
revoluţie străinătatea împreună cu elementele docile din interior — rusofilii
lui
Iliescu pe de-o parte, şi pro-occidentalii din opoziţie şi apropiaţii lui Petre
Roman,
pe de cealaltă — au facilitat distrugerea economiei naţionale, pentru a permite
„colonizarea necontrolată a ţării cu elemente alogene”. Aceste forţe sînt
acuzate
şi de „lichidarea rapidă a lui Nicolae Ceauşescu, pentru a fi împiedicat să
dezvăluie
mari secrete de nivel naţional şi mondial”26. Neîntrecut în
mistificări de acest gen,
Pavel Coruţ descrie Securitatea ca singura forţă capabilă, care poate stăvili
acest
proces de degradare a României, fiindcă aceasta este continuatoarea tradiţiilor
de
sorginte geto-dacice, implementate în conştiinţa românilor: „Fumam dus pe
gînduri. Parcă vedeam acest monument. Un imens luptător geto-dac turnat în
bronz.
Cu mîna stîngă acoperindu-şi faţa şi cu sabia ridicată în mîna dreaptă. Iar pe
placa
de la picioare scria: Tu, cel care gîndeşti rău la neamul meu, nu uita că sabia
geto-
dacă se află deasupra capului tău! Aşa trebuia să arate statuia închinată
luptătorilor
de informaţii şi contrainformaţii ai României.”27
Pseudo-romanele
lui Pavel Coruţ sînt o apologie deşănţată a Securităţii.
Ofiţerii apar ca nişte supraoameni aparţinînd rasei nobile, geto–dacice care
acţionează în cadrul unei organizaţii clandestine monahal-militare, comparabilă cu SS-ul nazist. Lupta
acestei elite se îndreaptă împotriva alogenior şi este dedicată
menţinerii nealterate a etnicităţii române. Aceeaşi Securitate încearcă
totodată
să cultive şi să crească acei „supraoameni ai geto-dacilor”28 şi să
reînvie credinţa
strămoşească în zeul Zamolxe29. Pornind de la aceste afirmaţii
primitive, rolul
Securităţii în timpul revoluţiei nu putea fi decît unul eroic, de aceea noua
putere
a facilitat „distrugerea acelor sectoare din serviciile secrete care asigurau
independenţa politică şi economică a ţării”30. După opinia lui Saucă
„Faptul că
armata şi securitatea au refuzat să se angajeze într-un război total împotriva
poporului răsculat, cum prevedeau planurile strategice, a salvat, credem,
Statul
Român de la dispariţia sa de pe hartă”31. Nu e de mirare că volumul
lui Saucă,
elogiat pînă şi de revista declarat opoziţionistă „Cuvîntul”, se deschide cu un
motto din binecunoscutul militant al extremei drepte franceze, Jean-Marie Le
Pen: „Îmi pare rău că trebuie să v-o spun, dar acest pămînt e prea frumos şi
prea
bogat ca să-i puteţi păstra fără luptă: vi-1 vor lua!”
Yalta, Malta
În „operele”
acestor autori istoria României postbelice este simplificată nu
numai prin interpretări naţionaliste, ci pur şi simplu falsificată prin
vehicularea
unor afirmaţii fanteziste. Este adevărat, că puterile aliate au hotărît la
Yalta în
1945 să-şi reglementeze sferele de influenţă după înfrîngerea Germaniei şi a
ţărilor
colaboratoare cu hitleriştii. Ignorînd cauzele războiului agresiv, la care a
participat
şi România înaintînd împreună cu trupele naziste pînă la Stalingrad, Neagu
Cosma,
de pildă, se referă în mod populist doar la efectele nefaste ale acestuia,
afirmînd
că: „Faptele conducătorilor englezi şi americani sînt de un cinism rar întîlnit
în
istoria statelor. Era cultivată cu perseverenţă iluzia că vor veni aliaţii să
ne elibereze
de sub ruşi, cînd aceştia nu aveau în vedere un asemenea deznodămînt; timpul a
demonstrai că abandonarea noastră era fermă şi definitivă, restul era
mascaradă.
Românii erau puşi să se bată cu românii în scopuri străine lor.”32 Saucă merge şi
mai departe, făcînd o paralelă între evenimentele din 1945 şi 1989: „În timp ce
KGB-ul se ocupa de pregătirea opiniei publice din România, CIA făcea acelaşi
lucru pe plan internaţional pentru înlăturarea lui Ceauşescu.”33 Autorii securişti
împărtăşesc, deci, opinia foarte populară în dezbaterea post-decembristă,
potrivit
căreia evenimentele istorice s-ar fi repetat conform unui scenariu asemănător
celui
de la finele celui de-al doilea război mondial: „Trebuie remarcat cinismul şi
lipsa
de moralitate a politicii guvernelor american şi englez care, după ce ne-au
trădat
şi predat sovieticilor pe termen nelimitat, ne îndemnau la rezistenţă,
semănîndu-
ne speranţa în suflet, promiţîndu-ne ajutor să scăpăm de ocupant, deşi ştiau că
nu
vor mişca un deget să schimbe situaţia României, punîndu-ne să ne batem între
noi, românii cu românii.”34 Nici o altă organizaţie, decît
Securitatea, deci, ar fi în
stare să facă dreptate românilor transformaţi într-o masă de manevră a marilor puteri. „[...] Socoteam
atunci (în anii ’50 – n.a.) şi socot şi acum că statul român
trebuia şi trebuie apărat de orice fel de ingerinţe străine”, concluzionează
acelaşi
Neagu Cosma. „Atunci l-am apărat împotriva ingerinţei americanilor şi ale
aliaţilor
lor, iar cînd ne-a venit bine, tot noi am fost aceia care l-am apărat contra
ingerinţelor
ruseşti.”35
Marele
„complot” împotriva României se întemeiază pe o înţelegere secretă
a superputerilor, care au hotărît soarta ţării la începutul lunii decembrie
1989 pe
insula Malta, unde s-au întîlnit preşedinţii Bush şi Gorbaciov. Partizanii
acestei
teorii, pe care o numesc „sindromul maltez”, nu precizează ce anume au hotărît
cei doi, în afara unor aluzii vagi, bazate pe supoziţii suspecte nici
mult-citatul
general Guşe nu face altceva decît să întărească prejudecăţi xenofobe. Iată
aserţiunile lui Guşe, redate de Pavel Coruţ: „Vă spun cu toată răspunderea:
soarta
noastră s-a hotărît la Malta. Cum, din păcate, cu cîţiva zeci de ani în urmă,
se
hotărîse la Yalta. Nefericită rimă! Orice om cu mintea întreagă înţelege: cei
mari nu s-au întîlnit la Malta să bea cafele şi să schimbe formule de politeţe.
S-au dus să pună la punct nişte treburi. [...] Ei bine, jocurile din România nu
s-au petrecut cum le-au închipuit nişte calculatoare formidabile. Planurile
erau
nemaipomenite, iar variante au fost mai multe. Meritul că au fost dejucate nu e
nici al meu, nici al lui Vlad. Meritul aparţine mulţimii de oameni simpli care
au
înţeles ce trebuia şi au împiedicat îndeplinirea acestor planuri. Pentru că noi
puteam fi ori împărţiţi, ori ocupaţi, ori iugoslavizaţi după cum aveau chef
unii
sau alţii.”36
„Sindromul
maltez” revine ca leitmotiv atît în literatura de acest gen cît şi
în discursul politic emoţional. Ca element ideologic ultranaţionalist
„sindromul
maltez” se extinde asupra interpretărilor istoriei contemporane, blocînd
obiectivitatea ştiinţifică prin relativizările din care rezultă concluziile
revizioniste
amintite. De aceea şi actul de la 23 August 1944, prin care regele Mihai,
împreună
cu partidele istorice, cu cel social-democrat şi comunist, au înlăturat
printr-un
puci dictatura fascist—militară a lui Antonescu, este considerat un act de
trădare
naţională. Pavel Coruţ, de pildă, îşi motivează întregul demers scriitoricesc
ca o
reacţie împotriva „pericolului” (imaginar) al „restauraţiei socialismului şi
monarhiei” şi ca o pledoarie în favoarea instaurării unui „capitalism de tip
românesc (şi omenesc!)”.37
Complexul încercuirii ostile
Vechiul
complex al încercuirii României de către ţări şi popoare ostile,
reflectat şi în clişeul despre „insula latină într-o mare slavă”, a renăscut în
noua
literatură revizionistă prin actualizări corespunzătoare diverselor opinii
politice.
Pentru demonstrarea şi întreţinerea acestui stereotip se caută noi exemple
istorice,
ca bază pentru teoriile, prin care se sugerează pericolul pierderii identităţii naţionale din pricina
elementului etnic străin excedentar din propria ţară. În
acest context se poate remarca vehicularea ideii potrivit căruia răul vine în
exclusivitate din afară, precum încearcă să demonstreze, de pildă, Neagu Cosma:
„În legătură cu afirmaţia că aceşti agenţi (sovietici — n.a.) veneau de peste
Nistru, Tisa şi Dunăre, se impune o precizare: instructori pentru România în
cadrul Cominternului au fost pe rînd Béla Kun, evreu ungur, care a condus
guvernul sovietelor de la Budapesta în anii 1918–1919, Racovski, un evreu
bulgar,
originar din Dobrogea, Tkacenko, rus din Basarabia, ca şi alţii ca ei. De
regulă,
ei îşi alegeau colaboratorii din rîndul conaţionalilor. în care aveau deplină
încredere. Aşa se explică faptul că printre agenţii NKVD-ului care activau în
România, se aflau foarte puţini români; majoritatea absolută erau evrei din
Transnistria, Basarabia, Bucovina, Transilvania, unguri şi bulgari.”38 Semnificativ
pentru acest context este şi manipularea unui autostereotip plin de orgoliu
prin
care românii sînt descrişi ca „cel mai tolerant popor din lume”39.
Desigur, s-ar
putea invoca şi tot atît de multe exemple contrare acestui clişeu. Orice
genera-
lizare, într-o direcţie sau alta, este inoperantă, mai ales dacă este aplicată
în
domeniul istoriografiei. În aceste scrieri pseudoistorice postrevoluţionare se
manipulează cu predilecţie vechile fobii antiruseşti pe care se spijină apoi
argumentele şovine. Aşa-numiţii „consilieri sovietici” trimişi în România după
război în vederea instaurării sistemului Stalinist, sînt caracterizaţi de Pavel
Coruţ
drept persoane care au primit sarcina de a fura „sfînta pîine românească”40.
La
colaboraţionismul autohton, bineînţeles, nu face nici cea mai mică aluzie. Cu
ajutorul generalizărilor tendenţioase, Neagu Cosma demonizează poporul rus,
utilizînd toate stereotipurile posibile: „Consilierii [sovietici] mai aveau o
îndeletnicire care le ocupa o bună parte din timp: îmbogăţirea. Erau prea
săraci la ei acasă, pentru a nu profita de bogăţiile României ospitaliere şi de
bunăvoinţa înalţilor funcţionari de la Gospodăria de partid — centrală şi
locală — în frunte cu Nasch, Solomon şi alţii ca ei.”41 Pavel Coruţ
foloseşte
aceeaşi metodă, atribuind ruşilor ca particularitate etnică un spirit războinic
înnăscut: „Ei nu se întăresc decît prin război. Pe timp de pace se moleşesc,
se autodistrug. [...] La Moscova se coace războiul sfînt al creştinilor
ortodocşi
[...] O nouă încercare de acoperire a mişcării expansioniste: războiul sfînt al
ortodocşilor. [...] După febra roşie, mujicul rus era gata să îmbrăţişeze cu
entuziasm febra creştină. Să ucidă în numele credinţei. [...] Capcana-i
diabolică. Accepţi, intri în jug la ruşi. Nu accepţi, eşti taxat drept
anticreştin.
[...] La credinţa creştină nu putem renunţa. Ε deja credinţă naţională.
Putem
să încercăm să le spunem românilor adevărul. Să le arătăm crucea veche de
cinci mii de ani. Crucea de la Cuculeni. [...] Sper ca românii să înţeleagă ce
e de înţeles. Aici s-au născut miturile biblice şi creştinismul. Forma actuală
nu e decît o prelucrare făcută de israeliţi. O prelucrare deformată vizibil.”42
Extinzînd acuzaţiile de
acest gen asupra minorităţilor naţionale din România,
pentru Pavel Coruţ, aşa-numita „discriminare pozitivă” nu înseamnă mai mult
decît acordarea unor privilegii maghiarilor şi susţinerea „diversiunii
antinaţio-
nale” şi „antiromâneşti” prin care românii sînt discriminaţi în propria lor
patrie.
În opinia aceluiaşi autor, drepturile omului nu sînt altceva decît un mijloc de
presiune a străinătăţii asupra României43.
Pe astfel de
scheme mentale se sprijină apoi şi aserţiunile legate de rolul
nefast al femeilor în istoria României. Pavel Coruţ acuză cîteva „fuste
malefice”,
precum se exprimă textual, pentru nenumărate „crime” şi „dureri omeneşti”,
dînd drept exemple de „muieri care au pus fustele în capul unor lideri politici
complexaţi din punct de vedere sexual”, pe Elena Lupescu, Ana Pauker şi Elena
Ceauşescu44. Pentru soarta amară a românilor însă mai găseşte şi
alte explicaţii
incalificabile, derutante pentru cititorul neinstruit: „Eram deja convins că
soarta
cumplită pe care românii o încercau de secole îşi avea o explicaţie. Eu o
găsisem.
Cei mai decăzuţi spiritual din neam ajunseseră în frunte. Trădarea devenise
regulă.
Uciderea celor care îi îndemnau pe cale bună, la fel. Îl uciseseră pe Zamolxe,
pe
Deceneu, pe Decebal, pe Ioan Vodă, pe Mihai, pe Avram Iancu, pe Cuza, pe
Antonescu... Orbiţi de animalitate îşi ucideau conducătorii şi ridicau în slăvi
invadatorii, cotropitorii...”45 „...Nici un conducător român, de la
domnul Cuza şi
pînă la Ceauşescu, n-a murit în condiţii normale. Măria Sa a murit singur şi
pribeag,
departe de ţara pe care o scosese din mlaştinile fanariotismului, Mareşalul
Antonescu a fost lichidat, Gheorghiu-Dej a murit iradiat, iar Ceauşescu
împuşcat.
Ultimii doi au fost comunişti, dar au făcut şi destule lucruri bune pentru
acest
popor, pentru această ţară. Numai Dumnezeu şi istoria îi mai poate judeca. Noi
nu avem acest drept. Interesant este faptul că străinii căţăraţi prin fraudă pe
scaunul Geto-Daciei n-au avut nici un fel de probleme.”46
Concluzia
autorului ex-securist nu poate fi mai limpede: „În prezent, mai
mult de jumătate din populaţia ţării consideră că Ceauşescu a fost un erou,
ucis
mişeleşte de o bandă de trădători. Nu m-aş mira dacă în doi-trei ani ar fi reabilitat
şi declarat erou naţional.”47
La sfîrşitul
romanelor sale Pavel Coruţ adaugă pentru cititorii săi un fel de
anexă explicativă, în care revine asupra teoriilor pseudo-ştiinţifice îmbrăcate
în
haine epice. Dispariţia super-civilizaţiei străbunilor daci o explică prin
înfrîngerea
acestora de către fiinţe extraterestre. Drept argumente pentru supoziţiile sale
etnogenetice fanteziste autorul invocă pictograme misterioase din peşteri
preisto-
rice sau găseşte explicaţii pseudo-etimologice, prin care demonstrează de
pildă,
că numele Ghilgameş nu este de provenienţă semită, ci, pe baza unei analogii
fonetice cu toponimul Ghimeş, este pre-dac. Întregul demers urmăreşte un singur
ţel, şi anume să aducă dovada că etnogeneza tuturor popoarelor civilizate a
avut
loc pe teritoriul actual al României. „Majoritatea naţiunilor europene şi o
bună parte din celelalte
naţiuni ale lumii trebuie să vină în Carpaţi pentru
a-şi lua certificatele de naştere.”48
Într-o
concordanţă stranie cu ideologia extremei drepte interbelice, şi Coruţ
se aventurează într-o delirantă aserţiune prin care se recunoaşte limpede
obîrşia,
dar şi direcţia de bătaie politică a revizionismului istoric: „...secole de
ocupaţii
străine ne-au impus cu titlu de adevăr mari falsuri istorice cum ar fi
latinitatea
poporului român şi a limbii române, formarea poporului nostru sub influenţa
culturilor vecine, etc. În fapt, latinii erau cel mai tînăr trib hiperborean,
vorbind
pelasga, la fel cu geţii (dacii). Ei nu puteau să latinizeze un neam atît de întins,
ocupat numai parţial (circa o şeptime din teritoriu) într-un timp atît de scurt
(165 ani). [...] Împotriva acestor imorale acţiuni ne ridicăm noi,
naţionaliştii
români. Nu negăm nici unui popor dreptul la istorie şi demnitate naţională. În
acelaşi timp, nu permitem nimănui, nici măcar lui Zeus, să nege descendenţa
noastră reală şi drepturile ce derivă din ea.”49
Scopul
nedeclarat al acestor „scriitori” de conjunctură este unul singur:
proliferarea falsei psihoze în rîndurile unui public inocent şi derutat
politic, că ţara
este — şi a fost — o victimă permanentă. Cu alte cuvinte, o minge în mîinile
marilor
puteri ostile „ţărişoarei noastre”. Soluţiile propuse de falşii mântuitori nu
sînt nimic
altceva decît clişee periculoase, instrumentalizate politic: izolarea
sfidătoare şi isterică,
intoleranţa arhaică şi ofensa naţionalist-extremistă, mistificarea istoriei şi
dispreţul
prezentului în numele unui „mare trecut” invocat drept garant al „viitorului
luminos”.
Recuperarea trecutului se opreşte, în consecinţă, asupra „martirilor neamului”,
printre
care, inevitabil, se află Antonescu şi Ceauşescu. O imitare simpatetică a
metodelor şi
stilului de guvernare ale acestora, propusă indirect de autorii pomeniţi, ar
reinstaura
xenofobia ca politică de stat, auotohtonismul purificator, dirijismul
nivelator, cultul
personalităţii, încălcarea drepturilor fundamentale ale omului, supravegherea
generalizată, cenzura şi mizeria spirituală. □
NOTE
1. Coruţ, Pavel: Arta succesului la
români, Editura Miracol, Bucureşti, 1993, Lumina Geto-
Daciei, Editura Varanha, Bucureşti, 1993, Să te naşti sub steaua
noastră, Editura Miracol,
Bucureşti 1994.
2. Cosma, Neagu: Cupola. Securitatea
văzută clin interior. Pagini de memorii. Editura
Globus, Bucureşti 1994.
3. Teodorescu, Filip: Un risc asumat.
Timişoara decembrie 1989, Editura Viitorul
Românesc, Bucureşti 1992.
4. Băcescu, Angela: Din nou în calea
năvălirilor barbare, Editura Zalmolxis, Cluj Napoca
1994.
5. Mazilu, Dumitru: Revoluţia furată, Editura
Cozia, Bucureşti 1991.
6. Vasilevici, Roland: Piramida umbrelor, Editura
de Vest, Timişoara 1991.
7. Olbojan, Gh. Ionescu: Fantomele lui
Pacepa, Editura Corida, Bucureşti 1994.
8. Prima
ediţie a cârtii lui Ion Mihai Pacepa, Orizonturi Roşii: Editura Ziarului
„Universul”, New York 1988.
9. Saucă, Alexandru: K.G.B.-ul si revoluţia
română. Intensificarea ofensivei antiromâneşti.
Editura Miracol, Bucureşti 1994.
10. Ştefănescu, Paul: Istoria serviciilor
secrete româneşti. Editura Divers-Press. Bucureşti
1994.
11. Iliescu, Ion: Revoluţie şi reformă. Editura
Enciclopedică, Bucureşti 1994.
12.*** Punct de vedere
preliminar al Serviciului Român de Informaţii privind
Evenimentele din decembrie 1989, Bucureşti 1994. [Broşură editata de gazeta
„Ordinea”]
13. Cosma, Cupola. Securitatea văzută din
interior, p.8.
24. Coruţ, Să te naşti sub steaua noastră, p.
119.
25. Cf. Coruţ, Să te naşti sub steaua
noastră, p. 159.
26. Cf. Coruţ, Să le naşti sub steaua
noastră, p.205.
27. Coruţ, Să te naşti sub steaua noastră, p.40–41.
28. Cf. Coruţ, Lumina Geto-Daciei, p.94.
29. Cf. Coruţ, Lumina Geto-Daciei, p.28.
30. Cf. Coruţ, Să te naşti sub steaua
noastră, p.205
31. Saucă, op.cit., p.63.
32. Cosma, op.cit., p.34.
33. Saucă, op.cit., p.23.
34. Cosma, op.cit., p. 100.
35. Cosma, op.cit., p.230
36. Coruţ, Să te naşti sub steaua noastră, p.
131.
37. Coruţ, Arta succesului la români, p.291.
38. Cosma, op.cit., p.29.
39. Cf. Sima, Horia: Istoria Mişcării
Legionare. Pagini din Istoria Gărzii de Fier,
Timişoara 1994, p.13.
40. Coruţ, Să te naşti sub steaua noastră, p.36.
41. Cosma, op.cit., p.228.
42. Coruţ, Lumina Geto-Daciei, p.100–102.
43. Cf. Coruţ, Arta succesului la români, p.327–328
44. Cf. Coruţ, Arta succesului la români, p.339.
45. Coruţ, Lumina Geto-Daciei, p. 126.
46. Coruţ, Arta succesului la români, p.287–288.
47. Coruţ, Arta succesului la români, p.304.
48. Coruţ, Lumina Geto-Daciei, p. 153.
49. Coruţ, Lumina Geto-Daciei, p. 161–162.
William TOTOK (n.1951, Comloşu-Mare — România). Absolvent
al Facultăţii de
Filologie (germană–română), Universităţii din Timişoara. Co-fondator al
Grupului de acţiune
Banat (AktionsGruppe Banat); deţinut pentru „propagandă împotriva orînduirii
socialiste”
(1975-1976); trăieşte ca scriitor şi jurnalist la Berlin (din 1987). A publicat
poezii, eseuri,
articole, cronici etc. începînd cu anul 1970 (atît în România, cît şi în
Germania, Austria,
Ungaria, SUA, Danemarca etc.). Volume eseistice: „Die Zwänge der Erinnerung”
(Presiunea
amintirilor). Hamburg, 1988; „Aprecieri neretuşate”, Editura Univ. „Al.
I. Cuza”. laşi, 1995.
(c) Fundaţia Jakabffy Elemér, Asociaţia Media Index 1999-2006