asià
suntu publicate in „Magazinul istoricu pentru Daci’a
suptu redacti’a lui A. Treb. Laurianu sî Nic. Balcescu.Bucuresci 1846”. Tom. III p. 307. sî
urmatoriele:
<Siedenti’a dein 4 Septembre.
Metropolitulu
deschide adunarea cu unu cuventu despre folosutu unirei cu
baserec’a romána. Cea mai mare parte a Clerului se arata aplecata spre a primi.
Deintre laici, boiarii dein tienutulu Fagarasiului se indupleca forà
greutate; dara
nu asià lesne sî locuitorii comitatului Uniadorei, ai scaunului
Sabíiului sî ai
districtului Brasiovului. Cu toate aceste, după mai multe argumente produse
dein
partea celoru alti se indupleca sî eli. Cu modulu acestu-a se include
siedenti’a de
antâniu.
Siedenti’a dein 5
Septembre.
Se desbtae, cá a fora de cele patru punte se nu se mai primesca nemic’a;
Ritulu sî Disciplin’a se remânia, cumu au fostu pan’ acumu, lasandu
deintr’inscle
numai cele ce se vom aflá a fí contrarie credentei
catolice. Se ordineza, cá se
subscria Metropolitulu, fia-care protopopu in a-antea juratului seu, a doi
comisari
preuti, sî a trei deputati betrani dein fia-care satu, in numele districtului
intregu.
Actulu se formuleza cu aceste
cuvente: >
„Noi
suptinsemnatii, episcopulu, protopopii sî totu clerulu baserecei
romanesci dein Transilvani’a sî dein pàrtile unite cu dins’a, faccemu
cunoscutu
prein acest’a toturoru celoru ce se cuvene, sî mai alesu ordiniloru tierei
Transilvaniei; Cà considerandu nestatornicí’a vietii omenesci sî
nemorirea
sufletului (de care trebue se avemu cea mai mare grige dein tote,) amu
inchiaiatu
liberi sî de buna voia dein indemnulu lui Ddieu unirea cu baserec’a romano-
catolica, sî ne declaràmu prein acest’a commembrii ai S. Matri basereci
romano-
catolice primindu marturisindu sî crediendu tot cele ce primesce, marturiscesce
sî crede ace’a, mai vertosu acele patru punte, in care ne pareàmu panà
acumu a fidesbinati, care ni se
propunu sî prein gratiosulu decretu sî prein diplom’a Maiestàtii sale
imperiali, sî prein a eminentissimului Archiepiscopu, dein care causa vremu cá
sî noi se
ne bucuràmu de totu acele derepture sî privilegia, de cari se bucura
preutii acelei-asi
snate Matri basereci dupa santele canone sî dupa legile fostiloru regi ai
Ungariei, asiá sî
noi dupa prenumitulu decretu alu Maiestàtii sale imperiali regali sî a
eminentissimului
Archiepiscopu, se ne bucuràmu de acumu in a-ante cá commembri ai
acelei-asi basereci.
Intru mai mare credentia sî taría a acestoru-a amu intaritu acestu manifestu
alu nostru cu
subscriptiunea manei noastre sî cu sigilulu santului monasteriu dein Alb’a
Julia sî cu
sigilele proprie usuali. Alb’a Julia in 5 Septembre, anulu 1700.
(L.S.) Metropolitulu Atanasiu*
Protopopulu Daniilu dein Ili’a cu 20 preoti, Teodoru dein Crisiu cu 20,
Gavriilu
dein Bistr’a cu 15, Tom’a dein Vinti (Sîncai: Vinti de d. ) cu 24, Joane dein
Uniador’a
cu 50, Georgiu dein Hatiegu cu 35, Nicola dein Sasu-Săbesiu cu 35, Petru dein
Dai’a cu 30, Vasiliu dein Armeni cu 39, Sav’a dein Salisce cu 15, Petru dein
Sabiiu
cu 33, Masimu dein Avrigu cu 21, Stanulu dein Visci (Sincai: Stanila) cu 46,
Radulu
dein Berivoiu cu 56, Cristea dein Haromsecu cu 13, Basiliu dein Cálbor’a
(Sîncai:
Calboru). cu 35, Idomiru dein Birghisiu cu 9, Basiliu dein Brasiovu cu 25,
Georgiu
dein Ohab’a cu 40, Basiliu dein Suppadure cu 26, Joanne dein Lopandu (Sîncai:
Lepindea) cu 16, Constantinu dein Vidr’a (Sîncai: Vidrascu) cu 9, Petru dein
Geoagiu
(Sîncai: Gurgiu 25) cu 27, Adamu dein Orescia cu 25, Joane dein Calinu (Sîncai:
Calionu) cu 30, Radulu dein Colunu cu 40, Constantinu dein Sacutiu (Sîncai:
Seulí’a)
cu 28, Machabeiu dein Nimiti’a (Sîncai: Nemiscea) cu 25, Joane dein Canesci
(Sîncai: Chiuesci) cu 40, Mateiu dein Lapusiu cu 27, Teodoru dein Lemi (Sîncai:
Leminu) cu 56, Teodoru dein Riusioru cu 45, Simeonu dein Sarvadu cu 10, Andreiu
dein Simleu cu 24, Simeonu dein Iliasiu (Sîncai: Basesci) cu 40, Demetriu dein
Bacău (Sîncai: Bacaiu) cu 37, Michailu dein Colot’a (Sîncai: Calat’a) cu 30,
Pasculu
dein Turd’a cu 28, Joane dein Diomalu (Sîncai: Janculu) cu 45. Constantinu dein
Hopert cu 24, Joane dein Sangelu (s: S. Georgiu K. Sângeru) cu 45, Joane dein
Sacalu
cu 26, Simeonu dein Silvasiu cu 26, Davidu dein Noulu (S: Uifalàu 48) cu
46, Stefanu
dein S. Michaiu cu 25, Basiliu dein Santulu cu 7, Joane dein Lazaru (S:
Jovian dela
Lazuri 15) cu 15, Petru dein Alb’a Julia cu 22, Gabriilu dein Sovaru cu 40,
Adamu
dein Cusîru cu 24, Gregoriu dein Bitiu (S: Gregorasiu dela Chitoiu 35) cu 35
preoţi.
Protopopii dein Maramuresiu
Protopopulu Ilia dein Soldobisiu (S: Saldobagiu) cu 9 preoti, Luc’a dein
Salisiu
(S: Seleusu) cu 9, Basiliu dein Romlisiu (S: Comlisiu) cu 41.
* [Nos infrascripti Ecclesiae Valachiae in Transylvania
partibusque eidem annexis
Episcopus, Archidiaconi ac Clerus universus, memoriae, commendamus tenorepraesentium, quibus expedit universus, memoriae commendamus tenore
praesentium,
quibus expedit universis, maxime vero inclytis Regni Transylvaniae Statibus,
considerata
tarn fluxa humanae vitae instabilitate, turn etiam animae (cuius in omnibus
potior cura
habenda) immortalitate, libere ac sponte, impulsuque divini numinis cum
Ecclesia
Romano-Cathotica unionem inivimus, ejusdem S. Romano-Cathloicae Ecclesiae
commembra nos tenore praesentium declaramus, omnia admitentes, profitentes ac
credentes, quae illa admittit, profitetur ac credit, praesertim vero illa
quatuor puncta, iu
quibus hactenus dissentire videbamur, quae etiam in Clementissimo Decreto ac
Diplo-
mate Suae Sacratissimae Maiestatis ac Eminentissimi Archiepiscopi nobis
insinuantur:
qua propter iisdem prorsus juribus ac privilegiis, quibus eiusdem S. Matris
Ecclesiae
Presbyteri ex indultu S. Canonum nec non Divorum quondam Regni Hungariae Regum
utantur, nos quoque juxta praenominatum Suae Sacrsatissimae Caesareo-Regiae
Maiestatis
decretum, nec non Eminentissimi Archiepiscopi a modo et deinceps uti eiusdem
commembra frui ac gaudere volumus. In cuius maiorem fiadem ac robur, praesens
manifestum nostrum propriae manus syngrapha, nec non sigillis Monasterii nostri
Albensis, quam propriis usualibus communivimus.
Albae Juliae 1700, die 5-a
Septembris.
(L. S. ) Archiepiscopus
Athanasius
(54 Protopopae cum 1563
Sacerdobitus)]
<Acestu-a fù celu mai mare sinodu alu romaniloru dein
Translivani’a. A fora de
protopopi sî de preoti fura chiamati câte trei deputati laici dein fiacare
statu; pre lunga
acesti-a se adunasera multîme de romani dein tote partile, cá se vedia
resultatulu unirei,
sî numai dupa ce se incredentiara, cà ritulu sî disciplin’a basereceasca
voru remané
neschimbate cá sî mai in a-ante, se leniscira sî primira unirea. Istoricii
spunu, cà panà la
200. 000 familie romanese unira intru ace’a dî.
Totu la
acestu sinodu, in siedenti’a dein 14 Septembre, propuse metropolitulu
urmatoarele punte disciplinare spre primire, cari le punemu ací dein vorba in
vorba
pentru interesulu loru celu istoricu. >
Anii Domnului 1700, Septembre 14
Intra césta vreme fiendu seboru mare in mitropolí’a
Belgradului de toti protopopii
tierii Ardélului, cari suntu romani;
Noi Vladic’a Athanasie am aretatu poht’a noastra càtra s. soboru cu
aceste poncturi.
Sî poruncimu foarte tare in totu loculu, in vanneghii, in scaune, in partium;
protopopiloru,
preotiloru, miréniloru, carii suntu romani, greci, serbi, ce suntu aici in
tiar’a ce se chiama
Transilvanie: — Poht’a Vladícai.
l. -o. Candu va renduí Vladic’a sî cu Titorii, carii voru fi jurati lunga
Vladic’a, dî de
Seboru de toti protopopii tierei; atunci totu protopopulu cu 2 preoti betrani
se se afle la
dîo’a cia numita a Soborului; sî se-i dé totu pop’a de chieltuiala 2 duce
protopopului; iar’care
n’are dá, protopopulu împreuna cu acei doi betrani se-lu tragq; iar’
protopopulu se
nu s’are gasi la dî, se fie lipsitu de deregutoría sî globitu cu 66 de
florinti.
2. -o. diacii, carii vom vré se se preotiésca in aante se mérga la
protopopu se-si cée
carte, sî cu carte dela adevaeratu duchovnicu; sî se scrie Psaltiri’a de
initielesu, sî glasurile
sî tote tainele beséricii; sî panà nu va fi la Mitropolie 40 de dîle,
panà atunci Vladic’a se
nu-lu preotiésca; sî poporu se-i caute protopopulu, sî se aiba a dá
protopopului o piele de
vuple.
3. -o. Popii care vinu dintr’alte tieri, se nu se primésca panà nu
voru aduce carte dela
Valdic’a. Asijderé popii, carii mergu intr’alte eparfii, se nu se primésca,
panà nu voru
avé carte dela protopopulu lui cumu cà-i omu bunu sî si-a platitu darea,
iar’ care protopopu
nu va face asiá, se aiba Vladic’a a-lu birsiuguí cu 24 de florinti.
4. -o. Protopopii se nu faca despartienii a fara in tiara, sau in Eparfii
forà numai
candu va fi Seboru mare in Belgradu iar’ care are face se fie scadiutu din tota
cinstea lui.
Sî se dé sî acel’a birsiagu.
5. -o. Care popi voru cununá, pe carii fugu prin tralte sate, sau
poporanulu altui
popa, seau fratii, unor’a cá acelor’a se li se iá preotî’a.
6. -o. Care
diaci voru fi fosta curvari sau furi, se nu se pota preotî.
7. -o. Care miréni se voru duce cu potére pre cas’a
popei, sau pre femeile lui, sau pre
marh’a lui, for’ de scirea Vladicai sau a protopopului, unii cá acei-a se fie
forà de lége,
pàna a-si dá sém’a; sî a cui va fi vin’a, birsiagulu Seborului mare, 66
de florinti.
8. -o. Preotii, care n’au plésia sau potcapocu, sau voru amblá la
càrcima, sau béti
prein tergu, sî nu voru amblá cu haine lungi, unor’a cá acelor’a se li-se iá
preotî’a.
9. -o. Candu va avé lége sau pîra pop’a cu unu mirianu, de va caută pop’a
pre
mirianu, se-lu caute in fumulu (cetesce: forumulu) lui in anitea
biràului, sau a Spaniloru;
iar’ candu va cautá mirénulu pre popa, se-lu caute ina-intea protopopului in
fumu, sau la
Vladic’a.
10. -o. Care popa va merge, pre
poporulu altui preotu sau ii va scade simbrîi’a, sau-
lu va pîrí la scaunulu de afara, acel’a se se tundia.
11. -o. Satulu ce nu va ingaduí pre tiercovnicu de slujbele satului, sau nu
va avé
tiercovnicu, acel’a satu se fie opritu de lége, panà nu voru pune cràsnicu,
sî se-lu
ingaduiasca din tote chieltuialele, sî slujbele satului.
12. -o. Care satu nu va dá popei de o casa o clae de grâu, sî o fiárdila de
ovèsu, sî
doao dîle de lucru, acel’a satu se fie fora popa, iara pop’a de-i va tîné liage
se se tandia.
13. -o. Care popa nu va face duminecile, sau serbatorile de 3 ori slujbe,
sî vinerile sî
miercurile de 2 ori, sî pe postu in tote dîlele, unulu cá acel’a se fie lipsita
de preotîe.
14. -o. Popii se faca slujba câta voru puté rumanésce,
Evangeli’a si poviasti’a se intieléga
crestinii, iar’ de nu va povesti din poucenie in toate dumineci sî in toate
serbatori acel’a
popa se se globésca cu 12 florinti. iar’ de nu va gandí de birsiagu se fie
lepedatu de preotîe.
15. -o. Care omeni nu voru mérge duminecile sî in serbatori la bisiárica,
sî la liturgie,
sî vom fi sanetosi sau a casa, pre unii cá acei’a pop’a cu birààulu,
sî cu juratii, antâi se-lu birsluguiasca 1 florintu, de nu va veni sî a 2
oara, se lu birluguiasca 3 florinii: se nu va
veni sî a 3 oara, atunci se fie lepedatu dela bisiárica cá unu paganu, câtu
nici la morte nici
la ingropatiuné loru pop’a se nu miarga; asíjderé sî carii nu vom scí tata-lu
nostru.
Credeulu poràncile. fie betranu, fie terenu, asiá se patia sî acei’a.
16. -o. Carii popi suntu cu a 2 casatoríe, nici intr’unu chipu se nu
slujasca Liturgíe;
iar’ se s’are gasí se se tundia de totu se fie mirénu.
17. -o. Care
popa va botezá fàr’ de miru, se se lipsasca de protîe.
18. -o. Serbatorile se se tîe care suntu însemnate la Ceaslovu cu slove
rosii: sî au
polileu, sî evangelii, acéli-a se se tîe, iar’ care vom tîné intraltu chipu, se
se birsluguiasca
cu 12 florinii.
19. -o. Care Protopopi vom face Sobom de epárchie, sî care popa nu va vení
la
Soboru, Protopopulu cu cei doi popi betrani sî cu sobomlu se-i birsiuguiasca 6
florinii
fàr’ numai candu s’are intemplá se fie betégi.
20. -o. Care logodna se va face fàra de popa, acei’a se nu se cunune
panà nu voru dá
in scire Protopopului sau Vladicai.
21. -o. Care oameni nu vom tîné céle 4 posturi, se nu vom postí cumu se
cade, vínerile
sî Miercurile, in postu de pesce; acei’a se fie lipsiti dela Bisiarica,
pàna nu-si vom cere
ertatiune dela Pop’a sî dela Poporu.
22. -o. Carii Preoti suntu adeverati, sî voru trage tabacu, macara in ce
féliu de chipu,
se se birsluguiasca cu 12 florinii.
23. -o. Care popa sau mirianu va suduí de sufletu sau de lége, acei’a se se
lipsasca de
preotîe, sî mirianulu lapedatu (sic!) cá unu paganu.
24. -o. In care Bisiarici nu va fi icoan’a lui XS, sî a Precistei, sî a lui
sfeti Nicolae, se
se globasca pop’a cu 12 florinti, sî satulu cu 24 de florinii.
25. -o. La care popi se vom gasí odàjdiile Beséricii nespelate, sau
mai scurte de
glesne, sau potirile, sî alte grozave se se birsluguiasca cu 24 de florinti.
26. -o. Care popi nu vom pomeni pre inaltiatulu imperatu Ignatiusiu, sî pre
Coronatulu
Craiului nostru Iosifu Leopoldu, sî pre Vladic’a Ardélului, acelor’a li se va
luoá darulu Preotîei.
27. -o. In care eparfíe sau satu se vom aflá oameni rei, hoti, curvari, sau
alte
lucruri facundu; pre unii cá acei’a se-i dé in mânile tisturilom se-i
birsluguiasca; sî
panà nu se vom impacá cu bisiaric’a, panà atunci se nui primésca;
ci se fie lapedati.
28. -o. In care satu se va face Duminecile sî in Serbatori jocuri, cumu se
tragu
pre ulitia, sau intr’altu chipu, acei’a satu se se birsiguiasca cu 12
florenti.’‘
— Sinodulu aceptà aceste punte, dupa cumu le propuse Metropolitulu
Atanasiu,
luandu a fora puntulu 2 sî 4, cari s’au modificam. „Direptu acéi’a, adauge P.
Maioru
la p. 360, acéste doao canoane cu acéste cuvinte dupa céle 28 de puncturi puse
la
indereptà Vladic’a:
„Iara acésté
amu ingaduitu:
„Protopopii se faca desptrtienii cu scire Vladicai. Diacii se se preotiésca
carii
voru fi vrednici sî invetiati.” □
(c) Fundaţia Jakabffy Elemér, Asociaţia Media Index 1999-2006