Masă rotundă organizată
de Centrul
Intercultural al Ligii Pro Europa
în
cadrul „Săptămînii Toleranţei”,
Tîrgu-Mureş, 23 martie 1995. Au par-
ticipat: Ilarie BENCHEA, Teodor BELDEANU, Simion NEGRUŢIU şi
Gheorghe
ŞINCAN (Biserica Ortodoxă), Dezső BUSTYA şi Béla VISKY (Biserica
Reformată), Emanuel ILEA (Biserica Greco-Catolică), János MOLNÁR
(Biserica Evanghelică), Bernath SAUBER (Comunitatea Evreiască), András
VASS şi Gyula JANCSÓ (Biserica Baptistă), Emilian NICULESCU (Bisericia
Adventistă), Smaranda ENACHE (Liga Pro Europa). Moderatori: Alexandru
CISTELECAN, Mihály SPIELMANN şi Elek SZOKOLY.
Elek Szokoly: Vom încerca să analizăm astăzi o problemă, importantă, şi
poate puţin delicată, dar, fără îndoială, fundamentală pentru convieţuirea
noastră
cît mai normală, mai paşnică, mai armonioasă, şi anume, problema raportului
dintre credinţă şi toleranţă, a locului şi rolului bisericii în raport
cu această
pereche de noţiuni. Pînă la sfîrşitul dezbaterii vom afla, probabil, sensurile
mai
exacte ale celor două concepte alăturate sau chiar puse faţă în faţă, vom găsi
locul cît mai exact al conceptului de toleranţă în cadrul religiei, sau chiar
limitele
acestuia în cadrul creştinismului sau dincolo de hotarele sale. Vom afla poate
dacă sîntem, dacă putem fi toleranţi cu adevărat, dacă canoanele, dogmele
religiilor noastre ne pot permite să fim toleranţi, şi în ce limite. Sperăm să
aflăm
de asemenea dacă toleranţa noastră se armonizează sau nu cu principiile
drepturilor universale ale omului, unanim acceptate la nivelul
societăţii laice,
dar încălcate adesea chiar în numele credinţei. Problemele ar putea fi înşirate
îndelung. Am putea vedea cît de tolerantă este biserica faţă de femei. Şi nu
numai
biserica, ci şi societatea noastră în general, ştiut fiind că prezenţa femeilor
în
viaţa publică este cît se poate de redusă. Am putea zăbovi, de asemenea, asupra
întrebării, dacă valorile noastre sînt determinate din punct de vedere
naţional-
etnic sau confesional, dacă aceste valori sînt în mod prioritar naţionale,
religioase, sau general umane? Am
putea cugeta asupra întrebării, dacă valori ca dreptatea,
prietenia, generozitatea, dragostea, hărnicia, respectul, sinceritatea,
consecvenţa,
verticalitatea, perseverenţa, îndoiala chiar, dar încrederea de asemenea,
bunăvoinţa
şi altele asemenea au sau nu un caracter specific în cadrul religiilor sau al
etniilor?
Sau sînt ele universal umane şi în acest caz, toleranţa noastră poate să meargă
mult
mai departe decît în general putem afla din mass-media de unde, mărturisim,
destul
de des se întrezăreşte o imagine tristă. Acum cîteva zile am putut urmări o
emisiune
la Televiziunea Română în care erau puse la zid o serie de confesiuni legale,
şi
încălcate o serie de libertăţi fundamentale ale omului, libertăţi consfinţite
de
Constituţia Română. Am putea deci să ne referim şi la această presă, adesea
foarte
războinică, care nu întotdeauna reflectă, din punct de vedere creştinesc,
valori umane
consacrate şi o atitudine de toleranţă faţă de acestea. Întrebările, desigur,
ar putea
continua, am încercat doar să schiţez cîteva dintre cele posibile. Şi oricît de
impor-
tant ar fi să pui întrebări potrivite, scopul lor nemărturisit rămîne acela de
a obţine şi
răspunsuri.
Alexandru Cistelecan: N-am venit cu nişte idei de acasă pe care să le exprim
aici, însă sper să plec cu destule idei de aici. Trebuie să vă spun că sper să
mă
simt inutil şi să nu trebuiască să dau nici un sprijin discuţiilor, mai ales că
nimeni,
mai mult decît Dvs, nu se găseşte în miezul acestui subiect care este numit
toleranţă. Şi chiar dacă, datorită unor conotaţii mai deocheate, noţiunea de
toleranţă nu sună prea bine, ea poate fi purificată de noi în înţelesul de
omenie.
de înţelegere, de respect reciproc. într-o societate, desigur, există multe
instituţii
care cresc oamenii, îi educă, îi îndeamnă la respectul faţă de celălalt, la
respectul
faţă de ceea ce e diferit şi chiar la dragostea faţă de ceea ce este un
altul. Însă
nici una dintre acestea, fie ea familie, fie ea şcoală, fie însuşi statul, cu
anumite
pîrghii ale sale, nu este atît de stăpîn pe această misiune, pe această vocaţie
cum
este biserica. Biserica este cea care. chiar dacă nu reuşeşte, dar se
străduieşte de
secole, să înveţe pe om să-şi iubească aproapele mai mult chiar decît pe sine
însuşi. Nu există, cred, o expresie mai deplină, mai totală a ceea ce înseamnă
toleranţa decît aceasta, care este chiar misiunea centrală a bisericii, a unui
preot,
a unui om care are vocaţia acestei misiuni sfinte. Sigur că într-o istorie de
2.000
de ani, poate şi mai bine — nici alte religii, să zicem păgîne, nu au propagat
toate ura faţă de ceea ce este străin —, anumite biserici au luat parte adesea
la
acţiuni violente, nu întotdeauna au fost expresii ale toleranţei faţă de celălalt.
Biserica a făcut în unele cazuri o politică mai agresivă, a adus chiar
războaie, şi
chiar şi azi provoacă războaie sau anumite stări de tensiune. Se presupune,
chiar
dacă analizele socio-critice nu au demonstrat cu toată siguranţa, că există şi
o
componentă religioasă foarte activă în situaţii conflictuale. Să nu mergem mai
departe
de vecinii noştri din fosta Iugoslavie, sau să amintim situaţia din Irlanda de
Nord.
întotdeauna acolo unde religiile se confruntă, au existat şi stări de tensiune.
Ori proba, maxima probă de
toleranţă pe care o biserică o poate da, o confesiune o poate
da faţă de celelalte, aici se verifică, în această zonă de frontiere, de
interferenţă. Noi,
în Ardeal, sîntem un fel de zonă a tuturor interferenţelor. Eu nu ştiu exact
cîte
confesiuni există în Ardeal, dar cred că sînt multe. Poate că toate cîte există
în Europa,
există şi aici. Există de asemenea o diversitate de comunităţi etnice în
Ardeal. Aproape
în cadrul fiecăreia există o sciziune confesională: ungurii sînt catolici,
unitarieni,
reformaţi, evanghelici; românii sînt ortodocşi, greco-catolici, baptişti şi,
ştiu eu, de
cîte alte confesiuni neoprotestante; germanii sînt evanghelici şi catolici.
Sînt convins
că în niciuna dintre aceste confesiuni nu se propagă un mesaj de nerespect faţă
de o
altă confesiune. Dar acest mesaj de respect faţă de altul nu se simte
întotdeauna în
viaţa noastră de toate zilele. Sigur că nici una din confesiuni nu domină, ca
să spunem
aşa, nu este singura stăpînă peste acest cîmp mare, care este viaţa de zi cu
zi. Ea are
o părticică asupra căreia influenţează — bine ar fi să fie o parte cît mai mare
—, dar
se amestecă şi alte forţe, alte interese, care fac misiunea bisericii mult mai
grea.
După părerea mea de laic, cred că orice confesiune, de fapt, trebuie nu doar să
înveţe
conceptul acesta suprem, de dragoste faţă de aproape, ci să-l traducă într-un
termen
mai accesibil, mai acceptabil, şi anume, de respect faţă de celălalt, de
recunoaştere a
celuilalt, de recunoaştere a drepturilor lui egale la existenţă cu ale noastre.
Către
confesiuni, toleranţa cred că înseamnă de fapt un fel de pact de
nonprozelitism. Nu
cred că alta poate fi semnificaţia acestei toleranţe interconfesionale.
Mihály
Spielmann: Ideile mele concordă în bună măsură cu cele ale
antevorbitorului. Eu mă gîndesc că orice biserică în istorie a tins spre
universalism
— adică spre sensul iniţial al Cuvîntului „oikomene, ecumenia”, ceea ce
înseamnă
biserică universală —, spre o singură biserică, o singură credinţă. Or astăzi,
în zilele
noastre, ecumenia înseamnă altceva: înseamnă toleranţă, înseamnă apropiere
între
diferitele confesiuni, găsirea celui mai mic numitor comun posibil cu care deja
se
poate conlucra pentru îmbunătăţirea vieţii noastre. Am dori să aflăm părerea
Dvs. în
legătură cu relaţia dintre credinţă şi toleranţă. Dacă aceste două noţiuni
astăzi, în
secolul al XX-lea, sînt două noţiuni diferite, sînt două noţiuni
contradictorii, sau
sînt două noţiuni complementare, două noţiuni care trebuie însuşite şi
tălmăcite în
sensul unei păci universale spre care, totuşi, toate religiile tind.
Dezső Bustya: Consider că credinţa şi toleranţa nu sînt noţiuni create în
secolul nostru, chiar dacă nu au fost astfel definite, astfel numite. Pentru
mine
are un sens simbolic cunoscuta operă a lui Lessing, „Nathan cel înţelept”. Cred
că o cunoaşteţi cu toţii: un tată lasă moştenire copiilor săi o verighetă
foarte
preţioasă. Avînd însă trei copii, face încă două verighete asemănătoare. Dintre
cei trei copii nici unul nu ştie care este verigheta adevărată. Această lucrare
a
fost scrisă cu scopul de a împăca cele trei mari religii mondiale, respectiv
cea
mozaică, creştină şi islamică, fiecare căutînd în felul lui adevărul, valorile
universale. Şi datorită faptului că nici unul dintre moştenitori nu ştie care
este verigheta adevărată,
trebuie să respecte moştenirea celuilalt. În cadrul bisericilor
creştine — mai bine zis a bisericii creştine, pentru că Mîntuitorul a fondat
numai
o singură biserică — sînt atît de multe confesiuni, încît acest fapt dovedeşte
o
slăbiciune, o urmare, putem să-i spunem pe nume, a păcatului omenesc. Această
stare de fapt nu este voinţa lui Dumnezeu. Din acest motiv trebuie să fim
toleranţi,
trebuie să ne respectăm şi să căutăm să ne cunoaştem mai bine. Mişcarea
ecumenică este cel mai mare rezultat al secolului nostru în acest sens, prin
care
începem să învăţăm unii de la alţii. Trebuie să învăţăm specificul confesiunii
aproapelui nostru, fără să avem prejudecăţi, trebuie să avem umilinţa de a
învăţa
de la celelalte confesiuni şi să respectăm valorile altora — de exemplu, noi,
protestanţii, valorile catolicismului sau ale ortodoxiei sau ale celorlalte
confesiuni.
Alexandru Cistelecan: Cred că acest lucru nu este uşor
pentru nici o
confesiune, fiecare crede că deţine adevărul. Şi dacă ea deţine adevărul,
atunci
celelalte sînt, desigur, într-o eroare mai mică sau mai mare.
János Molnár: Avînd în vedere, că noi
reprezentăm una dintre cele mai mici
confesiuni din acest oraş, cu cele 600 de suflete, încercăm şi noi să ne găsim
locul în
mijlocul comunităţilor mai mari. Chiar şi aceste 600 de suflete sînt împărţite
în două
grupuri lingvistice, cel german şi cel maghiar. Dar comunitatea noastră a
învăţat
totuşi să fie solidară. Nu ar fi normal să-mi tai cele cinci degete ale mîinii
la aceeaşi
dimensiune, ca să fie uniforme, cele 5 degete trebuie să fie de cinci feluri,
chiar
pentru a conlucra. Această solidaritate s-a manifestat şi atunci, cînd
diferenţele de
limbă nu au reprezentat un motiv pentru scindare în două comunităţi diferite,
cum
ni s-a propus şi în timpul războiului. Am rămas împreună, şi fiecare dintre noi
cîntă
în biserică, aceeaşi melodie, în limba lui maternă, germană sau maghiară.
Astfel se
naşte o armonie a cuvintelor. Noi nu tolerăm, ci înfăptuim diversitatea care se
unifică
prin melodie. Slujba este bilingvă, ca şi
educaţia. Simţim în cadrul comunităţii, că ne
este comun cuvîntul dat de Dumnezeu, şi chiar dacă s-a modificat raportul
dintre germani
şi maghiari, Cristos a rămas Cristos, Dumnezeu a rămas Dumnezeu, credinţa
noastră
a rămas credinţa noastră. Mesajul lui Dumnezeu, privind toleranţa, este
formulată în
Isaiia 50.4.: „Domnul Dumnezeu mi-a dat o limbă iscusită, ca să ştiu să
înviorez cu
vorba pe cel doborît de întristare. El îmi trezeşte, în fiecare dimineaţă,
urechea, să
ascult cum ascultă nişte ucenici.” şi în Efesieni 4.29.: „Nici un cuvînt
stricat să nu vă
iasă din gură; ci unul bun, pentru zidire, după cum e nevoie, ca să dea har
celor ce-l
aud.” Urmărind învăţăturile lui Christos, trebuie să ştim că în Christos nu
există nord
şi sud, est şi vest, ci doar o comunitate a dragostei, care trăieşte prin noi,
o comunitate
a dragostei pe care dorim să o transmitem copiilor noştri.
Alexandru
Cistelecan: Mă tem că toată lumea este de acord cu principiile,
numai că pînă cînd principiile devin viaţă, ceva se schimbă. Poate că acesta e
drumul
la care ar trebui să ne uităm mai atenţi: cum de un principiu pe care îl
acceptăm toţi,
atunci cînd este să îl aplicăm în practică, îl înţelegem prea diferit şi vrem
să-l aplicăm fiecare aşa cum l-am înţeles
noi. Pentru că intoleranţele de aici se nasc, dintr-o altă
înţelegere a aceluiaşi lucru cu care în principiu, în fond, sîntem cu toţii de
acord.
Silviu
Negruţiu: Eu cred că dacă am fi credincioşi, aşa cum ne-o cere Isus
Hristos, n-ar mai fi nevoie de toleranţă. Hristos n-a venit să ne ofere nişte
prin-
cipii pe care să le învăţăm, pe care să le discutăm, la care să aderăm cu o
doză de
înţelegere şi să mergem mai departe. Hristos a venit şi ne-a oferit
posibilitatea
unor experienţe. Noi dacă nu facem experienţa credinţei, degeaba ne numim
ortodocşi, catolici, reformaţi sau oricare nume al unui cult creştin. Pentru că
de
aici, cred eu, intervine şi diferenţa de înţelesuri. Facem experienţa
autentică,
descoperim înţelesul autentic. Facem experienţa adevărului, nu ţinem de părţi
de adevăr, pentru că adevărul e un întreg din care noi descoperim cîte ceva.
Aşa
cum atunci cînd vorbim despre o casă, nu vorbim numai despre acoperiş, sau
despre geam sau despre scări, ca una dintre ele fiind cea mai importantă, cum
se
întîmplă din păcate în ceea ce priveşte felul în care noi ca şi confesiuni
înţelegem
credinţa în Hristos. Ca şi cum un aspect din viaţa lui Hristos ar fi mai
important
decît celălalt, ca şi cum un dar pe care Hristos l-a împărţit printre celelalte
daruri,
ar fi covîrşitor de important în mîntuire. Credinţa este o experienţă a unui
întreg.
Adevărul este un lucru mare şi greu. Nici Hristos, cînd l-a întrebat Pilat ce e
adevărul, n-a răspuns. Doar în singurătate. înainte de calvar, a spus „adevărul
este să te cunoască pe tine singurul Dumnezeu şi pe Isus Hristos pe care l-ai
trimis”. Ori ca să-l cunoaştem pe Isus Hristos pe care Dumnezeu l-a trimis
în
lume, şi prin el să-l cunoaştem pe Dumnezeul cel care ne-a chemat la experienţa
vieţii, noi nefiind altceva decît o posibilitate de desăvîrşire, atunci trebuie
să
acceptăm că trebuie să facem automat experienţa concretă şi reală a credinţei.
Dacă facem această experienţă concretă şi reală a credinţei, vom avea şi
rezultate.
Şi îmi vine în minte o întîmplare: fără să pot preciza cînd s-a întîmplat,
legată
de vizita unui episcop într-o insulă unde erau cîţiva credincioşi, pe care i-a
descoperit într-un anumit fel. Pe cîţiva dintre ei îi descoperise rugîndu-se.
Cum
se rugau? Era acolo, pe insulă, lîngă locul unde stăteau, un pîrîu mic şi se
rugau
sărind peste pîrîu: „una ţie, Doamne”, săreau înapoi, „una mie, Doamne”. Şi
episcopul s-a simţit obligat să-i înveţe rugăciunea Tatăl nostru. Şi tot i-a
învăţat
rugăciunea Tatăl nostru pînă cînd a venit momentul să plece. S-a urcat în
corabie
şi a plecat. După ce s-a îndepărtat corabia de ţărm, să se trezească cineva din
corabie că-i vede pe toţi cei de pe insulă fugind după corabie şi ajungîndu-l
l-au
întrebat pe episcop: Cum e cu rugăciunea Tatăl nostru, că n-am reţinut-o? Şi-
le-a spus doar atît: mergeţi înapoi şi rugaţi-vă cum v-aţi rugat şi pînă acum.
Adică oamenii aceştia au făcut o experienţă trăită a credinţei fără să o
filosofeze,
fără să o teoretizeze, fără să stea să analizeze fiecare cuvînt, au trăit-o
efectiv.
Noi de cele mai multe ori, ca şi creştini, ca şi propovăduitori ai lui Hristos,
venim în faţa oamenilor punîndu-i în faţa unor probleme mult prea înalte, la unmoment dat chiar
inaccesibile. Vorbim despre iubire la modul cel mai înalt posibil,
ori e foarte greu să ajungi acolo. Degeaba vin eu să îi explic credinciosului
că
trebuie să mă iubească ca pe el însuşi, şi el nu poate să înţeleagă acest lucru
atîta
vreme cît nu face experienţa acestei necesităţi a iubirii.
Hristos a
venit şi ne-a spus: fericiţi sînt cei ce plîng. Cine înţelege această
fericire
dacă nu va plînge cu adevărat? În finalul tuturor fericirilor spune: să te rogi
pentru
tine, dar să te rogi şi pentru cel ce este vrăjmaş. Eu dacă nu voi
motiva, de ce e nevoie
să mă rog pentru vrăjmaşul meu, nu ştiu cine îşi va putea iubi vrăjmaşul.
Pentru că
vrăjmaşul este un om, după cum am înţeles eu din credinţă, care din păcate
ajunge
să-mi fie inferior. Ori eu nu-l pot ridica la starea de om sănătos şi întreg,
dacă nu-l
învăţ să iubească. Ori dacă nu-l învăţ să iubească, degeaba îi cer cu să mă
iubească sau
să iubească pe cineva. Şi atunci cînd iubeşti, oare mai e nevoie de toleranţă?
Pentru că
atunci, cînd iubeşti, ai în tot planul tău de acţiune şi activitate, în tot
modul tău de a
gîndi, prezenţa omului de lîngă tine, îl incluzi în tot ceea ce vrei tu să
faci, îi faci parte
din tot cît ai, şi lui exact ca şi ţie. Am impresia că încă avem nevoie de mult
timp să
maturizăm învăţătura lui Hristos, dar nu teoretizînd, nu citind despre, nu
asimilîndu-ne
experienţa concretă a unor oameni care îşi aliniează viaţa după Hristos, ci
făcînd fiecare
în mod concret şi sincer pentru propriul suflet experienţa credinţei. Nichita
spunea
într-una dintre elegii că nu are dreptul să
spună nu decît cel care ştie totul despre da.
Mergînd exact pe ideea creştină de a descoperi adevărul. Pentru că în versurile
următoare
spunea: acolo unde erau scris da şi nu, foile erau rupte. Asta este situaţia în
care noi ne
aflăm, ca şi creştini. Noi nu slujim o idee, noi slujim un adevăr pe
care
ni-l însuşim, sau nu ni-l însuşim. Dacă reuşim să-l însuşim, am făcut un lucru
deplin.
Nu reuşim să-l însuşim, nu ştiu care ar fi rostul nostru.
Alexandru
Cistelecan: Cred, că experienţa credinţei este un har, care vine
la capătul unui zel, a unei căutări. Şi nu ştiu, dacă harul e dat tuturor. Şi
asta
înseamnă că strîngem puţin cercul, şi cei care au beneficiat de acest har au
ajuns
laaceastă graţie, sînt oameni cu care nu mai avem de ce face
simpozioane,
conferinţe despre toleranţă. Dar ceilalaţi?
Silviu
Negruţiu: Toţi sîntem chemaţi de o astfel de experienţă, fiind
responsabili direct de ceea ce facem. Pentru că la un moment dat, de felul în
care
noi trăim credinţa şi o expunem oamenilor, depinde sănătatea morală a celui
care vine în biserica la care cu slujesc sau mă rog. Eu m-am adresat în primul
rînd nouă, celor care discutăm. Noi avem această capacitate, sau sper că avem
fiecare în parte, atît capacitatea, cît şi responsabilitatea a ceea ce eu am
spus.
Noi ne întoarcem spre cei despre care Dvs. pomeniţi acum.
Alexandru Cistelecan: Cei care nici nu vin în
biserică.
Silviu
Negruţiu: Dar îi prindem undeva. La o înmormîntare, la un botez, la o
întîlnire de genul acesta, undeva tot îi prindem. Esenţial este ca acolo unde
mergem
experienţa noastră de viaţă să se arate în plinătatea ei. Atît cît am reuşit să
o dobîndimpînă într-un anumit
moment al vieţii. Eu pînă la 30 de ani şi ceva, alţii pînă la 60 şi ceva
de ani, pentru că noi mergem spre mîntuire. Pentru că asta este esenţial în
credinţă, noi
aşteptăm ca prin credinţă să ne mîntuim. Ori atîta vreme cît aşteptăm de la
credinţă
mîntuirea, automat avem obligaţia să ne alăturăm acelui experiment sănătos care
ne
poate descoperi ca prin oglindă, cum zice Pavel, de aici încă, lumea spre care
ne ducem.
Mihály
Spielmann: Pînă aici, lucrurile sînt foarte frumoase. Dar problema
toleranţei se pune şi între creştini şi non-creştini. Cum se poate pune
problema
toleranţei în cadrul acestei relaţii?
Silviu
Negruţiu: Vorbeam despre universalitatea credinţei. Fiecare dintre noi,
sau fiecare dintre cei care ne-am adus pînă în momentul acesta, al credinţei
care
aparţine unui anumit cult, a avut tendinţa universalităţii. Orice credinţă
urmăreşte
universalitatea. Adică Dumnezeu e totul. El are lumea care presupune acest
univer-
salism spre care noi mergem. Să te cunoască pe tine, singurul Dumnezeu
adevărat,
este ţelul mahomedanului, dacă este sincer şi responsabil pe credinţa pe care o
practică,
este şi al creştinului şi al mozaicului. Esenţial este că nici eu ca şi creştin
ortodox,
nici mozaicul ca şi mozaic, nici musulmanul ca şi musulman să nu facă din
credinţa
în care el trăieşte şi se manifestă, un dumnezeu. Aici e drama, de aici au
început
războaiele. Eu dacă sînt ortodox mă mîntuiesc şi cred în ortodoxie mai mult
decît în
Dumnezeu. Eu cred că e o fantastică, o mare greşeală, un păcat chiar. Atîta
vreme cît
eu nu voi face din credinţa mea un Dumnezeu şi voi merge prin credinţa mea spre
Dumnezeu, lansînd drumuri virtuţii, voi fi un universal.
Elek
Szokoly: Iată că s-au pronunţat adevăruri foarte importante, foarte
mişcătoare, aş zice, fundamentale. În general cred că adesea avem de-a face nu
atît cu problema lui „ce”, cît mai degrabă a lui „cum”. Şi cred că aceasta este
chintesenţa, de fapt, a toleranţei. Cred de asemenea, că adevărul, sau
superlativul
acestei toleranţe, este tocmai ce a spus părintele Negruţiu adineauri: iubirea
vrăjmaşului. Este dincolo de limitele obişnuitului cînd ajungi la această
fază a
credinţei, şi aş îndrăzni să spun, a umanismului.
Silviu
Negruţiu: Pînă la iubire este un drum lung, şi drumul acesta trebuie
să-l învăţăm noi oamenilor. Eu nu vorbesc despre iubire ca despre ceva în care
am
intrat, pentru că iubesc şi eu ca om, cum mă pricep eu mai bine. Eu trebuie să
mă
perfectez în a iubi, prin tot exerciţiul pe care mi l-a pus Hristos la
îndemînă, prin
tot ajutorul pe care Dumnezeu mi-l oferă. Şi îmi propun să ajung la adevărata
iubire. Şi voi ajunge, sper.
Elek Szokoly: Nu îndrăznesc să cred că vocea
Dvs. este o voce singulară. Dar vă
mărturisesc că în cadrul discursurilor de acest gen, pe care le auzim mai ales
prin inter-
mediul Televiziunii Române, al mediei guvernamentale în general, această voce
nu este
prezentă. Ba sînt prezente opinii foarte diferite de aceasta. Totuşi, nu îndrăznesc
să cred
că această voce este o voce singulară, sper că este mult mai generală, decît
că, probabil,
aceste instrumente ale propagandei nu beneficiază sau nu se folosesc de astfel
de voci.
Smaranda Enache: Cel puţin în ultimul
deceniu, implicarea socială şi
chiar politică a bisericilor a fost foarte importantă. Dacă ne gîndim că mare
parte din acel eveniment pe care l-am trăit cu toţii împreună, şi anume
prăbuşirea
totalitarismului comunist, s-a făcut şi prin deosebita implicare a unor oameni
ai
bisericii din diverse ţări. Acest rol tot mai important, cel public, este o
completare
a rolului mai mult divin pe care credinţa îl are. Această implicare lumească
aduce
un grad de responsabilitate tot mai sporit. Şi ca să ne apropiem totuşi de
acest
oraş, de această existenţă a noastră de fiecare zi, vă mărturisesc că în
calitatea
mea de laic am trăit cu destul de mare întristare o criză ai cărei părtaşi am
fost
cu toţii. Cred că ştiţi la ce mă refer. Au fost momente, cînd acest oraş nu a
avut
o societate civilă destul de puternică, nu a avut oameni cu destulă putere
asupra
semenilor lor pentru a opri un moment tragic. Atunci am simţit — şi iertată
să-mi fie cutezanţa că afirm acest lucru public — că prin aceeaşi criză de
autoritate, dacă nu morală, ci de autoritate imediată, practică, treceau şi
oamenii
bisericii. Şi întrebarea pe care aş îndrăzni să v-o adresez este: care sînt
cauzele?
Că este atît de liber şi atît de generos mesajul, şi cu toate acestea salvarea
în
momentul de criză se lasă atît de greu mobilizată. Am să mai adaug o întrebare
retorică. Ne putem oare pregăti şi uni, ne putem ajuta unii pe alţii, ca atunci
cînd
comunitatea noastră traversează o criză, care poate să aibă chiar şi victime,
cum
s-a şi întîmpla de fapt, să putem face faţă? Biserica, prin ceea ce dă ea
oamenilor,
noi — îndrăznesc să spun aşa un lucru generic — intelectualii, oameni care au o
cultură şi o posibilitate de a comunica cu alţii, avem oare o altă ofertă, ca
asemenea
lucruri să nu se producă? Oare este un fatalism ca oamenii să se lupte între
ei, ca
iraţionalul să ajungă să-i stăpînească, şi în asemenea momente de criză să nu
existe acele repere morale care să poată opri mîna ridicată asupra semenului pe
care trebuie să îl iubim mai mult decît pe noi înşine?
Emilian
Niculescu: Se constată că omul se naşte cu o natură biologică
egoistă; cînd este mic, vrea totul pentru sine, să mănînce pentru sine şi tot
ceea
ce face atrage spre sine. El însă trebuie să adopte prin educaţie o natură
socială
altruistă. Să înveţe să stabilească legături reale, valoroase cu semenii săi.
Şi în
privinţa aceasta strădaniile au fost deosebit de mari. Pentru mine răspunsul îl
găsesc în Biblie, cuvîntul lui Dumnezeu, la rezolvarea acestor probleme Pentru
că însăşi religia înseamnă relegare — relegarea relaţiilor cu Dumnezeu şi
relagarea relaţiilor adevărate cu semenii. Biblia prezintă cîteva probleme
fundamentale: în centrul Biblici se găseşte de fapt principiul dragostei,
tocmai
în relaţie cu Dumnezeu, dar să iubeşti din toată inima ta, cu tot sufletul tău
şi cu
tot cugetul tău, şi pe aproapele tău ca tine însuţi. Din punct de vedere
relaţional
sînt tocmai cele trei direcţii majore, şi anume: Dumnezeu, semenul şi eu
însumi,
însă chiar în această ordine, adică: Dumnezeu, semenul şi la urmă eu. Biblia
explică că apariţia păcatului a inversat această ordine, şi a apărut pe primul
locpropria noastră persoană
— ne învîrtim în jurul propriei noastre axe. Atunci
cînd Biblia vorbeşte despre o listă de păcate, pe primul loc este aşezată
iubirea
de sine. Şi Biblia rezolvă problemele acestea în cîteva feluri. Isus Christos a
rostit o cuvîntare deosebit de valoroasă în acest sens, mă refer la Matei
capitolul
23, unde reproşa fariseilor că au uitat din lege lucrurile cele mai importante:
dreptatea, mila şi credincioşia. Tocmai aceste trei valori se aşează pe linia
acestor
trei orientări. Credincioşia spre Dumnezeu, dreptatea spre propria mea
persoană,
iar mila către semeni. Ori tocmai aici s-au schimbat ideile. Eu sînt foarte
drept
cu celălalt, semenul meu, ştiu întotdeauna cînd a greşit, sesizez cele mai mici
abateri de la normele de conduită sau de dreptate. Cînd e vorba de propria mea
persoană, sînt milos, găsesc circumstanţe atenuante pentru cele mai mari
vinovăţii
pe care le fac. Ori Biblia stabileşte corect: să fiu credincios în relaţia cu
Dumnezeu,
să fiu milos, îngăduitor, înţelegător cu celălalt, tolerant — ca să mă refer
acum
la expresia pe care astăzi o dezbatem —, şi drept cu mine însumi, adică să
nu-mi
permit greşeli cu mine, să fiu exigent.
Béla Visky: Mi se pare foarte
ciudată şi uimitoare lipsa relaţiilor personale
între preoţi, preoţi reformaţi şi ortodocşi, protestanţi, neoprotestanţi şi
catolici, etc.
Cum se face, mă întreb, că dacă se întîlnesc doi medici, sau se întîlnesc doi
critici
literari au ce discuta toată ziua? Noi cum nu am avea ce discuta între noi,
preoţi de
diferite religii sau diferite confesiuni? Experienţa mea de preot de zece ani
m-a făcut
să cred în valoarea gesturilor mici. În 1987 cînd m-am mutat în Porumbeni, unde
stau şi acum, împreună cu grupul meu de tineri, m-am dus în satul vecin, pur
românesc, la colegul meu ortodox şi l-am colindat. E un gest cît se poate de
simplu,
dar nu l-a făcut nimeni pînă atunci, timp de 50 de ani, poate 500 de ani. Această
primă întîlnire a pus bazele unei prietenii care a avut un efect extraordinar
asupra
oamenilor şi asupra relaţiilor dintre cele două sate. Noi, preoţii mai ales,
dar în
general intelectualii, care avem o anumită poziţie cheie în societate sau în
microsocietate, trebuie să ştim că relaţiile noastre au o valoare simbolică în
faţa
maselor. Eu cred că această latură explică foarte multe lucruri. Dacă o dată se
constituie, se realizează astfel de prietenii, de legături, cel de-al doilea
pas ar fi,
după părerea mea, ca aceste relaţii personale care se bazează pe toleranţă, ba
mai
mult, se bazează pe dragoste, aceste relaţii să fie mediatizate, să fie puse în
faţa
oamenilor, ca un exemplu pozitiv. Şi eu pot să vă spun că din fericire am avut
această
experienţă. Cred că asumarea acestor responsabilităţi nu este ceva facultativ
pentru
noi preoţii. Nu este ceva facultativ, pentru că toleranţa şi dragostea sînt
părţi consti-
tutive ale Evangheliei şi ale creştinismului. Sînt în Biblie două momente de
referinţă:
turnul Babei, ca simbol al dezbinării limbilor, dar din fericire există şi
Rusaliile,
unde popoare diferite, limbi şi culturi diferite se unesc din nou, şi se
înţeleg. Acest
lucru nu se realizează prin ruinarea culturilor, ci prin acceptarea acestor
diferenţe.
Eu cred că credinţa este mult mai mult decît toleranţa, dar include şi
toleranţa.
Mihály Spielmann: Transilvania secolului al
XVI-lea şi al XVII-lea era
dominată de disputele religioase dintre diferitele confesiuni, dar s-a ajuns la
un
fel de toleranţă, sub incidenţa raporturilor de forţă. Cînd acele confesiuni
creştine,
care şi-au împărţit enoriaşii între ei nu s-au putut impune, s-a ajuns la
această
toleranţă, care era o toleranţă datorată, de fapt, echilibrului de forţe. Ceea
ce nu
este situaţia actuală în Transilvania. Din acest motiv consider, că sînt
importante
acele gesturi între diferitele confesiuni, de care a pomenit pastorul Visky,
care
înseamnă totodată un model şi pentru enoriaşi.
Alexandru Cistelecan: Trebuie să ieşim din
ghettourile spirituale de astăzi...
Elek
Szokoly: ...Ca şi din cele culturale, lingvistice, etnice, am zice. Şi aş
mai observa că pe undeva aţi anticipat ceea ce vroiam să mai adaug: că un gînd
ascuns al nostru — dar nu foarte ascuns — a fost, în afară de discutarea
acestei
teme în cadrul Săptămînii Toleranţei, şi crearea unui cadru de dialog,
un dialog
care şi nouă ni se pare că stagnează, că nu se înfiripă cu destulă vigoare. Ori
în
acest spaţiu atît de complex, atît de tradiţional multicultural şi
multiconfesional,
fără acest dialog viu şi fundamentat pe dragoste, nu cred că vom putea ieşi din
marasmul istoric în care ne-am lăsat atraşi.
Alexandru Cistelecan: Preotul, în primul rînd preotul, fiind purtătorul unei
experienţe eristice, care are mesajul ei formativ, trebuie să traducă acest
mesaj
în relaţiile interpersonale, pentru că aici se ivesc problemele, care se
răsfrîng
asupra relaţiilor dintre grupuri.
Emanuel
Ilea: Precum
bine ştim din ceea ce citim în Sfînta Scriptură, Dumnezeu
îi încălzeşte cu acelaşi soare şi pe credincioşi şi pe păcătoşi, şi plouă şi
peste unii şi
peste alţii, fără să se facă nici o deosebire. Dumnezeu vrea mîntuirea tuturor.
Dacă
acesta este un adevăr pe care în principiu toată lumea îl acceptă, atunci e cu
totul de
neînţeles această lipsă de îngăduinţă sau, ca să-i spunem cu un termen folosit
aici,
această intoleranţă a unuia faţă de celălalt, pe motivul apartenenţei la un alt
cult
decît al lui. Cînd un cult afirmă cu convingere şi cu tărie că numai credinţa
lui e
adevărată, poate că afirmă ceva ce crede într-adevăr, de care e convins, dar
credinţa
adevărată nu o pot avea toţi. Credinţa adevărată ar trebui să fie aceea care a
fost la
începutul bisericii, cînd Hristos a întemeiat o singură biserică, cum a
menţionat unul
dintre confraţi. Dar au intervenit diferitele pasiuni sau diferite ambiţii
omeneşti,
pentru că, în general, toate marile dezbinări care s-au făcut în sînul
bisericii, indiferent
în ce perioade, au fost făcute pe bază de ambiţii omeneşti, pe bază de pasiuni
şi nu pe
bază de adevăruri de credinţă. Pentru că, chiar de la prima mare schismă între
biserica
răsăriteană şi apuseană, adevărurile au rămas aceleaşi în ambele biserici.
Decît că
unii au vorbit mai mult despre unele adevăruri şi alţii le-au mai lăsat
nevorbite.
Conform concepţiei bisericii catolice, atîta vreme, cît cineva este convins de
credinţa
bisericii sale, şi îndeplineşte cu totul preceptele acestei credinţe, înseamnă
că se
mîntuieşte, chiar dacă se află într-o religie falsă. Pentru că nu se poate ca
toate credinţele să fie la fel;
unele au mai puţine adevăruri, altele au mai multe, dar nu
se împiedică mîntuirea. Dumnezeu îi primeşte la fel pe cel de o confesiune,
chiar
dacă are cele mai puţine adevăruri de credinţă, dar care este convins că este
cu
credinţa cea adevărată. Dacă îşi îndeplineşte obligaţiile faţă de aceasta,
conform
preceptelor catolice, acest om se mîntuieşte. De aici izvorăşte acea obligaţie
pe
care trebuie să o avem unii faţă de alţii, obligaţie pe care, cu tristeţe am
constatat de
atîtea ori, că nu am manifestat-o cu toţii. Şi de multe ori chiar puterea
politică a fost
intolerantă în anumite privinţe. Nu vreau să aduc cazuri, dar se ştie că
puterea politică
a suprimat unele biserici, a provocat diferite tensiuni prin interdicţii, toate
ducînd la
intoleranţă. Omul trebuie să fie lăsat liber să-şi manifeste credinţa.
Dezső
Bustya: Domnul părinte a vorbit despre obligaţiile noastre. Noi am
vorbit despre principii biblice şi am analizat situaţia prezentă. Ar fi de
folos să
ne uităm, omeneşte cît e posibil, şi spre viitor. Sîntem în pragul mileniului
al
3-lea. Este un mare prilej din partea creştinismului să examinăm ce s-a
petrecut
în ultimii o mie de ani, de la 1000 pînă la 2000. A fost un mileniu al
extinderii
misiunii creştine, creştinismul a ajuns, după Scriptură, la sfîrşitul lumii.
Dar
această mare extindere misionară a fost îmbinată cu colonizarea şi cu
războaiele.
Creştinii s-au luptat între ei, au izbucnit războaie mondiale, pornite din
ţările şi
grupurile creştine. Acest sfîrşit de mileniu este un mare prilej pentru căinţă.
Să
ne uităm spre viitor şi să folosim acest mare prilej pentru a începe un nou
mileniu
cu totul altfel. Împreună, discutînd despre toleranţă, despre dragostea
practicată
între noi, şi nu numai între creştini, dar şi faţă de non-creştini. Ar trebui
să
dovedim că biserica este un dar dat de Dumnezeu pentru întreaga omenire.
Consiliul Mondial al Bisericilor se pregăteşte pentru sărbătorirea acestui mare
eveniment. Este vorba despre un Crăciun, sărbătorit împreună cu toate
confesiunile din Bethleem în anul 2000, sau este o altă variantă, de a
sărbători
naşterea Domnului din anul 2001, cînd, după calendar, Paştele bisericilor
răsăritene şi apusene vor fi în aceiaşi zi. Desigur vor fi demonstraţii,
festivităţi
de mare însemnătate, dar în cadrul nostru parohial, orăşenesc, regional, ar
trebui
să ne folosim de acest prilej pentru a începe un mileniu cu principiile trăite din
Scriptură şi nu numai propovăduite.
Ilarie
Benchea: În primul rînd aş vrea să vă mărturisesc bucuria în cadrul
acestei întîlniri şi în cadrul unei teme care a fost întoarsă pe atîtea feţe şi
fiecăruia
dintre noi ne-a adus în atenţie lucruri frumoase, interesante de care neapărat
ar
trebui să ţinem seama. Tema este deosebit de serioasă, o temă care a intrat
întotdeauna în preocuparea bisericii, a credincioşilor. Privind teologic şi
privind
escatologic această problemă, biserica niciodată nu este de acord cu felul în
care
trăieşte lumea. Pentru că trăim într-o lume în care mereu zilele sînt reale,
cum se
exprimă apostolul Pavel într-una din epistolele sale. Biserica, prin rostul ei,
prin
responsabilitatea ei faţă de lume, faţă de om, încearcă un efort de a realiza o nouă creaţie, unde
menirea lumii este înfăptuirea împărăţiei lui Dumnezeu. În
acest sens, aduce în atenţia lumii, omului, sufletului omenesc, precepte
evanghelice ca mari valori umane şi sociale la care s-a făcut referire la
început,
cum ar fi iertarea aproapelui, iubirea vrăjmaşului, nonviolenţa, împăcarea
necondiţionată, dreptate socială ş.a.m.d. În acest sens, biserica, şi mă refer
iarăşi,
aşa cum au făcut-o şi unii dintre confraţi, la biserica unică, universală pe
care o
doreşte Domnul şi pe care a întemeiat-o şi în care toţi trebuie să tindem să
ajungem
să trăim, are misiunea terapiei acestei lumi. Mesajul lui Hristos, mesajul
evanghelic este mesajul iubirii, în măsură în care acest mesaj este
propovăduit.
dar şi trăit, în această măsură iubirea schimbă sufletul, schimbă omul şi
schimbă
lumea. Şi pentru că dl. Cistelecan făcea referiri la cazuri concrete, sigur,
dacă
noi numai propovăduim, dacă numai dorim acest lucru şi-1 vedem într-o ima-
gine ideală, nu realizăm mare lucru. Lumea de astăzi, cred, este hăituită de
atîtea
rele şi de atîtea păcate — ca să fim într-un limbaj bisericesc. Cauza răului
este
păcatul, în toate formele lui, iar lumea de astăzi, dezorientată,
dezechilibrată, în
care apare şi intoleranţa, are nevoie presantă de o calitate sufletească a
credinţei,
de o mărturie creştină autentică. În cadrul acestei mărturisiri, nu mai pot eu,
ca
şi credincios, să exclud din viaţă un confrate, chiar dacă mărturiseşte altă
credinţă.
Adică să accept, cu alte cuvinte, acel pluralism confesional, în loc să
ne excludem,
să ne anihilăm unii pe alţii. Credinţa în Dumnezeu ar trebui să se unească cu
eforturi comune pentru a vedea ce putem să facem noi pentru lumea aceasta,
hăituită de păcate, care se datorează multor cauze. Şi să ne referim numai la
numeroşii ani de dictatură comunistă care au adus atîta rău. În acest sens, cel
puţin biserica noastră, biserica ortodoxă, a acceptat în toate abordările
ecumenice
acea unitate în diversitate. Este un ideal la care ar trebui să contribuim cu
toţii,
respectîndu-ne formele noastre de manifestare, ale credinţei şi ale etnicului,
ale
culturalului, socialului. Vorbea părintele Ilea despre respectul care se cuvine
să-l acordăm semenului şi pentru motivul că el poartă chipul lui Dumnezeu.
Frumos şi adevărat spus. Noi regretăm dezbinările care au adus atît de mult rău
credinţei, bisericii. Trebuie să fim într-o permanentă stare de penitenţă.
Penitenţa
ne ajută să ne regăsim pe noi înşine, să-l regăsim pe Dumnezeu şi nu trebuie să
uităm în acest sens testamentul pe care Mîntuitorul ni l-a lăsat, acela de ne a
regăsi
mereu în dragostea lui. Iubiţi-vă unii pe alţii pentru că numai aşa vă crede
lumea.
Aceasta este mărturia creştină. Pentru ca lumea să creadă, noi trebuie să
ne respectăm,
trebuie să ne tolerăm. Cum spunea şi dna Enache — o problemă desigur delicată
—, se
poate pune întrebarea, unde a fost biserica, autoritatea ei în timpul de criză.
În
momentele de mare criză se simte cu mai multă acuitate rolul şi implicarea
bisericii.
Sigur, biserica nu arc sabie să intervină. Biserica are o sabie cu care
lucrează mereu:
sabia Cuvîntului, sabia rugăciunii, sabia harului lui Dumnezeu. Bisericile fac
eforturi
pentru ca toţi credincioşii ei să fie credincioşi autentici, şi să fie
credincioşi implicaţi, militanţi. Din moment ce
90 şi ceva la sută dintre locuitorii ţării s-au declarat creştini,
dacă ei ar respecta legea creştină nici nu ar mai trebui să vorbim despre
toleranţă.
Dar să faci dintr-un credincios un credincios autentic, asta cere timp.
S-a mai
vorbit despre ecumenism. Colegul vorbea frumos despre relaţiile
care trebuie să existe, în primul rînd între preoţi. Pentru a construi
legături,
trebuie să investim însă şi conştiinţă şi sinceritate. Am fost toamna trecută
în
Elveţia, la Basel, unde am participat, împreună cu episcopul unit de la Blaj,
Virgil Bercea, la cîteva rugăciuni ecumenice şi la cîteva întîlniri de lucru
ecumenice, şi amîndoi am ajuns la aceeaşi concluzie: că acolo se practică un
ecumenism absolut formal, sec, fără o ţintă reală, şi ne-am zis unul altuia:
noi să
nu ajungem niciodată la o astfel de tărăşenie şi de nesinceritate, că ar fi
păcat. În
ecumenism trebuie investită foarte multă sinceritate, multă conştiinţă. Datoria
mea de creştin este să descopăr, să respect şi cel mai mic indiciu de sfinţenie
care există în credinţa confratelui meu. Dacă am reuşit acest lucru, am reuşit
un
lucru mare. Să fac tot ceea ce îmi porunceşte conştiinţa mea de creştin pentru
semenul meu, ca şi cum totul ar depinde de puterile mele. Ca să închei cu
cuvintele
unui mare teolog francez: „să iubeşti, să iubeşti sincer, să iubeşti
dezinteresat,
să iubeşti total, restul lasă în seama lui Dumnezeu”.
Elek Szokoly: Mă bucur că aţi subliniat nişte noţiuni, şi printre ele şi
pluralismul confesional, pentru că tocmai acest pluralism este motivul
pentru
care ne-am adunat în jurul acestei mese. Aţi subliniat, de asemenea, ce
înseamnă
negarea celuilalt. De fapt, pe coperta programului nostru am reprodus un text
de
Elie Wiesel, în care spune ce înseamnă de fapt intoleranţa: intoleranţa
înseamnă
negarea umanităţii celuilalt. Această unitate în diversitate pe care aţi
subliniat-o cred că este ideea fundamentală a acestei toleranţe. În cadrul
acestei
idei de toleranţă, de pluralism confesional şi de unitate în diversitate,
apare
totuşi un termen foarte des vehiculat — cel de prozelitism. În general, aşa
sîntem
noi oamenii, ceea ce facem noi este numit misionariat, cea ce fac alţii, se
numeşte
prozelitism. Acest concept apare în mod special în legătură cu confesiunile,
cultele
neoprotestante. Unele dintre ele, trebuie să recunoaştem, chiar practică un
anumit
prozelitism agresiv. Există şi astfel de culte, care într-adevăr îşi înrobesc
enoriaşii,
le paralizează voinţa şi devin, de fapt, nişte sclavi ai unor guru. În cazul
nostru
nu este vorba de astfel de culte, ci de culte consacrate, înregistrate legal şi
aprobate
de către legile statului nostru, care nu au apărut peste noapte din senin, dar
a căror
contestare porneşte tocmai de la bisericile tradiţionale mai înainte pomenite.
Astfel
se incriminează faptul că s-au construit în Bucureşti un număr oarecare de case
de
rugăciuni neoprotestante. Adică cel mai elementar drept al unor confesiuni sau
a
unor persoane de a se ruga în libertate în cadrul credinţei lor este contestat
astfel.
Or, cred că dacă unii îndrăznesc să conteste dreptul la existenţă a anumitor
culte
neoprotestante astăzi, această contestaţie poate lesne să ajungă mai departe în
timp.
La un moment dat, putem
să ne trezim contestînd protestantismul în ansamblu, care
nu are decît o vîrstă de cîteva secole. Pe urmă, putem împinge această
contestaţie la
catolism, şi de ce nu, la ortodoxism, la un anumit moment dat, în favoarea unui
paleocreştinism. Desigur, e un joc de idei, care în mod retoric încearcă să
sugereze o
întrebare: care este limita toleranţei în cazul prozelitismului? Prozelitismul
este
acceptabil în cazul în care nu apare elementul agresiv? Poale fi contestat
dreptul
general de a cîştiga prozeliţi? Pentru că pe plan politic sau social există un
„prozelitism” unanim acceptat. Toate partidele politice îşi adună alegători
încercînd
să-i convingă de adevărul lor. Inclusiv pe cei din partidele celelalte. Cred că
n-ar fi
inutil dacă am încerca şi pe acestă linie să definim cîteva direcţii sau cîteva
concepte,
să încercăm să clarificăm această noţiune care constituie totuşi un sîmbure de
tensiune
în societatea noastră, şi din punctul de vedere al bisericilor, al credinţei.
Mihály
Spielmann: Din punct de vedere istoric, acest prozelitism este undeva
şi rezultatul schimbării modului de gîndire al unui grup de oameni. Dacă ne
gîndim la istoria religiilor, atunci religia mozaică este o rupere faţă de
politeism,
creştinismul este o rupere faţă de iudaism, protestantismul este o rupere faţă
de
catolicism, ş. a. m. d. Religiile neoprotestante sînt o negare a religiilor din
care
s-au desprins. În istoria gîndirii umane există o permanentă dezvoltare, o
permanentă căutare a unui adevăr. Ceea ce uneşte aceste credinţe este credinţa
însăşi, iar drumurile care duc spre Dumnezeu sînt diferite. Neliniştea
sufletească
a omului este problema principală atunci cînd se caută un drum adecvat spre
Dumnezeu. Evreii cred în Dumnezeul lor şi cred că mîntuirea n-a venit.
Creştinii
ştiu că mîntuirea a venit în persoana lui Isus Cristos ş.a.m.d. Eu cred că
aceste
nelinişti au creat războaie, tensiuni şi prozelitisme. Secolul XX, care declară
pluralismul şi declară toleranţa, indulgenţa faţă de aproape, trebuie să
rezolve
acestă problemă în aşa fel încît această toleranţă să fie o toleranţă vie, în
sensul
că nu-mi este vrăjmaş celălalt şi nici nu-mi este inferior acest vrăjmaş mie.
Acest
vrăjmaş şi această alternativă a credinţei înseamnă un alt mod de gîndire a
omului.
Fiecare om gîndeşte altfel, şi pe baza acestor segmente se crează alte şi alte
culturi. Şi aceasta este şi explicaţia multiculturalităţii. Dacă în problema
culturilor
şi a multiculturalităţii se poate ajunge şi s-a ajuns la un numitor comun, în
problema credinţei şi a bisericii, aceste probleme, se pare, nu sînt încă
rezolvate.
Încă sînt prea multe declaraţii şi prea puţine practici adevărate. Dacă ne
gîndim
la Irlanda, Iugoslavia, Israel sau la alte ţări din lume, toate aceste ţări
sînt
neliniştitoare, fiindcă arabii gîndesc altfel decît evreii, musulmanii bosniaci
gîndesc altfel decît sîrbii ortodocşi şi croaţii catolici. Aceste probleme sînt
de
fapt şi probleme social-politice şi economice, care pătrund şi în biserică.
Alexandru
Cistelecan: Acest subiect este foarte delicat din punct de vedere
teologic, cel puţin din perspectiva mea laică, îl văd destul de greu de
discutat pentru
că nu numai orice preot, dar orice creştin este şi un misionar, prin botez. El
primeşte un fel de învestitură
misionară. Apoi, dacă biserica, o confesiune, este convinsă că
deţine adevărul, este şi obligată să aducă la cunoştinţa tuturor, pentru că nu
poate să
dea dovadă de egoism. Dacă ştie că deţine adevărul, nu poate să-l păstreze
pentru
sine, să nu-l evanghelizeze, să nu-l vestească tuturor. Orice vestire, într-o
măsură,
este şi un prozelitism. Acest termen este conotat foarte negativ, dar există
destule
sinonime, sau, în orice caz, în viaţă se întîmplă lucruri care sînt
prozelitisme, şi care
sînt înţelese într-un sens mai pozitiv. Niciodată o biserică nu-şi poate duce
toleranţa
pînă acolo încît să spună că o altă confesiune deţine adevărul, că adevărul
este la
ceilalţi. Asta ar înseamnă să se dizolve.
Silviu
Negruţiu: Trebuie să definim ce înţelegem noi prin acest misionarism
de care vorbeaţi. A face misionarism, din punct de vedere creştinesc, înseamnă
a-l
vesti pe Hristos, dar nu celor care îl cunosc. A face prozelitism înseamnă a te
duce la
un alt creştin să-i spui că tu, creştin, eşti mai adevărat creştin decît e el
creştin. Dl.
Spielmann spunea un lucru. Modul de a gîndi al oamenilor a născut la un moment
dat un anumit fel de drumuri. Sîntem de acord, dar din punct de vedere al
credinţei,
lucrurile au cu totul altă formă. Există o mare responsabilitate faţă de
suflet. In ceea
ce priveşte credinţa, alt drum s-a rupt acolo unde a fost o criză. Se fac
anumite
rupturi în cadrul creştinismului, şi toţi cîţi sîntem de faţă, le ştim. Le
putem critica,
le putem justifica pe o parte din ele. Fiecare ruptură a rămas, dar din ce în
ce mai
săracă. Ori asta este o mare responsabilitate, faţă de care noi nu putem rămîne
indiferenţi, şi nu acceptăm prozelitismul pentru că în credinţa celor care fac
prozelitism
apare din ce în ce mai multă superficialitate. De la a trăi în singurătate şi
a-ţi pune în
ordine viaţa cu Dumnezeu şi pînă la a ridica mîna dacă cineva îţi spune să
ridici
mîna şi îţi spune că te-ai mîntuit, e un drum de ani lumină. Şi eu nu ştiu cît
de
tolerant pot să fiu faţă de astfel de puncte de vedere. Aici nu pot să fiu
tolerant. Nu
pot să tolerez o practică mai stîngace între oamenii care au cunoştinţa
adevărului, să
apară careva să le ia unor oameni posibilitatea experienţei sănătoase şi să le
ofere
„praf în ochi”. Este exact ceea ce se întîmplă în familie. Eu cred în nevasta
mea, în
copiii mei, încerc să-mi fac un drum mai greu, strîng cureaua pentru că mi-am
propus să fac ceva în casă, şi vine cineva şi îmi strică familia.
În ceea ce
priveşte problema ridicată de dna Enache la un moment dat, mă
reîntorc să vă răspund. Biserica s-a implicat în unele aspecte ale revoluţiei,
pentru că
prin oamenii care erau credincioşi şi biserica a făcut revoluţia. Noi am
învăţat pe
oameni un anumit lucru. Ori împotriva păcatului eu nu pot să stau cu bîta. Eu
nu mă
pot duce în faţa celor care vin cu bîta, să stau cu bîta în faţa lor, să mă
implic şi eu.
Ori acolo, unde este divergenţă, conform cuvîntul lui Hristos, îi spui între
patru
ochi. Nu înţelege, îi spui bisericii, n-o înţelege, lasă-1 că are cineva grijă
de el.
Noi tot
vorbim despre Dumnezeu, despre posibilităţile pe care Dumnezeu ni
le-a pus la îndemînă. Nu ţinem cont de o realitate. Biblia nu este o carte a
sfinţilor,
este o carte a realităţii care ni se pune în faţă şi care nu e alta decît
realitatea pe care noi o trăim, adică
bună sau rea, această realitate ne aşteaptă să o rezolvăm
în sensul bun. Biblia ni-l pune pe Petru în faţă ca pe un ales a lui Hristos,
ni-l
pune şi pe cel care se leapădă de Hristos. Sfîntul apostol Pavel este cel care
luptă
împotriva creştinismului şi ajunge cel mai mare misionar al lui Christos. Deci
în
felul acesta trebuie să ajungem noi să intervenim în lume. Din tot ceea ce ne
apasă viaţa şi o umbreşte, să ajungem să lumineze viaţa şi să o împlinească.
Ori
prozelitismul are în spatele lui un alt interes decît cel al mîntuirii. Are
ceva
străin de suflet, are ceva diabolic în el. Diavolul, cînd a intervenit în
creaţie, a
intervenit gîdilînd puţin ceva în om: mîndria. Şi diavolul nu vine să ne spună
că
facem rău, dimpotrivă, el ne dă imaginea binelui pe care-i facem şi ne creează
o
imagine falsă despre noi înşine. El vine şi întreabă doar atît: ţie nu ţi se
cuvine?
Şi de aici începe un drum firesc al nefirescului.
András Vass: Am pornit de la credinţă şi toleranţă. Numai atunci putem să
fim în mod practic toleranţi faţă de toţi, dacă facem deosebire între oameni,
faptele, crezurile şi tradiţia lor, sau contextul de cultură şi istorie din
care vine
fiecare om, care, cum s-a mai spus înainte, are o valoare inestimabilă. Chiar
dacă este un răufăcător, chiar dacă este de altă religie sau este ateu, are o
valoare
inestimabilă. Numai atunci pot să fiu tolerant faţă de el dacă îi permit o
deplină
libertate de conştiinţă. Dacă impun cuiva anumite restricţii în libertatea lui
de
conştiinţă, atunci nu mai sînt cu adevărat tolerant faţă de acea persoană.
Dumnezeul cel Atotputernic se apleacă asupra omului, bate la inima omului creat
de el, şi permite intrare, amestec în viaţa acestuia. Iar Dumnezeu acceptă atît
refuzul omului cît şi răspunsul afirmativ. Dumnezeu respectă atitudinea omului.
Şi eu trebuie să fiu la fel, iar dacă cineva din biserica mea, de exemplu, se
convinge
că în biserică doar se vorbeşte, între vorbă şi faptă e o ruptură şi îşi
găseşte o altă
biserică, unde consideră că se şi înfăptuieşte credinţa despre care se vorbeşte
acolo, eu trebuie să fiu tolerant cu el şi să-l înţeleg. Înseamnă că eu nu i-am
putut da ceea ce el avea nevoie, iar el l-a găsit în altă parte. În acest caz
trebuie
să mă cercetez pe mine însumi. Oare ce n-am făcut eu bine de nu am reuşit
satisfacerea nevoilor sale spirituale?
După
revoluţie, s-a produs o ruptură în biserica noastră. Un grup de tineri au
plecat de la noi din biserică, nefiind mulţumiţi cu practica noastră.
Bineînţeles, pentru
noi a fost o întîmplare foarte dureroasă. Era vorba de tineri, cu viitorul în
faţă,
viitorul bisericii, credeam noi. Şi noi aşa am înţeles lucrurile: trebuie să ne
cercetăm
unde am greşit faţă de ei. Ei nu s-au simţit acasă. Am găsit momente cînd nu
i-am
băgat în seamă, nu i-am înţeles, nu i-am învăţat, n-am fost destul de aproape
de ei
Am descoperit chiar un conflict între generaţii. După ce au plecat, ne-am
exprimat
regretul, am căutat să ne corectăm greşelile. Şi a venit timpul cînd ei ne-au
scris o
scrisoare în care ne-au cerut scuze pentru felul în care au plecat din
biserică. Şi
ne-au rugat să-i privim ca fraţi, să conlucrăm în continuare, şi să ne
considerăm copii ai lui Dumnezeu,
împreună. Noi am considerat că trebuie să facem acest lucru,
chiar dacă nu ne mai adunăm în aceeaşi biserică, chiar dacă avem puncte de
vedere
diferite.
Religia nu
poate să fie ceva moştenit. Conştiinţa mea trebuie să decidă de ce
religie să aparţin. Dacă eu consider că ceea ce e în concordanţă cu conştiinţa
mea
este ateismul, atunci sînt conştient cu adevărat, dacă merg pe acea cale. Dacă
con-
sider, că pentru conştiinţa mea o altă cale este cea care îmi aduce pacea
lăuntrică, pe
acea cale trebuie să merg. Nu-mi rămîne decît să-i înţeleg pe aceşti oameni şi
să-i
stimez. Cred că asta trebuie să fie toleranţa despre care vorbim. □
(c) Fundaţia Jakabffy Elemér, Asociaţia Media Index 1999-2006