Publicat ca număr special la aniver-
sarea a 45 de ani de apariţie, Cross Cu-
rents din iarna 1995—1996 sugerează că
„pacea, care ar putea grăbi reconcilie-
rea mondială, trebuie căutată dincolo de
hotarele tradiţionale ale naţiunii şi
religiei”. Eseul lui Paul Knitter (Către
un dialog interreligios eliberator) aver-
tizează că limbajul „limitează întotdea-
una mesajul nostru, făcîndu-i adesea
oprimant pentru celălalt”. Concluzia sa: „limbajul religios trebuie să aibă o
dimensiune inter-religioasă şi să fie eliberator”.
În
acest domeniu, comentariile bine cîntărite ale lui Mohamed Arkoun despre
relaţia actuală între islam şi creştinism ar trebui să sporească impactul
consideraţiilor
lui Paul Knitter. Arkoun (Este Islamul ameninţat de Creştinătate?) promovează
o
linie tradiţională, intelectuală, a unui Islam cu o semnificativă înclinaţie
spre
autocritică şi autoanaliză; dacă Arkoun respinge limbajul „ameninţării” în
chestiuni
religioase, este numai pentru că el simte „nevoia de a clarifica mai bine
relaţia dintre
violenţă, sacru şi adevăr”.
Cu
siguranţă că perspectiva lui Arkoun nu privilegiază creştinismul în raport
cu alte religii; articolul lui Carol Ochs despre contribuţia adusă de Miriam la
formarea
conştiinţei religioase iudaice este de asemenea, cel puţin parţial, o analiză a
relaţiei
între violenţă şi sacru.
W.
Theodore de Bary este încrezător (dar prudent) în renaşterea interesului
pentru confucianism în China zilelor noastre. Pentru autor, dar şi pentru
colegii săi
de la China Confucius Foundation, problemele care trebuie explorate contextual
sînt
în relaţie cu conceptele confuciene de Sine, Persoană şi Identitate şi impactul
lor cu
statul şi societatea, drepturile apărate de tradiţia ritualurilor
confuciene sau de sistemul
juridic chinez, faţă de mişcarea pentru drepturile omului, libertatea
intelectuală şi
religioasă în tradiţia vestică şi orientală. (Anul acesta, la Columbia
University Press,
s-au publicat studii esenţiale pe aceste subiecte, în cooperare cu American
Council ofLearned Societies,
East-West Center, Heyman Center for the Humanities şi Human
Rights Center of Columbia University)
După
acest excurs sinologic, volumul se încheie cu un interviu cu John Dominic
Crossan, un important exeget al Noului Testament, care reaminteşte că „Regatul
lui
Dumnezeu se referă la două lucruri: pîine şi datorii... Acestea sînt lucrurile
care i-au
îngrijorat pe oamenii săraci din toate timpurile”.
Una
peste alta, Cross Currents se recomandă ca un instrument alternativ
notabil,
extrem de util pentru cercetătorii interesaţi de studiile religioase şi viaţa
intelectuală. □
(c) Fundaţia Jakabffy Elemér, Asociaţia Media Index 1999-2006