JES este o publicaţie excepţi-
onală, considerată în cercurile teo-
logice din lumea întreagă drept cel
mai bun trimestrial de studii ecu-
menice. Primul număr din acest an
abordează tensiunile dintre misio-
narii evanghelici (sau metodişti) şi
ortodoxia rusă (sau est-europeană).
Mark Eliott (Misiuni în Europa de
Est, Perestroika şi tensiunile între ortodoxie şi evanghelism), arhiepiscopul
Anatoly Kuznetsov (Ecumenism, evanghelizare şi libertăţi religioase în Rusia
şi fostele republici sovietice). Paul Krego (Misionari metodişti în
Maica Rusie).
Linford Stutzman (Cucerirea inimilor şi minţilor: activitatea misionară,
evanghelică
în Albania ca război cultural total), Mihail Sergeev (Ortodoxia rusă:
reînnoire sau
resuscitare?), Andrei Krawchuk (Viaţa religioasă în Ucraina:
continuitate şi
schimbare), Dane Gordon (Seriozitatea religioasă: o lecţie de la Europa
post-
comunistă) şi Michael J. Christensen (Dialogul ortodox-evanghelic în
Rusia la zece
ani după catastrofa de la Cernobîl) propun un corpus de studii de caz care
scot în
evidenţă tensiunile fundamentale între religiile autohtone şi cele abia sosite
într-un
spaţiu spiritual marcat de nesiguranţa epocii postcomuniste.
Două
articole remarcabile analizează aceste tensiuni: Ecumenism, evanghelism
şi libertate religioasă, al lui Paul Mojzes şi Religie locală versus
religii noi: percepţie
socială şi consecinţe legale de Halina Grzymala-Moszczynska.
Pentru Dr. Mojzes, chestiunea, după simplificările necesare, se reduce la
modul în care bisericile tradiţionale, care au o afinitate istorică
pentru
autodeterminarea popoarelor pe care le reprezintă, vor izbuti să producă
o dovadă
a unei implicări sociale care să demonstreze fidelitatea faţă de crezul lor şi
nu doar obedienţă faţă de
liniile directoare, sociale sau politice, impuse de stat pentru
a consolida reforme democratice şi stabilitate politică. Opţiunea fundamentală a
comportamentului bisericilor tradiţionale în acest context va fi — susţine Paul
Mojzes — factorul crucial în procesul de definire a variantei valide între
vechiul
model, al paternalismului statal şi al bisericii naţionale (statale, etc.) şi
alternativa
unui nou cadru al relaţiilor dintre stat şi biserică, compatibil şi mai bine
acordat
cu pluralismul democratic.
Halina Grzymala-Moszczynska admite implicit consideraţiile colegului ei
de peste ocean şi amplasează conflictul dintre bisericile tradiţionale ale
Europei
răsăritene (Romano-Catolicismul polonez în cazul studiat de autoare) şi noile
mişcări religioase (budiste, Hare Krishna sau ale Bisericii Unificării) în
contextul
mai degrabă instabil al transformărilor sociale produse de dislocări ale unor
grupuri religioase, de şocul cultural al schimbărilor din procesul de
democratizare.
Foarte interesantă este asocierea trendurilor care vor marca sensibil
viitorul
acestor interacţiuni de ordin religios cu rezultatele unei recente cercetări
ale
unor psihologi care au studiat un eşantion semnificativ de tineri polonezi cu
vîrste între 18 şi 20 de ani. Tinerii au răspuns unui chestionar care i-a
divizat în
două segmente sociale, winners (învingători) şi losers (învinşi)
după felul în
care vedeau viitorul: promiţător sau descurajant. Angrenarea lor în complexele
dispute religioase pe care viitorul le rezervă din perspectiva pluralismului
confesional va marca substanţial echilibrul social: tinerii winners sînt
de regulă
dezinteresaţi de credinţele de orice soi, dar au o puternică apetenţă pentru
carieră,
ceea ce probabil îi va amplasa în zona celor care iau decizii (decision
makers),
subliniind dihotomia între Cezar şi Dumnezeu.
Într-o
notă teologică mai pronunţată, o „Sinteză a progreselor exegetice
referitoare la Isus, Paul şi Lege care poate contribui la apropierea între
iudaismul
ortodox şi creştinism” este propusă de Jan C. Olson. Olson revine asupra
similitudinilor dintre Anabaptistii şi Mennoniţii nord-americani şi Hasidiţi,
discutînd ultimele progrese exegetice oferite de lucrările Barbarei Redman (One
God: Toward a Rapprochement of Orthodox Judaism and Christianity, în J.E.S.
31, Summer-Fall, 1994, 307-331), Raymond Brown (The Death of the
Messiah,
New York, Doubleday, 1994), E. P. Sanders (Jesus and the First Table of the
Jewish Law, în Arthur E. Zannoni, ed., Jews and Christians Speak of
Jesus,
Minneapolis. Fortress Press, 1994). John H. Yoder (The Politics of
Jesus, Grand
Rapids, Eerdmans Publishing Co. 1994).
Revenind la subiectul tratat pe larg, acest număr special al Jurnalului de
studii ecumenice propune un set ideal de analize ale situaţiei din Rusia, care
poate fi utilizat, printr-o extrapolare deloc forţată, pentru a evalua şi o
posibilă
dinamică a conflictelor religioase în România. □
(c) Fundaţia Jakabffy Elemér, Asociaţia Media Index 1999-2006